AANTAL
SLIPON
GEVALLEN
GROTER
DAN BLIJKT
UIT STATI
STIEKEN
AUDI 100: SNEL EN COMFORTABEL
MERCEDES-BROERTJE
TOPWAGEN voor HEZEMANS
en VAN LENNEP
nieuwe Renault
Sportief gelijnde
12
OP EN OVER DE WEG
zaterdagnummer
De autosprints, die de Vlissingse garagehouder Jan de Vos onlangs
heeft georganiseerd op het hartingcircu.it van Westkapelle bleken
een groot succes, zowel voor de deelnemers als voor het publiek. Min
stens tien van de 30 rijders hebben pas 's middagstoen de sprints
al aan de gang waren, ingeschreven. Het waarom is duidelijkkijken
naar deze sport werkt aanstekelijk. Men kan lekker scheuren' zon
der veel risico. Er is geen speciale dure auto voor nodig. Met het ge
wone dagelijkse automobiel kan iedereen, zonder kansloos te zijn, mee
doen.
Voor het- publiek is het sprinten een spectaculair gezicht. Veilig is de
sport vooral omdat er steeds één auto op de baan is en omdat het gaat.
om bochtenwerk, niet om snelheid. Het gemiddelde op het korte baan
tje van Westkapelle schommelt rond de 30 kilometer per uur. Mocht
er een auto uit de baan raken, dan staat hij gauw genoeg stil.
Het is te hopen, dat volgend jaar in Zeeland nog veel gesprint
kan worden. Jan de Vos heeft al verzoeken gekregen van buurt- en
dorpsverenigingen, die een bepaalde festiviteit in hun plaats willen op
luisteren met autosprints. Tot nu toe is dat niet doorgegaan, omdat
enkele gemeenteoverneden nog wat bang zijn van deze sport. Wellicht
gaat dat veranderen als men ervan overtuigd raaktdat het sprin
ten op een door deskundigen speciaal hiervoor uitgezet parcours aan
merkelijk minder gevaarlijk is dan het scheuren op de openbare weg,
wat ook nog door velen wordt gedaan. Als ook kartingbaan-baas
Passenier zijn circuit volgend jaar nog een paar keer ter beschik
king stelt van de sprinters, gaat deze sport in Zeeland een grote toe
komst tegemoet.
Op herhaling
Autorijschoolhouder P. Paardekooper uit Goes heeft zijn 6000ste leer
ling ingeschreven, fiat moet', zo dacht men in Goes niet ten onrechte
.gevierd worden'. De heer Paardekooper heeft een orginele manier van
vieren bedacht. Hij stuurde zijn eerste 10Ó leerlingen, die meer dan
■20 jaar geleden les kregen, een uitnodiging voor een verkeerscur-
sus voor gevorderden. Deelname is voor de rijders van het eerste uur
geheel gratis, fiat leek mij een goed idee', aldus de heer Paardekooper,
tenslotte is het vsrkeersgsbeuren in de afgelopen 20 jaar enorm ver
anderd'. Zo denken veel van de vroegere leerlingen er ook over;
getuige het feit, dat er veel en enthousiast wordt gereageerd op de
uitnodiging Dat mocht ook wel, ,want', vertelde de heer Paarde
kooper, ,het is een hele toer geweest al die adressen te achterhalen'.
Het aantal slipongevallen is groter dan uit
de officiële ongevallen statistieken blijkt.
Dit vermoeden heeft de stichting weten
schappelijk onderzoek verkeersveiligheid
(SWOV) gekregen tijdens een onderzoek
naar banden, wegdekken en slipongevallen.
De SWOV concludeert in haar onlangs uitge
brachte rapport over het onderzoek, dat de au
tomobilisten het gevaar van natte wegen niet
begrijpen. .Geconstateerd is, dat zij wel hun snel-
hei I verminderen tijdens regenval (verminderd
zic.ht), maar dat zij het gaspedaal weer met
een gerust hart intrappen, zodra de regen is
opgehouden, maar de weg nog nat en dus slip-
gevcarlijk is'.
Als een automobilist op zo'n natte weg In een
slip raakt, hangt zijn lot vaak af van toeval
lige omstandigheden. Vale automobilisten hebben
het al gemerkt, een slippende auto is niet meer
te controleren. Je moet maar afwachten, waar
je terecht komt. Eigenlijk is dit waanzin. Dat
begreep ook Rob Slotemaker, toen hij halverwe
ge de vijftiger jaren de eerste anti-slipschool
van Nederland opende. Hij ging ervan uit, dat
je iedere automobilist na enige oefening kan
leren, hoe men kan voorkomen in een slip te
raken en wat men moet doen, als je onverhoopt
tocfl begint te slippen. De school van Slotema
ker had succes en er kwamen meer van derge
lijke scholen in ons land.
Zeeland
In Zeeland ls er één, de anti-slipschool .Zeeland'
bij Westkapelle, in stand gehouden door rij
school Jasperse uit Middelburg en rijschool Paar
dekooper uit Goes. De anti-slipschool ls een paar
jaar geleden opgericht, .omdat', zegt Paardekoo
per, .iedereen zou moeten kunnen slippen'. Tot
nu toe ls het Zeeuwse publiek daar niet hele
maal van overtuigd geweest. Het grootste deel
van de cursisten in Zeeland waren namelijk
chauffeur van grote bedrijven, die door hun
werkgever werden gestuurd, en rijschoolhouders
die de cursus gevolgd moeten hebben, willen z:j
in aanmerking komen voor een door de overheid
erkend diploma.
Juist omdat rijschoolhouders tegenwoordig het
slippen onder de knie moeten krijgen, is een toe
name van de publieke belangstelling te verwach
ten. Immers, de rij-instructeur kan zijn cursis
ten nu overtuigen van het nut van een slip
cursus.
Een cursus van de anti-slipschool Zeeland be
staat uit een theorieles en een praktijk-les. The-
ine wordt gegeven in net leslokaal van de rij
school Jasperse aan de Nieuwe Vlissingseweg
te Middelburg. Tijdens die les wordt de cur
sist verteld, wat de oorzaken van het slippen
ziin. daarbij krijgt men uitgebreid te horen, hoe
men het slippen kan voorkomen. Alles wat men
in het leslokaal heeft gehoord, ondervindt men
later op de middag aan den lijve op de korte,
gemeengladde baan bij Westkapelle. De baan
is een speciale bitumenweg, die voortdurend
wordt natgehouden en van tijd tot tijd met zeep
vlokken wordt bestrooid. Gezeten naast de in
structeur in de les-Volkswagen ervaart de cur
sist eerst, wat een slip is.
Daarna krijgt men een demonstratie van iets.
dat tijdens de theorieles al ls verteld: namelijk
dat het onmogelijk is op een gladde weg gelijk
tijdig te remmen en te sturen. Instructeur Jas
perse demonstreerde dit ons op uiterst overtui
gende wijze: met redelijke snelheid reed hij de
Volkswagen over de baan. Plotseling remde hij
krachtig en gooide het stuur in één ruk helemaal
naar links. Er gebeurde niets: de wagen bleef
met vrijwel onverminderde snelheid rechtdoor rij
den. Dit is zo'n ervaring, waarover tijdens een
theorieles uren verteld kan worden, maar je moet
het zelf meegemaakt hebben om het te geloven.
Dat geldt ook voor het remmen op een weg,
die te glad ls om er gewoon weg te rijden. Op
en zonder het verlies van de macht over het
de sllpbaan blijkt, dat remmen zonder slippen
stuur op een gladde weg heel wel mogelijk is:
het effect van pompend remmen ls ongeloof
lijk. Men staat zeer snel stal en omdat er met
de remmen gepompt wordt kan men. tussen de
remstoten door, de auto gewoon blijven bestu
ren.
Slipwerk
Vlei deze ervaringen gewapend begint de cursist
aan het echte slipwerk. Middels de handrem
brengt de instructeur de auto in een slip, de op
dracht voor de bestuurder is de wagen recht te
houden en hem op een door de instructeur aan te.
wijzen plaats te laten stoppen. Andere opdrach
ten. een obstakel op de gladde baan ontwijken
dooi er langs te slippen, maar toch de auto
■n bedwang te houden en hem op een vastge
stelde plaats neerzetten. Dal stoppen op een vast
gestelde plaats is belangrijk: de cursist moet
onder alle omstandigheden de auto blijven be
sturen. Na een middag oelenen lukt dat ook.
.bij vrijwel iedereen', aldus de heer Jasperse. ,als
het niet gaat, laten we de cursist een middag
terugkomen'.
Certificaat
Pas als men alle oefeningen onder de knie heeft,
krijgt men het slipcertificaat. Hierop heeft ie
dereen in Nederland recht, die een door de
KNAC erkende slipcursus met succes heeft ge
volgd De lessen van de anti-slipschool Zeeland
voldoen volledig aan de KNAC en ANWE-eisen.
De heren Paardekooper en Jasperse hebben be
grepen, dat het vrij zinloos is om cursisten al
leen maar een aantal tevoren bekende oefenin
gen te laten leren. Op de openbare weg komt
een slip doorgaans onverwachts. Zo ook op de
slipbaan. De heer Jasperse blijkt er een meester
in om tussen het uitvoeren van de gewone op
drachten door de Volkswagen op de meest on
verwachte momenten te laten slippen. De bestuur
der krijgt dan tot taak de wagen recht te houden
en hem snel naar een aan te wijzen plaats te diri
geren. Een cursus is volledig geslaagd, als de
cursist aan het eind van de middag met. zijn'
eigen auto op de baan enkele beheerste .slip
pertjes' kan maken. Voor hij met zijn certifi
caat naar huis gaa.t, moet de heer Jasperse nóg
één ding van hem weten: ,wat mag u nooit doen
op een gladde weg?'. Het enige goede antwoord
is: .sturen en remmen tegelijk' en dat is ook
de kern van de cursus.
HANS TEN HOUTEN
OOK IN ZEELAND KAN MEN SLIPLES
Met de introductie van de Renault-12 heeft de grote
Franse fabrikant het laatste gat in haar uitgebreide pro
gramma opgevuld. Net aLs de 4, de 6 en de 16 heeft de
12 motor een aandrijving voorin. Uiterlijk is er echter
geen enkele overeenkomst tussen de nieuwe Renault en
de andere voorwielaandryvexs van de fabriek. Men is
afgestapt van de steeds populairder wordende .station-
carachtige' bouw. De 12 heeft een heel eigen en bijzonder
mooie vorm gekregen, laag van voren en iets oplopend
naar achten n: het pijl-idee.
De vierdeursauto is 4.34 meter lang en 1.43 meter hoog.
Voorin zit een 1300 cc 4-cilinder motor, die met zijn 60
pk kan zorgen voor een topsnelheid van ruim 140 kilo
meter per uur. De wagen heeft schijfremmen voor en
trommels achter. Een remkrachtverdeler zorgt, dat de
achterwielen ook bij hard remmen niet kunnen blokke
ren. Voorlopig is de 12 alleen in Frankrijk te koop, de
export begint volgend voorjaar. De prijs In Nederland
is nog niet bekend, maar zal komen te liggen tussen die
van de 10 en de 16.
KRIJGEN
Toine Hezemans en Gijs van Gennep, momenteel de meest
succesvolle Nederlandse autocoureurs, krijgen het komen
de seizoen de beschikking over één van 's werelds snelste
prototype-racewagens: de Porsche 908 Spyder. die dit
jaar het wereldmerkenkampioenschap heeft veroverd.
Porsche heeft deze snelle wagen verkocht, omdat de fa
briek haar eigen renstal heeft opgeheven.
Porsche-importeur Pon heeft de wagen gekocht. Ben Pon
jr, vroeger zelf rijder van internationale klasse, zal voor
Toine en Gjjs optreden als team-manager.
De Porsche wordt voortbewogen door een 8-cilinder lucht-
gekoelde boxermotor met een inhoud van drie liter. De
machine levert 350 din-pk. De wagen, voorzien van een
plastic carrosserie, weegt 630 kilo. Topsnelheid ls 280
kilometer per nur.
Afgelopen zaterdag heeft Van Lennep met de Porsche
zijn eerste race op Zandvoort gereden en gewonnen. Vol
gend jaar zal de wagen worden ingezet voor alle race*
om het wereldkampioenschap merken. Dit zijn allemaal
lange-afstand wedstrijden, waarhij tjjdens de race van
coureur gewisseld moet worden.
Het moet me maar meteen van het hart: zelfs een vluch
tige kennismaking met de Audi-100 is al voldoende om
meteen aan een Mercedes te denken. De invloeden van
deze fabriek zijn in deze nieuwe grote Audi overal terug
te vinden. Het is ook niet zo vreemd als je bedenkt, dat
tijdens de ontwikkeling van de 100 Mercedes en VW nauw
samenwerkten. Tegenwoordig heeft alleen VW het laatste
woord bij Auto-Union. Neem nou bijvoorbeeld de portie
ren, Als je er van opzij tegenaan kijkt, zeg je: ja, zo uil
een Merceries gehaald. De hele earrosserielijn is trouwens
z.oer Merewics-aehtig, op het front na, dat weliswaar een
nieuwer jasje kreeg, maar typisch Audi bleef.
De testwagen was er een in de duurste uitvoering, een
100 ls. Er zijn drie varianten, de gewone 100, de 100 s en
de 100 1 s. Het verschil tussen de drie modellen zit zowel
van binnen als van buiten. Zo hebben de wagens respectie
velijk een 80, 90 (gelijk aan de super-90) en 100 pk
motor. Van binnen is het verschil extra's, zoals het Afri
kaans edelhoutendashboard in de 100 1 s en van buiten
chroom. Bovendien is de 1 s nog 3.5 centimeter langer
dan de andere modellen.
De viercilindermotod, die een inhoud heeft van 1760 cc,
levert dus een vermogen van 100 schone pk's bij 5500 toe
ren per minuut. De overbrenging geschiedt via een enkel
voudige droge koppeling. Twee homokinetische koppelin
gen drijven de voorwielen aan. Alle Audi's hebben immers
voorwielaandrijving. Eenmaal achter het stuur van de
100 1 s voel je je zeer comfortabel en, ik moet het weer
zeggen, ook dat lijkt typisch Mercedes. De vergelijking
blijft zich hoe dan ook opdringen.
De Audi-100 1 s noopt tot pittig rijden, optrekken en snel
schakelen. Ik vind het een juist besluit van de Impor
teur om het pookje in Nederland als standaarduitvoering
te brengen. In Duitsland is namelijk stuurversnelling
standaard. Wil Iemand in Nederland stuurversnelling, dan
kan dat alleen op bestelling. Het pookje ligt fijn in de
hand en schakelt soepel.
De vleirversnellingsbak is volledig gesynchroniseerd. Het
ls echter wel noodzakelijk om de bandenspanning bij dat
snelle rijden wat te verhogen. Hou je de fabrieksspanning
van 1,8 aan, dan gaat het rubber kosten. 2,1 - 2,2 is beter
bovendien komt dat het stuurkarakter van de wagen ter
goede.
De prestaties van de 100 1 s zijn heel goed. De topsnelheid
komt vrijwel overeen met de fabrieksopgave van 170 km
AUT0PR0EF VAN
HENK VAN ZALINGE
per uur en klokten wij op 169 km per uur. Van 0 tot 80
kilometer accelereert hij in 8,7 seconde. Van 0 tot 100
in 13,4 secorde, van 0 tot 230 in 20,3 seconde, van 0 tot
400 meter in 19,1. Het benzineverbruik is redelijk. Gemid
deld één op 8,5. Alleen bij hoge snelheden en fel optrek
ken gaat het wat meer kosten: één op 6. Bochtenwerk
doet hij fijn. Uitbreken of een oneerlijke manoeuvre is er
niet bij, de wagen is volstrekt eerlijk. De carrosserie had
wat minder kunnen hellen tijdens het bochtenwerk. Op
het rechte stuk is hij zeer stabiel, heeft nauwelijks last
van zijwind.
De 100 1 s laat zich zeer prettig benijden. Het uitzicht
rondom is goed, dankzij de lage lijn van de carrosserie en
het grote glasoppervlak. De wagen is voor en achter
goed gema-keerd, je ziet tenminste waar het eind zit.
De schijfremmen voor en trommels achter doen het uit
stekend. Het remcircuit is gescheiden. De vertraging is
goed en ondanks het ontbreken van een begrenzer achter
blokkeren ze niet.
OOMFORT
Van binnen vee! comfort. Goede steungevende stoelen er.
een zee van beenruimte. Zeer fraai is het ventilatiesy
steem, dat zowel via zichtbare als onzichtbare openingen
voor een voortreffelijke luchtverversing zorgt. Het Afri
kaans .Edelholz' waadmee het dashboard bekleed is, had
wat mij betreft wat minder fel gekleurd kunnen zijn. De
vering, die bijzonder soepel is en oneffenheden voortref
felijk verwerkt, draagt ook in grote mate bij tot het
algehele comfort. Bij hoge snelheden wordt windgeruis
goed hoorbaar, evenals de motor bij het optrekken, maar-
dat vind ik nu niet zo'n onoverkomelijk euvel.
De Audi-llK» 1 s is een fijne wagen. Zijn prestaties zrjn
heel goed, zonder dat er afbreuk wordt gedaan aan het al
gehele comfort. Het is een comfortabele, snelle, ruime en
eerlijke wagen die inclusief btw 11.97S.40 kost en zijn
afkomst niet verloochent.