AANTAL SLIPON GEVALLEN GROTER DAN BLIJKT UIT STATI STIEKEN AUDI 100: SNEL EN COMFORTABEL MERCEDES-BROERTJE TOPWAGEN voor HEZEMANS en VAN LENNEP nieuwe Renault Sportief gelijnde 12 OP EN OVER DE WEG zaterdagnummer De autosprints, die de Vlissingse garagehouder Jan de Vos onlangs heeft georganiseerd op het hartingcircu.it van Westkapelle bleken een groot succes, zowel voor de deelnemers als voor het publiek. Min stens tien van de 30 rijders hebben pas 's middagstoen de sprints al aan de gang waren, ingeschreven. Het waarom is duidelijkkijken naar deze sport werkt aanstekelijk. Men kan lekker scheuren' zon der veel risico. Er is geen speciale dure auto voor nodig. Met het ge wone dagelijkse automobiel kan iedereen, zonder kansloos te zijn, mee doen. Voor het- publiek is het sprinten een spectaculair gezicht. Veilig is de sport vooral omdat er steeds één auto op de baan is en omdat het gaat. om bochtenwerk, niet om snelheid. Het gemiddelde op het korte baan tje van Westkapelle schommelt rond de 30 kilometer per uur. Mocht er een auto uit de baan raken, dan staat hij gauw genoeg stil. Het is te hopen, dat volgend jaar in Zeeland nog veel gesprint kan worden. Jan de Vos heeft al verzoeken gekregen van buurt- en dorpsverenigingen, die een bepaalde festiviteit in hun plaats willen op luisteren met autosprints. Tot nu toe is dat niet doorgegaan, omdat enkele gemeenteoverneden nog wat bang zijn van deze sport. Wellicht gaat dat veranderen als men ervan overtuigd raaktdat het sprin ten op een door deskundigen speciaal hiervoor uitgezet parcours aan merkelijk minder gevaarlijk is dan het scheuren op de openbare weg, wat ook nog door velen wordt gedaan. Als ook kartingbaan-baas Passenier zijn circuit volgend jaar nog een paar keer ter beschik king stelt van de sprinters, gaat deze sport in Zeeland een grote toe komst tegemoet. Op herhaling Autorijschoolhouder P. Paardekooper uit Goes heeft zijn 6000ste leer ling ingeschreven, fiat moet', zo dacht men in Goes niet ten onrechte .gevierd worden'. De heer Paardekooper heeft een orginele manier van vieren bedacht. Hij stuurde zijn eerste 10Ó leerlingen, die meer dan ■20 jaar geleden les kregen, een uitnodiging voor een verkeerscur- sus voor gevorderden. Deelname is voor de rijders van het eerste uur geheel gratis, fiat leek mij een goed idee', aldus de heer Paardekooper, tenslotte is het vsrkeersgsbeuren in de afgelopen 20 jaar enorm ver anderd'. Zo denken veel van de vroegere leerlingen er ook over; getuige het feit, dat er veel en enthousiast wordt gereageerd op de uitnodiging Dat mocht ook wel, ,want', vertelde de heer Paarde kooper, ,het is een hele toer geweest al die adressen te achterhalen'. Het aantal slipongevallen is groter dan uit de officiële ongevallen statistieken blijkt. Dit vermoeden heeft de stichting weten schappelijk onderzoek verkeersveiligheid (SWOV) gekregen tijdens een onderzoek naar banden, wegdekken en slipongevallen. De SWOV concludeert in haar onlangs uitge brachte rapport over het onderzoek, dat de au tomobilisten het gevaar van natte wegen niet begrijpen. .Geconstateerd is, dat zij wel hun snel- hei I verminderen tijdens regenval (verminderd zic.ht), maar dat zij het gaspedaal weer met een gerust hart intrappen, zodra de regen is opgehouden, maar de weg nog nat en dus slip- gevcarlijk is'. Als een automobilist op zo'n natte weg In een slip raakt, hangt zijn lot vaak af van toeval lige omstandigheden. Vale automobilisten hebben het al gemerkt, een slippende auto is niet meer te controleren. Je moet maar afwachten, waar je terecht komt. Eigenlijk is dit waanzin. Dat begreep ook Rob Slotemaker, toen hij halverwe ge de vijftiger jaren de eerste anti-slipschool van Nederland opende. Hij ging ervan uit, dat je iedere automobilist na enige oefening kan leren, hoe men kan voorkomen in een slip te raken en wat men moet doen, als je onverhoopt tocfl begint te slippen. De school van Slotema ker had succes en er kwamen meer van derge lijke scholen in ons land. Zeeland In Zeeland ls er één, de anti-slipschool .Zeeland' bij Westkapelle, in stand gehouden door rij school Jasperse uit Middelburg en rijschool Paar dekooper uit Goes. De anti-slipschool ls een paar jaar geleden opgericht, .omdat', zegt Paardekoo per, .iedereen zou moeten kunnen slippen'. Tot nu toe ls het Zeeuwse publiek daar niet hele maal van overtuigd geweest. Het grootste deel van de cursisten in Zeeland waren namelijk chauffeur van grote bedrijven, die door hun werkgever werden gestuurd, en rijschoolhouders die de cursus gevolgd moeten hebben, willen z:j in aanmerking komen voor een door de overheid erkend diploma. Juist omdat rijschoolhouders tegenwoordig het slippen onder de knie moeten krijgen, is een toe name van de publieke belangstelling te verwach ten. Immers, de rij-instructeur kan zijn cursis ten nu overtuigen van het nut van een slip cursus. Een cursus van de anti-slipschool Zeeland be staat uit een theorieles en een praktijk-les. The- ine wordt gegeven in net leslokaal van de rij school Jasperse aan de Nieuwe Vlissingseweg te Middelburg. Tijdens die les wordt de cur sist verteld, wat de oorzaken van het slippen ziin. daarbij krijgt men uitgebreid te horen, hoe men het slippen kan voorkomen. Alles wat men in het leslokaal heeft gehoord, ondervindt men later op de middag aan den lijve op de korte, gemeengladde baan bij Westkapelle. De baan is een speciale bitumenweg, die voortdurend wordt natgehouden en van tijd tot tijd met zeep vlokken wordt bestrooid. Gezeten naast de in structeur in de les-Volkswagen ervaart de cur sist eerst, wat een slip is. Daarna krijgt men een demonstratie van iets. dat tijdens de theorieles al ls verteld: namelijk dat het onmogelijk is op een gladde weg gelijk tijdig te remmen en te sturen. Instructeur Jas perse demonstreerde dit ons op uiterst overtui gende wijze: met redelijke snelheid reed hij de Volkswagen over de baan. Plotseling remde hij krachtig en gooide het stuur in één ruk helemaal naar links. Er gebeurde niets: de wagen bleef met vrijwel onverminderde snelheid rechtdoor rij den. Dit is zo'n ervaring, waarover tijdens een theorieles uren verteld kan worden, maar je moet het zelf meegemaakt hebben om het te geloven. Dat geldt ook voor het remmen op een weg, die te glad ls om er gewoon weg te rijden. Op en zonder het verlies van de macht over het de sllpbaan blijkt, dat remmen zonder slippen stuur op een gladde weg heel wel mogelijk is: het effect van pompend remmen ls ongeloof lijk. Men staat zeer snel stal en omdat er met de remmen gepompt wordt kan men. tussen de remstoten door, de auto gewoon blijven bestu ren. Slipwerk Vlei deze ervaringen gewapend begint de cursist aan het echte slipwerk. Middels de handrem brengt de instructeur de auto in een slip, de op dracht voor de bestuurder is de wagen recht te houden en hem op een door de instructeur aan te. wijzen plaats te laten stoppen. Andere opdrach ten. een obstakel op de gladde baan ontwijken dooi er langs te slippen, maar toch de auto ■n bedwang te houden en hem op een vastge stelde plaats neerzetten. Dal stoppen op een vast gestelde plaats is belangrijk: de cursist moet onder alle omstandigheden de auto blijven be sturen. Na een middag oelenen lukt dat ook. .bij vrijwel iedereen', aldus de heer Jasperse. ,als het niet gaat, laten we de cursist een middag terugkomen'. Certificaat Pas als men alle oefeningen onder de knie heeft, krijgt men het slipcertificaat. Hierop heeft ie dereen in Nederland recht, die een door de KNAC erkende slipcursus met succes heeft ge volgd De lessen van de anti-slipschool Zeeland voldoen volledig aan de KNAC en ANWE-eisen. De heren Paardekooper en Jasperse hebben be grepen, dat het vrij zinloos is om cursisten al leen maar een aantal tevoren bekende oefenin gen te laten leren. Op de openbare weg komt een slip doorgaans onverwachts. Zo ook op de slipbaan. De heer Jasperse blijkt er een meester in om tussen het uitvoeren van de gewone op drachten door de Volkswagen op de meest on verwachte momenten te laten slippen. De bestuur der krijgt dan tot taak de wagen recht te houden en hem snel naar een aan te wijzen plaats te diri geren. Een cursus is volledig geslaagd, als de cursist aan het eind van de middag met. zijn' eigen auto op de baan enkele beheerste .slip pertjes' kan maken. Voor hij met zijn certifi caat naar huis gaa.t, moet de heer Jasperse nóg één ding van hem weten: ,wat mag u nooit doen op een gladde weg?'. Het enige goede antwoord is: .sturen en remmen tegelijk' en dat is ook de kern van de cursus. HANS TEN HOUTEN OOK IN ZEELAND KAN MEN SLIPLES Met de introductie van de Renault-12 heeft de grote Franse fabrikant het laatste gat in haar uitgebreide pro gramma opgevuld. Net aLs de 4, de 6 en de 16 heeft de 12 motor een aandrijving voorin. Uiterlijk is er echter geen enkele overeenkomst tussen de nieuwe Renault en de andere voorwielaandryvexs van de fabriek. Men is afgestapt van de steeds populairder wordende .station- carachtige' bouw. De 12 heeft een heel eigen en bijzonder mooie vorm gekregen, laag van voren en iets oplopend naar achten n: het pijl-idee. De vierdeursauto is 4.34 meter lang en 1.43 meter hoog. Voorin zit een 1300 cc 4-cilinder motor, die met zijn 60 pk kan zorgen voor een topsnelheid van ruim 140 kilo meter per uur. De wagen heeft schijfremmen voor en trommels achter. Een remkrachtverdeler zorgt, dat de achterwielen ook bij hard remmen niet kunnen blokke ren. Voorlopig is de 12 alleen in Frankrijk te koop, de export begint volgend voorjaar. De prijs In Nederland is nog niet bekend, maar zal komen te liggen tussen die van de 10 en de 16. KRIJGEN Toine Hezemans en Gijs van Gennep, momenteel de meest succesvolle Nederlandse autocoureurs, krijgen het komen de seizoen de beschikking over één van 's werelds snelste prototype-racewagens: de Porsche 908 Spyder. die dit jaar het wereldmerkenkampioenschap heeft veroverd. Porsche heeft deze snelle wagen verkocht, omdat de fa briek haar eigen renstal heeft opgeheven. Porsche-importeur Pon heeft de wagen gekocht. Ben Pon jr, vroeger zelf rijder van internationale klasse, zal voor Toine en Gjjs optreden als team-manager. De Porsche wordt voortbewogen door een 8-cilinder lucht- gekoelde boxermotor met een inhoud van drie liter. De machine levert 350 din-pk. De wagen, voorzien van een plastic carrosserie, weegt 630 kilo. Topsnelheid ls 280 kilometer per nur. Afgelopen zaterdag heeft Van Lennep met de Porsche zijn eerste race op Zandvoort gereden en gewonnen. Vol gend jaar zal de wagen worden ingezet voor alle race* om het wereldkampioenschap merken. Dit zijn allemaal lange-afstand wedstrijden, waarhij tjjdens de race van coureur gewisseld moet worden. Het moet me maar meteen van het hart: zelfs een vluch tige kennismaking met de Audi-100 is al voldoende om meteen aan een Mercedes te denken. De invloeden van deze fabriek zijn in deze nieuwe grote Audi overal terug te vinden. Het is ook niet zo vreemd als je bedenkt, dat tijdens de ontwikkeling van de 100 Mercedes en VW nauw samenwerkten. Tegenwoordig heeft alleen VW het laatste woord bij Auto-Union. Neem nou bijvoorbeeld de portie ren, Als je er van opzij tegenaan kijkt, zeg je: ja, zo uil een Merceries gehaald. De hele earrosserielijn is trouwens z.oer Merewics-aehtig, op het front na, dat weliswaar een nieuwer jasje kreeg, maar typisch Audi bleef. De testwagen was er een in de duurste uitvoering, een 100 ls. Er zijn drie varianten, de gewone 100, de 100 s en de 100 1 s. Het verschil tussen de drie modellen zit zowel van binnen als van buiten. Zo hebben de wagens respectie velijk een 80, 90 (gelijk aan de super-90) en 100 pk motor. Van binnen is het verschil extra's, zoals het Afri kaans edelhoutendashboard in de 100 1 s en van buiten chroom. Bovendien is de 1 s nog 3.5 centimeter langer dan de andere modellen. De viercilindermotod, die een inhoud heeft van 1760 cc, levert dus een vermogen van 100 schone pk's bij 5500 toe ren per minuut. De overbrenging geschiedt via een enkel voudige droge koppeling. Twee homokinetische koppelin gen drijven de voorwielen aan. Alle Audi's hebben immers voorwielaandrijving. Eenmaal achter het stuur van de 100 1 s voel je je zeer comfortabel en, ik moet het weer zeggen, ook dat lijkt typisch Mercedes. De vergelijking blijft zich hoe dan ook opdringen. De Audi-100 1 s noopt tot pittig rijden, optrekken en snel schakelen. Ik vind het een juist besluit van de Impor teur om het pookje in Nederland als standaarduitvoering te brengen. In Duitsland is namelijk stuurversnelling standaard. Wil Iemand in Nederland stuurversnelling, dan kan dat alleen op bestelling. Het pookje ligt fijn in de hand en schakelt soepel. De vleirversnellingsbak is volledig gesynchroniseerd. Het ls echter wel noodzakelijk om de bandenspanning bij dat snelle rijden wat te verhogen. Hou je de fabrieksspanning van 1,8 aan, dan gaat het rubber kosten. 2,1 - 2,2 is beter bovendien komt dat het stuurkarakter van de wagen ter goede. De prestaties van de 100 1 s zijn heel goed. De topsnelheid komt vrijwel overeen met de fabrieksopgave van 170 km AUT0PR0EF VAN HENK VAN ZALINGE per uur en klokten wij op 169 km per uur. Van 0 tot 80 kilometer accelereert hij in 8,7 seconde. Van 0 tot 100 in 13,4 secorde, van 0 tot 230 in 20,3 seconde, van 0 tot 400 meter in 19,1. Het benzineverbruik is redelijk. Gemid deld één op 8,5. Alleen bij hoge snelheden en fel optrek ken gaat het wat meer kosten: één op 6. Bochtenwerk doet hij fijn. Uitbreken of een oneerlijke manoeuvre is er niet bij, de wagen is volstrekt eerlijk. De carrosserie had wat minder kunnen hellen tijdens het bochtenwerk. Op het rechte stuk is hij zeer stabiel, heeft nauwelijks last van zijwind. De 100 1 s laat zich zeer prettig benijden. Het uitzicht rondom is goed, dankzij de lage lijn van de carrosserie en het grote glasoppervlak. De wagen is voor en achter goed gema-keerd, je ziet tenminste waar het eind zit. De schijfremmen voor en trommels achter doen het uit stekend. Het remcircuit is gescheiden. De vertraging is goed en ondanks het ontbreken van een begrenzer achter blokkeren ze niet. OOMFORT Van binnen vee! comfort. Goede steungevende stoelen er. een zee van beenruimte. Zeer fraai is het ventilatiesy steem, dat zowel via zichtbare als onzichtbare openingen voor een voortreffelijke luchtverversing zorgt. Het Afri kaans .Edelholz' waadmee het dashboard bekleed is, had wat mij betreft wat minder fel gekleurd kunnen zijn. De vering, die bijzonder soepel is en oneffenheden voortref felijk verwerkt, draagt ook in grote mate bij tot het algehele comfort. Bij hoge snelheden wordt windgeruis goed hoorbaar, evenals de motor bij het optrekken, maar- dat vind ik nu niet zo'n onoverkomelijk euvel. De Audi-llK» 1 s is een fijne wagen. Zijn prestaties zrjn heel goed, zonder dat er afbreuk wordt gedaan aan het al gehele comfort. Het is een comfortabele, snelle, ruime en eerlijke wagen die inclusief btw 11.97S.40 kost en zijn afkomst niet verloochent.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 21