Bloody Mary' kaapte goud
van echte samenstellers
n-jra'JMPJ
Jeugdserie ,Floris'
kost meer dan miljoen
PANDA EN DE GESCHAAKTE PRINSES
Snelle verlichting
van pijn in spieren
en gewrichten
Metropolitan
Museum New York
krijgt negentien
Rembrandts
WOENSDAG 1 OKTOBER 1969 R O V IN CI A L E ZEEUWSE COURANT ]3
VERVELEND GEVAL
VAN PLAGIAAT
(Vai
e rtv-redaotie)
Zestigduizend plaatjes zijn al ver
kocht van Bloody Mary' op de a-
kant van de plaat en ,Oom Arie'
op de li-kant. Dat betekent voor Tom
en Dick aan opbrengst per plaatje
zo'n geschatte 60 cent, oftewel:
36.000 gulden. Indien prod uk tie, tekst
en muziek ook echt van bun zelf
waren geweest.
De muziek voor bloederige Marie
echter, werd al twee jaar geleden
door de Amsterdammer Jan Pijper
gemaakt, en gedeponeerd bij het bu
reau muziekauteursrechten (Buma)
door de welbekende disc-jockey Joost
den Draayer. Diezelfde Joost heeft
bet liedje nu getransformeerd tot
Bloody Mary opnieuw bij het bu
reau aangemeld. Hij had het niet
herkend! Componist Jan Pijper pro
testeerde. Een vervelend geval van
plagiaat:.
Hoe is het plaatje echt ontstaan?
In het midden van maart van dit
jaar kwamen Tom en Dick bij de
Amersfoortse disc-jockey Anton van
de Berkt (22) met het voorstel om
samen iets te gaan doen. Tom en
Dick hadden in het verleden al drie
plaatjes gemaakt die niet het ver
wachte en fel begeerde succes hadden
geboekt. Zij zagen meer kans in een
trio. Het moest op de gezellige toer,
meer sfeer en zo. Het had hen voor
al ontbroken aan presentatie en er
varing.
Anton als disc-jockey in Club-33
(Amersfoort) presentator-speaker op
shows voor dames- en herenmode,
steeds in de weer voor zo'n zeven
boutiques en een radde prater wist
daar wel weg mee. Voor het muzi
kale gedeelte engageerde hij de
Amersfoortse organist Karei de Man
(44), die als beroepsmusicus met een
hekel aan repeteren om niets toch
werd warmgepraat voor het idee.
Er werd gepraat. Heel veel en heel
lang. Er werd een programma sa
mengesteld. Karei de Man studeerde
de muziek in. De repetities begonnen.
Er werd geschaafd, gepraat. Karei
gaf de muzikale adviezen. Anton
schaafde aan de presentatie. Tom en
Dick kwamen met de muziek voor
Bloody Mary (eigen muziek, oftewel
eigen inbreng) zoals ze zeiden.
Karei maakte een ander arrange
ment met weglating van alle instru
menten die ze hadden voorgesteld
Het werd heel commercieel, heel uit
gekiend. Er werd ondermeer rekening
gehouden met elke disc-jockey die
het plaatje L- zijn programma zou
opnemen en die over de introductie
heen zijn verbindende tekst zou moe
ten spreken, kortom met het nieuwe
arrangement en de flair van Anton
zou het een goed verkoopbaar num
mer kunnen worden.
De eerste echte repetitie-avond werd
een flop. Tom en Dick zegden fluis
terend hun teksten maar kwamen
niet tot zingen. Karei daarop prompt
tegen Anton, die juist die dag vader
was geworden, dat hij er op die ba
sis niets in zag. Dat is later veran
derd.
Begin mei volgden officiële proefop-
namen (alle kosten zijn steeds door
Anton en Karei betaald): banden,
musici, zaalruimte, aanschaf appa
ratuur.
Het was een leuke tijd. Iedereen was
enthousiast over de bereikte resul
taten zeggen ze nu. De proefband
waaroD Antons stem duidelijk over
heerste, werd voorgesteld aan Joost
den Draayer en Fred Haagen van
Red Bullett (een produktie-maat-
schappij die contacten heeft met gro
te broeders-grammofoonplatenma-
kers) zoals Diek Swaneveld vertelde,
de verantwoordelijke figuren kropen
daar hikkend van het lachen in hun
bureaulade.
De b-kant van de plaat (Oom Arie),
door Karei van muziek voorzien
werd in een half uur tijd doorgeno
men. Anton, de debutant als zanger
in het gezelschap, werd prompt op
dood-spoor gezet omdat hij het sfeer
tje zou hebben verstoord. Wel had
hij als derde man de a-kant meege
zongen.
volgens Dick niet accepteren. Hel
opschrift op de platenhoes zou wor
den: Tom en Dick plus Anton met
het trio Karei de Man.
In de vakantie-tijd kwam de opna
me uit als zijnde 'n nieuwe plaat van
Tom en Diok (op de hoes vermeld)
De eerste opnamen zouden niet goed
zijn geweest. Anton was gewipt. Toen
begon het .liapersspel' tegen Karei dc
Man.
Tom en Dick kregen tv-opname en
Karei de Man, de componist van de
song op de b-kant. arrangeur van de
muziek op de a-zijde, werd af
gescheept met twee vrijkaartjes vooi
de voorstelling in Bellevue.
Hij, de organist, mede-samensteller,
kreeg te horen dat de omroep erop
had gestaan een eigen organist te
engageren. Het trio Karei de Man
zou wél, volgens zeggen van Dick
en Tom op de platenhoes vermeld
worden. Toen ook dit niet gebeurde,
luidde het excuus: ,we hebben geen
inspraak oip de uitvoering van de
presentatie'.
KRO-producer Jos Timmer nodigde
persoonlijk Karei de Man en Anton
uit voor de live-uitzending in de stu
dio in het programma .Tussen 12 en
2'. Diezelfde uitzending ging hele
maal de mist in.
Formule
V ullis
iets geks gaat doen, wil je
dat ook in de naam tot uitdrukking
brengen. Gekozen werd. Vullis'. Dè
platenmaatschappij wilde deze naam
Karei de Man vat het allemaal wat
laconieker op dan Anton van de
Berkt. Ik vraag hem of het geen
gebruik is om dergelijke afspraken
over samenwerking per contract vast
te leggen. .Natuurlijk niet', zegt hij
grinnikend. .Je be-gint zoiets samen
en je verwacht gewoon dat iedereen
zich aan de afspraak of aan de sa
menwerking houdt en je niet op zo'n
manier belazert. Het zal me in mijn
leven misschien nr *-™
ren hoor, dat ik s
men'.
.Het is altijd even een teleurstelling,
maar we, dat wil zeggen Anton en ik
gaan samen door, de formule is van
ons en we hebben voor ons zelf be
wezen dat het mogelijk is om een
zorgvuldig uitgekiende en beredeneer
de tophit te maken, ook al zijn we
op een vies maniertje uitgewerkt.'
.Er is een grammofoonplatenmaat-
schappij in Nederland die zich in
teresseert voor onze plannen en idee-
en. Dat wordt wel iets. Begin vol
gend jaar moet die plaat uitkomen.
Daar zijn wij ai hard aan bezig'.
NEDERLAND-1
KANAAL 7/29
11.10 uur:
(NOS-NOT) WEST-EUROPA
11.35 uiur:
ENGELSE LES
17.00 uur:
(NCRV) KIJKKAST
18.50 uur:
(NOS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT
19.00 uur:
JOURNAAL
19.05 uur:
SCALA
Nieuws.- Van gewest tot gewest; Parlementaria.
19.30 uur:
(CVK-IKOR-KRO-RKK) KENMERK
19.55 uur:
VOETBAL PSV-RAITD WIEN
20.45 uur:
(PVDA) POLITIEKE UITZENDING
20.55 uur.
PSV-RAPID WIEN
23.45 uur.
PERSOONLIJK
H. W. Sandberg en A.
het-nieuws aan de tand.
22.10 uur-
(SOOUTERA) LEGER DES HEILS
22.20 uur:
JOURNAAL
20.00 uur:
(NOS) JOURNAAL
20.20 uur:
NCRV-KLEUR) SCHOONMOEDERS-KLUCHT
20.45 uur.
BUREAU BRISTOL
21.40 uur:
(KLEUR) ZIJ MOETEN ERVOOR VLIEGEN
Documentaire over de vijftigjarige KLM.
22.25 uur:
DAGBOEK VAN REMBRANDT
22.30 uur:
(NOS) JOURNAAL
BELGIË-NED.
KANAAL 3/10
Cuppen voelen mensen-in-
NEDERLAND-2
KANAAL 82
18.50 uur.
(NOS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT
19.00 uur;
JOURNAAL
19.05 uui"
(NCRV) SCHEEPSJONGEN VAN BONTEKOE
19.10 uur:
(KLEUR) POPI'ARLEMENT
16.30 uur:
SCHOOLTELEVISIE
17.30 uu'.
VOOR DE JEUGD
19.30 uur:
ZANDMANNETJE
19.35 uur:
OPENBAAR KUNSTBEZIT
20.00 uur:
JOURNAAL
20.25 uur:
YOUNG PEOPLE'S SHOW
met Francois Glorieux, een Belgische Bernstein.
21.00 uur:
PANORAMA
21.45 uur:
BOEMERANG 69
22.15 uur.
JOURNAAL
BELGIëFRANS
16.55 Journaal; 17.00 feu vert; 18.30 allo les jeunes;
18.55 les volants; 19.25 les poutetofs, la cravache d'or;
20.00 journaal: 20.30 het Roergebied; 21.45 Mendels-
shon, Schotse symphonie; 22.25 journaal.
FRAN'KRIJK-RIJSSEL
12.30 Midi-magazine; 13.00 journaal; 13.20 Candice:
18.30 journaal; 18.35 spel; 18.50 magazine; 19.10 voor de
kleuters; 19.15 regionaal journaal; 20.00 journaal;
20.30 la piste aux étoiles; 21.20 un dossier ouvert; 22.20
journaal.
WOENSDAG 1 OKTOBER
Middag:
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee
gevarieerd programma. (12.22 Wij
van het land: 12.26 Mededelingen
tbv land- en tuinbouw; 12.30 Nws.
12.41 Actualiteiten: 13.00 Raden
maar13.15 Ondernemend)
NCRV: 14.00 Klassieke muziek (gr)
15.00 In 't zilver: programma vooi
oudere luisteraars. 16.00 Nieuws.
16.02 Stereo: Jeugdprogramma. 17.00
Lichte grammofoonmuziek voor de
tieners. Overheidsvoorlichting: 17.50
Mens en samenleving. Een vraagge
sprek met de heren .1. G. J. Bosman,
voorzitter Nederlandse Bioscoop
bond en G. J. van der Molen, hoofd
afd. film van het ministerie van
CRM. Onderwerp: De filmweek
Arnhem.
Avond
NCRV: 1S.00 Veel gevraagde gewijde
muziek (gr). 18.30 Nieuws. 18.41
Actualiteiten. NOS: 19.00 Openbaar
Kunstbezit. 19.10 Lichte grammo-
foonmuziek. 19.20 Stereo: Jazzpresso:
Jazzmuziek met kort commentaar
Morele herbewapening: 19.50 Weg
met de consumptiemaatschappij Le
ve wat gesprekken. NOS: 20.00
Reportage van de voetbalwedstrijd
PSV Rapid Wien. 21.50 Lichte
grammofoonnuiz.ek. 22.10 Stereo
Scan: populair programma ovei
elektronika. 22.30 Nieuws. 22.38 Par
lementair overzicht. 22.45 Medede-
DONDERDAG
MORGEN:
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het leven
de woord. 7.15 Stereo: Badinerie-
klassieke en semi-lclassieke muziek
(gr). (7.30 Nieuws; 7.32 Actualitei
ten; 7.50 Overweging; 8.00 Nieuws).
8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huis
vrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor
de huisvrouw; 9.35 Waterstanden).
NOS: 10.00 Wat heeft dat kind?, pe
dagogische lezing. 10.20 Stereo: Mu
ziek uit de Barok (opn). KRO: 11.00
Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 11.55
Mededelingen.
Middag:
12.02 Stereo: Fragmenten uit de ope
rette La Grande Duchesse de Ge-
rolstein, van Offenbach (gr). 12.45
Voor het platteland. 13.00 Nieuws.
13.11 Actualiteiten. 13.25 Lichte or
gelmuziek (opn). 113.45 Gesproken
portret. 14.00 Iets van tweemaal hem,
hoorspel. 14.55 De schipbreuk, van
Johan Wagenaar. uitgevoerd door
De Stem des Volks, Zutphen en so
listen. (opn). 16.00 Nieuws. 16.02
Sociëteit Zestig minuten voor boven
de zestig. NOS: 17.02 Onder de
groene linde: oude liedjes. VARA:
17.20 Voor de jeugd. 17.55 Medede
lingen.
Avond:
18.00 Nieuws. 18.11 Actualiteiten
18.20 Uitzending van de Pacifistisch
Socialistische Party. 18.30 Stereo:
Klink Klaar, zonder nonsens. 19.30
Nieuws. 19.35 Stereo: Licht vocaal
en instrumentaal ensemble met zang-
solist (opn). 20.00 Vragenvuur: een
bekende Nederlander beantwoordt
vragen van jonge mensen. 20.20
Franse chansons. 20.40 Buitenlands
weekoverzicht. 20.50 Stereo: Dixie-
landmuziek. 21.20 Letter-gTepen:
boekbesprekingen. 211.50 Stereo: Me-
tropole Orkest: amusementsmuziek.
22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen.
22.43 Actualiteiten. 22.55 Kerkorgel
concert: klassieke en moderne mu
ziek (opn). 23.55-24.00 Nieuws.
DONDERDAG
Morgen:
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek. S.00 Nieuws.
8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lich
te grammofoonmuziek. (8.30-8.33
De groenteman). 8.50 Morgenwij
ding. 9.00 Stereo: Klassieke piano
muziek (gr). 9.40 Schoolradio. 10.00
Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvita
minen: populair verzoekplatenpro-
gramma. (11.00-11.02 Nieuws). 11.30
Rondom 12: programma voor de
vrouw. (11.55 Beursberichten).
■Middag:
(12.00 Nieuws). AVRO: 13.00 Nws.
13.03 Radiojournaal. 13.06 Zet 'm op:
vrolijk platenprogramma. (14.00
Nieuws). 15.00 Nieuws. 15.03 Ar
beidsvitaminen: populair verzoekpla-
tenprogramma. 16.00 Nieuws. 16.03
Gimmick: licht platenprogramma.
17.00 Nieuws. 17.02 Radiojournaal.
17.05-18.00 Pop- en countrymuziek.
DONDERDAG
Morgen:
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Terug van
weggeweest: muziek van toen. voor
luisteraars van nu. 9.30 Zzzzoef....:
licht instrumentaal programma. 10.00
Nieuws. 10.03 Muziek bij de koffie.
(11.00 Nieuws).
r advertentie;
Zondag 5 oktober start de NOS niet
de uitzending van de duurste Neder
landse teievisieproduktie, die tot nu
foe is gemaakt. Het betreft de jeugd
serie .Florus', die ruim één miljoen
gulden heeft gekost en in afleverin
gen van een half uur iedere zon
dagavond zal worden uitgezonden.
Ofschoon de kosten volgens de heei
C. H. Enkelaar, hoofd televisiepro-
grammastaf van de NOS. niet ho-
§er zijn dan die van vergelijkbare
uitenlandse produkties zijn de kos
ten zijns inziens toch in belangrijke
mate beïnvloed door de gebrekkige
filmervaring bij de Nederlandse te
levisie. Daarbij komt bovendien dat
men met nogal wat tegenslagen te
kampen heeft gehad bij "de opnamen.
Zo heeft de Mao-griep de opnamen
tamelijk in de war gestuurd, terwijl
verschillende acteurs en actrices
nogal wat moeite hadden om aan de
grote fysieke inspanningen te wen
nen. Tevens heeft men het vijf we
ken zonder de hoofdrolspeler moeten
stellen.
Ondanks de betrekkelijke onervaren
heid met deze filmmaterie, heeft de
jeugdserie, zoals die onder regie van
Paul Verhoeven tot stand is geko
men, alle verwachtingen overtroffen,
zowel in Nederland als daarbuiten.
Verschillende buitenlandse tv-maat-
schappijen hebben reeds belangstel
ling getoond. Inmiddels is al" een
Engelse versie gereedgekomen. De
opnamen voor deze serie, gebaseerd
op authentieke gebeurtenissen uit de
vaderlandse geschiedenis in de tijd
van Filips de Schone (rond 1500)
zijn onder meer gemaakt op de kas
telen Loevestein, bij Muiden, Door
nenburg bij Arnhem, en Herne bij
Nijmegen, alsmede in Brugge en op
de hei bij Laren (NH).
De hoofdrollen in deze serie worden
gespeeld door Ruger Hauer als Flo-
ris en Dries Smit als Philips de
Schone. Tot de circa 40 Nederland
se acteurs en actrices, die medewer
king hebben verleend, behoren onder
andere Hans Boskamp. Eric Herfst,
Lex Schoorel en Henk van Ulsen.
Mini-theater in
toneelmuseum
(Van onze kunstredactie)
I11 liet Toneelmuseum in Amsterdam
is een kleine tentoonstelling inge
richt van mini-theaters die vooral in
Duitsland, Engeland en Frankrijk in
de negentiende eeuw populair waren.
De mini-theaters waren modelthe
atertjes die aan de hand van bouw
platen in elkaar zijn gezet. Zij wer
den na premières van nieuwe stuk
ken zo snel mogelijk óp de markt
gebracht om het publiek de gelegen
heid te geven thuis theatervoorstel
lingen te reconstrueren. Behalve de
cors werden daartoe ook platen met
toneelfiguren geleverd.
De tentoonstelling, die tot 4 janua
ri is te bezichtigen, sluit aan bij de
kinderboekenweek die dit jaar het
thema ,Kind en theater' heeft.
ADVERTENTIE'
Dringt direct door tot aan
de haard van de pijn
•peumatische pijnen, spit, zenuwpijnen,
verstuikingen, stijve nek en ledematen
niets werkt sneller, niets werkt aangenamer
ter verlichting van pijn dan Algesal-balscm.
Onmiddellijk in de huid doordringend, werkt
Algesal diep op de weefsels in tot aan dc
haard van de pijn (zonder oppervlakkige
warmtesensatie of irritatie van de huid te
veroorzaken) en "doorstraalt" verlichtend
weefsels en spieren tot in de gewrichten.
Reumatische pijnen en stijlheid maken
spoedig plaats voor een durend gevoel van
verlichting cn welbehagen.
Wacht niet tot de pijn uitbreekt! Zorgt
dat U thuis altijd een tube Algesal bij de
hand hebt om zodra het nodig is de pijn te
verlichten. ALGESAL bij alle apoth. en drog.
,JE t'AlME'
IN DE KERK
SITTARD (GPD) I11 een rk-kerk te
Sittard is tijdens een jongeren
mis het .verboden' liedje .Je t'aime'
door een jeugdbandje tijdens het uit
reiken van ae communie ten geho
re gebracht. Achteraf blijkt dat zich
hier mensen aan gestoord hebben.
Iemand zei: ,Dit was onfatsoenlijk.
En dan nog wel tijdens de commu
nie. Er waren mensen die zaten te
giechelen'.
Pater Jules Hogenia, die in Sittard
geen kwaad bewust. ,Wij hier op de
pastorie kennen dat liedje niet eens.
Ik heb ooi: niets vreemds gemerkt.
Ik wist echt niet dat er een ver
boden liedje is gespeeld'. Een lid van
het jeugdbandje dat het gewraakte
chanson, instrumentaal liet klinken,
vertelaarde: ,Wij wilden een muzika
le sfeer scheppen en daar was dit
melodietje erg geschikt voor. We
wilden beslist niet provoceren en we
hebben niemand willen storen'.
Pater Jules Hogema, die in Sittaard
regelmatig jongerenmissen organi
seert. zegt: ,ik zou tegen die melo
die ook geen bezwaar hebben ge
maakt. De zaak zou anders liggen
als men de gezongen versie van ,Je
t'aime' ten gehore had gebracht. Die
plaat is namelijk erotisch en dan
zou ze op deze plaats, in de kerk,
misplaatst zijn geweest'..—
593ste
Staatsloterï
30 SEPTEMBER 1969
'weede klasse
15 zijn
gevallen
op
nummers
eindigend
op
2
50 zijn
gevallen
op
nummers
eindigend
op
76
50 zijn
gevallen
op
nummers
eindigend
op
19
100 zijn
gevallen
op
nummers
eindigend
op
061
100 zijn
gevallen
op
nummers
eindigend
op
866
f
200 zijn
gevallen
op
nummers
eindigend
op
414
f
400 zijn
gevallen
op
nummers
eindigend
op
279
f
1000 zijn
gevallen
op
nummers
eindigend
op
1883
2000 is gevallen
op
hei
nummer
046609
2000 is gevallen
op
het
nummer
076155
2000 is gevallen
op
het
nummer
005119'
2000 is gevallen
op
het
nummer
051926
2000 is gevallen
op
het
nummer
090694
De prijs van:
5000
50.000
is gevallen op het nummer
is gevallen op het r
042267
056844
De extra prijs van:
100.000 is gevallen in de serie -a- op het nr 033571
De troostprijs van-.
2000 is gevallen op het nummer 033571
van elk van de andere series.
Let wet: op dit nummer zijn twee prijzen gevallen.
Het Metropolitan Museum in New
York ontving onlangs een gift die
door experts wordt geschat op meer
dan 100 miljoen dollar. De kort ge
leden overleden New Yorkse bankier
Robert Leliman heeft zjjn gehele pri
vé collectie, beslaande uit mini drie
duizend kunstwerken, aan het mu
seum vermaakt.
De collectie omvat driehonderd schil
derijen, 1500 tekeningen, en voorts
een aantal bronzen, Venetiaans glas,
emaille, porselein, juwelen en tapisse
rieën.
Het museum dat dit jaar zijn eerste
eeuwfeest viert, kreeg hierdoor een
aantal wereldberoemde schilderijen
in bezit. Rembrandts .Gerard de Lai-
resse' alsook een mannenportret van
de Nederlandse meester vormen een
hoogtepunt in deze formidabele par
ticuliere collectie. Daarnaast El Gre
co's .St-Jerome' en werken van Bot
ticelli, Bellini, Goya en Ingrés.
Zeventien tekeningen van Rembrandt
maken eveneens deel uit van de
schenking.
43-104
Panda had zich goed versoholen tus
sen enkele rotsblokken. En dat was
heel; verstandig van hern. Want d'e
draak keek even scherp rond, of hij
hem ook kon vinden en draaide
toep achter het andere monster aan.
dat op de vlucht was geslagen.
.Ik begrijp er niets van....' mompel
de Panda, terwijl hij voorzichtig te
voorschijn kwam. .Maar het is in
ieder geval zeker, dat die twee bees
ten uit de buurt zijn. En als die
heks nu ook even weg blijft, kan
ik intussen de prinses bevrijden!'
Met die woorden draafde hij haas
tig naar het vervallen kasteel, dal
verderop lag.
.Als ze nu maar met me mee wil
komen....' dacht hij, terwijl hij de
spookachtige ruïne betrad. ,De vori
ge keer deed ze zo vreemd. Net als
of ze liever wilde blijven. Ivlaar
dat is natuurlijk onzin; ze zal toch
wel graag weg willen uit dit nare
gebouw. Ik zou het hier tenminste
geen nacht uit kunnen houden....'
Zo prevelend begon
klimmen die naar d
de gevangen
hij de trap te be-
torenkamer van
voerde.—
CAROL DAY 7üt AB IE WEsgm. am?]
KENNETH J /UUCBT,
pseudo-echtgenote
(DOOR MABEL SEELEY)
Copyright 1939 by Doubleday Sc. Company Ltd. "UB
•Jij rent naar je wagen. Je gooit
Niddie de sleutels toe en. een biljet
van vijftig dollar. Je zegt: Niddie,
je houdt je mond; als iemand je 'er
naar vraagt, zijn we vannacht niet
teruggeweest. We zijn om zes uur
weggegaan en niet meer teruggeko
men. Als je praat, komen we terug
en trekken we je ingewanden centi
meter voor centimeter uit je lichaam'
De verschrikkelijke woorden echo
den luid; ik hoorde ze zoals Moebeis
ze zou zeggen: effen, luchtig, on
heilspellend.
Maar nief om drie uur!
,Ik wil een advocaat hebben'.
.Misschien zou je graag hebben dat
ik je in deze gevangenis houd, die
volgens Thoms een gammele kast is?'
Voeten schuifelden. .Stuurt me naar
een grotere gevangenis.'
,Jij praat en ik zal kijken of ik je
naa.r een grotere gevangenis kan
krijgen.'
,U wordt nooit hardhandig, is het wel
sheriff?'
.Voor iemand met hersens is het niet
nodig om hardhandig te worden.
Praat.'
.Goed Ik zal praten.'
Even een gespannen, afwachtende
stilte. Wat ging er komen? Zou hij
nu bekennnen en ons van verdenking
zuiveren, zouiden we vrij zijn om weg
te gaan, zou ik bevrijd worden van
de verdenking tegen Cottie's vader?
De stem begon langzaam: ,Goed, ik
ben die nacht overgevaren. En wat
dan nog? Ik heb die vent niet om
zeep geholpen. Dat heeft een ander
gedaan.'
Sidderend schoot er een rilling langs
mijn rug naar beneden. Hij ging niet
bekennen. Maar hij was in het kamp
geweest. Misschien had hij iets ge
zien...
Weer vrees. Weer wachten of ons een
slag zou worden toegebracht.
,Dave en ik roeiden naar de over-
leant, het was tegen middernacht.
Het was zo zwart als de hel. Nie
mand kan ons hebben gezien. We
gingen bij Sprung naar binnen en ke
ken rond met een zaklantaarn. Hij
was er niet en de poet was er ook
niet. Na een poosje hoorden we een
zacht geluid aan de achterkant; we
dachten dat hij het misschien zou
zijn. We gingen naar buiten. Ik v.el
bijna ergens over. Het was die kerel,
Sprung. Hij was van kant gemaakt.
Hij was vermoord voor ik hem zag.'
Dat herhaalde hij nadrukkelijk, tel
kens en telkens weer.
En hij herhaalde dat hij tegen drieën
terug was geweest bij'de Vlammen
de Deur. Hij en Dave hadden geen
tijd verspild nadat ze Sprung had
den gevonden.
Een stem vlak bij me fluisterde
.Daardoor gaan wij vrijuit.'
Ik sprong op, bijna schreeuwend van
schrik. Ik was zo geabsorbeerd ge
weest in het verhaal, dat .ik Steve
Corbett vergeten had, vergeten was
dat hij even gespannen toeluisterde
als ik. Dc draaide me om; de ogen in
de diepe kassen lachten.
,Je komt vrij, mamma.'
Mij lichaam had wel van watten
kunnen zijn. Ik fluisterde: ,Maar hij
vertelt nu de waarheid. Ik ben bang
dat het de waarheid is. Hij kon niet
alles gedaan hebben wat de moorde
naar gedaan heeft en teruggeweest
zijn om drie uur.'
.Vertel dat en waar blijf je dan?
Waar blijft Cottie? Hoe zeker wee:
S'e dat het half drie was toen je naar
■uiten ging?
Verbeeld je dat het half twee was?'
kwaim het gefluister terug.
,Half drie. Ik ben er vrijwel zeker
van. Ik dacht dat de boot toen weg
ging. En zo moet het ook geweest
zijn. Moebbels heeft Sprung niet in
die zak gestopt.'
,Je bent er vrijwel zeker van. Je kunt
beter wachten. Denk erover na.'
.As Moebbels voor de rechtbank
komt, zal ik de waarheid moeten
vertellen.'
Hij wachtte even met zijn antwoord,
maar eindelijk zei hij: ,Dat zal je
zelf moeten uitmaken.'
Moebbels werd In zijn cel opgesloten.
Thoms ging weg, de verslaggevers
kregen toestemming om naar binnen
te komen. Van achter mijn nu geslo
ten deur hoorde ik hoe de sheriff tot
in bijzonderheden vertelde wat hij
te weten was gekomen.
Hij besloot: .En degene die juLlie dit
heeft medegedeeld is Joe E. Vind, of
ficier van justitie van Poleckema.
Als hij de eer niet krijgt, wordt ik
niet als sheriff herkozen'.
Een van de verslaggevers protesteer
de. maar hij werd overstemd.
Bedankt, sheriff! Als u ons een no
dig heeft...!'
Iemand vroeg: .Zijn de Corbetts
hierdoor uitgeschakeld
Mijn adem stokte.
Het antwoord kwam kalm: ,Ik zal
Mr. Corbett, die werd vastgehouden
voor ondervraging, nu in vrijheid
stellen.'
Zodra de verslaggevers verdwenen
waren, voegde hij de daad bij het
woord; hij waarschuwde ons alleen
dat we de provincie niet mochten
verlaten.
.Maakt u zmh geen zorgen,' zei Ste
ve Corbett die naar me toe kwam
om zijn zoon te halen. ,We zullen bij
De Klagende Zusters blijven*.
.Nee!' riep ik in protest.
Ik wilde niet terug naar dat huisje,
eenzaam aan het eind, drie huisjes
verwijderd van de plek waar ik A
Sprung had gevonden, met de bo
men waaraan A Sprung had gehan
gen nog op dezelfde plaats en de fu
ten met hun akelig nachtelijke ge
weeklaag.
.Kom, kom. mamma. Niet zenuw
achtig worden.' De woorden werden
op schertsende toon gezegd, maar de
blik waarvan ze vergezeld gingen,
was allesbehalve schertsend.
Het laatste dat ik In die gevangenis
hoorde, was Moebbels, die riep:
.Sheriff, vergeet u niet Dava en mij
naar een grotere gevangenis te la
ten overbrengen?'
Ik voelde me alsof we maandenlang
uit het kamp weggeweest waren. Het
leek me alsof de bewoners inmiddels
ouder moesten zijn geworden, de
huisjes verzakt en zelfs de oever van
het meer aangevreten door de tand
des tijds.
We vonden alles onveranderd terug,
het enige verschil was dat de ver
slaggevers verdwenen v.-aren. We
waren vierentwintig uur weggeweest.
Toen onze auto over de slang naast
het huis van Loxton reed, zagen we
diens hoofd opduiken cp cis veranda:'
met een stralend gezicht kwam hij
snel naar buiten gelopen, druk zijn
Cottie's vader stop
handen wrijvend,
te.
Mr. Corbett! Betekent dit... maar ik
weet zeker dat het zo is!'
Steve Corbett vertelde hem welke
vorderingen de sheriff had gemaakt.
.Sinds die verschrikkelijke gebeurte
nis heb ik niet zulk goed -nieuws
gehoord. Ik wist zeker dat het me
mand van mijn mensen kon zijn'.
Terwijl we langsreden, verschenen er
nog meer hoofden. Toen we uit het
kamp waren, had ik tegen onze te
rugkeer opgezien als tegen een berg,
maar nu merkte ik dat zelfs de aan
blik van de bomen achter ons huis
me niet van streek maakte. De ver
beelding is altijd zoveel erger dat de
werkelijkheid.
,John Loxton vertelt me dat jullie
vrijuit gaan.' Earl Jordan was de
volgende die ons verwelkomde. .Dat
is geweldig. Gunst, die sheriff blijkt
allesbehalve een sufferd te zijn.'
.We zijn er nog niet,' antwoordde.
Steve Corbett en ik veronderstelde
dat hij eraan dacht wat mijn getui
genverklaring voor gevolgen zou kun
nen hebben. ,Deze zaak is nog niet
afgelopen.'
De zaak was verre van afgelopen.
Dat zou ik nog ondervinden.
De twee mannen gingen vissen: Ste
ve Corbett zei dat hij hard nodig
wat frisse lucht moest inademen.
Zodra ze verdwenen waren, gïne ik
naar de spleet in de vloer om naar
de vaatdoek te kijken: hij lag er
nog, zo te zien was niemand eraan
geweest. En de sheriff had met geen
woord gerept over het vinden va n re
volvers.
(wordt vervolgd)