Bloody Mary' kaapte goud van echte samenstellers n-jra'JMPJ Jeugdserie ,Floris' kost meer dan miljoen PANDA EN DE GESCHAAKTE PRINSES Snelle verlichting van pijn in spieren en gewrichten Metropolitan Museum New York krijgt negentien Rembrandts WOENSDAG 1 OKTOBER 1969 R O V IN CI A L E ZEEUWSE COURANT ]3 VERVELEND GEVAL VAN PLAGIAAT (Vai e rtv-redaotie) Zestigduizend plaatjes zijn al ver kocht van Bloody Mary' op de a- kant van de plaat en ,Oom Arie' op de li-kant. Dat betekent voor Tom en Dick aan opbrengst per plaatje zo'n geschatte 60 cent, oftewel: 36.000 gulden. Indien prod uk tie, tekst en muziek ook echt van bun zelf waren geweest. De muziek voor bloederige Marie echter, werd al twee jaar geleden door de Amsterdammer Jan Pijper gemaakt, en gedeponeerd bij het bu reau muziekauteursrechten (Buma) door de welbekende disc-jockey Joost den Draayer. Diezelfde Joost heeft bet liedje nu getransformeerd tot Bloody Mary opnieuw bij het bu reau aangemeld. Hij had het niet herkend! Componist Jan Pijper pro testeerde. Een vervelend geval van plagiaat:. Hoe is het plaatje echt ontstaan? In het midden van maart van dit jaar kwamen Tom en Dick bij de Amersfoortse disc-jockey Anton van de Berkt (22) met het voorstel om samen iets te gaan doen. Tom en Dick hadden in het verleden al drie plaatjes gemaakt die niet het ver wachte en fel begeerde succes hadden geboekt. Zij zagen meer kans in een trio. Het moest op de gezellige toer, meer sfeer en zo. Het had hen voor al ontbroken aan presentatie en er varing. Anton als disc-jockey in Club-33 (Amersfoort) presentator-speaker op shows voor dames- en herenmode, steeds in de weer voor zo'n zeven boutiques en een radde prater wist daar wel weg mee. Voor het muzi kale gedeelte engageerde hij de Amersfoortse organist Karei de Man (44), die als beroepsmusicus met een hekel aan repeteren om niets toch werd warmgepraat voor het idee. Er werd gepraat. Heel veel en heel lang. Er werd een programma sa mengesteld. Karei de Man studeerde de muziek in. De repetities begonnen. Er werd geschaafd, gepraat. Karei gaf de muzikale adviezen. Anton schaafde aan de presentatie. Tom en Dick kwamen met de muziek voor Bloody Mary (eigen muziek, oftewel eigen inbreng) zoals ze zeiden. Karei maakte een ander arrange ment met weglating van alle instru menten die ze hadden voorgesteld Het werd heel commercieel, heel uit gekiend. Er werd ondermeer rekening gehouden met elke disc-jockey die het plaatje L- zijn programma zou opnemen en die over de introductie heen zijn verbindende tekst zou moe ten spreken, kortom met het nieuwe arrangement en de flair van Anton zou het een goed verkoopbaar num mer kunnen worden. De eerste echte repetitie-avond werd een flop. Tom en Dick zegden fluis terend hun teksten maar kwamen niet tot zingen. Karei daarop prompt tegen Anton, die juist die dag vader was geworden, dat hij er op die ba sis niets in zag. Dat is later veran derd. Begin mei volgden officiële proefop- namen (alle kosten zijn steeds door Anton en Karei betaald): banden, musici, zaalruimte, aanschaf appa ratuur. Het was een leuke tijd. Iedereen was enthousiast over de bereikte resul taten zeggen ze nu. De proefband waaroD Antons stem duidelijk over heerste, werd voorgesteld aan Joost den Draayer en Fred Haagen van Red Bullett (een produktie-maat- schappij die contacten heeft met gro te broeders-grammofoonplatenma- kers) zoals Diek Swaneveld vertelde, de verantwoordelijke figuren kropen daar hikkend van het lachen in hun bureaulade. De b-kant van de plaat (Oom Arie), door Karei van muziek voorzien werd in een half uur tijd doorgeno men. Anton, de debutant als zanger in het gezelschap, werd prompt op dood-spoor gezet omdat hij het sfeer tje zou hebben verstoord. Wel had hij als derde man de a-kant meege zongen. volgens Dick niet accepteren. Hel opschrift op de platenhoes zou wor den: Tom en Dick plus Anton met het trio Karei de Man. In de vakantie-tijd kwam de opna me uit als zijnde 'n nieuwe plaat van Tom en Diok (op de hoes vermeld) De eerste opnamen zouden niet goed zijn geweest. Anton was gewipt. Toen begon het .liapersspel' tegen Karei dc Man. Tom en Dick kregen tv-opname en Karei de Man, de componist van de song op de b-kant. arrangeur van de muziek op de a-zijde, werd af gescheept met twee vrijkaartjes vooi de voorstelling in Bellevue. Hij, de organist, mede-samensteller, kreeg te horen dat de omroep erop had gestaan een eigen organist te engageren. Het trio Karei de Man zou wél, volgens zeggen van Dick en Tom op de platenhoes vermeld worden. Toen ook dit niet gebeurde, luidde het excuus: ,we hebben geen inspraak oip de uitvoering van de presentatie'. KRO-producer Jos Timmer nodigde persoonlijk Karei de Man en Anton uit voor de live-uitzending in de stu dio in het programma .Tussen 12 en 2'. Diezelfde uitzending ging hele maal de mist in. Formule V ullis iets geks gaat doen, wil je dat ook in de naam tot uitdrukking brengen. Gekozen werd. Vullis'. Dè platenmaatschappij wilde deze naam Karei de Man vat het allemaal wat laconieker op dan Anton van de Berkt. Ik vraag hem of het geen gebruik is om dergelijke afspraken over samenwerking per contract vast te leggen. .Natuurlijk niet', zegt hij grinnikend. .Je be-gint zoiets samen en je verwacht gewoon dat iedereen zich aan de afspraak of aan de sa menwerking houdt en je niet op zo'n manier belazert. Het zal me in mijn leven misschien nr *-™ ren hoor, dat ik s men'. .Het is altijd even een teleurstelling, maar we, dat wil zeggen Anton en ik gaan samen door, de formule is van ons en we hebben voor ons zelf be wezen dat het mogelijk is om een zorgvuldig uitgekiende en beredeneer de tophit te maken, ook al zijn we op een vies maniertje uitgewerkt.' .Er is een grammofoonplatenmaat- schappij in Nederland die zich in teresseert voor onze plannen en idee- en. Dat wordt wel iets. Begin vol gend jaar moet die plaat uitkomen. Daar zijn wij ai hard aan bezig'. NEDERLAND-1 KANAAL 7/29 11.10 uur: (NOS-NOT) WEST-EUROPA 11.35 uiur: ENGELSE LES 17.00 uur: (NCRV) KIJKKAST 18.50 uur: (NOS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT 19.00 uur: JOURNAAL 19.05 uur: SCALA Nieuws.- Van gewest tot gewest; Parlementaria. 19.30 uur: (CVK-IKOR-KRO-RKK) KENMERK 19.55 uur: VOETBAL PSV-RAITD WIEN 20.45 uur: (PVDA) POLITIEKE UITZENDING 20.55 uur. PSV-RAPID WIEN 23.45 uur. PERSOONLIJK H. W. Sandberg en A. het-nieuws aan de tand. 22.10 uur- (SOOUTERA) LEGER DES HEILS 22.20 uur: JOURNAAL 20.00 uur: (NOS) JOURNAAL 20.20 uur: NCRV-KLEUR) SCHOONMOEDERS-KLUCHT 20.45 uur. BUREAU BRISTOL 21.40 uur: (KLEUR) ZIJ MOETEN ERVOOR VLIEGEN Documentaire over de vijftigjarige KLM. 22.25 uur: DAGBOEK VAN REMBRANDT 22.30 uur: (NOS) JOURNAAL BELGIË-NED. KANAAL 3/10 Cuppen voelen mensen-in- NEDERLAND-2 KANAAL 82 18.50 uur. (NOS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT 19.00 uur; JOURNAAL 19.05 uui" (NCRV) SCHEEPSJONGEN VAN BONTEKOE 19.10 uur: (KLEUR) POPI'ARLEMENT 16.30 uur: SCHOOLTELEVISIE 17.30 uu'. VOOR DE JEUGD 19.30 uur: ZANDMANNETJE 19.35 uur: OPENBAAR KUNSTBEZIT 20.00 uur: JOURNAAL 20.25 uur: YOUNG PEOPLE'S SHOW met Francois Glorieux, een Belgische Bernstein. 21.00 uur: PANORAMA 21.45 uur: BOEMERANG 69 22.15 uur. JOURNAAL BELGIëFRANS 16.55 Journaal; 17.00 feu vert; 18.30 allo les jeunes; 18.55 les volants; 19.25 les poutetofs, la cravache d'or; 20.00 journaal: 20.30 het Roergebied; 21.45 Mendels- shon, Schotse symphonie; 22.25 journaal. FRAN'KRIJK-RIJSSEL 12.30 Midi-magazine; 13.00 journaal; 13.20 Candice: 18.30 journaal; 18.35 spel; 18.50 magazine; 19.10 voor de kleuters; 19.15 regionaal journaal; 20.00 journaal; 20.30 la piste aux étoiles; 21.20 un dossier ouvert; 22.20 journaal. WOENSDAG 1 OKTOBER Middag: KRO: 12.00 Van twaalf tot twee gevarieerd programma. (12.22 Wij van het land: 12.26 Mededelingen tbv land- en tuinbouw; 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten: 13.00 Raden maar13.15 Ondernemend) NCRV: 14.00 Klassieke muziek (gr) 15.00 In 't zilver: programma vooi oudere luisteraars. 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: Jeugdprogramma. 17.00 Lichte grammofoonmuziek voor de tieners. Overheidsvoorlichting: 17.50 Mens en samenleving. Een vraagge sprek met de heren .1. G. J. Bosman, voorzitter Nederlandse Bioscoop bond en G. J. van der Molen, hoofd afd. film van het ministerie van CRM. Onderwerp: De filmweek Arnhem. Avond NCRV: 1S.00 Veel gevraagde gewijde muziek (gr). 18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten. NOS: 19.00 Openbaar Kunstbezit. 19.10 Lichte grammo- foonmuziek. 19.20 Stereo: Jazzpresso: Jazzmuziek met kort commentaar Morele herbewapening: 19.50 Weg met de consumptiemaatschappij Le ve wat gesprekken. NOS: 20.00 Reportage van de voetbalwedstrijd PSV Rapid Wien. 21.50 Lichte grammofoonnuiz.ek. 22.10 Stereo Scan: populair programma ovei elektronika. 22.30 Nieuws. 22.38 Par lementair overzicht. 22.45 Medede- DONDERDAG MORGEN: KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het leven de woord. 7.15 Stereo: Badinerie- klassieke en semi-lclassieke muziek (gr). (7.30 Nieuws; 7.32 Actualitei ten; 7.50 Overweging; 8.00 Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huis vrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw; 9.35 Waterstanden). NOS: 10.00 Wat heeft dat kind?, pe dagogische lezing. 10.20 Stereo: Mu ziek uit de Barok (opn). KRO: 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. Middag: 12.02 Stereo: Fragmenten uit de ope rette La Grande Duchesse de Ge- rolstein, van Offenbach (gr). 12.45 Voor het platteland. 13.00 Nieuws. 13.11 Actualiteiten. 13.25 Lichte or gelmuziek (opn). 113.45 Gesproken portret. 14.00 Iets van tweemaal hem, hoorspel. 14.55 De schipbreuk, van Johan Wagenaar. uitgevoerd door De Stem des Volks, Zutphen en so listen. (opn). 16.00 Nieuws. 16.02 Sociëteit Zestig minuten voor boven de zestig. NOS: 17.02 Onder de groene linde: oude liedjes. VARA: 17.20 Voor de jeugd. 17.55 Medede lingen. Avond: 18.00 Nieuws. 18.11 Actualiteiten 18.20 Uitzending van de Pacifistisch Socialistische Party. 18.30 Stereo: Klink Klaar, zonder nonsens. 19.30 Nieuws. 19.35 Stereo: Licht vocaal en instrumentaal ensemble met zang- solist (opn). 20.00 Vragenvuur: een bekende Nederlander beantwoordt vragen van jonge mensen. 20.20 Franse chansons. 20.40 Buitenlands weekoverzicht. 20.50 Stereo: Dixie- landmuziek. 21.20 Letter-gTepen: boekbesprekingen. 211.50 Stereo: Me- tropole Orkest: amusementsmuziek. 22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen. 22.43 Actualiteiten. 22.55 Kerkorgel concert: klassieke en moderne mu ziek (opn). 23.55-24.00 Nieuws. DONDERDAG Morgen: AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. S.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lich te grammofoonmuziek. (8.30-8.33 De groenteman). 8.50 Morgenwij ding. 9.00 Stereo: Klassieke piano muziek (gr). 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvita minen: populair verzoekplatenpro- gramma. (11.00-11.02 Nieuws). 11.30 Rondom 12: programma voor de vrouw. (11.55 Beursberichten). ■Middag: (12.00 Nieuws). AVRO: 13.00 Nws. 13.03 Radiojournaal. 13.06 Zet 'm op: vrolijk platenprogramma. (14.00 Nieuws). 15.00 Nieuws. 15.03 Ar beidsvitaminen: populair verzoekpla- tenprogramma. 16.00 Nieuws. 16.03 Gimmick: licht platenprogramma. 17.00 Nieuws. 17.02 Radiojournaal. 17.05-18.00 Pop- en countrymuziek. DONDERDAG Morgen: NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Terug van weggeweest: muziek van toen. voor luisteraars van nu. 9.30 Zzzzoef....: licht instrumentaal programma. 10.00 Nieuws. 10.03 Muziek bij de koffie. (11.00 Nieuws). r advertentie; Zondag 5 oktober start de NOS niet de uitzending van de duurste Neder landse teievisieproduktie, die tot nu foe is gemaakt. Het betreft de jeugd serie .Florus', die ruim één miljoen gulden heeft gekost en in afleverin gen van een half uur iedere zon dagavond zal worden uitgezonden. Ofschoon de kosten volgens de heei C. H. Enkelaar, hoofd televisiepro- grammastaf van de NOS. niet ho- §er zijn dan die van vergelijkbare uitenlandse produkties zijn de kos ten zijns inziens toch in belangrijke mate beïnvloed door de gebrekkige filmervaring bij de Nederlandse te levisie. Daarbij komt bovendien dat men met nogal wat tegenslagen te kampen heeft gehad bij "de opnamen. Zo heeft de Mao-griep de opnamen tamelijk in de war gestuurd, terwijl verschillende acteurs en actrices nogal wat moeite hadden om aan de grote fysieke inspanningen te wen nen. Tevens heeft men het vijf we ken zonder de hoofdrolspeler moeten stellen. Ondanks de betrekkelijke onervaren heid met deze filmmaterie, heeft de jeugdserie, zoals die onder regie van Paul Verhoeven tot stand is geko men, alle verwachtingen overtroffen, zowel in Nederland als daarbuiten. Verschillende buitenlandse tv-maat- schappijen hebben reeds belangstel ling getoond. Inmiddels is al" een Engelse versie gereedgekomen. De opnamen voor deze serie, gebaseerd op authentieke gebeurtenissen uit de vaderlandse geschiedenis in de tijd van Filips de Schone (rond 1500) zijn onder meer gemaakt op de kas telen Loevestein, bij Muiden, Door nenburg bij Arnhem, en Herne bij Nijmegen, alsmede in Brugge en op de hei bij Laren (NH). De hoofdrollen in deze serie worden gespeeld door Ruger Hauer als Flo- ris en Dries Smit als Philips de Schone. Tot de circa 40 Nederland se acteurs en actrices, die medewer king hebben verleend, behoren onder andere Hans Boskamp. Eric Herfst, Lex Schoorel en Henk van Ulsen. Mini-theater in toneelmuseum (Van onze kunstredactie) I11 liet Toneelmuseum in Amsterdam is een kleine tentoonstelling inge richt van mini-theaters die vooral in Duitsland, Engeland en Frankrijk in de negentiende eeuw populair waren. De mini-theaters waren modelthe atertjes die aan de hand van bouw platen in elkaar zijn gezet. Zij wer den na premières van nieuwe stuk ken zo snel mogelijk óp de markt gebracht om het publiek de gelegen heid te geven thuis theatervoorstel lingen te reconstrueren. Behalve de cors werden daartoe ook platen met toneelfiguren geleverd. De tentoonstelling, die tot 4 janua ri is te bezichtigen, sluit aan bij de kinderboekenweek die dit jaar het thema ,Kind en theater' heeft. ADVERTENTIE' Dringt direct door tot aan de haard van de pijn •peumatische pijnen, spit, zenuwpijnen, verstuikingen, stijve nek en ledematen niets werkt sneller, niets werkt aangenamer ter verlichting van pijn dan Algesal-balscm. Onmiddellijk in de huid doordringend, werkt Algesal diep op de weefsels in tot aan dc haard van de pijn (zonder oppervlakkige warmtesensatie of irritatie van de huid te veroorzaken) en "doorstraalt" verlichtend weefsels en spieren tot in de gewrichten. Reumatische pijnen en stijlheid maken spoedig plaats voor een durend gevoel van verlichting cn welbehagen. Wacht niet tot de pijn uitbreekt! Zorgt dat U thuis altijd een tube Algesal bij de hand hebt om zodra het nodig is de pijn te verlichten. ALGESAL bij alle apoth. en drog. ,JE t'AlME' IN DE KERK SITTARD (GPD) I11 een rk-kerk te Sittard is tijdens een jongeren mis het .verboden' liedje .Je t'aime' door een jeugdbandje tijdens het uit reiken van ae communie ten geho re gebracht. Achteraf blijkt dat zich hier mensen aan gestoord hebben. Iemand zei: ,Dit was onfatsoenlijk. En dan nog wel tijdens de commu nie. Er waren mensen die zaten te giechelen'. Pater Jules Hogenia, die in Sittard geen kwaad bewust. ,Wij hier op de pastorie kennen dat liedje niet eens. Ik heb ooi: niets vreemds gemerkt. Ik wist echt niet dat er een ver boden liedje is gespeeld'. Een lid van het jeugdbandje dat het gewraakte chanson, instrumentaal liet klinken, vertelaarde: ,Wij wilden een muzika le sfeer scheppen en daar was dit melodietje erg geschikt voor. We wilden beslist niet provoceren en we hebben niemand willen storen'. Pater Jules Hogema, die in Sittaard regelmatig jongerenmissen organi seert. zegt: ,ik zou tegen die melo die ook geen bezwaar hebben ge maakt. De zaak zou anders liggen als men de gezongen versie van ,Je t'aime' ten gehore had gebracht. Die plaat is namelijk erotisch en dan zou ze op deze plaats, in de kerk, misplaatst zijn geweest'..— 593ste Staatsloterï 30 SEPTEMBER 1969 'weede klasse 15 zijn gevallen op nummers eindigend op 2 50 zijn gevallen op nummers eindigend op 76 50 zijn gevallen op nummers eindigend op 19 100 zijn gevallen op nummers eindigend op 061 100 zijn gevallen op nummers eindigend op 866 f 200 zijn gevallen op nummers eindigend op 414 f 400 zijn gevallen op nummers eindigend op 279 f 1000 zijn gevallen op nummers eindigend op 1883 2000 is gevallen op hei nummer 046609 2000 is gevallen op het nummer 076155 2000 is gevallen op het nummer 005119' 2000 is gevallen op het nummer 051926 2000 is gevallen op het nummer 090694 De prijs van: 5000 50.000 is gevallen op het nummer is gevallen op het r 042267 056844 De extra prijs van: 100.000 is gevallen in de serie -a- op het nr 033571 De troostprijs van-. 2000 is gevallen op het nummer 033571 van elk van de andere series. Let wet: op dit nummer zijn twee prijzen gevallen. Het Metropolitan Museum in New York ontving onlangs een gift die door experts wordt geschat op meer dan 100 miljoen dollar. De kort ge leden overleden New Yorkse bankier Robert Leliman heeft zjjn gehele pri vé collectie, beslaande uit mini drie duizend kunstwerken, aan het mu seum vermaakt. De collectie omvat driehonderd schil derijen, 1500 tekeningen, en voorts een aantal bronzen, Venetiaans glas, emaille, porselein, juwelen en tapisse rieën. Het museum dat dit jaar zijn eerste eeuwfeest viert, kreeg hierdoor een aantal wereldberoemde schilderijen in bezit. Rembrandts .Gerard de Lai- resse' alsook een mannenportret van de Nederlandse meester vormen een hoogtepunt in deze formidabele par ticuliere collectie. Daarnaast El Gre co's .St-Jerome' en werken van Bot ticelli, Bellini, Goya en Ingrés. Zeventien tekeningen van Rembrandt maken eveneens deel uit van de schenking. 43-104 Panda had zich goed versoholen tus sen enkele rotsblokken. En dat was heel; verstandig van hern. Want d'e draak keek even scherp rond, of hij hem ook kon vinden en draaide toep achter het andere monster aan. dat op de vlucht was geslagen. .Ik begrijp er niets van....' mompel de Panda, terwijl hij voorzichtig te voorschijn kwam. .Maar het is in ieder geval zeker, dat die twee bees ten uit de buurt zijn. En als die heks nu ook even weg blijft, kan ik intussen de prinses bevrijden!' Met die woorden draafde hij haas tig naar het vervallen kasteel, dal verderop lag. .Als ze nu maar met me mee wil komen....' dacht hij, terwijl hij de spookachtige ruïne betrad. ,De vori ge keer deed ze zo vreemd. Net als of ze liever wilde blijven. Ivlaar dat is natuurlijk onzin; ze zal toch wel graag weg willen uit dit nare gebouw. Ik zou het hier tenminste geen nacht uit kunnen houden....' Zo prevelend begon klimmen die naar d de gevangen hij de trap te be- torenkamer van voerde.— CAROL DAY 7üt AB IE WEsgm. am?] KENNETH J /UUCBT, pseudo-echtgenote (DOOR MABEL SEELEY) Copyright 1939 by Doubleday Sc. Company Ltd. "UB •Jij rent naar je wagen. Je gooit Niddie de sleutels toe en. een biljet van vijftig dollar. Je zegt: Niddie, je houdt je mond; als iemand je 'er naar vraagt, zijn we vannacht niet teruggeweest. We zijn om zes uur weggegaan en niet meer teruggeko men. Als je praat, komen we terug en trekken we je ingewanden centi meter voor centimeter uit je lichaam' De verschrikkelijke woorden echo den luid; ik hoorde ze zoals Moebeis ze zou zeggen: effen, luchtig, on heilspellend. Maar nief om drie uur! ,Ik wil een advocaat hebben'. .Misschien zou je graag hebben dat ik je in deze gevangenis houd, die volgens Thoms een gammele kast is?' Voeten schuifelden. .Stuurt me naar een grotere gevangenis.' ,Jij praat en ik zal kijken of ik je naa.r een grotere gevangenis kan krijgen.' ,U wordt nooit hardhandig, is het wel sheriff?' .Voor iemand met hersens is het niet nodig om hardhandig te worden. Praat.' .Goed Ik zal praten.' Even een gespannen, afwachtende stilte. Wat ging er komen? Zou hij nu bekennnen en ons van verdenking zuiveren, zouiden we vrij zijn om weg te gaan, zou ik bevrijd worden van de verdenking tegen Cottie's vader? De stem begon langzaam: ,Goed, ik ben die nacht overgevaren. En wat dan nog? Ik heb die vent niet om zeep geholpen. Dat heeft een ander gedaan.' Sidderend schoot er een rilling langs mijn rug naar beneden. Hij ging niet bekennen. Maar hij was in het kamp geweest. Misschien had hij iets ge zien... Weer vrees. Weer wachten of ons een slag zou worden toegebracht. ,Dave en ik roeiden naar de over- leant, het was tegen middernacht. Het was zo zwart als de hel. Nie mand kan ons hebben gezien. We gingen bij Sprung naar binnen en ke ken rond met een zaklantaarn. Hij was er niet en de poet was er ook niet. Na een poosje hoorden we een zacht geluid aan de achterkant; we dachten dat hij het misschien zou zijn. We gingen naar buiten. Ik v.el bijna ergens over. Het was die kerel, Sprung. Hij was van kant gemaakt. Hij was vermoord voor ik hem zag.' Dat herhaalde hij nadrukkelijk, tel kens en telkens weer. En hij herhaalde dat hij tegen drieën terug was geweest bij'de Vlammen de Deur. Hij en Dave hadden geen tijd verspild nadat ze Sprung had den gevonden. Een stem vlak bij me fluisterde .Daardoor gaan wij vrijuit.' Ik sprong op, bijna schreeuwend van schrik. Ik was zo geabsorbeerd ge weest in het verhaal, dat .ik Steve Corbett vergeten had, vergeten was dat hij even gespannen toeluisterde als ik. Dc draaide me om; de ogen in de diepe kassen lachten. ,Je komt vrij, mamma.' Mij lichaam had wel van watten kunnen zijn. Ik fluisterde: ,Maar hij vertelt nu de waarheid. Ik ben bang dat het de waarheid is. Hij kon niet alles gedaan hebben wat de moorde naar gedaan heeft en teruggeweest zijn om drie uur.' .Vertel dat en waar blijf je dan? Waar blijft Cottie? Hoe zeker wee: S'e dat het half drie was toen je naar ■uiten ging? Verbeeld je dat het half twee was?' kwaim het gefluister terug. ,Half drie. Ik ben er vrijwel zeker van. Ik dacht dat de boot toen weg ging. En zo moet het ook geweest zijn. Moebbels heeft Sprung niet in die zak gestopt.' ,Je bent er vrijwel zeker van. Je kunt beter wachten. Denk erover na.' .As Moebbels voor de rechtbank komt, zal ik de waarheid moeten vertellen.' Hij wachtte even met zijn antwoord, maar eindelijk zei hij: ,Dat zal je zelf moeten uitmaken.' Moebbels werd In zijn cel opgesloten. Thoms ging weg, de verslaggevers kregen toestemming om naar binnen te komen. Van achter mijn nu geslo ten deur hoorde ik hoe de sheriff tot in bijzonderheden vertelde wat hij te weten was gekomen. Hij besloot: .En degene die juLlie dit heeft medegedeeld is Joe E. Vind, of ficier van justitie van Poleckema. Als hij de eer niet krijgt, wordt ik niet als sheriff herkozen'. Een van de verslaggevers protesteer de. maar hij werd overstemd. Bedankt, sheriff! Als u ons een no dig heeft...!' Iemand vroeg: .Zijn de Corbetts hierdoor uitgeschakeld Mijn adem stokte. Het antwoord kwam kalm: ,Ik zal Mr. Corbett, die werd vastgehouden voor ondervraging, nu in vrijheid stellen.' Zodra de verslaggevers verdwenen waren, voegde hij de daad bij het woord; hij waarschuwde ons alleen dat we de provincie niet mochten verlaten. .Maakt u zmh geen zorgen,' zei Ste ve Corbett die naar me toe kwam om zijn zoon te halen. ,We zullen bij De Klagende Zusters blijven*. .Nee!' riep ik in protest. Ik wilde niet terug naar dat huisje, eenzaam aan het eind, drie huisjes verwijderd van de plek waar ik A Sprung had gevonden, met de bo men waaraan A Sprung had gehan gen nog op dezelfde plaats en de fu ten met hun akelig nachtelijke ge weeklaag. .Kom, kom. mamma. Niet zenuw achtig worden.' De woorden werden op schertsende toon gezegd, maar de blik waarvan ze vergezeld gingen, was allesbehalve schertsend. Het laatste dat ik In die gevangenis hoorde, was Moebbels, die riep: .Sheriff, vergeet u niet Dava en mij naar een grotere gevangenis te la ten overbrengen?' Ik voelde me alsof we maandenlang uit het kamp weggeweest waren. Het leek me alsof de bewoners inmiddels ouder moesten zijn geworden, de huisjes verzakt en zelfs de oever van het meer aangevreten door de tand des tijds. We vonden alles onveranderd terug, het enige verschil was dat de ver slaggevers verdwenen v.-aren. We waren vierentwintig uur weggeweest. Toen onze auto over de slang naast het huis van Loxton reed, zagen we diens hoofd opduiken cp cis veranda:' met een stralend gezicht kwam hij snel naar buiten gelopen, druk zijn Cottie's vader stop handen wrijvend, te. Mr. Corbett! Betekent dit... maar ik weet zeker dat het zo is!' Steve Corbett vertelde hem welke vorderingen de sheriff had gemaakt. .Sinds die verschrikkelijke gebeurte nis heb ik niet zulk goed -nieuws gehoord. Ik wist zeker dat het me mand van mijn mensen kon zijn'. Terwijl we langsreden, verschenen er nog meer hoofden. Toen we uit het kamp waren, had ik tegen onze te rugkeer opgezien als tegen een berg, maar nu merkte ik dat zelfs de aan blik van de bomen achter ons huis me niet van streek maakte. De ver beelding is altijd zoveel erger dat de werkelijkheid. ,John Loxton vertelt me dat jullie vrijuit gaan.' Earl Jordan was de volgende die ons verwelkomde. .Dat is geweldig. Gunst, die sheriff blijkt allesbehalve een sufferd te zijn.' .We zijn er nog niet,' antwoordde. Steve Corbett en ik veronderstelde dat hij eraan dacht wat mijn getui genverklaring voor gevolgen zou kun nen hebben. ,Deze zaak is nog niet afgelopen.' De zaak was verre van afgelopen. Dat zou ik nog ondervinden. De twee mannen gingen vissen: Ste ve Corbett zei dat hij hard nodig wat frisse lucht moest inademen. Zodra ze verdwenen waren, gïne ik naar de spleet in de vloer om naar de vaatdoek te kijken: hij lag er nog, zo te zien was niemand eraan geweest. En de sheriff had met geen woord gerept over het vinden va n re volvers. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 13