Vervoerders slecht gestemd over nieuwe EEG-maatregelen Amsterdamse effectenbeurs EEG-landbouw- politiek kost miljarden I nieuws Omzet OGEM met ruim 93 procent fors gestegen MOGELIJK TOCH INVOERING BTW PER l-l-'70 IN BELGIË SHELL BESTELT FRANSE TANKERS Staatsmijnen gaan intensiever personeel werven Ondernemingsraad NS in aanbouw gashaarden die u moet zien! Pleidooi Co-op voor vaste prijs levensmiddelen Waar zijn onze schepen? ZATERDAG 27 SEPTEMBER 1969 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT MOEILIJKHEDEN VOORSPELD DEN HAAG (ANP) De Neder landse goederen- en personenver- voerders maken zich ernstige zor gen over de op 1 oktober aan staande in werking tredende eer ste fase van de verordening van de raad van ministers van de EEG tot harmonisatie van bepaalde voorschriften van sociale aard voor het wegvervoer. Deze eerste fase houdt in, dat de verordening, die regels bevat over de samen stelling van de .bemanning', de rij en rusttijden en de af te leggen af stand, van toepassing wordt op het vervoer tussen EEG-landen. Hoewel de onderscheidene organisaties, de NOB-wegtransport, de Protestants- Christelijke- en de Katholieke Wegver voerders, de Algemene Verladers en Ei gen Vervoerdersorganisatie EVO, alsme de de Koninklijke Nederlandse Vereni ging van Transportondernemingen en de Federatie van Nederlandse Organisaties in het Personenvervoer toegeven, dat er in dit EEG-overleg Nederlandse succes sen zijn geboekt en het geheel van maatregelen als een zogenaamd packa ge-deal moet worden gezien, zij toch van oordeel zijn, dat bepaalde voor schriften ernstige moeilijkheden zullen veroorzaken, mede omdat in tegenstel ling tot de huidige Nederlandse rege lingen geen uitwijkmogelijkheden in de Europese verordening voorkomen. UTRECHT (ANP) Omstreeks 1960 verwachtte men, dat de Euro pese landbouwpolitiek aan restitu ties en interventies ongeveer 200 miljoen dollar per jaar zou gaan kosten. In 1968 was het bedrag echter al een miljard dollar en in 1969 anderhalf miljard dollar. De uitgaven voor restituties en inter venties worden voor 1970 geraamd op 2,5 miljard dollar. Aan inkom sten via de heffingen staat daar een bedrag van maar 700 miljoen tegenover, zodat de netto-lasten 1,8 miljard dollar zullen bedragen. Dit rekensommetje presenteerde dr M. Zeijlmans, directeur van het Europees oriëntatie- en garantiefonds voor de landbouw van de EEG, gistermorgen in Utrecht op de internationale tentoon stelling .Ornithophilia', waar hij sprak over de financiering van het gemeen schappelijk landbouwbeleid. In de Europese landbouw werken zo'n tien miljoen mensen. Als men bij de kosten van restituties en interventie maatregelen nog eens de 2,5 miljard dollar optelt, die per jaar aan struc- tuurverbeterende maatregelen worden uitgegeven, komt men op een directe eigendomsoverdracht van de nationale begrotingen naar de landbouwbedrijven van 400 dollar per persoon per jaar. Daarbij is dan nog geen rekening ge houden met de inkomensoverdracht aan de landbouwer door de consument, die in het bestaande systeem prijzen moet betalen, die hoger zijn dan de wereld marktprijzen. Per 1 januari 1970 moet de financie ring van het landbouwbeleid definitief geregeld worden. Dr Zeijlmans noemde deze datum uitermate belangrijk, om dat de kans op een crisis zoals in 1965 erg groot wordt, als er geen regeling tot stand komt. .Daarom', zo zei hij, .moet het plan-Mansholt met een beet je minder demagogie en een beetje meer werkelijkheidszin worden bestudeerd'. Omzet SFB vorig jaar ruim een miljard gulden UTRECHT (ANP) Het Sociaal Fonds Bouwnijverheid heeft vorig jaar \an de ongeveer 350.000 werkgevers en werknemers in de bouwnijverheid ruim 3.1 miljard gulden aan premies en bij dragen ontvangen. Bijna 821 miljoen gulden werd aan uitkeringen uitbetaald, waarbij het vakantiefonds niet ruim 30" miljoen gulden de grootste slokop was De ziektewet vergde een bedrag van f 238 miljoen. De premie-ontvangsten 'en het totaal der uitkeringen stegen vorig jaar met tien procent. Tien jaar geleden, in 1958, bedroeg de .omzet' van het Sociaal Fonds Bouw nijverheid bijna 360 miljoen gulden. De grootste stijging werd in 1968 wederom veroorzaakL door de sterke toeneming van het aantal ziekmeldingen, name lijk van 240.000 in 1967 tot 315.000 in 1968. Het aantal bedrijfsongevallen, dat daarbij is inbegrepen, steeg maar liefst tot 30.000 (tweede half jaar 1967 13.700). In 1968 werden 200.000 uitke ringscheques meer verzonden dan het jaar ervoor. De aan deze wijze van uit betaling verbonden kosten bedroegen maar liefst acht ton. De totale admi nistratieve kosten van het SFB ste gen in 1968 tot 44 miljoen gulden, ruim vijf miljoen gulden meer dan in 1967. yië heeft niet overlegd met Nederland over btw (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De Belgische rege ring wil zonodig terugkomen op haar besluit om met de invoering van de btw lot. 1971 te wachten. Zij heeft de Europese commissie alsnog voorgesteld de verordening, die voorschrijft dat al le lidstaten uiterlijk op 1 januari 1970 de btw moeten hebben ingevoerd, te wijzigen en de uiterste invoeringsdatum op te schorten tot 1 januari 1971. Daar mee maakte de regering te Brusel een discussie over het aanvankelijke besluit in de organen van de Europese gemeen schap mogelijk. Het is de bedoeling dat de Europese commissie zich op"l oktober op het plan van de Belgische regering zal be raden en daarna met een voorstel zal komen. De financiële commissie van het Europese parlement zal het voor stel op 3 oktober behandelen. Het Eu ropese parlement zelf zal de week daar op advies over het voorstel uitbrengen. Het is de bedoeling dat daarna de mi nisterraad van de EEG op 21 okto ber lot een definitieve beslissing komt. In EEG-kringen wordt de kans dat het Belgische voorstel zal worden aanvaard, klein geacht. Luxemburg heeft inmid dels besloten de btw toch op l januari aanstaande in te voeren. Nu de Belgi sche regering zich in beginsel aan de gemeenschapswei schijnt te willen hou den. is de kans groot dat ook België de btw op de voorgeschreven datum zal invoeren. De nieuwe opstelling van de Belgische regering wordt in kringen van de EEG-conim:ss:e mede toege schreven aan de ernstige kritiek die Nederland op het eenzijdige Belgische besluit heeft geoefend. Acht uur Met name richten de bezwaren zich te gen de bepaling, dat vrachtwagens met een totaal toelaatbaar gewicht van meer dan twintig ton en wagens met meer dan één trekker of oplegger (en hier onder vallen ook autobussen buiten de internationale lijndiensten) niet langer dan acht uur per dag mogen rijden met een maximum afstand van 450 km Mochten de chauffeurs tot nu toe negen uur nemen voor het afleggen van deze afstand, thans is volgens de organisa ties de toestand zo, dat deze afstand haast onmogelijk in acht uur kan wor den afgelegd en dat men of de auto's met twee chauffeurs moet bemannen of twee dagen moet uitrekken voor het vervoer. In beide gevallen zal de op lossing prijsverhogend werken. Verder wijzen zij erop, dat de Nederlandse wet geving in bepaalde omstandigheden, zo als oponthoud aan de grens, filevor ming en plotseling slechter wordende weersomstandigheden uitwijkmogelijk heden of ontheffingen kende, die in de Europese verordening aanleiding kan zijn voor de chauffeurs om harder te gaan rijden, hetgeen de verkeersveilig- leid weer niet ten goede komt. Prijsverhoging Wat de prijsverhogende werking be treft: vreest de EVO, dat de loonkos ten van de .bemanning' 50-55 procent van de totale vervoerskosten zullen gaan uitmaken, de NOB-wegtrans- port acht een kostenstijging van het vervoer van dertig procent niet uit gesloten. Een ander gevolg van de nieuwe verordening zou kunnen zijn, zo menen de organisaties, dat het nog moeilijker is om aan goede, bruikbare chauffeurs te komen dan thans al het geval is. Ook werd ge zegd, dat het een tegenvaller is, dat de uiteindelijke regeling afweek van de resultaten, waarover in gemeen schappelijk Nederlands overleg over eenstemming was bereikt, ook al wilde men toegeven, dat de onder havige kwestie een zaak van geven en nemen is geweest. Waar blijven de tariefsaanpassingen was een opmerking, die door een der beroepsvervoersorganisaties werd ge maakt. Verder achten zij de periode tus sen de bekendmaking en het inwerking treden Van de verordening niet ruim genoeg gesteld, terwijl zij er tevens kritiek op hadden, dat de nieuwe werk boekjes voor de chauffeurs te laat ge reed zullen zijn, zodat deze te laat bij de bedrijven zullen komen en de chauf feurs bovendien de door de organisaties noodzakelijk geachte .gewenningsperio de zullen ontberen, om nog maar niet te spreken van de chauffeurs, die onder weg zijn en het boekje persé niet tijdig In het bezit zullen hebben. kunnen zjjn hersteld, althans beperkt indien de verordening in leesbare taal zou zijn verwerkt in ons huidige rij tijdenbesluit. Ook dit is niet gebeurd, aldus de KNVTO, die verder opmerkt, dat het wegvervoer eerst aan het begin van deze maand door de ministeries van sociale zaken en verkeer en waterstaat kennis zijn gesteld van de wijze, waarop zij meende de toepassing van de verordening te kunnen realiseren, Vruchtdragend overleg met het be drijfsleven, zoals in het verleden het geval is geweest, was er ditmaal niet bij. Tenslotte merkt deze organisatie nog op, dat er vanaf 1 oktober a.s. voor het grensoverschrijdend vervoer schillende regelingen bestaan, te weten de onderhavige EEG-verordening en het daarvan afwijkende rijtijdenbesluit voor het vervoer tussen niet EEG-landen; situatie, die tot verwarring aanlei ding kan geven. De federatie van Nederlandse organisa ties in het personenvervoer wezen er nog op, dat de verordening ook voor vervoer in de toeristische sector een moeilijke zaak gaat worden. Door het ontbreken van uitwijkmogelijkheden wordt ook dit vervoer in een keurslijf gedrongen en dit zou wel eens gepaard kunnen gaan met overtredingen, bekeu ringen en irritatie van de kant van de chauffeurs. Onleesbaar De Koninklijke Nederlandse Vereniging van Transportondernemingen, die evenals de FNOP nog maar ten dele met de verordening te maken krijgt, noemde de verordening een onleesbaar stuk; de gemiddelde vervoerder zal daar mee niet kunnen werken; zij zit redac tioneel zeer slecht in elkaar. Hiertegen is van de zijde van het wegvervoer her haaldelijk geopponeerd doch zonder re sultaat. De schade zou op dit moment Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN AMSTERDAM (ANP) Londen 8,5974-8,60%, New York 3.61%- 3,61 Montreal 3,34%-3,3474, Parijs 64,89',2-64,94%, Brussel 7.13%-7,19'A. Stockholm 69.89',5-69.941,4, Zürich 83,98-84,03%, Milaan 57,36' i- 57.41%, Kopenhagen 47,94',4-47,99%, Oslo 50.51)4-50,56%. Wenen 13,96%- 13,97%, Lissabon 12,6714-12,68%. Belgl IN VIER JAAR 2500 MAN NODIG Staatsmijnen/DSM trekken weer werknemers aan HEERLEN (GPD) Staatsmijnen- DSM gaan voor liet eerst sinds 1965 weer een beroep doen op de lokale arbeidsmarkt om onmiddellijk te kun nen voorzien in de personeelsbehoefte bjj de chemische bedrijven. De chemi sche bedrijven hebben in de komende vier jaar 2500 nieuwe werknemers no dig. De Investeringen tot. 1974 die on geveer achthonderdniiljoen gulden zullen bedragen, zullen in de chemische sec tor minstens zevenhonderd nieuwe ar beidsplaatsen scheppen. Bovendien kan de raffinaderij tweehon derd man gebruiken, waardoor het to taal aantal netto arbeidsplaatsen met zeker negenhonderd zal toenemen. Staatsnnjnen-DSM houden rekening met een verloop van minstens 1600 werkne mers in vier jaar wegens pensionering en ontslag op eigen initiatief. De be hoefte aan nieuwe personeelsleden bij de chemische bedrijven kan dan geschat worden on 2500, GOED JAAR ROTTERDAMSE HAVEN ROTTERDAM (ANP) De cijfers de eerste zes maanden van dit jaar wekken de verwachting dat 1969 voor de Rotterdamse haven een bijzon der gunstig jaar zal worden. In totaal werden gedurende de eerste helft van I960 vijftien procent of bijna twee mil joen ton goederen meer overgeslagen dan in de overeenkomstige periode van 1968. Het ertsvervoer en het vervoer van minerale oliën steeg niet 20 res pectievelijk 17 procent en de stukgoed- oversiag met 18 procent. Een uitzondering op deze ontwikkeling vormde opnieuw het graanvervoer. dat edurende de eerste zes maanden van _it jaar verder terugliep. (24 procent). Burgemeester W. Thomassen van Rot terdam (wethouder havenzaken 1 geeft deze cijfers in zijn vrijdagmiddag ver schenen beleidsnota over het havenbe drijf. Burgemeester Thomassen ver wacht dat Rotterdam in de toekomst mag rekenen op een verdere stijging van het goederenvervoer. In zijn be leidsnota wijst hij in dit verband op de uitbreiding van de capaciteit van de in het Maasstedelijke havengebied ge vestigde raffinaderijen, op de bouw van twee grote erlsoverslagbedrijven op de Maasvlakte en in Europoort, op de aan leg van de pijpleiding naar Antwerpen en op de te verwachten vestiging van een hoogoven en staalbedrijf op de Maasvlakte. APPELCRISIS IS WEER AFGELOPEN DEN HAAG (ANP) De op 12 sep tember begonnen appelcrisis was don derdag geëindigd. Tijdens deze crisis zijn rond drieduizend ton appelen inge leverd, waarvoor aan overheldsvergoe- dingen ongeveer ƒ300.000 wordt be taald. Op instructie van minister Lardi- nois heeft het produktschap voor groen ten en fruit ingeleverde appelen aange boden aan sociale instellingen die over heidssubsidie ontvangen. De belangstelling die deze instellingen aan de dag legden leek volgens het pro duktschap wat groter te zijn dan tijdens de perencrisis van vorig jaar, toen een soortgelijke aanbieding werd gedaan, het geval was. Over nauwkeurige gege vens beschikte het produktschap echter nog niet. Een eventuele nieuwe appel crisis zal niet voor volgende week don derdag kunnen beginnen. DEN HAAG (GPD) Overzeese Gas- en Eelektricïteitsniaatschappij, OGEM, heeft in de eerste zes maanden van dit, jaar de omzet aan derden niet 93,5 pro cent vergroot ten opzichte van een jaar geleden. De verkopen stegen van f 136 miljoen tot 262 miljoen. De omzet aan nutsbedrijven ging met 11,9 procent vooruit van 34 miljoen tot 38 miljoen- Aan installatie- en handelsbedrijven werd voor 225 mil- cent. Uit de fors gestegen omzetten werd een netto-resultaat behaald van 7,9 miljoen vergeleken met 7.2 miljoen. De vennootschap verwacht, dat de winst in het tweede halfjaar van 1969 hoger zal zijn dan die van de overeenkomstige periode in 1968. De netto winst per aandeel kwam uit op 5,95 tegen 5,53. Kosten vergden 238 miljoen tegen 116 miljoen. Met afschrijvingen was 6.5 miljoen gemoeid vergeleken met 4.5 miljoen. Voor rentebetalingen werd per saldo ƒ2.1 miljoen uitgetrokken. Deze post was verleden jaar 800.000 groot. Overige lasten en baten slokten ƒ1,7 miljoen (ƒ1.3 miljoen) op. Naar belastingen ging onveranderd 5.5 mil joen. In de cijfers, die een voorlopig karak ter dragen, zijn opgenomen die van technische unie te Amsterdam. De cij fers van Van Schaik en Berghuis en Van Damm en Zoon worden met in gang van het tweede halfjaar verwerkt. STAATSFONDSEN VERDER IN HERSTEL De stemming voor de internationale waa is gisteren, voor de laatste dag van beursweek, lusteloos geweest. Gebrek kooporders veroorzaakte een flauwe stem ming voor Unilever en Hoogovens. Unilever opende op 7-.60. tegen een voorgaand slot- niveau van 113.70. Hiermede is de gehele behaalde koerswinst van deze week weer loren gegaan Hoogovens gaf 1.60 prijs op 107 door winstnemingen. AKU, Philips en Kon. waren iets gemakkelijker op resp. 123.40. 62.60 en 164.50. De staatsfondsenmarkt gaf een •erder koersherstel te zien. De discussie van donderdag in de kamer over de loonwet, waardoor bijna een regerings- s dreigde, waren niet bepaald een stimu lans om gisteren met koopopdrachten in de internationals ie slappen. Wal! Street sloot donderdag lager ook voor KLM en Unilever. Dit alles had in Amsterdam een lusteloze stemming tot gevolg voor de internationale waarden. Mede in verband met het naderen- veekeinde werden de bestaar.de posities glad gestreken waaruit wat verkopen te voorschijn kwamen. Deze waren reeds vol doende voor de flauwe stemming van Uni- r en Hoogovens. Later herstelde Hoog- is zich tot 107,50 en Philips tot 62.30. De cultures waren gemakkelijker. Ook de scheepvaartsector moest met geringe koers verliezen genoegen nemen. De donderdag reeds bemerkte bodem in de staatsfondsen- hoek werd gisteren verder versterkt. De 7 procent leningen gaven een koersherstel te zien. terwijl de 6% procent leningen zelfs aan aste kant waren. In tegenstelling tot de laatste voorgaande dagen viel er la de staats- fondsenhoek kunstmatige vraag waar te Dell Mij. bleef onveranderd op 57.10, Heine- was gemakkelijker op 173,40 evenals KZ- Organon op 147. KLM gaf bijna twee gulden prijs op 208. In het aandeel van Edy werd gisteren niet gehandeld, Het plan is dit ook op maandag niet ie doen in verband met een vergadering Edy maandag. Hagemeijer biedt circa 60 procent voor de uitstaande aandelen Edy, die donderdag op 80 werden verhandeld. Hoewel het bestuur van Edy aandeelhouders het bod aanbeveelt, acht de beurs het niet uitgesloten dat er nog een hoger bod uit de bus zal ko men, misschien van Duitse zijde. Philips kon zich verder herstellen en kwam met een prijs van 63,20 nog 30 cent boven de -oorgaande slotkoers uit. AKU verliet de markt op 123,20, Hoogovens 107 maar Unilever zakte verder in tot 110.40 terwijl Kon. Olie bij het slot 164.60 deed. Vergeleken met de slotkoers van de vorige week was AKU deze beursweek prijshoudend, Olie kon zich Iets verbeteren, evenals Philips. Hoogovens noteerde iets hoger, ter wijl Unilever circa een gulden moest prijs geven KLM bleef goed prijshoudend. In de eerste periode waren de koerswinsten van de lokale waarden iets in de meerderheid. Bergoss en Hotel l'Europe gingen Ieder zeven punten omhoog, Delta steeg vier punten en Ned. Kabel vijf. Van de aandelen in guldens verbeterde Billton-2 2,50. AMEV 2,40. VXU :,20. v.d. Grinten twee en Elsevier zes gulden. Glst-Brocades ging ƒ2,80 (28 punten) omhoog. Parkhotel was zeer vast met een koersverbe- terlng van 25 punten. ACF was vier gulden in reactie Naarden onderging eveneens eer. reactie en wel met 15 punten. Erdal daalde tien punten. Clndu gaf ƒ3.80. Texoprlnt ƒ1.- en Hagemeijer !.!0 prijs. Nat. Nederlanden daalde 1.- (tien punten). Converteerbare obligatie» Neo 66-1 I Ned 66-2 7 Ned '69 7 Ned '68 6% Ned '68 6'4-2 Ned '67 6% Ned 65-1 5% Ned 64-1 5% Ned 58 4% Ned '56 4% Geld.2. 4% Hoogovens 5)4 Meelfabr 6',4 IVyers '66 6% Bols Bors Wehry Bredero's 91,10 91.50 Buhrm T ACTIEVE AANDELEN Si 65,51 123,30 57,105 173.40 107.20 147, ;o 63.205 110,90 '46 3 80.50 80.80 878 877 Baolc- kredletwezeo 87,80 87,60 SvNG '57 6 87,60 BvNG '58-'59 4% 77,30 BvNG 66-1 7 90 BvNG '67-1-2 6% 86 BvNG 68-1-2 6% 85,50 BvNG '65-1 5% 82.60 BvNG 58 5'4 84.70 BvNG '64 514 80 Hyptbeekbankeo Fr. Gr. DW 8 Fr. Gr. DU 4% 73.5 b West NO 3% «4 Handel, ndostrel en c BP 'I 7% KZK '65 N Gas U 66 6% Pgem '57 6 Pgern 64 6 S rtjn pijol. 5'4 Scholt H '63 4% KLM "68 7 KLM 4% 91.70 91,70 80.30 86,50 94,50 PremleleningeD A'dara '56-1 Dordt '56 Eindhoven '54 D. Haag '52-1 Amst. Rubb. HVA-miJen ver AKU Dell MU c l-lelneken Hoogovens c Kon Zout Ore Philips gem.bez Unilever c Dordt Petr. Idem pref. Kon. Petr HAL KLM KNSM Ned Stv. Ommeren c Rott. Lloyd Scheepv. Unle NIET-ACTIEVE Beleggtngsmljen Alg. Fonds bez. '.140 Converto 372 Holland Fund 611 Nefo Rolioco Unltas Uttlico Europafonds Eurunlob 130Z ISM Valeurop 730 730 Bank-, krediet- en verz-we/.eD Alg Bank Ned 269,50 267.50 AMEV 157.50 159.70 Amrobank 53.30 54.10 Oelta verz.groep 401 405 Nat. Ned. 99,50 93.90 Ned. Midstb. 103.90 103.60 Slavenburg 203 203 Handel, Industrie enz. 276.1 243,90 243.40 219.50 219 519.50 520 '.'3.50 112.80 71 71 Alb. Heljn 163 71.90 71.10 Amst- Droogd. 63.5 dam '52-1 73 Ballast-Nedam G 79.5 ■"-2 71 71 Bensdorp Int. 158 R'dam '57 71 73 Bergh en Jurg. 190 b i 52 92.25 93 Berkel Pat. 1533 Z.-HoU '59 72,90 71.10 BUjdenst W. 53 b Verklaring: gedaan en bieden; gedaaD laten: b— Bijenkorf e Calvé c Carps garen Cent Suiker Cur Hand. Mij Elsevier Fokker Ford Ned. Furness Gazelle rljw. Geld v pap. Geld Tielens Gist Brocades Grinten v d Gruyter 8 cpr Hageraeyer Hero Cons. Hoek"8 Mach. Holec Holl. Beton Homburg Hoogenboscb Hoogenstr. [nterlas fnternatlo Kemo Corset 223 Kempen en Beg. 93 fCN Papier 160.1 KV Tapijt 212 Lindeleves 134 Lljempf 213 Lijm en Gel 102.3 Meelfab NB c 156.5 Mees Bouw 95 1 Mcsa 293.5 Muller Co ob 325 Naarden 710 Ned. Exp. papier 981 Ned. Kabel 2W Van Nelle 395 Norit 92.20 Nutncla 310 Nijverd-ten Cate 76 Overz- Gas 32.20 Pakhoed H. 37 "althe 65.7 Philips gem bez 20.90 Pietersen Co 89.5 Pont hout 173 uhaak Co 172 °'in-Sehelde 113.1 «-'1 Exo Mij 26 Schokbeton 173 Scholt Honig 54.10 Slmon de Wit 242 Stokvis 76 St. sp Twente 67.2 Tb. Marijnen 115 Thorn. Dr VerbL 72 oleden; ilaten; d— 134.30 Tricotbest 133.2 Udenhout 427 Unlkap 547A Unilever 8 cp 563 Veneco 720 Ver. Machlns Ver. Touw 373 Vlhamlj 321 Vredest. R. 584 Wereldhaven 394 Wessanen Wyers Ind. Mijnbouw Bllllton 2e e 107,7 106.51 83,20 110,4 114,8 d petroleum 153.30 156.30 BCITENL. CERTIFICATEN Can. Pac. 75.75 Inland Nat. Gas 12,10 Int. Nickel 39.50 Shell Oil 29.50 75.73 12,50 39,35 29,70 23.907 40.50 51.10 VERENIGDE STATEN American K.ifca American Motors Am Tel en TeL Anaconda Atchts Top Beth! Steel Chrysler Cities Service Colgate Columbia Gas Dow Chem. Eastman Kodak Ford Motor Gen Elec. Gen Motors Int. Tel. en TeL Kennecott Nat DIstllL North Am. Philips Pennsylv Rrd. 41.25 50.50 44.75 87.30 73.20 55.30 44.33 Radio Corp Republic Steel Shell OU Sperry Rand Standard Brands Studebaker Sunr Mld Texas Instr. Un. Pac. Rr. US Steel Westlngh dec. Woolworth 54.60 53.30 46.95 4620 45.50 45.50 4385 42.25 3325 3325 130.10 129.50 4725 47.90 37.107 86.60 9720 57.40 97,30 86.75 81 81,10 12 Rijn-Schelde 7% 81 l 69-59 gr 21-22231 7— ex dlv. \NP-CBS BEURS INDICES Internat, concerns Industrie Scheepvaart Bank- en verz. w. Handel enz. Algemeen 26-9 122.3 113.4 792 111.9 111.3 1152 Mede als gevolg kritiek Nederland DEN HAAG (ANP) De Belgische re gering heeft noch binnen het kader van de EEG, noch binnen het kader van de Benelux, overleg niet Nederland ge pleegd over haar beslissing, de btw niet per 1 januari in te- voeren zoals aanvankelijk liet plan was. Dit hebben de minister van financiën, dr Witteveen, en zijn staatssecretaris dr Grapperhaus meegedeeld in antwoord op vragen van de tweede kamerleden Scholten. Kieft, Notenboom, Portheine en Van den Bcrgli. De bewindslieden zeggen de indruk te hebben dat Nederland geen directe na delige economische gevolgen van dit be sluit behoeft te verwachten. De invoering van de nieuwe omzetbe lasting op 1 januari jongstleden in Ne- derland heeft meegebracht dat de bij de omzetbelasting gebruikelijke grens- afrekeningen in Nederland nagenoeg Nieuwe opstelling van Brussel GEEN EXTRAATJE NS-PERSONEEL UTRECHT (ANP) De Federatieve Spoorwegvakvereniging is er ontstemd over, dat de minister van verkeer en waterstaat de NS-directie heeft verbo den, het personeel een extraatje te ge- ,Het is een zeer kwalijke zaak, dat de NS-directie van de minister ,neen' te horen kreeg, toen de directie het personeel een klein bedrag wilde geven als beloning voor zijn totale inzet, be toond bij de aanvang van de realisering van Spoorslag '70', aldus de FSV !n haar blad .Recht Spoor". De FSV-secretaris J. A. van Hattum deelde ons mee. dat het ging om een bedrag van 30 per personeelslid. De FSV hoopt, dat de minister niet op de stoel van de president-directeur van de 'erlandse Spoorwegen gaat zitten en dat de NS-directie niet voor eik wissewasje aan de minister moet gaan vragen of het wel mag. Om commen taar gevraagd, deelde de afdeling voor lichting van de NS mee. dat de directie het desbetreffende verzoek van de per- soneelraad indertijd in overweging heeft gehouden, omdat zij eraan twij felde. of een dergelijke uitkering wel In het loonbeleid zou passen. ,Na nadere toetsing heeft de directie, nadat zij :en overvloede ook in Den Haag nog infor matie had ingewonnen, besloten niet op het verzoek van de personeelraad in te gaan', aldus de voorlichtingsdienst, i De directie besloot wel. haar erkente-' lijkheid tegenover het personeel te doen blijken door het beschikbaar stellen van een bedrag voor .sfeerbeïnvloedende maatregelen'. Daarbij gaat het om on geveer een tientje per werknemer, on-; der meer bestemd voor verbeteringen aan de personeelsruimten. Volgens de heer Van Hattum heeft de minister de directie verboden, de uitkering te doen. .omdat hij het niets bijzonders vond. dat het personeel hard gewerkt heeft', bij de invoering van de nieuwe dienst regeling, die de aanloop vormt naar de nieuwe dienstregeling .spoorslag '70'. DEN' HAAG (GPD) Koninklijke- Shell groep heeft bij de Franse werf Chantiers de I'Atiantique in St-Lnzaré drie tankers besteld voor een be drag van 260 miljoen gulden. De sche pen zullen worden gebruikt voor het transport van aardgas van Brunei naar Japan, waarvoor Shell dezer dagen een 20-jarig contract heeft verworven. Shell had aan 22 werven offerte raagd. Algemeen werd reeds verwacht lat de opdracht naar Frankrijk zou jaan, omdat de Franse werven toon aangevend zijn voor de bouw van spe ciale schepen voor gastransport. Ver wacht wordt, dat binnenkort opdracht zal worden gegeven voor nog drie sche pen. Momenteel voert ook British Petroleum onderhandelingen met de Japanners voor gasleverantïes. BP bestudeert de mogelijkheden om ongeveer 1,5 miljoen ton gas per jaar naar Japan te versche pen. •entiepositie van Nederland versterkt. Voor België daarentegen blijft de situ- tie van een meer of minder gebrekki- ;e grensafrekening bestaan, zolang ;aar de nieuwe omzetbelasting nog niet 3 ingevoerd. De concurrentiepositie van Nederland ten opzichte van België wordt door het uitstel als zodanig niet nadelig beïnvloed. Minister Witteveen en zijn staatssecre taris vragen zicli echter af of het uit stel gevolgen zal hebben voor de be sluiten die op de benelux-regerings- conferentie van 28 en 29 april in Den Haag zijn genomen. Tijdens deze conferentie zijn enige be slissingen genomen omtot een af schaffing van de fiscale binnengrenzen van de Benelux te komen. Voor wat de omzetbelasting betreft, is daarbij als uiterste datum 1 juli 1971 genoemd. In een nota die de Belgische regering op 10 september aan de lidstaten van de EEG heeft overhandigd, en waarbij het voornemen om de invoering van de btw in België uit te stellen tot 1 januari 1971 ter kennis wordt gebracht, wordt meegedeeld dat zij uiterst verlangend is de bedoelde besluiten te handhaven, aldus minister Witteveen en staatsse cretaris Grapperhaus. HEERLEN (ANP) De staatsmijnen DSM gaan via advertentie-campag nes buiten liet eigen bedrijf nieuw per soneel werven voor de chemische sec tor. Er moeten circa 900 arbeidskrach ten worden aangetrokken voor de te bouwen raffinaderij. Het concern zal in de komende vier jaar voor ongeveer 800 miljoen gulden moeten investeren. Aangezien de staatsmijnen rekening houden met een verloop van 1600 werk nemers in de komende jaren, als ge volg van pensionering en eigen ontslag aanvragen, zullen in de toekomst in to taal circa 2500 nieuwe arbeidskrachten moeten worden gewerfd. De hoofddirec tie heeft deze week de ondernemings raad over de nieuwe plannen ingelicht. HOGERE SUBSIDIE VOOR VERPLEGING DIABETISCHE KINDEREN DEN HAAG (ANP) De staatssecre taris van sociale zaken en volksgezond heid, dr R. J. H. Kruisinga, heeft op ver zoek van de stichting kinderuitzendings- fonds van de Nederlandse Vereniging van Suikerzieken besloten oni bet sub sidie per verpleegdag voor de uitzen ding van dïabetische kinderen niet in gang van 1 januari 1969 te verhogen van 4,16 tot 6,-. Bij deze vrij aanzienlijke verhoging is rekening gehouden met de kostenstij gingen, welke sinds de vaststelling in 1957 van het tot nu toe geldende be drag zijn opgetreden. Diabetische kin deren voor wie dit medisch noodzake lijk wordt geacht worden uitgezonden naar het kindertehuis ,Bos en Duin' te Huis ter Heide. De verzorging in dit kindertehuis geschiedt onder supervi- 'an specialisten-hoogleraren. UTRECHT (ANP) In r werking niet een speciale werkgroep is de paritaire commissie ,topoverleg' van de Nederlandse Spoorwegen druk bezig, een ondernemingsraad bij NS op te bouwen. Deze raad zal het volgend jaar, overeenkomstig de wens van de Sociaal-Economische Raad moeten zijn gerealiseerd. fernemingsraad al in •oorjaar van 1970 kunnen worden gehouden. Onder meer zal een ontwerp .reglement ondernemingsraad' worden ontworpen. De raad zal in de toekomst onder meer over de inhoud van het over leg tussen NS en de vakverenigingen overleg moeten plegen. f ADVERTENTIE I (bijuwdealer) DEN HAAG (GPD) Co-op Ne derland doet in het oktobernum mer van zijn ledenblad een felle aanval op diegenen die in de le vensmiddelenbranche geen gebon den prijzen willen handhaven. Dit grootwinkelbedrijf, dat onlangs suiker voor één cent per kilo in de koppelverkoop gooide om t© bewijzen (lat .stunten' met een en kel afzonderlijk artikel geen lcunst is, verklaart nu te willen profi teren van vastgestelde levensniid- delenprijzen om met de baten uit de verkoop (laarvan in hoog tem po een modern net van super markten uit te bouwen. Co-op schopt hard aan de tegen de zogenaamde prijsboksers, cash- and-carry-bedrijven, witte schuren en hoe ze zich ook mogen noe men. Het bedrijf geeft toe dat het onder druk van plaatselijke ontwikkelingen helaas zelf hier en daar ook een discountzaak ves tigt. Het meent dat het discount- bedrijf .gezien het gebrek aan kwaliteitsbesef bij de gemiddelde Nederlandse consument' toch wel een deel van de markt za! verove ren. Het hoopt dat door eigen ac tiviteit op dit gebied de dispount wat zal bijtrekken naar de nor male supermarkt .want zelfs de meest kritiekloze consument is niet gebaat bij witte schuren, die in wezen zo zwart zijn als roet.' Co-op besluit het artikel met een oproep aan .mevrouw de consu- mente' om goed geoutilleerde win kels in stand te houden door nor male prijzen te blijven betalen. .Uw echtgenoot wil toch ook graag redelijk voor zijn werk, zijn produkt of arbeid worden be taald? Uw man zou erg kwaad worden als zijn baas zegt: .Jouw werk is me te duur. ik neem wel een ongeschoolde gastarbeider', aldus Co-op. ACMAEA 2o van Camranh naar Mixi ADONIS 25 te Beyrouth ADRASTUS 26 te Ballk Papan ALK ES 25 van Salvador n. Las Palm as ALIOTH 26 te Santos ALNITAK 26 van Pt. Sudan naar Djeddah ARTEMIS 25 te Mobile BANDA 26 te Valparaiso BATU 25 van East Londen naar Durban 26 te Durban BENGALEN 26 te Port Swettenham verwacht CHEVRON DELFZIJL 25 v. Rotterdam n. Norrsanded CHEVRON THE HAGUE 23 te Dar es Salaam DAPHNIS 25 te Malta DIONE 25 400 m ono Mogadiscio n. Rotterdam DORDRECHT p. 26 Minda nao naar Fremantle EEMLAND 25 te A'dam EBMSTROOM 25 Rotterdam naar Quebec ESSO ROTTERDAM 25 van La Salina naar Slagen GAASTERKERK 26 van Rotterdam naar Bremen GBESTSTAR 25 van Dominica naar Barry GORREDIJK 26 te Miami GRF.RRF.nt.TU 25 van JjS Pallice naar Le Havre GROTEDIJK 25 van Antwerpen naar R'darn GROOTEKERK 25 rede Abudhabï HERMES 26 te Puntarenas ILIAS 25 dw Kaap Vilano naar Rotterdam KAMPERDIJK 25 van HulL 26 te Rotterdam KARA p. 25 Kaap St. Vin cent. 26 te Casablanca KARIMATA 25 te Hamburg KELLETIA 25 ten anker Lae KERMIA 25 te Singapore KINDERDIJK 25 van Wilmington naar Nordenham KLOOSTERDIJK 26 te Hamburg KOPIONELLA 25 van Pta. Miranda naar Panillac KREON 25 te Rotterdam, 26 te Amsterdam KRYPTOS 25 te Frederic» LADON 25 van Port au Prince naar Kingston LOVELLLA p. 26 ell. Quoin naar Aslngapore LYCAON 25 van Swansea naar Hamburg MAASLLOYD 25 van Keelung naar San Francisco MACOMA 25 220 m i Dakar naar Rotterdam MEDON 25 van Madeira n. Amsterdam MINOS 26 te Amsterdam NEDER EBMS 25 van Palembang naar Penang NEDER WAAL 26 van Rotterdam naar Hamburg NEDERLINGE 26 van Lantoka, 28 te Noumea verwacht NEPTUNUS 23 v Kingston naar Antwerpen OLDEKERK 28 te Bremen OSIRIS 26 van Rotterdam n Hamburg ORANJE NASSAU 25 V»n Barbados naar Ponla Delgada PALAMEDES 25 van Amstredam n Georgetown PARKHAVEN 26 te Santos PATRO 25 van Essider n. Hamburg PEXDRECHT 26 te Kobe verwacht PHILIDORA 26 te Banias PHIL INE 25 te Tripoli PRINSES MARGRIET 25 v. La Gualro n. New York PURMEREND 25 van Sint Vlr.cent kv n. Buchanau QUEEN OF SHEBAH 26 Genua naar Assab ROTTE 26 rede Yokoham SEINELLOYD 25 van. Yokohama n. Rottrsdara SEROOSKERK 26 te Amsterdam STATENDAM 25 van Sint Thomas naar Curacao, 26 te Curacao STRAAT COOK 3< te Singapore STRAAT FUTAMI 25 van Singapore n. Hongkong STRAAT HONGKONG 25 te Kaapstad STRAAT HONSHU 26 te Hongkong verwacht STRAAT ALGALKAR 26 te Santos STRAAT JOHORE p. 25 Singapore n. Hongkong STRAAT HOLLAND 26 te Singapore verwacht STRAAT RIO 24 van Durban naar Singapore STRAAT TORRES 26 te Koeweit verwacht STRAAT VAN DIESTEN 2* te Luanda STREEFKERK 25 van Hongkong naar Singapore TAHAMA 25 van Melbourne naar Perzische Golf THERON 28 te Georgetown TKUREDRECHT 35 ten anker Chimbote TJILIWONG 23 te Singapore TJ1TAREM 28 te Mogadiscio TOGOKUST 26 te Le Havre TYRO 26 te Rotterdam ULYSSES 25 te Amapals VIVTPARA 25 van Mlraedx naar La Spert a WISSEKERK 25 te Rotterdam ZAANLAND 25 te Santos ZAANKERK 25 te Hamburg ZUIDERKERK 14 van Rotterdam 28 te Hamburg HOOG EN LAAG WATER _L NAP NAP uur cm cm uur cm uur cm 28 september Vlissingen 3.14 246 15.20 244 9.31 198 21.59 220 Terneuzen 3.49 260 15.49 258 10.09 211 22.35 233 Zierikzee 4.46 169 16.53 154 9.55 145 22.27 173 Hansweert 4,29 274 16.28 269 10.43 222 23J.0 244 Wemeldinge 5.04 198 17.17 183 10.36 168 22.54 197 NAP NAP uur cm uur cm uur uur cm 29 septembèr Vlissingen 3.46 236 15.56 236 10.06 193 22.33 209 Terneuzen 4.20 250 16.26 250 10.42 206 23.07 222 Zierikzee 5.19 159 17.26 150 10.32 143 23.08 166 Hansweert 5.00 263 17.03 262 11.17 218 23.41 234 Wemeldinge 5.40 188 17.50 177 11.13 165 23.29 185

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 31