Vervoerders slecht gestemd
over nieuwe EEG-maatregelen
Amsterdamse effectenbeurs
EEG-landbouw-
politiek kost
miljarden
I nieuws
Omzet OGEM met
ruim 93 procent
fors gestegen
MOGELIJK TOCH INVOERING
BTW PER l-l-'70 IN BELGIË
SHELL BESTELT
FRANSE
TANKERS
Staatsmijnen gaan
intensiever
personeel werven
Ondernemingsraad
NS in aanbouw
gashaarden
die u moet zien!
Pleidooi Co-op
voor vaste prijs
levensmiddelen
Waar zijn onze schepen?
ZATERDAG 27 SEPTEMBER 1969
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
MOEILIJKHEDEN VOORSPELD
DEN HAAG (ANP) De Neder
landse goederen- en personenver-
voerders maken zich ernstige zor
gen over de op 1 oktober aan
staande in werking tredende eer
ste fase van de verordening van
de raad van ministers van de EEG
tot harmonisatie van bepaalde
voorschriften van sociale aard
voor het wegvervoer. Deze eerste
fase houdt in, dat de verordening,
die regels bevat over de samen
stelling van de .bemanning', de rij
en rusttijden en de af te leggen af
stand, van toepassing wordt op
het vervoer tussen EEG-landen.
Hoewel de onderscheidene organisaties,
de NOB-wegtransport, de Protestants-
Christelijke- en de Katholieke Wegver
voerders, de Algemene Verladers en Ei
gen Vervoerdersorganisatie EVO, alsme
de de Koninklijke Nederlandse Vereni
ging van Transportondernemingen en de
Federatie van Nederlandse Organisaties
in het Personenvervoer toegeven, dat er
in dit EEG-overleg Nederlandse succes
sen zijn geboekt en het geheel van
maatregelen als een zogenaamd packa
ge-deal moet worden gezien, zij toch
van oordeel zijn, dat bepaalde voor
schriften ernstige moeilijkheden zullen
veroorzaken, mede omdat in tegenstel
ling tot de huidige Nederlandse rege
lingen geen uitwijkmogelijkheden in de
Europese verordening voorkomen.
UTRECHT (ANP) Omstreeks
1960 verwachtte men, dat de Euro
pese landbouwpolitiek aan restitu
ties en interventies ongeveer 200
miljoen dollar per jaar zou gaan
kosten. In 1968 was het bedrag
echter al een miljard dollar en in
1969 anderhalf miljard dollar. De
uitgaven voor restituties en inter
venties worden voor 1970 geraamd
op 2,5 miljard dollar. Aan inkom
sten via de heffingen staat daar
een bedrag van maar 700 miljoen
tegenover, zodat de netto-lasten
1,8 miljard dollar zullen bedragen.
Dit rekensommetje presenteerde dr M.
Zeijlmans, directeur van het Europees
oriëntatie- en garantiefonds voor de
landbouw van de EEG, gistermorgen in
Utrecht op de internationale tentoon
stelling .Ornithophilia', waar hij sprak
over de financiering van het gemeen
schappelijk landbouwbeleid.
In de Europese landbouw werken zo'n
tien miljoen mensen. Als men bij de
kosten van restituties en interventie
maatregelen nog eens de 2,5 miljard
dollar optelt, die per jaar aan struc-
tuurverbeterende maatregelen worden
uitgegeven, komt men op een directe
eigendomsoverdracht van de nationale
begrotingen naar de landbouwbedrijven
van 400 dollar per persoon per jaar.
Daarbij is dan nog geen rekening ge
houden met de inkomensoverdracht aan
de landbouwer door de consument, die
in het bestaande systeem prijzen moet
betalen, die hoger zijn dan de wereld
marktprijzen.
Per 1 januari 1970 moet de financie
ring van het landbouwbeleid definitief
geregeld worden. Dr Zeijlmans noemde
deze datum uitermate belangrijk, om
dat de kans op een crisis zoals in 1965
erg groot wordt, als er geen regeling
tot stand komt. .Daarom', zo zei hij,
.moet het plan-Mansholt met een beet
je minder demagogie en een beetje meer
werkelijkheidszin worden bestudeerd'.
Omzet SFB vorig
jaar ruim een
miljard gulden
UTRECHT (ANP) Het Sociaal
Fonds Bouwnijverheid heeft vorig jaar
\an de ongeveer 350.000 werkgevers en
werknemers in de bouwnijverheid ruim
3.1 miljard gulden aan premies en bij
dragen ontvangen. Bijna 821 miljoen
gulden werd aan uitkeringen uitbetaald,
waarbij het vakantiefonds niet ruim 30"
miljoen gulden de grootste slokop was
De ziektewet vergde een bedrag van
f 238 miljoen. De premie-ontvangsten
'en het totaal der uitkeringen stegen
vorig jaar met tien procent.
Tien jaar geleden, in 1958, bedroeg de
.omzet' van het Sociaal Fonds Bouw
nijverheid bijna 360 miljoen gulden. De
grootste stijging werd in 1968 wederom
veroorzaakL door de sterke toeneming
van het aantal ziekmeldingen, name
lijk van 240.000 in 1967 tot 315.000 in
1968. Het aantal bedrijfsongevallen, dat
daarbij is inbegrepen, steeg maar liefst
tot 30.000 (tweede half jaar 1967
13.700). In 1968 werden 200.000 uitke
ringscheques meer verzonden dan het
jaar ervoor. De aan deze wijze van uit
betaling verbonden kosten bedroegen
maar liefst acht ton. De totale admi
nistratieve kosten van het SFB ste
gen in 1968 tot 44 miljoen gulden, ruim
vijf miljoen gulden meer dan in 1967.
yië heeft niet
overlegd met
Nederland over btw
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De Belgische rege
ring wil zonodig terugkomen op haar
besluit om met de invoering van de
btw lot. 1971 te wachten. Zij heeft de
Europese commissie alsnog voorgesteld
de verordening, die voorschrijft dat al
le lidstaten uiterlijk op 1 januari 1970
de btw moeten hebben ingevoerd, te
wijzigen en de uiterste invoeringsdatum
op te schorten tot 1 januari 1971. Daar
mee maakte de regering te Brusel een
discussie over het aanvankelijke besluit
in de organen van de Europese gemeen
schap mogelijk.
Het is de bedoeling dat de Europese
commissie zich op"l oktober op het
plan van de Belgische regering zal be
raden en daarna met een voorstel zal
komen. De financiële commissie van
het Europese parlement zal het voor
stel op 3 oktober behandelen. Het Eu
ropese parlement zelf zal de week daar
op advies over het voorstel uitbrengen.
Het is de bedoeling dat daarna de mi
nisterraad van de EEG op 21 okto
ber lot een definitieve beslissing komt.
In EEG-kringen wordt de kans dat het
Belgische voorstel zal worden aanvaard,
klein geacht. Luxemburg heeft inmid
dels besloten de btw toch op l januari
aanstaande in te voeren. Nu de Belgi
sche regering zich in beginsel aan de
gemeenschapswei schijnt te willen hou
den. is de kans groot dat ook België
de btw op de voorgeschreven datum zal
invoeren. De nieuwe opstelling van de
Belgische regering wordt in kringen
van de EEG-conim:ss:e mede toege
schreven aan de ernstige kritiek die
Nederland op het eenzijdige Belgische
besluit heeft geoefend.
Acht uur
Met name richten de bezwaren zich te
gen de bepaling, dat vrachtwagens met
een totaal toelaatbaar gewicht van meer
dan twintig ton en wagens met meer
dan één trekker of oplegger (en hier
onder vallen ook autobussen buiten de
internationale lijndiensten) niet langer
dan acht uur per dag mogen rijden met
een maximum afstand van 450 km
Mochten de chauffeurs tot nu toe negen
uur nemen voor het afleggen van deze
afstand, thans is volgens de organisa
ties de toestand zo, dat deze afstand
haast onmogelijk in acht uur kan wor
den afgelegd en dat men of de auto's
met twee chauffeurs moet bemannen of
twee dagen moet uitrekken voor het
vervoer. In beide gevallen zal de op
lossing prijsverhogend werken. Verder
wijzen zij erop, dat de Nederlandse wet
geving in bepaalde omstandigheden, zo
als oponthoud aan de grens, filevor
ming en plotseling slechter wordende
weersomstandigheden uitwijkmogelijk
heden of ontheffingen kende, die in
de Europese verordening aanleiding kan
zijn voor de chauffeurs om harder te
gaan rijden, hetgeen de verkeersveilig-
leid weer niet ten goede komt.
Prijsverhoging
Wat de prijsverhogende werking be
treft: vreest de EVO, dat de loonkos
ten van de .bemanning' 50-55 procent
van de totale vervoerskosten zullen
gaan uitmaken, de NOB-wegtrans-
port acht een kostenstijging van het
vervoer van dertig procent niet uit
gesloten. Een ander gevolg van de
nieuwe verordening zou kunnen zijn,
zo menen de organisaties, dat het
nog moeilijker is om aan goede,
bruikbare chauffeurs te komen dan
thans al het geval is. Ook werd ge
zegd, dat het een tegenvaller is, dat
de uiteindelijke regeling afweek van
de resultaten, waarover in gemeen
schappelijk Nederlands overleg over
eenstemming was bereikt, ook al
wilde men toegeven, dat de onder
havige kwestie een zaak van geven
en nemen is geweest.
Waar blijven de tariefsaanpassingen
was een opmerking, die door een der
beroepsvervoersorganisaties werd ge
maakt. Verder achten zij de periode tus
sen de bekendmaking en het inwerking
treden Van de verordening niet ruim
genoeg gesteld, terwijl zij er tevens
kritiek op hadden, dat de nieuwe werk
boekjes voor de chauffeurs te laat ge
reed zullen zijn, zodat deze te laat bij de
bedrijven zullen komen en de chauf
feurs bovendien de door de organisaties
noodzakelijk geachte .gewenningsperio
de zullen ontberen, om nog maar niet
te spreken van de chauffeurs, die onder
weg zijn en het boekje persé niet tijdig
In het bezit zullen hebben.
kunnen zjjn hersteld, althans beperkt
indien de verordening in leesbare taal
zou zijn verwerkt in ons huidige rij
tijdenbesluit. Ook dit is niet gebeurd,
aldus de KNVTO, die verder opmerkt,
dat het wegvervoer eerst aan het begin
van deze maand door de ministeries van
sociale zaken en verkeer en waterstaat
kennis zijn gesteld van de wijze,
waarop zij meende de toepassing van
de verordening te kunnen realiseren,
Vruchtdragend overleg met het be
drijfsleven, zoals in het verleden het
geval is geweest, was er ditmaal niet
bij. Tenslotte merkt deze organisatie
nog op, dat er vanaf 1 oktober a.s. voor
het grensoverschrijdend vervoer
schillende regelingen bestaan, te weten
de onderhavige EEG-verordening en het
daarvan afwijkende rijtijdenbesluit voor
het vervoer tussen niet EEG-landen;
situatie, die tot verwarring aanlei
ding kan geven.
De federatie van Nederlandse organisa
ties in het personenvervoer wezen er
nog op, dat de verordening ook voor
vervoer in de toeristische sector een
moeilijke zaak gaat worden. Door het
ontbreken van uitwijkmogelijkheden
wordt ook dit vervoer in een keurslijf
gedrongen en dit zou wel eens gepaard
kunnen gaan met overtredingen, bekeu
ringen en irritatie van de kant van de
chauffeurs.
Onleesbaar
De Koninklijke Nederlandse Vereniging
van Transportondernemingen, die
evenals de FNOP nog maar ten dele
met de verordening te maken krijgt,
noemde de verordening een onleesbaar
stuk; de gemiddelde vervoerder zal daar
mee niet kunnen werken; zij zit redac
tioneel zeer slecht in elkaar. Hiertegen
is van de zijde van het wegvervoer her
haaldelijk geopponeerd doch zonder re
sultaat. De schade zou op dit moment
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN
AMSTERDAM (ANP) Londen
8,5974-8,60%, New York 3.61%-
3,61 Montreal 3,34%-3,3474, Parijs
64,89',2-64,94%, Brussel 7.13%-7,19'A.
Stockholm 69.89',5-69.941,4, Zürich
83,98-84,03%, Milaan 57,36' i-
57.41%, Kopenhagen 47,94',4-47,99%,
Oslo 50.51)4-50,56%. Wenen 13,96%-
13,97%, Lissabon 12,6714-12,68%.
Belgl
IN VIER JAAR 2500
MAN NODIG
Staatsmijnen/DSM
trekken weer
werknemers aan
HEERLEN (GPD) Staatsmijnen-
DSM gaan voor liet eerst sinds 1965
weer een beroep doen op de lokale
arbeidsmarkt om onmiddellijk te kun
nen voorzien in de personeelsbehoefte
bjj de chemische bedrijven. De chemi
sche bedrijven hebben in de komende
vier jaar 2500 nieuwe werknemers no
dig. De Investeringen tot. 1974 die on
geveer achthonderdniiljoen gulden zullen
bedragen, zullen in de chemische sec
tor minstens zevenhonderd nieuwe ar
beidsplaatsen scheppen.
Bovendien kan de raffinaderij tweehon
derd man gebruiken, waardoor het to
taal aantal netto arbeidsplaatsen met
zeker negenhonderd zal toenemen.
Staatsnnjnen-DSM houden rekening met
een verloop van minstens 1600 werkne
mers in vier jaar wegens pensionering
en ontslag op eigen initiatief. De be
hoefte aan nieuwe personeelsleden bij
de chemische bedrijven kan dan geschat
worden on 2500,
GOED JAAR
ROTTERDAMSE
HAVEN
ROTTERDAM (ANP) De cijfers
de eerste zes maanden van dit
jaar wekken de verwachting dat 1969
voor de Rotterdamse haven een bijzon
der gunstig jaar zal worden. In totaal
werden gedurende de eerste helft van
I960 vijftien procent of bijna twee mil
joen ton goederen meer overgeslagen
dan in de overeenkomstige periode van
1968. Het ertsvervoer en het vervoer
van minerale oliën steeg niet 20 res
pectievelijk 17 procent en de stukgoed-
oversiag met 18 procent.
Een uitzondering op deze ontwikkeling
vormde opnieuw het graanvervoer. dat
edurende de eerste zes maanden van
_it jaar verder terugliep. (24 procent).
Burgemeester W. Thomassen van Rot
terdam (wethouder havenzaken 1 geeft
deze cijfers in zijn vrijdagmiddag ver
schenen beleidsnota over het havenbe
drijf. Burgemeester Thomassen ver
wacht dat Rotterdam in de toekomst
mag rekenen op een verdere stijging
van het goederenvervoer. In zijn be
leidsnota wijst hij in dit verband op de
uitbreiding van de capaciteit van de
in het Maasstedelijke havengebied ge
vestigde raffinaderijen, op de bouw van
twee grote erlsoverslagbedrijven op de
Maasvlakte en in Europoort, op de aan
leg van de pijpleiding naar Antwerpen
en op de te verwachten vestiging van
een hoogoven en staalbedrijf op de
Maasvlakte.
APPELCRISIS IS
WEER
AFGELOPEN
DEN HAAG (ANP) De op 12 sep
tember begonnen appelcrisis was don
derdag geëindigd. Tijdens deze crisis
zijn rond drieduizend ton appelen inge
leverd, waarvoor aan overheldsvergoe-
dingen ongeveer ƒ300.000 wordt be
taald. Op instructie van minister Lardi-
nois heeft het produktschap voor groen
ten en fruit ingeleverde appelen aange
boden aan sociale instellingen die over
heidssubsidie ontvangen.
De belangstelling die deze instellingen
aan de dag legden leek volgens het pro
duktschap wat groter te zijn dan tijdens
de perencrisis van vorig jaar, toen een
soortgelijke aanbieding werd gedaan,
het geval was. Over nauwkeurige gege
vens beschikte het produktschap echter
nog niet. Een eventuele nieuwe appel
crisis zal niet voor volgende week don
derdag kunnen beginnen.
DEN HAAG (GPD) Overzeese Gas-
en Eelektricïteitsniaatschappij, OGEM,
heeft in de eerste zes maanden van dit,
jaar de omzet aan derden niet 93,5 pro
cent vergroot ten opzichte van een jaar
geleden. De verkopen stegen van f 136
miljoen tot 262 miljoen.
De omzet aan nutsbedrijven ging met
11,9 procent vooruit van 34 miljoen
tot 38 miljoen- Aan installatie- en
handelsbedrijven werd voor 225 mil-
cent.
Uit de fors gestegen omzetten werd
een netto-resultaat behaald van 7,9
miljoen vergeleken met 7.2 miljoen. De
vennootschap verwacht, dat de winst in
het tweede halfjaar van 1969 hoger zal
zijn dan die van de overeenkomstige
periode in 1968. De netto winst per
aandeel kwam uit op 5,95 tegen 5,53.
Kosten vergden 238 miljoen tegen
116 miljoen. Met afschrijvingen was
6.5 miljoen gemoeid vergeleken met
4.5 miljoen. Voor rentebetalingen werd
per saldo ƒ2.1 miljoen uitgetrokken.
Deze post was verleden jaar 800.000
groot. Overige lasten en baten slokten
ƒ1,7 miljoen (ƒ1.3 miljoen) op. Naar
belastingen ging onveranderd 5.5 mil
joen.
In de cijfers, die een voorlopig karak
ter dragen, zijn opgenomen die van
technische unie te Amsterdam. De cij
fers van Van Schaik en Berghuis en
Van Damm en Zoon worden met in
gang van het tweede halfjaar verwerkt.
STAATSFONDSEN
VERDER IN HERSTEL
De stemming voor de internationale waa
is gisteren, voor de laatste dag van
beursweek, lusteloos geweest. Gebrek
kooporders veroorzaakte een flauwe stem
ming voor Unilever en Hoogovens. Unilever
opende op 7-.60. tegen een voorgaand slot-
niveau van 113.70. Hiermede is de gehele
behaalde koerswinst van deze week weer
loren gegaan Hoogovens gaf 1.60 prijs op 107
door winstnemingen. AKU, Philips en Kon.
waren iets gemakkelijker op resp. 123.40.
62.60 en 164.50. De staatsfondsenmarkt gaf een
•erder koersherstel te zien.
De discussie van donderdag in de kamer over
de loonwet, waardoor bijna een regerings-
s dreigde, waren niet bepaald een stimu
lans om gisteren met koopopdrachten in de
internationals ie slappen. Wal! Street sloot
donderdag lager ook voor KLM en Unilever.
Dit alles had in Amsterdam een lusteloze
stemming tot gevolg voor de internationale
waarden. Mede in verband met het naderen-
veekeinde werden de bestaar.de posities
glad gestreken waaruit wat verkopen te
voorschijn kwamen. Deze waren reeds vol
doende voor de flauwe stemming van Uni-
r en Hoogovens. Later herstelde Hoog-
is zich tot 107,50 en Philips tot 62.30.
De cultures waren gemakkelijker. Ook de
scheepvaartsector moest met geringe koers
verliezen genoegen nemen. De donderdag
reeds bemerkte bodem in de staatsfondsen-
hoek werd gisteren verder versterkt. De 7
procent leningen gaven een koersherstel te
zien. terwijl de 6% procent leningen zelfs aan
aste kant waren. In tegenstelling tot de
laatste voorgaande dagen viel er la de staats-
fondsenhoek kunstmatige vraag waar te
Dell Mij. bleef onveranderd op 57.10, Heine-
was gemakkelijker op 173,40 evenals KZ-
Organon op 147. KLM gaf bijna twee gulden
prijs op 208.
In het aandeel van Edy werd gisteren niet
gehandeld, Het plan is dit ook op maandag
niet ie doen in verband met een vergadering
Edy maandag. Hagemeijer biedt circa 60
procent voor de uitstaande aandelen Edy, die
donderdag op 80 werden verhandeld. Hoewel
het bestuur van Edy aandeelhouders het bod
aanbeveelt, acht de beurs het niet uitgesloten
dat er nog een hoger bod uit de bus zal ko
men, misschien van Duitse zijde.
Philips kon zich verder herstellen en kwam
met een prijs van 63,20 nog 30 cent boven de
-oorgaande slotkoers uit. AKU verliet de
markt op 123,20, Hoogovens 107 maar Unilever
zakte verder in tot 110.40 terwijl Kon. Olie bij
het slot 164.60 deed.
Vergeleken met de slotkoers van de vorige
week was AKU deze beursweek prijshoudend,
Olie kon zich Iets verbeteren, evenals
Philips. Hoogovens noteerde iets hoger, ter
wijl Unilever circa een gulden moest prijs
geven KLM bleef goed prijshoudend.
In de eerste periode waren de koerswinsten
van de lokale waarden iets in de meerderheid.
Bergoss en Hotel l'Europe gingen Ieder zeven
punten omhoog, Delta steeg vier punten en
Ned. Kabel vijf. Van de aandelen in guldens
verbeterde Billton-2 2,50. AMEV 2,40. VXU
:,20. v.d. Grinten twee en Elsevier zes gulden.
Glst-Brocades ging ƒ2,80 (28 punten) omhoog.
Parkhotel was zeer vast met een koersverbe-
terlng van 25 punten. ACF was vier gulden
in reactie Naarden onderging eveneens eer.
reactie en wel met 15 punten. Erdal daalde
tien punten. Clndu gaf ƒ3.80. Texoprlnt ƒ1.-
en Hagemeijer !.!0 prijs. Nat. Nederlanden
daalde 1.- (tien punten).
Converteerbare obligatie»
Neo 66-1 I
Ned 66-2 7
Ned '69 7
Ned '68 6%
Ned '68 6'4-2
Ned '67 6%
Ned 65-1 5%
Ned 64-1 5%
Ned 58 4%
Ned '56 4%
Geld.2. 4%
Hoogovens 5)4
Meelfabr 6',4
IVyers '66 6%
Bols
Bors Wehry
Bredero's
91,10 91.50 Buhrm T
ACTIEVE AANDELEN
Si
65,51
123,30
57,105
173.40
107.20
147, ;o
63.205
110,90
'46 3 80.50 80.80
878
877
Baolc-
kredletwezeo
87,80 87,60
SvNG '57 6 87,60
BvNG '58-'59 4% 77,30
BvNG 66-1 7 90
BvNG '67-1-2 6% 86
BvNG 68-1-2 6% 85,50
BvNG '65-1 5% 82.60
BvNG 58 5'4 84.70
BvNG '64 514 80
Hyptbeekbankeo
Fr. Gr. DW 8
Fr. Gr. DU 4% 73.5 b
West NO 3% «4
Handel, ndostrel en c
BP 'I
7%
KZK '65
N Gas U 66 6%
Pgem '57 6
Pgern 64 6
S rtjn pijol. 5'4
Scholt H '63 4%
KLM "68 7
KLM 4%
91.70 91,70
80.30
86,50
94,50
PremleleningeD
A'dara '56-1
Dordt '56
Eindhoven '54
D. Haag '52-1
Amst. Rubb.
HVA-miJen ver
AKU
Dell MU c
l-lelneken
Hoogovens c
Kon Zout Ore
Philips gem.bez
Unilever c
Dordt Petr.
Idem pref.
Kon. Petr
HAL
KLM
KNSM
Ned Stv.
Ommeren c
Rott. Lloyd
Scheepv. Unle
NIET-ACTIEVE
Beleggtngsmljen
Alg. Fonds bez. '.140
Converto 372
Holland Fund 611
Nefo
Rolioco
Unltas
Uttlico
Europafonds
Eurunlob 130Z ISM
Valeurop 730 730
Bank-, krediet- en verz-we/.eD
Alg Bank Ned 269,50 267.50
AMEV 157.50 159.70
Amrobank 53.30 54.10
Oelta verz.groep 401 405
Nat. Ned. 99,50 93.90
Ned. Midstb. 103.90 103.60
Slavenburg 203 203
Handel, Industrie enz.
276.1
243,90 243.40
219.50 219
519.50 520
'.'3.50 112.80
71 71 Alb. Heljn 163
71.90 71.10 Amst- Droogd. 63.5
dam '52-1 73 Ballast-Nedam G 79.5
■"-2 71 71 Bensdorp Int. 158
R'dam '57 71 73 Bergh en Jurg. 190 b
i 52 92.25 93 Berkel Pat. 1533
Z.-HoU '59 72,90 71.10 BUjdenst W. 53 b
Verklaring: gedaan en bieden; gedaaD laten: b—
Bijenkorf e
Calvé c
Carps garen
Cent Suiker
Cur Hand. Mij
Elsevier
Fokker
Ford Ned.
Furness
Gazelle rljw.
Geld v pap.
Geld Tielens
Gist Brocades
Grinten v d
Gruyter 8 cpr
Hageraeyer
Hero Cons.
Hoek"8 Mach.
Holec
Holl. Beton
Homburg
Hoogenboscb
Hoogenstr.
[nterlas
fnternatlo
Kemo Corset 223
Kempen en Beg. 93
fCN Papier 160.1
KV Tapijt 212
Lindeleves 134
Lljempf 213
Lijm en Gel 102.3
Meelfab NB c 156.5
Mees Bouw 95 1
Mcsa 293.5
Muller Co ob 325
Naarden 710
Ned. Exp. papier 981
Ned. Kabel 2W
Van Nelle 395
Norit 92.20
Nutncla 310
Nijverd-ten Cate 76
Overz- Gas 32.20
Pakhoed H. 37
"althe 65.7
Philips gem bez 20.90
Pietersen Co 89.5
Pont hout 173
uhaak Co 172
°'in-Sehelde 113.1
«-'1 Exo Mij 26
Schokbeton 173
Scholt Honig 54.10
Slmon de Wit 242
Stokvis 76
St. sp Twente 67.2
Tb. Marijnen 115
Thorn. Dr VerbL 72
oleden; ilaten; d—
134.30 Tricotbest
133.2 Udenhout
427 Unlkap
547A Unilever 8 cp
563 Veneco
720 Ver. Machlns
Ver. Touw
373 Vlhamlj
321 Vredest. R.
584 Wereldhaven
394 Wessanen
Wyers Ind.
Mijnbouw
Bllllton 2e e
107,7 106.51
83,20
110,4
114,8
d petroleum
153.30 156.30
BCITENL. CERTIFICATEN
Can. Pac. 75.75
Inland Nat. Gas 12,10
Int. Nickel 39.50
Shell Oil 29.50
75.73
12,50
39,35
29,70
23.907
40.50
51.10
VERENIGDE STATEN
American K.ifca
American Motors
Am Tel en TeL
Anaconda
Atchts Top
Beth! Steel
Chrysler
Cities Service
Colgate
Columbia Gas
Dow Chem.
Eastman Kodak
Ford Motor
Gen Elec.
Gen Motors
Int. Tel. en TeL
Kennecott
Nat DIstllL
North Am. Philips
Pennsylv Rrd.
41.25
50.50
44.75
87.30
73.20
55.30
44.33
Radio Corp
Republic Steel
Shell OU
Sperry Rand
Standard Brands
Studebaker
Sunr Mld
Texas Instr.
Un. Pac. Rr.
US Steel
Westlngh dec.
Woolworth
54.60 53.30
46.95 4620
45.50 45.50
4385 42.25
3325 3325
130.10 129.50
4725 47.90
37.107 86.60
9720 57.40
97,30 86.75
81 81,10
12 Rijn-Schelde 7% 81
l 69-59 gr 21-22231 7— ex dlv.
\NP-CBS BEURS INDICES
Internat, concerns
Industrie
Scheepvaart
Bank- en verz. w.
Handel enz.
Algemeen
26-9
122.3
113.4
792
111.9
111.3
1152
Mede als gevolg
kritiek Nederland
DEN HAAG (ANP) De Belgische re
gering heeft noch binnen het kader van
de EEG, noch binnen het kader van de
Benelux, overleg niet Nederland ge
pleegd over haar beslissing, de btw
niet per 1 januari in te- voeren zoals
aanvankelijk liet plan was.
Dit hebben de minister van financiën,
dr Witteveen, en zijn staatssecretaris
dr Grapperhaus meegedeeld in antwoord
op vragen van de tweede kamerleden
Scholten. Kieft, Notenboom, Portheine
en Van den Bcrgli.
De bewindslieden zeggen de indruk te
hebben dat Nederland geen directe na
delige economische gevolgen van dit be
sluit behoeft te verwachten.
De invoering van de nieuwe omzetbe
lasting op 1 januari jongstleden in Ne-
derland heeft meegebracht dat de bij
de omzetbelasting gebruikelijke grens-
afrekeningen in Nederland nagenoeg
Nieuwe opstelling van Brussel
GEEN EXTRAATJE
NS-PERSONEEL
UTRECHT (ANP) De Federatieve
Spoorwegvakvereniging is er ontstemd
over, dat de minister van verkeer en
waterstaat de NS-directie heeft verbo
den, het personeel een extraatje te ge-
,Het is een zeer kwalijke zaak, dat
de NS-directie van de minister ,neen'
te horen kreeg, toen de directie het
personeel een klein bedrag wilde geven
als beloning voor zijn totale inzet, be
toond bij de aanvang van de realisering
van Spoorslag '70', aldus de FSV !n haar
blad .Recht Spoor".
De FSV-secretaris J. A. van Hattum
deelde ons mee. dat het ging om een
bedrag van 30 per personeelslid. De
FSV hoopt, dat de minister niet op de
stoel van de president-directeur van de
'erlandse Spoorwegen gaat zitten en
dat de NS-directie niet voor eik
wissewasje aan de minister moet gaan
vragen of het wel mag. Om commen
taar gevraagd, deelde de afdeling voor
lichting van de NS mee. dat de directie
het desbetreffende verzoek van de per-
soneelraad indertijd in overweging
heeft gehouden, omdat zij eraan twij
felde. of een dergelijke uitkering wel
In het loonbeleid zou passen. ,Na nadere
toetsing heeft de directie, nadat zij :en
overvloede ook in Den Haag nog infor
matie had ingewonnen, besloten niet
op het verzoek van de personeelraad
in te gaan', aldus de voorlichtingsdienst, i
De directie besloot wel. haar erkente-'
lijkheid tegenover het personeel te doen
blijken door het beschikbaar stellen van
een bedrag voor .sfeerbeïnvloedende
maatregelen'. Daarbij gaat het om on
geveer een tientje per werknemer, on-;
der meer bestemd voor verbeteringen
aan de personeelsruimten. Volgens de
heer Van Hattum heeft de minister de
directie verboden, de uitkering te doen.
.omdat hij het niets bijzonders vond.
dat het personeel hard gewerkt heeft',
bij de invoering van de nieuwe dienst
regeling, die de aanloop vormt naar de
nieuwe dienstregeling .spoorslag '70'.
DEN' HAAG (GPD) Koninklijke-
Shell groep heeft bij de Franse werf
Chantiers de I'Atiantique in St-Lnzaré
drie tankers besteld voor een be
drag van 260 miljoen gulden. De sche
pen zullen worden gebruikt voor het
transport van aardgas van Brunei naar
Japan, waarvoor Shell dezer dagen een
20-jarig contract heeft verworven.
Shell had aan 22 werven offerte
raagd. Algemeen werd reeds verwacht
lat de opdracht naar Frankrijk zou
jaan, omdat de Franse werven toon
aangevend zijn voor de bouw van spe
ciale schepen voor gastransport. Ver
wacht wordt, dat binnenkort opdracht
zal worden gegeven voor nog drie sche
pen.
Momenteel voert ook British Petroleum
onderhandelingen met de Japanners
voor gasleverantïes. BP bestudeert de
mogelijkheden om ongeveer 1,5 miljoen
ton gas per jaar naar Japan te versche
pen.
•entiepositie van Nederland versterkt.
Voor België daarentegen blijft de situ-
tie van een meer of minder gebrekki-
;e grensafrekening bestaan, zolang
;aar de nieuwe omzetbelasting nog niet
3 ingevoerd. De concurrentiepositie van
Nederland ten opzichte van België
wordt door het uitstel als zodanig niet
nadelig beïnvloed.
Minister Witteveen en zijn staatssecre
taris vragen zicli echter af of het uit
stel gevolgen zal hebben voor de be
sluiten die op de benelux-regerings-
conferentie van 28 en 29 april in Den
Haag zijn genomen.
Tijdens deze conferentie zijn enige be
slissingen genomen omtot een af
schaffing van de fiscale binnengrenzen
van de Benelux te komen. Voor wat de
omzetbelasting betreft, is daarbij als
uiterste datum 1 juli 1971 genoemd. In
een nota die de Belgische regering op
10 september aan de lidstaten van de
EEG heeft overhandigd, en waarbij het
voornemen om de invoering van de btw
in België uit te stellen tot 1 januari
1971 ter kennis wordt gebracht, wordt
meegedeeld dat zij uiterst verlangend
is de bedoelde besluiten te handhaven,
aldus minister Witteveen en staatsse
cretaris Grapperhaus.
HEERLEN (ANP) De staatsmijnen
DSM gaan via advertentie-campag
nes buiten liet eigen bedrijf nieuw per
soneel werven voor de chemische sec
tor. Er moeten circa 900 arbeidskrach
ten worden aangetrokken voor de te
bouwen raffinaderij. Het concern zal
in de komende vier jaar voor ongeveer
800 miljoen gulden moeten investeren.
Aangezien de staatsmijnen rekening
houden met een verloop van 1600 werk
nemers in de komende jaren, als ge
volg van pensionering en eigen ontslag
aanvragen, zullen in de toekomst in to
taal circa 2500 nieuwe arbeidskrachten
moeten worden gewerfd. De hoofddirec
tie heeft deze week de ondernemings
raad over de nieuwe plannen ingelicht.
HOGERE SUBSIDIE
VOOR VERPLEGING
DIABETISCHE KINDEREN
DEN HAAG (ANP) De staatssecre
taris van sociale zaken en volksgezond
heid, dr R. J. H. Kruisinga, heeft op ver
zoek van de stichting kinderuitzendings-
fonds van de Nederlandse Vereniging
van Suikerzieken besloten oni bet sub
sidie per verpleegdag voor de uitzen
ding van dïabetische kinderen niet in
gang van 1 januari 1969 te verhogen
van 4,16 tot 6,-.
Bij deze vrij aanzienlijke verhoging is
rekening gehouden met de kostenstij
gingen, welke sinds de vaststelling in
1957 van het tot nu toe geldende be
drag zijn opgetreden. Diabetische kin
deren voor wie dit medisch noodzake
lijk wordt geacht worden uitgezonden
naar het kindertehuis ,Bos en Duin' te
Huis ter Heide. De verzorging in dit
kindertehuis geschiedt onder supervi-
'an specialisten-hoogleraren.
UTRECHT (ANP) In r
werking niet een speciale werkgroep
is de paritaire commissie ,topoverleg'
van de Nederlandse Spoorwegen druk
bezig, een ondernemingsraad bij NS op
te bouwen. Deze raad zal het volgend
jaar, overeenkomstig de wens van de
Sociaal-Economische Raad moeten zijn
gerealiseerd.
fernemingsraad al in
•oorjaar van 1970 kunnen worden
gehouden. Onder meer zal een ontwerp
.reglement ondernemingsraad' worden
ontworpen. De raad zal in de toekomst
onder meer over de inhoud van het over
leg tussen NS en de vakverenigingen
overleg moeten plegen.
f ADVERTENTIE I
(bijuwdealer)
DEN HAAG (GPD) Co-op Ne
derland doet in het oktobernum
mer van zijn ledenblad een felle
aanval op diegenen die in de le
vensmiddelenbranche geen gebon
den prijzen willen handhaven. Dit
grootwinkelbedrijf, dat onlangs
suiker voor één cent per kilo in
de koppelverkoop gooide om t©
bewijzen (lat .stunten' met een en
kel afzonderlijk artikel geen lcunst
is, verklaart nu te willen profi
teren van vastgestelde levensniid-
delenprijzen om met de baten uit
de verkoop (laarvan in hoog tem
po een modern net van super
markten uit te bouwen.
Co-op schopt hard aan de tegen de
zogenaamde prijsboksers, cash-
and-carry-bedrijven, witte schuren
en hoe ze zich ook mogen noe
men. Het bedrijf geeft toe dat
het onder druk van plaatselijke
ontwikkelingen helaas zelf hier
en daar ook een discountzaak ves
tigt. Het meent dat het discount-
bedrijf .gezien het gebrek aan
kwaliteitsbesef bij de gemiddelde
Nederlandse consument' toch wel
een deel van de markt za! verove
ren. Het hoopt dat door eigen ac
tiviteit op dit gebied de dispount
wat zal bijtrekken naar de nor
male supermarkt .want zelfs de
meest kritiekloze consument is
niet gebaat bij witte schuren,
die in wezen zo zwart zijn als
roet.'
Co-op besluit het artikel met een
oproep aan .mevrouw de consu-
mente' om goed geoutilleerde win
kels in stand te houden door nor
male prijzen te blijven betalen.
.Uw echtgenoot wil toch ook
graag redelijk voor zijn werk,
zijn produkt of arbeid worden be
taald? Uw man zou erg kwaad
worden als zijn baas zegt: .Jouw
werk is me te duur. ik neem wel
een ongeschoolde gastarbeider',
aldus Co-op.
ACMAEA 2o van Camranh
naar Mixi
ADONIS 25 te Beyrouth
ADRASTUS 26 te Ballk
Papan
ALK ES 25 van Salvador n.
Las Palm as
ALIOTH 26 te Santos
ALNITAK 26 van Pt. Sudan
naar Djeddah
ARTEMIS 25 te Mobile
BANDA 26 te Valparaiso
BATU 25 van East Londen
naar Durban 26 te Durban
BENGALEN 26 te Port
Swettenham
verwacht
CHEVRON DELFZIJL 25 v.
Rotterdam n. Norrsanded
CHEVRON THE HAGUE 23
te Dar es Salaam
DAPHNIS 25 te Malta
DIONE 25 400 m ono
Mogadiscio n. Rotterdam
DORDRECHT p. 26 Minda
nao naar Fremantle
EEMLAND 25 te A'dam
EBMSTROOM 25 Rotterdam
naar Quebec
ESSO ROTTERDAM 25 van
La Salina naar Slagen
GAASTERKERK 26 van
Rotterdam naar Bremen
GBESTSTAR 25 van
Dominica naar Barry
GORREDIJK 26 te Miami
GRF.RRF.nt.TU 25 van JjS
Pallice naar Le Havre
GROTEDIJK 25 van
Antwerpen naar R'darn
GROOTEKERK 25 rede
Abudhabï
HERMES 26 te Puntarenas
ILIAS 25 dw Kaap Vilano
naar Rotterdam
KAMPERDIJK 25 van HulL
26 te Rotterdam
KARA p. 25 Kaap St. Vin
cent. 26 te Casablanca
KARIMATA 25 te Hamburg
KELLETIA 25 ten anker
Lae
KERMIA 25 te Singapore
KINDERDIJK 25 van
Wilmington naar
Nordenham
KLOOSTERDIJK 26 te
Hamburg
KOPIONELLA 25 van Pta.
Miranda naar Panillac
KREON 25 te Rotterdam,
26 te Amsterdam
KRYPTOS 25 te Frederic»
LADON 25 van Port au
Prince naar Kingston
LOVELLLA p. 26 ell. Quoin
naar Aslngapore
LYCAON 25 van Swansea
naar Hamburg
MAASLLOYD 25 van
Keelung naar San
Francisco
MACOMA 25 220 m i Dakar
naar Rotterdam
MEDON 25 van Madeira n.
Amsterdam
MINOS 26 te Amsterdam
NEDER EBMS 25 van
Palembang naar Penang
NEDER WAAL 26 van
Rotterdam naar Hamburg
NEDERLINGE 26 van
Lantoka, 28 te Noumea
verwacht
NEPTUNUS 23 v Kingston
naar Antwerpen
OLDEKERK 28 te Bremen
OSIRIS 26 van Rotterdam n
Hamburg
ORANJE NASSAU 25 V»n
Barbados naar Ponla
Delgada
PALAMEDES 25 van
Amstredam n Georgetown
PARKHAVEN 26 te Santos
PATRO 25 van Essider n.
Hamburg
PEXDRECHT 26 te Kobe
verwacht
PHILIDORA 26 te Banias
PHIL INE 25 te Tripoli
PRINSES MARGRIET 25 v.
La Gualro n. New York
PURMEREND 25 van Sint
Vlr.cent kv n. Buchanau
QUEEN OF SHEBAH 26
Genua naar Assab
ROTTE 26 rede Yokoham
SEINELLOYD 25 van.
Yokohama n. Rottrsdara
SEROOSKERK 26 te
Amsterdam
STATENDAM 25 van Sint
Thomas naar Curacao, 26
te Curacao
STRAAT COOK 3< te
Singapore
STRAAT FUTAMI 25 van
Singapore n. Hongkong
STRAAT HONGKONG 25 te
Kaapstad
STRAAT HONSHU 26 te
Hongkong verwacht
STRAAT ALGALKAR 26 te
Santos
STRAAT JOHORE p. 25
Singapore n. Hongkong
STRAAT HOLLAND 26 te
Singapore verwacht
STRAAT RIO 24 van
Durban naar Singapore
STRAAT TORRES 26 te
Koeweit verwacht
STRAAT VAN DIESTEN 2*
te Luanda
STREEFKERK 25 van
Hongkong naar Singapore
TAHAMA 25 van Melbourne
naar Perzische Golf
THERON 28 te Georgetown
TKUREDRECHT 35 ten
anker Chimbote
TJILIWONG 23 te
Singapore
TJ1TAREM 28 te
Mogadiscio
TOGOKUST 26 te Le Havre
TYRO 26 te Rotterdam
ULYSSES 25 te Amapals
VIVTPARA 25 van Mlraedx
naar La Spert a
WISSEKERK 25 te
Rotterdam
ZAANLAND 25 te Santos
ZAANKERK 25 te Hamburg
ZUIDERKERK 14 van
Rotterdam 28 te Hamburg
HOOG
EN
LAAG
WATER
_L
NAP
NAP
uur
cm
cm
uur
cm
uur
cm
28 september
Vlissingen
3.14
246
15.20
244
9.31
198
21.59
220
Terneuzen
3.49
260
15.49
258
10.09
211
22.35
233
Zierikzee
4.46
169
16.53
154
9.55
145
22.27
173
Hansweert
4,29
274
16.28
269
10.43
222
23J.0
244
Wemeldinge
5.04
198
17.17
183
10.36
168
22.54
197
NAP
NAP
uur
cm
uur
cm
uur
uur
cm
29 septembèr
Vlissingen
3.46
236
15.56
236
10.06
193
22.33
209
Terneuzen
4.20
250
16.26
250
10.42
206
23.07
222
Zierikzee
5.19
159
17.26
150
10.32
143
23.08
166
Hansweert
5.00
263
17.03
262
11.17
218
23.41
234
Wemeldinge
5.40
188
17.50
177
11.13
165
23.29
185