Harry Verbeke opent jazz-
seizoen Jeugd Muziek
13
inrnnn
UITGEVER
BERT BAKKER (57)
OVERLEDEN
Peter Oosthoek krijgt
toneeiregieprijs '69
PANDA EN DE GESCHAAKTE PRINSES
DONDERDAG,
MIDDELBURG
TONEEL EN
SAMENLEVING
Inventum
zorgt voor
een warme
badkamer
DINSDAG 23 SEPTEMBER 19693
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
De jazz- en popliga van Jeugd
k Muziek opent het seizoen don
derdagavond met een optreden
van het Harry Verbeke-kwar-
tet.
Harry Verbeke, sinds enkele ja
ren een king-size naam in de
Nederlandse jazz wereld werd
vorig jaar onderscheiden met de
fessel Hckenprijs.
Verbeke (47) speelde viool en hobo
i het Fryslt (symfonie-) Orkest,
naar na een diepgaande kennisma
king met Coleman Hawkins stapte
tij resoluut over op jazz. Het werd
axofoon, aanvankelijk alt, later te-
,or. Onmiddellijk na de bezetting
ichtte hij een eigen groep op: het
BuTy Verbeke-sextet dat zich in zijn
lens vooral op de militairen
e. In 1948 maakte Verbeke een
•inde aan zijn eigen formatie en werd
enor-saxofonist bij de Bamboozlers,
■en toonaangevend jazzorkest uit die
ijd. In 1951 tekende hij een con-
ract voor twee jaar bij de Millers
a daarna, snel achter elkaar bij de
flamingo's en de Ted Bowder-for-
natie.
Verbeke breekt ook internationaal
coor ,als liij een van de Cees Slin-
rers* Diamond Five is geworden. Hij
blijft er van 1958 tot 1962.
ihelonious Monk zegt als hij Ver
beke heeft horen spelen .You really
How' en Wally Bishop: ,You are the
inly one, but they don't recognize
fou'.
In 1968 komt Harry Verbeke Ana
je dan inmiddels .grote' Hans Dul
ler (later in het seizoen eveneens
voor Jeugd Muziek)die hem in de
yrie ,Jazz in Paradïso' plaatst. Nog
{een drie maanden daarna wordt
Verbeke winnaar van de Wessel-
ückenprïjs.
Donderdag 25 september, half negen,
schouwburg, Middelburg: het kwar
tet Harry Verbeke. Harry Verbeke.
tenorsax, Rob Franken, orgel, Maai
ten van Regteren Altena", bas e
Henk de Beij, drums.
Middag:
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: ge-
rarieerd programma. (12.22 Wij van
het land; 12.26 Mededelingen tbv
and- en tuinbouw; 12.30 Nieuws;
2.41 Actualiteiten; 13.00 Raden
naar...) 14.05 Schoolradio. 14.30 Pis-
icato: muzikaal middag-magazine.
16.00-16.02 Nieuws). OverheïdSvoor-
ichting: 17.00 St-Eustatius spant
zich in voor nieuwe opbloei. Spreker:
Henk Dennert. KRO: 17.10 Voor de
kinderen.
Avond:
1S.OO Stereo: Metropole-orkest: amu
sementsmuziek. IS.19 Uitzending van
de Katholieke Volkspartij. 18.30
Nieuws. KRO: 1S.41 Actualiteiten.
19.00 Stereo: Luc Lutz. 20.00 Stereo:
Semi-klassieke opera-fragmenten
gr). 21.00 Stereo: Firatoconcert:
strijkers van het Radiofilharmonisch
orkest, Omroeporkest en Kameror
kest: semi-klassieke muziek. 21.55
Stereo: Klassieke en semi-klassieke
kamermuziek (gr). 22.25 Overwe
ging. 22,30 Nieuws. 22.38 Parlemen
tair overzicht. 22 45 Mededelingen.
22.50 De zingende kerk: moderne
orgelmuziek (bpn). 23.05 Gif sluipt
langs sluwe wegen, documentaire.
23.30 Stereo: Licht platenprogramma.
23.55 Nieuws. 24.00-02.00 Stereo:
Laat op: gevarieerd muziekprogram
ma ivm Firato. (00.5o-01.00 en
01.55-02.00 Nieuws.)
WOENSDAG
Morgen:
VARA: 5.00 Nieuws. 5.05 Mix speci
aal: licht platenprogramma. (6.00-
6.05 Nieuws). NCRV: 7.00 Nieuws.
7.10 Het levende woord. 7.15 Op het
eerste gehoor: lichte grammofoon-
muziek met nieuws en actualiteiten:
TROS: 8.00 Nieuws. S.ll Luister
uit... en thuis: verzoekprogramma
voor de militairen. (8.30-8.32 Nieuws)
9.00 Gymnastiek voor de huisvrouw.
9.10 Cabaretprogramma. 9.35 Water
standen. 9.40 Voor de kleuters. 9.55
Concert a la carte: Promenade Or
kest en, zangsoliste: operettemuziek.
11.00 Nieuws. 11.02 Op Sleeptros:
programma voor automobilisten. 11.45
Actualiteiten. 11.55 Mededelingen.
DINSDAG
Middag:
12.00 Programma voor de vrouw.
(11.55 Beursberichten). 12.30 Over
heidsvoorlichting: Uitzending voor de
landbouw. 12.40 Sportrevue. 13.00
Nieuws. 13.11 Radiojournaal. NOS:
13.30 Klein-chanson. 14.30 Spiegel
van België: muziek en nieuws van
onze zuiderburen. AVRO: 15.00 Paul
Vlaanderen en het Alex-Mysterie,
detective-hoorspel. 15.30 Stereo: Pia
norecital: moderne muziek (opn).
16.00 Nieuws. 16.02 Land der muzen:
kunstkroniek. 16.30 Stereo: Semi-
klassieke operafragmenten (gr).
17.00 Stereo: Big Band Beat: moder
ne muziek door een grote formatie.
17.25 Stereo: Jazz Spectrum. 17.55
Mededelingen.
Avond:
18.00 Nieuws. 1S.11 Radiojournaal.
18.25 Promenade orkest en soliste:
amusementsmuziek. 18.55 Paris vous
parle. 19.00 Amateurs
accordeon- en. mandolineorkest. 19.30
Nieuws. 19.35 Vergeet 't maar: ge
varieerd programma. 21.00 Piano
recital (opn). 21.30 Hiering: jeugd
programma. 22.05 Muze zonder make
up: cabaretprogramma met jonge
artiesten. 22.30 Nieuws. 22.38 Radio
journaal. NOS: 22.55 Stereo: Muziek
van deze eeuw (gr). 23.55-24.00
Nieuws.
WOENSDAG
Morgen:
VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied.
7.23 Stereo: lichte grammofoonmu-
ziek. (7.30-7.35 Van de voorpagina).
VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00
Nieuws en actualiteiten. 8.20 Stereo:
Lichte graimmofoonmuziek. (8.30-8.35
Van alle markten thuis). 9.00 Stereo:
Uit eigen huis: studio-opnamen ex
clusief gemaakt voor VARA-radio.
9.40 Schoolradio. 10.00 Stereo: Lich
te grammofoonmuziek. 10.50 Voor de
kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de
huisvrouw. 11.40 Stereo: Instrumèn-
taal ensemble: oude muziek (gr)
DINSDAG
Middag:
(12.00 Nieuws). 13.00 Nieuws. 13.03
Expres: licht platenprograma. (14.00
Nieuws). lo.OO mNieuws. 15.03 Drie-
draai: licht platenprogramma. 16.00
Nieuws. 16.03-18.00 Mix: licht pla
tenprogramma. (17.00-17.02 Nieuws).
WOENSDAG
Morgen:
9.00 Nieuws. 9.02 Zing, zing. zing:
lichte vocale muziekjes. 10.00 Nieuws.
10.03 Mengel muze: nieuwe langspeel
platen met kritisch commentaar.
NOS: 11.00 Nieuws. 11.03 Muziek-
NEDERLAND-1
KANAAL 7/29
20.20 uur:
(KLEUlt) HET GEZICHT VAN OOST-DU ITS LAND
Binnenkort bestaat de DDR, De Deutsche DemokratLsche
Republik, 20 jaar.
21.10 uur:
(KLEUR» DUBBELSPION
22.00 uur:
(KLEUR) VERBINDING MET STUTTGART
22.55 uur:
JOURNAAL
10.45 uur:
(NOS-NOT) VERKENNEN EN ONTDEKKEN
11.10 uui
bE KERK IN DE SAMENLEVING VAN INDONESIË
11.35 uur:
BIOLOGIE IN DE BRUGKLAS, 2
18.50 uur:
(NOS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT
19.00 uur:
(NOS) JOURNAAL
19.07 uur:
KENMERK
19,32 uur:
(AVRO» SPORTPANORAMA
20.00 uur:
(NOS) JOURNAAL
20.20 uur.
(AVRO» NV MOORD
Deel 5 en deel 6 van het verhaal over een .misdaad-
syndikaai
21.10 uur:
TELE VIZIER
21.35 uur:
SKYMASTERS BIG BAND SHOW
22.10 uur:
HET MONSTER VAN LOCH NESS
Reportage van het onderzoek in Schotland naar de vraag
of er m Locb Ness nu wel of niet een monster leeft...
22.20 uur;
(OVGN) ORDE VAN VRIJMETSELAREN
22.50 uur:
(NOS) JOURNAAL
BELGIË-NED.
14.05-16.00 uur:
SCHOOLTELEVISIE
L7.55 uur;
SCHOOLTELEVISIE
18.55 uur:
ZANDMANNETJE
19.00 uur:
TIENERKLANKEN
19.25 uur:
ALLEDAG
19.50 uur;
KEURIG FRANS
19.52 uur:
ZOEKLICHT
20.00 uui
JOURNAAL
20.25 uur
ARSENICUM EN OUDE KANT
TV-spel van Robert Sheerer, naar een toneelstuk van
J. Kesselring
21.55 uur.
VERGEET NIET TE LEZEN
22.30 uur:
JOURNAAL
FRANSTALIGE PROGRAMMA'S
NEDERLAND-2
KANAAL 32
18.51) uur:
(NOS-KLEURFABELTJESKRANT
19.00 uur:
JOU RN \AL
19.0z nu
(KLEURi WOOBINDA
.Gevaat uil de lucht'
19.28 uur:
SCALA
Met nieuw uit de dagbladen
20.00 uur:
JOURNAAL
BELG IK-FRAN'S
11.00. 14.30, 15.00 Schooltelevisie. 17.45 Journaal; 17.50
Schooltelevisie: 1S.15 Ping-Pong d'été; 1S.30 School
televisie. 18.55 La pensee et les hommes: 19.25 Tartine;
9.30 La cravachè d'or; 20.00 Journaal: 20.30 Non cantare
«para! Western musical: 21.30 La sagesse déchainée;
22.25 Journaal
FRAN K RIJ K-KIJSSEL
12.30 Tvols étoilles en Orléans: 13.00 Journ.; 13.20 Can-
dice ce n'est pas sérieux: 13.35 Beursberichten; 13.40
Je voud'v»is savoir...: 18.25 Journaal: 18.30 Court mé
trage; 19 00 Automme-magazine: 19.15 Regionale aktua-
liteiten; 19.35 Automme-magazine (vervolg): 20.00 Jour
naal; 20.30 Vieillc France: 21.50 Wetenschappelijke ont
dekkingen onder Napoleon; 22.50-23.05 Journaal.
(ADVERTENTIE.
DE MODERNE
GASAANSTEKER
Geeft 2000 x
gericht vuur. Altijd raak!
Géén versleten steentjes.
Géén nieuwe vullingen.
Géén reparatiekosten.
Tiny Tim wil trouwen
(maar hij weet niet
wat hij zegt...)
Zanger Hny Tim, die trippelend door
de tulpen stormenderhand de pop
wereld veroverde, is yan plan alle
lief en leed te gaan delen met «ie
J7-jarige Amerikaanse, Vickie Budin-
ger.
Vickie heeft bevestigd, dat zij reeds
enige tijd verloofd is met de zanger,
met de uk el el e en de falsetstem en
dat zij willen trouwen. Tiny Tim's
manager, Joe Kaufman, noemde de
aankondiging echter op x'n zachtst ge
zegd voorbarig en scheen ook Tiny
Tim's gezondheid in twijfel te trek
ken. .Tiny Tim is in Australië ern
stig ziek geworden en staat thans
onder medische beluindeling. Hij weet
nieL wat hij zegt,1 aldus Kauf
man.
De Defresneprtjs voor de beste to
neelregie is dit jaar toegekend aan
Peter Oosthoek voor zijn regie van
het toneelstuk .Jokeri bij de toneel
groep Centrum. De prijs, bestaande
uit een door de beeldhouwer Hans
Ydo vervaardigde plastiek en een
geldbedrag is hem inmiddels uitge
reikt. De jury bestond uit mevrouw
C. Mulder en de heren B. Stroman, A.
Rutten, F. Dickmann en P. Binnerts.
De Defresneprijs werd in 1965 ter
gelegenheid van het 20-jarig bestaan
van de Nederlandse vereniging van
toneelkunstenaars ingesteld en werd
tot dusver toegekend aan Ton Lutz
(1966), Erik Vos (1967) en Jolian
de Meester (1968).
De jury merkt in haar rapport op.
dat de Defresneprijs gezien moet
worden als een aansporingspnjs voor
de regie. Zij tekent hierbij echter
aan, dat een prijs een beloning in
houdt voor een geleverde prestatie en
slechts, na vergelijking met andere
prestaties, achteraf kan worden toe
gekend. Volgens haar heeft deze ove
rigens gebruikelijke procédure ech
ter meer met een bekroning te ma
ken dan met een aansporing om de
regie als autonome kunstuiting on
der de aandacht te brengen en te
stimuleren.
De jury zegt zich er van bewust te
zijn dat zij door de prijs toe te ken
nen een vorm van eultuurbevoog-
ding bedrijft, die noch de regie als
autonome kunstvorm, noch het toneel
als zodanig, nooh de maatschappij
waarin dat toneel behoort te func
tioneren, ©en wezenlijke dienst be
wijst.
.In dit oordeel van de jury schuilt
een oprechte kritiek op de wijze
waarop in onze maatschappij de kunst
functioneert en vooral ook op de wij
ze waarop die kunst,ais deeivan onze
gehele cultuur, betutteld wordt door
een kleine groep van dames en heren.
die uit hoofde van hun positie in die
maatschappij tot oordelen bevoegd
wordt geacht', zo wordt in het rap
port gezegd.
Geen andere kunstvorm als die van
het toneei is. aldus de jury. het zo
zeer gegeven juist op deze maat
schappijstructuur kritiek te oefenen
en progressieve alternatieven te bie
den aan een publiek, dat in plaats
.van in slaap gesust aan het denken
moet worden gezet over zijn leven en
zijn plaats in de samenleving. Dit
vraagt van de toneelkunstenaar een
hoge mate van betrokkenheid, alert
heid en bezorgdheid, maar ,het zrjn
juist deze elementen waarvan de
jury zich langzaam bewust is ge
worden ze te hebben gemist bij het
overgrote deel van de Nederlandse
toneelprodukties in het seizoen 1968-
1969'.
Hoewel het volgens de jury voor de
hand zou hebben gelegen te besluiten
dit jaar maar geen prijs uit te rei
ken heeft zij gemeend de Defresne
prijs toch te moeten toekennen en
wel aan ,een van de weinigen die
met zijn werk een uitzondering op
liet bovengestelde heeft gemaakt'.
Naar het oordeel had Peter Oost
hoek met .Joker' een ernstige po
ging gedaan de problematiek die de
samenleving beheerst, op de wijze
van het toneel bij een groter pu
bliek bewust te maken.
Portugal doet niet
mee aan songfestival
De Portugese (staats-) televisie zal
niet meedoen aan het Eurovisie song
festival van het volgende jaar. De
reden is niet bekendgemaakt.
(Van onze kunstredactie)
De uitgever Bert Bakker, directeur
van het uitgevershuis Bert Bakker-
Daamen NV en oprichter en tot voor
kort redacteur van het befaamde li
teraire eenmanstijdschrift .Maat
staf', is na een langdurige ziekte
nog vrij plotseling overleden. Op zijn
eigen verzoek is hij maandagochtend
in alle stilste ter aarde besteld.
Bert Bakker was de laatste maan
den door zijn slopende ziekte niet
meeer op de uitgeverij aan de Haagse
Koninginnegracht te vinden. Hij ver
bleef een enkel weekend in zijn bui
tenhuis ,De Oester' in het Walcher-
se Gapinge, meestentijds echter in II-
pendam Dij Ada van Randwijk, we
duwe van zijn voor hem onvergete
lijke vriend Henk van Randwijk.
Bert Bakker, de man over wiens le-
van tientallen anekdotes werden ver
teld en die zich opwerkte van een
kleine, weinig belangrijke dichter tot
een van de meest literaire uitge
vers die Nederland ooit heeft gehad,
werd op 3 april 1912 te Huizem in
Friesland geboren als zoon van een
bankdirecteur die door dr Colijn werd
uitverkoren om de directie op zich te
nemen van het rechtzinnige dagblad
.De Standaard'.
De vader overleed toen de jonge Bert
nauwelijks de lagere school had ver
laten en via verschillende omwegen
kwam hij na de hbs-trjd in een
streng gereformeerd uitgeversbedrijf
terecht.
Waarschijnlijk heeft zijn calvinisti
sche opvoeding en het losraken uit
zijn milieu voor een groot deel zijnl
latere levensloop bepaald. Zij die hem
goed hebben gekend wisten dat zijn
strijd tegen behoudendheid en dog-|
ma's een bepaalde geloofsgrond noo:*.,
heeft kunnen uitwissen.
Bert Bakker begon zijn loopbaan als;
letterkundige. Hij schreef twee ver
zenbundels: .Au revoir* (1934) en!
.Reizigers' (1935) en kreeg enige be-1
kendheid met twee nog altijd zeer;
leesbare jeugdboeken: .Drijfzand'
(1935) en .Ieder is alleen' 1937).
In 1938 kwam hij in dienst van de
Haagse christelijke uitgeverij D. A.l
Daamen NV in Den Haag die de se
rie .Bibliotheek voor hoofd en hart'
uitgaf. Bakker gaf direct blijk van
zijn zakentalent, wist spoedig in de
directie te komen en kocht het me
rendeel van de aandelen op. Vanaf
dat ogenblik werd Daamen een voor
uitstrevende firma. Onder leiding van
de jonge directeur kwamen verschil
lende bekende dichters in het fonds.
Er wordt verteld dat toen Bert Bak
ker tot de uitgave van de pocket
.Nieuwe griffels, schone leien' be
sloot, een van zijn oudste medewer
kers zich de haren uit het hoofd
trok. omdat het waanzin was om een
bundeltje versjes in een ongehoord
grote oplage op de markt te bren
gen. De ondergang van de uitgeverij
stond voor de deur. Maar de poëtische
zoon van een bankdirecteur had een
enorm zakelijk inzicht en de bundek
bracht niet alleen een redelijke winst
in huis, maar was een van de be
langrijkste oorzaken dat het gedicht
in het algemeen een grote popula
riteit kreeg. Bert Bakkers invloed
valt moeilijk te overschatten. Zijn
rol in de illigaliteit was buitenge
woon groot en 'net lag voor de hand
dat hij na de bevrijding en na ziin
terugkeer uit een kamp een fella
strijder voor de vrijheid zou blijven.
Als lid van de Jan Campertstichtlng
en van de Raad van de Kunst werd
hij en vele activiteiten van het cul
turele leven betrokken.
In 1953 richtte hij .Maatstaf op, zijn
geliefd maandblad voor letteren. Hij
werd zelf de enige redacteur. .Maat
staf' is een unicum in Nederland.
Het behoorde tot de weinige tijd
schriften «lie zichzelf konden be
druipen. Wat in .Maatstaf' verscheen
werd later dikwijls In boekvorm uit
gegeven.
We herinneren ons werken van Mar-
ga Minco. Vestdijk, Ellen Warmond,
mr A. Mout en dan natuurlijk de
verzen van Paul van Ostayen, Ger-
rit Achterberg en de door Bert Bak
ker zo bewonderde Martinus Nijhoff-
Bij Eakker-Daamen verscheen ook
veel werk uit en na de periode van
het verzet, zoals werk van Charles,
Nico Wijnen en vele anderen. Bert
Bakker is in zijn privé-leven niet
altijd gelukkig geweest. Hij was een
fel levend mens. Een man van ui
tersten. maar ook een persoonlijk
heid van groot formaat. .Een onver
zoenlijke. een moeilijk mens' hebben
we Bert Bakker in ons laatste in
terview met hem genoemd. Hij
heeft zichzelf in zijn werk nooit in
de steek gelaten.
ADVERTENTIE
de nieuwste badkamer
kachel met kwartsstraler
is de KB 8
1000 watt f 59.50
L11111
36 104
De arme Pat O'Nozzle, die in een
draak was omgetoverd, werd gron
dig natgespoten door het waterka
non. Elke keer als hij zijn mond
opende om te zeggen, dat het alle
maal een vergissing was, doofde de
straal de vlammen die uit zijn mui!
kwamen en dat maakte hem heel
slap en akelig.
Toen de watervoorraad eindelijk op
was, zat hij dan ook uitgedoofd op
de grond en daar maakte het
leger natuurlijk gebruik van.
Neem hem gevangen!' riep de gene
raal tot een huzaar. .Bind hem ach
ter onze tank vast. Dan kunnen
we hem in triomf naar het paleis
terug voeren!'
zijn vangst en daardoor zag hij
niet hoe de heks het paleis verliet...
CAROL DAY I SKGEIKEEFTME WRPE6E-I
LUCIM yBÊTBXWEM VEE-
H'J GAAT NAAESyeiE VANWEGE NIEUWE OPGEA-
V/NGEW PIE PAAE H0EPEM UI7GEVÖEEP.
de
pseudo-echtqenole
(DOOR MABEL SEELEY)
Copyright 1939 by Doubleday Company Ltd.
John Loxton ging weg met zijn krant,
waarschijnlijk om erover de jerem:-
eren bij andere bewoners en ik dacht
dat Hoxie Mueller ons tenminste
even een adempauze had verschaft.
Het zag er naar uit, bedacht ik
hoopvol, dat niet Steve Corbett,
maar Mueller de schuldige was. Maar
naarmate het later werd, kreeg ik
een gevoel dat er iets te gebeuren
stond; het was bijna net zoals dat
gevoe! van verwachting dat ik had
gehad op de eerste avond dat we in
hot kamp waren, die avond dat de
vrouw had geschreeuwd. Het was
precies een week geleden.
Ik vroeg me af of er nu iets zou
uitkomen over die vrouw. Als er ten
minste werkelijk een vrouw geweest
was. Ik had er mets over tegen de
sheriff gezegd, ze was zo'n vage fi
guur en ik kon niets bewijzen. Ik
vroeg me ook af of ze door dit on
derzoek van de sheriff zou worden
gevonden, of se haar plaats m de
keten zou krijgen en or haar myste
rieuze aanwezigheid verklaard zou
worden.
Steve Corbett ole.il bijna beweging
loos op zijn brits zitten; was dat
gevoel van verwachting misschien
van hem op mij overgeslagen?
Even na twaalven barstte de boni.
Er klonk buiten een uitroep, hij
kwam van een van de mannen d-.e
nu de oever afzochten op een punt
ten zuiden van ons. tussen ons huis
je en dat van Sprung. Hoofden be
wogen op en neer in een klit van
in blauwe overhemden gestoken rug
gen. met hier en daar, ais een vreem
de noot. de achterkant van een jas
je dat door een van de journalisten
Hij kwam recht op ons huisje af
en hield iets wits voor zich uit op
de palm van zijn linkerhand. De
groep mannen maakte een opgewon
den. bijna dreigende beweging naar
voren, maar hi) draaide zich om en
wenkte met zijn vrije rechterhand
naar de oever en gaf kennelijk or
ders om door te gaat» met het werk.
De mannen aarzelden, maar bleven
toen staan en gingen terug.
De sheriff draaide zich waer om en
liep door: zijn assistent en de jour
nalisten volgden hem op de voet.
De sheriff 'liep recht op onze stoep
af.
.Mr. Corbett!' Het was een bevel. .Ik
wil u even spreken!' Hij wendde zich
tot zijn assistent en zei: ,Haal mr.
Loxton hierheen'.
Er was iets in de opmars van de she
riff geweest dat deed denken aan een
marcherend leger, iets van vastbeslo
tenheid en kracht en hij keek nu
naar ons alsof hij vijandelijk gebied
binnendrong; hij was op zijn qui-
vive. Hij blafte een commando naar
de journalisten om buiten te blijven,
kwam de veranda op en deed de deur
achter zich op de haak.
Ik was blij dat Cottie sliep.
Er was nu goed te zien wat de she
riff in zijn hand hield: een witte
zakdoek die gevouwen was over een
lang, plat voorwerp. Steve Corbetts
blik vestigde zich snel op het ver
borgen voorwerp.
,U komt me toch niet vertellen dat
u het mes hebt gevonden, het bewus-
keken
De sheriff "Bewoog zich log naar de
tafel, legde -de zakdoek erop en
vouwde hem open.
.Herkent u dit?'
Ons mes. Er was een stukje uit het
lemmet.
Het onderste gedeelte van het lem
met was schoon en glanzend; een
stuk boven de helft zat grijze, op
gedroogde aarde die zich in een on
regelmatige rand rondom het mes
had vastgezet en daarboven zat een
donkerder, bruinachtige vlek. Een
van de verslaggevers floot schel. Ik
geloof dat ik doodstil stond, maar
ik voelde me heen en weer zwaaien
alsof ik op een schommel stond. Al
leen. mijn voeten bewogen niet, het
slingerende gevoel zat in mijn hoofd.
.Ja', zei ik dof. .dat is ons mes'.
.Zover ik het kan zien. is het inder
daad dat van ons', herhaalde Steve
Corbett. Hij was dicht naast me
komen staan. ,Zo'. zei de sheriff. .Ik
geloof niet dat dit mes alleen is ge
bruikt om ris schoon te maken. Ik
zal het de andere messen en de
graanzakken achterna sturen. Dan
weet ik het gauw genoeg'.
Het was doodstil op de veranda;
zelfs de verslaggevers waren rustig
geworden. De stilte werd verbroken
door Leegara, die John Loxton naar
binnen bracht.
De sheriff richtte zich tot de eige
naar. .Ik heb u gevraagd om hier te
komen, omdat ik dacht dat deze men
sen misschien zouden ontkennen'. Hij
wees naar het mes. .Zou dit mes uit
een van de andere huisjes afkomstig
kunnen zijn?' Loxton knipperde met
zijn ogen en keek omlaag, zijn baard-
J'e stak in verbazing vooruit, zijn
il'.k was vol afschuw. Hij zei droe
vig; ,Ik herken het doordat dat stuk
je uit het lemmet is. Dat heeft geen
enkel van de andere messen hier. Ze
zijn allemaal vrij nieuw'.
De sheriff haalde diep adem. ,Ik twij
fel er niet aan of dit is het mes dat
voor de moord is gebruikt. Na de
moord is het daar op de oever onder
de struiken in de grond gestopt. Mis
schien denkt de moordenaar dat de
sheriffs in de county lui zijn, dat ze
niets weten, dat ze niet zoeken'.
Naarmate zijn emotie steeg, werd de
zangerigheid in zijn stem sterker en
werd mijn angstige verwachting he
riger. Ik zag, maar eigenlijk voelde
ik het nog meer. dat Chet Leegards
hand op zijn heup lag en dat zijn
ogen leken op die van een wachtende
ringslang.
Naast me wachtte Steve Corbett
ook. Rustig. Ik vroeg: .Waarom is
het niet in het meer gegooid?' De
sheriff scheen terug te deinzen; hij
was geen centimeter achteruitgegaan
maar het kwam alleen doordat zijn
lichaam zich ontspande, alsof hij er
gens op gehoopt had dat niet ge
beurd was.
,U bent een intelligente vrouw, mrs.
Corbett'.
.Dame. dat is een hele goede zet',
riep een van de verslaggevers, en een
andere riep: ,Ja, en ze zouden haar
ook eens een zet moeten geven".
.Ja, voor den duivel'. Steve Corbett
vocht nu ook. Hij stond naast me
alsof hij er alleen maar op gewacht
had tot ik het eerst terug zou slaan,
strijdlustig en hard als een rots; zijn
hoofd en schouders waren naar vo
ren gestoken. .Denkt u dat een van
ons twcccn on3 eigen mes zou heb
ben gebruikt om de man te vermoor
den en het dan hier vlakbij in de
grond zou hebben gestoken, waar het
tien tegen één gevonden zou wor
den? Terwijl er vlakbij een meer is
van een paai honderd" meter diep?
Denk nog eens na, sheriff. Ais dat
mes is gebi-uikt voor ae moord, dan
is het gestolen om de verdenking on
ons te werpen.
(wordt vervolgd)