Harry Verbeke opent jazz- seizoen Jeugd Muziek 13 inrnnn UITGEVER BERT BAKKER (57) OVERLEDEN Peter Oosthoek krijgt toneeiregieprijs '69 PANDA EN DE GESCHAAKTE PRINSES DONDERDAG, MIDDELBURG TONEEL EN SAMENLEVING Inventum zorgt voor een warme badkamer DINSDAG 23 SEPTEMBER 19693 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT De jazz- en popliga van Jeugd k Muziek opent het seizoen don derdagavond met een optreden van het Harry Verbeke-kwar- tet. Harry Verbeke, sinds enkele ja ren een king-size naam in de Nederlandse jazz wereld werd vorig jaar onderscheiden met de fessel Hckenprijs. Verbeke (47) speelde viool en hobo i het Fryslt (symfonie-) Orkest, naar na een diepgaande kennisma king met Coleman Hawkins stapte tij resoluut over op jazz. Het werd axofoon, aanvankelijk alt, later te- ,or. Onmiddellijk na de bezetting ichtte hij een eigen groep op: het BuTy Verbeke-sextet dat zich in zijn lens vooral op de militairen e. In 1948 maakte Verbeke een •inde aan zijn eigen formatie en werd enor-saxofonist bij de Bamboozlers, ■en toonaangevend jazzorkest uit die ijd. In 1951 tekende hij een con- ract voor twee jaar bij de Millers a daarna, snel achter elkaar bij de flamingo's en de Ted Bowder-for- natie. Verbeke breekt ook internationaal coor ,als liij een van de Cees Slin- rers* Diamond Five is geworden. Hij blijft er van 1958 tot 1962. ihelonious Monk zegt als hij Ver beke heeft horen spelen .You really How' en Wally Bishop: ,You are the inly one, but they don't recognize fou'. In 1968 komt Harry Verbeke Ana je dan inmiddels .grote' Hans Dul ler (later in het seizoen eveneens voor Jeugd Muziek)die hem in de yrie ,Jazz in Paradïso' plaatst. Nog {een drie maanden daarna wordt Verbeke winnaar van de Wessel- ückenprïjs. Donderdag 25 september, half negen, schouwburg, Middelburg: het kwar tet Harry Verbeke. Harry Verbeke. tenorsax, Rob Franken, orgel, Maai ten van Regteren Altena", bas e Henk de Beij, drums. Middag: KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: ge- rarieerd programma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen tbv and- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 2.41 Actualiteiten; 13.00 Raden naar...) 14.05 Schoolradio. 14.30 Pis- icato: muzikaal middag-magazine. 16.00-16.02 Nieuws). OverheïdSvoor- ichting: 17.00 St-Eustatius spant zich in voor nieuwe opbloei. Spreker: Henk Dennert. KRO: 17.10 Voor de kinderen. Avond: 1S.OO Stereo: Metropole-orkest: amu sementsmuziek. IS.19 Uitzending van de Katholieke Volkspartij. 18.30 Nieuws. KRO: 1S.41 Actualiteiten. 19.00 Stereo: Luc Lutz. 20.00 Stereo: Semi-klassieke opera-fragmenten gr). 21.00 Stereo: Firatoconcert: strijkers van het Radiofilharmonisch orkest, Omroeporkest en Kameror kest: semi-klassieke muziek. 21.55 Stereo: Klassieke en semi-klassieke kamermuziek (gr). 22.25 Overwe ging. 22,30 Nieuws. 22.38 Parlemen tair overzicht. 22 45 Mededelingen. 22.50 De zingende kerk: moderne orgelmuziek (bpn). 23.05 Gif sluipt langs sluwe wegen, documentaire. 23.30 Stereo: Licht platenprogramma. 23.55 Nieuws. 24.00-02.00 Stereo: Laat op: gevarieerd muziekprogram ma ivm Firato. (00.5o-01.00 en 01.55-02.00 Nieuws.) WOENSDAG Morgen: VARA: 5.00 Nieuws. 5.05 Mix speci aal: licht platenprogramma. (6.00- 6.05 Nieuws). NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Op het eerste gehoor: lichte grammofoon- muziek met nieuws en actualiteiten: TROS: 8.00 Nieuws. S.ll Luister uit... en thuis: verzoekprogramma voor de militairen. (8.30-8.32 Nieuws) 9.00 Gymnastiek voor de huisvrouw. 9.10 Cabaretprogramma. 9.35 Water standen. 9.40 Voor de kleuters. 9.55 Concert a la carte: Promenade Or kest en, zangsoliste: operettemuziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Op Sleeptros: programma voor automobilisten. 11.45 Actualiteiten. 11.55 Mededelingen. DINSDAG Middag: 12.00 Programma voor de vrouw. (11.55 Beursberichten). 12.30 Over heidsvoorlichting: Uitzending voor de landbouw. 12.40 Sportrevue. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. NOS: 13.30 Klein-chanson. 14.30 Spiegel van België: muziek en nieuws van onze zuiderburen. AVRO: 15.00 Paul Vlaanderen en het Alex-Mysterie, detective-hoorspel. 15.30 Stereo: Pia norecital: moderne muziek (opn). 16.00 Nieuws. 16.02 Land der muzen: kunstkroniek. 16.30 Stereo: Semi- klassieke operafragmenten (gr). 17.00 Stereo: Big Band Beat: moder ne muziek door een grote formatie. 17.25 Stereo: Jazz Spectrum. 17.55 Mededelingen. Avond: 18.00 Nieuws. 1S.11 Radiojournaal. 18.25 Promenade orkest en soliste: amusementsmuziek. 18.55 Paris vous parle. 19.00 Amateurs accordeon- en. mandolineorkest. 19.30 Nieuws. 19.35 Vergeet 't maar: ge varieerd programma. 21.00 Piano recital (opn). 21.30 Hiering: jeugd programma. 22.05 Muze zonder make up: cabaretprogramma met jonge artiesten. 22.30 Nieuws. 22.38 Radio journaal. NOS: 22.55 Stereo: Muziek van deze eeuw (gr). 23.55-24.00 Nieuws. WOENSDAG Morgen: VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Stereo: lichte grammofoonmu- ziek. (7.30-7.35 Van de voorpagina). VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws en actualiteiten. 8.20 Stereo: Lichte graimmofoonmuziek. (8.30-8.35 Van alle markten thuis). 9.00 Stereo: Uit eigen huis: studio-opnamen ex clusief gemaakt voor VARA-radio. 9.40 Schoolradio. 10.00 Stereo: Lich te grammofoonmuziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de huisvrouw. 11.40 Stereo: Instrumèn- taal ensemble: oude muziek (gr) DINSDAG Middag: (12.00 Nieuws). 13.00 Nieuws. 13.03 Expres: licht platenprograma. (14.00 Nieuws). lo.OO mNieuws. 15.03 Drie- draai: licht platenprogramma. 16.00 Nieuws. 16.03-18.00 Mix: licht pla tenprogramma. (17.00-17.02 Nieuws). WOENSDAG Morgen: 9.00 Nieuws. 9.02 Zing, zing. zing: lichte vocale muziekjes. 10.00 Nieuws. 10.03 Mengel muze: nieuwe langspeel platen met kritisch commentaar. NOS: 11.00 Nieuws. 11.03 Muziek- NEDERLAND-1 KANAAL 7/29 20.20 uur: (KLEUlt) HET GEZICHT VAN OOST-DU ITS LAND Binnenkort bestaat de DDR, De Deutsche DemokratLsche Republik, 20 jaar. 21.10 uur: (KLEUR» DUBBELSPION 22.00 uur: (KLEUR) VERBINDING MET STUTTGART 22.55 uur: JOURNAAL 10.45 uur: (NOS-NOT) VERKENNEN EN ONTDEKKEN 11.10 uui bE KERK IN DE SAMENLEVING VAN INDONESIË 11.35 uur: BIOLOGIE IN DE BRUGKLAS, 2 18.50 uur: (NOS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT 19.00 uur: (NOS) JOURNAAL 19.07 uur: KENMERK 19,32 uur: (AVRO» SPORTPANORAMA 20.00 uur: (NOS) JOURNAAL 20.20 uur. (AVRO» NV MOORD Deel 5 en deel 6 van het verhaal over een .misdaad- syndikaai 21.10 uur: TELE VIZIER 21.35 uur: SKYMASTERS BIG BAND SHOW 22.10 uur: HET MONSTER VAN LOCH NESS Reportage van het onderzoek in Schotland naar de vraag of er m Locb Ness nu wel of niet een monster leeft... 22.20 uur; (OVGN) ORDE VAN VRIJMETSELAREN 22.50 uur: (NOS) JOURNAAL BELGIË-NED. 14.05-16.00 uur: SCHOOLTELEVISIE L7.55 uur; SCHOOLTELEVISIE 18.55 uur: ZANDMANNETJE 19.00 uur: TIENERKLANKEN 19.25 uur: ALLEDAG 19.50 uur; KEURIG FRANS 19.52 uur: ZOEKLICHT 20.00 uui JOURNAAL 20.25 uur ARSENICUM EN OUDE KANT TV-spel van Robert Sheerer, naar een toneelstuk van J. Kesselring 21.55 uur. VERGEET NIET TE LEZEN 22.30 uur: JOURNAAL FRANSTALIGE PROGRAMMA'S NEDERLAND-2 KANAAL 32 18.51) uur: (NOS-KLEURFABELTJESKRANT 19.00 uur: JOU RN \AL 19.0z nu (KLEURi WOOBINDA .Gevaat uil de lucht' 19.28 uur: SCALA Met nieuw uit de dagbladen 20.00 uur: JOURNAAL BELG IK-FRAN'S 11.00. 14.30, 15.00 Schooltelevisie. 17.45 Journaal; 17.50 Schooltelevisie: 1S.15 Ping-Pong d'été; 1S.30 School televisie. 18.55 La pensee et les hommes: 19.25 Tartine; 9.30 La cravachè d'or; 20.00 Journaal: 20.30 Non cantare «para! Western musical: 21.30 La sagesse déchainée; 22.25 Journaal FRAN K RIJ K-KIJSSEL 12.30 Tvols étoilles en Orléans: 13.00 Journ.; 13.20 Can- dice ce n'est pas sérieux: 13.35 Beursberichten; 13.40 Je voud'v»is savoir...: 18.25 Journaal: 18.30 Court mé trage; 19 00 Automme-magazine: 19.15 Regionale aktua- liteiten; 19.35 Automme-magazine (vervolg): 20.00 Jour naal; 20.30 Vieillc France: 21.50 Wetenschappelijke ont dekkingen onder Napoleon; 22.50-23.05 Journaal. (ADVERTENTIE. DE MODERNE GASAANSTEKER Geeft 2000 x gericht vuur. Altijd raak! Géén versleten steentjes. Géén nieuwe vullingen. Géén reparatiekosten. Tiny Tim wil trouwen (maar hij weet niet wat hij zegt...) Zanger Hny Tim, die trippelend door de tulpen stormenderhand de pop wereld veroverde, is yan plan alle lief en leed te gaan delen met «ie J7-jarige Amerikaanse, Vickie Budin- ger. Vickie heeft bevestigd, dat zij reeds enige tijd verloofd is met de zanger, met de uk el el e en de falsetstem en dat zij willen trouwen. Tiny Tim's manager, Joe Kaufman, noemde de aankondiging echter op x'n zachtst ge zegd voorbarig en scheen ook Tiny Tim's gezondheid in twijfel te trek ken. .Tiny Tim is in Australië ern stig ziek geworden en staat thans onder medische beluindeling. Hij weet nieL wat hij zegt,1 aldus Kauf man. De Defresneprtjs voor de beste to neelregie is dit jaar toegekend aan Peter Oosthoek voor zijn regie van het toneelstuk .Jokeri bij de toneel groep Centrum. De prijs, bestaande uit een door de beeldhouwer Hans Ydo vervaardigde plastiek en een geldbedrag is hem inmiddels uitge reikt. De jury bestond uit mevrouw C. Mulder en de heren B. Stroman, A. Rutten, F. Dickmann en P. Binnerts. De Defresneprijs werd in 1965 ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan van de Nederlandse vereniging van toneelkunstenaars ingesteld en werd tot dusver toegekend aan Ton Lutz (1966), Erik Vos (1967) en Jolian de Meester (1968). De jury merkt in haar rapport op. dat de Defresneprijs gezien moet worden als een aansporingspnjs voor de regie. Zij tekent hierbij echter aan, dat een prijs een beloning in houdt voor een geleverde prestatie en slechts, na vergelijking met andere prestaties, achteraf kan worden toe gekend. Volgens haar heeft deze ove rigens gebruikelijke procédure ech ter meer met een bekroning te ma ken dan met een aansporing om de regie als autonome kunstuiting on der de aandacht te brengen en te stimuleren. De jury zegt zich er van bewust te zijn dat zij door de prijs toe te ken nen een vorm van eultuurbevoog- ding bedrijft, die noch de regie als autonome kunstvorm, noch het toneel als zodanig, nooh de maatschappij waarin dat toneel behoort te func tioneren, ©en wezenlijke dienst be wijst. .In dit oordeel van de jury schuilt een oprechte kritiek op de wijze waarop in onze maatschappij de kunst functioneert en vooral ook op de wij ze waarop die kunst,ais deeivan onze gehele cultuur, betutteld wordt door een kleine groep van dames en heren. die uit hoofde van hun positie in die maatschappij tot oordelen bevoegd wordt geacht', zo wordt in het rap port gezegd. Geen andere kunstvorm als die van het toneei is. aldus de jury. het zo zeer gegeven juist op deze maat schappijstructuur kritiek te oefenen en progressieve alternatieven te bie den aan een publiek, dat in plaats .van in slaap gesust aan het denken moet worden gezet over zijn leven en zijn plaats in de samenleving. Dit vraagt van de toneelkunstenaar een hoge mate van betrokkenheid, alert heid en bezorgdheid, maar ,het zrjn juist deze elementen waarvan de jury zich langzaam bewust is ge worden ze te hebben gemist bij het overgrote deel van de Nederlandse toneelprodukties in het seizoen 1968- 1969'. Hoewel het volgens de jury voor de hand zou hebben gelegen te besluiten dit jaar maar geen prijs uit te rei ken heeft zij gemeend de Defresne prijs toch te moeten toekennen en wel aan ,een van de weinigen die met zijn werk een uitzondering op liet bovengestelde heeft gemaakt'. Naar het oordeel had Peter Oost hoek met .Joker' een ernstige po ging gedaan de problematiek die de samenleving beheerst, op de wijze van het toneel bij een groter pu bliek bewust te maken. Portugal doet niet mee aan songfestival De Portugese (staats-) televisie zal niet meedoen aan het Eurovisie song festival van het volgende jaar. De reden is niet bekendgemaakt. (Van onze kunstredactie) De uitgever Bert Bakker, directeur van het uitgevershuis Bert Bakker- Daamen NV en oprichter en tot voor kort redacteur van het befaamde li teraire eenmanstijdschrift .Maat staf', is na een langdurige ziekte nog vrij plotseling overleden. Op zijn eigen verzoek is hij maandagochtend in alle stilste ter aarde besteld. Bert Bakker was de laatste maan den door zijn slopende ziekte niet meeer op de uitgeverij aan de Haagse Koninginnegracht te vinden. Hij ver bleef een enkel weekend in zijn bui tenhuis ,De Oester' in het Walcher- se Gapinge, meestentijds echter in II- pendam Dij Ada van Randwijk, we duwe van zijn voor hem onvergete lijke vriend Henk van Randwijk. Bert Bakker, de man over wiens le- van tientallen anekdotes werden ver teld en die zich opwerkte van een kleine, weinig belangrijke dichter tot een van de meest literaire uitge vers die Nederland ooit heeft gehad, werd op 3 april 1912 te Huizem in Friesland geboren als zoon van een bankdirecteur die door dr Colijn werd uitverkoren om de directie op zich te nemen van het rechtzinnige dagblad .De Standaard'. De vader overleed toen de jonge Bert nauwelijks de lagere school had ver laten en via verschillende omwegen kwam hij na de hbs-trjd in een streng gereformeerd uitgeversbedrijf terecht. Waarschijnlijk heeft zijn calvinisti sche opvoeding en het losraken uit zijn milieu voor een groot deel zijnl latere levensloop bepaald. Zij die hem goed hebben gekend wisten dat zijn strijd tegen behoudendheid en dog-| ma's een bepaalde geloofsgrond noo:*., heeft kunnen uitwissen. Bert Bakker begon zijn loopbaan als; letterkundige. Hij schreef twee ver zenbundels: .Au revoir* (1934) en! .Reizigers' (1935) en kreeg enige be-1 kendheid met twee nog altijd zeer; leesbare jeugdboeken: .Drijfzand' (1935) en .Ieder is alleen' 1937). In 1938 kwam hij in dienst van de Haagse christelijke uitgeverij D. A.l Daamen NV in Den Haag die de se rie .Bibliotheek voor hoofd en hart' uitgaf. Bakker gaf direct blijk van zijn zakentalent, wist spoedig in de directie te komen en kocht het me rendeel van de aandelen op. Vanaf dat ogenblik werd Daamen een voor uitstrevende firma. Onder leiding van de jonge directeur kwamen verschil lende bekende dichters in het fonds. Er wordt verteld dat toen Bert Bak ker tot de uitgave van de pocket .Nieuwe griffels, schone leien' be sloot, een van zijn oudste medewer kers zich de haren uit het hoofd trok. omdat het waanzin was om een bundeltje versjes in een ongehoord grote oplage op de markt te bren gen. De ondergang van de uitgeverij stond voor de deur. Maar de poëtische zoon van een bankdirecteur had een enorm zakelijk inzicht en de bundek bracht niet alleen een redelijke winst in huis, maar was een van de be langrijkste oorzaken dat het gedicht in het algemeen een grote popula riteit kreeg. Bert Bakkers invloed valt moeilijk te overschatten. Zijn rol in de illigaliteit was buitenge woon groot en 'net lag voor de hand dat hij na de bevrijding en na ziin terugkeer uit een kamp een fella strijder voor de vrijheid zou blijven. Als lid van de Jan Campertstichtlng en van de Raad van de Kunst werd hij en vele activiteiten van het cul turele leven betrokken. In 1953 richtte hij .Maatstaf op, zijn geliefd maandblad voor letteren. Hij werd zelf de enige redacteur. .Maat staf' is een unicum in Nederland. Het behoorde tot de weinige tijd schriften «lie zichzelf konden be druipen. Wat in .Maatstaf' verscheen werd later dikwijls In boekvorm uit gegeven. We herinneren ons werken van Mar- ga Minco. Vestdijk, Ellen Warmond, mr A. Mout en dan natuurlijk de verzen van Paul van Ostayen, Ger- rit Achterberg en de door Bert Bak ker zo bewonderde Martinus Nijhoff- Bij Eakker-Daamen verscheen ook veel werk uit en na de periode van het verzet, zoals werk van Charles, Nico Wijnen en vele anderen. Bert Bakker is in zijn privé-leven niet altijd gelukkig geweest. Hij was een fel levend mens. Een man van ui tersten. maar ook een persoonlijk heid van groot formaat. .Een onver zoenlijke. een moeilijk mens' hebben we Bert Bakker in ons laatste in terview met hem genoemd. Hij heeft zichzelf in zijn werk nooit in de steek gelaten. ADVERTENTIE de nieuwste badkamer kachel met kwartsstraler is de KB 8 1000 watt f 59.50 L11111 36 104 De arme Pat O'Nozzle, die in een draak was omgetoverd, werd gron dig natgespoten door het waterka non. Elke keer als hij zijn mond opende om te zeggen, dat het alle maal een vergissing was, doofde de straal de vlammen die uit zijn mui! kwamen en dat maakte hem heel slap en akelig. Toen de watervoorraad eindelijk op was, zat hij dan ook uitgedoofd op de grond en daar maakte het leger natuurlijk gebruik van. Neem hem gevangen!' riep de gene raal tot een huzaar. .Bind hem ach ter onze tank vast. Dan kunnen we hem in triomf naar het paleis terug voeren!' zijn vangst en daardoor zag hij niet hoe de heks het paleis verliet... CAROL DAY I SKGEIKEEFTME WRPE6E-I LUCIM yBÊTBXWEM VEE- H'J GAAT NAAESyeiE VANWEGE NIEUWE OPGEA- V/NGEW PIE PAAE H0EPEM UI7GEVÖEEP. de pseudo-echtqenole (DOOR MABEL SEELEY) Copyright 1939 by Doubleday Company Ltd. John Loxton ging weg met zijn krant, waarschijnlijk om erover de jerem:- eren bij andere bewoners en ik dacht dat Hoxie Mueller ons tenminste even een adempauze had verschaft. Het zag er naar uit, bedacht ik hoopvol, dat niet Steve Corbett, maar Mueller de schuldige was. Maar naarmate het later werd, kreeg ik een gevoel dat er iets te gebeuren stond; het was bijna net zoals dat gevoe! van verwachting dat ik had gehad op de eerste avond dat we in hot kamp waren, die avond dat de vrouw had geschreeuwd. Het was precies een week geleden. Ik vroeg me af of er nu iets zou uitkomen over die vrouw. Als er ten minste werkelijk een vrouw geweest was. Ik had er mets over tegen de sheriff gezegd, ze was zo'n vage fi guur en ik kon niets bewijzen. Ik vroeg me ook af of ze door dit on derzoek van de sheriff zou worden gevonden, of se haar plaats m de keten zou krijgen en or haar myste rieuze aanwezigheid verklaard zou worden. Steve Corbett ole.il bijna beweging loos op zijn brits zitten; was dat gevoel van verwachting misschien van hem op mij overgeslagen? Even na twaalven barstte de boni. Er klonk buiten een uitroep, hij kwam van een van de mannen d-.e nu de oever afzochten op een punt ten zuiden van ons. tussen ons huis je en dat van Sprung. Hoofden be wogen op en neer in een klit van in blauwe overhemden gestoken rug gen. met hier en daar, ais een vreem de noot. de achterkant van een jas je dat door een van de journalisten Hij kwam recht op ons huisje af en hield iets wits voor zich uit op de palm van zijn linkerhand. De groep mannen maakte een opgewon den. bijna dreigende beweging naar voren, maar hi) draaide zich om en wenkte met zijn vrije rechterhand naar de oever en gaf kennelijk or ders om door te gaat» met het werk. De mannen aarzelden, maar bleven toen staan en gingen terug. De sheriff draaide zich waer om en liep door: zijn assistent en de jour nalisten volgden hem op de voet. De sheriff 'liep recht op onze stoep af. .Mr. Corbett!' Het was een bevel. .Ik wil u even spreken!' Hij wendde zich tot zijn assistent en zei: ,Haal mr. Loxton hierheen'. Er was iets in de opmars van de she riff geweest dat deed denken aan een marcherend leger, iets van vastbeslo tenheid en kracht en hij keek nu naar ons alsof hij vijandelijk gebied binnendrong; hij was op zijn qui- vive. Hij blafte een commando naar de journalisten om buiten te blijven, kwam de veranda op en deed de deur achter zich op de haak. Ik was blij dat Cottie sliep. Er was nu goed te zien wat de she riff in zijn hand hield: een witte zakdoek die gevouwen was over een lang, plat voorwerp. Steve Corbetts blik vestigde zich snel op het ver borgen voorwerp. ,U komt me toch niet vertellen dat u het mes hebt gevonden, het bewus- keken De sheriff "Bewoog zich log naar de tafel, legde -de zakdoek erop en vouwde hem open. .Herkent u dit?' Ons mes. Er was een stukje uit het lemmet. Het onderste gedeelte van het lem met was schoon en glanzend; een stuk boven de helft zat grijze, op gedroogde aarde die zich in een on regelmatige rand rondom het mes had vastgezet en daarboven zat een donkerder, bruinachtige vlek. Een van de verslaggevers floot schel. Ik geloof dat ik doodstil stond, maar ik voelde me heen en weer zwaaien alsof ik op een schommel stond. Al leen. mijn voeten bewogen niet, het slingerende gevoel zat in mijn hoofd. .Ja', zei ik dof. .dat is ons mes'. .Zover ik het kan zien. is het inder daad dat van ons', herhaalde Steve Corbett. Hij was dicht naast me komen staan. ,Zo'. zei de sheriff. .Ik geloof niet dat dit mes alleen is ge bruikt om ris schoon te maken. Ik zal het de andere messen en de graanzakken achterna sturen. Dan weet ik het gauw genoeg'. Het was doodstil op de veranda; zelfs de verslaggevers waren rustig geworden. De stilte werd verbroken door Leegara, die John Loxton naar binnen bracht. De sheriff richtte zich tot de eige naar. .Ik heb u gevraagd om hier te komen, omdat ik dacht dat deze men sen misschien zouden ontkennen'. Hij wees naar het mes. .Zou dit mes uit een van de andere huisjes afkomstig kunnen zijn?' Loxton knipperde met zijn ogen en keek omlaag, zijn baard- J'e stak in verbazing vooruit, zijn il'.k was vol afschuw. Hij zei droe vig; ,Ik herken het doordat dat stuk je uit het lemmet is. Dat heeft geen enkel van de andere messen hier. Ze zijn allemaal vrij nieuw'. De sheriff haalde diep adem. ,Ik twij fel er niet aan of dit is het mes dat voor de moord is gebruikt. Na de moord is het daar op de oever onder de struiken in de grond gestopt. Mis schien denkt de moordenaar dat de sheriffs in de county lui zijn, dat ze niets weten, dat ze niet zoeken'. Naarmate zijn emotie steeg, werd de zangerigheid in zijn stem sterker en werd mijn angstige verwachting he riger. Ik zag, maar eigenlijk voelde ik het nog meer. dat Chet Leegards hand op zijn heup lag en dat zijn ogen leken op die van een wachtende ringslang. Naast me wachtte Steve Corbett ook. Rustig. Ik vroeg: .Waarom is het niet in het meer gegooid?' De sheriff scheen terug te deinzen; hij was geen centimeter achteruitgegaan maar het kwam alleen doordat zijn lichaam zich ontspande, alsof hij er gens op gehoopt had dat niet ge beurd was. ,U bent een intelligente vrouw, mrs. Corbett'. .Dame. dat is een hele goede zet', riep een van de verslaggevers, en een andere riep: ,Ja, en ze zouden haar ook eens een zet moeten geven". .Ja, voor den duivel'. Steve Corbett vocht nu ook. Hij stond naast me alsof hij er alleen maar op gewacht had tot ik het eerst terug zou slaan, strijdlustig en hard als een rots; zijn hoofd en schouders waren naar vo ren gestoken. .Denkt u dat een van ons twcccn on3 eigen mes zou heb ben gebruikt om de man te vermoor den en het dan hier vlakbij in de grond zou hebben gestoken, waar het tien tegen één gevonden zou wor den? Terwijl er vlakbij een meer is van een paai honderd" meter diep? Denk nog eens na, sheriff. Ais dat mes is gebi-uikt voor ae moord, dan is het gestolen om de verdenking on ons te werpen. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 13