INSPRAAK VAN
WONINGBOUW
VAN
EN
VOOR
HAAR
REGISSEUR ERIK VOS EN SCHRIJFSTER
INEZ VOS-VAN DULLEMEN:
VC
Zaterdag 20 sept. 1969
zaterdagnummer
DE MAN ACHTER
DE VROUW, DE VROUW
ACHTER DE MAN (SLOT)
DEN HAAG (GPD) Ter
wijl regisseur Erik Vos even
de kinderen van school haalt,
peinst zijn vrouw Inez Vos-
van Dullemen, auteur van
verscheidene bekroonde ro
mans, over de vraag wat hij
werkelijk zou willen doen, be
halve geëngageerd toneel. ,Ik
denk iets muzikaals', zegt ze,
,hij speelt mooi piano. Hij
denkt ritmisch, in muzikale
termen... Ja, zoiets.'
Wanneer haar Immer door het
wereldgebeuren geïnspireerde
eohtgenoot weer op de banlt ploft,
1b zijn verrassend antwoord: ,Uc
heb iets goed te maken met de ne
gers, JVIet ,ik' bedoelt hij dan
,wij'. Wij, Westeuropese volgege
ten kolonialisten en pseudo-cliris-
tenen.
Jk zooi mijn ervaring in het or
ganiseren, in het bereiken van een
publiek, in dienst wdiLlen stellen
van de ontwikkelingslanden. En
vooral: de verkeerde invloeden be
strijden van het christendom uit
het verleden. Dat zou dan mijn
hobby zijn....' Inez: ,goed plan,
Erik. Ik zou zo mee gaan. Hij:
.misschien doen we het nog wel...'
De gebaarde, tengere man komt
uLt zijn gemakkelijke houding en
begint ach langzaam-aan op te
winden. Bijvoorbeeld over de bro
chure, die onlangs in zijn brieven
bus viel: bijbels voor zwart Afri
ka.
.Volledig uit de tijd. Ik heb dat
ding met opzet bewaard: een
klem wit segmentje in een zwarte
cirkel moet aantonen welk ge
ring percentage van de Afrikaan
se negerbevolking nog maar een
bijbel heeft. En of je maar geld
wü storten. Hoeveel procent geen
letter kan iezen en geen hap te
eten heeft, dat zetten ze er niet
bij. Dat bedoel ik nou....' Querido uitkomt.
Ik zou die mensen in de ontwik
kelingslanden niet willen opzade-
len met verhaaltjes over hoe zij LhaOllSCh
het moeten doen, omdat wij het zo
doen. Ik zou ze willen stimuleren
in het vinden en veirbeteren van
eigen methodes.'
zijn, zinnen die niet te gaaf mogen
lijken, maar indringend en direct.
Mild genoeg ook, om uit te druk
ken wat haar bezig houdt. Zo
wel schrijfster als regisseur wer
ken geëngageerd, laten zich in
spireren door de mens in zijn
worsteling tussen passie en rede..
Erik Vos regisseerde van uit dat
standpunt met veel succes (voor
al in Amerika) .Antonius en Cleo
patra'. Inez schreef van uit die
idee haar nieuwe boek luizenjour-
soms, zorgvuldig heeft nagedacht.'
Erik Vos leest Inez' werk, wan
neer het boek-in-wording op een
geheel begint te lijken,
zij dat hele eigene, uitgedrukt in
woorden, prijsgeeft en hem de
/olgetypte vellen overhandigd, dan
kan het wel eens gebeuren, dat
Erik zegt: ,Je eerste aantekenin
gen waren veel mooier. Jammer,
de rest zou 'k toch maar weer te-
Erlk Vos en zijn vrouw praten
over hun werk. Hij over haar boe
ken en de onderwerpen die haar
boeien. Zij over zijn bijna-een-
zaam vechten tegen een .verbur-
gelijkit, ambtenaarachtig Neder
lands toneel, dat ons soms zo wei
nig te zeggen heeft.' Eén van de
veile raakpunten in de gedreven
arbeid van schrijfster en regis
seur: het eeuwig zoeken naar
nieuwe mogelijkheden om op een
publiek die passies over te bren
gen, die in de wereld-van-nu be
langrijk (zouden moeten) zijn.
Hij via de acteurs die hij regis
seert.* Zij in een worsteling met
woorden, die niet te mooi mogen
Voor Inez Is schrijven een een
zaam avontuur. ,Je beleeft veel,
als je schrijft. Je kunt er veel
in kwijt ook.' Voor dat het mo-
nuscript naar de uitgever gaat
is er veel gebeurd. Eerst ontstaat
de ruwe opzet. Met ideeën, uitin
gen van gevoelens, waar Inez
soms jaren op heeft zitten broe
den. Het schrijven zelf, het uit
werken betekent tientallen, hon
derden uren effenen', woorden
veranderen, zinnen omgooien ©n
polysten.
.Vooral wanneer ik woedend ben,
gaat het goed,' zegt Inez, ,Als ik
maar ergens flink kwaad over kan
zijn.' Weet je, dat schrijven gaat
niet zo gladjes als buitenstaan
ders misschien denken. Het is een
chaotische toestand.'
Erik valt bij: ,een op papier zet
ten van opgekropte gevoelens, het
neerkwakken van emoties, waar
over maandenlang, jarenlang
rugnemen....
Dat kan een dreun betekenen voor
Inez. Dan sluit ze zich op in zich
zelf; roept, dat nooit, maar dan
ook nooit meer wil lk schrijven.
Om de volgende dag toch weer
aan de gang te gaan. ,Want iedere
kritiek', zo stelt Inez, ,is een goe
de prikkel om het beste te geven,
wat je hebt.' En opnieuw zal zij AfTi6riKd
dan dat eenzaam avontuur bele
ven, dat schrijven heet. Opnieuw
een verwarde toestand, een ge
vecht imat woorden en mogelijk
heden om emoties no goed moge
lijk over te brengen.
een boek van Inez. Waar moge
lijk keer ik terug tot het oude
uitgangspunt.'
Inez.: ,We zijn net fris genoeg voor
eikaars fouten te kunnen zien. En
voldoende op elkaar ingespeeld om
daarover te kunnen praten. Ver
geet niet, door ons werk ga Je ln
dezelfde kleuren denken.'
Inez is meer .uitzichzelf gekro
pen' de laatste jaren, zo als ze
zegt. Erik Vos valt ln: ,Die ver
andering kwam eigenlijk al met
die olifant.' Waarmee hij bedoelt
Inez', voorlaatste boek ,op zoek
naar de olifant', net als .luizen
journaal' geïnspireerd op hun
Amerikaanse reis.
neer je het niet meer .speelt',
maar doorleeft en doorgeeft. Dat
voelt een publiek'.
Het zit er in, dat Erie Vos op
nieuw met vrouw en kinderen
naar Amerika zal vertrekken.
Alweer voor gastregie? Hij doet
er nog wat wazig over. De grote
beslissing wordt dezer dagen ge
nomen.
Duidelijk Is hij wél over Ameri
ka zelf, dat hij bepaald niet kri
tiekloos aanbidt, maar waarvan
hij wel de verfrissende, bevrijden
de zelfkritiek bewondert.
Onzichtbaar
Uitgangspunt
Dezelfde procedure wordt gevolgd,
wanneer Krik een nieuw stuk re
gisseert vanuit een volkomen an
dere dan het traditionele stand
punt. ,Een paar weken voor de
laatste repetities waag ik Inez of
ze komt kijken. Het merkwaar
dige is dan, dat zij weet wat m'n
uitgangspunt is geweest. Zij ziet
dan waar ik ben afgedwaald van
m'n .eerste aantekeningen, bij
voorbeeld om technische redenen.'
En dan gebeurt hetzelfde als met
Erik Vos Is het vechten tegen de
verburgelijking van het Neder
lands toneel een beetje moe. ,Het
publiek moet van een gezelschap
op aan kunnen.
Weten welk sociaal standpunt het
inneemt. Maar hier wordt liet
engagement meestal gemaakt per
voorstelling. Acteurs zijn ambte
naren geworden, die naar hun rol
len hollen'.
Dat noem lk de prostitutie van
de toneelgezelschappen. Ze probe
ren iedereen binnen te krijgen
door een middelmaat te brengen.
De voorstelling wordt doel. Maar
je moet mensen tonen in die voor
staat zijn. Die worsteiing heeft
zin, wanneer blijkt, dat je Je
daar echt mee bezig houdt. Wan-
Tljdens het interview ln hun so
ber, doch smaakvol Ingerichte
huis aan de Haagse Kiplaan, zit
Erik Vos zijn vrouw soms nauw
lettend gade te slaan. ,Ik heb je
zelden zo haren praten. Ik bedoel
zoveel achter elkaar, tegen een
vreemde'.
Sommigen noemen Inez gesloten,
Erik een boelende, amusante veel-
prater, die er van houdt zijn ge
sprekspartner te verwarren met
subtiele plagerijtjes.
Inez Vos-van Dullemen verklaart
nog, dat ze intervieuws haat, hoe
wel ze wat IJdel Is. LJdel ln een
ander opzicht dan waar het werk
betreft. Bekend en beroemd rijn
maakt haar benauwd. ,Ik zou wel
lets héél goeds, belangrijks wil
len schrijven. Maar dan moest ik
onzichtbaar rijn. Onzichtbaar
voor de mensen die het allemaal
zouden weten'.
gulden) en vele gemeenten zullen de aan
schaf daarvan du» nogal bezwaarlijk vin
den.
Architect H. van Leeuwen, onder an
dere als lector in de leer van de wo
ning en haar bewoning aan de land
bouwhogeschool in Wageningen ver
bonden, hamert al jaren op hetzelfde
aambeeld. Al diverse malen heeft hij
knuppels in hoenderhokken gegooid.
Van zijn kritiek op zijn collega-archi
tecten, stedebouwers en planologen
heeft hij nimmer een geheim ge
maakt.
Vaak voelt hij zich als een roepende ln de
woestijn wanneer hij ziet hoe men stug
doorgaat met het bouwen van stadswijken
en woningen waarvan de bewoners later de
Indruk krijgen dat men vergeten heeft dat
er ook nog ln gewoond moest worden. Dat
architecten en stedebouwkundigen over het
algemeen dus te weinig rekening houden
met de wensen en verlangens van de be
woners zelf.
De heer Van Leeuwen pleit dan ook voor
een vorm van inspraak. Een Inspraak waar
bewoners recht op hebben, zo zei hij tij
dens een uiteenzetting van rijn inzichten
over de mogelijkheden tot verbetering van
de woningbouw. De moeilijkheid is echter,
zei hij, dat de bewoners pas een oordeel
kunnen vellen wanneer het te laat ls, wan
neer de woningen er al staan. De foutjes
worden honderden malen vermenigvuldigd
en over vijftig jaar zitten de bewoners er
nog mee, aldus lector Van Leeuwen.
De inspraak zou gerealiseerd moeten wor
den voor men gaat bouwen. In het ontwerp
stadium dus. Maar kan dan een leek, die
de bewoner toch is, een goed oordeel vellen
aan de hand van tekeningen en maquettes?
Ook de heer Van Leeuwen trekt ddt ernstig
in twijfel.
In een methodiek, die is ontwikkeld in de
afdeling landbouwhuishoudkunde van- de
landbouwhogeschool weet hij echter de mo
gelijkheid wel te verwezenlijken. Bij deze
methodiek wordt uitgegaan van het princi
pe dat de bewoner een Indruk moet krij
gen van de toekomstige realiteit. Dat hij
duidelijk moet kunnen zien hoe het zal
worden. Dan weet hij waarover hij praat
en zal hij een gefundeerd oordeel kunnen
formuleren.
Aangezien een groot woonklimaat voorna
melijk afhankelijk ls van twee elementen,
namelijk de woning zelf en de omgeving,
wordt bij deze methodiek dan ook gebruik
gemaakt van twee hulpmiddelen. Deze wa
ren oorspronkelijk opgezet en ontwikkeld
om de Wageningse studenten tot steun te
zijn het vak .woning en haar bewoning' on
der de knie te krijgen maar de heer Van
Leeuwen is van oordeel dat deze hulpmid
delen ook bij de realisering van een goede
inspraak van d'e bewoners gebruikt kunnen
worden.
Het gaat om een simpel groot model blok
kendoos en een vernuftig en ook bijzonder
ingewikkeld apparaat dat de naam enthe-
scoop heeft gekregen. De bedoeling van de
blokkendoos is niet moeilijk te raden. Men
kan er zonder veel moeite en tijd een wo
ning op ware grootte mee bouwen. Bevalt
het huis niet, dan verzet men doodgewoon
een paar muurtjes, net zo lang tot men
meent zijn ideale woning te hebben ver
kregen.
De wensdroom van de heer Van Leeuwen
gaat uit naar "een groot .opdrachtencen
trum' waar gemeenteraadsleden, leden van
woningbouwverenigingen, dames van vrou-
wenvereningen en andere groepen uit de
bevolking naar hartelust knnen stoeien
met deze blokkendoos tot- zij de woning
die zij als ideaal beschouwen hebben ge
vonden. Een centrum waar meerdere wonin
gen opgetrokken kunnen worden en waar
de gemeente bij het uitwerken van de plan
nen voor nieuwe stadswijken ook gebruik
kunnen maken van de enthescoop. Een vrij
duur apparaat (geschatte kosten: 50.000
Realistisch beeld
Deze enthescoop dient om een werkelijk-
heidsindruk te geven van een toekomstige
woonwijk. De gebruikelijke methode is dat
rnen deze werkelijkheid probeert na te boot
sen door middel van maquettes. De ervaring
leert echter dat vaak bij een keuze uit ver
schillende ontwerpen niet het beste plan,
maar de mooiste maquette wordt uitverko
ren. Tevens krijgt de toekomstige bewoner
slechts een primitieve indruk van hoe het
gaat worden. De enthescoop nu schept een
realistisch beeld Via het televisiescherm is
het of men door een woonwijk wandelt. Da
camera dwaalt door de straten en er is
weinig verbeelding voor nodig om zich voor
te stellen hoe het er straks in werkelijk
heid zal uitzien. En toch is die werkelijk
heid niet meer dan een tot in de kleinste de
tails uitgewerkte maquette. Een buis, waar
in zich een lenzenstelsel bevindt, wordt door
de mauette gestuurd. Het beeld wordt
opgevangen door een televisiecamera,
die het op zijn beurt weer doorgeeft aan
het tv-toestel. Het klinkt allemaal heel sim
pel maar de heer W. van Ingen, die de en
thescoop heeft ontwikkeld, heeft er toch ja
ren voor nodig gehad.
BRETONSE SOEP
Laat 250 gr witte bonen circa -4 uur
weken. Fruit een flinke gesnipperde
ui en een in plakken gesneden prei
in wat boter. Zet de bonen op met
circa anderhalve liter bouillon, de
gefruite ui en prei en 4 flinke to
maten, met schil en al in parten
gesneden (of een blikje tomatenpu
ree). Voeg 2 laurierblaadjes toe. een
plukje tijm, zout en enkele gcplct-c
peperkorreltjes en een takje peter
selie (of nog bever- een stuk peter-
seliewortel) en laat dit met elkaar
zachtjes1 koken. Wrijf dan alles
door een zeef (u hebt enkele boon
tjes achter gehouden om als garnituur
in de soep te doen), laat nog even
sjoed heet worden, voeg een klontje
boter toe en een flinke lepel peter
selie.
vruchtvlees eruit (bijvoorbeeld met
een gekarteld grapofruit-mesje) klop
voor twee sinaasappc-lhelften, een ei-
vvit zo stijf, dat het in pieken over
eind blijft staan. Snijd het 'vrucht
vlees, dat uit de halve sinaasappelen
is gekomen, in stukjes, vermengd de
ze met wat witte basterdsuiker en
als het een beetje luxueus mag
zijn met een scheutje likeur, bij
voorbeeld oranje curacao, of rum.
Schep dit heel luchtig door het ei
wit. Vul de sinaasappelhelften met
dit vruchtenschuim en strooi er poe
dersuiker over. Zet dan de sinaas
appelhelften in een voorverwarmde
maar matig hete oven en laat het
schuim daarin moo: bruin bakken,
i Als u van de onderzijde van de
schillen een heel dun plakje afsnijdt,
blijven de sinnasappelhelften beter
staan 1
PR0VENQAALSE
STOKVIS
GEVULDE
SINAASAPPELEN
Stokvis is in Nederland nooit als
Snijd mooie grote sinaasappelen feestelijke schotel beschouwd.
overdwars m tweeën en neem het En zeker niet als iets wat men zijn
gasten voorzet. Maar stokvis op
proveneaalse manier smaakt zo bij
zonder en zo geraffineerd, dat u
daar best uw meest gastronomisch
ingestelde gasten op kunt tractoren,
(en wist u, dat stokvis, op kruidige
Middellandse Zee-manier bereid een
lievelingsgerecht is van koningin Ju
liana?) Laat 500 gr stokvis 24 uur
weken en ververs af en toe het wa
ter. Verwijder vellen en graten en
verdeel de stokvis in stukjes Fruit
in wat olijfolie aen flinke gesnipper
de ui en een in plakjes gesneden
prei. Voeg er een plukje tijm aan
:oe, een lepel fijngehakte peterselie,
2 blaadjes laurier, een fijngehakt
teentje knoflook en een theelepel
venkelzaadjes l bij de drogist te
koop). Verder een blikje tomaten
puree en de stukjes tstokvis en zo
veel water tot u een dikke massa
hebt verkregen. Roer dit enkele ma
len goed door, terwijl het zachtjes
suddert, voeg zout en peper toe, dek
de pan af en laat d't tesamen onge
veer anderhalf uur zachtjes stoven.
Waarbij zo nodg af en toe wat wa
ter wordt toegevoegd. Ondertussen
hebt u een icg aardappelen half
gaar gekookt. Snijd deze ln blokjes
en voeg die aan de sitokvlsschotel
toe, en, als u het heel geraffineerd
vvllt maken, ook een handjevol ont
pitte zwarte olijven. Laat zo nog
10 minuten neel zacht stoven tot
de aardappelblokjes gaar zijn. Drinlc
er een aangenaam droog wit wijntje
bij.
ARTISJOKBODEMS
Als u voor een feestelijk etentje
eens een heel bijzondei- voorgerecht
je zoekt, kies dan gevulde artisjok
bodems. U koopc ze in blik.
De Spaanse zijn uitstekend en, voor
zulk een delicatesse, niet al te duur.
Haal de antisjok bodems door ge
smolten boter en vervolgens door
geraspte oude kaas, en leg ze in
een vuurvaste schotel. Zet deze in
de oven tot de artisjokbodems mooi
gekleurd zijn. Ondertussen hebt u,
voor elke artisjokbodem, een half
hardgekookt ei een lepeltje ansjovis
pasta en een iepel gebruinde boter.
Giet deze saus over ae gegratineerde
artisjokbodem en strooi er peterse
lie over. U kunt per persoon een
artisjokbodem rekenen, als u daar
wat garnituur om heen legt, zoals:
enkele radijsjes, een blaadje sla,
een augurkje, of wat komkommer,
partje citroen.
GEKRUIDE
GEHAKTSCHOTEL
in melk geweekt broodkruim, zout.
peper en een lepel mosterd. Vorm
hiervan balletjes, zo groot als een
noot en bak deze jn wat boter bruin.
Giet er dan een klein flesje bier
over uit, laat dit even goed prutte
len, voeg er dan nog een kopje bouil
lon bij, blaadje laurier en 12 zure
zilveruitjes. Leg een deksel op de
pan en laat dit zachtjes een half
uurtje stoven. Fruit ondertussen 100
gr in tweeën gesneden champignons
in wat boter met een snippertje ui
en wat paprika. Voeg dit bij het ge
hakt en laat nog 10 minuten heel
zachtjes sudderen. Bind de saus even
tueel met wat aangemaakte maïzena.
Geef deze gehaktschotel by macroni.
Het Nederlands Vrouwen Comitéeen
organisatie waarin achttien vrouv;en-
verenigingen zijn verenigd bestaat in
november 25 jaar. Dat jubileum zal
in Den Haag worden gevierd met een
bijeenkomst, waar ondermeer een inlei
ding wordt gehouden over het onder
werp j)e computer en de (huis)xrrouvf
Sinds begin september heeft het NVC
in Den Haag een eigen informatie- en
documentatiecentrum. Het kon worden
gesticht mede dankzij een subsidie van
het ministerie van cultuur, recreatie en
maatschappelijk werk.
In Elle een foto van wat op het
eerste gezicht een authentiek gelukkig
familietafereeltje lijkt te zijn, maar btj
nadere beschouwing een scene blijkt te
zijn uit de nieuwste B B-film ,1'ours el
la poupee', ofwel ,de beer en de pop'.
Brigitte is de pop: een in dure auto's
rijdende, mondaine, dwaasdoende en on
weerstaanbare vrouw. De beer ie Jean-
Pierre Caesel in de rol van een ver
strooide cellist; vrouwenhater, vrijge
zel, maar desondanks in het bezit van
een zoon en drie nichtjes. Brigitte en
Jean-Pierre vertegenwoordigen, volgens
Elle, een vrolijk en charmant paar van
een genre, dat nog niet eerder in de
Franse film bestond. Zelf zegt Brigitte
over haar nieuwste rol: ,ik zing, ik
dans, ik speel de clown, ik ben eindelijk
mezelf'.
De echte' avondschoen krijgt weer
een kans nu de avondkleding alom be
heerst vjordt door het idee pantalon.
Onder de avondpantalons en avond-
broekpakken met ruisendewijde pij
pen wordt schoeisel gedragen van zil-
verleer/ zijde of satijn. Heel goed ook:
garneringen (gespen!) van strasz en
ander glinstermateriaal.
Jazeker, ik laat mijn haar verven.
Maar ik vind het verschrikkelijkzei
de Amerikaanse acteur Beau Ridges
tegen Ladies' Home- Journal. Hy is 27
en staat volgens insiders op de drem
pel van een grote carrière met om te
beginnen hoofdrollen in twee grote nieu
we filmprodukties. Voor één van die
rollen moest hij zijn haar laten ver
ven. JZe dachten, dat het me jonger zou
maken. Ik heb niet teveel tegengesput-
terd, omdat ik zelfs mijn huid zou heb
ben laten verven om die rol te krijgen.
De kapper smeerde me in met klater
goud en ik zag eruit als een ruimte
vaarder. Het is een remmende ervaring
om te moeten doorstaan wat vrouwen
doorstaan'.
Deze winter zullen heel wat vrou
wen wankelen op de grens lussen mini
en maxi, overwegend dat maxi in ons
onvriendelijk klimaat lekker warm is,
maar mini oneindig veel komfortabéler
(en hipper). Al eens gedacht aan de
combinatie vai. maxi-mantel over mini-
jurk f Toegegeven: het is een oude mo
detruc, die een paar seizoenen geleden
al door slimme ontioerpers werd gelan
ceerd, maar het idee wordt ook deze
winter weer van stal gehaald. Bij zo'n
maxi-mantel horen sjaals van maxima
le lengte (met strepen, blokken of
reuzen pied-de-coa dessins), maar daar
entegen laarzen ais slechts tot de kuit
behoeven te reiken.
Kamperen betekent voor veel men
sen niet alleen bivakkeren in de bui
tenlucht, maar ook .buiten', dat wil
zeggen zover mogelijk van alles wat
grote stad heet. Toch blijken er kam
peerders te zijn, die in hun vakantie
de tent of caravan in de metropool
willen neerplanten. Marie France ont
dekte in Parijs twee speciale cam
pings, die taboe zijn voor de Parijze-
naars omdat ze bestemd zijn voor de
provinciaal'die met alle geweld tij
dens zijn vakantie in de grote stad wil
bivakkeren.
bontsoorten die ook
ais garnering op kragen en zakken
worden gezet. Bij de modellen veel
trenchcoats, naast getailleerde jassen
en korte regenjasjes met metalen slui
tingen. kleuren: diverse tinten beige,
bruin, blauw en zwart.
Hij is dertig, zij zevenentwintig. Hlj
is op weg naar de top, zij is er al. In
tv-interviews betreft de eerste vraaa
nooit hem, maar ivél de doorkijkkerk
die zij op een bepaalde avond droeg. In
196S trouwden ze, begin van dit jaar
ingen ze uiteen: Elliott Gould en Bar-
ra Streisand. Elliott Goud die tij
dens de afgelopen jaren vaak Jllr Strei
sand' werd genoemd vertelt nic aan La
dies' Home Journal dat er voor Barbra
maar één onderwerp bestaat: Barbra
Hij vergelijkt haar met een kind van
veertien jaar dat door haar fenomenale
successen over het paard is getild; een
topster die fortuinen verdient maar
ongelukkig is. ,Ze heeft een uitgebreid
psychoanalytisch onderzoek nodig om
te ontdekken waarom ze zich ellendig
voelt. Ze maakt zich haar hele leven
zorgen over wat de mensen van haar
denken; niet alleen over haar optreden
maar ook over haar uiterlijkf.
(ADVERTENTIE)