ANTHONY FOKKER: MAN VAN HET EERSTE UUR LOGBOEK VAN 50 JAAR VLIEGEN zaterdagnummer DE HAARLEMSE JONGEN DIE .NERGENS VOOR DEUGDE....' .EERST EEN BORREL' Zaterdag 20 sept. 1969 Zaterdag to mijn toestel klaargekomen en heb llc ermee gerold, d. i. rijden. De schroef trok Z10 kilo., wat boven verwachting was. Ik had de motor ook opnieuw afgesteld en hij liep uit stekend. Na een paar kleine veranderingende wielen wat teruggesteld te hébben etc. ben ik j.r vanmidda.g weer mee uit geweest. Ik maakte zerst een paar sprongen van 20 tot 30 meter, waarna ik een paar honderd meter gevlogen ben. Ik moest echter bij een volgend keer, toen ik de 'iele baan wilde afvliegenwegens onvoldoende bcnzinedruk landen en ging met mijn zitvlak iocrr de zitting van mijn stuurstoel, waardoor voor vandaag een eind werd gemaakt aan de vliegerij'. (Brief cam Anthony Fokker, april 1911) Tonny Fokker in zijn pin' waarmee hij de bevolking van Haarlem verbaasde. Anthony Fokker. O; de burgerluchtvaart zag hij niet zoveel- Het was op school niet al te best gesteld met Anthony Fokker. Zijn hbs-leraren noemden hem een ,zeer slechte leerling'. Anthony was 6 april te Blitar op Java geboren en verhuis de zes jaar later naar de Kleine Houtweg te Haarlem. In plaats van huiswerk te maken knutselde hij met treintjes en vliegtuigjes. Hij maakte honderden papieren vliegtuigmodel letjes, die hij vanuit het slaapkamerraam op de bovenverdieping van het ouderlijk huis los liet om te zien hoe zij zich in de lucht gedroe gen. Hij liep weg van school en vond een autoband uit, die niet lek kon worden, maar het bleek dat een Fransman dezelfde uitvinding had ge daan en er al patent op had gevraagd. Antho- ly werd naar Duitsland gestuurd in de hoop flat hij op een technische school iets van au to's zou leren. Hl] was 20, Fokker, toen hij een vliegschool In de buurt van Mainz bezocht en bezeten raakte van de vliegerij. Hij nam vliegles en maakte samen met een oudere leerling, de éx-luitenanat Daum, plannen om een een eigen vliegtuig te maken. Het toestel heette de Spin, maar reed te pletter tegen een boom voor het los van de grond was gekomen. Een tweede Spin met Daum aan boord kwam acht meter hoog, maar stortte toen neer. De luitenant Daum moet toen iets gezegd hebben van ,Je kan voor mij wat met je vliegtuigen' en Anthony Fokker moest de derde versie van de Spin alleen bouwen. Maar dié Spin vloog tenminste. Fokker werd e'en attractie vliegfeesten in Duitsland en maakte er een triomftocht mee boven Haarlem, op koninginnedag in 1911. OORLOGS-INDUSTRIEEL Tonny Fokker verwierf in Duitsland naam als stunt vlieger. In 1912 maakte de Fransman Pégoud «en tooping-tihe-loop, een verticale lus-vlucht en bracht daarmee de wereld in opschudding. Fokker wa» de eerste, die hem dit kunststuk in Duitsland nadeed. Het regende daarna aanvragen voor demonstratie vluchten. In die dagen was het even eenvoudig een vliegschool te beginnen als thans een autorijschool. Fokker vestigde zich als instructeur, construeerde alleen of samen met anderen verbeterde versies van zijn Spin en richtte in 1912 de Fokker Aeroplahbau op, daar mee zijn ogen gericht op het Pruisische leger, dat grote belangstelling had voor de ontwikkeling dn de vliegerij. In 1913had Fokker in Johannisthal vijfentwintig mensen aan hét werk en zijn vliegschool liep als een trein. Toch zat ér in de vliegtuigbouw nog weinig schot. Nederland had vobf de Fokkér-vltegtuigen geen belangstelling, Frankrijk en Engeland evenmin, alleen in Duitsland vond hij erkenning. En Anthony was teveel technicus en luchtvaartmaniak om te denken aan de tragiek van de oorlog. Hij bouwde vliegtuigen voor wie ze bestelde en het was het Duitse leger, dat gedurende de eerste wereldoorlog enige duizenden Fokker-vliegtuigen bij hem kocht. En het was ook Fokker, die in opdracht van de legerleiding een systeem uitvond, waarbij een ma chinegeweer door de schroefbladen van het vlieg tuig kon schieten, zodat de militaire toestellen niet langer uitsluitend voor verkenningsvluchten ge schild waren, maar bovendien als jachtvliegtuig om toestellen van de vijand te kunnen neerschieten. Fokkers vliegtuigen waren zo goed, dat de geal lieerde vliegers zichzelf met galgehumor .Fokker fodder' oftewel Fokker-voer' noemden. SMOKKELBUIT 220 VLIEGTUIGEN Duitsland verloor de oorlog, maar dat kan men. van Anthony Fokker niet zeggen. Toen in 1918 in Duits land de revolutie uitbrak zag het er somber voor hem uit. Voor zijn huis werden twee wachtposten geplaatst. Anthony leende toen het uniform van de zoon van zijn huishoudster, wandelde naar buiten en vluchtte naar Nederland. Zijn bewakers werden voor him nalatigheid doodgeschoten... In Nederland bleek de legerleiding voor enige mil joenen opdrachten voor vliegtuigbouw te hebben ge plaatst bij de fa. Trompenburg, die voorheen de Spijker-auto had gemaakt, doch zich ook op vlieg tuigen was gaan toeleggen. De oorlog was voorbij en eigenlijk wa.ren die vliegtuigen niet zo nodig. Maar het leveringscontract was getekend. Fokker wist gedaan te krijgen, dat men dan voor dat geld liever betrouwbare Fokkers had dan de toch al wat verouderde Spijker-toestellen. De enige moeilijkheid Was, dat Fdkker zijn vliegtuigen had verstopt in Duitsland, waar ze in feite oorlogsbuit van de geal lieerden waren. Op een goede dag reed er een trein van zestig goederenwagons uit Duitsland Nederland binnen. Fokker kon juichen: het was hem gelukt om 220 vliegtuigen in onderdelen en 400 motoren over de grens te smokkelen. De smokkelwaar werd de basis van de NV Nederlandse Vliegtuigfabriek Fokker, die in 1919 werd opgericht en dit jaar, samen met de KLM, het gouden jubileum viert! In Duitsland was nogal wat kritiek op Fokkers vlucht. Behalve de genoemde goederen was hij er ook in geslaagd om met een jacht zijn kapitaal naar Nederland te smokkelen. Wél had hij in Duits land alle belastingen betaald, maar onder druk van de perskritiek kreeg hij nog een na-vordering van achttien miljoen mark, bij niet-betaling te vervangen door vijftien jaar dwangarbeid! Ach, de minister van financiën in Berlijn wilde eventueel ook wel praten over die vordering. Zijn vertegenwoordigers spraken met Fokker in een café te Oldenzaal en tenslotte werd het bedrag afge maakt op zes miljoen mark, te betalen in vijf jaarlijkse termijnen. Kort daarop devalueerde de mark zo sterk, dat Fokker en passant het hele be drag stuurde, neerkomend op 4000 Nederlandse gul dens. GOUDEN TIJD Anthony Fokker dacht, dat zijn tijd voorlopig voor bij was. Hij had nooit serieus gedacht over het aan wenden van vliegtuigen voor commerciële doeleinden. Hij trouwde in 1919 de Duitse generaalsdochter Elisabeth (,Tetta') von Morgen en wilde met een drlemast-zeilschoener een wereldreis van een paar jaar maliën om bij te komen van de oorlogsinspan ningen. Maar in datzelfde jaar 1919 organiseerden de luitenant Albert Plesman en M. Hofstee de Eer ste Luchtvaart Tentoonstelling Amsterdam (ELTA). Er zouden Franse, Engelse en Italiaanse vliegtuigen worden getoond en gedemonstreerd. De vraag: Waar blijft Nederland? ging Fokker niet onopgemerkt voorbij. Op de ELTA was hij present met een aantal tot passagiersvliegtuigen omgebouwde militaire toe stellen, op een moment, dat zijn NV Nederlandse Vliegtuigenfabriek Fokker nog niest was opgericht. Maar toen de ELTA voorbij was begon hij met de werkelijke produktie van commerciële vliegtuigen in diezelfde tentoonstelUug^haUen Eigenlijk begon toen pas. de gouden tijd voor de Fokkér-viiegtuigen. Opgezweept door de veeleisende Plesman, die voor zijn -KLM vliegtuigen van de hoogste perfectie wilde, kwamen de passagieraver sies van de F-H en de F-HL En zo ontstond ook de Fokker-VII, het vliegtuig, dat naar Indïë vlaog, waarmee Richard Byrd over de Pool vloog en Kinford Smtlh over de Pacific en Amelia Earhart over de Atlantische Oceaan. De Fokker-vliegtuigen hebben in de twintiger jaren gepionierd in alle delen van de wereld. In 1929 waren twee van iedere vijf Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen met Fokker machines uitgerust en tot in de jaren dertig ba- heersten de Fokkers alle Europese luchtlijnen. De Fokkers werden niet alleen in Nederland gemaakt. maar door zeventien andere maatschappijen in de wereld in licensie vervaardigd. UIT DE GRATIE Na 1933 begon voor de uit hout en linnen vervaar digde Fokkers een moeilijke tijd. De ene luchtvaart maatschappij na de andere ging over op de van metaal vervaardigde vliegtuigen van o. a. de Ame rikaanse Douglasfabrieken. Ook Plesman liet zijn oude vriend ln de steek; de KLM schakelde over op de DC-2 en de DC-3. Anthony Fokker heeft echter raaenfsnel gerageerd. Dankzij zijn voortreffelijke naam in de Verenigde Staten verwierf hij de ver tegenwoordiging van de Douglasfabrieken voor heel Europa. En zo kon het gebeuren, dat zijn vroegere relaties toch weer bij hem kwamen aankloppen voor de levering van vliegtuigen. Aan de andere kant verzette hij ook de bakens. Het ontwikkelen van geheel uit metaal vervaardigde vliegtuigen was een zeer kostbare zaak, die niet zonder steun van o.a. de overheid mogelijk was. Behalve orders voor de bouw van metalen bommen werpers voor de Nederlandse luchtmacht kreeg hij tenslotte de steun voor de ontwikkeling van een nieuw type verkeersvliegtuig. Het contract werd ge tekend enige dagen na zijn dood: Anthony Fokker, de Vliegende Hollander, overleed in 1933 aan een infectie als gevolg van een lichte operatie. Hij was pas 49 jaar oud. FOKKERS COME-BACK Het nieuwe vliegtuigtype van Fokker moest door de oorlog jarenlang in het archief blijven. Na 1945 werkte de Fokker-fabriek op een breed terrein, waar bij o.m. militaire DC-8's tot passagiersvliegtuigen werden omgebouwd. Voorts kreeg de fabriek ~éen goede naam op het gebied van lesvliegtuigen en werden militaire opdrachten uitgevoerd. Het eerste Fokker-verkeersvliegtuig, sinds-.-de..der tiger jaren werd de tweemotorige turbo-próp=- F-27 .Friendship", die in 1951 werd geïntroduceerd- .Het bleek een schot in de roos. De Friendship vond klan ten in alle delen van de wereld; er zijn tot dusver meer dan 500 F-27' verkocht en nog steeds is er een produktie van drie stuks per maand. In het gouden jubileumjaar heeft Fokker een nieuwe troef ten doop gehouden: de F-28 .FellowsMo', een tweemotorig straalverkeersvliegtuig. Het toestel is ingericht voor het vervoer van ca. 60 passagiers en beschikt over zulke technische foefjes, dat het op elke landingsstrip ter wereld aan de grond kan worden gezet. Er bestaat een goede kans. dat de Fellowship evenals de F-27 een bestseller wordt. In het begin van de jaren twintig was do snelste verbinding tussen Amsterdam en het vliegveld Schiphol als volgt: rijden niet de paardentram naar het dorp Sloten en vervolgens eeD klein uur wandelen langs de ringvaart. Het is duide lijk dat de pas opgerichte KLM behalve het luchtverkeer ook het grondtrans port moest regelen. De eerste stap was de aanschaf van een Packard automobiel, die aan vier mensen plaats bood Wie dichtbij Scliiphol woonde, werd thuis afgehaald. Verder weg wonende lucht reizigers moesten zich melden bij 's werelds eerste luohtvaart-passagekantoor, het KLM-kantoor op hot Leidseplein. Het standaardvliegtuig in die dagen was een De Havilland DH 9, een tweedek ker, die één piloot en twee passagiers kon vervoeren. Men zat in de open lucht. De KLM voorzag de passagiers daarom van vliegjas, vliegkap en bril. En omdat do rit in de open KLM-Packard een frisse zaak was, kreeg men het vliegtenue al aan in het Kantoortje op het Leidseplein. Vaalt gebeurde het, dat de chauf feur na het afhalen van verkleumde passagiers van Schiphol hij het passeren van het eerste café van Sloten hoorde: .Chauffeur, even stoppen! Eerst een bor rel!' Tussen Amsterdam en Schiphol passeerde men in die tijd enige tolhuizen. Stop pen om tolgeld te betalen zou echter teveel oponthoud geven. Daarom werd met do tolgaarders afgesproken, d> ,t de KLM eens per maand zou afrekenen. In 1925 beschikte de KLM over drie autobussen. In 1988 besloot men tot een ge regelde autodienst tussen Schiphol en Amsterdam en Schiphol en Den Haag- Rotterdam. In 1947 were voor de aan- en afvoer van luchtreizigers opgericht hot KLM Autobushedri.jl NV. waarin KLM en <le Nederlandse Spoorwegen elk voor 50 procent deelnemen. Hot KLM-Autobusbedrijf telt thans 130 employés en beschikt over 26 moderne autobussen, die een geregelde dienst onderhouden tussen Schiphol en Amster dam, Rotterdam, Den Haag. Leiden, Dordrecht, Den Bosch, Eindhoven, Breda, Tilburg, Nijmegen, Arnhem en Utrecht, In 1968 legden de 26 autobussen ruim drie miljoen Kilometer af en vervoerden zij meer dan een miljoen passagiers. HALVE EEUW GELEDEN: WENKEN VOOR LUCHTTOERISTEN 1 Raak nooit aan de schroef, blij] er op een respectabele afstand vandaan en Vit arsc huw uw medereizigers t Steek geen urm of hoofd plotseling buiten boord. De winddruk zou u leunnen verrassen en u zou u kunnen bezeren. Zeker verliest u door een'dergelijke han delwijze uw hoofddelisel. 1 Wuif niet met hoed, sjaal of vel buiten boord bij vertrek, de luchtstroom sou ze u uit de hand kunnen rukken, waardoor ze in de roeren terecht zouden kunnen komen en deze onklaar maken. Werp geen voorwerpen uit het toestel, lioe klein ook. Van een paar honderd meter hoogte vallende krijgen ze de snelheid van een geweerkogel en zijn dus gevaarlijk voor aardsstervelingen. 5 Reist ge in een open toestel, neem dan een goede stofbril mee en zet een leren o/ zijden kapje op om uw coiffufe te beschermen 5 Men wordt aangeraden bij het stijgen en dalen voortdurend te slikken en alco holgebruik enige uren voor de vlucht te vermijden. 1 Hoogvliegers dienen van tevoren hun blaas te ledigen en geen spijs te eten, weten erwten, bonen en bruinbrood, die tot overmatige gasvorming in de 'lormen aanleiding kunnen geven. S Verte-I een teder van uw vlucht (Bovenstaande regels hielo de KLM haar reizigers in de eerste jaren voor/. ZO MAAR EEN KLM-DAG Zomaar een dag uit het drukke leven van dc KLMde 18e mei van «lit jaar. Op die dag legden de 42 vliegtuigen van de KLM een afstand af van 248.000 km, zesmaal de omtrek van <le aarde. Er werden 200 stnrts gemaakt en dat betekent, Hat er elke "zeven lol acht minuten een KLM-vliegtuig vertrok. Op die dag vervoerde de KLM 7000 passagiers die een gezamenlijke afstand van zestien miljoen km aflegden 110.000 kilo bagage, 316.000 kilo vracht en 11.000 kilo post. Het gouden jubileum van de KLM wordt op vele wijzen herdacht. Een ervan is de uitgave van het gedenkboek .Vlucht KL 50', dat op initiatief van Albert Hejjii NV is verschenen, üit dit kostelijk boek, dat een kaleidoscopiscli overzicht geeft van de geschiedenis van de luchtvaart in Nederland, hebben wij een aantal berichten geplukt, die in Nederlandse dagbladen en tijdschriften zijn verschenen. ,Voor de eerste maal toch verhief zich in ons land een toestel zwaar der dam de lucht, met een mens aan boord, van de grond. En welk een toestel! Weken tevoren was er in Breda geen enkel rijtuig meer voor de grote dag verkrijgbaar Voor de start werd de Wright-machine op rails geplaatst; een in een houten to ren omlaagvallend .geiwicht zou het vliegtuig de vereiste versnelling ge ven Een onvergetelijk ogenblik voor allen Volmaakt kalm en rus tig zien wij het toestel de lucht doorklieven en een grote boog ma liën, waaribij wij duidelijk de zijde lingse helling kunnen onderscheiden door de luchts chipper aan zijne ma chine gegeven Nadat ongeveer het gehele terrein omgevlogen was, merkten wij plotseling op dat de mo tor zweeg en zagen wij in de ver te het toestel langtzaam op de grond dalen. De vlucht was geëindigd; zij had ongeveer 3,5 minuut geduurd. (Tijdschrift .De Luchtvaart. 3 juli 1909). ,Het eerste slachtoffer der aviatiek m Nederland is gevallen. De zo sym pathieke jongeman, de eerste gebre vetteerde Hollandse vlieger, die Ne derland voor het betalend publiek heeft gevlogen, is niet meer. Het top punt van zijn geluk bijna bereikt hebbend, werd hij op 25-jarige leef tijd uit ons midden weggenomen. Ar me. brave Van Maasdijk! Moge zijn asse in vrede rusten!' (JDe Lucht vaart' 3 sept. 1910). .Vandaag klinkt het overal in de stad ,Heb je Fokker al gezien?' Eerlijk gezegd had ik van Fokker nooit ge hoord Wel, wel, wat een drukte en herrie gaf dat, toen die aardige, kleine machine ,De Spin', door hem zelf gebouwd, zo rustig en statig de stad overvloog De trams ston den stil. de keukenmeiden lieten de biefstukken aanbranden en de zieken in de ziekenhuizen kropen naar de ra men om hem te zien Het enthou siasme van het publiek te beschrij ven, wij wagen ons er niet aan Fokkers moeder zei ontroerd: ,Ik ben blij, jongen, dat je weer beneden bent'. (Nieuwe Haarlemse Courant, 1 sept. 1911). Ons gemeentebestuur heeft zijn pas sieve houding inzake een behoorlijk landmgsveld voor vliegtuigen nog geenszins gewijzigd Het is bijna niet te geloven. Overal in de wereld, tot zelfs in China, maakt men zich gereed voor wat onvermijdelijk ko men gaat: een uitgebreid luchtver keer. Ook in ons land: in Rotter dam, in Den Haag, in Haarlem, in neen, niet in Amsterdam, in de groot ste koopstad des rijks. (De Telegraaf 19 okt. 1919). Zo is het e.r dan eindelijk toch van gekomen: de enige maanden geleden opgerichte Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Ko loniën heeft heden een geregelde luchtdienst op Engeland geopend. Tien minuten over half een is van middag het eerste vliegtuig in het militaire vliegkamp Schiphol aange komen, begunstigd door schoon, doch ietwat heiïg weder. (Persbericht 17 mei 1920). Op de 9de mei werd te Amsterdam het eerste passagebureau voor de luchtvaart geopend: op het Leidse plein. Ook deden zich grappige voor vallen voor, zoals een juffrouw die niet wilde vliegen als ze alleen me', allemaal mannen te zitten kwam. (Tijdschrift .Het Vliegveld', 21 mei 1921). Op 1 oktober jongstleden heeft de KLM haar dienst op Bremen en Hamburg moeten staken daar tenge volge van malaise en ongunstige va luta de exploitatie dezer luchtlijnen ongunstig was geworden. Op 19 no vember sloot zij ook haar dagelijkse dienst op Londen Twee jaar lang hebben wij een particuliere instelling laten werken, hard en goed zien wer ken en behalve de welgemeende wen sen, welke bij iedere gelegenheid ge uit werden, heeft deze maatschap pij slechts uiterst weinig steun ge vonden Wil men niet dat onze be lastinggelden zullen moeten dienen om buitenlandse luchtvaartmaat schappijen aan vkegvelden te helpen, wil men niet dat onze handelslui zwaar zullen moeten betalen om vreemde maatschappijen hun post en goederen te laten vervoeren, dan zul len ons Volk. Kamer of Regering tij dig hun plicht moeten doen om ons die vernedering te besparen. (Alge meen Handelsblad 2 jan. 1922). Er bestaat reden tot ongerustheid omtrent het lot van de drie inzit tenden van het verkeersvliegtuig H- NABS van de KLM, dat gistermid dag om twee uur uit Engeland naar Rotterdam is vertrokken en waarvan sindsdien niets meer is vernomen Het eerste ongeluk heeft ons getrof fen. Hoogstwaarschijnlijk is de grootste vijand der aviatiek, de mist, de oorzaak hiervan geweest. (Het Volk, 25 april 1923). De dag van heden is er een van grote nationaal-historische betekenis. Een Nederlands vliegtuig, bemand met drie Nederlanders, is hedenmorgen van Schiphol vertrokken met bestem ming naar Batavia Geëscorteerd door tien militaire vliegtuigen en een Fokker-fotovliegtuig vloog de F-7 over de hoofdstad, waar duizen den elkaar de luchtvogels aanwezen Velen juichten en zwaaiden. Boven het LJ klonk de koene aviateurs tot afscheid een oorverdovend gefluit en gegil van stoomfluiten en sirenes van zeeschepen, sleepboten en fabrieken in de oren iHaarlems Dagblad. 1 okt. 1924). Toen de vliegers daalden weerklon ken fanfares en hoera-geroep en wer den voor de verspreiding van het nieuws over Java postduiven losge laten De landvoogd sprak met luide, vaste stem en moest vaak. maar tevergeefs, het publiek met de hand tot kalmte manen. De dolle geestdrift deed het publiek ten enen male alle grenzen "van betamelijk heid vergeten. (Aneta, Batavia, 24 november 1924). De NV Nederlandsche Vliegtuigenfa briek Fokker heeft weder een bewijs gegeven van haar kunnen door bin- heh twee maanden tïjds een 3-moto- rig vliegtuig te bouwen en met het meeste succes in te vliegen. (Alg. Handelsblad, 6 sept. 1925). De Amerikaanse vlieger Lindbergh is zaterdagavond 10.21 uur te Le Bourget geland. Meer dan 300.000 mensen hadden daar zijn aankomst afgewacht. De meer dan 6000 km tussen New York en Parijs heeft hij in één etappe, dus non-stop gevlo gen, meer dan een etmaal zittende achter die ene fel-ronkende motor, die hem gelukkig niet in de steek heeft gelaten. (Persbericht, 22 mei 1927). Op 12 september zullen de vluch ten naar lndië worden hei-vat, men 'noopt over twee jaar zover te zijn, dat een geregelde dienst Nederland- Indië kan plaatsvinden. Men is thans bezig op het 15000 km lange traject 22 stations in te richten. (Voor waarts, 12 juli 1929). Wij hebben op 2100 meter hoogte thee gedronken, keurig geserveerd met sandwiches en cake Daartoe Is in de achterwand van de cabine een buffet ingebouwd Een der le den van het kcrp3 mecaniciens der KLM is tot steward opgeleid. (De Amsterdammer. 29 okt. 1932). De ontvangst van de Ui ver in Al- bury was zeer enthousiast. De eer ste, die ons begroette, was de bur gemeester, een man op krukken, die in de slagregen op ons had staan wachten. Hij vertelde ons over de angst, die men beneden over ons had uitgestaan. Het is waar, we hadden SOS-seinen uitgezonden, maar dat was gedaan om andere stations het. zwijgen op te leggen. (Parmetier over de Londen-Meibourne-race in De Telegraaf, okt. 1934). Te middernacht vertrok van Schip hol de Fokker F-18, .De Snip', voor een pioniersvlucht naar West-Indië. tevens de eerste KLM-vlucht over de Atlantische Oceaan. (De Amster dammer 16 dec. 1934). De heer Plesman en daarmee de KL staan achter het streven van de re gering Schiphol te doen plaatsmaken voor een centraal vliegveld onder de rook van Den Haag. Maar de thans zo goed geoutilleerde luchthaven Schiphol is een stuk Amsterdam, dat de burgerij niet wil prijsgeven. Persbericht 24 mei 1938). Een Douglas DC-4, de .Rotterdam*, is van Schiphol, dat nog zoveel spo ren van de grote vernielingen, tij dens de oorlog opgelopen, na'ar New ïork gestart... Krap één jaar na de bevrijding is het ogenblik aange broken, waarop de sprong over ""de oceaan voorlopig tweemaal per week wordt "ondernomen. (Het Parool, 21 mei 1946 De Constellation PH-TER .Roer mond', op weg van Batavia naar Amsterdam, is gistermorgen met 33 inzittenden enige kilometers uit de kust van Bari (Italië) van 5000 me ter in zee gestort en verongelukt. De achine werd bestuurd door de zoon van de president-directeur van de KLM, Hans Plesman. (De Tijd, 24 juni 1949). Het heengaan van dr Plesman zal een grote leegte achterlatenIn binnen- en buitenland ontving hij vele onderscheidingen, waaronder die van het ere-doctoraat in de techni sche wetenschappen van de techni sche hogeschool te Delft. Zijn oroef- schrift bestond uit drie letters: KLM. Alg. Dagblad, 2 jan. 1954) ,Ik neef geen brood rnee te nemen vandaag en vanavond ben ik een uur tje later', zei ik gisterochtend tegen mijn vrouw, toen ik om half negen van huis ging. .Een vergadering?' vroeg ze. .Nee, een lunch in Ma drid'. Een week geleden was dit nog een feitelijke onmogelijkheid. Maar nu liet de KLM 117 passagiers ken nis maken met het straaltïjdperk. (Haagse Courant. 30 maart 1960). De directie van de KLM heeft be sloten met_ ingang van 29 augustus een binnenlands luchtnet te gaan ex ploiteren. (Nieuwe R'damse Courant, 12 aug. 1966). De KLM, heeft na een viertal zeer moeilijke jaren, waarin zij haar hele vermogen als sneeuw voor de zon zag verdwijnen door de enorme verlïe zen die z:j kreeg te incasseren, in een snel temno een volledig herstel mogen beleven. Het Vrije Volk. 22 okt. 1966). Het nieuwe Schiphol springt open. Met pieren en aviobruggen als" gi gantische ledematen strekt het zieh uit in het bijna niet meer te her kennen polderland Op de bodem van vier meier onder de zeespiegel verrees een modern Babylon .."Viër- nonderd miljoen gulden heeft het ge- kost. (Het Vrije Volk, 27 mei 1967). De KLM heeft bij de Boeing-fabrie- ken te Seattle wederom een order ge plaatst voor drie Boeing 747 -B's, jumbo's. Deze en de reeds drie eer der bestelde jumbo's worden ia 1971 afgeleverd (Trouw 25 maart 1969).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 15