De baron von Münchhausen, geinig warhoofd op tv 15 Jeugd speelt met het onbekende in rijksmuseum voor volkenkunde NOS-documentaire over ,Het andere Duitsland' VÏiGda zemen zond0!-zorgen PANDA EN DE GESCHAAKTE PRINSES Philips staakt verkoop plaatje Je t'aime' VRIJDAG 19 SEPTEMBER 1969 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT (Van onze kunstredactie) ,Alle kinderen uit de buurt die zin hebben mogen komen', zegt lek Ou wenee]Dat lijkt veel op een uit nodiging voor een verjaarspartijtje, het is echter een invitatie tot mu- seumbezoek. lek Ouweneel is museumassistente in het rijksmuseum voor volken kunde in Leiden en daar mogen sinds jnige tijd, elke woensdagmiddag, jon gens en meisjes tussen tien en veer tien jaar bezit nemen van een grote werkplaats in liet souterain. Ze batïliken en maken lcralenweef- werk, vouwen papier of zijn bezig niet boetseren, want ze mogen zich uitleven in allerlei technieken van uitheemse kunstvormen die in het museum te zien zijn. Van wie is dat idee? J-ïet as ge deeltelijk van mij', zegit lek Ouwe neel bescheiden. ,Op het gebied van gamelan spelen en batikken werd al eerder iets dergelijks gedaan. Eigen lijk is het allemaal gegroeid uit de rondleidingen. Rondleidingen met zelfwerkzaamheden, ja zo zou je het kunnen noemen'. Op, woensdagmiddagen kan de jeugd vrij bij haar binnenstappen in de ruime, van wasbakken e.n verwar ming voorziene kelderwerkplaats on der "het museum. Ook het materiaal dat ze daar vinden, mag gratis wor den gebruikt. lek Ouweneel noemt een handjevol technieken op waar mee de jonge museumbezoekers zich met overgave bezighouden: ,Ze doen Indiaans kralenweefwerk, Japans noüeuimsnede, en plarngi. Dat is, net als batikken, een Indonesische uitspa ringstechniek. Stof samenbinden en dan verven. Dankzij een opleiding aan de acade mie voor beeldende kunsten kende lek Ouweneel zelf al vrij veel van de in het museum vertegenwoordig de technieken. Met behulp van dia's of filmpjes maakt ze het (leergie rig) publiekje van de woensdagmid dagen vertrouwd met. de verschillen de technieken. ,Ik leg zo'n techniek uit, daarna laat ik ze tekeningen maken. Ze kunnen zelf een motief verzinnen, maar ze mogen ook een motief uit het museum kiezen en dat naar eigen idee uitwerken'. Vooral het Origami, het Japans pa- pïervouwen, blijkt de jonge museum bezoekers te boeien. .Origami intri geert kinderen, volwassenen trou wens ook', zegt Iele Ouweneel. ,'tls moeilijk, daardoor is het een uitda ging. Batik wordt ook al erg span nend ervaren door het verrassings element dat erin zit.' Verrassingen zijn trouwens af en toe ook voor de museumassistente weggelegd. Op zo'n woensdagmiddagseance stapt wel eens een Jongen binnen die uit puur enthousiasme al z'n vriendjes en klas genoten heeft meegebracht. ,De jon gens zijn trouwens in de meerderheid', vertelt lek Ouweneel. ,Ze doen ook mee met een techniek als kralen weefwerk waarvan je zou denken dat het vooral meisjeswerlc is. Eerst halen de jongens de neus ervoor op. Maar aLs ze dan merken hoe moei lijk het is, willen ze ook meedoen. Daar heb je alweer de uitdaging die m dit werk kan zitten'. Ze heeft nog meer plannen voor het woensdagmiddagwerk. ,Ik wil ze graag leren weven, op van die heel smalle weefgetouwtjes uit Lapland. In Mexico en Siberië hebben ze die technieken ook. Ms ar 't is niet een voudig om die kleine getouwtjes te pakken te krijgen'. Jeugd die creatief bezig is In een eerbiedwaardig museum: In Lelden is het tot nü toe wel een succes. Dat de samenhang met het onder wijs (de veelbesproken integratie van (le schoolvakken) hier een woord je meespreekt hoeft nauwelijks te worden vermeld. lek Ouweneel ziet het wei-ken met de jeugd dan ook niet alleen als een plezierige vrijetijdsbesteding voor de kinderen, maar zeker ook als een vorm van voorlichting waardoor on derling verband, aanknopingspunten met muziek, aardrijkskunde en ge schiedenis duidelijk kunnen worden. Afgezien daarvan gelooft ze dat het moderne kind in deze vorm van .mu seum-werk' een belangrijke uitlaat klep vindt. .Vooral kinderen die in flats wonen, vinden het zalig dat ze in de werkplaats met materialen mogen knoeien en af en toe eens heen en weer kunnen rennen'. ADVERTENTIE) YAMAHA 'S WERELDS GROOTSTE FABRIEK VAN MUZIEKINSTRUMENTEN. 250.000 PIANO'S, VLEUGELS EN ELEKTRONISCHE ORGELS VERLATEN DIT JAAR DE FABRIEKEN. GEBR. VAN DAMME - PIANO- EN ORGELHANDEL - LANGE NOORDSTRAAT 16 - MIDDELBURG G. A. GOLDSCHMEDING'S PIANO- EN ORGELHANDEL NV LANGE KERKSTRAAT 41, GOES VRIJDAG 19 SEPTEMBER Middag: 12.00 Van twaalf tot twee: geva rieerd programma. (12.22 Wij van het land; "12.26 Mededelingen t b v land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden maar...) 14.05 Schoolradio. 14.55 Grammofoonmuziek. TROS: 15.00 Licht gevarieerd platenprogramma. 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: Iene Mie- ne Muze: nieuws over underground en we-stcoast music. 16.30 Fiimkro- niek. 17.00 Sportkompas. 17.45 Actu aliteiten. Avond: NCRV: 18.00 Kerkorgelconcert: se- mi-klassieke en moderne muziek (opn). 18.30 Nieuws. 18.41 Actuali teiten. 19.00 Wereidpanorama. 19.10 Country and western rubriek. 19.40 Wijd als de wereld: wekelijkse inter nationale oriëntatie in kerk, zending en oecumene. 19.50 Reportage Euro pese atletiekkampioenschappen te Athene. 20.00 Stereo: Firato Pro menade Concert: Promenade-orkest en zangsolisten: amusementsmuziek. 21.00 Oscar of de wet op de zwaarte kracht, hoorspel. TROS: 22.00 Sen timental journey: muzikale herinne ringen aan vroeger jaren 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen. 22.45 Weerwolf, vervolghoorspel. 23.15 Licht gevarieerd platenprogramma. 23.45 Actualiteiten. 23.55 - 24.00 Nieuws. ZATERDAG Morgen NOS: 00.00-02.00 Nacktiuiitzendimg t. g. v. De Firato: Stereo: Metro's Midnight music en licht platenpro gramma. (00.51-03-00 en 01.55-02.00 Nieuws). NCRV: 5.00 Vijven en zes sen, een programma met veel mu ziek en reportages. (5.00-5.05 en 6.00- 6.05 Nieuws). 7.00 Nieuws. 7J.0 Het levende woord. 7.10 Op het eerste gehoor: lichte grammofoonmuziek met nieuws en actualiteiten. 8.00 Nieuws. 8.11 Gewijde muziek (gr). 8.30 Stereo: Moderne orkestmuziek (gr). 9.10 Theologische etherleergang 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de huis vrouw. (9.40-9.50 Gymnastiek voor de huisvrouw). 10.15 Stereo: Lon- dens Symfonie-orkest: semi-klassie- ke muziek (gr). 10.55 Tentoonstel lingsagenda. 11.00 Nieuws. 11.02 Vre de en vredesinhoud, lezing. 11.15 So larium: gevarieerd programma. 11.55 Mededelingen. HILVERSUM-2 VRIJDAG Middag: 12.00 NOS: Blik op de wereld: infor matief programma. 12.30 Overheids voorlichting: uitzending voor de land bouw. 12.40 Stereo: lichte orkestmu ziek (gr). 12.50 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nieuws. VARA: 13.11 Actualiteiten. 13.20 Stereo: Semi- klassieke pianomuziek (gr). NOS: 14.30 Klassieke en moderne kamer muziek (opn). 15.10 Stereo: Dichte grammofoonmuziek. 15.20 Firaton: net nieuwste op het gebied van de elektronica voor de consument. VPRO: 16.00 Nieuws. 16.02 VPRO- Vrijdag: gevarieerd programma. (17.55 Mededelingen). Avondi 18.00 Nieuws. 18.20 Uitzen ding van de Volkspartij voor Vrij heid en democratie. 19.30 Nieuws. VARA: 21.00 Stereo: Radio Filhar monisch orkest en solist: semi-klas- sieke en moderne muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Prettig weekend: licht pla tenprogramma 23.55-24.00 Nieuws. ZATERDAG Morgen: VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek, 7.20 Socialistisch strijdlied 7.23 Voor de jeugd. V1PRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws en Van de voorpagina. 8.15 Z0.135: gevarieerd programma. 10.30 Stereo: Tango Rumba orkest en zangsolisten. 11.00 Nieuws. 11.02 Harmonie- en fanfa remuziek (gr). 11.25 Oosteuropeso kroniek. 11.45 Klatergoud, muzikaal feuilleton. VRIJDAG Middag: VPRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Top-30. (13.00 Nieuws). TROS: 14.00 Nieuws. 14.03 Lynx (of Los). AVRO: 15.00 Nieuws. 15.03 Muziek Boetiek. (16.00 Nieuws.). (Tussen 16.00 en 17.00 evbl. onderbreking voor een reportage van de Ronde van de Toekomst). (Tus sen 16.00 en 17.30 Europese atletiek kampioenschappen te Athene). 17.00 Nieuws. 17.02 Radiojournaal. 17.05- 18.00 Zingende Bougie: gevarieerd platenprogramma voor automobilis ten. ZATERDAG Morgen 9.00 Nieuws. 9.02 Djinn: gevarieerd programma. (10.00 en 11.00 Nieuws). VRIJDAG 19 SEPTEMBER NEDERLAND-1 KANAAL 7/29 10.45 uur: DIEREN IN DE DIERENTUIN 11.10 uur: BRONNEN VAN ONZE GESCHIEDENIS 11.35 uur: BEELDVERHAAL VAN DE KERK 18.50 uur. (NOS) DE FABELTJESKRANT (KLEUR) 19.00 uui JOURNAAL 19.07 uur: (AVRO) ROMEO Het lever, van een hondje 19.30 uur: JULIA (KLEUR) 20.00 uur: JOURNAAL 20.20 uur. IIET MONSTER VAN LOCH NESS Verdere jacht op het gruwelbeest. 20.30 uur: AVRO'S TELE VIZIER 20.55 uur: NV MOORD Zakenleven dekt de misdaad 21.45 uur: VOOR DE VUIST WEG 22.55 uur. TE LEA C CURSUSINFORMATIE Schaken (NOS) ATLETIEK uit Athene. 19.30 uur: (NCRV) SCHOONMOEDERS! (KLEUR) 20.00 uur: JOURNAAL 20.20 uur: THE GREATEST SHOW ON EARTH (KLEUR) Circus aan het oog onttrokken 21.10 uur: FARCE MAJEURE '21.30 uur: V LADIMIR ASHKENAZY Portret van een virtuoze mlsicus. 22.20 uur: HIER EN NU 22.45 uur: KAST-KIJHEN 22.50 uur: JOURNAAL BELGIË-NED. KANAAL 3/10 14.05-15.50 uur: SCHOOLTELEVISIE 16.00 uur: EUROPESE ATLETIEKKAMPIOENSCHAPPEN ATHENE 19.30 uur: ZIET U ER WAT IN 20.00 uur. JOURNAAL 20.25 uur KONING LEAR Toneelstuk van Shakespeare 23.30 uur: TOURNAAL FRANSTALIGE PROGRAMMA'S NEDERLAND-2 18.50 uur: (NOS) DE FABELTJESKRANT (KLEUR) 19.00 uur: JOURNAAL 19.03 uur: SCALA BERLGIë-FRANS 14.00, 14.30 en 15.00-15.30 Schooltelevisie. 16.25 Nieuws. 16.30-18.00 Europese atletiekkampioenschappen te Athene. 18.10 Petite n.beille. 18.25 Schooltelevisie. 18.55 Affiches 19.25 Tartine. 19.30 Ma sorcière bïen-aimée. 20.00 Journaal. 20.30 La bonne planque. 23.10 Journaal. FRANKRIJK-RIJSSEL 12.30 Trois étoiles. 13 00 Journaal. 13.20 Candice, ce n'est pas sërieux. 13.35-13.40 Beurskoersen. 15.30 Fran- ce-Vacances (slot). 16.00 Europees Kampioenschap at letiek. '19.40 Regionaal journaal. 20.00 Journaal. 20.30 Une femme ravie, toneelstuk van Louis Vemeuil. 22.50 Europees Kampioenschap atletiek in Athene. 23.40- 23.55 Journaal. (Van onze rtv-redactie) Na een dag confereren heeft Phi lips Phonografisclie industrie in Baarn besloten de produktie van de veelbesproken grammofoonplaat ,je t'aime moi non plus' te staken. Dit betekent niet dat deze plaat in de( landen waar de justitie nog niet' heeft ingegrepen, zoals in Nederland en België, Uit de handel is geno men. Tè verwachten is dat de plaat de eerste maanden nog in de winkel verkrijgbaar za! zijn, omdat de le veranties op de zogenaamde winter- orders gewoon doorgaan. De bestellingen van de afnemers wor den namelijk verwerkt door een com puter en deze regelt de samenstel ling van de pakketten die naar de winkels gaan. Als een order voor ,Je t'aime....' in de programmering van de computer is opgenomen, dan zal deze ook worden uitgevoerd. Philips Phonografische indsutrie ver raste gisteren de Phonogram- verkoopmaatsehappij ln Amsterdam en Hilversum, waar 's' avonds via de telex het bericht kwam dat de aanmaak was gestaakt. Als reden werd opgegeven dat Philips niet wenst dat haar produkten oorzaak worden van controverses. De tekst van deze door Jane Birkra en Serge Gaihsbourg gezongen plaat is heftig aangeivallen in de Osservatore Ro mano door het te duidelijk erotische karakter. De plaat was reeds eerder verboden in Italië. Fcnkrijk, Enge land, Zweden en Brazilië. (Van onze RTV-redactie) De avonturen van baron von Münch hausen komen deze winter in de vorm van een musical bij de KRO op tv. Zes afleveringen lang zal het in de loop van de tijd danig getor menteerde verhaal de beeldbuis be volken en getormenteerd is (le baron zonder twijfel. In de loop van de tijd is er heel wat omgesold met deze avonturier. .Baron Munchau sen's Narrative of his Marvellous Travels and Campaigns in Russia', in 1785 anoniem verschenen bij uit gever Smith in Oxford, Is vanaf het begin een wereldsucces geweest, ook al telde het slechts 48 pagina's. Vertalingen verschenen allerwege, ook in 1790 in Nederland. De Nederlandse uitgave was, zo heette het althans, een bewerking van <le vijfde Engelse druk. Zij had met alle na de eerste druk verschenen uitga ven gemeen dat er van het oorspron kelijke verhaal eigenlijk weinig was lieel gelaten. Degene aan wie uiteindelijk de ver halen van de baron von Münch hausen zijn toegeschreven, is de Duitse auteur Rudolf Erich Raspe, een man die uitblonk ln wat men ra Duitsland de Jügendlchtung' noem de. Hij was ook degene die ervoor zorgde dat baron van Munchhausen de von voor zijn naam kreeg, de um laut er op en de extra h erin. Hieronimus baron van Munchausen is een man die werkelijk heeft be staan. Hij was een gepensioneerd officier die de merkwaardige ge woonte had zijn vrienden op sterke verhalen te vergasten. Hij leefde nog toen het boek van of over hem beroemd werd. W;e de man precies is. althans wat zijn manier van op treden betreft, is tot op heden een raadsel. Er zijn vele gissingen hier over alsook over zijn persoon, en een boeiende uiteenzetting over de baron en zijn .zwarte' humor kan men le zen in het boek ,Het sadistische uni versum' van Willem Frederik Her mans. De baron von Münchhausen heeft destijds ook de filmwereld geïnspi reerd. De UFA heeft bijvoorbeeld in 1944 een film over hem gemaakt, die in die tijd wel vertoond werd. maar die in Nederland nooit veel succes heeft gehad. Men heeft getracht hem in 1951 naar Nederland te halen, maar toen was de tijd beslist nog niet rijp om een dergelijk, toch wel wat militaristisch getint verhaal, in Nederland in de bioscopen te verto nen. Op 7 oktober aanstaande bestaat de Duitse Democratische Republiek of .Oost-Duitsland' 20 jaar. Vanaf 1949 heeft het oostelijk deel van Duits land zich ontwikkeld tot een geslo ten, communistisch o eenheid, van West-Europa afgesloten door het Ijzeren gordijn, van West-Berlijn door de beruchte Bcrlijnse muur. Hoe leven die 18 miljoen mensen achter de prikkeldraadversperringen en wachttorens ln dit land, waar mee Nederland geen diplomatieke be trekkingen onderhoudt? Om die waag te kunnen beantwoor den hebben Jaap Walvis en Alm ar Tjepkema in opdracht van de NOS- televisie deze zomer een reis ge maakt door Oost-Duitsland. Zij be zochten de havenstad Rostock aan de Oostzee, Berlijn, de universiteits stad Dresden, de beursstad Leipzig, de kunststad Halle, Wittenberg "(be kend door Maarten Luther) en het speelgoeddorp Seiffen. Zij spraken met arbeiders, studen ten, professoren, parlementsleden, kunstenaars, militairen enz. De sa menstellers hebben getracht, naar vo ren te laten komen wat de doorsnee- Oostduitser van zijn eigen land denkt. Het merendeel van de geïn terviewden bleek te geloven in zijn eigen socialistische boeren- en arbei- dersstaat, meende er zeker van te zijn dat zijn land van fascistische smetten is gezuiverd en daarom nooit de aanstichter van een me oorlog zal zijn. Zelfs de Berlijnse muur, waarachter hij volgens de westerse opvatting gevangen zou zitten, ziet men als een positieve bijdrage tot de opbouw van de eco nomie in eigen land en een garantie voor de vrede in Europa. Uit het fümmateriaal stelden Wal vis en Tjepkema een documentaire samen die de NOS-televisie op dins dag 23 september van 20.20 tot 21.10 uur onder de titel ,Het andere Duits land' (in afwijking van de In de omroepbladen aangekondigde titel' ,Het gezicht van Oost-Duitsland') via Nederland 2 uitzendt. Het camerawerk is van Hans van Genderen. Op zondag 5 oktober zal de NOS in het programma .Panora- miek' nogmaals terugkomen op en kele belangrijke politieke vragen in de DDR. Dit gebeurt in de vorm van een Interview met minister-pre sident Willi Stoph. De KRO heeft i de baron von Münchhausen zo zijn eigen Ideeën. Na het succes van de musical-achti- ge serie Joop ter Heul heeft de KRO eerst overwogen de Rode Pimpernel tot musical te gaan verwerken, dit stuitte echter op bezwaren: de rech ten waren niet vrij. Toen is men op het idee gekomen de baron von Münchhausen te gaan bewerken. Of, zoals regisseur en herschrijver Nico Hiltrop zegt: .liet is een ver haal voor iedereen, zonder (lat Je hierbij vervalt in een soort zinloze vrolijkheid'. De baron von MünchhauseD wordt verwerkt in een serie van zes afle veringen. De opzet is musical-ach- tig, de muziek is gebaseerd op be staande musical-melodieën en de rest wordt, is ten dele ook al, geschre ven door de KRO-muziekman bij uitstek: Jack Buiterman, die ook de arrangementen voor zijn rekening heeft genomen. ,Wij hebben ons niet vastgepind op de authentieke gege vens, zegt Nico Hiltrop. ,Ik baseer me op de avonturen in het boek. Ik zie de baron von Münchhausen als een geinig warhoofd en ik probeer dan van deze serie echt amusement te maken en bepaald geen documen- NICO HILTROP taire verhandeling. Wij hebben gelukkig veel geld be schikbaar gekregen, zodat we de kans hebben om alles, inclusief de niet zo eenvoudige effecten, te doen in de tv-studio. We hebben verder niet geschroomd om leuke ideeën die ons ineens in het hoofd kwamen er tussenin te verwerken, dit om de afwisseling van het geheel zo groot mogelijk te maken. Het moeilijke voor mij is geweest dat het boek geen enkel dialoog heeft'. De hoofdrol wordt in deze serie speeld door Will van Seist. De cast bestaat verder uit Jaap Stibbe, Tru dy Labij, en René Frank. De rest van de cast >s per keer wisselend. Iedere aflevering zal 45 minuten gaan duren. De choreografie is in nanden van Roy Gunson, de En gelsman die verantwoordelijk is voor ae Black and White Minstrel show. Venier werken dan nog mee een bal let van tien jongens en vijf meis jes, die geselecteerd zijn uit het KRO-zatcrdagavondballeti De serie begint in januari en zal op zes ach tereenvolgende weken vertoond wor den op Nederland-1. 'ADVERTENTIE! 33 104 Pat pakte de stok op, -die op een open plek in het struikgewas stond, en staarde daar onzeker naar. ,Ik stel vast, dat dit een gevonden voorwerp is...' mompelde hij. ,Nu zou ik eigenlijk sporens moeten zoeken, die naar de verliezer leiden. Maar dat is erg gevaarlijk, want ik heb geconcludeerd dat hier een draak en een heirs zijn. Daar kan ik, zelfs als scherp speurder, .niet tegenop. Als ik nu nog zelf een draak was, dan zou Ik...' Maar verder kwam hij niet. Het voorwerp in zijn hand begon -vreemd te kronkelen en hij liet het vol afschuw los. Het was echter al te laat. De toverstaf had zijn wens ge hoord en nu veranderde hij lang zaam maar zeker in een draak. .Bejapers..' prevelde de speurder on gerust. ,Ik voel me ineens niet zo de pseudo-echtgenote (DOOR MABEL SEELEY) Copyright 1939 by Doubleday Company Ltd. 49 ,Ik weet zeker dathij omgekocht kan zijn om... laten we zeg-gen om het tijdstip waarop Hoxie "Mueller vrijdag is weggegaan, iets vroeger te stellen', eindigde ik Niemand ging daarop in. Ilt ging verder: .Natuurlijk lean Mueller heel goed voor heit*avondeten zijn vertrok ken en toch Al Sprung hebben ver moord. Hij kan 's-avonds terugge gaan zijn en de sleutel hebben weg genomen op een moment dat de ei genaar niet oplette. Ut heb u al ver teld dat ik om lialf drie roeispan-ra heb gehoord. Hij moet toen hierheen gekomen zijn: ik moet me vergist hebben met te dienken dat de boot wegging, Hij zou tijd genoeg gehad hebben om Ai Sprung be vermoor den' en mij huiten westen te slaan, maar dat kon :k niet zeggen ,en het lichaam in de zak toestoppen en toch nog voor het licht werd terug te zijn bij de Vlammende Deur. Waar schijnlijk heeft hij gedacht dat hij een paar dagen voorsprong had eer het lichaam gevonden zou worden.' Vind begon: ,Goed geredeneerd, Mrs. Corbett...' Maar de bedrieglijk vriendelijk stem van de sheriff onderbrak hem. Gelooft u dat Sprung na half dr.e in de zak is gestopt, Mrs. Corbett, in plaats van ervóór?' Waar komt die plotselinge kou van daan die over je heen slaat als je een blunder maakt? Het ene ogen blik waren mijn handen warm en het volgende waren ze ijskoud. Mijn zelfvertrouwen had me zorge loos gemaakt. Ik opende mijn mond om mezelf te verdedigen. Maar, nee!. dacht ik. Eeerst moest lk nadenken! Ik keek van Vinds verblufte gezicht naar de rustige, waakzame puiloog- jes van de sheriff en dwong mijn ademhaling omlaag naar het ijsblok dat bezit had genomen vam mijn borstkas. We...mijn man en lk hadden er van ochtend over hoe laat de moord waar schijnlijk gepleegd zou zijn. U weet dat mijn man die vrijdagavond naar Sprung heeft gezocht. Hij kwam heel laat terug en hij had Sprung nergens gezien. Als Sprung zich schuil hield, is hij waarschijnlijk nog wat langer in zijn shuilplaats gebleven uit wees dat mijn man terug zou komen. Eu dan, ik hoorde diie boot na tiwee uur.' Het kwam haperend en niet over tuigend, ik had mijn stem niet hele maal in bedwang. Vind probeerde: ,Dat is redelijk sheriff.' De sheriff stoqd op en paniek over viel me. Verbeeld je dat ik, ik, nu zou worden gearresteerd voor de moord. Als hij er achter kwam. me dwong te bekennen dat ik het lihaam van Al Sprung na half drie had gezien, dat ik daardoor wist welijks hoorde wat hij zei. Maar ik was plotseling op mijn qui-vive door da stem van de sheriff buiten: ,Mr. Corbett, we pro' iren erachter te ko men hoe laat Sprung vermoord werd. Wat denkt u ervan?' Ik stond achter Vind, niet in staat om een woord van waarschuwing te laten horen. Steve Corbett zat aan tafel en zat een grote steek voor Cottie te vouwen uit een krant; hij sloeg zijn ogen op naar de sheriff, maar keek niet open lijk naar mij. .Dat is een interessant punt. sheriff. We hebben het er vanochtend over gehad. Naar mijn mening moet het geweest zijn nadat ik met zoeken was opgehouden en naar huis was ge- uur of twaalf. Mijn vrouw zegt dat ze om ongeveer half drie een boot hoorde. Als de moordenaar in die boot zat, is de moord waarschijnlijk vlak ervoor of erna gepleegd; het hangt ervan af of hij kwam of gen. Met wanhoop dacht ik eraan hoe ik mijn doen en laten had laten be slissen door Cottie's vader, dacht ik aan mijn besluitloosheid. Hoe kon ik dat uitleggen? Maar de sheriff zei: .Misschien komen we nog weieens met Mrs. Corbett praten. Tot zover, bedankt.' Hij klotste naar de deur. Vind liep achter hem aan en ver klaarde vol overtuiging dat ik niets met enige misdaad te maken kon heb ben. Ik was zo versuft dat ik nau- Hij praatte er omheen, niemand werd er veel wijzer van. De sheriff draai de zich op zijn hakken om en liep naar de deur; Vind ging achter hem aan. Buiten stonden de krantenmen sen op hen te wachten, ze dromden om Vind heen als bijen rondom hun koningin. Vinds bromstem klonk bo ven het gezoem uit; hij wilde mij wel tegen de journalisten in bescher ming nemen, maar zelf had hij ken nelijk geen hekel aan hun belang stelling. Steve Corbett vouwde de rand van de krantensteek. hij vroeg zacht en geamuseerd: Heeft de handige Mrs. Corbett zich versproken?' .Ja, en precies omdat ze dacht dat ze handig was.' .Het is maar goed dat ze een man heeft om haar uit de penarie te hei pen'. .Het moet wel in de gaten geiopen zijn.' .De sheriff hoopte Iets anders te ho ren. toen hij het aan mij vroeg.' Vind begon het pad af te lopen; de meeste journalisten volgden hem od de voet. Drie van hen kwamen op ons af. Ik deed haastig de verandadeur op de haak. Moe maakt u het, dame Ik ben van de World' uit Minneapolis.' De spreker was de blonde, mollige jongen die vooraan stond. Moe hu u erover denken om wat extra's te ver dienen, laten we zeggen twintig dol lar, voor een exclusiei verhaaltje over deze moord? Er zit geen werk aan vast. u hoeft alleen maar te praten.' .Sorry, ze heeft geen belangstelling', zei Steve Corbett over mijn hoofd heen. Toen ik rondkeek, zag ik Cot tie niet op de veranda, zijn vader moest hem gauw de kamer in ge bracht hebben. De journalist vleide: .Goed, maar u bent Corbett, is het niet? Is het waar dat uw zoontje zijn le ven lang invalide zal blijven, doordat ,Het kind heeft geen schrammetje. De man was te dronken om hem te raken.' ,Dat is niet wat wij gehoord hebben. Kom. Mr. Corbett, u zit in een lelijk parket. We zouden een massa sym pathie voor u kunnen opwekken. Fo to van het kind, verklaring dat hij kreupel is... En u hebt een knaoDa vmnw Artlr WA ts\i -- u kunnen maken dat de jury alleen maar zou zeggen: ga in vrede en God zegen je'. .Het spijt me'. Het antwoord was kortaf. _Er is voor mij geen reden om de sympathie van het publiek od te wekken en ook niet van een jury? Een van de mannen tilde zijn foto toestel in de hoogte, maar hij liet het weer zakken. .O, hel, ik krijg door dat gaas heen met dit licht geen behoorlijke foto.' De blonde jongen draaide ons zijn mollige rug toe, maar rieo over ziin schouder: ,Oké, u moet het zelf maar weten. Ik vind weQ Iemand anders.' Ze haastten zich om ae anderen in te halen. Cottie's vader draalde zich schouder ophalend om en hield de kamerdeur open voor Cottie. .Nu zie je wat je te wachten staat. Voor het geval ddt.' (wordt vervolgd) lekker... En ik geloof dat er iets conclusie moet ik nu trekken... wisseling en daar schrok hij he- achter aan m'n rug hangt... Wat voor Toen ontdekte hij zijn gedaantever- vig van,._ NIEMAND MAG WETEN, WMÉ K HEEM GA MAAS- JOU WIL IK HET ZEG-1 6EN.K6AWKSKIl.) WATGAJÉIN VWPE5- NAAM IN SYEIE WTVOE- fÜ eenPbu'fj elans gf WEG (hor kenneth inns 7GAAT OM EEN PASONTDEKTE VINDPWA75 VAM HI5T0ÖSCHE ÖÖPHEPBJ VWJ GROOT CUITUEER BEUMLIK ZAL EE MX51BO V WEK ZfTTEW 7PAT ZAlJEWEWIEEm» V KöSTEU, SEP6EI PEmcmEMoe&EfJ\ KOLONEL MKOH? KAN IK EVEN 5PCEKEN? PEKUG? UJ75TEKEHP. BINNEN rtV EEN HALF WIK/

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 15