De baron von Münchhausen,
geinig warhoofd op tv
15
Jeugd speelt met het onbekende
in rijksmuseum voor volkenkunde
NOS-documentaire over
,Het andere Duitsland'
VÏiGda zemen zond0!-zorgen
PANDA EN DE GESCHAAKTE PRINSES
Philips staakt
verkoop plaatje
Je t'aime'
VRIJDAG 19 SEPTEMBER 1969
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
(Van onze kunstredactie)
,Alle kinderen uit de buurt die zin
hebben mogen komen', zegt lek Ou
wenee]Dat lijkt veel op een uit
nodiging voor een verjaarspartijtje,
het is echter een invitatie tot mu-
seumbezoek.
lek Ouweneel is museumassistente
in het rijksmuseum voor volken
kunde in Leiden en daar mogen sinds
jnige tijd, elke woensdagmiddag, jon
gens en meisjes tussen tien en veer
tien jaar bezit nemen van een grote
werkplaats in liet souterain. Ze
batïliken en maken lcralenweef-
werk, vouwen papier of zijn bezig
niet boetseren, want ze mogen zich
uitleven in allerlei technieken van
uitheemse kunstvormen die in het
museum te zien zijn.
Van wie is dat idee? J-ïet as ge
deeltelijk van mij', zegit lek Ouwe
neel bescheiden. ,Op het gebied van
gamelan spelen en batikken werd al
eerder iets dergelijks gedaan. Eigen
lijk is het allemaal gegroeid uit de
rondleidingen. Rondleidingen met
zelfwerkzaamheden, ja zo zou je het
kunnen noemen'.
Op, woensdagmiddagen kan de jeugd
vrij bij haar binnenstappen in de
ruime, van wasbakken e.n verwar
ming voorziene kelderwerkplaats on
der "het museum. Ook het materiaal
dat ze daar vinden, mag gratis wor
den gebruikt. lek Ouweneel noemt
een handjevol technieken op waar
mee de jonge museumbezoekers zich
met overgave bezighouden: ,Ze doen
Indiaans kralenweefwerk, Japans
noüeuimsnede, en plarngi. Dat is, net
als batikken, een Indonesische uitspa
ringstechniek. Stof samenbinden en
dan verven.
Dankzij een opleiding aan de acade
mie voor beeldende kunsten kende
lek Ouweneel zelf al vrij veel van de
in het museum vertegenwoordig
de technieken. Met behulp van dia's
of filmpjes maakt ze het (leergie
rig) publiekje van de woensdagmid
dagen vertrouwd met. de verschillen
de technieken. ,Ik leg zo'n techniek
uit, daarna laat ik ze tekeningen
maken. Ze kunnen zelf een motief
verzinnen, maar ze mogen ook een
motief uit het museum kiezen en dat
naar eigen idee uitwerken'.
Vooral het Origami, het Japans pa-
pïervouwen, blijkt de jonge museum
bezoekers te boeien. .Origami intri
geert kinderen, volwassenen trou
wens ook', zegt Iele Ouweneel. ,'tls
moeilijk, daardoor is het een uitda
ging. Batik wordt ook al erg span
nend ervaren door het verrassings
element dat erin zit.' Verrassingen
zijn trouwens af en toe ook voor de
museumassistente weggelegd. Op zo'n
woensdagmiddagseance stapt wel
eens een Jongen binnen die uit puur
enthousiasme al z'n vriendjes en klas
genoten heeft meegebracht. ,De jon
gens zijn trouwens in de meerderheid',
vertelt lek Ouweneel. ,Ze doen ook
mee met een techniek als kralen
weefwerk waarvan je zou denken
dat het vooral meisjeswerlc is. Eerst
halen de jongens de neus ervoor op.
Maar aLs ze dan merken hoe moei
lijk het is, willen ze ook meedoen.
Daar heb je alweer de uitdaging die
m dit werk kan zitten'.
Ze heeft nog meer plannen voor het
woensdagmiddagwerk. ,Ik wil ze
graag leren weven, op van die heel
smalle weefgetouwtjes uit Lapland.
In Mexico en Siberië hebben ze die
technieken ook. Ms ar 't is niet een
voudig om die kleine getouwtjes te
pakken te krijgen'.
Jeugd die creatief bezig is In een
eerbiedwaardig museum: In Lelden
is het tot nü toe wel een succes.
Dat de samenhang met het onder
wijs (de veelbesproken integratie
van (le schoolvakken) hier een woord
je meespreekt hoeft nauwelijks te
worden vermeld.
lek Ouweneel ziet het wei-ken met
de jeugd dan ook niet alleen als een
plezierige vrijetijdsbesteding voor de
kinderen, maar zeker ook als een
vorm van voorlichting waardoor on
derling verband, aanknopingspunten
met muziek, aardrijkskunde en ge
schiedenis duidelijk kunnen worden.
Afgezien daarvan gelooft ze dat het
moderne kind in deze vorm van .mu
seum-werk' een belangrijke uitlaat
klep vindt. .Vooral kinderen die in
flats wonen, vinden het zalig dat ze
in de werkplaats met materialen
mogen knoeien en af en toe eens
heen en weer kunnen rennen'.
ADVERTENTIE)
YAMAHA
'S WERELDS GROOTSTE FABRIEK VAN MUZIEKINSTRUMENTEN.
250.000 PIANO'S, VLEUGELS
EN ELEKTRONISCHE ORGELS
VERLATEN DIT JAAR DE FABRIEKEN.
GEBR. VAN DAMME - PIANO- EN ORGELHANDEL -
LANGE NOORDSTRAAT 16 - MIDDELBURG
G. A. GOLDSCHMEDING'S PIANO- EN ORGELHANDEL NV
LANGE KERKSTRAAT 41, GOES
VRIJDAG 19 SEPTEMBER
Middag:
12.00 Van twaalf tot twee: geva
rieerd programma. (12.22 Wij van
het land; "12.26 Mededelingen t b v
land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws;
12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden
maar...) 14.05 Schoolradio. 14.55
Grammofoonmuziek. TROS: 15.00
Licht gevarieerd platenprogramma.
16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: Iene Mie-
ne Muze: nieuws over underground
en we-stcoast music. 16.30 Fiimkro-
niek. 17.00 Sportkompas. 17.45 Actu
aliteiten.
Avond:
NCRV: 18.00 Kerkorgelconcert: se-
mi-klassieke en moderne muziek
(opn). 18.30 Nieuws. 18.41 Actuali
teiten. 19.00 Wereidpanorama. 19.10
Country and western rubriek. 19.40
Wijd als de wereld: wekelijkse inter
nationale oriëntatie in kerk, zending
en oecumene. 19.50 Reportage Euro
pese atletiekkampioenschappen te
Athene. 20.00 Stereo: Firato Pro
menade Concert: Promenade-orkest
en zangsolisten: amusementsmuziek.
21.00 Oscar of de wet op de zwaarte
kracht, hoorspel. TROS: 22.00 Sen
timental journey: muzikale herinne
ringen aan vroeger jaren 22.30
Nieuws. 22.40 Mededelingen. 22.45
Weerwolf, vervolghoorspel. 23.15
Licht gevarieerd platenprogramma.
23.45 Actualiteiten. 23.55 - 24.00
Nieuws.
ZATERDAG
Morgen
NOS: 00.00-02.00 Nacktiuiitzendimg t.
g. v. De Firato: Stereo: Metro's
Midnight music en licht platenpro
gramma. (00.51-03-00 en 01.55-02.00
Nieuws). NCRV: 5.00 Vijven en zes
sen, een programma met veel mu
ziek en reportages. (5.00-5.05 en 6.00-
6.05 Nieuws). 7.00 Nieuws. 7J.0 Het
levende woord. 7.10 Op het eerste
gehoor: lichte grammofoonmuziek
met nieuws en actualiteiten. 8.00
Nieuws. 8.11 Gewijde muziek (gr).
8.30 Stereo: Moderne orkestmuziek
(gr). 9.10 Theologische etherleergang
9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de huis
vrouw. (9.40-9.50 Gymnastiek voor
de huisvrouw). 10.15 Stereo: Lon-
dens Symfonie-orkest: semi-klassie-
ke muziek (gr). 10.55 Tentoonstel
lingsagenda. 11.00 Nieuws. 11.02 Vre
de en vredesinhoud, lezing. 11.15 So
larium: gevarieerd programma. 11.55
Mededelingen.
HILVERSUM-2
VRIJDAG
Middag:
12.00 NOS: Blik op de wereld: infor
matief programma. 12.30 Overheids
voorlichting: uitzending voor de land
bouw. 12.40 Stereo: lichte orkestmu
ziek (gr). 12.50 Recht en slecht,
praatje. 13.00 Nieuws. VARA: 13.11
Actualiteiten. 13.20 Stereo: Semi-
klassieke pianomuziek (gr). NOS:
14.30 Klassieke en moderne kamer
muziek (opn). 15.10 Stereo: Dichte
grammofoonmuziek. 15.20 Firaton:
net nieuwste op het gebied van de
elektronica voor de consument.
VPRO: 16.00 Nieuws. 16.02 VPRO-
Vrijdag: gevarieerd programma.
(17.55 Mededelingen).
Avondi
18.00 Nieuws. 18.20 Uitzen
ding van de Volkspartij voor Vrij
heid en democratie. 19.30 Nieuws.
VARA: 21.00 Stereo: Radio Filhar
monisch orkest en solist: semi-klas-
sieke en moderne muziek. 22.30
Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 22.55
Stereo: Prettig weekend: licht pla
tenprogramma 23.55-24.00 Nieuws.
ZATERDAG
Morgen:
VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek, 7.20 Socialistisch strijdlied
7.23 Voor de jeugd. V1PRO: 7.54 Deze
dag. VARA: 8.00 Nieuws en Van de
voorpagina. 8.15 Z0.135: gevarieerd
programma. 10.30 Stereo: Tango
Rumba orkest en zangsolisten. 11.00
Nieuws. 11.02 Harmonie- en fanfa
remuziek (gr). 11.25 Oosteuropeso
kroniek. 11.45 Klatergoud, muzikaal
feuilleton.
VRIJDAG
Middag:
VPRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Top-30.
(13.00 Nieuws). TROS: 14.00 Nieuws.
14.03 Lynx (of Los). AVRO: 15.00
Nieuws. 15.03 Muziek Boetiek. (16.00
Nieuws.). (Tussen 16.00 en 17.00 evbl.
onderbreking voor een reportage van
de Ronde van de Toekomst). (Tus
sen 16.00 en 17.30 Europese atletiek
kampioenschappen te Athene). 17.00
Nieuws. 17.02 Radiojournaal. 17.05-
18.00 Zingende Bougie: gevarieerd
platenprogramma voor automobilis
ten.
ZATERDAG
Morgen
9.00 Nieuws. 9.02 Djinn: gevarieerd
programma. (10.00 en 11.00 Nieuws).
VRIJDAG 19 SEPTEMBER
NEDERLAND-1
KANAAL 7/29
10.45 uur:
DIEREN IN DE DIERENTUIN
11.10 uur:
BRONNEN VAN ONZE GESCHIEDENIS
11.35 uur:
BEELDVERHAAL VAN DE KERK
18.50 uur.
(NOS) DE FABELTJESKRANT (KLEUR)
19.00 uui
JOURNAAL
19.07 uur:
(AVRO) ROMEO
Het lever, van een hondje
19.30 uur:
JULIA (KLEUR)
20.00 uur:
JOURNAAL
20.20 uur.
IIET MONSTER VAN LOCH NESS
Verdere jacht op het gruwelbeest.
20.30 uur:
AVRO'S TELE VIZIER
20.55 uur:
NV MOORD
Zakenleven dekt de misdaad
21.45 uur:
VOOR DE VUIST WEG
22.55 uur.
TE LEA C CURSUSINFORMATIE
Schaken
(NOS) ATLETIEK
uit Athene.
19.30 uur:
(NCRV) SCHOONMOEDERS! (KLEUR)
20.00 uur:
JOURNAAL
20.20 uur:
THE GREATEST SHOW ON EARTH (KLEUR)
Circus aan het oog onttrokken
21.10 uur:
FARCE MAJEURE
'21.30 uur:
V LADIMIR ASHKENAZY
Portret van een virtuoze mlsicus.
22.20 uur:
HIER EN NU
22.45 uur:
KAST-KIJHEN
22.50 uur:
JOURNAAL
BELGIË-NED.
KANAAL 3/10
14.05-15.50 uur:
SCHOOLTELEVISIE
16.00 uur:
EUROPESE ATLETIEKKAMPIOENSCHAPPEN
ATHENE
19.30 uur:
ZIET U ER WAT IN
20.00 uur.
JOURNAAL
20.25 uur
KONING LEAR
Toneelstuk van Shakespeare
23.30 uur:
TOURNAAL
FRANSTALIGE PROGRAMMA'S
NEDERLAND-2
18.50 uur:
(NOS) DE FABELTJESKRANT (KLEUR)
19.00 uur:
JOURNAAL
19.03 uur:
SCALA
BERLGIë-FRANS
14.00, 14.30 en 15.00-15.30 Schooltelevisie. 16.25 Nieuws.
16.30-18.00 Europese atletiekkampioenschappen te
Athene. 18.10 Petite n.beille. 18.25 Schooltelevisie. 18.55
Affiches 19.25 Tartine. 19.30 Ma sorcière bïen-aimée.
20.00 Journaal. 20.30 La bonne planque. 23.10 Journaal.
FRANKRIJK-RIJSSEL
12.30 Trois étoiles. 13 00 Journaal. 13.20 Candice, ce
n'est pas sërieux. 13.35-13.40 Beurskoersen. 15.30 Fran-
ce-Vacances (slot). 16.00 Europees Kampioenschap at
letiek. '19.40 Regionaal journaal. 20.00 Journaal. 20.30
Une femme ravie, toneelstuk van Louis Vemeuil. 22.50
Europees Kampioenschap atletiek in Athene. 23.40-
23.55 Journaal.
(Van onze rtv-redactie)
Na een dag confereren heeft Phi
lips Phonografisclie industrie in
Baarn besloten de produktie van de
veelbesproken grammofoonplaat ,je
t'aime moi non plus' te staken. Dit
betekent niet dat deze plaat in de(
landen waar de justitie nog niet'
heeft ingegrepen, zoals in Nederland
en België, Uit de handel is geno
men. Tè verwachten is dat de plaat
de eerste maanden nog in de winkel
verkrijgbaar za! zijn, omdat de le
veranties op de zogenaamde winter-
orders gewoon doorgaan.
De bestellingen van de afnemers wor
den namelijk verwerkt door een com
puter en deze regelt de samenstel
ling van de pakketten die naar de
winkels gaan. Als een order voor
,Je t'aime....' in de programmering
van de computer is opgenomen, dan
zal deze ook worden uitgevoerd.
Philips Phonografische indsutrie ver
raste gisteren de Phonogram-
verkoopmaatsehappij ln Amsterdam
en Hilversum, waar 's' avonds via
de telex het bericht kwam dat de
aanmaak was gestaakt. Als reden
werd opgegeven dat Philips niet
wenst dat haar produkten oorzaak
worden van controverses. De tekst
van deze door Jane Birkra en Serge
Gaihsbourg gezongen plaat is heftig
aangeivallen in de Osservatore Ro
mano door het te duidelijk erotische
karakter. De plaat was reeds eerder
verboden in Italië. Fcnkrijk, Enge
land, Zweden en Brazilië.
(Van onze RTV-redactie)
De avonturen van baron von Münch
hausen komen deze winter in de
vorm van een musical bij de KRO
op tv. Zes afleveringen lang zal het
in de loop van de tijd danig getor
menteerde verhaal de beeldbuis be
volken en getormenteerd is (le
baron zonder twijfel. In de loop van
de tijd is er heel wat omgesold met
deze avonturier. .Baron Munchau
sen's Narrative of his Marvellous
Travels and Campaigns in Russia',
in 1785 anoniem verschenen bij uit
gever Smith in Oxford, Is vanaf het
begin een wereldsucces geweest, ook
al telde het slechts 48 pagina's.
Vertalingen verschenen allerwege,
ook in 1790 in Nederland. De
Nederlandse uitgave was, zo heette
het althans, een bewerking van <le
vijfde Engelse druk. Zij had met alle
na de eerste druk verschenen uitga
ven gemeen dat er van het oorspron
kelijke verhaal eigenlijk weinig was
lieel gelaten.
Degene aan wie uiteindelijk de ver
halen van de baron von Münch
hausen zijn toegeschreven, is de
Duitse auteur Rudolf Erich Raspe,
een man die uitblonk ln wat men ra
Duitsland de Jügendlchtung' noem
de. Hij was ook degene die ervoor
zorgde dat baron van Munchhausen
de von voor zijn naam kreeg, de um
laut er op en de extra h erin.
Hieronimus baron van Munchausen
is een man die werkelijk heeft be
staan. Hij was een gepensioneerd
officier die de merkwaardige ge
woonte had zijn vrienden op sterke
verhalen te vergasten. Hij leefde
nog toen het boek van of over hem
beroemd werd. W;e de man precies
is. althans wat zijn manier van op
treden betreft, is tot op heden een
raadsel. Er zijn vele gissingen hier
over alsook over zijn persoon, en een
boeiende uiteenzetting over de baron
en zijn .zwarte' humor kan men le
zen in het boek ,Het sadistische uni
versum' van Willem Frederik Her
mans.
De baron von Münchhausen heeft
destijds ook de filmwereld geïnspi
reerd. De UFA heeft bijvoorbeeld in
1944 een film over hem gemaakt, die
in die tijd wel vertoond werd. maar
die in Nederland nooit veel succes
heeft gehad. Men heeft getracht hem
in 1951 naar Nederland te halen,
maar toen was de tijd beslist nog
niet rijp om een dergelijk, toch wel
wat militaristisch getint verhaal, in
Nederland in de bioscopen te verto
nen.
Op 7 oktober aanstaande bestaat de
Duitse Democratische Republiek of
.Oost-Duitsland' 20 jaar. Vanaf 1949
heeft het oostelijk deel van Duits
land zich ontwikkeld tot een geslo
ten, communistisch o eenheid, van
West-Europa afgesloten door het
Ijzeren gordijn, van West-Berlijn
door de beruchte Bcrlijnse muur.
Hoe leven die 18 miljoen mensen
achter de prikkeldraadversperringen
en wachttorens ln dit land, waar
mee Nederland geen diplomatieke be
trekkingen onderhoudt?
Om die waag te kunnen beantwoor
den hebben Jaap Walvis en Alm ar
Tjepkema in opdracht van de NOS-
televisie deze zomer een reis ge
maakt door Oost-Duitsland. Zij be
zochten de havenstad Rostock aan
de Oostzee, Berlijn, de universiteits
stad Dresden, de beursstad Leipzig,
de kunststad Halle, Wittenberg "(be
kend door Maarten Luther) en het
speelgoeddorp Seiffen.
Zij spraken met arbeiders, studen
ten, professoren, parlementsleden,
kunstenaars, militairen enz. De sa
menstellers hebben getracht, naar vo
ren te laten komen wat de doorsnee-
Oostduitser van zijn eigen land
denkt. Het merendeel van de geïn
terviewden bleek te geloven in zijn
eigen socialistische boeren- en arbei-
dersstaat, meende er zeker van te
zijn dat zijn land van fascistische
smetten is gezuiverd en daarom
nooit de aanstichter van een me
oorlog zal zijn. Zelfs de Berlijnse
muur, waarachter hij volgens de
westerse opvatting gevangen zou
zitten, ziet men als een positieve
bijdrage tot de opbouw van de eco
nomie in eigen land en een garantie
voor de vrede in Europa.
Uit het fümmateriaal stelden Wal
vis en Tjepkema een documentaire
samen die de NOS-televisie op dins
dag 23 september van 20.20 tot 21.10
uur onder de titel ,Het andere Duits
land' (in afwijking van de In de
omroepbladen aangekondigde titel'
,Het gezicht van Oost-Duitsland')
via Nederland 2 uitzendt.
Het camerawerk is van Hans van
Genderen. Op zondag 5 oktober zal
de NOS in het programma .Panora-
miek' nogmaals terugkomen op en
kele belangrijke politieke vragen in
de DDR. Dit gebeurt in de vorm
van een Interview met minister-pre
sident Willi Stoph.
De KRO heeft i
de baron von
Münchhausen zo zijn eigen Ideeën.
Na het succes van de musical-achti-
ge serie Joop ter Heul heeft de KRO
eerst overwogen de Rode Pimpernel
tot musical te gaan verwerken, dit
stuitte echter op bezwaren: de rech
ten waren niet vrij. Toen is men op
het idee gekomen de baron von
Münchhausen te gaan bewerken.
Of, zoals regisseur en herschrijver
Nico Hiltrop zegt: .liet is een ver
haal voor iedereen, zonder (lat Je
hierbij vervalt in een soort zinloze
vrolijkheid'.
De baron von MünchhauseD wordt
verwerkt in een serie van zes afle
veringen. De opzet is musical-ach-
tig, de muziek is gebaseerd op be
staande musical-melodieën en de rest
wordt, is ten dele ook al, geschre
ven door de KRO-muziekman bij
uitstek: Jack Buiterman, die ook
de arrangementen voor zijn rekening
heeft genomen. ,Wij hebben ons niet
vastgepind op de authentieke gege
vens, zegt Nico Hiltrop. ,Ik baseer
me op de avonturen in het boek. Ik
zie de baron von Münchhausen als
een geinig warhoofd en ik probeer
dan van deze serie echt amusement
te maken en bepaald geen documen-
NICO HILTROP
taire verhandeling.
Wij hebben gelukkig veel geld be
schikbaar gekregen, zodat we de
kans hebben om alles, inclusief de
niet zo eenvoudige effecten, te doen
in de tv-studio. We hebben verder
niet geschroomd om leuke ideeën
die ons ineens in het hoofd kwamen
er tussenin te verwerken, dit om de
afwisseling van het geheel zo groot
mogelijk te maken. Het moeilijke
voor mij is geweest dat het boek
geen enkel dialoog heeft'.
De hoofdrol wordt in deze serie
speeld door Will van Seist. De cast
bestaat verder uit Jaap Stibbe, Tru
dy Labij, en René Frank. De rest
van de cast >s per keer wisselend.
Iedere aflevering zal 45 minuten
gaan duren. De choreografie is in
nanden van Roy Gunson, de En
gelsman die verantwoordelijk is voor
ae Black and White Minstrel show.
Venier werken dan nog mee een bal
let van tien jongens en vijf meis
jes, die geselecteerd zijn uit het
KRO-zatcrdagavondballeti De serie
begint in januari en zal op zes ach
tereenvolgende weken vertoond wor
den op Nederland-1.
'ADVERTENTIE!
33 104
Pat pakte de stok op, -die op een
open plek in het struikgewas stond,
en staarde daar onzeker naar.
,Ik stel vast, dat dit een gevonden
voorwerp is...' mompelde hij. ,Nu zou
ik eigenlijk sporens moeten zoeken,
die naar de verliezer leiden. Maar
dat is erg gevaarlijk, want ik heb
geconcludeerd dat hier een draak en
een heirs zijn. Daar kan ik, zelfs
als scherp speurder, .niet tegenop.
Als ik nu nog zelf een draak was,
dan zou Ik...'
Maar verder kwam hij niet. Het
voorwerp in zijn hand begon -vreemd
te kronkelen en hij liet het vol
afschuw los. Het was echter al te
laat. De toverstaf had zijn wens ge
hoord en nu veranderde hij lang
zaam maar zeker in een draak.
.Bejapers..' prevelde de speurder on
gerust. ,Ik voel me ineens niet zo
de
pseudo-echtgenote
(DOOR MABEL SEELEY)
Copyright 1939 by Doubleday Company Ltd.
49
,Ik weet zeker dathij omgekocht
kan zijn om... laten we zeg-gen om
het tijdstip waarop Hoxie "Mueller
vrijdag is weggegaan, iets vroeger te
stellen', eindigde ik
Niemand ging daarop in. Ilt ging
verder: .Natuurlijk lean Mueller heel
goed voor heit*avondeten zijn vertrok
ken en toch Al Sprung hebben ver
moord. Hij kan 's-avonds terugge
gaan zijn en de sleutel hebben weg
genomen op een moment dat de ei
genaar niet oplette. Ut heb u al ver
teld dat ik om lialf drie roeispan-ra
heb gehoord. Hij moet toen hierheen
gekomen zijn: ik moet me vergist
hebben met te dienken dat de boot
wegging, Hij zou tijd genoeg gehad
hebben om Ai Sprung be vermoor
den' en mij huiten westen te slaan,
maar dat kon :k niet zeggen ,en
het lichaam in de zak toestoppen en
toch nog voor het licht werd terug
te zijn bij de Vlammende Deur. Waar
schijnlijk heeft hij gedacht dat hij
een paar dagen voorsprong had eer
het lichaam gevonden zou worden.'
Vind begon: ,Goed geredeneerd, Mrs.
Corbett...'
Maar de bedrieglijk vriendelijk stem
van de sheriff onderbrak hem.
Gelooft u dat Sprung na half dr.e
in de zak is gestopt, Mrs. Corbett,
in plaats van ervóór?'
Waar komt die plotselinge kou van
daan die over je heen slaat als je
een blunder maakt? Het ene ogen
blik waren mijn handen warm en het
volgende waren ze ijskoud.
Mijn zelfvertrouwen had me zorge
loos gemaakt. Ik opende mijn mond
om mezelf te verdedigen. Maar, nee!.
dacht ik. Eeerst moest lk nadenken!
Ik keek van Vinds verblufte gezicht
naar de rustige, waakzame puiloog-
jes van de sheriff en dwong mijn
ademhaling omlaag naar het ijsblok
dat bezit had genomen vam mijn
borstkas.
We...mijn man en lk hadden er van
ochtend over hoe laat de moord waar
schijnlijk gepleegd zou zijn. U weet
dat mijn man die vrijdagavond naar
Sprung heeft gezocht. Hij kwam heel
laat terug en hij had Sprung nergens
gezien. Als Sprung zich schuil hield,
is hij waarschijnlijk nog wat langer
in zijn shuilplaats gebleven uit wees
dat mijn man terug zou komen. Eu
dan, ik hoorde diie boot na tiwee uur.'
Het kwam haperend en niet over
tuigend, ik had mijn stem niet hele
maal in bedwang. Vind probeerde:
,Dat is redelijk sheriff.'
De sheriff stoqd op en paniek over
viel me. Verbeeld je dat ik, ik, nu
zou worden gearresteerd voor de
moord. Als hij er achter kwam. me
dwong te bekennen dat ik het
lihaam van Al Sprung na half drie
had gezien, dat ik daardoor wist
welijks hoorde wat hij zei. Maar ik
was plotseling op mijn qui-vive door
da stem van de sheriff buiten: ,Mr.
Corbett, we pro' iren erachter te ko
men hoe laat Sprung vermoord werd.
Wat denkt u ervan?' Ik stond achter
Vind, niet in staat om een woord van
waarschuwing te laten horen. Steve
Corbett zat aan tafel en zat een
grote steek voor Cottie te vouwen
uit een krant; hij sloeg zijn ogen op
naar de sheriff, maar keek niet open
lijk naar mij.
.Dat is een interessant punt. sheriff.
We hebben het er vanochtend over
gehad. Naar mijn mening moet het
geweest zijn nadat ik met zoeken
was opgehouden en naar huis was ge-
uur of twaalf. Mijn vrouw zegt dat
ze om ongeveer half drie een boot
hoorde. Als de moordenaar in die
boot zat, is de moord waarschijnlijk
vlak ervoor of erna gepleegd; het
hangt ervan af of hij kwam of
gen. Met wanhoop dacht ik eraan hoe
ik mijn doen en laten had laten be
slissen door Cottie's vader, dacht ik
aan mijn besluitloosheid. Hoe kon ik
dat uitleggen? Maar de sheriff zei:
.Misschien komen we nog weieens
met Mrs. Corbett praten. Tot zover,
bedankt.' Hij klotste naar de deur.
Vind liep achter hem aan en ver
klaarde vol overtuiging dat ik niets
met enige misdaad te maken kon heb
ben. Ik was zo versuft dat ik nau-
Hij praatte er omheen, niemand werd
er veel wijzer van. De sheriff draai
de zich op zijn hakken om en liep
naar de deur; Vind ging achter hem
aan. Buiten stonden de krantenmen
sen op hen te wachten, ze dromden
om Vind heen als bijen rondom hun
koningin. Vinds bromstem klonk bo
ven het gezoem uit; hij wilde mij
wel tegen de journalisten in bescher
ming nemen, maar zelf had hij ken
nelijk geen hekel aan hun belang
stelling.
Steve Corbett vouwde de rand van
de krantensteek. hij vroeg zacht en
geamuseerd: Heeft de handige Mrs.
Corbett zich versproken?'
.Ja, en precies omdat ze dacht dat ze
handig was.'
.Het is maar goed dat ze een man
heeft om haar uit de penarie te hei
pen'.
.Het moet wel in de gaten geiopen
zijn.'
.De sheriff hoopte Iets anders te ho
ren. toen hij het aan mij vroeg.'
Vind begon het pad af te lopen; de
meeste journalisten volgden hem od
de voet. Drie van hen kwamen op ons
af. Ik deed haastig de verandadeur
op de haak.
Moe maakt u het, dame Ik ben van
de World' uit Minneapolis.'
De spreker was de blonde, mollige
jongen die vooraan stond. Moe hu u
erover denken om wat extra's te ver
dienen, laten we zeggen twintig dol
lar, voor een exclusiei verhaaltje over
deze moord? Er zit geen werk aan
vast. u hoeft alleen maar te praten.'
.Sorry, ze heeft geen belangstelling',
zei Steve Corbett over mijn hoofd
heen. Toen ik rondkeek, zag ik Cot
tie niet op de veranda, zijn vader
moest hem gauw de kamer in ge
bracht hebben.
De journalist vleide: .Goed, maar u
bent Corbett, is het niet?
Is het waar dat uw zoontje zijn le
ven lang invalide zal blijven, doordat
,Het kind heeft geen schrammetje.
De man was te dronken om hem te
raken.'
,Dat is niet wat wij gehoord hebben.
Kom. Mr. Corbett, u zit in een lelijk
parket. We zouden een massa sym
pathie voor u kunnen opwekken. Fo
to van het kind, verklaring dat hij
kreupel is... En u hebt een knaoDa
vmnw Artlr WA ts\i --
u kunnen maken dat de jury alleen
maar zou zeggen: ga in vrede en God
zegen je'.
.Het spijt me'. Het antwoord was
kortaf. _Er is voor mij geen reden
om de sympathie van het publiek od
te wekken en ook niet van een jury?
Een van de mannen tilde zijn foto
toestel in de hoogte, maar hij liet
het weer zakken. .O, hel, ik krijg
door dat gaas heen met dit licht geen
behoorlijke foto.'
De blonde jongen draaide ons zijn
mollige rug toe, maar rieo over ziin
schouder: ,Oké, u moet het zelf maar
weten.
Ik vind weQ Iemand anders.'
Ze haastten zich om ae anderen in
te halen.
Cottie's vader draalde zich schouder
ophalend om en hield de kamerdeur
open voor Cottie. .Nu zie je wat je te
wachten staat. Voor het geval ddt.'
(wordt vervolgd)
lekker... En ik geloof dat er iets conclusie moet ik nu trekken... wisseling en daar schrok hij he-
achter aan m'n rug hangt... Wat voor Toen ontdekte hij zijn gedaantever- vig van,._
NIEMAND MAG WETEN, WMÉ K HEEM GA
MAAS- JOU WIL IK HET ZEG-1
6EN.K6AWKSKIl.) WATGAJÉIN VWPE5-
NAAM IN SYEIE WTVOE-
fÜ eenPbu'fj elans
gf WEG
(hor kenneth
inns
7GAAT OM EEN PASONTDEKTE VINDPWA75
VAM HI5T0ÖSCHE ÖÖPHEPBJ VWJ GROOT
CUITUEER BEUMLIK ZAL EE
MX51BO V WEK ZfTTEW
7PAT
ZAlJEWEWIEEm»
V KöSTEU, SEP6EI
PEmcmEMoe&EfJ\
KOLONEL MKOH? KAN IK
EVEN 5PCEKEN? PEKUG?
UJ75TEKEHP. BINNEN
rtV EEN HALF WIK/