Toon Hermans in een lagere versnelling naar groot Amerika Rob de Nijs waagt de stap naar de musical PANDA EN DE GESCHAAKTE PRINSES 16 pfeviseixii iiiuwti cewixsia DONDERDAG 18 SEPTEMBER 1880 (Van onze rtv-redactie) In een van de zalen van Carré ver- lelt .Monique Smal aan Rob de Nijs dac liij Kifiukuuieren beeft. Ze ver telt Hut liem wel tien keer: de repe tities voor de nieuwe musical ,Saj- jens Fiksjun' geschreven en gecom poneerd uoor warry tieelen zijn in volle gang. Sinds 2 weken repeteert" de Nieuwe Komedie voor de musical, waarvan Erik Flooyar de regie beeft. Op 23 oktouer gaat de première in bet Xheat er-pa v njoen in Oen Haag, liet borne van ue ."Nieuwe Komedie. Rob de Nijs speelt in .Sajjena Fiks jun' ais gastacteur op verzoek van Piooyer- in de musical maakt bij zijn debuut als acteur. ,Ik neo een zalige rol. De musical gaat over een tieneridool, Wini Willy tne Boot- weeper dat ben ik die met drie rans via een tijdmachine pjot- sehng in bet jaar 4000 of zoiets te- reent komt. Daar wordt hij ver liefd op een vrouwelijke Ypsilon, een van de rassen die dan leven, ter wijl de professor die met de tijd machine experimenteert op zijn beurt verliefd word: op een van de fans. Dat kan natuurlijk eigenlijk allemaal niet. Maar via allerlei ver wikkelingen Komt dat toch weer goed. Harry Geelen beeft het mach tig gedaan. Hoe hij bet verzonnen heeft, snap je niet. We werken op het toneel ook met filmprojectie en allerlei technische toestanden'. Rob vertelt enthousiast over zijn nieuwe rol. Van acteren is hij niet bang. ,Ik heb destijds op de acade mie voor kleinkunst spel-lcs gehad. Erik zegt., dat het goed gaat. Weet je, een zanger ben ik al, nu moet ik nog zien een goed acteur te worden. Nee, geen opleiding meer. Gewoon, via de praktijk. Zo heeft Ko van Dijk het ook geleerd'. Vanuit de benedenzaal in Carré klinkt muziek. De repetities voor de nieuwe Snip en Snap revue zijn ook in volle gang. .We hebben al op het toneel gerepeteerd, maar vandaag is dat voor de revue. We hebben wei nig tijd voor se® gesprek. Br moet gewerkt worden en om één uur moet ik in Hilversum zijn voor de camera repetities van .Studio Anno'. Tussen de bedrijven door vertelt Erik Piooyer dat de musical geschikt :s voor personen tussen 5 en de 80. Han Reiziger neemt de arrangemen ten voor zijn rekening en Lynn Wolsley studeert de balletten in. John Soer en Bram van de Vlugt zit ten intussen geduldig te wachten tot de regisseur hen nodig heeft. Idolen ACs we even later met Rob de Nijs samen in de taxi zitten naar het sta tion, vertelt hij dat .Sajjens Fiksjun' geen gemakkelijke musical is. .Er zitten heel weinig meezingers in, maar het klinkt allemaal heel erg fijn'. Volgens Rob de Nijs ls de hele Ldolenverering, zoals Mi die ook ge kend heeft, voorbij. .Zelfs de Rol ling Stones lopen ze niet meer ach terna'. In de trein vertelt Rob de Nijs dat hij zijn bar in Bergen op Zoom gaat /erkopen, omdat hij heit te druk heeft en hij haast nooit meer in Bergen op Zoom is. Wegens drukke werk zaamheden heeft hfl ook voor de uit nodiging bedankt om naar het song festival In Barcelona te komen. DONDERDAG 18 SEPTEMBER Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00-930 Gymnastiek voor de huis vrouw). 9.35 Waterstamden. 9.40 Schoolradio 10.00 Stereo: Aubade: klassieke en semi-kiassieke muziek (gr). U.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 11.85 Mededelingen. HILVERSUM-1 HILVERSUM-2 Middag: NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd programma. (12.26 Mededelingen ten behoeve van land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten). 14.00 Stereo: The Kiltma Hawaiians Show: licht muziekprogramma. 14.30 Schoolradio. 14.50 Lichte grammo- foonmuziek. 15.00 Hervormde mid dagdiens t. NOS: 15.30 Bezigheden: magazine over liefhebberijen en vrijetijdsbesteding. 16.00 Nieuws. 16.02 Meer over minder: informatief programma over mensen en dingen die minder op de voorgrond treden. 17.30 Toerismo: toeristische infor matie uit binnen- en buitenland. NORV: 17.45 Sportactualóiteiten. Avond: 18.00 Tijd vrij voor muziek in vrije tijd: Mannenkoor. 18.30 Nieuws 18.41 Actualiteiten. Plm. 19.00 Spektrum: maatschappelijke vraagstukken na der belicht. 1935 Muziek van het Leger des Heils (gr). (Tussen 19.30- 20.00 reportage Europese atletiek- kampioenschappen te Athene). 19.30 Licht platenprogramma. 20.00 Mu ziek, muziek, muziek: gevarieerd muziekprogramma (opn). 21.50 Kerkorgelconcert: oude muziek (opn). 22.20 Avondovertfenking. 2230 Nieuws. 22.38 Parlementair over zicht. 22.45 Mededelingen. 22.50 Ste reo: Sterren in stereo: licht gevari eerd muziekprogramma 23.55-24.00 Nieuws. VRIJDAG Morgen: KRO: 7.00 Nieuws. 730 Het levende woord. 7.15 Badinerie: klassieke, se- mi-klassieke en moderne muziek gr). 730 Nieuws: 7.32 Actualiteiten; 7.50 Overweging; 8.00 Nieuws.) 8.30 Middag: 1230 Modem platteland. 12.35 Top- Ïers van toen (gr). 13.00 Nieuws. 3.11 Radiojournaal. 13.30 't Muzi- kantenuur: 1 Stereo: Pianotrio: se- mi-klassieke muziek. 2 Mono: Kla vecimbelrecital: Oude muziek. 14.30 't Is historisch: programma over ge schiedenis en archeologie. 15.00 Paul Vlaanderen en het Alex-Mysterie. detective-hoorspel. 15.27 Kwispel: quiz. 15.35 Stereo: Mannenkoor: in ternationale volksliederen. 15.55 Ste reo: Semi-klassieke harpmuziek (.gr). 16.00 Nieuws. 16.02 Schakeringen: cultureel rmma in woord en muziek. 1" '.'sen 10+ en 20-: lichte g" nmuziek voor de tieners. or de jeugd. 17.55 Meded° Avond 18.00 i8.iJ Radiojournaal. 18.20 Uitzending van de Communis tische Partij Nederland. 1830 Ste reo: Holle-Bolle-Wijs: licht platen- programma. 19.25 Gesproken brief. 19.30 Nieuws. IKOR: 19.35 Kerk ver af en dichtbij. 19.40 Mens en Bijbel: radiocatechese. 19.50 Memo: boeken over de vrede. AVRO: 20.05 Tout a tol, praatje. 20.30 Stereo: Radio Fil harmonisch Orkest: klassieke en se mi-klassieke muziek. 22.00 Zo goed als nieuws: berichten van toen en de feiten van nu. 22.30 Nieuws. 22.38 Radiojournaal. NOS: 22.55 Interna tionale Gaudeamus Muziékweek 1969 (Stereo). 2335-24.00 Nieuws. VRIJDAG Morgen: AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lich te grammofoonmuziek. (830-8.33 De Groenteman). 8.50 Morgenwijding. 14OS: 10.00 Stereo: Berlioz in woord en muziek, muzikale lezing. AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeids vitaminen: populair verzoekplaten- programma. (11.00-11.02 Nieuws). 11.30 Stereo: Firato '69: Promenade concert. 11.55 Beursberichten. ii liddag: NOS: 12.00 Nieuws. 12.03 Micro-no tities. KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Ac tualiteiten. 13.08 TNT: muziek van één tot twee. 14.00 Nieuws. 14.03 Pop-In: gezellig aanplaten. 15.00 Nieuws. 15.03 Holster: pop- en coun- trymuziek. (Tussen 16,00 en 17.00 eventueel onderbreking voor een re portage van de Ronde van de Toe komst). 16.00 Nieuws. 16.03 10Rrr_: hisparade. 17.00 Nieuws. 17.02 Actu aliteiten. 17.07-18.00 Draaijijofdraai- ik: verzoekplatenprograimima. VRIJDAG Morgen: VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 De Eddy Becker Show. (10.00 Nieuws. 10.20- 10.30 Europese atletiekkampioen- schappen te Athene). NOS: 11.00 Nieuws. 11.03 Felix Meurders. fADVERTENTIE) DONDERDAG 18 SEPTEMBER NEDERLAND-1 KANAAL T/» NEDERLAND I 1135 uur: (NOS-NOT) DE KERK EN DE SAMENLEVING \AN ENDONESIë 14.00 uur: NEDERLAND IN WEST-EUROPA 14.25 uur: DIEREN EN DE DIERENTUIN 18.50 uur: (KLEUR) DE FABELTJESKRANT 19.00 uur: (NOS) JOURNAAL 1937 uur: (VARA-KLEUR) WAAR DE TIJD HEEFT STILGE STAAN Informatie over de Grote zandwoestijn in Australië, waar dieren en planten zich- nauwelijks In stand kunnen houden. 19.45 uur: (KLEUR)DOELPUNT Filmimpressie van een basket ballwedstrijd door Domi nique Delouche. 20.00 uur: (NOS) JOURNAAL 20.20 uur: ACHTER HET NIEUWS 20.45 uur: (KLEUR) DE SHADOKS EN DE GIBÏS Ditmaal een extra lange strip over deze kreukelfiguren 2J.10 uur: DE MAN EN HET BOTENHUIS Thriller van John Mortimer 22.10 uur: TELEAC-CURSUSINFORMATIE 22.30 uur: (NOS) JOURNAAL 22.35 uur: ATLETIEK 20.00 uur: (NOS) JOURNAAL 20.20 uur: .HIER IS HERRIJZEND NEDERLAND' Documentaire over het eerste bevrijde Nederlandse radiostation 20.50 uur: ALS IK NIET TERUGKOM - DRINK DAN IETS VAN MIJ Bommenwerper .Lancaster* betekende In de tweede wereldoorlog een terreur voor de vijand. Deze film volgt de vluchten van .O for Boe' die heelhuids van al zijn operaties terugkeerde. 21.40 uur: (KLEUR) 8PORTLIGHT Wereldkampioenschap motorrennen 50 cm3 22.10 uur: (NOS) JOURNAAL 1435-1530 uur: SCHOOLTELEVISIE 1630 uur: EUROPESE A TLETIEKKAMPIOEN SCHAPPEN TE ATHENE 19.30 uur. «ANDMANNETJE 1935 uur: ITENE R KLANKEN 20.00 uur: JOURNAAL 20.25 uur: HIGH CHAPARRAL Western. 21.15 uur: VEROVER DE AARDE Op zoek naar levende wezens in de kosmos. 22.10 uur: PREMIÈRE 22.50 uur: JOURNAAL FRANSTALIGE PROGRAMMA'S NEDERLAND-2 KAXAALM 1830 uur: (NOS-KLELR) DE FABELTJESKRANT 1.9.00 uur: JOURNAAL 19.03 uur: SCALA 19.30 uur: (TROS) COHEN b KELLY BKLülë-FEANS 14.30 en 15.00-15.30 Schooltelevisie; 16.25 Nieuws. 16.30 Europese atletiekkampioenschappen te Athene: 17.40 Schooltelevisie; 18.05 Jeudi-jeux: 18.15 Schooltelevisie; 18.40 Europese atletiekkampioenschappen te Athene, 20.00 Journaal: 20.30 Miquitte et sa. mère; 22.00 Le car rousel aux images: 22.45 Journaal. ERANKRLJK-RIJSSEL 12.30 La aéquence du jeune spectateur; 1-3.00 Jounaal; 13.20 Candice, ce n'est pas sérieux; 13.35-13.40 Beurs koersen; 16.30 Europese kampioenschappen atletiek; 19.40 Regionaal journaal; 20.00 Journaal; 20.30 Pano rama; 21.30 Les envahisseurs; 22.20 Europese kam pioenschappen atletieki 23.20-23.35 Journaal. (Van onze kunstredactie) Kamer 426 In Hilton-Amsterdam W kennelijk een werkkamer. Het ta- duïdeliik maken dat eten voor de east, die op deze kamer huist, niet 2e belangrijkste bezigheid is, lijkt achteloos opzij geschoven. Op een a dere tafel liggen papieren, schrijf stiften en tapes schijnbaar ordeloos door elkaar, een geopende babypiano, enkele bandrecorders en wat schots en scheef door elkaar gesmeten kle dingstukken completeren het beeld. Centraal in dat van driftige activi teit tintelende decor een gebruinde man in een geel sporthemd, een lin nen broek en lichte zo nierschoentjes Toon Hermans met de ringer op de lippen. De bezoeker duidelijk ma kend, dat hij geacht wordt nog even stil te zijn, omdat er uit de luidspre ker van de uiini-recorder een geluid moet komen, dat minitieus getimed moet worden. .Anders weet ik dade lijk niet meer waar ik gebleven ben', zegt hij even later verontschuldigend, terwijl op het ronde gezicht de brede lach zichtbaar wordt, die voor velen het beeld van komiek-liedjeszanger cabaretier Toon bepaalt. Toon Hermans werkt, dat is duide lijk, met evenveel overgave als nauw gezetheid, aan zijn nieuwe Nederland se show, die zoals gemeld volgende maand in België ten doop zal wor den gehouden. al eerder beantwoord, maar Toon wil het best nog eens toelichten: .Heel gewoon omdat ik in een Ne derlands theater dag-in dag-uit zou moeten spelen en ik in België voor lopig maar een paar voorstellingen per week gepland heb. En die tus senliggende dagen heb Ut hard nodig om verder te werken aan mijn in ternationale show1. Het hoge woord ls eruit en de vol gende vraag kan dan ook niet an ders zijn, hoe het daar nu mee staat: zijn de Amerikaanse plannen defini tief van de baan, ligt de show in de ijskast, ls er iets rrus gegaan bij de voorbereidingen Er logt bijna iets van berusting in Toons ogen, wan neer hij zich opmaakt, om voor de zoveelste maal een simpel verhaal te vertellen, dat desondanks In on telbare versies van niet- of slechts de ho Ls omspeeld met onderstellingen .Ondanks het feit, dat ik verschil lende aanlokkelijke aanbiedingen heb gekregen om op basis van de show, die ik verleden jaar heb gespeeld, eerst hier voor een aantal zalen vol Amerikanen, daairna in Canada, er gens in een theater te starten, heb ik zelf, ik persoonlek dus, nog steeds nee gezegd. Luister, de enige man,, die met die Show het toneel op moet ben ik en. de enige die er mee op zijn smoel kan vallen ben ik ook. Dat risico wil ik best nemen, want dat zit nu eenmaal in het vak: dat heb je iedere keer opnieuw wan neer je met een nieuw programma komt. Maar dan moet ik, voor ik het toneel op ga, er toch zelf echt we! voor honderd procent in geloven. An ders ben ik al weg voor ik op korii'. tien minuten, die je schrijft er later weer negen weg gooien, in de hoop dat je dié ene goeie hebt overgehou den. Zo gaat het met je liedjes, maar vooral met je tekst. Kijk, die liedjes kun je op een bepaald mo ment zelf ook nog wel cijfers ge ven: je weet dat je er hebt, die een acht waard zijn, maar er zijn ook zeventjes en magere zesjes bij. Je zou trouwens niet alleen met achten kunnen werken. Maar met de tekst ligt het anders: daar heb je veel minder grip op. En nu kan ieder een wel tegen mij zeggen, dat het allemaal fijn is, zoals het nu in elk aar zit, dat ik er zo mee naar een Amerikaans theater kan, dat het niet beter kan. ik voel zelf, dat het niet waar is, dat er nog altijd te veel in zit. Dat niet honderd pro cent is'. ,Ik heb In die show heus materiaal genoeg, dat een internationale toets kan weerstaan, maar New York is altijd nog drie trapjes hoger. En zo lang Ut daar niet aan toe ben, ga ik op de meest verleidelijke aanbiedin gen niet in. Laat ik het wat nader preciseren: lk zou nog zo'n kwar tier. twintig minuten misschien, ma teriaal van internationaal niveau moeten hebben. Die komen er, ik geloof zelfs dat ik ze nu al heb. Maar dat zal dan eerst moeten blijken, wanneer lk het avond aan avond met pubUek heb getest'. ,Ik heb namelijk het gevoel, dat lk in de drie uur materiaal, van mijn nieuwe show, die ik volgende maand in Gent voor het eerst zal spelen en tegen die tijd moet ik er een pro gramma van ongeveer twee uur uit gekneed hebben dat kwartier, die twintig minuten heb zitten. Dat die straks, als ik de show helemaal in mijn vingers heb, naar de Engels talige show kunnen worden overge bracht. En als dat niet lukt, wel dan ga ik gewoon met, ik ga toch niet aan de gang met iets. waar ik zelf niet in geloof?' De lach, die tijdens de serieuze uit eenzetting verdwenen was ,ik ben nu eenmaal niet zo'n gezelschapsko miek als de mensen wel eens denken, ik ben niet zo'n wltzen-vertelier aan tafel...' de lach breekt weer door als h(j eraan toevoegt: ,Als je mu eens realiseert, dat een onlangs overle den Amerikaan als Frank Loess er ruiim vier jaar schreef aan shows als .Gtiys and Dolls', dan mag ik er toch wel even van uitgaan, dat ik krijg. Tussen Frank Loesser en Toon Hermans ligt namelijk nog wel een i straatje verschil....' Engelse tv Honderd procent Er zijn overigens wel degeUjk meer concrete plannen, dan het bovenaan- de zou doen vermoeden. Daarop ook ls het wat elastieken speelplan van de nieuwe show gebaseerd: korte roekeen voorstellingen ln de laatste maanden van dit jaar in Gent, Ant werpen en Brussel bieden de gele- !;enne(d hard verder te werken in iet Engels. Omdat, wanneer de BBC het sein geeft, de show voor de En gelse televisie moet worden opgeno men. Afgesproken dat het zal gebeuren ia er al, er moet alleen nog beslist worden of het een uitzending van vjjftig minuten dan we twee van dertig zullen worden. Ook het tijd stip van uitzending staat nog niet vast, maar als dat in het voorjaar zal zijn, mag worden aangenomen, dat de start in een Engels theater daar na een maandje ongeveer op zal vol gen. ,En wordt het pas na ae vakan tie uitgezonden, dan zal ik dus ook paa in het najaar in Londen of zo starten. Maar dat het ln het komen de jaar gaat gebeuren, mag wel wor den aangenomen', zegt Toon, er aan toevoegend, ,als je voor Amerika op 1983 gokt, zit je zeker goed....' Wanneer de Engelstalige show zijn definitieve vorm heeft gekregen Toon heeft momenteel veel steun aan zijn grote collega Michael Flanders, die hem helpt met het polijsten van het materiaal en wie zou dat beter kunnen dan de man, die zelf jaren lang uitverkocht op West-End heeft gestaan 'gaat het volledige script naar twee Duitse vertalers, die al bezig zijn om de Duitse tek3t te maken voor de ,Schau' die zeker, daarvoor zijn de eerste contracten al getekend, in Duitsland en Oostenrijk zal worden gespeeld. Twee pianisten Toon schreef zjtn nieuwe show voornamelijk in Zwitserland. Hij is net terug van een zesweeks verblijf bij zijn vriend Ted Schaap, van Haags cartoonist intussen een voor aanstaand man in de Zwitserse uit geverij geworden, maar die deson danks ook nu weer het affiche voor de nieuwe show heeft gemaakt. Is er van die nieuwe snow aJ te zegigen? .Zeker, al ben ik bang, dat het in de komende weken mis schien weer allemaal verandert. Maar één ding staat wed vast, ik heb iets heel nieuws in handen, ga- loof ik. Ik zal anders werken, min der op de vaudeville, minder op da ahowbusiness-toer en meer op, wat de Amerikanen zó mooi noemen, ee.n .personality-level'. Minder bonte frouw om miijn hoge hoed e stok aan te geven en ook gëen com bo meer. Ik iheb altijd geweldig met de jongens gewerkt, maair het waa naar mijn gevoel een beetje achter haald. Ik kom nu alleen met twee pianisten achter twee vleugels: R!- nus van Galen en Cor Cools. Daar door krijgt het allemaal een ander kleurtje, wordt er toch een ander sfeertje opgeroepen. Ten minste, dit hoop ik, tenslotte zijn wij nog mu; pas aan het repeteren'. Heeft het Jaar van betrekkelJN rust, van min of meer in stilte h zaken bekijken, Toon goed gedait* .Geweldig, ik voel mij weer net b vroeger, als ik naar het theaters- en tintelde van spanning om wee li mogen werken. Alle gevoel van tot is verdwenen, lk popel om weer us de gang te gaan'. zemsteel vlak langs hem vloog. Hi; schrok dan ook vreselijk, terwijl hi: het akelige mens nakeek, dat in de richting van het paleis verdween. »H-het is h-hier niet v-velligens...' prevelde hij verbleekt. ,Ik m-moet weg... Maar aan de andere kant kan ik nu misschien sporens vinden., en bovendien moet lk concluderen waar die gouvernante is gebleven. Ze is misschien wel b-betoverd, toen ze die heks tegenkwam...' Hij wierp een schichtige blik om zich heen en begon speurend door het struikgewas te sluipen. Zo na derde hij langzaam een open plek eu daar stond een vreemdversier- de pseudo-echlgenoH (DOOR MABEL 8 EE LEY) Copyright 1939 by Doubleday b Company Ltd. Ik liep naa/r voren. ,Zou ik in de boot kunnen kijken?' Als ik een weegbreeblad zou kunnen vinden, een gevlekt weegbreeblad.... Hij stak zijn arm uit om me tegen te houden. ,U kunt uw vingerafdruk ken beter niet op die boot zetten, dame. De sheriff heeft gezegd dal ik ervoor moest zorgen dat niemand hem aanraakte'. Er was verder voor ons daar niets te doen; zwijgend keken we met ons drieën toe terwijl de man zijn bo tenhuis weer afsloot. Hij bleef naast ons staan terwijl we in de wagen stapten. Rinkelend met zijn sleutels vertelde hij ons wat een goede zaak hij hier had en hij nam afscheid van ons alsof we zijn persoonlijke .Hoeveel kans heeft een leugenaar?' vroeg ik zo gauw we weggereden wairèn. .Nul komma negenennegentig pro- Dt wee» heen eroD dat Mueller het me» kon hebben gestolen. ,Als Hoxie het mes heeft laten slin geren. zal Boxruud het vinden. Ck hoop dat zijn vingerafdrukken erop staan'. Was daar enige kans op? Ik zei: Jk hoop dat de sheriff die' ik spelde .r-e-v-o-l-v-e-r-s niet vindt'. Cottie vroeg: Mamma, heb je het over revolvers?' Zijn vader zei: „Je onderschat de Corbetts'. Ik vroeg me af wait de sheriff dacht van de Corbetts. De landelijke rust was uit het kamp verdwenen toen wij er terugkwamen. Ben haJlf dozijn jongemannen in tweed pakken, de hoed achterop het hoofd geschoven, verdrongen zich voor de deur van John Loxton; in het voorbijrijden zag ik de eige naar van het kamp achter het gaas van zijn veranda, gekweld en opge jaagd, zijn baardje wipte op en neer door zijn zenuwachtig praten. Er was ook iemand anders voorbij gekomen. We hadden ons nog maar amper in ons huisje opgesloten alle huisjes in de rij zagen eruit als of ze waren gebarricadeerd om een belegering te doorstaan of de sheriff klopte op onze deur. Achter hem stond een man met het oppervlakkig-vlotte uiterlijk van dè politicus, dun, krullend bruin haar, ogen die me niet recht aankeken, een stroperig-vochtige kleine mond en zware kaken. Zijn weldoorvoede lichaam volgde Boxruud naar onze veranda. .Mr en mrs Corbett, dit is mr Joe E. Vind, officier van justitie in deze staat, die de leiding heeft van dit onderzoek'. De sheriff hield rijn gezicht in de Elooi, maar ik vermoedde wat er in am omging. ,Zo, zo, en er is ook een kleine jon gen, geloof lk?' Officier van justitie Joe E. Vind legde de Jovialiteit er dik bovenop. .Ik weet zeker dat een charmant gezinnetje als dit niets met een moord te maken kan hebben. Hel spijt me dat we u moeten storen; wij vinden niets vervelender dan u, mensen uit de stad. die hier aan on ze prachtige meren ontspanning pro beren te vinden voor de bekommer nissen van het stadsleven, lastig te moeten vaJllen. Maar als formali teit...' .Mr Vind wij ieders verklaring nog eens horen', legde de sheriff uil. ,Hij zou nu graag die van u horen. Misschien kunnen we naar binnen |aan en met u beginnen, mr Oor- Ma* Corbett «twmA* «oodor «rathouoi- asme toe. De mannen gingen de ka mer in en deden beide deuren achter zich dicht. De ondervraging duurde korter dan de avond tevoren; nog geen dertig minuten later kwam Ste ve Corbett de kamer uit en ik ging naar binnen. Het was een erg onofficieel vertrek voor een gerechtelijk onderzoek: Vind zat met zijn ene been over het andere geslagen op de enige schom melstoel, de sheriff zat op mijn bed en ik op dat vau Cottie. Vind stelde de vragen, maar hij deed het de door de sheriff in diens sierlijke hand schrift beschreven bladzijden voor zich. Hij-schreef er niets bij. .Al leen maar een formaliteit', stelde hij me nogmaals gerust toen hij klaar was. De grijze oogjes keken me nog steeds niet recht aam, maar dwaal den over mijn figuur en zijn vochtige mond werd nog stroperig. ,Ik zal een oogje voor u in het zeil houden, Mrs. Corbett. Als u door journalisten la-s- verioren ln het gesprek. ,U stelt belang in Hoxie Mueller?' Dt begon: ,Dc kom steeds weer te rug op de gedachte... We willen zelf niet onder verdenking komen ie staan. Het lijkt zo duidelijk dat Mr. Mueller kost wa.t kost zijn geld te rug wilde hebben.' De officier van justitie knikte in stemmend, maar ik moest van de sheriff precies vertellen hoe ons be zoek aam de Vlammende Deur die morgen was verlopen; hij liet me elk elk gebaar beschrijven. (word* vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 16