Toon Hermans in een lagere
versnelling naar groot Amerika
Rob de Nijs waagt de
stap naar de musical
PANDA EN DE GESCHAAKTE PRINSES
16
pfeviseixii iiiuwti cewixsia
DONDERDAG 18 SEPTEMBER 1880
(Van onze rtv-redactie)
In een van de zalen van Carré ver-
lelt .Monique Smal aan Rob de Nijs
dac liij Kifiukuuieren beeft. Ze ver
telt Hut liem wel tien keer: de repe
tities voor de nieuwe musical ,Saj-
jens Fiksjun' geschreven en gecom
poneerd uoor warry tieelen zijn in
volle gang. Sinds 2 weken repeteert"
de Nieuwe Komedie voor de musical,
waarvan Erik Flooyar de regie beeft.
Op 23 oktouer gaat de première in
bet Xheat er-pa v njoen in Oen Haag,
liet borne van ue ."Nieuwe Komedie.
Rob de Nijs speelt in .Sajjena Fiks
jun' ais gastacteur op verzoek van
Piooyer- in de musical maakt bij
zijn debuut als acteur. ,Ik neo een
zalige rol. De musical gaat over
een tieneridool, Wini Willy tne Boot-
weeper dat ben ik die met
drie rans via een tijdmachine pjot-
sehng in bet jaar 4000 of zoiets te-
reent komt. Daar wordt hij ver
liefd op een vrouwelijke Ypsilon,
een van de rassen die dan leven, ter
wijl de professor die met de tijd
machine experimenteert op zijn
beurt verliefd word: op een van de
fans. Dat kan natuurlijk eigenlijk
allemaal niet. Maar via allerlei ver
wikkelingen Komt dat toch weer
goed. Harry Geelen beeft het mach
tig gedaan. Hoe hij bet verzonnen
heeft, snap je niet. We werken op
het toneel ook met filmprojectie en
allerlei technische toestanden'.
Rob vertelt enthousiast over zijn
nieuwe rol. Van acteren is hij niet
bang. ,Ik heb destijds op de acade
mie voor kleinkunst spel-lcs gehad.
Erik zegt., dat het goed gaat. Weet
je, een zanger ben ik al, nu moet ik
nog zien een goed acteur te worden.
Nee, geen opleiding meer. Gewoon,
via de praktijk. Zo heeft Ko van
Dijk het ook geleerd'.
Vanuit de benedenzaal in Carré
klinkt muziek. De repetities voor de
nieuwe Snip en Snap revue zijn ook
in volle gang. .We hebben al op het
toneel gerepeteerd, maar vandaag is
dat voor de revue. We hebben wei
nig tijd voor se® gesprek. Br moet
gewerkt worden en om één uur moet
ik in Hilversum zijn voor de camera
repetities van .Studio Anno'.
Tussen de bedrijven door vertelt Erik
Piooyer dat de musical geschikt :s
voor personen tussen 5 en de 80.
Han Reiziger neemt de arrangemen
ten voor zijn rekening en Lynn
Wolsley studeert de balletten in.
John Soer en Bram van de Vlugt zit
ten intussen geduldig te wachten tot
de regisseur hen nodig heeft.
Idolen
ACs we even later met Rob de Nijs
samen in de taxi zitten naar het sta
tion, vertelt hij dat .Sajjens Fiksjun'
geen gemakkelijke musical is. .Er
zitten heel weinig meezingers in,
maar het klinkt allemaal heel erg
fijn'. Volgens Rob de Nijs ls de hele
Ldolenverering, zoals Mi die ook ge
kend heeft, voorbij. .Zelfs de Rol
ling Stones lopen ze niet meer ach
terna'.
In de trein vertelt Rob de Nijs dat
hij zijn bar in Bergen op Zoom gaat
/erkopen, omdat hij heit te druk heeft
en hij haast nooit meer in Bergen
op Zoom is. Wegens drukke werk
zaamheden heeft hfl ook voor de uit
nodiging bedankt om naar het song
festival In Barcelona te komen.
DONDERDAG 18 SEPTEMBER
Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw.
(9.00-930 Gymnastiek voor de huis
vrouw). 9.35 Waterstamden. 9.40
Schoolradio 10.00 Stereo: Aubade:
klassieke en semi-kiassieke muziek
(gr). U.00 Nieuws. 11.02 Voor de
zieken. 11.85 Mededelingen.
HILVERSUM-1
HILVERSUM-2
Middag:
NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd
programma. (12.26 Mededelingen ten
behoeve van land- en tuinbouw; 12.30
Nieuws; 12.41 Actualiteiten). 14.00
Stereo: The Kiltma Hawaiians Show:
licht muziekprogramma. 14.30
Schoolradio. 14.50 Lichte grammo-
foonmuziek. 15.00 Hervormde mid
dagdiens t. NOS: 15.30 Bezigheden:
magazine over liefhebberijen en
vrijetijdsbesteding. 16.00 Nieuws.
16.02 Meer over minder: informatief
programma over mensen en dingen
die minder op de voorgrond treden.
17.30 Toerismo: toeristische infor
matie uit binnen- en buitenland.
NORV: 17.45 Sportactualóiteiten.
Avond:
18.00 Tijd vrij voor muziek in vrije
tijd: Mannenkoor. 18.30 Nieuws 18.41
Actualiteiten. Plm. 19.00 Spektrum:
maatschappelijke vraagstukken na
der belicht. 1935 Muziek van het
Leger des Heils (gr). (Tussen 19.30-
20.00 reportage Europese atletiek-
kampioenschappen te Athene). 19.30
Licht platenprogramma. 20.00 Mu
ziek, muziek, muziek: gevarieerd
muziekprogramma (opn). 21.50
Kerkorgelconcert: oude muziek
(opn). 22.20 Avondovertfenking. 2230
Nieuws. 22.38 Parlementair over
zicht. 22.45 Mededelingen. 22.50 Ste
reo: Sterren in stereo: licht gevari
eerd muziekprogramma 23.55-24.00
Nieuws.
VRIJDAG
Morgen:
KRO: 7.00 Nieuws. 730 Het levende
woord. 7.15 Badinerie: klassieke, se-
mi-klassieke en moderne muziek gr).
730 Nieuws: 7.32 Actualiteiten;
7.50 Overweging; 8.00 Nieuws.) 8.30
Middag:
1230 Modem platteland. 12.35 Top-
Ïers van toen (gr). 13.00 Nieuws.
3.11 Radiojournaal. 13.30 't Muzi-
kantenuur: 1 Stereo: Pianotrio: se-
mi-klassieke muziek. 2 Mono: Kla
vecimbelrecital: Oude muziek. 14.30
't Is historisch: programma over ge
schiedenis en archeologie. 15.00 Paul
Vlaanderen en het Alex-Mysterie.
detective-hoorspel. 15.27 Kwispel:
quiz. 15.35 Stereo: Mannenkoor: in
ternationale volksliederen. 15.55 Ste
reo: Semi-klassieke harpmuziek (.gr).
16.00 Nieuws. 16.02 Schakeringen:
cultureel rmma in woord en
muziek. 1" '.'sen 10+ en 20-:
lichte g" nmuziek voor de
tieners. or de jeugd. 17.55
Meded°
Avond
18.00 i8.iJ Radiojournaal.
18.20 Uitzending van de Communis
tische Partij Nederland. 1830 Ste
reo: Holle-Bolle-Wijs: licht platen-
programma. 19.25 Gesproken brief.
19.30 Nieuws. IKOR: 19.35 Kerk ver
af en dichtbij. 19.40 Mens en Bijbel:
radiocatechese. 19.50 Memo: boeken
over de vrede. AVRO: 20.05 Tout a
tol, praatje. 20.30 Stereo: Radio Fil
harmonisch Orkest: klassieke en se
mi-klassieke muziek. 22.00 Zo goed
als nieuws: berichten van toen en de
feiten van nu. 22.30 Nieuws. 22.38
Radiojournaal. NOS: 22.55 Interna
tionale Gaudeamus Muziékweek 1969
(Stereo). 2335-24.00 Nieuws.
VRIJDAG
Morgen:
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws.
8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lich
te grammofoonmuziek. (830-8.33 De
Groenteman). 8.50 Morgenwijding.
14OS: 10.00 Stereo: Berlioz in woord
en muziek, muzikale lezing. AVRO:
10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeids
vitaminen: populair verzoekplaten-
programma. (11.00-11.02 Nieuws).
11.30 Stereo: Firato '69: Promenade
concert. 11.55 Beursberichten.
ii liddag:
NOS: 12.00 Nieuws. 12.03 Micro-no
tities. KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Ac
tualiteiten. 13.08 TNT: muziek van
één tot twee. 14.00 Nieuws. 14.03
Pop-In: gezellig aanplaten. 15.00
Nieuws. 15.03 Holster: pop- en coun-
trymuziek. (Tussen 16,00 en 17.00
eventueel onderbreking voor een re
portage van de Ronde van de Toe
komst). 16.00 Nieuws. 16.03 10Rrr_:
hisparade. 17.00 Nieuws. 17.02 Actu
aliteiten. 17.07-18.00 Draaijijofdraai-
ik: verzoekplatenprograimima.
VRIJDAG
Morgen:
VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 De Eddy
Becker Show. (10.00 Nieuws. 10.20-
10.30 Europese atletiekkampioen-
schappen te Athene). NOS: 11.00
Nieuws. 11.03 Felix Meurders.
fADVERTENTIE)
DONDERDAG 18 SEPTEMBER
NEDERLAND-1
KANAAL T/»
NEDERLAND I
1135 uur:
(NOS-NOT) DE KERK EN DE SAMENLEVING \AN
ENDONESIë
14.00 uur:
NEDERLAND IN WEST-EUROPA
14.25 uur:
DIEREN EN DE DIERENTUIN
18.50 uur:
(KLEUR) DE FABELTJESKRANT
19.00 uur:
(NOS) JOURNAAL
1937 uur:
(VARA-KLEUR) WAAR DE TIJD HEEFT STILGE
STAAN
Informatie over de Grote zandwoestijn in Australië,
waar dieren en planten zich- nauwelijks In stand
kunnen houden.
19.45 uur:
(KLEUR)DOELPUNT
Filmimpressie van een basket ballwedstrijd door Domi
nique Delouche.
20.00 uur:
(NOS) JOURNAAL
20.20 uur:
ACHTER HET NIEUWS
20.45 uur:
(KLEUR) DE SHADOKS EN DE GIBÏS
Ditmaal een extra lange strip over deze kreukelfiguren
2J.10 uur:
DE MAN EN HET BOTENHUIS
Thriller van John Mortimer
22.10 uur:
TELEAC-CURSUSINFORMATIE
22.30 uur:
(NOS) JOURNAAL
22.35 uur:
ATLETIEK
20.00 uur:
(NOS) JOURNAAL
20.20 uur:
.HIER IS HERRIJZEND NEDERLAND'
Documentaire over het eerste bevrijde Nederlandse
radiostation
20.50 uur:
ALS IK NIET TERUGKOM - DRINK DAN IETS VAN
MIJ
Bommenwerper .Lancaster* betekende In de tweede
wereldoorlog een terreur voor de vijand. Deze film
volgt de vluchten van .O for Boe' die heelhuids van
al zijn operaties terugkeerde.
21.40 uur:
(KLEUR) 8PORTLIGHT
Wereldkampioenschap motorrennen 50 cm3
22.10 uur:
(NOS) JOURNAAL
1435-1530 uur:
SCHOOLTELEVISIE
1630 uur:
EUROPESE A TLETIEKKAMPIOEN SCHAPPEN TE
ATHENE
19.30 uur.
«ANDMANNETJE
1935 uur:
ITENE R KLANKEN
20.00 uur:
JOURNAAL
20.25 uur:
HIGH CHAPARRAL
Western.
21.15 uur:
VEROVER DE AARDE
Op zoek naar levende wezens in de kosmos.
22.10 uur:
PREMIÈRE
22.50 uur:
JOURNAAL
FRANSTALIGE PROGRAMMA'S
NEDERLAND-2
KAXAALM
1830 uur:
(NOS-KLELR) DE FABELTJESKRANT
1.9.00 uur:
JOURNAAL
19.03 uur:
SCALA
19.30 uur:
(TROS) COHEN b KELLY
BKLülë-FEANS
14.30 en 15.00-15.30 Schooltelevisie; 16.25 Nieuws. 16.30
Europese atletiekkampioenschappen te Athene: 17.40
Schooltelevisie; 18.05 Jeudi-jeux: 18.15 Schooltelevisie;
18.40 Europese atletiekkampioenschappen te Athene,
20.00 Journaal: 20.30 Miquitte et sa. mère; 22.00 Le car
rousel aux images: 22.45 Journaal.
ERANKRLJK-RIJSSEL
12.30 La aéquence du jeune spectateur; 1-3.00 Jounaal;
13.20 Candice, ce n'est pas sérieux; 13.35-13.40 Beurs
koersen; 16.30 Europese kampioenschappen atletiek;
19.40 Regionaal journaal; 20.00 Journaal; 20.30 Pano
rama; 21.30 Les envahisseurs; 22.20 Europese kam
pioenschappen atletieki 23.20-23.35 Journaal.
(Van onze kunstredactie)
Kamer 426 In Hilton-Amsterdam W
kennelijk een werkkamer. Het ta-
duïdeliik maken dat eten voor de
east, die op deze kamer huist, niet
2e belangrijkste bezigheid is, lijkt
achteloos opzij geschoven. Op een a
dere tafel liggen papieren, schrijf
stiften en tapes schijnbaar ordeloos
door elkaar, een geopende babypiano,
enkele bandrecorders en wat schots
en scheef door elkaar gesmeten kle
dingstukken completeren het beeld.
Centraal in dat van driftige activi
teit tintelende decor een gebruinde
man in een geel sporthemd, een lin
nen broek en lichte zo nierschoentjes
Toon Hermans met de ringer op de
lippen. De bezoeker duidelijk ma
kend, dat hij geacht wordt nog even
stil te zijn, omdat er uit de luidspre
ker van de uiini-recorder een geluid
moet komen, dat minitieus getimed
moet worden. .Anders weet ik dade
lijk niet meer waar ik gebleven ben',
zegt hij even later verontschuldigend,
terwijl op het ronde gezicht de brede
lach zichtbaar wordt, die voor velen
het beeld van komiek-liedjeszanger
cabaretier Toon bepaalt.
Toon Hermans werkt, dat is duide
lijk, met evenveel overgave als nauw
gezetheid, aan zijn nieuwe Nederland
se show, die zoals gemeld volgende
maand in België ten doop zal wor
den gehouden.
al eerder beantwoord, maar Toon
wil het best nog eens toelichten:
.Heel gewoon omdat ik in een Ne
derlands theater dag-in dag-uit zou
moeten spelen en ik in België voor
lopig maar een paar voorstellingen
per week gepland heb. En die tus
senliggende dagen heb Ut hard nodig
om verder te werken aan mijn in
ternationale show1.
Het hoge woord ls eruit en de vol
gende vraag kan dan ook niet an
ders zijn, hoe het daar nu mee staat:
zijn de Amerikaanse plannen defini
tief van de baan, ligt de show in de
ijskast, ls er iets rrus gegaan bij de
voorbereidingen Er logt bijna iets
van berusting in Toons ogen, wan
neer hij zich opmaakt, om voor de
zoveelste maal een simpel verhaal
te vertellen, dat desondanks In on
telbare versies van niet- of slechts
de ho
Ls omspeeld met
onderstellingen
.Ondanks het feit, dat ik verschil
lende aanlokkelijke aanbiedingen heb
gekregen om op basis van de show,
die ik verleden jaar heb gespeeld,
eerst hier voor een aantal zalen vol
Amerikanen, daairna in Canada, er
gens in een theater te starten, heb
ik zelf, ik persoonlek dus, nog
steeds nee gezegd. Luister, de enige
man,, die met die Show het toneel
op moet ben ik en. de enige die er
mee op zijn smoel kan vallen ben
ik ook. Dat risico wil ik best nemen,
want dat zit nu eenmaal in het vak:
dat heb je iedere keer opnieuw wan
neer je met een nieuw programma
komt. Maar dan moet ik, voor ik het
toneel op ga, er toch zelf echt we!
voor honderd procent in geloven. An
ders ben ik al weg voor ik op korii'.
tien minuten, die je schrijft er later
weer negen weg gooien, in de hoop
dat je dié ene goeie hebt overgehou
den. Zo gaat het met je liedjes,
maar vooral met je tekst. Kijk, die
liedjes kun je op een bepaald mo
ment zelf ook nog wel cijfers ge
ven: je weet dat je er hebt, die een
acht waard zijn, maar er zijn ook
zeventjes en magere zesjes bij. Je
zou trouwens niet alleen met achten
kunnen werken. Maar met de tekst
ligt het anders: daar heb je veel
minder grip op. En nu kan ieder
een wel tegen mij zeggen, dat het
allemaal fijn is, zoals het nu in elk
aar zit, dat ik er zo mee naar een
Amerikaans theater kan, dat het
niet beter kan. ik voel zelf, dat het
niet waar is, dat er nog altijd te
veel in zit. Dat niet honderd pro
cent is'.
,Ik heb In die show heus materiaal
genoeg, dat een internationale toets
kan weerstaan, maar New York is
altijd nog drie trapjes hoger. En zo
lang Ut daar niet aan toe ben, ga ik
op de meest verleidelijke aanbiedin
gen niet in. Laat ik het wat nader
preciseren: lk zou nog zo'n kwar
tier. twintig minuten misschien, ma
teriaal van internationaal niveau
moeten hebben. Die komen er, ik
geloof zelfs dat ik ze nu al heb. Maar
dat zal dan eerst moeten blijken,
wanneer lk het avond aan avond met
pubUek heb getest'.
,Ik heb namelijk het gevoel, dat lk
in de drie uur materiaal, van mijn
nieuwe show, die ik volgende maand
in Gent voor het eerst zal spelen
en tegen die tijd moet ik er een pro
gramma van ongeveer twee uur uit
gekneed hebben dat kwartier, die
twintig minuten heb zitten. Dat die
straks, als ik de show helemaal in
mijn vingers heb, naar de Engels
talige show kunnen worden overge
bracht.
En als dat niet lukt, wel dan ga
ik gewoon met, ik ga toch niet aan
de gang met iets. waar ik zelf niet
in geloof?'
De lach, die tijdens de serieuze uit
eenzetting verdwenen was ,ik ben
nu eenmaal niet zo'n gezelschapsko
miek als de mensen wel eens denken,
ik ben niet zo'n wltzen-vertelier aan
tafel...' de lach breekt weer door als
h(j eraan toevoegt: ,Als je mu eens
realiseert, dat een onlangs overle
den Amerikaan als Frank Loess er
ruiim vier jaar schreef aan shows
als .Gtiys and Dolls', dan mag ik er
toch wel even van uitgaan, dat ik
krijg. Tussen Frank Loesser en Toon
Hermans ligt namelijk nog wel een
i straatje verschil....'
Engelse tv
Honderd procent
Er zijn overigens wel degeUjk meer
concrete plannen, dan het bovenaan-
de zou doen vermoeden. Daarop ook
ls het wat elastieken speelplan van
de nieuwe show gebaseerd: korte
roekeen voorstellingen ln de laatste
maanden van dit jaar in Gent, Ant
werpen en Brussel bieden de gele-
!;enne(d hard verder te werken in
iet Engels. Omdat, wanneer de BBC
het sein geeft, de show voor de En
gelse televisie moet worden opgeno
men.
Afgesproken dat het zal gebeuren
ia er al, er moet alleen nog beslist
worden of het een uitzending van
vjjftig minuten dan we twee van
dertig zullen worden. Ook het tijd
stip van uitzending staat nog niet
vast, maar als dat in het voorjaar zal
zijn, mag worden aangenomen, dat
de start in een Engels theater daar
na een maandje ongeveer op zal vol
gen. ,En wordt het pas na ae vakan
tie uitgezonden, dan zal ik dus ook
paa in het najaar in Londen of zo
starten. Maar dat het ln het komen
de jaar gaat gebeuren, mag wel wor
den aangenomen', zegt Toon, er aan
toevoegend, ,als je voor Amerika op
1983 gokt, zit je zeker goed....'
Wanneer de Engelstalige show zijn
definitieve vorm heeft gekregen
Toon heeft momenteel veel steun aan
zijn grote collega Michael Flanders,
die hem helpt met het polijsten van
het materiaal en wie zou dat beter
kunnen dan de man, die zelf jaren
lang uitverkocht op West-End heeft
gestaan 'gaat het volledige script
naar twee Duitse vertalers, die al
bezig zijn om de Duitse tek3t te
maken voor de ,Schau' die zeker,
daarvoor zijn de eerste contracten al
getekend, in Duitsland en Oostenrijk
zal worden gespeeld.
Twee pianisten
Toon schreef zjtn nieuwe show
voornamelijk in Zwitserland. Hij is
net terug van een zesweeks verblijf
bij zijn vriend Ted Schaap, van
Haags cartoonist intussen een voor
aanstaand man in de Zwitserse uit
geverij geworden, maar die deson
danks ook nu weer het affiche voor
de nieuwe show heeft gemaakt.
Is er van die nieuwe snow aJ
te zegigen? .Zeker, al ben ik bang,
dat het in de komende weken mis
schien weer allemaal verandert.
Maar één ding staat wed vast, ik
heb iets heel nieuws in handen, ga-
loof ik. Ik zal anders werken, min
der op de vaudeville, minder op da
ahowbusiness-toer en meer op, wat
de Amerikanen zó mooi noemen,
ee.n .personality-level'. Minder bonte
frouw om miijn hoge hoed e
stok aan te geven en ook gëen com
bo meer. Ik iheb altijd geweldig met
de jongens gewerkt, maair het waa
naar mijn gevoel een beetje achter
haald. Ik kom nu alleen met twee
pianisten achter twee vleugels: R!-
nus van Galen en Cor Cools. Daar
door krijgt het allemaal een ander
kleurtje, wordt er toch een ander
sfeertje opgeroepen. Ten minste, dit
hoop ik, tenslotte zijn wij nog mu;
pas aan het repeteren'.
Heeft het Jaar van betrekkelJN
rust, van min of meer in stilte h
zaken bekijken, Toon goed gedait*
.Geweldig, ik voel mij weer net b
vroeger, als ik naar het theaters-
en tintelde van spanning om wee li
mogen werken. Alle gevoel van tot
is verdwenen, lk popel om weer us
de gang te gaan'.
zemsteel vlak langs hem vloog. Hi;
schrok dan ook vreselijk, terwijl hi:
het akelige mens nakeek, dat in
de
richting van het paleis verdween.
»H-het is h-hier niet v-velligens...'
prevelde hij verbleekt. ,Ik m-moet
weg... Maar aan de andere kant kan
ik nu misschien sporens vinden., en
bovendien moet lk concluderen waar
die gouvernante is gebleven. Ze is
misschien wel b-betoverd, toen ze
die heks tegenkwam...'
Hij wierp een schichtige blik om
zich heen en begon speurend door
het struikgewas te sluipen. Zo na
derde hij langzaam een open plek
eu daar stond een vreemdversier-
de
pseudo-echlgenoH
(DOOR MABEL 8 EE LEY)
Copyright 1939 by Doubleday b Company Ltd.
Ik liep naa/r voren. ,Zou ik in de
boot kunnen kijken?' Als ik een
weegbreeblad zou kunnen vinden, een
gevlekt weegbreeblad....
Hij stak zijn arm uit om me tegen
te houden. ,U kunt uw vingerafdruk
ken beter niet op die boot zetten,
dame. De sheriff heeft gezegd dal
ik ervoor moest zorgen dat niemand
hem aanraakte'.
Er was verder voor ons daar niets
te doen; zwijgend keken we met ons
drieën toe terwijl de man zijn bo
tenhuis weer afsloot. Hij bleef naast
ons staan terwijl we in de wagen
stapten. Rinkelend met zijn sleutels
vertelde hij ons wat een goede zaak
hij hier had en hij nam afscheid
van ons alsof we zijn persoonlijke
.Hoeveel kans heeft een leugenaar?'
vroeg ik zo gauw we weggereden
wairèn.
.Nul komma negenennegentig pro-
Dt wee» heen eroD dat Mueller het
me» kon hebben gestolen.
,Als Hoxie het mes heeft laten slin
geren. zal Boxruud het vinden. Ck
hoop dat zijn vingerafdrukken erop
staan'. Was daar enige kans op?
Ik zei: Jk hoop dat de sheriff die'
ik spelde .r-e-v-o-l-v-e-r-s niet
vindt'.
Cottie vroeg: Mamma, heb je het
over revolvers?'
Zijn vader zei: „Je onderschat de
Corbetts'. Ik vroeg me af wait de
sheriff dacht van de Corbetts.
De landelijke rust was uit het kamp
verdwenen toen wij er terugkwamen.
Ben haJlf dozijn jongemannen in
tweed pakken, de hoed achterop het
hoofd geschoven, verdrongen zich
voor de deur van John Loxton; in
het voorbijrijden zag ik de eige
naar van het kamp achter het gaas
van zijn veranda, gekweld en opge
jaagd, zijn baardje wipte op en neer
door zijn zenuwachtig praten.
Er was ook iemand anders voorbij
gekomen. We hadden ons nog maar
amper in ons huisje opgesloten
alle huisjes in de rij zagen eruit als
of ze waren gebarricadeerd om een
belegering te doorstaan of de
sheriff klopte op onze deur.
Achter hem stond een man met het
oppervlakkig-vlotte uiterlijk van
dè politicus, dun, krullend bruin haar,
ogen die me niet recht aankeken,
een stroperig-vochtige kleine mond
en zware kaken. Zijn weldoorvoede
lichaam volgde Boxruud naar onze
veranda.
.Mr en mrs Corbett, dit is mr Joe
E. Vind, officier van justitie in deze
staat, die de leiding heeft van dit
onderzoek'.
De sheriff hield rijn gezicht in de
Elooi, maar ik vermoedde wat er in
am omging.
,Zo, zo, en er is ook een kleine jon
gen, geloof lk?' Officier van justitie
Joe E. Vind legde de Jovialiteit er
dik bovenop.
.Ik weet zeker dat een charmant
gezinnetje als dit niets met een
moord te maken kan hebben. Hel
spijt me dat we u moeten storen;
wij vinden niets vervelender dan u,
mensen uit de stad. die hier aan on
ze prachtige meren ontspanning pro
beren te vinden voor de bekommer
nissen van het stadsleven, lastig te
moeten vaJllen. Maar als formali
teit...'
.Mr Vind wij ieders verklaring nog
eens horen', legde de sheriff uil.
,Hij zou nu graag die van u horen.
Misschien kunnen we naar binnen
|aan en met u beginnen, mr Oor-
Ma* Corbett «twmA* «oodor «rathouoi-
asme toe. De mannen gingen de ka
mer in en deden beide deuren achter
zich dicht. De ondervraging duurde
korter dan de avond tevoren; nog
geen dertig minuten later kwam Ste
ve Corbett de kamer uit en ik ging
naar binnen.
Het was een erg onofficieel vertrek
voor een gerechtelijk onderzoek:
Vind zat met zijn ene been over het
andere geslagen op de enige schom
melstoel, de sheriff zat op mijn bed
en ik op dat vau Cottie. Vind stelde
de vragen, maar hij deed het de door
de sheriff in diens sierlijke hand
schrift beschreven bladzijden voor
zich. Hij-schreef er niets bij. .Al
leen maar een formaliteit', stelde hij
me nogmaals gerust toen hij klaar
was. De grijze oogjes keken me nog
steeds niet recht aam, maar dwaal
den over mijn figuur en zijn vochtige
mond werd nog stroperig. ,Ik zal een
oogje voor u in het zeil houden, Mrs.
Corbett. Als u door journalisten la-s-
verioren ln het gesprek.
,U stelt belang in Hoxie Mueller?'
Dt begon: ,Dc kom steeds weer te
rug op de gedachte... We willen zelf
niet onder verdenking komen ie
staan. Het lijkt zo duidelijk dat Mr.
Mueller kost wa.t kost zijn geld te
rug wilde hebben.'
De officier van justitie knikte in
stemmend, maar ik moest van de
sheriff precies vertellen hoe ons be
zoek aam de Vlammende Deur die
morgen was verlopen; hij liet me elk
elk gebaar beschrijven.
(word* vervolgd)