Werknemer zal volgend jaar 2Yi pet meer kunnen besteden Twee leerlingen per klas minder in 1970 Defensie moet het zuinig aandoen Zinnig kabinetsgemompel OU/ D' Troonrede: een onding CENTRAAL PLANBUREAU IN .ECONOMISCHE VERKENNINGEN' Bij kleuter- en basisonderwijs VERWACHTING: KANS OP GROTERE WERKLOOSHEID O CC0 bang voor prijzengolf DEN TOOM KRAP IN GELDMIDDELEN Instelling van rampenbrigade tfOfNSDAG 17 SEPTEMBER 19®9 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 15 e oppositie krijgt het niet zo makkelijk met deze jj&S&l begroting van het kabi- net-De Jong. Het voor- naamste verwijt zal - zo- cSjTT'j als gebruikelijk wel zijn, dat aan dit kabinet visie en vaart ontbreken en dat het beleid weinig spectaculair is. Dat kan op zichzelf wel juist zijn, maar het is de vraag of een dergelijke opmerking uitsluitend als verwijt kan dienen. Heel wat Nederlanders zullen ver moedelijk het nuchtere, zakelijke be leid van dit kabinet-De Jong als een pluspunt accepteren: men is in ons Tand niet zo erg gesteld op sterke mannen', die met veel tam-tam hele nieuwe visies propageren. Bij de be oordeling van de regeringsplannen zal men er overigens goed aan doen de troonrede buiten beschouwing te laten: ook dit jaar gaat het om een ongeïnspireerd stuk. waarin het re geringsbeleid onvoldoende is samen gevat. Voor een oordeel over de voor nemens van het kabinet dient men de miljoenennota ter hand te nemen. En in dat geval zijn woorden als .de gelijk' en .zakelijk' zeker niet mis plaatst. rper beoordeling van de begroting 1 zijn in hoofdzaak twee maatsta ven aan te leggen: in de eerste plaats moet worden bekeken hoe de financiële en economische plannen van de regering worden gebruikt om er een conjunctuurpolitiek mee te kunnen bedrijven, in de tweede plaats dient te worden nagegaan welk ka rakter het regeringsbeleid heeft en voorts of dit karakter in overeen stemming is met de eisen van deze tijd. Over het eerste punt de be groting als instrument van conjunc tuurpolitiek zal weinig verschil van mening mogelijk zijn: gelet op de doelstellingen die dit kabinet zich bij de aanvang van zijn optreden heeft gesteld, wordt hier een voorzichtig en juist beleid gevoerd. De impuls, die van deze begroting op de nationale economie zal uitgaan, blijft beneden de groei van het nationale inkomen. Men heeft zich keurig weten te hou den aan de afspraken, die bij de ka binetsformatie zijn gemaakt: de stij ging van de uitgaven mocht immers niet meer zijn dan zes procent. Een tweede opmerking in dit verband: het kabinet heeft tevens kans gezien om de afspraken van destijds over de belastingverlaging eveneens na te komen, zij het met enige vertraging. Dat wil alles bijeen zeggen dat ener zijds een voorzichtige financieel-eco- nomlsche politiek wordt bedreven en anderzijds een beleid mogelijk wordt dat in overeenstemming is met de afspraken aan het begin van de rit: voor de regeringspartijen derhalve geen reden om onderling ruzie te gaan maken. Tegen deze achtergrond gezien heeft de lieer Witteveen een verstandige begroting tot stand ge bracht: afspraken worden gehono reerd en tevens zijn allerlei tegen strijdige eisen tegen elkaar afgewo gen, maar tenslotte toch onder één noemer gebracht. Dal neemt nk't weg, dat over de keuze van de beleidsmaatregelen niet iedereen enthousiast zal zijn. Men denke aan de verhoging van de motorrijtuigenbelasting en aan het uitstellen van allerlei maat- regelcn, die met name gunstig voor het bedrijfsleven zouden zijn geweest. Bovendien zal zonder twijfel politieke munt worden geslagen uit de om standigheid, dat de regering niet zon der meer het destijds unanieme SER- advies heeft opgevolgd, maar een ei gen weg heeft ingeslagen. De rege ring heeft reeds nu gepoogd deze kritiek bij voorbaat de wind uit de zeilen te nemen, namelijk door te stellen dat volgend jaar een reële verbetering van het vrij te besteden inkomen zal worden bereikt van on geveer 2'/2 indien althans de con tractlonen met 5 omhooggaan in 1970. In dit verband zijn twee op merkingen mogelijk: in de eerste plaats moet er op worden gewezen dat men ondanks alle vertogen - de inflatiespiraal niet heeft kunnen stoppen, in de tweede plaats moet in dit verband de aandacht worden gevestigd op het belang van de prij zenpolitiek der tegering. De inflatiespiraal: de geldontwaar ding gaat nog steeds verder en er is blijkbaar niets dat haar kan stoppen. Het blijkt al uit de hier boven geciteerde percentages: als de Ionen met 5 omhoog gaan zal er als reële verhoging slechts 2'A '/0 overblijven. In de macro-economische verkenning van het centraal planbu reau wordt de prijsstijging van de particuliere consumptie voor volgend jaar op 3'A tot 4 begroot. Dat per centage is uit allerlei deelcijfers sa mengesteld, zoals bv het prijspeil van invoergoederen en het doorberekenen van hogere arbeidskosten. Met an dere woorden: een deel van deze fac toren heeft de regering niet in de hand, het betreft hier een soort au tomatisch proces, dat ook te maken Goed beschouwd is de troonrede een onding. De koningin komt in de verenigde vergadering van de staten-generaal en leest daar een stuk voor, dat een globale samenvat ting behelst van het te verwachten re geringsbeleid. Zij heeft die rede niet zelf geschreven; dat doet de minister president: hij is er immers in staats rechtelijke zin verantwoordelijk voor. Bjj de opening van de staten-generaal zwijgt echter de minister-president, hij zit. in de zaal en luistert hoe de koningin zijn tekst voordraagt. Zo fWil nu eenmaal het staatsrechtelijk 'gebruik: de suggestie wordt gewekt, dat de koningin na beraad met haar 'ministers aan het parlement meedeelt hoe haar plannen zijn. Een staats rechtelijke fictie. De minister-president is de verant woordelijke auteur van dit poli tieke stuk. Dat is de troonrede in derdaad: een politieke toespraak. De voorzitter van de ministerraad heeft er dagenlang op zitten zwoegen van sommige premiers is bekend dat zij liever naar de tandarts gingen dan dat zij de troonrede samenstelden en hij heeft rekening moeten houden met de opvattingen en verlangens van zijn collega's. Ieder kreeg zijn part. Sommigen hebben hun zinnen kant en klaar bij de minister-presi dent ingeleveid en als die niet teveel uit de toon vielen heeft hij ze maar opgenomen zonder ze te wijzigen. Daardoor ontstond en ontstaat nogal eens een eigenaardig allegaartje. Het kan zijn nut hebben de troonrede van gisteren in dit verband eens wat na der te bekijken. Zo heeft de minister-president gis teren in de troonrede de volgende zin opgenomen, kennelijk afkom stig van zijn collega Bakker of van een van diens ambtenaren: .Teneinde geluidsoverlast te verminderen zullen maatregelen worden getroffen orp het leaverkeer op Schiphol te beperken'. In meer dan één opzicht een droeve zin. In de eerste plaats door de onbe nulligheid van de opmerking: wat be tekent dat lesverkeer in feitè voor de geluidsoverlast op een wereldlucht haven, waar steeds grotere straal vliegtuigen landen en opstijgen? Vrij wel niets. Met evenveel récht zou men over het wegverkeer een soort gelijke opmerking kunnen maken, bij voorbeeld: ,Om de drukte op de auto wegen te verminderen mogen leswa- gens van autorijscholen geen gebruik meer van deze wegen maken'. Déar zou ledereen om lachen: de Schiphol- zin is echter niet veel beter. In de tweede plaats is kritiek op deze uitla ting mogelijk op grond van de slordi ge constructie. De zin begint: .Ten einde geluidsoverlast te verminderen zullen maatregelen worden geno men...' Bij het luisteren of lezen denkt men aanvankelijk: .Er komen maatregelen voor het gehele land ter ftantlijn vermindering van geluidsoverlast, bij voorbeeld van auto's en brommers'. Maar nee, later blijkt pas aan het slot dat het alléén om Schiphol gaat. Nu, dan zal het wel geluids overlast door vliegtuigen betekenen. Aan het slot van de zin komt dan vast te staan, dat men ér het lesver keer gaat beperken. Zoiets onbeteke nends staat in de troonrede, zoiets moet de koningin voorlezen. Nog een voorbeeld, ditmaal uit de buitenlandse paragraaf. ,De vol doening over de gemaakte vorde ringen van de Europese Gemeen schappen zou in aanzienlijke mate worden getemperd, indien In de nabije toekomst niet eindelijk een begin zou kunnen worden gemaakt met de reeds lang verwachte uitbreiding', aldus de troonrede.. Voor zo'n zin moet een prjs worden verleend. Op een indiiecte manier wordt er in ge zegd dat er voldoening bestaat over .gemaakte vorderingen' (vorderingen zjn altijd wel gemaakt, anders waren het geen vorderingen), maar die vol doening dreigt te worden getemperd, zo begrijpen we. Wanneer wordt ze getemperd? Als niet .eindelijk een begin zou kunnen worden gemaakt met de reeds lang verwachte uitbrei ding'. Waarom dat dan niet gewoon gezegd? Bijvoorbeeld: .Over de vor deringen van de Europese Gemeen schappen bestaat bij de regering vol doening. Deze voldoening zou even wel sterk worden getemperd als niet in de nabije toekomst kan worden be gonnen met de uitbreiding van de ge meenschappelijke markt'. Vermoede lijk echter is dat voor een troonrede te gewoon gezegd. Overigens: waar om bestaat er voldoening over de vorderingen bij de EEG? Zo goed gaat het in Brussel niet: Frankrijk devalueert zonder vooroverleg, er moeten noodmaatregelen worden ge troffen voor de landbouw en België schort de invoering eveneens zon der consultatie van de btw op. Een kritischer geluid was hier wel op zijn plaats geweest. We zijn er nog niet met onze voor beelden. Men heeft ons ter be- voegder plaatse meegedeeld dat uit een oogpunt van modernisering ditmaal is begonnen met de aanhef .leden van de staten-generaal', in plaats van met .leden der staten- generaal'. Zo modern ls dat ech ter niet: van 1927 tot en .met 1929 was de aanhef eveneens ,van de staten-generaal', evenals in 1966. Maar als de minister president dan zo graag' wil moderni seren waarom gebruikt hij dan een uitdrukking als .weder verworven waarden van vrijheid'. Niemand ge bruikt het woord .weder' in het ge wone spraakgebruik, iedereen zegt gewoon ,weer'. We herhalen: de troonrede In haar huidige vorm is een onding. In staatsrechtelijke zin, omdat het staatshoofd onschendbaar een heeft met de economie van de on* omringende landen. Maar juist deze omstandigheden vestigen zo dringend de aandacht op de noodzakelijkheid van een goed prijsbeheersingsbeleid. De regering erkent dat ook met zo veel woorden in de miljoenennota: ,Een bijzonder accent moet worden gelegd óp het terugdringen van prijsstijgingen', zo staat daarin te le zen. Op dit stuk van zaken echter is er reden tot twijfel: deze regering in het bijzonder de minister van eco nomische zaken heeft de prijzen al eens eerder uit de hand laten lo pen! Met name de kamer (maar niet alleen de kamer) zal dit punt van het beleid zorgvuldig in het oog moeten houden, Doet zij dat niet, dan krijgen we eén herhaling van de toestand van begin 1969: een ongeremd afglijden langs de inflatiespiraal. Dat afglijden gaat toch al door, maar er zal in ie der geval moeten worden gepoogd het tempo zoveel mogelijk te remmen. Het is te hopen dat met name minis ter De Block wat krachtiger de hand aan de rem zal houden dan hij in het begin van dit jaar deed: hij faalde toen volledig. Een opmerking tot slot, namelijk over het gebrek aan visie en vaart, waaraan dit kabinet zou lijden. Laten we het zo stellen: deze| regering spreekt nogal eens binnens monds ook in de gevallen waarin enig I tam-tam verantwoord zou zijn. Maar] dit binnensmondse gemompel wil nietj zeggen dat er geen zinnige dingen zouden worden gezegd. Integendeel,! wanneer men de stukken er op na slaat, dan is het eigenlijk verbazing wekkend (of liever: bewonderens waardig) wat dit kabinet allemaal naar voren haalt. Het gaat allemaal wat langzaam en er worden nogal eens onverbindende opmerkingen maakt, maar ondertussen schuwt het kabinet de discussie niet. Op bestuur lijk terrein is er heel wat aan de or de,'er wordt voorts gestudeerd op problemen van ruimtelijke ordening en daarbij wordt niet geaarzeld an dere richtingen aan te geven dan bij voorbeeld pressiefiguren in een ze kere havenstad wel- zouden wensen, er wordt gesproken over de toekomst van de West, op het stuk van cultu reel beleid wordt het nodige gedaan, enfin aan onderwerpen geen gebrek. Maar nogmaals, het gebeurt binnens monds. Het zou echter verkeerd zijn om daarvan een hoofdverwijt te ken. Het kabinet mompelt, maar zegt desondanks wel zinnige dingen stuk van een verantwoordelijk minis ter moet voorlezen. Vervolgens een onding uit een oogpunt van vorm g e- ving: in een uiterst formele taal wordt een mengelmoes verstrekt van belangrijke en onbelangrijke dingen. Het kan zoveel beter. Wie wel eens de huidige minister-president a Tim- proviste een samenvatting heeft ho ren geven van het regeringsbeleid staat altijd weer verbaasd over de heldere en puntige manier, waarop hij de essentie van zijn kabinetsbeleid weet te verwoorden. We hebben meermalen dat genoegen gehad en konden daarbij alleen maar conclude ren, dat een dergelijk toespraakje wel tien troonredes waard was. Velen streven ,naar een reld en een nieuwe wijze van le ven. Ook van die wereld moeten de weder verworven waarden van vrijheid, verdraagzaamheid en de mocratie de grondslag vormen. De regering wil richting geven aan een ontwikkeling in die geest", zegt de troonrede dit jaar. Dat is al eens ruim twintig jaar geleden veel be ter en directer gezegd. Toen werd na melijk gesproken over het opvoeden van ,onze jeugd tot vrije mensen met een geestelijk fundament, met een sterk verantwoordelijkheidsgevoel voor de medemens, met eerbied voor alles wat leeft en groeit en voor eens anders diepste overtuiging'. Dat wa ren de woorden van koningin Julia na, op 6 september 1948, in haar in huldigingsrede uitgesproken, woor den die naar men mag aannemen zij toen wél zelf had geschreven. Ziedaar de werkelijkheid zoals zij zijn kan: een staatshoofd dat de taal uit muntend beheerst en op toehoorders een emotie kan overbrengen, een mi nister-president die vlot en geestig de essentie van zijn beleid weet sa men te vatten. Ziehier echter de wer kelijkheid van gisteren: een minister president die een weinig boeiende toe spraak schrijft, waarna het staats hoofd dit formele stuk gaat voorle zen, voorzichtig van de ene ambtelij ke volzin in de ander. Dat heet dan onder vakmensen .staatsrechtelijke fictie', een fictie waarvan men meent dat zij moet worden hooggehouden. Is dat nu wel zo nodig? Er zijn andere oplossingen mogelijk. De onschendbaarheid van het staatshoofd zou zo consequent moeten worden toegepast, dat de ko ningin niet zelf het politiek program ma van het kabinet zou behoeven voor te lezen. Zij kan de zitting van de staten-generaal openen met een korte formule, waarna de minister president de regerlngsplannnen kan ontvouwen. En dan liefst zo geestig en gevat als hij dat in beperkte kring wel eens doet. Er kan nog heel wat worden verbeterd aan de openlngs- liturgie van het Nederlandse parle ment. (Van onze parlementaire redactie) OEN HAAG De leerlingen- Hfliaal bij het basisonderwijs en l'ïj liet kleuteronderwijs zal in 'iet komende jaar in twee fasen (1 januari en 1 augustus) met twee leerlingen per Idas worden verlaagd, aldus zal minister Ve ring» aan het parlement voor stellen. Dit betekent dat bij het basison derwijs de leerlingenschaal op 1 januari zal worden terugge bracht tot 38 en per 1 augustus lot 37 leerlingen. Bij het kleuter onderwijs zijn deze verlagingen resp. tot 39 en 38 leerlingen per klas. Bij het basisonderwijs bedragen de kosten hiervoor i8,l miljoen gulden en bij het kleuteronder wijs is hiermee 15,9 miljoen gul den gemoeid. taire onderwijs is het gevolg van de toeneming van het aantal leerlingen tot ruim drie miljoen en de met de algemene salaris trend stijgende salarissen van de docenten. Daarnaast zal in 1970 de invoering van een groot aan tal nieuwe maatregelen (waar onder de verlaging: van de leer lingenschalen) <8 miljoen ver- Onder de nieuwe maatregelen wordt verder genoemd: extra leraarlessen voor zittenbljjvers. verbetering subsidiering kunst vakonderwijs en verhoging ad- ministratieakostenvergoeding voor MAVO-scholen. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Slechts tweeëneenhalf procent schoon inkomen zal de gemiddelde werknemer volgend jaar méér kunnen beste den dan hij dit jaar deed. Het Centraal Planbureau zegt dat in zijn voorspelling voor 1970. De SER had gerekend op drie pro cent na aftrek van de prijsstijgingen, die werden geschat op drie ëneenhalf procent. De prijsverhoging zal in die buurt liggen ver wacht het Planbureau, maar kan toch oplopen tot vier procent. Het geven van een loonsverbetering heeft het bureau echter niet in aanmerking genomen bij haar vooruitzichten voor volgend jaar. De vooruitzichten zien er verder uit als volgt: de uitvoer zal minder stijgen dan de spectaculaire 15 procent van dit jaar; de investeringen worden afgeremd tot een stijging van 4 procent; de produktie stijgt slechts met 4 procent, een achterblijven bij de rijf procent van 1969 veroorzaakt door de arbeidstijdverkorting; de daling van de werkloosheid stopt, de kans bestaat zelfs dat er wee* een wat grotere werkloosheid ontstaat. Na een korte rijtoer door Den Haag in gezelschap van prins Bernhard koets op het Binnenhof. arriveerde koningin Juliana en prins Claus in de gouden Ook in 't volgend jaar staat het beteu gelen van de waardevermindering van het geld door stijging van lonen en prijzen voorop, zegt het Planbureau in zijn verkenning voor 1970. Het strakke geld- en kredietbeieid moet dan ook worden gehandhaafd. Het is zelfs de basis voor de voorspel lingen van het Planbureau. Tot de andere voorwaarden behoort de zorg die de overheid moet hebben niet méér geld uit te geven dan in de miljoenennota is voorgenomen. De gemiddelde loonstijging mag ook niet boven de vijf procent komen, die de SER als wenselijk had genoemd. Aan het uitstel van de huurverho ging met een half jaar dient niet ge tornd te worden., als de verkenning zijn waarde wil behouden. Uitgangs punt is tenslotte ook dat het bouw programma van 125.000 woningen zal worden gehaald. Gegeven de ontwikkeling van de bui tenlandse vraag en de invloed van het Nederlandse produktie-apparaat om aan de behoefte te voldoen, zal de uitvoer aanmerkelijk minder stijgen. De verkenning noemt geen cijfer, maar verwacht dat er vrij goed aan de vraag naar artikelen zal kunnen worden voldaan. Het beschikbare geld voor binnen landse bestedingen verdwijnt vrijwel geheel in de investeringen. De kre- diotbeperkingen betekenen wel een rem, maar de gestegen winsten We den toch enige armslag. Ook het te ruggeven van de omzetbelasting op voorraden werkt gunstig. Al met al is een cijfer van vier procent waar schijnlijk. De toeneming van de produktie blijft met vier procent duidelijk beneden de huidige ontwikkeling. Dat ia voor een CNV: partijen kunnen verkiezings programma waarmaken UTRECHT (ANP) Hoewel het er nn.nr uitziet dat er vrijdag een zeer verdeeld SER-advïes over het onder nemingsrecht uit de bus zal komen, is er volgens het Christelijk Natio naal Vakverbond took een lichtpunt. ,Wij menen te mogen vaststellen, dat liet wefknemersvoorstel geheel past in de opvattingen van drie van de tier tegenwoordige regeringspar tijen', aldus het CNV in zijn or gaan ,De Gids'. Het verbond leidt dit af uit de ver kiezingsprogramma's van deze par tijen. ,Die programma's zullen eens moeten worden waargemaakt', zo zegt het CNV, ,en wanneer de be slissing in de politieke arena moet vallen, krijgen zij daartoe de kans'. Het verbond voegt hieraan toe, dat de uitspraken in de verkiezingspro gramma's en regeringsverklaringen de belofte inhouden, dat er nog in deze kabinetsperiode ernst wordt ge maakt met de zo dringend nodige herziening van het ondernemings recht en niet de medezeggenschap van de werknemers. ,Die beloften la ten niet toe, dat men alsnog zou gaan proberen, de kool en de geit te sparen' DEN HAAG (ANP) Het Consu menten Contactorgaan heeft als een eerste reactie op de troonrede met voldoening geconstateerd dat de re gering de inflatiebestrijdïng heeft Semaakt tot een centrale doelstel- ng van haar beleid in 1970. Het CCO betreurt het daarentegen dat de regering in strijd met het ter zake door de Sociaal Economische Raad uitgebrachte advies heeft be sloten de tarieven van de btw per 1 juli 1970 te verhogen. Gezien de ervaringen in het afgelopen jaar vreest het CCO dat een verdere ver hoging van de btw-tarieven een nieu we prijzengolf tot gevolg zal heb ben. terwijl ook moet worden aange nomen dat de door een verlaging van het tarief voor een aantal artikelen mogelijk geworden prijsdalingen niet of onvolledig aan de consument zul len worden doorgegeven. Het CCO vreest daarom dat ondanks de stel lige verklaring van de regering, dat een actief prijsbeleid zal worden ge voerd de verhoging van de btw ta rieven de inflatiebestrijdïng zeer on gunstig zal beïnvloeden. een half miljoen gekost, voorname lijk doordat zij grotendeels is opge bouwd uit eenheden die al eerder ter beschikking van de Verenigde Naties waren gesteld. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De minister van defensie krijgt voor het dienst jaar niet veel meer geld, dan hij over 1969 ter beschikking had. Zijn begroting is afgerond op een bedrag van drie miljard 775 miljoen en 333 duizend gul den, dat is slechts 391 miljoen meer dan vorig jaar. De heer Den Toom wijst erop, dat deze lichte verhoging van de defen- siekosten geen vergroting van de defensie-inspanning inhoudt. Hij heeft het meerdere geld een voudig nodig om de stijging van lonen en prijzen op te vangen. Zijn gehele memorie van toelichting staat dan ook in hot teken van de krappe geldmiddelen. Wensen zijn er te over, maar zij zijn niet of pas op langere termijn realiseerbaar. Het belangrijkste nieuws betreft de in stelling' van een rampenbrigade, een bundeling van krijgsmachtdelen, dat bij calamiteiten in binnen- en buiten land, ook buiten Europa op verzoek van de bevoegde autoriteiten te hulp kan snellen. De in stelling van deze rampeubrigade beeft echter slechts Fregatten De inschrijving voor en de gunning van de bouw van twee geleide-wa- penfregatten ten behoeve van de ma rine zullen in 1970 hun beslag krij gen. Voor de bouw van vier jagers ter vervanging van de Hollandklasse is op de begroting een eerste ter mijn opgebracht. Twee marinesche pen zullen volgend voorjaar naar Osaka gaan om acte de présence te geven op de wereldtentoonstelling. Het leger krijgt volgend jaar 48 mil joen voor verbetering van de verbin dingsmiddelen. Er zullen moderne ra- diozendtoestelleri met groot bereik, troposcatterapparatuur voor verbin dingen over grote afstand en.mate- rieel voor de inrichting van mobiele verbindingsinstallaties voor worden aangeschaft. De studies inzake een verbetering van de Hawk-geleide wapens is vrij wel voltooid. Als Nederland aan hot verbeteri ngsprogramnii. meedoet zal de luchtmacht er geld voor krijgen. DEN HAAG (ANP) De Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft met grote zorg kennis genomen van de mededeling van minister Witteveen in de miljoenen nota. dat het rijk in 1959 nog 650 miljoen op de open kapitaalmarkt moet lenen, Zij herinnert eraan, dat de bewindsman nog slechts enkele maanden geleden heeft me degedeeld, dat het rijk zich op 150 miljoen na voor de rest van dit jaar al had inge dekt. De kapitaalvoorziening van de ge meenten In 1969, die toch al een grote achterstand vertoont, dreigt nu, aldus de VNG. nog verder in het sloa te geraken N UITGWF 8. K e deel te wijten aan de afremming door kredietbeperking en bewuste verho- fing van de rentestand (disconto) en et krachtig in toom houden van extra-overheidsuitgaven. Maar voor een ander deel speelt de arbeidstijd verkorting van anderhalf pro cent toch een '.Tij belangrijke rol. Letterlijk zegt het Planbureau in zijn economische verkenning dan: ,De werkgelegenheid neemt nog wel ver der toe, maar een voortgezette da ling van de werkloosheid lijkt onder de geschetste omstandigheden niet waarschijnlijk. Zelfs is het denkljaar dat in de loop van 1970 een lichte vermindering van de spanningen op de arbeidsmarkt zou ontstaan.' De nieuwe cao's zullen volgend jaar een loonstijging van hoogstens vijf procentte "zien mogen geven. Rekening houdend met al afgesloten meerjarige contracten en sociale las ten is de stijging van de loonsom per werknemer zeven procent. Dat cijfer, zegt het Planbureau, gaat aanzien lijk uit boven de verbetering van de arbeidsproduktiviteit. Die neemt bijvoorbeeld door de kortere werk tijden met slechts drie procent toe. Het overschot op de betalingsbalans schat de verkenning op 500 miljoen. Veel lucht voor de hoeveelheid geld die het normale betalingsverkeer no dig heeft (de liquiditeit), brengt dit niet, want eenzelfde bedrag verdwijnt weer voor ontwikkelingshulp. Aan gezien van de Nederlandse Bank geen belangrijke bijdrage kan wor den verwacht en de beperkingen voor het bankwezen biïjven gelden, lijkt een verdere verkrapping van het betalingsverkeer waarschijnlijk. Het Planbureau laat zich positief uit over de overheidsmaatregelen om het economische leven in Nederland goed draaiende te houden. Dat voorkomt ging van de binnenlandse bestedin gen en de noodgedwongen aanpas singen daarna. Voor 1971 verwacht het Planbureau vrijwel hetzelfde beeld als volgend jaar. De prijsstijging zou kunnen te ruglopen door een geringere stijging van de invoerprijzen. De uitbreiding van de protïe wordt iets groter. ,De arbeidsmarktsituatie Ls door een lich te toeneming van de werkloosheid ge karakteriseerd.' In 1969 komst blijken sterk in het verlengde te liggen van hetgeen 1969 bracht. Zoals bok landen als West-Duitsland, Japan en de Verenigde Staten had ook Nederland te kampen met de waardevermindering van het geld door prijsstijgingen die weer loons verhogingen uitlokten en andersom. De rentestand in West-Europa kreeg het extra zwaar door de sterke vraag naar Europees kapitaal in de Verenigde Staten. Tegenover een stijging van de uit voer van vijftien procent die overi gens slechts een overschot van 300 miljoen gulden op de betalingsbalans opleverde, staat voor heel 1969 een bescheiden stijging van de tonnen de prijsstijgingen die in het bijzon der remmend werken op woningbouw en overheidsinvesteringen. De produktiegroei voor dit jaar blijkt sterk te verschillen van sector tot sector. De nijverheid staat verreweg aan de top met 9,5 procent. De bui tenlandse vraag en de aardgaspro- duktie speelden een gunstige rol. In de landbouw daarentegen was de om vang van de produktie hetzelfde, in de bouw gering. Werkloosheid, die nog maar weinig terug loopt in de bouw zelfs helemaal tot stilstand kwam ligt gemiddeld op 60.000. Voor heel 1969 Is dat een verbetering van 20.000. Het Planbureau moet ook vaststel len dat de omvangrijke prijsstijgin gen dit jaar de werknemer geen werkelijke inkomensverbetering hebben gelaten. Verder herinnert het bureau aan de problemen bij de kre dietverlening en het betalingsverkeer en ,een historisch hoge rentestand'. Het jaar 1969 wordt daarom geschetst als een jaar van toenemen de spanningen in het economische le- tostefreH=n! D*otrienïfVv«wJ 1 7,0 '639 1 288 f 76 1 1232 1406 1121 .3033 [2043 2540

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 15