SLEËSWIJKNA SWEET CHARITY
HIER NOOIT MEER EEN MUSICAL
mr-VJMi-i
Herdenkingsconcert slag om Arnhem
brengt wereldpremière van Hans Kox
PANDA EN DE GESCHAAKTE PRINSES
belastingen
maken show
bruegelboek
openbaar
kunstbezit
de
pseudo-eehtgenotc
Eis de originele ratals]
WOENSDAG 10 SEPTEMBER 1969
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
13
ONMOGELIJK
(Van onze kunstredactie)
üs de succes-musical Sweet Charity
Det Jasperiaa de Jong in de hoofdrol
tot eind november in het Amsterdam-
k theater Carré volle zalen blijft
trekken, zullen de producers de boe
ken kunnen afsluiten niet een te
kort van circa 50.000 gulden. René
Sleeswijk, een van de voornaamsle
leden van- het produktie-team zei
hierover: .Sweet Charity behoort met
jlv Fair Lady en Anatevka tot de
enige drie Amerikaanse musicals die
s land succes hebben gehad,
mntir liet is natuurlijk weinig bemoe
digend als een dergelijk succes met
Kn tekort moet worden afgesloten
jj is zo'n halve ton nog wel om
overheen te komen. De aardigheid is
h helemaal af. Voor mij en voor de
andere theaU-roudernemers in Neder
land als Meerburg, Sonneveld, De
Crano en Hofman staat het vast dat
het geen zin meer heeft nieuwe mu
sicals uit te brengen'.
Renc Sleeswijk eu zijn collega's zien
de show-business .n Nederland kapot
Baan 34111 vermakelijkheidsbelas
ting. Als de reeks voorsbelLiiigen van
Sweet Charity straks zal zijn beëin
digd, zal ét 1.8 miljoen gulden in de
kassa's zijn binnengekomen. Hiervan
moet echter 340.000. gulden aan ver
makelijkheidsbelasting en 45.000 gul
den aan omzetbelasting worden afge
daan.
5weet Charity' zal dan elf maanden
hebben gedraaid, waarvan een half
«ar in de provincie met de enorm
boge zaalbezetting van 85 procent,
iln Rotterdam was de zaal gemiddeld
voor 58 procent bezet eri in Den
Haag, waar men in het Congresge
bouw speelde, was het zo droevig dat
■er nauwelijks van een percentage
sprake was. In theater Carré in Am
sterdam echter kwam de loop er
weer in. Gemiddeld is dit theater
voor negentig procent bezet.
Snip en Snap
Ia december zal Sleeswijk weer met
sen nieuwe Snip en Snap-revue uit
komen. Hij zegt ervan: Met deze
revue weet ik waar ik aan toe ben.
Hier Is nauwelijks sprake van risico.
Het publiek komt immers altijd.
Bovendien hoef ik dan geen hoge
\mcrikoanse rechten van tien of
twaalf procent te betalen zoals bij
de musicals gebruikelijk is.'
En over de pro duit tiekosten van een
revue of musical, ze schommelen
rond de 300.000 gulden. In een paar
jaar tijd zijn deze met achttien pro
cent toegenomen en de kosten van lo
nen en sociale lasten, die ongeveer
tachtig procent van het budget uit
maken, zijn met twintig procent ge
stegen. Die twintig procent verma
kelijkheidsbelasting en vier procent
omzetbelasting breken ons dan de
nek in dit land.'
In dit land, maar hoe is het dan m
het buitenland'' .Engeland heeft al
lang geen vermakelijkheidsbelasting
meer en in Duitsland en Frankrijk
is deze heffing sinds enkele jaren
eveneens verdwenen. België kent een
tarief van acht procent, maar voor
theatervoorstellingen wordt hiervan
steeds ontheffing verleend. Neder
land is het enige land in Europa
waar deze belasting nog hoogtij
viert'.
De veraiake!ijkheLdsbeIastin°: is een
gemeentelijke aangelegenheid.
Ën omdat deze een van de weinig
overgebleven gemeentelijke inkoms
ten is, kan van de gemeentebestu
ren niet veel worden verwacht. De
heer Sleeswijk is voorzitter van de
bond van theaterondernomers en na
mens deze bond heeft hij enige ma
len komtakit gehad met de regering
en met de minister van cultuur, re-
cratie en maatschappelijk werk.
.Oh, ik moet zeggen dat men daar
wel een open oog voor onze proble
men heeft, maar als de gemeenten
de vermakelijkheidsbelasting afschaf
fen, moet de regering die inkomsten
compenseren en daar is vooralsnog
geen geld voor. De minister heeft
ons geadviseerd in navolging van het
bioscoopfonds een produktiefonds te
vormen om nieuwe theaterprodukties
te financieren, maar dat getuigt van
weinig Inzicht tn ons metier. Als
vijfhonderd bioscopen een fonds vor
men om bijvoorbeeld vijf filmprodu
centen op de been te houden, kan
dat wel, maar wij zijn maar met
een paar ondernemers en wij voelen
er niets voor om wat van onze be
scheiden winst af te staan om daar
mee nieuwe concurrenten op het
3 te helpen'.
)Mag: KRO: 12.00 Van twaalf tot
ten; gevarieerd programma. (12.22
Hij ra liet land: 12.26 Mededelingen
iwïnd on tuinbouw; 12.30 Nws;
11.11 Actualiteiten: 13.00 Raden
isi',,,: 13.15 Ondernemend). NCRV
UW Steveo: Radio Filharmonisch
(Hst: moderne muziek. 14.35 Ste
rn Symfonie orkest van de Hon
iara radio en soliste: klassieke
szek (gr). 15.00 Muziek uit uw
aten tl eland (gr). 16.00 Nieuws.
HM Stereo: Voor de jeugd. 17.00
köie grammofoonmuziek voor de
fears. Overheidsvoorlichting: 17.50
teven en werken waar ruimte is.
Samenstelling en presentatie: Thon
Raas.
Avond: NCRV: 18.00 Veel gevraagde
gewijde muziek (gr) 18.30 Nieuws.
Ï8.41 Actualiteiten. NOS: 19.00 Ka
ttenconcertAmsterdams Vocaal
kwartet met gitaar. 20.10 Links-
inks-r echts - rech t slinks-rechts-'
bks-rechts. documentair program-
sa 21.10 Op de rand van de tijd:
programma van poëzie en muziek.
.120 Stereo: Internationale Gaudea-
Muziekweek 1969: Sopraan en
feto: elektronische muziek. 22.10
Stereo: Scan: populair programma
ow electronica. 22.30 Nieuws. 22.38
Parlementair overzicht. 22.45 Mede
dingen, 22,50 Stereo: X, een sprong
ia 'net duister. 23 55-24.00 Nieuws.
DONDERDAG
Morgen
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het leven
de woord. 7.15 Stereo: klassieke en
moderne muziek (gr.). (7.30 Nieuws,
7.32 Actualiteiten. 7.50 Overweging,
8.00 Nieuws.) 8.32 Voor de huis
vrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor
de huisvrouw, 9.35 Waterstanden
NOS: 10.00 Wat heeft dat kind, pe
dagogische lezing. 10.20 Stereo: Mu
ziek uit de Barok (opn.) KRO: 11.00
Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 11.55
mededelingen.
HILVERSUM-2
Middag: 12.00 Promenade orkest met
zangsolisten: amusementsmuziek.
12.30 Cor Steyn Trofee: -finale van
het orgelconcours (opn). 12.50 Euro
pees kampioenschap roeien voor he
ren in Klagenfurt (NOS). 12.50
Voor het platteland. 13.00 Nieuws.
13.11 Actualiteiten. 13.25 Stereo:
Lichte Canadese klassieken )gr).
13.45 Gesproken portret. 14.00 Ste
reo: Operette- en filmmuziek (gr).
15.00 Stereo: Viool en piano: klas
sieke muziek (gr). 15.30 Stereo: Pia
norecital: klassieke muziek. 16.00
Nieuws. 16.02 Ensemble Syntagma
Musicum (opn). 17.00 Stereo: Kin
derkoor. 17.20 Way-out: jeugdpro
gramma. 17.50 Europees Kampioen
schap roeien voor heren in Klagen
furt (NOS), plm. 17.55 Mededelingen.
Avond: 18.00 Nieuws. 18.11 Actuali
teiten. IS.20 Uitzending van Demo
craten '66. 18.30 Klijk klaar zonder
nonsens. 19.30 Nieuws. 19.35 Stereo:
Tango rumba orkest met zangsolis
ten. 20.00 Stereo- Lichte grammo
foonmuziek. 20.20 Country en Wes
tern muziek. 20.40 Buitenlands week
overzicht. 20.50 Stereo: Licht strijk-
NEDERLAND-1
20.20 uur:
(KRO) DE REPORTER
21.10 uur:
ZELF DOEN
Programma voor doe-het-zelvers
21.50 uur:
BRANDPUNT
22.15 uur:
•JOURNAAL
(nos-not) beeldverhaal van de kerk
11,10 uur:
nederland in west europa
135 uur:
walter and connie
WOO uur:
(kro) thumbelina
Rm naai- het sprookje van H. C. Andersen.
ISaO uur:
(hos-kleur) de fabeltjeskrant
t?JX) uur:
(HOS) JOURNAAL
19.07 uur:
SCALA
20,00 uur;
lODRNAAL
S.20 uur.
'svp) politieke uitzending
20.30 uur;
ISOCETKRA) FILMPJE VAN DE SUFA t .b .v
NAJAARSLOTERIJ
'135 uur:
(hos-kleur) de 21e eeuw
-Minnen wij het weer de baas
21.00 uur:
ih'os-kleljr) embryo
wte film over fazanten en hun broedsel.
21.10 uur:
(n'0s-i(leur) oorijog en vrede
«(filming van de roman van Tolstoi.
d.00 uur:
(tcleaó) cursusinformatie filosofie
BELGIË-NED.
KANAAL 2/10
NEDERLAND-2
13.50 uur:
(H'OS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT
1300 uur:
'ODRNAAL
10,03 uur:
WW» MIK
11 gebouw Orpheus' te Apeldoorn
20-00 uur.
•ROS) JOURNAAL
16.30 uur:
SCHOOLTELEVISIE
17.30 uur:
JEUGDUITZENDINGEN
19.25 uur:
Z .ANDMANNETJE
19.30 uur:
VERGROOTGLAS OP DE POSTZEGEL
19.45 uur:
HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS.
19.50 uur:
ZOEKLICHT
20.00 UUR:
JOURNAAL
'2Ó.25 uur:
DORIS DAY SHOW
15e aflevering. De Verjaardag.
20.50 uur:
PANORAMA
21.35 uur:
VOLKSCONCERT
Bach's fuga in g. kl. t., Hongaarse fantasie van Franz
Liszt en ouverture Euryanthe van Carl Maria von
Weber.
22.05 uur:
GA STPRO G IIAMMA
22.35 uur-
JOURNAAL
BELGIë-FRANS
17.25 Journaal; 17.30 Feu vert; 18.55 A la découverte
du sport; 19.25 Bonhommet et Tilapin; 19.30 Ma sor-
cière bien-aimée: 20.00 Journaal: 20.30 Les chevaliers
du ciel; 21.00 Feux croisés; 22.30 Smalfilms: 22.45 Jou
naai.
FRANKRIJK-KIJSSEL
12.30 Agence intérim (9); 13.00 Journaal; 13.20 Can-
dlce ce n'est pas sérieux (2): 13.35-13.40 Beursberich
ten; 18.20 Journaal; 18.25 Permis de conduite; 18.55
Voetbal: Noorwogen-Frankrijk; 19.45 Histoire sans pa
roles; 19.55 Mededelingen; 20.00 Journaal; 20.30 Va
riétés: 21.30 Voetbalwedstrijd: Noorwegen-Frankrijk;
22.15 Atelier 70; 22.50-23.05 JoumaaL
orkest. 21.20 Stereo: Vibrato: gram-
mofoonplatemprogTamma voor stereo
liefhebbers. 21.50 Ramses mag het
zeggen: interview met Ramses Shaf-
fy. 22.30 Nieuws. 22.38 Actualitei
ten. 22.55 Stereo: Elektronische mu
ziek (gir). 23.20 Radio Jazz Maga
zine. 23.55-24.00 Nieuws.
DONDERDAG
Morgen
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Stereo: lichte gram
mofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.11 Ra
diojournaal. 8.20 Stereolichte
grammofoonmuziek (S.30-8.33 De
groenteman.) 8.50 Morgenwijding.
9.00 Stereo: klassieke Italiaanse mu
ziek (gr.). 9.40 Schoolradio. 10.00
Voor de kleuters. 10.10 Arbeids
vitaminen: populair verzoekplaten-
programma (11.00-11.02 Nieuws).
11.30
Middag: 12.00 Nieuws. AVRO: 13.00
Nieuws. 13.03 Radiojournaal. 13.06
Zet 'm op: vrolijk platienprogram-
ma. (14.00 Nieuws.) 15.00 Nieuws.
15.03 Arbeidsvitaminen: Populair
verzoekpiaitenprogi-amma. 16.00 Nws.
16.03 Gimmick: licht platenprogram-
ma. 17.00 Nieuws. 17.02 Radiojour
naal. 17.05-18.00 Toppoppology:
pop- en countrymujöek.
DONDERDAG
Morgen
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Terug van
weggeweest: muziek van toen voor
luisteraars van nu. 9.30 Zzzoef....!
licht instrumentaal programma. 10.00
Nieuws. 10.03 Muziek bij de koffie.
(11.00 Nieuws.)
(Van onze kunstredactie)
Openbaar Kunstbezit brengt ter in
troductie van het nieuwe cursusjaar
een Breugel-boeb uit. Deze uitgave
zal van enigzins groter formaat zijn
dan de gebruikelijke uitga ven. Met
gehandhaafde rughoogte, zodat geen
.revolutie' in de boekenkast ontstaat,
wordt de breedte opgevoerd van 31
tot 24 centimeter. Hierdoor is liet
als hinderlijk ondervonden draalen
van het boek om de plaatwerken te
bekijken ondervangen.
De keuze is gevallen op Breugel. om
dat we dit jaar overspoeld worden
met Rembrand: er Erasmus' aldus
Openbaar Kunstbezit.
De Belgische hoogleraar prof R. Ma-
rynissen schreef de tekst voor het
Breugelboek. Van zijn hand ver
schijnt deze week in België tevens
een groot studie- en bronnenboek
over de grote Vlaamse schilder,
Openbaar Kunstbezit houdt op dit
ogenblik een enquête onder de leden
om ,vage vermoedens omtrent luister
en kijkgewoonten e q. voorkeuren
bevestigd te krijgen'. Voorts wil men
een uitspraak van de cursisten over
de losbladige plat-fekstcursus, die in
een band wordt opgeborgen waaraan
elk bibliofiel aspect ontbreekt. .Als
onze steeds consumptieve!' wordende
maatschappij een cursus in boek
vorm zou prefereren dan zullen we
een dergelijke wijziging zeker over
wegen. In esthetisch oozicht zou dat
zelfs een winstpunt zijn', aldus een
woordvoerder va.n Openbaar Kunst-
(Van onze kunstredactie)
Ter gelegenheid van de 25ste her
denking van de. slag om Arnhem
wordt woensdag 17 september in
Musis Sacrum in Arnhem een her
denkingsconcert gegeven, waaraan
liet Omroeporkest, het promenade
Orkest en het Groot Omroepkoor
meewerken.
Op liet concert zal de wereldpre
mière worden uitgevoerd van ,In
those day's", een werk, dat in op
dracht van het Airborne Comité spe
ciaal voor deze herdenking is ge
schreven door de Nederlandse com
ponist Hans Kox.
In those days
Zowel de NOS - televisie als- radio
zullen aandacht schenken aan het
herdenkingsconcert. De televisie
maakt opnamen van de uitvoering
van .In those days' om deze later
op de avond van dezelfde dag van
22.25 tot 22.55 uur op het scherm
te brengen. De regie heeft Fred
Bosman.
De radio zend het concert volledig
en rechtstreeks uit van 20.30 tot
22.30 uur, via Hilversum 1. Voor
afgaande aan het concert wordt van
19.10 tot 20.15 uur, eveneens via
Hilversum 1, de herhaling uitgezon
den van de door Herman Felder-
liof samengestelde radiodocumen
taire .De slag om Arnhem'. Om 20.15
uur en in de pauze van het concert
(omstreeks 21.00 uur) zullen radio
reportages te horen zijn van het be
zoek, dat geallieerde" oud-strijders
en nabestaanden van gevallen geal
lieerde militairen ter gelegenheid vat.
de herdenking van de slag om Arn
hem aan ons land brengen.
fels. De tekstfragmenten vond hij
ij Livius, in het Oude Testament
en bij Churchill.
Hans Kox, de componist van ,In
those days' (In Ulo tempore), werd
in 1930 in Arnhem geboren. De slag
om Arnhem maakte hij als jongen
mee. zodat de opdracht voor het
werk een speciale uitdaging voor
zijn creatief vermogen betekende.
Kox ontving zijn eerste muzieklessen
van zijn vader. Bij Jaap Spaander
man voltooide hrj zijn pianostudies.
Henk Badlngs was zijn leraar voor
compositie, contrapunt en instru
mentatie. Sinds zijn debuut als com
ponist tijdens de Gaudeamus Mu
ziekweek van 1954 heeft Kox zich
op velerlei gebieden actief getoond.
Zo schreef hij orkestwerken, een de-
clamatorium en muziek voor film,
ballet en theater, tn enkele van z(jn
composities maakte hij gebruik van
de evenredig-zwevende stemming
31-toonsmuziek i en van elektro
nische klankbronnen. Ter gelegen
heid van het 75-jarig bestaan van
het Gelders Orkest in 1964 compo
neerde Kox het orkestwerk Parak-
lesis.
ADVERTENTIE
Hans Kox
Meisjes uit .de
provincie' willen
niet tv-omroepen
AMSTERDAM (GPD) Meis
jes die dromen van een carrière
als televisie-omroepster blijken
alleen in het Westen van het land
te wonen. Aan de, oproep die de
RAI heeft gedaan aan jonge vrou
wen van 21 jaar en ouder om zich
tijdens de Firato tentoonstelling te
onderwerpen aan een eanieratest,
heeft zich een honderdtal meisjes
opgegeven van wie niet één buiten
de randstad-Holland woonl.
De cameratest voor adspirant tv-
omroepsters dreigt dus een onder
onsje te worden van meisjes uit
de grote steden van het Westen.
Het Firatobestuur hoopt alsnog
aanmeldingen te krijgen uit andere
delen van het land. Opgave is on
der het motto .Firato cameratest'
tot -9 september mogelijk bij RAI-
gebouw NV,Europaplein Am
sterdam onder bijvoeging van een
pasfoto.
De compositie van Hans Kox. die
vóór de pauze ten gehore wordt ge
bracht, wordt uitgevoerd door het
Omroeporkest met medewerking van
het Groot Omroepkoor. Beide ensem
bles staan onder leiding van Edo
de Waart en de componist. De ko
ren werden ingestudeerd door Mein-
dert Boekei.
Na de pauze volgt een programma,
dat wordt gebracht door het Pro
menade Orkest o 1 v Franz Allers
met medewerking van het Groot Om
roepkoor en van Gerard Meyer, vi
ool. Uitgevoerd worden werken van
o a William Walton. Henri Wieniaws-
ki. Ignaz Padarewski en Hugo de
Groot. Besloten wordt met comnv—
ty singing.
Het herdenkingsconcert zal worden
bijgewoond door ruim 600 overleven
den en nabestaanden van de Engel
se en Poolse soldaten, die in de sep
temberdagen van 1944 hun, leven
inzetten voor de bevrijding van ons
land.
Het werk, dat op het herdenkings
concert in wereldpermlère gaat. is
in opdracht van het Airborne Comité
en met financiële steun van het
Prins Bernhardfonds tot stand ge
komen. Het is geschreven voor drie
instrumentale en twee vokale groe
pen, die worden geleid door twee di
rigenten. Iedere groep heeft ten op
zichte van de andere groepen ver
scheidene .vertrekpunten', zodat er
geen sprake is van één onverander
lijke, gedetineerde vormgeving, maar
juist van een fluctuerende vorm.
De componist koos wat de teksten
betreft voor twee universele talen:
het ,dode' Latijn en het .levende' En-
.Het rookgordijn helpt!' zei Pat
trots, en hij trok zwaar aan zijn
pijp. Het zag er naar uit dat hij ge
lijk had; de heks staarde vol afkeer
naar de walm en keerde toen hoes
tend haar bezem om. ,Ik krijg jullie
nog wel!' riep ze wegvliegend.
.Wacht maar!' Daar dachten Panda
en Pat natuurlijk niet aan. Zodra ze
verdwenen was, draafden ze terug-
naar de kamer van de prinses. ,We
moeten naai' de koning toe!' zei
Panda gejaagd, terwijl hij zich uit
het raam liet zakken langs de ge
knoopte lakens. .Vertellen dat die
he les de smaragd met de Zestien
,Een goede conclusie', sprak de dec-
tective. die hem haastig volgde. .We
moeten hier weg. Als die draak on
nu maar niet in de smiezens krijgt...
SlUDS &STEREVJ SLEPEN DE
uren zich voort, ik kou ze
alleevj doorkomen b9 de
idee dat ik j=-
ADVERTENTIE
(DOOR MABEL SEELEY)
Copyright 1939 by Doubleday A Company Ltd.
'lltS
Ik liep met vast tred naar de deur.
die hij voor me openhield; ik dacht,
mijn handen zijn nu rustig. Maar
de palmen zijn vochtig. Toen was ik
door de deur en ik stond in de
schoongeboende woonkamer van
John Loxton. De sheriff sloot de
zware houten deur achter me. Ook
hier verspreidde een kale lamp zijn
gele licht, door de kamer, over de
ronde eiken eettafel, die precies mid
den op het ronde kleed stond, over
de ruwe planken vloer. Het licht viel
op een bewerkt huisorgel tegen de
ene muur, waarvan het ronde kruk
je nog dienst deed. omdat Chet Lee-
fard"er plechtig op zat in een hou-
ing alsof hij poseerde voor een foto
anno 1S90. De hele kamer leek anno
1890. Toen de sheriff me een rechte
stoel bij de tafel aanbood, zag ik
vlak voor me een ingelijste spreuk,
geborduurd in rode en blauwe wol:
God Zegene Diit Huis.
Dit was het tehuis geweest van Al
Sprung, liet buis van zijn moeder.
Zou zij die spreuk geborduurd heb
ben en daar opgehangen
De sheriff installeerde zich in de
stoel met de vergenoegde bewegin
gen waarmee een van de zeven dwer
gen, Happy, zich op zijn kruk in
stalleerde. Een open aantekenboek,
grijs en met ezelsoren van het ge
bruik, lag voor hem. Hij nam een
stompje potlood op en hield het
klaar.
.Nu mrs Corbett, wanneer nam u het
besluit hierheen te komen?'
Daarmee begon het ingewikkelde
web van leugens dat ik moest we
ven. Ik ging wat naar voren zitten,
zodat mijn handen voor hem on
zichtbaar waren onder de tafelrand.
Toen kreeg ik door, welk een stra
tegische positie Chet Leegard innam
tegen de muur: hij scheen doelloos
voor zich uit te staren, maar iets
zei me dat hij geen beweging miste.
Ik dwong mijn handen en knieën
tot een starre rust.
Wat had Steve Corbett hem verteld?
Het gezicht van de sheriff was
schrander, maar het was ook het ge
zicht van iemand uit de provincie;
als ik hem ook maar enige uitleg zou
proberen te geven van mijn entree
in de familie Corbett zou hij over
haaste gevolgtrekkingen maken.
Naar de opvattingen van Eldreth is
het van in zonde leven maar een
kleine 3tap naar moord. Ik zei. .Mijn
man had van een vriend over dit
kamp gehoord. Goed viswater, weet
u. Rustig voor de jongen en massa's
zonneschijn'.
,5Imm'. De sheriff scheen bij zich
zelf een vergelijking te maken. Het
stompje potlood dat hij stijf tussen
zijn duim en dikke wijsvinger hield,
bewoog met rukken van links naar
rechts en op het blad dat ik op zijn
kop zag, verschenen regels die ge
graveerd leken in een klein sierlijk
handschrift, dat van een vrouw had
kunnen zijn.
,Bent u hier nooit tevoren geweest?'
,Nee. Deze zomer ,s de eerste keer.
We zijn afgelopen maandag a an ge
komen'.
.Heeft u vooruit gereserveerd
,Nee. Ik.... we zijn eerst in een ander
toeristenkamp geweest'. Ik vroeg me
wanhopig af wat ïk zeggen moest
als hij vroeg waar dat andere kamp
was en ging haastig door: ,Dat was
vandaag een week geleden. U herin
neet zich nog wel ""dat het zo heet
was. Zondag zijn de jongen en ik
daar gebleven terwijl mr Corbett
hierheen reed om ta zien of hij een
huisje kon buren'
Hij ondervroeg me over mijn ken
nismaking met de mensen, mijn ver
houding tot hen, wat we van minuut
tot minuut gedaan hadden tijdens
ons verblijf. Wannee: de oefenbalen
gemaakt waren en waarvoor en wel
ke mensen ervan hadden kunnen we
ten. Hij vroeg niets over Steve Cor-
betts nachtelijke gewoonten en .k
zei er niets over. Het bezoek van
Hoxie Mueiler op vrijdag werd lang
durig besproken.
.Ik 'heb een mannetje achter die
Hoxie Mueiler aangestuurd, die hem
zal wagen bi j me "te komen', verze
kerde hij.
De geschiedenis van Al Sprungs aan
val op Cottie moest ik tot in het
kleinste detail vertellen. Fronsend
naar zijn aantekenboek, zei hij:
,Zijn moeder, mrs Sprung, was een
bijzonder aardige vrouw. Het is tra
gisch dat die Al zo aan lager wal
:s geraakt'.
Toen begon bil over de vorige avond.
.Het schijnt .Sirs. Corbett, dat A2
Sprung gisteravond is gestorven. Dat
aagt dokter Hansen'.
Ik bevochtigde mijn droge lippen en
stelde een absoluut idiote vraag, ik
denk met de bedoeling de onnozele
onschuld te spelen. ,Is hij is hij
een natuurlijke dood gestorven?'
De sheriff sperde even zijn ogen
open van verbazing. Hij berisote me.
.Zou een man zichzelf in een zak kun
nen stoppen en zichzelf aan een
boom kunnen opgangen
(wordt vervolgd)