Liselore Gerritsen, een
eigen plaats in het cabaret
FÏÏT1P5
K|| g (|g zemen zonder zorgen
slaap
gezond
drink
KOFFIE
HflEV
Betere beeldvorming
van homoseksualiteit
PANDA EN DE GESCHAAKTE PRINSES
Wie zei er ook weer
dat alle verpakte brood
hetzelfde was?
13
VAN °NZE GESCHIEDEN1S
Bezoekers waren
plezierig verrast!
King Corn .A enige dat u weggooit, is de verpakking
CONFECTIE VAN
ESTEREL IN
NEDERLAND
Gaskachel ontploft
op binnenschip
LDAG 5 SEPTEMBER 1969
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
(Van onze rtv-redactie)
twaalf jaar geleden zong ze met
voornamelijk lage stem niet
(j4 even zuiver Franse chansons
de toen zo bewonderde Edith
af Later werd ze .het meisje van
L Leids studenten cabaret.' No
rïnjtt Liselore Gerritsen als enige
ataretière in Nederland een eigen
«rtoire voor het nieuwe program-
van het cabaret Pepijn, dat in
Mtember van start moet gaan.
het zich wat afzijdig houdende
dat in 1957 in Leiden Frans
studeren is een volwassen ar-
gegroeid. Haar eerste lang-
-ifWaat .Liselore zingt Liselore'
_>fl ze al achter de rug. Op die
jat zingt ze met een inmiddels
••rf soepel geworden geluid chan-
'ril jiedjes met een eigen toon, een
feu waarneming. Aan het cabaret
jÉa van Liselore en haar man
j£'v»n Vliet is vaak een gebrek
neagemenf verweten. Daar-
vd bedoeld dat Van Vliet te
p-, of liever gezegd bijna geen
aftok' in zijn teksten stopte.
Shablones
V»; Liselore ook geen politiek,
car m haar teksten klinkt duide
rs Iets door van deze tijd. Ze durft
goelijk af te rekenen met sohablo-
iS en doet dat haarscherp, zeer iro-
■iü. Liefde is een probleem dat
ie.ore zeer bezig houdt en op haar
jit staan meerdere liefdesliedjes,
os teder-romantisch. soms ook
Éiaper. Maar ze zingt ook over het
ief. zoals in dat subtiele chanson
de mensen die zomaar wat ge-
V iets wat Liselore zelf waar-
erfipe ook zalig zou vinden.
5 a maar een greep uit de lang-
ftó, waarbij Pepijn-pianist Rob
Éi Kreeveld ae muziek componeer-
i> die een orkestje onder zijn lei-
ég uitvoert. Toch hoeven de bezoe-
b:i van Pepijn in het komende sei
zoen niet te verwachten dat zij veel
liedjes die op de plaat staan, zullen
horen. Want Liselore schrijft no,g
meer. Paul van Vliet zegt: .Ze schrijft
veel. Snel en compact. Iemand zei
tegen me: .het is een stroom die bui
ten de oevers is getreden.'
Zelf zegt Liselore: .In de tijd van het
studentencabaret en daarna bij Pe
pijn was Paul er om de teksten voor
me te maken. Ik wilde altijd wel
schrijven, maar het hoefde niet. Ik
ben toch begonnen, omdat ik het ge
voel kreeg, dat Ik mijn eigen rich
ting moest inslaan. Over die richting
verklaart ze, ,Ik heb zo mijn eigen
denkwereld. Et heb geen last van
vergelijkingen met andere Neder
landse cabaretières, ik kan geen an
dere plaats innemen, dan ik doe. Dai
geeft me ook rust.'
Ze is gelukkig met die plaats in hun
eigen cabaret Pepijn, maar natuur
lijk blijft er altijd wel iets te wen
sen over. Soms gaat ze ze er onder
gebukt dat het element .werk' bij het
cabaret zo wordt miskend. Bijna
peinzend merkt ze op: .dat dat ele
ment zo wordt genegeerd, maakt me
wel eens verdrietig. Ik heb aan mijn
plaat in totaal een jaar hard ge
werkt en daar hoor je niks over.'
Het is maar een overdrijvend bultje,
maar toch....even later zegt ze: .Na
tuurlijk ben ik dolgeluklcig dat ik
het doen kan. En ilk weet ook best.
dat het hier nu eenmaal zo gaat.
Maar als je plaat dan gunstig wordt
beoordeeld, wordt er over je gezegd
dat je een .beslist on-Nederlandse
produktie' hebt gemaakt. Dat is t och
idioot Zou ze een idiool willen zijn?
Het is een vraag die Liselore mild
afwijst. Ze komt er rond voor uit dat
ze grote bewondering heeft voor de
Franse zangeres Barbara die onlangs
in .Zomaar een zomeravond' te be
luisteren viel. Maar de bewondering
voor ,die vrouwen die zoveel te zeg
gen hebben,' betekent niet dat ze zelf
meent dat ze haar repertoire voor
een klein publiek schrijft. Voorzich
tig stelt zo vast. dat ze er natuur
lijk nooit op rekent een populariteit
te behalen als Gert en Hermien.'
Maar missohien krijgen de mensen
wel te weinig kansen om wat ik doe,
mooi te vinden.'
ADVERTENTIE)
TELEAC NAAR UTRECHT
(Van onze rtv-redactie).
De kantoren van de stichting ,Tele-
ac' zuilen per 15 september "worden
overgebracht- van het Delftse Zuid
plantsoen naar het Utrechtse uitbrei
dingsplan Hoog-Katharijne.
De studio in Delft aal voorlopig in
gebruik blijven. Directeur A. A. Ster
man van de stichting .Teleac' ver
klaarde dat de studio .voorlopig' in
gebruik zal blijven. zoals alles in
deze wereld voorlopig is'. Voor de tv-
kijkers betekent de verhuizing dat zy
op het scherm niet meer 't vertrouw
de adres .Teleac', postbus 225 Delft,
zullen zien, maar een nieuw Utrechts
postbusnummer.
Msto;:
llfll Van twaalf tot twee: gevari-
esijrogramma. (12.22 Wij van het
M; 1225 Mededelingen tbv land
en'oirirnv; 12.30 Nieuws; 12.41
Nitmüm; 13.00 Raden maar...).
11® KMlradio. 14.30 Stereo: Mu
cin i:ht gevarieerd muziekpro-
- 15.00Disco-drive-
ogramnm. 16.00
Jtereó: Iene ntiene
Sir nieuws over underground en
reïrcs music. 16.30 Filmkroniek.
IW Swrtkompas. 17.45 Actuaiitei-
ta
Arrad:
XCRV: 18.00 De Koninklijke Mi-li
fe Kapel. 18.30 Nieuws. 18.41 Ac-
Meiten. 19.Oü Wereldpanorama.
D10 Country and Western rubriek.
M IVljd als de wereld: wekelijkse
liiraatlonale oriëntatie in kerk,
en oekuuiene. 19.50 Zomaar
Mera: licht platenprogramma. 21.20
Re dit gezien heeftdetective-
tespel. TROS: 22.00 Sentimental
pray: muzikale herinneringen aan
jaren 22.30 Nieuws. 22.40
öidsmgen. 22-15 Weerwolf, ver-
doorspel. 23.15 Licht gevarieerd
ü'-enprogramma. 23.4o Actuahtei-
Sl 2355-24.00 Nieuws.
hoor: lichte grammofoonmuziek met
nieuws en actualiteiten. 8.00 Nieuws.
8.11 Stereo: Gewijde muziek (gr).
8.30 Nieuws. 8.32 Stereo: Licht in-
stumentaal ensemble (gr). 8.45 Ste
reo: Klassieke muziek (gr). 9.10 The
ologische etherleergang. 9.35 Water
standen. 9.40 Voor de huisvrouw.
(9.40-9.50 Gymnastiek voor de huis
vrouw). 10.15 Stereo: Boston Sym
fonie-orkest en solist: semi-klassieke
muziek (gr). 10.55 Tentconstellings-
agenda. 11.00 Nieuws. 11.02 Veran
derend Jcugdwerkpatroon rondom een
onveranderlijk oriëntatiepunt, lezing.
11.15 Solarium: gevarieerd program
ma. 11.55 Mededelingen.
Korfsn:
ZATERDAG
XCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het le-
Tade woord. 7,15 Op het eerste ge-
Middag:
NOS: 12.00 blik op de wereld: infor
matief programma. 12.30 Overheids
voorlichting: Uitzending voor de
landbouw. 12.40 Stereo: Licht orkest
(gr). 12.50 Recht en slecht, praatje.
13.00 Nieuws. VARA: 13.11 Actuali
teiten. 13.20 Stereo: Balletmuziek
(gr). NOS 14.30 Stereo: Moderne ka
mermuziek. (opn.). 15.10 Stereo:
lichte grammofoonmuziek, 15.30 Be
nelux als model voor Europa (1), le
zing. 15.50 Spelen met taail. VPRO:
16.00 Nieuws. 16 02 Thuis: program
ma voor thuiszittenden. 16.45 Namid
dagconcert: A. Nederlands Blazers
ensemble: klassieke muziek. B. Blaas-
kwintet: moderne muziek. C. Blaas-
trlo: moderne muziek. 17.40 Informa-
1S.00 Nieuws. 13.11 Opspraak. 18.20
Uitzending van de Volkspartij voor
Vrijheid en Democratie. 18.30 Hee:
programma voor onvolwassenen. 19.10
Jazz-rondo. VjPRO-VARA: 19.30 Hen
ry Wood Promendade Concert tê
Londen: BBC Symphonic Orkest
met solisten: moderne muziek. In de
pauze: 20.10-20.20 Eskimo's en de
maan: programma over godsdiensti
ge opvoeding in Amerika. VARA:
21.35 Liedjesprogramma. 22.05 Ste
reo: klassieke muziek (gr). 22.30
Nieuws. 22.40 Mededelingen. 22.45
Actualiteiten. 22.55 Stereo: Prettig
Weekend: licht programma.
23.55-24.00 Nieuws.
ZATERDAG
Morgen:
VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied.
7.23 Voor de Jeugd. VPRO: 7.54 Deze
dag. VARA: 8.00 Nieuws. Aanslui
tend: Van de voorpagina. 8.15 Z.Ó.
135, gevarieerd programma. 10.30
Stereo: Tango rumbaorkest met zang
solisten. 11.00 Nieuws. 11.02 Amu
sementsmuziek (gr>. 11.25 Oosteuro-
pese kroniek. 11.45 Klatergoud: mu
zikaal feuilleton.
Middag:
VPRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Top-30:
licht platenprogramma. (13.00
Nieuws). TROS: 14.00 Nieuws. 14.03
Lynx (of Los). AVRO: 15.00 Nieuws.
15.03 Muziek-Boetiek: licht muziek
programma. (16.00 Nieuws.) 17.00
Nieuws. 17.02 Radiojournaal. 17.05-
18.00 De zingende bougie: gevarieerd
platenprogramma voor de automobi
listen.
ZATERDAG
Morgen:
KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Djinn: geva
rieerd programma. (10.00 en 11.00
Nieuws)
NEOERLAND-1
KANAAL 7/29
iZilK'
Iplomïi
'Mi uur;
JXOS-NOT) DIEREN IN DE DIERENTUIN
(MO uur;
KELDVEKIIAAL VAN DE KERK
IwJuur:
U^^ÜR) DE FABELTJESKRANT
NK| JOURNAAL
^V) ZEG HET MET BLOEMEN..»
«aicncorso 1969 te Aalsmeer.
j*W> JOURNAAL
#2) uur.
ft'ffiV) HIER EN NU
{Mi uur:
^GLAZEN STAD
lft»miCfeuilleLon cioor Willy van Hemert naar de ge-
15 f roman van p- J- Risseeuw.
gCE MAJEURE
uur
MAJEURE
®ta"der Pola. Fred Benavente, Ted de Braak.
&W Horst en Jan Fillck,ers
£V-KLEUR) JONGE MENSEN TEKENEN IN DE
uur:
JOURNAAL
[gluur
Si£®ÜB) DE FABELTJESKRANT
S,™kxaal
Sf
^«'eekbladen6 "PS V°°r het weekend ®n nleuwe
ISO uui.;
EïtiLf:-UR) JUL1A
Ï.'jO uur.° jven h®bben twee schuld.
(NOS) JOURNAAL
20.20 uur:
(AVRO) DE DEAN 5LARTIN SHOW
21.10 uur:
(AVRO-KLEUR) HIGH CHAPERAL
Victoria redt het leven van een man die gewond is ge
raakt bij een overval op een postkoets. Deze man, die
door de klap aan vlagen van geheugenstoornis lijdt,
blijkt op zoek naar John Cannon om hem te doden
22.00 uur:
AVRO TELE VISEER
22.45 uur:
(NOS) JOURNAAL
BELGIE-NED.
KANAAL 2/10
18.55 uur:
ZANDMANNETJE
19.00 uur:
DE WERELD IS KLEIN
19.30 uur:
ZIET U ER WAT IN
19.45 uur:
ZOEKLICHT
19.55 uur:
DE WEERMAN
'20.00 uur:
NIEUWS
'20.25 uur:
l'IETER BRUEGHEL
Documentaire van Paul Haesaerts gemaakt naar aan
leiding van de sterfdag van Brueghel 400 jaar geleden.
21.20 uur:
A RIAN E
Komische speelfilm van Billy Wilder met Gary Cooper,
Maurice Chevalier en Audry Hepburn.
23.25 uur:
NIEUWS
FRANSTALIGE PROGRAMMA'S
1ÏELGIB-FRANS
18.35 Nieuws. IS.40 Petite abeilli 18.55 Affiches. 19.25
Tartuie. 19.30 Ma sorcière bien-aimée. 20.00 Journaal.
20.30 Le maïtre (Mistriz), Poolse film. 21.45 De schil
der Pieter Brueghel. 22.45 Journaal.
FRANKRIJK-RIJSSEL
12.30 Agence intérim (5): Chaperon. 13.00 Journaal.
13.20 Alice oü es-tu? 13.35-13.40 Beursberichten. 18.25
Nieuws. 18.30 Film. 19.00 Eté magazine. 19.15 Regio
naal journaal. 19.40 Erïé magazine (vervolg). 20.00
Journaal. 20.30 Les Hussards, spel van P. A. Breal.
22.15 l'Horame et sa musique: Berlioz. 23.10-23.25 Jour
naal.
(ADVERTENTIE)
echte koffiebonen-
COFFEÏNEVRIJ
Conclusie staatssecretaris na onderzoek
T* ervaring met homoseksualiteit en ho-
iien procent van moseksuelen in hot dagelijks leven, i
ondervraagden kent gegeven resultatenPvan het onderzont!
izegt staatssecretaris mr H. J. van de;
npfplzpnic term nmt Poel (erm) dat er tal van aanwljzln-i
UClCIVCllia LCI lil 111CL >e.„n z,.;n _da. :n meni£r r,michl de beeld-
NOS-ORKEST KREEG
STORMACHTIG ONTHAAL
DEN HAAG fAXP) Tien procent
van een groep meerderjarige Nederlan
ders, die hebl>en deelgenomen aan een
onderzoek van de stichting tot bevor
dering sociaal onderzoek minderheden,
j pretendeert de betekenis van de term
homoseksualiteit' niet te kennen, ook
[niet nadat deze hun Ls uitgelegd. De
minst agressieve houding ten opzichte
j van homoseksuelen Icwam voor bij on-
i dor vraagden met een hoge opleiding,
met een politieke voorkeur voor VVD,
KVP, PSP, D'66 en onder hen die geen
I mening hadden over politieke voorkeur.
|De meest agressieve instelling werd aan-
Het Radio-Philharmonisch Orkest ?etroff?n °"^er onder\Taagden met een
heeft met zijn eerste concerten onder ]ape ofmiddenopleidmg, met een lage
Irtllng van Jean FoumM op M SSstr 'wrf.y't.m 1"
international,- niuróktentSat te B.- ''«föjl fMn 3S ««IK een
«nm bijtonlnr v»l narren grhn.i.
Maandagavond verzorgde het orkest Ij J aan„eiegenneQen.
het o-fii;,.f>riAnino-wnnno>-t jT \-nrxr Aldus enkele resultaten van een on
derzoek dat de stichting tot bevorde
ring sociaal onderzoek minderheden met
subsidie van het ministerie van erm in
de jaren 1966 en 1967 verricht heeft
onder een representatieve steekproef
van 1671 pei'sonen uit de meerderjarige
Nederlandse bevolking.
Het onderzoek, verricht in ojHlracht
de homofilie zich sinds de periode waar
in het onderzoek werd gedaan door
een inmiddels verbeterd Inzicht hebben
gewijzigd. Aan die verbetering is zeker
ook bijgedragen door de kring van be
trokkenen zelf', aldus mr Van de Poel,
die i
(Va
onze rlv-redactïe
een publiek van 3500 mensen im het
Palais des Sports werd gegeven. Ter
Inleiding van de Beethovenherden-
kirag dn 1970 was het programma ge
heel aam deze componist gewijd. De
Fnamise violist Christian Ferras was
solist im Beethovens vioolconcert. De
bezoekers toonden zich zeer enthou-
Gisteravond concerteerde het orkest
opnieuw, ditmaa lin het Theatre Mu
nicipale, met solistische medewer
king van de Spaanse sopraan Isabelle
Rivas. Het programma vermeldde,
werken van Mozart, Brahms, Roussel,
en De Faila. Na afloop werden de,
musici beloond met een -ovationeel
applaus en veelvuldig bravo-geroep.
gangspunt de gedachte dat de posi
tie en de aanpas&ingsmogelijkheden
van de homoseksueel in de maat
schappij mede afhankelijk zijn ran
de houdingen en de beeldvorming
over homoseksualiteit, die hij of zij
daar aantreft.
In het onderzoek werden vragen ge
steld omtrent de kennis inzake
lemmerlngen die zij kunnen ondervin
den wanneer zij als ieder ander deel
willen nemen aan het algemeen welzijn,
waaraan zij immers ook hun bijdrage
leveren'.
Tweeënzestig procent van de onder
vraagden bleek in staat een juiste om
schrijving te geven van de term homo
seksualiteit; 29 procent kon niet zelf een
omschrijving geven, maar wist wel
waarom het ging en 10 procent preten
deerde de betekenis van de term niet
te kennen, ook niet nadat deze hun
was uitgelegd. Onder deze 10 procent
nlet-weters' kwam een relatief groot
aantal personen voor met een lage op
leiding, met een leeftijd boven de &C
jaar, en met een in het algemeen wei
nig tolerante houding ten opzichte van
allerlei maatschappelijke verschijnselen.
De onderzoekers hebben de indruk dat
deze groep nlet-weters minder openstaat
voor informatie van buitenaf, bijvoor
beeld door middel van krant, radio, tele
visie en opiniebladen.
Van de ondervraagden was 48 procent
van mening dat een homoseksueel voor
zijn of haar homoseksualiteit moet uit
komen. Dertien procent vond dat dit
van de omgeving van de homoseksueel
afhangt.
ADVERTENTIE)
Er werd koffie geserveerd van de beste
bonen. Zo hoort het ook, denkt n.
Maar daarmee z(jn we er nog niet. Het
moet ook koffie zijn die elke gast zonder
bezwaar kan drinken. En daarom ser
veerde men Koffie Hag. De verkwikking
van de ware koffie, maar vrij van cof-
felne en andere schadelijke stoffen.
Spaart hart, zenuwen, bloedsomloop en
maag. lever en gal. Pittige, geurige
Koffie Hag. De beste koffiebonen. maar
dan coffelnevrij. Gastenkoffiel
f ADVERTENTIE I
Waarschijnlijk niet die meneer die laatst z'n
lunchpakketje aan de eendjes voerde, omdat z'n vrouw
hem voor de verandering eens géén King Corn had
meegegeven.
King Corn wordt overal in Nederland elke
nacht vers gebakken. Komt dus dagelijks vers
op tafel en blijft dagenlanger vers.
(alleen King Com kan dat zeggen)
ROTTERDAM (GPD) De succesvol
le Pariise couturier Jacques Esterel, de
man die voor het eerst de uni-sexmo-
de lanceerde, vindt dat nu man en
vrouw zich best in hetzelfde broekpak
kunnen steken, er eigenlijk ook geen
onderscheid meer in zijn klantenkring
meer hoeft te zijn.
iVartdaar dat de mode-koning, die voor
Brigitte Bardot, Jane Fonda. Liz Tay
lor en tientallen andere wereldbekende
actrices al heel wat jurkjes heeft ge
maakt. zijn creaties voor man. vtouw
en kind nü oOk voor Nederland liet con
fectioneren.
In de grand hall van de in Rotter
dam gemeerde Nieuw Amsterdam',
waanmee hij van Le Havre naar Ne
derland was gevaren, liet hij gisteren
vol trots zijn eerste jersey confectie
broekpakken, badstof overslagjurkjes en
pulloverpakken voor mannen zien. Mo
dellen, die voor prijzen tussen de veer
tig en de tweehonderd veertig gulden
de deur uitgaan.
Afgezien van enkele witte met bijzon
der originele dessins bedrukte wollen
jersey jumpers bleek vooral door E>-
terel'e haute couture show, die aan het
einde van de presentatie werd gehou
den, hoeveel concessies hij aan de con
fectie had moeten doen. Veel van zijn
in Nederland gemaakte jurkjes waren
nleit al te zorgvuldig afgewerkt.
En dat terwij Esterei's haute-couture
creaties, die in juli al in Parijs waren
te zien, opvielen door hun perfecte cou-
succesmcdellen. zoals tuniek-pull-
over met aangebreide Jasjes, zijn corse-
letrokken met laag ontspringende diepe
plooien, zijn wijde vleermuismantels
en met strass-steentjes geborduurde
cocktatlbroekpakken voor man en
vrouw, kregen van een honderdtal geno
digden dan ook een hartelijk applaus.
Esterel vloog gisteren ogenblikkelijk na
afloop van de show al weer terug naar
Franlorljk. Nog deze maand zal hij zijn
haute-couture-collectie In Denemarken,
Engeland en Bulgarije presenteren.
ROTTERDAM (GPD) .Aan boord
van het binnenschip ,-Janita', liggende
aan de Gelder.se Kade in Rotterdam
is woensdagavond een gasstel ontploft.
De bewoner M. J. A. Schoonakker 6S
verplaatste een gasstel van de kachel
op de grond waardoor een steekvlam
ontstond. Hij ls met brandwonden aan
zijn bovenlichaam naar het Dijkzicht-
ziekenhuis gebracht.
21-104
.Hebt u ook wat lakens of een touw?'
vroeg Panda. ,Dan kunnen we daar
langs naar beneden, langs de muur'.
Maar prinses Reginalda had ineens
helemaal niet zoyn haast meer om
gered te worden.
/Bah', zei ze met een opgetrokken
neus. .Jullie zien er veel te vies uit,
hoor. Po mp era ik keltje een prin
ses kan toch niet in zulk gezelschap
gezien worden?'
,M-maar u kunt hier toch niet blij
ven?' zei Panda geschokt. ,En ik
denk niet dat iemand het erg vindt,
a.ls....'
Maar verder kwam hij niet. De prin
ses slaakte een kreet vol afgrijzen
naair Pat O'Nozzle. die intussen een
pijpje had opgestoken om scherp te
kunnen denken.
.Oei!' riep ze. Ehik ga even m'n
koffertje pakken, hoor!'
Met die woorden draafde ze het ka
mertje uit en een zijvertrekje in.
,Het leek wel of ze
pijp was....' zei Panda
CAROL DAY
U WEEFT MUM
LEVEMSLOOP WA-
G EGA AM. DAT 15
AFSCHUWELIJK
DIT 15 TOCH
GEEW POLITIE
STAAT ZOALS
POLOWIA?
STELLIG UIET.' MAAR
SOMS MOETEN WU DEZE
DIUGEU DOEM. Ik KAU U
OOK MIET BEVELEM, ME
TE HELP EK!ALLEEW
OP DE POLOOHS£AMBA9MD£.~.
Ik WOORDE, DATJE) MAAK JE
EEKI GEZELLIGE JGEBJ Z0PGE1-,
AVOK1DWAD, vAEOUin ZE WERD
SERGEl! W£ T WEU9 MIET MET
WAS DAT jL OPZET OP MUM
GOED, GOED.
MAAIZ DAM ZUL-
LEW WE KAAR WEL
EVEW WAGAAU,
UATUURLW4.
de
pseudo-echtgenofe
(DOOR MABEL SEKLEÏ)
Copyright 1939 by Doubleday Company Ltd.
sen. maar naar twee stoelen aan
het verste eind van de veranda, in
de schaduw.
,Kom Fred, we zullen daar gaan zit
ten'. Ze leidde haar man bij de hand
.De man van wie Al SPRUNG GELD
had gewonnen, was gisteren hier naar
hem op zoek. Het zou interessant
zijn om uit te vinden wie dat geld
heeft'.
De stilte die op mijn verklaring
volgde, duurde zeker twee minuten.
John Loxtons bevende hoofd wiebel
de een beetje, terwijl hij van mrs
Rudeen naar mij keek; mrs Rudeen
bleef me onafgebroken aankijken.
Mrs Olapshaw kwam aangelopen mei
Bits en Joan ie, alle drie opgewon
den en geagiteerd, ,11c ga hier weg.
Ik ga hier onmiddellijk weg'. Ook
Mrs. Olapshaw beefde, ogenschijn
lijk van verontwaardiging. ,Ik blijf
niet. Ik wil niet dat deze onschuldi
ge kinderen ergens verblijven waar..
Werkelijk. Mr. Loxton, ik kan niet
begrijpen hoe u zoiets hebt kunnen
toelaten! Moord! U kunt niet ver
wachten dat fatsoenlijke mensen zo
iets goedkeuren!'
Mijn hoofd stond ei niet naar, de
humor ervan in le zien. Br zei tegen
haar: ,Bc geloof met dat u nu weg
kunt gaan. D° -iv-'f zal u wel wil
len spreken'
Ze wendde zlrji m. mij ,U en die
mooie man van u! Denkt u maar
niet dat ik vergeten ben wat er gis
teren op het strand is .gebeurdEn
de manier waarop uw man gister
avond die arme Mr. Sprung achter
na aat! Wel ik denk n.et da: iemand
mij zal verdenken'"
Dit was een van die ogenblikken
die zo uitermate geschikt zijn om de
menselijke verhoudingen te ontdoen
van het vernisje van oppervlakkige
vriendelijkheid en behulpzaamheid.
Nu was het: ieder voor zich, ook al
moest je er een ander voor op zijn
hoofd slaan.
Ze liep driftig naar een stoel en
g'ing zitten met haar haviksneus in
de lucht. Zo gauw ze zat, begonnen
Bits en Joan ie te jammeren, ,11c wil
naar huis. naar mamma! Oma, ais
u me niet naar huis laat giaan, ga
:1c schreeuwen! Ik vind een dode man
naar! Ik ga schreeuwen, oma, ik
ca schreeuwen!'
Mrs. Clapshaw beloofde kandij en ijs
lolly's, maar de kinderen voegden
de daad bij het woord. Eén ding
was gelukkig: Co trie was helemaal
in extase en bltem muisstil op mijn
schoot zitten.
De Willards kwamen. Mrs. Willard.
die de herrie binnenwandelde alsof
zo niels hoorde, Was door het nieuws
onberoerd gebleven; ze had de tijd
genomen om haar üppem te stiften.
Haar ogen vlogen niet naai- de men-
.Dooi', zei hij. .Dood. Man dood'
Zijn vrouw zei: .Het heeft niets j»el
ons te maken. Fred', nadrukkelijk,
alsof ze dat feit in zijn hoofd wil
de prenten. Zijn gespannenheid ver
dween, zijn ogen stonden verbaasd.
Gisteren, toen Cottre geschopt werd.
had hij bijna normaal gekekenhij
was naar voren gesprongen, had me
gezegd dat Cottie's vader er aan
kwam in de boot. Nu draaide zijn
hoofd van het ene gezacht naar het
andere alsof h-.j ergens naar zocht
Zijn vrouw gin^ zo zitten dat ze zdjn
hand vast kon houden.
In het huis rinkelde de telefoon.
John Loxton scheen ineen te krim
pen. .Be kan niet', zei hij.
.Ik zal wel gaan'. Mrs. Rudeen tilde
haas- gewicht uit de stoel en liep
zwaar de kamer in. Over het gejam
mer van Bits en Joanie heen vin
gen we zo nu en dan een neusklank
op van haar Texas-accent.
.De sheriff, hij komt direct hierheen',
kondigde ze aan alsof het haar ple
zier deed.
O. hemeltje, wat zal dat voor mij
voor gevolgen hebben E2mer kwam
binnen vlak voor Steve Corbett en
Earl Jordan. Het gezicht van de jon
gen was blauw van schrik .Betrok
ken bij een moord. Dat had ik me
noo:t kunnen indenken. Het zal het
einde betekenen van al mijn ambi
ties en ik zal nooit iets bereiken. Ik..'
Hij merkte dat niemand naar hem
luisterde, bleef even met zijn mond
Coldie's vader kwam naar me toe.
.Heeft de sheriff gebeld
,ik heb met hem gepraat', ze: Mrs.
Rudeen. .Hij komt hierheen'.
.Goed'.
Earl Jordan stelde zenuwachtig
voor: .Misschien zouden we iets moe
ten doen voor de sheriff hier komt.
Hem uit die zak halen. Verbeeld je
dat hij nog leeft'
Steve Corbett zei: ,Je weet verdomd
goed dat hij niet meer leeft'.
Cottie herhaalde met een hoog stem
metje: .Verdomd goed dat hij niet
meer leeft'. Hii knikte instemmend
met zijn hoofd alsof hij d? verkla
ring van zijn vader ondersteunde. Ik
vroeg me af of ook hij de muur van
verdenking voelde oprijzen.
Ik zei: ,Oottie, nette jongetjes zeg
gen geen verdomd'.
De aanwezigheid van de kinderen be
lemmerde een gesprek; de volwasse
nen bekeken elkaar behoedzaam als
of ieder paar ogen van achter een
haraas uitgluurde. Alleen Steve Cor
bett en Earl Jordan liepen ruste
loos over de veranda. Steve Corbett
raakte even de stoel van Mrs. Ru
deen.
Ze keek hem met venijnige ogen aan
en zei: ,Het is niet zo moeilijk te
raden wie AI Sprung van kant ge
maakt heeft'.
De holte in de wang vervlakte, de
zware wenkbrauwen fronsten zich.
-Als u mij bedoelt', zei hij tegen de
groep in het algemeen, .wil ik dit
even verklaren. Be heb Al Sprung
Met gedood. Ik heb hem niet meer
gaaien nadat ik hem het strand op
zag hollen toen hij het krnd geschopt
(wordt verrolgtt>