EINTJE - KLAPZOENEN IN DE
BONDSREPUBLIEK-APPELLEER1!
DE MOEDERGEVOELENS
ivïledai
Deinende, mollige massa
in fletse mantelpakjes
PANDA EN DE GESCHAAKTE PRINSES
jcö.VOERDAG 4 SEPTEMBER 1969
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
19
(Van onze correspondent)
(,'SSBLDORF (GPD) De
feerschappij van Heintje in
pÖüitSland beleefde vorige
gk nieuwe hoogtepunten. Het
-tje uit Bleijerheide, nachte-
c' nu van de Bondsrepubliek,
a als zovele helden van de
intafel de stap naar de snor
de filmcamera's mogen zet-
In vier grote Westduitse
alen, Miinchen, Stuttgart,
üeldorf en Essen vonden de
en plaats op de thea-
s waarin deze exclusieve pre-
gevoorstellingen van 'Hein-
Ein Herz geht auf reisen'
i afspelen.
^Vaderlandse hit-lijsten hebben 't
'laatste tijd moeten doen zonder
lacéssen van Heintje, wiens eer-
j ,Mama' liet scherp concurre-
werk van Hiindel en Bach in-
heeft verdrongen van de eer-
tots van de wensenlijst van
bootste Westberlijnse cremato-
i Onderweg naar Düsseldorf kan
7B2 niet, hd vam het promo-
am van CNR, de grammofoon-
ramaatschappij, die het octrooi
op Heintjes stem, verklaren
zit: .Het manneke heeft het
gehad met zijn film'. Van
heeft overigens goed nieuws
voor allen die in Heintje geloven:
vorige week is een nieuwe single in
de platenwinkels verschenen half
september komt in Nederland en
west-Duibsland de nieuwste elpee op
de markt (van de eerste gingen er
over de oostgrens a.l meer dan twee
miljoen van de hand) en eind sep
tember kan de film ook aan zijn
ronde door Nederlandse bioscopen
beginnen.
Van Vliet zegt ook: .Heintje is
bij de Duitsers ongelooflijk popu
lair. Echt, daar zijn geen woor
den voor. Het is abnormaal. Er
de teenagersbeurs, waar Heintje ook
nog even zijn opwachting komt ma-
derharten gedrukt, ontvangt enige
klapzoenen, benevens een plastic zak
je, inhoudende drie sinaasappels en
eén peer.
HENGEL
Om half zes stroomt in het Savoï-
theater de eerste van de drie voor
stellingen leeg. Aan het eind van
elke verschijnt Heintje even op het
podium. Als geschenk wordt hem al-
revolutionair elan. Een pittig dialoog
onderaan de trap luidt: .Hast du Thn
sehon gesehen?' ,Jawohl'. .Ach, der
hebe. liebe Jonge'. Opwinding valt
te bespeuren rond de strenge figuur
van een zilvergrijze dame met lorg
net, die kaartjes vajn vijf mark drie
maal boven de officiële koers weet
te verkopen.
Herr Correnz van Constantin-Film
uil West-Berlijn laat desgevraagd
welen, dat met Heintje aan de ont
ginning van een nieuw publiek kan
worden begonnen. ,Het doorsnee-
publiek voor deze film zal worden
f hysterische toestanden als
ergens optreedt'. Daarvan is
de première in Mlinchen veel
te merken geweest, toen een uit
gebreide politiemacht hevige in
spanningen moest leveren om de
fans onder de duim te houden.
In Düsseldorf vallen de eerbewijzen
wat bezadigder. Wanneer de onlangs
13 jaar geworden knaap 's middags
in een langzaam oprukkende tram
wagen door het centrum trekt, vlamt
bijval op de trottoirs niet hoger op
dan lachend gevvutf van in spora
dische gevallen ook nog tot enig mee-
hollen bewogen huisvrouwen. Diezelf
de moeders van middelbare leeftijd,
de voile Wirtschaftskarbiezen moei
lijk meetorsend, zijn echter in grote
getale aanwezig in het gebouw van
le keren dezelfde hengel aangeboden.
In het komen en gaan rond half zes
kan ondertussen opnieuw vastgesteld
worden, dat Heintjes aanhang voor
al in een zekere groep van huis
vrouwen en_ grootmoeders tussen de
30 ein 70 jaar valt terug te vinden.
Niet zelden zijn zij in autobussen
vanuit de omliggende dorpen komen
aansnellen. Breed wiegend, de molli
ge lichamen in fletse mantelpakken
geperst, deint de groep voor de twee
de voorstelling de pluche trappen
op. De mannen ontbreken in deze
eredienst aan een Sangerkna.be: Hein
tje heeft in West-Duitsland nog niet
iedereen aan zich verplicht. Enkele
jongelingen treden wel onbevreesd
mee naar voren in de stoet. De fris
gewassen kuiven en de bedeesde oog
opslag duiden niet op toekomstige
DONDERDAG 4 SEPTEMBER
12.00 Los-Vast: gevarieerd
8IWWW- (1226 Mededelingen
ill lad- en tuinbouw; 12.30
fei; 12.41 Actualiteiten). 14.00
i-The Kilima Hawaiians Show:
"ïkprogramma. 14.30 Ste
rn, bas en piano: moder-
iieke muziek (opn). 15.00
«rade middagdienst. NOS:
iü! Vonken onder as: programma
rs Nederlandse volksverhalen en
sisrebniiken. 16.00 Nieuws. 16.02
fe: orer minder, informatief pro
venu over mensen en dingen die
Éferopde voorgrond treden. 17.30
sKisno: informatief programma
ls toerisme an binnen en buiten-
ai. NCRV: 17.45 Sportactualiteiten.
35) Stereo: Tijd vrij voor muziek
irnjetijd: A. Mannenkoor; B. Fan-
löorps. 18.30 Nieuws. 18.41 Actua
rial. 1900 Stereo: Lichte granrmo-
tiauÉek. 19.15 Muziek van het
Heils. 19.30 Kerkorgelcon-
eme muziek (opn). 20.00
tel, muziek, muziek: gevarieerd
ExtprogTamma. (opn). 22.20
«doverdengking. 22.30 Nieuws.
-W Mededelingen. 22.45 Stereo:
ten m stereo: licht gevarieerd
Efckprogramma. 23.55-24.00 Nws.
tegen:
SO: 7,00 Nieuws. 7.10 Het levende
te™, 7.15 Stereo: Baüinerie: kilas-
vrijdag
sleke muziek (gr). (7.10 Nieuws;7.32
Actualiteiten; 7.50 Overweging; 8.00
Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de
huisvrouw. (9.00-910 Gymnastiek:
voor de huisvrouw! 9.35 Waterstan
den. 9.40 Schoolradio. 10.00 Stereo:
Aubade: klassieke muziek (gr).
11.00 Nieuws. 11 02 Voor de zieken.
11.55 Mededelingen.
DONDERDAG
Middag:
12.30 Modern platteland. 12.35 Top-
Ïers van toen (gr). 13.00 Nieuws.
3.11 Radiojournaal. 13.30 Stereo: 't
Muzikantenuur: I Klavecimbelrecital:
oude muzeik. n Contrabas en pi
ano: moderne muziek. Hl Kerkor
gelconcert: klassieke muziek. 14.30
Logboek Dolle Dinsdag, klankbeeld.
15.00 Paul Vlaanderen en het Alex-
mysterie, ditective-hoorspel. 15.28
Kwispel, quiz. 15.35 Hulster Gemengd
Koor. 16.00 Nieuws. 16.02 Schake
ringen: cultureel programma in
woord en muziek. 17.00 Tussen 10_i_
en 20lichte grammofoonmuziek
voor de tieners. 17.30 Voor de jeugd.
17.55 Mededelingen.
Avond
18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal.
18 20 Uitzending van de Communis
tische Partij van Nederland. 18.30
Stereo: Holle Bolle Wijs: licht geva
rieerd platenprogramma. 19.25 De
gesproken brief. 19.30 Nieuws. IKOR:
19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.45
Gesprek op kerkelijk erf. AVRO:
20.05 Zingen geblazen. 20.30 Stereo:
Daphne, madrigaalcomedie van Mar
co da Gagliano (opn). 21.45 Stereo:
Filharmonisch orkest van de ORTF
(opn): moderne muziek. 22.00 Zo
goed als nieuws: berichten van toen
en de feiten van nu. 22.30 Nieuws.
22.40 Radiojournaal. 22.55 Stereo:
Morgen:
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Stereo: lichte gram
mofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.11
Radiojournaal. 8.20 Stereo: lichte
grammofoonmuziek. (8.30-8.33 De
groenteman.). 8.50 Morgenwijding.
NOS: 9.00 Stereo. Berlioz in woord
en muziek. AVRO: 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: po
pulair verzoekplatenprogramma.
(11.00-11.02 Nieuws.) 11.30 Stereo:
Pianorecitalsemi-klassiéke muziek.
11.55 Beursberichten.
Middag:
NOS: 12.00 Nieuws. 12.03 Micro-no
tities. KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Ac
tualiteiten. 13.08 TNT: muziek van
één tot twee. 14.00 Nieuws. 14.03
Pop-In: gezellig aanplaten. 15.00
Nieuws. 15.03 Holster: pop- en coun-
trymuziek. 16.00 Nieuws. 16.03
lORRrrrhitparade. 17.00 Nieuws.
17.02 Actualiteiten. 17.07-18.00 Draai-
jijofdraaiikverzoekplatenprogram
ma.
VRIJDAG
Morgen:
VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 De Eddy
Becker Show. (10.00 Nieuws). NOS:
11.00 Nieuws. 11.03 Felix Steunders.
Middag:
VPRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Top-30:
licht platenprogramma. (13.00
Nieuws). TROS: 14.00 Nieuws. 14.03
Lynx (of Los). AVRO: 15.00Nieuws.
15.03 Muziek-Boetiek: Licht muziek
programma. (16.00 Nieuws.) 17.00
Nieuws. 17.02 Radiojournaal. 17.05-
18.00 De zingende bougie: gevarieerd
platenprogramma voor de automobi
listen.
NEDERLAND-1
KANAAL 7/29
(VARA-KLEUR) DE VIRGINLAX
Verhalen uit de nadagen van het wide westen
De in het zadel vergrijsde paardentemmer Sam Wil-
lock krijgt op Shilohranch de gelegenheid om de zwarte
hengst te temmen. Een listig plan om snel rijk te
worden lijdit schipbreuk
21,35 uur:
SIMON CARMIGGELT LEEST
21.45 uur:
ACHTER HET NIEUWS
22.10 uur:
(NOS) JOURNAAL
®s-n0t) notre ville
•ïkerk DJ de SAMENLEVING VAN INDONESIë
1® nar:
ederland in west-europa
Smir:
ibex in de dierentuin
aluur:
jos-klel'r) de fabeltjeskrant
ffl uur:
icrxa.al
uur:
ïos-rleur) de kampioen
^Mrdnummer 666
'uur:
«tonaal
Muur:
5) met het oog opgroningen
35 6n 'tulture'e aspekten in de regio.
'dader op het spoor
6a uur:
JOURNAAL
BELGIË-NED.
KANAAL 2/10
NEDERLAND-2
KANAAL 32
18.55 uur:
ZANDMANNETJE
19.00 uur:
SIGNAAL ST-HUBERTUS
Volkskundige documentaire over jachtsigna.len en
folklore rondom St-Hubertus.
19.30 uur:
GESCHIEDENIS VAN DE XXle EEUW
20.00 uur:
NIEUWS
20.25 uur:
WIJ, HEREN VAN ZICHEM
21.05 uur:
DE BEVRIJDING
Ge lege nheidsprogr amma voor de 25e verjaardag van de
bevrijding van België in september '44.
22.05 uur:
PREMIÈRE
De nieuwste films, voorgesteld door Jo Répcke.
22.45 uur:
NIEUWS
■L5'uur;
de fabeltjeskrant
«Tonaal
uur:
gu
N°uur ander filnPjjj>riek en kunst journaal
ationstreet
|d. van gewone ...mensen in hun gewoi
j§ uur,
P||?»«NAAL
;i."KL| l K: DE SHADOKS EN DE GIBl'S
FRANSTALIGE PROGRAMMA'S
BELGIë-FRANS
18.35 Nieuws. 18.40 Jeudi-Jeux. 18.55 Refléts du libé
ralisme. 19.25 Bonhommet et Tilapin. 19.30 Alio police.
20.00 Journaal. 20.30 Quai des Orfèvres. 21.55 Le car
rousel aux images. 23.00 Journaal.
FRANKRIJK-RIJ SSEL
12.30 Agence intérim (4). Q uiproquo. 13.00 Journaal.
13.20 Alice, oü-es-tu? (17). 13.35 Beursberichten. 18.25
Nieuws 18.30 La sequence du jeune spectateur. 19.00
Eté magazine. 19.15 Regionaal journaal. 19.40 Eté ma
gazine (vervolg). 20.00 Journaal. 20.30 Panorama. 21.30
gevormd door de oudere dames. Vrou
wen, die anders nooit in de bioscoop
komen. Heintje appeleert aan hun
moederlijke gevoelens'.
dan begint de film. Als Hein-
i enkele minuten ergens in een
opduikt, ebt de verwachte golf
van ontroering nog lange tijd na.
Even later verschijnt Heintje weer
met een olijk snuitje stiekumtjes wat
duivenvoer op het dak van een glan
zende automobiel te strooien. De zaal
begeeft het bijna van de pret. Als
een boze heer hem vervolgens een
klap op het gezicht uitdeelt, is loei
end geweeklaag bijna niet van de
lucht. Zo blijft er anderhalf uur lang
sprake van een zeer emotionele band
tussen de gonzende zaal en de on
bestemde gebeurtenissen op het doek.
Deze handelen vooral rond de i
tuurlijke pogingen van de hoofdper
soon om de gunst van een hereboer
te winnen. Heintje, wiens gekweel
Honderden Diisseldorfers probeerden
een handtekening van Heintje te be
machtigen.
zaal niet langer opgewassen. Het pu
bliek rijst als een vrouw uit de stoe
len omhoog en zendt een donderende
ovatie naar het lachend weghuppe
lende baasje.
De f ans, die vervolgens in dichte
drommen in de foyer blijven wach
ten. moeten dan een bittere te
leurstelling verwerken. Vergezeld
door manager Addie Kleyngeld en
zijn eveneens in een antraciet-
grijs kostuum met bruim kraag
je maar daar onder een met rode
bloempjes afgezet zwart vest) ge
hulde vader rept Heintje zich naar
een nabijgelegen restaurant om
daar de maaltijd te nuttigen'.
hier en daar wat zakdoekjes tevoor
schijn heeft gebracht, verschijnt na
afloop 'met een looppasje in een met
bruin fluwelen kraagje afgezet an-
tracietgrijs maatkostuumpje op het
podium. .Hat ihnen die film gefallen
Stormen van bijval. ,Nou', zo besluit
Heintje, .dan moet ik u ook een com
plimentje terugdoen. Düsseldorf is
een prachtige, een werkelijk schit
terende stad'. Tegen deze taal is de
De heer Kleyngeld onderweg: ,Het
succes wordt Heintje echt niet te
veel. Hij kan het aan. Zie hem daar
eens lopen. Hlij blijft een gewone
jongen. Even lief als altijd*. In de
eetgelegenheid verwekt de verschij
ning van de jonge zanger even later
grote beroering. De gesprekken sta
ken,. fototoestellen duiken uit het
niets op en het pick-up-repertoir
galmt onmiddellijk op de Heintje-
toer over.
HERR HEINTJE
Aan de tafel is het tijdens de maal
tijd een steeds drukker melden van
handtekeningen-jagers. Ook vader
Simons, door enkelen als Herr Hein
tje toegesproken, prijst dan zijn in
derdaad uiterst beminnelijk optreden
de zoon: .Onze Heintje is dezelfde
gebleven. Daar zijn wij heel trots
op. Daarom ook mag hij doorgaan.
En die film is toch wel iets bijzon
ders. Ik heb hem al drie keer gezien,
maar hij verveelt me nog geen ogen
blik'. Van de veel, guitig lachende
met alle omstanders rond de avond
dis vriendelijk converserende Hein
tje zelf valt te vernemen: ,Het was
heerlijk om te filmen. Op 15 septem
ber begin ik aan een nieuwe. Samen
met Peter Alexander. Of ik al die
belangstelling voor mij erg vind
Nee hoor. Heel soms misschien. Maar
dan denk ik: als iemand mij om een
gunst of zoiets vraagt, moet ik dank
baar zijn dat ik iemand blij kan
maken'.
De nadelen van de populariteit komen
dan toch weer tot uiting als Hein
tje (door acteur Rolf Wolter in het
zelfde restaurant een .natuurtalent*
genoemd) zich naar het toilet wilt
begeven. Alle aanwezigen verheffen
zich dan en dringen zo in het gang
pad tezamen dat hij er pas na een
minuten durende worsteling in
slaagt om zijn doel te bereiken. Van
deze opgewonden ogenblikken maakt
Herr Correnz van het filmbedrijf
gebruik om de ober stilletjes de op
dracht te geven: ,Zet die Heintje-mu-
ziek af. Ik word er helemaal ner-
t ADVERTENTIE)
20-104
Het was heel moeilijk om langs de
muur van de ruïne naar de toren
kamer te klimmen. Want de klimop
schoot steeds los en de stenen wa
ren slipperig van het mos. Maar ein
delijk bereikte Panda dan toch ver
moeid en vuil het venster en liet
zioh in de kamer zakken.
,Waf moedig van U!' riep het meis
je bewonderend uit. ,Pompernikkel-
tje dat was nog eens klimmen!'
.Maar nu moeten we weer naar be
neden', zei Panda. .Tenslotte zijn we
gekomen om U te redden....'
.Bejapers....' prevelde Pat, die intus
sen ook boven was aangeland. JDit
is niets voor mij. Waarom liet je
het scherpe denkens niet aan mij
over, terwijl jij alleen naar boven
ging, Panda? Maar ik konkiudeer
dat daar een deur is. Als we die
nu openen, kan ik vaststellen of
er ook
dan kunnen we daarlangs naar be-
Zo sprekende stapte hij naar de
deur toe maar nu sprongen de
Panda beiden op hem af.
Niet doen!'
heks je ziet....
zal ze boos zijn
CAROL DAY
mging. 1
Ik doodkalm alsof i,k er een grote
lege ruimte had; alleen mijn licha
melijke omhulsel beefde. Earl Jordan
kwam terug om me te helpen.
Bij het tweede huisje riep hij naar
Steve Corbett, het was alsof hij met
moeite ademhaalde. .Wacht. Mis
schien zou een van' ons de wacht
moeten houden.' .Waarom Niemand
zal er een vinger naar uitsteken.'
De rest va:, de weg legden we in
stilte af. John Loxton moet onze
voetstappen op zijn veranda gehoord
hebben, want hij opende zijn huis
deur voordat we geklopt hadden
,Kljk eens aan, de Corbetts en Mr.
Jordan. KomMamma, blijf jij
buiten met de jongen. Kom mee naar
binnen, Jordan." De drie mannen ver
dwenen naar binnen, ze lieten de deur
openstaan. .Kunnen we naar al die
indianendingen gaan kijken?' Cottie
had Bosco al vergeten. Nee. St.'
.Kunnen we naar de bloemen gaan
kijken?' Nee. Ik wil luisteren.' Dat
geschrokken gekwetter kwam van
Mr. Loxton. Toen was Steve Corbett
aan de telefoon. .Maple Valley
wilt u me verbinden met de sheriff?
Wat is hij? Het kan me niet sche
len waar hij is, we moeten hem be
reiken. Er :s een misdaad gepleegd.
Kam de hele omgeving uit tot u hem
hebt gevonden. Belt u naar John
Loxton bij De Klagende Zusters.'
De drie mannen kwamen samen te
rug naar de veranda. John Loxton
kreunde: .Dit is verschrikkelijk, ver
schrikkelijk. Mijn kamp.' Hij zag er
tien jaar ouder uit dan toen we naar
het kamp kwamen, zijn onderlip tril
de. Hij mompelde alsof hij moeite
had zijn lippen te bedwingen tot nor
male geluiden. Hij hield zijn handen
omhoog en keek er verwonderd naar;
ze beefden net als de mijne. Cottie
zei: .Mamma je wiebelt.' Hij was rus-
de
pseudo-echtgenote
(DOOR MABEL SEELEY)
by Doubleday St Company Ltd.
Zijn bewegingen bij het overeind ko
men waren vreemd; hij bleef naar
Osco staan kijken en zijn armen en
benen bewogen zich rukkend, alsof
hij een grote, nlonde marionet was.
Hij draaide zich om naar ons, zijn
gezicht op dat moment bijna we
zenloos. .Corbett, ik moet met je pra
ten. Je vrouw en je kind kunnen be
ter hier weggaan....' Hij hield
midden in de zin op. In mijn oren
beet de stem van Steve Corbett als
hei knetteren van vuur. .Neem het
kind mee naar binnen.'
Al Sprung zat in de grote oefenbal.
Ik wist het toen ik Earl Jordans ge
zicht za.g. Vam toen af gebeurde alles
automatisch. Steve Corbett die Cot
tie van Bosoo wegrukte. Cottie die
schreeuwde: ,Nee! Ik moet schomme
len!' Ik die hem schreeuwend mee
nam naar de veranda van ons huisje.
Terwijl ik daar ineengedoken zat,
wist Ik wat Earl Jordan zei. Niet in
het meer. In de oefenbaai. daar was
dat geweest. De hele nacht terwijl
ik sliep, vlak buiten mijn raam. Zo
veilig. Wie zou eraan denken hem
daar te zoeken? Steve Corbett had
de oefenbaai niet meer gebruikt sinds
de da» dat hij hem gemaakt had. De
moordenaar moest van plan geweest
zijn het lichaam le verwijderen
vannacht misschien, als het donker
was. Omdat het er natuurlijk niet
kon blijven hangem. De baal was een
sneLle. improvisorische bergplaats ge
weest. Vannacht had de moordenaar
het lichaam naar de auto kunnen
brengen, samen met alle bezittingen
van Al Sprung, en weggereden zijn
en iedereeen zou gedacht hebben dat
het AI Sprung was die uit zijn schuil-
te pakken kon krijgen.
Nu kan dat niet mèer. De ontdekking
van de bergplaats had de moordenaar
de pas afgesneden. Eén ding was dui
delijk. Ik kon nu niet vertellen dat ik
de nacht tevoren over het lichaam
was gestruikeld. Ek zou vrijwel ze
ker als medeplichtige worden be
schouwd. Ik was met leugentjes be
gonnen toen ik naar De Klagende
Zusters kwam. Nu zou ik ernstige
leugens moeten gaan vertellen.
Ook Steve Corbett kon niet zeggen
dat ik over dat lichaam was gestrui
keld. Hij zou mij moeten bescher
men om zichzelf te beschermen.
De twee mannen kwamen snel naar
de veranda gelopen. Earl Jordans ge
zicht was doodsbleek, zijn blauwe
ogen vol walging. Steve Corbett hieid
alleen zijn nek wat stijver, zijn hoofd
naar achteren. .Je kunt niet hier blij
ven.' beet hij me toe en stak zijn
hand uit naar Cottie, die schopte en
worstelde op mijn schoot om terug
te gaan naar Bosco. .We gaan naar
Loxton om te teleofneren.' ,j.k moet
stoten tegen Bosco!' hield Cottie aan.
,Dat kan nu niet' zei zijn vader. Os-
co heeft pijn.' Cottie bleef met zijn
mond half open steken in zijn pro-
tesfckreet. ,Is hij geschopt?' Ja, wees
nu een grote jongen.' De twee man
nen gingen wèg met de opgewonden
ratelende Cottie. Pas toen ik opstond
om hen achterna te gaan, merkte ik
dat ik beefde, een beven dat volko-
i schrik aan te voelen,
der glimlachte naar hem. ,We krijgen
visite. Alle mensen komen. Jij blijft
hier met mamma en mr Loxton, en
Mr. Jordan en ik gaan ze halen. Hij
vervolgde tegen Earl Jordan: .We
leunnen net zo goed het nieuws rond
vertellen en hen hier halen. Ze moe
ten toch hier zijn'. Loxton zonk be
vend In een strandstoel, zijn gezicht
even gnjs als zijn baard tegen de uit
de toon vallende groene en oranje
strepen. .In mijn kamp. Verschrik
kelijk.' Telkens en telkens weer. Ik
zat me af te vragen hoe de houding
van de mensen in"het kamp zou rijn.
Iemand, de bezitter van de zaklan
taarn. kende of vermoedde de nach
telijke bezigheden van Steve Cor'oett.
Mrs. Ruudeen en iemand anders had
den ons bespied. Iedereen wist dat
Cottie was gesohopt. Wat de sheriff
zou denken, zou voor een groot ge
deelte afhangen van het beeld dat rij
hem schilderden.
Mrs Rud'een kwam het eerste. Ze
begon: ,Mijn hemel, wat...' Ik on
derbrak haar: .Cottie is hieri. Haar
ogen gingen van Loxton naar mij: ze
wiebelde licht op haar hakken heen
en weer. Haar wangen waren bol
en hard. haar ogen strak en scherp,
de wallen er omheen groter dan oo:t-
Ze zei vijandig: .Dit is geen plaats
voor een kind'.
Hits en Joanie komen ook zo hier*,
bracht ik haar in herinnering.
Ze zonk in een van de andere strand
stoelen. haar ogen gingen nieuwsgie
rig van mij naar Loxton. .Wie heeft
w het gedaan
Be kon het beven va.n mijn knieën
niet bedwingen en om het trillen
van mijn rok te verbergen, tilde ik
Cottie op mijn schoot: ik stopte
mijn handen achter hem weg. Hij
was nu heel gedwee.
.Ik heb er geen idee van', zei ik.
De wallen onder haar ogen gingen
omhoog tot de irissen een smalle
spleet vormden. .Typisch, vindt u
met, dat dit moest "gebeuren vlak
nadat Sprung uw zoontje geschopt
heeft
.Dat is belachelijk'.
Ik was daar als Cottle's moeder,
als Steve Corbetts vrouw. De keten
omspande mij, samen met hen. Waar
ik ook zelf bang voor mocht rijn
tegenover anderen moest Ut doen
of ik vast in Steve Corbetts on
schuld geloofde.
wordt