1
Mireille Mathieu vanuit
let Concertgebouw op tv
M0EN KREEG
BBC-DOCUMENTAIRE
j
nn
bbl
11
PANDA EN DE GESCHAAKTE PRINSES
radio en tv NCRV's LEO
OPDRACHT
,The gentlemen'
morgen op tv
BEE GEES
GAAN UITEEN
NEDERLANDSE ARTISTEN
IN LOS ANGELES GESTRAND
im
mm
V
w
V
FILM OVER
DEFREGGER
NSl\|U
VRJDAC 29 AUGUSTUS 1969
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
van dit jaar zet-
»"?M.tliien. liter van «ai
P™' „it Avignon, voor hel
«p Xederlnndse bodem. Dal
2* net het oog op haar op-
r^jdens het Grand Gala dn
0 piniilaire.
f Vih- „oensdag stond zij voor
?«rkochte Doelenzaal in Rot-
Haa»8 daarna oogstte zij
"jw succes in het Coneertge-
,n Amsterdam. Van dat op-
«v'ln Amsterdam maakte de
J5 uur via Nederland I wordt
i&tieu (22), die met een
Vo0e stem blijdschap en ver-
jjrfe en eenzaamheid mam-
kl.' is één van de opvallendste
ïëè'res in het voetspoor van
ffe-enote Edith Piaf. Aan-
■i"v "z3gen de talentenjagers
wet veel in Mireilles schorre
tenp" zodat zij tot tweemaal
fcrarbiddeliik werd afgewezen,
lij echter bij een volgende ta
lentenjacht meer succes had en de
tweede prijs behaalde, schreven ent
housiaste muziekcritici: .De mooiste
stem van de Midi'. Impresario John
ny Stark, de man die het pad effen-
dé voor onder anderen Johnny Ha'.-
liday, Sylvie Vartan en Frangoise
Hardy, werd op de prestatie van
Mireille Mathieu attent gemaakt en
in 1965 haalde hij haar naar Parijs
Johnny Stark pakte, zoals steed.- de
zaken groots aan. Mireille kreeg les
van een uiterst strenge muziekpe
dagoog en van een ballet- en spraak-
leraar. Een jaar later achtte Johnny
Stark haar voldoende geschoold om
te debuteren in de music hall Olym-
pia te Parijs. Haar optreden aldaar
werd een sensatie, waaruit resul
teerde dat Mireilles ster snel steeg.
Gedurende de laatste vier jaar heb
ben interviews, poseren voor foto's,
plaatopnamen, repetities, optreden
voor radio en televisie er voor ge
zorgd. dat Mireille Mathieu een Fran
se .vedette' is geworden. Tijdens haar
optreden in Amsterdam werd zij be
geleid door haar eigen orkest en vo
cal group onder leiding van Gilbert
Roussel.
Tv-documentaire
Poolse Angriff
In het komende televisie-seizoen zul-
ten omroepverenigingen en NOS SCHOUWBURG AMSTERDAM
VOOR DRIE DUBBELTJES
OP DE EERSTE RANG IN
sterk het accent leggen op diverse
gebeurtenissen uit de tweede wereld
oorlog, die op 1 september 1939 werd
ingeluid met de Duitse aanval op Po
len.
Naar aanleiding van dit laatste feit
zendt de NOS-felevisie op dinsdag 2
september van 21.10 tot 21.45 uur
via Nederland 2 onder de titel ,30
jaar geleden...oorlog!' een documen
taire uit. waarin beelden uit die da
gen en de voorafgaande periode zijn
samengebracht. Het programma werd
samengesteld door Kees van Lange-
raad en Hans Verschoor.
Barcelona
koopt Dali
De gemeente Barcelona heeft voor
3 miljoen peseta ongeveer 130.000
gulden) een doek gekocht van Sal
vador Dali, waarop de verovering
van de maan en de jongste geschie
denis ran Spanje is afgebeeld.
Het reusachtig grote doek is rond
van vorm. Behalve de verovering
van de maan zijn de andere twee
hoofdmotieven een klok waarop de
tijd staat aangegeven, dat Prins
Juan Carlos tot opvolger van gene
raal Franco werd aangewezen en de
koninklijke kroon van Spanje.
AMSTERDAM (GPD) ,Voor
drie dubbeltjes naar de schouw
burg. Dat kan van 15 tot 23 sep
tember in Amsterdam wanneer
het 75-jarig bestaan de statds-
so.houwburg wordt gevierd. Voor
alle voorstellingen worden de
kaartjes verkocht voor prijzen die
hij de opening van het gebouw
gerekend werden 30 cent tot
8 gulden.
Op het programma staan zes
voorstellingen var. .De Storm'
van Shakespeare door de Nede--
landse Comsdie. één uitvoering
•■•an .Die Fledermaus' door de Ne
derlandse Opera Stichting en dne
voorstellingen van het Nationale
Ballet.
De drie eerste voorstellingen van
de Nederlandse Comedie "zijn al
leen toegankelijk voor jongeren
van 16 tot 21 jaar. Stadsschouw
burg-directeur Evert Smit zei
woensdag dat de belangstelling
enorm is. Via het Nederlandse
theatercentrum is één voorstel
ling reeds volledig uitverkocht
aan werkende jongeren.
Twee van Ie voorstellingen van
het Nationale Ballet, die "op mid
dagen worden gegeven zfjn be
stemd voor bejaarden. Deze voor
stellingen zijn gratis. Voor de
jeugdvoorstellingen is de toe
gangsprijs voor alle rangen één
gulden.
W-
Van twaalf tot twee: gevarieerd
Kirna. 112.22 Wij van het land:
rwaarce
-erkrijge
raat
als bijü
1150438
hoor: lichte grammofoonmuziek met
nieuws en actualiteiten. 8.00 Nws.
8.11 Muziek van het Leger- des Heils
(gr) .8.30 Nieuws. 8.32 Vakantie-
tips. 8.45 Stereo: Concertgebouwor
kest en solist, semi-klassieke mu-
z:ek (gr). 9.10 Theologische Ether
leergang. 9.35 Waterstanden. 9.40
Voor de huisvrouw. (9.40-9.50 Gym
nastiek voor de huisvrouw). 10.15
Stereo: New Fhühairmmia Irche-
stra: klassieke muziek (gr). 10.55
Tentoonstellingsagenda. 11.00 Nws.
11.02 Lezing. 11.15 Solarium: eaba-
retprogrmma. 11.55 Mededelingen.
VRIJDAG
13.00 Raden maar....) 14.00
pal het in het leven, hoorspel.
6: 15.00 Lacht gevarieerd pla-
rcgramma. 16.00 Nieuws. 16.02
k Ine Miene Muze: nieuws over
music.
i 17.1
d: Brigi
Sportk.
:ompas. 17.45
muziek. 18.30
18.41 Actualiteiten 19.00Wereld-
19.10 Country and western
vX 19.40 Wijd als re wereld: we-
•n. oriëntatie in kerk, zen-
:umene. 19.50 Zomaar zo-
platenprogramma. 21.25
r, hoorspel. TROS: 22.00
journey: muzikale herin
nen aan vroeger jaren. 22.30
bs. 2240 Mededelingen. 22 45
in Manboel. vervolg-hoor-
2315 Licht gevarieerd platen-
pamma. 23.45 Actualiteiten
8-24.00 Nieuws.
ZATERDAG
V: 7.00 Nieuws. 7.10 Het le-
éi woord. 7.15 Op het eerste ge-
Middag:
NOS: 12.00 Blik op de wereld: infor
matief programma. Overheidsvoor
lichting: 12.30 Leven en werken waar
ruimte ds. Samenstelling en presenta
tie: Thon Raes. NOS: 12.40 Stereo:
Lichte grammofoonmuziek. 12.50
Recht en slecht, praatje. 13.00 Nws.
VARA: 13.11 Actualiteiten. 13.20
Stereo: Klassieke muziek (gr.). NOS:
14.10 Stereo: Lichte grammofoonmu
ziek. 14.30 Stereo: Moderne kamer
muziek (opn). 15.10 Stereo: Koor
zang en lichte orkestmuziek (gr.).
15.20 Originele en bewerkte volksmu
ziek uit Israël. 15.50 Spelen met taal.
VPRO: 16.00 Nieuws. 16.02 Thuis:
programma voor thuiszittenden. 16.45
Concert: A. Haags Vocaal Vrouwen
ensemble: klassieke en moderne lie
deren: B. Pianoduo: moderne muziek.
17.40 Informatie: achtergronden en
commentaar. 17.55 Mededelingen.
Avond
18.00 Nieuws. 18.11 Opspraak, lezing.
18.20 Hee: een programma voor on-
volwassenen. 19.10 Jazz-rondo. 19.30
Nieuws. 19.35 Criterium: kunst nader
beschouwd. 20.00 Jazz- en Popmuziek
(opn). VARA: 21.00 Stereo: Instru
mentaal trio. klassieke muziek en
moderne. 22.30 Nieuws. 22.40 Actu
aliteiten. 22.55 Stereo: Prettig week
end: licht ge
ma. 23.55-24
HILVERSUM 3
ZATERDAG
Mogen:
VARA: 7.00 Nieuw® en ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied.
7 23 Jeugdprogramma. VPRO: De
ze diaig. "VARA.: 8.00 Nieuws. 8.11
Van de voorpagina. 8.15 Z.O. 135:
gevarieerd programma. 10.30 Stereo:
Lichte' grammofoonmuziek. 10.50
Voor nu en later, lezing. 11.00 Nws.
11.02 Lichbe grammofoonmuziek.
11.25 Afrikaanse "kroniek. 11.45 Kla
tergoud: muzikaal feuilleton.
VRIJDAG
Middag:
VPRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Top-30.
(13.00 Nieuws). TROS: 14.00 Nws.
14.03 Lynx (of Los). AVRO: 15.00
Nieuws. 15.03 Muziek Boetiek: licht
muziekprogramma. (16.00 Nieuws).
17.00 Nieuws. 17.02 Radiojournaal.
17.05-18.00 De zingende bougie: ge
varieerd platenprogramma voor au
tomobilisten.
ZATERDAG
Morgen:
KRÓ: 9.00 Nieuws. 9.02 Djinn: ge
varieerd programma. (10.00 en 11.00
Nieuws).
NEDERLAND-1
kanaal 7/29
Onlangs is aan de reeks erkende toneelgezelschappen
in ons land een ongesubsideerd .minitoneelgezelschap'
toegevoegd: Theaterprodukties Croiset.
22.05 uur:
KORTWEG K3JKWERK
Rubriek van korte Nederlandse films, gemaakt met
en zonder subsidie.
22.40 uur:
(NOS) JOURNAAL.
BELGIË-NED.
KANAAL 2/10
'OS-KLEUR) PLUIMPJE
Muur;
paal
lï uur:
iP'4) MAAR NIET OP ZONDAG
"•met als gastheer Leslie Crowther. Verder wer-
3S: Anita Harris. Lonnie Donegan, Peter Gor-
euvele anderen.
Wou
fólR) DE SHADOKS EN DE GIBl'S
li) uur:
SOS) JOURNAAL
li) uur:
[ARA) ZOMAAR EEN ZOMER AVOND
Olijks terugkerend programma, waarbij niet aan
zaken wordt voorbij gegaan.
*0S) JOURNAAL.
jos-kleur) pluimpje
MN uur:
JCRN'AAL
uur:
oala
to uur:
^RO-kleur) MAYNARD FERGUSON
ItaW TyfcwMtoe. repetitie of decor filmde Rob
■"■rcvi» opdeden van de beroemde Amerikaanse
Ferguson in het Schevenin.gse
tlJOW0rc't door zijn eigen orkest begeleid.
Ü'M
jbskv
jj*M door de
'eden van het Nationaal Ballet.
Puil.
r) mij
naat' een verhaal
2»a 's r
sr!™» vijand
an John Whlttler.
^«ei)T°Ja tS na zeven •laar gevangenschap vast
tifc een [6Pu^a"0 van Mary Jorgenson, die des-
AlM uui13n t6£cn hem indiende, te vernietigen.
^•BPRODUKTÏES CROISET
BELGIS-NEDERLANDS
18.55 uur:
Z A N DM ANNETJE
19.00 uur:
LUCEAT
19.30 uur:
ONDER ARREST
Filmklucht met Snub Pollard.
19.45 uur:
ZOEKLICHT
19.55 uur:
DE WEERMAN
20.00 uur:
JOURNAAL
20.25 uur:
DE VERKEERDE STAP
Psychologische speelfilm van Antoine d'Ormesson
mot Dominique Paturel. Jean-Claude Pascal en Yon
Bertin. In deze Franse politiefilm zegt een vrouw dat
haar man zelfmoord heeft gepleegd. De man blijkt
echter in het geheel niet te zijn overleden. Man en
vrouw stonden op het punt te scheiden.
21.45 uur:
JOURNAAL
21.50 uur:
INTERNATIONAAL MUZIEKFESTIVAL VAN BER
GEN
Concert door het Praags Kamerorkest.
BELGIë-FRANS
18.35 Journaal; 1S.40 Petite abeille. 18.55 Affiches;
19.25' Bonhommet et Tilapin: 19.30 Ma sorelère bien-
aimèe; 20.00 Journaal: 20.30 Libertë provisoire; 22.30
Tolstoi. Literair programma van de Zwitserse tv; 23.00
Journaal.
FRANKRIJK-RIJSSEL
8.45 Herdenklngsprograimima van de landing te Pro-
vence; 12,30 Tous les trains du monde (5); 13.00 Jour
naal; 13.20 Alice oü es-tu? (12); 13.35 Beursberich
ten; 18.25 Journaal; 18.30 France vacances; 19.00 Eté
magazine; 19.15 Regionaal journaal; 19.35 Eté maga
zine (vervolg); 20.00 Journaal: 20.20 Spécial Mode 70;
20.50 Au oinéma ce soir; 23.20 Journaal.
De Brits-AustraliHcho popgroep do
.Bee-Gees' gaat uiteen en beide be
langen in de splitsing hebben te ben
nen gegeven de naam .Bee-Gees' te
zullen blijven voeren.
Oorspronkelijk bestond de groep uit
twee Australiërs en de drie Britse
gebroeders Gibb. maar later slechts
uit twee gebroeders Gibb (Maurice
en Barry) en één Australiër. Co
lin Petersen, Barry en Maurice Gibb
hebben hun samenwerking met drum
mer Colin Petersen gestaakt. Peter
sen zei dat hij .met stomheid gesla
gen' was en dat hij zijn. rechtskundi
ge adviseurs zou raadplegen.
Een paa.r maanden geleden verliet de
tweelingbroer van Maurice, Robin, de
groep na onenigheid.
Vondelprijs voor
prof. Heerma
De stichting F VS te Hamburg vooi
bevordering van de culturele betrek
kingen tussen het Nederduitse, Ne
derlandse en Vlaamse taalgebied
heeft de Joost van den Vondel-prijs
toegekend aan de 60-jarige Neder
landse professor K. H. Heeroma
(pseudoniem Muus Jacobse) wegens
zijn werk ,ter bevordering van de
slechting der culturele grenzen tus
sen betrokken gebieden'. De prijs,
groot 3000 Duitse mark, zal in de
cember in Munster worden uitge
reikt
Avro weigert
zendtijd aan NOS
(Van onze RTV-redactie)
De AVRO heeft de NOS geweigerd
op prinsjesdag zendtijd af te staan
voor een door de NOS op stapel
gezet programma met fractieleiders.
Dezen zouden voor de radio met elk
aar de miljoenennota bespreken. De
NOS zal het voorbereide programma
nu niet uitzenden, aldus de NOS.
De NOS constateert, dat het vorige
jaren wel mogelijk was om met d'e
omroeporganisaties gezamenlijk tot
een groot programma te komen,
waarin tevens commentaren werden
verwerkt.
De weigering van de AVRO werd
volgens de NOS gemotiveerd door
dat de AVRO .elke"andere uitzending
naar aanleiding van deze (prinsjes
dag-) gebeurtenissen tot de aan d«
omroepverenigingen bij de omroep
wet toegedachte, respectievelijk op
gedragen taak rekent. ,Het is', meld
de de AVRO de NOS, .dan ook ons
voornemen deze te verzorgen, zodat
wij daarvoor geen zendtijd kunnen
afstaan.'
(Van onze rl v-redactie)
.The gentlemen', zo heel een 35 mi
nuten durende Impressie in kleur,
gemaakt «Inor NCRY-dootinieiitaire-
mon Leo Moon. Leo Moen maakte
deze film in opdracht van de BBC.
en dan nog speciaal voor de makers
van het programma Twenty Four
Hours. De BBC. die weieens be
nieuwd was hoe buitenlanders nu
toe.li wel denken over de verschil
lende facetten van het Engelse le
ven. had zes verzoeken om een spe
ciaal facet van Engeland te belich- -
ten, gegeven aan Italië, Joego-Sla-
vië. Frankrijk. Duitsland, Polen en
aan Nederland.
Leo Moen is vrij geweest in de keu
ze van zijn onderwerp. Hij heeft,
dank zij het voortreffelijk camera
werk van Ference Kalman Gall (die
de filmopnamen in Engeland heeft
gemaakt i en Wim Dijkstra, (die de
Nederlandse opnamen heeft gemaakt)
een uitstekend overzicht gegeven van
wat wij Nederlanders verstaan on
der de typering gentlemen. Dat zijn
dan onder andere de mensen van de
Royal Scotch Guards, de jonge
gentlemen in opleiding, zoals ze m
alle mogelijke kostscholen in Enge
land te vinden zijn. en daar is on
der andere ook mr Na.barro, lid van
het parlement en uiteraard ook van
de conservatieve partij.
Niet dat zij allen een volledig slui
tende definitie geven van wat nu een
gentleman is. maar ieder voer toch
wel zoveel argumenten aan dat alle
definities bij elkaar dat ene pure be
grip zeer dicht nabij komen. Tien
dagen iarig heeft Leo Moen in Enge
land gefilmd. De opdracht kwam
nogal wat onverwachts, zodat zijn
tijd van voorbereiding zeer kort was.
Wat dit betreft heeft Leo Moen dan
ook zeer veel steun gehad van John
Peereboom, die in deze reportage
optrad als interviewer, maar die te
vens een groot stuk van de voorbe
reiding op zijn naam heeft staan.
Inmiddels ls ,The gentlemen' in En
geland ai door de BBC uitgezonden.
Het eensluidende commentaar van
de Sunday Times en The Times was
dit: ,Van alle buitenlandse inzendm-
fen was de Nederlandse inzending
och verreweg de beste. Het commen
taar van Leo Moen zelf: .Wat mij
gefrappeerd heeft is de uitspraak
van de jongens van een kostschool:
Zij zeiden: wij verschillen niet zo
veel van onze ouders en een conclu
sie heb ik niet aan mijn filmimpres-
sie verbonden; ik vind namelijk dat
.The gentlemen' zowel grijpbaar als
ongrijpbaar is'.
.The gentlemen' wordt uitgezonden
morgen zaterdag om 22.20 via
de NCRV op Nederland H.
(Van onze RTV-redactie)
Schrijfster Erika
Mann overleden
ZURICH (DPA) De schrijfster' Eri-
lca Mann. dochter van de Duitse au
teur Thomas Mann, is woensdag op
63-jarige leeftijd in een ziekenhuis in
Ziirich overleden.
Behalve boeken schreef zij filmscena
rio's en vele artikelen voor Amerikaan
se kranten. In 1953 emigreerde zij naar
Zwitserland waar zij het literaire ca
baret .Die Pfeffermühle' oprichtte dat
internationaal bekendheid kreeg door
het hoge peil van de voorstellingen
de scherpe kritiek op het nationaal-
socialisme. Erika Mann, die een toneel
opleiding kreeg, is korte tijd gehuwd
met Gustaf Gründgens. Na de
ontbinding van (kt huwelijk trouwde zij
met de beroemde in Engeland geboren
en in Amerika wonende dichter W.
Hauden. Na de dood van haar vader
publiceerde Erika Mann een aan hem
gewijd boek onder de titel: .Das lebzte
Jahr - Bericht üfoer meinen Vater'.
Met haar broer Klaus schreef zij on
der meer .Das Buch von der Riviera'
'ADVKRTRNTI f
De Nederlandse artiesten die zondag
in Hollywood zijn opgetreden, heb
ben kort na het opstijgen van de
boeing van Transavia vanaf het
vliegveld Los Angeles weer moeten
landen. Er bleek een lek te zitten in
de olieleiding van het remsysteem.
Op het vliegveld was de eerste ver
wachting dat de vertraging vijf a
ze3 uur zou duren. Het was toen
kwart voor vier plaatselijke tijd. Dat
is acht uur verschil met Nederland.
Tante Leen was die vertraging om
het even. In het vliegtuig was ze
dermate van het bericht van de sto
ring geschrokken, dat ze een hevige
huilbui had gekregen. Ze miste al
de stem van de altijd opgewekte
Johnny Jordaan. die in Amerika is
achtergebleven om bij familie op
bezoek te gaan. Voor het Rotter
damse accordeonduo de Gerto's had
de vertraging onaangename gevol
gen. Ze hadden vanavond moeten
optreden in Leiden. Bij een normale
vlucht zou het al moeilijk zijn ge
weest de voorstelling te halen. Een
accordeonduo start altijd als ope
ningsnummer, dus om acht uur.
Ook de Shepherds zouden wellicht
een voorstelling hebben gemist. Ze:
hadden er rekening mee gehouden dat l
ze direct van Schiphol voor een voor
stelling naar Rotterdam hadden moe
ten vertrekken.
De terugreis met hindernissen kan
inmiddels niet de herinnering aan
een opwindende reis terugdrukken.
Opwindend omdat de voorstelling in
Hollywood, ondanks de enkele mis
sers in het programma bij de Neder
landse emigrantenkolonie enthou
siaste reacties blijkt te hebben op
geleverd. Opwindend omdat men in
de gelegenheid is geweest zoveel van
het Amerikaanse, dus het .beste'
amusement levend te zien. Vooral
van de twee laatste dagen van de
reis. die in Las Vegas werden door
gebracht, worden vooral veel stimu
lansen meegebracht. Cees de Lange
zei althans: ,Ik heb nu weer een
extra schepje er moeten opgooien en
ik geloof dat wij dat allemaal wel
moeten doen als wij in Holland terug
zijn'.
judy Garland
Toen Judy Garland op 22 juni stierf
had zij een schuld van een miljoen
dollar, aldus heeft haar weduwnaar
Mickey Deans verklaard. De helft daar
van is belastingschuld aan de Ameri
kaanse fiscus. .Zij zou multimiljonaire
moeten zijn geweest, per slot van re
kening verdiende ze zo'n tien miljoen,
maar zelf zag ze er niets van. Er zvja
teveel haaien in de showbusiness aie
haar als pion voor hun eigen doelen ge
bruikten', zei Deans.
.Zij heeft niets nagelaten zij was
praktisch platzak'. .Daarom kon ik ook
lachen als ze zenden dat ik haar om
haar geld had getrouwd. Ik verwacht
niets behalve rekeningen'. Deans was
voor het eerst na de dood van Gar
land in Londen.
ROME (ANP) Twee Italiaanse ci
neasten hebben donderdag aangekon
digd, dat zij een film willen maken over
de zaak van Mathis Defregger, de hulp
bisschop van Mlinchen. die in de tweede
wereldoorlog als kapitein van het Duit
se leger de executie heeft bevolen van
17 Italiaanse dorpelingen uit Filetto in
de Abruzzen.
Oswaldo Civirani en Tito Carpi hebben
gezesjd. dat de opnamen voor het groot
ste deel in de omgeving van Filetto zul
len worden gemaakt.
De film krijgt ais titel .Het evangelie
kondigde dat een film over Defreggez
gemaakt zal worden.
15
Panda en Pat slopen voorzichtig door
het landschap langs de pijlen, terwijl
ze intussen óm zich heen keken of ze
de draak niet zagen. Dat ging een
tijdje heel goed. Totdat ze plotse
ling boven zich vlammen zagen.
W-waar komen die vandaan?!' vroeg
de detective ongerust. ,Z-zou het blik
semen? Ik d-cfenk dat ik even een
conclusie moet trekken!' Maar dat
was al niet meer nodig. Achter hen
klonk een akelig gebrul en toen
ze hevig schrikkend omkeken, zagen
ze daar een onprettig monster, dat
hen met akelige gele ogen beloerde.
.H-hoei!' riep Panda. .Lo-lopen. Pat!'
Maar de speurde»- had al geen aan
sporing meer nodig Hij zette er een
gang in waar de stof van opwolkte
en Panda kon hem maar met moei
te bijhouden. Maar de draak kon nóg
sneller lopen en het zag er dan ook slecht voor hen uit
CAROL DAY
bedankt voor ds
heerl'jke avond,
carol. ik web me
■zelden zo goed
geamuseerd
het was
UEEE'eiKE
'ond.
kameraad ma2ikadis sracht
het meisje naar haar fiat.
hu ging niet naar binnen.
de naam van het
meisje is nos bedankt
onbekend._*s kameraad.
ik zal met
kameraad
marikadis
spreken
hierovt
de
Pi
eudo-echlqenote
(DOOR MABEL SEELEY)
Copyright 1939 by Doubleday Company Ltd.
ten waar hij naar zocht. Of was hij
teruggekeerd naar zijn geheimzin
nige bezigheden?
Waren dié belangrijker voor hem dan
z:jn wraaknemingen op Al Sprung
E ui verschil was er tussen deze
avond en de andere avonden dat ik
bii de deur had gestaan. Deze avond
zat het hangslot aan de binnenkant.
Als ik wilde, kon ik gaan, het hang
slot aan de buitenkant vastmaken en
de sleutel meenemen. Cottie werd
's nachts nooit wakker. Hij zou even
veilig zijn, bijna, als wanneer ik bij
Ik voelde de ver leiding om te gaan
zo sterk aan me trekken dat het was
of mijn huid door ontelbare draadjes
werd weggetrokken. De werd ziek
van het machteloos in huis blijven
zitten: ik wilde actie.
Ik had de revolver. Ik zou voor me
zelf kunnen zorgen.
Zonder verdere overwegingen slipte
ik door de deuropening en ik deed het
hangslot aan de buitenkant op slot.
De hoornen label verankerde de sleu
tel stevig in het borstzakje van mijn
pyjama. Ik bleef staan duisteren.
Cottie. binnen, bewoog zich niet.
Het pa.d aan de voorkant leek me te
open. Ik sloop langs ons huis naai
de achterkant. Mijn ogen ringen een
beetje wennen aan het donker. Er
waven wolken voor de maan. en geen
sterren; slechts de zwakke glans die
door het meer uitgestraald werd. Ik
zag de vorm van de bomen achter
ons huisje en twee donkere vormen
die eraan hingen.
De revolver ging vanzelf omhoog in
mijn rechterhand: mijn linkerhand
sloot zich om mijn keel. Toen wist
ik het weer. Osco en Bosco.
Als ik doorging zo gauw in paniek
te raken als nu" zou ik niet veel ont
dekken. hoe goed ik ook mijn best
deed.
Ik sloop zachtjes langs de achterkant
van de twee lege huisjes. De nacht
omsloot me soepel en argeloos als
een zwarte tafzijden japon. Langs
Hary Lewis huisje. Nog steeds niets
anders dan de onschuldige, nachte
lijke geluiden.
Het vierde huisje was dat van Al
Sprung. Een donkere schaduw er
naast toonde aan dat de auto er nog
stond. Ik snelde licht over de open
ruimte, steeds de achterkant aanhou
dend. Vlak achter Sprung® huisje
raakte mijn voet iets zachts.
Ik was nodeloos geschrokken van de
twee .tackle-oefenballen', hierdoor
zei ik tegen mezelf, hoefde ik me
niet te laten afschrikken. Het was
daar in de schaduw van de bomen
en het huisje te donker om iets te
zien. Ik duwde zacht met mijn teen
tegen het voorwerp. Het leek nogal
groot.... Ik tuurde naar omlaag en
kon alleen maar een donkere massa
onderscheiden; ik bukte me.
Mijn hand raakte stof aan. Ruwe
tweed. Het jasje van een man.
Mijn hand. mijn linker, omdat ik de
rechter nog de revolver vasthield,
vloog er overheen. Een slap lichaam
onder het jasje, armen in de mou
wen. Een man die als een vormeloze
hoop op de grond lag. bewegingloos,
het gezicht naar beneden.
Mijn hand vond de linkerwang. Er
was geen holte. Ik geloof dat ik een
zucht van verlichting slaakte. Maar
toen mijn hand opnieuw tastte, wist
zij wat ze zou vonden. Ja. Een snor
op de bovenlip. Ik ging op mijn hur
ken zitten. Er was maar één man in
het kamp die een snor had: AL
Sprung.
Toen ik weer bewoog, was het om de
pols van de man te zoeken. Ik vond
hem en mijn vingers sloten er om
heen. Geen polsslag en de huid was
koud.
Ik stond op en schudde mijn hand,
schudde haar zoals Steve Conbett de
zijne had geschud boven het was-
teiltje, om de aanraking van de dood
ervan af te schudde.
Iedere beweging scheen onmogelijk.
Ik probeerde een voet te bewegen,
weg van Al Sprung, die dood was,
weg om te doen wat"er gedaan moest
worden, het de mensen vertellen.
Er ritselde een blad achter me.
Ik draaide me bliksemsnel om, maar
een dikke, ondoordringbare duisternis
was over mijn hoofd voordat ik iets
kon zien of schreeuwen. Ik vocht er-
vallen, zodat ik mijn beide handen vrij
zou hebben om bet donkere voorwerp
weg te rukken en de ijzeren spieren
die nie in bedwang hielden. Iets wond
zich om me heem Mijn hand raakte
het eenmaal het was giad en naak
en hard een arm. Hij leek glad
en koud en ongelooflijk lang, een
boa constrictor die zich om me heen
wond, het leven uit me perste in zijn
dodelijke omarming.
Toen sloeg er snel een gewicht te
gen mijn slaap, één keer. verdovend
twee keer en ik wist niets meer.
Er was nat gras onder mijn wang
Mijn oren hoorden een geluid. Èr
huilde iemand. Was het Cottie? Mijn
lichaam was te zwaar om wakker te
worden, om te zien. Gras duwde om
hoog tegen mijn loodzware hoofd.
De keten de keten was tot leven
gekomen, had zich om me heen ge
slingerd, me gebonden, hield me door
zijn gewicht op de grond.
Ik bewoog mijn hoofd naar voren;
het scheen te veel naar achteren te
liggen. Het nat ging mee, drupte
langs mijn wangen omlaag.
Ik sloeg mijn ogen op naar de don
kere wereld. Maar die was nu niet
donker. Grijs. Ik probeerde mijn
schouders op te tillen, maar mijn rug
walde niet mee. De krachtsinspan
ning duwde een zee van duizeligheid
op naar mijn keel. Toen de aarde
een beetje tot rust kwam. wist ik
het weer. Al Sprung was dood.
Ik had hem gevonden en was neer
geslagen. Iemand had niet gewild dat
ik Al Sprung vond. Iemand moest
vlakbij zijn geweest toen ik het
lichaam vond; was misschien nog
vlakbij. Weer opende ik mijn ogen.
Mijn linkeroog was ver genoeg boven
het gras uit om de schaduwen te zien.
Een struik. Bomen. Bekend. Maar
geen menselijk wezen.
Langzaam rolde ik mijn neus in het
gras tot mijn hoofd op de andere
wang rustte. Er was een huisje vlak
voor me.
Ik dacht dat ht Al Sprungs huisje
Langzaam werkte ik mezelf op mijn
knieën, viel bij een aanval van dui
zeligheid. kwam weer omhoog. Ik
kroop over het gras. Het eerste dat
mijn hand raakte was metaal. De re
volver. Bij me achtergelaten.
Maar er was geen dode man naast
me. Het licht was het eerste grijze
licht van de ochtendschemering. Ik
kon het hele open stuk achter het
huisje overzien. Maar nergens een
lichaam. Langzaam werkte ik me
naar de hoek van het huisje, de grond
naspeurend of er iets lag; ik voelde
alleen het koude, platgedrukte gras.
Bij de hoek van het huisje streek een
zachte bries langs mijn eezicht, ver
frissend. Ik keek on en zag dat de
wagen er nog was. En dat net lcïht
in het oosten sterker werd.
Ik stond op. me vasklampend aan de
ruwe houten blaken van het huisje.
Ik moest teruggaan naar ons huis
Ik was anderhalf uur weggeweest.
Mijn hand ging naar mijn zak: de
harde omtrek van de sleutel was er
nog.
(wordt vervolgd)