1 Mireille Mathieu vanuit let Concertgebouw op tv M0EN KREEG BBC-DOCUMENTAIRE j nn bbl 11 PANDA EN DE GESCHAAKTE PRINSES radio en tv NCRV's LEO OPDRACHT ,The gentlemen' morgen op tv BEE GEES GAAN UITEEN NEDERLANDSE ARTISTEN IN LOS ANGELES GESTRAND im mm V w V FILM OVER DEFREGGER NSl\|U VRJDAC 29 AUGUSTUS 1969 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT van dit jaar zet- »"?M.tliien. liter van «ai P™' „it Avignon, voor hel «p Xederlnndse bodem. Dal 2* net het oog op haar op- r^jdens het Grand Gala dn 0 piniilaire. f Vih- „oensdag stond zij voor ?«rkochte Doelenzaal in Rot- Haa»8 daarna oogstte zij "jw succes in het Coneertge- ,n Amsterdam. Van dat op- «v'ln Amsterdam maakte de J5 uur via Nederland I wordt i&tieu (22), die met een Vo0e stem blijdschap en ver- jjrfe en eenzaamheid mam- kl.' is één van de opvallendste ïëè'res in het voetspoor van ffe-enote Edith Piaf. Aan- ■i"v "z3gen de talentenjagers wet veel in Mireilles schorre tenp" zodat zij tot tweemaal fcrarbiddeliik werd afgewezen, lij echter bij een volgende ta lentenjacht meer succes had en de tweede prijs behaalde, schreven ent housiaste muziekcritici: .De mooiste stem van de Midi'. Impresario John ny Stark, de man die het pad effen- dé voor onder anderen Johnny Ha'.- liday, Sylvie Vartan en Frangoise Hardy, werd op de prestatie van Mireille Mathieu attent gemaakt en in 1965 haalde hij haar naar Parijs Johnny Stark pakte, zoals steed.- de zaken groots aan. Mireille kreeg les van een uiterst strenge muziekpe dagoog en van een ballet- en spraak- leraar. Een jaar later achtte Johnny Stark haar voldoende geschoold om te debuteren in de music hall Olym- pia te Parijs. Haar optreden aldaar werd een sensatie, waaruit resul teerde dat Mireilles ster snel steeg. Gedurende de laatste vier jaar heb ben interviews, poseren voor foto's, plaatopnamen, repetities, optreden voor radio en televisie er voor ge zorgd. dat Mireille Mathieu een Fran se .vedette' is geworden. Tijdens haar optreden in Amsterdam werd zij be geleid door haar eigen orkest en vo cal group onder leiding van Gilbert Roussel. Tv-documentaire Poolse Angriff In het komende televisie-seizoen zul- ten omroepverenigingen en NOS SCHOUWBURG AMSTERDAM VOOR DRIE DUBBELTJES OP DE EERSTE RANG IN sterk het accent leggen op diverse gebeurtenissen uit de tweede wereld oorlog, die op 1 september 1939 werd ingeluid met de Duitse aanval op Po len. Naar aanleiding van dit laatste feit zendt de NOS-felevisie op dinsdag 2 september van 21.10 tot 21.45 uur via Nederland 2 onder de titel ,30 jaar geleden...oorlog!' een documen taire uit. waarin beelden uit die da gen en de voorafgaande periode zijn samengebracht. Het programma werd samengesteld door Kees van Lange- raad en Hans Verschoor. Barcelona koopt Dali De gemeente Barcelona heeft voor 3 miljoen peseta ongeveer 130.000 gulden) een doek gekocht van Sal vador Dali, waarop de verovering van de maan en de jongste geschie denis ran Spanje is afgebeeld. Het reusachtig grote doek is rond van vorm. Behalve de verovering van de maan zijn de andere twee hoofdmotieven een klok waarop de tijd staat aangegeven, dat Prins Juan Carlos tot opvolger van gene raal Franco werd aangewezen en de koninklijke kroon van Spanje. AMSTERDAM (GPD) ,Voor drie dubbeltjes naar de schouw burg. Dat kan van 15 tot 23 sep tember in Amsterdam wanneer het 75-jarig bestaan de statds- so.houwburg wordt gevierd. Voor alle voorstellingen worden de kaartjes verkocht voor prijzen die hij de opening van het gebouw gerekend werden 30 cent tot 8 gulden. Op het programma staan zes voorstellingen var. .De Storm' van Shakespeare door de Nede-- landse Comsdie. één uitvoering •■•an .Die Fledermaus' door de Ne derlandse Opera Stichting en dne voorstellingen van het Nationale Ballet. De drie eerste voorstellingen van de Nederlandse Comedie "zijn al leen toegankelijk voor jongeren van 16 tot 21 jaar. Stadsschouw burg-directeur Evert Smit zei woensdag dat de belangstelling enorm is. Via het Nederlandse theatercentrum is één voorstel ling reeds volledig uitverkocht aan werkende jongeren. Twee van Ie voorstellingen van het Nationale Ballet, die "op mid dagen worden gegeven zfjn be stemd voor bejaarden. Deze voor stellingen zijn gratis. Voor de jeugdvoorstellingen is de toe gangsprijs voor alle rangen één gulden. W- Van twaalf tot twee: gevarieerd Kirna. 112.22 Wij van het land: rwaarce -erkrijge raat als bijü 1150438 hoor: lichte grammofoonmuziek met nieuws en actualiteiten. 8.00 Nws. 8.11 Muziek van het Leger- des Heils (gr) .8.30 Nieuws. 8.32 Vakantie- tips. 8.45 Stereo: Concertgebouwor kest en solist, semi-klassieke mu- z:ek (gr). 9.10 Theologische Ether leergang. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de huisvrouw. (9.40-9.50 Gym nastiek voor de huisvrouw). 10.15 Stereo: New Fhühairmmia Irche- stra: klassieke muziek (gr). 10.55 Tentoonstellingsagenda. 11.00 Nws. 11.02 Lezing. 11.15 Solarium: eaba- retprogrmma. 11.55 Mededelingen. VRIJDAG 13.00 Raden maar....) 14.00 pal het in het leven, hoorspel. 6: 15.00 Lacht gevarieerd pla- rcgramma. 16.00 Nieuws. 16.02 k Ine Miene Muze: nieuws over music. i 17.1 d: Brigi Sportk. :ompas. 17.45 muziek. 18.30 18.41 Actualiteiten 19.00Wereld- 19.10 Country and western vX 19.40 Wijd als re wereld: we- •n. oriëntatie in kerk, zen- :umene. 19.50 Zomaar zo- platenprogramma. 21.25 r, hoorspel. TROS: 22.00 journey: muzikale herin nen aan vroeger jaren. 22.30 bs. 2240 Mededelingen. 22 45 in Manboel. vervolg-hoor- 2315 Licht gevarieerd platen- pamma. 23.45 Actualiteiten 8-24.00 Nieuws. ZATERDAG V: 7.00 Nieuws. 7.10 Het le- éi woord. 7.15 Op het eerste ge- Middag: NOS: 12.00 Blik op de wereld: infor matief programma. Overheidsvoor lichting: 12.30 Leven en werken waar ruimte ds. Samenstelling en presenta tie: Thon Raes. NOS: 12.40 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 12.50 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nws. VARA: 13.11 Actualiteiten. 13.20 Stereo: Klassieke muziek (gr.). NOS: 14.10 Stereo: Lichte grammofoonmu ziek. 14.30 Stereo: Moderne kamer muziek (opn). 15.10 Stereo: Koor zang en lichte orkestmuziek (gr.). 15.20 Originele en bewerkte volksmu ziek uit Israël. 15.50 Spelen met taal. VPRO: 16.00 Nieuws. 16.02 Thuis: programma voor thuiszittenden. 16.45 Concert: A. Haags Vocaal Vrouwen ensemble: klassieke en moderne lie deren: B. Pianoduo: moderne muziek. 17.40 Informatie: achtergronden en commentaar. 17.55 Mededelingen. Avond 18.00 Nieuws. 18.11 Opspraak, lezing. 18.20 Hee: een programma voor on- volwassenen. 19.10 Jazz-rondo. 19.30 Nieuws. 19.35 Criterium: kunst nader beschouwd. 20.00 Jazz- en Popmuziek (opn). VARA: 21.00 Stereo: Instru mentaal trio. klassieke muziek en moderne. 22.30 Nieuws. 22.40 Actu aliteiten. 22.55 Stereo: Prettig week end: licht ge ma. 23.55-24 HILVERSUM 3 ZATERDAG Mogen: VARA: 7.00 Nieuw® en ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7 23 Jeugdprogramma. VPRO: De ze diaig. "VARA.: 8.00 Nieuws. 8.11 Van de voorpagina. 8.15 Z.O. 135: gevarieerd programma. 10.30 Stereo: Lichte' grammofoonmuziek. 10.50 Voor nu en later, lezing. 11.00 Nws. 11.02 Lichbe grammofoonmuziek. 11.25 Afrikaanse "kroniek. 11.45 Kla tergoud: muzikaal feuilleton. VRIJDAG Middag: VPRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Top-30. (13.00 Nieuws). TROS: 14.00 Nws. 14.03 Lynx (of Los). AVRO: 15.00 Nieuws. 15.03 Muziek Boetiek: licht muziekprogramma. (16.00 Nieuws). 17.00 Nieuws. 17.02 Radiojournaal. 17.05-18.00 De zingende bougie: ge varieerd platenprogramma voor au tomobilisten. ZATERDAG Morgen: KRÓ: 9.00 Nieuws. 9.02 Djinn: ge varieerd programma. (10.00 en 11.00 Nieuws). NEDERLAND-1 kanaal 7/29 Onlangs is aan de reeks erkende toneelgezelschappen in ons land een ongesubsideerd .minitoneelgezelschap' toegevoegd: Theaterprodukties Croiset. 22.05 uur: KORTWEG K3JKWERK Rubriek van korte Nederlandse films, gemaakt met en zonder subsidie. 22.40 uur: (NOS) JOURNAAL. BELGIË-NED. KANAAL 2/10 'OS-KLEUR) PLUIMPJE Muur; paal lï uur: iP'4) MAAR NIET OP ZONDAG "•met als gastheer Leslie Crowther. Verder wer- 3S: Anita Harris. Lonnie Donegan, Peter Gor- euvele anderen. Wou fólR) DE SHADOKS EN DE GIBl'S li) uur: SOS) JOURNAAL li) uur: [ARA) ZOMAAR EEN ZOMER AVOND Olijks terugkerend programma, waarbij niet aan zaken wordt voorbij gegaan. *0S) JOURNAAL. jos-kleur) pluimpje MN uur: JCRN'AAL uur: oala to uur: ^RO-kleur) MAYNARD FERGUSON ItaW TyfcwMtoe. repetitie of decor filmde Rob ■"■rcvi» opdeden van de beroemde Amerikaanse Ferguson in het Schevenin.gse tlJOW0rc't door zijn eigen orkest begeleid. Ü'M jbskv jj*M door de 'eden van het Nationaal Ballet. Puil. r) mij naat' een verhaal 2»a 's r sr!™» vijand an John Whlttler. ^«ei)T°Ja tS na zeven •laar gevangenschap vast tifc een [6Pu^a"0 van Mary Jorgenson, die des- AlM uui13n t6£cn hem indiende, te vernietigen. ^•BPRODUKTÏES CROISET BELGIS-NEDERLANDS 18.55 uur: Z A N DM ANNETJE 19.00 uur: LUCEAT 19.30 uur: ONDER ARREST Filmklucht met Snub Pollard. 19.45 uur: ZOEKLICHT 19.55 uur: DE WEERMAN 20.00 uur: JOURNAAL 20.25 uur: DE VERKEERDE STAP Psychologische speelfilm van Antoine d'Ormesson mot Dominique Paturel. Jean-Claude Pascal en Yon Bertin. In deze Franse politiefilm zegt een vrouw dat haar man zelfmoord heeft gepleegd. De man blijkt echter in het geheel niet te zijn overleden. Man en vrouw stonden op het punt te scheiden. 21.45 uur: JOURNAAL 21.50 uur: INTERNATIONAAL MUZIEKFESTIVAL VAN BER GEN Concert door het Praags Kamerorkest. BELGIë-FRANS 18.35 Journaal; 1S.40 Petite abeille. 18.55 Affiches; 19.25' Bonhommet et Tilapin: 19.30 Ma sorelère bien- aimèe; 20.00 Journaal: 20.30 Libertë provisoire; 22.30 Tolstoi. Literair programma van de Zwitserse tv; 23.00 Journaal. FRANKRIJK-RIJSSEL 8.45 Herdenklngsprograimima van de landing te Pro- vence; 12,30 Tous les trains du monde (5); 13.00 Jour naal; 13.20 Alice oü es-tu? (12); 13.35 Beursberich ten; 18.25 Journaal; 18.30 France vacances; 19.00 Eté magazine; 19.15 Regionaal journaal; 19.35 Eté maga zine (vervolg); 20.00 Journaal: 20.20 Spécial Mode 70; 20.50 Au oinéma ce soir; 23.20 Journaal. De Brits-AustraliHcho popgroep do .Bee-Gees' gaat uiteen en beide be langen in de splitsing hebben te ben nen gegeven de naam .Bee-Gees' te zullen blijven voeren. Oorspronkelijk bestond de groep uit twee Australiërs en de drie Britse gebroeders Gibb. maar later slechts uit twee gebroeders Gibb (Maurice en Barry) en één Australiër. Co lin Petersen, Barry en Maurice Gibb hebben hun samenwerking met drum mer Colin Petersen gestaakt. Peter sen zei dat hij .met stomheid gesla gen' was en dat hij zijn. rechtskundi ge adviseurs zou raadplegen. Een paa.r maanden geleden verliet de tweelingbroer van Maurice, Robin, de groep na onenigheid. Vondelprijs voor prof. Heerma De stichting F VS te Hamburg vooi bevordering van de culturele betrek kingen tussen het Nederduitse, Ne derlandse en Vlaamse taalgebied heeft de Joost van den Vondel-prijs toegekend aan de 60-jarige Neder landse professor K. H. Heeroma (pseudoniem Muus Jacobse) wegens zijn werk ,ter bevordering van de slechting der culturele grenzen tus sen betrokken gebieden'. De prijs, groot 3000 Duitse mark, zal in de cember in Munster worden uitge reikt Avro weigert zendtijd aan NOS (Van onze RTV-redactie) De AVRO heeft de NOS geweigerd op prinsjesdag zendtijd af te staan voor een door de NOS op stapel gezet programma met fractieleiders. Dezen zouden voor de radio met elk aar de miljoenennota bespreken. De NOS zal het voorbereide programma nu niet uitzenden, aldus de NOS. De NOS constateert, dat het vorige jaren wel mogelijk was om met d'e omroeporganisaties gezamenlijk tot een groot programma te komen, waarin tevens commentaren werden verwerkt. De weigering van de AVRO werd volgens de NOS gemotiveerd door dat de AVRO .elke"andere uitzending naar aanleiding van deze (prinsjes dag-) gebeurtenissen tot de aan d« omroepverenigingen bij de omroep wet toegedachte, respectievelijk op gedragen taak rekent. ,Het is', meld de de AVRO de NOS, .dan ook ons voornemen deze te verzorgen, zodat wij daarvoor geen zendtijd kunnen afstaan.' (Van onze rl v-redactie) .The gentlemen', zo heel een 35 mi nuten durende Impressie in kleur, gemaakt «Inor NCRY-dootinieiitaire- mon Leo Moon. Leo Moen maakte deze film in opdracht van de BBC. en dan nog speciaal voor de makers van het programma Twenty Four Hours. De BBC. die weieens be nieuwd was hoe buitenlanders nu toe.li wel denken over de verschil lende facetten van het Engelse le ven. had zes verzoeken om een spe ciaal facet van Engeland te belich- - ten, gegeven aan Italië, Joego-Sla- vië. Frankrijk. Duitsland, Polen en aan Nederland. Leo Moen is vrij geweest in de keu ze van zijn onderwerp. Hij heeft, dank zij het voortreffelijk camera werk van Ference Kalman Gall (die de filmopnamen in Engeland heeft gemaakt i en Wim Dijkstra, (die de Nederlandse opnamen heeft gemaakt) een uitstekend overzicht gegeven van wat wij Nederlanders verstaan on der de typering gentlemen. Dat zijn dan onder andere de mensen van de Royal Scotch Guards, de jonge gentlemen in opleiding, zoals ze m alle mogelijke kostscholen in Enge land te vinden zijn. en daar is on der andere ook mr Na.barro, lid van het parlement en uiteraard ook van de conservatieve partij. Niet dat zij allen een volledig slui tende definitie geven van wat nu een gentleman is. maar ieder voer toch wel zoveel argumenten aan dat alle definities bij elkaar dat ene pure be grip zeer dicht nabij komen. Tien dagen iarig heeft Leo Moen in Enge land gefilmd. De opdracht kwam nogal wat onverwachts, zodat zijn tijd van voorbereiding zeer kort was. Wat dit betreft heeft Leo Moen dan ook zeer veel steun gehad van John Peereboom, die in deze reportage optrad als interviewer, maar die te vens een groot stuk van de voorbe reiding op zijn naam heeft staan. Inmiddels ls ,The gentlemen' in En geland ai door de BBC uitgezonden. Het eensluidende commentaar van de Sunday Times en The Times was dit: ,Van alle buitenlandse inzendm- fen was de Nederlandse inzending och verreweg de beste. Het commen taar van Leo Moen zelf: .Wat mij gefrappeerd heeft is de uitspraak van de jongens van een kostschool: Zij zeiden: wij verschillen niet zo veel van onze ouders en een conclu sie heb ik niet aan mijn filmimpres- sie verbonden; ik vind namelijk dat .The gentlemen' zowel grijpbaar als ongrijpbaar is'. .The gentlemen' wordt uitgezonden morgen zaterdag om 22.20 via de NCRV op Nederland H. (Van onze RTV-redactie) Schrijfster Erika Mann overleden ZURICH (DPA) De schrijfster' Eri- lca Mann. dochter van de Duitse au teur Thomas Mann, is woensdag op 63-jarige leeftijd in een ziekenhuis in Ziirich overleden. Behalve boeken schreef zij filmscena rio's en vele artikelen voor Amerikaan se kranten. In 1953 emigreerde zij naar Zwitserland waar zij het literaire ca baret .Die Pfeffermühle' oprichtte dat internationaal bekendheid kreeg door het hoge peil van de voorstellingen de scherpe kritiek op het nationaal- socialisme. Erika Mann, die een toneel opleiding kreeg, is korte tijd gehuwd met Gustaf Gründgens. Na de ontbinding van (kt huwelijk trouwde zij met de beroemde in Engeland geboren en in Amerika wonende dichter W. Hauden. Na de dood van haar vader publiceerde Erika Mann een aan hem gewijd boek onder de titel: .Das lebzte Jahr - Bericht üfoer meinen Vater'. Met haar broer Klaus schreef zij on der meer .Das Buch von der Riviera' 'ADVKRTRNTI f De Nederlandse artiesten die zondag in Hollywood zijn opgetreden, heb ben kort na het opstijgen van de boeing van Transavia vanaf het vliegveld Los Angeles weer moeten landen. Er bleek een lek te zitten in de olieleiding van het remsysteem. Op het vliegveld was de eerste ver wachting dat de vertraging vijf a ze3 uur zou duren. Het was toen kwart voor vier plaatselijke tijd. Dat is acht uur verschil met Nederland. Tante Leen was die vertraging om het even. In het vliegtuig was ze dermate van het bericht van de sto ring geschrokken, dat ze een hevige huilbui had gekregen. Ze miste al de stem van de altijd opgewekte Johnny Jordaan. die in Amerika is achtergebleven om bij familie op bezoek te gaan. Voor het Rotter damse accordeonduo de Gerto's had de vertraging onaangename gevol gen. Ze hadden vanavond moeten optreden in Leiden. Bij een normale vlucht zou het al moeilijk zijn ge weest de voorstelling te halen. Een accordeonduo start altijd als ope ningsnummer, dus om acht uur. Ook de Shepherds zouden wellicht een voorstelling hebben gemist. Ze: hadden er rekening mee gehouden dat l ze direct van Schiphol voor een voor stelling naar Rotterdam hadden moe ten vertrekken. De terugreis met hindernissen kan inmiddels niet de herinnering aan een opwindende reis terugdrukken. Opwindend omdat de voorstelling in Hollywood, ondanks de enkele mis sers in het programma bij de Neder landse emigrantenkolonie enthou siaste reacties blijkt te hebben op geleverd. Opwindend omdat men in de gelegenheid is geweest zoveel van het Amerikaanse, dus het .beste' amusement levend te zien. Vooral van de twee laatste dagen van de reis. die in Las Vegas werden door gebracht, worden vooral veel stimu lansen meegebracht. Cees de Lange zei althans: ,Ik heb nu weer een extra schepje er moeten opgooien en ik geloof dat wij dat allemaal wel moeten doen als wij in Holland terug zijn'. judy Garland Toen Judy Garland op 22 juni stierf had zij een schuld van een miljoen dollar, aldus heeft haar weduwnaar Mickey Deans verklaard. De helft daar van is belastingschuld aan de Ameri kaanse fiscus. .Zij zou multimiljonaire moeten zijn geweest, per slot van re kening verdiende ze zo'n tien miljoen, maar zelf zag ze er niets van. Er zvja teveel haaien in de showbusiness aie haar als pion voor hun eigen doelen ge bruikten', zei Deans. .Zij heeft niets nagelaten zij was praktisch platzak'. .Daarom kon ik ook lachen als ze zenden dat ik haar om haar geld had getrouwd. Ik verwacht niets behalve rekeningen'. Deans was voor het eerst na de dood van Gar land in Londen. ROME (ANP) Twee Italiaanse ci neasten hebben donderdag aangekon digd, dat zij een film willen maken over de zaak van Mathis Defregger, de hulp bisschop van Mlinchen. die in de tweede wereldoorlog als kapitein van het Duit se leger de executie heeft bevolen van 17 Italiaanse dorpelingen uit Filetto in de Abruzzen. Oswaldo Civirani en Tito Carpi hebben gezesjd. dat de opnamen voor het groot ste deel in de omgeving van Filetto zul len worden gemaakt. De film krijgt ais titel .Het evangelie kondigde dat een film over Defreggez gemaakt zal worden. 15 Panda en Pat slopen voorzichtig door het landschap langs de pijlen, terwijl ze intussen óm zich heen keken of ze de draak niet zagen. Dat ging een tijdje heel goed. Totdat ze plotse ling boven zich vlammen zagen. W-waar komen die vandaan?!' vroeg de detective ongerust. ,Z-zou het blik semen? Ik d-cfenk dat ik even een conclusie moet trekken!' Maar dat was al niet meer nodig. Achter hen klonk een akelig gebrul en toen ze hevig schrikkend omkeken, zagen ze daar een onprettig monster, dat hen met akelige gele ogen beloerde. .H-hoei!' riep Panda. .Lo-lopen. Pat!' Maar de speurde»- had al geen aan sporing meer nodig Hij zette er een gang in waar de stof van opwolkte en Panda kon hem maar met moei te bijhouden. Maar de draak kon nóg sneller lopen en het zag er dan ook slecht voor hen uit CAROL DAY bedankt voor ds heerl'jke avond, carol. ik web me ■zelden zo goed geamuseerd het was UEEE'eiKE 'ond. kameraad ma2ikadis sracht het meisje naar haar fiat. hu ging niet naar binnen. de naam van het meisje is nos bedankt onbekend._*s kameraad. ik zal met kameraad marikadis spreken hierovt de Pi eudo-echlqenote (DOOR MABEL SEELEY) Copyright 1939 by Doubleday Company Ltd. ten waar hij naar zocht. Of was hij teruggekeerd naar zijn geheimzin nige bezigheden? Waren dié belangrijker voor hem dan z:jn wraaknemingen op Al Sprung E ui verschil was er tussen deze avond en de andere avonden dat ik bii de deur had gestaan. Deze avond zat het hangslot aan de binnenkant. Als ik wilde, kon ik gaan, het hang slot aan de buitenkant vastmaken en de sleutel meenemen. Cottie werd 's nachts nooit wakker. Hij zou even veilig zijn, bijna, als wanneer ik bij Ik voelde de ver leiding om te gaan zo sterk aan me trekken dat het was of mijn huid door ontelbare draadjes werd weggetrokken. De werd ziek van het machteloos in huis blijven zitten: ik wilde actie. Ik had de revolver. Ik zou voor me zelf kunnen zorgen. Zonder verdere overwegingen slipte ik door de deuropening en ik deed het hangslot aan de buitenkant op slot. De hoornen label verankerde de sleu tel stevig in het borstzakje van mijn pyjama. Ik bleef staan duisteren. Cottie. binnen, bewoog zich niet. Het pa.d aan de voorkant leek me te open. Ik sloop langs ons huis naai de achterkant. Mijn ogen ringen een beetje wennen aan het donker. Er waven wolken voor de maan. en geen sterren; slechts de zwakke glans die door het meer uitgestraald werd. Ik zag de vorm van de bomen achter ons huisje en twee donkere vormen die eraan hingen. De revolver ging vanzelf omhoog in mijn rechterhand: mijn linkerhand sloot zich om mijn keel. Toen wist ik het weer. Osco en Bosco. Als ik doorging zo gauw in paniek te raken als nu" zou ik niet veel ont dekken. hoe goed ik ook mijn best deed. Ik sloop zachtjes langs de achterkant van de twee lege huisjes. De nacht omsloot me soepel en argeloos als een zwarte tafzijden japon. Langs Hary Lewis huisje. Nog steeds niets anders dan de onschuldige, nachte lijke geluiden. Het vierde huisje was dat van Al Sprung. Een donkere schaduw er naast toonde aan dat de auto er nog stond. Ik snelde licht over de open ruimte, steeds de achterkant aanhou dend. Vlak achter Sprung® huisje raakte mijn voet iets zachts. Ik was nodeloos geschrokken van de twee .tackle-oefenballen', hierdoor zei ik tegen mezelf, hoefde ik me niet te laten afschrikken. Het was daar in de schaduw van de bomen en het huisje te donker om iets te zien. Ik duwde zacht met mijn teen tegen het voorwerp. Het leek nogal groot.... Ik tuurde naar omlaag en kon alleen maar een donkere massa onderscheiden; ik bukte me. Mijn hand raakte stof aan. Ruwe tweed. Het jasje van een man. Mijn hand. mijn linker, omdat ik de rechter nog de revolver vasthield, vloog er overheen. Een slap lichaam onder het jasje, armen in de mou wen. Een man die als een vormeloze hoop op de grond lag. bewegingloos, het gezicht naar beneden. Mijn hand vond de linkerwang. Er was geen holte. Ik geloof dat ik een zucht van verlichting slaakte. Maar toen mijn hand opnieuw tastte, wist zij wat ze zou vonden. Ja. Een snor op de bovenlip. Ik ging op mijn hur ken zitten. Er was maar één man in het kamp die een snor had: AL Sprung. Toen ik weer bewoog, was het om de pols van de man te zoeken. Ik vond hem en mijn vingers sloten er om heen. Geen polsslag en de huid was koud. Ik stond op en schudde mijn hand, schudde haar zoals Steve Conbett de zijne had geschud boven het was- teiltje, om de aanraking van de dood ervan af te schudde. Iedere beweging scheen onmogelijk. Ik probeerde een voet te bewegen, weg van Al Sprung, die dood was, weg om te doen wat"er gedaan moest worden, het de mensen vertellen. Er ritselde een blad achter me. Ik draaide me bliksemsnel om, maar een dikke, ondoordringbare duisternis was over mijn hoofd voordat ik iets kon zien of schreeuwen. Ik vocht er- vallen, zodat ik mijn beide handen vrij zou hebben om bet donkere voorwerp weg te rukken en de ijzeren spieren die nie in bedwang hielden. Iets wond zich om me heem Mijn hand raakte het eenmaal het was giad en naak en hard een arm. Hij leek glad en koud en ongelooflijk lang, een boa constrictor die zich om me heen wond, het leven uit me perste in zijn dodelijke omarming. Toen sloeg er snel een gewicht te gen mijn slaap, één keer. verdovend twee keer en ik wist niets meer. Er was nat gras onder mijn wang Mijn oren hoorden een geluid. Èr huilde iemand. Was het Cottie? Mijn lichaam was te zwaar om wakker te worden, om te zien. Gras duwde om hoog tegen mijn loodzware hoofd. De keten de keten was tot leven gekomen, had zich om me heen ge slingerd, me gebonden, hield me door zijn gewicht op de grond. Ik bewoog mijn hoofd naar voren; het scheen te veel naar achteren te liggen. Het nat ging mee, drupte langs mijn wangen omlaag. Ik sloeg mijn ogen op naar de don kere wereld. Maar die was nu niet donker. Grijs. Ik probeerde mijn schouders op te tillen, maar mijn rug walde niet mee. De krachtsinspan ning duwde een zee van duizeligheid op naar mijn keel. Toen de aarde een beetje tot rust kwam. wist ik het weer. Al Sprung was dood. Ik had hem gevonden en was neer geslagen. Iemand had niet gewild dat ik Al Sprung vond. Iemand moest vlakbij zijn geweest toen ik het lichaam vond; was misschien nog vlakbij. Weer opende ik mijn ogen. Mijn linkeroog was ver genoeg boven het gras uit om de schaduwen te zien. Een struik. Bomen. Bekend. Maar geen menselijk wezen. Langzaam rolde ik mijn neus in het gras tot mijn hoofd op de andere wang rustte. Er was een huisje vlak voor me. Ik dacht dat ht Al Sprungs huisje Langzaam werkte ik mezelf op mijn knieën, viel bij een aanval van dui zeligheid. kwam weer omhoog. Ik kroop over het gras. Het eerste dat mijn hand raakte was metaal. De re volver. Bij me achtergelaten. Maar er was geen dode man naast me. Het licht was het eerste grijze licht van de ochtendschemering. Ik kon het hele open stuk achter het huisje overzien. Maar nergens een lichaam. Langzaam werkte ik me naar de hoek van het huisje, de grond naspeurend of er iets lag; ik voelde alleen het koude, platgedrukte gras. Bij de hoek van het huisje streek een zachte bries langs mijn eezicht, ver frissend. Ik keek on en zag dat de wagen er nog was. En dat net lcïht in het oosten sterker werd. Ik stond op. me vasklampend aan de ruwe houten blaken van het huisje. Ik moest teruggaan naar ons huis Ik was anderhalf uur weggeweest. Mijn hand ging naar mijn zak: de harde omtrek van de sleutel was er nog. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 13