Ton Capel, schrijver met
taperecorders in het oor
televisie
VOEDSELVOORZIENING D0««
,21 STE EEUW' OVER S*
PANDA EN DE GESCHAAKTE PRINSES
PORTRET VAN
RUSSISCHE
JEUGD
fe
1 Af,
J f,1.
n
u
t.
nil
Ti
PROGRAMMA
OVER BEKERDE
JEUGDCERTRA
Waar zijn onze schept
IN MEM0RIAM
ROB DE VRIES
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
De 43-jarige Hagenaar Ton Ca
pel schrijft. .Ontzettend knap',
zegt Berend Boudewijn, voorlo
pig aangesteld als producer van
de in november en december
door de VARA elke maandag
avond uit te zenden serie, die als
werktitel ,De firma Kreukel aar'
meekreeg. Acht delen in kleur
worden in principe uitgezonden.
Auteur van het geheel: Ton Ca
pel, voormalig eigenaar van een
constructiebedrijf. Het nog pril
le schrijverschap vijf jaar
oud liet andere bezigheden
niet meer toe.
De aanleiding: voor de lieer Capel
om zijn grote fantasie op papier te
uiten vormde het NCRV-proirram-
nia .Stiefbeen en zoon'. Ton Capel:
,Op een gegeven ogenblik liep deze
serie af. De reden was niet bekend.
Ik dacht zelf: er zijn zeker geen
teksten meer voorhanden. Ik begrijp
het niet, zei ik tegèn mijn vrouw.
Ik zou zo een nieuw deel kunnen
schrijven. Zij begon te lachen. Nog
die nacht schreef ik een aflevering
.Stiefbeen en zoon'.
Mijn vrouw stond versteld. Mensen,
die het lazen, adviseerden me het
op te sturen naar de NCRV'. Dat
deed ik.
Dick van Bommel zocht contact met
me. Velen vonden het beter dan de
uitgezonden Stiefibeen-ar!everingen
De NORV zou proberen het program
ma in Engeland be verkopen, waar
de serie nog draaide. Zij vroegen me
wat anders te schrijven.
Ik maakte teksten voor de Wama's.
De NORV zond ze niet uit. Toen
heb ik contact met de VARA ge
zocht. Dat was drie jaar geleden.
Een winter maakte ik teksten voor
Rudy Carrell en mocht op verzoek
meedoen aan zes van zijn shows.
Daarna volgden sketches voor de
Mounties. Momenteel heb ik het ra
zend druk met de serie ,De firma
Kreukelaari.
Werken voor Rudy Carrell is er niet
meer bij. De heer Capel zond naar
Duitsland enkele sketches. Carrell
liet niets van zich horen. Over de
wijze, waarop de VARA met zijn
serie omspringt is Ton Capel meer
tevreden.
Berend Boudewijn ontfermde zich
over het geheel in samenwerking met
de jonge dramaturg Hugo Heine.
Met Cor Lemaire maakte deze reeds
de musical .Eva Fortuna'.
Frans Boelen. VA RA -r egisseu rza.g
de serie en sprak in een schrijyen
dat de heer Capel bij vergissing
in handen kreeg over .dankbaar
en origineel tv-voeder'. Dit, mits aan
de tekst het nodige werd veranderd
en men voor de realisatie de juiste
acteurs weet aan te trekken.
Aan het eerste is reeds door het
drietal voldaan. De teksten zijn in
gekort en geschikter voor de televi
sie bewerkt. Aan acteur en actrices
wordt gewerkt. Veel zinnigs kan Be
rend Boudewiin daar niet over zeg
gen. Een definitieve keuze is nog
niet gemaakt. Wel wordt gedacht
aan mensen van het beroepstoneel.
Ook is men nog zoekende naar de
naam, die men de serie zal geven.
Met ,De firma Kreukelaar' is men
aan de kaak te stellen. De werktitel
doet het enigszins vermoeden.
Ton Capel: ,Het gaat over een schar
relaar, vrouw, knecht en secretares
se. De autohandelaar doet zich zeer
geraffineerd voor, maar merkt niet
dat bij zelf de boot ingaat. Klanten
wisselen het geheel af." De serie is
voor jong en oud. Geen moeilijke
toestanden. In oktober worden de
acht delen achter elkaar opgenomen.
In de VARA-studio's met publiek.
Is de serie succesvol, dan volgen
meer afleveringen'.
Hieraan is Ton Capel nog niet be
gonnen. Ideeën zijn er. Erg veel
moeite met het papier schijnt de
schrijver- niet te hebben. ,Op het
ogeniblik dat ik ga zitten, de oen
pak, weet ik nog niet wat het wordt.
Tijdens het schrijven komt het.
Wanneer ik ga prakizeren, kom ik
er niet uit. Mensen zeggen weieens.
je schrijft sneller dan we kunnen
lezen. Nu gaat het niet meer zo
snel. Ik houd meer rekening met
het visuele gedeelte. Laat ook echt
een pijp uit een mond vallen'.
•Bij en met Rudy Carrell heb ik
enorm veel geleerd. Op eigen ver
zoek mocht ik aan de shows mee
werken. Ik was ondermeer ambte
naar van bouw- en woningtoezicht
en nieuwsomroeper. Daar bemerkte
ik wat televisie was. Bewust pas ik
mijn teksten er nu bij aan'.
Wordt er nog meer geschreven door
de Hagenaar, die hoofdzakelijk in de
nachtelijke uurtjes werkt, omdat het
ten huize van de familie Capel dan
rustig is?
,Zeer zeker. Ik schrijf liedjes, hoofd
zakelijk met een cabareteske inslag.
De muziek is een ramp. Ik kan het
niet, Vroeger speelde ik wel saxo
foon. Maar noten lezen Is er niet bij.
Mijn teksten gaan naar de CEBA,
een afdeling van de BUMA. Deze be
zitten de auteursrechten. Ook schreef
ik een boek over de tweeëenhalf jaar
die ik in Indië verbleef. Alles /as
genoteerd in schriften. Op een gege
ven ogenblik was het van gooi maar
weg die rommel'.
Een veel gehoorde kreet in Capels
huis is nog steeds: .Sinds jij schrijft
is het zo'n rommel in de kast'. Weg
gooien is er echter niet meer bij. Het
talent is bewezen.
Berend Boudewijn: .Zelden heb ik
op mijn bureau zulke goede dialo
gen gehad van een Nederlandse
schrijver. Een auteur, die gewoon
is van wat hij om zich
heen "heeft gehoord. Een man met
tape-recorders in zijn oor en ogen
in zijn hoofd, die noteert wat wij
allemaal weieens gehoord hebben,
maar nooit opgeschreven'.
MAANDAG 25 AUGUSTUS
Middag:
NORV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd
programma. (12.2<1 Voor boer en tuin
der; 12.26 Mededelingen t b v land
en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.4-1 Ac
tualiteiten). 14.05 Schoolradio. 14.30
Stereo: Contrabas en piano: moderne
muziek. 15.00 Lutherse middagdienst.
NOS: 15.30 Zoeklicht op Nederland:
informatie over Utrecht, afgewisseld
met muziek. (16.00-16.02 Nieuws).
Overheidsvoorlichting: 17.20 Surina
me Journaal. Spreker: mr dr H. J.
Roethof. NCRV: 17.30 Voor de kin
deren. 17.45 Stereo: Harp met instru
mentale begeleiding (gr).
Avond:
18.00 Stereo: Meisjeskoor met instru
mentaal sextet. 1S.19 Lichte gram-
mofoonmuziek. 18.30 Nieuws. 18.41
Actualiteiten. 19.00 Literama: radio
kroniek over boeken, schrijvers en to
neel. 19.15 Zingen met Cecilia: volks
muziek. 19.30 Stereo: Muziek rond
de klok van achten: licht gevarieerd
platenprogramma. 20.30 Engelse
koorzang: oude liederen. 21.30 Muzi
kaal drieluik: gevarieerd platenpro-
framma. 22.20 Avondo-verdenking.
2.30 Niewus. 22.40 Mededelingen.
22.45 Blaasmuziek - vroeger en nu,
muzikale lezing. 23.25 Mozart, schrij
ver van muziek en brieven, muzikale
lezing. 23.5o-24.00 Nieuws.
DINSDAG
Morgen:
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het leven
de woord. 7.15 Op het eerste ge
hoor: lichte grammofoonmuziek.
met nieuws en actualiteiten. S.00
Nieuws. 8.11 Oude gewijde muziek
(gr). 8.30 Nieuws. 8.3"2 Vakantietips
8.45 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10
Gymnastiek voor de huisvrouw).
9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio.
10.00 Leven door de hoop. lezing.
10.15 Italiaanse opera-aria's (gr).
11.00 Niéuws. 11.02 Operette-ar ia'3
(gr). 11.15 Voor de zieken. 11,55
Mededelingen.
MAANDAG
Middag:
12.00 Agent 000: interviews en gram
mofoonmuziek. 13.00 Nieuws. 13.11
Informatie: ontwikkelingswerk.
13.20 Pro memorie. 13.25 Klassieke
ma. NOS: 15.00 Shuly NathanIs
raëlische liedjes. AVRO: 15.30 Piano
recital: moderne muziek. 16.00
Nieuws. 16.02 Brazihana: lichte
muziek uit Latijns Amerika. 16.30
Voor de jeugd. 17.30 Licht orgelspel.
17.40 Overheidsvoorlichting: Den
Haag aan de lijn. 17.55 Medede
lingen.
Avond
18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal.
18.30 Stereo: A la carte: tafelmu-
ziek. 19.30 Nieuws. 19.35 RVU: Wil
lem Elschot. Spreker: prof. dr J.
Aerts. NOS: 20.05 Astrologie: sleu
tel tot de toekomst of bijgeloof, dis
cussie. 20.30 Symposion over actuele
opvoeringen van en met historisch
materiaal. 21.20 Gamma vam alpha
en bèta: programma over recente
vorderingen in de wetenschap. 22.20
Bond Zonder Naam: Bak (ze) niet
te bruin!, praatje. 22,30 Nieu-ws.
AVRO: 22.40 Radiojournaal. NOS:
22.55 Radiorama: veertiendaags mini-
magazine. 23.25 Jazz uit het histo
risch archief (opn). 23.55-24.00
Nieuws.
DINSDAG
Morgen:
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Stereo: lichte gram
mofoonmuziek. (8.30-8.33 De groen
temam). 8.50 Morgenwijding. NOS:
9.00 Uitgebreide reportage of her
haling NOS-prograimna. 9.40 Mu
ziek uit de Middeleeuwen en Renais
sance (opn.) AVR.O: 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbe.dsvitaminen:
populair verzoekplatenprogramma.
(11.00 - 11.02 Nieuws) 11.30 Rond
om 12: voor de vrouw: (11.55 Beurs
berichten).
MAANDAG
Middag:
TROS: 12.00 Nieuws. 12.03 Lynx (of
Los). KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Ac
tualiteiten. 13.08 TNT: muziek van
één tot twee. 14.00 Nieuws. 14.03
Pop-In: gezellig aanplaten. 15.00
Nieuws. 15.03 Holster: pop en coun-
trymuziek. 16.00 Nieuws. 16.03
lORrrr...: pop-magazine. 17.00 Nieuws.
17.02 Actualiteiten. 17.07-18.00 Draai-
jtjofdraauk: verzoekplaten.
DINSDAG
Morgen
VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Plaatjes
voor de pep. (10.00 Nieuws). 11.00
Nieuws. 11.03 Een opvallend vrolijke
gevarieerde visite.
NEDERLAND-1
KANAAL 7/29
20.20 uur:
(KRO/KLEUR) POLITIE NEW YORK
Het vriendje.
20.45 uur:
DE JEUGD VAN IWAN
Een Russische oorlogsfilm met een dichterlyke be
nadering van het verhaal waarin, de familie van de
twaalfjarige Iwan door de Duitsers wordt vermoord
en het kind zich aansluit bij de partizanen.
22.16 uur:
(NOS) JOURNAAL
MAANDAG 25 AUGUSTUS
18.50 uur:
(NOS/KLEUR) PLUIMPJE
19.00 uur:
JOURNAAL
19.07 uur:
^VARA/KLEUR) MARTY
Serie kolderieke shows rond Marthy Feldiman.
19.32 uur:
KONING KLANT
Wegwijzer voor de bewuste consument.
20.00 uur:
(NOS) JOURNAAL
20.20 uur:
(VARA/KLEUR) De SHADOKS EN DE GIBI'S
20.22 uur:
MET DE MUZIEK MEE
Afiwisselend programma waarin de muziek de boven
toon voert uit de Stadsschouwburg te Haarlem. Mede
werking verlenen onder anderen: Thérésèse Steinmeitz,
Roger Whitha.kor en de Duiitse komieken Rolly en Ar-
In dit programma wordt ook de zesde halve finale
van het elektronisch orgelconcours om de Cor Steyn-
Trofee gehouden.
21.15 uur-
ZWEDEN, III
In deze laatste documentaire van Milo Anstadt over
Zweden wordt aandacht besteed aan sex en alcoholis
me :n Zweden.
21.15 uur
(NOS) JOURNAAL
18.50 uur:
(NOS/KLEUR PLUIMPJE
19.00 uur:
JOURNAAL
19.03 uur:
ALA
SCALA
19.30 uur:
(KRO) DE DWAZE WERELD VAN TOMMY COO
PER.
20.00 uur-
(NOS) JOURNAAL
BELGIË-NED.
KANAAL 2/10
18.55 uur:
ZANDMANNETJE
19.00 uur:
FILMMUSEUM VAN DE SCHATERLACH
Vanavond 2 films: Oharli'e en de graaf, met Charlie
Ohaplin en Agent Jones, met Ralph Graves.
19.30 uur:
ATELIER
19.55 uur:
DE WEERMAN
20.00 uur:
NIEUWS
20.25 uur:
DE INDRINGERS
Tv-feuilleton, aflevering 6: ,Het opleidingscentrum'.
21.15 uur:
FOLKLORE UIT ARGENTINIË
21.50 uur:
TEN HUIZE VAN HUGO VAN DER GOES
Televisie in de 15e eeuw (herhaling).
22.40 uur:
NIEUWS
BELGIE - FRANS
18.40 Nieuws. 18.45 La Flaéte aux sept monarques.
19.00 Antenne-Soir. 19.25 Bonhommet et Tilapin. 19.30
Sportprogramma. 20.00 Journaal. 20.30 Filmportret van
Eghezée 20.50 Chapeau melon et bottes de cuir. 21.40
Ce pays est vous. 22.10 Harmonies et rythmes mil-
lönaires. 22.40 Journaal.
FRANKRIJK
12.30 Laura. 13.00 Journaal. 13.20 Alice, oü es-tu? (8).
13.35-13.40 Beursberichten. 18.25 Nieuws. 18.30 Kro
niek voor de vrouw. 19.00 Eté magazine. 19.15 Regio
naal journaal. 19.35 Eté magazine (vervolg). 20.00
Journaal. 20.30 Daktari. 21.20 Herdenkingsprogramma
ter gelegenheid van de bevrijding van Parijs. 22.20 A
bout portanL 23.10-23.25 Journaal
Maandagavond 25 augustus zendt de
KRO-telcvisie de Russische oorlogs
film JDe jeugd van Iwan' uit. Deze
film is een dichterlijk portret van
de dramatische bestemming van een
oorlogswees. Iwans gelukkige zorge
loze jeugd wordt wreed verstoord
door de 2e wereldoorlog. Zijn vader
wordt gedood aan het front, zijn
moeder en zusters verliezen het le
ven l>ij een bombardement. Nadat bij
ontsnapt is uit een Duits concentra
tiekamp, sluit hij zich aan bij de par
tizanen.
Onbevreesd begeeft Iwan zich op de
door de vijand bezette gebieden,
waar hij talrijke belangrijke infor-
maties vandaan weet te smokkelen.
Op een van zijn gevaarlijke tochten
wordt Iwan doodgeschoten. De oor-
Even puzzelen
nh
<1
,h
oh
SB
<T
(f.
h.
oc
h
■5
1 Eï
r-
ir,
_Ei|
c
y,
1
5
M i
-V
It
R
Horizontaal: 1 sterk verlangen; 8 voor-
lop.ge invrijheidstelling: 1<T mondeling;
11 meubel; 13 titel; 14 iets: 16 berg Tn
Oostenrijk: 17 riv. In Friesland; 18 niet
deze; 20 lidw.; 21 plak; 23 statig; 25
en dergelijke; 26 oneindig getal, 2i mo
tief: 30 kleui-middel ;n Arabië; 32 vogel-
produkt; 33 Spaans riet; 35 oude lengte
maat; 36 looplat; 38 luim; 39 c (do):
40 broeikas; 42 familielid; 45 oosterleng
te: 46 sieraad.
Verticaal: l halt!; 'J zeuren; 3 zot; 4
kraai; 5 meisjesnaam; 6 wondvocht; 7
achteraan; 8 componist; 9 verboden: 12
zang-noot; 15 eh dergelijke; 17 Italiaan
se koffie: 18 slang: 19 rijp worden; 22
plechtige verklaring: 24 lust; 28 boom
vrucht; 29 edel: 30 eiland der Grote An-
til'.en: 31 zuiver gewicht: 34 ten Uwent;
37 titel: 39 Ver. Naties; 41 godsdienst;
43 meisjesnaam; 44 en dergelijke.
De oplossing van de vorige puzzel Is:
De aflevering uit de serie J)c 21sle
eeuw', die de NOS-televisie op woens
dag 27 augustus van 20.25 tot 20.50
uur via Nederland 1 onder de titel
,1.500.000.000 monden' uitzendt, heeft
de voedselvoorziening tot onderwerp.
De helft van de wereldbevolking is
onvoldoende gevoed. Anderhalf mil
jard monden missen voortdurend doel
matig en verantwoord voedsel. Tegen
de 21-ste eeuw zal dat aantal door de
snelle bevolkingsgroei aanzienlijk
groter zijn tenzij we nü proberen
verandering te brengen in de wereld-
voedselsituatie. In deze aflevering
va.n ,De 21ste eeuw' wordt een aan
tal mogelijkheden getoond.
Er zijn verschillende manieren denk
baar- een beter gebruik van de be
schikbare cultuurgrond, nieuwe gron
den in gebruik nemen en vruchtbaar
maken, alle aandacht richten op de
laboratoria om te proberen daar het
voedsel sterk te verdelen of zelfs te
vervaardigen. Het zijn allemaal maat
regelen die veel geld en kermis be
hoeven. En het trieste van de zaak
is juist dat de gebieden waarvoor een
verbetering van de voedselsituatie een
levensbelang is, daar nauwelijks over
beschikken.
Toch gebeurt er wel iets. genoeg om
niet geheel ds hoop te verliezen. Op
verschillende manieren wordt er goed
koop eiwitrijk voedsel aangemaakt
in laboratoria: door teelkunst pro
beert men voor de mens nog voedza
mer vissen te kweken; men bracht
een bepaalde soort maïs te kweken
die even eiwitrijk is als vlees; kas-
cultuur, gekoppeld aa.n ontzilitings-
apparatuur voor zeewater lean delen
van woestijnen vruchtbaar maken;
enz.
Zelfs wanneer we in staat zijn meer
en beter voedsel te produceren, blijft
er nog het probleem om het ook daar
te krijgen waar het het meest nodig
is. Een probleem dat steeds groter
wordt, omdat ce 1.500.000.000~mon-
den die onvoldoende en onvolwaar
dig voedsel binnenkrijgen, snél in
aantal zullen stijgen. Juist de gebie
den waar de voedselsituatie nü al ui
terst precair is (in Afrika, 2)uid- en
Midden-Amerika, Azië) zullen in de
komende jaren de sterkste bevol
kingsgroei vertonen, zodat er tegen
de 21ste eeuw we) eens het dubbele
aantal onvoldoende gevoede mensen
zon kunnen zijn. En als we dan niet
alleen lichamelijke, maar ook geeste
lijke tenachterste'ling veroorzaken,
dan is het duidelijk dat we het ver
schijnen van hele achterlijke gene
raties niet alleen kunnen voorkomen
door nieuwe manieren van voedsel-
produktie. maar dat we evenzeer
voortgang zullen moeten maken met
de geboorteregeling.
In het KRO-radioprogramma SJOOK
van zaterdag 30 augustus wordt
aandacht besteed aan de jeugdcentra
in ons land. Naast dc jeugdcentra in
Amsterdam, Paradiso en Fantasio,
welke niet altijd even gunstig in de
belangstelling staan, krijgt ook Rot
terdam nu zijn jeugdcentrum. De
voormalige St-Jozefkerk is omge
bouwd tot het jonge rentten t rum ,De
Tempel'.
De sfeer in ,De Tempel' te Rotter
dam zal wel wat gaan verschillen
met de sfeer in Paradiso en Fanta
sio. waar over het algemeen under-
groun.1 muziek ten gehore wordt ge
bracht. In Rotterdam zullen er ne-
van de Rotterdamse Tempel, ook een
verslag van het op 30 augustus of
ficieel geopende jeugdcentrum in
Naarden door minister Klompé.
Onder de titel
maatschappij'
woensdag 27 aug>WlilJ
uur via Hilversum i
re uit over het leven
van de Reltkonselmj^
In deze inrichtingen rew i
groot landgoed in 5,
dicht bij de Duitse»;:
jongens en meisjes va?,
die op één of andere-*,
filet zijn gekomen a?*,
pij. Een uitgebreafe
werksters en meds*
hen voor op tenrefce»;
schappij. Bij de V
gebruik gemaakt a
sieve methoden. Xsw'j
Hans Gobes, die d* sa
menstelden, brachty -"
vaardiging van het
dagen door in dez-
voerden gesprekken
loog, een pedagoge, uw,
groepsleiders en met i®
jes :n nlierlei leefrljfc
de Rekkense Inrichting
handeld. -
In de gesprekken metó
meisjes viel het s
op, dat aan vrijwd ■->
die deze kinderen mui
pij hebben gehad,
het gezin ten gronisj»
zonder onder de imirt"?
menstellers var, de tev
die de kinderen aan he
den. De documental®
met de bedoeling een
veren in de discussie^
tijd wordt gevoeld ove.-i
werkwijze van de fcinfej
Op 26 augustus wordt in de Rotter
damse Schouwburg de acteur Ro
bert de Vries, die op 9 juli overleed,
herdacht door het Nieuw Rotter
dams Toneel, waarvan hij algemeen
directeur was. In verband met deze
herdenking geeft de Vara op 25 au
gustus enige fragmenten uit het pro
gramma .Anders dan Anderen' van 1
mei 1962, waarin Rob de Vries de
centrale figuur was en waarin de
menselijke kwaliteiten van de over
leden toneelleider op ontroerende
wijze gestalte kregen.
AMSTELSTAD 22 t a Noord
Mauritius n Singapore
ANDIJK 21 te Amsterdam
ANNENKERK 22 v Dakar
n Kaapstad
ARCA 22 v Thameshaven
n Antwerpen
BOVENKERK 23 te Bremen
CARCHESTER 22 v
Manchester n Norfolk
DIADEMA p 22 Domhahead
n Perm. Golf
DOMBURGH 21 v
Rotterdam n Harwich
DORESTAD 23 te Lagos
EEMHAVBN p 22 Ouessant
n Santos
EEMSTROOM p 22
Landsond n Rotterdam
GULF .ITALIAN p 22
Cochim n Mena al Alunadi
KERMIA 22 te Danamg
KOROVINA 21 v Rotterdam
n Karlshamz
KOSSMATELLE 22
v Singapore n Tabangao
MARATHON 22 v
Rotterdam n Amsterdam
MEDITERRANEAN
SPRINTER 21 v
Rotterdam n Tromsoe
MERWELLOYD 23 te
Keelung verw.
NEDER WAAL 22 te
Almket
NIJKERK 22 v Douala
n Warri
OMMENKERK 21 v Beira
n Dar es Salaam
PALAMEDES 22
te Rotterdam
PHI LI DOR A 22 v Halul cil
n La Spezia
POLYDORUS 22 te
26 augustus
Vlissingen
Terneuzen
Zierikzee
Hanswee rt
Wemeldinge
HOOG
uur
EN
cm
LAAG
NAP.
uur
WATER
cm uur ere
0.44
1.16
2.01
1.47
2.19
211
228
163
248
191
13.11
13.42
14.27
14.12
14.49
209
225
157
242
186
7.12 lii
7.42 1SS
7.37 133
8.11 20»
8.18 156
11 - 104
Pat moest toegeven dat Panda een
vreemde ontdekking had gedaan.
,Je hebt goed naar mijn lessen ge
luisterd', "sprak hij, terwijl Ihij de
geschilderde pijl op de vensterbank
door zijn vergrootglas bekeek. ,Dit
Is iets wat hier niet thuis hoort.
We moeten dat nader onderzoekens!'
Met die woorden greep hij Panda
aan een arm en voerde hem mee
naar buiten.
.M-maar zouden we de koning niet
even dag zeggen?' vroeg Panda on
zeker. .Dat hoort toch zo?'
.Daar hebben we geen tijd voor', zei
de speurder.
,Met dit spoor in handens hebben
we de prinses, zó terug gevonden,
En dan kunnen we altijd nog dag
zeggen'.
Hij liet Panda los en boog zicih mom
pelend over het geverfde teken.
.We mogen niets aanraken...' prevel-
CCN
DAM DE CULTURELE ATÏACj
de
pseudo-eehlgenote
(DOOR MABEL SEELEY)
Copyright 1939 by Doubleday Sl Company Ltd.
Ik zei met onvaste stem; ,Het lijkt
wel oorlog. .Misschien is het dat
ook'. Zijn bewegingen waren snetl;
hij zou weldra verdwenen zijn. Hij
trok een tweed jasje over zijn schou
ders; Het leek zo gemaakt te zijn
dat het de revolver verborg, die was
tenminste volkomen verdwenen. De
angst maa-kte mijn keel dik zodat
ik amper een woord kon uitbrengen.
Hij maakte zich klaar voor geweld.
Zijn gezicht verstrakte en het was
te zien dat hij innerlijk gespannen
was en op alles voorbereid.
Ik klampte me vast aan het enige
wat ik kon bedenken: ,Je zou Cot-
tie niet hier laten als het niet vei-
Hij trok een vilthoed diep over zijn
ogen en liep naar de deur. ,Het is
volkomen veilig als je doet wat iik je
heb gezegd'. Hij herhaalde zijn or
ders niet, maar bij de deur bleef
hij plotseling staan en kwam terug.
Zijn ogen gleden één keer over Cot
tie heen en vestigden zich toen op
mij. uitdrukkingloos. Zijn rechter
hand werd naar me uitgestoken met
de autosleutels erin.
Ik nam ze aan.
Hij zei langzaam: ,Als ik morgen
ochtend nog niet terug ben, hou dan
de deur op slot tot tien uur. Ga on
der geen beding maar buiten. Om
tien uur neem je Cottie, je stapt in
de wagen en je gaat er vandoor. Be
kommer je niet om de romimel hier.
Je neemt het k.ind en je gaat hier
weg zonder tegen iemand te spreken
of zonder ergens voor te stoppen.
Begrepen? Neem het kind mee naar
de stad waar je vandaan komt en
hou hem bij je tot ik boven water
kom'.
Door mijn dichtgeknepen keel zei ik:
.En als je nu eens niet....'
Zijn lippen trokken opzij: ,Dat zou
je wel prettig vinden, is het niet?
Dan zou het kind van jou zijn. Oké.
je habt het begrepen'.
Toen was hij weg. Ik hoorde twee
auto's wegrijden.
Mrs. Clapshaw kwam langs met Joa-
nie, terwij] Ik als een automaat de
sigarettenas opveegde en weggooide.
.Slaapt Cottie al? Waarom draagt
u hem niet naar ons huisje, dan kun
nen we wa.t kaarten'.
,Ik ben doodmoe van een picknick
vanmiddag", verontschuldigde ik me.
Doe voor iemand de deur open. Was
vastzit. Ik hoorde dat uw man is
.Oma zegt dat ze kandij zal maken
als u komt', vleide Joanie.
Ze bleven nog een tijdje buiten mijn
afgesloten veranda staan praten én
vonden het kennelijk hoe langer hoe
vreemder en onvriendelijker dat ik
hen niet binnen vroeg. Tenslotte gin
gen ze weg, ziohbbaar gekwetst.
Ik wist dat ik niet zou kunnen sla
pen, maar ik besloot net naar bed
te gaan om dan tenminste wat te
rusten, toen mrs. Rudeen kwam.
Ik nam onmiddellijk een verdedi
gende houding aan. Ze zei noncha
lant: .Een mooie avond voor een wan
deling. Jammer dat u aan dat kind
vast zit. Ik hoorde dat mv man is
weggegaan met de jongens. Is dat
.Ja, hij is weg".
.Mannen, ze zijn allemaal hetzelfde',
zei ze en ze liep door zonder te
vragen of ze binnen kon komen, Zo
zwaar als ze was, had ze een lichte
loop; ze bewoog zich met snelle ruk
ken van haar lichaam. Haar voeten
waren klein en snel.
De regen was blijven hangen, maar
kort daarna begon het te gieten
Ik ging op bed liggen zonder me
uit te kleden, mijn rechterhand op
de revolver. De futen riepen de nachl
niet; ze kropen altijd weg als het
regende. Was er enige andere bedrij
vigheid verborgen achter het geluid
van het vallende water? Ik hoorde
niets.
Langzaam draaide de verlichte wijzei
van mijn horloge de uren weg. Tien
uur, elf, twaalf. Twee. Drie. Geloof
de ik dat Steve Corbett zou terug-'
komen? Waar was hij en wat ge
béurde daar? Was hij in de Vlam
mende Deur of ergens andera? Als
ik morgenochtend niet terug ben
Nee. toen hij dat gezegd had, had
hij verwacht dat hij terug zou ko
men. Zijn woorden en zijn manier
van doen waren, nu ik er kalm over
nadacht, die geweest van een man
die zich voorbereidt op iets dat hij
niet werkélijk verwacht nog niet.
Ik vroeg me af waar ik eigenlijk op
hoopte. Als Steve Corbett niet meer
terug zou komen, nooit, zou Cottie
van mij zijn. Voor altijd.
Ik luisterde naar deafc
liet bed naast me; i
ik de zachte warmte va
gensliohaam kon voelen
aan te raken, Nooit bijv
te hoeven. Een golf vat»
schoot door me heen. v
het bijna pijn deed
Nooit had :k iets zo «J
als dit verlangen CoiUM
houden. Ik wist dat a jj
alles te verdragen, alles*'
leen maar om zo te b'
als ik 's nachts wakke-'
zou weten dat hij dicnreo ui
Lig. f
Ate Steve Corbett vannsï
cle zin had en daarbij
Ik richtte me op miJn f'm
en keek naar het slapfl; J
kamer was bijna donker,
net het onduidelijke
'k vergat zelfs bane
Steve Corbett kwam ?■- S]
ven terug. ,t t
Het was een versefinsMj t
valler. Ik wist dat fl'J -j. |jj
was toen ik de moto:w;' j,
hoorde. Ik voelde me dOyf Qjjj
ten van teleurstelling j,L,
me over Cottie heen. |jn
.Vannacht niet', fluistert^
Ik stond bij de verankw
ten toen de brede itr.
afkwamde grijze morg^j [jj
toonde een donkere
het gezicht niet koti-».
maar die ik herken-kj^
metingen. Achter hem''-"
van de regen. R,
Hij zag me door bet gj (Q,
fluisterde: ,Okc, ikbeO"";>
Toen ik het hangs-« -
duwde hij de deur pPrsjfl
binnen en nam het jjj
den om het weer
bevestigen.
(ffonil b"