Ton Capel, schrijver met taperecorders in het oor televisie VOEDSELVOORZIENING D0«« ,21 STE EEUW' OVER S* PANDA EN DE GESCHAAKTE PRINSES PORTRET VAN RUSSISCHE JEUGD fe 1 Af, J f,1. n u t. nil Ti PROGRAMMA OVER BEKERDE JEUGDCERTRA Waar zijn onze schept IN MEM0RIAM ROB DE VRIES PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT De 43-jarige Hagenaar Ton Ca pel schrijft. .Ontzettend knap', zegt Berend Boudewijn, voorlo pig aangesteld als producer van de in november en december door de VARA elke maandag avond uit te zenden serie, die als werktitel ,De firma Kreukel aar' meekreeg. Acht delen in kleur worden in principe uitgezonden. Auteur van het geheel: Ton Ca pel, voormalig eigenaar van een constructiebedrijf. Het nog pril le schrijverschap vijf jaar oud liet andere bezigheden niet meer toe. De aanleiding: voor de lieer Capel om zijn grote fantasie op papier te uiten vormde het NCRV-proirram- nia .Stiefbeen en zoon'. Ton Capel: ,Op een gegeven ogenblik liep deze serie af. De reden was niet bekend. Ik dacht zelf: er zijn zeker geen teksten meer voorhanden. Ik begrijp het niet, zei ik tegèn mijn vrouw. Ik zou zo een nieuw deel kunnen schrijven. Zij begon te lachen. Nog die nacht schreef ik een aflevering .Stiefbeen en zoon'. Mijn vrouw stond versteld. Mensen, die het lazen, adviseerden me het op te sturen naar de NCRV'. Dat deed ik. Dick van Bommel zocht contact met me. Velen vonden het beter dan de uitgezonden Stiefibeen-ar!everingen De NORV zou proberen het program ma in Engeland be verkopen, waar de serie nog draaide. Zij vroegen me wat anders te schrijven. Ik maakte teksten voor de Wama's. De NORV zond ze niet uit. Toen heb ik contact met de VARA ge zocht. Dat was drie jaar geleden. Een winter maakte ik teksten voor Rudy Carrell en mocht op verzoek meedoen aan zes van zijn shows. Daarna volgden sketches voor de Mounties. Momenteel heb ik het ra zend druk met de serie ,De firma Kreukelaari. Werken voor Rudy Carrell is er niet meer bij. De heer Capel zond naar Duitsland enkele sketches. Carrell liet niets van zich horen. Over de wijze, waarop de VARA met zijn serie omspringt is Ton Capel meer tevreden. Berend Boudewijn ontfermde zich over het geheel in samenwerking met de jonge dramaturg Hugo Heine. Met Cor Lemaire maakte deze reeds de musical .Eva Fortuna'. Frans Boelen. VA RA -r egisseu rza.g de serie en sprak in een schrijyen dat de heer Capel bij vergissing in handen kreeg over .dankbaar en origineel tv-voeder'. Dit, mits aan de tekst het nodige werd veranderd en men voor de realisatie de juiste acteurs weet aan te trekken. Aan het eerste is reeds door het drietal voldaan. De teksten zijn in gekort en geschikter voor de televi sie bewerkt. Aan acteur en actrices wordt gewerkt. Veel zinnigs kan Be rend Boudewiin daar niet over zeg gen. Een definitieve keuze is nog niet gemaakt. Wel wordt gedacht aan mensen van het beroepstoneel. Ook is men nog zoekende naar de naam, die men de serie zal geven. Met ,De firma Kreukelaar' is men aan de kaak te stellen. De werktitel doet het enigszins vermoeden. Ton Capel: ,Het gaat over een schar relaar, vrouw, knecht en secretares se. De autohandelaar doet zich zeer geraffineerd voor, maar merkt niet dat bij zelf de boot ingaat. Klanten wisselen het geheel af." De serie is voor jong en oud. Geen moeilijke toestanden. In oktober worden de acht delen achter elkaar opgenomen. In de VARA-studio's met publiek. Is de serie succesvol, dan volgen meer afleveringen'. Hieraan is Ton Capel nog niet be gonnen. Ideeën zijn er. Erg veel moeite met het papier schijnt de schrijver- niet te hebben. ,Op het ogeniblik dat ik ga zitten, de oen pak, weet ik nog niet wat het wordt. Tijdens het schrijven komt het. Wanneer ik ga prakizeren, kom ik er niet uit. Mensen zeggen weieens. je schrijft sneller dan we kunnen lezen. Nu gaat het niet meer zo snel. Ik houd meer rekening met het visuele gedeelte. Laat ook echt een pijp uit een mond vallen'. •Bij en met Rudy Carrell heb ik enorm veel geleerd. Op eigen ver zoek mocht ik aan de shows mee werken. Ik was ondermeer ambte naar van bouw- en woningtoezicht en nieuwsomroeper. Daar bemerkte ik wat televisie was. Bewust pas ik mijn teksten er nu bij aan'. Wordt er nog meer geschreven door de Hagenaar, die hoofdzakelijk in de nachtelijke uurtjes werkt, omdat het ten huize van de familie Capel dan rustig is? ,Zeer zeker. Ik schrijf liedjes, hoofd zakelijk met een cabareteske inslag. De muziek is een ramp. Ik kan het niet, Vroeger speelde ik wel saxo foon. Maar noten lezen Is er niet bij. Mijn teksten gaan naar de CEBA, een afdeling van de BUMA. Deze be zitten de auteursrechten. Ook schreef ik een boek over de tweeëenhalf jaar die ik in Indië verbleef. Alles /as genoteerd in schriften. Op een gege ven ogenblik was het van gooi maar weg die rommel'. Een veel gehoorde kreet in Capels huis is nog steeds: .Sinds jij schrijft is het zo'n rommel in de kast'. Weg gooien is er echter niet meer bij. Het talent is bewezen. Berend Boudewijn: .Zelden heb ik op mijn bureau zulke goede dialo gen gehad van een Nederlandse schrijver. Een auteur, die gewoon is van wat hij om zich heen "heeft gehoord. Een man met tape-recorders in zijn oor en ogen in zijn hoofd, die noteert wat wij allemaal weieens gehoord hebben, maar nooit opgeschreven'. MAANDAG 25 AUGUSTUS Middag: NORV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd programma. (12.2<1 Voor boer en tuin der; 12.26 Mededelingen t b v land en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.4-1 Ac tualiteiten). 14.05 Schoolradio. 14.30 Stereo: Contrabas en piano: moderne muziek. 15.00 Lutherse middagdienst. NOS: 15.30 Zoeklicht op Nederland: informatie over Utrecht, afgewisseld met muziek. (16.00-16.02 Nieuws). Overheidsvoorlichting: 17.20 Surina me Journaal. Spreker: mr dr H. J. Roethof. NCRV: 17.30 Voor de kin deren. 17.45 Stereo: Harp met instru mentale begeleiding (gr). Avond: 18.00 Stereo: Meisjeskoor met instru mentaal sextet. 1S.19 Lichte gram- mofoonmuziek. 18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Literama: radio kroniek over boeken, schrijvers en to neel. 19.15 Zingen met Cecilia: volks muziek. 19.30 Stereo: Muziek rond de klok van achten: licht gevarieerd platenprogramma. 20.30 Engelse koorzang: oude liederen. 21.30 Muzi kaal drieluik: gevarieerd platenpro- framma. 22.20 Avondo-verdenking. 2.30 Niewus. 22.40 Mededelingen. 22.45 Blaasmuziek - vroeger en nu, muzikale lezing. 23.25 Mozart, schrij ver van muziek en brieven, muzikale lezing. 23.5o-24.00 Nieuws. DINSDAG Morgen: NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het leven de woord. 7.15 Op het eerste ge hoor: lichte grammofoonmuziek. met nieuws en actualiteiten. S.00 Nieuws. 8.11 Oude gewijde muziek (gr). 8.30 Nieuws. 8.3"2 Vakantietips 8.45 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw). 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Leven door de hoop. lezing. 10.15 Italiaanse opera-aria's (gr). 11.00 Niéuws. 11.02 Operette-ar ia'3 (gr). 11.15 Voor de zieken. 11,55 Mededelingen. MAANDAG Middag: 12.00 Agent 000: interviews en gram mofoonmuziek. 13.00 Nieuws. 13.11 Informatie: ontwikkelingswerk. 13.20 Pro memorie. 13.25 Klassieke ma. NOS: 15.00 Shuly NathanIs raëlische liedjes. AVRO: 15.30 Piano recital: moderne muziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Brazihana: lichte muziek uit Latijns Amerika. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Licht orgelspel. 17.40 Overheidsvoorlichting: Den Haag aan de lijn. 17.55 Medede lingen. Avond 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18.30 Stereo: A la carte: tafelmu- ziek. 19.30 Nieuws. 19.35 RVU: Wil lem Elschot. Spreker: prof. dr J. Aerts. NOS: 20.05 Astrologie: sleu tel tot de toekomst of bijgeloof, dis cussie. 20.30 Symposion over actuele opvoeringen van en met historisch materiaal. 21.20 Gamma vam alpha en bèta: programma over recente vorderingen in de wetenschap. 22.20 Bond Zonder Naam: Bak (ze) niet te bruin!, praatje. 22,30 Nieu-ws. AVRO: 22.40 Radiojournaal. NOS: 22.55 Radiorama: veertiendaags mini- magazine. 23.25 Jazz uit het histo risch archief (opn). 23.55-24.00 Nieuws. DINSDAG Morgen: AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.20 Stereo: lichte gram mofoonmuziek. (8.30-8.33 De groen temam). 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Uitgebreide reportage of her haling NOS-prograimna. 9.40 Mu ziek uit de Middeleeuwen en Renais sance (opn.) AVR.O: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbe.dsvitaminen: populair verzoekplatenprogramma. (11.00 - 11.02 Nieuws) 11.30 Rond om 12: voor de vrouw: (11.55 Beurs berichten). MAANDAG Middag: TROS: 12.00 Nieuws. 12.03 Lynx (of Los). KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Ac tualiteiten. 13.08 TNT: muziek van één tot twee. 14.00 Nieuws. 14.03 Pop-In: gezellig aanplaten. 15.00 Nieuws. 15.03 Holster: pop en coun- trymuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 lORrrr...: pop-magazine. 17.00 Nieuws. 17.02 Actualiteiten. 17.07-18.00 Draai- jtjofdraauk: verzoekplaten. DINSDAG Morgen VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Plaatjes voor de pep. (10.00 Nieuws). 11.00 Nieuws. 11.03 Een opvallend vrolijke gevarieerde visite. NEDERLAND-1 KANAAL 7/29 20.20 uur: (KRO/KLEUR) POLITIE NEW YORK Het vriendje. 20.45 uur: DE JEUGD VAN IWAN Een Russische oorlogsfilm met een dichterlyke be nadering van het verhaal waarin, de familie van de twaalfjarige Iwan door de Duitsers wordt vermoord en het kind zich aansluit bij de partizanen. 22.16 uur: (NOS) JOURNAAL MAANDAG 25 AUGUSTUS 18.50 uur: (NOS/KLEUR) PLUIMPJE 19.00 uur: JOURNAAL 19.07 uur: ^VARA/KLEUR) MARTY Serie kolderieke shows rond Marthy Feldiman. 19.32 uur: KONING KLANT Wegwijzer voor de bewuste consument. 20.00 uur: (NOS) JOURNAAL 20.20 uur: (VARA/KLEUR) De SHADOKS EN DE GIBI'S 20.22 uur: MET DE MUZIEK MEE Afiwisselend programma waarin de muziek de boven toon voert uit de Stadsschouwburg te Haarlem. Mede werking verlenen onder anderen: Thérésèse Steinmeitz, Roger Whitha.kor en de Duiitse komieken Rolly en Ar- In dit programma wordt ook de zesde halve finale van het elektronisch orgelconcours om de Cor Steyn- Trofee gehouden. 21.15 uur- ZWEDEN, III In deze laatste documentaire van Milo Anstadt over Zweden wordt aandacht besteed aan sex en alcoholis me :n Zweden. 21.15 uur (NOS) JOURNAAL 18.50 uur: (NOS/KLEUR PLUIMPJE 19.00 uur: JOURNAAL 19.03 uur: ALA SCALA 19.30 uur: (KRO) DE DWAZE WERELD VAN TOMMY COO PER. 20.00 uur- (NOS) JOURNAAL BELGIË-NED. KANAAL 2/10 18.55 uur: ZANDMANNETJE 19.00 uur: FILMMUSEUM VAN DE SCHATERLACH Vanavond 2 films: Oharli'e en de graaf, met Charlie Ohaplin en Agent Jones, met Ralph Graves. 19.30 uur: ATELIER 19.55 uur: DE WEERMAN 20.00 uur: NIEUWS 20.25 uur: DE INDRINGERS Tv-feuilleton, aflevering 6: ,Het opleidingscentrum'. 21.15 uur: FOLKLORE UIT ARGENTINIË 21.50 uur: TEN HUIZE VAN HUGO VAN DER GOES Televisie in de 15e eeuw (herhaling). 22.40 uur: NIEUWS BELGIE - FRANS 18.40 Nieuws. 18.45 La Flaéte aux sept monarques. 19.00 Antenne-Soir. 19.25 Bonhommet et Tilapin. 19.30 Sportprogramma. 20.00 Journaal. 20.30 Filmportret van Eghezée 20.50 Chapeau melon et bottes de cuir. 21.40 Ce pays est vous. 22.10 Harmonies et rythmes mil- lönaires. 22.40 Journaal. FRANKRIJK 12.30 Laura. 13.00 Journaal. 13.20 Alice, oü es-tu? (8). 13.35-13.40 Beursberichten. 18.25 Nieuws. 18.30 Kro niek voor de vrouw. 19.00 Eté magazine. 19.15 Regio naal journaal. 19.35 Eté magazine (vervolg). 20.00 Journaal. 20.30 Daktari. 21.20 Herdenkingsprogramma ter gelegenheid van de bevrijding van Parijs. 22.20 A bout portanL 23.10-23.25 Journaal Maandagavond 25 augustus zendt de KRO-telcvisie de Russische oorlogs film JDe jeugd van Iwan' uit. Deze film is een dichterlijk portret van de dramatische bestemming van een oorlogswees. Iwans gelukkige zorge loze jeugd wordt wreed verstoord door de 2e wereldoorlog. Zijn vader wordt gedood aan het front, zijn moeder en zusters verliezen het le ven l>ij een bombardement. Nadat bij ontsnapt is uit een Duits concentra tiekamp, sluit hij zich aan bij de par tizanen. Onbevreesd begeeft Iwan zich op de door de vijand bezette gebieden, waar hij talrijke belangrijke infor- maties vandaan weet te smokkelen. Op een van zijn gevaarlijke tochten wordt Iwan doodgeschoten. De oor- Even puzzelen nh <1 ,h oh SB <T (f. h. oc h ■5 1 Eï r- ir, _Ei| c y, 1 5 M i -V It R Horizontaal: 1 sterk verlangen; 8 voor- lop.ge invrijheidstelling: 1<T mondeling; 11 meubel; 13 titel; 14 iets: 16 berg Tn Oostenrijk: 17 riv. In Friesland; 18 niet deze; 20 lidw.; 21 plak; 23 statig; 25 en dergelijke; 26 oneindig getal, 2i mo tief: 30 kleui-middel ;n Arabië; 32 vogel- produkt; 33 Spaans riet; 35 oude lengte maat; 36 looplat; 38 luim; 39 c (do): 40 broeikas; 42 familielid; 45 oosterleng te: 46 sieraad. Verticaal: l halt!; 'J zeuren; 3 zot; 4 kraai; 5 meisjesnaam; 6 wondvocht; 7 achteraan; 8 componist; 9 verboden: 12 zang-noot; 15 eh dergelijke; 17 Italiaan se koffie: 18 slang: 19 rijp worden; 22 plechtige verklaring: 24 lust; 28 boom vrucht; 29 edel: 30 eiland der Grote An- til'.en: 31 zuiver gewicht: 34 ten Uwent; 37 titel: 39 Ver. Naties; 41 godsdienst; 43 meisjesnaam; 44 en dergelijke. De oplossing van de vorige puzzel Is: De aflevering uit de serie J)c 21sle eeuw', die de NOS-televisie op woens dag 27 augustus van 20.25 tot 20.50 uur via Nederland 1 onder de titel ,1.500.000.000 monden' uitzendt, heeft de voedselvoorziening tot onderwerp. De helft van de wereldbevolking is onvoldoende gevoed. Anderhalf mil jard monden missen voortdurend doel matig en verantwoord voedsel. Tegen de 21-ste eeuw zal dat aantal door de snelle bevolkingsgroei aanzienlijk groter zijn tenzij we nü proberen verandering te brengen in de wereld- voedselsituatie. In deze aflevering va.n ,De 21ste eeuw' wordt een aan tal mogelijkheden getoond. Er zijn verschillende manieren denk baar- een beter gebruik van de be schikbare cultuurgrond, nieuwe gron den in gebruik nemen en vruchtbaar maken, alle aandacht richten op de laboratoria om te proberen daar het voedsel sterk te verdelen of zelfs te vervaardigen. Het zijn allemaal maat regelen die veel geld en kermis be hoeven. En het trieste van de zaak is juist dat de gebieden waarvoor een verbetering van de voedselsituatie een levensbelang is, daar nauwelijks over beschikken. Toch gebeurt er wel iets. genoeg om niet geheel ds hoop te verliezen. Op verschillende manieren wordt er goed koop eiwitrijk voedsel aangemaakt in laboratoria: door teelkunst pro beert men voor de mens nog voedza mer vissen te kweken; men bracht een bepaalde soort maïs te kweken die even eiwitrijk is als vlees; kas- cultuur, gekoppeld aa.n ontzilitings- apparatuur voor zeewater lean delen van woestijnen vruchtbaar maken; enz. Zelfs wanneer we in staat zijn meer en beter voedsel te produceren, blijft er nog het probleem om het ook daar te krijgen waar het het meest nodig is. Een probleem dat steeds groter wordt, omdat ce 1.500.000.000~mon- den die onvoldoende en onvolwaar dig voedsel binnenkrijgen, snél in aantal zullen stijgen. Juist de gebie den waar de voedselsituatie nü al ui terst precair is (in Afrika, 2)uid- en Midden-Amerika, Azië) zullen in de komende jaren de sterkste bevol kingsgroei vertonen, zodat er tegen de 21ste eeuw we) eens het dubbele aantal onvoldoende gevoede mensen zon kunnen zijn. En als we dan niet alleen lichamelijke, maar ook geeste lijke tenachterste'ling veroorzaken, dan is het duidelijk dat we het ver schijnen van hele achterlijke gene raties niet alleen kunnen voorkomen door nieuwe manieren van voedsel- produktie. maar dat we evenzeer voortgang zullen moeten maken met de geboorteregeling. In het KRO-radioprogramma SJOOK van zaterdag 30 augustus wordt aandacht besteed aan de jeugdcentra in ons land. Naast dc jeugdcentra in Amsterdam, Paradiso en Fantasio, welke niet altijd even gunstig in de belangstelling staan, krijgt ook Rot terdam nu zijn jeugdcentrum. De voormalige St-Jozefkerk is omge bouwd tot het jonge rentten t rum ,De Tempel'. De sfeer in ,De Tempel' te Rotter dam zal wel wat gaan verschillen met de sfeer in Paradiso en Fanta sio. waar over het algemeen under- groun.1 muziek ten gehore wordt ge bracht. In Rotterdam zullen er ne- van de Rotterdamse Tempel, ook een verslag van het op 30 augustus of ficieel geopende jeugdcentrum in Naarden door minister Klompé. Onder de titel maatschappij' woensdag 27 aug>WlilJ uur via Hilversum i re uit over het leven van de Reltkonselmj^ In deze inrichtingen rew i groot landgoed in 5, dicht bij de Duitse»;: jongens en meisjes va?, die op één of andere-*, filet zijn gekomen a?*, pij. Een uitgebreafe werksters en meds* hen voor op tenrefce»; schappij. Bij de V gebruik gemaakt a sieve methoden. Xsw'j Hans Gobes, die d* sa menstelden, brachty -" vaardiging van het dagen door in dez- voerden gesprekken loog, een pedagoge, uw, groepsleiders en met i® jes :n nlierlei leefrljfc de Rekkense Inrichting handeld. - In de gesprekken metó meisjes viel het s op, dat aan vrijwd ■-> die deze kinderen mui pij hebben gehad, het gezin ten gronisj» zonder onder de imirt"? menstellers var, de tev die de kinderen aan he den. De documental® met de bedoeling een veren in de discussie^ tijd wordt gevoeld ove.-i werkwijze van de fcinfej Op 26 augustus wordt in de Rotter damse Schouwburg de acteur Ro bert de Vries, die op 9 juli overleed, herdacht door het Nieuw Rotter dams Toneel, waarvan hij algemeen directeur was. In verband met deze herdenking geeft de Vara op 25 au gustus enige fragmenten uit het pro gramma .Anders dan Anderen' van 1 mei 1962, waarin Rob de Vries de centrale figuur was en waarin de menselijke kwaliteiten van de over leden toneelleider op ontroerende wijze gestalte kregen. AMSTELSTAD 22 t a Noord Mauritius n Singapore ANDIJK 21 te Amsterdam ANNENKERK 22 v Dakar n Kaapstad ARCA 22 v Thameshaven n Antwerpen BOVENKERK 23 te Bremen CARCHESTER 22 v Manchester n Norfolk DIADEMA p 22 Domhahead n Perm. Golf DOMBURGH 21 v Rotterdam n Harwich DORESTAD 23 te Lagos EEMHAVBN p 22 Ouessant n Santos EEMSTROOM p 22 Landsond n Rotterdam GULF .ITALIAN p 22 Cochim n Mena al Alunadi KERMIA 22 te Danamg KOROVINA 21 v Rotterdam n Karlshamz KOSSMATELLE 22 v Singapore n Tabangao MARATHON 22 v Rotterdam n Amsterdam MEDITERRANEAN SPRINTER 21 v Rotterdam n Tromsoe MERWELLOYD 23 te Keelung verw. NEDER WAAL 22 te Almket NIJKERK 22 v Douala n Warri OMMENKERK 21 v Beira n Dar es Salaam PALAMEDES 22 te Rotterdam PHI LI DOR A 22 v Halul cil n La Spezia POLYDORUS 22 te 26 augustus Vlissingen Terneuzen Zierikzee Hanswee rt Wemeldinge HOOG uur EN cm LAAG NAP. uur WATER cm uur ere 0.44 1.16 2.01 1.47 2.19 211 228 163 248 191 13.11 13.42 14.27 14.12 14.49 209 225 157 242 186 7.12 lii 7.42 1SS 7.37 133 8.11 20» 8.18 156 11 - 104 Pat moest toegeven dat Panda een vreemde ontdekking had gedaan. ,Je hebt goed naar mijn lessen ge luisterd', "sprak hij, terwijl Ihij de geschilderde pijl op de vensterbank door zijn vergrootglas bekeek. ,Dit Is iets wat hier niet thuis hoort. We moeten dat nader onderzoekens!' Met die woorden greep hij Panda aan een arm en voerde hem mee naar buiten. .M-maar zouden we de koning niet even dag zeggen?' vroeg Panda on zeker. .Dat hoort toch zo?' .Daar hebben we geen tijd voor', zei de speurder. ,Met dit spoor in handens hebben we de prinses, zó terug gevonden, En dan kunnen we altijd nog dag zeggen'. Hij liet Panda los en boog zicih mom pelend over het geverfde teken. .We mogen niets aanraken...' prevel- CCN DAM DE CULTURELE ATÏACj de pseudo-eehlgenote (DOOR MABEL SEELEY) Copyright 1939 by Doubleday Sl Company Ltd. Ik zei met onvaste stem; ,Het lijkt wel oorlog. .Misschien is het dat ook'. Zijn bewegingen waren snetl; hij zou weldra verdwenen zijn. Hij trok een tweed jasje over zijn schou ders; Het leek zo gemaakt te zijn dat het de revolver verborg, die was tenminste volkomen verdwenen. De angst maa-kte mijn keel dik zodat ik amper een woord kon uitbrengen. Hij maakte zich klaar voor geweld. Zijn gezicht verstrakte en het was te zien dat hij innerlijk gespannen was en op alles voorbereid. Ik klampte me vast aan het enige wat ik kon bedenken: ,Je zou Cot- tie niet hier laten als het niet vei- Hij trok een vilthoed diep over zijn ogen en liep naar de deur. ,Het is volkomen veilig als je doet wat iik je heb gezegd'. Hij herhaalde zijn or ders niet, maar bij de deur bleef hij plotseling staan en kwam terug. Zijn ogen gleden één keer over Cot tie heen en vestigden zich toen op mij. uitdrukkingloos. Zijn rechter hand werd naar me uitgestoken met de autosleutels erin. Ik nam ze aan. Hij zei langzaam: ,Als ik morgen ochtend nog niet terug ben, hou dan de deur op slot tot tien uur. Ga on der geen beding maar buiten. Om tien uur neem je Cottie, je stapt in de wagen en je gaat er vandoor. Be kommer je niet om de romimel hier. Je neemt het k.ind en je gaat hier weg zonder tegen iemand te spreken of zonder ergens voor te stoppen. Begrepen? Neem het kind mee naar de stad waar je vandaan komt en hou hem bij je tot ik boven water kom'. Door mijn dichtgeknepen keel zei ik: .En als je nu eens niet....' Zijn lippen trokken opzij: ,Dat zou je wel prettig vinden, is het niet? Dan zou het kind van jou zijn. Oké. je habt het begrepen'. Toen was hij weg. Ik hoorde twee auto's wegrijden. Mrs. Clapshaw kwam langs met Joa- nie, terwij] Ik als een automaat de sigarettenas opveegde en weggooide. .Slaapt Cottie al? Waarom draagt u hem niet naar ons huisje, dan kun nen we wa.t kaarten'. ,Ik ben doodmoe van een picknick vanmiddag", verontschuldigde ik me. Doe voor iemand de deur open. Was vastzit. Ik hoorde dat uw man is .Oma zegt dat ze kandij zal maken als u komt', vleide Joanie. Ze bleven nog een tijdje buiten mijn afgesloten veranda staan praten én vonden het kennelijk hoe langer hoe vreemder en onvriendelijker dat ik hen niet binnen vroeg. Tenslotte gin gen ze weg, ziohbbaar gekwetst. Ik wist dat ik niet zou kunnen sla pen, maar ik besloot net naar bed te gaan om dan tenminste wat te rusten, toen mrs. Rudeen kwam. Ik nam onmiddellijk een verdedi gende houding aan. Ze zei noncha lant: .Een mooie avond voor een wan deling. Jammer dat u aan dat kind vast zit. Ik hoorde dat mv man is weggegaan met de jongens. Is dat .Ja, hij is weg". .Mannen, ze zijn allemaal hetzelfde', zei ze en ze liep door zonder te vragen of ze binnen kon komen, Zo zwaar als ze was, had ze een lichte loop; ze bewoog zich met snelle ruk ken van haar lichaam. Haar voeten waren klein en snel. De regen was blijven hangen, maar kort daarna begon het te gieten Ik ging op bed liggen zonder me uit te kleden, mijn rechterhand op de revolver. De futen riepen de nachl niet; ze kropen altijd weg als het regende. Was er enige andere bedrij vigheid verborgen achter het geluid van het vallende water? Ik hoorde niets. Langzaam draaide de verlichte wijzei van mijn horloge de uren weg. Tien uur, elf, twaalf. Twee. Drie. Geloof de ik dat Steve Corbett zou terug-' komen? Waar was hij en wat ge béurde daar? Was hij in de Vlam mende Deur of ergens andera? Als ik morgenochtend niet terug ben Nee. toen hij dat gezegd had, had hij verwacht dat hij terug zou ko men. Zijn woorden en zijn manier van doen waren, nu ik er kalm over nadacht, die geweest van een man die zich voorbereidt op iets dat hij niet werkélijk verwacht nog niet. Ik vroeg me af waar ik eigenlijk op hoopte. Als Steve Corbett niet meer terug zou komen, nooit, zou Cottie van mij zijn. Voor altijd. Ik luisterde naar deafc liet bed naast me; i ik de zachte warmte va gensliohaam kon voelen aan te raken, Nooit bijv te hoeven. Een golf vat» schoot door me heen. v het bijna pijn deed Nooit had :k iets zo «J als dit verlangen CoiUM houden. Ik wist dat a jj alles te verdragen, alles*' leen maar om zo te b' als ik 's nachts wakke-' zou weten dat hij dicnreo ui Lig. f Ate Steve Corbett vannsï cle zin had en daarbij Ik richtte me op miJn f'm en keek naar het slapfl; J kamer was bijna donker, net het onduidelijke 'k vergat zelfs bane Steve Corbett kwam ?■- S] ven terug. ,t t Het was een versefinsMj t valler. Ik wist dat fl'J -j. |jj was toen ik de moto:w;' j, hoorde. Ik voelde me dOyf Qjjj ten van teleurstelling j,L, me over Cottie heen. |jn .Vannacht niet', fluistert^ Ik stond bij de verankw ten toen de brede itr. afkwamde grijze morg^j [jj toonde een donkere het gezicht niet koti-». maar die ik herken-kj^ metingen. Achter hem''-" van de regen. R, Hij zag me door bet gj (Q, fluisterde: ,Okc, ikbeO"";> Toen ik het hangs-« - duwde hij de deur pPrsjfl binnen en nam het jjj den om het weer bevestigen. (ffonil b"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 4