HET LANGE JAAR 1969 VAN KARDINAAL -SUENENS kerk en maatschappij KORTGEZEGD STRIJDEN TEGEN ONRECHT, TE ZWARE TAAK VOOR DE KERK? AANDACHT VRAGEN 23 augustus 1969 Kardinaal Suenens als aartsbisschop van Mechelen-Brussel uit te komen, zoals hij dat reeds te Chur heeft gedaan an zoals hij dat meer dan waarschijnlijk ook in oktober op de bisschoppenconferntie te Rome zal doen. Leo Jozef Suenens, geboren en getogen in Brussel, werd, toen de befaamde kardinaal Vam Roey in 1961 overleed, niet de achttiende aartsbisschop van Mechelen, maar wel ie eerste van Mechelen-Brussel, zoals hij thans in het Annuario pontificio staat vermeld, met 2,3 miljoen inwo ners en rondom de 2000 seculiere priesters. Reeds in 1921 naakte de 17-jarige kennis met het Romeinse milieu. Hij behaalde er een doctoraat in de wijsbegeerte en de godgeleerdheid. Later werd hij lector en vervolgens pro fessor aan het seminarie te Mechelen. Tijdens de oorlog .vas hij als vice-rector van de universiteit van Leuven, in een voortdurende strijd met de Duitsers gewikkeld. In 1945 werd hij hulpbisschop, tenslotte aartsbisschop en kardinaal. Hij is een vriend geweest van Joannes'de 23ste deze .paus van het aggïornamento' benoemde hem trou wens tot éér. van de vier moderataren van he tweede con cilie. Hij heeft daar. zeer veell ervaring opgedaan, waarover hij met vrienden.graag spreekt NIET INGELOST Maar hij. die in Rome werd beschouwd als de sterke man en de polyglot, was daar niet de vriend van alle deelnemers en zeker niet van de curie waar men thans, ondanks de benoemingen van de laatste drie jaar, nog altijd het been sbjfhoudt. Br zijn nog altijd veel beloften van dat tweede concilie met ingelost en het is niet alleen kardinaal Suenens, die daarop kritiekheeft. Verder ziet men in Belgische ka tholieke kringen dan dok zijn opmerkingen als een neer slag van hetgeen een groot deel van de katholieke kerke lijke en niet-kerkelijke wereld bezighoudt. Hij heeft het nodig geoordeeld ,Rome' te waarschuwen, ernstig te waarschuwen. Hij zal daarmee zeggen degenen die hem goed kennen doorgaan. 1969 wordt een lang jaar voor kardinaal Suenens. (GPD) ,Het klassieke priestertype achterhaald. De problemen van de jesters moeten in alle openheid worden onder- cM. Voor een dergelijk onderzoek hoeft niemand i, mits men maar uitgaat van het geloof Christus en zijn kerk. De wijziging van het iaterbeeld, zoals die zich thans voltrekt, moet realistisch onder ogen zien. Men mag de hui scrisis in de kerk niet zuiver negatief beoorde- als een gevolg van het materialisme van de agere generaties. Wanneer in de democratische menleving- de sociologische standen verdwijnen is normaal, dat de priester zich niet langer met bepaalde stand wil identificeren.' rjn een paar citaten uit hetgeen kardinaal Suenens. (bisschop van Mechelen-Brussel, tijdens het sympo- ven Europese bisschoppen te Chur in Zwitserland jezegd. Hrj kwam er voor de zoveelste keer de laatste Ès in het nieuws, vooral toen hij later :n een toe- Ég nog verklaarde, dat hij zich dus best zou kunnen Killen dat men gehuwde geestelijken tot priester zou rijden. De thans 65-jarige kardinaal gooide weer is knuppel in het hoenderboek en het zal zeker do ikeer van het jaar 1969 niet zijn. «begonnen in februari, toen de kardinaal voor de. peit van Oxford een lezing hield onder de titel: tamen.ieal dialogue today'. Hij noemde daar het. pri- ffibap van de paus een struikelblok en hij hield een »i voor hetgeen hij de .theologische research' heeft _md. ,Die is onmisbaar; het is echter door de werke- ervaring van de kerk, dat het primaatschap Lot le uzen Z# komen: en dat is van het grootste belang. Deze *pg zal de vrucht zijn van een medeverantwoorde- Bd, die volledig aangenomen en beleefd wordt, zowel de bisschoppen indi vidueel als door de bisschoppencon- Kies. als door de gehele ohristelijke gemeenschap, rede argumenten betreffende het hypothetisch Msconfliet zullen het ogenblik van diep wederzijds njpea niet bespoedigen'. »4WVAL ds toen kon de Times kardinaal Suenens begroeten ilqendeb 'E?n mooe'U1;e Leo de Grote' en die reputatie heeft prmaat van België alle eer aangedaan toen hij een 7 toestond aan de informations catholiques inter- s. sin cntseerde hij heviger dan tevoren de structuur van de Rooms-Katholieke Kerk. Niet de autoriteit van de paus wilde hij in twijfel trekken, maai' het systeem, dat hem een eenzame op zijn pauselijke troon doet zijn. Daar bij deed hij een regelrechte aanval op de Romeinse curie, diie de Heilige .Vader omringt als een bastion. Hij heeft een pleidooi gehouden voor een andere wijze van kiezen van de paus en hij heeft daarbij onverbloemd gewezen on do kliekvorming bij het benoemen van nieuwe kardinalen. Hij besloot het interview dat bestond uit een geschreven cekst, die de kardinaal zelf verscheidene malen heeft ge wijzigd en overgeschreven met een opmerking over de tegenstellingen binnen de kerk: .Men heeft de kerk van Rome soms tegenover de kerken van de reformatie of de oosterse kerken geplaatst, door ze in te delen als de kerk van Petnis. van Paulus en van Johannes. Petrus, de vei lige waarborg voor de eenheid en het oppergezag; Paiilus, de onvermoeibare verdediger van de vrijheid van de kin deren Gods en van de openheid voor de volkeren, tegen de wet en de wetsknechten van zijn tijd in; Johannes, le apostel van de beschouwing en van de liefde. .Maar wij kunnen dit uitspelen van tegenstellingen met aanvaarden. Wij wallen tegelijk onverbreekbaar de kerk van Petrus, die van Paulus en die van Johannes zijn. Wij zijn de erfgenamen van de apostelen en niet slechts die >an één van hen'. En als wilde kardinaal Suenens zich van te voren verdedigen tegen mogelijke aanvallen, zei hij zich te beroepen op: ,Het gevoel van medeverantwoorde lijkheid. die de bezieling moet worden van de pastoraal •n de twintigste eeuw en in de volgende eeuwen'. ONVERZETTELIJK Reacties bleven niet uit. Pro en contra. Tot de tegen standers van Suenens behoort de 85-jarige kardinaal Tis- seramid) dié hem een brief op poten heeft geschreven, waarvan de inhoud echter niet is gepubliceerd. Ingewij den hebben echter gezegd, dat de Loou ervan- zo scherp •vas, da.t er voor kardinaal Suenens eigenlijk niets anders overbleef dan hetgeen hirj had gezegd te herroepen of af te treden. Zij die zo spraken, kenden het onverzettelijke karakter niet van de Belgische kardinaal, die zelf terecht van oordeel is,, dat hij met een zuiver geweten voor de kerkelijke wereld staat. In de tweede helft van juni kwam zijn weerwoord: ,Ik kan niet accepteren', zo zei hij. ,dat mij een proces over menjngen wordt aangedaan en even min dat men mensen betrekt in een gesprek dat over in stellingen gaat'. En verder: ,ik beschouw het als volkomen ontoelaatbaar, dat men de termen van het interview als kwaadsprekerij en belediging beschouwt en dientengevol ge als even ontoelaatbaar een verzoek tot herroepen'. Kort daarop heeft paus Paulus de zesde meer of minder olie op de (wijwater)golven gegoten, door te verklaren, dat hetgeen Tisserand te zeggen heeft .realistisch' is. naar dat hij de opmerkingen van Suenens zeker in over weging zal nemen. Deze laatste- zal zeker doorgaan met voor zijn meningen ledrijl A zaterdagnummer DJN us jaar, rr* in,en et een« ledrijU1' Aartspriester Vitaly Borovy van de Rus- «-Orthodoxe kerk heeft, op een confe r-in Canterbury van het bestuur van de twmd van Kerken gewaarschuwd JT jeroel concessies aan de R-K Kerk. ons bed"] ie R-K Kerk de Wereldraad dwingen P karakter te veranderen, dan ivas hij er ster van (lat de Russiscli-Orthodoxe ',d van de Wereldraad zon blijven. W Borovy zijn verklaring'aflegde, liad hei i«w een verslag aangehoord over de sa- Kissen <le Wereldraad en de *157* die peen lid is van de Wereldraad r teel geregeld waarnemers zendt naai «omamste bijeenkomsten, jjikas Vischerhoofd van het secreta- de commissie voor geloof en kerk Iann2'-'..K) [U" Wereldraad, zegt in dit verslag s>ce,ls meer problemen voordoen end met de relatie tussen de Wereld- mih'\ Kerk, hoewel deze kerk belang hecht aan samenwerking. ;0flwf5'TSej. de vertegenwoordiger van de r>üc !l™sc,le Kerk van het oosten, - omi wer. dat de R-K Kerk spoedig lid itorrnmn <le Wereldraad. Hij pleitte itecérfcbwi verslerlcinO van de huidige sa- lsafde":j PZC hcecde lustrumfeest van de afde el Bheydt-Mönchen-Gladbach van de in (''■Duitsland snel populair wordende TE (Frejkórper Kultjir) beweging wordt 30 augustus ingezet met een door pater jezuïet geleide eucharistieviering le' eue" over de Limburgs-Duitse grens 'ffai dorp Niederkruchten. v't' '!'et le 2esr te choqueren is verordend He aanhangers van de FKK die avond 18.00 uur /ccn uur voor aanvang vam M'kdienstoejeuinr/1 bad- of sportkleding Jï'5n aantrekken. jUft ee» opiniepeiling van het Amen- NT Go""P instituut is gebleken dat «Utter procent van de'Amerikaanse teiin"-3 go wanneer dc ker- in ae I'S zouden ingaan op de eisen in Mn 'r:"r'e Manifest, van Detroit, waarin >09 'iri ''CM schadeloosstelling van in do"ar voor de negerbevolking Unik-i ■mrdt. hcroagd. Het Zwarte. ionr'Z JSJ" "!ei 1,0,1 'Kt jaar opgesteld meni f„ Mack Economie Develop- ntlf* JLfc? (NBKDC), de zwarte eco- Forman de militante leid,er is. 'tezo uier procent, voorstanders staat, volgens het opinie-onderzoek 90 pro cent van het Amerikaanse volkdat tegen een dergelijke schadeloosstelling is. Zes pro cent van de ondervraagden verklaarden geen mening te hebben. Volgens dezelfde opinie peiling is 21 procent van de Amerikaanse negerbevolking vóór de schadeloosstelling. Uit- de antivoorden in het Gallup onderzoek is voorts gebleken dat tussen meelevende christenen en buitenkerkelijke bevolkings groepen vrijwel geen verschil van mening over hun standpunt tav het Zwarte Ma nifest bestaat. 9 Intussen heeft de voorzitter van de pro testantse Raad van Kerken in Amerika, dr Arthur Klemming, in een rede- in de Ameri kaanse stad Macalester zich uitgesproken vóór betaling door de kerken van een be drag, variërend van 300 tot 500 miljoen dol lar, ten gunste van de negerbevolking. Dr Klemming zei, dit bedrag een passende ker kelijke bijdrage te vinden aan de hulppro gramma's ten behoeve van de negers, zeker wanneer men bedenkt, dat de kerken in Amerika een totaal bezit hebben van meer dan honderd miljard, dollar, aldus dr Klem ming. 9 Tijdens de vergadering van het centraal comité van'de Wereldraad van Kerken (het. besturende orgaan van de Wereldraad), in de Engelse plaats Canterbury was het Zwarte Manifest een belangrijk agenda punt- In mei van dit jaar is in Netting Hill (En geland,) een door de Wereldraad uit.geschre ven conferentie over het rassenvraagstuk gehouden, en daar toerden de deelnemers ge confronteerd met het Zwarte Manifest. De conferentie in Notting Hill besloot, de- ei sen van de National Black- Economie Devel opment. Conference in beginsel over te ne men en deze voor te leggen aan de verga- lering van het. thans bijeen zijnde centraal comité zich af of niet achter de eisen tot gen aan de bij de Wereldraad van Kerken aangesloten kerken in de gehele wereld doen uitgaan. De grote vraag is, of het centraal jomitd zich al of niet achter de eisen tol schadeloosstelling zal stellen. Vanzelfspre kend kijken vooral de Amerikaanse kerken die in de Wereldraad de voornaamste finan ciële participanten zijn, met- argusogen naai de verrichtingen van het centraal comité van de Wereldraad. Maar het gaat niet al leen over Amerika. De conferentie in Not ting Hïll heeft, ook uitgesproken dat een dergelijk systeem van schadeloosstelling (reparations) kan gelden voor vroegere ko loniale mogendheden. 9 De leiders van de negerorganisatie NBEDO hebben in hun Zwarte Manifest bewust, de Amerikaanse kerken aangespro ken. Niet alleen omdat deze zeer rijk zijn. maar ook vooral op andere overwegingen. Enkele overwegingen zijn dat de Ameri kaanse kerken een deel van hun rijkdom uit de vroegere slavernij te danken hebben, voorts dat Amerika een zeer kerks land is, zodat de invloed vanuit de kerken ook in de politiek doorwerkt, terwijl verder een argument was, dat de kerken weet moet hebben van schuldbelijdenis, en van hei- streven. naar een rechtvaardige samenle ving. De oproep van het Zwarte Manifest was gericht tot alle kerken en synagogen in de Verenigde Staten. De belangrijkste kerken en synagogen zijn na de verschij ning van het Zwarte Manifest bezocht door de leiders van de negerorganisa.tie NBEDC. Bij de synagogen en bij de rooms- katholieke kerk hebben zij over het alge meen nul op het request gekregen. Verschei dene protestantse kerken hebben de neger leiders op hun bureaus of in hun synodes ontvangen en daarbij toegezegd fikse be dragen voor hulpverlening aan de negerbe volking uit ie trekken. Daarbij besloten dé ze kerken, de toegezegde bedragen te beste den aan eigen programma's voor ontwik keling en hulp aan de Amerikaanse neger bevolking. In de kerkelijke comité's die de ze programma's uitvoeren, hebben veelal negers zitting. De leiders van liet- Zwarte Manifest, ut- men echter geen genoegen met deze vorm van financiële- hulpverlening. Zij wensen, overeenkomstig het Zwarte Manifest., dat de kerken honderden miljoenen dollars geven aan de National Black Economic Develop ment Conference. Met de kerkelijke gelden wil deze negerorganisatie zelf projecten en jntwlkkeli.ngsbijst.and aan de verpauperde negerbevolking tot stand brengen. In het al gemeen gaat het. bij de strijd om de door werking van liet Zwarte Manifest dus niet in eigen hand will enliouden, dan wel het ken bereid zijn forse bedragen voor de ne gerbevolking uit te trekken, maar of zij dat in eigen hand willen houden, danwel het volgens de eisen van het Zwarte Manifest in handen zullen geven van de NBEDC. De kerken houden het op de eerste, de leiders van het Zwarte Manifest op de tweede mo gelijkheid. o De Nederlandse Zendingsraad heeft zich uitgesproken vóór de binnenkort te begin nen actie X-Y. Deze actie wekt particulie ren op méér te geven aan de ontwikkelings samenwerking, opdat, druk wordt uitgeoe fend op de regering om het. bedrag dat zij voor hetzelfde doel beschikbaar stelt, even eens te verhogen. De Nederlandse Zendings raad is een overkoepelend orgaan va.n de zendingen van nagenoeg alle protestantse kerken in ons land. In zijn verklaring zegt de Nederlandse Zendingsraad dat deze actie geheel in de geest van de aanbevelingen is, die door de algemene vergadering van de Wereldraad van Kerken te Uppsala zijn gedaan. De algemen vergadering heeft erop aangedrongen dat de kerken een grotere bijdrage zullen leveren aan de oplossing van het ontwikkelingsprobleem, maar ook, dat individuele christenen deel zullen nemen aan zgn ,self tax movements'indien hun rege ringen minder voor ontwikkelingshulp uit geven dan zij zouden moeten doen. De actie X-Y is een vrijwillige belasting, die men zichzelf oplegt. De helft zal worden toege wezen aan een aantal projecten. Over de keuze van deze projecten zal mede worden beslist door de commissie fKerk en ontwik kelingssamenwerking.' De andere helft van de opbreiigst is vooral bestemd voor het Ca pital development fund van de Verenigde Naties. De algemene vergadering van de Wereld raad van Kerken te Uppsala ging er van uit, dat de bijdragen voor de ontwikkelings samenwerking niet ten koste van die voor de zending en werelddiaconaat mogen ko men. Daarom wordt ook bij deze X-Y actie in Nederland duidelijk vastgehouden aan de gedachte dat de bijdrage voor dit. doel naast en bóven de- bijdrage voor werelddiaconaat en zending gegeven dient te worden. De Nederlandse Zendingsraad hoopt dat de aangesloten kerken en organisaties en de Raad van Kerken in Nederland ook instem men met deze actie. i Bi) de actie X-Y, die door de Nederland se organisatie voor internationale bijstand is begonnen op Prinsjesdag, gaat het om een bijdrage van 0,1/1) procent, van het per soonlijk inkomen dat men aan de NOVIB kan afdragen als aanvulling op de over heidsbegroting voor ontwikkelingssamen werking. Daarbij kan wat al op andere ma nier xoordt gegeven van die 0,1/1/ procent worden afgetrokken. De NOVIB gaat ervan uit dat. Nederland in 1972 twee procent van het. nationale inkomen moet en kan opbren gen voor de ontwikkelingssamenwerking. Dat is de X. In 1969 is X 1,25 procent, in 1910 1,5 en in 1971 1,75 procent. In 1972 moet het dus 2 procent zijn. Voor dit jaar heeft de regering 0,81 procent, van het na tionale inkomen 632 miljoen voor ontwikkelingssamenwerking op de begro ting opgevoerd. Die 0,81 procent is Y. Het verschil tussen X en Y is dus 1,25-0,81 is 0,1/1/ procent. De hoogstnoodzakelijke groei van het bevolkingsinkomen der arme lan den kan plaatsvinden als die twee procent bij de rijke landen wordt bereikt. Het gaat niet best met de oecumene. Terwijl het centrale comité van de We reldraad van Kerken de vorige week te Canterbury, de kerkelijke hoofdstad van Engeland, vergaderde en nog wel sprak over samenwerking tussen de R-K Kerk en de Wereldraad, sloegen de protestanten en rooms-katholie- ken in Noordd-Ierland elkaar dood. Het leek wel of er een complete gods dienstoorlog in zestiende-eeuwse stijl was losgebroken. De Anglicaanse bis schop van Belfast, die ook in Canterbury was, is haastelijk naar zijn land en parochianen teruggevlogen. Nu moeten we er wel bij zeggen dat die samenwerking tussen de Wereldraad en de kerk van Rome op het centrale comité .een probleem' werd genoemd wat de sa menwerking betreft. ,Er moet nu op wat kortere termijn kerkelijk iets gebeuren tussen de rk-kerk en de wereldraad, an ders blijven beide op verschillende terrei nen dubbel werk doen'. Het gaat er om dat men gezamenlijk kan optrekken, on danks de verschillen die er zijn. Maar te gen de achtergrond van hetgeen er in Ul ster gebeurt, waar de raad van kerken in Noord-Ieriand' zozeer in de knel zit da.t het voor haar moeilijk is nog één ver standig woord te zeggen in de huidige si tuatie, wordt er ook een schaduw gewor pen op het centrale comité van de Wereld raad van Kerken, al mag het. dan ook waar zijn dat de vrije kerk van de be rucht geworden .presbyteriaanse straatvech ter' ds. Paisley, niet bij de Wereldraad is aangesloten. Waar men met de kerk van Rome wil gaan praten zijn hij en zijn aanhang er niet bij. Het centrale comité heeft vanuit Canterbury eem telegram ge stuurd aan de Noord-Ierse raad van ker ken. In dit telegram wordt hartelijk me deleven betuigd met de pogingen van de raad van kerken in Noord-Ierland om een einde te maken aan de ongerechtigheid in de Noord-Ierse samenleving en aan de terreur en aan het geweld. Een vrij zoet sappig telegram in deze omstandigheden. Ook al is de kerk van ds. Paisley dan niet bij de Wereldraad aangesloten, (die lid is van de ICCC, de Internationale Bsad van Christelijke Kerken) men had :och die kerken wel eens over de knie nogen leggen omdat zij het zover hebben laten komen. In ons land zijn we nog na- Ier bij dit alles betrokken, want de Oran- leverenigingen en -comités, waarvan men overal in Ulster de lokalen aantreft, be heersen voor een niét gering gedeelte, zo niet helemaal, de binnenlandse politiek van dit land, dat in de 20 ste eeuw nog een godsdienstoorlog moet meemaken. Zo Iets doet geen goed aan de kerken in het algemeen en aan de protestantse kerkeD In het bijzonder. Vanaf het balkon van zijn buitenverblijf in Gastel Gandolfo heeft de paus ook het een en ander gezegd over de Noord-Ierse kwestie. Hij heeft natuurlijk geprotesteei-d tegen het onrecht dat aldaar wordt begaan aan de leden van de kerk van wie hij hier op aarde de opperherder is. Daartoe heeft hij alle recht. Hij heeft zijn eigen beminde gelovigen opgeroepen voorzichtig te zijn met de middelen om tegen het onrecht te strijden. Ook dat woord is natuurlijk goed. Doch het woord van de paus wordt krachteloos gemaakt wanneer hij met zijn stem verheft tegen alle onrécht dat wordt begaan op dezelf de wijze als in Noord-Ierland het geval is, maar dan ook omgekeerd. De wijze waarop de rk-kerk verbonden is met het heersende regiem in Spanje en Portugal en met landen in Latijns Amerika, ma ken dat zijn protest over Noord-Ierland vrijwel waardeloos wordt. Een kleine maand geleden hebben we de reis van de paus naar Oeganda, in het hart van Afrika, beleefd. Het is een ieder wel duidelijk geworden, in welk een politieke moeilijke situatie hij zich daar bevond. Eveneens is voor ieder duidelijk geweest de paus heeft het trouwens zelf erkend dat politiek zijn reis geen enkele betekenis heeft gehad, ook al heeft hij getracht een gesprek tus sen Nigeria en Biafra tot stand "te bren gen. In Afrika heeft de paus in dezelf de verlegenheid gezeten als de raad van kerken in Noord-Ierland. De vorige week konden we lezen van een r-k priester in Brazilië, die zich niet kon neerleggen bij het sociale onrecht dat al daar wordt begaan. Het gevolg was dat hij in zeer korte tijd in de gevangenis beland de en daar een behandeling heeft gehad die hem wel heel zijn leven zal heugen. Vanuit Rome is daarover nog niets gezegd. Het is ons moeilijk dit zo maar te accepteren. Wanneer we dit neerschrijven doen we dal niet uit een soort tegenstelling. In een r-k blad was zulk een opmerking gemaakt en we waren het er volkomen mee eens. Het gaat niet meer met het pausschap op de wijze zoals dat in de middeleeuwen, ja, tot in de 19e eeuw gegaan is en het zal zeker niet meer gaan wanneer het pausschap gaat steunen op reactionaire regiemes, die be staand onrecht alleen maar zien als een vanzelfsprekende zaak. want zo ;s het al tijd geweest. De stemmen die pleiten voor een hervorming van het pausschap worden in de R-K Kerk steeds meerder en sterker. Het is ons bijvoorbeeld ook opgevallen dat de commentaren op 's pausen reis naar Afrika in de r-k bladen veel scherper zijn geweest dan die in andere. De kerk is ge neigd zich al te gemakkelijk neer te leg gen bij bestaande toestanden zoals de pries- tesrs in Israël dat hebben gedaan. Zij wa ren een deel van wat men tegenwoordig in de kringen van de opstandige jeugd met enige geringschatting, zo niet met minach ting, hoort noemen als het .establishment-' Onder dit Engelse woord kunnen een hele boel dingen worden verstaan, zoals bijvoor beeld, een oud gevestigd handelshuis, maar ook de gevestigde orde. En in het land aan de overzijde van de Noordzee is het zelfs een term waarmee de aldaar nog bestaande staatskerk wordt aangeduid. Een .establish- mentarian' is een aanhanger van de staats kerk en wel zulk een die meent dat alle* moet blijven zoals het is. Aldus leert ona het woordenboek. Dat de priesters in Israël zich gemakkelijk bij de bestaande toestanden neerlegden, is te begrijpen, want daarin lagen zij met heel hun bestaan ingebed. De profeten zijn ech ter in verzet gekomen en ieder op eigen wijze hebben zij hun stem verheven tegen wat zij als onrecht en afval van de wet des Heren hebben gezien. De geschriften van de profeten vinden we Ln de bijbel en zijn voor de kerk Heilige Schrift ge worden. Dit moet de kerk toch wel waak zaam houden. Zij moet oppassen voor de gerusten in Sion', die menen dat het zo wel ka/n voortgaan, Denkende aan hetgeen er in Noord-Iertand ln deze weken is geschied. kunnen we op z'n minst constateren dat de kerken aldaar niet waaikzaam zijn geweest op de rechte wijze. Zij zullen de hand in ei gen boezem moeten steken, en wij met hen. De berichten die er uit een aantal Zuid- Amerikaanse landen komen zijn ook niet erg opwekkend, zodat het niemand behoeft te verbazen wanneer hij leest dat ook daar ean hel is losgebroken. Dan is het wel geen godsdienstoorlog, maar de kerk heeft er wel degelijk mee te maken en in dezen zal nee bijna uitsluitend de kerk van Rome zijn. Onlangs hebben we kunnen lezen, ook ia Brazilië, van een aartsbisschop die werd ge ïnstalleerd, terwijl de minister van justitie aan zijn zijde zat en de gehele plechtigheid beschermd werd door mitrailleurs en traan- gasbommen. De bisschoppen, tenminste ala zij zichneerleggen bij de bestaande toe stand, zijn .ingesponnen m het web van at tenties, gunsten en eerbewijzen, dat de re gering haar weeft' en daarom sluit de meerderheid van de Braziliaanse bisschop pen de ogen om in deze gebaren ran het gezag het onuitgesproken verlangen om de kerk te verdelen en aan zich te binden en zo de gevestigde orde te ondersteunen' open lijk aan te wijzen. Aldus de Volkskrant van 25 juli. En in dit land werkt ook de beken de bisschop van Recife, mgr Helder Cama- ra, die dit wel doet en zich verzet tegen het bestaande onrecht. Een van zijn naaste me dewerkers is vermoord en zijn huis is reeds driemaal onder mitrailleurvuur genomen. Hiermee hebben de protestanten niets mee te maken, maar het onrecht is zeker even groot als in Noord-Ierland. Des te meer zal de kerk die hierbij allereerst betrok ken is. op haar hoede moeten zijn. Gezien de berichten die er komen, is het ae grote vraag of zij dit is. Zacheüs (lees Lukas 19. 1-9) zat in een boom hel grote ogenblik af te wach ten: hij zou Jezus zien, maarhij zou Hem óók voorbij zien gaan. Hij stelde zich er mee tevreden een glimp op te vangen van een wereld waaraan hij toch geen deel had. Hij vroeg geen aandacht voor zich zelf. Het is niet dn': aandacht vragen voor het ,ik' van de verzwegen dingen, van de angst voor de toekomst, van de onzekerheid en de wan hoop. Dat doe je niet Er zijn veel belangrijker din gen, die aandacht nodig hebben. Wie teil een egoist v or den genoemd of sentimen teel en puberachtigf Het wordt gek genoemd om aan dacht voor jezelf te vragen, aandacht voor die ene bij zondere mensdie ,ik? heet. Zacheüs beet liever het pun tje van zijn tong af dan dat hij met anderen zou praten over zijn (ondanks de rijkdom) onvoldane ,ik'. Voor geen geld ter wereld'. En dat zat er merd, dat hij óók Jezus voorbij wilde laten gaan. Toen al.' Wat een gevaarlijke onzin is dit.' Want Jezus riep Zacheüs uit zijn schuilplaats, en no digde zichzelf in diéns huis uit. Jezus had juist alle aandacht, alle tijd voor die me bijzondere mens, die (acheüs heette. TER OVERDENKING Dat geldt vandaag precit zo. Wat volgens u en de an deren onbelangrijk w en wat telkens wordt afgewe zen, moet tevoorschijn ko men. Jezus neemt oiis ern stig. Hij wil ons alleen maar als mens ontmoeten wiet als de interessante me neer, die aandacht heeft voor van alles en nog wat, maar geen aandacht vraagt voor zich zelf. en daarom bijna stikt hij in zijn on voldaanheid, zijn angst, zijn wanhoop; niet als de mevrouw met haar aandacht-trekkende verhaaltjes over haar onbe nullige kwaaltjes; niet. als de jongen of het meisje met zijn en haar dilc- doenerige wijsheid. De cel, waarin Zacheüs tot dan toe geleefd had, ging open, en dat onbelangrijke ik) dat aandacht gekregen had, trad eindelijk naar bui ten om diep adem te halen. Durf het eens te geloven dat wij allemaal die mensen mogen zijn. En laat het dan gek genoemd worden, en niet ,in'. Er zullen heel veel van die gekke dingen ge beuren, omdat onze sa menleving anders zal ver killen in een ijzige van zelfsprekendheid. ^Zoiets doe je niet'. Er moet een bres worden geslagen in die algemeen aanvaarde opvat ting. Christus kwam ons daartoe uitnodigen. N. J. Flink Burgh.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 17