m 89 97 Iringen Profiteer nu nog van onze sterk verlaagdeprijzen! F;' vé&é superaanbieding! bkr rust 1000 mm .wnt tape HMHDER kippesqep UNOX biesjes p/pak noisettes sprits- Z 500 bram 23! biefstuk» Marseille bedreigt Rotterdam als Euroliaven see gram ÏÏHAMiM V, SNOEPJE REPEN £5 SCHEEPJESFRUIT /E DROPROLLEN 91 60 CASSELERRIB 134 f ONZE DIEPVRIES VIS FRICANQELLEN 95 TEGEL SPINAZIE 59 SCHOUDERHAM 91 LEVERKAAS IN FRANS WILDE WESTEN' NIEUW HAVEN EN INDUSTRIEGEBIED Nederlanders werken aan miljardenproject 112 PRÖVINCIKIE ZEEUWSE CÖURXNT DINSDAO 19 Auaaj, jM Nog steeds handhaaft Pfaff Yoor zijn vermaarde serie lichtgewicht machines de sterk verjaagde prijzen (tijdelijke prijsverlagingen van 6% tot 11 Nü 'n Pfaff kopen is een van de verstandigste dingen, die u kunt doen. Ga dus in ieder geval nu kijken bij Pfaff. Typen 94,95,96 en 97 PFAFF NAAIMACHINEHUIS W. RIKKEN NV Bergen op Zoom: Kortemeestraat 17. telef. 01640 - 5878 Terneuzen: Nieuwediepstraat 23. telefoon 01150-2294 Breda: Lange Brugstraat 30. telefoon 01600 - 31745 Eindhoven: Willemstraat 21. telefoon 040- 22570 Roosendaal: Nieuwe Markt 48. telefoon 01650-35546 Verder verkrijgbaar bij: A. C. Bastiaanse, Papegaaistraat 4, Goes G, Hemelaar, Nieuwendijk 29, Vlissingen H. A. de Breuck, B. F. van Waesberghestraat 16. Hulst NU ZOMERPRL'ZEN Nu kopen en in de wmtei betalen. Duizenden korte en lange BONTMANTELS Bont kopen is een zaak van vertrouwen. 3-jarig garantiebewijs is dat vertrouwen waard. Meer waarborg voor bont. Desgewenst zeer soepele krediet-service. De grootste en goedkoopste bontzaak van Nederland. DE S^NTKONING Hoogstraat 97, Rotterdam INSTSTUUT VOOR MIDDENSTANDSONDER WIJS RECTIFICATIE De op 9 augustus opgenomen advertentie van het INSTITUUT VOOR HANDELSONDERWIJS, MID DELBURG. directeur de heer A. M. van Sommeren. Koepoortstraat 3. Middelburg, bevat enige onjuisthe den: 1. deze middenstandsopleiding is niet erkend door de centrale voor handelsonderwijs, maar door de Cen trale voor KATHOLIEK Handelsonderwijs; 2. deze opleiding is NIET gesubsidieerd door het rijk; 3. dit instituut heeft GEEN ENKELE BINDING met het I.M.O. (Instituut voor Middenstandsonderwijs), Pompstationsweg 5a, 's-Gravenhage. P/PAK SUPERI P/POT KOEKJE 4 gevulde vege 250 gram ba 5 EUR0 IIA gesor nsran fam teerde UnUr zk /VAC. VERP. VLEESWARE!^ BERLINER 4S0GRAM Dl—■üiilÉiAiJllil—l'mMii itf FIJNEVLEESWARE 100 gr. a. DIEPVRIES VIEFS] ISO GRAM v (Van onze correspondent) MARSEILLE Toen in april van dit jaar generaal Charles de Gaulle zjjn laatste referendum verloor, behaalde hij tevens de eer ste beslissende politieke nederlaag van zijn langjarige carrière. Maar de voornaamste inzet van die verloren veldslag de decen tralisatie of de regionalisatie was intussen, mét die nederlaag, toch geenszins uit het Franse programma geschrapt. Want voor .Frankrijk blijft het nog altijd een zaak van leven of dood zijn (ontzaglijke) nationale rijkdommen en mogelijkheden wat ver standiger en efficiënter te exploiteren en Parijs, ten bate van de provincie, als politiek, administratief, industrieel en ook cultureel zwaartepunt eindelijk te ontlasten. En dat die noodzaak zijn dwin gende eisen nog altijd blijft stellen, hebben we nu in Marseille, en vooral in de Camargue (het legendarische moerasgebied in de delta van de Rhone waar paarden en stieren praktisch in het wild nog steeds vrolijk ronddartelen en dat voor de toeristenindustrie nog maar nauwelijks is drooggelegd), mogen constateren. In het raam van de Franse decentra lisatieplannen werd dit gebied dat enkele duizenden hectares beslaat, in dertijd voorbestemd om de .autono me haven' van Marseille te worden, dal nu nog zo'n slordige vijftig kilo meters van de Carmague ligt ver wijderd. Wanneer men weet dat Rot terdam zijn havens in de toekomst hooguit nog met veertig nauwe hec tares zou kunnen uitbreiden en Ant werpen over nauwelijks meer .Lebens- raum' beschikt, wordt het al duide lijk. dat Marseille r.u een koene worp doet, met het doel die beide steden als Eurohavens op de langere baan te overvleugelen. Die baan is inder daad wél lang, en mag misschien in generaties worden afgemeten, maar het doel :s niettemin duidelijk. En aan dat doel wordt momenteel, niet meer alleen op papier maar ook op de drassige gronden van rl .- Camar gue en in dé zee achter de Middel landse kusten, al koortsachtig hard gewerkt. En het lot, of jwster. de historie wil dan nog bovendien, dat De nieuwe wijken, die In Ame rikaanse stijl verrijzen. net, naast Amerikaanse vooral wel Nederlandse (en Belgische) bagger en andere ondernemingen zijn, die Frankrijk thans de helpende hand bieden om Rotterdam en Antwer pen van hun eerste en tweede plaats als Europese wereldhavens te ver stoten. We zitten in Kos, dat nu nog in een lege woestijn is gelegen en aan een soort Franse wild west doet denken, tegenover de blonde Hagenaar J. A. Eversteyn. die boekhouder >s op één der vele filialen van de Hollandse Aanneming-Maatschappij, de HAM. die met andere grote Nederlandse en Belgische ondernemingen, als de fir ma Zanen en Verstoep, Bos en Kalis en de SNTB uit Antwerpen, deze pioniersarbeid ter hand heeft geno- Vanuit het raam van het pre-fabrl- cated kantoortje k3n je aan de hori zon de gigantische baggermachines met oog, oor (en bijna neus) waar- Twintig jaar ',Ruim twintig jaar geleden, verteld mijn jonge gastheer, die zijn noor delijke afkomst tussen zijn bruinge- blakerde, opgewonden Franse mede werkers en collega's in voorkomen •en rustige spreektrant goed verraadt zijn we al naar dit zuiden afgezakt' Hij gebruikt een ietwat discutabel beeld als hij vaststeld ,nu op rozen te zitten' want aan alles doet de ze dorre woestenij nu dan toch wel eerder dan juist aan bloeiende rozen denken maar hij doelt dan ook in het bijzonder op zijn positie ten op zichte der vele concurrenten. .Wij hebben dit gegantischo object' zo licht hij z'jn beeldspraak nader toe. .vanaf het orilie begin meege maakt en er ligt Tdei zeker nog voor enkele tientallen van jaren brood op de plank'. Hoe zo'n karweitje nu in de praktijk wordt aangepakt? ,De aanleg van Marseille's wereld haven is toevertrouwd aan een zoge- Port-de-lIiHic met rechts één der Nederlandse baggermachi- heten .gemengde maatschappij', waarin de Franse staat, de staa en particuliere oiiue.iitiinngeji oroedef- iijk samenwerken, um i.nanciële, po- nbiCke en ook nog Wei anucre ïeae- nen, wordt stap voor stap op dat v oii e uoei aigtotavenu. i/m ue zo veel jaren wordt een fragment ot uiancne van net project a<.üoea*.eea, un de goeclKoopste inschrijver krijgt aan üo opumciu. Vve z.jn nu dtrua bezig met de uerde trancne, waaruit een n.euwe msceennaven worat ge boren. Met zon opdracht zijn twee a cine jar-en gemoi-.u en er ïtumc. een sommetje van dertig tot zestig mil joen wneuwej franken bij kijken'. Of ook de arbeiders allemaal Hol landers Zijn ,Nee, allang niet meer, antwoordt de ooeKdóuaeiaoor wiens bannen al die miljoenen gaan. Onder de vie-ren- aci l g man u.e, ui iv.ee pioogoii. ge durende dag en nacht op onze bagge raar HAaVi ±12 wel-Ken, zyn nog macii drie Hollandse mariniers, oc «est is r'rans, üe verdienen aan ciil werk. dat geen overdreven specialisatie ver- een goeae, ü.xke uuLernam. Uc maandsalarissen scnommeien tussen je ctriu- en Vierauizena cmnkeu, lei- wijl wij ook nog het hotei beunen, .iieutennn is hei moeilijk Hollandse arbeiders naar «e Oama.gua te krij gen, aat, in nun ogen, wal «I te vei van hun honk is gelegen. Maar wat m.j oetreii, vermaan ao neei oven- sleyn met overtuiging, wil ik bes. graag ook voor m.jn verdere leven nier tekenen. Ik ben nu met een Franse vrouw geuouwd en ik vind 't geweldig, zo'n hele nieuwe wereld op te helpen bouwen". bruikt mag worden. Op de onafzien bare vlakte 'lie nog met vette slib is bedekt, heeft de mens, als sociaal wezen, nog nauwelijks voet aan de vuile grond gekregen. We hebben zo juist in een keet gegeten, waar voor de arbeiders het eerste restaurant annex bistro, sedert enkele maanden is geïnstaleerd. De eerste olieschepen niet een in houd van zo'n kwart miljoen ton leggen wekelijks aan, en voor boten met een bescheidener omvang tot achthonderd a duizend ton is de Rho ne tot Lyon nu ook al bevaarbaar. Een pipe-line voor de onverwerkte olie, verbindt FOS nu eveneens reeds met het Riihrgebied, en de interna tionale maatschappijen zullen hier straks ook nog hun eigen raffinade rijen stichten. I'échemey, die tot de Franse chemische giganten be hoort, gaat op deze vlakte binnen kort een nieuwe fabriek oprichten, waar vijftigduizend arbeiders werk zullen vinden. We staan hier dus aan de wieg van een geheel nieuw industrieland, dat niet aileen in Frankrijk, maar op den duur zelfs in heel Europa, zijn weerga ternauwernood zal vinden. Industriële toekomstmuziek van een synvfonicus wiens ogen groter zijn dan zijn portefeuille? Het valt in derdaad te vrezen dat het zoveelste bezuinigingsplan van de nieuwe Fran se regering dat ook de nationale in vesteringen niet onaangeroerd gela ten heeft, de vlotte uitvoering van het Miarseüle-projcct niet direct be vorderen zal. Maar ook deze klok laat zich toch allang niet meer te rugzotten en of men nu met decennia of met generaties wil rekenen: zeker is, dat in de Oamangue nu een we reldhaven en een industriegebied van Europese dimensies uit de kale moe rasgrond wordt gestampt. En dat die aanblik indrukweickend is. znaniheden bij FOS margue. Momenteel de linker on d6™ stcehhavon gewerkt - Nieuwe wereld Nieuwe wereld: dat- is inderdaad wel het begrip dat in dit verband ge-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 12