m
89
97
Iringen
Profiteer nu nog
van onze sterk
verlaagdeprijzen!
F;'
vé&é superaanbieding!
bkr rust 1000 mm
.wnt tape HMHDER
kippesqep UNOX
biesjes p/pak
noisettes
sprits- Z
500 bram 23!
biefstuk»
Marseille bedreigt Rotterdam als Euroliaven
see gram
ÏÏHAMiM
V,
SNOEPJE
REPEN £5
SCHEEPJESFRUIT /E
DROPROLLEN 91
60
CASSELERRIB 134
f ONZE DIEPVRIES
VIS FRICANQELLEN 95
TEGEL SPINAZIE 59
SCHOUDERHAM 91
LEVERKAAS
IN FRANS WILDE WESTEN' NIEUW HAVEN EN INDUSTRIEGEBIED
Nederlanders
werken aan
miljardenproject
112 PRÖVINCIKIE ZEEUWSE CÖURXNT DINSDAO 19 Auaaj, jM
Nog steeds handhaaft Pfaff Yoor zijn vermaarde
serie lichtgewicht machines de sterk verjaagde prijzen
(tijdelijke prijsverlagingen van 6% tot 11
Nü 'n Pfaff kopen is een van de verstandigste dingen,
die u kunt doen.
Ga dus in ieder geval nu kijken bij Pfaff.
Typen 94,95,96 en 97
PFAFF NAAIMACHINEHUIS W. RIKKEN NV
Bergen op Zoom: Kortemeestraat 17. telef. 01640 - 5878
Terneuzen: Nieuwediepstraat 23. telefoon 01150-2294
Breda: Lange Brugstraat 30. telefoon 01600 - 31745
Eindhoven: Willemstraat 21. telefoon 040- 22570
Roosendaal: Nieuwe Markt 48. telefoon 01650-35546
Verder verkrijgbaar bij:
A. C. Bastiaanse, Papegaaistraat 4, Goes
G, Hemelaar, Nieuwendijk 29, Vlissingen
H. A. de Breuck, B. F. van Waesberghestraat 16. Hulst
NU ZOMERPRL'ZEN
Nu kopen en in de wmtei betalen.
Duizenden korte en lange
BONTMANTELS
Bont kopen is een zaak van vertrouwen.
3-jarig garantiebewijs is dat vertrouwen waard.
Meer waarborg voor bont.
Desgewenst zeer soepele krediet-service.
De grootste en goedkoopste bontzaak
van Nederland.
DE S^NTKONING
Hoogstraat 97, Rotterdam
INSTSTUUT VOOR
MIDDENSTANDSONDER WIJS
RECTIFICATIE
De op 9 augustus opgenomen advertentie van het
INSTITUUT VOOR HANDELSONDERWIJS, MID
DELBURG. directeur de heer A. M. van Sommeren.
Koepoortstraat 3. Middelburg, bevat enige onjuisthe
den:
1. deze middenstandsopleiding is niet erkend door de
centrale voor handelsonderwijs, maar door de Cen
trale voor KATHOLIEK Handelsonderwijs;
2. deze opleiding is NIET gesubsidieerd door het rijk;
3. dit instituut heeft GEEN ENKELE BINDING met
het I.M.O. (Instituut voor Middenstandsonderwijs),
Pompstationsweg 5a, 's-Gravenhage.
P/PAK
SUPERI
P/POT
KOEKJE
4 gevulde vege
250 gram ba
5 EUR0 IIA
gesor nsran fam
teerde UnUr zk
/VAC. VERP. VLEESWARE!^
BERLINER
4S0GRAM
Dl—■üiilÉiAiJllil—l'mMii itf
FIJNEVLEESWARE
100 gr. a.
DIEPVRIES VIEFS]
ISO GRAM v
(Van onze correspondent)
MARSEILLE Toen in april van dit jaar generaal Charles de
Gaulle zjjn laatste referendum verloor, behaalde hij tevens de eer
ste beslissende politieke nederlaag van zijn langjarige carrière.
Maar de voornaamste inzet van die verloren veldslag de decen
tralisatie of de regionalisatie was intussen, mét die nederlaag,
toch geenszins uit het Franse programma geschrapt. Want voor
.Frankrijk blijft het nog altijd een zaak van leven of dood zijn
(ontzaglijke) nationale rijkdommen en mogelijkheden wat ver
standiger en efficiënter te exploiteren en Parijs, ten bate van de
provincie, als politiek, administratief, industrieel en ook cultureel
zwaartepunt eindelijk te ontlasten. En dat die noodzaak zijn dwin
gende eisen nog altijd blijft stellen, hebben we nu in Marseille, en
vooral in de Camargue (het legendarische moerasgebied in de
delta van de Rhone waar paarden en stieren praktisch in het wild
nog steeds vrolijk ronddartelen en dat voor de toeristenindustrie
nog maar nauwelijks is drooggelegd), mogen constateren.
In het raam van de Franse decentra
lisatieplannen werd dit gebied dat
enkele duizenden hectares beslaat, in
dertijd voorbestemd om de .autono
me haven' van Marseille te worden,
dal nu nog zo'n slordige vijftig kilo
meters van de Carmague ligt ver
wijderd. Wanneer men weet dat Rot
terdam zijn havens in de toekomst
hooguit nog met veertig nauwe hec
tares zou kunnen uitbreiden en Ant
werpen over nauwelijks meer .Lebens-
raum' beschikt, wordt het al duide
lijk. dat Marseille r.u een koene worp
doet, met het doel die beide steden
als Eurohavens op de langere baan
te overvleugelen. Die baan is inder
daad wél lang, en mag misschien in
generaties worden afgemeten, maar
het doel :s niettemin duidelijk. En
aan dat doel wordt momenteel, niet
meer alleen op papier maar ook op
de drassige gronden van rl .- Camar
gue en in dé zee achter de Middel
landse kusten, al koortsachtig hard
gewerkt. En het lot, of jwster. de
historie wil dan nog bovendien, dat
De nieuwe wijken, die In Ame
rikaanse stijl verrijzen.
net, naast Amerikaanse vooral wel
Nederlandse (en Belgische) bagger
en andere ondernemingen zijn, die
Frankrijk thans de helpende hand
bieden om Rotterdam en Antwer
pen van hun eerste en tweede plaats
als Europese wereldhavens te ver
stoten.
We zitten in Kos, dat nu nog in een
lege woestijn is gelegen en aan een
soort Franse wild west doet denken,
tegenover de blonde Hagenaar J. A.
Eversteyn. die boekhouder >s op één
der vele filialen van de Hollandse
Aanneming-Maatschappij, de HAM.
die met andere grote Nederlandse en
Belgische ondernemingen, als de fir
ma Zanen en Verstoep, Bos en Kalis
en de SNTB uit Antwerpen, deze
pioniersarbeid ter hand heeft geno-
Vanuit het raam van het pre-fabrl-
cated kantoortje k3n je aan de hori
zon de gigantische baggermachines
met oog, oor (en bijna neus) waar-
Twintig jaar
',Ruim twintig jaar geleden, verteld
mijn jonge gastheer, die zijn noor
delijke afkomst tussen zijn bruinge-
blakerde, opgewonden Franse mede
werkers en collega's in voorkomen
•en rustige spreektrant goed verraadt
zijn we al naar dit zuiden afgezakt'
Hij gebruikt een ietwat discutabel
beeld als hij vaststeld ,nu op rozen
te zitten' want aan alles doet de
ze dorre woestenij nu dan toch wel
eerder dan juist aan bloeiende rozen
denken maar hij doelt dan ook in
het bijzonder op zijn positie ten op
zichte der vele concurrenten.
.Wij hebben dit gegantischo object'
zo licht hij z'jn beeldspraak nader
toe. .vanaf het orilie begin meege
maakt en er ligt Tdei zeker nog voor
enkele tientallen van jaren brood op
de plank'.
Hoe zo'n karweitje nu in de praktijk
wordt aangepakt?
,De aanleg van Marseille's wereld
haven is toevertrouwd aan een zoge-
Port-de-lIiHic met rechts één
der Nederlandse baggermachi-
heten .gemengde maatschappij',
waarin de Franse staat, de staa en
particuliere oiiue.iitiinngeji oroedef-
iijk samenwerken, um i.nanciële, po-
nbiCke en ook nog Wei anucre ïeae-
nen, wordt stap voor stap op dat
v oii e uoei aigtotavenu. i/m ue zo
veel jaren wordt een fragment ot
uiancne van net project a<.üoea*.eea,
un de goeclKoopste inschrijver krijgt
aan üo opumciu. Vve z.jn nu dtrua
bezig met de uerde trancne, waaruit
een n.euwe msceennaven worat ge
boren. Met zon opdracht zijn twee
a cine jar-en gemoi-.u en er ïtumc. een
sommetje van dertig tot zestig mil
joen wneuwej franken bij kijken'.
Of ook de arbeiders allemaal Hol
landers Zijn
,Nee, allang niet meer, antwoordt de
ooeKdóuaeiaoor wiens bannen al die
miljoenen gaan. Onder de vie-ren-
aci l g man u.e, ui iv.ee pioogoii. ge
durende dag en nacht op onze bagge
raar HAaVi ±12 wel-Ken, zyn nog macii
drie Hollandse mariniers, oc «est is
r'rans, üe verdienen aan ciil werk.
dat geen overdreven specialisatie ver-
een goeae, ü.xke uuLernam. Uc
maandsalarissen scnommeien tussen
je ctriu- en Vierauizena cmnkeu, lei-
wijl wij ook nog het hotei beunen,
.iieutennn is hei moeilijk Hollandse
arbeiders naar «e Oama.gua te krij
gen, aat, in nun ogen, wal «I te vei
van hun honk is gelegen. Maar wat
m.j oetreii, vermaan ao neei oven-
sleyn met overtuiging, wil ik bes.
graag ook voor m.jn verdere leven
nier tekenen. Ik ben nu met een
Franse vrouw geuouwd en ik vind
't geweldig, zo'n hele nieuwe wereld
op te helpen bouwen".
bruikt mag worden. Op de onafzien
bare vlakte 'lie nog met vette slib
is bedekt, heeft de mens, als sociaal
wezen, nog nauwelijks voet aan de
vuile grond gekregen. We hebben zo
juist in een keet gegeten, waar voor
de arbeiders het eerste restaurant
annex bistro, sedert enkele maanden
is geïnstaleerd.
De eerste olieschepen niet een in
houd van zo'n kwart miljoen ton
leggen wekelijks aan, en voor boten
met een bescheidener omvang tot
achthonderd a duizend ton is de Rho
ne tot Lyon nu ook al bevaarbaar.
Een pipe-line voor de onverwerkte
olie, verbindt FOS nu eveneens reeds
met het Riihrgebied, en de interna
tionale maatschappijen zullen hier
straks ook nog hun eigen raffinade
rijen stichten. I'échemey, die tot
de Franse chemische giganten be
hoort, gaat op deze vlakte binnen
kort een nieuwe fabriek oprichten,
waar vijftigduizend arbeiders werk
zullen vinden.
We staan hier dus aan de wieg van
een geheel nieuw industrieland, dat
niet aileen in Frankrijk, maar op
den duur zelfs in heel Europa, zijn
weerga ternauwernood zal vinden.
Industriële toekomstmuziek van een
synvfonicus wiens ogen groter zijn
dan zijn portefeuille? Het valt in
derdaad te vrezen dat het zoveelste
bezuinigingsplan van de nieuwe Fran
se regering dat ook de nationale in
vesteringen niet onaangeroerd gela
ten heeft, de vlotte uitvoering van
het Miarseüle-projcct niet direct be
vorderen zal. Maar ook deze klok
laat zich toch allang niet meer te
rugzotten en of men nu met decennia
of met generaties wil rekenen: zeker
is, dat in de Oamangue nu een we
reldhaven en een industriegebied van
Europese dimensies uit de kale moe
rasgrond wordt gestampt. En dat die
aanblik indrukweickend is.
znaniheden bij FOS
margue. Momenteel
de linker on d6™
stcehhavon gewerkt -
Nieuwe wereld
Nieuwe wereld: dat- is inderdaad wel
het begrip dat in dit verband ge-