Wenen op muziek' (Wé DON BYAS: ,IK WAS NIET DRONKEN MAAR DOWN' PANDA Ei DE GESCHAAKTE PRINSES Hammerfeld Jazzfestival Bracht overval spionagezaak aan het licht? u DINSDAG 19 AUGUSTUS 1969 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 11 uit: blokdiiii' T 4. serie imowmentsprograminnS ÏSSfiïTl*» W Nerter- £™r als gastvrouw optreedt. Zij Ia Af kijkers langs de Staats- n tie oude llofburg, het slot Sbrun». een Heurïgen-Lokal'. 'tl tfwnsc Stadspark, liet Be.lvedöre, het Bnhinzl de Musi leverei n ssaaleenl ud stoomschip, het Prater en de Lanse rijschool. nprtus^ndoo:- krijgt men veel m>u- Sj; naa en dans met Anna Moffo, T;,i Amont. Ol'vcra Vuco. Guggi. Helza Papouschek, Arline ÏÏ?M»-Crn,ïc. H»lg» Om Jfl Wiénèr SSngerknahen, de Hoeh- ■J®. Deutschinfister. Robert Stoïz. Zr Alexander en het We ens VWsooerabalK. On het p.rogram- 1, „n deze door Heinz Leisendahl -.^veerde Bavarianroduktie Islr'sad City' (Fatty George), ^eknvn" (Marcel Amont). Jm Prtle-' bliih'n wiec'er die Briume en Sist so eir Rlngelsp'eV (Sen'.a Czardas' en .Akaj Dzak fooien' (Oliver?. Vuco). .Wien wird «i sc'non bei Nacht'. .Im Prater m'„ p;st wede'- d:e Biiume'. .Sa- mi' A kiane Pmherie', .Jung_ san «•Du bust auf dies-er We'-t' ,Früh- ,f'jn Wien', Jm Casino, da steht Piano', .In V/.en gibt's manch hoziges Gasser'. .Ungeküstt solist ac 8 tot en met 10 augustus werd i Roermond het .Hammerfeld Jazz diva!' gehouden, waaraan werd ifirenomèn doo The Limehouse eva. het Joop Cnvé Kwartet. Wil- a Gayifer Quartet. The Cotton Ci- v Jazz Band, Jacques Pelzer Quin- het kwartet Hsrrv Verbeke- Han Eav.r.k, S en H Quintet Praha, Dn Byas The New Orleans Seven, Ton Wïjlcamp Quintet. Carl thulze's Latin Sextet., The Reunion j Band. het kwartet Win Over- uiv, Johnnv G' iff in en het Neder- h Jazz Orkest. In 1966 werd on- auspiciën van de Roermondse Jazz Kièteit het eerste Hammerfeld uaistival gehouden. (ze eerste' keer gebeurde i Hammerfeld een complex par ti en sportvelden aan derand van lermond. Het Hammerfeld ontleent naam aan de nabije 16de eeuw- oeve ,Het Him Het tweede en •olgende festivals werden gehou- •n~het stadspark. Omdat de be- jir.ing .Hammerfeld Festival' inmid- (3 naam had gekregenisdezenaani li voor de vo-lvende jaren aange ven. De ICRO-l elevisie verzorgt jsiaj 19 augustus via Nederland ra reportage van dit festival. du nicht schlafen gehn' en .In Wien da geht ein eig-'ner Wind' (Peter Alexander). ,Love is where you find it', Anna Moffo) Shall we dance', (Senta Berger), .The wrong note rag' (Helga Papouschek), ,Ja das Studium der Welber ist schwert (Pa- Communicatie met een chimpansee WASHINGTON (RTR) Twee psychologen hehben meegedeeld dat zij door middel van gebaren taal .gesproken' hebhen met een kleine chimpansee van het vrou welijke geslacht. Hel jonge dier had zich'meer dan 30 tegen eigen gemaakt en gebruikte deze ook, zoals die voor tandenborstel en drinken. De chimpansee zon nog steeds tekens erbij leren, aldus zeggen de psenchoiogen 15. Allen Gardner en Beatrice T. Gardner van de universiteit van Nevada, in het Amerikaanse tijdschrift Science. De communicatie met de chimpan see. Washoe, was bereikt na een periode van twee jaar. waarbij van de Amerikaanse gebarentaal voor doofstommen gebruik is ge maakt. .Wij hopen dat Washoe zover gebracht kan worden, dat zij gebeurtenissen en situaties aan een toeschouwer kan uitleggen', aldus de psycho'ogen. WASHINGTON (RTR) Amerikaan se militaire functior«nrissen en ambte naren van het State Department stel len samen niet de politie een onderzoek in naar eon roofoverval van een jeugd bende op een Russische diplomaat en een kolonel van de Amerikaanse lucht macht bij een park in Washington. Vol gens het Pentagon gaan de luehtmacht- aiitorrteiten na hoet het lcwam dat de kolonel, ccn zekere Walter Brown, in gezelschap was van eerste secretaris Nikolai Zjilt-sov van de Russische am bassade. Vo'gens sommige berichten maakten ze gezamenlijk een wandeling, andere be richten zeggen dat Brown de diplomaat huip had aangeboden toen diens auto defect was geraakt. Zc werden door vijf jongelui omsingeld die geld van hen eis ten en uit de auto 250 dollar stalen. Het ministerie van buitenlandse zaken heeft de Russische ambassade spijt be tuigd over het gebeurde. ter Alexander 1. .Big Spender' (Ar line Woods. Helge Grau), Spiel ist die Unschuild vom Lande' (Guggi Löwinger). Walking happy'. (Arline Woods, Helga Grau). .Aber treu bin ich nur d-ir' -Guggie Löwinger). .Mausi. süss warst dn heute Nacht', i Guggi Löwinger. Helga Grau en .By Strauss' (Sen- a Berger). De mu zikale begeleiding berust bij Heinz Kiessling. VISIE VAN MGR ZWARTKRUIS In AVRO's discussierubrtek over ac tuele zaken. .Trefpunt', vanavond, dinsdag van 19.00 uur tot 19.35 uur spreekt mgr. Th. H. J. Zwartkruis, bisschop van Haarlem, over leven cn werk. Voorts geeft mgr. Th. H. J. Zwartkruis zijn visie op de pro blematiek van de sterk m bewe ging zijnde R-K Kerk, en de taak die hij in de kerk van nu vervult. De interviewers zijn Martin van Buuren en Wim Verhagen. WRAK VAN NEDERLANDS SCHIP UIT DE 17e EEUW IN DUITSLAND GEVONDEN HAMBURG (DPA) Westduit- se archeologen hebben zaterdag in Heclwigenkoog" bij Heide (Sleeswijlï-Holstein) planken en spanten geborgen van een bijna 300 jaar oud Nederlands vracht schip. De resten van de dertien meter lange boot waren dertig ineter achter de dijk in de mod der van een meertje gevonden. Volgens de overlevering is het schip bij een dijkdoorbraak tij dens een overstromingsramp met Kerstmis 1717 of in februari 1718 uit de toenmalige haven van Hed- wigenkoog op het land gespoeld. De lading zou beslaan hebben uit tegels. De geborgen delen wor den overgebracht naar het scheep vaartmuseum in Roskilde bij Ko penhagen, waar geleerden het seheepstype zullen trachten vast te stellen. de oordc'? SU0 uur: de ntf; 21.10 uur: .JEAN-MARIE DROT: VROUW IN POLEN De tweede documentaire van de Franse cineast Jean- Marie Drót, waarin hij via de kennismaking met een vrouw een impressie geeft van Polen. 22.10 uur: VERBINDING MET BRNO Vanavond kunt u kijken naar een reportage van de wereldkampioenschappen wielrennen op dé baan in Brno Tsjecho-Slowakije 22.40 uur: JOURNAAL JOURNAAL 19.32 uur: (KRO) DE DWAZE WERELD VAN I0MMY COOPER 2000 uur: (NOS) JOURNAAL 20.20 uur: (KRO) H.VMMERYELD JAZZ FESTIVAL Hoogtepunten van ditfestival, dat op 9 en 10 augustus TOr de vierde keer in Roermond gehouden werd. 21.10 uur: ADVOCAAT JUDD De bekentenis 22.00 uur: tOSiWSCHK ONTMOETINGEN liegende schotels, ruimteschepen van andere plane er sprookjes of werkelijkheid? Een Nederlander be idde vlak voor onze deur, op de Noordzee, een ont ging met bewoners van een ander zonnestelsel. 225 uur: iniRO. KLEUR) ATTENTIE RENNERSKWARTIER 130 uur: 1ART OOR HET HART samenwerking met de Nederlandse Hartstichting. Jb uur: |R BOVEN 60 210 uur: «N'IFESTATIE NEDERLAND 22(5 uur: NOS) JOURNAAL BELGIË-NED. NEDERLAND-2 KANAAL 32 INKLEUR) PLUIMPJE OURNAAL -903 uur: IKLEUR) WOOBINDA Mkverinw; .Hondendicven' CALA OM u NOS) JOURNAAL 2920 uur: (KLEUR) DUBBELSPION "tappers in Tokio 18.55 uur: ZANDMANNETJE 19.00 uur: EDE LAATSTE GRENS Een kennismaking met de Navoja's, de grootste indi anenstam van de USA. 19.25 uur: FILMPJE 19.30 uur: TIENERKLANKEN 19.55 uur MEDEDELINGEN 20.00 uur: JOURNAAL 20.55 uur: DE VIJANDEN Een toneelspel met Ivo van Dijk cn Max Croiset, die beurtelings de rol van klant en kelner in een restaurant spelen. Dit spel werd reeds eerder door (le Nederlandse televisie uitgezonden. 21.25 uur: VEROVER DE AARDE Een documentaire over oceaanonderzoek 22.15 uur: WERELDKAMPIOENSCHAPPEN WIELRENNEN A OOR AMATEURS TE BIÏNO 22.45 uur: JOURNAAL België-Frans 18.35 Journaal. 18.40 Ping-pong. 18.55 Katholiek-gods dienstige uitzending. 19.25 Bonhommet et Tilapin. 19.30 Alio police. 20.00 Journaal. 20.30 Les enfants de Néant. 22.00 Made in: Tri. Joegoslavische oorlogsfilm. 23.15 Journaal. Frankrijk-Rljssel 12.30 Laure (4). 13.00 Journaal. 13.20 Alice, oü es-tu? (3). 13.30 - 13.40 Je voudrais savoir. 18.25 Journaal. 18.30 Zéro un Londres. 19.00 Eté magazine. 19.15 Re gionaal journaal. 19.40 Eté magazine (vervolg). 20.00 Journaal. 20.30 Les illusions perdues. 22.15 Muziek programma. Middaê' DINSDAG 19 AUGUSTUS Van twaalf tot twee: n» i Programma (12.22 Wij u„i Jand; 1226 Mededelingen Ia"d* cn tuinbouw: 12.30 Nws; .'mi Actualiteiten: 13.00 Raden ram' r Stereo: Kaleido- diiliMo muziek uit éigen pro- i L—(QPn)- 14.30 Pizzicato: muzi- i.-Ti magazine 16.00-16.02 i'1 Overheidsvoorlichting: d'»irm^Urmaanisse en Anlilliaans VrSL a,an de Taptoe van Cees Mm de heer P. Wil fW r Delft. Maas- Elferich, Delft. diappen wielren- voor amateurs te KR0.llt,ir Stichting Taptoe W'ereldkam de kinderen-, l7-50 Stereo: Luc Bel Canto: ope- scnann 2120 Wereldkam- vimfpen wmli'ennen op de Als'Jn „ai2?teurs te Brno. 21.30 0venvffinr?aH^alt' hoorspel. 22.25 •kdeUhEen' 9o Nieuws. 22.40 Mc- Wwiide t(«« 1-'c zingende kerk: toeristisfh an^' 22-05 Horizonten: in magazine. 23.35 Stereo: WOENSDAG Morgen: NCRV: 7.00 Nieuws: 7.10 Het leven de woord: 7.15 Op het eerste gehoor: lichte gr. muziek met nieuws en ac tualiteiten: TROS: 800 Nieuws; 8.11 Als dat zou kunnen: verzoekplaten- programma; '8.30-8.32 Nieuws); 9.00 Gymnastiek voor de huisvrouw; 9.10 Heel toevallig Het Bont, licht pro gramma; 9.35 Waterstanden; 9.40 Voor de kleuters; 9.55 Stereo: Con cert a la carte: verzoekprogramma van klassieke muziek: 11.00 Nieuws: 11.02 Op sleeptros: programma voor automobilisten: 11 55 Actualiteiten. DINSDAG Middag: 12.30 Overheidsvoorlichting: Uitzen- revue. 13.00 Nieuws. 13.11 Radio- ding voor de landbouw. 12.40 Sport journaal. NOS: 13.30 Klein chanson. 14.30 Spiegel van België: muziek van onze zuiderburen. AVRO. 15.0P Stereo: Klassieke operafragmenten (gr). 16.00 Nieuws. 16.02 Land dei- Muzen: kunstkronoiek. 16.29 Stereo: Moderne orkestmuziek, (opn). 17.00 Stereo: Big Band Beat: moderne muziek. 17.25 Stereo: Jazz Spectrum 17.55 Mededolingen. Avond: 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18.25 Stereo: Promenade orkest m. zangsolisten: amusementsmuziek. 19.00 Trefpunt: discussierubriek voor actuele zaken. 19.30 Nieuws. 19.35 Vergeet 't maar: gevarieerd recital (opn). klassieke muziek. 21.30 Hiering: jeugdprogramma. 22.05 Muze zonder make-up: jonge cabaret artiesten. 22.30 Nieuws. 22.40 Ra diojournaal. NOS: 22.55 Stereo: Mu ziek van deze eeuw. 23.55-24.00 Nws. WOENSDAG Morgen VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek; 7.20 Socialistisch strijdlied: 7.23 licht gr. muziek: (7.30 - 7.35 Van de voorpagina): VPRO: 7.54 De ze dag; VARA: 8.00 Nieuws en ac tualiteiten; 8.20 Stereo; lichte gram- mofoonmuziek: (plus minus 8.30 - •S.35 Van alle markten thuis); 9.00 Stereo: Uit eigen huis: studio-opna men exclusief gemaakt voor VARA- radio: 9.40 Een'beetje. nieuws: jeugd programma: 10.00 Stereo: Lichte gr muziek; 10.50 Voor de kleuters; 11.00 Nieuws: 11.02 Voor de huisvrouw. 11.40 Stereo: oude muziek (gr); DINSDAG Middag: (12.00 Nieuws). 13.00 Nieuws. 13.03 Ekspres: licht platenprogramma. (14.00 Nieuws). 15.00 Nieuws. 15.03 Drie-draai. 16.00 Nieuws. 16.03-18.00 Mix: licht platenprogramma. (17.00 -17.02 Nieuws). WOENSDAG Morgen: NCRV: 9.00 Nieuws: 9.02 Zing, zing zing!: lichte vocale muziekjes; 10.00 Nieuws; 10.0-3 Mengelmuze. nieuwe langspeelplaten met kritisch commen taar;'NOS: 11.00 Nieuws; 11.03 Mu ziek - lezen. (Van onze correspondent) AMSTERDAM Don Byas, de kleine-grote negersaxofonist die de ster was op de eerste avond van het Hammerveld jazzfestival te Roer mond begrijp! niet waarom ik bijna een week na datum een interview met hem wil. Hij doet afwijzend, korzelig bijna, hij scheldt, in Neder land wat ongewoon, maar dankzij de bemiddeling van twee vrienden-musi ci, zit hij eindelijk op afgesproken lijd in de 2e Bohemia Jazzclub in Amsterdam. Kranten met recensies heeft hij nog niet gezien zegt hij, na de spontane begroeting en her kenning (Oh, ben jij liet die me wil de. spreken...') Ik kr^jg een krant toegeschoven van Wouter, de eige naar van het Jazzcafé. .Lees maar voor', zegt Don Byas nieuwsgierig. Nou dit is dan een goeie voor hem het wordt een volwassen festival ge noemd en de grote ster van de avond bleek al vroeg in Roermond. Hij heeft :1" biertentjes in de tuinen van het Hattcm waar liet jazzfeest werd gehouden wel kunnen vinden. De schrijver van dit stuk meent echter niet dat dit afbreuk aan Dons spel heeft gedaan. Ik vertel hem van een andere krani waarin heeft gestaan dat hij dronken op het podium kwam en dat hij daar beter weg had kunnen blijven. Don- Carlos Wesley-Byas zwijgt. Hij moet het even verwerken .Ik begrijp niet wat die mensen tegen me hebben', zegt hij dan. .Ik was extra vroeg naar Roermond gekomen om 'n beet je de sfeer te proeven, collega's te horen spelen en zo. Contractueel had 11: er pas om tien uur 's-avonds een uur voor mijn optreden, behoeven te zijn. Dat zal ik de volgende keer ook maar doen. Kan niemand wat zeggen of roddeien. Ik heb 's-middags noch 's-avonds iemand van de orga nisatie gezien. Ik heb er al die tijd moederziel alleen rond gelopen. Nog geen broodje heb ik gehad. Ja. 's avonds na mijn optreden dook plot seling iemand op die mij mijn ho norarium in de hand drukte. (200 dollar) het grootste bedrag dat ik in Nederland ooit voor optreden heb ontvangen .Daar "ben ik ook niet ontevreden over. Ik voelde me daar als een kind dat door zijn moeder eigenlijk niet gewenst werd. En die beschuldiging van dronkenschap? Natuurlijk was ik niet dronken', zegt hij.' Ik had een paar pilsjes op, maar ik heb mijn werk goed aedaan, ik heb er beter ge speeld dan op sommige van de pla ten die Wouter (de "baas van het jazzcafé) vanmiddag heeft laten ho ren. Ik was down. Vandaar misschien dat men mij ongcïnscpireerd spelen verweet. Niets dan goeds van mijn begeleders (Slinger, Jacobs, en De Ruiter), maar misschien had ik er beter geen piano bij kunnen nemen. Alleen bas en drummer. Daarmee kun je alle kanten op. Met een piano zit je te vast. Maar waarom schrijven ze zulke dingen over mij? Ik heb die man nooit iets misdaan. Ik vind het klein .Trouwens, dat ontmoet ik hier In Nederland wel meer. In het buiten land nooit last van gehad. In septem ber ga ik weer naar Frankrijk. Eerst een festival en dan een engagement in twee dure Parijse nachtclubs. In elk speel ik drie weken. Kijk, dat is nou echt Frankrijk. Daar redeneren ze nog zo van: er moet een Ameri kaan bij. Dat zouden ze hier ook hard nodig hebben, alleen ze doen het niet. Begrijp je wat ik bedoel (dat is zijn stop zinnetje, vertaald uit Amerikaans: See what I mean' dat hij om de twee of drie zinnen ge bruikt). 15 jaar -woont hij nu in Ne derland (twee paspoorten, Ameri kaans en Nederlands) spreekt 5 ta len vloeiend, hij heeft een jonge Hol landse vrouw, een baby van een aan tal maanden en drie knappe kinde ren die net boven de tafel uitkomen. Eigenlijk hebben we niet veel van hem gehoord in die jaren, hoe komt dat? Ach', zegt Byas. .in het begin heb ik nog wel eens wat voor de radio kun nen doen, maai- die 75 per optre den, dat was nou niet zo geweldig Het buitenland blijft lokken. Daar komen ook de uitnodigingen van daan. Verder arrangeer ik wat en componeer soms'. Jazzkenners menen, dat de nu 57-jarige Byas met succes een tweede carrière zou kunnen op bouwen in de Verenigde Staten. .Plan nen voor de nabije toekomst? ,Ja'. zegt Don Byas. Er bestaan plannen in een vergevorderd stadium van ont wikkeling om voor zes of acht maan den naar de States te gaan volgend jaar. De contracten zijn nog niet ge tekend, daarom kan ik nog geen na men noemen, maar het zou een tour nee moeten worden onder het motto Don Byas na 25 jaar terug in de States'. De bedoeling is dat ik daar met een nieuwe formatie, van bijzon dere samenstelling in een grote be leerde club begin en vandaaruit met veel reclame een tournee gaan ma ken. Er moeten ook een of tiwee pla ten gemaakt worden waarvan we ho pen dat er één een hit wordt." .Wie er gaan meewerken aan dit or kest? Nou, ik kan alleen zeggen dat ik aarzel tussen Miles Davis en Bill Evans voor de piano. Evans speelt misschien iets te hard voor mij. Maar hij heeft het helemaal. Hoe die formatie er nu uit gaat zien? Wel wij denken aan: 4 fluiten, 2 hoorns, 1 hobo, 1 viool, 1 cello, tuba. piano, drum, bas, en ik dan. Als arran geur voor die band zou ik graag de in Parijs wonende Roemeen Wladimir Kozma hebben, dat is een kei. Hij schrijft beter dan Quincey Jones. Hij heeft aan een half woord voldoende. Begrijp je wat ik bedoel .Ik vraag hem of hij wel eens uit nodigingen krijgt om bij radio- of televisieopnamen van bekende bui tenlanders te zijn. Hij ontkent gTin- nekend. wanneer ik de naam Enroll Gardner, die zeer onlangs opnamen maakte in Studio noem. ,Maar ik heb Erroll wel getroffen', zegt hij". .Hij logeerde in het Amstel Hotel en we hebben gezellig gepraat. Gek he. In 1940 speelde ik met mijn eigen orkest in dé Three Deuces in New- Yorks 52ste straat, en toen hoorde ik Gardner voor het eerst. Ik vond hem veelbelovend, maar niemand wil de hem hebben omdat hij geen noot kan lezen. Ik heb hem een kans ge geven. Twee jaar heeft hij bij mij gespeeld, toen was hij veel bijgeko men en is hij weggegaan. Toen ken de iedereen mij, Don Byas. nu kent iedereen Erroll Gardner en in dit land zijn veel mensen mijn naam ver- geten". .Weet je dat ik met Gardner in 1940 mijn eerste echte hit heb gemaakt. Dat was Laura., samen met Dook West op drums eD Slam Steward bas. Die hoorde je toen op elke juke box. Begrijp je wat ik bedoel?' Hij lacht. Hij praat aan één stuk. Kei hard, zijn woorden met priemende vinger op mijn bovenarm kracht bij zettend. .Waarom ik hier geen lés geef? Daar heb ik toch geen tijd voor. Ik ben bezig voor die" tournee, ik heb plannen. Ik musiceer. Ik speel niet voor geld. maar je kunt het er mee verdienen dat is nu eenmaal nodig, jammer genoeg. Weet je', zegt hij. ,Ik ben net een vis. Zolang het rustig is om zo'n beest blijft hij zelf ook kalm, maar zodra er lawaai wordt gemaakt dan is hij weg. Geld maakt altijd lawaai, vooral de men sen die het hebben. Daar inoet ik mets van hebben clan ben ik weg' Er vallen wat namen onder andere Jack Peitzer. een leerling uit de tijd dat Don Byas in Parijs woonde. Ik heb bij Jackie gelogeerd na Hammer veld. zegt hij. Hij "woont tegenwoor dig in Luik. Man. dat was gezeiiig' De baas van het jazzcafé informeert naar de banden met Earl Hines in dien die al bestaan hebben. Byas .Earl Hines leidde intertijd het huis orkest van AI Capone in diens club .The Grand Terrace'. Man dat was me een tijd. Muzikanten en meiden, die hadden het goed bij die gangsters. Ik heb er maar drie persoonlijk van gekend: Al Capone. John Dillinger cn Pretty Boy Floyd. Die Dillinger was een ijskoude. Ais die ergens binnen kwam hielden de bezoekers van angst hun mond dicht. Maar de musikanten konden geen kwaad doen. Het waren meest negerorkesten in die tijd. We stonden gewoon onder bescherming. Het is een gouden tijd geweest, want als er wat verdiend was. werd het ook vlot uitgegeven. Dat was in de iagen van de drooglegging'. Het leven is nu maar saai, vindt hij. .Maar misschien wordt het beter. Trouwens ik heb nas zo'n klein deel van mijn leven achter de rug. Ik ge- .oof vast dat ik 200 jaar kan wor den. Dat wordt de overwinning van de geest over hot lichaam'. Hij iaat ziin" keiharde armspieren voelen en zégt .het lichaam kan nog goed mee'. Begrijp je wat Ik bcdoei f ADVERTENTIE) 6 104 Nadat een dame overspannen was ge worden toen ze hoorde dat Pat een draak moest gaan bestrijden, viel de grote detective stil. En zo verliep de reis verder zonder schokkende gebeurtenissen. Na vele uren kwam de trein bij het stationnetje van Su ite aan en daar slapte de speur der en zijn helper uit. .Hier moeten we op onze hoe- dens zijn....' prevelde Pat, terwijl hij de omgeving scherp begon te bekij ken. .Kijk goed uit of je ook een vermiste persoon ziet. En waarschuw me als je de draak tegen komt....'. Hij was nog maar net uitgesproken, of hij voelde iets op z"n" schouder tikken. .Bejapers!' riep hij schrikkend. H-het hef zijn aandacht trok. .Bent u de detec tive die onze prins komt opsporen naar de koning te rijden'. cie pseudo-pchtqenole (DOOR MABEL SEELEV) Copyright 1939 by Doubleday Company Ltd Maple Valley voor zover ik iets van dorpen afwist, zou ik onmoge lijk een interlokaal gesprek kunnen voeren zonder, dat de telefoniste meeluisterde. Als Earl Jordan nu erheen bracht, zou hij gauw genoeg van haar te weten komen dat ik niet degene was voor wie ik me uit gaf. En ik wist nog helemaal niel zeker of ik dat wilde. Ik zei: .Per slot van rekening hel ik haar een hele tijd niet gezien' Dat was waar. de spiegel in aan merking genomen die in het huisjt ging. .ik zou die man niets kunner. vertellen. En ik moet terug. Mijn zoontje zit vast op me te wachten' Hij sputterde tegen, maar ik stapte vlug uit. Ik wilde weten of Steve Corbett hier iets van wist. Toen ik hem het verhaal deed. vroeg hij koel. zonder op te staan: ,Wie is Ge orge Train?' .Iemand in Eldreth die :k ken'. Het scheen hem onverschillig te la ten. Hij zei nonchalant: ,Zo ga.uw het kind wakker is, zal ik je ergens neen brengen waar je kunt opbei len'. Hij zou me ergens heen bren gen, in mijn auto. Alsof ik een be- diende was aan wie werd toegestaan :en persoonlijke verplichting te ver vullen, Ik wilde tegen hem uitval len. maar hield me in. Wat zou ik ermee opschieten? Ik wist wat he: resultaat zou zijn. De plaats waar hij me heen bracht was Duluth. bijna" zesbig kilometer ver Hij wilde dus nier dat het in on ze verblijfplaats bekend werd dat ik - Janet Ruell was. Bij de ingang van een warenhuis zei hij me kortaf op mijn horloge te kijken: het was dertien minuten voor vieren. Ik moest over een uur terug zijn. De wagen reed weg: Cottie's hoofd stak uit het raam om me na te kijken. Ik stond onder het afdak van het warenhuis: een vrij mens. Ik had °;eld in mijn tas; ik zou er gemak kelijk vandoor kunnen gaan. Ik ging naar binnen, haalde een goe de voorraad wisselgeld en ging oo weg naar de dichtsbijzijnde telefoon cel. George's stem kwam ie) en argwa nend langs de draad. .Natuurlijk ben •k het", zei ik en ik proheerde me her. gevoel op te dringen dat aan de an dere kant van die draad mijn thuis was en veiligheid. Het enige dat ik voelde was ongeduld. .Ik héb je op roep gehoord. Wat wil je?' .Een zekere Corbett heeft over ie op gebeld. Janet zondagmiddag. Hij béi de naar de telefoniste hier. Je weet wel. Bertha Lind. Hij vreg wie je was. Wat je deed. Bertha "zegt dat hij een erg ruwe man leek. Nu zegt iedereen hier dat je er met een man vandoor bent. Janét, als je misschien in moeilijkheden bent geraakt...' ik luisterde naar zes minuten sput teren. zes minuten waarvan iedere minuut me geld kostte. Toen maakte ik er een eind aan. .George, doe niet zo onzinnig. Heb je nooit gehoord van referenties? Ik heb gewoon geprobeerd een baantje te krijgen. Als gezelschapsdame. Nee, niet van een man. Van zijn vrouw. Ze is invalide. Ik heb het gekregen. Ik heb niets met de man te maken. Als je me wilt bereiken, schrijf dan poste restante Duluth. En maak je niet bezorgd'. Na de feiten aldus verdraaid te heb ben. hing Ui op. De veertig minuten die me overbleven besteedde ik aan het kopen van een paar katoe nen pakjes voor Cottie. Om zestien minuten voor vijf stond ik onder het afdak en om dertien minuten voor vijf kwam de auto. Collie iklom helemaal over me heen. .Heb je wat voor ine gekocht?' Hij leerde al even goed mijn gedach ten lezen als zijn vader. Ik gaf hem de pakjes. Over zijn verheerlijkte gezicht heen vroeg :k: .Waarom "neb je niet ge zegd dat je Eldreth opgebeld hebt voor referenties? Nu zeggen ze dat ik er met een man vandoor ben.' Hij grijnsde, werkelijk hij grijnsde, naar een bestelwagen die h:j met een zwaai ontweek. .Dat is toch ook zo.' .Je had wel wat minder suggestie? kunnen zijn.' Hij haalde zQn schouders op. .Ik kon mijn kind niet aan iemand toevertrouwen van wie ik niets wist'. Dat rondde de eerste schakel van mijn indienstneming af. In het feit dat hij navraag had gedaan, zag :k een man die oprechte zorg had voor zijn zoon. Mijn wantrouwen tegen hem vermin derde. Misschien had ik hem verkeerd beoordeeld. Ik voelde me bijna vrien delijk jegens hem gestemd tijdens die terugrit Cottie viel die avond aan tafel :n slaap. Zo gauw zijn hoofd de tafel raakte, pakte zijn vader iets uit de zak van zijn overhemd en gooide het naar me toe. .Het lijkt me een goed idee dat je die draagt.' zei hij. Het doosje dat ik In mijn haastig gesloten knieën opving, was van blauw fluweel en de ring erin was een geciseleerde goudgele cirkel. Vreemde, onsamenhangende emoties besprongen me. (wordt vervolgd) CAROL DAY Ik E'JJ DATJE inziet dat adaja cEZIS IS.ZICW EE LEUJK ,N Tc WEEkEïJ. A-K.v* LAAT ADAM, AL-EJE&UEFT MET EU5T! DOE MET DE-SNOODS ON\ AVJNSNTW1LLE! .ïtSTX

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 11