Wenen op muziek'
(Wé
DON BYAS: ,IK WAS NIET
DRONKEN MAAR DOWN'
PANDA Ei DE GESCHAAKTE PRINSES
Hammerfeld
Jazzfestival
Bracht overval
spionagezaak
aan het licht?
u
DINSDAG 19 AUGUSTUS 1969
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
11
uit:
blokdiiii'
T 4. serie imowmentsprograminnS
ÏSSfiïTl*» W Nerter-
£™r als gastvrouw optreedt. Zij
Ia Af kijkers langs de Staats-
n tie oude llofburg, het slot
Sbrun». een Heurïgen-Lokal'. 'tl
tfwnsc Stadspark, liet Be.lvedöre, het
Bnhinzl de Musi leverei n ssaaleenl
ud stoomschip, het Prater en de
Lanse rijschool.
nprtus^ndoo:- krijgt men veel m>u-
Sj; naa en dans met Anna Moffo,
T;,i Amont. Ol'vcra Vuco. Guggi.
Helza Papouschek, Arline
ÏÏ?M»-Crn,ïc. H»lg» Om
Jfl Wiénèr SSngerknahen, de Hoeh-
■J®. Deutschinfister. Robert Stoïz.
Zr Alexander en het We ens
VWsooerabalK. On het p.rogram-
1, „n deze door Heinz Leisendahl
-.^veerde Bavarianroduktie
Islr'sad City' (Fatty George),
^eknvn" (Marcel Amont). Jm
Prtle-' bliih'n wiec'er die Briume en
Sist so eir Rlngelsp'eV (Sen'.a
Czardas' en .Akaj Dzak
fooien' (Oliver?. Vuco). .Wien wird
«i sc'non bei Nacht'. .Im Prater
m'„ p;st wede'- d:e Biiume'. .Sa-
mi' A kiane Pmherie', .Jung_ san
«•Du bust auf dies-er We'-t' ,Früh-
,f'jn Wien', Jm Casino, da steht
Piano', .In V/.en gibt's manch
hoziges Gasser'. .Ungeküstt solist
ac 8 tot en met 10 augustus werd
i Roermond het .Hammerfeld Jazz
diva!' gehouden, waaraan werd
ifirenomèn doo The Limehouse
eva. het Joop Cnvé Kwartet. Wil-
a Gayifer Quartet. The Cotton Ci-
v Jazz Band, Jacques Pelzer Quin-
het kwartet Hsrrv Verbeke- Han
Eav.r.k, S en H Quintet Praha,
Dn Byas The New Orleans Seven,
Ton Wïjlcamp Quintet. Carl
thulze's Latin Sextet., The Reunion
j Band. het kwartet Win Over-
uiv, Johnnv G' iff in en het Neder-
h Jazz Orkest. In 1966 werd on-
auspiciën van de Roermondse Jazz
Kièteit het eerste Hammerfeld
uaistival gehouden.
(ze eerste' keer gebeurde
i Hammerfeld een complex par
ti en sportvelden aan derand van
lermond. Het Hammerfeld ontleent
naam aan de nabije 16de eeuw-
oeve ,Het Him Het tweede en
•olgende festivals werden gehou-
•n~het stadspark. Omdat de be-
jir.ing .Hammerfeld Festival' inmid-
(3 naam had gekregenisdezenaani
li voor de vo-lvende jaren aange
ven. De ICRO-l elevisie verzorgt
jsiaj 19 augustus via Nederland
ra reportage van dit festival.
du nicht schlafen gehn' en .In Wien
da geht ein eig-'ner Wind' (Peter
Alexander). ,Love is where you find
it', Anna Moffo) Shall we dance',
(Senta Berger), .The wrong note
rag' (Helga Papouschek), ,Ja das
Studium der Welber ist schwert (Pa-
Communicatie met
een chimpansee
WASHINGTON (RTR) Twee
psychologen hehben meegedeeld
dat zij door middel van gebaren
taal .gesproken' hebhen met een
kleine chimpansee van het vrou
welijke geslacht. Hel jonge dier
had zich'meer dan 30 tegen eigen
gemaakt en gebruikte deze ook,
zoals die voor tandenborstel en
drinken. De chimpansee zon nog
steeds tekens erbij leren, aldus
zeggen de psenchoiogen 15. Allen
Gardner en Beatrice T. Gardner
van de universiteit van Nevada,
in het Amerikaanse tijdschrift
Science.
De communicatie met de chimpan
see. Washoe, was bereikt na een
periode van twee jaar. waarbij
van de Amerikaanse gebarentaal
voor doofstommen gebruik is ge
maakt. .Wij hopen dat Washoe
zover gebracht kan worden, dat
zij gebeurtenissen en situaties aan
een toeschouwer kan uitleggen',
aldus de psycho'ogen.
WASHINGTON (RTR) Amerikaan
se militaire functior«nrissen en ambte
naren van het State Department stel
len samen niet de politie een onderzoek
in naar eon roofoverval van een jeugd
bende op een Russische diplomaat en
een kolonel van de Amerikaanse lucht
macht bij een park in Washington. Vol
gens het Pentagon gaan de luehtmacht-
aiitorrteiten na hoet het lcwam dat de
kolonel, ccn zekere Walter Brown, in
gezelschap was van eerste secretaris
Nikolai Zjilt-sov van de Russische am
bassade.
Vo'gens sommige berichten maakten ze
gezamenlijk een wandeling, andere be
richten zeggen dat Brown de diplomaat
huip had aangeboden toen diens auto
defect was geraakt. Zc werden door vijf
jongelui omsingeld die geld van hen eis
ten en uit de auto 250 dollar stalen.
Het ministerie van buitenlandse zaken
heeft de Russische ambassade spijt be
tuigd over het gebeurde.
ter Alexander 1. .Big Spender' (Ar
line Woods. Helge Grau), Spiel ist
die Unschuild vom Lande' (Guggi
Löwinger). Walking happy'. (Arline
Woods, Helga Grau). .Aber treu bin
ich nur d-ir' -Guggie Löwinger).
.Mausi. süss warst dn heute Nacht',
i Guggi Löwinger. Helga Grau en
.By Strauss' (Sen- a Berger). De mu
zikale begeleiding berust bij Heinz
Kiessling.
VISIE VAN
MGR ZWARTKRUIS
In AVRO's discussierubrtek over ac
tuele zaken. .Trefpunt', vanavond,
dinsdag van 19.00 uur tot 19.35 uur
spreekt mgr. Th. H. J. Zwartkruis,
bisschop van Haarlem, over leven
cn werk. Voorts geeft mgr. Th. H.
J. Zwartkruis zijn visie op de pro
blematiek van de sterk m bewe
ging zijnde R-K Kerk, en de taak die
hij in de kerk van nu vervult. De
interviewers zijn Martin van Buuren
en Wim Verhagen.
WRAK VAN NEDERLANDS
SCHIP UIT DE 17e EEUW
IN DUITSLAND GEVONDEN
HAMBURG (DPA) Westduit-
se archeologen hebben zaterdag
in Heclwigenkoog" bij Heide
(Sleeswijlï-Holstein) planken en
spanten geborgen van een bijna
300 jaar oud Nederlands vracht
schip. De resten van de dertien
meter lange boot waren dertig
ineter achter de dijk in de mod
der van een meertje gevonden.
Volgens de overlevering is het
schip bij een dijkdoorbraak tij
dens een overstromingsramp met
Kerstmis 1717 of in februari 1718
uit de toenmalige haven van Hed-
wigenkoog op het land gespoeld.
De lading zou beslaan hebben uit
tegels. De geborgen delen wor
den overgebracht naar het scheep
vaartmuseum in Roskilde bij Ko
penhagen, waar geleerden het
seheepstype zullen trachten vast
te stellen.
de
oordc'? SU0 uur:
de ntf;
21.10 uur:
.JEAN-MARIE DROT: VROUW IN POLEN
De tweede documentaire van de Franse cineast Jean-
Marie Drót, waarin hij via de kennismaking met een
vrouw een impressie geeft van Polen.
22.10 uur:
VERBINDING MET BRNO
Vanavond kunt u kijken naar een reportage van de
wereldkampioenschappen wielrennen op dé baan in
Brno Tsjecho-Slowakije
22.40 uur:
JOURNAAL
JOURNAAL
19.32 uur:
(KRO) DE DWAZE WERELD VAN
I0MMY COOPER
2000 uur:
(NOS) JOURNAAL
20.20 uur:
(KRO) H.VMMERYELD JAZZ FESTIVAL
Hoogtepunten van ditfestival, dat op 9 en 10 augustus
TOr de vierde keer in Roermond gehouden werd.
21.10 uur:
ADVOCAAT JUDD
De bekentenis
22.00 uur:
tOSiWSCHK ONTMOETINGEN
liegende schotels, ruimteschepen van andere plane
er sprookjes of werkelijkheid? Een Nederlander be
idde vlak voor onze deur, op de Noordzee, een ont
ging met bewoners van een ander zonnestelsel.
225 uur:
iniRO. KLEUR) ATTENTIE RENNERSKWARTIER
130 uur:
1ART OOR HET HART
samenwerking met de Nederlandse Hartstichting.
Jb uur:
|R BOVEN 60
210 uur:
«N'IFESTATIE NEDERLAND
22(5 uur:
NOS) JOURNAAL
BELGIË-NED.
NEDERLAND-2
KANAAL 32
INKLEUR) PLUIMPJE
OURNAAL
-903 uur:
IKLEUR) WOOBINDA
Mkverinw; .Hondendicven'
CALA
OM u
NOS) JOURNAAL
2920 uur:
(KLEUR) DUBBELSPION
"tappers in Tokio
18.55 uur:
ZANDMANNETJE
19.00 uur:
EDE LAATSTE GRENS
Een kennismaking met de Navoja's, de grootste indi
anenstam van de USA.
19.25 uur:
FILMPJE
19.30 uur:
TIENERKLANKEN
19.55 uur
MEDEDELINGEN
20.00 uur:
JOURNAAL
20.55 uur:
DE VIJANDEN
Een toneelspel met Ivo van Dijk cn Max Croiset, die
beurtelings de rol van klant en kelner in een restaurant
spelen. Dit spel werd reeds eerder door (le Nederlandse
televisie uitgezonden.
21.25 uur:
VEROVER DE AARDE
Een documentaire over oceaanonderzoek
22.15 uur:
WERELDKAMPIOENSCHAPPEN WIELRENNEN
A OOR AMATEURS TE BIÏNO
22.45 uur:
JOURNAAL
België-Frans
18.35 Journaal. 18.40 Ping-pong. 18.55 Katholiek-gods
dienstige uitzending. 19.25 Bonhommet et Tilapin. 19.30
Alio police. 20.00 Journaal. 20.30 Les enfants de Néant.
22.00 Made in: Tri. Joegoslavische oorlogsfilm. 23.15
Journaal.
Frankrijk-Rljssel
12.30 Laure (4). 13.00 Journaal. 13.20 Alice, oü es-tu?
(3). 13.30 - 13.40 Je voudrais savoir. 18.25 Journaal.
18.30 Zéro un Londres. 19.00 Eté magazine. 19.15 Re
gionaal journaal. 19.40 Eté magazine (vervolg). 20.00
Journaal. 20.30 Les illusions perdues. 22.15 Muziek
programma.
Middaê'
DINSDAG 19 AUGUSTUS
Van twaalf tot twee:
n» i Programma (12.22 Wij
u„i Jand; 1226 Mededelingen
Ia"d* cn tuinbouw: 12.30 Nws;
.'mi Actualiteiten: 13.00 Raden
ram' r Stereo: Kaleido-
diiliMo muziek uit éigen pro-
i L—(QPn)- 14.30 Pizzicato: muzi-
i.-Ti magazine 16.00-16.02
i'1 Overheidsvoorlichting:
d'»irm^Urmaanisse en Anlilliaans
VrSL a,an de Taptoe
van Cees
Mm de heer P.
Wil
fW
r
Delft.
Maas-
Elferich,
Delft.
diappen wielren-
voor amateurs te
KR0.llt,ir Stichting Taptoe
W'ereldkam de kinderen-, l7-50
Stereo: Luc
Bel Canto: ope-
scnann 2120 Wereldkam-
vimfpen wmli'ennen op de
Als'Jn „ai2?teurs te Brno. 21.30
0venvffinr?aH^alt' hoorspel. 22.25
•kdeUhEen' 9o Nieuws. 22.40 Mc-
Wwiide t(«« 1-'c zingende kerk:
toeristisfh an^' 22-05 Horizonten:
in magazine. 23.35 Stereo:
WOENSDAG
Morgen:
NCRV: 7.00 Nieuws: 7.10 Het leven
de woord: 7.15 Op het eerste gehoor:
lichte gr. muziek met nieuws en ac
tualiteiten: TROS: 800 Nieuws; 8.11
Als dat zou kunnen: verzoekplaten-
programma; '8.30-8.32 Nieuws); 9.00
Gymnastiek voor de huisvrouw; 9.10
Heel toevallig Het Bont, licht pro
gramma; 9.35 Waterstanden; 9.40
Voor de kleuters; 9.55 Stereo: Con
cert a la carte: verzoekprogramma
van klassieke muziek: 11.00 Nieuws:
11.02 Op sleeptros: programma voor
automobilisten: 11 55 Actualiteiten.
DINSDAG
Middag:
12.30 Overheidsvoorlichting: Uitzen-
revue. 13.00 Nieuws. 13.11 Radio-
ding voor de landbouw. 12.40 Sport
journaal. NOS: 13.30 Klein chanson.
14.30 Spiegel van België: muziek
van onze zuiderburen. AVRO. 15.0P
Stereo: Klassieke operafragmenten
(gr). 16.00 Nieuws. 16.02 Land dei-
Muzen: kunstkronoiek. 16.29 Stereo:
Moderne orkestmuziek, (opn). 17.00
Stereo: Big Band Beat: moderne
muziek. 17.25 Stereo: Jazz Spectrum
17.55 Mededolingen.
Avond:
18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal.
18.25 Stereo: Promenade orkest m.
zangsolisten: amusementsmuziek.
19.00 Trefpunt: discussierubriek
voor actuele zaken. 19.30 Nieuws.
19.35 Vergeet 't maar: gevarieerd
recital (opn). klassieke muziek. 21.30
Hiering: jeugdprogramma. 22.05
Muze zonder make-up: jonge cabaret
artiesten. 22.30 Nieuws. 22.40 Ra
diojournaal. NOS: 22.55 Stereo: Mu
ziek van deze eeuw. 23.55-24.00 Nws.
WOENSDAG
Morgen
VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek; 7.20 Socialistisch strijdlied:
7.23 licht gr. muziek: (7.30 - 7.35
Van de voorpagina): VPRO: 7.54 De
ze dag; VARA: 8.00 Nieuws en ac
tualiteiten; 8.20 Stereo; lichte gram-
mofoonmuziek: (plus minus 8.30 -
•S.35 Van alle markten thuis); 9.00
Stereo: Uit eigen huis: studio-opna
men exclusief gemaakt voor VARA-
radio: 9.40 Een'beetje. nieuws: jeugd
programma: 10.00 Stereo: Lichte gr
muziek; 10.50 Voor de kleuters; 11.00
Nieuws: 11.02 Voor de huisvrouw.
11.40 Stereo: oude muziek (gr);
DINSDAG
Middag:
(12.00 Nieuws). 13.00 Nieuws. 13.03
Ekspres: licht platenprogramma.
(14.00 Nieuws). 15.00 Nieuws. 15.03
Drie-draai. 16.00 Nieuws. 16.03-18.00
Mix: licht platenprogramma. (17.00
-17.02 Nieuws).
WOENSDAG
Morgen:
NCRV: 9.00 Nieuws: 9.02 Zing, zing
zing!: lichte vocale muziekjes; 10.00
Nieuws; 10.0-3 Mengelmuze. nieuwe
langspeelplaten met kritisch commen
taar;'NOS: 11.00 Nieuws; 11.03 Mu
ziek - lezen.
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM Don Byas, de
kleine-grote negersaxofonist die de
ster was op de eerste avond van het
Hammerveld jazzfestival te Roer
mond begrijp! niet waarom ik bijna
een week na datum een interview
met hem wil. Hij doet afwijzend,
korzelig bijna, hij scheldt, in Neder
land wat ongewoon, maar dankzij de
bemiddeling van twee vrienden-musi
ci, zit hij eindelijk op afgesproken
lijd in de 2e Bohemia Jazzclub in
Amsterdam. Kranten met recensies
heeft hij nog niet gezien zegt hij,
na de spontane begroeting en her
kenning (Oh, ben jij liet die me wil
de. spreken...') Ik kr^jg een krant
toegeschoven van Wouter, de eige
naar van het Jazzcafé. .Lees maar
voor', zegt Don Byas nieuwsgierig.
Nou dit is dan een goeie voor hem
het wordt een volwassen festival ge
noemd en de grote ster van de avond
bleek al vroeg in Roermond. Hij
heeft :1" biertentjes in de tuinen van
het Hattcm waar liet jazzfeest werd
gehouden wel kunnen vinden. De
schrijver van dit stuk meent echter
niet dat dit afbreuk aan Dons spel
heeft gedaan.
Ik vertel hem van een andere krani
waarin heeft gestaan dat hij dronken
op het podium kwam en dat hij daar
beter weg had kunnen blijven. Don-
Carlos Wesley-Byas zwijgt. Hij moet
het even verwerken .Ik begrijp niet
wat die mensen tegen me hebben',
zegt hij dan. .Ik was extra vroeg
naar Roermond gekomen om 'n beet
je de sfeer te proeven, collega's te
horen spelen en zo. Contractueel had
11: er pas om tien uur 's-avonds een
uur voor mijn optreden, behoeven te
zijn. Dat zal ik de volgende keer
ook maar doen. Kan niemand wat
zeggen of roddeien. Ik heb 's-middags
noch 's-avonds iemand van de orga
nisatie gezien. Ik heb er al die tijd
moederziel alleen rond gelopen. Nog
geen broodje heb ik gehad. Ja.
's avonds na mijn optreden dook plot
seling iemand op die mij mijn ho
norarium in de hand drukte. (200
dollar) het grootste bedrag dat ik
in Nederland ooit voor optreden heb
ontvangen
.Daar "ben ik ook niet ontevreden
over. Ik voelde me daar als een kind
dat door zijn moeder eigenlijk niet
gewenst werd. En die beschuldiging
van dronkenschap? Natuurlijk was
ik niet dronken', zegt hij.' Ik had een
paar pilsjes op, maar ik heb mijn
werk goed aedaan, ik heb er beter ge
speeld dan op sommige van de pla
ten die Wouter (de "baas van het
jazzcafé) vanmiddag heeft laten ho
ren. Ik was down. Vandaar misschien
dat men mij ongcïnscpireerd spelen
verweet. Niets dan goeds van mijn
begeleders (Slinger, Jacobs, en De
Ruiter), maar misschien had ik er
beter geen piano bij kunnen nemen.
Alleen bas en drummer. Daarmee
kun je alle kanten op. Met een piano
zit je te vast. Maar waarom schrijven
ze zulke dingen over mij? Ik heb die
man nooit iets misdaan. Ik vind het
klein
.Trouwens, dat ontmoet ik hier In
Nederland wel meer. In het buiten
land nooit last van gehad. In septem
ber ga ik weer naar Frankrijk. Eerst
een festival en dan een engagement
in twee dure Parijse nachtclubs. In
elk speel ik drie weken. Kijk, dat is
nou echt Frankrijk. Daar redeneren
ze nog zo van: er moet een Ameri
kaan bij. Dat zouden ze hier ook
hard nodig hebben, alleen ze doen
het niet. Begrijp je wat ik bedoel
(dat is zijn stop zinnetje, vertaald
uit Amerikaans: See what I mean'
dat hij om de twee of drie zinnen ge
bruikt). 15 jaar -woont hij nu in Ne
derland (twee paspoorten, Ameri
kaans en Nederlands) spreekt 5 ta
len vloeiend, hij heeft een jonge Hol
landse vrouw, een baby van een aan
tal maanden en drie knappe kinde
ren die net boven de tafel uitkomen.
Eigenlijk hebben we niet veel van
hem gehoord in die jaren, hoe komt
dat?
Ach', zegt Byas. .in het begin heb ik
nog wel eens wat voor de radio kun
nen doen, maai- die 75 per optre
den, dat was nou niet zo geweldig
Het buitenland blijft lokken. Daar
komen ook de uitnodigingen van
daan. Verder arrangeer ik wat en
componeer soms'. Jazzkenners menen,
dat de nu 57-jarige Byas met succes
een tweede carrière zou kunnen op
bouwen in de Verenigde Staten. .Plan
nen voor de nabije toekomst? ,Ja'.
zegt Don Byas. Er bestaan plannen
in een vergevorderd stadium van ont
wikkeling om voor zes of acht maan
den naar de States te gaan volgend
jaar. De contracten zijn nog niet ge
tekend, daarom kan ik nog geen na
men noemen, maar het zou een tour
nee moeten worden onder het motto
Don Byas na 25 jaar terug in de
States'. De bedoeling is dat ik daar
met een nieuwe formatie, van bijzon
dere samenstelling in een grote be
leerde club begin en vandaaruit met
veel reclame een tournee gaan ma
ken. Er moeten ook een of tiwee pla
ten gemaakt worden waarvan we ho
pen dat er één een hit wordt."
.Wie er gaan meewerken aan dit or
kest? Nou, ik kan alleen zeggen dat
ik aarzel tussen Miles Davis en Bill
Evans voor de piano. Evans speelt
misschien iets te hard voor mij.
Maar hij heeft het helemaal. Hoe die
formatie er nu uit gaat zien? Wel
wij denken aan: 4 fluiten, 2 hoorns,
1 hobo, 1 viool, 1 cello, tuba. piano,
drum, bas, en ik dan. Als arran
geur voor die band zou ik graag de
in Parijs wonende Roemeen Wladimir
Kozma hebben, dat is een kei. Hij
schrijft beter dan Quincey Jones. Hij
heeft aan een half woord voldoende.
Begrijp je wat ik bedoel
.Ik vraag hem of hij wel eens uit
nodigingen krijgt om bij radio- of
televisieopnamen van bekende bui
tenlanders te zijn. Hij ontkent gTin-
nekend. wanneer ik de naam Enroll
Gardner, die zeer onlangs opnamen
maakte in Studio noem. ,Maar ik
heb Erroll wel getroffen', zegt hij".
.Hij logeerde in het Amstel Hotel en
we hebben gezellig gepraat. Gek he.
In 1940 speelde ik met mijn eigen
orkest in dé Three Deuces in New-
Yorks 52ste straat, en toen hoorde
ik Gardner voor het eerst. Ik vond
hem veelbelovend, maar niemand wil
de hem hebben omdat hij geen noot
kan lezen. Ik heb hem een kans ge
geven. Twee jaar heeft hij bij mij
gespeeld, toen was hij veel bijgeko
men en is hij weggegaan. Toen ken
de iedereen mij, Don Byas. nu kent
iedereen Erroll Gardner en in dit
land zijn veel mensen mijn naam ver-
geten".
.Weet je dat ik met Gardner in 1940
mijn eerste echte hit heb gemaakt.
Dat was Laura., samen met Dook
West op drums eD Slam Steward
bas. Die hoorde je toen op elke juke
box. Begrijp je wat ik bedoel?' Hij
lacht. Hij praat aan één stuk. Kei
hard, zijn woorden met priemende
vinger op mijn bovenarm kracht bij
zettend. .Waarom ik hier geen lés
geef? Daar heb ik toch geen tijd
voor. Ik ben bezig voor die" tournee,
ik heb plannen. Ik musiceer. Ik speel
niet voor geld. maar je kunt het
er mee verdienen dat is nu eenmaal
nodig, jammer genoeg. Weet je', zegt
hij. ,Ik ben net een vis. Zolang het
rustig is om zo'n beest blijft hij zelf
ook kalm, maar zodra er lawaai
wordt gemaakt dan is hij weg. Geld
maakt altijd lawaai, vooral de men
sen die het hebben. Daar inoet ik
mets van hebben clan ben ik weg'
Er vallen wat namen onder andere
Jack Peitzer. een leerling uit de tijd
dat Don Byas in Parijs woonde. Ik
heb bij Jackie gelogeerd na Hammer
veld. zegt hij. Hij "woont tegenwoor
dig in Luik. Man. dat was gezeiiig'
De baas van het jazzcafé informeert
naar de banden met Earl Hines in
dien die al bestaan hebben. Byas
.Earl Hines leidde intertijd het huis
orkest van AI Capone in diens club
.The Grand Terrace'. Man dat was
me een tijd. Muzikanten en meiden,
die hadden het goed bij die gangsters.
Ik heb er maar drie persoonlijk van
gekend: Al Capone. John Dillinger cn
Pretty Boy Floyd. Die Dillinger was
een ijskoude. Ais die ergens binnen
kwam hielden de bezoekers van angst
hun mond dicht. Maar de musikanten
konden geen kwaad doen. Het waren
meest negerorkesten in die tijd. We
stonden gewoon onder bescherming.
Het is een gouden tijd geweest, want
als er wat verdiend was. werd het
ook vlot uitgegeven. Dat was in de
iagen van de drooglegging'.
Het leven is nu maar saai, vindt hij.
.Maar misschien wordt het beter.
Trouwens ik heb nas zo'n klein deel
van mijn leven achter de rug. Ik ge-
.oof vast dat ik 200 jaar kan wor
den. Dat wordt de overwinning van
de geest over hot lichaam'. Hij iaat
ziin" keiharde armspieren voelen en
zégt .het lichaam kan nog goed mee'.
Begrijp je wat Ik bcdoei
f ADVERTENTIE)
6 104
Nadat een dame overspannen was ge
worden toen ze hoorde dat Pat een
draak moest gaan bestrijden, viel de
grote detective stil. En zo verliep
de reis verder zonder schokkende
gebeurtenissen. Na vele uren kwam
de trein bij het stationnetje van Su
ite aan en daar slapte de speur
der en zijn helper uit.
.Hier moeten we op onze hoe-
dens zijn....' prevelde Pat, terwijl hij
de omgeving scherp begon te bekij
ken. .Kijk goed uit of je ook een
vermiste persoon ziet. En waarschuw
me als je de draak tegen komt....'.
Hij was nog maar net uitgesproken,
of hij voelde iets op z"n" schouder
tikken.
.Bejapers!' riep hij schrikkend. H-het
hef
zijn aandacht trok. .Bent u de detec
tive die onze prins komt opsporen
naar de koning te rijden'.
cie
pseudo-pchtqenole
(DOOR MABEL SEELEV)
Copyright 1939 by Doubleday Company Ltd
Maple Valley voor zover ik iets
van dorpen afwist, zou ik onmoge
lijk een interlokaal gesprek kunnen
voeren zonder, dat de telefoniste
meeluisterde. Als Earl Jordan nu
erheen bracht, zou hij gauw genoeg
van haar te weten komen dat ik
niet degene was voor wie ik me uit
gaf. En ik wist nog helemaal niel
zeker of ik dat wilde.
Ik zei: .Per slot van rekening hel
ik haar een hele tijd niet gezien'
Dat was waar. de spiegel in aan
merking genomen die in het huisjt
ging. .ik zou die man niets kunner.
vertellen. En ik moet terug. Mijn
zoontje zit vast op me te wachten'
Hij sputterde tegen, maar ik stapte
vlug uit. Ik wilde weten of Steve
Corbett hier iets van wist. Toen ik
hem het verhaal deed. vroeg hij
koel. zonder op te staan: ,Wie is Ge
orge Train?'
.Iemand in Eldreth die :k ken'.
Het scheen hem onverschillig te la
ten. Hij zei nonchalant: ,Zo ga.uw
het kind wakker is, zal ik je ergens
neen brengen waar je kunt opbei
len'. Hij zou me ergens heen bren
gen, in mijn auto. Alsof ik een be-
diende was aan wie werd toegestaan
:en persoonlijke verplichting te ver
vullen, Ik wilde tegen hem uitval
len. maar hield me in. Wat zou ik
ermee opschieten? Ik wist wat he:
resultaat zou zijn.
De plaats waar hij me heen bracht
was Duluth. bijna" zesbig kilometer
ver Hij wilde dus nier dat het in on
ze verblijfplaats bekend werd dat ik -
Janet Ruell was.
Bij de ingang van een warenhuis zei
hij me kortaf op mijn horloge te
kijken: het was dertien minuten
voor vieren. Ik moest over een uur
terug zijn. De wagen reed weg:
Cottie's hoofd stak uit het raam om
me na te kijken.
Ik stond onder het afdak van het
warenhuis: een vrij mens. Ik had
°;eld in mijn tas; ik zou er gemak
kelijk vandoor kunnen gaan.
Ik ging naar binnen, haalde een goe
de voorraad wisselgeld en ging oo
weg naar de dichtsbijzijnde telefoon
cel.
George's stem kwam ie) en argwa
nend langs de draad. .Natuurlijk ben
•k het", zei ik en ik proheerde me her.
gevoel op te dringen dat aan de an
dere kant van die draad mijn thuis
was en veiligheid. Het enige dat ik
voelde was ongeduld. .Ik héb je op
roep gehoord. Wat wil je?'
.Een zekere Corbett heeft over ie op
gebeld. Janet zondagmiddag. Hij béi
de naar de telefoniste hier. Je weet
wel. Bertha Lind. Hij vreg wie je
was. Wat je deed. Bertha "zegt dat
hij een erg ruwe man leek. Nu zegt
iedereen hier dat je er met een man
vandoor bent. Janét, als je misschien
in moeilijkheden bent geraakt...'
ik luisterde naar zes minuten sput
teren. zes minuten waarvan iedere
minuut me geld kostte. Toen maakte
ik er een eind aan.
.George, doe niet zo onzinnig. Heb je
nooit gehoord van referenties? Ik
heb gewoon geprobeerd een baantje
te krijgen. Als gezelschapsdame. Nee,
niet van een man. Van zijn vrouw.
Ze is invalide. Ik heb het gekregen.
Ik heb niets met de man te maken.
Als je me wilt bereiken, schrijf dan
poste restante Duluth. En maak je
niet bezorgd'.
Na de feiten aldus verdraaid te heb
ben. hing Ui op. De veertig minuten
die me overbleven besteedde ik aan
het kopen van een paar katoe
nen pakjes voor Cottie. Om zestien
minuten voor vijf stond ik onder het
afdak en om dertien minuten voor
vijf kwam de auto.
Collie iklom helemaal over me heen.
.Heb je wat voor ine gekocht?'
Hij leerde al even goed mijn gedach
ten lezen als zijn vader. Ik gaf hem
de pakjes.
Over zijn verheerlijkte gezicht heen
vroeg :k: .Waarom "neb je niet ge
zegd dat je Eldreth opgebeld hebt
voor referenties? Nu zeggen ze dat
ik er met een man vandoor ben.'
Hij grijnsde, werkelijk hij grijnsde,
naar een bestelwagen die h:j met een
zwaai ontweek.
.Dat is toch ook zo.'
.Je had wel wat minder suggestie?
kunnen zijn.'
Hij haalde zQn schouders op. .Ik kon
mijn kind niet aan iemand
toevertrouwen van wie ik niets wist'.
Dat rondde de eerste schakel van
mijn indienstneming af. In het feit
dat hij navraag had gedaan, zag :k
een man die oprechte zorg had voor
zijn zoon.
Mijn wantrouwen tegen hem vermin
derde. Misschien had ik hem verkeerd
beoordeeld. Ik voelde me bijna vrien
delijk jegens hem gestemd tijdens
die terugrit
Cottie viel die avond aan tafel :n
slaap. Zo gauw zijn hoofd de tafel
raakte, pakte zijn vader iets uit de
zak van zijn overhemd en gooide het
naar me toe.
.Het lijkt me een goed idee dat je die
draagt.' zei hij.
Het doosje dat ik In mijn haastig
gesloten knieën opving, was van
blauw fluweel en de ring erin was
een geciseleerde goudgele cirkel.
Vreemde, onsamenhangende emoties
besprongen me.
(wordt vervolgd)
CAROL DAY
Ik E'JJ DATJE
inziet dat adaja
cEZIS IS.ZICW EE
LEUJK ,N Tc
WEEkEïJ. A-K.v*
LAAT ADAM,
AL-EJE&UEFT MET
EU5T! DOE MET
DE-SNOODS ON\
AVJNSNTW1LLE!
.ïtSTX