Weinig of geen
prijsverlagingen'
Amsterdamse effectenbeurs
Hercules en Erpac
werken samen bij
.waterbehandeling'
Wellicht spoor van
bende valsemunters
ctii
laat eerste
leel olieopslag-
schw te water
JiSCSo. af^,cverd' in d2
NIET ALLE 170 I Minister is teêen
MAN OP STRAAT verplicht inleveren
BIJ WERKSPOORt van tulbenplantgoed
Franse auto's
en DAF mogelijk
goedkoper
Nederlands succes
in vliegtuig-rally
Overstromingen in
Janan: 21 doden
Ie Auto Financier
weer winst
Milj oenenorders
voor bedrijf
in Enschede
4 r it j*
IS MT
r
Lxjt
•II I I «00 KTkEri
aa 1
H
r*l
si
r0l
Waar zijn onze schepen?
;u=' «ICENSDAG 13 AUGUSTUS 1969 PROVINCIAL ZEEUWSE COURANT |3
KAM
»1,
f 15.»
f U,» 1
FRANSE AUTOFABRIKANTEN:
RENAULT EN
'EUGEOT GEVEN
PRIJSGARANTIE
PEN HAAG (ANP) Wat zijn
gevolgen van de devaluatie in
ankrijk op de prijzen van de
anse automobielen, die in ons
nd worden verkocht? Zegt de
niet in de verkoopprijzen in het bui
tenland doorberekend.
De voornaamste factor, die hel niet
waarschijnlijk maakt dat Renault Ne
derland belangrijke prijsverlagingen zal
kunnen doorvoeren, is het feit, dat een
groot deel van de in Nederland verkoch
te Renaultauto's in de fabriek in Ha
ren in België worden geassembleerd en
dat uiteraard het devaluatievoordeel
niet van toepassing is op het in Bel
gië uitgevoerde deel van de produktie.
Uitstel
Simca-Nederland merkt onder r
ederlandse vestiging van Sim- volgende op: door de opeenvolgende stij-
1 i mAa_i .„aorcphiinliilro ^n»en 'm de produktiekosten. die het
dat het meest W aarscnynlljke gevolg waren van de gebeurtenissen in
;volg ill het gunstigste geval,
'en van ,de huidige
incuiwende verkoopprijzen' zal
jn, en is
Citroen in Amsterdam
«EN...
in mening, dat waarschijnlijk
reen prijsverlaging voor dit merk
^verwachten is, Renault en Peu-
geven hun Nederlandse ko-
de garantie, dat zou zich
lor 1 oktober a s een prrjsver-
ing voordoen, zij van deze prijs-
zullen meeprofiteren.
179,0
sciiiilende factoren, zo zegt Renault
Nederland, maken het niet waar-
ailj'ic dat dit bedrijf als gevolg van
ijaluatie belangrijke prijsverfagin-
.al kunnen doorvoeren, hoewel er
rrlijk altijd de mogeüjklieid van
prijsherziening blijft bestaan. Om
luiten de absolute zekerheid te ge-
dat zij niet door eventuele gevol-
m de devaluatie wordt gedupeerd,
de directie van Renault-Neder-
ft'V besloten een prijsgarantie te,
i kt 1 oktober. Dit betekent, zo afdeilnj
;de directie aan haar mededeling,
dat bij een eventuele prijsverla-,
tóór die datum aan alle kopers
terugwerkende kracht tot 11 au-|
a het verschil tussen de door hen
■Ide prijs en de nieuwe prijs via
dealer-organisatie wordt geresti-
Alle bestellingen na maandag
249,c( k?js'.us genoteerd vallen onder de-
u ljsgarantie.
standpunt wordt ingenomen
JRI importeur van Peugeot, die zijn
|H n heeft laten weten geen prijs-
IIU Diering te venvachten. Mocht zich
lll|ftvoor 1 oktober toch een prijs-
p» voordoen, dan geeft lnj de
!tia nu de garantie, dat ook zij
prijsverlaging zullen meepro-
van het vorige jaar in Frankrijk,
.had reeds In mei-juni van dit jaar een
aanzienlijke verhoging in de verkoop
prijzen moeten worden doorgevoerd. De
Slmcafabrieken hadden deze beslissing
echter tot de maand september willen
uitstellen. Thans is te voorzien dat de
devaluatie opnieuw de productiekosten
zal doen stijgen als gevolg van de be
taling voor grondstoffen, halffabrikaten
en eindproducten, die Simca in de an
dere landen van de EEG koopt, om haar
fabricage te verzekeren.
Cltroën in Amsterdam wees er by zyn
uitspraak op, dat men in verband meit
de vakantiesluiting van het bedrijf in
Frankrijk geen contact heeft gehad,
m*ar dat men op grond van verschil
lende factoren van mening is, dat waar
schijnlijk geen prijsverlaging is te ver-
ROERMOND (GPD) De Westdultse
politie heeft niet de arrestatie vnn een
dertigjarige Italiaanse kelner uit Frank
furt eon spoor te pakken dat kan lel
den tot het oprollen van een bende die
de afgelopen veertien dagen in Neder- j
land en West-Duitslnnd een groot, aan
tal valse 50-markbiljetten in omloop
heeft gebracht.
De Italiaan werd door rechercheurs in
de kraag gegrepen toen hij in een wa- j
venhuis in Mannheim kleine aankopen
niet zo'n vals bankbiljet wilde betalen.
Een tweede man die samen met de
kelner daar inkopen deed vluchtte de
winkel uit en kon in de drukke win
kelstraat ontkomen Tijdens die vlucht
dwarrelden 26 snel weggeworpen na
maak bankbiljetten achter hem aan.
fn Nederland en West-Duitsland is nu
al voor ongeveer tienduizend marken
aan vals geld achterhaald. Ir. Neder
land werd het tussen 1 en 6 augustus
in Tegelen. Reuver, Weert, Ede, Nijme-
gen, Zandvoort en Scheveningen door
een naar schatting 40 tot 45-jarisrc
Duitser als betaalmiddel gebruikt bij
winkeliers en banken. Alleen in Weert
zijn tot nu toe 3,1 vijü.en 50-markbil jet
ten tussen geldafdrachten van midden
standers bij verschillende banken ont
dekt.
Dezelfde
,Het staat na een grondig onderzoek
met zekerheid vaat dat de in West-
Duitsland en Nederland verspreide na
bootsingen van 50-mark biljetten de
zelfde falsificatie zijn', zei maandag een
functionaris van de afdeling vals geld
van de centrale recherche in Stuttgart
De onder-afdeling opsporingsbijstand
van het ministerie van justitie in Den
Haag stuurde vorige week enige in Ne
derland verspreide' valse bankbiljetten
voor zo'n vergelijkend onderzoek op
naar Interpol-Wiesbaden.
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN
AMSTERDAM (ANP)
Londen §{628.G2New Vork
3.61,:—3.6118, Montreal 3.33^,-3.35,-t.
Parijs 65.23',36523'-. Brussel 7.'.7%—
7.17*,. Frankfort 1)0.63', j—90.68'-j,
Stockholm 60.36',;69.911;, Züricii
33.03';—34.00', i. Milaan 57.46:.j—
57.41';. Kopenhagen 47.0848.03,
Oslo 50.58%—50.63%. Wenen 33.99',
—14.00%, Lissabon 12.74%—12.76%.
Concurrentie
muit Nederland was van oordeel.
1 het feit, dat de devaluatie van
IFranse frank volkomen onver-
ah'v werd aangekondigd in een pe-
'e dat de meeste fabrieken, zoals
Renault wegens de vakantie zijn
sloten, het uitermate moeilijk
naak' het effect van deze maatre
den op korte t
la Ten aanzien van de prijzen van
de auto's op de exportmarkten merkt
Renault bovendien op. dat deze
steeds beïnvloed worden door de con-
(urrentiepositie op een bepaalde
markt, Zo zijn bijvoorbeeld de re-
«nte verhogingen van de kostprijs
door loonstijgingen in Frankrijk ook
ter di'
IWERDAM (ANP) Bij de Rot-
flamwlic Droogdok Maatschappij NV
P op dinsdag 26 augustus (om 16.00
p), het door <le RDM gebouwde deel
a's werelds grootste opslagschip voor
nolle to water gaan. De RDM bouwt
^twaalfde deel van liet vaartuig en
moord eveneens de RDM he-
.jt de Rijn-Schelde Groep, het
rrnde deel. Opdrachtgever is Mo-
[WTstkors Ltd. te Bermuda,
g1de opdracht voor dit schip
jCO tdw. is circa dertig miljoen
sn gemoeid. Aan boord komt accom-
aht voor 56 bemanningsleden. De
W'tóWigtiel'd op 26 augustus zal
Wen verricht door mevrouw B. Bou-
JB*n4Kw&, echtgenote van de seore-
wuvanfe ondernemingsraad van de
bedragen respectievelijk
ameter. Na koppeling van belde
'wa ui het gevaarte worden afge-
[-Wwa waarbij Wdlton-Fijenoord een
«painde .treatment plant' aan boord
Tg astalleren, een installatie waarin
ste-w?. r,elnlS'Dg van de ruwe olie
rS« i'V,Aangez'en de opdracht voor
liftim ;3tie "ikelc weken geleden
rvsG i za' bet complete opslag-
Kgtnige-maanden later dan in de be-
wordt ingezet bij de olie-
Sf'n Peraiche Golf. Het op-
tomS.T?- af=emeai'd bij oliebron-
door middel van op de zee-
inen in leidingen met deze bro.n-
'n verbind in* De olie wordt tljde-
r opgeslagen. Grote
tli
Ij»
y van dei DEN I-IAAG (ANP) Tijde:
jij Werk-I diêiitic lieel'i Ui: minister vu.i
UILTHOVEN (GPD) Het aantal
mensen dat door de sluiting
struetiei
INTERNATIONALS
GOED PRIJSHOUDEND
De koersfluctuaties van de Internationale
waarden hebben gisteren ten opzichte van
het slotniveau niet veel te betekenen gehad.
Ze bleven merendeels binnen nauwe grenzen.
De handel gaf een lusteloze aanblik. De ko
pers hielden zich grotendeels afzijdig, bij ge
brek aan stimulerende bedrijfsnieuws. Toch
viel de stemming, die goed prijshoudend was
niet tegen. AKU verbeterde 2 dubbeltjes tot
114 en he'.zelfde deed Hoogovens op 96.50.
Philips echter moest wat aanbod verwerken
waardoor 40 cent lager werd ingezet op 61.60.
ümlever was goed prijshoudend op 99.10
evenals Kon. Olie op 164.60. Hel buitenland
toonde, evenals maandag, enige belangstelling
voor de internationale waarden. Mede daar
door steeg Philips later tot 62.30 en kwam
Kon. Olie op 163.50. Hoogovens echter zakte
in tot 96 maar Unilever liep op tot 99J50. Dit
alles bij kalme handel. De laagste koers
Kon. Olie gedurende de voorbeurs was 163.80,
voor Philips 61.30 en voor Unilever 93.80.
Van Wallstreet ging geen enkele stimulans
uit. De New Yorksc beurs reageerde maandag
üktïsch niet op de devaluatie van de Fran-
frank De markt sloot er lager bij gebrek
n kooplust. De omzet in New York
Ujoen aandelen was de laagste sinds
ms ecu au-] anderhalf jaar. De Nederlandse fondsen
v*. iaiwi/o&uw ren er merendeels lager doch dit werd gis
spoor-Utrecht zal moeten afvloeien, zal ir Lardinois. aan het produktschap voor ren jn Amsterdam genegeerd
lager zijn dan het aantal van 170 wiiir- siergewassen meegedeeld dat het voor- van de cultures moest HVA rulrn 2 punten
over tot dusver werd gesproken. Dit stel van het dagelijks bestuur van dit] prijsgeven op 70% De scheepvaartsector was
"erklaarde.de heer A. J. van «reuke-| schap, een verpiichtng inlevering van verdeeW Waarbij Nederland en Van Omme-
doch Holl. Amerika Lijn
Jen, districtsbestuurder van de metaal-1 tulpenplantgoed "in te 'stellen, voor hem
vakbond St-Eloy, dinsdagmiddag rut ai-onaanvaardbaar is. Een andere vorm
loop van het gesprek tussen de direc- van inlevering van plantgoed dan een
tie van Werkspoor en de vakbonden, vrijwillige kon liij niet accepteren.
Hoeveel mensen uiteindelijk ontslagen De voorzitter van het produktschap.
zullen worden, kon de heer Van Breu- de heer H. J. Hylkema. deelde dit dins-
groot aantal mensen bij Werkspoor of
in VMF-verband in dienst kan blijven.
Het gesorek van dinsdagmorgen in Bilt-
hoven, dat van 9 uur tot 12.15 uur duur
de. stond in hoofdzaak ln het teken
vs.n het beleid dat Werkspoor de af
gelopen jaren voerde. Daarover werden
door de bonden een aantal kritische
gen gesteld. Ook werd stilgestaan bij
huidige positie van Werkspoor.
Volgens de heer Van Breukelen staat
de directie positief tegenover de posi
tie van Werkspoor, terwijl de bonden
het vertrouwen hebben dat het bedrijf
wal uit de moeilijkheden zal komen.
Tussen de directie van Werkspoor er
de vakbonden zijn een aantal data af
gesproken waarop verdere besprekin
gen over de sluiting en zaken die hier
mee samenhangen, zoals ontslag en af
vloeiingsregelingen, zullen plaats heb
ben. Aan de zaak zelf moet dus nog
worden begonnen.
STAKERS PORT TALBOT
NOG NIET AAN DE SLAG
LONDEN (AFP-DPA) De sinds ze-
ien weken stakende hoogovenarbeiders
'an de Britse staalfabriek in Port Tal
bot (Wales) hebben dinsdag voor de
derde maal geweigerd liet werk te her
vatten.
Zij verwierpen bij handopsteken een be
roep tot werkhervatting van do voorzit
ter van een door de regering Ingestel
de commissie van onderzoek. Zij spra
ken zich eerder uit tegen bemiddeling
van het Britse vakverbond TUC en hun
elgan vakorganisatie. De staking heeft
de genationaliseerde British Steel Cor
poration tot dusver 51 miljoen gulden
aan produktieveriies gekost.
VERLIES BIJ BOUW
QUEEN ELIZABETH II
RUIM 8,5 MILJOEN
LONDEN (RTR) De bouwers
de Queen Elisabeth II' hebben
veel anders over dan een regeling voor
vrijwillige inlevering aan te nemen. Met
ingang van maandag aanstaande zullen
de tulpenkwekers hun overtollige plant
goed kunnen inleveren voor 75 cent per
kilo in de maten 5 tot en met 7 en voor
1.50 per kilo voor de maten 8 tot en
met 9.
EINDHOVEN (GPD) Door dc Fran
se devaluatie bestaat de mogelijkheid
dat de DAF-55 enkele tientjes goedko
per op de Nederlandse markt komt. Jn
dit type wordt een Renaultmotor ge
bouwd, die enkele honderden guldens
kost-
De Franse impovtwagens zouden even
eens in prijs kunnen zakken. Dat geldt
oor Simca's die rechtstreeks uil
Frankrijk komen maar niet voor types
waarvoor in de Beneluxlanden onderde
len worden gefabriceerd. De assembla
ge bestaat met name voor Renault. Ci
troen en Peugeot. Prijsverlaging voor
importwagens zou beperkt moeten wor
den tot af-fabrieksprijs in Frankrijk.
Dat bedrag, wordt zoals bekend nut in
voerrechten, belastingen, tranportkosten
en winst voor de importeur en de dea
ler verhoogd voordat de auto in Neder
land wordt verkocht,
zijn overigens niet no
mogelijk dat voor het zelfde" geld een
Rolt. Lloj-d terrein moesten prijsgeven. De
stastsfondsenmarlct was wederom over een
breed front gemakkelijker met weinig zaken.
Deli Mij. lag zwak in de markt op 56.10. Hei-
nekea had van winstnemingen te lijden
waardoor dit fonds f 2,50 inzakte tot 169.50.
KZ-Organon was gemakkelijker od *.35.20 en
KLM een halve gulden lager op 194.
De Auto Financier (incourant) heeft over
1968 het forse verlies van 1967 weten om te
buigen ia een winst van f 266 000 welk be
drag aan de reserves wordt toegevoegd. Er
wordt wederom geen dividendvoorstel ge
daan. Dc aandelen van deze maatschappij
werden op de incourante markt op 95 geadvi
seerd.
De markt sloot voor de internationale waar
den op vrijwel het hoogste punt van de dag.
AKU verliet de markt op 114,50, Hoogovens
herstelde zich weer tot 96,60. Unilever kwam
op 100.50. Philips werd op 62.50 verhandeld
en in Kon. Olie gingen op de valreep nog
2000 aandelen om op 165.10.
ANP-CBS BF'in.SINDICES
Intern, concerns
Industrie
Scheepv.
Bank- en verz.w.
Handel enz.
Algemeen
12-3
115.8
*.09.4
108.2
106.7
111.3
ROTTERDAM iQPD) Voor de twee
de achtereenvolgende maal heeft een de-
!-0a: e van de Vliegclub Rotterdam de
eerste vijf prijzen in de wacht gesleept
b:i de T.a.vjkse internationale rally
voor liclite vlieguuisfsn naar het Franse
niof it lui u11?™ i Coimar Maandagmiddag kwamen de
laatste vier vliegtuigen terug uit
Fv-anrjk.
Sect '66-1 'i
Ned '66-2 7
Ned '69 7
Ned '68 6%
Ned '68 6%-2
Ned '67 6%
Ned «5-1 5%
Ned 64-1 5%
Ned 58 4'j
Ned '59 i'i
\'ed '60-1 4',a
Ned '61 4%
S* Staff '47 3'.
sed '54-1-2 3'k
Ned '55-1 3'i
Ned "37 3
Jrootboek '46 3
N DoU '47 3
Converteerbare obligatie»
Geld.Z. 4% 87
Hoogovens 5% 91 91
Meelfabr. 6V4 89
Rijn-Schelde 7% 90b 90t
Wyers '66 6% 83 82
ACTIEVE AANDELEN
Bank- en kredietwezen
90% 9
BvNG '57 6
BvNG '58-*59
8vNG 66-1 7
BvNG '67-1-2
3vNG 63-1-2
BvNG '63-1 5'
BvNG '58 5%
BvNG '64 5%
Arnst. RubO.
HVA-mijen ver
AKU
Dell Mij e
Helneken
Hoogovens c
Kon Zout Org
Philip* gem.be>
Unilever c
Dordt Petr.
idem pref.
Kon. Petr.
HAL
KLM
KNSM
73% 73'j Ned Stv.
94% 94Ommeren c
39 n 39.7 Rott. Lloyd
89 39,1 Scheepv. Unle
98.90 98.60
35.60 1 35.50
62J 62.501
99 100.40
94% 93%
194,50} 194
108% 106%
Berkel Pat.
Blljdenst- W.
Bols
Bora Wehr7
Bredero'a b
B'Jhrra T
Bijenkorf e
Calvé c
Carpa garen
Cent Suiker
Cur Hand. Mi)
Fokker
Ford Ned.
Furncss
Gazelle rijw.
Geld v pap
Geld Tielens
Gist Brocades
Grinten v d.
Gruyter 8 cpr
Hagemeyer
Hero Cons.
Hoek's Mach.
Holec
Holl. Beton
Homburg
Hoogenbcsch
Hoogenstr.
fnterlas
Internatio
fb. Marljnen 102 1
Thorn- Dr VeroL 03.40
Trscotbest 110%
Udenhout 95
LT.lkap 89
Unilever 6 cp 78
Veneco 130 1 i:
Ver Machine 96
Ver Touw 103 1
Vlhamij 113 1
Vredest R. 140 1
Wereldhaven 49: 5
Mijnbouw
Bllliton 2e c
a petroleum
157.20 156
BUtTENL. CERTIFICATEN
Canada
Can, Pac. 74% 73
Inland Nat. Gas 12% !2%
fnt. Nickel 3737%
Shell OiJ 24% 24%
VERENIGDE STATEN
HyptheekbankeD
Pr. Gr. DW 6
Fr. Gr. DU 4%
West NO 3%
Handel, ndnstrel en
BP '66 7% 97%
KZK '63 6 89%
N. Gas U '66 6% 90%
Pgem '57 6 90%
Pgein '64 6 33
R.rijn pijpl S% 91
Scholt H '63 4% 33%b
KLM "68 7 92%
KLM 4% 94%
Premlcleningen
Alkmaar 62,j
A'dam '51 66
A'dam '56-1 63
Dordt '56 82
Eindhoven '54 62
D Haag '52-1 72»
'52-1 72
85%
79%
67%
Kemo Corset
234%
230
American En ka
42%
42%
NIET-ACTIEVE
AANDELEN
Kempen en Beg.
108 l
American Motor»
9%
9%
Belegriugsmljen
KN Papier
:Ï4
275
Am Tel. en Tel.
55
54%
KV Tapijt
88
90
Anaconda
30%
A!g. Fonds bez.
1130 1120
Lindeteves
145
'46
Atchts Top
27
Converto
915 910
Lijempf
175
Beth) Steel
3'.?«
3:%
Holland Fund
595 594
Lijm en Gel
103
104%
Chrysler
40%
41"
Net o
87.20 87,30
Meelfab. NB c
162
163
Cities Service
51%
51 %b
Robeco
236.50 235.50
Mee* Bouw
86
85
Colgate
47%
45%
Rolinco
2I:.50 212.50
Mosa
291 1
233
Columbia Gas
36%
Unitas
Muller Co nb
a:8
32!
Consol Electr.
UtUIco
"8.40 U8.50
Naarden
635
643
Dow Chem
73%
Europafonds
520 -322
Ned. Exp papier
100
95
Eastman Kodak
73
Eurunion
1236
Ned Kabel
290
293
Ford Motor
44%
Valeurop
Van Nelle
395
399
Gen Elec.
83
87%
97
99
Gen Motors
73%
Bank-, kredlet-
n verz.wczeD
85
85
Int Tel. en Tel
50%
30%
Alg Bank Ned.
256 255
Nutricta
326
336
Kennecoti
40
40
Nijverd-'.en Cate
34%
83%.
Nat. Distill.
28%
28
AMEV
16550 163.50
Overz. Gas
85.20
34.50
Pennsyiv. Rnl
43%
43%
Amrobank
54-50 54.70
Pakhoed H.
92.60
92.50
Pepsico
47 'i
Delta verz.groep
378 373
Palthe
64
62%
Radio Corp.
37%
Nat. Ned.
36 86.10
105 103
Philips gem.bez.
20.40
20.80
Republic Steel
40%
Ned. Midstb.
Pietersen Co
89%
89%
Shell Oil
60
e:%
Slavenburg
295% 196
Pont hout
266
165%
Sperrv Rand
45
45%
haak Co
175
•76
Standard Brands
44
44
Handel, industrie enz
n-Schelde
MI
Studebaker
3>t
Exo Mij
32.70
32.30
Sunr Mid
41%
Alb. Heijn
169,50 170.50
Schokbeton
175
174
Texas fns'.r.
123
120%
Amsl Droogd.
72% 72
Scholt Honig
60.10
60.10
Un, Pac. Rr.
434
Ballast-Nedam G
77.50 78.50
Simon de Wit
250%
250%
Westlngh Elec
39%
30%
Bensdorp Int,
265 1 156f
Stokvis
79
83%
Woolworth
56%
56%
8ergh en Jurg
131 282
St. sp. Twente
70
70%
CS Stee!
35
31%
- gedaan en bieden: 8gedaan laten:
bieden: l—laten; d— 21.52 van 69-59 gr 21-22.23: t— ex dlv.
dui-rde tot zatevdegmidcla.g. namen
l'-uim 30 vliegtuigen uit zes landen deel.
De vliegers "en ook vliegsters want
de vliegclub Rotterdam had ook een
vrouwelijke equipe moesten in twee-
en-een-halve dag zoveel mogelijk lan-
I ó.r.gen maken op zover mogelijk uit el
kaar liggende vliegvelden.
TOKIO (RTR) Bij overstromingenj Bovencl.en was er in de rally een traject
als gevolg van langdurige regenval zijn opgenomen, waarop steden moesten
,-v-p de in Japan tot (lusver 21 mensen om liet den herkend.
bouw van dit meest moderne liL\epassa-|leven gekomen en GO gewond. Achttien Als sluitstuk van de wedstrijd moesten
giersschip (er wereld een verlies van'personen worden vermist. Volgens de de deelnemers wijn proeven,
meer dan 8,5 miljoen gulden geleden, weersvoorspellingen zal de regen nog De vijf eerste prijzen werden gewonnen
Dit Is maandag bekendgemaakt deor de verseheïdenen dagen aanhouden. Op ve-! door de equipes:
Upper Olydc-tverven. een consortium van]le plaatsen zijn wegen en spoorwegen 1L. Smits uit Hazerswoude. J. Goele-
t, onbruikbaar. Zo zijn ruim 350 brug-lwij uit Vla.
werven dat met regeringssteun werkt, onbruikbaar,
in een verslag aan dc aandeelhouders. I gen weggeslagen.
Hei 65.000 ton grote schip, dat 255 mil-
joej*. gulden heeft gekost en aan bijna
2000 passa.geirs en 900 bemanningsle
den plaats biedt, heeft in mei, na tijd
rovende moeilijkheden, zijn eerste tocht
over de Atlantische Oceaan gemaald.
dingen en G. Kist uit Am
sterdam; 2. F. Lam uit Alphen aan de
Een aardbeving die zich dinsdagochtend Rijn en J. Roukens vilt Koudekerk aan
vroeg ten oosten van Hokkaido voor- de Rijn: 3. G. H. van Andel en G. van
deed, veroorzaakte enige kleine vloed- Aiidel uit Andel (N-Br): 4. L, A. Fon-
golven ïn Noord-Japan, zonder echter tijn uit Maasdijk en Jac. van Ham uit
slachtoffers te maken of 'schade aan te I Assendelf; 5 De dames I. Menge uit
richten. Delft en L. Loon uit Rotterdam.
ffijL [e™md!ng, De olie wordt tijde-
liiLW bi vaai'tUl= opgeslagen. Grote
kunnen in de dh'eci- onice.ving
IujLJ®„op^agsehip aan een boei af-
4 m I,;„i/V?n.eens met op da zeebo-
ïhii !t° v 'eidlngen met het opslag-
wSuniS ei! Dankzij de enorme
,let opslagschip wordt
"rlfaVl ila!c pompeapaclteit bc-
iw" Ja 9°00 ton par uur) kunnen
L| -mi Perl Uinnen zeer korte tijd
°P»">S«rt'P «'or-
bj°i>'n'0i?s.'a" °P zee '5 ln ontwikke
ld p net i5 voor het eerst, dat de
Groep zich op dit terrein
PJiLL'h'u voor ll-t eerst, dat de
E5tgM°e Groep zich op dit te:
i,'Sn «et ligt in de lijn
JSSssJ^.fae 'p?11»"""
-v. aai er in
isü4n^?i gvaartu1^en °P de-we-
zu"en verschijnen.
Vooniamelijk
'Ho liitn ri"' '"gore kosten heeft
NV' in 1068 een
Jaar werd 'a"1'1 van 206,200; vorig
1513,500, g 0011 v'firlies gelioekt van
daakle vu,
ri 1968 tot -r1'3 miljoen
^n de vennnni 5 flnancic!e positie
Ln commissflvf1 10 vtrfiterken stel-
»«k)S3e?n,e» di^tie voor de
torste liafiianr '"«""aten over het'
tergobloven bfi do Zi:in echter niet acJl",
ook dit jaar wrtnrii?nvachtinS'en zodal'
den vprvkcht uitkomsten wor-|
ICNSCHEDE (GPD) Het. indu
striegebied van Enschede giny
dinsdagmiddag deels verscholen
onder een zware rook, afkomstig
van een brand bij de chemische
industrie Fisher en Perbon aan de
binnenhaven. Door de nog onbe
kende oorzaak, gedacht wórdt aan
oververhitting, explodeerde een ral
oplosmiddel. Andere vaten en fles
sen met onder meer wasbenzine.
terpentine en aceton vlogen ui
brand en veroorzaakten hoog bo
ven het bedrijf uitslaande vlam
men. Een loods van golfplaten,
eveneens in gebruik voor opslag
van brandbare chemicaliën ging
verloren. De brandweer bestreed
hel vuur met groot materieel.
Daar aanvankelijk gevreesd werd
voor holontploffen van vaten met
giftige chemische stoffen was ook
de GGD met enige ziekenwagens
present, maar persoonlijke onge
lukken deden zich niet voor. De
grote rookontwikkeling trok veel
belangstellenden die onder andere
zagen hoe burgemeester mr. A. -7.
Vfeer zich op de hoogte kwam
stellen. De schade is vrij aanzien
lijk. (foto).
ENSCHEDE (GPD) De NV Neder
landse fabriek van isolatiematerialen
Gebr. Kooy in Enschede heeft opdracht
gekregen 'van het Duitse vleeswaren-
concern Schweisfurth in Herten voor de
isolatie van te bouwen vriesruimten.
De bierbrouwerij Stella Artois in Leu
ven gaf opdracht voor de isolatie van
nieuwe bieropslagkelders. Het gaat hier
om opdrachten ter waarde van enkele
miljoenen guldens, die werden verkre
gen in concurrentie met grote buiten
landse bedrijven.
RIJK BEKRACHTIGT
HOGER TANKERTARIEF
IN ROTTERDAM
ROTTERDAM (GPD) Het ministe
rie van economische zaken lieeft goedge
keurd dat Rotterdam liet zeehavengeld-
tarief voor tankschepen die ruwe olie
aanvoeren, met ingang van 1 septem
ber 1969 verhoogt.
De gemeenteraad van Rotterdam be
sloot 5 juni tot deze verhoging, die een
uitvloeisel is van de'speciaal voor grote
tankschepen gegraven vaargeul voor de
mond van d'e Nieuwe Waterweg. De
gemeenteraad had de verhoging al op
1 juli 1969 willen doen ingaan.
DIVIDENDEN
SIXGKEP Uit de jaarcijfers van
Slagkep Tin Maatschappij blijkt c
1968-'69 een winst van 220.297 (vorig
jaar ƒ206.997). Voorgesteld wordt het
dividend met één procent te verhogen
tot dertien procent.
Het aandelenbezit in de NV Billiton
Maatschappij bleef gedurende het boek
jaar ongewijzigd. D?. boekwaarde be
draagt onveranderd 566.000. De koers
waarde van deze aandelen bedroeg per
30 juni 1969 ca 8.1 miljoen (vorig
jaar 7,7 miljoen).
Hercules Inc. te Wilmington - Delaware. A'S (de moedermaatschappij van Her
cules NV in Den Haag mtt produktiebedryven ïn Middelburg en Zwjjndrecht),
is een nauwe samenwerking aangegaan met het Franse bedryf Erpac SA.
dat is gevestigd in Wasquelial bij Lille. Erpac SA is een van de meest vooraan
staande l>edrijven op het gebied van waterbehandeling in Ivrankrijk. Het, heeft
zich gespecialiseerd op de dienstverlenende sector. Naast technische, en eco
nomische dienstverlening, houdt het ljedrijf zich ook bezig met de behandeling
van industrieel afvalwater. In Wasquehal heeft Erpac SA grote chemische
en fysische laboratoria tot haar beschikking.
In 1968 vormde Hercules Europese SA in Brussel een .watermanagement di
vision", met het doel alle Europese activiteiten op dit gebied te coördineren en
nieuwe activiteiten te ontwikkelen, waardoor aan cliënten een veelomvatten
de service op het gebied van de waterbehandeling geboden kon worden. De
introductie van deze veelomvattende service viel samen met de tendens naar
centralisatie op het gebied van de Europese waterbehandeling. Met de nieuwe
groep, .aldus een communiqué van Hercules', heeflt de cliënt een pakket diens
ten tot zijn beschikking, dat bestaat uit een optimale combinatie van tech
nisch vakmanschap en in Europa en de Verenigde Staten opgedane ervaring.
Tot de diensten die de nieuwe groep kan verlenen, zullen ook behandelingssys
temen voor de conditionering van industrieel afvalwater behoren. Deze sys
temen, die zowel in Europa als in de Verenigde Staten zijn ontwikkeld, zijn
gebaseerd op een grotp chemische produkten met gepatendeerde samenstellingen.
De nieuwe, groep zal voor cliënten ook waterbehandelingsinstaliaties ontwer
pen en het toezicht houden op de bediening van deze installaties.
Research en ontwikkelingsactiviteiten zullen zorgen voor nieuwe ontwikkelingen
in dc water - technologie. Deze zijn noodzakelijk om een industrieel milieu van
verantwoord niveau zeker te stellen tegen voor de industrie aanvaardbare
kosten'.
Even puzzelen
vt
a
Horizontaal: 1 vochtig warm; 5 pres
sie; 9 voor (Latijn); 10 vlug; 11 vz.;
13 pers. vow.14 spil: 15 ongenoemde;
16 -water in Utrecht; 18 snijmiddel; 19
lof en eer; 21 plezier: 22 rond voor
werp: 23 divan: 26 lui: 30 soort pape
gaai: 33 stuk hout; 34 maanstand: 35
bep. onderwijs; 38 oudste; 39 lofzang:
40 onderscheiding; 42 zelfverloochening:
43 openhartig.
Vorticaat: 1 elegantie; 2 doodmoe; 3
akelig: 4 vergrootglas; o koffiedik: 6
bijenprodubt; 7 waterpeil; 8 genegen
heid: 12 nieuw iGr.); 15 ontkenning;
pers. vnw.: IS titel; 20 stomp; 23
sprong; 24 zwaardwalvis; 25 zangnoot;
2? geheel; 28 oogholte: 29 lus; 31 worm;
32 plaats in Gelderland; 37 grondsoort;
vw.; 41 deel van mast.
De oplossing van de vorige puzzel is:
ABIDA 11 v Seattle n
Balboa
ACHILLES II v Bremen n
Rotterdam
ACILA 12 verm v
Kopenhagen
ACTEON 11 v Pt Couronne
n Thameshaven
ADARA Tl zvv Kp Verdische
eil
ADONIS 10 v Amsterdam n
Izm:r
ALCHIBA 11 v Montevideo
n Santos
ALGOL :o te Amsterdam
ALGORAB 11 240 m zw
Lissabon
AMSTELPARK 11 le
Hsinkïang
A.MSTELSTAD pass 12 Kp
de Goede Hoop n Durban
ANDIJK 12 Lissabon venv
ANGOLAKUST 11 50 m z
Barcelona
ANNENKERK 10 v
Amsterdam -n Kaapstad
ARES 12 te Arica
ATTIS 1! v Famagusta n
Hamburg
BANGGAI 12 te
BARE'NDRÊCHT 11 200 m
zo Sabala
BENGALEN 9 te Rotterdam
CHEVRON ARNHEM 11 300
in ono Mogadiscio
CHEVRON MADRID 12 vn
Rasnaluf n Europoort
CHEVRON NAPELS 11 17 m
zzo Kaap de Goede Hoop
CAMEROENKUST 11 ta.
Porto Cabelïo
CAMITIA 32 v Kopenhagen
te Wilemstad verw
CA-MPHUYS 12 te Beira
CAPISTERIA pass 11
Scheveningen n Gamba
CERES 12 te Hamburg
CHEVRON EINDHOVEN 11
vn Honolulu n
Bandarmashar
CHEVRON LEIDEN II 45 m
w Sabang
CHIRON 11 v Miami n
CINULIA 1! v Mohammedia
n Curacao
DAPHNE li 240 rn z
Las Palmas
DAPHNIS 10 te Amsterdam
DINTELDIJK 10 v
.Rotterdam n Londen
DIONE U 730 m zw Padans
DOMBURGH 10
Rotterdam n Bantry Bav
DORDRECHT 11 450 m w
Broome
ELISABETH BROERE 11 v
Immingham te Rotterdam
BSSO AMSTERDAM II te
Aruba
ESSO DEN EAAG 12 te
Brega
ESSO ROTTERDAM 12 te
Las Palmas ver.v
GAASTERKERK 12 te
Sassandra
GAASTERLAXD pass i:
Ouessant n Amsterdam
GAROET 11 te Monrovia
GOEREE 11 420 m ono
Tokio
GULFHANSA 12 te Bantry
Bay
GULF HOLLANDER U 360
m wnw Walvisbaai
GULF ITALIAN 11 380 m
w v Melbourne
GULF SWEDE 12 te
Mlïfordhaven
HOLLANDSDREEF II 330 m
nno Guam
JOHANNES FRANS 11 600
m w Philadelphia
JOSEPHINE II 160 m nntv
Cristobal
KALYDON 11 te Punta
Cardon
KARACHI 11 715 m nw
Kaapstad
KATSEDIJK 9 te Rotterdam
KEIZERS WAARD 12 te
Kopenhagen verw
KENIA i: te Saigon
KERKEDIJK II v Fortaleze
n Tenerlfe
KHASIELLA !1 Pta Cardon
n Kaapstad
KORATIA 12 v Miri n
Singapore
KORENDIJK 12 te
Morehead City
KORENIA 13 Singapore
KOROVINA 10 v Rotterdam
n Thameshaven
KOSSMATELLA II 400 m w
Bombay
KOUDEKERK 11 v Livorno
n Genua
KREON tl v Gualra n
Guanta
KYLIX 11 te Dampier
LAARDERKEP.K 12 v
Rotterdam n Bui hire
LADON Paulsboro verw
LEIDERKERK 12 v Londen
n Kaapstad
LOIRELLOYD 11 270 m w
Ouessant
MAD1SONLLOYD 9 te
Amsterdam
MARON 9 v Amsterdam n
West-Indlë
MARVA II v- Gdynia te
Rotterdam
MERWELLOYD 11 270 m O
Ceylon
MINOS 11 v Hamburg n
Patras
MUSILLOYD 13 v Cristobal
n New Orleans
NEDER EEMS N v
Abudhabi n Dubal
NEDER RHONE 12 te
Shimizu
NF.PTUNUS 12 te
Port of Spain
NIEUW AMSTERDAM te
Rotterdam
ONOBA 10 v Rotterdam n
Gamba
Pusan
OSIRIS 12 dw v Ouessant a
Harncj rg
PALAMEDES pass II
San Miguel Az n Delfzijl
PERICLES 12 te Calao
PHILIPPIA 11 357 m nw
Lissabon
PRLNS der NEDERLANDEN
11 v Kingston n
Amsterdam
PRINSES MARIA 12 v
Alicante n Barcelona
PURMEP.EXD 11 v
Liverpool n Frederlcia
ROTTI li 225 m zw Wojima
ROTTERDAM 11 v
Bermuda n SI Maarte
RIJNDAM 10 v New York
n Le Ha (Te
SCHELDELLOYD 22 v
Livorno n Rotterdam
SCHIELLOYD 11 550 m nw
SENEGALKUST 11 v
Le Havre n Antwerpen
SEPIA li v Kaapstad n
Mena al Ahmadi
SERVAASKERK 11 te
Roiterria :n
SLMOXSKERK 11 v
Hamburg n Bremen
SLOTERKERK It
n Yokohama
SPAARNEKERK 9 V
Rotterdam n Singapore
STATENDAM 12 te
Lissabon
STRAAT ACCRA 13 te
Adelaide verw
STRAAT A.MSTERDM 1!
1000 m zw Cocos eil
STRAAT CHATHAM 11 250
m Guadalcanal
STRAAT COLOMBO 12 te
Cochin
STRAAT FLORIDA 11 te
Hongkong
STRAAT LEMAÏRE 12 te
3ankok verw
STRAAT HOLLAND 11 V
Durban n Singapore
STRAAT TORRES 11 v
Abudhadi n Bcira
TIIEROX 12 le Kingston
THEMIS II te Antwerpen
THUREDRECHT 11 v 3rake
n Hamburg
TJINEGARA 12" te
Dar es Salaam verw
TJIWANGI 1 n Keelung
TOGOKUST 12 te Abidjan
TYRO 9 v Rotterdam n
Belfast
ULYSSES 12 te Amsterdam
VAN RIEBEECK 12 v
Kuwait n Horramshar
WESTERTOREN II v
Rio de Janeiro n Santos
WILLEMSKERK U te
Hamburg
WISSEKERK 13 te Risdan
WÓNOSARI 12 te
Rotterdam
ZONXEKERK 12 te
Kaapstad
HOOG EN LAAG WATER
NAP
uur cm uur cm
2.43 211 15.00 210
3.18 226 15.32 225
4.12 154 16.22 140
3.55 242 16.08 237
4.28 184 16.45 171
uur cm
9.05 171
9.39 184
9.38 139
10.10 198
10.03 158
NAP
uur cm
21.35 210
22.14 223
22.07 172
22,44 236
22.25 194