Weinig of geen prijsverlagingen' Amsterdamse effectenbeurs Hercules en Erpac werken samen bij .waterbehandeling' Wellicht spoor van bende valsemunters ctii laat eerste leel olieopslag- schw te water JiSCSo. af^,cverd' in d2 NIET ALLE 170 I Minister is teêen MAN OP STRAAT verplicht inleveren BIJ WERKSPOORt van tulbenplantgoed Franse auto's en DAF mogelijk goedkoper Nederlands succes in vliegtuig-rally Overstromingen in Janan: 21 doden Ie Auto Financier weer winst Milj oenenorders voor bedrijf in Enschede 4 r it j* IS MT r Lxjt •II I I «00 KTkEri aa 1 H r*l si r0l Waar zijn onze schepen? ;u=' «ICENSDAG 13 AUGUSTUS 1969 PROVINCIAL ZEEUWSE COURANT |3 KAM »1, f 15.» f U,» 1 FRANSE AUTOFABRIKANTEN: RENAULT EN 'EUGEOT GEVEN PRIJSGARANTIE PEN HAAG (ANP) Wat zijn gevolgen van de devaluatie in ankrijk op de prijzen van de anse automobielen, die in ons nd worden verkocht? Zegt de niet in de verkoopprijzen in het bui tenland doorberekend. De voornaamste factor, die hel niet waarschijnlijk maakt dat Renault Ne derland belangrijke prijsverlagingen zal kunnen doorvoeren, is het feit, dat een groot deel van de in Nederland verkoch te Renaultauto's in de fabriek in Ha ren in België worden geassembleerd en dat uiteraard het devaluatievoordeel niet van toepassing is op het in Bel gië uitgevoerde deel van de produktie. Uitstel Simca-Nederland merkt onder r ederlandse vestiging van Sim- volgende op: door de opeenvolgende stij- 1 i mAa_i .„aorcphiinliilro ^n»en 'm de produktiekosten. die het dat het meest W aarscnynlljke gevolg waren van de gebeurtenissen in ;volg ill het gunstigste geval, 'en van ,de huidige incuiwende verkoopprijzen' zal jn, en is Citroen in Amsterdam «EN... in mening, dat waarschijnlijk reen prijsverlaging voor dit merk ^verwachten is, Renault en Peu- geven hun Nederlandse ko- de garantie, dat zou zich lor 1 oktober a s een prrjsver- ing voordoen, zij van deze prijs- zullen meeprofiteren. 179,0 sciiiilende factoren, zo zegt Renault Nederland, maken het niet waar- ailj'ic dat dit bedrijf als gevolg van ijaluatie belangrijke prijsverfagin- .al kunnen doorvoeren, hoewel er rrlijk altijd de mogeüjklieid van prijsherziening blijft bestaan. Om luiten de absolute zekerheid te ge- dat zij niet door eventuele gevol- m de devaluatie wordt gedupeerd, de directie van Renault-Neder- ft'V besloten een prijsgarantie te, i kt 1 oktober. Dit betekent, zo afdeilnj ;de directie aan haar mededeling, dat bij een eventuele prijsverla-, tóór die datum aan alle kopers terugwerkende kracht tot 11 au-| a het verschil tussen de door hen ■Ide prijs en de nieuwe prijs via dealer-organisatie wordt geresti- Alle bestellingen na maandag 249,c( k?js'.us genoteerd vallen onder de- u ljsgarantie. standpunt wordt ingenomen JRI importeur van Peugeot, die zijn |H n heeft laten weten geen prijs- IIU Diering te venvachten. Mocht zich lll|ftvoor 1 oktober toch een prijs- p» voordoen, dan geeft lnj de !tia nu de garantie, dat ook zij prijsverlaging zullen meepro- van het vorige jaar in Frankrijk, .had reeds In mei-juni van dit jaar een aanzienlijke verhoging in de verkoop prijzen moeten worden doorgevoerd. De Slmcafabrieken hadden deze beslissing echter tot de maand september willen uitstellen. Thans is te voorzien dat de devaluatie opnieuw de productiekosten zal doen stijgen als gevolg van de be taling voor grondstoffen, halffabrikaten en eindproducten, die Simca in de an dere landen van de EEG koopt, om haar fabricage te verzekeren. Cltroën in Amsterdam wees er by zyn uitspraak op, dat men in verband meit de vakantiesluiting van het bedrijf in Frankrijk geen contact heeft gehad, m*ar dat men op grond van verschil lende factoren van mening is, dat waar schijnlijk geen prijsverlaging is te ver- ROERMOND (GPD) De Westdultse politie heeft niet de arrestatie vnn een dertigjarige Italiaanse kelner uit Frank furt eon spoor te pakken dat kan lel den tot het oprollen van een bende die de afgelopen veertien dagen in Neder- j land en West-Duitslnnd een groot, aan tal valse 50-markbiljetten in omloop heeft gebracht. De Italiaan werd door rechercheurs in de kraag gegrepen toen hij in een wa- j venhuis in Mannheim kleine aankopen niet zo'n vals bankbiljet wilde betalen. Een tweede man die samen met de kelner daar inkopen deed vluchtte de winkel uit en kon in de drukke win kelstraat ontkomen Tijdens die vlucht dwarrelden 26 snel weggeworpen na maak bankbiljetten achter hem aan. fn Nederland en West-Duitsland is nu al voor ongeveer tienduizend marken aan vals geld achterhaald. Ir. Neder land werd het tussen 1 en 6 augustus in Tegelen. Reuver, Weert, Ede, Nijme- gen, Zandvoort en Scheveningen door een naar schatting 40 tot 45-jarisrc Duitser als betaalmiddel gebruikt bij winkeliers en banken. Alleen in Weert zijn tot nu toe 3,1 vijü.en 50-markbil jet ten tussen geldafdrachten van midden standers bij verschillende banken ont dekt. Dezelfde ,Het staat na een grondig onderzoek met zekerheid vaat dat de in West- Duitsland en Nederland verspreide na bootsingen van 50-mark biljetten de zelfde falsificatie zijn', zei maandag een functionaris van de afdeling vals geld van de centrale recherche in Stuttgart De onder-afdeling opsporingsbijstand van het ministerie van justitie in Den Haag stuurde vorige week enige in Ne derland verspreide' valse bankbiljetten voor zo'n vergelijkend onderzoek op naar Interpol-Wiesbaden. Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN AMSTERDAM (ANP) Londen §{628.G2New Vork 3.61,:—3.6118, Montreal 3.33^,-3.35,-t. Parijs 65.23',36523'-. Brussel 7.'.7%— 7.17*,. Frankfort 1)0.63', j—90.68'-j, Stockholm 60.36',;69.911;, Züricii 33.03';—34.00', i. Milaan 57.46:.j— 57.41';. Kopenhagen 47.0848.03, Oslo 50.58%—50.63%. Wenen 33.99', —14.00%, Lissabon 12.74%—12.76%. Concurrentie muit Nederland was van oordeel. 1 het feit, dat de devaluatie van IFranse frank volkomen onver- ah'v werd aangekondigd in een pe- 'e dat de meeste fabrieken, zoals Renault wegens de vakantie zijn sloten, het uitermate moeilijk naak' het effect van deze maatre den op korte t la Ten aanzien van de prijzen van de auto's op de exportmarkten merkt Renault bovendien op. dat deze steeds beïnvloed worden door de con- (urrentiepositie op een bepaalde markt, Zo zijn bijvoorbeeld de re- «nte verhogingen van de kostprijs door loonstijgingen in Frankrijk ook ter di' IWERDAM (ANP) Bij de Rot- flamwlic Droogdok Maatschappij NV P op dinsdag 26 augustus (om 16.00 p), het door <le RDM gebouwde deel a's werelds grootste opslagschip voor nolle to water gaan. De RDM bouwt ^twaalfde deel van liet vaartuig en moord eveneens de RDM he- .jt de Rijn-Schelde Groep, het rrnde deel. Opdrachtgever is Mo- [WTstkors Ltd. te Bermuda, g1de opdracht voor dit schip jCO tdw. is circa dertig miljoen sn gemoeid. Aan boord komt accom- aht voor 56 bemanningsleden. De W'tóWigtiel'd op 26 augustus zal Wen verricht door mevrouw B. Bou- JB*n4Kw&, echtgenote van de seore- wuvanfe ondernemingsraad van de bedragen respectievelijk ameter. Na koppeling van belde 'wa ui het gevaarte worden afge- [-Wwa waarbij Wdlton-Fijenoord een «painde .treatment plant' aan boord Tg astalleren, een installatie waarin ste-w?. r,elnlS'Dg van de ruwe olie rS« i'V,Aangez'en de opdracht voor liftim ;3tie "ikelc weken geleden rvsG i za' bet complete opslag- Kgtnige-maanden later dan in de be- wordt ingezet bij de olie- Sf'n Peraiche Golf. Het op- tomS.T?- af=emeai'd bij oliebron- door middel van op de zee- inen in leidingen met deze bro.n- 'n verbind in* De olie wordt tljde- r opgeslagen. Grote tli Ij» y van dei DEN I-IAAG (ANP) Tijde: jij Werk-I diêiitic lieel'i Ui: minister vu.i UILTHOVEN (GPD) Het aantal mensen dat door de sluiting struetiei INTERNATIONALS GOED PRIJSHOUDEND De koersfluctuaties van de Internationale waarden hebben gisteren ten opzichte van het slotniveau niet veel te betekenen gehad. Ze bleven merendeels binnen nauwe grenzen. De handel gaf een lusteloze aanblik. De ko pers hielden zich grotendeels afzijdig, bij ge brek aan stimulerende bedrijfsnieuws. Toch viel de stemming, die goed prijshoudend was niet tegen. AKU verbeterde 2 dubbeltjes tot 114 en he'.zelfde deed Hoogovens op 96.50. Philips echter moest wat aanbod verwerken waardoor 40 cent lager werd ingezet op 61.60. ümlever was goed prijshoudend op 99.10 evenals Kon. Olie op 164.60. Hel buitenland toonde, evenals maandag, enige belangstelling voor de internationale waarden. Mede daar door steeg Philips later tot 62.30 en kwam Kon. Olie op 163.50. Hoogovens echter zakte in tot 96 maar Unilever liep op tot 99J50. Dit alles bij kalme handel. De laagste koers Kon. Olie gedurende de voorbeurs was 163.80, voor Philips 61.30 en voor Unilever 93.80. Van Wallstreet ging geen enkele stimulans uit. De New Yorksc beurs reageerde maandag üktïsch niet op de devaluatie van de Fran- frank De markt sloot er lager bij gebrek n kooplust. De omzet in New York Ujoen aandelen was de laagste sinds ms ecu au-] anderhalf jaar. De Nederlandse fondsen v*. iaiwi/o&uw ren er merendeels lager doch dit werd gis spoor-Utrecht zal moeten afvloeien, zal ir Lardinois. aan het produktschap voor ren jn Amsterdam genegeerd lager zijn dan het aantal van 170 wiiir- siergewassen meegedeeld dat het voor- van de cultures moest HVA rulrn 2 punten over tot dusver werd gesproken. Dit stel van het dagelijks bestuur van dit] prijsgeven op 70% De scheepvaartsector was "erklaarde.de heer A. J. van «reuke-| schap, een verpiichtng inlevering van verdeeW Waarbij Nederland en Van Omme- doch Holl. Amerika Lijn Jen, districtsbestuurder van de metaal-1 tulpenplantgoed "in te 'stellen, voor hem vakbond St-Eloy, dinsdagmiddag rut ai-onaanvaardbaar is. Een andere vorm loop van het gesprek tussen de direc- van inlevering van plantgoed dan een tie van Werkspoor en de vakbonden, vrijwillige kon liij niet accepteren. Hoeveel mensen uiteindelijk ontslagen De voorzitter van het produktschap. zullen worden, kon de heer Van Breu- de heer H. J. Hylkema. deelde dit dins- groot aantal mensen bij Werkspoor of in VMF-verband in dienst kan blijven. Het gesorek van dinsdagmorgen in Bilt- hoven, dat van 9 uur tot 12.15 uur duur de. stond in hoofdzaak ln het teken vs.n het beleid dat Werkspoor de af gelopen jaren voerde. Daarover werden door de bonden een aantal kritische gen gesteld. Ook werd stilgestaan bij huidige positie van Werkspoor. Volgens de heer Van Breukelen staat de directie positief tegenover de posi tie van Werkspoor, terwijl de bonden het vertrouwen hebben dat het bedrijf wal uit de moeilijkheden zal komen. Tussen de directie van Werkspoor er de vakbonden zijn een aantal data af gesproken waarop verdere besprekin gen over de sluiting en zaken die hier mee samenhangen, zoals ontslag en af vloeiingsregelingen, zullen plaats heb ben. Aan de zaak zelf moet dus nog worden begonnen. STAKERS PORT TALBOT NOG NIET AAN DE SLAG LONDEN (AFP-DPA) De sinds ze- ien weken stakende hoogovenarbeiders 'an de Britse staalfabriek in Port Tal bot (Wales) hebben dinsdag voor de derde maal geweigerd liet werk te her vatten. Zij verwierpen bij handopsteken een be roep tot werkhervatting van do voorzit ter van een door de regering Ingestel de commissie van onderzoek. Zij spra ken zich eerder uit tegen bemiddeling van het Britse vakverbond TUC en hun elgan vakorganisatie. De staking heeft de genationaliseerde British Steel Cor poration tot dusver 51 miljoen gulden aan produktieveriies gekost. VERLIES BIJ BOUW QUEEN ELIZABETH II RUIM 8,5 MILJOEN LONDEN (RTR) De bouwers de Queen Elisabeth II' hebben veel anders over dan een regeling voor vrijwillige inlevering aan te nemen. Met ingang van maandag aanstaande zullen de tulpenkwekers hun overtollige plant goed kunnen inleveren voor 75 cent per kilo in de maten 5 tot en met 7 en voor 1.50 per kilo voor de maten 8 tot en met 9. EINDHOVEN (GPD) Door dc Fran se devaluatie bestaat de mogelijkheid dat de DAF-55 enkele tientjes goedko per op de Nederlandse markt komt. Jn dit type wordt een Renaultmotor ge bouwd, die enkele honderden guldens kost- De Franse impovtwagens zouden even eens in prijs kunnen zakken. Dat geldt oor Simca's die rechtstreeks uil Frankrijk komen maar niet voor types waarvoor in de Beneluxlanden onderde len worden gefabriceerd. De assembla ge bestaat met name voor Renault. Ci troen en Peugeot. Prijsverlaging voor importwagens zou beperkt moeten wor den tot af-fabrieksprijs in Frankrijk. Dat bedrag, wordt zoals bekend nut in voerrechten, belastingen, tranportkosten en winst voor de importeur en de dea ler verhoogd voordat de auto in Neder land wordt verkocht, zijn overigens niet no mogelijk dat voor het zelfde" geld een Rolt. Lloj-d terrein moesten prijsgeven. De stastsfondsenmarlct was wederom over een breed front gemakkelijker met weinig zaken. Deli Mij. lag zwak in de markt op 56.10. Hei- nekea had van winstnemingen te lijden waardoor dit fonds f 2,50 inzakte tot 169.50. KZ-Organon was gemakkelijker od *.35.20 en KLM een halve gulden lager op 194. De Auto Financier (incourant) heeft over 1968 het forse verlies van 1967 weten om te buigen ia een winst van f 266 000 welk be drag aan de reserves wordt toegevoegd. Er wordt wederom geen dividendvoorstel ge daan. Dc aandelen van deze maatschappij werden op de incourante markt op 95 geadvi seerd. De markt sloot voor de internationale waar den op vrijwel het hoogste punt van de dag. AKU verliet de markt op 114,50, Hoogovens herstelde zich weer tot 96,60. Unilever kwam op 100.50. Philips werd op 62.50 verhandeld en in Kon. Olie gingen op de valreep nog 2000 aandelen om op 165.10. ANP-CBS BF'in.SINDICES Intern, concerns Industrie Scheepv. Bank- en verz.w. Handel enz. Algemeen 12-3 115.8 *.09.4 108.2 106.7 111.3 ROTTERDAM iQPD) Voor de twee de achtereenvolgende maal heeft een de- !-0a: e van de Vliegclub Rotterdam de eerste vijf prijzen in de wacht gesleept b:i de T.a.vjkse internationale rally voor liclite vlieguuisfsn naar het Franse niof it lui u11?™ i Coimar Maandagmiddag kwamen de laatste vier vliegtuigen terug uit Fv-anrjk. Sect '66-1 'i Ned '66-2 7 Ned '69 7 Ned '68 6% Ned '68 6%-2 Ned '67 6% Ned «5-1 5% Ned 64-1 5% Ned 58 4'j Ned '59 i'i \'ed '60-1 4',a Ned '61 4% S* Staff '47 3'. sed '54-1-2 3'k Ned '55-1 3'i Ned "37 3 Jrootboek '46 3 N DoU '47 3 Converteerbare obligatie» Geld.Z. 4% 87 Hoogovens 5% 91 91 Meelfabr. 6V4 89 Rijn-Schelde 7% 90b 90t Wyers '66 6% 83 82 ACTIEVE AANDELEN Bank- en kredietwezen 90% 9 BvNG '57 6 BvNG '58-*59 8vNG 66-1 7 BvNG '67-1-2 3vNG 63-1-2 BvNG '63-1 5' BvNG '58 5% BvNG '64 5% Arnst. RubO. HVA-mijen ver AKU Dell Mij e Helneken Hoogovens c Kon Zout Org Philip* gem.be> Unilever c Dordt Petr. idem pref. Kon. Petr. HAL KLM KNSM 73% 73'j Ned Stv. 94% 94Ommeren c 39 n 39.7 Rott. Lloyd 89 39,1 Scheepv. Unle 98.90 98.60 35.60 1 35.50 62J 62.501 99 100.40 94% 93% 194,50} 194 108% 106% Berkel Pat. Blljdenst- W. Bols Bora Wehr7 Bredero'a b B'Jhrra T Bijenkorf e Calvé c Carpa garen Cent Suiker Cur Hand. Mi) Fokker Ford Ned. Furncss Gazelle rijw. Geld v pap Geld Tielens Gist Brocades Grinten v d. Gruyter 8 cpr Hagemeyer Hero Cons. Hoek's Mach. Holec Holl. Beton Homburg Hoogenbcsch Hoogenstr. fnterlas Internatio fb. Marljnen 102 1 Thorn- Dr VeroL 03.40 Trscotbest 110% Udenhout 95 LT.lkap 89 Unilever 6 cp 78 Veneco 130 1 i: Ver Machine 96 Ver Touw 103 1 Vlhamij 113 1 Vredest R. 140 1 Wereldhaven 49: 5 Mijnbouw Bllliton 2e c a petroleum 157.20 156 BUtTENL. CERTIFICATEN Canada Can, Pac. 74% 73 Inland Nat. Gas 12% !2% fnt. Nickel 3737% Shell OiJ 24% 24% VERENIGDE STATEN HyptheekbankeD Pr. Gr. DW 6 Fr. Gr. DU 4% West NO 3% Handel, ndnstrel en BP '66 7% 97% KZK '63 6 89% N. Gas U '66 6% 90% Pgem '57 6 90% Pgein '64 6 33 R.rijn pijpl S% 91 Scholt H '63 4% 33%b KLM "68 7 92% KLM 4% 94% Premlcleningen Alkmaar 62,j A'dam '51 66 A'dam '56-1 63 Dordt '56 82 Eindhoven '54 62 D Haag '52-1 72» '52-1 72 85% 79% 67% Kemo Corset 234% 230 American En ka 42% 42% NIET-ACTIEVE AANDELEN Kempen en Beg. 108 l American Motor» 9% 9% Belegriugsmljen KN Papier :Ï4 275 Am Tel. en Tel. 55 54% KV Tapijt 88 90 Anaconda 30% A!g. Fonds bez. 1130 1120 Lindeteves 145 '46 Atchts Top 27 Converto 915 910 Lijempf 175 Beth) Steel 3'.?« 3:% Holland Fund 595 594 Lijm en Gel 103 104% Chrysler 40% 41" Net o 87.20 87,30 Meelfab. NB c 162 163 Cities Service 51% 51 %b Robeco 236.50 235.50 Mee* Bouw 86 85 Colgate 47% 45% Rolinco 2I:.50 212.50 Mosa 291 1 233 Columbia Gas 36% Unitas Muller Co nb a:8 32! Consol Electr. UtUIco "8.40 U8.50 Naarden 635 643 Dow Chem 73% Europafonds 520 -322 Ned. Exp papier 100 95 Eastman Kodak 73 Eurunion 1236 Ned Kabel 290 293 Ford Motor 44% Valeurop Van Nelle 395 399 Gen Elec. 83 87% 97 99 Gen Motors 73% Bank-, kredlet- n verz.wczeD 85 85 Int Tel. en Tel 50% 30% Alg Bank Ned. 256 255 Nutricta 326 336 Kennecoti 40 40 Nijverd-'.en Cate 34% 83%. Nat. Distill. 28% 28 AMEV 16550 163.50 Overz. Gas 85.20 34.50 Pennsyiv. Rnl 43% 43% Amrobank 54-50 54.70 Pakhoed H. 92.60 92.50 Pepsico 47 'i Delta verz.groep 378 373 Palthe 64 62% Radio Corp. 37% Nat. Ned. 36 86.10 105 103 Philips gem.bez. 20.40 20.80 Republic Steel 40% Ned. Midstb. Pietersen Co 89% 89% Shell Oil 60 e:% Slavenburg 295% 196 Pont hout 266 165% Sperrv Rand 45 45% haak Co 175 •76 Standard Brands 44 44 Handel, industrie enz n-Schelde MI Studebaker 3>t Exo Mij 32.70 32.30 Sunr Mid 41% Alb. Heijn 169,50 170.50 Schokbeton 175 174 Texas fns'.r. 123 120% Amsl Droogd. 72% 72 Scholt Honig 60.10 60.10 Un, Pac. Rr. 434 Ballast-Nedam G 77.50 78.50 Simon de Wit 250% 250% Westlngh Elec 39% 30% Bensdorp Int, 265 1 156f Stokvis 79 83% Woolworth 56% 56% 8ergh en Jurg 131 282 St. sp. Twente 70 70% CS Stee! 35 31% - gedaan en bieden: 8gedaan laten: bieden: l—laten; d— 21.52 van 69-59 gr 21-22.23: t— ex dlv. dui-rde tot zatevdegmidcla.g. namen l'-uim 30 vliegtuigen uit zes landen deel. De vliegers "en ook vliegsters want de vliegclub Rotterdam had ook een vrouwelijke equipe moesten in twee- en-een-halve dag zoveel mogelijk lan- I ó.r.gen maken op zover mogelijk uit el kaar liggende vliegvelden. TOKIO (RTR) Bij overstromingenj Bovencl.en was er in de rally een traject als gevolg van langdurige regenval zijn opgenomen, waarop steden moesten ,-v-p de in Japan tot (lusver 21 mensen om liet den herkend. bouw van dit meest moderne liL\epassa-|leven gekomen en GO gewond. Achttien Als sluitstuk van de wedstrijd moesten giersschip (er wereld een verlies van'personen worden vermist. Volgens de de deelnemers wijn proeven, meer dan 8,5 miljoen gulden geleden, weersvoorspellingen zal de regen nog De vijf eerste prijzen werden gewonnen Dit Is maandag bekendgemaakt deor de verseheïdenen dagen aanhouden. Op ve-! door de equipes: Upper Olydc-tverven. een consortium van]le plaatsen zijn wegen en spoorwegen 1L. Smits uit Hazerswoude. J. Goele- t, onbruikbaar. Zo zijn ruim 350 brug-lwij uit Vla. werven dat met regeringssteun werkt, onbruikbaar, in een verslag aan dc aandeelhouders. I gen weggeslagen. Hei 65.000 ton grote schip, dat 255 mil- joej*. gulden heeft gekost en aan bijna 2000 passa.geirs en 900 bemanningsle den plaats biedt, heeft in mei, na tijd rovende moeilijkheden, zijn eerste tocht over de Atlantische Oceaan gemaald. dingen en G. Kist uit Am sterdam; 2. F. Lam uit Alphen aan de Een aardbeving die zich dinsdagochtend Rijn en J. Roukens vilt Koudekerk aan vroeg ten oosten van Hokkaido voor- de Rijn: 3. G. H. van Andel en G. van deed, veroorzaakte enige kleine vloed- Aiidel uit Andel (N-Br): 4. L, A. Fon- golven ïn Noord-Japan, zonder echter tijn uit Maasdijk en Jac. van Ham uit slachtoffers te maken of 'schade aan te I Assendelf; 5 De dames I. Menge uit richten. Delft en L. Loon uit Rotterdam. ffijL [e™md!ng, De olie wordt tijde- liiLW bi vaai'tUl= opgeslagen. Grote kunnen in de dh'eci- onice.ving IujLJ®„op^agsehip aan een boei af- 4 m I,;„i/V?n.eens met op da zeebo- ïhii !t° v 'eidlngen met het opslag- wSuniS ei! Dankzij de enorme ,let opslagschip wordt "rlfaVl ila!c pompeapaclteit bc- iw" Ja 9°00 ton par uur) kunnen L| -mi Perl Uinnen zeer korte tijd °P»">S«rt'P «'or- bj°i>'n'0i?s.'a" °P zee '5 ln ontwikke ld p net i5 voor het eerst, dat de Groep zich op dit terrein PJiLL'h'u voor ll-t eerst, dat de E5tgM°e Groep zich op dit te: i,'Sn «et ligt in de lijn JSSssJ^.fae 'p?11»""" -v. aai er in isü4n^?i gvaartu1^en °P de-we- zu"en verschijnen. Vooniamelijk 'Ho liitn ri"' '"gore kosten heeft NV' in 1068 een Jaar werd 'a"1'1 van 206,200; vorig 1513,500, g 0011 v'firlies gelioekt van daakle vu, ri 1968 tot -r1'3 miljoen ^n de vennnni 5 flnancic!e positie Ln commissflvf1 10 vtrfiterken stel- »«k)S3e?n,e» di^tie voor de torste liafiianr '"«""aten over het' tergobloven bfi do Zi:in echter niet acJl", ook dit jaar wrtnrii?nvachtinS'en zodal' den vprvkcht uitkomsten wor-| ICNSCHEDE (GPD) Het. indu striegebied van Enschede giny dinsdagmiddag deels verscholen onder een zware rook, afkomstig van een brand bij de chemische industrie Fisher en Perbon aan de binnenhaven. Door de nog onbe kende oorzaak, gedacht wórdt aan oververhitting, explodeerde een ral oplosmiddel. Andere vaten en fles sen met onder meer wasbenzine. terpentine en aceton vlogen ui brand en veroorzaakten hoog bo ven het bedrijf uitslaande vlam men. Een loods van golfplaten, eveneens in gebruik voor opslag van brandbare chemicaliën ging verloren. De brandweer bestreed hel vuur met groot materieel. Daar aanvankelijk gevreesd werd voor holontploffen van vaten met giftige chemische stoffen was ook de GGD met enige ziekenwagens present, maar persoonlijke onge lukken deden zich niet voor. De grote rookontwikkeling trok veel belangstellenden die onder andere zagen hoe burgemeester mr. A. -7. Vfeer zich op de hoogte kwam stellen. De schade is vrij aanzien lijk. (foto). ENSCHEDE (GPD) De NV Neder landse fabriek van isolatiematerialen Gebr. Kooy in Enschede heeft opdracht gekregen 'van het Duitse vleeswaren- concern Schweisfurth in Herten voor de isolatie van te bouwen vriesruimten. De bierbrouwerij Stella Artois in Leu ven gaf opdracht voor de isolatie van nieuwe bieropslagkelders. Het gaat hier om opdrachten ter waarde van enkele miljoenen guldens, die werden verkre gen in concurrentie met grote buiten landse bedrijven. RIJK BEKRACHTIGT HOGER TANKERTARIEF IN ROTTERDAM ROTTERDAM (GPD) Het ministe rie van economische zaken lieeft goedge keurd dat Rotterdam liet zeehavengeld- tarief voor tankschepen die ruwe olie aanvoeren, met ingang van 1 septem ber 1969 verhoogt. De gemeenteraad van Rotterdam be sloot 5 juni tot deze verhoging, die een uitvloeisel is van de'speciaal voor grote tankschepen gegraven vaargeul voor de mond van d'e Nieuwe Waterweg. De gemeenteraad had de verhoging al op 1 juli 1969 willen doen ingaan. DIVIDENDEN SIXGKEP Uit de jaarcijfers van Slagkep Tin Maatschappij blijkt c 1968-'69 een winst van 220.297 (vorig jaar ƒ206.997). Voorgesteld wordt het dividend met één procent te verhogen tot dertien procent. Het aandelenbezit in de NV Billiton Maatschappij bleef gedurende het boek jaar ongewijzigd. D?. boekwaarde be draagt onveranderd 566.000. De koers waarde van deze aandelen bedroeg per 30 juni 1969 ca 8.1 miljoen (vorig jaar 7,7 miljoen). Hercules Inc. te Wilmington - Delaware. A'S (de moedermaatschappij van Her cules NV in Den Haag mtt produktiebedryven ïn Middelburg en Zwjjndrecht), is een nauwe samenwerking aangegaan met het Franse bedryf Erpac SA. dat is gevestigd in Wasquelial bij Lille. Erpac SA is een van de meest vooraan staande l>edrijven op het gebied van waterbehandeling in Ivrankrijk. Het, heeft zich gespecialiseerd op de dienstverlenende sector. Naast technische, en eco nomische dienstverlening, houdt het ljedrijf zich ook bezig met de behandeling van industrieel afvalwater. In Wasquehal heeft Erpac SA grote chemische en fysische laboratoria tot haar beschikking. In 1968 vormde Hercules Europese SA in Brussel een .watermanagement di vision", met het doel alle Europese activiteiten op dit gebied te coördineren en nieuwe activiteiten te ontwikkelen, waardoor aan cliënten een veelomvatten de service op het gebied van de waterbehandeling geboden kon worden. De introductie van deze veelomvattende service viel samen met de tendens naar centralisatie op het gebied van de Europese waterbehandeling. Met de nieuwe groep, .aldus een communiqué van Hercules', heeflt de cliënt een pakket diens ten tot zijn beschikking, dat bestaat uit een optimale combinatie van tech nisch vakmanschap en in Europa en de Verenigde Staten opgedane ervaring. Tot de diensten die de nieuwe groep kan verlenen, zullen ook behandelingssys temen voor de conditionering van industrieel afvalwater behoren. Deze sys temen, die zowel in Europa als in de Verenigde Staten zijn ontwikkeld, zijn gebaseerd op een grotp chemische produkten met gepatendeerde samenstellingen. De nieuwe, groep zal voor cliënten ook waterbehandelingsinstaliaties ontwer pen en het toezicht houden op de bediening van deze installaties. Research en ontwikkelingsactiviteiten zullen zorgen voor nieuwe ontwikkelingen in dc water - technologie. Deze zijn noodzakelijk om een industrieel milieu van verantwoord niveau zeker te stellen tegen voor de industrie aanvaardbare kosten'. Even puzzelen vt a Horizontaal: 1 vochtig warm; 5 pres sie; 9 voor (Latijn); 10 vlug; 11 vz.; 13 pers. vow.14 spil: 15 ongenoemde; 16 -water in Utrecht; 18 snijmiddel; 19 lof en eer; 21 plezier: 22 rond voor werp: 23 divan: 26 lui: 30 soort pape gaai: 33 stuk hout; 34 maanstand: 35 bep. onderwijs; 38 oudste; 39 lofzang: 40 onderscheiding; 42 zelfverloochening: 43 openhartig. Vorticaat: 1 elegantie; 2 doodmoe; 3 akelig: 4 vergrootglas; o koffiedik: 6 bijenprodubt; 7 waterpeil; 8 genegen heid: 12 nieuw iGr.); 15 ontkenning; pers. vnw.: IS titel; 20 stomp; 23 sprong; 24 zwaardwalvis; 25 zangnoot; 2? geheel; 28 oogholte: 29 lus; 31 worm; 32 plaats in Gelderland; 37 grondsoort; vw.; 41 deel van mast. De oplossing van de vorige puzzel is: ABIDA 11 v Seattle n Balboa ACHILLES II v Bremen n Rotterdam ACILA 12 verm v Kopenhagen ACTEON 11 v Pt Couronne n Thameshaven ADARA Tl zvv Kp Verdische eil ADONIS 10 v Amsterdam n Izm:r ALCHIBA 11 v Montevideo n Santos ALGOL :o te Amsterdam ALGORAB 11 240 m zw Lissabon AMSTELPARK 11 le Hsinkïang A.MSTELSTAD pass 12 Kp de Goede Hoop n Durban ANDIJK 12 Lissabon venv ANGOLAKUST 11 50 m z Barcelona ANNENKERK 10 v Amsterdam -n Kaapstad ARES 12 te Arica ATTIS 1! v Famagusta n Hamburg BANGGAI 12 te BARE'NDRÊCHT 11 200 m zo Sabala BENGALEN 9 te Rotterdam CHEVRON ARNHEM 11 300 in ono Mogadiscio CHEVRON MADRID 12 vn Rasnaluf n Europoort CHEVRON NAPELS 11 17 m zzo Kaap de Goede Hoop CAMEROENKUST 11 ta. Porto Cabelïo CAMITIA 32 v Kopenhagen te Wilemstad verw CA-MPHUYS 12 te Beira CAPISTERIA pass 11 Scheveningen n Gamba CERES 12 te Hamburg CHEVRON EINDHOVEN 11 vn Honolulu n Bandarmashar CHEVRON LEIDEN II 45 m w Sabang CHIRON 11 v Miami n CINULIA 1! v Mohammedia n Curacao DAPHNE li 240 rn z Las Palmas DAPHNIS 10 te Amsterdam DINTELDIJK 10 v .Rotterdam n Londen DIONE U 730 m zw Padans DOMBURGH 10 Rotterdam n Bantry Bav DORDRECHT 11 450 m w Broome ELISABETH BROERE 11 v Immingham te Rotterdam BSSO AMSTERDAM II te Aruba ESSO DEN EAAG 12 te Brega ESSO ROTTERDAM 12 te Las Palmas ver.v GAASTERKERK 12 te Sassandra GAASTERLAXD pass i: Ouessant n Amsterdam GAROET 11 te Monrovia GOEREE 11 420 m ono Tokio GULFHANSA 12 te Bantry Bay GULF HOLLANDER U 360 m wnw Walvisbaai GULF ITALIAN 11 380 m w v Melbourne GULF SWEDE 12 te Mlïfordhaven HOLLANDSDREEF II 330 m nno Guam JOHANNES FRANS 11 600 m w Philadelphia JOSEPHINE II 160 m nntv Cristobal KALYDON 11 te Punta Cardon KARACHI 11 715 m nw Kaapstad KATSEDIJK 9 te Rotterdam KEIZERS WAARD 12 te Kopenhagen verw KENIA i: te Saigon KERKEDIJK II v Fortaleze n Tenerlfe KHASIELLA !1 Pta Cardon n Kaapstad KORATIA 12 v Miri n Singapore KORENDIJK 12 te Morehead City KORENIA 13 Singapore KOROVINA 10 v Rotterdam n Thameshaven KOSSMATELLA II 400 m w Bombay KOUDEKERK 11 v Livorno n Genua KREON tl v Gualra n Guanta KYLIX 11 te Dampier LAARDERKEP.K 12 v Rotterdam n Bui hire LADON Paulsboro verw LEIDERKERK 12 v Londen n Kaapstad LOIRELLOYD 11 270 m w Ouessant MAD1SONLLOYD 9 te Amsterdam MARON 9 v Amsterdam n West-Indlë MARVA II v- Gdynia te Rotterdam MERWELLOYD 11 270 m O Ceylon MINOS 11 v Hamburg n Patras MUSILLOYD 13 v Cristobal n New Orleans NEDER EEMS N v Abudhabi n Dubal NEDER RHONE 12 te Shimizu NF.PTUNUS 12 te Port of Spain NIEUW AMSTERDAM te Rotterdam ONOBA 10 v Rotterdam n Gamba Pusan OSIRIS 12 dw v Ouessant a Harncj rg PALAMEDES pass II San Miguel Az n Delfzijl PERICLES 12 te Calao PHILIPPIA 11 357 m nw Lissabon PRLNS der NEDERLANDEN 11 v Kingston n Amsterdam PRINSES MARIA 12 v Alicante n Barcelona PURMEP.EXD 11 v Liverpool n Frederlcia ROTTI li 225 m zw Wojima ROTTERDAM 11 v Bermuda n SI Maarte RIJNDAM 10 v New York n Le Ha (Te SCHELDELLOYD 22 v Livorno n Rotterdam SCHIELLOYD 11 550 m nw SENEGALKUST 11 v Le Havre n Antwerpen SEPIA li v Kaapstad n Mena al Ahmadi SERVAASKERK 11 te Roiterria :n SLMOXSKERK 11 v Hamburg n Bremen SLOTERKERK It n Yokohama SPAARNEKERK 9 V Rotterdam n Singapore STATENDAM 12 te Lissabon STRAAT ACCRA 13 te Adelaide verw STRAAT A.MSTERDM 1! 1000 m zw Cocos eil STRAAT CHATHAM 11 250 m Guadalcanal STRAAT COLOMBO 12 te Cochin STRAAT FLORIDA 11 te Hongkong STRAAT LEMAÏRE 12 te 3ankok verw STRAAT HOLLAND 11 V Durban n Singapore STRAAT TORRES 11 v Abudhadi n Bcira TIIEROX 12 le Kingston THEMIS II te Antwerpen THUREDRECHT 11 v 3rake n Hamburg TJINEGARA 12" te Dar es Salaam verw TJIWANGI 1 n Keelung TOGOKUST 12 te Abidjan TYRO 9 v Rotterdam n Belfast ULYSSES 12 te Amsterdam VAN RIEBEECK 12 v Kuwait n Horramshar WESTERTOREN II v Rio de Janeiro n Santos WILLEMSKERK U te Hamburg WISSEKERK 13 te Risdan WÓNOSARI 12 te Rotterdam ZONXEKERK 12 te Kaapstad HOOG EN LAAG WATER NAP uur cm uur cm 2.43 211 15.00 210 3.18 226 15.32 225 4.12 154 16.22 140 3.55 242 16.08 237 4.28 184 16.45 171 uur cm 9.05 171 9.39 184 9.38 139 10.10 198 10.03 158 NAP uur cm 21.35 210 22.14 223 22.07 172 22,44 236 22.25 194

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 13