NEDERLAND KAN ZICH NIET PERMITTEREN INDUSTRIE TE WEIGEREN' .Alleen nationaal over Zuid-Holland beslissen' m Ed Economisch directeur Rotterdams havenbedrijf: ssiöiS^!S«SiÊii Sydney J. van den Bergh: Si»™.* ™J1 SRfvS&'Sft Feestvierders' lieten spoor van vernielingen achter .WEST-IRIAN IN 1971 AUTONOOM' Oud-Atjeh-strijder van Van Heutz KORNELIS BILDER TREKT REEDS 70 JAAR PENSIOEN Verzei jsts'j nisws9augustus 1969 provinciale zeeuwse courant 7 achti'j ote grot] iulta't cht« c« 'ant tiffi: tiiii re sffihs d3a de v süciia r op 13S ed b,e2{ set TOIH s wtü» eete S te pij prt%5 rorm iij kf.g tea de nfei. Di ?i h diltdi ter-- i 1:—. lea ?i iderwli; tzonahsi 3HU fe dit'. ao?fe nfetü betf& Llir, 1 augun ?eriü|i G' Complementair Rotterdam vindt dat Nederland zich niet kan veroorloven industrieën naar liet buitenland te verwijzen als wij straks zeil ruim 6 miljoen men sen aan de gang moeten honden. Drs Hagenaar: .Daarom bepleiten wij een complementaire havenontwikke- ling. Br dient een volledig assorti ment zeehavenindustrieterreinen te komen. Iedere klant moet geholpen kunnen worden Anderen mogen dan wel beweren dat ó;e terreinen onder ling te verwisselen zijn, maar die substitutiemogelijkheden zijn naar onze mening benefit t. Wat w.j willen is de industriën zélf laten kiezen. Als je ze verplicht ergens te gaan zitten, ontkom je niet aan hoge sub sidies. Op korte termijn is die sub- stitutiemogelijkheid niet groot. In het Scheldebekken vinden ze van we!. Als je het mij vraagt zien ze daar spoken. Je kunt niet alle typen pe trochemische industrie zo maar spreiden. Br zijn er die sterk afhan kelijk zijn van de agglomeratiefac tor. Zij moeten ergens tegenaan kun nen leunen. Voor Shell was de Maasvlakte niet de aangewezen plaats. Daar hadden ze die grote scheepsweg niet nodig. Shell ging naar Moerdijk, omdat het transport van daaruit door middel van korte pijpleidingen goedkoper te regelen viel dan vanuit het Sloe in Zeeland'. Waarom richt Rotterdam nu zijn aandacht op de Hoeksclie Waard en niet op het Scheldebekken Of-of' [ROTTERDAM (GPD) Moet het Rotterdamse agglomeratie- leven verdorren onder de dictatuur van havenmaniakken? De publieke opinie vindt dat het daar aardig op gaat lijken. Ze heeft woord over voor wat zij als doordrijverij van de ambte- narenkliek' beschouwt. Het algemene verwijt is dat Rotterdam in zijn .ongebreidelde expansiezueht' de geldmakerij als surro gaat voor welzijn verkoopt. Burgemeester Thomassen en zijn ^ortomanen' ergeren de tegenstanders nog dagelijks met hun cij- ferlitanie. Dat moet de rechtvaardiging zijn voor moord op een ituk van de groene wereld. Op -de stilte rondom een bijna over baar toeren draaiende stad, die niet weet hoe zij de mensen straks anders de materiële ruimte tot zelfhandhaving zou moeten bieden. men de bjjbel voor de Rotterdamse futurologie. Na het groene boekje, een algemene verkenning van dc Del ta-club, verscheen het gele boekje, waarin liet eigenlijke plan wordt gepresenteerd: industrialisatie van de Hoeksclie Waard, vergroting van de -Maasvlakte, bet reserveren van Yoornc-Putten voor liet geval dat gebied te zijner tijd nodig moekt zijn. Dan liet itapport Harris, ofte wel het blauwe boekje, dat antwoord geeft op de vraag boe de ontwik keling in het Rijn-, Maas- en Schel- de-gehied, bezien voor de gehele Del ta, moet worden opgevangen. Ten derde: lief grijze boekje, een rapport van Freeman Fox en Wilbur Smith, dat de baveiizaUen behandelt. En tenslotte het oranje boekje van de commissie-Van Tilburg (genoemd naar een vroegere Rotterdamse wet houder), waarin dc toekomstige werkgelegenheid i:i do haven en in liet industriegebied wordt verkend. Een deel van het havenrapport over te verwerken goederenstromen is de zer dagen verschenen. Die kritiek is voor drs J. Hagenaar, economisch directeur van het Rot terdamse havenbedrijf, niet nieuw- Iedereen die bestuurlijk bij de groei van Rotterdam betrokken is, weet hoe de kaarten liggen: Di provincie Zuid-Holland, met de commissaris van de koningin mr aan het hoofd, maakt zich zorgen over da. visie van kruis ridders in de petrochemie. .Breid KeurT' msar uit langs de as Annverpea- Poaadam, zoggen ze en houd die stmosfeerverstikkers en milieuver- 00 W postera van onze woongebieden van- gcvorol daan'. ,Het is helemaal niet erg', ter Tes za kortgeleden mr Klaassesz, ,als er een aantal bedrijven bij Rotter dam op de stoep staan en zich daar niet kunnen vestigen. Er moeten geen li" lustrieen die net zo goed Westerscheldebekken of Moerdijk kunnen'. Er is een werkgroep opgericht jdie Rotterdam nauwlettend in de ga ten houdt, het zijn de mensen die jen aanslag op de natuur proberen jie voorkomen. Zij vrezen verstoring van het biologisch evenwicht als de havenmaniakken' hun zin krijgen. Het feit dat :n de Hoeksche Waard al grondeigenaren en boeren de be reidheid hebben getoond aan Rotter dam te verkopen, wijst erop dat bij ffle terreinverwervmg maar weinig te genstand is te duchten. Als er ver- ze: s3, dan is dat .n ieder geval niet van deze speculanten te verwachten. Tn Rotterdam leven ze om te .perken, wordt bij wijze van grap beweerd. Juist daarin zou de Maas stad zich onderscheiden van Amster dam, waar men werkt om te leven, un van Den Haag, waar men erop uit is anderen te laten werken. Dat dw goedmoedige satire op de Rot terdamse ijver met helemaal niis- Pi=as; is, bevestigt de jongste Rijn mond-enquête. De bestaanszekerheid en de hoge lonen zijn de belangrijkste redenen voor vestiging in de agglo meratie Rotterdam. Maar daar staat tegenover dat ook veel mensen het Rijnmondgebied links laten liggen, of vertrekken, omdat het woonkli maat er te wensen overlaat. Alles u Terhee'rse3$ °P werken inge- dat menig gezin zich daaraan °P oen duur gaat ergeren. Fatsoenlijk Drs Hagenaar: ,\Vij zijn dus niet over een nacht ijs gegaan. Neem dat oranje boekje maar. Daar hebben aan meegewerkt de Kamer voor Koophan del, de Scheepvaart Verenigmg Zuid, de drie vakbonden, de toenmalige topman van het gewestelijk arbeids bureau, hoogleraren, raadsleden eD gemeentelijke diensten. Bovendien is het initiatief niet von ons uitgegaan, maar van meneer W. Hulsker, die in dertijd Rotterdams raadslid was en een functie heeft in de Nederlandse Bond van Vervoerspersoneel. Ik ben van oordeel dat wij het spel fat soenlijk hebben gespeeld. Goed, een aanpak in deze vorm heeft ook wel nadelen. Je kunt niemand een werk methode voorschrijven. Daarom zijn de uitkomsten ook niet parallel. Maar toch zijn er overlappingen in de stu dies. De berekeningen geven daar een zelfde oixle van grootte te zien. En dat wilden we nu juist bereiken.' In het oranje boekje is gekeken naar cle totale Nederlandse werkgele genheid in 1990. Dat is het prik- jaar voor al deze studies geweest. De bevindingen zijn: een zo grote ontwikkelingsbehoefte, dat Neder land erg hard za! moeten werken om het te halen. Drs Hagenaar: ,ln 1990 heeft Ne derland 105.000 hectare industrie- grond nodig, waarvan 51.000 voor zeehavenindustrie. Voor' de Rijnmond zijn die cijfers 23.700 en 20.000 ha. Die uitkomsten zijn gebaseerd op de groeitrend van de verschillende industrietakken. Voor elk type in dustrie is nagegaan hoeveel mensen er per hectare te werk moeten wor den gesteld. Daarbij is rekening ge houden met de stelling dat er in de toekomst meer oppervlakte nodig zal zijn om hetzelfde aantal mensen aan het werk te houden en boven dien met de automatisering en de groei van de beroepsbevolking op ba sis van volledige werkgelegenheid De 23.700 hectare zijn in de Rijnmond niet zonder uitbreiding te realiseren. Het plan .tweeduizend plus' moet in de noodzakelijke uitbreiding van in- dustriegrond voorzien. Andere is het niet mogelijk die 670.000 mensen op te vangen die straks in de Rijnmond zullen werken. Desondanks hopen wij dat we Voorne-Pubten ongemoeid kunnen laten. Daarvoor zal het no dig zijn dat elders in Nederland vol- we zowel naai- het ene als naar het andere gebied moeten kijken. Zee land redeneert volgens het ,of-of-sy- steem' afgestemd op de Schelde. De provincie Zuid-Holland denkt er ken nelijk net zo over. Bij ons is hel niet .of-of' maar en-en'. Het gaat Rotterdam om de natte industrie. Voornamelijk chemische bedrijven, die georiënteerd zijn op de olieraffi naderijen in de Rijnmond. Nu zegt de provincie wel dat' de luchtveront reiniging zo'n zorgelijke zaak is. Maar ik sta daar optimistischer te genover. Technisch is de bestrijding haar mijn vaste overtuiging helemaal onder de knie te krijgen. Dat is een kwestie van nieuwe methoden en geLd. Trouwens, als je over de hele wereld dezelfde regels voor vervui ling laat gelden, can hoeft er geen concurrentie meer te zijn door uit eenlopende produlctiekosten Iedereen moet dan hetzelfde doen om die re gels na te leven. Daar komt nog bij dat er ook andere vervuilers zijn, zoals auto's, daar kom je ook niet meer vanaf, evenmin industrie'. Drs. Hagenaar: .Wij zien het als een kwestie "van uitgangspunt. Waar die provincie naar toe wil is mij, eerlijk daar: er moet geen expansie men. En dan laten ze erop volgen: maar als het dan toch moet, dan moet het maar. Ik geloof dat het gewoon verstandig is om een uit wijk te zoeken. Nederland moet ds bedrijven niet kopschuw maken, Wie in 1990 een baan moet hebben die is er nu al. De pil is voor ons eigen lijk te laa.t gekomen. Wat wij met ons plan bedoeld hebben, is zoveel mogelijk opvangen zonder brokken ie maken. Met eëh behoorlijk vervoer, goede woongelegenheid en een aange paste recreatie. Ik had liever gehad dat ze ons daarop hadden aangeval len'. Leefbaarheid Heeft Rotterdam al een antwoord heid Wan dat gebied" Jut Kop van Sinfls liet Rotterdamse plan twee- Mand plus' in do publiciteit is ge- Jf".'1 Is llcl gemeentebestuur al kop Dc conclusie daaruit kan irf.'i l.aan (1'' presentatie nogal al heeft ontbroken. Voor een stad c gewend is dc zaken grondig aan ViJÏ. is Seen beste beurt. m i de havendirectin dat sL»5 °"rechte 'egen Rotterdam stemming is gemankt. deSaS^.?5; ',ik geloof niet dat hier eenvetan kan d» wl >ze geen °°S hebben voor ae taftttrhwd en de biologische as- omTIL 1 zou lK>oguit kunnen zeg- f- J! d!e aandacht niet voldoende Dïui^is iHet plan .tweeduizend KI 's.ni6t Jttwi gelanceerd om over bren^n 5 6511 Ses'Pi'ek op gang te vraa.*-Kernnunt was voov ons de •êhnA. °.e unnerl we een soort, ^nsituatie creëren, waarin wn- trekkènb" ;'ecreatie aan hun S®Kken Romen. jA^ydanise plan Js o. n,?T. uk! Hel werd eigenlij* geboren. Uit- ?vat°Q?nn, hN stadsbestuur was: Plaat^LT t0 doen als er geen ven' pin ,i voor kteuwe bedrij- k van mCferzoek naar de bohoef- biinlet nepoteivtleel kon daar- Kif t^?ders- Wij menheid'Vfon1™ ie"on voorin,geno- j*e n ^Uhet wel g°ed. vroe- Futurologie dden 'inPdeemnnnar"an "°s pnkele W "e maak *ijn. vormen sa- zouden steun h:j 'ilden ons- DEN HAAG (GPD) Niet de provincie moet de ontwikkeling van het zuidelijk deel van Zuid- Holland bepalen. Alleen op na tionaal niveau zou een overkoe pelend orgaan dat kunnen. De ontwikkeling van dat gebied is immers een onderdeel van een veel groter geheel: het gehele gebied tussen Rotterdam en Antwerpen. Deze gedachtengang volgt Sydney J. van den Bergh in een brief die hij ais lid van provinciale staten (voor de wd) schrijft aan bet dagelijks be stuur van de provincie het colle ge van gedeputeerde staten en aan zijn medeleden. ,Het heeft weinig zin voor Zuid-Holland op eigen boutje veel tijd en werk te besteden aan het streekplan voor Zuid-Holland-Zuid', zo schrijft de lieer Van den Bergli. Gedeputeerde stalen zelf hebben ooi: al ingezien dat hun visie op de ont wikkeling van het zuidelijk deel van de provincie afhankelijk moet zijn van belangen, die buiten de provincie grens liggen. Zij hebben zicli daar over al tot de minister-president ge wend. Daarover ,s de heer Van den Bergh zeer tevreden, maar minder te vreden is hij met de voorlopige ge dachten van de provincie over het zuidelijk gebiedsdeel, waarover de stad Rotterdam ook zijn eigen ge dachten heeft. De provincie, zege het WD-staten- lid. wil teveel de wezenlijke voorde len uitrekenen van een verdere uit breiding van het Rotterdamse ha ven- en industriegebied. Dat kan vol gens de heer Van den Bergh niet. ómdat er teveel factoren zijn"die nietl te overzien zijn. ,Men kan niet we-| ten welke industrieën een bepaalde haven of een reeds bestaande mdus- trie zal aantrekken. Men weet ook| in het geheel niet wat onze concur-! rentie zal kunnen doen of, als menl ver genoeg vooruitziet, zat kunnen doen'! .Irrieel', sclirytt de lieer Van denj Bergh, .indien gs menen dat alles van te voren precies berekend j kan worden. Wij hebben te doen met DEN HAAG een NV Rotterdam of zelfs met een dondenlapiiorgoii NV Nederland, di blijven staan, maar zich moeten kiui-'zittendcn nen uitbreiden om het de toekomsti ge Nederlander mogeljjk te maken arbeid te vinden en in de ruimste zin van het woord te genieten voordelen die deze arbeid de toe komstige generaties kan gev Streekplan totdat de regering als aangewezen coördinerende ïnstantii tot een conclusie is gekomen over dt toekomst van het gehele deltagebied ANP) De politie heeft gen vroeg op de Scheve- „iet «til Uum.rn nln S"era'D"7 gen, allen Hage naars, waren enigszins onder invloed. De zes mannen, in leeftijd variërend van 20 tot 29 jaar, en de vrouw, 22 jaar oud, waren na een feestje in de Newton- straat dat tot in de vroege morgenuren geduurd had, in twee auto's naar Sche- eningen gereden. Onderweg lieten zij en spoor van vernielingen achter. tn de nota v;ui gs signaleert de lieer Van den Bergh ook enkele pun ten. die volgens hem in tegenspraak zijn met de .onoplioudbare ontwikke ling'. Gedeputeerde staten zeggen: .wij zien de expansie, zoals velen in Rotterdam die nu noodzakelijk achten, als ongewenst en onaanvaard baar behalve wanneer zij onvermijde lijk is'. De heer Van den Bergh valt deze uitspraak aan als een .onaan vaardbaar compromis, waarbij het wel duidelijk is welke opvattingen hier tegenover elkaar staan'. 2 In Schevenlngen reden zij een auto total - loss, een praktisch nieuwe wagen van c een Duitse toerist, waarmee nog maar rond 800 kilometer was gereden. De po- litie heeft vier van de zeven feestvaer- i ders aangehouden, toen hun auto op de c boulevard dienst weigerde. De drie an- deren werden in de buurt aangehouden. Dit trio had na een botsing in Scheve- ningen zijn auto moeten achterlaten en had zich uit de voeten gemaakt. De twee chauffeurs van de brokkenwagens, i de 23-jarige betonemailleur C. C. en de, 28-jarige voorman G. J. worden nog t vastgehouden. De politie heeft de ande- Tot slot geeft het WD-statenhd ,n re vijf aangehouden en na verhoor heen- overweging te wachten niet een (gezonden. ximaal 500.000 mensen wonen. De provincie wil iets anders: ,Groot- Hellevoetsiuis', een naar onze mening minder gelukkige oplossing. Je woont daar te dicht "od liet werk. Greve- lingenstad ligt óp 6 tot 7 kilometer afstand. Maar voordat daaraan be gonnen kan worden, moet eerst de Maasvlakte zijn uitgebreid. Hoe staat de regering tegenover de Rotterdamse plannen? Drs. Hagenaar: ,Een conflict met de nationale overheid hebben wij nau welijks. Ook het ministerie van eco nomische zaken voelt de druk steeds sterker worden. En wat minister Bakker betreft, die is bijgedraaid. In de tweede kamer zei hij nog dat uit breiding van de Hoeksche Waard met nodig zou zijn. Maar in de eerste kamer liet hij de deur duidelijk op een kier staan. Bakker onderkende eerst niet de beperkte substitutie mogelijkheden. Nu is ook hij, dacht] Ik ervan overtuigd dat het niet meer een zaak van ,of-of' is. Wij j hebben, vanwege die agglomeratie- binding aan de Hoeksche Waard ge- dacht, omdat we in de Botlek vol DJAKARTA <RTR) De In.lones.Mhe zitten met industrie die het van sche- minister van binnenlandse zaken, gene pen tot 60.000 ton moet hebben. Er raal-majoor Amir Maelimoed, h'.-eft op zou daar dan een kanaal moeten wor- een speciale bijeenkomst van de neig den gegraven, kosten 150 min. Daar vende vergadering.van 1 zijn noga! bezwaren op gekomen, gedeeld, dat in 1.171 aan In t g.biedjo voornamelijk uit vrees voor bodem- ledige autonomie zal worden verleend, venzilting. Toch hoeft die vrees, naar,De voorbereidingen daartoe zoude" ko mijn mening, niet te bestaan. Ver-[mende maand hymnen, m ze! de zilting is te voorkomen'. beginnen, zo zei de [minister in Djajapoera. Voorts maakte hij bekend, dat de Indonesische rege- Laat .k in het algemeen dit zeggen: 31 mi!jard roepjah b jna 270 mii- het plan .tweeduizend plusa kan al-;joe£ gulden-; beschikbaar heeft gesteld - iivcu auhivui uw4.u...vw—ft gesteld leen buiten de gemeentegrenzen worVVOOJ, °de oatwdk]{elmg van West-Irian den gerealiseerd. Het zou nationaal de belastingjaren i960 en 1970, tot uitvoering moeten komen. Als men dat niet wil. dan gebeurt liet nuiar niet. Wij willen niemand iets opdringen. En het is zeker niet on-] ze bedoeling van Rotterdam ren stad te maken waar mensen zich dood-! werken zonder nog plezier in hun leven te hebben'. AMSTERDAM —In het kader van de fandirua kan tieactïvi telt heeft de jeur/d in Amsterdam-Os dorp een poging gedaan de troos teloze nieuxnbouv:dijk hiel eigen kunst werken op te vrolijken. IJMUIDEN (GPD) Kornelis Hendrik Bilder is waarschijnlijk Nederlands kampioen pensioen trekker. Al zeventig jaar lang betaalt de staat der Nederlan den iedere maand een pensioen uit aan haar ex-koloniale sol daat. De over twee maanden honderd jaar oude Kornelis be zit echter nog een record! Hij is de oudste nog in leven zijnde Atjehstrijder, een der mannen die nog onder Van Heutz dien den. In de IJniuidense Engelmundusstrant toont Kornelis Bilder nog graag zijn herinneringen van weleer, bijvoor beeld de bronzen medaille die lüj op 29 juni 1895 verwierf met de aante kening ,ter aanmoediging om het in geslagen voetspoor te blijven volgen en anderen door gedrag en voorbeeld tot dat gevoel van eer en ijver voor H. M. dienst, op te wekken hetwelk de gezindheid in den krijgsman ver hoogt.' Armoede Fuselier Bilder koos niet voor de KNIL omdat het leger en de oorlog hem zo aantrok, integendeel. Bittere armoede in de veenkoloniën was er de oorzaak van dat hij als 19-jarige jongen tekende voor ons koloniale leger. ,We woonden in Veendam waar vader metselaar was. Er viel niets te verdienen, er was thuis niets te eten. Ik meldde me daarom aan als kolo niaal - dat was op 25 april 1889 omdat ze thuis .die vierhonderd gul den handgeld die ik kreeg, best kon den gebruiken. Zelf kreeg ik 85 cent traktement per week'. Zo vertrok Kornelis Bilder door de ar moede gedwongen naar Neder- landsCh-Indië om daar de belangen koloniaal Nederland met kling en ge weer te verdedigen. Nadat de recru- ten waren afgericht, vertrok Bilder met het 17de bataljon naar Atjeli waar hij al spoedig de berri-berri opliep waardoor hij in een hospitaal op Sumatra terecht kwam. Hij knapte weer op en werd ingezet bij verschillende acties op Atjeh. die hem gelijking met andere arbeiders een .rijk' man stempelde. Gouden insigne De jonge pensioentrekker werd al spoedig actief in de vakbeweging. Hij richtte de bond van timmerlie den op in Veendam en behartigde ja renlang als secretaris de belangen van de bond. Van het NW ontving hij voor zijn verdiensten het gouden insigne van het NW. een onderschei ding die voor hem zijn militaire on ding Z! trok t en een dochter naar LJmuiden om daar een aannemersbedrijf te begin nen. Maar liefst 250 huisjes aan de Kennemerlaan herinneren nog aan de werkzame dagen van de gepensio neerde. Afgepakt In de tweede wereldoorlog werd Bil der geëvacueerd naar Zutphen en in 1944 bij een razzia opgepakt door de Duitsers. Van de toen reeds 75-jari- ge Bilder werden al rijn medailles afgenomen omdat hij ze iedere dag droeg als protest tegen de Duitse overheersing. In een vrachtauto werd hij op transport naar Nazi- Duitsland gezet maar ondanks zijn leeftijd wist hij van de auto te sprin gen en zo waarschijnlijk het leven te redden. Te midden van zijn vijf zoons en de dochter bij wie hij in huis woont en 50 klein- en achterklein kinderen hoopt Kornelis Eilder op 25 oktober van dit jaar zijn hondemste verjaardag te gedenken. Zijn gehoor is wat achteruitgegaan en ook het geheugen wil niet meer al te best maar voor de rest volgt Bilder het wereldgebeuren nog nauwkeurig. Zijn dochter: .Hij zit de hele avond voor de televisie, alles nil hij zien. Vooral politiek heeft rijn belang stelling.' Wat dat betreft, beeft Kornelis Hen drik Bilder in rijn honderdjarig le ven genoeg ervaring opgedaan om de huidige politici aan die uit het ver leden te toetsen. wonden en uitstekende daden.' Bijna twaalf jaar bleef Bilder in Ne- derlandsch-Indië na slechts één keer terug te zijn geweest omdat zijn ouders hem graag weer eens wilden zien. Een winter lang hielp hij zijn broer als metselaar maar daarna keerde hij weer terug in de schoot van het KNIL. Bilder: Re heb altijd te doen gehad met de mensen 'in Atjeh die als minderwaardigen wer den beschouwd. Ik heb me zoveel als ik dat kon daartegen verzet.' In 1900 keerde Kornelis Hendrik Bilder voorgoed terug naar Neder land waar Zwaantje Brondijk ge duldig op baar soldaat had gewacht. Een geduld dat beloond werd met een gezegend huwelijk. Bilder nam in Stadsknnaaal zijn oude beroep van aannemer-metselaar weer op en ont ving vier gulden KNIL-pensioen per week, wat hem in die jaren in ver- KO RN EL IS BILDER.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 7