Hemelse Aida', Verdi's
mammoetopera in Verona
[bÊU
Zaterdag
Zondag
PANDA EN HET GESTOLEN TESTAMENT
Zaterdag
ondag
ING
W-ballet:
Coppelia
EERD
SCHULD EN
BOETE
NOGMAALS
OP TV
AU5,, 9 AUGUSTUS 1969 MOVINCIAIE ZEEUWSE COU1ANT 21
Schocuji
nu,''
rtSumiri
ens fcets4
de ff(
het Isjji
van jiaj
an "20.35 tot 33.05 uur via
Snd I brengt de AVRO-tele
a S een produktie van de RAI (Ita-
dow^ wie televisie) opgenomen m de
om van Veronu, waarin de opera
Scr akten op een libretto van An-
"in fihislanzoni, naar een gegeven
ran Mariëtte Bey. .Aïda'. van Giusep-
e Verdi, werd opgevoerd,
ne opera '.Aida' die zich afspeelt
ifpmniiis en Thebe. ten tijde van
eertijds een bestel-
van kedive Said Pasja ter vie-
van de opening in 1869 van het
Sjez-kanaal. De Frans-Duitse oor-
cfond echter de premiere m de
t-/zodat de eerste uitvoering pas
december 1871 in Cairo plaats
wni in die ongeveer honderd jaren
heef' Aida' op net repertoire van al-
aakt wij
or de rl.
Dj pop Coppelia is een meesterwerh-
van een oude poppenanaJter. Een
fepen, die toevallig voorbijkomt
1 ïoflt verliefd op haar en weet in
Urj i(; huis van de poppenmaker bin-
M te dringen, Spoedig blijkt dat
axnen van allerlei ras het huis van
iooppenmaker bevolken. Sinds de
«inière 'oijna honderd jaar geleden
ir-dlrscla ce verwerking van dit Coppelia-
ir J verhaal een van de geliefste ballet-
gebleven. De choreografie heeft
dav Orlowsky. Hij werd in 1921
Rusland geboren. Op 10-jarige
a keftijd kreeg' hij zijn eerste dans-
1 T11 onderricht en toen hij 16 was dans-
1 I IL If bij zijn eerste ballet. Hij werk
je ia Frankrijk, Zwitserland. Duits-
lisd, Engeland en Spanje. Orlikows-
iy is eerste balletmeester .bij de
tense Staatsopera, Aan deze pro-
'nktie werkt voorts mee: het orkest
Wiener Symphoniker' onder lei-
JaTvan Franz Bauer Theussel.
Ie grote operagezelschappen gestaan.
Maar vooral bij de Italianen, die er
in de 17de eeuwse oude arena van
Verona en in de thermen van Cara-
calla in Rome gedenkwaardige mu
zikale uitvoeringen van gaven, is
Verdi's opera rond de jonge officier
Radames en de dochter van de ko
ning van Ethiopië, Aida. bijzonder
in trek gebleven.
Franco Capuana zwaait de scepter
over koor en orkest; een uitgebreid
en voor deze gelegenheid samenge
steld ensemble van de beste Italiaan
se musici. Het Leningrad Kirov Thea
ter Ballet Gezelschap staat onder
leiding van de choreografen Constan-
tïn Sergueev en Ria Teresa Legnanï.
De rol van de koning van Egypte
wordt gezongen door Franco Pug-
liese, zijn dochter Amneris wordt
vertolkt door Fiorenza Cossotto. De
rol van de jonge veldheer Radames
wordt gezongen door Carlo Bergonzi,
in de rol van Amonasro (koning van
Ethiopië) hoort men Anselmo Col-
zano en als slavin Aida kan men
Leyla Geneer beluisteren. Het geheel
staat onder leiding van regisseur
Herbert Graf.
9 voori
eink<
JGUSTl!
MBINA1
te a liqc P
Op 17 oktober 1963 zond de NCRV
de toneelbewerkinsr door Gaston Ba-
ty uit van de roman .Schuld en boe
te' van F. M. Dostojewski. Zondag
brengt de NCRV dit spel om 20.35
uur nogmaals op het scherm. De
hoofdrol wordt gespeeld door Julien
Sehoenaerts, die toen nog maar kort
in Nederland werkte. Zijn belang
rijkste tegenspeler was Cruys Voor-
bergh, die de rol van de' rechter
van instructie speelde. Het werd zijn
laatste rol, want kort nadat de op
namen voor dit spel waren gemaakt,
overleed hij, nog voor liet spel was
uitgezonden.
Iets over de inhoud: 'hierin wordt
het verhaal beschreven van de .vol
maakte misdaad' door de berooide,
scherpzinnige student Raskolnikov
op een oude pandbuishoudster. Het
eigenlijke drama is dat van de ont-
luistering der afschuwelijke log,ca.
die he>m tot moord heeft gedreven,
gevolgd door een begin van inner
lijke loutering. Raskolnikov moet
door lijden genezen van zijn groot
heidswaan een .supermens' te zijn.
Hij wordt tot de erkenning ge
bracht dat hij door het doden van
een nutteloze en schadelijke luis ten
slotte zijn eigen kracht heeft onder
mijnd. De bijl. waarmee hij de woe
keraarster het leven ontneemt, treft
ook hemzelf. En het superioriteits
gevoel maakt plaats voor koortsach
tige achtervolgingswaan. Het is niet
mogelijk de veelzijdig vertakte stof
van het omvangrijke boek in ruim
twee uur volledig tot zijn recht te
laten komen. In deze bewerking van
Baty door de toneelanimator Lag-
né Poe-als volgt omschreven: Een
meesterwerk herschapen' zijn ech
ter niet alleen de essentiële elemen
ten behouden, voor velen zalhet
boek zelfs aan overzichtelijkheid heb
ben gewonnen.
NEDERLAND-1
KANAAL. 7/29
NEDERLAND-1
KANAAL 7/29
n 584;
XOS) JOURNAAL
505 uur:
(VARA) DAGJE OUDER
ffluur:
ÜTSJESILEN
luur:
OS-KLEUR) FLUIMPJE
(0 uur:
URN AAL
11)5 uur:
(VARA) RAWHIDE
KWB uur:
(ÜOS) JOURNAAL
"luur:
VABA-KLEUR) DE SHADOKS
KLAAR EEN ZOMERAVOND
les Berger, Koos Postema en Pier Tania presente-
n het Vara-zomeravondmagazin.e.
210 uur:
(NOS) JORNAAL
15.30 uur:
(NOS) JOURNAAL
15.35 uur:
WEEKJOURNAAL
15.55 uur:
WEGENVERKEERSINFORMATIE
16.00 uur:
WK WIELRENNEN
Profs op de weg: circuit van Zolder.
17.00 uur:
(IKOR) KERKDIENST
18.55 uur:
(NOS-KLEUR) PLUIMPJE
19.00 uur:
(CVK-IKOK-KRO) WOORD VOOR WOORD
19.05 uur:
(CVK-IKOR) ZINGEND GELOVEN
19.30 uur:
(NOS) STUDIO-SPORT
20.30 uur:
JOURNAAL
20.35 uur.
(AVRO) AIDA
Opera van Guiseppe Verdi (zie ook elders op deze pa-
NEDERLAND-2
gina)
23.05 uur:
(NOS) JOURNAAL
NEDERLAND-2
KANAAL 32
KANAAL 32
(XOS-KLEUR) PLUIMPJE
19.00 uur:
I01RNAAL
18,05 uur:
«LA
feuwo, Kunst, Sport.
830 uur:
DE DWAZE WERELD VAN TOMMY COOPER
•Muur;
NOS) JOURNAAL
0.20 uur:
RRO-KLEUR) COPPELIA
&l?tran Leon Delibes (zie ook elders op deze pagina).
2155 uur:
PSWREKERS
John Sleed en Emma Peöl, ridderlijke strijders tegen
«mliJaad.
22a mr:
'Dagsluiting
122.25 uur:
(NOS) JOURNAAL
18.55 uui
(NOS-KLEUR) PLUIMPJE
19.00 uur:
journaal
19.05 uur:
(NCRV-KLEUR) ALPINISME
19.55 uur:
KERKMUZIEK
20.05 uur:
(KLEUR) DANSEN AAN DE DON AU
20.35 uur:
SCHULD En boete
Drama naar het boek van Fedor Dostojewsky (zie ook
elders op deze pagina).
22.50 uur:
DOKTER IN KENYA
22.55 uur:
(NOS) JOURNAAL
BELGIË-NED.
Ë-NED.
KANAAL 2/10
mi uur:
I® WIELRENNEN
^Mappen op de Antwerpse wielerbaan
pDSIANNETJE
19.00 uur:
JpÜERKLANKEN
I'M uur:
JONGER DAN JE DENKT
20.00 uur:
'ODBNAAL
2025 uur-
JCUA
20.50 uur:
Ejr.EN BEL CANTO
IjHElME OPDRACHT
J-J: 'haast) onmogelijke opdracht om een geld-
Sr h jk te maken'
J01R,\-,UL
S^ALIGE PROGRAMMA'S
DUUilê.FKAN'c
S Wielrennen; i
18.25 Journaal; 18.30 Les Cailloux;
JftSHS P°U1' L' ombre; 19.25 Bonhommet et Ti-
tja!' 2o^n r animaux du monde entier; 20.00 Jour-
Journaal du désert: 22-00 Show Sulion; 22.40
a aimer^i-n2Uipe' 13'00 Jouraaal: 13.20 Une tern
erennen-' is™ WieIrennen; 15.30 Waterskiën: 17.15
Accordeonm.^ Waterskiën: 18.25 Journaal; 18.30
naalJournaal-mi 1^'00 BLé ma?azlne: 19-15 Regio-
Natch conti-»' Eté magazine; 20.00 Journaal: 20.30
2220 WieirenrJt o^Ll1'20 Chans°ns et champions;
23.20 Journaal.
9.45 uur:
WK WIELRENNEN PROFS
11.00 uur:
EUCHARISTIEVIERING
13.30 uur:
WK WIELRENNEN
15.30 uur:
WK WIELRENNEN
17.00 uur:
LANDBOU WRUBR1EK
17.30 uur:
POLY
18.45 uur:
KLEUTERIvE
19.05 uur:
DARTARl
20.00 uur:
JOURNAAL
'20.15 uur:
SPORTWEEKEND
20.40 uur:
DE LANCIERS VAN BENGALEN
22.25 uur:
ENGLISH POETRY
22.45 uur:
JOURNAAL
BELGIë-FRANS
9.45 WK Wielrennen; 14.30 Fanfreluche; 15.00 Vacances
au cinéma; 15.30 WK Wielrennen; 17.00 Toute la vilte
accuse, film, 18.30 Ohaperounotte; 19.00 Les travaux et
les jours: 19.25 Tartine; 19.30 Amusementsprogramma;
20.00 Journaal; 20.45 Vive la viel; 21.35 Paris en mu-
sique; 22.35 Journaal.
FRANK RIJ K-RIJ SSEL
>.10 Journaal; 9.15 Godsdienstige uitzending; 12.00
Journaal; 12.02 La séquence du jeune spectateur: 13.00
Journaal; 13.15 WK Wielrennen; 13-45 Flipper; 14.35
Waterskiën: 16.15 WK Wielrennen; 17.00 La femme au
i'Oile bleu; 18.50 Attentie: Duitsland-Frankrijk; 19.30
Minouche: 20.00 Journaal; 20.30 Film; 20.50 Tempo di
Rorna,; 2-2=20 Poëzie,: 22.50 JournaaL
Avond:
18.00 Nieuws. 18.11 Commentaar op
het nieuws. 18.16 Actualiteiten. 18.25
Licht instrumentaal trio. 18.45 Ste
reo: Best-Sellers: platennleuws. 19.30
Nieuws. 19.35 Stereo: Licht ensem
ble. 20.00 Akkoord: licht platenpro-
gramma. 21.00 Stereo: Nederlandse
chansons. 21.15 Stero: Singing Euro-
Muziek van gisteren: licht program
ma van bijna vergeten platen. 23.15
Stereo: Van twee kanten bekeken:
licht muziekprogramma met praatje.
23.5524.00 Nieuws.
Middag:
KRO: 12.00 Stereo: Lichte grammo-
foonmuziek. 12.14 Uitzending voor
boeren en tuinders. OVERHEIDS
VOORLICHTING: 12.16 Exportivi-
teiten: nieuws, wenken en adviezen
op exportgebied. 12.26 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Nieuws. KRO: 12.41 Actualiteiten.
12.50 Zonder grenzen: rubriek over
missie en zending. NOS: 13.00 Vlie
gende schijven: grammofoonplaten-
programma voor de militairen. KRO:
14.00 P.M.: een weekblad met veel
plaatjes. (16.0016.02 Nieuws en
aansluitend: Verslag wereldkampi
oenschap wielrennen voor profs op
de baan in Antwerpen). NOS: 16.30
Inzet! programma over amateuristi
sche muziekbeoefening. HIRO: 17.00
Hiro-Magazine. 17.15 Gasten van de
week.
Avond:
KRO: 6-8-6-9: muziek voor t(w)ie-
ners. 18.24 Kanjer Koning Kompe
titie 1969. 18.30 Nieuws. 18.41 Actu
aliteiten. 19.00 Stereo: Musicerende
dilettanten: Meisjeskoor: volkslied
jes. 19.30 Stereo: Sjook: jongeren
programma. 20.00 In antwoord op uw
schrijvenverzoekplatenprogramma.
22.00 Troubadour: luisterliedjes.
22.25 Overweging. 22.30 Nieuws.
22.40 Mededelingen. 22.45 Goal
muzikaal sportprogramma met com
mentaren. reportages en
23.5524.00 Nieuws.
Middag:
12.30 Tussen start en finish: actueel
sportnieuws. 13.00 Nieuws. 13.11
VARA-Varia. 13.13 Actualiteiten.
13.20 Stereo: LP-TOP-10. 14.00 Uit-
Taalbeheersing: basis of barrière,
een reeks programma's over spreken
en luisteren, schrijven en lezen. 15.20
Workshop: amateurs studeren mo
derne partituren in. 16.02 Blinden en
slechtzienden. VARA: 16.15 Blues
Power. 16.35 Artistieke Staalkaart.
17.10 Stei-eo: Feest der herdenkng:
verzoekplatenprogramma. 17.55
Mededelngen.
Middag:
NOS: 12.00 Nieuws. 12.03 Skïvatoon:
informatie over nieuwe langspeelpla
ten. NCRV: 23.00 Nieuws. 13.03 Nee,
we noemen geen namen: licht pla-
tenprogramma met verzoeknummers.
(14.00 en 15.00 Nieuws). 16.00
Nieuws. 16.03 Four o'clock tea: licht
gevarieerd muziekprogramma. 17.00
Nieuws. 17.0218.00 Hier en nu: we-
lijkse sportshi
ofoonmuziek.
Morgen
KRO: 8.00 Nieuws. 8,10 Stereo: Ba-
dinerie: klassieke muziek (gr). 9.00
Nieuws en waterstanden. 9.15 Im
promptu: klassiek verzoekplatenpro
gramma. 10.00 Eucharistieviering.
11.00 Nieuws. 11.02 Stereo: Licht ge
varieerd platenprogramma, 11.45 Bui
tenlands commentaar. 11.55 Medede
lingen.
Middag
NCRV: 12.00 Kerkorgelconcert: oude
klassieke en moderne muziek. 12.40
NCRV-vocaal ensemble: moderne ge
wijde muziek. 13.00 Nieuws. 13.10
Verzoekprogramma van klassieke en
•nodeme kamermuziek (gr). 14.05
Een handvol mensen: literair pro
gramma. NRU: 14.30 Stereo: Radio-
philharmonisch orkest en solist: klas
sieke en moderne muziek. (In de
Rauze; circa 15.20 - 15.40 't Was in
etzelfde jaar, literair klankbeeld).
16.30 Jazz in aktie. CVK: 17.00
Dienst van het Leger des Heils.
Avond:
18.00 Convent: .vekeüjks halfuur over
lassieke kamermuziek (grj.
20.10 Koorzang met fluit en orgel:
geestelijke liederen. KP.O: 20.30 Ste
reo: Stereoklub: muzikale en techni
sche tips voor stedeofans. 22.00 Nieuw
Zicht: actuele godsdienstige en maat-
sui. 22.45 Audio: muzikale informa
tie voor kenners en liefhebbers. 23.55-
24.00 Nieuws.
MAANDAG
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Badinerie: semi-klassieke
muziek (gr). (7.30 Nieuws; 7.32 Ac
tualiteiten; 7.50 Overweging). 8.00
Nieuws. 8.11 Vakantie-jeugdprogram
ma. 8.30 Nieuws. 8.32 Vakantietips.
8.45 Voor de huisvrouw, (9.009.10
Gymnastiek voor de huisvrouw; 9.35
Waterstanden). NOS: 10.00 De ko
mende week in het Nederlandse mu
ziekleven, muzikale lezing. KRO:
11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken.
11,30 Bejaardenprogramma. 11.55
Mededelingen.
ZONDAG
Morgen
VARA: 8.00 Nieuws en socialistisch
strijdlied. 8.13 Voor het platteland.
B.25 Weer of geen weer, gevarieerd
programma. f9-00 Sportme-Jedelingen
Humanistisch Verbond: 9.45 Snelheid
en tempo, lezing. IKOR: 10.00 Noord
en Zuid: Welvaart en Armoede, een
progTamma ter voorbereiding op de
somende Interkerkelijke Vreaesweek.
10.30 Hervormde kerkdienst. 11.30
Vraag en antwoord. 11.40 De Open
Deur.
Middag:
AVRO: 12.00 Wereldkampioenschap
pen wielrennen op de weg voor profs
in Zolder. 12.10 Muzikaal onthaal:
bonte muzikale show. 13.00 Nieuws.
13.10 De toestand in de wereld, le
zing. 13.19 Wereldkampioenschappen
wielrennen op de weg voor profs in
Zolder. 13.24"Radiojournaal. 13.35 In
fo: maandelijkse advies- en informa
tierubriek. 14.05 Biels C.. radio
strip. NOS: 14.30 Langs de lijn I:
sp.ortreportages, sportnieuws en lich
te grammofoonmuziek. VARA: 17.00
Stereo: Populaire muziekshow met
VAHA-dansorkest en solisten. 17.50
Nieuws.
Avond:
18.05 Mededelingen. 18.10 Langs de
lijn II: Sportreportafjes en beschou
wingen. VARA: 18.30 Stereo: Oogst
1969: cabaretprogramnia. NOS: 18.50
Dat zie ik anders, discussie. VPRO:
19.30 nieuws. 19.35 Typologie van
Scarlatti III: Ritme en evenwicht,
gramma. 21.30" Internationale
ziekspiegel met onder andere inter
nationaal gitaarfestival in Mlinchen,
orgelconcert en volksmuziek uit Fin
land. 22.30 Nieuws. 22.40 Radiojour
naal. 22.55 St-rreo: 't Mag geen naam
hebben: licht platenprogramma. 23.55
- 24.00 Nieuws.
MAANDAG
Morgen:
VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied.
7.23 Lichte grammofoonmuziek. (7.30
7.35 Van de voorpagina». VPRO:
7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws.
8.11 Actualiteiten. 8.20 Lichte gram
mofoonmuziek. 9.00 Stereo: Instru
mentaal ensemble: klassieke muziek.
9.50 Koning Klant: consumentenru
briek. 10.00 Voor de vrouw. NOS:
11.00 Stereo: repertorium Nederland
se radio-orkesten: Radiophilharmo-
nisch orkest: moderne muziek. Inter
mezzo: Radio-kamerkoor en solisten:
moderne liederen.
ZONDAG
Morgen
AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 DrrrUit:
Platenprogramma. 10.00 Nieuws. 10.
Juist op zondag. 11.00 Nieuws. 11.02
Muziek Mozaïek
Middag:
VARA: 12.00 Nieuws. 12.02 Met
vriendelijk groeten... verzoekplaten
programma. 13.00 Nieuws 13.02 Nar-
Nederiandse Artiesten Reveu. NOS:
14.00 Nieuws. 14.02 Rome - Ankara
- Madrid; programma voor de gast-
beiders. 15.00 Nieuws. 15.02 Ra
bat - Athene - Warschau: program
ma voor de gastarbeiders. AVRO:
16.00 Nieuws. "16.02 Muzïekkantjes:
licht gevarieerd muziekprogramma.
17.00 Nieuws. 17.02 Radiojournaal.
17.05-18.00 Popparty.
MAANDAG
Morgen:
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Fit: licht
platenprogramma. 10.00 Nieuws.
10.03 Popstation. (11.00 Nieuws).
ADVERTENTIE
de
pseudo-eehlaenote
(DOOR MABEL SEELEV)
Copyright 1939 by Doubleday Company Ltd.
In de deken lachte en sprong
Cottie van plezier en zo gauw
we op de veranda waren, glipte hij
glibberig als een van zijn kikkers uit
mijn handen om op onderzoek uit te
gaan. Ik ging met hem mee om te
kijken of er iets in het huisje was
waaruit ik k on opmaken waarom
Steve Corbett hierheen gekomen was.
Er was niet veel om wijzer uit te
worden: vóór was de veranda, over
de hele lengte van het huisje; er
stond een brits aan één kamt, daar
naast een ruwe keukentafel met stoe
len. drie strandstoelen bedekt met
vrolijk zeildoek, een petroleumstel
met drie pitten en een gootsteen
naast de deur. De hele veranda was
afgeschermd met vkegengaas en lin
nen gordijnen hielden de regen tegen.
In de muur van het huis leidde "een
houten deur naar binnen en in de
hoek naast de gootsteen waren een
ijskast en een gewone kast. De
enige kamer binnen had ruwe houten
muren, twee ramen, een toelopend
dak. twee ijzeren bedden met een
slaphangend lila gordijn ertussen,
een oude schommelstoel en een ge
verniste lademkast. O.p de bedden la
gen alleen lila matrassen en kussens;
de kamer rook naar warm vochtig
hout. vochtige veren en vochtig ka
toen.
Ik ben van mijn leven in genoeg va
kantiekampen geweest om te weten
dat dit een goedkoop zomerhuisje
was. Het stelde me een weinig ge
rust; ik werd iets minder gespannen
en dacht dat alles hier waarschijn
lijk in orde was en dat Steve Cor
bett me die revolver in een ridderlij
ke opwelling had gegeven. Ik hoorde
hem op de veranda een zeer vader
lijke opmerking maken: .Cottie, blijf
van dat petroleumstel af.' Toen richt
te hij zich tot mij: .Jij en Cottie ne
men de bedden binnen: ik slaap op
dien brits hier. Je kunt de deur op de
haak doen ais ja ja daardoor beter
voelt, of hem zelfs afsluiten.'
Ik keek naar de deur: er zat een ste
vige haak aan de binnenkant. Met
de revolver erbij, dacht ik. was
mijn veiligheid redelijk verzekerd.
Ik zal verder niet veel over die mid
dag vertellen: het was eerst diep in
de nacht dat de volgende veelbete
kenende. geheimzinnige schakel zich
bij de keten voegde. Er kwam geen
levende ziel bij ons in de buurt. Cot-
tie's vader droeg de bagage naar bin
nen toen het even droog was. Ter
wijl ik uitpakte en .de bedden op
maakte, maakte hij de lunch klaar;
chocolademelk uit blik en een ome
let: hij deed het met even weinig
overbodige bewegingen alsof het da
gelijks werk voor hem was. We aten
op de veranda. Cottie praatte hon
derd uit. terwijl zijn vader steeds
verstrooider en afweziger werd.
Toen ik het kind mee naar binnen
nam voor zijn middagdutje, trok de
man zich terug op zijn brits, waar
hij. een veelgebruikte pijp rokend,
somber bleef "zitten staren naar het
weinige dat door de dichte regen van
de bomen en het meer te zien was.
Ik pakte verder uit; het enige waar
ik moeilijk raad mee wist. was de re
volver. Uiteindelijk klom ik op mijn
bed en het hem achter een plank
glijden die met de muur een V vorm
de, juist onder de balken van de zol
dering. Cottie kon er zo niet bij.
maar ik kon hem vanuit mijn bed
snel genoeg pakken. Op de veranda
haalde Ik een gevaarlijk-uitziend mes
uit de tafella: het lemmet was twee
decimeter lang en liep puntig toe.
er een keep in het lemmet zat. ie
mand was er hardhandig mee omge
sprongen.
Toen Cottie wakker werd, knipten we
uit "n krant een hele stad met huizen,
brandweerwagens, politieagenten en
Jsoeien een spelletje dat ik wel
honderd keer had gebruikt, maar dat
nu heel anders was met dit levendige
kind, dat ik haast niet hij de schaar
vandaan kon honden en met de donke
re man op de brits die zelfs niet naar
ons keek. Onder het avondeten, dat
ik had klaargemaakt, zette Steve
Corbett zijn verstrooidheid van zich
af en praatte opgewekt met Cottie,
maar tot mij zei hij alleen het hoog
nodige. Ik vond het best; als hij mij
negeerde, kon ik hem negeren. Nadat
ik Cottie 's avonds in bed had gelegd,
ging ik niet meer de kamer uit. Ik
had bij het binnengaan de deur open
lijk op de haak gedaan. Het enige
wat er die avond bij Steve Corbett
afkon, was een welterusten voor zijn
zoon. Zo gauw Cottie's ademhaling
gelijkmatig en rustig werd. kleedde ik
me in het donker uit. Ik installeerde
me in bed om na te denken over de
situatie. Voor zover het deze middag
betrof, was de kalmte waartoe ik me
zelf gedwongen had, gerechtvaardigd:
Ik was niets meer dan een kinder
meisje. Maar als Steve Corbett voor
zijn .genoegen naar dit meer was ge
komen, had hij een raar begin ge
maald. Als ik ooit een man, diep en
intens in gedachten verzonken had
gezien, was het die middag geweest.
En dat zijn gedachten niet aange
naam waren was gebleken uit zijn
gebogen, broedende afwezige houding.
Waarvoor zou hij hier gekomen zijn?
Cottie. Tot dusver was het zomer
huisje een ideale schuilplaats ge
weest. Veronderstel eens dat hij ont
voerd was. Veronderstel...
Ik liet mijn gedachten in die richting
gaan, maar ze liepen dood. Ik had de
laatste tijd van geen enkele ontvoe
ring gehoord. Cottie was in het kamp
aan Coldspring niet verborgen gehou
den. De man en de jongen waren veel
te vertrouwelijk met elkaar. En op
zijn kinderlijke manier was Cottie
een even grote potentaat als de man
als dat geen erfelijkheid was, be
wees het op zijn minst een langduri
ge omgang. Vaag nam ik me voor te
zullen letten op nieuws over ontvoe
ringen.
Welke andere opzet kon er zijn? Ik
zelf was kennelijk volkomen onbe
langrijk. Mijn wagen was te klein
aas voor een roofoverval en het wei
nige geld dat ik had was in traveller's
cheques, wat precies was wat Steve
Corbett zou verwachten van iemand
die hij kinderachtig had genoemd.
Ik dacht nog aan die naam met op
eengeklemde lippen. Een schuilplaats
ua een roofoverval? Een schuilplaats
voor een voorgenomen roofoverval?
We waren niet ver van Duiuth. Maar
ik had altijd gedacht dat dieven ieta
stiekems hadden. Er was niets stie
kems aan Steve Corbett.
Ik dacht met een schok dat het ge
makkelijker zou zijn hem van moord
te verdenken dan van diefstal. Ter
wijl ik op bed lag, was de man slechts
op een paar meter afstand op de ve
randa buiten. Ik kon mijn fantasie
niet in bedwang houden; voor mijn
geestesoog speelde zich het tafereel
af van moord, onsamenhangend, zon
der vaste vorm. Een vrouw, liggend,
zittend, staand. Donker. Eien donkere
man die snel toesloeg, nu eens met
wurgende handen naar haar keel
Sreep. dan weer de fatale steek met
et mes toebracht of een revolver
richtte. Misschien was ik in een lich
te sluimering gevallen en hadden al
mijn vage. onredelijke angstgevoe
lens van die dag en de nacht tevoren
die donkere gestalten aangenomen.
Dat moet het geweest zijn. Maar ter
wijl ik dit schrijf en wetend wat ik
nu weet. ben ik er bijna van over
tuigd dat gedachten overdragen
kunnen worden, dat iemand inner
lijk de emoties en krachten die zich
afspelen in een ander, kan aanvoelen.
En ik weet nu dat Steve Corbett die
nacht in gedachten
Maar toen wist ik dat niet. Toen
schudde ik mezelf wakekr om die
nachtmerrie kwijt te raken, om me
los te maken van iedere gedachte
aan Steve Corbett of zijn mogelijke
plannen. Ik dwong mezelf te luiste
ren naar het zachte ruisen van de bo
men en het meer. De regen scheen
voorgoed te zijn opgehouden. De
nacht was verfrissend koel na de hit-
Vlak voordat ik .ndoezelde. hoorde
ik de motor van een auto die weg
reed of aankwam. Toen ik wakker
schrok, kwam dat door een heel an
der geluid. Ik ontwaakte, niet lig
gend maar rechtop in bed zittend.
Mijn eerste beweging, zelfs vóór ik
helder genoeg was om te realiseren
wat het geluid was geweest, bracht
me in twee stappen naast Cottie's
bed. Hij was er nog. als een cocon
opgerold in zijn flanellen deken. Het
was zo donker in de kamer d3t ik de
rand van het bed niet van de grond
kon onderscheiden, maar ik bewoog
mijn hand over de zachte warme rol;
hij lag ontspannen en rustig te sla
pen: zijn ademhaling kwam kalm en
regelmatig. Dat kostte me maar een
ogenblik. Van buiten het huis, uit de
verte klonk de gedempte gil van een
vrouw. Dat had me wakker gemaakt;
het geluid van de eerste kreet klonk
me nog in de oren toen de tweede
kwam.
(Wordt venwrfgdi.
57-103
Zodra referendaris Hinkelstap zijn
geld van het Sloopfonds had over
gedragen. stapte hij opgewekt heen.
.Dat is nog eens een meevaller...'
mompelde het heertje onder de in
druk. .Mijn erfenis is natuurlijk door
die ontploffing in de Stadspoort ver
loren gegaan maar dit is een aar
dige schadevergoeding.'
,En toch zou ik wel eens willen we
ten. wat ei: eigenlijk ontploft, is...'
zei Panda peinzend.
.Dat kan ik-ü verklaren.' sprak Joris,
die te voorschijn trad. .Die kostbare
uitvinding, waarover in het testa
ment gerept werd. was niets anders
dan buskruit. Het zal u duidelijk zijn.
dat ik u veel moeite en narigheid be-
SDaard heb door het vinden ervan.
En aangezien ik bovendien persoon
lijk deze Schorrelbuurt heb opgebla-
zen. stel ik voor dat u me de gelden
van het sloonfonds geeft'.
.Wat!?!?!' riep het heertje veront
waardigd. .Hoe durf je! Het was niemand heeft je gevraagd om je er-
mijn testament en mijn erfenis en mee te bemoeien! verdwijn!'
CAROL DAY
door KENNETH
Ik &EK1 &A.KJS CWRIS.DATJ'J XJQ3AL
GEMAKKELIJK OVEK DIT SOOKT^-
DIMSESJ DEM KT. TOIETS
VAM MS VOLST Wjg*