Hemelse Aida', Verdi's mammoetopera in Verona [bÊU Zaterdag Zondag PANDA EN HET GESTOLEN TESTAMENT Zaterdag ondag ING W-ballet: Coppelia EERD SCHULD EN BOETE NOGMAALS OP TV AU5,, 9 AUGUSTUS 1969 MOVINCIAIE ZEEUWSE COU1ANT 21 Schocuji nu,'' rtSumiri ens fcets4 de ff( het Isjji van jiaj an "20.35 tot 33.05 uur via Snd I brengt de AVRO-tele a S een produktie van de RAI (Ita- dow^ wie televisie) opgenomen m de om van Veronu, waarin de opera Scr akten op een libretto van An- "in fihislanzoni, naar een gegeven ran Mariëtte Bey. .Aïda'. van Giusep- e Verdi, werd opgevoerd, ne opera '.Aida' die zich afspeelt ifpmniiis en Thebe. ten tijde van eertijds een bestel- van kedive Said Pasja ter vie- van de opening in 1869 van het Sjez-kanaal. De Frans-Duitse oor- cfond echter de premiere m de t-/zodat de eerste uitvoering pas december 1871 in Cairo plaats wni in die ongeveer honderd jaren heef' Aida' op net repertoire van al- aakt wij or de rl. Dj pop Coppelia is een meesterwerh- van een oude poppenanaJter. Een fepen, die toevallig voorbijkomt 1 ïoflt verliefd op haar en weet in Urj i(; huis van de poppenmaker bin- M te dringen, Spoedig blijkt dat axnen van allerlei ras het huis van iooppenmaker bevolken. Sinds de «inière 'oijna honderd jaar geleden ir-dlrscla ce verwerking van dit Coppelia- ir J verhaal een van de geliefste ballet- gebleven. De choreografie heeft dav Orlowsky. Hij werd in 1921 Rusland geboren. Op 10-jarige a keftijd kreeg' hij zijn eerste dans- 1 T11 onderricht en toen hij 16 was dans- 1 I IL If bij zijn eerste ballet. Hij werk je ia Frankrijk, Zwitserland. Duits- lisd, Engeland en Spanje. Orlikows- iy is eerste balletmeester .bij de tense Staatsopera, Aan deze pro- 'nktie werkt voorts mee: het orkest Wiener Symphoniker' onder lei- JaTvan Franz Bauer Theussel. Ie grote operagezelschappen gestaan. Maar vooral bij de Italianen, die er in de 17de eeuwse oude arena van Verona en in de thermen van Cara- calla in Rome gedenkwaardige mu zikale uitvoeringen van gaven, is Verdi's opera rond de jonge officier Radames en de dochter van de ko ning van Ethiopië, Aida. bijzonder in trek gebleven. Franco Capuana zwaait de scepter over koor en orkest; een uitgebreid en voor deze gelegenheid samenge steld ensemble van de beste Italiaan se musici. Het Leningrad Kirov Thea ter Ballet Gezelschap staat onder leiding van de choreografen Constan- tïn Sergueev en Ria Teresa Legnanï. De rol van de koning van Egypte wordt gezongen door Franco Pug- liese, zijn dochter Amneris wordt vertolkt door Fiorenza Cossotto. De rol van de jonge veldheer Radames wordt gezongen door Carlo Bergonzi, in de rol van Amonasro (koning van Ethiopië) hoort men Anselmo Col- zano en als slavin Aida kan men Leyla Geneer beluisteren. Het geheel staat onder leiding van regisseur Herbert Graf. 9 voori eink< JGUSTl! MBINA1 te a liqc P Op 17 oktober 1963 zond de NCRV de toneelbewerkinsr door Gaston Ba- ty uit van de roman .Schuld en boe te' van F. M. Dostojewski. Zondag brengt de NCRV dit spel om 20.35 uur nogmaals op het scherm. De hoofdrol wordt gespeeld door Julien Sehoenaerts, die toen nog maar kort in Nederland werkte. Zijn belang rijkste tegenspeler was Cruys Voor- bergh, die de rol van de' rechter van instructie speelde. Het werd zijn laatste rol, want kort nadat de op namen voor dit spel waren gemaakt, overleed hij, nog voor liet spel was uitgezonden. Iets over de inhoud: 'hierin wordt het verhaal beschreven van de .vol maakte misdaad' door de berooide, scherpzinnige student Raskolnikov op een oude pandbuishoudster. Het eigenlijke drama is dat van de ont- luistering der afschuwelijke log,ca. die he>m tot moord heeft gedreven, gevolgd door een begin van inner lijke loutering. Raskolnikov moet door lijden genezen van zijn groot heidswaan een .supermens' te zijn. Hij wordt tot de erkenning ge bracht dat hij door het doden van een nutteloze en schadelijke luis ten slotte zijn eigen kracht heeft onder mijnd. De bijl. waarmee hij de woe keraarster het leven ontneemt, treft ook hemzelf. En het superioriteits gevoel maakt plaats voor koortsach tige achtervolgingswaan. Het is niet mogelijk de veelzijdig vertakte stof van het omvangrijke boek in ruim twee uur volledig tot zijn recht te laten komen. In deze bewerking van Baty door de toneelanimator Lag- né Poe-als volgt omschreven: Een meesterwerk herschapen' zijn ech ter niet alleen de essentiële elemen ten behouden, voor velen zalhet boek zelfs aan overzichtelijkheid heb ben gewonnen. NEDERLAND-1 KANAAL. 7/29 NEDERLAND-1 KANAAL 7/29 n 584; XOS) JOURNAAL 505 uur: (VARA) DAGJE OUDER ffluur: ÜTSJESILEN luur: OS-KLEUR) FLUIMPJE (0 uur: URN AAL 11)5 uur: (VARA) RAWHIDE KWB uur: (ÜOS) JOURNAAL "luur: VABA-KLEUR) DE SHADOKS KLAAR EEN ZOMERAVOND les Berger, Koos Postema en Pier Tania presente- n het Vara-zomeravondmagazin.e. 210 uur: (NOS) JORNAAL 15.30 uur: (NOS) JOURNAAL 15.35 uur: WEEKJOURNAAL 15.55 uur: WEGENVERKEERSINFORMATIE 16.00 uur: WK WIELRENNEN Profs op de weg: circuit van Zolder. 17.00 uur: (IKOR) KERKDIENST 18.55 uur: (NOS-KLEUR) PLUIMPJE 19.00 uur: (CVK-IKOK-KRO) WOORD VOOR WOORD 19.05 uur: (CVK-IKOR) ZINGEND GELOVEN 19.30 uur: (NOS) STUDIO-SPORT 20.30 uur: JOURNAAL 20.35 uur. (AVRO) AIDA Opera van Guiseppe Verdi (zie ook elders op deze pa- NEDERLAND-2 gina) 23.05 uur: (NOS) JOURNAAL NEDERLAND-2 KANAAL 32 KANAAL 32 (XOS-KLEUR) PLUIMPJE 19.00 uur: I01RNAAL 18,05 uur: «LA feuwo, Kunst, Sport. 830 uur: DE DWAZE WERELD VAN TOMMY COOPER •Muur; NOS) JOURNAAL 0.20 uur: RRO-KLEUR) COPPELIA &l?tran Leon Delibes (zie ook elders op deze pagina). 2155 uur: PSWREKERS John Sleed en Emma Peöl, ridderlijke strijders tegen «mliJaad. 22a mr: 'Dagsluiting 122.25 uur: (NOS) JOURNAAL 18.55 uui (NOS-KLEUR) PLUIMPJE 19.00 uur: journaal 19.05 uur: (NCRV-KLEUR) ALPINISME 19.55 uur: KERKMUZIEK 20.05 uur: (KLEUR) DANSEN AAN DE DON AU 20.35 uur: SCHULD En boete Drama naar het boek van Fedor Dostojewsky (zie ook elders op deze pagina). 22.50 uur: DOKTER IN KENYA 22.55 uur: (NOS) JOURNAAL BELGIË-NED. Ë-NED. KANAAL 2/10 mi uur: I® WIELRENNEN ^Mappen op de Antwerpse wielerbaan pDSIANNETJE 19.00 uur: JpÜERKLANKEN I'M uur: JONGER DAN JE DENKT 20.00 uur: 'ODBNAAL 2025 uur- JCUA 20.50 uur: Ejr.EN BEL CANTO IjHElME OPDRACHT J-J: 'haast) onmogelijke opdracht om een geld- Sr h jk te maken' J01R,\-,UL S^ALIGE PROGRAMMA'S DUUilê.FKAN'c S Wielrennen; i 18.25 Journaal; 18.30 Les Cailloux; JftSHS P°U1' L' ombre; 19.25 Bonhommet et Ti- tja!' 2o^n r animaux du monde entier; 20.00 Jour- Journaal du désert: 22-00 Show Sulion; 22.40 a aimer^i-n2Uipe' 13'00 Jouraaal: 13.20 Une tern erennen-' is™ WieIrennen; 15.30 Waterskiën: 17.15 Accordeonm.^ Waterskiën: 18.25 Journaal; 18.30 naalJournaal-mi 1^'00 BLé ma?azlne: 19-15 Regio- Natch conti-»' Eté magazine; 20.00 Journaal: 20.30 2220 WieirenrJt o^Ll1'20 Chans°ns et champions; 23.20 Journaal. 9.45 uur: WK WIELRENNEN PROFS 11.00 uur: EUCHARISTIEVIERING 13.30 uur: WK WIELRENNEN 15.30 uur: WK WIELRENNEN 17.00 uur: LANDBOU WRUBR1EK 17.30 uur: POLY 18.45 uur: KLEUTERIvE 19.05 uur: DARTARl 20.00 uur: JOURNAAL '20.15 uur: SPORTWEEKEND 20.40 uur: DE LANCIERS VAN BENGALEN 22.25 uur: ENGLISH POETRY 22.45 uur: JOURNAAL BELGIë-FRANS 9.45 WK Wielrennen; 14.30 Fanfreluche; 15.00 Vacances au cinéma; 15.30 WK Wielrennen; 17.00 Toute la vilte accuse, film, 18.30 Ohaperounotte; 19.00 Les travaux et les jours: 19.25 Tartine; 19.30 Amusementsprogramma; 20.00 Journaal; 20.45 Vive la viel; 21.35 Paris en mu- sique; 22.35 Journaal. FRANK RIJ K-RIJ SSEL >.10 Journaal; 9.15 Godsdienstige uitzending; 12.00 Journaal; 12.02 La séquence du jeune spectateur: 13.00 Journaal; 13.15 WK Wielrennen; 13-45 Flipper; 14.35 Waterskiën: 16.15 WK Wielrennen; 17.00 La femme au i'Oile bleu; 18.50 Attentie: Duitsland-Frankrijk; 19.30 Minouche: 20.00 Journaal; 20.30 Film; 20.50 Tempo di Rorna,; 2-2=20 Poëzie,: 22.50 JournaaL Avond: 18.00 Nieuws. 18.11 Commentaar op het nieuws. 18.16 Actualiteiten. 18.25 Licht instrumentaal trio. 18.45 Ste reo: Best-Sellers: platennleuws. 19.30 Nieuws. 19.35 Stereo: Licht ensem ble. 20.00 Akkoord: licht platenpro- gramma. 21.00 Stereo: Nederlandse chansons. 21.15 Stero: Singing Euro- Muziek van gisteren: licht program ma van bijna vergeten platen. 23.15 Stereo: Van twee kanten bekeken: licht muziekprogramma met praatje. 23.5524.00 Nieuws. Middag: KRO: 12.00 Stereo: Lichte grammo- foonmuziek. 12.14 Uitzending voor boeren en tuinders. OVERHEIDS VOORLICHTING: 12.16 Exportivi- teiten: nieuws, wenken en adviezen op exportgebied. 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. KRO: 12.41 Actualiteiten. 12.50 Zonder grenzen: rubriek over missie en zending. NOS: 13.00 Vlie gende schijven: grammofoonplaten- programma voor de militairen. KRO: 14.00 P.M.: een weekblad met veel plaatjes. (16.0016.02 Nieuws en aansluitend: Verslag wereldkampi oenschap wielrennen voor profs op de baan in Antwerpen). NOS: 16.30 Inzet! programma over amateuristi sche muziekbeoefening. HIRO: 17.00 Hiro-Magazine. 17.15 Gasten van de week. Avond: KRO: 6-8-6-9: muziek voor t(w)ie- ners. 18.24 Kanjer Koning Kompe titie 1969. 18.30 Nieuws. 18.41 Actu aliteiten. 19.00 Stereo: Musicerende dilettanten: Meisjeskoor: volkslied jes. 19.30 Stereo: Sjook: jongeren programma. 20.00 In antwoord op uw schrijvenverzoekplatenprogramma. 22.00 Troubadour: luisterliedjes. 22.25 Overweging. 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen. 22.45 Goal muzikaal sportprogramma met com mentaren. reportages en 23.5524.00 Nieuws. Middag: 12.30 Tussen start en finish: actueel sportnieuws. 13.00 Nieuws. 13.11 VARA-Varia. 13.13 Actualiteiten. 13.20 Stereo: LP-TOP-10. 14.00 Uit- Taalbeheersing: basis of barrière, een reeks programma's over spreken en luisteren, schrijven en lezen. 15.20 Workshop: amateurs studeren mo derne partituren in. 16.02 Blinden en slechtzienden. VARA: 16.15 Blues Power. 16.35 Artistieke Staalkaart. 17.10 Stei-eo: Feest der herdenkng: verzoekplatenprogramma. 17.55 Mededelngen. Middag: NOS: 12.00 Nieuws. 12.03 Skïvatoon: informatie over nieuwe langspeelpla ten. NCRV: 23.00 Nieuws. 13.03 Nee, we noemen geen namen: licht pla- tenprogramma met verzoeknummers. (14.00 en 15.00 Nieuws). 16.00 Nieuws. 16.03 Four o'clock tea: licht gevarieerd muziekprogramma. 17.00 Nieuws. 17.0218.00 Hier en nu: we- lijkse sportshi ofoonmuziek. Morgen KRO: 8.00 Nieuws. 8,10 Stereo: Ba- dinerie: klassieke muziek (gr). 9.00 Nieuws en waterstanden. 9.15 Im promptu: klassiek verzoekplatenpro gramma. 10.00 Eucharistieviering. 11.00 Nieuws. 11.02 Stereo: Licht ge varieerd platenprogramma, 11.45 Bui tenlands commentaar. 11.55 Medede lingen. Middag NCRV: 12.00 Kerkorgelconcert: oude klassieke en moderne muziek. 12.40 NCRV-vocaal ensemble: moderne ge wijde muziek. 13.00 Nieuws. 13.10 Verzoekprogramma van klassieke en •nodeme kamermuziek (gr). 14.05 Een handvol mensen: literair pro gramma. NRU: 14.30 Stereo: Radio- philharmonisch orkest en solist: klas sieke en moderne muziek. (In de Rauze; circa 15.20 - 15.40 't Was in etzelfde jaar, literair klankbeeld). 16.30 Jazz in aktie. CVK: 17.00 Dienst van het Leger des Heils. Avond: 18.00 Convent: .vekeüjks halfuur over lassieke kamermuziek (grj. 20.10 Koorzang met fluit en orgel: geestelijke liederen. KP.O: 20.30 Ste reo: Stereoklub: muzikale en techni sche tips voor stedeofans. 22.00 Nieuw Zicht: actuele godsdienstige en maat- sui. 22.45 Audio: muzikale informa tie voor kenners en liefhebbers. 23.55- 24.00 Nieuws. MAANDAG KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Badinerie: semi-klassieke muziek (gr). (7.30 Nieuws; 7.32 Ac tualiteiten; 7.50 Overweging). 8.00 Nieuws. 8.11 Vakantie-jeugdprogram ma. 8.30 Nieuws. 8.32 Vakantietips. 8.45 Voor de huisvrouw, (9.009.10 Gymnastiek voor de huisvrouw; 9.35 Waterstanden). NOS: 10.00 De ko mende week in het Nederlandse mu ziekleven, muzikale lezing. KRO: 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 11,30 Bejaardenprogramma. 11.55 Mededelingen. ZONDAG Morgen VARA: 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.13 Voor het platteland. B.25 Weer of geen weer, gevarieerd programma. f9-00 Sportme-Jedelingen Humanistisch Verbond: 9.45 Snelheid en tempo, lezing. IKOR: 10.00 Noord en Zuid: Welvaart en Armoede, een progTamma ter voorbereiding op de somende Interkerkelijke Vreaesweek. 10.30 Hervormde kerkdienst. 11.30 Vraag en antwoord. 11.40 De Open Deur. Middag: AVRO: 12.00 Wereldkampioenschap pen wielrennen op de weg voor profs in Zolder. 12.10 Muzikaal onthaal: bonte muzikale show. 13.00 Nieuws. 13.10 De toestand in de wereld, le zing. 13.19 Wereldkampioenschappen wielrennen op de weg voor profs in Zolder. 13.24"Radiojournaal. 13.35 In fo: maandelijkse advies- en informa tierubriek. 14.05 Biels C.. radio strip. NOS: 14.30 Langs de lijn I: sp.ortreportages, sportnieuws en lich te grammofoonmuziek. VARA: 17.00 Stereo: Populaire muziekshow met VAHA-dansorkest en solisten. 17.50 Nieuws. Avond: 18.05 Mededelingen. 18.10 Langs de lijn II: Sportreportafjes en beschou wingen. VARA: 18.30 Stereo: Oogst 1969: cabaretprogramnia. NOS: 18.50 Dat zie ik anders, discussie. VPRO: 19.30 nieuws. 19.35 Typologie van Scarlatti III: Ritme en evenwicht, gramma. 21.30" Internationale ziekspiegel met onder andere inter nationaal gitaarfestival in Mlinchen, orgelconcert en volksmuziek uit Fin land. 22.30 Nieuws. 22.40 Radiojour naal. 22.55 St-rreo: 't Mag geen naam hebben: licht platenprogramma. 23.55 - 24.00 Nieuws. MAANDAG Morgen: VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek. (7.30 7.35 Van de voorpagina». VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.11 Actualiteiten. 8.20 Lichte gram mofoonmuziek. 9.00 Stereo: Instru mentaal ensemble: klassieke muziek. 9.50 Koning Klant: consumentenru briek. 10.00 Voor de vrouw. NOS: 11.00 Stereo: repertorium Nederland se radio-orkesten: Radiophilharmo- nisch orkest: moderne muziek. Inter mezzo: Radio-kamerkoor en solisten: moderne liederen. ZONDAG Morgen AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 DrrrUit: Platenprogramma. 10.00 Nieuws. 10. Juist op zondag. 11.00 Nieuws. 11.02 Muziek Mozaïek Middag: VARA: 12.00 Nieuws. 12.02 Met vriendelijk groeten... verzoekplaten programma. 13.00 Nieuws 13.02 Nar- Nederiandse Artiesten Reveu. NOS: 14.00 Nieuws. 14.02 Rome - Ankara - Madrid; programma voor de gast- beiders. 15.00 Nieuws. 15.02 Ra bat - Athene - Warschau: program ma voor de gastarbeiders. AVRO: 16.00 Nieuws. "16.02 Muzïekkantjes: licht gevarieerd muziekprogramma. 17.00 Nieuws. 17.02 Radiojournaal. 17.05-18.00 Popparty. MAANDAG Morgen: NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Fit: licht platenprogramma. 10.00 Nieuws. 10.03 Popstation. (11.00 Nieuws). ADVERTENTIE de pseudo-eehlaenote (DOOR MABEL SEELEV) Copyright 1939 by Doubleday Company Ltd. In de deken lachte en sprong Cottie van plezier en zo gauw we op de veranda waren, glipte hij glibberig als een van zijn kikkers uit mijn handen om op onderzoek uit te gaan. Ik ging met hem mee om te kijken of er iets in het huisje was waaruit ik k on opmaken waarom Steve Corbett hierheen gekomen was. Er was niet veel om wijzer uit te worden: vóór was de veranda, over de hele lengte van het huisje; er stond een brits aan één kamt, daar naast een ruwe keukentafel met stoe len. drie strandstoelen bedekt met vrolijk zeildoek, een petroleumstel met drie pitten en een gootsteen naast de deur. De hele veranda was afgeschermd met vkegengaas en lin nen gordijnen hielden de regen tegen. In de muur van het huis leidde "een houten deur naar binnen en in de hoek naast de gootsteen waren een ijskast en een gewone kast. De enige kamer binnen had ruwe houten muren, twee ramen, een toelopend dak. twee ijzeren bedden met een slaphangend lila gordijn ertussen, een oude schommelstoel en een ge verniste lademkast. O.p de bedden la gen alleen lila matrassen en kussens; de kamer rook naar warm vochtig hout. vochtige veren en vochtig ka toen. Ik ben van mijn leven in genoeg va kantiekampen geweest om te weten dat dit een goedkoop zomerhuisje was. Het stelde me een weinig ge rust; ik werd iets minder gespannen en dacht dat alles hier waarschijn lijk in orde was en dat Steve Cor bett me die revolver in een ridderlij ke opwelling had gegeven. Ik hoorde hem op de veranda een zeer vader lijke opmerking maken: .Cottie, blijf van dat petroleumstel af.' Toen richt te hij zich tot mij: .Jij en Cottie ne men de bedden binnen: ik slaap op dien brits hier. Je kunt de deur op de haak doen ais ja ja daardoor beter voelt, of hem zelfs afsluiten.' Ik keek naar de deur: er zat een ste vige haak aan de binnenkant. Met de revolver erbij, dacht ik. was mijn veiligheid redelijk verzekerd. Ik zal verder niet veel over die mid dag vertellen: het was eerst diep in de nacht dat de volgende veelbete kenende. geheimzinnige schakel zich bij de keten voegde. Er kwam geen levende ziel bij ons in de buurt. Cot- tie's vader droeg de bagage naar bin nen toen het even droog was. Ter wijl ik uitpakte en .de bedden op maakte, maakte hij de lunch klaar; chocolademelk uit blik en een ome let: hij deed het met even weinig overbodige bewegingen alsof het da gelijks werk voor hem was. We aten op de veranda. Cottie praatte hon derd uit. terwijl zijn vader steeds verstrooider en afweziger werd. Toen ik het kind mee naar binnen nam voor zijn middagdutje, trok de man zich terug op zijn brits, waar hij. een veelgebruikte pijp rokend, somber bleef "zitten staren naar het weinige dat door de dichte regen van de bomen en het meer te zien was. Ik pakte verder uit; het enige waar ik moeilijk raad mee wist. was de re volver. Uiteindelijk klom ik op mijn bed en het hem achter een plank glijden die met de muur een V vorm de, juist onder de balken van de zol dering. Cottie kon er zo niet bij. maar ik kon hem vanuit mijn bed snel genoeg pakken. Op de veranda haalde Ik een gevaarlijk-uitziend mes uit de tafella: het lemmet was twee decimeter lang en liep puntig toe. er een keep in het lemmet zat. ie mand was er hardhandig mee omge sprongen. Toen Cottie wakker werd, knipten we uit "n krant een hele stad met huizen, brandweerwagens, politieagenten en Jsoeien een spelletje dat ik wel honderd keer had gebruikt, maar dat nu heel anders was met dit levendige kind, dat ik haast niet hij de schaar vandaan kon honden en met de donke re man op de brits die zelfs niet naar ons keek. Onder het avondeten, dat ik had klaargemaakt, zette Steve Corbett zijn verstrooidheid van zich af en praatte opgewekt met Cottie, maar tot mij zei hij alleen het hoog nodige. Ik vond het best; als hij mij negeerde, kon ik hem negeren. Nadat ik Cottie 's avonds in bed had gelegd, ging ik niet meer de kamer uit. Ik had bij het binnengaan de deur open lijk op de haak gedaan. Het enige wat er die avond bij Steve Corbett afkon, was een welterusten voor zijn zoon. Zo gauw Cottie's ademhaling gelijkmatig en rustig werd. kleedde ik me in het donker uit. Ik installeerde me in bed om na te denken over de situatie. Voor zover het deze middag betrof, was de kalmte waartoe ik me zelf gedwongen had, gerechtvaardigd: Ik was niets meer dan een kinder meisje. Maar als Steve Corbett voor zijn .genoegen naar dit meer was ge komen, had hij een raar begin ge maald. Als ik ooit een man, diep en intens in gedachten verzonken had gezien, was het die middag geweest. En dat zijn gedachten niet aange naam waren was gebleken uit zijn gebogen, broedende afwezige houding. Waarvoor zou hij hier gekomen zijn? Cottie. Tot dusver was het zomer huisje een ideale schuilplaats ge weest. Veronderstel eens dat hij ont voerd was. Veronderstel... Ik liet mijn gedachten in die richting gaan, maar ze liepen dood. Ik had de laatste tijd van geen enkele ontvoe ring gehoord. Cottie was in het kamp aan Coldspring niet verborgen gehou den. De man en de jongen waren veel te vertrouwelijk met elkaar. En op zijn kinderlijke manier was Cottie een even grote potentaat als de man als dat geen erfelijkheid was, be wees het op zijn minst een langduri ge omgang. Vaag nam ik me voor te zullen letten op nieuws over ontvoe ringen. Welke andere opzet kon er zijn? Ik zelf was kennelijk volkomen onbe langrijk. Mijn wagen was te klein aas voor een roofoverval en het wei nige geld dat ik had was in traveller's cheques, wat precies was wat Steve Corbett zou verwachten van iemand die hij kinderachtig had genoemd. Ik dacht nog aan die naam met op eengeklemde lippen. Een schuilplaats ua een roofoverval? Een schuilplaats voor een voorgenomen roofoverval? We waren niet ver van Duiuth. Maar ik had altijd gedacht dat dieven ieta stiekems hadden. Er was niets stie kems aan Steve Corbett. Ik dacht met een schok dat het ge makkelijker zou zijn hem van moord te verdenken dan van diefstal. Ter wijl ik op bed lag, was de man slechts op een paar meter afstand op de ve randa buiten. Ik kon mijn fantasie niet in bedwang houden; voor mijn geestesoog speelde zich het tafereel af van moord, onsamenhangend, zon der vaste vorm. Een vrouw, liggend, zittend, staand. Donker. Eien donkere man die snel toesloeg, nu eens met wurgende handen naar haar keel Sreep. dan weer de fatale steek met et mes toebracht of een revolver richtte. Misschien was ik in een lich te sluimering gevallen en hadden al mijn vage. onredelijke angstgevoe lens van die dag en de nacht tevoren die donkere gestalten aangenomen. Dat moet het geweest zijn. Maar ter wijl ik dit schrijf en wetend wat ik nu weet. ben ik er bijna van over tuigd dat gedachten overdragen kunnen worden, dat iemand inner lijk de emoties en krachten die zich afspelen in een ander, kan aanvoelen. En ik weet nu dat Steve Corbett die nacht in gedachten Maar toen wist ik dat niet. Toen schudde ik mezelf wakekr om die nachtmerrie kwijt te raken, om me los te maken van iedere gedachte aan Steve Corbett of zijn mogelijke plannen. Ik dwong mezelf te luiste ren naar het zachte ruisen van de bo men en het meer. De regen scheen voorgoed te zijn opgehouden. De nacht was verfrissend koel na de hit- Vlak voordat ik .ndoezelde. hoorde ik de motor van een auto die weg reed of aankwam. Toen ik wakker schrok, kwam dat door een heel an der geluid. Ik ontwaakte, niet lig gend maar rechtop in bed zittend. Mijn eerste beweging, zelfs vóór ik helder genoeg was om te realiseren wat het geluid was geweest, bracht me in twee stappen naast Cottie's bed. Hij was er nog. als een cocon opgerold in zijn flanellen deken. Het was zo donker in de kamer d3t ik de rand van het bed niet van de grond kon onderscheiden, maar ik bewoog mijn hand over de zachte warme rol; hij lag ontspannen en rustig te sla pen: zijn ademhaling kwam kalm en regelmatig. Dat kostte me maar een ogenblik. Van buiten het huis, uit de verte klonk de gedempte gil van een vrouw. Dat had me wakker gemaakt; het geluid van de eerste kreet klonk me nog in de oren toen de tweede kwam. (Wordt venwrfgdi. 57-103 Zodra referendaris Hinkelstap zijn geld van het Sloopfonds had over gedragen. stapte hij opgewekt heen. .Dat is nog eens een meevaller...' mompelde het heertje onder de in druk. .Mijn erfenis is natuurlijk door die ontploffing in de Stadspoort ver loren gegaan maar dit is een aar dige schadevergoeding.' ,En toch zou ik wel eens willen we ten. wat ei: eigenlijk ontploft, is...' zei Panda peinzend. .Dat kan ik-ü verklaren.' sprak Joris, die te voorschijn trad. .Die kostbare uitvinding, waarover in het testa ment gerept werd. was niets anders dan buskruit. Het zal u duidelijk zijn. dat ik u veel moeite en narigheid be- SDaard heb door het vinden ervan. En aangezien ik bovendien persoon lijk deze Schorrelbuurt heb opgebla- zen. stel ik voor dat u me de gelden van het sloonfonds geeft'. .Wat!?!?!' riep het heertje veront waardigd. .Hoe durf je! Het was niemand heeft je gevraagd om je er- mijn testament en mijn erfenis en mee te bemoeien! verdwijn!' CAROL DAY door KENNETH Ik &EK1 &A.KJS CWRIS.DATJ'J XJQ3AL GEMAKKELIJK OVEK DIT SOOKT^- DIMSESJ DEM KT. TOIETS VAM MS VOLST Wjg*

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 21