VAN
EN
VOOR
HAAR
André Courrège
ziet gouden
toekomst in
doorkijkmode
jMode uit Parijs
en Rome
zaterdagnummer
De Italiaanse couturiers zijn door het Va-
tïcaan stevig op de vingers getikt. Een woord
voerder van de pauselijke crie belde diep ver
ontwaardigd de redactie van een Romeins
avondblad op en noemde het een schandedat
de ontwerpers ondanks vorige protesten nog
meer doorkijlc-creaties zijn gaan maken. De
pauselijke functionaris, die in kranten blijk
baar zeer nauwkeurig de modeverslagen bij
houdt, riep alle vrouwen ter wereld op om hun
waardigheid niet door schaamteloze vondsten
van couturiers te laten verlagen. Het is overi
gens niet de eerste keer, dat het Vaticaan
tegen een nieuwe mode protesteerd. Al in
11/00 kregen verscheidene Spaanse prinses
sen een veeg uit de pan, omdat de paus vond,
dat ze te mondain gekleed gingen en in 1700
was men in Rome ook al niet zo erg te spre
ken over de garderobe van Marie Antoinette.
de Nederlandse vereniging voor vrouwen-
belangen, vrouwenarbeid en gelijk staatsbur
gerschap beraamt een onderzoek naar de
plaats die het vak maatschappijleer bij de
verschillende onderwijsniveaus inneemt. ,Tot
dusver blijkt dit vak volkomen afhankelijk te
zijn van de belangstelling van de docent', al
ius Vrouwenbelangen. ,Dat betekent dat op de
ene school de leerlingen zich op moderne wij
ze verdiepen in de materie, terwijl op andere
scholen geen enkele zinnige bijdrage wordt
geleverd'.
fle bevrijding van de vrouw door de pil
en door haar werk is natuurlijk een grote
vooruitgang, maar de vrouw is ook nog nooit
zo moe geweest. Ze werkt als een redeloos
dier, de man werkt ook als een beest en de
menselijke betrekkingen lijden daaronder. De
tijd waarover man en vrouw beschikken om
hun wederzijdse genegenheid te onderhouden
is bespottelijk klein geworden', zegt de Frans-
Amerikaanse schrijver Romain Gary in een
interview met Elle. Hij vergelijkt de liefde
in deze tijd met een haastig gegeten sand-
wich en de sexualiteit met een kampeerplaats,
daarom.ook zoekt een deel van de jeugd via
LSD naar andere bronnen van bevrediging'.
De enige sensationele gebeurtenis van de
afgelopen mode-marathon in Rome en Parijs
is toch de jurk voor mannen van Mario Va
lentino geweest, en zelfs dat vias geen pri
meur: Mike dagger, voorman van de Rolling
Stones droeg bij de begrafenis van ex-Rolling
Stone-man Brian Jones een maand geleden
al een wit jurkje.
De Parijse couturier Jacques Esterel zal
ook in Nederland zijn collectie tonen. Dat ge
beurt dan drie september aan boord van de
,Nieuw Amsterdam'. Tijdens die shov.y komt
de ontwerper ongetwijfeld met zijn troef voor
dit jaar: uni-kleding voor man, vrouw en
kind. Het is de tweede show die Esterel in
Nederland, houdt.
Het blijft slecht gaan in de haute coutu
re. Lanvin heeft voor het eerst in het hon
derdjarige bestaan geen show gegeven. Vol
gend jaar is het modehuis veranderd in een
exclusieve boetique, en dat dan in navolging
van Jacques Heim die daar vorig jaar al toe
besloot. Patou had vlak voor de "shows en het
vijftig-jarig bestaan te kampen met stakin
gen op de ateliers, en het huis Dior houdt
zich noodgedwongen ook bezig met plannen
om om te schakelen.
PARIJS (GPD) André Courège, de Parijse couturier, die de
mode al jarenlang een stap voor is, gunde zich afgelopen weken
nauwelijks de tijd om aan kleren te denken. In zijn futuristische
melkwitte atelier aan de Rue Francois premier stond zijn porta-
ble-tv de hele dag aan en zelfs bekende Franse tv-actrices, die een
nieuw jurkje bij hem kwamen uitzoeken, kregen hem niet te zien.
Courrège sloeg geen enkele uitzending
van de maanlancermg over. In zijn
witte polo-shirt en Bermuda-short zou
de tengere, wat kalende 46-jarige
couturier zelf een ruimtevaarder kun
nen zijn. Vier jaar geleden werd hij
trouwens wereldberoemd door zijn
astronautenmode. Maar zijn bekende
zilveren overalls met bijpassende hel
men vindt hij nu al weer ouderwets.
,Ik geloof, dat de mode van morgen
bijzonder functioneel zal moeten
zijn, want het is gewoon absurd dat
vrouwen zich in deze tijd van verre
gaande automatisering nog laten op
sluiten in jurken, waarmee ze nau
welijks de straat kunnen oversteken.'
Aan het woord is André Courrège
de Pa.rijse mode-ontwerper, die zich
zelf liever geen couturier, maar kle-
dingarchitect laat noemen. Vrijwel
direct nadat hij vlak na de oorlog
in Ziud-Frankrijk zijn studie als
bouwkundigingenieui voltooide, gaf
hij zijn rekenï-.nealen aan de asman
mee en slaagde hij erin als atelier
assistent een baantje bij couturier
Christobal Balenciaga te krijgen.
,Mijn ouders wilden per se, dat lk
ingenieur zou worden en achteraf ge
zien heb ik beslist wel iets aan mijn
studie gehad. Ik ben verschrikkelijk
efficiënt gaan werken'.
In zijn met schetsen volgehangen
kamer, kwam een van zijn mannequins
in een korte, witte stofjas binnen,
ze zag eruit als een spijbelend
schoolmeisje dat de hele dag aan
het strand had doorgebracht. Toer
Courrège plotseling een idee voor de
allerlaatste creatie van zijn collectie
kreeg, liet ze zich bereidwillig uit
haar mantel helpen en knipte ze
zelfs niet met naar ogen, toen hij
met een viltstift op haar lichaam de
lijnen voor het patroon voor een
nieuwe jurk uitzette
BESTE GARANTIE
,Ik ontwerp al jaren zo, het is ge
woon de beste garantie voor een
goede pasvorm, want uiteindelijk is
iedere vrouw verschillend en boven
dien probeer ik altijd om het figuur
van een vrouw zo min mogelijk te
camoufleren. Voor mij hoeft kleding
niets meer dan een voldoende be
scherming tegen koude en warmte
te zijn'.
Courrège, de man, die twee jaar ge
leden de doorkijkmode lanceerde, is er
van overtuigd, dat in 1975 niemand
er meer vreemd van zal opkijken
wanneer een vrouw zonder blouse
op-straat verschijnt
Trouwens zijn echtgenote Coqueline
schrikt er nu al niet meer van terug
om uitsluitend gekieed in een panta
lon boodschappen te gaan doen in
het dorpje bij hun buitenhuis in Pau.
Inkopen, die overigens niet altijd zon
der moeilijkheden verlopen. Zo moest
Courrège vorig jaar zijn vrouw op
het politiebureau komen afhalen en
mocht ze alleen met hem mee als ze
de wachtcommandant schriftelijk wil
de beloven dat ze het jasje van haar
man aan zou trekken
SENILITEIT
Courrège is er nog steeds woedend
over. ,Ik vind het gewoon een teken
van seniliteit, dat sommige mensen
nu nog steeds zo'n enorme drukte
over wat bloot kunnen maken'.
Kortgeleden opende Courrège boe
tieks in BrussseL Tokio en New
York, waar in zijn eigen fabriek in
Zuid-Frankrijk vervaardigde confec
tie, tegen vrij redelijke prijzen wordt
verkocht. Courrège gelooft niet meer
in de haute couture, hij is ervan
overtuigd, dat de laatste dagen van
zijn collega's, die niet op de con
fectie overstappen, zijn geteld. Maar
de malaise in de haute couture wordt
volgens hem ook veroorzaakt, door
dat de vele homofiele couturiers van
tegenwoordig de gedachtengang van
de geëmanicipeerde vrouw van van
daag niet meer kunnen volgen en
haar daarom uit een totaal wanbe
grip als een onwerelds wezen de
straat op sturen. ,Ik geloof niet, dat
ik een goed couturier zou kunnen
zijn, zonder voortdurend contact met
een vrouw te hebben, die je precies
kan vei-tellen waarom zij een be
paalde jurk onpraktisch vindt', al
dus Courrèges kasteelvrouw'.
KASTEELVROUW
Wanneer 's werelds meest vooruit
strevende couturier 's avonds de deur
van zijn uitsluitend met wit linole
um gestoffeerde en met lage witte
bakjes gemeubileerde atelier achter
zich dicht trekt en in zijn Austin
Cooper naar zijn fiat in Neuiliy, een
chique woonwijk in Parijs, rijdt,
wacht zijn vrouw hem als een ka
steelvrouw met een fles cognac in
hun appartement vol oosterse anti-
qiteiten en zeventiende eeuwse Spaan
se zetels op.
Courrège is een man van vele uiter
sten, want mocht de mode hem ooit
gaan vervelen, dan kan hij nog al
tijd op zijn landgced van zijn acht
tiende eeuwse barok-kasteel in Pau
met zijn fikse veestapel en landerij
en genoeg geld als hereboer ver
dienen.
De modehausse is verwerkt, Parijs en Rome hebben het
accent gelegd op tuniekbroekpakken, mini-jurkjes en maxi-
mantels en veel lange shawls. Een mode die eigenlijk ieder
een verwacht had en die zeker binnen twee maanden door
de confectiefabrikanten vertaald en gemaakt is. De foto's
geven een beeld van de belangrijkste modetendenzen.
Van links naar rechts:
1. Een tuniekpak van het Romeinse huis De Barentzen met
splitjes en glinsterende knopen, een klein opstaand
boordje, een even smal ceintuurtje en een meters lange
sjaal als hoofdtooi.
2. Een maxi-mantel van persianerbont naar een ontwerp
van de Italiaan Parodi. De creatie met een goudkleurige
metalen ceintuur heeft de naam Safari meegekregen.
3. Pierre Cardin is hier vertegenwoordigd met een super
mini-rokje van zwart leer. Er worden zwarte wollen
kousen en een zwart jersey truitje bij gedragen. Ketting
en das zijn beide van wit metaal, de korte laarsjes zijn
van zwart lakleer.
Tenslotte één van de vele hansoppakken die op de
Parijse shows te zien waren. Dit is er een van Real. Het
materiaal is jersey. Over het pak wordt een maximantel
gedragen en er horen de onvermijdelijke lange laarzen
bij.
[.'1969
Ster-mannequin Tania Machenaud in Courrège's nieuwste creatie
©e kledingarchitect' tekent de modellen op zijn mannequins