VAN EN VOOR HAAR André Courrège ziet gouden toekomst in doorkijkmode jMode uit Parijs en Rome zaterdagnummer De Italiaanse couturiers zijn door het Va- tïcaan stevig op de vingers getikt. Een woord voerder van de pauselijke crie belde diep ver ontwaardigd de redactie van een Romeins avondblad op en noemde het een schandedat de ontwerpers ondanks vorige protesten nog meer doorkijlc-creaties zijn gaan maken. De pauselijke functionaris, die in kranten blijk baar zeer nauwkeurig de modeverslagen bij houdt, riep alle vrouwen ter wereld op om hun waardigheid niet door schaamteloze vondsten van couturiers te laten verlagen. Het is overi gens niet de eerste keer, dat het Vaticaan tegen een nieuwe mode protesteerd. Al in 11/00 kregen verscheidene Spaanse prinses sen een veeg uit de pan, omdat de paus vond, dat ze te mondain gekleed gingen en in 1700 was men in Rome ook al niet zo erg te spre ken over de garderobe van Marie Antoinette. de Nederlandse vereniging voor vrouwen- belangen, vrouwenarbeid en gelijk staatsbur gerschap beraamt een onderzoek naar de plaats die het vak maatschappijleer bij de verschillende onderwijsniveaus inneemt. ,Tot dusver blijkt dit vak volkomen afhankelijk te zijn van de belangstelling van de docent', al ius Vrouwenbelangen. ,Dat betekent dat op de ene school de leerlingen zich op moderne wij ze verdiepen in de materie, terwijl op andere scholen geen enkele zinnige bijdrage wordt geleverd'. fle bevrijding van de vrouw door de pil en door haar werk is natuurlijk een grote vooruitgang, maar de vrouw is ook nog nooit zo moe geweest. Ze werkt als een redeloos dier, de man werkt ook als een beest en de menselijke betrekkingen lijden daaronder. De tijd waarover man en vrouw beschikken om hun wederzijdse genegenheid te onderhouden is bespottelijk klein geworden', zegt de Frans- Amerikaanse schrijver Romain Gary in een interview met Elle. Hij vergelijkt de liefde in deze tijd met een haastig gegeten sand- wich en de sexualiteit met een kampeerplaats, daarom.ook zoekt een deel van de jeugd via LSD naar andere bronnen van bevrediging'. De enige sensationele gebeurtenis van de afgelopen mode-marathon in Rome en Parijs is toch de jurk voor mannen van Mario Va lentino geweest, en zelfs dat vias geen pri meur: Mike dagger, voorman van de Rolling Stones droeg bij de begrafenis van ex-Rolling Stone-man Brian Jones een maand geleden al een wit jurkje. De Parijse couturier Jacques Esterel zal ook in Nederland zijn collectie tonen. Dat ge beurt dan drie september aan boord van de ,Nieuw Amsterdam'. Tijdens die shov.y komt de ontwerper ongetwijfeld met zijn troef voor dit jaar: uni-kleding voor man, vrouw en kind. Het is de tweede show die Esterel in Nederland, houdt. Het blijft slecht gaan in de haute coutu re. Lanvin heeft voor het eerst in het hon derdjarige bestaan geen show gegeven. Vol gend jaar is het modehuis veranderd in een exclusieve boetique, en dat dan in navolging van Jacques Heim die daar vorig jaar al toe besloot. Patou had vlak voor de "shows en het vijftig-jarig bestaan te kampen met stakin gen op de ateliers, en het huis Dior houdt zich noodgedwongen ook bezig met plannen om om te schakelen. PARIJS (GPD) André Courège, de Parijse couturier, die de mode al jarenlang een stap voor is, gunde zich afgelopen weken nauwelijks de tijd om aan kleren te denken. In zijn futuristische melkwitte atelier aan de Rue Francois premier stond zijn porta- ble-tv de hele dag aan en zelfs bekende Franse tv-actrices, die een nieuw jurkje bij hem kwamen uitzoeken, kregen hem niet te zien. Courrège sloeg geen enkele uitzending van de maanlancermg over. In zijn witte polo-shirt en Bermuda-short zou de tengere, wat kalende 46-jarige couturier zelf een ruimtevaarder kun nen zijn. Vier jaar geleden werd hij trouwens wereldberoemd door zijn astronautenmode. Maar zijn bekende zilveren overalls met bijpassende hel men vindt hij nu al weer ouderwets. ,Ik geloof, dat de mode van morgen bijzonder functioneel zal moeten zijn, want het is gewoon absurd dat vrouwen zich in deze tijd van verre gaande automatisering nog laten op sluiten in jurken, waarmee ze nau welijks de straat kunnen oversteken.' Aan het woord is André Courrège de Pa.rijse mode-ontwerper, die zich zelf liever geen couturier, maar kle- dingarchitect laat noemen. Vrijwel direct nadat hij vlak na de oorlog in Ziud-Frankrijk zijn studie als bouwkundigingenieui voltooide, gaf hij zijn rekenï-.nealen aan de asman mee en slaagde hij erin als atelier assistent een baantje bij couturier Christobal Balenciaga te krijgen. ,Mijn ouders wilden per se, dat lk ingenieur zou worden en achteraf ge zien heb ik beslist wel iets aan mijn studie gehad. Ik ben verschrikkelijk efficiënt gaan werken'. In zijn met schetsen volgehangen kamer, kwam een van zijn mannequins in een korte, witte stofjas binnen, ze zag eruit als een spijbelend schoolmeisje dat de hele dag aan het strand had doorgebracht. Toer Courrège plotseling een idee voor de allerlaatste creatie van zijn collectie kreeg, liet ze zich bereidwillig uit haar mantel helpen en knipte ze zelfs niet met naar ogen, toen hij met een viltstift op haar lichaam de lijnen voor het patroon voor een nieuwe jurk uitzette BESTE GARANTIE ,Ik ontwerp al jaren zo, het is ge woon de beste garantie voor een goede pasvorm, want uiteindelijk is iedere vrouw verschillend en boven dien probeer ik altijd om het figuur van een vrouw zo min mogelijk te camoufleren. Voor mij hoeft kleding niets meer dan een voldoende be scherming tegen koude en warmte te zijn'. Courrège, de man, die twee jaar ge leden de doorkijkmode lanceerde, is er van overtuigd, dat in 1975 niemand er meer vreemd van zal opkijken wanneer een vrouw zonder blouse op-straat verschijnt Trouwens zijn echtgenote Coqueline schrikt er nu al niet meer van terug om uitsluitend gekieed in een panta lon boodschappen te gaan doen in het dorpje bij hun buitenhuis in Pau. Inkopen, die overigens niet altijd zon der moeilijkheden verlopen. Zo moest Courrège vorig jaar zijn vrouw op het politiebureau komen afhalen en mocht ze alleen met hem mee als ze de wachtcommandant schriftelijk wil de beloven dat ze het jasje van haar man aan zou trekken SENILITEIT Courrège is er nog steeds woedend over. ,Ik vind het gewoon een teken van seniliteit, dat sommige mensen nu nog steeds zo'n enorme drukte over wat bloot kunnen maken'. Kortgeleden opende Courrège boe tieks in BrussseL Tokio en New York, waar in zijn eigen fabriek in Zuid-Frankrijk vervaardigde confec tie, tegen vrij redelijke prijzen wordt verkocht. Courrège gelooft niet meer in de haute couture, hij is ervan overtuigd, dat de laatste dagen van zijn collega's, die niet op de con fectie overstappen, zijn geteld. Maar de malaise in de haute couture wordt volgens hem ook veroorzaakt, door dat de vele homofiele couturiers van tegenwoordig de gedachtengang van de geëmanicipeerde vrouw van van daag niet meer kunnen volgen en haar daarom uit een totaal wanbe grip als een onwerelds wezen de straat op sturen. ,Ik geloof niet, dat ik een goed couturier zou kunnen zijn, zonder voortdurend contact met een vrouw te hebben, die je precies kan vei-tellen waarom zij een be paalde jurk onpraktisch vindt', al dus Courrèges kasteelvrouw'. KASTEELVROUW Wanneer 's werelds meest vooruit strevende couturier 's avonds de deur van zijn uitsluitend met wit linole um gestoffeerde en met lage witte bakjes gemeubileerde atelier achter zich dicht trekt en in zijn Austin Cooper naar zijn fiat in Neuiliy, een chique woonwijk in Parijs, rijdt, wacht zijn vrouw hem als een ka steelvrouw met een fles cognac in hun appartement vol oosterse anti- qiteiten en zeventiende eeuwse Spaan se zetels op. Courrège is een man van vele uiter sten, want mocht de mode hem ooit gaan vervelen, dan kan hij nog al tijd op zijn landgced van zijn acht tiende eeuwse barok-kasteel in Pau met zijn fikse veestapel en landerij en genoeg geld als hereboer ver dienen. De modehausse is verwerkt, Parijs en Rome hebben het accent gelegd op tuniekbroekpakken, mini-jurkjes en maxi- mantels en veel lange shawls. Een mode die eigenlijk ieder een verwacht had en die zeker binnen twee maanden door de confectiefabrikanten vertaald en gemaakt is. De foto's geven een beeld van de belangrijkste modetendenzen. Van links naar rechts: 1. Een tuniekpak van het Romeinse huis De Barentzen met splitjes en glinsterende knopen, een klein opstaand boordje, een even smal ceintuurtje en een meters lange sjaal als hoofdtooi. 2. Een maxi-mantel van persianerbont naar een ontwerp van de Italiaan Parodi. De creatie met een goudkleurige metalen ceintuur heeft de naam Safari meegekregen. 3. Pierre Cardin is hier vertegenwoordigd met een super mini-rokje van zwart leer. Er worden zwarte wollen kousen en een zwart jersey truitje bij gedragen. Ketting en das zijn beide van wit metaal, de korte laarsjes zijn van zwart lakleer. Tenslotte één van de vele hansoppakken die op de Parijse shows te zien waren. Dit is er een van Real. Het materiaal is jersey. Over het pak wordt een maximantel gedragen en er horen de onvermijdelijke lange laarzen bij. [.'1969 Ster-mannequin Tania Machenaud in Courrège's nieuwste creatie ©e kledingarchitect' tekent de modellen op zijn mannequins

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 15