kerk en maatschappij KERK EN RECREATIE: VOORAL VOOR JEUGD DIE KAPELAAN GAAT NIET WEG EN JIJ OOK NIET, DOMINEETJE!' DE HERVORMDEN EN ROME Niet afreageren Zaf^ag 2 ougurft" "196i9 zaterdagnummer Vandaag de tweede aflevering in een serie van drie over kerk en recreatie in Zeeland, met als motto ,Als de kerk in tenten Hef eerste artikel over dit onderwerp stond in de zaterdagbij- lage van 26 juli. 't Kotje bij de Napoleonhoeve en camping Zeebad in Breskens zijn centra van verwarrende; van onrust laaiende acties. Kapelaan Omer Gielliet en gerefor meerd predikant W. J. Musch realiseren zich dat heel goed. Maar ze gaan door met hun woord-eucharistie vieringen. ,Doen wat ondenkbaar is en morgen niet te denken is', citeert dominee Musch. Hij geeft aan zijn bijzondere recreatieopdracht namens zijn kerk in west Zeeuws-Vlaanderen een interpretatie, die (jam mer genoeg) nog gemeen goed is. Zo bijzonder is de inter pretatie van beide pastores, dat men er in de particuliere synode van Zeeland verontrust' over was en dat de classis Zeeuws-Vlaanderen een waarscuwende vinger hief. Er is een ,zaak' van gemaakt. De gereformeerde synode, die eind augustus voor het eerst weer vergadert, zal de ,zaak' bespre- 'ken en een aantal vragen vanuit de classis moeten beant woorden. De woord-eucharistievieringen in de weekeinden op beide campings trekken veel deelnemers. Voornamelijk Vlaamse rooms-katholieken en Brabanders, maar ook pro testanten. De liturgie is van alle franje ontdaan. We maken een viering mee, onder de blote hemel, met toeristen in een kring, jong en oud, op hobbelig gras bij het sympathieke oude boerderijtje 't Kotje, onder aan de dijk bij Nieuwe Sluis. Op de dijk zitten belangstellenden in de val lende avond neer te kijken op de avondviering. De avondmaalgangers kerkgangers zitten in crapeaux, op armstoelen,, tuinstoelen, in het gras. De avondmaalstafel is op wat men in de meubelwinkel een kloostertafeltje noemt. Enkele leden van het interkerkelijke recreatieteam onder steunen de zang van nieuwe liederen met hun stemmen en met gitaarakkoorden. Ds Musch verwelkomt het gezelschap, bidt, leest uit de bijbel, mediteert daarover wat. Alles heel kort, in eenvou dige woorden. Hij vertelt over een schat, verborgen onder in de akker, God heeft zijn tent opgeslagen onder de mensen, onder de blote hemel van Breskens ook. Er zijn brokken brood en er is wijn van de mens, die Zich heeft gegeven. Het is geen liefdadige zaak van de Here Jezus, maar harde business, Jezus Christus is als een tank opgerukt, het openingslied zingt van zomaar een dak boven wat hoof den, deur die naar stilte opengaat. Muren van huid, ramen als ogen speurend naar hoop en dageraad'. Dominee Musch vertelt ook over een toeristische vismaaltijd, die er in Breskens was. Na afloop was er 200 kilo vis over De organisatoren wilden ze niet laten doordraaien. ,Toen kwamen ze ermee bij ons, waarom bij ons, van de kerk? In de ziekenhuizen wilde men de vis niet, er was geen tijd, we hebben ze toen kunnen verkopen op de camping, de jongens en de meisjes van het recreatieteam hebben ervoor gezorgd: ,vis van de kerk, vis van de kerk', riepen ze'. (Hij toont twee gebakken scholletjes in een plastic zak). De tussenzang gaat over Zolang er mensen zijn op aarde'. Dan zegt kapelaan Gielliet iets ter inleiding van de avond maalsviering. Vervolgens gaat het brood rond,, hosties, in mandjes. De deelnemers geven het mandje aan elkaar door. Als (bijna) iedereen heeftenkelen houden zich afzijdig van de viering communiceren de kapelaan en de predikant. Het is al donker als de woord-eucharistieviering, die hooguit een half uur heeft geduurd, is afgelopen, leder gaat zijns weegs. Een Brabants gezin zoekt een auto om terug te kómen naar het dorp. Hef hele gezin, zo'n man of zes is in de auto van dominee Musch meegekomen, zoals ook kapelaan Gielliet in zijn sportwagen heel wat avondmaals gangen vervoert. In 't Kotje aan. de buitenkant zijn vijf de viering. Een gereformeerd predikant uit Klundert, dominee broden en twee vissen geschilderd wordt nagepraat over Haaksma, wiens zoon zelf recreatieteamleider is en wiens dochter teamlid is (de zoon heeft mee gecommuniceerd, de dochter was niet ,in') argumenteert voorzichtig tegen de gezamenlijke viering. Dominee Musch wijst erop dat men hier niet bezig is aan traditionele vormen van evangelisatie, maar dat 't misschien gaat om nieuwe gemeentevorming. ,Toen ik hier kwam, wist ik ook niet dat ik dit ontdekken zou'. Maar hij realiseert zich, dat deze viering persoons gebonden is, we staan hier op een post waar dit kan en kan groeien, ook alleen maar met deze kapelaan en met déze recreatieteams. Maar in de oorlog kon het ook, in het concentratiekamp Vught vierde men samen, avondmaal met een kom brak water en een oude korst brood, terwijl com munisten op de uitkijk stonden. Dit is een brok reformatie, door grenzen heen'. Maar het blijft een zaak in recreatieve sfeer, in de kerkgebouwen kan het (nog?) niet, zo zegt hij als een teamlid zich afvraagt waarom alleen op de camping en alleen in de zomertijd. Een Brabantse moeder, die naar 't Kotje is gekomen om te bedanken voor het leuke werk van hef team met haar kinderen, vraagt wat ze eigenlijk moet zeggen als haar kinderen vragen wat protestanten zijn. Onder Gielliet wil protestanten' als gewone mensen zien. De gereformeerde predikant uit Klundert wil ze wel als bijzondere mensen duiden, mensen die Jezus kennen. Gielliet vindt persoonlijke ontmoetingen van veel belang, om elkaar te leren kennen, r.k. en prot. chr; ,er móet eerst een relatie- tussen mensen worden gelegd, je kunt niet direct over Jezus praten. Deze vieringen kunnen er ook alleen zijn, omdat ze zijn opge nomen in een programma, dat het team verzorgt. Het team krijgt het vertrouwen van de kinderen, dan van de ouders en daarna komen zij door dat vertrouwen naa de vieringen, ook als ze thuis niet meer gaan'. De pastores vertellen over Breskens, vijf kerken, 4000 inwoners, normaal niet meer dan 400 mensen naar de kerk. Breskens heeft iets Amsterdams, wat onverschilligs, maar je kunt overal binnenkomen', zegt dominee Musch. Gielliet: ,maar je weet, dat deze vieringen felle tegenstellingen oproepen' De kapelaan is vorig jaar in Breda geweest, bij de bisschop om.tekst en uitleg over de vieringen te geven. De dominees vrouw pleitte daar voor hem. De kapelaan en de dominee zijn, voor het eerst in de geschiedenis, uitgenodigd op een feest van de visserijvereniging. Toen de vissers heus niet kerks' te weten kwamen van de moeilijkheden voor de kapelaan zei er een: ,we zullen met spandoeken gaan lopen. Hij gaat niet weg, en jij ook niet, domineetje'. DOOR WILL J. VERKERK De kerk trekt met de mensen mee. (Uit Jong Ge reformeerd.) De R-K toeristenkerk ,De Ark' in Renesse maar dan vooral voor de jeugd. Rust vind ik erg belangrijk op deze camping, daarom zou ik de mensen ook liever hier houden en de bar 's nachts open hebben, dan kun je de tent sluiten als er teveel drank naar binnen wordt gesla gen'. De jongeman achter de bar op de camping weet niet vanwaar een simpel affiche komt met de aankondigingen van kinderspelen en andere activiteiten, dat aan een bar. raam hangt. Die aankondiging komt van de interkerkelijke recreatieteams. .Welkom namens de kerken van Schouwen- Duiveland' staat op een eenvoudig affiche, dat in het i-e- creatiegebouw van camping Internationaal in Renesse hangt. Er op staan aangegeven alle kerkdiensten in de Schouwse Westhoek, van r.k. tot gereformeerde gemeente. Campingeigenaar A. Horst hierover: .het heeft wel zijn nut dat papier, de kerken zijn vol, ze komen mij ook dik wijls vragen hoe laat de kerk begint, dan venvijs ik ze naar dat papier. Nee, wat er verder aan recreatie wordt gedaan door de kerken weet ik niet. Ik weet wel dat een limonadefabrrek een campingvoetbaltoernooi organiseert.' De commercie- is uiteraard in een recratiegebied als de Schouwse-Westhoek overal te vinden. Bijvoorbeeld in "De Ark', de r. k.-toeristenkerk In Renesse, maar eigenlijk was dat niet zo bedoeld. ,De Ark' was gehuurd voor de een of andere avond. Een, zo bleek te laat, had deze avond overigens te eigen bate een reclame georganiseerd. De jon gens die zich voor d'e beat interesseren, moesten met kauw gum hun consumpties betalen. Zoiets kan gebeuren bij een nog jonge instelling als ,De Ark', die een geheel nieuwe combinatie van kerk, recrea tie en commercie vertegenwoordigt. Het hele complex, re creatiezaal (in de weeekeinden als kerk gebruikt), motel, restaurant, snackbar, bar is eigendom van de stichting ka tholieke toeristenzielzorg in Zeeland. Het gaat hier om een nieuwe, wat commerciëler aanpak. Het geheel is verhuurd aan de n. v. Zeeuwse Stromen. De zaal biedt ruimte aan verscheidene honderden belangstel lenden, in de weekeinden worden er r. k.-kerkdiensten ge houden. Avonden met de Mounties, Conny van Bergen, Thérèse Stelnmetz e. a. wisselen af met de missen. Bedrijfsleider J. A. Gilden, zelf r.k., ziet bepaald geen bezwaren in dit soort culturele avonden in een gebouw, dat ook voor kerkdiensten kan worden gebruikt. Vroeger gingen de mensen naar de kerk, nu komt de kerk naar de camping'. Een kwallebal op het strand bij Scharendijke, de Golden Earrings in de toeristenkerk De Ark van Renesse, een avondmaalsviering van protestanten en rooms-katholieken onder de blote hemel van Breskens. Als de kerk in tenten woont, onderweg is, kan er geluk kig van alles gebeuren. ,De kerk heefit weet van echte re creatie als herschepping van het mens zijn in drie dimen sies: God, de naaste en de natuur. W'e zijn zoekend bezig we kunnen nooit zeggen ,nu hebben we het', zei hervormd predikant Flink (Burgh) over het recreatiewerk in de Schouwse Westhoek vorig najaar tijdens een beraad op .Hedenesse' in Cadzand. De kerken die zich in een aantal bad- c. q. recreatiegemeenten in het Zeeuwse bezighouden met de recreatiezoekenden, op het eiland Tholen en in de Braakman, in de Schouwse Westhoek en aan het zo geprezen zuiderstrand van Walcheren presenteren zich op verschil lende wijzen. Ze kunnen dat gezamenlijk doen, het kan ook gebeuren, samen door leden, uit verschillende kerken. De kerken als instituten blijven soms afzijdig, achter, na latig zelfs. En dat is geen onbekend verschijnsel in het kerkelijke wereldje Het recreatiewerk van de kerken in Zeeland bestaat uit ziel en lichaam, om ze dan voor deze gelegenheid nog even te scheiden. Recreatie voor het één, komt het ander ter goede. Het werk houdt in tijdpasserende activiteiten voor al voor de jeugd, zoals strandspelen, voor de ouderen, zoals filmvoorstellingen. Het kan gebeuren in speciale tenten, in de eigen kerkgebouwen, of in de open lucht. En dan de kerkdiensten, avondsluitingen, dagsluitingen, of hoe men ze wil noemen. De eigen kerkdiensten kunnen wat meer wor den afgestemd op de toeristen, actueler worden gemaakt. Of er kunnen zich speciale vormen ontwikkelen van vie ringen. Rond deze soorten van werk ontstaan dikwijls de gesprêksavonden, spontaan, niet gedwongen, de gewone contacten van mens tot mens. Zoals met die Vlamingen die al vele jaren niet aan de eucharistieviering in hun woon plaats mochten deelnemen, omdat ze niet allebei r. k. wa- ren, maar in Breskens zowaar een kapelaan en een domi nee samen zagen voorgaan in een woord-eucharistievie ring. Er was de schok der herkenning en nu komen ze graag met vakantie naar Breskens terug, daar hebben ze weer een vonk christendom gevonden. De kerk present in ie meest zondagse en daarmee tevens meest doordeweekse •orm (geloven op maandag), de eredienst. Heeft al die kerk en recreatie-activiteit zin? Ik dacht dal net hierboven gegeven voorbeeld hét ,nut' al enigszins be nadert. Maar dat wil niet zeggen dat het werk ook bekend is. Wél vinden velen het opvallend dat er zoveel voor de kinderen wordt gedaan. Daarover G. Kotoun, van camping Duin en strand in Soharendijlce: ,Er wordt hier betrekke lijk weinig gedaan voor de toeristen, wel door de kerken, Woord-eucharistieviering in de open Lucht in tires kens. In hei midden imus achter de Kloostertafel apelaan Gielliet en rechts dominee Musch. In maart 1950 liet de generale synode van de Ned. Hervormde Kerk een her derlijk schrijven uitgaan over de R-K Kerk. ,Het was voor het eerst sinds haar bestaan dat de Ned. Hen'. Kerk officieel in discussie trad met de kerk waarvan zij gedurende meer dan vier eeuwen gescheiden leefde'. Wel hebben, van weerszijden, personen zich met de andere kerk bezig gehouden en dat was altijd in de geest van de apologie, de verdediging van de eigen kerk met al haar leerstellingen en dat vooral van die, welke van de andere kerk afwe ken. Toen in 1950 het herderlijk schrijven uit kwam, bleek dit gebaseerd te zijn op offi ciële rooms-katholieke leerstellingen en op uitspraken van de paus. Het wilde een stuk bezinning zijn en men meende dat dit nodig was omdat er in en na de oor log toch wel van een veranderende ver houding kon worden gesproken. Bovendien gingen steeds meer mensen in de R-K Kerk zich interesseren voor de oecumene en ze deden dat op een andere wijze als men in Rome gewoon was dat te doen. Nadat dit herderlijk schrijven van de her vormde synode was uitgekomen, beleefden we het dat van verschillende kanten door vooraanstaande rooms-katholieken werd ge protesteerd.. Zij moesten toegeven dat al die aangehaalde kerkelijke uitspraken wel juist waren, maar toch herkenden zij zich niet in het getekende beeld. In 1954 verscheen een .mandement' van de gezamenlijke Nederlandse bisschoppen: ,De katholiek in het openbare leven van deze tijd'. Kort hierop kwam een herderlijk schrijven van de hervormde synode: .Ohris- ten-zijn in de Nederlandse samenleving. De vraag of dit geschrift als een antwoord op het mandement was bedoeld, kunnen we hier rustig terzijde laten liggen. In ieder geval werd het door velen zo gele zen en wij menen niet ten onrechte. Hoe is de verhouding tussen kerk en samenleving? Bij het beantwoorden van deze vraag zijn er in het verleden zeer duidelijke verschil len aanwijsbaar tussen de R-K Kerk en de kerken die uit de Reformatie zijn voortge komen. Wanneer het ging om de orde ning van de samenleving had men in de R-K Kerk bepaalde wensen en gedachten die nog altijd nauw samenhingen met de middeleeuwse maatschappij, die dan natuur lijk ook nog werd geïdealiseerd. Het ging om de leidende rol die de kerk moet heb ben, ook in de openbare samenleving. Sinds het herderlijk schrijven van de her vormde synode van 1950 en het bisschop pelijk mandement van 1954 zijn verschenen, is het leven voortgegaan. Wie nu de beide geschriften zit te lezen, zoals wij het nog eens hebben gedaan, begrijpt niet dat het nog geen twintig jaar geleden is dat ze zijn geschreven. Wat is het klimaat an ders geworden! Er ls een nieuw geslacht opgekomen dat de andere kerken niet meer wil beschouwen als concurrenten. Eerst langzaam, maar steeds meer in sneller tem po, is de overtuiging gegroeid dat de ker ken bij elkaar behoren. Br is gekomen, wat men tegenwoordig gewoon is te noe men: een oecumenisch klimaat. Er is een openheid gegroeid zoals die vroeger niet denkbaar was. Van de oude apologie uit het verleden, het verdedigen van eigen kerk, is niiet veel meer overgebleven. Dat zulk een koerswijziging dieper zou ingrijpen in de R-K Kerk dan in de protestantse ker ken, is achteraf wel te begrijpen. Doch la ten we er niet gering over denken dat deze veranderingen ook in de reformatori sche kerken grote invloed hebben gehad. Zoals de R-K Kerk een generatie heeft die dit alles niet kan bijbenen, zo hebben de reformatorische kerken deze ook. Zij le ven kerkelijk met het gevoel dat ze iets missen. Ook zij zijn opgevoed in en hebben geleefd in een zekere beslotenheid. Had den ze vroeger het gevoel dat ze met hun kerk als op een rivier voeren (waarbij de stroom van de een breder was dan die van de ander) waar je overal de lijnen van de oevers kon zien, nu moeter ze naar hun ge voel varen op een zee die oeverloos schijnt. Bovendien weten ze bij deze vaart hele maal niet meer waar ze zullen belanden. Die vernieuwingsbeweging, zoals deze zich op sterke wijze een baan heeft gebroken in de R-K Kerk, als ook de wisselende en veranderende inzichten in eigen kerk. hebben de synode van de Nederlands Her vormde Kerk doen besluiten zich opnieuw uit te spreken over de R-K Kerk. In de laatstgehouden synodale zitting is een con- ceptschrijven over de verhouding van de Nederlands Hervormde Kerk (gedacht is ook wel aan andere reformatorische kerken, maar namens hen kan moeilijk gesproken worden in dit geval) tot de R-K Kerk. Bel de kerken staan .voor de meest wezenlijke vraag, namelijk de Godsvraag". ,In het licht daarvan heeft veel dat vroeger belangrijk scheen, zijn actualiteit verloren. Voor ve len is het dilemma niet langer: katho liek of protestant, maar christen of niet- christen'. Rome en Reformatie bevinden zich tegenwoordig samen in de maalstroom van het moderne leven en aan beide kan ten begint men dit steeds beter te weten. De plaats van de kerken in onze samen leving is reeds een andere geworden, ver geleken bij een vijftig jaar geleden en dit proces gaat nog steeds door. Welke zal haar plaats in de toekomst zijn? Dit is een vraag waarmee elke kerk zit. We kun nen bier beter zeggen dat het een vraag ls waarmee alle kerken gezamenlijk zitten. Zal men er in slagen samen een plaats te vinden? En in dit verband is een nieu we bezinning vanuit de Nederlands Her vormde Kerk op de R-K Kerk, van bete kenis. De hervormde syncde is er mee be zig geweest. Een concept, dat in geen ge val een .herderlijk schrijven' zal heten, lag ter behandeling. Natuurlijk zijn een hele boel op- en aanmerkingen gemaakt. Zo gaat dat nu eenmaal op een synode. De synodale verdagen hebben ons verteld dat het stuk herschreven zal moeten worden, .rekening houdende met de gemaakte op merkingen'. Maar eveneens hebben deze verslagen ons verteld dat met zeer veel waardering over het concept is gesproken, vooral omdat het zo leesbaar was ook voor ndet-theologen. Een van de punten waar over nogal gesproken is, was natuurlijk de eredienst der kerk en daarbij werd voor al de kwestie van mis en Avondmaal aan geroerd, wat voor sommige synode-leden, en vooral voor hen die willen vasthouden aan de letterlijke tekst van de specifiek hervormd-gereformeerde belijdenisgeschrif ten. een onoverkomelijke hindernis lijkt te zijn. STEMMEN UIT DE KERKEN ,Het is nog niet zo lang geleden dat men kon zeggen: de R-K Kerk is de hiërarchie, dat wil zeggen de bisschoppen en de pries ters onder leiding van de paus in Rome". Natuurlijk werden ook de gelovigen tot de kerk gerekend, want anders had het bestaan van 'n priesterstand helemaal geen zin. Doch die leken' waren er toch min of meer als toeschouwers. ,De gewone gelovi gen vormden het zwijgende deel van de kerk. dat zich schikte naar de adviezen van de geestelijkheid, onverschillig of het om gezinsproblemen ging, om maatschap pelijke en politieke beslissingen of om de besteding van de vrije tijd'. J>e geestelij ken waren immers van Godswege aange steld tot behoeders van de waarheid, her ders van de kudde en uitdelers van de heils middelen'. Daarmee scheen iedereen vrede te hebben. Ook het oecumenisch vraagstuk was eenvoudig: terugkeer tot de moeder kerk, waarnaar echter geen enkele andere kerk wilde luisteren. Dit oude, bekende beeld van de R-K Kerk is weg. volkomen •■veg; althans in ons land Daarvoor in de plaats is gekomen een ander beeld: wij rijn allemaal met elkaar pelgrims op weg naar Gods toekomst. Het is goed dat de synode van de Nederlands Hervormde Kerk, die in 1950 herderlijk schreef over de R-K Kerk. opnieuw gaat bezien hoe de verhou dingen liggen en hoe kerken van verschil lende structuur toch gezamenlijk kerk-van- Christus kunnen zijn in de hedendaagse samenleving en gezamenlijk beseffen dat het hun roeping is dit waar te maken. H. Psalm 116 11b: Alle mensen r.jjn leugenachtig. Deze woorden doen vreemu en pijnlijk aan in de schom psalm. Ze klinken bijna al- een dissonant in een suive lied. Psalm 116 vertolkt d> diepe stemming van een bli en dankbaar mensenhart Dit lied ruist als een beek die in klare stroom van d> heuvelen klatert. Het is en al jubql. O daar moesten zulke ivoor den toch niet tussen in. De dichter is eerlijk. Hij heeft het erg moeilijk ge had. Jk ondervond be nauwdheid en smart?En onder moeite is de visie op de omstandigheden en op de mensen vaak zo donker In angst' heeft de dichter gezegd: alle mensen zijn leugenachtig. Maar was hij toen niet bezig om af te rea geren? Na zijn uittreding wil hij de mensen er bij heb ben. Twee keer de wens: in de tegenwoordigheid van ai zijn volk. Gedeelde vreugde is dubbele vreugde. Zeker dogmatisch ia de uitspraak heel juist alle mensen zijn leugenachtig. En d/ dichter zal heel veel mensei ook wel niet van hun mooi ste kant gezien hebben, toe-, leed en moeite over hen. varen. Dan voeten familie 'eden en vrienden dikwijl- zo handig de afstand te be waren. En velen blijke. moeilijke vertroosters" t- ■vezen. TER OVERDENKING ilaar je kunt de dingc dogmatisch juist zeggen, e toch in een verkeerde stem ming. Waarom heeft deze dichte aan de mensen niets ge had? Omdat zij hem teleur gesteld hebben, of omdat hi, hen gewantrouwd heeft? Wilde hij hun begeerte tot ■neeleven wel opmerken? Heeft hij de smart tot zijn ■solement gemaakt? Was er bij ,al zijn volk" dan nie- nand, die hulp wou bieden, neeleven wou tonen towel onder de vreugde als >nder de droefheid gaat een mens gauw te ver. De •reugde kan zo spoedig ont lorden, maar ook de 'droef heid. Dat we in zelf-mede- ijden de smart gaan koes- 'eren, dat we onbillijk wor- len. de gezonde kijk op de imstandigheden en op de nemen kwijtraken, dat we ;H klagens-ha.rtstocht ons laten gaan. IVie in Christus met zijn verdriet bij God gekomen •3, wil ook weer gaan tot ,al zijn volk-'. De klacht over de mensen noet worden de klacht tot God. Jk riep de naam des Heren aan'. Niet afreage ren, maar het aan God zeg gen. Dat alleen is de weg tot de uittreding en tot de jubel. En de weg tot God is ook ie weg tot elkaar, irnemuiden, G. S. Oegema.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 15