voor de radio-luisteraars .Reconstructie' in september PANDA EN HET GESTOLEN TESTAMENT I radio televisie 1 hetlkpuisverhoor WOENSDAG 30 JULI 1969 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT f Hl 4« NAPROEFJE VAN HET HOLLAND FESTIVAL /Van onze RTV-redactic) Opna mtechniei Dick Sleeman en Cor Does- 'jfflrjr ,.,i muziekregisseur Gerard Wes- lada vnn de SOS zijn drie dagen brri" geweest nan een radio-,reeon- draptié' van de opera .Reconstructie' Een met zoveel visuele elementen .ge lsden' muziektheaterstuk als recon jtructie' is natuurlijk niet gemakke- a »oor uitsluitend auditieve ont- rangst klaar te maken. Technicus Sleeman meent niettemin, dat hij en zijn collega's erin zijn ge slaagd een goede en begrijpelijke ra- dia-reconstriictie te maken. .Ik ben bij zes voorstellingen geweest en ik kan u verzekeren dat in de zaal niet alles altijd verstaanbaar was. Op onze bandopname natuur lijk nadat wij oie onderhanden had den genomen en hadden .aangepast' - is elk woord en geluid kristalhelder te volgen. De handeling is natuur lijk een tweede. Waar die voor de luisteraar onmisbaar is. hebben wij die handeling .vertaald' in herken bare auditieve signalen. AJs een ac teur afgaat, lan hoor je die man op onze band ook afgaan, ai is dat mis schien in werkelijkheid geruisloos ge beurd. Natuurlijk zijn wel alle puür- visuele (show)beelden, inclusief de strip-tease van Cuba. in de radio opname gesneuveld.' De radio-opname is een conglomeraat Foto: .Reconstructie' kamer met vlnr o. a. en De Leeuw. WOENSDAG 30 JULI Middag: KRO: 12,00 Van twaalf tot twee: gevarieerd programma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land-en tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41 Actualiteiten; 13.00 RadeD NCRV: 14.00 Stereo: :c muziek (gr). 13.00 Stereo: yaraae. licht gevarieerd platenpro- gffinma. 16.00 Nieuws. 16.02 Voor de jaigd. 17.00 Lichte granimofoon- mtzi'tA voor de tieners. 17.45 Over- Msvcorliehtirig17.50 Een lelijk tread voor een mooie zaak: elemen ten van formaat voor de dagrecre atie. Spreker: B. M. van Griethuysen, hoofd afd. openluchtrecreatie van het 'ministerie van crm. Avond: 18.00 Veel gevraagde gewijde nau tiek (gr). 18.30 Nieuws. 18.41 Actu aliteiten. NOS: 19.00 Verslag IBM tóeaktoernooi te Amsterdam. 19.05 feioep Dubbelkwartet en Blaastrio. ?515 Verslag atletiekwedstrijd Eu- t?s - Verenigde Staten, in' Stutt- Jri. 20.30 Stereo: Omroep-orkest eD weet Omroep Mannenkoor: moder ne en klassieke muziek. (In de pau ze-2U)5 Herdenkingsjaar Erasmus: 2120-21.30 Verslag atletiekwedstrijd Europa - Verenigde Staten, in Stutt- prt). 22.10 Stereo: Scan: een popu lair programma over elektronika. 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen. 2245 Stereo: X, een sprong in 'liet duister. 23.55-24.00 Nieuws. DONDERDAG Morgen KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Badinerie: klassieke mu ziek (gr.). (7.30 Nieuws: 7-32 Actua liteiten; 7.50 Overweging). 8.00 Nieuws. 8.11 Vakantiejeugdprogram ma. 8.30 Nieuws. 8.32 Vakantietïps 8.45 Voor de huisvrouw (9.009.10 Gymnastiek voor de huisvrouw: 9.35 Waterstanden). NOS: 10.00 Wat heeft dat kind?, pedagogische lezing. 10.30 Stereo: Muziek uit de Barok (opn.). KRO: 11.00 Nieuws. 10.02 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen haling van 21 augustus 1968). 22.30 Nieuws. 22.38 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Moderne orkestmuziek (gr). 23.20 Radio Jazz Magazine. 23.55- 24.00 Nieuws. DONDERDAG Morgen: AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte grammofoommuziek8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lich te gramnrofoonmuziek. (8.308.33 De groenteman8.50 Morgenwijding. 9.00 Stereo: Klassieke en moderne orkestmuziek (gr.). 9.40 Kinderlied jes (gr.). 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: populair vcr- zoekpiatenprogramma (gr.) 11.00— 11.02 Nieuws). 11.30 Rondom 12: programma voor de vrouw, (om 11.55 Beursberichten WOENSDAG Middag: 12.00 Stereo: Promenade orkest: amusementsmuziek. 12.30 Viool en piano: populair klassieke muziek 12.54 Voor het platteland. 13.00 Nws. 13.11 Actualiteiten. 13.25 Stereo: Amusementsmuziek (gr). 13.45 Ge sproken portret. 14.00 Stereo: Frag menten uit Spaanse operettes (gr). 15.00 Stereo: klassieke muziek (gr). 16.00 Nieuws. 16.02 Muziek en brie ven: muzikale lezing. 17.00 Stereo: Kinderkoor. 17.20 Voor de jeugd. 17.55 Mededelingen. Avond 18.00 Nieuws. 1S.11 Actualiteiten. 18.20 Stereo: Klink Klaar zonder non sens. 19.30 Nieuws. 19.35 Stereo: Tango rumba orkest met zangsolis ten. 20.00 Gevarieerd platenprogram- ma, 20.20 Country en Western mu ziek. 21.20 Stereo: Pop-eye: muzi kaal showprogramma met soulmu- sic. 21.50 Conny mag het zeggen: interview met Conny Stuart- (her- WOENSDAG Middag: (12.00 Nieuws.) AVRO: 13.00 Nws. 13.03 Radiojournaal. 13.06 Zet 'm op: vrolijk platenprogramma. (14.00 Nieuws.) 15.00 Nieuws. 15.03 Ar beidsvitaminen: populair verzoekpla- tenprogramma. 16.00 Nieuws. 16.03 Gimmick: licht platenprogramma. 17.00 Nieuws. 17.02 Radiojournaal. 17.05-18.00 Toppoppology: pop- en countrymuziek. DONDERDAG Morgen: NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Terug van weggeweest: muziek van toen voor luisteraars van nu. 9.30 Zzzoef!: in strumentaal programma. 10.00 Nieuws. 10.03 Muziek bij de koffie. (11.00 Nieuws). NEDERLAWD-1 20.55 uur: BLOK AAN HET BEEN Een achter het nleuws-speciaal. Reportage over een gevangenis in Indonesië 21.35 uur: IMPROVISATIE Geheel onvoorbereide acteurs spelen spontaan situaties en scènes die ze tijdens de uitzending krijgen opge geven. 22.15 uur. (NOS) JOURNAAL 17.00 uur (vaka)midweek 18.50 uur: (XOS-KLEIK) PLUIMPJE 19.00 uur POS) JOURNAAL Muur: SC1U 910) uur. JOIRXAAL 20.20 uur. SOCUTEBA 20.25 uur. (kleur) d10 2ie eeuw Ons eigen graf Een uitzending waarin onder meer aandacht wordt besteed aan het natuurlijk evenwicht. 2050 uur. ïEBRï ALS RUIMTEVAARDER wchfilm met de ruimtevaart als decor. eigentijds He; bewegingstheater .Bewth'. een anti-eslablishment- groep 22.40 uur (KLEUR) ATLETIEK nmenvatting van de atletiekontmoeting Europa-Ver enigde Staten te Stuttgart. 23.10 uur: (NOS) JOURNAAI BELGIË-NED. NEDERLAND-2 18.au uur g5MuaTt.p1.tmw* &V,0,miAL |^nu'.KLW"Rl SnA°OKS UN DE GUUS dagje duindicht reportage over paardrennen en draven. 18.55 uur: ZAN ÜMANNETJE 19.00 uur. VOOR DE KLEUTERS 19.20 uur: TIP-TOP 19.55 uur: WEERBERICHT 20.00 uur: JOURNAAL 20.25 uur. JERRY LEWIS-FESTIVAL Assepoester, een door zijn stiefmoeder verwaarloosde jongeman verovert met behulp van een tovenaar het hart van-een mooie en rijke prinses. 22 00 uur. G ASTPROGRAM.MA 22.30 uur: NIEUWS BELGIE-FRANS 17.25 Nieuws. 17.30 Feu vert. 18.55 Bibliothèque. 19.26 Bonhomir.et et Tilapin; 19.30 Ma sorcière bien-aimeé. 20.00 Journaal. 20.30 Les chevaliers du ciel. 21.00 Feux croisés. 22.30 Journaal I'RANKRIJK-RIJSSEL 12.30 Le comte ïoster a bicn l'honneur. 13.00 Jour naal. 13.20 Unc femme a aimer. 13.35-13.40 Beursbe richten. 18.25 Nieuws. 18.30 Permis de conduire; 19.00 löté Magazine: 19 15 Regionaal journaal; 19.35 Medede lingen. 19.40 Etê Magazine (vervolg) 19 55 Medede lingen: 20.00 Journaal; 20.30 Atletiekwedstrijd; 22.15 e Tremplin; 23.15-23.30 Journaal. teurs gebruik moesten maken van microfoons, hangend om hun nek. hun zendertjes m hun broekzak Waarom geen keurige opname, als gold het een grammofoonplatenpro- duktie. met de acteurs netjes voor een batterij staande en hangende mi crofoons Cor Doesburg: ,Dan hadden we dat tijdens de repetities moeten doen en die hadden de componisten en schrij vers zelf veel te hard nodig. En dan dan was ook de theatersfeer wegge weest. de reacties van het Carré-pil bliek'. Foefjes Radioserie over vestigingen buiten randstad Holland Onder auspiciën van het ministerie van economische zaken zullen bin nenkort, te beginnen op 1 augustus a.s., in o verheidszendtijd, zes klank beelden worden uitgezonden die een indruk geven van de mogelijkheden en ruimte voor bedrijfsvestiging in ontwikkelingskernen. In deze uitzendingen zijn gesprek ken verwerkt met vertegenwoordigers van officiële instanties in de betrok ken gemeenten en provincies, met ondernemers en met werknemers die (ADVERTENTIE) Vingertje pijn. Grote meid. Mama heeft jodium. Zonder bijt. betadine jodium N0S-RAD10 DRIEMAAL Lelystad)!"'15 augustus (Noord-Era- VERTEGENWOORDIGD OP CONCOURS PRIX ITALIA Gedurende de maanden augustus en september verzorgt Marie-Cécile Moerdijk onder de titel .Zingen met Cécile''een serie uitzendingen over volksmuziek. Behalve dat zij zelf zingt zal zij vele zaken op het gebied van de volksmuziek voor de microfoon bren gen. Het eerste programma wordt door de NCRV uitgezonden op maan dag 4 augustus en begint om 19.15 uur. van stukjes en brokjes, die uit zes verschillende voorstellingen werden gehaald. De NOS was driemaal voor de pauze en driemaai daarna aanwe zig. In feite heeft de NOS dus zes versies, volkomen van elkaar verschil lend geen -nkele opvoering van een dram a ti sen werk is nu eenmaal elke avond prec.es dezelfde voor radig gehad. Elke opname was, let wel, in zijn geheel onuitzendbaar. Dus was een radio-technische recon structie uit die zes opnamen nood zakelijk. Waarom opnamen van de voorstellingen zelf, waarbij de ac- We hebben enorm veel foefjes moe ten toepassen om van de radio-opna me van .Reconstructie' een goede en begrijpelijke te maken. Eigenlijk moet je dat toch wel uniek noemen wat wij hebben gedaan. Op t%vaalf vreschillende manieren ze zijn te ingewikkeld om op te noe men hebben wij een las on hoorbaar voor de luisteraar in de band gemaakt. We hebben geen en kele keer in een band geknipt, om dat wij bang waren dan de overgan- r gen één 'aria hebben wij uit drie J\/l nvip_( ppilp p-n verschillende avonden gemonteerd - Dlu/ ic t-n niet meer in de hand te hebben.' 7 77L .Wat hebben wij nog meer moeten Qg VOLRSTTÏllZlGR. doen Alle scha.keltikjes van de zen- derties in de broekzakken van de ac teurs weghalen, ongelukkige micro foonstanden corrigeren. De acteurs stonden trouwens niet elke avond op dezeifle plaats, waar wij voor het stereobeeld terdege rekening mee moesten houden. En voorts waren de artistieke prestaties niet elke avond even hoog (of -ven laag). Als ie een aria uit fragmentjes monteerde, moest je de kwaliteitsverschillen goed in de smiezen houden. Soms zat ie met een fragment, dat zeer vevaf klonk, omdat de acteur vergat zijn zendertje in te schakelen en soms zat een acteur te dicht op de micro foon. zodat ie flink wat galm moest toevoegen om het allemaal aan genaam voor de oren van d* luiste raar te houden'. De technici lebben ook flink wat stukjes .wit* uit hun opnamen moe ten halen om de twee uur durende radio-Reconstructie uit te zenden op een dag in september vlot en .lekker doorstromend' te maken. De zangers, acteurs en de rest van de cast kwamen n. 1. op commando seintjes van de dirigenten en (of re gisseurs in actie en dat valt in de zaal niet. maar on een bandopname wel op. Overigens zijn schrijvers Hugo Claus en Harry Mulisch en dc com ponisten Jan van Vlijmen- Louis An-| driessen, Peter Schal en Reinbert dei Leeuw niet bii de radio-Reconstruc- tie' van hun opera ingeschakeld ge-, wepet. De enige die de banden van de -NOS-radio had gehoord was An- driessen en bii ren.®eeHe voor de NOS-mensen heel plezierig. Andriessen: .Dii de eerste heer dat ik Reeonstnietie' in zijn totaal boor', j De klankbeelden zijn samengesteld en worden gepresenteerd door Thon Raes. De uitzendingen zuilen geschie den op de vrijdagen 1 augustus (Drenthe), 8 augustus Hoon Lelystad). 15 augustus (Noord- bant), 22 augustus (Friesland) en 29 augiustis (Limburg), telkens van 12.30 uur-12.40 uur over de zender Hilversum n. De zesde aflevering in deze serie (Groningen) wordt uitge zonden op woensdag 10 september a.s. van 17.50 tot 18.00 uur over de zender Hilversum I. Pieter Goemans moet de VARA verlaten (Van onze rtv-redacüe) Pieter Goemans (44), op 1 novem ber 1968 in dienst gekomen bij de Vara als chef-amusementtelevisie, gaat de Vara verlaten. Dat gelieurt op verzoek van de Vara, die gemeend heeft in de wederzijdse ervaringen in deze betrekkelijk korte periode geen aanleiding te zien het jaarcon tract met de heer Goemans te ver lengen. AJs reden voor het ontslag noemt de Vara teleurstelling aan beide kan ten. Het vertrek van de heer Goe mans is in een zo goed mogelijk over leg geregeld. De heer Goemans gaat weer free-lamce optreden. (ADVERTENTIE I Rozen! Nu binnen ieders bereik. Een feestelijke bloem. Om uzelf en anderen mee te verrassen. Vooral nu ze zó gevarieerd voorhanden zijn. Neem vaker een bloemetje meel De NOS-radio zal drie programma's inzenden naar het 21ste radio- en te- levlsieeonoours om de Prix Italia, dat dit jaar van maandag 8 tot en met dinsdag 23 september in Mantua wordt gehouden. Het zijn het NOS klankbeeld .De vogels blijven zingen in Newe Lr', de NCRV-produkrie .Lamento Pacis', gecomponeerd door Ton de Leeuw en de verlwsonische uitzending .Judy', eveneens van de NCRV. ,De vogels blijven zingen in Newe Ur', dat is ingestuurd in de catego rie documentaires, is vervaardigd door een NOS-teaan, bestaande uit Kees Buurman, Hans Gobes en Bob Uschi. Newe Ur is een kleine, niet al te welvarende Israëlische nederzet- tan® ten zuiden van het meer van Gafilea, vlak aan de oever van de Jordaan. In deze grenssector vinden regelmatig vuurgevechten plaats tus sen Arabische infiltranten en Israëli sche grenspatrouilles. Het NOS- team is 48 uur lang getuige ge weest van acties in dit gebied. Op namen werden gemaakt in en buiten de schuilkelders tijdens een kort, maar hevig duel. Het klankbeeld werd uitgezonden op 21 april 1969 en herhaald op 30 juni. Als Nederlandse inzending in de ca tegorie muziekwerken met tekst werd gekozen .Lamento Pacis" van Ton de Leeuw, uitgevoerd door het NCRV vocaal ensemble onder lei ding van Marinus Voorberg. Het werk is dit jaar uitgevoerd in het kader van het Holland Festival en uitgezonden door de NOS-radio. Een door de NCRV gemaakte studio-op name van het werk zal over enige tijd worden uitgezonden. M de categorie stereofonie wordt in gezonden de NCRV-produktie ,Judy', een verbosonische uitzending, gecom poneerd door Fred van der Kooy en geregisseerd door Ab van Eyk. Verbosonie is een nieuwe, door de ontwikkeling van de radiofonische techniek mogelijk gemaakte uit drukkingsvorm. die door de NCRV als eerste omroep in Nederland werd toegepast in het op 21 maart van dit jaar uitgezonden hoorspel .De hon/Énens" van Gerrit Pleiter. .Judy' is nog niet uitgezonden. 48-103 Joris liet de handelaar Smurkels en het heertje uit de taxi achter om hun meningsverschil uit te vechten, en haastte zich naar het stalletje toe. .En. manneke, hebt ge de schat reeds gevonden?' vroeg hij begerig. .Waar om hebt ge uw gegraaf gestaakt?' .Omdat ik wilde zien wat daar ge beurde.' zei Panda kortaf. .En daar door weet ik nu eens net hoe vals en oneerlijk je deed! Ik wil niet meer met jou samenwerken. En ik ga die twee vertellen dat ze niet boos op el kaar moeten zijn.' Met die woorden stapte hij weg. zon der zich verder om de ontredderde Joris te bekommeren. .Aimij...' prevelde die, terwijl hij haastig over de toonbank sprong en ging graven. .Het makkertje gaat CAROL DAY KlK.MTMAAtrrDEZ/UKWAT J\\ museteeftzoingewij:- keld. FEUILLETON DOOR JOHN ROWAN WILSON Verderop stond een verslag van Sy- mons' slotpleldool waarin hij Brook zoveel mogelijk trachtte te bagatelli seren en de nadruk legde op de af wezigheid van Maxfield, de onver kwikkelijke affaire met Tnmbies neef en het verzwijgen van Kincaids drankzucht. Bij het lezen hiervan was het echter wel duidelijk zoals het gisteren in de rechtszaal duide lijk was geweest, dat dit allemaal slechts bijzaken waren. Ze waren van belang geweest als Lines eigen front stand had gehouden en in dat ge val zouden ze de schaal naar zijn kant hebben kunnen doen doorslaan. Na Brooks getuigenis hadden ze niets meer te betekenen. Symons had hard gevochten maar hij had gevochten als een verliezer; en de samenvatting was catastrofaal geweest. Rechter Kerr-Thomas was voorzichtig te werk gegaan als je de samenvat ting in de Telegraph las, leek elk woord scrupuleus eerlijk maar ie dereen in de rechtszaal had uit stem en gelaatsuitdrukking kunnen aflei den hoe volgens hem de uitspraak zou moeten luiden. Ze had Line ver rast. Toen hij in de getuigenbank stond, had hij 'n stroom van bijval op zich af voelen komen bijval die hem zelfvertrouwen gaf en die tege lijkertijd ontmoedigend voor Groom moest zijn, zodat er nooit twijfel aan had bestaan wie in het kruis verhoor de strijd zou winnen. Die bij val had toen sterk en blijvend gele ken. Het was ongelooflijk dat een paar zinnen van een onbetekende jon geman haar zo volkomen konden ver nietigen. Na het verslag in de Telegraph ge lezen te hebben, keek hij de andere kranten in. Het verslag in de Ti mes was ongeveer "gelijkluidend evenals dat in de Guardian; hel laatste was alleen veel korter. De Mail en de Express hadden er een he le pagina met foto's aan gewijd: Framptons Post-Telegram gaf we! een verslag maar deed alsof het nie'. van belang was en verstopte het tussen de autopagina en de kleine annonces. Ze waren waarschijnlijk a! met Groom aan het sjacheren over een schikking in het door Gilling tegen hen aangespannen proces. Een dezer dagen zou er een briefje ko men waarin geschreven stond dat ze Sir Thomas hun verontschuldigingen hadden aangeboden en 'n grote scha devergoeding hadden betaald. En daarna zou ae hele zaak worden ver geten. In een opwelling vanafkeer duwde hij de kranten weg. Hun onverschil ligheid ten opzichte van de zaak, voor zover ze geen bron van nieuws of sensatie was. deed hem ineens walgen. Ze gaven niets om mensen of principes klucht en tragedie waren voor hen gelijk, Je kon het ze niet kwalijk nemen in hun botte onverschilligheid weerspiegel den ze slechts de houding van hun lezers. Het was amusant gtweesi om een poos oe te kijken het was een ogenblik opw adem' wee.-, om overwinning in nederlaag te zien ver te zien, om door een kijkgaatje een vlugge blik te kunnen werpen op de schandelijke geheimen der groten. Maar nu was het voorbij. Morgen zou de massa haar aandacht aan'andere genoegens wijden een zelfmoord, een vliegramp, een societyhuwelijk Hij wist dat dit onvermijdelijk was desondanks was het moeilijk te aanvaarden als" Je zolang met de zaak had geleefd, als ze twee jaar lang nauwelijks uit je gedachten was geweest. Hij had van het begin af aan nooit aan haar belang getwijfeld en de mogelijkheid van een compro mis of een zich terugtrekken had hij nooit in ernst overwogen. Geen ambitie, geen wetenschappelijk on derzoek. geen liefdesaffaire had hem ooit zo geobsedeerd. Nu ze uit zijn leven verdwenen was, voelde hij zich als iemand bij wie een arm of been is geamputeerd zijn evenwicht verstoord, zijn gehele leven uit de koers geslagen. Hoe lang zou he' duren eer hij weer kon lopen Hij hoorde een sleutel in het slot steken. Hij wist dat het Susan moest zijn behalve hij had niemand an ders een sleutel van de flat. Hij on derdrukte de aanvechting om op te slaan en haar tegemoet te gaan om haar te vragen waar ze was ge weest. Toen ze de kamer binnen kwam, keek hij op van zijn ontbiji en gaf hij een nonchalant knikje .Goedemorgen'. Ze antwoordde niet. Haar gezich was erg bleek en haar bewegingen waren vreemd houterig. Ze leek op een vrouw die net getuige was ge weest van een verkeersongeval en nog niet over de schok heen is. Zon der naar hem te kijken, ging ze in een fauteuil zitten en trok haar handschoenen uit. Ze deed het voor zichtig, vinger voor vinger, alsof het een belangrijke handeling was waar van veel zou kunnen afhangen. De stilte werd steeds drukkender. Ten slotte was' zij het die deze verbrak. .Je hebt ie zeker wel afgevraagd waar ik bleei Hij haalde z'n schouders op. Hij was vastbesloten zich te beheersen. Toen de vor.ge avena na de voorstel ling niet was thuisgekomen, was hij eerst ongerust geweest en daarna woedend. Nu had zijn heftige emotie zich zelf opgebrand en was alleen een misselijk makend gevoel van ver zwijgen. ging hij verder, niet in staat de verbittering uit zijn 'stem te hou den: .Ten slotte ben je vrij om naar eigen verkiezing te komen of te gaan'. Als een geloofsbelijdenis voeg de hij eraan toe: .Ik wil je niet be zitten noch iemand anders'. .Wil ie dat niet?'. Ze keek naar hem op. Hij schrok van liet verdriet in haar ogen. Deze keer speelde ze geen toneel, dramatiseerde ze zich zelf niet het verdriet was echt. .Ik geloof dat je het wel doet.' Eer hij kon ontkennen ging ze vlug ver der: .Ik weet wel dat je je ër erg op laat voorstaan dat je niemand ei sen stelt. Zie je niet in wat voor be drog dat is. Kun je werkelijk je zelf zo voor de gek houden...?' De beschuldiging maakte hem woe dend. Ze was als een aanval op zijn religie. .Waar heb je het over?' Hij verhief zijn stem. .Welke eisen heb ik ooit gesteld...? .Het gaat niet om wat je eist', zei ze neersladhtig. .Het gaat om wat je van de mensen verwacht. Je dienst- .•oorschriften'. Ze keek hem recht in ie ogen. .Want daarop komt het neer. Van gelijkheid is geen sprake. Dat geldt zowel voor mij ais voor de men sen in het ziekenhuis. We moeten honderd procent van je houden, je bewonderen en vertrouwen. Dat is het contract. He: is niet geschreven maar het beslaat desondanks. Als we merken dat we het niet kunnen ben je boos of jaloers. O nee. niet in het minst. We boezemen je a'.leen afkeer in. we stinken. Je hebt zolang in de geur van bewondering geleefd dat je niet kunt ademen als die er niet is.' Ze zag zijn geziaht rood worden. Hij bleef echter kalm. Hij vroeg fie^l rus tig: .Wat is er met jou gebeurd?' Waarom doe je me dit aan?' (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 9