voor de radio-luisteraars
.Reconstructie' in september
PANDA EN HET GESTOLEN TESTAMENT
I
radio
televisie
1
hetlkpuisverhoor
WOENSDAG 30 JULI 1969
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
f Hl
4«
NAPROEFJE VAN HET
HOLLAND FESTIVAL
/Van onze RTV-redactic) Opna
mtechniei Dick Sleeman en Cor Does-
'jfflrjr ,.,i muziekregisseur Gerard Wes-
lada vnn de SOS zijn drie dagen
brri" geweest nan een radio-,reeon-
draptié' van de opera .Reconstructie'
Een met zoveel visuele elementen .ge
lsden' muziektheaterstuk als recon
jtructie' is natuurlijk niet gemakke-
a »oor uitsluitend auditieve ont-
rangst klaar te maken.
Technicus Sleeman meent niettemin,
dat hij en zijn collega's erin zijn ge
slaagd een goede en begrijpelijke ra-
dia-reconstriictie te maken.
.Ik ben bij zes voorstellingen geweest
en ik kan u verzekeren dat in de
zaal niet alles altijd verstaanbaar
was. Op onze bandopname natuur
lijk nadat wij oie onderhanden had
den genomen en hadden .aangepast' -
is elk woord en geluid kristalhelder
te volgen. De handeling is natuur
lijk een tweede. Waar die voor de
luisteraar onmisbaar is. hebben wij
die handeling .vertaald' in herken
bare auditieve signalen. AJs een ac
teur afgaat, lan hoor je die man op
onze band ook afgaan, ai is dat mis
schien in werkelijkheid geruisloos ge
beurd. Natuurlijk zijn wel alle puür-
visuele (show)beelden, inclusief de
strip-tease van Cuba. in de radio
opname gesneuveld.'
De radio-opname is een conglomeraat
Foto: .Reconstructie'
kamer met vlnr o. a.
en De Leeuw.
WOENSDAG 30 JULI
Middag:
KRO: 12,00 Van twaalf tot twee:
gevarieerd programma. (12.22 Wij
van het land; 12.26 Mededelingen
t.b.v. land-en tuinbouw; 12.30 Nws;
12.41 Actualiteiten; 13.00 RadeD
NCRV: 14.00 Stereo:
:c muziek (gr). 13.00 Stereo:
yaraae. licht gevarieerd platenpro-
gffinma. 16.00 Nieuws. 16.02 Voor
de jaigd. 17.00 Lichte granimofoon-
mtzi'tA voor de tieners. 17.45 Over-
Msvcorliehtirig17.50 Een lelijk
tread voor een mooie zaak: elemen
ten van formaat voor de dagrecre
atie. Spreker: B. M. van Griethuysen,
hoofd afd. openluchtrecreatie van het
'ministerie van crm.
Avond:
18.00 Veel gevraagde gewijde nau
tiek (gr). 18.30 Nieuws. 18.41 Actu
aliteiten. NOS: 19.00 Verslag IBM
tóeaktoernooi te Amsterdam. 19.05
feioep Dubbelkwartet en Blaastrio.
?515 Verslag atletiekwedstrijd Eu-
t?s - Verenigde Staten, in' Stutt-
Jri. 20.30 Stereo: Omroep-orkest eD
weet Omroep Mannenkoor: moder
ne en klassieke muziek. (In de pau
ze-2U)5 Herdenkingsjaar Erasmus:
2120-21.30 Verslag atletiekwedstrijd
Europa - Verenigde Staten, in Stutt-
prt). 22.10 Stereo: Scan: een popu
lair programma over elektronika.
22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen.
2245 Stereo: X, een sprong in 'liet
duister. 23.55-24.00 Nieuws.
DONDERDAG
Morgen
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Badinerie: klassieke mu
ziek (gr.). (7.30 Nieuws: 7-32 Actua
liteiten; 7.50 Overweging). 8.00
Nieuws. 8.11 Vakantiejeugdprogram
ma. 8.30 Nieuws. 8.32 Vakantietïps
8.45 Voor de huisvrouw (9.009.10
Gymnastiek voor de huisvrouw: 9.35
Waterstanden). NOS: 10.00 Wat
heeft dat kind?, pedagogische lezing.
10.30 Stereo: Muziek uit de Barok
(opn.). KRO: 11.00 Nieuws. 10.02
Voor de zieken. 11.55 Mededelingen
haling van 21 augustus 1968). 22.30
Nieuws. 22.38 Actualiteiten. 22.55
Stereo: Moderne orkestmuziek (gr).
23.20 Radio Jazz Magazine. 23.55-
24.00 Nieuws.
DONDERDAG
Morgen:
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte
grammofoommuziek8.00 Nieuws.
8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lich
te gramnrofoonmuziek. (8.308.33
De groenteman8.50 Morgenwijding.
9.00 Stereo: Klassieke en moderne
orkestmuziek (gr.). 9.40 Kinderlied
jes (gr.). 10.00 Voor de kleuters.
10.10 Arbeidsvitaminen: populair vcr-
zoekpiatenprogramma (gr.) 11.00—
11.02 Nieuws). 11.30 Rondom 12:
programma voor de vrouw, (om 11.55
Beursberichten
WOENSDAG
Middag:
12.00 Stereo: Promenade orkest:
amusementsmuziek. 12.30 Viool en
piano: populair klassieke muziek
12.54 Voor het platteland. 13.00 Nws.
13.11 Actualiteiten. 13.25 Stereo:
Amusementsmuziek (gr). 13.45 Ge
sproken portret. 14.00 Stereo: Frag
menten uit Spaanse operettes (gr).
15.00 Stereo: klassieke muziek (gr).
16.00 Nieuws. 16.02 Muziek en brie
ven: muzikale lezing. 17.00 Stereo:
Kinderkoor. 17.20 Voor de jeugd.
17.55 Mededelingen.
Avond
18.00 Nieuws. 1S.11 Actualiteiten.
18.20 Stereo: Klink Klaar zonder non
sens. 19.30 Nieuws. 19.35 Stereo:
Tango rumba orkest met zangsolis
ten. 20.00 Gevarieerd platenprogram-
ma, 20.20 Country en Western mu
ziek. 21.20 Stereo: Pop-eye: muzi
kaal showprogramma met soulmu-
sic. 21.50 Conny mag het zeggen:
interview met Conny Stuart- (her-
WOENSDAG
Middag:
(12.00 Nieuws.) AVRO: 13.00 Nws.
13.03 Radiojournaal. 13.06 Zet 'm op:
vrolijk platenprogramma. (14.00
Nieuws.) 15.00 Nieuws. 15.03 Ar
beidsvitaminen: populair verzoekpla-
tenprogramma. 16.00 Nieuws. 16.03
Gimmick: licht platenprogramma.
17.00 Nieuws. 17.02 Radiojournaal.
17.05-18.00 Toppoppology: pop- en
countrymuziek.
DONDERDAG
Morgen:
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Terug van
weggeweest: muziek van toen voor
luisteraars van nu. 9.30 Zzzoef!: in
strumentaal programma. 10.00
Nieuws. 10.03 Muziek bij de koffie.
(11.00 Nieuws).
NEDERLAWD-1
20.55 uur:
BLOK AAN HET BEEN
Een achter het nleuws-speciaal. Reportage over een
gevangenis in Indonesië
21.35 uur:
IMPROVISATIE
Geheel onvoorbereide acteurs spelen spontaan situaties
en scènes die ze tijdens de uitzending krijgen opge
geven.
22.15 uur.
(NOS) JOURNAAL
17.00 uur
(vaka)midweek
18.50 uur:
(XOS-KLEIK) PLUIMPJE
19.00 uur
POS) JOURNAAL
Muur:
SC1U
910) uur.
JOIRXAAL
20.20 uur.
SOCUTEBA
20.25 uur.
(kleur) d10 2ie eeuw
Ons eigen graf Een uitzending waarin onder meer
aandacht wordt besteed aan het natuurlijk evenwicht.
2050 uur.
ïEBRï ALS RUIMTEVAARDER
wchfilm met de ruimtevaart als decor.
eigentijds
He; bewegingstheater .Bewth'. een anti-eslablishment-
groep
22.40 uur
(KLEUR) ATLETIEK
nmenvatting van de atletiekontmoeting Europa-Ver
enigde Staten te Stuttgart.
23.10 uur:
(NOS) JOURNAAI
BELGIË-NED.
NEDERLAND-2
18.au uur
g5MuaTt.p1.tmw*
&V,0,miAL
|^nu'.KLW"Rl SnA°OKS UN DE GUUS
dagje duindicht
reportage over paardrennen en draven.
18.55 uur:
ZAN ÜMANNETJE
19.00 uur.
VOOR DE KLEUTERS
19.20 uur:
TIP-TOP
19.55 uur:
WEERBERICHT
20.00 uur:
JOURNAAL
20.25 uur.
JERRY LEWIS-FESTIVAL
Assepoester, een door zijn stiefmoeder verwaarloosde
jongeman verovert met behulp van een tovenaar het
hart van-een mooie en rijke prinses.
22 00 uur.
G ASTPROGRAM.MA
22.30 uur:
NIEUWS
BELGIE-FRANS
17.25 Nieuws. 17.30 Feu vert. 18.55 Bibliothèque. 19.26
Bonhomir.et et Tilapin; 19.30 Ma sorcière bien-aimeé.
20.00 Journaal. 20.30 Les chevaliers du ciel. 21.00
Feux croisés. 22.30 Journaal
I'RANKRIJK-RIJSSEL
12.30 Le comte ïoster a bicn l'honneur. 13.00 Jour
naal. 13.20 Unc femme a aimer. 13.35-13.40 Beursbe
richten. 18.25 Nieuws. 18.30 Permis de conduire; 19.00
löté Magazine: 19 15 Regionaal journaal; 19.35 Medede
lingen. 19.40 Etê Magazine (vervolg) 19 55 Medede
lingen: 20.00 Journaal; 20.30 Atletiekwedstrijd; 22.15
e Tremplin; 23.15-23.30 Journaal.
teurs gebruik moesten maken van
microfoons, hangend om hun nek.
hun zendertjes m hun broekzak
Waarom geen keurige opname, als
gold het een grammofoonplatenpro-
duktie. met de acteurs netjes voor
een batterij staande en hangende mi
crofoons
Cor Doesburg: ,Dan hadden we dat
tijdens de repetities moeten doen en
die hadden de componisten en schrij
vers zelf veel te hard nodig. En dan
dan was ook de theatersfeer wegge
weest. de reacties van het Carré-pil
bliek'.
Foefjes
Radioserie over
vestigingen buiten
randstad Holland
Onder auspiciën van het ministerie
van economische zaken zullen bin
nenkort, te beginnen op 1 augustus
a.s., in o verheidszendtijd, zes klank
beelden worden uitgezonden die een
indruk geven van de mogelijkheden
en ruimte voor bedrijfsvestiging in
ontwikkelingskernen.
In deze uitzendingen zijn gesprek
ken verwerkt met vertegenwoordigers
van officiële instanties in de betrok
ken gemeenten en provincies, met
ondernemers en met werknemers die
(ADVERTENTIE)
Vingertje pijn.
Grote meid.
Mama heeft jodium.
Zonder bijt.
betadine
jodium
N0S-RAD10 DRIEMAAL
Lelystad)!"'15 augustus (Noord-Era- VERTEGENWOORDIGD OP
CONCOURS PRIX ITALIA
Gedurende de maanden augustus en
september verzorgt Marie-Cécile
Moerdijk onder de titel .Zingen met
Cécile''een serie uitzendingen over
volksmuziek.
Behalve dat zij zelf zingt zal zij
vele zaken op het gebied van de
volksmuziek voor de microfoon bren
gen. Het eerste programma wordt
door de NCRV uitgezonden op maan
dag 4 augustus en begint om 19.15
uur.
van stukjes en brokjes, die uit zes
verschillende voorstellingen werden
gehaald. De NOS was driemaal voor
de pauze en driemaai daarna aanwe
zig. In feite heeft de NOS dus zes
versies, volkomen van elkaar verschil
lend geen -nkele opvoering van
een dram a ti sen werk is nu eenmaal
elke avond prec.es dezelfde voor
radig gehad. Elke opname was, let
wel, in zijn geheel onuitzendbaar.
Dus was een radio-technische recon
structie uit die zes opnamen nood
zakelijk. Waarom opnamen van de
voorstellingen zelf, waarbij de ac-
We hebben enorm veel foefjes moe
ten toepassen om van de radio-opna
me van .Reconstructie' een goede en
begrijpelijke te maken. Eigenlijk
moet je dat toch wel uniek noemen
wat wij hebben gedaan. Op t%vaalf
vreschillende manieren ze zijn
te ingewikkeld om op te noe
men hebben wij een las on
hoorbaar voor de luisteraar in de
band gemaakt. We hebben geen en
kele keer in een band geknipt, om
dat wij bang waren dan de overgan- r
gen één 'aria hebben wij uit drie J\/l nvip_( ppilp p-n
verschillende avonden gemonteerd - Dlu/ ic t-n
niet meer in de hand te hebben.' 7 77L
.Wat hebben wij nog meer moeten Qg VOLRSTTÏllZlGR.
doen Alle scha.keltikjes van de zen-
derties in de broekzakken van de ac
teurs weghalen, ongelukkige micro
foonstanden corrigeren. De acteurs
stonden trouwens niet elke avond op
dezeifle plaats, waar wij voor het
stereobeeld terdege rekening mee
moesten houden. En voorts waren de
artistieke prestaties niet elke avond
even hoog (of -ven laag). Als ie een
aria uit fragmentjes monteerde,
moest je de kwaliteitsverschillen
goed in de smiezen houden. Soms zat
ie met een fragment, dat zeer vevaf
klonk, omdat de acteur vergat zijn
zendertje in te schakelen en soms
zat een acteur te dicht op de micro
foon. zodat ie flink wat galm moest
toevoegen om het allemaal aan
genaam voor de oren van d* luiste
raar te houden'.
De technici lebben ook flink wat
stukjes .wit* uit hun opnamen moe
ten halen om de twee uur durende
radio-Reconstructie uit te zenden
op een dag in september vlot en
.lekker doorstromend' te maken. De
zangers, acteurs en de rest van de
cast kwamen n. 1. op commando
seintjes van de dirigenten en (of re
gisseurs in actie en dat valt in de
zaal niet. maar on een bandopname
wel op.
Overigens zijn schrijvers Hugo
Claus en Harry Mulisch en dc com
ponisten Jan van Vlijmen- Louis An-|
driessen, Peter Schal en Reinbert dei
Leeuw niet bii de radio-Reconstruc-
tie' van hun opera ingeschakeld ge-,
wepet. De enige die de banden van de
-NOS-radio had gehoord was An-
driessen en bii ren.®eeHe voor de
NOS-mensen heel plezierig.
Andriessen: .Dii de eerste heer dat
ik Reeonstnietie' in zijn totaal boor', j
De klankbeelden zijn samengesteld
en worden gepresenteerd door Thon
Raes. De uitzendingen zuilen geschie
den op de vrijdagen 1 augustus
(Drenthe), 8 augustus Hoon
Lelystad). 15 augustus (Noord-
bant), 22 augustus (Friesland) en
29 augiustis (Limburg), telkens van
12.30 uur-12.40 uur over de zender
Hilversum n. De zesde aflevering in
deze serie (Groningen) wordt uitge
zonden op woensdag 10 september
a.s. van 17.50 tot 18.00 uur over de
zender Hilversum I.
Pieter Goemans moet
de VARA verlaten
(Van onze rtv-redacüe)
Pieter Goemans (44), op 1 novem
ber 1968 in dienst gekomen bij de
Vara als chef-amusementtelevisie,
gaat de Vara verlaten. Dat gelieurt
op verzoek van de Vara, die gemeend
heeft in de wederzijdse ervaringen
in deze betrekkelijk korte periode
geen aanleiding te zien het jaarcon
tract met de heer Goemans te ver
lengen.
AJs reden voor het ontslag noemt
de Vara teleurstelling aan beide kan
ten. Het vertrek van de heer Goe
mans is in een zo goed mogelijk over
leg geregeld. De heer Goemans gaat
weer free-lamce optreden.
(ADVERTENTIE I
Rozen!
Nu binnen ieders bereik.
Een feestelijke bloem.
Om uzelf en anderen
mee te verrassen.
Vooral nu ze
zó gevarieerd
voorhanden zijn.
Neem vaker een bloemetje meel
De NOS-radio zal drie programma's
inzenden naar het 21ste radio- en te-
levlsieeonoours om de Prix Italia, dat
dit jaar van maandag 8 tot en met
dinsdag 23 september in Mantua
wordt gehouden. Het zijn het NOS
klankbeeld .De vogels blijven zingen
in Newe Lr', de NCRV-produkrie
.Lamento Pacis', gecomponeerd door
Ton de Leeuw en de verlwsonische
uitzending .Judy', eveneens van de
NCRV.
,De vogels blijven zingen in Newe
Ur', dat is ingestuurd in de catego
rie documentaires, is vervaardigd
door een NOS-teaan, bestaande uit
Kees Buurman, Hans Gobes en Bob
Uschi. Newe Ur is een kleine, niet
al te welvarende Israëlische nederzet-
tan® ten zuiden van het meer van
Gafilea, vlak aan de oever van de
Jordaan. In deze grenssector vinden
regelmatig vuurgevechten plaats tus
sen Arabische infiltranten en Israëli
sche grenspatrouilles. Het NOS-
team is 48 uur lang getuige ge
weest van acties in dit gebied. Op
namen werden gemaakt in en buiten
de schuilkelders tijdens een kort,
maar hevig duel. Het klankbeeld
werd uitgezonden op 21 april 1969
en herhaald op 30 juni.
Als Nederlandse inzending in de ca
tegorie muziekwerken met tekst
werd gekozen .Lamento Pacis" van
Ton de Leeuw, uitgevoerd door het
NCRV vocaal ensemble onder lei
ding van Marinus Voorberg. Het
werk is dit jaar uitgevoerd in het
kader van het Holland Festival en
uitgezonden door de NOS-radio. Een
door de NCRV gemaakte studio-op
name van het werk zal over enige
tijd worden uitgezonden.
M de categorie stereofonie wordt in
gezonden de NCRV-produktie ,Judy',
een verbosonische uitzending, gecom
poneerd door Fred van der Kooy en
geregisseerd door Ab van Eyk.
Verbosonie is een nieuwe, door de
ontwikkeling van de radiofonische
techniek mogelijk gemaakte uit
drukkingsvorm. die door de NCRV
als eerste omroep in Nederland werd
toegepast in het op 21 maart van
dit jaar uitgezonden hoorspel .De
hon/Énens" van Gerrit Pleiter. .Judy'
is nog niet uitgezonden.
48-103
Joris liet de handelaar Smurkels en
het heertje uit de taxi achter om
hun meningsverschil uit te vechten,
en haastte zich naar het stalletje
toe.
.En. manneke, hebt ge de schat reeds
gevonden?' vroeg hij begerig. .Waar
om hebt ge uw gegraaf gestaakt?'
.Omdat ik wilde zien wat daar ge
beurde.' zei Panda kortaf. .En daar
door weet ik nu eens net hoe vals en
oneerlijk je deed! Ik wil niet meer
met jou samenwerken. En ik ga die
twee vertellen dat ze niet boos op el
kaar moeten zijn.'
Met die woorden stapte hij weg. zon
der zich verder om de ontredderde
Joris te bekommeren.
.Aimij...' prevelde die, terwijl hij
haastig over de toonbank sprong en
ging graven. .Het makkertje gaat
CAROL DAY
KlK.MTMAAtrrDEZ/UKWAT J\\
museteeftzoingewij:-
keld.
FEUILLETON DOOR JOHN ROWAN WILSON
Verderop stond een verslag van Sy-
mons' slotpleldool waarin hij Brook
zoveel mogelijk trachtte te bagatelli
seren en de nadruk legde op de af
wezigheid van Maxfield, de onver
kwikkelijke affaire met Tnmbies
neef en het verzwijgen van Kincaids
drankzucht. Bij het lezen hiervan
was het echter wel duidelijk zoals
het gisteren in de rechtszaal duide
lijk was geweest, dat dit allemaal
slechts bijzaken waren. Ze waren van
belang geweest als Lines eigen front
stand had gehouden en in dat ge
val zouden ze de schaal naar zijn
kant hebben kunnen doen doorslaan.
Na Brooks getuigenis hadden ze niets
meer te betekenen. Symons had hard
gevochten maar hij had gevochten
als een verliezer; en de samenvatting
was catastrofaal geweest. Rechter
Kerr-Thomas was voorzichtig te
werk gegaan als je de samenvat
ting in de Telegraph las, leek elk
woord scrupuleus eerlijk maar ie
dereen in de rechtszaal had uit stem
en gelaatsuitdrukking kunnen aflei
den hoe volgens hem de uitspraak
zou moeten luiden. Ze had Line ver
rast. Toen hij in de getuigenbank
stond, had hij 'n stroom van bijval
op zich af voelen komen bijval die
hem zelfvertrouwen gaf en die tege
lijkertijd ontmoedigend voor Groom
moest zijn, zodat er nooit twijfel
aan had bestaan wie in het kruis
verhoor de strijd zou winnen. Die bij
val had toen sterk en blijvend gele
ken. Het was ongelooflijk dat een
paar zinnen van een onbetekende jon
geman haar zo volkomen konden ver
nietigen.
Na het verslag in de Telegraph ge
lezen te hebben, keek hij de andere
kranten in. Het verslag in de Ti
mes was ongeveer "gelijkluidend
evenals dat in de Guardian; hel
laatste was alleen veel korter. De
Mail en de Express hadden er een he
le pagina met foto's aan gewijd:
Framptons Post-Telegram gaf we!
een verslag maar deed alsof het nie'.
van belang was en verstopte het
tussen de autopagina en de kleine
annonces. Ze waren waarschijnlijk a!
met Groom aan het sjacheren over
een schikking in het door Gilling
tegen hen aangespannen proces. Een
dezer dagen zou er een briefje ko
men waarin geschreven stond dat ze
Sir Thomas hun verontschuldigingen
hadden aangeboden en 'n grote scha
devergoeding hadden betaald. En
daarna zou ae hele zaak worden ver
geten.
In een opwelling vanafkeer duwde
hij de kranten weg. Hun onverschil
ligheid ten opzichte van de zaak,
voor zover ze geen bron van nieuws
of sensatie was. deed hem ineens
walgen. Ze gaven niets om mensen
of principes klucht en tragedie
waren voor hen gelijk, Je kon het
ze niet kwalijk nemen in hun
botte onverschilligheid weerspiegel
den ze slechts de houding van hun
lezers. Het was amusant gtweesi om
een poos oe te kijken het was
een ogenblik opw adem' wee.-, om
overwinning in nederlaag te zien ver
te zien, om door een kijkgaatje een
vlugge blik te kunnen werpen op de
schandelijke geheimen der groten.
Maar nu was het voorbij. Morgen zou
de massa haar aandacht aan'andere
genoegens wijden een zelfmoord,
een vliegramp, een societyhuwelijk
Hij wist dat dit onvermijdelijk was
desondanks was het moeilijk te
aanvaarden als" Je zolang met de
zaak had geleefd, als ze twee jaar
lang nauwelijks uit je gedachten was
geweest. Hij had van het begin af
aan nooit aan haar belang getwijfeld
en de mogelijkheid van een compro
mis of een zich terugtrekken had
hij nooit in ernst overwogen. Geen
ambitie, geen wetenschappelijk on
derzoek. geen liefdesaffaire had hem
ooit zo geobsedeerd. Nu ze uit zijn
leven verdwenen was, voelde hij zich
als iemand bij wie een arm of been
is geamputeerd zijn evenwicht
verstoord, zijn gehele leven uit de
koers geslagen. Hoe lang zou he'
duren eer hij weer kon lopen
Hij hoorde een sleutel in het slot
steken. Hij wist dat het Susan moest
zijn behalve hij had niemand an
ders een sleutel van de flat. Hij on
derdrukte de aanvechting om op te
slaan en haar tegemoet te gaan
om haar te vragen waar ze was ge
weest. Toen ze de kamer binnen
kwam, keek hij op van zijn ontbiji
en gaf hij een nonchalant knikje
.Goedemorgen'.
Ze antwoordde niet. Haar gezich
was erg bleek en haar bewegingen
waren vreemd houterig. Ze leek op
een vrouw die net getuige was ge
weest van een verkeersongeval en
nog niet over de schok heen is. Zon
der naar hem te kijken, ging ze
in een fauteuil zitten en trok haar
handschoenen uit. Ze deed het voor
zichtig, vinger voor vinger, alsof het
een belangrijke handeling was waar
van veel zou kunnen afhangen. De
stilte werd steeds drukkender. Ten
slotte was' zij het die deze verbrak.
.Je hebt ie zeker wel afgevraagd
waar ik bleei
Hij haalde z'n schouders op. Hij was
vastbesloten zich te beheersen. Toen
de vor.ge avena na de voorstel
ling niet was thuisgekomen, was hij
eerst ongerust geweest en daarna
woedend. Nu had zijn heftige emotie
zich zelf opgebrand en was alleen
een misselijk makend gevoel van ver
zwijgen. ging hij verder, niet in staat
de verbittering uit zijn 'stem te hou
den: .Ten slotte ben je vrij om naar
eigen verkiezing te komen of te
gaan'. Als een geloofsbelijdenis voeg
de hij eraan toe: .Ik wil je niet be
zitten noch iemand anders'.
.Wil ie dat niet?'. Ze keek naar hem
op. Hij schrok van liet verdriet in
haar ogen. Deze keer speelde ze
geen toneel, dramatiseerde ze zich
zelf niet het verdriet was echt.
.Ik geloof dat je het wel doet.' Eer
hij kon ontkennen ging ze vlug ver
der: .Ik weet wel dat je je ër erg
op laat voorstaan dat je niemand ei
sen stelt. Zie je niet in wat voor be
drog dat is. Kun je werkelijk je zelf
zo voor de gek houden...?'
De beschuldiging maakte hem woe
dend. Ze was als een aanval op zijn
religie. .Waar heb je het over?' Hij
verhief zijn stem. .Welke eisen heb
ik ooit gesteld...?
.Het gaat niet om wat je eist', zei
ze neersladhtig. .Het gaat om wat je
van de mensen verwacht. Je dienst-
.•oorschriften'. Ze keek hem recht in
ie ogen. .Want daarop komt het neer.
Van gelijkheid is geen sprake. Dat
geldt zowel voor mij ais voor de men
sen in het ziekenhuis. We moeten
honderd procent van je houden, je
bewonderen en vertrouwen. Dat is
het contract. He: is niet geschreven
maar het beslaat desondanks. Als we
merken dat we het niet kunnen ben
je boos of jaloers. O nee. niet in het
minst. We boezemen je a'.leen afkeer
in. we stinken. Je hebt zolang in de
geur van bewondering geleefd dat je
niet kunt ademen als die er niet is.'
Ze zag zijn geziaht rood worden. Hij
bleef echter kalm. Hij vroeg fie^l rus
tig: .Wat is er met jou gebeurd?'
Waarom doe je me dit aan?'
(Wordt vervolgd)