I 11 Momfer de Mol, nieuw heerschap in Fabeltjesland I toor van PANDA EN HET GESTOLEN TESTAMENT a radio tel@¥isii TETLEY VERVANGT HARKARVY BIJ DANSTHEATER Waar zijn onze schepen? aiu%,inii hetlkruisverhoor MAANDAG 28 JULI 1969 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT '5.3 Ivan onze rtv-redMüe) O I hrpJn ran gebaarde Leen oAke- 5 h^ft weer gewerkt en dus is er in bet grote dierenbos, komt er een .nieuwe'. 5 lPt nraathiiis wordt zijn naam «noemd Momfer, de mol. De stol- rtu-conniiune. valkenier: .de ontwikkeling in 5 vertalen leidde tot de komst „i Momfer, een voor mij logische «gelukkig heb ik alle vrijheid li mijn werk'. a, l september rolt de Fabeltjes- 2J ^r van de Chanowski-pers. Va achtte het verstandig een kijk- ^e in te lassen. Twee maanden C- begint de hechte ploeg, clie na ïfweken vakantie al weer geruime «5 wintervoorraad voor de buiskin- Eea maakt met de 1ste .fabeltje- Lu Valkenier: .Het wordt geen uitr föel van de tv-strip. Film stelt zo .^andere eisen, dat ik een geheel Stuw script moest maken. KjBlfde taak heef', de Amsterdam- tZ moeten verrichten voor het to- tótuk De Fabeltjeskrant', dat gasteel met groot succes in Ne- 6 wordt gebracht. Frans van jteschoten, de stem achter de krant i^t daarin mee. n» complete overwinning, die de die- ra van Valkenier op de mensen- ■■ónderen hebben behaald, klinkt sterk na in het produktiepand aan de ïrinseeracht. De serie is verkocht «a Zweden, Frankrijk, Engeland, en M-Amerika, Regisseuse Cockle 'Qüudsmit: .Met Japan is Chanowslri xi bezig.' iHK verkopen van de .Fabeltjeskrant' buitenlandse liefhebbers bete- niet. dat de nieuwe eigenaars Incite eigen stemmetjes hoeven toe n voeren. Cockie Goudsmit: .er :cuw gefilmd. Er komen rijke Nederlandse namen op bijvoorbeeld de gebouwen voor. De soraak en Je grappen zullen moe ten worden aangepast. Neem de Ja panse versie, als je de bekibewegin- II gen ziet van nu, en die lopen toch al niet synchroon met de klanken, en je weet hoe de Japanners praten, dan begrijp je de moeilijkheden'. Het leven van Leen Valkenier, een man met grote ervaring in het dia- loogschrijven hij werkte voor de nilfen en Veronica, voor reclamebu reaus en grammofoonplaten-maat schappijen wordt beheerst door van het gro te dierenbos. .De laatst geschreven aflevering heeft 284 als nummer. Elke dag komt er een bij, vier pagina's tekst. Er is zo veel verandert sedert het begin van de krant. Als ik dat zou willen analyseren zou ik een half jaar no dig hebben. Om op die film terug te komen, daarin zullen we meer lied jes gebruiken dan in de tv-serie. Ruud Bos heeft de muziek gemaakt'. Leen Valkenier is geslaagd in zijn oorspronkelijke opzet om een pro gramma te maken voor iedereen. .Er zijn twee voorbeelden, die dat de monstreren. Ik heb een brief gehad van de Amsterdamse universiteit. Daar zit een man die een woorden boek van het bargoens samenstelt. Hij wil ook graag putten uit de fa beltjes-krant. Als contrast: laatst kom ik in het café hier om de hoek en daar zegt -Aen stel vrachtwagen chauffeurs. met zulke armen, tegen me .ja lekker op vakantie gaan en wij moeten het zeker met .pluimpje' doen he.' Deze sterke mannen kunnen gerust zijn, op 1 september zal meneer de Uil ook naa.r hen knipogen en alle fabelfans voorbereiden op de komst van Momfer, de mol, de mompelende metro bouwer. LEEN VALKENIER MAANDAG 28 juli Middag: NCP.V. 12.00 Los-vast, gevarieerd programma. (12.21 Voor boer en tuin der; 12.26 Mededelingen t bv land en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten). 14,05 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 14.30 Stereo: moderne kamermuziek (gr). 15.00 Gereformeerde middagdienst. NOS: 1530 Zoeklicht op Nederland: infor matie over Overijssel, afgewisseld met muziek. (16.00-16.02 Nieuws). Overheidsvoorlichting: 17.20 Grond- polilick in agrarisch Suriname. Spre ker; mr S. E. Werners. NCRV: 11.30 Voor de kinderen. 17.45 Stereo: licht pianospel (gr). Avond: 18.00 Stereo. Meisjeskoor met in- fcumentaal sextet. 1S.19 Stereo: kiue grammofoon muziek. 18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Verslag IBM-schaaktoercooi te Am- iterdam. 19.03 Literama: radïokro aiek over boeken, schrijvers en to neel. 1920 Kerkorgelconcert. 19.35 Stereo: Muziek rond de klok van achten: licht gevarieerd muziekpro gramma (op.). 20.30 Noordhollands Mharmoriisch Orkest en solisten: Klassieke en moderne muziek (opn). 21.35 Stereo: Lichte grammofoonmu- «ek. 22.00 Stereo: Lichte orkestmu- nek (gr), 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen. 22.45 Blaasmuziek vroeger en nu, mjjz-kale lezing. 23.15 Mozart, schrijver van muziek en brieven, mu zikale lezing. 23.55-24.00 Nieuws. DINSDAG Morgen: NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het le vende woord. 7.15 Op het eerste ge hoor: lichte grammofoonmuziek met nieuws en actualiteiten. 8.00 Nieuws. 8.11 Stereo: Gewijde muziek (gr). 8.30 Nieuws. 8.32 Vakantietips. 8.45 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gym nastiek voor de huisvrouw). 9.35 Wa terstanden. 9.40 Stereo: Weense amu sementsmuziek (gr). 10.00 Taal en symbool, lezing over de bijbel. 10.15 Hoogtepunten uit de opera La Som- nabula, van Vincenzo Bellini (gr). 11.00 Nieuws. 11.02 Stereo: Operet temuziek (gr). 11.15 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. MAANDAG Middag: VPRO: 12.00 Agent 000: interviews en grammofoonmuziek. 13.00 Nieuws. 13.11 Informatie: ontwikkelings werk. 13.20 Pro memorie. 13.25 Am sterdams Bach Ensemble: klassieke muziek. 14.25 Licht instrumentaal kwartet met zangsoliste. 14.4o Ge varieerd programma. NOS: 15.00 Blues (gr). AVRO: 15.30 De muzi kale ballades van Macedonië (II muzikale lezing. 16.00 Nieuws. 16.02 Vivo Brasil: licht muziekprogram ma. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Licht orgelspel. 17.40 Overheidsvoorlich ting: Den Haag aan de lijn. 17.55 Mededelingen. Avond: 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 1S.30 Stereo: tafelmuziek. 19.30 Nieuws. 19.35 RVU: De communica tiesatelliet ais middel voor radiotele fonie en tv-overdracht over grote afstanden. Spreker: ir F. Möhring. NOS: 20.05 Vrouw, man en maat schappij. discussie. 20.30 King's Col lege Chapel Choir en het Leonhardt Consort met zangsolisten: oude mu ziek. 21.20 Gamma van alpha en bè ta: een programma over recente vorderingen in de wetenschap. Bond zonder naam: 22.20 Bak (ze) niet te bruin, lezing. 22.30 NOS: Nieuws. 22.40 Avro's Radiojournaal. NOS: 22.55 Radaorama: veertiendaags mi ni-magazine. 23,25 Jazz uit het his torisch archief. 23.55-24.00 Nieuws. DINSDAG Morgen: AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.20 lichte grammofoon muziek. 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojour naal. 8.20 Stereo: lichte grammo foonmuziek. (8.30-8.33 De groente man.) 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Uitgebreide reportage of herhaling NOS-programma. 9.40 Muziek uit de middeleeuwen en renaissance. AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen; populair verzoelc- platenprogramma. (11.00-11.02 Nws.) 11.30 Rondom 12: programma voor de vrouw. (Om 11.55 Beursberichten.) MAANDAG Middag: TROS: 12.00 Nieuws. 12.03 Lynx (of Los). KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Ac tualiteiten. 13.08 TNT: muziek van één tot twee. 14.00 Nieuws. 14.03 Pop-In: gezellig aanplaten. 15.00 Nieuws. 15.03 Holsterpop en coun- Lrymuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 lÓRRRrrr....: pop-magazine. 17.00 Nieuws. 17.02 Actualiteiten. 17.07- 18.00 Draaijijofdraaiik: verzoekpla ten. DINSDAG Morgen: VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Plaatjes voor de pep. (10.00 Nieuws.) 11.00 Nieuws. 11.03 Een opvallend vrolijke gevarieerde visite. Ditmaal een film uit 1939. ,La fin du jour.' 22.25 uur: (NOS) JOURNAAL BELGIË-NED. NEDERLAND-1 KANAAL 7/29 1850 uur: (.VOS-KLEUR) PLUIMPJE 19.00 uur: (NOS) JOURNAAL 19,10 uur: (TROS) MR ROSE ■Dezelfde vrouw' 20.00 uur: (NOS) JOURNAAL 20,20 uur: marcel amont Oude en nieuwe liedjes van de Franse troubadour. 'l.lo uur: nE ?-U)ER 0P IiET SPOOR de Ji}liers. kriio°n met een aantal deskundigen i,aJLege!? d de dader aan te wijzen in deze vier afle ggen tellende detective-seric «■3d uur: (NOS) JOURNAAL [wEDERlftWD-2 18.50 uur: fJOMOJSOT, PLUIMPJE 13-00 uur; (NOS) JOURNAAL 19.03 uur: (NOS) SCALA 19.30 uur; JWtO-lUEUR) MET ZANG EN DANS DE WERELD 20.00 uur Al'gen'tmië met tango's en gaucho-dansen. (JOS, JOURNAAL «o.20 uur; ™m»ÏÏ,R) P0UTIE (Maestri, wSi.'S.f'a'"ig v"n dezc Am°'lka»a 20.45 uur: ditmaal chantage een rol speelt. <Wo' Bios0°opscocessen van weleer te- 18.55 uur: ZANDMANNETJ E 19.00 uur: FILMMUSEUM VAN DE SCHATERLACH Met onder meer Charlie Chaplin. 19.30 uur: ATELIER 19.55 uur. WEEKOVERZICHT 20.00 uur: JOURNAAL 20.30 uur: ÜE INDRINGERS Vijfde aflevering, ,Vikor.' 21.20 uur-: ERTUSSENDOOR Bekende Nederlanders en Vlamingen (onder meer minister Luns en Karei Jonckheerc) doen hun zegje. 22.10 uur: MIDDELHEIM I960 De tiende Biennale voor beeldhouwkunst in Antwer pen. 22.40 uur. JOURNAAL BELGIë-FRANS 18.40 Nieuws. IS.45 La planète aux sept monarques. 19.00 Antenne-soir. 19.25 Bonhommet et Tilapln. 19.30 Sportjournaal. 20.00 Journaal. 20.30 Filmportret van Hannut. 21.00 Chapeau melon et bottes de cuir. 21.50 Ce pays est A vous. 22.20 David Oistrach. 22.40 Jour naal. FRANKRIJK-IM.ISSEL 12.30 Le comte Yorster a bien l'honneur. 13.00 Journaal. 13.20 Une femme aimer. 13.25-13.40 Beursberichten. 18.25 Nieuws. 18.30 Kroniek voor de vrouw. 19.00 Eté Magazine. 19.15 Regionaal journaal. 19.35 Mededelin gen. 19.40 Eté Magazine (vervolg). 19.55 Consumenten rubriek. 20.00 Journaal. 20.40 Les voyages de Jaimie Mac Pheeters. 22.20 Jazzfestival van Antibes .23.05- 23 20 Journaal. De choreograaf Benjamin Harknr- vy. die ook als Ieraar en artistiek leider aan het Nederlands Dansthea- ter was verbonden gaat terug naar Amerika. Bjj nadere informatie wordt vernomen, dat hij is opgeno men in de artistieke leiding van het Harkness Ballet in New Yortc. Zijn plaats bij het Haagse dansgezelschap wordt ingenopten door Glen Tetley, die reeds jaren voor of bij het Ne derlands Danstheater werkte. Susan Kenniff. Helen Heineman en Jerome Weiss zullen voorts geen deel meer uitmaken van het tableau de la troupe van het Nederlands Dans theater. Zij keren eveneens naar Amerika terug. Sabine Vaessen. die sinds 1964 bij het Haagse gezel schap werkte, is geëngageerd door het ballet van Oslo onder leiding van Sonja Arova. Ook Steven Wis- trich gaat naar Oslo. Nieuw bij het Nederlands Dans thea ter zijn de prijswinaars van het balletconcours in Varna in 1968: Ri ta Poelvoorde en Jan Nuyts. beiden uit Antwerpen. In het tableau de la Troupe zijn ook opgenomen Jan Willem de Roo, die zijn eigenlijke dansopleiding bij het Nederlands Danstheater ontving en Johan Meij er, d'ie na een opleiding aan de Ken- nemer balletsohool als leerling-as pirant in Den Haag lewam werken. Per 1 september is Scott Douglas aa,n het gezelsc-hap verbonden als re gisseur. De eerste danser en choreo graaf. Jaap Flier, zal het komende seizoen inspraak hebben in de artis tieke leiding. De komende maanden worden bij het Nederlands Danstheater balletten in gestudeerd door Kathy Godschalk. Charles Czarny en Tony'Huibert. De leiding van het Nederlands Dans theater is met ingang van het ko mende seizoe als volgt samenge steld. Directie: Care] Birnie en Aart Verstegen, artistieke directie: Hans van Manen en Glen Tetley, ballet- meesteres: Hanny Bouman. Benjamin Harkaiwy was sedert de oprichting aan het gezelschap in ->en Haag verbonden. Hiij was een van de oprichters. Hij voegde een groot aan tal balletten aan het repertoire toe. Glen Tetley was anderhalf jaar eer ste solist bij het Nederlands Dans theater en leraar moderne dans. Hij maakte voor het gezelschap tien bal letten, waarvan er nog zes op het repertoire staan. Glen Tetley was. voor hij naar Den Haag kwam, in Amerika jarenlang verbonden aan ,The .American Ballet Theatre' en j Het tableau de la troupe van het Nederlands Danstheater telt thans: tien solisten. leden corps de bal let, een aspirant en drie leerlingen. RA3IO EN TELEVISIE Even puzzelen JJJJB JJJJJ dB M dB dB -ddBBB "adB~ vmwkUdmurm aBSflBMBBITSB ABBEKERK 25 v Madang n Port Moresby AMPENAN 24 270 mijl nnw Cohin r> Penang AMSTELSLUIS 23 te Freetown ANTILLA-CAPE 25 le Rastanura ARCHIMEDES 25 v Le Havre n Curacao ATTIS 25 te Rotterdam ATYS 26 te Danang verw. BANGGAI 24 70 mijl no Cristobal n Aruba BALONG 24 130 mijl zz.v Freetown n Mombasa BATU 24 150 mijl z Freetown rt Genua CARTAGO 24 600 mijl o~« Kaap Race n Southampton CHEVRON LEIDEN 24 2100 mtjl w Goa n Bahrain DAPHNE 24 v Bonny n Le Havre DOELWIJK 24 Bonny n Le Havre EEMSTROOM 24 Mena el Ahmado ECHO 25 te Gdynia FARMSUM 24 600 mijl ozo Recife FOREST TOWN 24 430 mijl zw Bermuda n Baltimore GEESTLAND 24 300 mijl n Azoren GEESTSTAR 24 1650 mijl no Barbados GLORIA MARIS 25 30 mi.il zw Casquets tl Antwerpen HOLENDRECHT 24 v Avonmouth n Walvisbaai 1IOLLANDSDREEF 25 1463 no Tokyo n Yokohama JOSEPHINE 25 280 mijl nnw Cristobal n Tampa KARIMUN 25 140 mijl zw Reunion n Penang KATELYSIA 24 120 mijl n Soerabaja n Sydney LAARDERKERK 24 750 mijl w Lobith n Bushira LADON 25 te Savannah LIBERIAKUST 26 te Abidjan verw. LION OF JUDAH 24 150 mijl z Dakar n Assab MARNELLOYD 24 1260 mijl zw Koöiak Eil n San Francisco METULA 25 v Rotterdam n Kharg Eiland MIJDRECHT 25 40 mijl nw Iraklion n Venetië NEDER EEMS 24 200 mijl nw Kaapstad NEDER LINGE 25 te Rotterdam NEPTUNUS 24 500 mijl wzw Lands End n Antwerpen OMMENKERK 24 700 mijl n Ascension OSIRIS 24 20 mtjl nnw Algiers n Piraeus PAPENDBECHT 24 440 mijl n Cristobal PENDRÉCHT 24 300 mijl POOLDRECHT ?4 430 mijl oln Hawaii n Cristobal QUEEN OF SHEBA 24 325 ml zzw Socotra n Duinkerken J RONDO 24 150 m z Lourenco Marques n Colombo ROTTE 360 m nw Callao SCHERPENDRECHT 24 360 m no Mahe n Mauritius SCHELDELLOYD 24 30 t nnw Port Etienne n Barcelona SLOTERKERK 25 v Singapore n Bangkok SOCRATES 24 1200 m z Flores n Antwerpen STAD ZWOLLE 24 30 m zz' Kp Finisterre a STATENDAM 25 te Casablanca Southampton STRAAT CHATHAM 25 v Port Swettenbam n Singapore STRAAT LOMBOK 25 330 i o Mombasa n Muscat TARA 24 60 m n Kp Verdlsche eil n R'dam THERON 25 v Rotterdam Amsterdam TJILUWAH 24 140 m n Celebes n Brisbane TJJMANUK 25 v Tanga n Zanzibar WESTERDOK 24 v Duinkerken n Rotterdam WISSEKERK 25 250 m no St Paul eil a Adelaide ZAFRA 25 te Singapore ZARIA 26 Kargh eil verw ZEELAND 24 v Hongkong a Djakarta 3115 HORIZONTAAL: 1 miniem; 5 visje: 10 jongensnaam; 11 rechtvaardig: 12 pers. vnw; 13 ter plaatse; 15 nummer; 16 deel van mast; 17 kanselrede; 20 opp. maat; 23 bw.; 24 maatschappij; 26 slede; 27 vader; 28 voorhij; 29 aldus; 30 pers. vnw; 32 en dergelijke; 34 keu kengerei; 35 uitgesneden vis: 38 onder anderen; 39 bekende motorraces; 40 Chin, munt; 41 zangnoot; 43 groente; 45 naar beneden; 47 bouwland; 48 kruis boog van gewelf VERTIKAAL: 1 Ned. luchtvaartmij.; 2 sluw; 3 riv. in Friesland: 4 tussen komst; 6 pak slaag: 7 zonnegod: 8 Ier land; 9 open bosplek14 per expresse; 18 zangnoot; 19 boksteim: 21 reeks; 22 modegek; 25 speelgoed; 30 wettelijke aansprakelijkheid; 31 klaar; 33 iïdw.; 34 wandelplaats; 36 in loco; 37 trap; 38 familielid; 42 grond om boerderij; 44 eerstkomend; 46 wordt met Pasen gegeten. De oplossing van de zaterdagpu2zel is: HOOG EN LAAG WATER NAP NAP 29 juli Vlissingen Terneuzen Zierikzee Hansweert Wemeldinge uur cm 1.44 231 2.14 248 3.04 169 2.50 264 3.22 200 uur cm 14.06 230 14.35 247 15.32 165 15.12 261 15.54 196 uur cm 5.08 195 8.38 207 8.36 141 9.09 222 9.10 164 uur cm 20.39 224 21.10 235 21.11 162 21.42 250 21.40 187 46-103 Joris droeg de verschillende goederen uit het stalletje van de heer Smurkels naar een maanverlichte plek en spreidde ze uit. .Kijk nu toch eens, hoe aardig...' prevelde hij. terwijl hij een asbakje bekeek dat met kasteel Wurrelzijl versierd was. .Hebt ge dit persoonlijk geschil derd?' ,Nee. eh... dat niet.' antwoordde de ondernemer. .Het is in Japan ge maakt, ziet u Terwijl dit gesprek plaats vond, sloop Panda naar het tentje van de hande laar toe en verdween achter de toon bank. ,En toch bevalt me dat stiekeme ge doe niet...' mompelde hij, terwijl hij een schepje pakte en begon te gra ven. .We hebben nu al een heleboel lieden boos gemaakt, geloof ik. En dat is toch niet leuk...' de. En het valt te begrijpen dat Jo ris erg tegen de ontmoeting op zag... CAROL CAY I WAAK 15 ADAM,OOM? I eU.t KENNETH INNS IK MCHT. MT H'J MEEE «WEGEN WfMW ML WMOMTTE UJSTKEU. AIS HU WIST pat mt vooepais zoo zw vooe jou MAAS HET BIKTE VEEKEEL0 FEUTT.LF.TON DOOR JOHN ROWAN WILSON De patiënt kan inlichtingen achter houden, opzettelijk of uit vergeetach tigheid. y kan in 'n psychologische toestand symptomen te verdraaien. Op zijn beurt kunnen de arts bepaalde fy sieke aanwijzingen ontgaan of hij kan ze niet accuraat genoeg defini ëren waardoor het apparaat een niet voldoende nauwkeurige beschrijving van ze krijgt'. .Is het werkelijk nog mogelijk symp tomen absoluut nauwkeurig te be schrijven?' ,Het is niet gemakkelijk', zei Brook. ,We hebben veel tijd besteed om een accurate beschrijvingsmethode uit te werken, zodat het apparaat ze kan classificeren. Het is duidelijk dat de grootste moeilijkheid gelegen is in de zuiver subjectieve symptomen bijvoorbeeld het aangeven van de hevigheids graad van pijn....' Hij voelde zich wonderlijk op zijn femak, in aanmerking genomen hóe icht hij bij net gevaarlijkste punt was. Een feit was dat hij altijd het zekerst van zichzelf was als hij had te maken met theoretische en on persoonlijke zaken. Hij had vertrou wen in zijn eigen intellectuele gaven en hij had het gevoel dat hij het op dat gebied tegen iedereen kon op nemen. Er was ook iets geruststel lends in het feat dat Groom aan zijn kruisverhoor meer het karakter gaf van het vragen om advies aan een deskundige, dan van een poging om een vijandige getuige te breken. Ter- wijl hij voortging met zijn uitleg van het ingewikkelde apparaat voel de hij zich opgewekter worden. Groom viel hem niet in de rede. Hij luisterde zelfs bijna apathisch, als of hij zich ervan bewust was dat Brooks getuigenveiklaring onmoge lijk iets anders zou kunnen zijn dan een voor de jury onbegrijpelijke op- eenstappeling van technische bijzon derheden. Het kwam Brook voor dat hij zich zorgen om niets had ge maakt. Men was gauw geneigd de scherpzinnigheid van advocaten te overschatten. Ongetwijfeld verschil den ze niet veel van beoefenaars van andere intellectuele beroepen voor het merendeel bekwame werkezels die zich aan de regels van het spel hielden, en erop vertrouweden dat de onwetendheid van hun cliënten en de hocus-pocus van hun ritueel wel voldoende zouden zijn om hun eigen middelmatigheid te verbergen. Hij kwam aan het eind van een be schrijving van een recent© verbete ring van een van de classificatiesy stemen en wachtte op de volgende vraag. Het bleef even stil terwijl Groom zijn aantekeningen inkeek. De spanning .n de rechtszaal was merkbaar minder geworden. Groom keek op. Zijn gezicht had even wei nig uitdrukking als altijd. Hij leek op een kameleon die de afstand schat eer hij een vlieg vangt. .Kende u de heer Kincaïd Dersoonlijk?' vroeg hij. .Nee'. .Hebt u hem ooit gezien?' ,Nee'. .Op welke manier hoorde u voor het eerst van zijn ziekte?' Professor Line vertelde het me'. .En wie opperde de mogelijkheid van het gebruik van het apparaat?' .Professor Line. Toen het duidelijk werd dat ze moeilijkheden hadden met het stellen van de diagnose'. .En vond u het ook een goed idee?' .O ja. Als er enige kans bestond dat Sir Thomas Gilling er mee zou instemmen'. ,U had dus geen van beiden Kineaid bezocht. Kon u desondanks weten dat het apparaat van nut zou kun nen zijn?' ,Op theoretische gronden meenden we dat dat het geval zou zijn'. .Werkelijk?' Ga-ooms stem klonk sceptisch. .Of vond u het een dooi de liemel gezonden mogelijkheid om Sir Thomas Gilling in verlegenheid te brengen .Bepaald niet'. Hoewel, dacht Brook, niet ontkend Kon worden dat er op de afdeling een min of meer triom fantelijke stemming had geheerst, toen ze merkten dat hun oude vij and in zo grote moeilijkheden ver keerde. .Maar u hebt toen toch nooit ge dacht dat u het apparaat in het ge val Kineaid zou kunnen gebruiken ,Nee'. .Wanneer hoorde u dat het wel het geval zou zijn?' ,Op de dag dat de heer Kineaid stierf. Professor Line vertelde me dat hij in het ziekenhuis de nodige gegevens had weten te krijgen en dat ik die het apparaat moesf toevoeren'. .En deed u dat?' Ja'. Brooks handpalmen wer den vochtig. Hij had niet meer zo veel zelfvertrouwen. Hoe had hij ooit kunnen denken dat hij er vanaf zou komen zonder dat hij over dit aspect van de zaak zou zijn onder vraagd? Hij was echter nog niet verloren. Het was tenslotte zijn apparaat. En met Groom maar hij was erbij ge weest toen het werd gébruikt. Hij zou het wel klaarspelen. .We komen nu aan een zeer belang rijk punt in uw getuigenverklaring', zei Groom. ,en ik verzoek u zeer zorgvuldig te antwoorden en er voort durend aan te denken dat u onder ede staat'. Zijn houding had nu niets objectiefs meer en zijn stem had een bepaald dreigende klank gekre gen. ,Hoe laat op de dag van Kin- caids dood ontving u die gegevens?' .Omstreeks vijf uur 's middags'. ,En hebt u ze direct aan het appa raat toegevoerd ,We begonnen onmiddellijk met het werk. Er moest wat voorbereidend werk worden gedaan eer we de ge gevens konden Invoeren'. Hoeveel tijd heeft het apparaat ge woonlijk nodig om bij een probleem ais dit het antwoord te geven?' .Dat is moeilijk precies te zeggen. Het apparaat zelf werkt inderdaad heel vlug maat- het voorbereidende werk en het naderhand uitwerken van de uitkomst, kost een bepaalde tijd. Het hele proces kan vier tot vijf uur duren' .Toch heeft professor Line in zijn getuigenverklaring gezegd dat u uw antwoord niet eerder had voor dat het resultaat van de autopsie bekend was geworden. Dat was vier entwintig uur iater'. Brook aarzel de met antwoorden en Groom ging verder: .Professor Line maakte va ge toespelingen op controles en con tracontroles'. ,Ja\ Het was nu het ogenblik om hem met wetenschap te overbluffen. .Het is allemaal nogal erg technisch. Als ik'het mag uitleggen....' Tot zijn verbazing hief Groom zijn hand op. ,Nog niet, dr. Brook'. .Ik zou u een rechtstreekse vraag willen stellen'. Hij boog zich naar voren. .Dat succesvolle antwoord dat u van het apparaat kreeg dat met de acht alternatieven was dat het eerste antwoord dat u ontving?' Hij keek Brook teel diep in de ogen, alsof hij probeerde hem iets van enorme betekenis te vertellen. Brook had het ondefinieerbare gevoel dat Grooms woorden en de eigenaardige intensiteit van zijn houding Iets te maken hadden met een verplichting tegenover hem, met een waarschu wing voorzichtig te zijn. Toen hij ©ven aarzelde, kwam Groom weer tussenbeide om een antwoord te voor komen. Hij zei op de bedaarde toon van iemand die de woorden van een code citeert: .Of was er een tweede het feit van de tweede gang, maar ook de technische term om haar te beschrijven, was alleen bekend aan hen die vertrouwd waren met het apparaat. Brook stond ais geparaly seerd in de getuigenbank. Het was als een van die afschuwelijke mo menten in een droom, als -.ets dat te verschrikkelijk was om iemand te overkomen plotseling hem overkwam en er niets was waardoor hij het kon tegenhouden. Groom kon het niet weten en toch vist hij het. Hij had zich hierop niet voorbereid en een ogenblik was hij niet in staat een antwoord te formuleren. Terwijl hij Groom sprakeloos aanstaarde, zag hij in diens ogen even iets dat op medeleven leek. Op verrassend vriendelijke toon zei Groom: ,Is er niet een eerste gang geweest waar bij u niet acht maar zeventien ant woorden kreeg?' lijk ais hem mogelijk was, dat. hij alles wist. Line was verraden. In de toestand waarin hij verkeerde hij kon zich nauwelijks staande houden was Brook niet in staat zich be zig te houden met de vraag wie iets dergelijks gedaan kon hebben wie een zo onvoorstelbaar verraad had kunnen plegen. Hij kon slechts den ken aan zijn eigen kritieke situatie. Het was duideliik dat hij niets meer kon doen. Ter wille van zichzelf moest hij de waarheid vertellen. Een gevoel van intense vermoeidheid over viel hem toen hij dacht aan alles wat aan het proces ten koste was gelegd de verspilling van tijd en intellect en energie en reputatie, de trots en de prestaties van een leven aan flarden gescheurd door twee we ken discussie over een vergeten stuk papier. Misschien had het onvermij delijk zo moeten eindigen met een even nutteloze en verachtelijke daad als die waarmee het begonnen was. Terneergeslagen zei hij: ,Dat is juist'. ,En kon u het tweede antwoord al leen krijgen door een wijziging in het aan het aoparaat toegevoerde materiaal?' Brook knikte. .We maakten de eer ste keer een fout'. .Maar u had dat toch niet kunnen weten als u het autopsierapport niet had gelezen?' Brooks antwoord was nauwe lijks hoorbaar. ,Nee\ Groom wachtte deüjk en vaderlijk. Hij leek meer op iemand die een biecht hoort dan op iemand die een kruisverhoor afneemt. ,Kunt u in het licht van deze fei ten. werkelijk volhouden dat uw ap paraat Kincaids leven gered zou heb ben?' (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 11