KEES VAN DE
WEGE,DIE
KOERSEN HIER
INTERESSEREN
ME NIET'
ODE AAN BUSCHAUFFEUR
Plastic Ono Band en Stones
vast in de markt
Nieuwe elpees: Electronic Sound
en Life with the Lions
Eentonige Beatle-solo's
DE VLAG HALFSTOK OP VELE HOKKEN
VPIJDAG 25 M-'1959
TZZZ- W&B- ZANG-BEAT-JAZZ-R&B
JAZZ - R*B - ZANG - BEAT - JAZZ - R&B
ONZE TOPTIEN
1, I wnnt to live
(Aphrodite's Child)
2, In the ghetto
(Elvis Presley)
3, The ballad of .John Yoko
(Beatles)
I. Give peace a chance
(Plastic Ono Band)
5. Honky tonk women
(Rolling Stones)
S, Venus
(Shocking Blue)
7, Je t'aime mol non plus
(Serge Gainsbourg Jane Birkin)
8, A salty dog
(Procol Hnrum)
9, Blowln' in the wind
(Hollies)
10, Tomorrow tomorrow
(BecGees)
le Plastic Ono Band (binnen op 4 met Give peace a
dmce!, de Stones en hun Honky Tonk Woman, Ve
rs ran'the Shocking Blue en het commerciële Dylan-
"tjramer Blowin' in the wind in Hollies-uitvoering be
palen onze toptien. Maar bovenaan staat I want to
live, de formidabele single van Aphrodite's Child, vo-
rl»e week nog 2. Op 2 vinden we ditmaal Presley's
IiTthe ghetto (was 4), Ballad van John Yoko zak-
n 1 naar 3, op 4 de single van de Plastic Ono Band
maar Beatles) en de Stones kwamen binnen op
„Jkzij Honky Tonk Woman. Venus van Shocking
Blue arriveerde op 6 en de 7de plaats wordt (nog
steeds) ingenomen door Je t'aime moi non plus van
het succesrijke duo (zowel zakelijk als privé) Gains-
bourg-Birkin. Procol Harum zakte met Salty dog van
3 naar 8 en op 9 The Hollies en Blowin' in the wind.
Een'oinnenkomertje. De BeeGees sluiten de rij. Tomor
row halen en overmorgen brengen. Maar ze stonden
eerst 5, daar doe je niks aan. Verdwenen: Where will
1 be van de Earrings, I'm a gambler van Lace, Tony
Bass met Gina Lollobrigida en Big bamboo van The
Merrymen. Aanrader: A way of live van the Family
j, Tee-Set maakte Ma Belle amie en Robin Gibb
zingt Saved by the bell.
BEATLE-SOLISTEN
De te Beatles die reeds eerder op de solisfentoer
Harrison en John Lennon (de
fe gestaan door Yoko Ono), heb
beden in die richting voortgezet,
met. een LP Electronic Sound' op de
markt ui John en Yoko breiden voort aan hun ,un-
flnishii music' met de LP Eife with the lions'. De
unit LP die er van George Harrison verscheen, ,Woh-
licncaW, bevat zeer acceptabele en zo nu en dan zelfs
teer boeiende musielc. Geen wonder dus dat we vol ver
luchting uitlcelcen naar zijn volgende muzikale pro-
Ml. Helaas werd dat een teleurstelling. Zoals de titel
Electronic Sound' louter electronische
Misschien zijn wij er niet gevoelig
nar, maar ons heeft het niet kunnen bekoren. Eer-
Uk gezegd verveelt het zelfs een beetje. Wat is de be
taling van een dergelijke plaat? Wij verwachten niet
r«l mensen te ontmoeten die een dergelijke plaat op
uiten om er eens gezellig naar te kunnen luisteren.
ïeiueii die zich een dergelijke plaat aanschaffen, zullen
tol, naar onze mening, slechts doen uit curiositeits-
ttertceglngen. Of net zijn grote Beatle-fans, ate er pie
tier in hebben alles te verzamelen dat door de Beatles
of een Beatle is vervaardigd. De plaat bestaat, uit
lm nummers. De ene kant heet Under the mersey
Mil' en de andere leant ,No time or space'. Wij heb
ben tussen deze titels en hel gekras, gekraak, ge
fluit, geruis, getoeter en joost mag weten wat nog
FESTIJN-COORDINATOR
PIETER HENDRIKSE
....POPPERIG....
meer weinig of geen verband kunnen leggen. Er is
overigens nog een groep van mensen die zich een der
gelijke plaat zouden kunnen aanschaffen: geluidsja
gers. Je iceet nooit- waar je het nog eens voor ge
bruiken lean. Toch lijkt liet ons niet dat. dit een plaat
Is waar de Beatles rijk van zullen worden. Iets van
gelijke strekking kan gezegd worden van de nieuwste
LP van John Lennon en Yolco Ono. Zal bij hun eerste
LP ,Two Virgins' (overigens de meest onwaarschijn-
lijkste titel die wij ons kunnen voorstellen) de hoes
(waarop, zoals bekend, John en Yoko zonder enige te
rughoudendheid als Adam en Eva staan afgebeeld)
de verkoop waarschijnlijk nog wel gunstig hebben be
ïnvloed, de tweede LP ,Life with the lions' heeft een
weliswaar fraaie, maar veel minder spectaculaire hoes.
Was ,Two Virgins' een vrij eentonig werkstuk, E'fe
tcith the lions' bevat tenminste nog enige variatie. Op
kant. l staat alleen het nummer Cambridge 1969',
een hele plaatkant vol met gilletjes en kreten van
Yoko. Blijft vijf minuten aardig, maar wordt dan ver
velend. Kant 2 bevat maar liefst vier verschillende
nummers. Hel eerste nummer, ,No bed for Beatle John'
wordt a, ca-pella gezongen door Yoko, zo hier en daar
geassisteerd door John. Het geheel is vrij monotoon,
maar er wordt heel wat in verteld-onder andere dat
Yoko een baby verwacht. Met deze baby moeten ze
ongetwijfeld, het volgende nummer in verband bren
gen, getiteld Eoby's heartbeat'. Deze titel vertélt exact
wat we te horen krijgen en meer ook niet. Het hoeft geen
beloog, dat dit een vrij eentonig nummer is, dat. bo
vendien tamelijk lang aanhoudt- Het volgende nummer
fs dan ook een hele opluchting: ,Two minutes silence',
op de kop af twee minuten lang brengt de plaat geen
enkel geluid voort. Hel laatste nummer, Radio play',
doet ons weer gauw naar die twee minuten terugver
langen. Het in dit nummer voortgebrachte geluid deed
ons denken aan vele jaren terug toen we nog poog
den om de radioprogramma's te beluisteren met be
hulp van een zogenaamde krlstalóntva-nger. Om hel
juiste station fe ontvangen moest men met een naald
je over een kristalletje krassen om bij het minste ge
ringste geluid van muziek of stemmen het naaldje Ie
laten zitetn waar het zat. Dit soort krassende gelui
den horen we ook in liet nummer Radio play'. Succes
levert, dit krassen niet op. Een flinke klap nd veel
vruchteloze pogingen, op het krislalontvangertje wilde
nog wel eens succes opleveren. Een klap op deze plaat,
levert hoogst waarschijnlijk slechts schei-ven op. En-
dat zOu zonde zijn, tenminste van het nummer Eo bed
for Beatle John'. Overigens is dit ook weer een plaat,
slechts bestemd voor uitgesproken Beatle-fans, curio-
siteitsbezoekers of geluidsjagers. Op de binnenhoes van
de LP van George Harrison staaf, een uitspraak van
ene Arthur WaxThere are a. lot. of people around,
making a lot of noise, here's some more. 'f. Is maar
dat ze het zelf wetenFJCJ.D.
He taak van een beroepschauffeur is zwaar. Zijn
werkterrein is de weg, de last die hij vervoert, vaak
menselijke have. Dit laatste is altijd het geval met
lui- en buschauffeurs. Zij moeten dan ook heel
wat i» hun mars hebben, veel meer, dan alleen
maar vakkennis en rijervaring. Eigenlijk zou ieder
een de kunst moeten verslaan de menselijke om
ging zonder strubbelingen te laten verlopen, hoe-
Ieel het dan enerzijds ook wel een saaie boel zou
worden. Van een chauffeur wordt, zonder
meer verwacht, dat. hij mensen van allerlei slag op
oe juiste wijze weet te benaderen.
De buschauffeur. Hij is de man die waakt over le
ven en validiteit van tientallen mensen. De streek-
Ivschauffeur moet ook nog zijn aandacht bepalen
tij kleine rekensommetjes die onvermijdelijk aan de
eerkoop van buslcaartjes vastzitten. Hij is een klei-
K kassier, wiens inkomsten moeten corresponderen
"iet het aantal verkochte kaartjes. Bij slecht weer
°f oponthoud levert hij bovendien een gevecht te-
Oen de Mok. Want ooic het tijdschema moet. klop-
V»n. Een touringcarchmfjeur is de mem die zijn
tochtgenoten in een zo kort mogelijk tijdsbestek,
zoveel mogelijk of eigenlijk niet mogelijk?
moet laten zien. Zijn de lieve toeristen iets te laat
terug op het. afgesproken vertrekpunt-, dan begint,
voor hem het. jakkeren. Kosteloze service verleent
i) wak in de rol van conferencier en hulpvaardig
palfrenier die dames met stijve knieën en dito he
ren de hand reikt bij het uitstappen.
De touringcarchauffeur moet. zich ijdeits zijn
dienst een vrolijke borst tonen. ,We hadden zo'n
leuke chauffeur, zeg, we hebben wat afgelachten
om die vent.' Als een hartelijke patriarch ont
fermt hij zich over de- passagiers die de zorg voor
hm veiligheid vrijwillig in zijn vakbekwame kan-
oen hebben overgedragen. De toeristen zien in hem
beschermer van wie een veilige rust uitgaat.
EN WE REDEN LANGS DE STEILE BERGWAND
1" spiedend oog ziet. in de spiegel echtparen met
jonge kinderen en huwelijksgenoten van middelba
re leeftijd, enkele vriendinnen en een sombere oudere
Y^Oezel, die nog de moed en ambitie in zich heeft,
usseii mensen verstrooiing te zoeken. Moge het hem
gelukken, wens ik in stilte, misschien wel met een
y" dfe <'rie oudere dames.
iin i yen 's vo1 problemen en verdrietelijkheden.
c. de chauffeur vat- de microfoon en met opge-
e stem wenst hij zijn menselijke bagage goede
n orpen stelt zich voor, zegt te hopen op mooi
(buut ce)i prettige dag. Ziezo, het officiële ge-
van lil mee uchter de rug, vervolgt de stem,
onfiin- eerste proclamatie met applaus werd
eindn De gaan bij nadering van het
P'int des avonds nog eenmaal landerig op el
kaar, de koek is op en we willen nu gaan slapen.
Dit, nadat- de chauffeur allen ,nog een wel thuis
en een goede nachtrustl* heeft gewenst'. Maar eer
het zover is heeft- hij nog vele malen de microfoon
voor zijn mond gehouden. Hij weet veel bijzonder
heden over de streek waar de bus doorheen rijdt en-
hij spuit zijn kenins overvloedig, soms, gelardeerd-
met geinige gezegdes.
En gelachten dat we hebben.'
De passagier die hef. dichtst bij hem zit, wil nóg
meer weten en stelt voorovergebogen, met een ach
teloze bonhommerié, zijn vragen. Een dame komt
van achter uit de bus wiebelen en houdt de chauf
feur een zakje voor, waaruit hij mag snoepen. Op
eens denk ik aan het bordje, dat goed zichtbaar voor
alle passagiersin de Zeeuws-V laarnse streekbussen
hangt en gebiedt: niet spreken met de bestuurder.
Een heel sympathiek verbodsbordje, dat echter al
leen in Zeeuwsch-Vlaanderen geldt en niet langs de
steile ladder naar de hemel' in de Ei-fel.
Het gezelschap vermaakt zich. uitbundig of lauw,
naar gelang de uiistemming haur climax nadert of
daar reeds overheen is. Ja en dan zijn we bij thuis
komst die chauffeur toch wel ontzaglijk erkentelijk
voor zijn plezierige bescherming. Met zijn hoed
scharrelt een welwillend heer door het middenpad
van de bus. Althans, hij was iets soortgelijks van
plan. Maar de chauffeur, hij stak daar een stokje
voor. Hij dankt voor de eer en goede bedoelingen,
maar verbond hieraan de mededeling, geen bedelaar
te zijn. De collectant vatte zijn misser sportief op
en zei- tot zijn tochtgenoten, dat allen, die meenden
door toedoen van de chauffeur iels aan de reis te
hebben gehad, hun waardering op vrijwillige en
discrete wijze konden uiten door hem bij het verla
ten van de bus persoonlijk een bedrag aan te bie
den. Aldus gebeurde en de chauffeur waardeerde
deze geste hogelijk en kon op deze manier ook
ieder persoonlijk bedanken. Want de chauffeur, hij
is geen bedelaar, doch een harde werker met veel
zijdige talenten. Een, voor wie niet met de pet moet
worden rondgegaan, wat voor sommige mensen zulk
'een buitengewoon uuntrekkelijlce manier van offe
ren' is, omdat de gever van liet, dubbeltje of over
geschoten buitenlandse munt van Identieke waarde,
er heerlijk anoniem door blijft.
Hij heeft er vaak meer dan JOU kilometer achter
het stuur opzitten en is dan langer dan 12 uur
van huis. JAdi
De gevolgen van liet rampzalig
weekend zullen een stempel drukken
op de rest van het seizoen. Op vele
hokken zal men met moeite nog een
enkele duif vinden voor de laatste
l'ondvlucht van liet, seizoen Bergerac
en ook voor Tours zullen er minder
duiven zijn dan oorspronkelijk de be
doeling was. Men zal namelijk met
een zekere vrees zijn reserves nog
durven inkorven, want Barcelona,
maar vooral Lonioges hebben een
dusdanig groot aantal lege plekken
np de hokken veroorzaakt, dat wie
aan 1970 denkt dubbel voorzichtig
met zijn doffers zal omspringen.
Opvallend is het, dat de terugge
keerde en nog terugkerende duiven
van Barcelona in een.zoveel betere
conditie verkeren dan de dompelaars,
die uiteindelijk toch nog hniri hok van
de vlucht uit Limoges bereiken. Men
vraagt zich af, wat hiervan de oor
zaak kan zijnis het de verzorging
op de reis. die met de trein beter ge
weest is of hebben er teveel duiven
in de auto's gezeten? In ieder geval
is het opvallend, dat juist ook in 1968
over de "verzorging en de slechte staat
waarin duiven van diezelfde Limoges
vlucht erugkeerden gesproken is, op
een wel zeer negatieve wijze.
Fond vraagt, wij en vele anderen heb
ben het aan de lijve ondervonden veel
reserves. Niemand kan ongestraft
met een klein aantal duiven aan al-
i zeer aan te raden, dat het Pro
vinciaal Comité zich in de zeer na
bije toekoms be
bi je toekomst beraadt over het vraag
stuk. hoe een eigen provinciaal pro
gramma in elkaar te zetten, los van
het nationale. Een programma waar
op wekelijks de gelegenheid tot vi-
tessespel gegeven wordt, doch daar
naast minstens om de veertien da
gen een 430-6000 kilometer vlucht
voorkomt. Een gevarieerd provin
ciaal programma me als lossings-
plaasen Eampes, Bourges, Ghaeau-
t'oux en Tours. Zeeland zou dan de
bewijzen leveren volledig op eiegen
benen te kunnen staan en zelf de
verantwoording kunnen nemen wat
vervoer en verzorging betreft. Ge
lukkig stond er voor ae Zeeuwse lief
hebbers nog een Clermont op het pro
gramma. Een vlucht welke vlot ver
liep en de volgende uitslagen gaf.
Eerste de Beste te Schoondijke: met
42 oude duiven vanuit Clermont: H.
Calon I en S; C. van Acker 2, 3 en 9;
Klaassen Taille 4 en 5: gebr. Huigh
5; J. Pijeke 7; P. Cornells 10.
Met 84 jonge duiven. 1ste 1111 m. p.
m. C. Janssen 1: G. Dobbelaere 2:
J. de Zwart 2. 6 en 9; P. de Hui Lu 4,
5 en 7; C. van Acker 8; Klaassen
Taille 10.
PV De Herleving te Kloosterzande:
met 67 oude duiven. 1ste 1174 m. p.
m. J. Everaert 1; A. de Rooy 2; A.
Lauret 3 en 8; J. Sponselee 4; B.
van Waes 5 en 7: Th. Voet 6; R. van
Goetliem 9; J. de Bruin 10.
Met 38 jaarlingen. 1ste 1148 m. p. m.
A. Lauret 1; A. Vervaet 2 en 8: J.
Sponselee 3 en 6: J. Everaert 4; W.
Waarsen 5: A. Vercauteren '7: A. de
Booy 9: C. Bisschop 10.
Ee Schmoe' van Ko Wille uit Zu-id-
zunde - won de lste nationale Bar
celona.
VV Sasput met 177 jonge duiven, lste
1145 m. p. m. C. de Poorter 1, 2 en4;
J. Boone 3: H. Riemens 5; P. de Poor
ter 6: J Boogaerd 7; A. Siben 8; H.
Caion 9 en 10.
Met 28 oude duiven, lste 1136 m.
p. m. J. Dhondt L 2 en 7; A. de We
ver 3: T. de Jonge 4 en 6; J. Boone
VZV Hogeweeg te Hoofdplaat met
234 jonge duiven, lste 1138 m. p. m.ë
L. Martens 1: C. Krocke 2; Cl. Wabe-
ke 3; H. Soulimans 4; Scherbijn en
zn 5; Th. van de Velde 6; E. Tem
merman 7; S. van Grol 8; W. Prenen
9A. de Hamer 10.
zn 1, 7. en 8;
I en 6: A. de 1
Beaecke 9; Gh. de Poor
ter 10.
Steeds Sneller te LJzendijke met 222
jonge duiven, lste 1161 m. p. m. P.
Dellaert 1; M. Rodts 2; M. Not-
schaele 3: G. Claeijs 4 en 9; Dr Lie-
vens 5; H. Hamélïck 6 en 7; F. Diele-
man 8; W. van de Slikke 10.
Strijd in Vrede te Groede met 142
jonge duiven, lste 1148 m. p. m. D.
Ekkebus 1; T. de Buck 2, 3, 4 en 5;
Oh. Ras 6: L. van de Wege 7; C.
Brakman 8; Joh. van de Wege 9; H.
Elfrink 10.
Met 43 oude duiven. Lste 1142 m. n.
in. J. Vermeulen 1: G. Dusarduyn 2;
Joh. van de Wege 3. 5 en 6, G. Du
sarduyn 4; G. de Roeok 7: M. Robijn
8: A. Merelaar 9: L. van de Wege jz
10.
PV De Luchtbode met 87 jonge dui
ven. lste 1119 m. p. m. F. Andriessen
1 en 5: L Joziasse 2: R. Velthuizen 3:
M. Hibels 6; Ch. de Poorter 7: gebr.
Korff 8: Van Peenen en zn 9; J.
Sponselee 10.
Vanuit Limoges eerste zondag 8-57
uur: I. Joziasse 1M. van Boekhout
2 en 4; gebr. Korff 3 en 8; Van Pee-
nen en zn 5, 6 en 7; J. Sponselee 9 en
10.
CCW met 394 oude duiven, lste 1162
m. p. m. L. van Wallenburg 1. 3 en 5;
J. Meerman 2: Van Peenen en zn 4;
F. Lacor en zn 6; M. Jaspers 7: I. Jo
ziasse 8: cmb. Meeuwse-Cijvat 9:
R. Velthuizen 10.
Met 390 jonge duiven, lste 1137 m. p.
m. A. Rottier 1; P. Theune 2; J. van
Akkeren 3; F. Andriessen 4; comb.
Dingemanse-J 5; I. Joziasse 6; M.
Jaspers 7; K. Meerman 8: J. Weeland
9; J. van Belzen 10.
De Snelle Duif e Cllnge met 114 jon
ge duiven, lste 9,38 uur R. de Kimpe
f; A. Claus 2 en 3; C. van. Goethem
4: J. Pilaet 5 en 7; J. van Vlierber-
ghe 6; K. Bracke 8; J. de Letter 9;
A. Seghers 10.
Vanuit Clermont met 72 jonge dui
ven. lste 10.28 uur. A. de Cock 1: Th.
van Goethem 2, 4 en 7; P. Bolssens
Scrumont 3 en 9; C. van Goethem 5
en 10.: M. Willaert 8.
Met oude duiven. J. Willaert 1; M.
Willaert 2: A. van Cauteren 3.
PV Hoop Biervliet met 278 jonge dui
ven. lste 1145 m. p. m. P. Pladdet 1.
2. 4 en 5: Abr. Versluis 3; B. Pro
voost 6; C. Brevet 7; C. Temmerman
8; J. Moens 9; A. du Puy 10.
Met 122 oude duiven, lste 1186 m. p
m. Henm. de Dobbelaere 1, 2, 4 en 9;
P. Pladdet 3; A. du Puy 5; M. Deve-
neijns 6; J. Boeij'e 7; W. de Jonge 8;
Blomme en co 10.
Limoges: A. du Puy 1 en 2; H. de
Dobbelaere 3; Van de Linde-Du Puy
4.
De Snelvliegers te Oostburg met 214
Jonge duiven lste 1164 m. p. m. A.
de Paepe 1 en 4; H. Oosterbaan 2. 9
en 10; P, de Waele 3: R. Verstraeten
5: M. Krijger 6: C. van de Bossche
7W. van tJnen 8.
Met 117 oude duiven, lste 1154 m. p.
m. M. Krijger 1 en 10; A. Risseeuw
jr 2; L. V-erheije 3 en .4; A. Boonman
5; W. van Urnen 6; A. van Hyfte 7 en
8; A. Risseeuw 9.
Vanuit Lomoges met 71 duiven, lste
za. 21-41 uur. R. Verstraeten 1, 6 en
8; G. Tas 2; M. Krijger 3; A. Ris
seeuw sr 4; W. van Unen 5 en 10; J.
Bakker 7; J. Duste 9.
Nieuw Leven te Koewacht met 269
jonge duiven, lste 1189 m. p. m. R.
van Hyfte 1; F. Herman 2; P. van
Goetliem 3; R. Lamelle 4: G. Jans-
sens 5: A. de Kind 6 en 7; A. Yse-
baert 8: J. Elegeert 9; A. van P.ums-
te 10.
Met 20 jaarlingen. 1ste 1189 m. p. m.
F. Roegtest 1 en 8: P. van Goethem
2 en 6: Oh. Suy 3: A. de Kind 4;
L. Seghers 5: H. Audenaerde 7.
Met 9 oude duiven, lste 1181 m. p.
m. P. van Goethem len 2: Ch. Suy
3.
Concours Combinatie Hulst vanuit Li
moges met 93 duiven, waarvan geen
enkele op zaterdag thuis. Zondag
morgen de eerste om 7.11 uur. Aug.
Bosman, Heikant 1. 4, 9 en 11: Jos
Willaert. Clinge 2 en 8; R. de Cock,
Stoppeldijk 4; Aug. Verstraeten,
Hulst 5; Jan van Helsland. Hulst 6
en 7; R. van Gaever. Clinge 10.
Deze prijskamp kon slecnts gesloten
worden op maandag 11.11 uur.
Vanuit Clermont met 68 oude duiven,
lste 1197 m. p. m. H. Bveraard 1 en
9: L. Wentzier 2 en 7; Jan Antheu-
nis 3; A. J. Nijs 4; R. Blommaert 6:
Edw. Willaert 8; H. Everaard 9;
gebr. Kramer 10.
Me 239 jonge duiven, lste 1164 m.
p-. m. Jo Weemaes 1: A. de Poorter
2 en 3; H. Blommaert 4; A. Eve
raard 5: Jo Everaard 6; gebr. Kra
mer 7; W. Boddaert 8: E. van de
Walle 9; H. Berkelmans 10.
Inkonfcentrum Sas van Gent: Uit
slag: vanuit Londen met 93 duiven.
A. Peersman.. Axel 1 en 3; J. Haak-
Hoek. 2. 5 en 6; gebr. Elegeert, Koe
wacht 4; C. Verstraeten. Axel 7: J.
Snelders, Sas van Gent 8; J. Heida.
Sas van Gent 9: S. Prince, Temeu-
zen 10.
Vanuit Limoges met L 130 duiven.
Lenssen-Visser. Axel 1Bakker-
Dees. Zaamslag 2; W. Rademakers,
Sas van Gent 8 en 10; Berghe, Sas
VAN Gen 4; C. Versraeen, Axel 5;
H. van de Hemel, Philippine 6; J. de
Hamer, Philippine 7; J. du Puy.
Sluiskil 8; C. Bos, Sas van Gent.
Nog vanuit Lomoges: OOZ met 302
duiven. J. Claessens, Hoedëkenslcer-
ke 1, 5 en 7; F. Domimanchet. Hans-
weert 2en 3; J. Philipse, Yerseke 4;
H. Janse, "s-Heerenhoek 6; A. Sonek,
Kattendijke 8: M. Jenemiasse, We
meldinge 9; P. de Boe, Kattendijke
10.
Souburg 3
l 7: gebr. Korff, Souburg 4; Ch.
oes. V lissin gen 5 en 6; De Bree van
De rampvlucht Limoges werd gewon
nen door een jaarling van Lenssen-
Visser te Axel.
Vanuit Lomoges: R. Thomas 1, 2 en
4W. van de Slikke 3.
Vanuit Barcelona: 1 F. Dieieman.
Nog Sneller te Breskens met 40 oude
duiven, lste 1167 m. p. m. A. Ver
meulen 1; I. Riteco 2; Jn. Faas 3; J.
Pijeke 4; Jac. Klaaijssen 5; C. van
Opduirp 6: W. Bruynooge 7; Note-
baert-de K. 8; J. Wisse 9; J. Zeegers
10.
Met 241 jonge duiven, lste 1141 m. p.
m. A. Vermeulen 1; J. Oostenhurgge
2 en 4: A. Bondewel 3; J. Wisse 5;
J. de Meester 7; J. van de Velde 6;
A. Cornells 8; B. Neve 9; J. van de
Broecke 10.
Recht voor Allen te Sluis met 193
jonge duiven, lste 1141 m. p. rn. J.
van Ommen 1, 6 en 8; M. van de
Bussche 2: G. van Morrelgem 3. 5 en
7; J. de Zutter 4; F. Kaestecker 9;
J. Coppens 10.
Met 41 oude duiven, lste 1155 m. p.
m. P. de Smit L 5 en 6: J. de Zutter
2 en 4; A. de Smit 3; J. van de We
ge 7: J. Wage 8; A. de Smit 9; J. van
Ommen 10.
PV De Getrouwe Duif te Cadzand
180 jonge
.A. Duin!in>_
van Houte 2 en 7; J. Vasser 3; A. Ma-
belis 4; P. Goossen 6; I. de Neef 8;
W. van Akker 9: A. Vasseur en zn
10.
Met 60 oude duiven, lste 1151 m. p.
m. D. van Houte 1 en 3; I. B. de
Groote 2: W. van Akker 4; J. Pleijte
5; J. Kools 6; R. de Lijzer 7; J. vis
ser 8: J. van de Plasse 9 en 10.
ZAAJMSLAG Kees van de Wege,
een 25-jarige amateur uit de Een-
drachipoldtr bij Zaamslag, heeft nog
niet zo lang geleden een aanbod om
in de ploeg van Trïco-Noble te ko
men rijden afgeslagen. En oen hem
werd gevraagd of hij mee wilde doen
aan het Zeeuwse kampioenschap voor
amateurs in Graauw schudde hij op
nieuw van nee. Van Wege is een
aparte in het Zeeuwsoh-Vlaamsewie-
lerwereldje. Al 6 jaar lang zoekt hij
zijn heil over de grens, in zuid-Begië
en Luxemburg, overal waar het ter
rein heuvelachtig is. .Kermiskoersen
zijn voor mij niet interessant. Ik in
teresseer mee meer voor de klim, het
werk met het grote verzet.'
Het afgelopen seizoen reed hij 25
koersen in .zijn' gebied, werd 4 keer
2e, een aantal keren 4e, terwiji er
verder een serie goede prestaties in
de middenmoot uit de bus kwam.
Van Wege maakt dee! uit van de door
de Franse BIC geadopteerde .Club
Sportif Bauletois" uit het Belgische
Wanfercee-Bauiet. Iedere week leest
hij secuur de Belgische en Luxem
burgse sportbladen na op koersen die
hem lijken. Zijn Nederlandse licentie
(,ik heb hem indertijd zelf aange
vraagd en laten tekenen door de voor
zitter van de Club Sportif') ligt doel
loos in de kast. .Ik rijd hier nooit.
Waarom ik indertijd met die sprint
begonnen ben? Door een vriend van
me, Theo Marcus uit Ossenisse. Hij
deed vroeger hetzelfde, maar is er
mee gestopt. Wel gaat hij altijd mee
als ik ergens moet rijden. Vaak blij
ven we dan een paar dagen. Anders
is het geen doen als je hier woont.'
Kees van de Wege afgelopen
maandag nog 7e m Tollenbeek. waar
50 renners startten heeft een stuk
of vier fietsen. Daarvan gaan er
steeds 2 mee als hij ,op toer* is: ,Ze
wijken van het soort dat je hier ziet.
Ik werk vaak met een verzet van 54
en er zitten 6 tandwielen aan, ter
wijl een normale fiets er 5 heeft.'
Hij traint elke dag en rijdt dan vaak
afstanden van zo'n 250 km. ,Ik heb
me enorm moeten aanpassen toen ik
pas begon. Het feit dat je hier in dit
vlakke"land woont heb je tegen. Je
weet niet wat je overkomt ais je in
de heuvels bezag bent. Trouwens ook
als je er met een vaartje van 90 km
weer afrijdt. Ik heb wel eens 'n paar
valpartijen gemaakt, maar de laatste
jaren raak ik aan het klimwerk ge
wend. Maar de kans dat ie ineens op
een auto rijdt bij een afdaling zit er
altijd in.' 'Van de Wege heeft nog
niet nagedacht over een eventueel
profschap. Wé! over de Tour: ,Die
zou ik graag eens willen rijden, wamt
een echte col ben ik nog niet op g*v
weest.'