KEES VAN DE WEGE,DIE KOERSEN HIER INTERESSEREN ME NIET' ODE AAN BUSCHAUFFEUR Plastic Ono Band en Stones vast in de markt Nieuwe elpees: Electronic Sound en Life with the Lions Eentonige Beatle-solo's DE VLAG HALFSTOK OP VELE HOKKEN VPIJDAG 25 M-'1959 TZZZ- W&B- ZANG-BEAT-JAZZ-R&B JAZZ - R*B - ZANG - BEAT - JAZZ - R&B ONZE TOPTIEN 1, I wnnt to live (Aphrodite's Child) 2, In the ghetto (Elvis Presley) 3, The ballad of .John Yoko (Beatles) I. Give peace a chance (Plastic Ono Band) 5. Honky tonk women (Rolling Stones) S, Venus (Shocking Blue) 7, Je t'aime mol non plus (Serge Gainsbourg Jane Birkin) 8, A salty dog (Procol Hnrum) 9, Blowln' in the wind (Hollies) 10, Tomorrow tomorrow (BecGees) le Plastic Ono Band (binnen op 4 met Give peace a dmce!, de Stones en hun Honky Tonk Woman, Ve rs ran'the Shocking Blue en het commerciële Dylan- "tjramer Blowin' in the wind in Hollies-uitvoering be palen onze toptien. Maar bovenaan staat I want to live, de formidabele single van Aphrodite's Child, vo- rl»e week nog 2. Op 2 vinden we ditmaal Presley's IiTthe ghetto (was 4), Ballad van John Yoko zak- n 1 naar 3, op 4 de single van de Plastic Ono Band maar Beatles) en de Stones kwamen binnen op „Jkzij Honky Tonk Woman. Venus van Shocking Blue arriveerde op 6 en de 7de plaats wordt (nog steeds) ingenomen door Je t'aime moi non plus van het succesrijke duo (zowel zakelijk als privé) Gains- bourg-Birkin. Procol Harum zakte met Salty dog van 3 naar 8 en op 9 The Hollies en Blowin' in the wind. Een'oinnenkomertje. De BeeGees sluiten de rij. Tomor row halen en overmorgen brengen. Maar ze stonden eerst 5, daar doe je niks aan. Verdwenen: Where will 1 be van de Earrings, I'm a gambler van Lace, Tony Bass met Gina Lollobrigida en Big bamboo van The Merrymen. Aanrader: A way of live van the Family j, Tee-Set maakte Ma Belle amie en Robin Gibb zingt Saved by the bell. BEATLE-SOLISTEN De te Beatles die reeds eerder op de solisfentoer Harrison en John Lennon (de fe gestaan door Yoko Ono), heb beden in die richting voortgezet, met. een LP Electronic Sound' op de markt ui John en Yoko breiden voort aan hun ,un- flnishii music' met de LP Eife with the lions'. De unit LP die er van George Harrison verscheen, ,Woh- licncaW, bevat zeer acceptabele en zo nu en dan zelfs teer boeiende musielc. Geen wonder dus dat we vol ver luchting uitlcelcen naar zijn volgende muzikale pro- Ml. Helaas werd dat een teleurstelling. Zoals de titel Electronic Sound' louter electronische Misschien zijn wij er niet gevoelig nar, maar ons heeft het niet kunnen bekoren. Eer- Uk gezegd verveelt het zelfs een beetje. Wat is de be taling van een dergelijke plaat? Wij verwachten niet r«l mensen te ontmoeten die een dergelijke plaat op uiten om er eens gezellig naar te kunnen luisteren. ïeiueii die zich een dergelijke plaat aanschaffen, zullen tol, naar onze mening, slechts doen uit curiositeits- ttertceglngen. Of net zijn grote Beatle-fans, ate er pie tier in hebben alles te verzamelen dat door de Beatles of een Beatle is vervaardigd. De plaat bestaat, uit lm nummers. De ene kant heet Under the mersey Mil' en de andere leant ,No time or space'. Wij heb ben tussen deze titels en hel gekras, gekraak, ge fluit, geruis, getoeter en joost mag weten wat nog FESTIJN-COORDINATOR PIETER HENDRIKSE ....POPPERIG.... meer weinig of geen verband kunnen leggen. Er is overigens nog een groep van mensen die zich een der gelijke plaat zouden kunnen aanschaffen: geluidsja gers. Je iceet nooit- waar je het nog eens voor ge bruiken lean. Toch lijkt liet ons niet dat. dit een plaat Is waar de Beatles rijk van zullen worden. Iets van gelijke strekking kan gezegd worden van de nieuwste LP van John Lennon en Yolco Ono. Zal bij hun eerste LP ,Two Virgins' (overigens de meest onwaarschijn- lijkste titel die wij ons kunnen voorstellen) de hoes (waarop, zoals bekend, John en Yoko zonder enige te rughoudendheid als Adam en Eva staan afgebeeld) de verkoop waarschijnlijk nog wel gunstig hebben be ïnvloed, de tweede LP ,Life with the lions' heeft een weliswaar fraaie, maar veel minder spectaculaire hoes. Was ,Two Virgins' een vrij eentonig werkstuk, E'fe tcith the lions' bevat tenminste nog enige variatie. Op kant. l staat alleen het nummer Cambridge 1969', een hele plaatkant vol met gilletjes en kreten van Yoko. Blijft vijf minuten aardig, maar wordt dan ver velend. Kant 2 bevat maar liefst vier verschillende nummers. Hel eerste nummer, ,No bed for Beatle John' wordt a, ca-pella gezongen door Yoko, zo hier en daar geassisteerd door John. Het geheel is vrij monotoon, maar er wordt heel wat in verteld-onder andere dat Yoko een baby verwacht. Met deze baby moeten ze ongetwijfeld, het volgende nummer in verband bren gen, getiteld Eoby's heartbeat'. Deze titel vertélt exact wat we te horen krijgen en meer ook niet. Het hoeft geen beloog, dat dit een vrij eentonig nummer is, dat. bo vendien tamelijk lang aanhoudt- Het volgende nummer fs dan ook een hele opluchting: ,Two minutes silence', op de kop af twee minuten lang brengt de plaat geen enkel geluid voort. Hel laatste nummer, Radio play', doet ons weer gauw naar die twee minuten terugver langen. Het in dit nummer voortgebrachte geluid deed ons denken aan vele jaren terug toen we nog poog den om de radioprogramma's te beluisteren met be hulp van een zogenaamde krlstalóntva-nger. Om hel juiste station fe ontvangen moest men met een naald je over een kristalletje krassen om bij het minste ge ringste geluid van muziek of stemmen het naaldje Ie laten zitetn waar het zat. Dit soort krassende gelui den horen we ook in liet nummer Radio play'. Succes levert, dit krassen niet op. Een flinke klap nd veel vruchteloze pogingen, op het krislalontvangertje wilde nog wel eens succes opleveren. Een klap op deze plaat, levert hoogst waarschijnlijk slechts schei-ven op. En- dat zOu zonde zijn, tenminste van het nummer Eo bed for Beatle John'. Overigens is dit ook weer een plaat, slechts bestemd voor uitgesproken Beatle-fans, curio- siteitsbezoekers of geluidsjagers. Op de binnenhoes van de LP van George Harrison staaf, een uitspraak van ene Arthur WaxThere are a. lot. of people around, making a lot of noise, here's some more. 'f. Is maar dat ze het zelf wetenFJCJ.D. He taak van een beroepschauffeur is zwaar. Zijn werkterrein is de weg, de last die hij vervoert, vaak menselijke have. Dit laatste is altijd het geval met lui- en buschauffeurs. Zij moeten dan ook heel wat i» hun mars hebben, veel meer, dan alleen maar vakkennis en rijervaring. Eigenlijk zou ieder een de kunst moeten verslaan de menselijke om ging zonder strubbelingen te laten verlopen, hoe- Ieel het dan enerzijds ook wel een saaie boel zou worden. Van een chauffeur wordt, zonder meer verwacht, dat. hij mensen van allerlei slag op oe juiste wijze weet te benaderen. De buschauffeur. Hij is de man die waakt over le ven en validiteit van tientallen mensen. De streek- Ivschauffeur moet ook nog zijn aandacht bepalen tij kleine rekensommetjes die onvermijdelijk aan de eerkoop van buslcaartjes vastzitten. Hij is een klei- K kassier, wiens inkomsten moeten corresponderen "iet het aantal verkochte kaartjes. Bij slecht weer °f oponthoud levert hij bovendien een gevecht te- Oen de Mok. Want ooic het tijdschema moet. klop- V»n. Een touringcarchmfjeur is de mem die zijn tochtgenoten in een zo kort mogelijk tijdsbestek, zoveel mogelijk of eigenlijk niet mogelijk? moet laten zien. Zijn de lieve toeristen iets te laat terug op het. afgesproken vertrekpunt-, dan begint, voor hem het. jakkeren. Kosteloze service verleent i) wak in de rol van conferencier en hulpvaardig palfrenier die dames met stijve knieën en dito he ren de hand reikt bij het uitstappen. De touringcarchauffeur moet. zich ijdeits zijn dienst een vrolijke borst tonen. ,We hadden zo'n leuke chauffeur, zeg, we hebben wat afgelachten om die vent.' Als een hartelijke patriarch ont fermt hij zich over de- passagiers die de zorg voor hm veiligheid vrijwillig in zijn vakbekwame kan- oen hebben overgedragen. De toeristen zien in hem beschermer van wie een veilige rust uitgaat. EN WE REDEN LANGS DE STEILE BERGWAND 1" spiedend oog ziet. in de spiegel echtparen met jonge kinderen en huwelijksgenoten van middelba re leeftijd, enkele vriendinnen en een sombere oudere Y^Oezel, die nog de moed en ambitie in zich heeft, usseii mensen verstrooiing te zoeken. Moge het hem gelukken, wens ik in stilte, misschien wel met een y" dfe <'rie oudere dames. iin i yen 's vo1 problemen en verdrietelijkheden. c. de chauffeur vat- de microfoon en met opge- e stem wenst hij zijn menselijke bagage goede n orpen stelt zich voor, zegt te hopen op mooi (buut ce)i prettige dag. Ziezo, het officiële ge- van lil mee uchter de rug, vervolgt de stem, onfiin- eerste proclamatie met applaus werd eindn De gaan bij nadering van het P'int des avonds nog eenmaal landerig op el kaar, de koek is op en we willen nu gaan slapen. Dit, nadat- de chauffeur allen ,nog een wel thuis en een goede nachtrustl* heeft gewenst'. Maar eer het zover is heeft- hij nog vele malen de microfoon voor zijn mond gehouden. Hij weet veel bijzonder heden over de streek waar de bus doorheen rijdt en- hij spuit zijn kenins overvloedig, soms, gelardeerd- met geinige gezegdes. En gelachten dat we hebben.' De passagier die hef. dichtst bij hem zit, wil nóg meer weten en stelt voorovergebogen, met een ach teloze bonhommerié, zijn vragen. Een dame komt van achter uit de bus wiebelen en houdt de chauf feur een zakje voor, waaruit hij mag snoepen. Op eens denk ik aan het bordje, dat goed zichtbaar voor alle passagiersin de Zeeuws-V laarnse streekbussen hangt en gebiedt: niet spreken met de bestuurder. Een heel sympathiek verbodsbordje, dat echter al leen in Zeeuwsch-Vlaanderen geldt en niet langs de steile ladder naar de hemel' in de Ei-fel. Het gezelschap vermaakt zich. uitbundig of lauw, naar gelang de uiistemming haur climax nadert of daar reeds overheen is. Ja en dan zijn we bij thuis komst die chauffeur toch wel ontzaglijk erkentelijk voor zijn plezierige bescherming. Met zijn hoed scharrelt een welwillend heer door het middenpad van de bus. Althans, hij was iets soortgelijks van plan. Maar de chauffeur, hij stak daar een stokje voor. Hij dankt voor de eer en goede bedoelingen, maar verbond hieraan de mededeling, geen bedelaar te zijn. De collectant vatte zijn misser sportief op en zei- tot zijn tochtgenoten, dat allen, die meenden door toedoen van de chauffeur iels aan de reis te hebben gehad, hun waardering op vrijwillige en discrete wijze konden uiten door hem bij het verla ten van de bus persoonlijk een bedrag aan te bie den. Aldus gebeurde en de chauffeur waardeerde deze geste hogelijk en kon op deze manier ook ieder persoonlijk bedanken. Want de chauffeur, hij is geen bedelaar, doch een harde werker met veel zijdige talenten. Een, voor wie niet met de pet moet worden rondgegaan, wat voor sommige mensen zulk 'een buitengewoon uuntrekkelijlce manier van offe ren' is, omdat de gever van liet, dubbeltje of over geschoten buitenlandse munt van Identieke waarde, er heerlijk anoniem door blijft. Hij heeft er vaak meer dan JOU kilometer achter het stuur opzitten en is dan langer dan 12 uur van huis. JAdi De gevolgen van liet rampzalig weekend zullen een stempel drukken op de rest van het seizoen. Op vele hokken zal men met moeite nog een enkele duif vinden voor de laatste l'ondvlucht van liet, seizoen Bergerac en ook voor Tours zullen er minder duiven zijn dan oorspronkelijk de be doeling was. Men zal namelijk met een zekere vrees zijn reserves nog durven inkorven, want Barcelona, maar vooral Lonioges hebben een dusdanig groot aantal lege plekken np de hokken veroorzaakt, dat wie aan 1970 denkt dubbel voorzichtig met zijn doffers zal omspringen. Opvallend is het, dat de terugge keerde en nog terugkerende duiven van Barcelona in een.zoveel betere conditie verkeren dan de dompelaars, die uiteindelijk toch nog hniri hok van de vlucht uit Limoges bereiken. Men vraagt zich af, wat hiervan de oor zaak kan zijnis het de verzorging op de reis. die met de trein beter ge weest is of hebben er teveel duiven in de auto's gezeten? In ieder geval is het opvallend, dat juist ook in 1968 over de "verzorging en de slechte staat waarin duiven van diezelfde Limoges vlucht erugkeerden gesproken is, op een wel zeer negatieve wijze. Fond vraagt, wij en vele anderen heb ben het aan de lijve ondervonden veel reserves. Niemand kan ongestraft met een klein aantal duiven aan al- i zeer aan te raden, dat het Pro vinciaal Comité zich in de zeer na bije toekoms be bi je toekomst beraadt over het vraag stuk. hoe een eigen provinciaal pro gramma in elkaar te zetten, los van het nationale. Een programma waar op wekelijks de gelegenheid tot vi- tessespel gegeven wordt, doch daar naast minstens om de veertien da gen een 430-6000 kilometer vlucht voorkomt. Een gevarieerd provin ciaal programma me als lossings- plaasen Eampes, Bourges, Ghaeau- t'oux en Tours. Zeeland zou dan de bewijzen leveren volledig op eiegen benen te kunnen staan en zelf de verantwoording kunnen nemen wat vervoer en verzorging betreft. Ge lukkig stond er voor ae Zeeuwse lief hebbers nog een Clermont op het pro gramma. Een vlucht welke vlot ver liep en de volgende uitslagen gaf. Eerste de Beste te Schoondijke: met 42 oude duiven vanuit Clermont: H. Calon I en S; C. van Acker 2, 3 en 9; Klaassen Taille 4 en 5: gebr. Huigh 5; J. Pijeke 7; P. Cornells 10. Met 84 jonge duiven. 1ste 1111 m. p. m. C. Janssen 1: G. Dobbelaere 2: J. de Zwart 2. 6 en 9; P. de Hui Lu 4, 5 en 7; C. van Acker 8; Klaassen Taille 10. PV De Herleving te Kloosterzande: met 67 oude duiven. 1ste 1174 m. p. m. J. Everaert 1; A. de Rooy 2; A. Lauret 3 en 8; J. Sponselee 4; B. van Waes 5 en 7: Th. Voet 6; R. van Goetliem 9; J. de Bruin 10. Met 38 jaarlingen. 1ste 1148 m. p. m. A. Lauret 1; A. Vervaet 2 en 8: J. Sponselee 3 en 6: J. Everaert 4; W. Waarsen 5: A. Vercauteren '7: A. de Booy 9: C. Bisschop 10. Ee Schmoe' van Ko Wille uit Zu-id- zunde - won de lste nationale Bar celona. VV Sasput met 177 jonge duiven, lste 1145 m. p. m. C. de Poorter 1, 2 en4; J. Boone 3: H. Riemens 5; P. de Poor ter 6: J Boogaerd 7; A. Siben 8; H. Caion 9 en 10. Met 28 oude duiven, lste 1136 m. p. m. J. Dhondt L 2 en 7; A. de We ver 3: T. de Jonge 4 en 6; J. Boone VZV Hogeweeg te Hoofdplaat met 234 jonge duiven, lste 1138 m. p. m.ë L. Martens 1: C. Krocke 2; Cl. Wabe- ke 3; H. Soulimans 4; Scherbijn en zn 5; Th. van de Velde 6; E. Tem merman 7; S. van Grol 8; W. Prenen 9A. de Hamer 10. zn 1, 7. en 8; I en 6: A. de 1 Beaecke 9; Gh. de Poor ter 10. Steeds Sneller te LJzendijke met 222 jonge duiven, lste 1161 m. p. m. P. Dellaert 1; M. Rodts 2; M. Not- schaele 3: G. Claeijs 4 en 9; Dr Lie- vens 5; H. Hamélïck 6 en 7; F. Diele- man 8; W. van de Slikke 10. Strijd in Vrede te Groede met 142 jonge duiven, lste 1148 m. p. m. D. Ekkebus 1; T. de Buck 2, 3, 4 en 5; Oh. Ras 6: L. van de Wege 7; C. Brakman 8; Joh. van de Wege 9; H. Elfrink 10. Met 43 oude duiven. Lste 1142 m. n. in. J. Vermeulen 1: G. Dusarduyn 2; Joh. van de Wege 3. 5 en 6, G. Du sarduyn 4; G. de Roeok 7: M. Robijn 8: A. Merelaar 9: L. van de Wege jz 10. PV De Luchtbode met 87 jonge dui ven. lste 1119 m. p. m. F. Andriessen 1 en 5: L Joziasse 2: R. Velthuizen 3: M. Hibels 6; Ch. de Poorter 7: gebr. Korff 8: Van Peenen en zn 9; J. Sponselee 10. Vanuit Limoges eerste zondag 8-57 uur: I. Joziasse 1M. van Boekhout 2 en 4; gebr. Korff 3 en 8; Van Pee- nen en zn 5, 6 en 7; J. Sponselee 9 en 10. CCW met 394 oude duiven, lste 1162 m. p. m. L. van Wallenburg 1. 3 en 5; J. Meerman 2: Van Peenen en zn 4; F. Lacor en zn 6; M. Jaspers 7: I. Jo ziasse 8: cmb. Meeuwse-Cijvat 9: R. Velthuizen 10. Met 390 jonge duiven, lste 1137 m. p. m. A. Rottier 1; P. Theune 2; J. van Akkeren 3; F. Andriessen 4; comb. Dingemanse-J 5; I. Joziasse 6; M. Jaspers 7; K. Meerman 8: J. Weeland 9; J. van Belzen 10. De Snelle Duif e Cllnge met 114 jon ge duiven, lste 9,38 uur R. de Kimpe f; A. Claus 2 en 3; C. van. Goethem 4: J. Pilaet 5 en 7; J. van Vlierber- ghe 6; K. Bracke 8; J. de Letter 9; A. Seghers 10. Vanuit Clermont met 72 jonge dui ven. lste 10.28 uur. A. de Cock 1: Th. van Goethem 2, 4 en 7; P. Bolssens Scrumont 3 en 9; C. van Goethem 5 en 10.: M. Willaert 8. Met oude duiven. J. Willaert 1; M. Willaert 2: A. van Cauteren 3. PV Hoop Biervliet met 278 jonge dui ven. lste 1145 m. p. m. P. Pladdet 1. 2. 4 en 5: Abr. Versluis 3; B. Pro voost 6; C. Brevet 7; C. Temmerman 8; J. Moens 9; A. du Puy 10. Met 122 oude duiven, lste 1186 m. p m. Henm. de Dobbelaere 1, 2, 4 en 9; P. Pladdet 3; A. du Puy 5; M. Deve- neijns 6; J. Boeij'e 7; W. de Jonge 8; Blomme en co 10. Limoges: A. du Puy 1 en 2; H. de Dobbelaere 3; Van de Linde-Du Puy 4. De Snelvliegers te Oostburg met 214 Jonge duiven lste 1164 m. p. m. A. de Paepe 1 en 4; H. Oosterbaan 2. 9 en 10; P, de Waele 3: R. Verstraeten 5: M. Krijger 6: C. van de Bossche 7W. van tJnen 8. Met 117 oude duiven, lste 1154 m. p. m. M. Krijger 1 en 10; A. Risseeuw jr 2; L. V-erheije 3 en .4; A. Boonman 5; W. van Urnen 6; A. van Hyfte 7 en 8; A. Risseeuw 9. Vanuit Lomoges met 71 duiven, lste za. 21-41 uur. R. Verstraeten 1, 6 en 8; G. Tas 2; M. Krijger 3; A. Ris seeuw sr 4; W. van Unen 5 en 10; J. Bakker 7; J. Duste 9. Nieuw Leven te Koewacht met 269 jonge duiven, lste 1189 m. p. m. R. van Hyfte 1; F. Herman 2; P. van Goetliem 3; R. Lamelle 4: G. Jans- sens 5: A. de Kind 6 en 7; A. Yse- baert 8: J. Elegeert 9; A. van P.ums- te 10. Met 20 jaarlingen. 1ste 1189 m. p. m. F. Roegtest 1 en 8: P. van Goethem 2 en 6: Oh. Suy 3: A. de Kind 4; L. Seghers 5: H. Audenaerde 7. Met 9 oude duiven, lste 1181 m. p. m. P. van Goethem len 2: Ch. Suy 3. Concours Combinatie Hulst vanuit Li moges met 93 duiven, waarvan geen enkele op zaterdag thuis. Zondag morgen de eerste om 7.11 uur. Aug. Bosman, Heikant 1. 4, 9 en 11: Jos Willaert. Clinge 2 en 8; R. de Cock, Stoppeldijk 4; Aug. Verstraeten, Hulst 5; Jan van Helsland. Hulst 6 en 7; R. van Gaever. Clinge 10. Deze prijskamp kon slecnts gesloten worden op maandag 11.11 uur. Vanuit Clermont met 68 oude duiven, lste 1197 m. p. m. H. Bveraard 1 en 9: L. Wentzier 2 en 7; Jan Antheu- nis 3; A. J. Nijs 4; R. Blommaert 6: Edw. Willaert 8; H. Everaard 9; gebr. Kramer 10. Me 239 jonge duiven, lste 1164 m. p-. m. Jo Weemaes 1: A. de Poorter 2 en 3; H. Blommaert 4; A. Eve raard 5: Jo Everaard 6; gebr. Kra mer 7; W. Boddaert 8: E. van de Walle 9; H. Berkelmans 10. Inkonfcentrum Sas van Gent: Uit slag: vanuit Londen met 93 duiven. A. Peersman.. Axel 1 en 3; J. Haak- Hoek. 2. 5 en 6; gebr. Elegeert, Koe wacht 4; C. Verstraeten. Axel 7: J. Snelders, Sas van Gent 8; J. Heida. Sas van Gent 9: S. Prince, Temeu- zen 10. Vanuit Limoges met L 130 duiven. Lenssen-Visser. Axel 1Bakker- Dees. Zaamslag 2; W. Rademakers, Sas van Gent 8 en 10; Berghe, Sas VAN Gen 4; C. Versraeen, Axel 5; H. van de Hemel, Philippine 6; J. de Hamer, Philippine 7; J. du Puy. Sluiskil 8; C. Bos, Sas van Gent. Nog vanuit Lomoges: OOZ met 302 duiven. J. Claessens, Hoedëkenslcer- ke 1, 5 en 7; F. Domimanchet. Hans- weert 2en 3; J. Philipse, Yerseke 4; H. Janse, "s-Heerenhoek 6; A. Sonek, Kattendijke 8: M. Jenemiasse, We meldinge 9; P. de Boe, Kattendijke 10. Souburg 3 l 7: gebr. Korff, Souburg 4; Ch. oes. V lissin gen 5 en 6; De Bree van De rampvlucht Limoges werd gewon nen door een jaarling van Lenssen- Visser te Axel. Vanuit Lomoges: R. Thomas 1, 2 en 4W. van de Slikke 3. Vanuit Barcelona: 1 F. Dieieman. Nog Sneller te Breskens met 40 oude duiven, lste 1167 m. p. m. A. Ver meulen 1; I. Riteco 2; Jn. Faas 3; J. Pijeke 4; Jac. Klaaijssen 5; C. van Opduirp 6: W. Bruynooge 7; Note- baert-de K. 8; J. Wisse 9; J. Zeegers 10. Met 241 jonge duiven, lste 1141 m. p. m. A. Vermeulen 1; J. Oostenhurgge 2 en 4: A. Bondewel 3; J. Wisse 5; J. de Meester 7; J. van de Velde 6; A. Cornells 8; B. Neve 9; J. van de Broecke 10. Recht voor Allen te Sluis met 193 jonge duiven, lste 1141 m. p. rn. J. van Ommen 1, 6 en 8; M. van de Bussche 2: G. van Morrelgem 3. 5 en 7; J. de Zutter 4; F. Kaestecker 9; J. Coppens 10. Met 41 oude duiven, lste 1155 m. p. m. P. de Smit L 5 en 6: J. de Zutter 2 en 4; A. de Smit 3; J. van de We ge 7: J. Wage 8; A. de Smit 9; J. van Ommen 10. PV De Getrouwe Duif te Cadzand 180 jonge .A. Duin!in>_ van Houte 2 en 7; J. Vasser 3; A. Ma- belis 4; P. Goossen 6; I. de Neef 8; W. van Akker 9: A. Vasseur en zn 10. Met 60 oude duiven, lste 1151 m. p. m. D. van Houte 1 en 3; I. B. de Groote 2: W. van Akker 4; J. Pleijte 5; J. Kools 6; R. de Lijzer 7; J. vis ser 8: J. van de Plasse 9 en 10. ZAAJMSLAG Kees van de Wege, een 25-jarige amateur uit de Een- drachipoldtr bij Zaamslag, heeft nog niet zo lang geleden een aanbod om in de ploeg van Trïco-Noble te ko men rijden afgeslagen. En oen hem werd gevraagd of hij mee wilde doen aan het Zeeuwse kampioenschap voor amateurs in Graauw schudde hij op nieuw van nee. Van Wege is een aparte in het Zeeuwsoh-Vlaamsewie- lerwereldje. Al 6 jaar lang zoekt hij zijn heil over de grens, in zuid-Begië en Luxemburg, overal waar het ter rein heuvelachtig is. .Kermiskoersen zijn voor mij niet interessant. Ik in teresseer mee meer voor de klim, het werk met het grote verzet.' Het afgelopen seizoen reed hij 25 koersen in .zijn' gebied, werd 4 keer 2e, een aantal keren 4e, terwiji er verder een serie goede prestaties in de middenmoot uit de bus kwam. Van Wege maakt dee! uit van de door de Franse BIC geadopteerde .Club Sportif Bauletois" uit het Belgische Wanfercee-Bauiet. Iedere week leest hij secuur de Belgische en Luxem burgse sportbladen na op koersen die hem lijken. Zijn Nederlandse licentie (,ik heb hem indertijd zelf aange vraagd en laten tekenen door de voor zitter van de Club Sportif') ligt doel loos in de kast. .Ik rijd hier nooit. Waarom ik indertijd met die sprint begonnen ben? Door een vriend van me, Theo Marcus uit Ossenisse. Hij deed vroeger hetzelfde, maar is er mee gestopt. Wel gaat hij altijd mee als ik ergens moet rijden. Vaak blij ven we dan een paar dagen. Anders is het geen doen als je hier woont.' Kees van de Wege afgelopen maandag nog 7e m Tollenbeek. waar 50 renners startten heeft een stuk of vier fietsen. Daarvan gaan er steeds 2 mee als hij ,op toer* is: ,Ze wijken van het soort dat je hier ziet. Ik werk vaak met een verzet van 54 en er zitten 6 tandwielen aan, ter wijl een normale fiets er 5 heeft.' Hij traint elke dag en rijdt dan vaak afstanden van zo'n 250 km. ,Ik heb me enorm moeten aanpassen toen ik pas begon. Het feit dat je hier in dit vlakke"land woont heb je tegen. Je weet niet wat je overkomt ais je in de heuvels bezag bent. Trouwens ook als je er met een vaartje van 90 km weer afrijdt. Ik heb wel eens 'n paar valpartijen gemaakt, maar de laatste jaren raak ik aan het klimwerk ge wend. Maar de kans dat ie ineens op een auto rijdt bij een afdaling zit er altijd in.' 'Van de Wege heeft nog niet nagedacht over een eventueel profschap. Wé! over de Tour: ,Die zou ik graag eens willen rijden, wamt een echte col ben ik nog niet op g*v weest.'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 21