4
13
5
TV-documentaire over
het Veerse Meer
PANDA EN HET GESTOLEN TESTAMENT
I
Nederlandse acteurs van
Living Theatre' terug
radio
televisie
Wie zei er ook weer
dat alle verpakte broodjes
hetzelfde waren?
King Corn.."t enige dat u weggooit, is de verpakking
hetlkruisverhoor
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 25 JULI 1969
Middag:
12.00 Nationale zwemk antp.i oenschap-
pen te Breda. 12.03 Van twaalf tot
wee: gevarieerd programma. (12.22
wij van het land; 12.26 Mededelin
gen voor land en tuinbouw. 12.30
Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00
Raden maar...) 14.00 De vermiste
toekwart, hoorspel. 14.45 Stereo"
Last (op klompen). TROS:
"00 Disco Drive-In: licht platen-
trogremma. 16.00 Nieuws. 16.02 Ste
reo: Iene Miene Muze: nieuws over
?S?E?und en westcoast music.
iwQ Film-memo. 17.00 Sportkompas.
11.45 Actualiteiten.
Avond:
NCRV:18.00 Stereo: lichte koor
zang. 18,19 Stereo: lichte grammo-
foonmuziek. 18.30 Nieuws. 18.41 Ac
etaten. 19.00 Verslag IBM-
oonaaktnernooi te Amsterdam. 19.03
Wereldpanorama. 19.13 Country and
«etwi -ub ek. 19.40 Wijd als de
Sv- internationale o-
kerk. zending en oecume
ne. ImO Zomaar zomers: licht pla-
"et programma
Writ bissen 20.00 en 20.30 uur on-
°?°j?ken door de NOS met enkele
reportages over de nationale zwem-
Ktapioenschappeai in Breda. 21.00
21a*L 031 knecht, hoorspel.
saU tnchte grammofoonmu.
ek. TROS: 22.00 Sentimental Jour-
-y. muzikale herinneringen aan
™sger jaren, 22.30 Nieuws 22.40
Mededelingen. 22.45 Alles bij het
oude (dl. 5), hoorspel. 23.15 Stereo:
Relaxez vous: licht gevarieerd pla-
tenprogramma. 23.45 Actualiteiten.
23.55-24.00 Nieuws.
zaterdag
Morgen:
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het leven-
libeiten. 8.00 Nieuws. 8.11 Gewijde
muziek. 8.30 Nieuws. 8.32 Vakantie-
tips. 8.45 Stereo: Semi-Massieke mu
ziek (gr.). 9.35 Waterstanden. 9.40
Voor de huisvrouw. (9.40 Gymnas
tiek voor de huisvrouw). 10.15 Ste
reo: klassieke muziek (gT.). 10.55
Kunst- en vliegwerk: informatie over
actuele tentoonstellingen. 11.00
Nieuws. 11.02 Stereo: lichte gram-
mofoonmuziek. 11.15 Solarium: licht
programma. 11.55 Mededelingen.
VRIJDAG
Middag:
NOS: 12.00 Blik op de wereld: po
pulair programma over ontwikke
lingshulp. 12.30 Overheidsvoorlich
ting: Uitzending voor de landbouw.
12.40 Stereo: Lichte grammofoonmu-
ziek. 12.50 Recht en slecht, praatje.
13.00 Nieuws. VARA: 13.11 Actuali
teiten. 13.20 Stereo: Moderne orkest
muziek (gr). NOS: 14.30 Uittocht,
een informatief programma voor
mensen die vandaag niet met vakan
tie gaan. VPRO: 16.00 Nieuws. 16.02
Thuis, programma voor thuiszitten
den. 16.45 Radiofilharmonisch or
kest en omroeporkest: moderne mu
ziek. 17.40 Informatie; achtergron
den en commentaar. 17.55 Medede
lingen.
Avond:
18.00 Nieuws. 18.10 Opspraak: ge
sproken kolom. 18.20 Hee: een pro
gramma voor onvolwassenen. 19.10
Jazz-rondo. 19.30 Nieuws. 19.35 Cri
terium: kunst nader beschouwd.
20.00 Jazz en Popconcert. 20.45
Projekt-onderwïjs, een Gronings mo
del, gesprek. VARA: 21.00 Klassieke
orkestwerken (gr.). 22.30 Nieuws.
22.40 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Se
renade in blue: licht stereo platen-
programma. 23.55-24.00 Nieuws.
ZATERDAG
Morgen:
VARA: 7.00 Nieuws, en ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied.
7.23 Weekeind: programma voor de
jeugd. VPRO: Deze dag. VARA: 8.00
Nieuws. Aansluitend: Van de voorpa
gina. 8.15 Z. O. 135, gevarieerd pro
gramma. 10.30 Stereo: Tango-rumba
orkest met zangsolisten. 11.00
Nieuws. 11.02 Stereo: Brass Band
(gr). 11.25 Oosteuropese kroniek.
11.45 Klatergoud: muzikaal feuille-
vrijdag
Middag:
VPRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Top-30:
licht platenprogramma. (13.00 Nws).
TROS: 14.00 Nieuws. 14.03 Lynx
(of Los). AVRO: 15.00 Nieuws. 15.03
Muziek Boetiek. (16.00 Nieuws.)
17.00 Nieuws. 17.02 Radiojournaal.
17.05-18.00 Nederlandse toppers.
ZATERDAG
Morgen:
KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Djinnge
varieerd programma. (10.00 en 11.00
Nieuws.).
NEDERLAND-1
KANAAL 7/29
18.50 uur.
gfnw») pluimpje.
'JOURNAAL.
19.05 uur:
(AVRO) DOEBIEDOE.
Marianne DeLgorge, The Ohio Express en The Amen
Corner.
20.00 uur:
(NOS) JOURNAAL.
20.20 uur:
AVRO's tele vizier.
20.4a uur:
«UT MAKT1X SHOW.
41.3a uur:
VOOR DE VUIST WEG.
42.45 uur:
(SOS) JOURNAAL.
21.05 uur:
bureau bristol.
21.55 uur:
omdat ie anders is t
Psychisch gestoorden in de maatschappij.
22.30 uur:
ter overdenking.
22.35 uur:
fNOS) JOURNAAL.
BELGIË-NED.
kanaal 3/10
NEDERLAND-2
KANAAL 32
18 50 uur:
grsto) pluimpje.
JOURNAAL.
19.05 uur-
SCALA.
gSyjwtawipR
Voi°&EUR) YAO-
20.<Sjr nVandeIvoorkust
(NOS) JOURNAAL.
4U.20 uur:
oKèwoou MAc
v«r Tb* p'Jf deze En-gelse supergroep. voorafgegaan
e" Bojoura en David Garrick.
18.55 uur:
ZANDMANNETJE
19.00 uur:
de hobolos
19.30 uur:
programma-overzicht
20.00 uur:
journaal
20.25 uur:
de nieuwe glorie
Oorlogsfilm met William Holden.
22.00 uur:
JOURNAAL
22.05 uur:
alice in wonderland
Tweede aflevering van de serie .Waarover men met
spreekt'
18.35 Journaal. 18.40 Petite abeltle. 18.55 Affiches.
19.25 Tartine. 19.30 Ma sorcière bien-aimée. 20.00 Jour
naal. 20.30 Les joies de la familie. 21.55 Tolstoi. 22.25
Journaal.
frankrijk-rijssel
12.30 Le comte Yost er. 13.00 Journaal. 13.15 Une fem
me a aimer. 18.25 Journaal. 18.30 France vacances.
19.00 Elé Magazine. 19.15 Regionaal journaal. 19.40
Eté Magazine. 20.00 Journaal. 20.30 Au théatre ce soir.
22 00 Medische uitzending. 23.00 Journaal.
Nederlandse
beeldhouwkunst
1964-1969
In hot Centraal Museum In Utrecht
wordt van 5 september tot en met 16
november een grote tentoonstelling
.Nederlandse beeldhouwkunst '64—
'69' ingericht. Deze expositie heeft
de bedoeling, een informatief beeld
te geven van de stromingen die zich
in de periode 19641969 in de drie
dimensionale kunst in Nederland
heblien gemanifesteerd, en de be
langrijkste aspecten hiervan in een
globaal overzicht te belichten.
Alle stromingen zullen kwalitatief
en kwantitatief worden vertegen
woordigd, zowel de traditionele als
de experimentele, de figuratieve en
de non-figuratieve. Aan experimen
ten en nieuwe materialen, zoals
plexiglas, plastic en dergelijke en
aan de nieuwe richtingen als pop
art. op-art en situaties, zal bijzon
dere aandacht worden geschonken.
De term sculptuur of beeldhouw
kunst wordt dan ook in de ruimste
zin van het woord opgevat, namelijk
in de betekenis van de drie-dimensi
onale kunst.
Op de expositie zullen 250 inzendin
gen te zien zijn, vervaardigd uit
brons, hout, steen, metaal en kunst
stoffen. Ze krijgen een plaats in de
gebouwen zowel als in het tuincom-
Qlex van het Centraal museum.
Onder de deelnemende kunstenaars
zijn Krop, Andriessen, d'Hondt, Jonk,
Van de Vathorst, Hekman, Couzijn,
Tajiri, Maters, Spronken, Visser,
Rogge, Volten, Schippers, Dekkers,
Franken. Struycken, Varela, Mooy,
Boezer, Bonies, Van Amen, Constant,
Baljeu, Van Munster en Romijn.
Er is een uitvoerige en gedocumen
teerde catalogus in de maak met af
beeldingen van alle geëxposeerde
werken. De tentoonstelling zal een
edukatieve strekking hebben en zal
worden begeleid door een diaklank
beeld.
De bezoekers worden actief betrok
ken bij de tentoongesteld^ werken
(speelplastieken, bouwplastieken,
kinetische objekten) en zullen bij
voorbeeld in de gelegenheid wonden
gesteld, met stapelelementen ter
plaatse te experimenteren.
Jaap Eggermont
(Golden Earring)
voortaan producer
Jaap Eggermont, drummer van The
Golden Earring en producer van de
hits Spooky's Day off en Stop the
machine van the Swingin' Soul Ma
chine alsmede van Let the Sun Shine
In van Marva Hodge, verlaat deze
week de groep.
De laatste maanden bleken zijn acti
viteiten als drumnier van The Golden
Earrings (tournee door Amerika, 26
show? in juli, een televisieshow in
Engeland in augustus en opnames
voor een nieuwe lp) steeds moeilijker
te combineren met zijn activiteiten
als producer. Beseffend, dat het tijd
werd om een definitieve keus te ma
ken, besloot Jaap Eggermont da
grote stap te wagen en koos hij voor
de productiekant van het vak.
Zijn eerstvolgende producties zijn
onder andere een elpee van The
Swingin' Soul Machine en The Li-
vin' Blues en een 'nieuwe single van
Marva Hodge.
De opengevallen plaats in The Gol
den Earrings zal worden ingenomen
door drummer Sieb Warner, ex-
Motions.
RADIO
EN
TELEVISIE
Op zondag 37 juli van 19.05 tot 19.40
uur presenteert de AVRO-televisie
via Nederland 3 de kijkers een do
cumentaire, getiteld ,Het Veerse
Meer', dat voor Zeeland als een
nieuw reereatiegebied geldt en voor
de internationale watersport van gro
te betekenis zal zijn. De «waringen
in deze afgesloten zee-arm opgedaan,
zullen vooral leerzaam zijn bij in
richting, stoffering en beheer van
nog grotere binnenmeren achter de
Deltadammen van straks.
De samenstelling en regie van deze
documentaire zijn in handen van
respectievelijk Kees vam der Maas
en Pred Hagenaar.
In het programma zijn gedeelten
uit interviews samengebracht die
Kees van der Maas had met onder
andere de heer M. J- van Poelje,
voorzitten- van het beheersohap het
Veerse Meer. de heer Huisman, dï-
Vijf weken
Salzburger
Festspiele
Morgen beginnen de Salzburger
Festspiele, die vijf weken zullen du
ren. De officiële opening zal worden
verricht door de president van Oos
tenrijk, Franz Jonas.
Op het programma van het festival
staan 32 opera-uitvoeringen, 11 to
neeluitvoeringen, 35 concerten en vijf
opvoeringen van het oratorium ,Rap-
presentatione di anima e di corpora'.
Hebert von Karajan, de artistiek di
recteur van het festival, zal een uit
voering van Don Giovanni leiden en
het Orchestra de Paris en de Ween-
se filharmonie dirigeren.
Onder leiding van dr Karl Böhm, die
op 28 augustus 75 jaar oud wordt,
zal ,Der Rosenkavalier' worden op
gevoerd, terwijl de Japanse dirigent
Seji, Ozowa, Cosi fan tutte' zal lei
den.
Bij de traditionele opvoering van
.Jedermann' werken artiesten uit tal
van landen mee, onder wie Tatiana
Trovanos (Amerika), Anneliese Ro-
thenberg (West-Duitsland), Nicolai
Ghiarov (Bulgarije) en .Christa
Luawig en Gundula Janowitz (Oos
tenrijk).
recteur vain het Veerse Meer over
financiële aspecten en internationale
betekenis, B. J. F. Stijger vara de
dienst waterrecreatie van de ANWB
over de nationale betekenis, H. Peek,
manager vara .Delta Marina' te Kort-
gene, de heer J. Vogelaar van de
rijkspolitie te water te Wemeldinge
over de veiligheid en de burgemees
ters van de .oevergemeenten' Kort-
gene, Wolphaartsdijk en Arnemuï-
den. Veere en Wissenkerke.
T wintigpremières
Gaudeamus
muziekweek
De internationale Gaudeamus mu
ziekweek wordt dit jaar gehouden
van 5 tot en met 12 september. Voor
het componistenconcours, dat aan de
muziekweek is verbonden, zijn 119
partituren ontvangen uit 25 landen:
Nederland. Frankrijk, de Verenigde
Staten, Italië, Duitsland, Zweden.
Engeland, Roemenië. Argentinië, de
DDR. Zwitserland. Oostenrijk. Dene
marken. Joegoslavië. Tsjechoslowa-
kije. Portugal, Hongarije, Australië.
Brazilië, Spanje, Japan, Nieuw Zee
land, Canada en IJsland.
De concerten (waaronder 20 premiè
res) worden gegeven in Amsterdam,
Hilversum. Rotterdam en Utrecht.
Medewerking aan de internationale
Gaudeamus muziekweek zal worden
verleend door onder andere het
Utrechts Symfonie Orkest, het Radio
Kamerorkest, het Omroepkoor, het
Klein Omroepkoor, het Gaudeamus-
kwartet, het Nederlands slagwerk
ensemble, het radio blazers ensemble
door het Amsterdams studenten ka
merorkest- onder leiding van Jan
Vriend en het orkest vara het .Mu
sisch Lab' onder leiding van Ber
nard: van Beurden tijdens de muziek
week 1968, is dit jaar opnieuw een
concert met deze amateurensem
bles in het programma opgenomen.
De internationale Gaudeamus mu
ziekweek is georganiseerd in sa
menwerking met de Nederlandse
Omroep Stichting.
Drie klankbeelden
over echtscheiding
De NOS-radio zendt op drie achter
eenvolgende dagen een serie van
drie klankbeelden uit, waarin uitvoe
rig wordt ingegaan op de problemen
van de echtscheiding tegen de ach
tergrond van het voorstel voor een
nieuwe echtscheïdingswet, dat minis
ter Polak deze maand bij de tweede
kamer heeft ingediend.
Het eerste deel van de serie is te
horen op maandag 4 augustus van
20.50 tot 21.30 vla Hilversum H. In
deze uitzending wordt de problema
tiek aan de orde gesteld, waarmee
de gescheiden vrouw te maken heeft-
Dinsdag 5 augustus van 9.00 tot 9.40
v.m. volgt, eveneens via Hilversum
33, het tweede deeL dat is gewijd aan
de moeilijkheden, waarmee de ge
scheiden man te kampen heeft. Tot
slot worden op woensdag 6 augus
tus van 21.30 tot 22.10 uur via Hil
versum I de kinderen van geschi "a"
ouders aan het woord gelaten.
"Voor elke aflevering van de serie
hebben de makers van het program
ma zo'n vijftig personen ondervraagd.
Behalve gescheiden vrouwen en man
nen en kinderen van gescheiden ou
ders zijn in het programma ook des
kundigen te horen, zoa's de Am
sterdamse advocaat mr Benno Stok
vis, een bestuurslid van Dlvortlum,
de vereniging voor gescheiden vrou
wen en een maatschappelijk werk
ster.
Bij het maken van de klankbeelden ia
uitgegaan van een nog weinig toe
gepaste werkwijze, waarbij geen
gebruikt meer wordt gemaakt van
verbindende teksten, maar alleen
gedeelten van de op de band opge
nomen gesprekken worden gemon
teerd. De interviews voor de klank
beelden werden gemaakt door Hans
Gobes.
(ADVERTENTIE)
Zeker niet die mevrouw die zich rorige week roet tófr.
andere broodjes ia de vingers sneed. tno^rrfflr
Alleen King Corn Koninkjes en Kornetten li X I
zijn dagenlanger vers en...voorgesneden!
Snij n dus nooit meer in de vingers en vraag 7
voortaan uitdrukkelijk om King Cora broodjes.
(alleen King Cora kan dat zeggen)
Panda reed goed door om vóór
twaalf uur bij kasteel Wurrelzljl te
zijn. En gelukkig slaagde hij daar in.
.Uitmuntend, baaske.' prees Joris op
gelucht. toen het oude gebouw in
zicht kwam. .Als we te laat waren
gekomen, hadden we tot de volgende
volle maan moeten wachten en
dat kan lang duren. Welnu dan
laat ons kijken waar het topje van
de langste schaduw valt en daar
gaan graven.'
Die schaduw reikte precies tot het
stalletje van de heer Smurkela
handelaar in reis-herlnneringen.
,Aha...' mompelde deze, wakker wor
dend van het lawaai dat Panda's
stoppende autootje maakte. .Bezoek!
Zaken! Misschien is het wel een reis
gezelschap. Dat is lekker voor de
omzet.'
Hij krabbelde overeind van zijn bed
onder de toonbank en keek wat le-
hij. .Ach, het is beter dan niets. En Maar Joris en Panda 3
misschien kopen ze wel veel van me.' maal niet om te kopen...
FEUILLETON door JOHN ROWAN WILSON
Er volgde de gebruikelijke procedure
van het vaststellen vain zijn identi
teit en het afleggen van de eed,
Daarna werkte Symons Ln tamelijk
snel tempo zijn deel van het ver
hoor af. Het meeste was al in de
een of andere vorm bij vorige ge
tuigenverklaringen ter sprake geko
men. Het voornaamste doel van de
vragen was Brook als een betrouw
bare getuige aan het hof voor te
stellen. Dit was Samuel Francis
Brook. Een ijverig student, een veel
belovende jongeman, een uitzonder
lijk talentvolle en int-gere research-
werker. Toen hij in het begin van
zijn carrière onrechtvaardig behan
deld was, had hij de anoed gehad
daartegen te protesteren en men had
hem sindsdien op alle mogelijke ma
nieren tegengewerkt. Eraan wanho
pend in zijn eigen land rechtvaar
dig behandeld te worden, was hij
naar Amerika geëmigreerd en later
was hij teruggekomen onder protec
tie van professor Line. Na zijn te
rugkomst was de tegenwerking op
nieuw begonnen. Zijn werk aan het
apparaat was gedwarsboomd en hij
werd in zijn carrière belemmerd. Bij
dit alles was hij rustig gebleven,
niet haatdragend, hij had "het on
recht geduldig verdragen. ervan
overtuigd zijnde dat zijn werk ten
slotte toch de waardering die het
verdiende, zou krijgen.
Uit Grooms kruisverhoor kwam een
andere Brook te voorschijn emo
tioneel onevenwichtig en zich het
slachtoffer van iedereen en alles wa
nend. Zoals Groom hem zag, was hij
een man van de wetenschap van heel
middelmatige kwaliteiten die in
Amerika toevallig tegen iets was
aangelopen dat in zijn kraam te pas
kwam en waaruit hij. door er op
een sluwe wijze publ'iciteit aan te
geven, zoveel mogelijk voordeel wil
de halen. Een zwakke man, volko
men beheerst door Line die hem door
vleierij en overredingskracht tot een
overschatting van zijn werk had ge
bracht en hem daarna meegesleept
had in een conflict met Gilling, dat
zijn werkelijke oorsprong niet had
in een of onder onvervalst weten-
gevestigd gezag. Zelfs terwijl
hij zich gepikeerd voelde door wat
Groom trachtte te suggereren, moest
Brook toegeven dat er in het door
de advocaat opgeroepen beeld toch
ook wel iets van waarheid stak. De
ze schijnbaar niet met elkaar in
overeenstemming te brengen mensen,
de Brook van Symons en de Brook
van Groom, waren twee verschillen
de spiegelbeelden van dezelfde per
soonlijkheid. Hg was er rich hee!
goed van bewust dat er een zwakke
en opportunistische kant aan zijn
karakter was. waardoor hij opzet
telijk niet met Line had geargumen
teerd toen deze te enthousiast over
het apparaat werd. waardoor hij zich
voorgehouden had dat dit de beste
kans was om zich een grote naam
te verwerven, en dat het dwaas zou
zijn rich die kans door al te grote
voorzichtigheid te doen ontgaan.
Een kant van zijn karakter waar
door hij de steun van een groot mam
zo opwindend had gevonden dat hij
bereid was onaangename feiten over
het hoofd te zien. althans x*oor het
ogenblik, En kon hij beweren dat
hij slechts eervolle redenen had ge
had toen hij die feiten tenslotte on
der ogen had gezien en er met ihne
over had gesproken
gen of Line wel in hart en nieren
Of
het om
eens heel eerlijk te zijn. omdat hij
het gevoel had dat hij met meer bij
Line in de gunst stond en dat deze
zich van hem had afgewend? Zou
den zijn huidige twijfels zo moeilijk
te onderdrukken rijn geweest als Line
hem was blijven vleien
Maar zelfs nu kon hij.zioh toch niet
als een echte schurk zien. De waar
heid was dat hij held noch genie
was, hij was een verlegen man met
een vrouw en twee kinderen en geen
eigen inkomen. Hij bezat macht noch
invloed. Binnen de beperkingen van
zijn karakter en positie was hij een
achtenswaardig man. Dat waren ze
misschien allemaal Gilling, Line,
Maxfieta. Trimble, de minister. Allen
achtenswaardige mannen...
.En nu, dr Brook, zou ik de brief
van professor Line met u willen
doornemen. Want tenslotte'
Groom keek Brook heel ernstig aan
.bent u hier de deskundige. Het
gaat om uw apparaat.
De jury ls natuurlijk erg verlan
gend uw mening te horen over be
paalde beweringen met betrekking
tot dat apparaat'.
(Wordt vervolgd)
toe» he6 ik bé510-
tem, m als ik ooit levenpont1
kwam, ik me vee zou houden van de mensen
daae in de 60s5en H3 Itt veede en 6eluk6badu-^
den en niets zaime van was veedeovew.' pe0-
fn.fl TOS. beee in veed65naam hl et,
N QVEeTCHALBi"
WaS ISM vergeet niet, patik
je geholpen hes
1 ifl/t omdaaeteco-
1 I' MÊM"
(I
(yan onze kunstredactie)
««(allen mensen bewegen zlcli als
SR
,1 pe toeschouwers Kijken aarze-
taj'ora zkh ,ieen' Len Jon»en met
inn "en blijven hem fixeren.
Z not allowed to travel without
Kirt' I,It »M.70nder pas-
t rnlTon') zegt hij. ,1 ni not
Cri travel without a passport'
Htakf hot van aUe kanten vanuit de
BWSal riet men hetzelfde: ogen
Hlkoi in ogen. ,1'm not allowed to
Sb my clothes off' (,1k mag mijn
Emm 'niet uittrekken'). Terwijl (le
Ent de blik van de man gevangen
St begint hij zicli langzaam uit
Even later staat er een
fcradi» now', het meest revolutio-
Juire stak van het .Living Theatre',
begint.
nr. werden de eerste de beste keer
wij .Paradise now' opvoerden ge
presteerd. Wij liepen zonder kleren
de straat op, dat mocht met m New
Hjvai' zegt de Nederlandse actri-
m san'dv Huguenot-van der Linden,
«a? aanleiding van de botsingen,
li»'regelmatig tijdens hun tournee
Amerika met politie en publiek
ïatsvonden. De arrestatie ln New
ferea is er de oorzaak van dat men
j.Vew York avond-aan-avond onder
w* wakend oog van een veertigtal
«voenöe agenten moet spelen. De
it-oê kennismaking van .Living The-
JK' sinds Vier jaar met New York
1® op een teleurstelling uit. De eer-
dag al werd de hele groep uit
lat hotel gezet. ,De Amerikanen von-
din ons haar te lang en onze out-
paste niet in de gezapige sfeer
het hotel'. Dezelfde ochtend orat
ion! er door hen op straat een ras-
ia;el. Leroy. eera der neger-acteurs
na de groep, liep met het drieja
ar» blanke jongetje David uit de
'pap naar buiten. Enkele vrouwen
feanen hysterisch te krijsen: ,Kid-
aping.... een neger gaat er met
La blank jongetje vandoor'. In een
jaar ogenblikken is de hele straat
r&okkeerd. Met moeite kunnen Le-
- David zich bevrijden uit de
werken'. En: .Amerika is gevaarlijk.
In him agressie tegen langharigen
weten de mensen vaak niet meer
hoe ze moeten reageren'.
Ondanks de slechte ervaringen met
het grote Amerikaanse publiek blijft
het .Living Theatre' geloven in het
positieve van de mens, de wereld.
De tournee wordt voortgezet in een
bus met donkere ruiten, waarin te
voren een toilet en een koffiema
chine zijn geplaatst. Op het program
ma stonden nog steden zoals Boston.
Chicago en San Francisco. De leden
van de groep zijn ervan overtuigd,
dat de mensen zich nauwelijks be
wust zijn van wat er om hen heen
gebeurt. ,De mensen leven in een we
reld, die alleen uit zwart en wit be
staat. Het witte mogen ze wel zien.
maar het zwarte wordt hun onthou
den. De maatschappij bepaalt, wat
je wel en wat je niet moet doen.
Houd je je niet aan de regels, dan
ben je een out-cast".
Monsterachtig
Het beeld van de wereld, dat Frank
Hoogeboom zelf schept, met oorlog,
armoede en geweld, kan hem in het
geheel niet bekoren: ,Het gevecht,
de oorlog, daarin vindt men nog enig
contact met elkaar. Vechten is de
meest monsterachtige vorm van com
municatie. Waarom gaat men niet
met elkaar naar bed. Ik bedoel:
waarom heeft men alleen contact
met elkaar als het op vechten aan-
Brooklyn
Ook een avond in een theater in de
«ijk Brooklyn; waar veel leden van
de negerorganisatie Black Panthers
verblijven, spreekt boekdelen over
hun moeilijkheden. Tijdens de opvoe-
van .Paradise now' wordt Ju-
Melina tot vier keer toe ver
kracht. Steve raakt in een dermate
hooglopende ruzie verzeild, dat het
hem bijna zijn leven kost. Het pu
bliek is door het dolle heen.
Frank Hoogeboom en Sandy: .Para
dise now' brengf de mensen aan het
denken, Het spel wordt ineens wer
kelijkheid en de meeste mensen kun
nen een dlreote confrontatie niet ver
komt. Wij zijn toch eikaars vijan
den niet?'
,Wij zijn eigenlijk geen acteurs', zegt
Sandy Huguenot. .Wij zijn gidsen.
We proberen de mensen bepaalde
dingen duidelijk te maken. Het ls
toch te gek, dat iedereen maar door
blijft gaan. alsof er niets om hen
heen gebeurt. Het lijkt alsof men is
ingeslapen. Niemand denkt, waarom
mag dat niet van de maatschappij'.
Instrument
Wanneer we met het drietal over
.toneel' praten, wordt er hard ge
lachen. .Toneel, iedereen speelt mo
menteel toneel. De mens is toch een
instrument geworden van een ander,
de kerk, de staat en ga maar door.
Het zijn rituelen en dogma's, die de
mensen zelf in het leven hebben ge
roepen. In Amerika ontmoet je de
verwende mens, ook hier wil men al
leen sociale zekerheid. Iedereen wil
bezitten. Maar het bezit heeft niets
met .leven' te maken. Het is een
schijnzekerheid, waarmee men door
het leven gaat'.
De leden van het .Living Theatre'
mand heeft geld. We hebben het niet
nodig. En ach, wat betekent geld?
Het heeft toch geen enkele waarde
De oorlog in Vietnam is nog steeds
aan de gang. In Biafra lijdt men
honger, zelfs het geld is niet in staat
een einde aan deze mensonwaardi
ge situaties te maken'.