4 13 5 TV-documentaire over het Veerse Meer PANDA EN HET GESTOLEN TESTAMENT I Nederlandse acteurs van Living Theatre' terug radio televisie Wie zei er ook weer dat alle verpakte broodjes hetzelfde waren? King Corn.."t enige dat u weggooit, is de verpakking hetlkruisverhoor PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 25 JULI 1969 Middag: 12.00 Nationale zwemk antp.i oenschap- pen te Breda. 12.03 Van twaalf tot wee: gevarieerd programma. (12.22 wij van het land; 12.26 Mededelin gen voor land en tuinbouw. 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden maar...) 14.00 De vermiste toekwart, hoorspel. 14.45 Stereo" Last (op klompen). TROS: "00 Disco Drive-In: licht platen- trogremma. 16.00 Nieuws. 16.02 Ste reo: Iene Miene Muze: nieuws over ?S?E?und en westcoast music. iwQ Film-memo. 17.00 Sportkompas. 11.45 Actualiteiten. Avond: NCRV:18.00 Stereo: lichte koor zang. 18,19 Stereo: lichte grammo- foonmuziek. 18.30 Nieuws. 18.41 Ac etaten. 19.00 Verslag IBM- oonaaktnernooi te Amsterdam. 19.03 Wereldpanorama. 19.13 Country and «etwi -ub ek. 19.40 Wijd als de Sv- internationale o- kerk. zending en oecume ne. ImO Zomaar zomers: licht pla- "et programma Writ bissen 20.00 en 20.30 uur on- °?°j?ken door de NOS met enkele reportages over de nationale zwem- Ktapioenschappeai in Breda. 21.00 21a*L 031 knecht, hoorspel. saU tnchte grammofoonmu. ek. TROS: 22.00 Sentimental Jour- -y. muzikale herinneringen aan ™sger jaren, 22.30 Nieuws 22.40 Mededelingen. 22.45 Alles bij het oude (dl. 5), hoorspel. 23.15 Stereo: Relaxez vous: licht gevarieerd pla- tenprogramma. 23.45 Actualiteiten. 23.55-24.00 Nieuws. zaterdag Morgen: NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het leven- libeiten. 8.00 Nieuws. 8.11 Gewijde muziek. 8.30 Nieuws. 8.32 Vakantie- tips. 8.45 Stereo: Semi-Massieke mu ziek (gr.). 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de huisvrouw. (9.40 Gymnas tiek voor de huisvrouw). 10.15 Ste reo: klassieke muziek (gT.). 10.55 Kunst- en vliegwerk: informatie over actuele tentoonstellingen. 11.00 Nieuws. 11.02 Stereo: lichte gram- mofoonmuziek. 11.15 Solarium: licht programma. 11.55 Mededelingen. VRIJDAG Middag: NOS: 12.00 Blik op de wereld: po pulair programma over ontwikke lingshulp. 12.30 Overheidsvoorlich ting: Uitzending voor de landbouw. 12.40 Stereo: Lichte grammofoonmu- ziek. 12.50 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nieuws. VARA: 13.11 Actuali teiten. 13.20 Stereo: Moderne orkest muziek (gr). NOS: 14.30 Uittocht, een informatief programma voor mensen die vandaag niet met vakan tie gaan. VPRO: 16.00 Nieuws. 16.02 Thuis, programma voor thuiszitten den. 16.45 Radiofilharmonisch or kest en omroeporkest: moderne mu ziek. 17.40 Informatie; achtergron den en commentaar. 17.55 Medede lingen. Avond: 18.00 Nieuws. 18.10 Opspraak: ge sproken kolom. 18.20 Hee: een pro gramma voor onvolwassenen. 19.10 Jazz-rondo. 19.30 Nieuws. 19.35 Cri terium: kunst nader beschouwd. 20.00 Jazz en Popconcert. 20.45 Projekt-onderwïjs, een Gronings mo del, gesprek. VARA: 21.00 Klassieke orkestwerken (gr.). 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Se renade in blue: licht stereo platen- programma. 23.55-24.00 Nieuws. ZATERDAG Morgen: VARA: 7.00 Nieuws, en ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Weekeind: programma voor de jeugd. VPRO: Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws. Aansluitend: Van de voorpa gina. 8.15 Z. O. 135, gevarieerd pro gramma. 10.30 Stereo: Tango-rumba orkest met zangsolisten. 11.00 Nieuws. 11.02 Stereo: Brass Band (gr). 11.25 Oosteuropese kroniek. 11.45 Klatergoud: muzikaal feuille- vrijdag Middag: VPRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Top-30: licht platenprogramma. (13.00 Nws). TROS: 14.00 Nieuws. 14.03 Lynx (of Los). AVRO: 15.00 Nieuws. 15.03 Muziek Boetiek. (16.00 Nieuws.) 17.00 Nieuws. 17.02 Radiojournaal. 17.05-18.00 Nederlandse toppers. ZATERDAG Morgen: KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Djinnge varieerd programma. (10.00 en 11.00 Nieuws.). NEDERLAND-1 KANAAL 7/29 18.50 uur. gfnw») pluimpje. 'JOURNAAL. 19.05 uur: (AVRO) DOEBIEDOE. Marianne DeLgorge, The Ohio Express en The Amen Corner. 20.00 uur: (NOS) JOURNAAL. 20.20 uur: AVRO's tele vizier. 20.4a uur: «UT MAKT1X SHOW. 41.3a uur: VOOR DE VUIST WEG. 42.45 uur: (SOS) JOURNAAL. 21.05 uur: bureau bristol. 21.55 uur: omdat ie anders is t Psychisch gestoorden in de maatschappij. 22.30 uur: ter overdenking. 22.35 uur: fNOS) JOURNAAL. BELGIË-NED. kanaal 3/10 NEDERLAND-2 KANAAL 32 18 50 uur: grsto) pluimpje. JOURNAAL. 19.05 uur- SCALA. gSyjwtawipR Voi°&EUR) YAO- 20.<Sjr nVandeIvoorkust (NOS) JOURNAAL. 4U.20 uur: oKèwoou MAc v«r Tb* p'Jf deze En-gelse supergroep. voorafgegaan e" Bojoura en David Garrick. 18.55 uur: ZANDMANNETJE 19.00 uur: de hobolos 19.30 uur: programma-overzicht 20.00 uur: journaal 20.25 uur: de nieuwe glorie Oorlogsfilm met William Holden. 22.00 uur: JOURNAAL 22.05 uur: alice in wonderland Tweede aflevering van de serie .Waarover men met spreekt' 18.35 Journaal. 18.40 Petite abeltle. 18.55 Affiches. 19.25 Tartine. 19.30 Ma sorcière bien-aimée. 20.00 Jour naal. 20.30 Les joies de la familie. 21.55 Tolstoi. 22.25 Journaal. frankrijk-rijssel 12.30 Le comte Yost er. 13.00 Journaal. 13.15 Une fem me a aimer. 18.25 Journaal. 18.30 France vacances. 19.00 Elé Magazine. 19.15 Regionaal journaal. 19.40 Eté Magazine. 20.00 Journaal. 20.30 Au théatre ce soir. 22 00 Medische uitzending. 23.00 Journaal. Nederlandse beeldhouwkunst 1964-1969 In hot Centraal Museum In Utrecht wordt van 5 september tot en met 16 november een grote tentoonstelling .Nederlandse beeldhouwkunst '64— '69' ingericht. Deze expositie heeft de bedoeling, een informatief beeld te geven van de stromingen die zich in de periode 19641969 in de drie dimensionale kunst in Nederland heblien gemanifesteerd, en de be langrijkste aspecten hiervan in een globaal overzicht te belichten. Alle stromingen zullen kwalitatief en kwantitatief worden vertegen woordigd, zowel de traditionele als de experimentele, de figuratieve en de non-figuratieve. Aan experimen ten en nieuwe materialen, zoals plexiglas, plastic en dergelijke en aan de nieuwe richtingen als pop art. op-art en situaties, zal bijzon dere aandacht worden geschonken. De term sculptuur of beeldhouw kunst wordt dan ook in de ruimste zin van het woord opgevat, namelijk in de betekenis van de drie-dimensi onale kunst. Op de expositie zullen 250 inzendin gen te zien zijn, vervaardigd uit brons, hout, steen, metaal en kunst stoffen. Ze krijgen een plaats in de gebouwen zowel als in het tuincom- Qlex van het Centraal museum. Onder de deelnemende kunstenaars zijn Krop, Andriessen, d'Hondt, Jonk, Van de Vathorst, Hekman, Couzijn, Tajiri, Maters, Spronken, Visser, Rogge, Volten, Schippers, Dekkers, Franken. Struycken, Varela, Mooy, Boezer, Bonies, Van Amen, Constant, Baljeu, Van Munster en Romijn. Er is een uitvoerige en gedocumen teerde catalogus in de maak met af beeldingen van alle geëxposeerde werken. De tentoonstelling zal een edukatieve strekking hebben en zal worden begeleid door een diaklank beeld. De bezoekers worden actief betrok ken bij de tentoongesteld^ werken (speelplastieken, bouwplastieken, kinetische objekten) en zullen bij voorbeeld in de gelegenheid wonden gesteld, met stapelelementen ter plaatse te experimenteren. Jaap Eggermont (Golden Earring) voortaan producer Jaap Eggermont, drummer van The Golden Earring en producer van de hits Spooky's Day off en Stop the machine van the Swingin' Soul Ma chine alsmede van Let the Sun Shine In van Marva Hodge, verlaat deze week de groep. De laatste maanden bleken zijn acti viteiten als drumnier van The Golden Earrings (tournee door Amerika, 26 show? in juli, een televisieshow in Engeland in augustus en opnames voor een nieuwe lp) steeds moeilijker te combineren met zijn activiteiten als producer. Beseffend, dat het tijd werd om een definitieve keus te ma ken, besloot Jaap Eggermont da grote stap te wagen en koos hij voor de productiekant van het vak. Zijn eerstvolgende producties zijn onder andere een elpee van The Swingin' Soul Machine en The Li- vin' Blues en een 'nieuwe single van Marva Hodge. De opengevallen plaats in The Gol den Earrings zal worden ingenomen door drummer Sieb Warner, ex- Motions. RADIO EN TELEVISIE Op zondag 37 juli van 19.05 tot 19.40 uur presenteert de AVRO-televisie via Nederland 3 de kijkers een do cumentaire, getiteld ,Het Veerse Meer', dat voor Zeeland als een nieuw reereatiegebied geldt en voor de internationale watersport van gro te betekenis zal zijn. De «waringen in deze afgesloten zee-arm opgedaan, zullen vooral leerzaam zijn bij in richting, stoffering en beheer van nog grotere binnenmeren achter de Deltadammen van straks. De samenstelling en regie van deze documentaire zijn in handen van respectievelijk Kees vam der Maas en Pred Hagenaar. In het programma zijn gedeelten uit interviews samengebracht die Kees van der Maas had met onder andere de heer M. J- van Poelje, voorzitten- van het beheersohap het Veerse Meer. de heer Huisman, dï- Vijf weken Salzburger Festspiele Morgen beginnen de Salzburger Festspiele, die vijf weken zullen du ren. De officiële opening zal worden verricht door de president van Oos tenrijk, Franz Jonas. Op het programma van het festival staan 32 opera-uitvoeringen, 11 to neeluitvoeringen, 35 concerten en vijf opvoeringen van het oratorium ,Rap- presentatione di anima e di corpora'. Hebert von Karajan, de artistiek di recteur van het festival, zal een uit voering van Don Giovanni leiden en het Orchestra de Paris en de Ween- se filharmonie dirigeren. Onder leiding van dr Karl Böhm, die op 28 augustus 75 jaar oud wordt, zal ,Der Rosenkavalier' worden op gevoerd, terwijl de Japanse dirigent Seji, Ozowa, Cosi fan tutte' zal lei den. Bij de traditionele opvoering van .Jedermann' werken artiesten uit tal van landen mee, onder wie Tatiana Trovanos (Amerika), Anneliese Ro- thenberg (West-Duitsland), Nicolai Ghiarov (Bulgarije) en .Christa Luawig en Gundula Janowitz (Oos tenrijk). recteur vain het Veerse Meer over financiële aspecten en internationale betekenis, B. J. F. Stijger vara de dienst waterrecreatie van de ANWB over de nationale betekenis, H. Peek, manager vara .Delta Marina' te Kort- gene, de heer J. Vogelaar van de rijkspolitie te water te Wemeldinge over de veiligheid en de burgemees ters van de .oevergemeenten' Kort- gene, Wolphaartsdijk en Arnemuï- den. Veere en Wissenkerke. T wintigpremières Gaudeamus muziekweek De internationale Gaudeamus mu ziekweek wordt dit jaar gehouden van 5 tot en met 12 september. Voor het componistenconcours, dat aan de muziekweek is verbonden, zijn 119 partituren ontvangen uit 25 landen: Nederland. Frankrijk, de Verenigde Staten, Italië, Duitsland, Zweden. Engeland, Roemenië. Argentinië, de DDR. Zwitserland. Oostenrijk. Dene marken. Joegoslavië. Tsjechoslowa- kije. Portugal, Hongarije, Australië. Brazilië, Spanje, Japan, Nieuw Zee land, Canada en IJsland. De concerten (waaronder 20 premiè res) worden gegeven in Amsterdam, Hilversum. Rotterdam en Utrecht. Medewerking aan de internationale Gaudeamus muziekweek zal worden verleend door onder andere het Utrechts Symfonie Orkest, het Radio Kamerorkest, het Omroepkoor, het Klein Omroepkoor, het Gaudeamus- kwartet, het Nederlands slagwerk ensemble, het radio blazers ensemble door het Amsterdams studenten ka merorkest- onder leiding van Jan Vriend en het orkest vara het .Mu sisch Lab' onder leiding van Ber nard: van Beurden tijdens de muziek week 1968, is dit jaar opnieuw een concert met deze amateurensem bles in het programma opgenomen. De internationale Gaudeamus mu ziekweek is georganiseerd in sa menwerking met de Nederlandse Omroep Stichting. Drie klankbeelden over echtscheiding De NOS-radio zendt op drie achter eenvolgende dagen een serie van drie klankbeelden uit, waarin uitvoe rig wordt ingegaan op de problemen van de echtscheiding tegen de ach tergrond van het voorstel voor een nieuwe echtscheïdingswet, dat minis ter Polak deze maand bij de tweede kamer heeft ingediend. Het eerste deel van de serie is te horen op maandag 4 augustus van 20.50 tot 21.30 vla Hilversum H. In deze uitzending wordt de problema tiek aan de orde gesteld, waarmee de gescheiden vrouw te maken heeft- Dinsdag 5 augustus van 9.00 tot 9.40 v.m. volgt, eveneens via Hilversum 33, het tweede deeL dat is gewijd aan de moeilijkheden, waarmee de ge scheiden man te kampen heeft. Tot slot worden op woensdag 6 augus tus van 21.30 tot 22.10 uur via Hil versum I de kinderen van geschi "a" ouders aan het woord gelaten. "Voor elke aflevering van de serie hebben de makers van het program ma zo'n vijftig personen ondervraagd. Behalve gescheiden vrouwen en man nen en kinderen van gescheiden ou ders zijn in het programma ook des kundigen te horen, zoa's de Am sterdamse advocaat mr Benno Stok vis, een bestuurslid van Dlvortlum, de vereniging voor gescheiden vrou wen en een maatschappelijk werk ster. Bij het maken van de klankbeelden ia uitgegaan van een nog weinig toe gepaste werkwijze, waarbij geen gebruikt meer wordt gemaakt van verbindende teksten, maar alleen gedeelten van de op de band opge nomen gesprekken worden gemon teerd. De interviews voor de klank beelden werden gemaakt door Hans Gobes. (ADVERTENTIE) Zeker niet die mevrouw die zich rorige week roet tófr. andere broodjes ia de vingers sneed. tno^rrfflr Alleen King Corn Koninkjes en Kornetten li X I zijn dagenlanger vers en...voorgesneden! Snij n dus nooit meer in de vingers en vraag 7 voortaan uitdrukkelijk om King Cora broodjes. (alleen King Cora kan dat zeggen) Panda reed goed door om vóór twaalf uur bij kasteel Wurrelzljl te zijn. En gelukkig slaagde hij daar in. .Uitmuntend, baaske.' prees Joris op gelucht. toen het oude gebouw in zicht kwam. .Als we te laat waren gekomen, hadden we tot de volgende volle maan moeten wachten en dat kan lang duren. Welnu dan laat ons kijken waar het topje van de langste schaduw valt en daar gaan graven.' Die schaduw reikte precies tot het stalletje van de heer Smurkela handelaar in reis-herlnneringen. ,Aha...' mompelde deze, wakker wor dend van het lawaai dat Panda's stoppende autootje maakte. .Bezoek! Zaken! Misschien is het wel een reis gezelschap. Dat is lekker voor de omzet.' Hij krabbelde overeind van zijn bed onder de toonbank en keek wat le- hij. .Ach, het is beter dan niets. En Maar Joris en Panda 3 misschien kopen ze wel veel van me.' maal niet om te kopen... FEUILLETON door JOHN ROWAN WILSON Er volgde de gebruikelijke procedure van het vaststellen vain zijn identi teit en het afleggen van de eed, Daarna werkte Symons Ln tamelijk snel tempo zijn deel van het ver hoor af. Het meeste was al in de een of andere vorm bij vorige ge tuigenverklaringen ter sprake geko men. Het voornaamste doel van de vragen was Brook als een betrouw bare getuige aan het hof voor te stellen. Dit was Samuel Francis Brook. Een ijverig student, een veel belovende jongeman, een uitzonder lijk talentvolle en int-gere research- werker. Toen hij in het begin van zijn carrière onrechtvaardig behan deld was, had hij de anoed gehad daartegen te protesteren en men had hem sindsdien op alle mogelijke ma nieren tegengewerkt. Eraan wanho pend in zijn eigen land rechtvaar dig behandeld te worden, was hij naar Amerika geëmigreerd en later was hij teruggekomen onder protec tie van professor Line. Na zijn te rugkomst was de tegenwerking op nieuw begonnen. Zijn werk aan het apparaat was gedwarsboomd en hij werd in zijn carrière belemmerd. Bij dit alles was hij rustig gebleven, niet haatdragend, hij had "het on recht geduldig verdragen. ervan overtuigd zijnde dat zijn werk ten slotte toch de waardering die het verdiende, zou krijgen. Uit Grooms kruisverhoor kwam een andere Brook te voorschijn emo tioneel onevenwichtig en zich het slachtoffer van iedereen en alles wa nend. Zoals Groom hem zag, was hij een man van de wetenschap van heel middelmatige kwaliteiten die in Amerika toevallig tegen iets was aangelopen dat in zijn kraam te pas kwam en waaruit hij. door er op een sluwe wijze publ'iciteit aan te geven, zoveel mogelijk voordeel wil de halen. Een zwakke man, volko men beheerst door Line die hem door vleierij en overredingskracht tot een overschatting van zijn werk had ge bracht en hem daarna meegesleept had in een conflict met Gilling, dat zijn werkelijke oorsprong niet had in een of onder onvervalst weten- gevestigd gezag. Zelfs terwijl hij zich gepikeerd voelde door wat Groom trachtte te suggereren, moest Brook toegeven dat er in het door de advocaat opgeroepen beeld toch ook wel iets van waarheid stak. De ze schijnbaar niet met elkaar in overeenstemming te brengen mensen, de Brook van Symons en de Brook van Groom, waren twee verschillen de spiegelbeelden van dezelfde per soonlijkheid. Hg was er rich hee! goed van bewust dat er een zwakke en opportunistische kant aan zijn karakter was. waardoor hij opzet telijk niet met Line had geargumen teerd toen deze te enthousiast over het apparaat werd. waardoor hij zich voorgehouden had dat dit de beste kans was om zich een grote naam te verwerven, en dat het dwaas zou zijn rich die kans door al te grote voorzichtigheid te doen ontgaan. Een kant van zijn karakter waar door hij de steun van een groot mam zo opwindend had gevonden dat hij bereid was onaangename feiten over het hoofd te zien. althans x*oor het ogenblik, En kon hij beweren dat hij slechts eervolle redenen had ge had toen hij die feiten tenslotte on der ogen had gezien en er met ihne over had gesproken gen of Line wel in hart en nieren Of het om eens heel eerlijk te zijn. omdat hij het gevoel had dat hij met meer bij Line in de gunst stond en dat deze zich van hem had afgewend? Zou den zijn huidige twijfels zo moeilijk te onderdrukken rijn geweest als Line hem was blijven vleien Maar zelfs nu kon hij.zioh toch niet als een echte schurk zien. De waar heid was dat hij held noch genie was, hij was een verlegen man met een vrouw en twee kinderen en geen eigen inkomen. Hij bezat macht noch invloed. Binnen de beperkingen van zijn karakter en positie was hij een achtenswaardig man. Dat waren ze misschien allemaal Gilling, Line, Maxfieta. Trimble, de minister. Allen achtenswaardige mannen... .En nu, dr Brook, zou ik de brief van professor Line met u willen doornemen. Want tenslotte' Groom keek Brook heel ernstig aan .bent u hier de deskundige. Het gaat om uw apparaat. De jury ls natuurlijk erg verlan gend uw mening te horen over be paalde beweringen met betrekking tot dat apparaat'. (Wordt vervolgd) toe» he6 ik bé510- tem, m als ik ooit levenpont1 kwam, ik me vee zou houden van de mensen daae in de 60s5en H3 Itt veede en 6eluk6badu-^ den en niets zaime van was veedeovew.' pe0- fn.fl TOS. beee in veed65naam hl et, N QVEeTCHALBi" WaS ISM vergeet niet, patik je geholpen hes 1 ifl/t omdaaeteco- 1 I' MÊM" (I (yan onze kunstredactie) ««(allen mensen bewegen zlcli als SR ,1 pe toeschouwers Kijken aarze- taj'ora zkh ,ieen' Len Jon»en met inn "en blijven hem fixeren. Z not allowed to travel without Kirt' I,It »M.70nder pas- t rnlTon') zegt hij. ,1 ni not Cri travel without a passport' Htakf hot van aUe kanten vanuit de BWSal riet men hetzelfde: ogen Hlkoi in ogen. ,1'm not allowed to Sb my clothes off' (,1k mag mijn Emm 'niet uittrekken'). Terwijl (le Ent de blik van de man gevangen St begint hij zicli langzaam uit Even later staat er een fcradi» now', het meest revolutio- Juire stak van het .Living Theatre', begint. nr. werden de eerste de beste keer wij .Paradise now' opvoerden ge presteerd. Wij liepen zonder kleren de straat op, dat mocht met m New Hjvai' zegt de Nederlandse actri- m san'dv Huguenot-van der Linden, «a? aanleiding van de botsingen, li»'regelmatig tijdens hun tournee Amerika met politie en publiek ïatsvonden. De arrestatie ln New ferea is er de oorzaak van dat men j.Vew York avond-aan-avond onder w* wakend oog van een veertigtal «voenöe agenten moet spelen. De it-oê kennismaking van .Living The- JK' sinds Vier jaar met New York 1® op een teleurstelling uit. De eer- dag al werd de hele groep uit lat hotel gezet. ,De Amerikanen von- din ons haar te lang en onze out- paste niet in de gezapige sfeer het hotel'. Dezelfde ochtend orat ion! er door hen op straat een ras- ia;el. Leroy. eera der neger-acteurs na de groep, liep met het drieja ar» blanke jongetje David uit de 'pap naar buiten. Enkele vrouwen feanen hysterisch te krijsen: ,Kid- aping.... een neger gaat er met La blank jongetje vandoor'. In een jaar ogenblikken is de hele straat r&okkeerd. Met moeite kunnen Le- - David zich bevrijden uit de werken'. En: .Amerika is gevaarlijk. In him agressie tegen langharigen weten de mensen vaak niet meer hoe ze moeten reageren'. Ondanks de slechte ervaringen met het grote Amerikaanse publiek blijft het .Living Theatre' geloven in het positieve van de mens, de wereld. De tournee wordt voortgezet in een bus met donkere ruiten, waarin te voren een toilet en een koffiema chine zijn geplaatst. Op het program ma stonden nog steden zoals Boston. Chicago en San Francisco. De leden van de groep zijn ervan overtuigd, dat de mensen zich nauwelijks be wust zijn van wat er om hen heen gebeurt. ,De mensen leven in een we reld, die alleen uit zwart en wit be staat. Het witte mogen ze wel zien. maar het zwarte wordt hun onthou den. De maatschappij bepaalt, wat je wel en wat je niet moet doen. Houd je je niet aan de regels, dan ben je een out-cast". Monsterachtig Het beeld van de wereld, dat Frank Hoogeboom zelf schept, met oorlog, armoede en geweld, kan hem in het geheel niet bekoren: ,Het gevecht, de oorlog, daarin vindt men nog enig contact met elkaar. Vechten is de meest monsterachtige vorm van com municatie. Waarom gaat men niet met elkaar naar bed. Ik bedoel: waarom heeft men alleen contact met elkaar als het op vechten aan- Brooklyn Ook een avond in een theater in de «ijk Brooklyn; waar veel leden van de negerorganisatie Black Panthers verblijven, spreekt boekdelen over hun moeilijkheden. Tijdens de opvoe- van .Paradise now' wordt Ju- Melina tot vier keer toe ver kracht. Steve raakt in een dermate hooglopende ruzie verzeild, dat het hem bijna zijn leven kost. Het pu bliek is door het dolle heen. Frank Hoogeboom en Sandy: .Para dise now' brengf de mensen aan het denken, Het spel wordt ineens wer kelijkheid en de meeste mensen kun nen een dlreote confrontatie niet ver komt. Wij zijn toch eikaars vijan den niet?' ,Wij zijn eigenlijk geen acteurs', zegt Sandy Huguenot. .Wij zijn gidsen. We proberen de mensen bepaalde dingen duidelijk te maken. Het ls toch te gek, dat iedereen maar door blijft gaan. alsof er niets om hen heen gebeurt. Het lijkt alsof men is ingeslapen. Niemand denkt, waarom mag dat niet van de maatschappij'. Instrument Wanneer we met het drietal over .toneel' praten, wordt er hard ge lachen. .Toneel, iedereen speelt mo menteel toneel. De mens is toch een instrument geworden van een ander, de kerk, de staat en ga maar door. Het zijn rituelen en dogma's, die de mensen zelf in het leven hebben ge roepen. In Amerika ontmoet je de verwende mens, ook hier wil men al leen sociale zekerheid. Iedereen wil bezitten. Maar het bezit heeft niets met .leven' te maken. Het is een schijnzekerheid, waarmee men door het leven gaat'. De leden van het .Living Theatre' mand heeft geld. We hebben het niet nodig. En ach, wat betekent geld? Het heeft toch geen enkele waarde De oorlog in Vietnam is nog steeds aan de gang. In Biafra lijdt men honger, zelfs het geld is niet in staat een einde aan deze mensonwaardi ge situaties te maken'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 13