Industrievestiging België goedkoper Amsterdamse effectenbeurs K. v. K. WEST-NOORD-BRABANT 3; Improvisatie spreekt ondernemers wel aan nieuws ONDERZOEK NAAR LUCHT VERVUILING GEVRAAGD Minimumprijs apnels en peren Minder export vein Indonesië naar Nederland SHELL CURACAO: DUURTETOESLAG I OP PENSIOEN EEG WIL UITSTEL BELASTING VERLAGING 1* «KT* M vo°'-dSt *ar Tariefsverhoging bejaardenhuizen door wetswijziging Uitkering ineens voor Grafische cao Kleuter verdronken Commissie Zeevervoer' OESO: MASSALE OPKOMST CONTAINER VERVOER KENMERK VAN 1968 STERKE GROEI wereldvloot Helikopterproef beëindigd Limburgse ouders willen schoolgeld niet meer betalen MANNENMODE UIT ITALIË Broekpakken en doorkiikjes bij' Marv Quant '69 De dood op de weg Waar zijn onze schepen? ZATERDAG 19 JULI 1969 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT rder. AMSTERDAM (ANP) De te kortkomingen van het regionaal- economisch beleid in Nederland komen duidelijk naar voren in de provincie Noord-Brabant, zegt het jaarverslag 1968 van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Westelijk Noord-Brabant. De ka mer tekent hierbij aan dat men in dit landsdeel wordt geconfronteerd met twee verschillende soorten «sternen van regionaal-economi sche politiek. 1 Voor de ondernemer die belangstelling I leeft voor een vestiging in dit gebied maakt het betrekkelijk weinig uit of (lij zijn vestigingsplaats zal kiezen Koora-België of Zuid-Nederland, rijn belangrijke verschillen in omvang en aard van de faciliteiten die in Bel de en Nederland kunnen worden ge hanteerd ter ondersteuning van de regi- k onaal-economische ontwikkeling. Daar- naast is de organisatorische aanpak er anbct Elsevier en Focus binnenkort samen HAARLEM (GPD) De Haarlemse nüzeversniaatsehappij Focus NV, die vakliteratuur on het gebied van dc fo tografie uitgeeft, zal binnenkort opgaan in het Elsevierconcern. De fusiebespre- kingen zijn in het laatste stadium ge komen. Naar de directeur van .Focus', ie heer D. Boer, meedeelde kan over enkele dagen een gezamenlijk eommu- nioué worden venvacht, waarin de con- icqnenöes van het samengaan worden uiteengezet. BFIfilË ZF.T SPOFD ACHTFR AUTOWEG E 39 GBLEEN (GPD) Van Belgische zij de wil men alles in het werk stellen om de afbouw van de autosnelweg E39 van Lummen bij Hasselt tot aan de Nederlandse grens (Elsloo-Kerensheide- klaverblad) eerder gereed te krijgen. Aanvankelijk plande "men dat deze ont brekende schakel in deze internationale m'oweg in 1973 klaar zou moeten zijn. I Gisteren echter deelde ons een woord- voerder van het Belgische ministereie van openbare werken "te Brussel mee dat men thans als streefdatum medio 1972 heeft gesteld. Wanneer de Belgen zich aan deze toezegging houden dan impli ceert d'.t dat alle verkeer van Aken. Heerlen en de oostelijke mijnstreek een half jaar eerder via de E39 rechtstreeks naar Antwerpen kan rijden. NIEUW SYSTEEM VOOR PRIÏZEN OLIEPRODUKTEN DE-V HAAG (ANP) Overleg tnssen het ministerie van economische zaken en de industrie en handel in aardolie- prodnkten heeft ertoe geleid dat een uiemr systeem van zogenaamde maxi maal toelaatbare prijzen voor oliepro- dokten zal worden ingevoerd. Hel oude systeem, gebaseerd op de TI S Gulf-no- terïngen, dat tot 5 juni 1967 van kracht Is geweest en tijdelijk werd vervangen door een systeem van prijstoeslagen corresponderend met extra-kosten ver oorzaakt door liet conflict in het Mid den-Oosten, zal vervallen. uitvoering van de regionaal-economische politiek in België minder perfectionis tisch en daardoor soepeler dan in Ne derland. De mogelijkheden tot verant woorde improvisatie, die het bedrijfs leven zo sterk aanspreken, komen in het Belgische systeem beter tot hun recht. Daarbij komt dat men het heeft aangedurfd de know-how en de rela ties van het bankwezen over een zo'n breed mogelijk front sn het faciliteiten- beeld te integreren. De ondernemer kan hierdoor naar vrije keuze en goed voor gelicht door zijn bankrelatie zijn geëi gende plaats zoeken in het systeem, dat de overheid voor de stimulering van de economische groei heeft geschapen, al dus de Kamer van Koophandel en Fa brieken voor westelijk Noord-Brabant. AAI STERDAM (ANP) Twee lenen van gedeputeerde staten van Noord- Holland, Saar Boerlage en H. de Nie (psp), hebben naar aanleiding van een gecoiistateerde ongunstige trend van de luchtverontreiniging in het Noord- zeekanaalgebïed eind 1968 en de eerste drie maanden van dit jaar, aan dit col lege gevraagd, of het bereid is een on derzoek te doen instellen naar de weers omstandigheden van deze winter en met name of deze de uitzonderlijk hoge luchtverontreïnigingscijfers hebben ke nen veroorzaken. In het verslag van de centrale coördi natiecommissie luchtverontreiniging Noordzeekanaalgebied werd het name lijk hoogst onwaarschijnlijk gevonden, dat de ongunstige trend zou zijn ver oorzaakt door <ïe intoedrijfstelling van de mobiloil raffinaderij. Aannemelijker werd geacht dat het meterologisohe con dities zijn geweest. DEN HAAG (ANP) Met ingang van maandag 21 jnli treedt een nieuwe minimumprijsregeling in werking voor (ADVERTENTIE) snoep lekker en gezond kwaliteitslekkernijen SCHIPHOL (ANP) De leider van de Indonesische delegatie voor de economi sche besprekingen met Nederland lieer Thajeb, is vrijdagmorgen vroeg van Schiphol naar Genève vertrokken Samen met de economische, adviseur Adiwoso vertelde hij vlak voor zijn vertrek, dat van Nederlandse zijde een ietwat teleurstellend resultaat is gecon stateerd ten aanzien van de normale handelsontwikkeling tussen beide lan den. Met name is de export van Indo nesië naar Nederland nogal teruggelo pen. Van Indonesische zijde is daarvoor de verklaring gegeven, dat als gevolg van de grote afstand en het gesloten Suez- kanaal de transportkosten Indonesië verhinderen het hoofd te bieden aan de scherpe concurrentie der zoveel dichter bij Nederland gelegen Afrikaanse lan den. Gepoogd zal worden om het komen de jaar de aandacht van de grote Ne derlandse warenhuizen te vestigen op het Indonesische kunstnijverheidsarGkel als nieuwste en toch al klassiek gewor den export-produkt. Aan het nijpende gebrek aan schepen in Indonesië kan nog maar nauwelijks iets worden ge daan. De Indonesische delegatie had gehoopt op gemakkelijke kredieten bij de aankoop van schepen in Nederland maar de Nederlandse scheepsbouwindus- tire floreert zelf naar het schijnt nog niet voldoende om zich die weelde te kunnen permitteren. lerlandse veiliugen. Deze re geling gaat uit van het Centraal Bu reau van de Tuinbouwveilingen. Ze geldt tot nader order en voor alle aangeslo ten veilingen. De minimumprijs voor appelen is vast gesteld op 15 cent per kg maar voor de rode rassen, die met name worden renoenid is de ophoudprijs 10 cent per g. Bij eventuele doordraai op deze prijzen mogen enkel de verwerkende industrieën de appelen nog kopen en ROTTERDAM (GPD) De heer dan gelcu een ophoudprijs ya.n 6 cent Goedkoop Dzn heeft rich per 1 juli uit WIJZIGING ORGANISATIE STRUCTUUR BIJ VEROLME (Van onze correspondent) per kg. De teler krijgt in dit geval de werkelijke opbrengst uitbetaald. Indien ook de verwerkende industrie geen in teresse heeft, wordt het produkt uit de narkt genomen. De teler krijgt, dan ;een vergoeding. Er zal dit jaar een .effing worden ingehouden van 50 cent per 100 kg van alle op de veilingen aangevoerde appelen, met uitzondering van kroet- en valappelen, en de appelen die doordraaien zonder dat de teler er vergoeding voor krijgt. De heffing bestemd voor het voeren van reclame ■oor het appels eten. de financiering vam de termijnhandel en het inlopen van het tekort van voorgaande jaren. De minimumprijs voor peren is vastge steld op 6 cent per kg. De verwerkende industrieën mogen echter kopen tot 3 cent per kg. Bij doordraai van het pro dukt krijgt de teler geen vergoeding uitbetaald. Ook van de in het komende seizoen op de veilingen aangevoerde •eren zal een heffing worden mgehou- len van 50 cent per 100 kg. Deze hef fing is bestemd voor het financieren van de termijnhandel en voor het inlopen Laatsgenoemde extra-kosten bestaan nu'van het grote tekort van het produlc- ïog' alleen uit. de extra-vrachtkosten veroorzaakt door de vaart om de Kaap. Doordat deze langere route om de Kaap tot de normale vërvoersroute is gewor den kan ook het systeem van prijstoe- «a?en vervaUen. Het nieuwe maximum- prijzensysteem zal in afwijking van het oude voornamelijk gebaseerd zijn op de doorgaans lagere Europese marktnote- Hierdoor wordt bereikt dat voor «wetland relevante ontwikkelingen be ter dan tot nu toe in het maximum- tnjzensysteem tot uitdrukking komen. Daar op het ogenblik de prijsregeling gentelis vastgelegd in de priizenbe- Rtókking goederen en diensten 1969 zal liet nieuwe prijshewakingssysteem pas I Qjrerking treden wanneer deze bë- Knikfcng wordt ingetrokken dan wel •- J asdamg wordt gewijzigd dat ze geen be-, thans bij de tweede knino. wnmenng meer vormt voor de inwer- ling is, er door komt. Door «sgtreimg. zo heeft het ministerie van ging in de arbeidswet I economische zaken meegdeeld. J WILLEMSTAD (ANP) Het pemsi- I wnfonds van de Shell Curacao NV heeft ttteepdeeld dat vanaf 1 juni een duurte- f 67 °P pensioenen van 3 of 6 pet raankelijk van de datum waarop het pjJioen is ingegan, zal worden toege- «*fl. voorts is, vooruitlopend op de par- ■«nenta'.re behandeling van eën wets- Bgnrerp tot wijziging van de integra- 7-en bepalingen van de algemene ou- «raomsverzekering. de integratie be perkt tot 2 pet per dienstjaar. BRISSEL (ANP)t- Hot jongste kwar- tMloverzicht van de Europese eoinmis- rpIP'T ",e economische toestand van de een nitstel van de verla- Jrtpj" inkomstenbelasting, die in Ne- indmb kV0Tr 1 jan»ari is voorzien. De volgens het verslag dot land so I aan, evenwicht in do Ne.ler- In h» tot °P zekere hoogte imrnikm?nr gewerkt, door de sterke uitgaan V<ln dC overl'eidsl»egroting Zienmltnd Z0U zicb deFhalve een aan- om Til ^mspamin= moeten getroosten saven ™,^rTin, van de overheidsuit- fen achterh u'v Ï9£?- als in 1970 te ,a" nemri» J de nominale toe- L?,n hel bru,-° nationaal pro- ^aatre-eEna^UYC, fbegr°tingspolitieke de sociale el te verwachten, dat hamdelmgenP*nnf$0bU bun loonondeu zillion kt;" ',n. 19,0 de gematigdheic tenfonds peren van het Centraal Bureau van de veilingen dat in het vorig sei zoen is ontstaan. HAARLEM (GPD) Nieuwe verhogin gen van dp verzorgingstarieven voor ziet de Nederlandse federatie van be- ardenzorg, als het wetsvoorstel, dat behanjle- en wijzi- -an 1919 wordt ond- en nachtdienst voor jeugdig per soneel onder dc 18 jaar verboden. Ouder personeel zal die diensten moeten gaan overnemen of er zal tot uitbreiding moeten worden overgegaan. Zowel verzwaring van dienst voor ou der personeel als uitbreiding zal van in vloed zijn op de tarieven. De verzwaring leidt tot overwerk en noodzaakt tot het uitkeren van onregelmatigheidstoeslagen die vooral een rol spelen als straks de arbeidsinspectie niet langer toestaat dat. bepaalde diensten aaneengesloten wor den verricht (weekeinde). De federatie erkent dat betere arbeidsvoorschriften en een duidelijker rechtspositieregle ment voor het personeel zullen leiden tot een meer adequate bejaardenzorg, maar vreest anderzijds de gevolgen voor de verzorgingprijzen. die toch al aan de hoge kant zijn. AMSTERDAM (ANP) Werknemers die vallen onder de cao voor het gra fisch bedrijf, de cao voor de chefs of de cao voor het administratief personeel in het grafisch bedrijf krijgen per 1 augustus een uitkering-Ineens van 1 pot. Dit hebben werkgevers- en werknemers organisaties in het grafisch bedrijf be sloten overeenkomstig het SER-advies. Voor chefs en technisch personeel be draagt de uitkering 1 pet van 56 maal het weekloon over de week van 28 juli tot en met 2 augustus 1969 Admini stratief personeel krijgt 1 pet van 13 maal het maandloon over juli 1969, al dus een mededeling van liet centraal bureau voor de grafische bedrijven in Nederland. AMSTERDAM (ANP) Door onbe kende ooraaal. is donderdag de twee- en een half jarige kleuter P. Mulder uit Amsterdam in het water aan de Slo- terweg ten-echt gekomen en verdronken. De moeder trof het kind, enkele minuten nadat ze het miste, levenloos in de sloot aan. do dagelijkse leiding van liet Verolme- concern teruggetrokken. De heer Goed koop blijl't als algemeen adviseur aan het concern verbonden. Dit wordt gemeld in een communiqué over de vernieuwde, reeds door Cornells Verolme zelf aangekondigde, organisa tiestructuur van Verolme Verenigde Scheepswerven NV. De structuurveran dering is ingevoerd om. zoals in het schrijven wordt gezegd', een grotere slagkracht en een grote efficiency vani intern. het geheel te bereiken'. Ten behoeve [industrie van het produktiebeleid wordt de acti- scheepvaar viteit van het Vero'.me-concern gesplitst Ban"-:- en in drie groepen: nieuwbouw, reparatie Handel enz en andere activiteiten. Algemeen Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN". Amsterdam (ANP) Londen 8.68%8.6014: New York 3.63%—&63%: Montreal 3.36%— 3.36%: Parijs 73.08%—'73.13%; Brussel 7.23%—7.24'.4: Frankfort 91.121491.1714: Stockholm 70.30'4 —70.35',4: Zürich 84.44—84.49; Mi laan 57.84%57.89'.;: Kopenhagen 48.27 '448.32',4Oslo 50.87(4— 50.92',:,; Wenen 14,08(4—14.09'4; Lis sabon 12.81(4—12.83. STILLE MARKT Het viel n:et te verwachten dat de effecten beurs vrijdag veel bedrijvigheid zou laten zien. Het feit aal New York donderdag de aanvankelijke koersstijging is teruggelo pen werd te Amsterdam als een slecht teken opgevat. Het wachten is eerst op de goede afloop van het maanavontuur de mogelijke reactie die dit kan hebben op de beurs van Wallstreet. Maar dan men wachten tot dinsdag, want maandag tigt het Amerikaanse bedrijfsleven stil blijven de beurzen in de Verenigde Staten gesloten wegens wat men noemt Partici pation Day. dat Is dag van medeleven met de astronauten. Er kwam aan het Beurs plein vrijdag van de handel dan ook niet veel terecht. De belangstelling was gering en berichten met enige stimulerende Invloed ontbraken. Zelfs de internationale concerns gaven nig stof tot bespreking. De tendens merendeels licht gedrukt, waarop echter Unilever, In navolging van Wallsttreet, een uitzondering maakte. Unilever noteerde 104.90. tegen een vorige slotkoers van 104.10. Philips was prijshoudend op 63.60, Hoog ovens moest iets van de donderdag behaalde winst afstaan. Kon, Olie was in stille hole een halve gulden lager- Heine- ken was zwakker gedisponeerd en de fusie partners AKU en KZO waren nauwelijks prijshoudend. Dit alles speelde zich ,af bij zeer geringe omzetten. overige afdelingen hadden een bijzon- rustig aanzien. Deli moest een gulden geven evenals HVA maar Amsterdam Rubber handhaafde het vorige peil. scheepvaart heerste een verdeelde stem ing. Van Ommeren wist de stijging niet •ort te zetten Kon. Boot liet een betere houding zien. De Nederlandse staatsfond- wisten zich vrij goed te handhaven de 7'A pet lening deed 100A- In de tweede periode kwam er niet veel ndering in het verloop van de markt. De Internationale fondsen behielden hun kalme aspect zonder grote fluctuaties Phi lips ging naar f 63, Unilever naar f 105 en Kon Olie bleef 170.40. AKU kwam iets boven 126 uit, KZO onderging een lichte reactie. Deli trok aan tot 60.60 en HVA verbeterde tot 72%. KLM liep op van 196 tot 202 De scheepvaartmarkt was voor fondsen wat beter, vooral voor Kon Boot. die 3(4 punt aantrok Onder de lokale fondsen waren de koers- i verbeteringen in de meerderheid. Opval lend was de stijging van f 3.80 voor ABN en van f 1.60 voor de EMS. De koers van de Ind Mij Zutohen met een laatste note ring van 358. paste zich aan bij het door Tnt.ernat.io uitgebrachte bod van 450 pet. Voorts zag men hogere koersen voor Braat. Simotl de Wit, Buehrrnann Tetterode, Nu- tricia. Krasnapolski, Bensdorp. Van Ber- kel. Dikkers. Jongeneel. Ned. kabel. Naeff en Netarn. De assurantiewaarden bleven erg rustig evenals de Tapijtfondsen wi Desscaux onveranderd was en Bergoss terug liep van 524 tot 519'4. De Bred er o fondset waren iets zwakker en men zag ook lagen noteringen voor Fokker. Wereldhaven. Ba taafse aanneming en de VNU Vrijdag was de inschrijving voor twee le ningen en we! voor de f 100 min 7'= pc' Bank voor Nederlandse Gemeenten me: een uitgiftekoers van 98. en f 9 min 8:: net congregatie van St-Joannes de Deo tegen 100 pet,. Bij informatie bleek dat voor beide uitgiften 'de belangstelling redelijk niet overweldigend genoemd mocht worden In de 2e periode was er aanbod in Albert Heijn op 177 laten. KLM ging terug r OBLIGATIES Staatsleningen Ned 66-1 7 Ned "66-2 1 Ned "69 7 Ned '68 6(4 Ned '68 8(4-2 Ned '67 6'4 Ned 65-1 5% Ned 64-1 5(4 Ned '58 4'4 Ned '59 4(4 Ned 60-1 4'4 Ned I 4(4 N Staff "47 3(4 Ned '54-1-2 3'4 Ned '55-1 3(4 Ned "37 3 Grootboek "46 3 N DoU '47 3 Bank- i kredietwezen BvNG '57 6 91 BvNG "58-'59 «'4 79 '4 BvNG '66-1 7 94% BvNG 67-1-2 6% 90% BvNG '68-1-2 6% 90.^ BvNG.'65-1 544 85% BvNG '58 5(4 86% BvNG "64 5% 82% Byptheekbanken Fr. Gr DW 6 85 5 Fr. Gr DU 4>4 76% West NO 3(4 64 Handel, ndustrel en c BP '66 7(4 93 KZK '65 6 90(4 N Gas 'J '68 6% 90% Pgem '57 6 91 Pgem '64 6 88 b R.rijn pijpl 5% 924 Scholt H '63 4% 83 KLM '68 7 92% KIA1 4'4 34% Converteerbare obligatie* GehLZ. 4% 85% 85% Hoogovens 5% 92(4 92% Meelfabr 6(4 S0'4 90% Rljn-Schelde 7'4 92% Wyers '68 6% 87 ACTIEVE AANDELEN Amst. Rubb. HVA-mljen ver AKU Dell Ml] e Heineken Hoogovens c Kon Zout Org Philips gem bez Unilever c Dordt Petr. idem pref. Kon. Petr. HAL KLM KNSM Ned. Stv. Ommeren c Rott. Lloyd Scheepv. Unle 3 26JO 61.30* 170.40 105.40 101.60 141.10 63.104 104.90 NIET-ACTfEVE AANDELEN Belegglngsmljen Alg. Fond# bez 1220 1215 Converto 920 925 Holland Fund 620 624 Nefo Berkel Pat. Blljdetm. W. Bola Bors Wehry Eredero'a b Bufcnn T Bijenkorf e Calvé c Carp» garen Cent Suiker Cur Hand. MIJ Elsevier Fokker Ford Ned. Furness Gazelle rtjw. Geld v pap Geld Tleler.s Gist Brocades Grinten v d. Gruyter 8 cpr Hero Cons. Hoek's Mach. Ilolec Holl Beton Homburg Hoogenboscb Hoogenstr. Indola tnterlaa tnlernatlo Kemo Corset Kempen en Beg KN Papier KV Tapijt Lindeteve* Lijempf «3% 181 141% Tb Martjnen Thorn. Dr Verbl Trlcotbest Udenhout llnlkap 543 550 Unilever 6 cp 559 560 Veneco 732 b 714 b Ver Machine 1 86% 85 Ver Touw I 403 407 Vlhamlj 130 130 Vredest R. 535 536 Wereldhaven I 430 478 Wessanen Wyers Ind. 3 70 AO 106 I 94% 95 AO 95.30 Mijnbouw en petroleum Btllltoa 2e e 162.50 162.50 90 90.70 240AO 241.50 214.50 215.50 Lijn i Gel 105 Premleleningen Rolinco Unltas 517 525 UtlUco 118.80 119 Europafonds 520 525 Eurunlon 1283 1295 Valeurop 722 722 Bank-, krediet- en verz.wezcD Alg Bank Ned. 275 279.80 AMEV 130.50 130.20 Amrobank 59 53,50 Delta verz.groep 385% 385(4 Nat. Ned. 1000 936 Ned. MidstD. 106.30 107 50 Slavenburg 201 202 Handel, lodnstrte enz. Alb Heljn 185 185 Anist_ Droogd 74(4 74 b Ballast-Nedam G 89.10 90.50 Bensdorp Int 157 b 168 b Bergh en Jurg. 176 b 180 Mee'fab NB Mees Bouw 87 I Mosa 293 Muller Co nb 335 Naarden 669 Ned Exp paplei ::o Ned KabeJ 303 Van Nelle 404 Netarn 102 b Norit 9; Nutrlcla 345 Nijverd-tea Cate 34 b Overz. Gas 37.50 Pakhoed H. 96 Pal the 65 Philips gem.bez 23.20 Pietersen Co 93 Pont hout Verklaring: gedaan en bieden; gedaaD --S-helde Mij Schokbeton Scholt Honig Simon de Wit Stokvis St. «p. Twente 1—laten; d— 81.J 167% :ao Can Pac. Inland Nat. Gas Int. Nickel Shell Oil VERENIGDE STATEN American Enka American Motor» Am Tel en Tel Anaconda Atchls Top Bethl Steel Chrysler Cities Service Columbia Gas Consol Electr. Dow Chem. 1 Eastman Kodak Ford Motor Gen Elec. Gen Motors Int Tel en Tel Kennecott Nat Distill. Pennsylv Rrd. Radio Corp. Republic Steel Shell Oil S perry Rand Standard Brands 13% 36 26(4 Un Pac Rr. US Stee) Westlngh. Elec. 1 Woolwortb 1 69-59 gr 21-22.23; t— e* dlv. 42% 42% 5914 b 36(4 ANP-CBS BEUR'MNDICES. 134.3 113.0 116.4 schepen met een gezamenlijke tonnage van 90 miljoen brt, 65 procent hiervan betrof olietankers en 25 procent sche pen voor het vervoer vam gestorte la ding of gemengde la.dimg. De opdrach ten voor de bouw van containerschepen zijn bijna even groot in omvang als die voor lijnschepen en conventionele wilde vaartschepem. De tendentie schepen van steeds grotere afmetingen te bouwen blijft bestaan: er werd een groot aantal opdrachten gegeven \oor de bouw van olietankers van meer dan '200.(100 brt, in 1968 kwa- men twee olietankers van nieer dan Dat is een van de belangrijkste ont- 325.000 brt in de vaart, wikkelingen waarop de commissie .Zee vervoer' Van de OESO in haar vijftien de jaarverslag wijst. Het verslag be handelt vraagstukken die in 1968 en mogelijk begin 1969 van zeer groot be lang waren. Uit de cijfers over 1968 blijkt dat in da* jaar zowel het ver voer van droge vracht als van ruwe olie aanzienlijk zijn toegenomen, respectie velijk met 7,5 en 9 procent. PARIJS (ANP) De massale komst; van het containervervoer op de. Noordatlantischo route was kenmerkend 1968. Begin 1969 werd ook begon- met containerdiensten op de route Europa - Australië. In de loop van 1969 zal het containervervoer ook zijn intrede doen op andere routes, waardoor de ca paciteit van liet containervervoer met ten minste 40 procent zal toenemen. Wereldvloot De wereldkoopvaardijvloot is in 1968 met bijna zeven procent toegenomen, (het hoogste groeipercentage sinds 1958) tot ongeveer '200 miljoen brt. De vloot van Japan, Liberie, Noor wegen en de Soivjet-Unie hebben aanzienlijke toenemingen te zien ge- Het totale aantal schepen in aanbouw of in bestelling is meer dan 11 procent groter dan in 1967 (een record). In februari 1969 had men over de gehele wereld opdrachten voor de bouw van DEN HAAG (ANP) Zowel in de winterperiode als in de proefperiode die- op 15 juni j.l. begon, is vveining of geen beroep op de door de koninklijke lucht macht voor hulpverlening aan verkeers slachtoffers tor beschikking gestelde he likopters gedaan. Na overleg tussen de ministeries van sociale zaken en volksgezondheid en van defensie is derhalve besloten de proefneming per 18 juli te beëindigen. Tijdens de eerste proefperiode van drie maanden in de afgelopen winter zijn de helikopters slechts vijf maal gealar meerd. In verband met weersomstan digheden konden zij hierbij vier maai worden ingezet en vervoerden daarbij één ernstig gewonde. In de overige drie gevallen bleek vervoer per ambulance mogelijk. In de tweede proefperiode die thans wordt beëindigd is geen enkele maal om helikopterassistentie verzocht. Consumentenorgaan tevreden over minimumbroodprijs DEN HAAG (GPD) In tegenstelling tot de Nederlandse bakkerijstichting, is het consumenten contact orgaan wel te vreden met de regeling inzake de mi nimum broodprijs, die eind deze maand voor 33 gemeenten ingaat. ,De verlan gens van de consument zijn, zij het op indirecte wijze gehonoreerd', aldus woordvoerder van hei contactorgaan, vooral omdat er mogelijkheid is direct ontheffing te verlenen tot een prijs van 65 cent. SITTARD (GPD) Ruim vierduizend Limburgse ouderparen, waarvan een zoon part-time onderwijs op de lts ont vangt, kregen vrijdag een verzoek in de bus om het schoolgeld van zestig gul den niet te betalen. De centrale actiegroep van de KWJ, die zich al langer tegen de wijze van part time onderwijs verzet, schrijft in deze brief onder andere: dat het onbiLldjk is dat de werkende jongeren voor de kos ten van dit onderwijs moeten opdraaien. Vooral gezien de matige opieidingskan- sen die er voor de werkende jongeren bestaan- Een woordvoerder van de actiegroep zei gisteren: ,Dit schoolgeld is voor het eerst verleden jaar opgelegd. Voor die tijd draaide het zaakje ook zonder schoolgeld. Waarom nu wel? De actie groep heeft de brief ook gestuurd aan de minister van onderwijs. ROME (GPD) Omdat de man nenmode over de gehele wereld be langrijker wordt, zorgde de we reldbekende Italiaanse kleermaker Angelo Litrico voor de opening van de Romeinse modemarathon. Litrico. zoon van een arme Siciliaanse visser, die in 1962 met wat geleend op goed geluk naar Rome kwam, hoort op~het ogenblik tot de rijkste mannen van Italië en zou zich best een grotere zaak kunnen permitteren, maar hij is er van overtuigd dat de vips het prettig vinden om in een klein winkel tje geholpen te worden. Bij zijn beste Wanten president Nixon, president Pom pidou. prins Philip, pnns Bernhard en paus Paulus komt hij trouwens thuis. .Er gaat wel wat in je om' bekende Litrico gisteren. Als je als arme jon gen geboren bent en je stapt nu. zoveel jaar later, in je auto met een centime ter en een stalenboek om bij de paus de maat van een nieuw zomergewaad op te meten. Zit Litrico bij de paus altijd aan wil vast, voor zijn protane klanten geeft hij de komende winter de voorkeur aan mineraal-blauw. kaneelbruin, duifgrijs en leem groen. Litrïeo's col berts zijn er voor overdag wat kor ter op geworden. Van de dubbel- knoops jasjes zijn de revers zó breed, dat de bovenste punten tot aan de arminzet reiken. De mouwen van de jasjes lopen bij de manchetten iets wijd uit en zijn gegarneerd met vier knopen. De pantalonpijpen, cLe Litrico voor de zomer vrij wijd maakte, zullen in de ko mende winter weer wat smaller worden. De fameuze Romeinse kleermaker koos ongeveer tien centimeter brede dassen, die hij zijn dressmen over hun pastel- kleurige overhemden liet dragen. De onvervalste marechaussee-jas meta- symetrische slu-iting en geruite, met zwarte zijde afgebieste smokings, wa ren de opvallendste nieuwtjes uit zijn collectie. LONDEN (GPD) Mary Quant heeft de herfstmode '69 van haar Ginger Group gelanceerd. Alles in liet teken van broek, broek, zien, zien. Hier en daar is nog wel een jurkje te bekennen, soms zelfs nog wel een ondoorzichtig, maar ln hoofd zaak draait het toch wel om broek- en tuniekpakken. liefst in doorkijkversie. Hoofdzaak, bij welk kledingstuk dan ook. is echter weL dat er niets onder gedragen mag worden. Dan is het pas goed in. Het gehéel trekt weer een beetje meer naar de jaren dertig. Compleet met uni-sexhoeaen-, vrijwel het enige on doorzichtige van de collectie EIBERGEN (ANP) In het ziekenhuis te Enschede is vrijdagmiddag de 22- jarige scheepswerlctuigkundigë J. Dijk man uit Eibergen overleden aan de ver wondingen die hij *s ochtends opliep tij dens een verkeersongeval. Bij de Wolfsberg te Groesbeek vrijdagmiddag de 23-jarige H. B. uil Nijmegen bij een verkeersongeval om het leven gekomen. De jongeman bol ste met zijn personenauto in een bocht van de weg op een tegemoetkomende vrachtauto met aanhanger geladen met antraciet. LUNTEREN (ANP) De 22-jarige bromfietser J. van de Lageniaat uit Lunteren is vrijdagnacht op de Barne- veldseweg in zijn woonplaats tegen eer personenbusje gebotst. Hij overfeed tij dens het transport naar het Juhana- ziekenhuis in Ede. De man reed niet op het rijwielpad, maar, aldus getuigen, zigzaggend over de rijweg. ROTTERDAM (ANP) In het Dijkzigtziekenhuis te Rotterdam is het 6-jarige jongetje R. de Bruin overleden aan de verwondingen, die hij op 6 juni bij een verkeersongeluk had opgelopen. Hij werd op die dag in de Pretorialaan aangereden door een personenwagen, toen hij plotseling een zebrapad opliep. ABBEKERK 16 le Rotterdam ABIDA 16 750 ra n v Barbados n Curagao ACILA 17 te Curacao ACMAEA 16 146 m nno v Soerabaja ADONIS 37 te Alexandrië A3.AMAK 16 25 m n v Finisterre n Rotterdam ALCHIBA 35 300 m zw v Kaap Verdische EiL n Salvador ALIOTH p 17 Salvador 2 Santos ALKE5 16 240 m x v Kaap Verdische Eil. n Las Palmas ALUDRA 17 v New York tl Rotterdam AMELAND 16 700 m nno s Fernando Noronlia n Trinidad AMMON 17 te Paramaribo AMSTELMOLEN 17 te Port Elisabeth AMSTELSTAD 13 v Ancona Las Palmai ANGOLAKUST 16 50 m zw v Porto Rico n Bathurst ANNENKERK 17 te Bremen AXTILLA CAPE 17 170 m w v Penaag ARCA 37 v Pucta Cardon n Rotterdam ARCHIMEDES 16 te Rotterdam ARENDSKERK 16 425 m ono v St Helena n Kaapstad ARTEMIS 16 v Miami n ATLANTIC STAR 16 170 m ono v Kaap Race n New York ATTIS 36 40 m nw v Lissabon n Hamburg ATYS 18 te Saigon verw. AVEDRECHT 16 300 m w v Saban 2 n Perz. Golf BALI 16 300 m n v St Helna BALONG 17 te Marseille BARENDRECHT '.R 210 ra nw v Manial n Okinawa BATJAN 37 v Buenaven tura n Guayaquil BATU 16 250 ra o v Kaap d Goede Hoop n Genua BA WE AN 16 580 m zw v Azoren n Montreal BINTAXG 16 240 m wzw v Bermuda n Amsterdam BOVENKERK 16 660 m o v Ascension n Bilbao CALAMARES 18 v Cristobal n Charleston CHEVRON ARNHEM 16 450 m nno v St Helena n Prz. Golf CHEVRON MADRID 17 65 :n zw v Eastlondon n Savons CHEVRON NAPELS p 13 Socrota n Saint John CAMEROENKUST 16 200 ra nw v Bermuda n Port au CAMPHUYS 17 v Shuaiba n Mukalla CAPILUNA 16 520 m ono v Socrota n Genua CAPISTERIA 16 600 m ono v Ascension CARCHESTER 18 t z v Ierland n Manchester CARTAGO 18 te Port Antonla CERES 17 v Bunaventura n Willmstad CHARIS 18 te Santo Do mingo CHEVRON DELFZIJL 16 te Rotterdam CHEVRON EINDHOVEN 38 v Cristobal n Bajo Grande CHEVRON ROTTERDAM 16 330 ni wzw v Azoren n Philadelphia CHIRON 17 v La Gcalra n Guanta CINULIA 16 520 m ozo v Bermuda n Stanlow COCCINELLE 19 le Le Havre verw DALLIA 16 260 m zw v Walvisbaai n Mna al Anmaöi DAPHNE 18 te Bonnv DELTADRECHT 16 120 m nw v Port Etlenne n Rotterdam DIADEMA 15 380 m v Bombay n Singapore DI.VTELDIJK 16 540 m ono v Brmuda n Antwerpen DOELWIJK 16 240 m nnw v Dakar n Perz Golf DUIVENDRECHT 17 v New Orleans n Tilbury EEMHAVEN 17 te Santos EEMSTROOM 17 v Quebec n Rotterdam ENGELINA BROERE 17 te Poole ESSO AMSTERDAM 17 v Philadelphia n Porto La Cruz FARMSUM 16 140 m zo v Kaap d Goede Hoop n Burnside FOREST HILL 37 540 m z v Bombay n Mena FOREST LAKE p 17 Pannarnakaaaal n Anchorage GEERTJE BUISMAN '.7 te GEESTLAND 17 v Dominica n Preston GLORIA MARIS pass 16 Varne n Bilbao GORREDIJK 17 v Charleston n Miami GRAVELAND 16 1311 m w v Tenerlfe GULF HOLLANDER 17 940 m wzw v Djakarta n Mena GULF ITALIAN 16 540 m wnw v Bombay n Whangarei GULF SWEDE p 17 Kaap PaLmas n Cabinda HERMES 18 te 3ei'.ze HOLLANDSDUIN 36 260 m zw v Walvisbaai n Dakar HOUTMAN 16 165 JASON 17 te St John JOHANNES FRANS 17 rede Buchanan KALYDON 18 te Panama KARA 17 te Willemstad KARIMATA 19 te Singapore verw. KATELYSIA 13 te Singapore KELLETIA 15 98 m w v Sabang n Perz Golf KENIA 18 te Mirl KHASIELLA 16 65 m no v Nicaragua n Punta Cardon KIEI.DRECHT 37 460 m nno v Socotra n Kaapstad KLOOSTERDIJK 16 300 m zzo v New York n Le Havre KONINGSWAARD 36 HO m zzo v Rio de Janeiro n Buenos Aires KOPIOKELLA 18 te Pulo Sambu verw. KOSSMATELLA 16 300 m ozo v Colombo n Singa pore KOUDEKERK 16 200 m wzw v Reilnion n Barcelona KREBSIA 13 te Honululu KREON 17 v Port of Spain n Bridgetown KRYPTOS 36 450 m nw Finisterre n Thameshaven KYLIX 16 900 ra w v Singapore LAARDERKERK 15 60 D LÈENDE'RT BRÓERF. ".6 te Bi'.lingham LEIDERKERK 36 150 m wnw v Lissabon n Hamburg LEUVELLOYD 18 te Tahiti LOVELLIA 17 v Hamburg n Mena al Ahmadi LYCAON 19 te Djakarta LIONWOF JUDAH 17 v Genua n Assab MAASLLOYD 17 75 m wnw v Walvisbaai MADISOXLLOYD 26 470 m zzo Bermuda n Rotterdam MARATHON 18 te Maracaibo MARNELLOY'D 27 v Keelung n San Fra:-.:l:Co MEDON '.6 "25 m nw v Aruba n Houston MEERDRECHT 35 115 m zzw v Freetown n Kaapstad MERWEHAVEN 16 40 m nnw v Le Havre n R'dam MUNTTOREN 18 te Guayaquil NAESS COURIER 16 60 m o v Bermuda n Tampa NEDER EEMS 16 300 m nnw v Nabal n Kaapstad NEDER ELBE 17 te Portland NEDER LEK 17 te Bremen NEDER RHONE pass Mauritius n Singapore NEDER RIJN 36 460 m zzw o v Abidjan n Bilbao NEDER WAAL 17 540 m Z v Ceylon n Pensng NEDER I.1NGE 16 960 m zo v Hallfax n Duinkerken NEDER WESER 18 te Duba! NUSHABA 16 v Beiroet n Izmir ONDINA 17 v Punta Cardon n Portland Malno ONOBA 18 dw Wight n Thameshaven OSSENDRECHT 16 200 at nw v Flores Azoren n Cristobal OUWERKERK 16 300 m ïlO v Beira n Bahrein ORANJE NASSAU 17 v Barbados n Punta Delgada PHILIDORA 17 te Goteborg PHILINE 18 te Tripoli PHILIPPIA 18 ts Tranmore verw POELDIJK 16 500 m r.o v Bermuda n Vera Cruz PRINSES EMILIA 37 te Beyrouth PRINSES MARIA 18 te Chicago PRINSES MARGRIET 18. te La Gualra RANDFONTEIN 18 te East London ROCHAB 16 70 m nnw v Villano n Casablanca RONDO 16 950 m w v Luanda n Kaapstad ROTTE 16 750 m zw v Acapulco ROTTERDAM 7 v Bermuda n New York SCHELDELLOYD 16 510 ra w v Walvisbaai n Barcelona SCHELPWIJK 16 105 ra zo v Colombo n Perz. Golf SCHERPEXDRECHT !6 30 m o v Masira n Mauritlu» SHIEKERK 16 45 m zzw V Dakar n Singapore SCHOUWEN 16 510 m zo v Ceylon n Kaapstad SEPIA 16 65 m zw v Kp Blanc n Thameshaven SEROOSKERK 17 te Hamburg SIMONSKERK 16 660 m o v Asension n Tenerlfe SKADI 16 500 m zw ta Flores Azoren n SLOTERKERK 16 940 ra O v Mombasa n Penang STAD VLAARDINGEN 26 79 m «r v Algiers n Ploce STEVEN 16 20 m z v Malaga n Genua STRAAT CHATHAM 17 v Bangledi n Penang STRAAT COLOMBO 18 te Colombo STRAAT FREETOWN 18 te Kaapstad STRAAT FUSHIMI 18 te Kaapstad STRAAT LEMAIRE 18 v Melbourne n Sydney STRAAT LUANDA 18 te Singapore STRAAT MAGELHAEN 17 t.a. Freetown STRAAT RIO 16 SCO m no v Cocos eil. n Durban STR.AAT VAN DIEMEN 16 680 m z v Colombo n Durban STREEFKERK 17 v Antw. n Rotterdam TANAHAIQ 16 43 m ono r Port Elizabeth n R'dam TARA !6 50 m ozo v Victoria THUREDRECHT 17 ta Chimbote TJIBAXTJET 16 360 m ono v Mombasa n Port Swettenham TJIBODAS 16 100 ca s v Madagaskar n Hongkong TRITON 16 v Sunw Is n Duinkerken ULYSSES 6 650 ra o v Martinique n Georgetown VALKEN3URG 17 100 ra w v Bishiprocfc n Cristobal VI AN A 16 30D ra zzo v Halifax n Montreal VISCOUNT 16 Westerschelde n Antwerpen WAALEKERK 17 v Adelaide n Fremantle WALCHEREN 16 180 m zw v Canarisehe eiL n Rio de Janeiro WATERLAND 16 260 m wzw v Walvisbaai n Kaapstad WESTERTOREN 17 v Sewaren n Curasao WIELDRSCHT 17 v Barl WILLEMSKERK 16 315 m ozo v Durban n Kaapstad WISSEKERK 37 te Kaapstad WITMARSUM 18 v Breraer- haven n Hamburg WOSNSDRECHT IS 30 m wzw v Makassar n Cebu ZONXEKERK 17 v Tanga n Zanzibar ZUIDERKERK 18 te Lourenco Marques HOOG EN LAAG WATER 20 juli Vlissingen Terneuzen Zierikzee Hansweert Wemeldinge 21 juli Vlissingen Terneuzen Zierikzee Hansweert Wemeldinge -f NAP - NAP uur cm uur cm uur cm uur cm 5.23 199 17.41 190 11.40 161 5.55 214 18.10 206 0J.5 216 12.12 172 6.44 149 18.50 129 0-08 174 12.22 129 188 6.30 230 18.44 221 0.46 230 12.42 7.06 178 19.20 156 0-32 193 12.40 144 uur cm uur cm uur cm uur cm 5.58 190 18.21 181 0J.4 198 12.17 156 6.29 206 18.50 198 0.45 210 12.47 167 124 7.18 147 19.27 127 0.46 169 13.05 7.01 223 19.21 213 1.16 224 13.15 184 7.40 174 19.56 154 1.03 187 13.15 137

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 23