Industrievestiging
België goedkoper
Amsterdamse effectenbeurs
K. v. K. WEST-NOORD-BRABANT
3;
Improvisatie spreekt
ondernemers wel aan
nieuws
ONDERZOEK
NAAR LUCHT
VERVUILING
GEVRAAGD
Minimumprijs
apnels en peren
Minder export vein
Indonesië naar
Nederland
SHELL CURACAO:
DUURTETOESLAG
I OP PENSIOEN
EEG WIL
UITSTEL
BELASTING
VERLAGING
1* «KT* M vo°'-dSt *ar
Tariefsverhoging
bejaardenhuizen
door wetswijziging
Uitkering ineens
voor Grafische cao
Kleuter verdronken
Commissie Zeevervoer' OESO:
MASSALE OPKOMST CONTAINER
VERVOER KENMERK VAN 1968
STERKE GROEI
wereldvloot
Helikopterproef
beëindigd
Limburgse ouders
willen schoolgeld
niet meer betalen
MANNENMODE
UIT ITALIË
Broekpakken en
doorkiikjes bij'
Marv Quant '69
De dood op de weg
Waar zijn onze schepen?
ZATERDAG 19 JULI 1969
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
rder.
AMSTERDAM (ANP) De te
kortkomingen van het regionaal-
economisch beleid in Nederland
komen duidelijk naar voren in de
provincie Noord-Brabant, zegt het
jaarverslag 1968 van de Kamer
van Koophandel en Fabrieken voor
Westelijk Noord-Brabant. De ka
mer tekent hierbij aan dat men in
dit landsdeel wordt geconfronteerd
met twee verschillende soorten
«sternen van regionaal-economi
sche politiek.
1 Voor de ondernemer die belangstelling
I leeft voor een vestiging in dit gebied
maakt het betrekkelijk weinig uit of
(lij zijn vestigingsplaats zal kiezen
Koora-België of Zuid-Nederland,
rijn belangrijke verschillen in omvang
en aard van de faciliteiten die in Bel
de en Nederland kunnen worden ge
hanteerd ter ondersteuning van de regi-
k onaal-economische ontwikkeling. Daar-
naast is de organisatorische aanpak er
anbct
Elsevier en Focus
binnenkort samen
HAARLEM (GPD) De Haarlemse
nüzeversniaatsehappij Focus NV, die
vakliteratuur on het gebied van dc fo
tografie uitgeeft, zal binnenkort opgaan
in het Elsevierconcern. De fusiebespre-
kingen zijn in het laatste stadium ge
komen. Naar de directeur van .Focus',
ie heer D. Boer, meedeelde kan over
enkele dagen een gezamenlijk eommu-
nioué worden venvacht, waarin de con-
icqnenöes van het samengaan worden
uiteengezet.
BFIfilË ZF.T SPOFD
ACHTFR AUTOWEG E 39
GBLEEN (GPD) Van Belgische zij
de wil men alles in het werk stellen
om de afbouw van de autosnelweg E39
van Lummen bij Hasselt tot aan de
Nederlandse grens (Elsloo-Kerensheide-
klaverblad) eerder gereed te krijgen.
Aanvankelijk plande "men dat deze ont
brekende schakel in deze internationale
m'oweg in 1973 klaar zou moeten zijn.
I Gisteren echter deelde ons een woord-
voerder van het Belgische ministereie van
openbare werken "te Brussel mee dat
men thans als streefdatum medio 1972
heeft gesteld. Wanneer de Belgen zich
aan deze toezegging houden dan impli
ceert d'.t dat alle verkeer van Aken.
Heerlen en de oostelijke mijnstreek een
half jaar eerder via de E39 rechtstreeks
naar Antwerpen kan rijden.
NIEUW SYSTEEM
VOOR PRIÏZEN
OLIEPRODUKTEN
DE-V HAAG (ANP) Overleg tnssen
het ministerie van economische zaken
en de industrie en handel in aardolie-
prodnkten heeft ertoe geleid dat een
uiemr systeem van zogenaamde maxi
maal toelaatbare prijzen voor oliepro-
dokten zal worden ingevoerd. Hel oude
systeem, gebaseerd op de TI S Gulf-no-
terïngen, dat tot 5 juni 1967 van kracht
Is geweest en tijdelijk werd vervangen
door een systeem van prijstoeslagen
corresponderend met extra-kosten ver
oorzaakt door liet conflict in het Mid
den-Oosten, zal vervallen.
uitvoering van de regionaal-economische
politiek in België minder perfectionis
tisch en daardoor soepeler dan in Ne
derland. De mogelijkheden tot verant
woorde improvisatie, die het bedrijfs
leven zo sterk aanspreken, komen in
het Belgische systeem beter tot hun
recht. Daarbij komt dat men het heeft
aangedurfd de know-how en de rela
ties van het bankwezen over een zo'n
breed mogelijk front sn het faciliteiten-
beeld te integreren. De ondernemer kan
hierdoor naar vrije keuze en goed voor
gelicht door zijn bankrelatie zijn geëi
gende plaats zoeken in het systeem, dat
de overheid voor de stimulering van de
economische groei heeft geschapen, al
dus de Kamer van Koophandel en Fa
brieken voor westelijk Noord-Brabant.
AAI STERDAM (ANP) Twee lenen
van gedeputeerde staten van Noord-
Holland, Saar Boerlage en H. de Nie
(psp), hebben naar aanleiding van
een gecoiistateerde ongunstige trend van
de luchtverontreiniging in het Noord-
zeekanaalgebïed eind 1968 en de eerste
drie maanden van dit jaar, aan dit col
lege gevraagd, of het bereid is een on
derzoek te doen instellen naar de weers
omstandigheden van deze winter en
met name of deze de uitzonderlijk hoge
luchtverontreïnigingscijfers hebben ke
nen veroorzaken.
In het verslag van de centrale coördi
natiecommissie luchtverontreiniging
Noordzeekanaalgebied werd het name
lijk hoogst onwaarschijnlijk gevonden,
dat de ongunstige trend zou zijn ver
oorzaakt door <ïe intoedrijfstelling van
de mobiloil raffinaderij. Aannemelijker
werd geacht dat het meterologisohe con
dities zijn geweest.
DEN HAAG (ANP) Met ingang
van maandag 21 jnli treedt een nieuwe
minimumprijsregeling in werking voor
(ADVERTENTIE)
snoep lekker en gezond
kwaliteitslekkernijen
SCHIPHOL (ANP) De leider van de
Indonesische delegatie voor de economi
sche besprekingen met Nederland
lieer Thajeb, is vrijdagmorgen vroeg
van Schiphol naar Genève vertrokken
Samen met de economische, adviseur
Adiwoso vertelde hij vlak voor zijn
vertrek, dat van Nederlandse zijde een
ietwat teleurstellend resultaat is gecon
stateerd ten aanzien van de normale
handelsontwikkeling tussen beide lan
den. Met name is de export van Indo
nesië naar Nederland nogal teruggelo
pen.
Van Indonesische zijde is daarvoor de
verklaring gegeven, dat als gevolg van
de grote afstand en het gesloten Suez-
kanaal de transportkosten Indonesië
verhinderen het hoofd te bieden aan de
scherpe concurrentie der zoveel dichter
bij Nederland gelegen Afrikaanse lan
den. Gepoogd zal worden om het komen
de jaar de aandacht van de grote Ne
derlandse warenhuizen te vestigen op
het Indonesische kunstnijverheidsarGkel
als nieuwste en toch al klassiek gewor
den export-produkt. Aan het nijpende
gebrek aan schepen in Indonesië kan
nog maar nauwelijks iets worden ge
daan. De Indonesische delegatie had
gehoopt op gemakkelijke kredieten bij
de aankoop van schepen in Nederland
maar de Nederlandse scheepsbouwindus-
tire floreert zelf naar het schijnt nog
niet voldoende om zich die weelde te
kunnen permitteren.
lerlandse veiliugen. Deze re
geling gaat uit van het Centraal Bu
reau van de Tuinbouwveilingen. Ze geldt
tot nader order en voor alle aangeslo
ten veilingen.
De minimumprijs voor appelen is vast
gesteld op 15 cent per kg maar voor
de rode rassen, die met name worden
renoenid is de ophoudprijs 10 cent per
g. Bij eventuele doordraai op deze
prijzen mogen enkel de verwerkende
industrieën de appelen nog kopen en ROTTERDAM (GPD) De heer
dan gelcu een ophoudprijs ya.n 6 cent Goedkoop Dzn heeft rich per 1 juli uit
WIJZIGING ORGANISATIE
STRUCTUUR BIJ VEROLME
(Van onze correspondent)
per kg. De teler krijgt in dit geval de
werkelijke opbrengst uitbetaald. Indien
ook de verwerkende industrie geen in
teresse heeft, wordt het produkt uit de
narkt genomen. De teler krijgt, dan
;een vergoeding. Er zal dit jaar een
.effing worden ingehouden van 50 cent
per 100 kg van alle op de veilingen
aangevoerde appelen, met uitzondering
van kroet- en valappelen, en de appelen
die doordraaien zonder dat de teler er
vergoeding voor krijgt. De heffing
bestemd voor het voeren van reclame
■oor het appels eten. de financiering
vam de termijnhandel en het inlopen
van het tekort van voorgaande jaren.
De minimumprijs voor peren is vastge
steld op 6 cent per kg. De verwerkende
industrieën mogen echter kopen tot 3
cent per kg. Bij doordraai van het pro
dukt krijgt de teler geen vergoeding
uitbetaald. Ook van de in het komende
seizoen op de veilingen aangevoerde
•eren zal een heffing worden mgehou-
len van 50 cent per 100 kg. Deze hef
fing is bestemd voor het financieren van
de termijnhandel en voor het inlopen
Laatsgenoemde extra-kosten bestaan nu'van het grote tekort van het produlc-
ïog' alleen uit. de extra-vrachtkosten
veroorzaakt door de vaart om de Kaap.
Doordat deze langere route om de Kaap
tot de normale vërvoersroute is gewor
den kan ook het systeem van prijstoe-
«a?en vervaUen. Het nieuwe maximum-
prijzensysteem zal in afwijking van het
oude voornamelijk gebaseerd zijn op de
doorgaans lagere Europese marktnote-
Hierdoor wordt bereikt dat voor
«wetland relevante ontwikkelingen be
ter dan tot nu toe in het maximum-
tnjzensysteem tot uitdrukking komen.
Daar op het ogenblik de prijsregeling
gentelis vastgelegd in de priizenbe-
Rtókking goederen en diensten 1969 zal
liet nieuwe prijshewakingssysteem pas
I Qjrerking treden wanneer deze bë-
Knikfcng wordt ingetrokken dan wel •-
J asdamg wordt gewijzigd dat ze geen be-, thans bij de tweede knino.
wnmenng meer vormt voor de inwer- ling is, er door komt. Door
«sgtreimg. zo heeft het ministerie van ging in de arbeidswet
I economische zaken meegdeeld.
J WILLEMSTAD (ANP) Het pemsi-
I wnfonds van de Shell Curacao NV heeft
ttteepdeeld dat vanaf 1 juni een duurte-
f 67 °P pensioenen van 3 of 6 pet
raankelijk van de datum waarop het
pjJioen is ingegan, zal worden toege-
«*fl. voorts is, vooruitlopend op de par-
■«nenta'.re behandeling van eën wets-
Bgnrerp tot wijziging van de integra-
7-en bepalingen van de algemene ou-
«raomsverzekering. de integratie be
perkt tot 2 pet per dienstjaar.
BRISSEL (ANP)t- Hot jongste kwar-
tMloverzicht van de Europese eoinmis-
rpIP'T ",e economische toestand van de
een nitstel van de verla-
Jrtpj" inkomstenbelasting, die in Ne-
indmb kV0Tr 1 jan»ari is voorzien. De
volgens het verslag dot
land so I aan, evenwicht in do Ne.ler-
In h» tot °P zekere hoogte
imrnikm?nr gewerkt, door de sterke
uitgaan V<ln dC overl'eidsl»egroting
Zienmltnd Z0U zicb deFhalve een aan-
om Til ^mspamin= moeten getroosten
saven ™,^rTin, van de overheidsuit-
fen achterh u'v Ï9£?- als in 1970 te ,a"
nemri» J de nominale toe-
L?,n hel bru,-° nationaal pro-
^aatre-eEna^UYC, fbegr°tingspolitieke
de sociale el te verwachten, dat
hamdelmgenP*nnf$0bU bun loonondeu
zillion kt;" ',n. 19,0 de gematigdheic
tenfonds peren van het Centraal Bureau
van de veilingen dat in het vorig sei
zoen is ontstaan.
HAARLEM (GPD) Nieuwe verhogin
gen van dp verzorgingstarieven voor
ziet de Nederlandse federatie van be-
ardenzorg, als het wetsvoorstel, dat
behanjle-
en wijzi-
-an 1919 wordt
ond- en nachtdienst voor jeugdig per
soneel onder dc 18 jaar verboden. Ouder
personeel zal die diensten moeten gaan
overnemen of er zal tot uitbreiding
moeten worden overgegaan.
Zowel verzwaring van dienst voor ou
der personeel als uitbreiding zal van in
vloed zijn op de tarieven. De verzwaring
leidt tot overwerk en noodzaakt tot het
uitkeren van onregelmatigheidstoeslagen
die vooral een rol spelen als straks de
arbeidsinspectie niet langer toestaat dat.
bepaalde diensten aaneengesloten wor
den verricht (weekeinde). De federatie
erkent dat betere arbeidsvoorschriften
en een duidelijker rechtspositieregle
ment voor het personeel zullen leiden
tot een meer adequate bejaardenzorg,
maar vreest anderzijds de gevolgen voor
de verzorgingprijzen. die toch al aan de
hoge kant zijn.
AMSTERDAM (ANP) Werknemers
die vallen onder de cao voor het gra
fisch bedrijf, de cao voor de chefs of de
cao voor het administratief personeel
in het grafisch bedrijf krijgen per 1
augustus een uitkering-Ineens van 1 pot.
Dit hebben werkgevers- en werknemers
organisaties in het grafisch bedrijf be
sloten overeenkomstig het SER-advies.
Voor chefs en technisch personeel be
draagt de uitkering 1 pet van 56 maal
het weekloon over de week van 28 juli
tot en met 2 augustus 1969 Admini
stratief personeel krijgt 1 pet van 13
maal het maandloon over juli 1969, al
dus een mededeling van liet centraal
bureau voor de grafische bedrijven in
Nederland.
AMSTERDAM (ANP) Door onbe
kende ooraaal. is donderdag de twee-
en een half jarige kleuter P. Mulder
uit Amsterdam in het water aan de Slo-
terweg ten-echt gekomen en verdronken.
De moeder trof het kind, enkele minuten
nadat ze het miste, levenloos in de sloot
aan.
do dagelijkse leiding van liet Verolme-
concern teruggetrokken. De heer Goed
koop blijl't als algemeen adviseur aan
het concern verbonden.
Dit wordt gemeld in een communiqué
over de vernieuwde, reeds door Cornells
Verolme zelf aangekondigde, organisa
tiestructuur van Verolme Verenigde
Scheepswerven NV. De structuurveran
dering is ingevoerd om. zoals in het
schrijven wordt gezegd', een grotere
slagkracht en een grote efficiency vani intern.
het geheel te bereiken'. Ten behoeve [industrie
van het produktiebeleid wordt de acti- scheepvaar
viteit van het Vero'.me-concern gesplitst Ban"-:- en
in drie groepen: nieuwbouw, reparatie Handel enz
en andere activiteiten. Algemeen
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN".
Amsterdam (ANP)
Londen 8.68%8.6014: New York
3.63%—&63%: Montreal 3.36%—
3.36%: Parijs 73.08%—'73.13%;
Brussel 7.23%—7.24'.4: Frankfort
91.121491.1714: Stockholm 70.30'4
—70.35',4: Zürich 84.44—84.49; Mi
laan 57.84%57.89'.;: Kopenhagen
48.27 '448.32',4Oslo 50.87(4—
50.92',:,; Wenen 14,08(4—14.09'4; Lis
sabon 12.81(4—12.83.
STILLE MARKT
Het viel n:et te verwachten dat de effecten
beurs vrijdag veel bedrijvigheid zou laten
zien. Het feit aal New York donderdag
de aanvankelijke koersstijging is teruggelo
pen werd te Amsterdam als een slecht
teken opgevat. Het wachten is eerst op de
goede afloop van het maanavontuur
de mogelijke reactie die dit kan hebben
op de beurs van Wallstreet. Maar dan
men wachten tot dinsdag, want maandag
tigt het Amerikaanse bedrijfsleven stil
blijven de beurzen in de Verenigde Staten
gesloten wegens wat men noemt Partici
pation Day. dat Is dag van medeleven met
de astronauten. Er kwam aan het Beurs
plein vrijdag van de handel dan ook niet
veel terecht. De belangstelling was gering
en berichten met enige stimulerende Invloed
ontbraken.
Zelfs de internationale concerns gaven
nig stof tot bespreking. De tendens
merendeels licht gedrukt, waarop echter
Unilever, In navolging van Wallsttreet, een
uitzondering maakte. Unilever noteerde
104.90. tegen een vorige slotkoers van 104.10.
Philips was prijshoudend op 63.60, Hoog
ovens moest iets van de donderdag behaalde
winst afstaan. Kon, Olie was in
stille hole een halve gulden lager- Heine-
ken was zwakker gedisponeerd en de fusie
partners AKU en KZO waren nauwelijks
prijshoudend. Dit alles speelde zich ,af bij
zeer geringe omzetten.
overige afdelingen hadden een bijzon-
rustig aanzien. Deli moest een gulden
geven evenals HVA maar Amsterdam
Rubber handhaafde het vorige peil.
scheepvaart heerste een verdeelde stem
ing. Van Ommeren wist de stijging niet
•ort te zetten Kon. Boot liet een betere
houding zien. De Nederlandse staatsfond-
wisten zich vrij goed te handhaven
de 7'A pet lening deed 100A-
In de tweede periode kwam er niet veel
ndering in het verloop van de markt.
De Internationale fondsen behielden hun
kalme aspect zonder grote fluctuaties Phi
lips ging naar f 63, Unilever naar f 105 en
Kon Olie bleef 170.40. AKU kwam iets
boven 126 uit, KZO onderging een lichte
reactie. Deli trok aan tot 60.60 en HVA
verbeterde tot 72%. KLM liep op van 196
tot 202 De scheepvaartmarkt was voor
fondsen wat beter, vooral voor
Kon Boot. die 3(4 punt aantrok
Onder de lokale fondsen waren de koers-
i verbeteringen in de meerderheid. Opval
lend was de stijging van f 3.80 voor ABN
en van f 1.60 voor de EMS. De koers van
de Ind Mij Zutohen met een laatste note
ring van 358. paste zich aan bij het door
Tnt.ernat.io uitgebrachte bod van 450 pet.
Voorts zag men hogere koersen voor Braat.
Simotl de Wit, Buehrrnann Tetterode, Nu-
tricia. Krasnapolski, Bensdorp. Van Ber-
kel. Dikkers. Jongeneel. Ned. kabel. Naeff
en Netarn. De assurantiewaarden bleven erg
rustig evenals de Tapijtfondsen wi
Desscaux onveranderd was en Bergoss terug
liep van 524 tot 519'4. De Bred er o fondset
waren iets zwakker en men zag ook lagen
noteringen voor Fokker. Wereldhaven. Ba
taafse aanneming en de VNU
Vrijdag was de inschrijving voor twee le
ningen en we! voor de f 100 min 7'= pc'
Bank voor Nederlandse Gemeenten me:
een uitgiftekoers van 98. en f 9 min 8::
net congregatie van St-Joannes de Deo tegen
100 pet,. Bij informatie bleek dat voor beide
uitgiften 'de belangstelling redelijk
niet overweldigend genoemd mocht worden
In de 2e periode was er aanbod in Albert
Heijn op 177 laten. KLM ging terug r
OBLIGATIES
Staatsleningen
Ned 66-1 7
Ned "66-2 1
Ned "69 7
Ned '68 6(4
Ned '68 8(4-2
Ned '67 6'4
Ned 65-1 5%
Ned 64-1 5(4
Ned '58 4'4
Ned '59 4(4
Ned 60-1 4'4
Ned I
4(4
N Staff "47 3(4
Ned '54-1-2 3'4
Ned '55-1 3(4
Ned "37 3
Grootboek "46 3
N DoU '47 3
Bank-
i kredietwezen
BvNG '57 6 91
BvNG "58-'59 «'4 79 '4
BvNG '66-1 7 94%
BvNG 67-1-2 6% 90%
BvNG '68-1-2 6% 90.^
BvNG.'65-1 544 85%
BvNG '58 5(4 86%
BvNG "64 5% 82%
Byptheekbanken
Fr. Gr DW 6 85 5
Fr. Gr DU 4>4 76%
West NO 3(4 64
Handel, ndustrel en c
BP '66 7(4 93
KZK '65 6 90(4
N Gas 'J '68 6% 90%
Pgem '57 6 91
Pgem '64 6 88 b
R.rijn pijpl 5% 924
Scholt H '63 4% 83
KLM '68 7 92%
KIA1 4'4 34%
Converteerbare obligatie*
GehLZ. 4% 85% 85%
Hoogovens 5% 92(4 92%
Meelfabr 6(4 S0'4 90%
Rljn-Schelde 7'4 92%
Wyers '68 6% 87
ACTIEVE AANDELEN
Amst. Rubb.
HVA-mljen ver
AKU
Dell Ml] e
Heineken
Hoogovens c
Kon Zout Org
Philips gem bez
Unilever c
Dordt Petr.
idem pref.
Kon. Petr.
HAL
KLM
KNSM
Ned. Stv.
Ommeren c
Rott. Lloyd
Scheepv. Unle
3 26JO
61.30*
170.40
105.40
101.60
141.10
63.104
104.90
NIET-ACTfEVE AANDELEN
Belegglngsmljen
Alg. Fond# bez 1220 1215
Converto 920 925
Holland Fund 620 624
Nefo
Berkel Pat.
Blljdetm. W.
Bola
Bors Wehry
Eredero'a b
Bufcnn T
Bijenkorf e
Calvé c
Carp» garen
Cent Suiker
Cur Hand. MIJ
Elsevier
Fokker
Ford Ned.
Furness
Gazelle rtjw.
Geld v pap
Geld Tleler.s
Gist Brocades
Grinten v d.
Gruyter 8 cpr
Hero Cons.
Hoek's Mach.
Ilolec
Holl Beton
Homburg
Hoogenboscb
Hoogenstr.
Indola
tnterlaa
tnlernatlo
Kemo Corset
Kempen en Beg
KN Papier
KV Tapijt
Lindeteve*
Lijempf
«3%
181
141%
Tb Martjnen
Thorn. Dr Verbl
Trlcotbest
Udenhout
llnlkap
543 550 Unilever 6 cp
559 560 Veneco
732 b 714 b Ver Machine 1
86% 85 Ver Touw I
403 407 Vlhamlj
130 130 Vredest R.
535 536 Wereldhaven I
430 478 Wessanen
Wyers Ind. 3
70 AO
106 I
94%
95 AO 95.30
Mijnbouw en petroleum
Btllltoa 2e e 162.50 162.50
90 90.70
240AO 241.50
214.50 215.50
Lijn
i Gel
105
Premleleningen
Rolinco
Unltas 517 525
UtlUco 118.80 119
Europafonds 520 525
Eurunlon 1283 1295
Valeurop 722 722
Bank-, krediet- en verz.wezcD
Alg Bank Ned. 275 279.80
AMEV 130.50 130.20
Amrobank 59 53,50
Delta verz.groep 385% 385(4
Nat. Ned. 1000 936
Ned. MidstD. 106.30 107 50
Slavenburg 201 202
Handel, lodnstrte enz.
Alb Heljn 185 185
Anist_ Droogd 74(4 74 b
Ballast-Nedam G 89.10 90.50
Bensdorp Int 157 b 168 b
Bergh en Jurg. 176 b 180
Mee'fab NB
Mees Bouw 87 I
Mosa 293
Muller Co nb 335
Naarden 669
Ned Exp paplei ::o
Ned KabeJ 303
Van Nelle 404
Netarn 102 b
Norit 9;
Nutrlcla 345
Nijverd-tea Cate 34 b
Overz. Gas 37.50
Pakhoed H. 96
Pal the 65
Philips gem.bez 23.20
Pietersen Co 93
Pont hout
Verklaring: gedaan en bieden; gedaaD
--S-helde
Mij
Schokbeton
Scholt Honig
Simon de Wit
Stokvis
St. «p. Twente
1—laten; d— 81.J
167%
:ao
Can Pac.
Inland Nat. Gas
Int. Nickel
Shell Oil
VERENIGDE STATEN
American Enka
American Motor»
Am Tel en Tel
Anaconda
Atchls Top
Bethl Steel
Chrysler
Cities Service
Columbia Gas
Consol Electr.
Dow Chem. 1
Eastman Kodak
Ford Motor
Gen Elec.
Gen Motors
Int Tel en Tel
Kennecott
Nat Distill.
Pennsylv Rrd.
Radio Corp.
Republic Steel
Shell Oil
S perry Rand
Standard Brands
13%
36
26(4
Un Pac Rr.
US Stee)
Westlngh. Elec.
1 Woolwortb
1 69-59 gr 21-22.23; t— e* dlv.
42%
42%
5914 b
36(4
ANP-CBS BEUR'MNDICES.
134.3
113.0
116.4
schepen met een gezamenlijke tonnage
van 90 miljoen brt, 65 procent hiervan
betrof olietankers en 25 procent sche
pen voor het vervoer vam gestorte la
ding of gemengde la.dimg. De opdrach
ten voor de bouw van containerschepen
zijn bijna even groot in omvang als
die voor lijnschepen en conventionele
wilde vaartschepem.
De tendentie schepen van steeds grotere
afmetingen te bouwen blijft bestaan:
er werd een groot aantal opdrachten
gegeven \oor de bouw van olietankers
van meer dan '200.(100 brt, in 1968 kwa-
men twee olietankers van nieer dan
Dat is een van de belangrijkste ont- 325.000 brt in de vaart,
wikkelingen waarop de commissie .Zee
vervoer' Van de OESO in haar vijftien
de jaarverslag wijst. Het verslag be
handelt vraagstukken die in 1968 en
mogelijk begin 1969 van zeer groot be
lang waren. Uit de cijfers over 1968
blijkt dat in da* jaar zowel het ver
voer van droge vracht als van ruwe olie
aanzienlijk zijn toegenomen, respectie
velijk met 7,5 en 9 procent.
PARIJS (ANP) De massale
komst; van het containervervoer op de.
Noordatlantischo route was kenmerkend
1968. Begin 1969 werd ook begon-
met containerdiensten op de route
Europa - Australië. In de loop van 1969
zal het containervervoer ook zijn intrede
doen op andere routes, waardoor de ca
paciteit van liet containervervoer met
ten minste 40 procent zal toenemen.
Wereldvloot
De wereldkoopvaardijvloot is in 1968
met bijna zeven procent toegenomen,
(het hoogste groeipercentage sinds
1958) tot ongeveer '200 miljoen brt.
De vloot van Japan, Liberie, Noor
wegen en de Soivjet-Unie hebben
aanzienlijke toenemingen te zien ge-
Het totale aantal schepen in aanbouw
of in bestelling is meer dan 11 procent
groter dan in 1967 (een record). In
februari 1969 had men over de gehele
wereld opdrachten voor de bouw van
DEN HAAG (ANP) Zowel in de
winterperiode als in de proefperiode die-
op 15 juni j.l. begon, is vveining of geen
beroep op de door de koninklijke lucht
macht voor hulpverlening aan verkeers
slachtoffers tor beschikking gestelde he
likopters gedaan.
Na overleg tussen de ministeries van
sociale zaken en volksgezondheid en
van defensie is derhalve besloten de
proefneming per 18 juli te beëindigen.
Tijdens de eerste proefperiode van drie
maanden in de afgelopen winter zijn
de helikopters slechts vijf maal gealar
meerd. In verband met weersomstan
digheden konden zij hierbij vier maai
worden ingezet en vervoerden daarbij
één ernstig gewonde. In de overige drie
gevallen bleek vervoer per ambulance
mogelijk. In de tweede proefperiode die
thans wordt beëindigd is geen enkele
maal om helikopterassistentie verzocht.
Consumentenorgaan
tevreden over
minimumbroodprijs
DEN HAAG (GPD) In tegenstelling
tot de Nederlandse bakkerijstichting, is
het consumenten contact orgaan wel te
vreden met de regeling inzake de mi
nimum broodprijs, die eind deze maand
voor 33 gemeenten ingaat. ,De verlan
gens van de consument zijn, zij het op
indirecte wijze gehonoreerd', aldus
woordvoerder van hei contactorgaan,
vooral omdat er mogelijkheid is direct
ontheffing te verlenen tot een prijs van
65 cent.
SITTARD (GPD) Ruim vierduizend
Limburgse ouderparen, waarvan een
zoon part-time onderwijs op de lts ont
vangt, kregen vrijdag een verzoek in de
bus om het schoolgeld van zestig gul
den niet te betalen.
De centrale actiegroep van de KWJ, die
zich al langer tegen de wijze van part
time onderwijs verzet, schrijft in deze
brief onder andere: dat het onbiLldjk is
dat de werkende jongeren voor de kos
ten van dit onderwijs moeten opdraaien.
Vooral gezien de matige opieidingskan-
sen die er voor de werkende jongeren
bestaan-
Een woordvoerder van de actiegroep
zei gisteren: ,Dit schoolgeld is voor het
eerst verleden jaar opgelegd. Voor die
tijd draaide het zaakje ook zonder
schoolgeld. Waarom nu wel? De actie
groep heeft de brief ook gestuurd aan
de minister van onderwijs.
ROME (GPD) Omdat de man
nenmode over de gehele wereld be
langrijker wordt, zorgde de we
reldbekende Italiaanse kleermaker
Angelo Litrico voor de opening
van de Romeinse modemarathon.
Litrico. zoon van een arme Siciliaanse
visser, die in 1962 met wat geleend
op goed geluk naar Rome kwam,
hoort op~het ogenblik tot de rijkste
mannen van Italië en zou zich best een
grotere zaak kunnen permitteren, maar
hij is er van overtuigd dat de vips het
prettig vinden om in een klein winkel
tje geholpen te worden. Bij zijn beste
Wanten president Nixon, president Pom
pidou. prins Philip, pnns Bernhard en
paus Paulus komt hij trouwens thuis.
.Er gaat wel wat in je om' bekende
Litrico gisteren. Als je als arme jon
gen geboren bent en je stapt nu. zoveel
jaar later, in je auto met een centime
ter en een stalenboek om bij de paus de
maat van een nieuw zomergewaad op te
meten.
Zit Litrico bij de paus altijd aan wil
vast, voor zijn protane klanten geeft
hij de komende winter de voorkeur
aan mineraal-blauw. kaneelbruin,
duifgrijs en leem groen. Litrïeo's col
berts zijn er voor overdag wat kor
ter op geworden. Van de dubbel-
knoops jasjes zijn de revers zó breed,
dat de bovenste punten tot aan de
arminzet reiken. De mouwen van de
jasjes lopen bij de manchetten iets
wijd uit en zijn gegarneerd met vier
knopen.
De pantalonpijpen, cLe Litrico voor de
zomer vrij wijd maakte, zullen in de ko
mende winter weer wat smaller worden.
De fameuze Romeinse kleermaker koos
ongeveer tien centimeter brede dassen,
die hij zijn dressmen over hun pastel-
kleurige overhemden liet dragen.
De onvervalste marechaussee-jas meta-
symetrische slu-iting en geruite, met
zwarte zijde afgebieste smokings, wa
ren de opvallendste nieuwtjes uit zijn
collectie.
LONDEN (GPD) Mary Quant heeft
de herfstmode '69 van haar Ginger
Group gelanceerd.
Alles in liet teken van broek, broek,
zien, zien. Hier en daar is nog wel
een jurkje te bekennen, soms zelfs nog
wel een ondoorzichtig, maar ln hoofd
zaak draait het toch wel om broek- en
tuniekpakken. liefst in doorkijkversie.
Hoofdzaak, bij welk kledingstuk dan
ook. is echter weL dat er niets onder
gedragen mag worden. Dan is het pas
goed in.
Het gehéel trekt weer een beetje meer
naar de jaren dertig. Compleet met
uni-sexhoeaen-, vrijwel het enige on
doorzichtige van de collectie
EIBERGEN (ANP) In het ziekenhuis
te Enschede is vrijdagmiddag de 22-
jarige scheepswerlctuigkundigë J. Dijk
man uit Eibergen overleden aan de ver
wondingen die hij *s ochtends opliep tij
dens een verkeersongeval.
Bij de Wolfsberg te Groesbeek
vrijdagmiddag de 23-jarige H. B. uil
Nijmegen bij een verkeersongeval om
het leven gekomen. De jongeman bol
ste met zijn personenauto in een bocht
van de weg op een tegemoetkomende
vrachtauto met aanhanger geladen met
antraciet.
LUNTEREN (ANP) De 22-jarige
bromfietser J. van de Lageniaat uit
Lunteren is vrijdagnacht op de Barne-
veldseweg in zijn woonplaats tegen eer
personenbusje gebotst. Hij overfeed tij
dens het transport naar het Juhana-
ziekenhuis in Ede. De man reed niet
op het rijwielpad, maar, aldus getuigen,
zigzaggend over de rijweg.
ROTTERDAM (ANP) In het
Dijkzigtziekenhuis te Rotterdam is het
6-jarige jongetje R. de Bruin overleden
aan de verwondingen, die hij op 6 juni
bij een verkeersongeluk had opgelopen.
Hij werd op die dag in de Pretorialaan
aangereden door een personenwagen,
toen hij plotseling een zebrapad opliep.
ABBEKERK 16 le
Rotterdam
ABIDA 16 750 ra n v
Barbados n Curagao
ACILA 17 te Curacao
ACMAEA 16 146 m nno v
Soerabaja
ADONIS 37 te Alexandrië
A3.AMAK 16 25 m n v
Finisterre n Rotterdam
ALCHIBA 35 300 m zw v
Kaap Verdische EiL n
Salvador
ALIOTH p 17 Salvador 2
Santos
ALKE5 16 240 m x v
Kaap Verdische Eil. n
Las Palmas
ALUDRA 17 v New York tl
Rotterdam
AMELAND 16 700 m nno s
Fernando Noronlia n
Trinidad
AMMON 17 te Paramaribo
AMSTELMOLEN 17 te Port
Elisabeth
AMSTELSTAD 13 v
Ancona Las Palmai
ANGOLAKUST 16 50 m
zw v Porto Rico n
Bathurst
ANNENKERK 17 te
Bremen
AXTILLA CAPE 17 170 m
w v Penaag
ARCA 37 v Pucta Cardon
n Rotterdam
ARCHIMEDES 16 te
Rotterdam
ARENDSKERK 16 425 m
ono v St Helena n
Kaapstad
ARTEMIS 16 v Miami n
ATLANTIC STAR 16 170
m ono v Kaap Race n
New York
ATTIS 36 40 m nw v
Lissabon n Hamburg
ATYS 18 te Saigon verw.
AVEDRECHT 16 300 m w v
Saban 2 n Perz. Golf
BALI 16 300 m n v St Helna
BALONG 17 te Marseille
BARENDRECHT '.R 210 ra
nw v Manial n Okinawa
BATJAN 37 v Buenaven
tura n Guayaquil
BATU 16 250 ra o v
Kaap d Goede Hoop n
Genua
BA WE AN 16 580 m zw v
Azoren n Montreal
BINTAXG 16 240 m wzw v
Bermuda n Amsterdam
BOVENKERK 16 660 m o v
Ascension n Bilbao
CALAMARES 18 v Cristobal
n Charleston
CHEVRON ARNHEM 16 450
m nno v St Helena n
Prz. Golf
CHEVRON MADRID 17 65
:n zw v Eastlondon n
Savons
CHEVRON NAPELS p 13
Socrota n Saint John
CAMEROENKUST 16 200 ra
nw v Bermuda n Port au
CAMPHUYS 17 v
Shuaiba n Mukalla
CAPILUNA 16 520 m ono
v Socrota n Genua
CAPISTERIA 16 600 m ono
v Ascension
CARCHESTER 18 t z v
Ierland n Manchester
CARTAGO 18 te Port
Antonla
CERES 17 v Bunaventura n
Willmstad
CHARIS 18 te Santo Do
mingo
CHEVRON DELFZIJL 16 te
Rotterdam
CHEVRON EINDHOVEN 38
v Cristobal n Bajo
Grande
CHEVRON ROTTERDAM 16
330 ni wzw v Azoren n
Philadelphia
CHIRON 17 v La Gcalra
n Guanta
CINULIA 16 520 m ozo v
Bermuda n Stanlow
COCCINELLE 19 le Le
Havre verw
DALLIA 16 260 m zw v
Walvisbaai n Mna al
Anmaöi
DAPHNE 18 te Bonnv
DELTADRECHT 16 120 m
nw v Port Etlenne n
Rotterdam
DIADEMA 15 380 m v
Bombay n Singapore
DI.VTELDIJK 16 540 m ono
v Brmuda n Antwerpen
DOELWIJK 16 240 m nnw
v Dakar n Perz Golf
DUIVENDRECHT 17 v New
Orleans n Tilbury
EEMHAVEN 17 te Santos
EEMSTROOM 17 v
Quebec n Rotterdam
ENGELINA BROERE 17 te
Poole
ESSO AMSTERDAM 17 v
Philadelphia n Porto La
Cruz
FARMSUM 16 140 m zo v
Kaap d Goede Hoop n
Burnside
FOREST HILL 37 540 m z
v Bombay n Mena
FOREST LAKE p 17
Pannarnakaaaal n
Anchorage
GEERTJE BUISMAN '.7 te
GEESTLAND 17 v
Dominica n Preston
GLORIA MARIS pass 16
Varne n Bilbao
GORREDIJK 17 v
Charleston n Miami
GRAVELAND 16 1311 m w
v Tenerlfe
GULF HOLLANDER 17 940
m wzw v Djakarta n
Mena
GULF ITALIAN 16 540 m
wnw v Bombay n
Whangarei
GULF SWEDE p 17 Kaap
PaLmas n Cabinda
HERMES 18 te 3ei'.ze
HOLLANDSDUIN 36 260 m
zw v Walvisbaai n Dakar
HOUTMAN 16 165
JASON 17 te St John
JOHANNES FRANS 17 rede
Buchanan
KALYDON 18 te Panama
KARA 17 te Willemstad
KARIMATA 19 te
Singapore verw.
KATELYSIA 13 te
Singapore
KELLETIA 15 98 m w v
Sabang n Perz Golf
KENIA 18 te Mirl
KHASIELLA 16 65 m no v
Nicaragua n Punta
Cardon
KIEI.DRECHT 37 460 m nno
v Socotra n Kaapstad
KLOOSTERDIJK 16 300 m
zzo v New York n
Le Havre
KONINGSWAARD 36 HO m
zzo v Rio de Janeiro n
Buenos Aires
KOPIOKELLA 18 te
Pulo Sambu verw.
KOSSMATELLA 16 300 m
ozo v Colombo n Singa
pore
KOUDEKERK 16 200 m wzw
v Reilnion n Barcelona
KREBSIA 13 te Honululu
KREON 17 v Port of Spain
n Bridgetown
KRYPTOS 36 450 m nw
Finisterre n Thameshaven
KYLIX 16 900 ra w
v Singapore
LAARDERKERK 15 60 D
LÈENDE'RT BRÓERF. ".6
te Bi'.lingham
LEIDERKERK 36 150 m
wnw v Lissabon n
Hamburg
LEUVELLOYD 18 te
Tahiti
LOVELLIA 17 v Hamburg
n Mena al Ahmadi
LYCAON 19 te Djakarta
LIONWOF JUDAH 17 v
Genua n Assab
MAASLLOYD 17 75 m wnw
v Walvisbaai
MADISOXLLOYD 26 470 m
zzo Bermuda n Rotterdam
MARATHON 18 te
Maracaibo
MARNELLOY'D 27 v
Keelung n San Fra:-.:l:Co
MEDON '.6 "25 m nw
v Aruba n Houston
MEERDRECHT 35 115 m
zzw v Freetown n
Kaapstad
MERWEHAVEN 16 40 m
nnw v Le Havre n R'dam
MUNTTOREN 18 te
Guayaquil
NAESS COURIER 16 60 m
o v Bermuda n Tampa
NEDER EEMS 16 300 m nnw
v Nabal n Kaapstad
NEDER ELBE 17 te
Portland
NEDER LEK 17 te Bremen
NEDER RHONE pass
Mauritius n Singapore
NEDER RIJN 36 460 m zzw
o v Abidjan n Bilbao
NEDER WAAL 17 540 m Z
v Ceylon n Pensng
NEDER I.1NGE 16 960 m zo
v Hallfax n Duinkerken
NEDER WESER 18 te
Duba!
NUSHABA 16 v Beiroet
n Izmir
ONDINA 17 v Punta
Cardon n Portland Malno
ONOBA 18 dw Wight
n Thameshaven
OSSENDRECHT 16 200 at
nw v Flores Azoren n
Cristobal
OUWERKERK 16 300 m ïlO
v Beira n Bahrein
ORANJE NASSAU 17 v
Barbados n Punta
Delgada
PHILIDORA 17 te
Goteborg
PHILINE 18 te Tripoli
PHILIPPIA 18 ts
Tranmore verw
POELDIJK 16 500 m r.o
v Bermuda n Vera Cruz
PRINSES EMILIA 37 te
Beyrouth
PRINSES MARIA
18 te Chicago
PRINSES MARGRIET
18. te La Gualra
RANDFONTEIN 18
te East London
ROCHAB 16 70 m nnw
v Villano n Casablanca
RONDO 16 950 m w
v Luanda n Kaapstad
ROTTE 16 750 m zw v
Acapulco
ROTTERDAM 7 v
Bermuda n New York
SCHELDELLOYD 16 510 ra
w v Walvisbaai n
Barcelona
SCHELPWIJK 16 105 ra zo
v Colombo n Perz. Golf
SCHERPEXDRECHT !6 30
m o v Masira n Mauritlu»
SHIEKERK 16 45 m zzw V
Dakar n Singapore
SCHOUWEN 16 510 m zo
v Ceylon n Kaapstad
SEPIA 16 65 m zw v
Kp Blanc n Thameshaven
SEROOSKERK 17 te
Hamburg
SIMONSKERK 16 660 m o v
Asension n Tenerlfe
SKADI 16 500 m zw ta
Flores Azoren n
SLOTERKERK 16 940 ra O
v Mombasa n Penang
STAD VLAARDINGEN
26 79 m «r v Algiers
n Ploce
STEVEN 16 20 m z v
Malaga n Genua
STRAAT CHATHAM 17 v
Bangledi n Penang
STRAAT COLOMBO 18
te Colombo
STRAAT FREETOWN
18 te Kaapstad
STRAAT FUSHIMI
18 te Kaapstad
STRAAT LEMAIRE 18 v
Melbourne n Sydney
STRAAT LUANDA
18 te Singapore
STRAAT MAGELHAEN
17 t.a. Freetown
STRAAT RIO 16 SCO m no
v Cocos eil. n Durban
STR.AAT VAN DIEMEN
16 680 m z v Colombo
n Durban
STREEFKERK 17 v Antw.
n Rotterdam
TANAHAIQ 16 43 m ono r
Port Elizabeth n R'dam
TARA !6 50 m ozo
v Victoria
THUREDRECHT 17 ta
Chimbote
TJIBAXTJET 16 360 m ono
v Mombasa n Port
Swettenham
TJIBODAS 16 100 ca s
v Madagaskar n
Hongkong
TRITON 16 v Sunw Is n
Duinkerken
ULYSSES 6 650 ra o v
Martinique n Georgetown
VALKEN3URG 17 100 ra w
v Bishiprocfc n Cristobal
VI AN A 16 30D ra zzo v
Halifax n Montreal
VISCOUNT 16 Westerschelde
n Antwerpen
WAALEKERK 17 v
Adelaide n Fremantle
WALCHEREN 16 180 m zw
v Canarisehe eiL n
Rio de Janeiro
WATERLAND 16 260 m
wzw v Walvisbaai n
Kaapstad
WESTERTOREN 17 v
Sewaren n Curasao
WIELDRSCHT 17 v Barl
WILLEMSKERK 16 315 m
ozo v Durban n Kaapstad
WISSEKERK 37 te Kaapstad
WITMARSUM 18 v Breraer-
haven n Hamburg
WOSNSDRECHT IS 30 m
wzw v Makassar n Cebu
ZONXEKERK 17 v Tanga
n Zanzibar
ZUIDERKERK 18 te
Lourenco Marques
HOOG EN LAAG WATER
20 juli
Vlissingen
Terneuzen
Zierikzee
Hansweert
Wemeldinge
21 juli
Vlissingen
Terneuzen
Zierikzee
Hansweert
Wemeldinge
-f NAP
- NAP
uur cm
uur
cm
uur
cm
uur cm
5.23
199
17.41
190
11.40
161
5.55
214
18.10
206
0J.5
216
12.12
172
6.44
149
18.50
129
0-08
174
12.22
129
188
6.30
230
18.44
221
0.46
230
12.42
7.06
178
19.20
156
0-32
193
12.40
144
uur
cm
uur
cm
uur
cm
uur
cm
5.58
190
18.21
181
0J.4
198
12.17
156
6.29
206
18.50
198
0.45
210
12.47
167
124
7.18
147
19.27
127
0.46
169
13.05
7.01
223
19.21
213
1.16
224
13.15
184
7.40
174
19.56
154
1.03
187
13.15
137