JOHANNES HUS, STRIJDER TEGEN MISSTANDEN .religieuze hippies' kerk en maetschappij bisschoppen en priesters mens en techniek Zdadae 15 t"!< 1969 zaterdagnummer de v«, 'ar/-- ■y fc ufc C-2 Evenals thans heerste in de Rooms- Katholieke Kerk van die dagen een gezagscrisis. Er ging van de geeste lijkheid geen bezieling meer uit; de nitoefening van het geestelijk ambt was een sleur geworden, een dodelijk formalisme met sterk bureaucrati sche Instelling. De verwereldlijking van de geeste lijkheid, de vele misbruiken, zoals veronachtzaming van het celibaat, hadden het aanzien van de clerus aangetast en bij het volk kwaad bloed gezet. Er werd in de leiding der kerk wel veel over hervorming gesproken, maar tot daden kwam men niet. Geen wonder, omdat een groot deel van de hogere geestelijk heid allerminst geschikt was om te hervormen. Het was immers gebruik geworden dat de adel carrière zocht in de kerk. Crisis In de hoogste kerkelijke leiding' heerste, sinds de vorsten hun macht over de kerk hadden uitgebreid, een door de politiek veroorzaakte ver deeldheid: pausen en tegen-pausen vaardigden decreten en contra decreten uit, zodat de kerk zelf de bodem rijp maakte voor een geeste lijke crisis en daaruit voortvloeiende revoluties. De gehele atmosfeer was in die dagen bijzonder geschikt om Johannes Hus, Boheems priester, later rector van de Praagse universiteit, werd in 1415 wegens ketterij door het concilie van Konstanz tot de brandstapel veroordeeld, zo kan men in de ge schiedenisboekjes lezen. Maar dat deze man, die deze maand 600 jaar geleden werd geboren, meer was dan theoloog en prediker, is tijdens de Russisch-Tsjechische crisis van verleden jaar nog eens duidelijk geworden: Hus was een symbool. De marteldood van hun geliefde priester was voor de Bohemers het sein om in opstand te komen tegen het juk van de Duitse gezaghebbers. Dat Boheems nationalisme volgde de ketterij van Hus met des te meer geestdrift omdat het zich richtte tegen een keizer (Sigismund) die zich als beschermer van de kerk had opgeworpen en wiens eerzucht het was met hulp van die kerk alle Duitse landen onder zijn bewind te krijgen. allerlei .ketterse' stromingen te doen ontstaan, die zich vooral richtten op een meer vergeestelijkte kerk en een vrijer en persoonlijker beleven van de godsdienst. Merkwaardigerwijze behoort dat laatste tot de elementen, die ook voor de huidige gezagscrisis in de r.k.-kerk kenmerkend zijn. Dat ver langen naar een .zuivere kerk' en naar persoonlijke vrijheid vormde de kern van de ketterij van Johan nes Hus en zijn Engelse voorloper Wiclef. Beiden predikten een heilige kerk, die zij stelden tegenover de verdorven kerk van paus en bisschop pen. Zij aanvaardden als enige waar heidsbron de bijbel en zij verwierpen bepaalde sacramenten als on-bijbe's: Wiclef de eucharistie, Hus de biecht, hel vormsel en heilig oliesel. Zowel Hus als Wiclef kan men als voorlopers van de kerkhervorming beschouwen. Hun succes was niet groot, omdat in die dagen kerk en staat zo nauw aan elkaar waren ver bonden, dat verzet tegen de kerkelijke overheid tevens revolutie tegen de staat betekende. Wiclef moest in Engeland een stuk van zijn leer inslikken, maar studenten, die in Oxford Wiclef had den gehoord, brachten zijn theorieën over naar Praag, waar een Boheems priester Johannes Hus, in 1398 hoog leraar was geworden aan de univer siteit. Veel aanhang Voor Hus, wiens gedachten al eerder in die richting waren gegaan, be tekenden de theorieën van Wiclef, een bevestiging van zyn eigen leer. Onder het Boheemse volk verwierf hy veel aanhang, niet alleen om zijn leer. maar ook omdat dit volk in hem een symbool herkende, dat zich via de kerk tegen het bestaande politieke gezag afzette. Nu werd In die dagen het Duitse ryk door een soortgeiyb schisma bedricgd als dat waaronder de kerk gebukt ging. Verschillende kandidaten dongen naar de troon Als overwinnaar kwam de broer van koning Wenzel van Bohemen, Sigis mund, uit de stryd te voorschijn. Deze was al sinds 1387 koning van Hongarije. Met steun van de paus kreeg hjj zyn hoge positie in het Duitse rjk (1410-1437). Sigismund trachtte het centrale gezag in het Duitse rjk te versterken en wilde tegelijkertijd aan het schisma in de kerk een einde maken, omdat hy als keizer de titel van beschermer van de kerk droeg. Door bemoeienissen van Sigismund werd het concilie van Konstanz bij eengeroepen. Dit concilie veroordeel de de leer van Wiclef, maar Hus, inmiddels tot rector gekozen van de Praagse universiteit, zette zijn strijd voor hervorming in de kerk voort In 1412 werd Hus door de Paus naar Rome ontboden om zich te ver dedigen: hij ging niet en werd ,in absentia' veroordeeld. Hus beriep zich op het concilie van Konstanz en met een door Sigismund toegezegd vrijgeleide, begaf hij zich daarheen. In Konstanz werd hij echter gevan gen genomen en werd hem een proces wegens ketterij aangedaan. Hus weigerde zijn leer te herroepen en werd als aartsketter ter dood ver oordeeld. Op dezelfde dag^ van de veroordeling, 6 juli 1415, stierf hij op de brandstapel'. Sigismund, bevreesd dat anders zijn concilie uiteen zou gaan, liet dit alles over zijn kant gaan. Voor hem golden hogere poli tieke doeleinden: de Duitse eenheid, gesteund door een sterk centraal kerkelijk gezag. Sein tot opstand De marteldood van Hus was voor de Bohemers het sein om in opstand te komen tegen het gezag van een keizer, die hun held had verraden en die hun land onder een sterk centraal Duits gezag wilde plaatsen. Toen Sigismund in 1419 bij de dood van Wenzel, Bohemen erfde kwam het tot een uitbarsting. Sigismund had zyn broer Wenzel in 1410 zyn koningsschap over Bohemen laten behouden, maar de .hussieten' wei gerden Sigismund de .moordenaar' van hun leider als koning te erken nen. De oorspronkelijk religieuze strijd van Hus mondde uit in een natïo- naal-Tsjechisch verzet tegen de Duitse centralisatiepogingen en zo begonnen de bloedige Hussieten- oorlogen, die bijna twintig jaar lang Bohemen en de buurlanden zouden teisteren. In 1436 werd Sigismund als koning van Bohemen erkend, nadat hij plechtig had beloofd de prediking in de landstaat toe te latejL en andere eisen op kerkelijk gebied had ingewilligd. De ketterij van Hus was in feite de laatste waarschuwing aan de kerk, dat zij zich op een catastrofale weg bevond. Alleen hervorming zou haar het kerkelijk schisma, dat wil zeggen nog kunnen redden. Het einde van het herstel van de eenheid in de hoogste leiding, zou een unieke kans hebben gegeven om tot hervorming over te gaan. Die kans werd even wel gemist. Georganiseerd Na Wiclef en Hus zijn nog veel ket ters veroordeeld, die twijfel uitspra ken over de betekenis van de mis, over de leer der transsubstantiatie en over de macht van paus en gees telijkheid. Maar zij vormden geen vaste groep met een scherp omlijnd het verschijnen van Luther, die in programma of vaste leer. Eerst bij veel opzichten aanknoopte bij de leer van Hus. zou er sprake zyn van een georganiseerde beweging. Intussen was in Rome de periode van de Renaissance-pausen aange broken, die de eeuwige stad tot cen trum van kunst en wetenschap ver hieven, de hoofdstad van een cul tuur en niet van evangelische heils- verkondiging. Door de schittering van haar prachtige kunstwerken en gebouwen merkte Rome niets van de kloof, die steeds wijder onder haar fundamenten ging gapen en die de christenheid tot vandaag nog in twee kampen zou verdelen. Pas een eeuw na de dood van Hus zou de kerk uit haar apathie worden wakker ge schud, toen de monnik van Witten berg, Maarten Luther, met zijn 95 stellingen een golf van verzet en revolutie tegen de gevestigde kerke lijke orde veroorzaakte. Maar toen was het fe laat. De breuk was definitief, zo definitief, dat de verdeelde christenheid, vijf en een halve eeuw na Hus' marteldood, nog bezig is de scherven te lijmen. Produktieche) H. Duyn van het Ned. Bijbel Genootschap, is naar Indonesië om daar het bijbelgenoot schap te assisteren in de drukkerij in Bogor bij de uitgave van de nieuwe Indonesische bijbelvertaling, die in 1970 uitkomt en die ook door de r.k rk in Indonesië wordt gebruikt. Stekkertjes van cis Pennings (Axel, n Hervormd Zeeuws-Vlaanderen: politiek - een nodige moeilijkheid, machtsevenwicht pseudo-pacifis- !"e' Swis Pacem: parabellum assieke boksbeugel; kerketrant Voedzaam behoedzaam. Hervor mingsdag - heiiige koeien uit de Sloot helen; de Una Sancta tussen 0n Calviin, ligt de paus van mi B' 1 e(*er'anfIse bisschopszetels: n.°P' sch°mmelzetels; kerkspan- etc!in0 tussen tiara en pet? •Paar reacties op een jongerenmis viering, aldus gespeld uit Kontakt (r.k. Goes): .Moeten alle gezangen nu persee in het nederlants? Is engels niet veel meer de taal van de jongeren? Probeer uns wat goeie engelse gezangen in de dienst te ge bruiken. Probeer wel steeds andere gezangen te vinden om te voorkomen dat het saai wort. Moet de koor school nu persee ook in de jongeren- diensten zingen? Is het niet mogeluk om een bentje met eventueel een koortje van jongeren uit de paroggie te vormen?'. B .Veel predikanten zijn religieuze hippies' geworden, omdat zij zich verzetten tegen hei bouwen van nieuwe kerken terwijl er problemen bestaan in ghetto-gebieden', aldus dr. Henry Lee Willet, voorzitter van het Amerikaanse gilde voor reli gieuze architectuur. De heer Willet is glasfabrikant. Hij blijkt het niet eens te zijn met die Amerikaanse predikanten en andere kerkmensen, die pleiten voor het afremmen van de traditionele kerkbouw ten behoe ve van meer kerkelijke arbeid en hulpverlening in stedelijke probleem gebieden, waar negers, Portoricanen en andere sociaal achtergestelden in een soort ghetto's leven. De AACC, de organisatie van christelijke kerken in geheel Afrika, vergadert in september in Abidjan, Ivoorkust, over de culturele revolu tie'. Oud-minister van onderwijs jeugdzorg en cultuur W. Eteki Mboumoua van Kameroen, die pre sident is van de vijftiende algemene conferentie van UNESCO, zal de hoofd-inleiding houden over het thema ,aan het werk met Christus temidden van de culturele revolutie'. De AACC wil aan de kerk een dui delijker kenbaar afrikaans karakter geven. De organisatie omvat tachtig kerken en regionale raden van kerken. Er zijn veel relaties met de Wereldraad van kerken, met andere kerken geloofszendingen en groepen als de pinksterbeweging. ln Groningen is opgericht de Stichting oude Groninger kerken' die oude kerkgebouwen wil verwer ven en wil bewaren voor het na geslacht. De stichting heeft geen kerkelijke achtergrond maar wil zo mogelijk de kerkgebouwen ook be stemmen voor diensten. Ons denken is wellicht zo lang zamerhand alleen een geld-denken geworden. Een des te grotere uit daging voor degenen, die menen, dat het in het menselijk bestaan om nog een paar andere zaken gaat', aldus dr H. M. de Lange in Wending. Hij schrijft ook: steeds m.eer komen wij onder de indruk dat ondanks het vele gepraat over snelle verande ringen in de samenleving een aantal fundamentele vraagstukken niet tot een oplossing kon worden gebracht. Hiertoe behoort ook het vraagstuk van de medezeggenschap of welke term men wil gebruiken. Ook de kernvan dit probleem, heeft, te maken met democratisering en dus met vrijheid en verantwoordelijk heid. Er is een klein, maar groeiend aantal mensen, dat geen vertrouwen meer heeft in de gedachte, dat de huidige economische en sociale struktuur kan worden gemodeleerd. Hun betoog komt hierop neer, dat zy duidelijk een onvermogen enlof een onwil constateren om het huidige stelsel (politiek, sociaal, cul tureel en economisch) te laten eva lueren naar inspraak van grotere groepen van de direct betrokkenen'. Na het sluiten van de Europese bisschoppenconferentie te Chur in Zwitserland, troffen we in de Volkskrant een spotprent aan. Links een aantal gemijterde bisschoppen, verbaasd kijkend. Rechts een aantal protesterende priesters. Tussen beide groepen in een oude Zwitserse wachter, die Vaticaanstad tegen invallen moet verdedigen, Er onder staat een van de protest-exclamaties van, de priesters ,...en anders bezetten we het Vaticaan'. Boven dit alles staat het woord inspraak'. Dit ademt de geest waaraan wij in ons land zo langzamerhand gewend zijn, doch waaraan niet alle Europese bisschoppen zich zo maar kunnen conformeren. Daarmee is v/el ongeveer aangegeven wat er in Chur is gebeurd, of beter gezegd: niet gebeurd', maar openbaar is geworden in Europees verband. Dat de bisschoppen van Europa van 7 tor 10 juli te Chur zouden vergade ren, was reeds een paar jaar bekend. Het deel van het seminarie waarin zij samen kwamen droeg de naam het ,Oberhaus', welke naam gegeven is omdat dit gebouw wat hoger op een berg lag. Toch heeft die naam in dit geval een enigszins zinnebeeldige be tekenis gekregen, want het ging ge durende heel hun vierdaagse steeds over dat ,ober', o'af boven. Het ging om een tronen in een zekere hoog heid, zoals dat in de hiërarchie, oude stijl, wordt verondersteld. De opperste top troont in een ongenaakbare hoog heid. Maar dat naast deze bisschop penconferentie er een andere van priesters uit Europa zou zijn, werd nog niet zo lang geleden bekend. Deze priesters wilden een parallel-ver gadering zijn naast de bisschoppen conferentie, waar dezelfde onderwer pen zouden worden behandeld. Zij wilden alle gelegenheid hebben om ook hun mening openbaar te maken. Ze wilden meepraten en hadden daar toe alle recht, omdat hef om henzelf ging, en ais hef om een mens zeif gaaf, dan mag je hem toch in ieder geval het recht van meespreken niet ontnemen. Nu weten we wel dat dit in de kerk waaruit de priesters komen niet de gewoonste zaak is geweest en dat we in Europees verband ge dacht zulk een gedachte nog steeds als iets heel bijzonders moeten be schouwen. In ons land zijn we er al een die nodig waren. Zelfs de grootste leek beetje aan gewend, dank zij het pasto- Concilie en alle voorbereidingen die nodig waren. Zelfs de grootste leek heeft zijn woord mee kunnen spreken. In de meeste landen van Europa is, wat er in ons land geschiedt, nog een on bekend genoegen als het gaat om de R. K. Kerk. Bij ons zullen de bisschop pen het niet meer in hun hoofd halen om over de priesters van nu en in de toekomst te spreken, zonder dat deze er zelf bij betrokken zijn. Zover is men in andere landen van ons wereld deel nog niet. En daarom heeft een groep priesters besloten naast die bisschoppenconferentie hun eigen ver gadering te houden. Zij hebben dat gedaan in het ,Volkshaus', te Chur, een naam die eveneens, onbedoeld natuurlijk, een zinnebeeldige betekenis heeft gehad. Ur waren dus twee groepen die in Chur vergaderden, twee groepen van geestelijken van dezelfde leerk, de ene groep wat hoger op de ranglijst dan de andere. En deze twee groepen spraken over dezelfde zaken, over de priester in deze tijd. Nu zouden we in een zekere onnozelheid kun nen denken: ,wat zou er vanzelfspre kender zijn dan dat deze groepen met elkaar een nauw contact onderhielden en zou hef nu zo vreemd zijn dat deze lagere geestelijken in de vergadering van de hogere althans hun stem eens konden laten horen?' Ze hebben er één en andermaal om gevraagd, maar hebben ,een radicaal afwijzend antwoord'gekregen. Zo heeft een pers bericht ons verteld. En dit is geschied terwijl die bisschoppenvergadering ,een onofficieel karakter'droeg. De priesters hadden gesteld: ,Wij menen u bij uw beraad van dienst te kunnen zijn, want wij zijn jonger dan u en achter ons komt de grote leegte', (gedoeld werd hier op het komende grote priester tekort in bijna alle landen van Europa) .Zonder dialoog met ons, zult u als bisschoppen ongeloofwaardig zijn voor het volk Gods'. Zelfs na tweemaal te zijn afgewezen, hebben de priesters van het Volkshaus het er nog niet bij laten ziften en tenslotte is er een ge sprek, of wat daarvoor moet doorgaan, geweest met een aantal bisschoppen, waaronder die van Breda. De taak van de priester in deze tijd. Dat was het centrale onderwerp van de bisschoppenconferentie in het Oberhaus en daarom ook van de priesterconferentie in het Volkshaus. Is die conferentie van de bisschop- pen interessant geweest? We kunnen deze vraag moeilijk bevestigend of ontkennend beantwoorden. De ver slagen lezend zijn we geneigd te den ken dat ze helemaal niet belangwek kend is geweest. We hebben zo het een en ander gelezen over een lange rede van kardinaal Döpfner van München tot aan die van kardinaal Suenens uit Mechelen. De text van deze inleidingen zal v/el bereidwillig ter beschikking van de pers zijn ge steld, zoals dat In zulke gevallen gebruikelijk is- We hebben echter weinig of niets gelezen over de be spreking van de bisschoppen onder elkaar. Wel is natuurlijk gebleken dat het aan spanningen niet heeft ont broken, al was het alleen maar rond het tweemaal afgewezen verzoek van de priesters tot een dialoog en ten- slagen van de bisschoppelijke ver gadering kunnen v/e moeilijk getuigen dat deze interessant waren. /"\p de bijeenkomst van de ruim honderd priesters uit verschillende Europese landen, was meer te beleven. Daar was alles zó open als dit maar mogelijk kon zijn, met het gevolg dat deze groep volop in de publiciteit is gekomen. Daar werd bloot gelegd wat er in de grond van de zaak bij het Europese episcopaat ontbreekt. Ergens troffen we de zin aan dat het slotte toch nog die bespreking met een aantal bisschoppen. Deze zullen nadien wel een verslag daarvan heb ben gegeven, zodat de gedachten en wensen van de priesters uit het Volks haus zullen zijn doorgedrongen, zo de bisschoppen deze voordien nog niet wisten. Dit zal wel het geval zijn ge weest en vandaar de meerderheid die tegen toelating van de priesters was. We kunnen hier een heleboel dingen veronderstellen (waf natuurlijk ook in teressant kan zijn), maar van de ver tweede Vaticaans concilie wél achter de rug is, maar dat de meerderheid van de bisschoppen in Europa voort gaaf aisof dit concilie er niet geweest is. Er zijn geen landen in Europa waar hef episcopaat met zulk een eenheid is gezegend als dat in ons land het ge val is en hoe kan het dan ooit mogelijk zijn voor deze Europese bisschoppen om gezamenlijk een lijn voor de toe komst uit te meten. De priesters in het Volkshaus hebben dit met hun actie openlijk aan de dag gelegd en daarom alleen reeds kon hun neven conferentie vruchtbaar werken. ,De weg der vernieuwing gaat verder, met of zonder de bisschoppen. Als het zonder de bisschoppen gebeurt, dan slaaf voor de kerk een donker uur. Nu reeds weigeren veel katholieken de kerkelijke leiders in zeer wezenlijke vraagstukken fe volgen'. Aldus haalde kardinaal Suenens de bekende r.k. theoloog dr. Hans Küng aan. STEMMEN UIT DE KERKEN Naast die Europese bisschoppen zul len we voortaan rekening moeten houden met die groep priesters. Een officiële status had hun samenkomst niet, doch dit hadden zij gemeen met de Europese bisschoppen. Men kan er van op aan dat men meer van deze priesiers zal noren. We kunnen er ook van op aan dat hun groep zal groeien. Zij hebben reeds aangekondigd dat ze ook naar Rome zullen gaanAvanneer aldaar deze herfst de bisschoppen synode (wel een officieel orgaan) bij een komt. Tot een bezetting van hef Vaticaan zal het wel niet komen. Steeds luider zullen ze gaan protes teren tegen ,het Romeinse bestuurs systeem' dat begeert ,een uniformiteit die niet overeen stemt met de pastorale behoeften' en dat weigert om er voor te zorgen ,daf priesters over hun per soonlijk leven in eigen verantwoorde lijkheid kunnen beslissen'. H. Nu zullen we weldra het historisch moment beleven, waarop de mens de eerste voetstap zet op een ander hemellichaam. Je wordt er stil van. Er schijnen geen grenzen te stellen aan het vermogen van de mens om alles aan zich te onderwerpen. Gigantisch zijn de prestaties. De ontwikkeling van de techniek heeft thans zo'n duizelingwekkende snel heid bereikt, dat niets meer de triomf van het menselijk vernuft in de weg schijnt te staan De mens treedt naar voren als de beheerser van het heelal. Trots en zelfbewust. De enige factor, die rem zet op die verbluffende voor uitgang blijkt de persoon van de mens zelf te zijn. De mens, die de andere mens vreest. De mens, die er niet in geslaagd is in vriendschap met elkaar te leven. Die mens, die hier lijdt onder de- zelfzucht, het wantrouwen en de schrik voor elkaar, die mens neemt nu die angst voor elkaar mee naar een andere planeet. Na de eerste landing zal de spanning groeien. Wie 'al de volgende voetstap zetten? Met welke bedoelingen? Zal het nieuwe grond gebied gebruikt worden als aanvals- en spionnagebasis? als arsenaal en op slagplaats van nog schrikwekkender oorlogstuig? Zullen weer meer milliar- den moeten worden uitgegeven worden, om de bedreiging van ginds uit cf te wenden? En ineens zien we de kleinheid van de mens. De mens in zijn onvermogen met zijn soortgenoten in vrede en liefde samen te leven. Stel je vuor, dat marsbewoners op de aarde kwamen neersuizen en elkaar onmiddellijk hier te lyf gingen. We zouden in hun dwaasheid ons klein belachelijk gedrag weerspiegeld zien. De mens zonder liefde is een gevaar. De technische mens zonder liefde is een immens gevaar. We zullen eerst aan onszelf moeten gaan werken. Moeten gaan leven volgens het oer-oude, door Christus tot grondwet verheven adagium: bemin uw naaste als uzelf. ,Als we door Christus' Geest, de zelfzucht weet te versterven, dan zullen' we eerst gelukkig leven Axel B. J. J. DE JONG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 17