Totaal nieuw en mild- amerikaans Golden Fiction 13 Musement' moet in 1971 minstens kwart miljoen bezoekers halen 25 FILTERKINGS PANDA EN HET GESTOLEN TESTAMENT hetlkruisvertioor I radio televisie zeer geslaagd experiment JULI 1969 PROVINCIALE ZEEUWS! COURANT (Van onze kunstreda kunstred actie) Hpi museum uit Alkmaar, dat op de zondag gesloten manifestatie ,Mu- "racut' in Utrecht speelgoed op ta fellies liud uitgestald, was zo ver- trandisr geweest er kaartjes bij te jLeJi met als tekst: ,Dit is te ge- mlkelijl; om mee te nemen, blijf dus af. Het lieeft geholpen: ,Mu- 'ent trok 70.1100 bezoekers, maar er is niets gestolen en niets bescha dig. Voor or Louis Gans, organisa tor van de manifestatie, is het ge heel succesrijk geweest. ,Toen we be- «onnen heb ik gemikt op 45.000 be zoekers. Dat. leek me redelijk om ener Zijds met de begroting uit te komen en anderzijds geen terleurstellingen op Ie doen. Bovendien was ,Muse- nlenl' een nieuw artikel op de markt en dat beeft lijd nodig om bekend te worden. Een tweede .Musement' moet 250.000 bezoekers balen. De stichting is nu al een autonoom le ven gaan leiden, maar de behoefte aan een tweede manifestatie moet bij de musea zelf ontstaan. 1971 za! het dan worden, want de musea zijn enthousiast nu ze gezien hebben dat het een functie heeft. Er waren overigens nog al wat sceptici bij die alleen mee deden uit solida riteit. Van een aantal musea die deze heer niet vertegenwoordigd waren slaat vast dat ze in 1971 wei zullen meedoen. Het experiment .Musement' heeft nu drie weken geduurd. Het was niet mogelijk er meer tijd voor uit te trekken, vooral niet voor de musea die toch al veel offers heb ben moeten brengen aan mankracht, enerr.e en inrichtingskosten. Maar in 1971 kunnen we op basis van het succes van nu, er ongetwijfeld meer musea bij betrekken en ook voor een langere tijd. ,Het was wat dit betreft een gok, omdat het idee ,alle musea bij elkaar' op zichzelf nog helemaal niet aan trekkelijk is voor een groot publiek. Daarom was /Musement' van tevoren ook moeilijk verkoopbaar. In septem ber zijn we bijvoorbeeld al begon nen buitenlandse tour-offices te voor zien van folders on documentatie, maar het buitenlandse bezoek kun Je wel vergeten, vrat er aan buitenlan ders kwam was toch al in Neder land. Nu moet ik zeggen dat in feite niemand daar rouwig om is, want we hebben .Musement' tenslotte niet gemaakt voor het buitenland. Voor wat betreft subsisieverantwoording sta je trouwens ook sterker als je kunt aantonen dat het voor Neder land is geweest. En die Nederlanders en dat Is dan een interessant feit dat we nu al weten van de op Musement' gehou den enquêtes zijn voor meer dan 50 procent mensen die nooit in een musea komen. Ze werden aangetrok ken door wat de (enorme hoeveel heid) krantepubliciteit beweerd heeft. Gezellig dagje uit; .Musement' kwam in het pakket, vakantieaan biedingen op dezelfde lijn te staan als de .Bfteling' en Madurodiam. Het is voor ons natuurlijk interessant dat je blijkt met iets van goed ni veau te kunne concurreren tegen traditionele attracties. Zo'n Maduro- dam, wel aardig, maar het is ,ab- klatsch' waar je zo doorheen kijkt, terwijl je hier met .Musement' niveau kunt halen. .Musement' heeft de klank gekregen van leuk, gezellig, ontspanning. Ze kwamen dan ook binnen met een hond aan de lijn en liepen Ijsjes likkend langs alle stands. Het aantrekkelijke was het gelijk vloerse, het feit dat alle stands door een speciale opbouw het publiek .te gemoet traden', ludiek, gevarieerd, contrasterend. Klompenmaken, nettenboeten, goo- chelapparatuur demonstreren alle stands stonden meteen vol als er iets te kijken viel. Wij wilden bewust niet didactisch zijn, maar toch wensen de mensen bij de hand genomen te worden, ze willen alles horen en le- Moderne kuns .Musement' is een belangrijk moment geweest in de publiekwerving van de musea. Bij de slotbijeenkomst zei minister Klompë dat de musea jaar lijks door 6 miljoen mensen bezocht worden. Toen begon prof. Klasens over .Musement' neel aardig met ge tallen te goochelen: 70.000 mensen zijn in drie weken tijd in 150 musea geweest. Het museumbezoek is dus in één klap met 10>/2 min. gestegen zei hij. Aardig bedacht. Een ander feit uit de enquête, die pas in oktober helemaal gereed komt, is dat de bezoekers de aanwezige mo derne kunst slecht beoordeeld heb ben. Men moest op de enquête cij fers geven en dan hoeft een laag ge tal nog niet negatief te zijn. Als je nu eenmaal gek bent van het brand weermuseum, dan houd je voor iets anders automatisch een lager cijfer De volgende keer moeten we pro beren die moderne kunst er meer bij te betrekken. Niet in de vorm van moderne dingetjes aan de muur of een modern plasticje, maar dingen waar je je in begeeft. Ik denk aan wat ze in juni tijdens de .Ruhr Fest- spiele' in Recklinghausen gedaan hebben: een tentoonstelling .Kunst als Spiel, Spiel als Kunstdingen om in en mee te spelen. Het ludieke element was heel sterk benadrukt. Er» goed gedaan. Inderdaad, dat zoiets er op .Muse ment' niet bij was, is een onbenutte kans om het vakantiepubliek, dat in de eerste plaats wordt aangetrokken door klompenmakers, te confronteren met moderne kunst. Ze hadden mis schien wel afgewezen, maar in elk geval hadden ze zich opgewonden. Het plan was er. kant en klaar. Het .Stedelijk' in Amsterdam, Van Abbe in Eindhoven en KröHer-MüWer zou den samenwerken in een erg goed project, maar toen twee van de drie financiële problemen kregen kon Kröller-Müller het alleen niet meer financieren. Boymans zat financieel ook. al moeilijk omdat ze in Rotter dam een Erasmusjaar hebben. Kuns en Soep In elk geval staat voor mij eens te meer vast dat cultuur geen geld be hoeft te kosten, als je het maar op een attractieve manier brengt. En dan hoef je ook geen niveau te ver liezen. Ja, het verhaal van de kunst en de soep is wel waar. Kunst ver kopen is een kwestie van .marketing': DONDERDAG 17 JULI liddag: (CRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd amma. (12.26 Mededelingen tbv en tuinbouw; licht muziekpro- ma. (opn). 14.30 Alt en piano: iissieke en semi-klassieke liederen. ■15.00 Hervormde middagdienst. NOS: 15.30 Eezigheden: magazine over lief hebberijen en vrijetijdsbesteding. 16.00 Nws. 16.02 Meer over min der: miormatief programma over mensen en dingen die minder op de voorgrond treden. 17.30 Toerismo: toeristische informatie uit binnen- en buitenland, NCRV: 17.45 Stereo: Lichte orkestmuziek. Avond: 18.00'Tijd vrij voor muziek in vrije t(jd: koorzang en fanfare-orkest. 18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Verslag IBM-schaaktoernooi te Amsterdam. 19.03 Negro Spirituals. 39.15 Muziek van Het Leger des Hells (gr). 19.30 Holland Festival: Haarlemse Orgelmaand 1969: Kerk orgelconcert: klassieke en moderne muziek. 20.00 Raket: gevarieerd pro gramma. 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.45 Stereo: Sterren in stereo: licht gavarieerd platenpro- "ramma. 23.55-24.00 Nieuws. IIORGEN7.00 Nieuws; 7.10 Het le vende woord; 7.15 Stereo: Badlnerie: klassieke muziek(gr); (7.30 Nieuws; 7.32 Akrualiteiten; 7.50 Overweging) 8.00 Nieuws; 8.11 Vakantieprogram ma voor de jeugd; 8.30 Nieuws; 8.32 Vakantietrips; 8.45 Voor de huis vrouw. (9.00-9J.0 Gymnastiek voor de huisvrouw); 9.35 Waterstanden; 9.40 Nieuwe aarde: impressie en bezin ning over het thema: Helpen als be roep; 10.00 Stereo: Aubade: klassieke en moderne muziek; 11.00 Nieuws; 11.02 Voor de zieken; 11.55 Medede lingen. Middag: 12.30 Toppers van toen (gr). 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. 13.30 't Muzikantenuur: I. Koninklijke Mi litaire Kapel en Dordrechts Katho liek Kamerkoor en Haags vokaal en semble; II Beiaardconcert. 14.20 Log boek 1931, documentair programma. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nieuws, 16.02 Stereo: Viool en piano: klas sieke en moderne muziek. Daarna: Zang en gitaar. 17.00 Tussen 10+ en 20lichte grammofoonmuziek voor de tieners. 17.30 Voor de jeugd. 17.55 Mededelingen. Avond 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18.25 Stereo: Dis-Sonantjes. 19.25 Ge sproken brief. 19.30 Nieuws. IKOR: 1935 Kerk veraf en dichtbij: ver slag van de 14e Deutsche Evange lische Kirchentag te Stuttgart. 19.55 Mens en Bijbel. AVRO: 20.05 Ste reo: Wenen-Boedapest: amuse mentsmuziek. 20.30 Stereo: Radio- philharmonisch orkest en soliste: mo derne en klassieke muziek. 21.45 In spraak (uitspraak over 14 dagen), forum. 22.30 Nieuws. 22.40 Radio journaal. 22.55 Nabeschouwing over de Ronde van Frankrijk. 23.02 Ste reo: Nieuwe grammofoonplaten van 20ste eeuwse muziek door klein en semble. 23.55-24.00 Nieuws. Morgen: AVRO: 7.00 Nieuws; 7.10 Ochtendgymnastiek; 7.2: Stereo: lich te grammofoonmuziek; 8.00 Nieuws; 8.11 Radiojournaal; 8.20 Stereo: lich- tegrammofoonmuziek (vervolg); (8.3 -8.33 De groenteman.); 8.50 Woor delijk... vandaag de dag, praatje. NOS: 9.00 Stereo: Berlioz in woord en muziek; AVRO: 10.00 Voor de kle ters; 10.10 Arbeidsvitaminen: popu lair verzoekplatenprogramma; (11.00 -11.02 Nieuws.) 11.30 Stereo: piano recital: klassieke muziek: 11.55 Beursberichten. Middag: NOS: 12.00 Nieuws. 12.03 Micro-no tities. KRO; 13.00 Nieuws. 13.03 De Ronde van Frankrijk. 13.08 Actuali teiten met o a reportage van de Vier daagse te Nijmegen. 16.08 lORRrr...: hitparade. (Dit programma wordt onderbroken voor de Ronde van Frankrijk). 17.00 Nieuws. 17.02 Ac tualiteiten met o a reportage van de Vierdaagse te Nijmegen. 17.07-18.00 Draaijijofdraaiikverzoekplatenpro gramma. Morgen: VARA: 9.00 Nieuws: 9.02 De Eddy Becker Show (10.00 Nieuws.) NOS: 11.00 Nieuws; 11.03 Felix Meurders. NEDERLAND-1 KANAAL 7/29 8.45-0.30 uur: (NOS-KLEUR) APOLLO-11 Het laatste nieuws uiit Amerika over het vluchtverloop. 16 00 uur: UT DE OUDE DRAAIDOOS Komische eenacter. 16.15 uur: t' (KLEUR) NATUURGETROUW 16 40 uur: (KLEUR) DORIS DAY SHOW 17.05 uur: (KLEUR) VERKENNINGEN DOOR NEDERLAND j vandaag de sluis en stuw bij Lith. 17.30 uur: (KLEUR) APOLLO-11 patste nieuws over de vlucht. TOUR DÉ FRANCE Samenvatting van de negentiende etappe (Bordeaux- Llbourne-Brive: 191 km). 1850 uur: (KLEUR) PLUIMPJE 19.00 uur: JOURNAAL 19.07 uur: (KRO) COOPER KING SIZE en aflevering uit de serie Life witli Cooper' door Tom my Cooper, 20.00 uur: (NOS) JOURNAAL 20.20 uur: (KRO) BRANDPUNT 21.00 uur: (KLEUR) ADVOCAAT JUDD .1 eree.n lloudt van Harlan behalve zijn vrouw', een rifVwing uit de Amerikaanse televisieserie .Judd for |Uie defense 21.50 uur: (KLEUR) UHURU NA AMANI rri" («oC,ïn»enT?'re over de Afrikaanse revolutie en de spèeld uroPese christendom daarin heeft ge- :22.40 uur: WOS) JOURNAAL 22.45 uur: (KLEUR) APOLLO-11 KSShr C'e '(iat3te gebeurtenissen en een korte uing van de twee voorgaande uitzendingen. 20.00 uur: (NOS) JOURNAAL 20.20 uur: (NCRV KLEUR) FESTIVAL MET THE FLIR TATIONS Reportage over de Flirtations, gemaakt tijdens hun optreden op het zang- en muziekfestival Singing Euro pe. 20.50 uur: KORT AVONTUUR VAN NYURA Een speciaal voor de televisie geschreven film van de Russische regisseur Tatyana Lioznova, naar een sce nario van Alexander Borsjtsjagosflci. 22.00 uur: DAGBOEK VAN REMBRANDT De verloren zoon. 22.10 uur: (NOS) JOURNAAL BELGIË-NED. 16.30-17.30 uur: TOUR DE FRANCE 18.55 uur: ZANDMANNETJE 19.30 uur: DORIS DAY-SHOW 20.00 uur: JOURNAAL 20.30 uur: FILMVERSLAG TOUR DE FRANCE 20.40 uur: WIJ HEREN VAN ZIOHEM (JU) Nest Olaes schreef een serie verhalen over zijn geboor te dorp. 21.30 uur: lie EUROPESE BEKER VOOR ZANGVOORDRACHT TE KNOKKE 23.00 uur: JOURNAAL Aansluitend een filmverslag van de Tour de France FRANSTALIGE PROGRAMMA'S NEDERLAND-2 ■>18.50 uur: «-"MME •JOURNAAL 19.03 uur: SCALA 19.30 uur- JNCRV-KLE(:R De tovenaar. BELGIë-FRANS 16.30 Reportage Tour de France; 18.35 Journaal; 18.40 Jeudi-Jeux; 18.55 Allö les jeunes; 19.25 Tartine; 19.30 Ma sorcière bien-aimée; 20.00 Journaal; 20.30 Film- verslag Tour de France; 20.40 La cinquième victime: 22.05 Finale van heit Europese Songfestival; 23.30 Jour naal. FRANKRIJK-RIJS SEL .12.00 Le Comte Yorster a bien l'honneur: 15: 13.00 Journaal; 13.15 Feuilleton; 15.15 Reportage van de Tour France; 18.25 Journaal: 18.30 La séquence du jeune spectateur; 19.00 Eté Magazine; 19.15 Regionaal jour naal; 19.4C Eté Magazine; 20.00 Journaal; 20.30 Samen vatting Tour cle France; 20.40 Panorama; 21.40 Que .isqeji ouop qrn.iaj Je moet voor lamst dezelfde harde, lekker-rnakende policy voeren als voor soep. Toegangsprijzen voor zo'n .Musement' moeten ook niet erg 1. liggen, anders denken ze: ,Het wel niks zijn'. Met een prijs maak je ze lekker, dan komen ze hier naar toe: ,Ik heb voor mijn g.eld nog niet alles gezien'. Voor een kwartje zou hot te vrijblijvend zijn. De ben voor een narde aanpak, de mensen niet over het bolletje strij ken met cultuur. Overhalen, overre den is fout. In de harde aanpak past ook dat de volgende keer bepaalde musea inzendingen moeten maken die in waardering van het publiek niet hoger komen dan een 3. Je moet niet te veel tegemoetkomen aan de veronderstelde algemene waardering, Je moet ook bewust moeilijk durven zijn. Met zo'n inzending, die provo cerend en agressief kan zijn en voor het publiekbeneden peil is bereik je de mensen toch, via die agressie namelijk. Het moet niet te gemakke lijk worden, niet een uitstalling van aardig en leuk. het is tenslotte geen antiekbeurs. Er moet een filosofie aan vast zitten, een idee. Daarom moet. er in 1971 ook een stukje eigen tijdse problematiek in gebracht wor den'. aldus musementor Gans. VPRO naar Aioiers Een radio- en televisie-team van de VPRO zal van 21 juli tot 1 augustus het eerste Panafrikaanse cultureel festival in Algiers meemaken. Tij dens het festival zullen 33 Afrikaan se landen en 6 bevrijdingsbewegin gen in totaal 5000 artiesten laten deelnemen aan honderden manifes taties van muziek, zang, dans, film, toneel, beeldende kunst, ballet, poë zie en literatuur. Cultuurpolitieke discussies worden gevoerd tijdens een 10 dagen durend symposium. Ook Afro-Amerikaanse groepen zullen ver tegemvoordigd zijn: uit Ouba, Bra zilië, de Antillen en de Verenigde Staten. Het VPRO-team bestaat uit: Kilci Amsberg, Jaap Buis, Bob Ris, Philippe Scheltema en Henja Schnei der. Op 8 augustus zal VPRO-radio een 5 uur durend totaalprogramma, wijden aan het Panafrikaanse fes tival. Herdenking 50 jaar omroep radiouitzendingen begon. Naar de aanvaarde kenmerken van radio-om roep, te weten dat het uitgezondene ontvangen kan worden door ieder die dit wenst en voorts, dat het uit te zenden programma van te voren gepubliceerd is, kan het begin van deze uitzendingen beschouwd worden als het begin van de eerste radio-om- roep ter wereld. Op 6 november a.s. zal te Den Haag een herdenking worden gehouden, die wordt voorbereid door het comité ,50 jaar omroep'. In dit comité heb ben zitting de vertegenwoordigers van de omroep, de PTT. de radiohan- del- en industrie, de VERON (zend amateurs) het Nederland Electroni- ca- en Radiogenootschap NBRG. en het postmuseum. Voorzitter is i' heer E. A. Schüttenhelm. (NOS., secretaris van het comité is de heer J. van Brakel (PTT). Zeer binnen kort zal een gedenkboek, getiteld a Sterlnga Idzerda, de pionier van de radio-omroep' van de hand van de heer P. A. de Boer van het Post museum te Den Haag worden uitge geven. (ADVERTENTIE) Buffoons' in ,Sarrassani' Retranchement De Nederlandse topgroep ,The Buffoons' treedt vanavond (donderdag) op in de jeugdsociëteit .Sarassani' in Retranche- xment. Later op de maand komt de groep opnieuw voor een optreden naar Retranchement. Sarassani' heeft voor vrijdag .Pepper and soul' gecontracteerd zaterdag wordt .Moody sec' verwacht en tegen zondagavond is een optreden van ,The Motions' gepland. Ook ligt het in de bedoeling om nog deze maand .Shocking Blue' uit nodigen. de extra milde 25 filterkiDgs 1.75 Agent Driekus trok zijn gummiknup pel en sloop grimmig op de Gevan genpoort af ,Ik ga die twee ernstig ondervragen..' mompelde hij vastberaden. ,Ik móet weten wat ze in het politiebureau zochten. Vooral die lange deed ver dacht. Maar deze keer ontkomt hij me niet. Ik laat me door niets tegen houden...' Met die woorden betrad hij onhoor baar het gebouw, maar daar aarzelde hij toch een beetrje. ,H-het is hier wel érg donker...' prevelde hij. ,En ik heb gehoord dat het hier wel eens spookt met al die nare apparaten en zo. Niet, dat ik in spoken geloof— Maar het zou toch prettiger zijn, als ik de lichtknop kon vinden...' Hij deed schoorvoetend nog enkele stappen vooruit en sprong toen schrikkens op. In het duister klonken een vreemd soort keelklanken, en een akelige schim schoot langs hem. Het was de beklagenswaardige por tier. die door Joris de mond was ge snoerd en in een schandblok was gesloten. Maar dat wist de agent na- FEUILLETON DOOR JOHN ROWAN WILSON Dit was waardevolle informatie. .Bent u van mening dat de reeks betrouwbaar is?' vroeg hij .gretig. Tot zijn verbazing schudde Sandray het hoofd en zei somber: ,Nee, ik vrees dat ze volkomen waardeloos is'. Hij zag met een zeker genoegen dat er op Brooks gezicht een uit drukking Van verbijstering verscheen. ,Ziet u, ik kende Levay ook. Zoals u weet was hij een voortreffelijk patholoog. Maar een pessimist. Zo als iedereen weet. bestaat er geen scherpe scheidslijn tussen wat men goedaardig en kwaadaardige cellen noemt. Naarmate Levay pessimis tischer begon te worden, ging hij meer en meer die grensgevallen als kwaadaardig beschouwen. Natuur lijk opereerde Wymark dan alsof er van kanker sprake was en hij be reikte vanzelfsprekend schitterende resultaten. Ik vrees dat een vrij groot aantal van de patiënten waar op hij zijn reeks baseerde helemaal geen kanker had'. Hij glimlachte vriendelijk. .Ik heb altijd gezegd dat het waardevolste instrument voor 'n succesvol chirurg een pessi mistische patholoog is'. Brook wendde het hoofd af. Hij voel de zich erg moe en ontmoedigd. .Wa ren er in die tijd veel mensen die dat wisten?' 'Enkele. Er werd natuurlijk wel wat gepraat. Maar het was blijkbaar niet mogelijk op die grond een open lijke aanval op Wymarks resulta ten te doen, Én niemand wilde on aangenaam tegen Levay zijn. Hij was zonder dat al neerslachtig ge noeg'. Op gekwelde toon zei Brook: .Zijn dus a.1 die cijfers over borstkanker onzin en is de hele discussie die nu al meer dan twintig jaar duurt, ge baseerd op een reeks die geen waar de heeft?' ,Zo zou het gezegd kunnen worden'. .En is het mogelijk dat duizenden vrouwen door de verkeerde behande ling gestorven zijn alleen omdat niemand het Levay lastig wilde ma ken Sandray kinkte onbewogen. ,Ja'. Hij keek Brook met zijn donkere kraal oogjes aan. ,Dr Brook, u bent heel Vriendelijk geweest en u hebt me heel wat verteld over uw apparaat. Ik ben u heel dankbaar. Hebt u er be zwaar tegen dat ik nu zelf een paar opmerkingen maak?' .Natuurlijk niet'. ,De kwestie is', zei Sandray met weinig overtuigend vertoon van be scheidenheid, .dat volgens mij de moeilijkheid met uw apparaat is, dat het afhankelijk is van gegevens van buitenaf. Levay was bijvoorbeeld op zijn manier een veel beter apparaat dan het uwe. Jammer genoeg raakte hij gemakkelijker uit zijn evenwicht hij kwam tot verkeerde uitkom sten, Wymark was ook een voor treffelijk apparaat. Helaas ging hij af op Levays antwoorden en dus kwam ook hij tot verkeerde gevolg trekkingen. Daarna voerde u Wy- mark's conclusie aan uw apparaat toe en uw apparaat raakte op een dwaal spoor. F begrijpt waarschijnlijk wel wat ik o duidelijk probeer te ma ken'. .Ja", zei Brook. Het was de twijfel die hij zelf sinds jaren half bewust had gekoesterd misschien al van af de dag dat hij begonnen was met het apparaat te maken. Het appa raat wenkte logisch objectief. He; bewoog zich langs rechte lijnen Maar het moest ten slotte door mensen gericht worden. En als het verkeerd werd gericht, zou het zich van de waarheid af bewegen in plaats van er naai- toe. Jammer voor Wymark, dacht Brook. Zijn levenswerk vol gens Sandray. Ook jammer voor mij. dacht hij. .Nu moét ik toch werkelijk gaan', zei Sandray. ,Het was heel vriende lijk van u zoveel tijd te besteden aan een oude man als ik'. Terwijl hij naar de uitgang van het ziekenhuis liep. glimlachte hij vrien delijk en maakte een praatje met enkele verbaasde verpleegsters en Êortiers. Hij voelde zich weer jong. 'et was werkelijk weer zoals vroe ger. Hij was blij te merken dat de ouderdom zijn geestelijke vermogens toch niet afgestompt bleek te heb ben. Als puntje bij paaltje kwam hadden ze hem nodig. Dan moesten ze een beroep op hem doen. Daar konden ze niet onderuit. De moeilijkheid met mensen als Gil ling en Trimble was dat ze geen fan tasie hadden, dat ze niet konden im- Sroviseren. Hij grinnikte. Hoe heette e patholoog ook al weer? Levay Levay, dat moest hij onthouden. Vluchtig, zonder dat het hein eigen lijk interesseerde, vroeg Sandray en met tegenzin wakker. Ze bleef nog een poosje in bed liggen, hopend dat naar iets prettigs en aanmoedigends te binnen zou schieten, aets dat haar dag goed zou kunnen doen beginnen. Meestal hielp deze methode wel. doch vandaag niet. Haar gedachten keerden steeds terug naar problemen die ze gehoopt had te kunnen ver geten. Tenslotte stond ze op, trok een peignoir aan en ging naar de keuken. Ze deed wat koffie in de pot, vulde die bij met water en zette haar op het gas. Daarna deed ze twee sneetjes Drood in het rooster en maaikte het ontbiijt verder klaar terwijl de koffie stond te trekken. Toen alles gereed was, nam ze het op een blad mee naar de zitkamer Nadat ze ontbeten had, schonk ze zich een 2e kop koffie in en stak een sigaret op. Het was al over tienen maar ze behoefde zich niet te haas ten. Line was een uur geleden naar net ziekenhuis gegaan voor zijn zon dagochtendronde. Dat was op z-.jn afdeling een speciaal gebruik, een ge legenheid om de moeilijkere geval len uitvoerig te bespreken. Het was geneeskunde op hoog intellectueel niveau, waarbij geen concessies wer den gedaan aan hen die wat traag van begrip of slecht op de hoogte waren. Het gebeurde op zondag om dat hij beweerde dat dat de enige dag was waarop hij er voldoende tijd aan kon besteden. Susan voelde echter dat ar meer achter zat. Zo als zo vele van Lines gewoonten en regelingen had het een symbolische Inhoud. Het was bedoeld om aan te tonen dat hij zich niet hield aan nor male werkuren, en dat hij van zijn staf volledige toewijding verwachtte. Het was allemaal deel van de op uiterlijk effect berekende kant van Lines karakter die ze over het al gemeen nogal bewonderde. Vandaag vond ze het allemaal maar aanstel lerig. Terwijl ze met kleine slokjes haar koffie dronk, dwong ze zich het feit onder ogen te zien dat zij en Line seeds minder voor elkaar 'gin gen voelen. Ze hadden de laaste veertien dagen zeker driemaal een ernstig meningsverschil gehad. Onge twijfeld was het voor hem een zenuw slopende tijd maar dat was liet ook voor haar. Om de andere dag Nina, spelen, was een zware opgave voor een jonge actrice. Ze voelde zich na afloop geestelijk volkomen uitgeput. Ze had hem herhaaldelijk uitgelegd hoeveel het van haar vergde maar hij bleef er volkomen onverschillig bij. De waarheid was dat hij zicfi voor niets anders interesseerde dan voor zijn eigen zaken. Gisteravond had ze hem één van haar eigen problemen voorgelegd en hem om raad gevraagd. De Meeuw was een succes en ze had goede recensies gekregen. Landauer was verrukt van haar. Hij wilde haar nu Desdemo na laten spelen en misschien daarna een rol in de 17de-eeuwse komedie. Voor de rol van Desdemona was ze niet bang maar het idee van een rol in een restauratie-komedie joeg haar wel schrik aan. Ze was bang dat ze er niet het natuurlijke talent voor bezat, en in die komedies kon je mis lukken op een manier die alles wat je voordien had gepresteerd onge daan maakte. Aan de andere kant vilde ze ook met zeggen dat ze het niet aandurfde. En om alles nog in gewikkelder te maken was haar zaakwaarnemer benaderd door een filmmaatschappij. Had ze belangstel ling....?' Het was allemaal erg opwindend maar het schiep tegelijkertijd veel problemen Het was haar wel duide lijk dat ze in haar carrière een be slissend punt had bereikt. Als ze nu het juiste deed, had ze de kans dat ze volledig zou slagen. Een verkeer de beslissing kon echter een volko men mislukking tot gevolg hebben. Hoewel ze natuurlijk de uiteindelijke beslissing zelf zou moeten nemen had ze behoefte aan iemand die met haar meeleefde, iemand met wie ze de he le zaak kon doorpraten. Aan haar zaakwaarnemer had ze niet veel. Hïi wilde het filmcontract afsluiten, al leen omdat er meer geld in zat. On der deze omstandigheden had ze toch werkelijk wat steun bij Line mogen vinden. Ze had echter niet de minste steun bij hem gevonden eerder 't tegen deel. Toen ze geprobeerd had hem de situatie uit te leggen, had hij afwe zig geknikt alsof zijn aandacht bij iets anders was. Daarna en erger kon het niet was hij begonnen met in het avondblad te bladeren. Toen za daarover 'n opmerking maakte, had hij haar doen verstaan dan in ver gelijking met zijn eigen problemen haar zaken triviaal ën onbetekend waren, dat hij geen belang stelde in toneelbabbeltjes en dat ffij belang rijker dingen aan zijn hoofd had. Ze hadden de hele weg naar huis ruzie (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 13