,Als je priester wilt zijn, moet je een olifantshuid hebben' DE KERK MOET SPREKEN Zout der aarde 12 juli 1969 zaterdagnummer Als je in deze tijd priester wilt zijn, moet je een huid als een olifant hebben. Je zit van twee kanten voortdurend in de klem. Er is een bepaalde groepering gelovigen met een enorme lading negatieve kritiek, zoals een voortdurend verzet tegen elke vernieuwing in de liturgie, een vrij passieve houding, verzet tegen nieuwe catcchetische methoden. En verder wordt over liet bestaan van de priester zoveel door wetenschapsmensen geschre ven, dat je jezelf op een gegeven moment afvraagt of je eigenlijk nog wel nuttig bent voor de gemeenschap. Ik heb veel respekt voor de kerels, die het ondanks alles volhouden.' Opmerkingen van de heer H. F. Tiemessen op een flat in Bergen op Zoom, daarvoor in Goes vooral betrokken in het werk op de lagere scholen (catechese), als kapelaan, pater Redemptorist. Begin deze week getrouwd met een lerares. Ex-kapelaan Tiemessen, 39 jaar, voelt zich nog steeds priester, zoals feitelijk iedere ,ex-priester'. Al die ex-priesters', het is een heel naar woord, niet alleen voor hen, beschouwen zich nog steeds in het ambt te staan. Alleen ze hebben hun funktie eraan gegeven, met bloedend hart. .Priester voel je je vooral aan het sterf bed van iemand. Als daar om de sterven de de familieleden zitten en zich op trekken aan jouw geloof. Je kunt ze toch nog perspektief geven. Aan een sterfbed valt alles weg, de arts, familie ook. Dan moet je niet met theologische beschou wingen komen, dan kan je alleen nog je eigen persoonlijke geloof geven. Het ,God is dood' is meer een probleem van de jeugd, een intelleklueel en kwasie- intellcktuecl vraagstuk. Oudere mensen hebben geen problemen over God. Ja, het is voor hen realiteit. Dat is goed: in je leven kom je al zoveel mysteries en vraagtekens tegen.' Zo'n vraagteken is het celibaat. Tiemes sen: ,Ik dacht dat in ons land de diskus- sie hierover wel gesloten is. Iedereen die kennis van zaken heeft de kerkelijke overheid en de vaktheologen, kijk maar naar die priesterenquête weet dat de verplichte koppeling van priesterschap en celibaat in de toekomst geen haalbare kaart meer is. Maar hoe lang zal het duren voordat de Romeinse instanties ook zo kunnen denken?' IA-WOORD Over de keuze: ,er zijn nog altijd mensen die een priester willen vastspijkeren op zijn eens gegeven woord. Daarbij wordt dan heel gemakkelijk een parallel getrok ken met het ja-woord in het huwelijk. Maar die zaken liggen toch wel funda menteel anders. De meeste priesters, die au in het ambt staan, gingen al vroeg naar een seminarie. Je werd daar in een beschermd milieu in één richting ge vormd. Ja, de congregatie van de Re demptoristen liet in de lijn van de Jezu ïeten en Capucijnen, onze novicen- meester was keihard. Je móest er onder door, het was een harde leerschool, die begintijd. We waren met een klas van zeven man. Zes uur op, negen uur eten, daartussen meditaties, breviergebed, eu charistieviering. Per dag twee maal een half uur praten. Dat was in 1950, na het gymnasium. Zo in het algemeen dacht ik, dat je toch moeilijk meer van een .vrije keuze' voor het priesterschap kan spreken als je twaalf jaar lang in een bepaalde richting bent .geïndoctrineerd'. En daar komt bij dat die hele keuze werd ge determineerd door de toenmalige kijk op wereld, mens en huwelijk. Ieder wel denkend mens zal toch moeten toegeven dat sinds de tweede wereldoorlog ijj het denken en leven een totale revolutie heeft plaatsgevonden. Als kind van die tijd deed je tóen een verantwoorde keuze, maar de motieven van toen zijn voor mij nu persoonlijk totaal uitgehold. Pas wan neer het celibaat en het priesterschap to taal ontkoppeld zijn, zal bet celibaat aan waarde winnen en ook door de gelovige gemeenschap worden herwaardeerd. Celi- baatswet en het ja-woórd in het huwelijk kunnen niet met elkaar worden ver geleken. Als men zijn ja-woord geeft dan bindt men zich (hel klinkt misschien wat ouderwets) aan het instituut van hel huwelijk dat een natuurgegeven is' en de celibaatswet is van kerkelijke origine.' De uitgetreden pater wijst er op, dat cr maar weinig priesters zijn die het ambt om het celibaat neerleggen. .Het zwaarst wegen niet de celibaatsverplichting of ge- loofsmoeilijkheden, de faktoren zijn meer van kerkelijke organisatorische aard.' PIJNLIJK Was het moeilijk om eruit te stappen? ,Het is pijnlijk om het ambt op te geven, omdat het zoveel voor je betekent. Ik heb er een lange kostbare opleiding voor gehad, jaren van mijn leven aan gegeven. Ik werkte vijf jaar in Rotterdam-Croos- wijk, twee jaar in Limburg en nu vier jaar in Goes. De vernieuwingen gaan in deze lijd snel. maar de veranderende visies broeiden al in mijn seminarietijd. Toen rommelde 't al, de existentialisti sche filosofie kwam al door. Maar het is toen nog de kop ingedrukt, in de jaren '50-'56. Maar toen. al was er twijfel aan de waarde vqn het celibaat. Theoretisch ja zat het goed in elkaar, maar leven en leer waren toen twee gescheiden groot heden. Het instituut stond eerst boven alles, luister nu eens naar Alfrink: hij vraagt om een open evangelische kerk, waar een vrije beleving van het evangelie mogelijk is, waar de menselijke waarden in takt worden gelalen. En qp een ge geven moment ga je 't zien. die mogelijk heid van het trouwen moet er kunnen zijn voor de priester.' Hoe waren de reakties? ,Ik heb geen wanklank gehoord, alleen maar meeleven en begrip. Men betreurde het en je hoorde opmerkingen als: we zijn een priester kwijt die we op het ogenblik goed kunnen gebruiken. De meeste mensen zeggen: waarom kunnen ze niet trouwen en bun baan houden. Dat zou ik ook wel willen. Je voelt nu eenmaal op de duur bepaalde facetten van zielzorg echt in je vingers zitten. Bij mij was dat de catechese op de lagere school, daarin had ik mij de laatste jaren gespecialiseerd. Dat terrein is erg boeiend, vooral als je veel van kinderen houdt.' Pater Tiemessen was werkzaam in een zielzorgtcam. Hjj had in dat team de catechese op de lagere scholen in Goes en op de scholen in de Zak van Zuid- Bcveland. Hjj wil dit wer'" graag blijven doen, maar de kerkelijke regels verbie den liet. Misschien kan ik in de toekomst nog eens als gehuwd catecheet werken, maar op een lagere school zijn daaraan uiter aard der zaak priesterlijke bedieningen verbonden. En dan zijn er twee moeilijk heden. Allereerst moei ergens een kli maat zijn waar je voor honderd procent wordt geaccepteerd. I!' dacht dat dat in Zeeland zeker nog niet het geval was. Ja. ik heb hier vooral de rooms-katho- lieken op het oog. De tweede moeilijk heid is de financiën. Tot nu toe komt een catecheet hoofdzakelijk op rekening van de kerkekas. En die heeft het de laatste jaren toch al moeilijk.' MOOIE DINGEN Over zijn werk als catecheet: .Jonge mensen moeten het hele leven Ieren ont dekken. Catechese was vroeger betrekke lijk eenvoudig, het was vragen en ant woorden. Maar nu moet je kinderen be wust maken van de wereld waarin ze staan. Vooral mooie dingen tegenkomen en dan laten voéfen: er zit' 'tocfi iets* achter. Het is een inspelen op de psyche van het kind, je moet de waarden van het evan- gc' levend maken, kinderen zijn open en spontaan, volwassenen zijn altijd op hun hoede, bij een kind komt het over, bij een volwassene heb je kans op: ver keerd of niet, op het missen van de aan sluiting. De priesterlijke taak hoort erbij op -chook aan het eind van ee i projekt bijvoorbeeld is er een eucharistieviering, een dankviering, waar )r de kinderen bloemen, dieren meebrengen.' Gelooft u dat er vee! verschillen zjjn tussen de r.k.-schoolcatechese en die op andere scholen? ,Ik zie er geen moeilijkheid in om de zelfde catechesemethodiek ook op her vormde of andere protestants-christelijke scholen te geven. De specifiek katholieke dingen, als Maria, het biechten, komen weinig meer voor. Er wordt bijna niet meer gebiecht. Wat die biecht betreft zijn er tweeërlei reakties te vinden bij mensen als een priester gaat trouwen. Je hebt er die zeggen: het is niet erg voor een pries ter dat hij getrouwd is. de biecht is toch afgeschaft (ze vragen zich af of je alles doorvertelt aan je vrouw). De andere reaktie is juist: ik heb bij hem gebiecht en hij vertelt het door aan zijn vrouw. Ook dat leeft nog.' LOG Het priesterbeeld verandert, veel in de r.k.-kerk verandert. De ex-Goese kape laan vindt de massa' ten aanzien van het volgen van vernieuwingen onbeschrijf lijk log. ,AIs men uiteindelijk durft te zeggen: het is zo gek nug niet, dan ligt men alweer een ronde achter. Van dat voortdurend duwen word je op de duur doodmoe. Je moet voortdurend evolueren in je denken en doen in deze tijd en dat hebben de mensen nooit geleerd. Ik heb mij nooit helemaal thuis gevoeld met dat image van.;de priester waarbij hij in zekere., zin ■i buiten: de gemeenschap 6tond, als - be middelingsman. Hij had de macht om zónden te vergeven, hij droeg het offer voor bet volk. Maar ik vond dat soort image niet eerlijk. Je kon niet jezelf zijn, je moest je laten maken door de mensen.' De heer Tiemessen vindt dat de priester van de toekomst zich eerst waar zal moe ten maken in de gemeenschap. ,Hij zal eerst mens moeten zijn, een goede mens, een harmonische persoonlijkheid. Om dat waarmaken zal men ook steeds meer voor de gehuwden de mogelijkheid moe ten openen voor het priester-zijn. Maar dan een priester, die vanuit de wereld dat bedoel ik zo breed mogelijk— in al zijn relaties met mensen, ook door zijn huwelijk, een stuk evangelie voorleeft en zo het recht ook kan verkondigen.' BESTE BISDOM Tiemessen is blij dat hij binnen het bis dom Breda heeft gewerkt. ,Breda is toch wel het beste bisdom. Het zit organisato risch heel goed in elkaar. Personeelschef Nooren kent de mensen goed. Het moeilijkste is voor mij geweest om naar de bisschop te gaan. Hij leeft persoonlijk zo met je mee. Heus. mijn ontslag uit het ambt viel niet mee. Voor mij niet en voor hem niet.' WILL. J. VERKERK Onder de korte overdenking, twee weken ge leden op deze pagina, Is de naam van do schrijver weggevallen. Hot. moest zijn A. T. Deinum. Zaamslag. Twee zomerse notities voor Renesse- Xoordwclle uil de Kerkbode van Schou- wen-Dutveland. 1:Opvallend is dat een hele rij eigen gemeenteleden zonder kerkboekje naar de kerk komt en blijk baar in de gedachte verkeert, dat er toch wel boekjes in de kerk zijn. Die zijn er ook inderdaad, maar tot onze spijt moe ten we de eigen gemeenteleden erop wijzen, dal deze boekjes in de allereerste plaats bedoeld zijn voor de vakantie gangers, die dit gebaar van gastvrijheid ook bijzonder waarderen. Helpt u mee ook in dit opzicht de goede naam van onze gemeente hoog le houden. En 2: ,De zijdeur van de kerk, doorgaans her metisch gesloten, heeft onlangs als uit gang dienst gedaan. Dat bleek in hoge male een vlot verlaten van de kerk te bevorderen. Vandaar dat deze deur de hele zomer als uitgang zal fungeren'. Over vakantie gesproken: ,Hoe dik wijls worden mensen, die de gerefor meerde belijdenis onderschrijven gesig naleerd in nachtclubs of gelegenheden, waar de satan zijn troon heeft. Onkerke- lijken en buitenstaanders deelden mee. dal in de goddeloze theaters met niiakl- daneseressen van Parijs de mensen zijn te vinden, die in het gewone leven lol de .zworen' behoren. En de conclusie van deze mensen is, dal deze ^zwarcri zich ergerlijk gedragen en in groter uil spattingen leven dan de onkerkelijkcn Hoe past ons toch een voorzichtige levenswandel, want door bovenstaande dingen wordt Cods eer aangetast en be zondigt men zich. Ook al zien onze familie, kennissen of vriendenkring ons niet. God ziet liet, ook al tracht men zich op allerlei wijze te verontschul digen. Is uw reisdoel verantwoord? Kijkt u het eens even na,' geciteerd uit Kerke lijk nieuws der gereformeerde gemeen ten in de classis Goes. Vier katholieke organisaties hebben een beroep gedaan op de Portugese premier Caetano zijn vijfdaagse bezoek aan Brazilië af te gelasten wegens de kerkvervolgingen die daar volgens hen plaatsvinden. Twee jeugdbewegingen en twee vakverenigingen zeggen dat zijn bezoek zou worden beschouwd als een teken van steun aan de Braziliaanse regering, die inbreuk maakt op de con stitutie en de grondrechten van de mens'. De organisaties bepleitten dat Caetano zijn bezoek zou uitstellen tot de Braziliaanse regering haar wrede vervolgingen' van leken, priesters en bisschoppen heeft gestaakt. Indien u ons verzoek niet kunt inwilligen zouden wij zeer dankbaar zijn als u de Brazi liaanse regering onze- walging van haar verachtelijk optreden zou willen over brengen', aldus de brief. De hervormde gemeente en de ge reformeerde kerk van Veldhoven (N.B.) hebben samen één predikant beroepen. Het is Th. Vollenhocen, gereformeerd predikant, die tweederde van zijn tijd werkzaam zal zijn onder de gerefor meerden en eenderde onder de her vormden. Men is tot het aantrekken van één gemeenschappelijk pastor gekomen omdat de bestaande indeling van Veld hoven als wijkgemeente van de gerefor meerde kerk van Eindhoven niet mee: voldeed. Door herindeling van de wijken kwam de plaats vrij voor ds. Vollen- lioven. Een Franse ex-priester, zich noemend paus Clement XV, heeft deze week zijn uitdaging aan de troon van de usur patorpaus Paulus VI rechtstreeks tiaar het Vatikaan overgebracht. Hij beweert dat God, de maagd Maria en alle heili gen hem benoemd hebben tol opperste paus van de rooms-katholieke kerk. Dui zenden Romeinen vonden biljetten met ,de laatste waarschuwing van de hemelse moeder aan het mensdom' tussen de ruitenwissers van hun auto's. Clement XV' is reeds lang bekend op liet Vati kaan. Hij is een Franse ex-priester, Michel Collin, die het mikpunt van de gramschap van het Vatikaan werd in 1956 toen het It. officie alle katholieken voor hem waarschuwde. De Leidse universiteit heeft onlangs een symposion (samenspreking) gehou den van allerlei geleerden over de ato maire, biologische en chemische wape nen en oorlogsvoering. Dr. Dondorp daarover in de Zeeuwse Kerkbode: ,Daai zijn verschrikkelijke dingen openbaar geworden. Neeniet openbaar, want de ingewijden zullen nooit kunnen zeggen: ,We hebben het niet geweten'. De ge leerden weten het al lang. Maar om de een of andere reden dringt die weten schap maar niet door tot de mensen. Ook niet en dat is liet allerergste: tot de Kerkmensen. Ook professor Röling was aanwezig. Hij noemde het gifwapen een voor arme landen betaalbaar wapen Coedkopcr dan tanks en bommenwer pers. Prof. RöUing heeft de hoop ge vestigd op de publieke opinie. Maar als nu eens alle kerken (rooms en prote stants) en de hele rattcplan samen hun mond openzetten en begonnen te gillen, zo hard als ze maar konden zouden dan de wapenfabrikanten en hun aan deelhouders niet gedwongen kunnen worden hun goddeloze doodspuiterij stop te zettenvraagt dr. Dondorp zich af. De generale synode van de Ned. Herv. Kerk heeft weer eens een ver zoekschrift ontvangen. Zo hebben ons de dagbladen de vorige week medegedeeld. Ze zullen in Den Haag op het secretariaat van de synode wel een apart register hebben aangelegd waarin alle verzoekschriften die er sinds het nieuwe bestel In werking trad, zijn geregistreerd. In 1951 kreeg de Ned. Herv. Kerk haar nieuwe kerkorde. Toen had de synode weer een „mond". Ze kon weer wat zeggen; niet alleen tot de leden van eigen kerk, maar eveneens to» overheid en volk. kerk moest worden bevrijd van de knel lende band van de reglementen. Zij moest wederom getuigend kunnen staan temidden van ons volksleven. Ze moest zich met meer kunnen bemoeien dan alleen maar met zuiver kerkelijke zaken, ook alook al worden die dan tegenwoor dig gezien in interkerkelijk verband. Een kerk is niet een stukje leven apart. Wan neer we dat zouden begeren, verdort de planting van de kerk. Daarom moet de kerk gezien worden als behorend bij en levend in heel het maatschappelijke en politieke bestel van ons volk. Met grote verwachtingen is op deze wijze de kerk orde aanvaard en ingevoerd. We zouden in geen geval terug willen naar hetgeen er vroeger was. Doch nu zou het wel eens zeer interessant kunnen zijn om het register (zo het er is) van die ver zoekschriften in te zien, waarin op de meest dringende wijze natuurlijk, ge vraagd wordt dat de synode als mond van heel de kerk, haar stem moet ver heffen vóór of tegen Iets. De meest verschillende en tegenstrijdige dingen zouden tevoorschijn komen. T*^e vorige week dan heeft de generale synode der N. H. kerk weer eens een verzoekschrift ontvangen. .Zestig personen, allen lid van de hervormde kerk en ven verschillende politieke ge- zindheid.hebben zïch met een verzoek schrift gewend tot de generale synode der hervormde kerk, waarin zij van de synode een protest vragen tegen de ont wikkelingen in West-lrian'. En dan vol gen In het bericht dat we lazen enkele namen waaruit blijkt dat het hier inder daad gaat om mensen van verschillende politieke gezindheid. Naast die van ds H. v. Lunzen vinden we de naam van prof. Th. Haitjema. Verbazingwekkend deze twee In een eenheid van begeren tesamen te zien. Zij spreken er hun be vreemding over uit .dat de synode na haar oproep tot bezinning van juni 1962 over de vraagstukken rond Nieuw- Guinea nog geen woord van protest heeft laten horen' nu Indonesië, naar hun mening, ,het akkoord van New York fla grant schendt, waardoor de volksstem ming een farce- wordt'. De generale sy node moet bij de regering ën bij de Verenigde Naties aandringen op .stop zetting van de schijnvertoning, voor koming van terreur en verder bloedver gieten. herstel van persvrijheid en andere grondrechten en vervanging van Indo nesische militairen door troepen van de Verenigde Naties'. STEMMEN UIT DE KERKEN Met Indonesië en West-lrian heeft ons land in het verleden meer te maken ge had dan met andere landen in het we relddeel Azië en het is te begrijpen dat we daardoor toch ergens een meerdere verantwoordelijkheid blijven gevoelen. Maar. als de synode zich richt tot eigen regering en Verenigde Naties, zijn er nog een heleboel dingen meer in dat wereld deel die zij dan meteen in haar schrijven kan opnemen. Waarom zou de synode dan bijv. ook niet iets schrijven over de resolutie van de Veiligheidsraad van de Ver. Naties tegen Israël, die de vorige week is aangenomen en die. met het oog op de schuldvraag, toch zeer een zijdig was gesteld. Doch dit schrijven van de zestig doet ons nog eens weer overpeinzen hoe moeilijk riet spreken van een synode eigenlijk is, waarmee we geenszins wil len zeggen dat zij haar mond daarom moet houden. Maar nu het geval West- lrian. We hebben er eigenlijk nooit iets van gesnapt waarom Nieuw-Guinea bij Is overgedragen. Ook na lezing van het- de souverreiniteits-overdracht niet mede geen Van Mook er over heeft geschre ven. hebben we het nog niet gesnapt, maar dat zal wel daaraan liggen dat we politiek onderontwikkeld zijn. Maar dit weten we wel, dat de generale synode van de N. H. Kerk, die nu het verzoek schrift van de zestig ontving, eens iet3 heeft gezegd over Nieuw-Gulnea, daarbij voorgelicht door haar Raad voor de Zending. Ze heeft dat gedaan toen de spanningen rondom de helft van dat eiland al maar vermeerderden. Na dit spreken van de synode, dat achteraf toch nog al een wijs woord bleek te zijn. ging er een storm van verontwaar diging op en kreeg de synode het ene protest na het andere te incasseren. Het is bepaald niet altijd gemakkelijk- v/anneer de kerk en in haar de synode als hoogste bestuurslichaam, een mond heeft gekregen. Wanneer zij iets zegt is het niet zo dat alle leden der kerk zich voor haar woord buigen. Zo is het trou wens nooit geweest in de reformatori sche kerken. W/z lezen en horen telkens weer die v/ens dat de synode nu eens een woord zal spreken. Wanneer we zo na gaan is er in de loop van de laatste jaren een hele scala van wensen geuit: over werkeloosheid in bepaalde gedeelten van ons land, over de inval van Rusland in Tsjecho-Slowakije, ov6r de NAVO en die 225 miljoen extra, over Vietnam, het Midden-Oosten en Biafra natuurlijk. Maar laat de synode dan zó spreken dat je precies weet wat je aan haar hebt. Wanneer nu dit synodale woord in over eenstemming is met v/at v/ij er zelf van - denkenj zeggen we tot ons zelf en sna ren: dat is nu eens goed gezegd. fj£r v/anneer er uit die synodale mond Iets komt waarmee v/ij het persoonlijk niet eens zijn, kunnen we dit moeilijk ver-/ stouwen en gaan v/e overal ons protest,, tegen het spreken van de synodq; rondr zaaien, opdat iedereen wete waarom wij de synode op ernstige wijze in ge breke menen te moeten stellen. Voor hetzelfde probleem staan min of meer ook de predikanten in hun predi king. Een .tijdloze prediking' niemand. We willen v/at horen. I. verband met het Evangelie, over de <i gen waarmee v/ij te maken I van dag tot dag. maar ook over. zalf die samenhangen met de samenle waarin wij verkeren. Doch dffhr* direct de moeilijkheid. Het is nog g<| jaar geleden dat we over deze dinc® een gesprek meemaakten waarin icmaff .toch..min of meer zijn :bek)_ag deed om dat. naar zijn mening, devpredikanten niet precies zeiden v/at ze dachten. .Soms denk je bij je zelf: man. zeg dat nu, want dat bedoel je!' Een aijïr informeerde of hij het dan geaccepMrarzbu hebben, maar uit heel het gey>rek was re» |3 voldoende duidelijk dm qlf meentelid een andere mening over zou hebben gesteld. We hivcr.: eens van een predikant die meenc'e stem te moeten verheffen tegen Boerenpartij. In zijn dorp had deze t al veel stemmen gekregen. Hij was e lijk er van overtuigd dat hier alleen m negatieve politiek werd bedreven en ze daarom onvruchtbaar was. Hij kr< het wel te horen en met waa'rschuwint 1 er bij. Wilde hij een bepaald deel v v zijn gemeente niet van zich vervreem den. dan deed hij beter daarvoor maar te zwijgen. Un nu ligt er dit verzoekschrift aan de synode om haar stem te verheffen tegen de ontwikkelingen in West-lrian. Uit het verslag van de laatst gehouden synodale zitting is wel duidelijk gewor den dat de synode er niet veel voor. voelt zich hierin te mengen. Wanneer wij zelf lid van de synode waren, zouden we met deze zaak verlegen zijn, alleen reeds daarom omdat we van het begin af aan, toen ons land zich uit Nieuw- Guinea terug trok, die volksstemming niet ernstig hebben genomen; aileert maar zo iets om het gezicht van Neder land nog een beetje te redden. Het pro test tegen oeze .schijnvertoning' had, naar onze gedachten, al jaren eerder moeten komen. Bovendien is een volks stemming zoals wij die hier ons in denken, aldaar volkomen onmogelijk. Dit verzekerde mij iemand die ginds jarenlang heeft gewerkt. Tegen onrecht moet de kerk haar stem verheffen. Het is goed wanneer een synode dit doet, maar dan moet ze het ook tegelijk doen bijv. tegen onrecht dat bedreven wordt op Curagao, dat nog altijd tot ons konink rijk behoort h. TER OVERDENKING Ananias en Sapphira vormen een bekend echtpaar uit het boek Handelingen (5). Het voorbeeld van andere leden der christelijke gemeente volgend, ver kochten zij een stuk grond, om, net als zij, de opbrengst af te staan aan de apostelen, die er de bchoeftigen van hielpen. Maar toen zij een lapje grond te gelde hadden gemaakt, begon een van hen in twijfel te trekken óf het wel nodig was om de hele opbrengst aan de apostelen te geven. Zij kwamen overeen om wat voor zichzelf te houden, hoewel dat aanvankelijk niet de bedoeling der verkoop was. Wij begrijpen nu wal Jezus bedoelt met -ijn woorden: .Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vrouw man) die kan mijn discipelen niet zijn'. Luc. 14. Haten, niet in psygologische zin (zelfs de vijand moet je liefhebben!), maar in de zin van: als vijand van de zaak van God beschouwen. Toen Job zich op de vaalt met een potscherf zat te krabben, volgde hij niet de raad van zijn vrouw om God vaarwel te zeggen (Job 2). Ananias en Sapphira praatten elkaar wel om. Maar er zou wel geen haan naar kraaien als ze zeiden dat het ,de opbrengst van de verkoop van een st.uk grond' was. Die grond had evengoed wat minder hebben kunnen opbrengenZo bedrogen zij de Heilige Geest, d.w.z. God, Die hen op 't idee van de verkoop had gebracht. God strafte hen zwaar, 'waarom? Omdat ze Hem hadden belogen? Maar die zonde kwam uit hun eigenlijke zonde voort, namelijk dat zij meenden ook met de halve inzet van hun persoon en (ook financiële) krachten lidmaten van de gemeente te kunnen zijn. Deze geschiedenis leert ons: dat kan niet, Ananias en Sapphira stierven. Als wij lidmaten van de christelijke gemeente willen zijn dan eist God ons helemaal voor Zich op. Zo zijn wij het zout der aarde. Maar als zelfs het zout zijn kracht verliest, werpt God het weg. Luc. 14. Ananias en Sapnhira- een ernstige waarschuwingI Heinkenszand W. SCHAAP,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 21