Toekomststreven van KLM
een beheerste expansie
Amsterdamse effectenbeurs
PERSONEELSBEZETTING IN STIJGENDE LIJN
Nieuwe 100
liljoen lening BNG
LEVENSVERZEKERING KOMT IN
TREK BIJ NEDERLANDSE VROUW
Miljoenenorder
van Nederlands
leser voor Hulo
AUTO EN TV SCHADEN AFZET
VAN DE SCHOENFABRIKANTEN
Waar zijn onze schepen?
/OENSDAG 9 JULI 1969
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
JU II
13
EN HAAG (GPD) Voor de toekomst blijft het beleid van de
LM gericht op een beheerste expansie, waarbij de directie rekent
el [een voortgaande sterke groei in de passagiers- en de vrachtsector.
tafeiverminderd wordt gestreefd naar verbetering en uitbreiding van
,jt dienstenpakket en naar opvoering van de kwaliteit. De vele pro-
'emen, die daarbij moeten worden opgelost, zullen hoge eisen stellen
n het bedrijf in al zijn geledingen. Vertrouwd wordt evenwel, dat in
J nieuwe fase waarin de burgerluchtvaart komt door de nieuwe ge-
raties vliegtuigen bevredigende resultatne kunnen worden behaald.
we impulsen door de activiteiten van
niet bij de IATA aangesloten charter
maatschappijen. die zich steeds actie
ver op het toeristenvervoer toelegden.
Ook op. de Nederlandse markt werd
deze concurrentie in toenemende mate
ondervonden. De overheid heeft een re
geling getroffen, waardoor haar moge
lijkheden voor ordenend optreden zijn
verbeterd.
Er zijn nog tal van verlangens voor
verbeteringen en uitbreidingen van het
route-net der KLM. teneinde tegemoet
te kunnen komen aan de groeiende ver
voersvraag. tn het eigen bedrijf zijn
tal van bouwactiviteiten aangevangen.
Het lijnennet bleef vrijwel ongewijzigd.
Op verschillende routes werd de fre
quentie van de diensten verhoogd, ter
wijl voorts uitbreiding van de vloot
leidde tot verhoging van de capaciteit.
Op de route naar New York werden in
de top van het zomerseizoen 1968 voor
5,0C!
rpolt- Financiering
LIG stelt hoge eisen
''^Gedurende het op 31 maart geëin
digde boekjaar 1968-11)69 is de KlSi
ertoe overgegaan een uitbreiding te
geven aan de personeelsbezetting.
p $-Het grondpersoneel in Nederland is
sr naneegroeid van 7889 tot 818o, ter
wijl er in liet buitenland een stij-
8/OC ciiig optrad van 4.436 tot 4.548 per
sonen Het vliegend personeel nam
toe van 1.918 tót 1.938. Het totaal
flanfal werknemers van de KLM be-
in dh droeg op 31 maart. 14.671 tegen
»34.Ï48 een jaar tevoren.
ivesteringen in nieuwe vliegtuigen
.idere activa zullen apn de finan-
_i» hoge eisen stellen. Afschrijvin-
I en reserveringen uit de winsten
|en een aanzienlijk deel der beno-
0e middelen opleveren. Verschillen-
itievsvormen van extreme financiering wor-
raooa bestudeerd, waaronder de moge-
cheden van objectfinanciering door
,9() ddel van .leasing'.
eigen vermogen van de KLM is
OnW reservering uit de winst aange-
'*uieid van 340.1 miljoen tot 407,3
Ijoen. Daarnaast was een bedrag van
,75,36 miljoen tegen 328,4 miljoen aan
lemd vermogen in het bedrijf werk-
im. Na reservering uit de winst over
K afeelopen boekjaar is het eigen ver-
1, tm«gerf met 20 procent toegenomen. De
|e reserves ten beldpe van f 157
(joen bestaan voor f 57 miljoen uit
9 7i agioreserve en voor 100 miljoen
ingehouden winsten.
Krappere marge
it stijgen van lonen en prijzen ener-
ds en de daling van de gemiddelde
O flftrengst van het vervoer anderzijds
den tot een verkrapping van dc
nstmarge. De luchtvaart was gedu-
ppjjjjlde een lange reeks van jaren een
gieken is evenwel, dat de kostenver-
^ingen niet langer door de voort-
«nde pro-lukthiteitsstijging kunnen
rden opgevangen, zodat enige verlio-
ig van de tarieven niet te vermijden
DR GRAPPERHAUS SPRAK
WET GRENSDECLARANTEN
■S HAAG (ANP) De staatssecre-
Is van financiën, dr F. H. M. Grap-
haus, heeft dinsdagmorgen met ver-
ai woordigers van de grensdeclaran-
gesproken over de gevolgen van eer
der gaande vermindering van de ad-
r het personeel van expediteure en
ane-agenten.
staatssecretaris verklaarde, dat hij
open oog heeft voor deze problema-
KIHij heeft gevraagd kennis te mo-
H|| nemen van het resultaat van het
eraoek, dat thans wordt ingesteld
r de omvang en de ernst van de so-
e gevolgen, voor de grensdeclaran-
teneinde nader te kunnen bespre-
in W °P welke wijze hieraan eventueel
en gsm°cl kan worden gekomen.
KLM waarschuwt:
VLIEGVELDEN
—LIJVEN ACHTER
N Ï?.h-VAG (GPD) De directie van
KLM maakt zich bezorgd over het
fdlcld^af <lc accommodatie van «Ie vlieg-
eevi» 0,) dcn du,lr achterblijven bij
6 Schaalvergroting, welke het in
ruilt nemen van nieuwe vlïegtuigty-
met zich meebrengt. Vele luehtha-
s en hun aan- en afvoerwegen schie-
ln dc fop van het seizoen nu reeds
va.ori- Straks zuilen zij nog grotere
•men reizigers moeten verwerken,
reserveringen en boekingen en de
-ceoures bij in. en uitstappen zullen
ler gemoderniseerd en geautomati-
W01'den om opstoppingen
jeitragingen te voorkomen. Voor een
ïere sroel van het toerisme door de
I z"!!®n hotelcapaciteit en recrea-
lOigehjltheden op die plaatsen, die
i ö'ekpleistev zijn voor vakantiegan-
i, verder moeten worden uitgebreid,
verwerking van aanzienlijk grotere
reelheden vracht vereist moderne
pooen van Iaden en lossen en vracht.-
luoaaties op de vliegvelden. De
aan- en afvoer moet worden ge-
jpdstTatieve formaliteiten a
i de grens
SStg»
1. Dit vraagt grote investerin-
zo waarschuwt de directie van de
"^ar jaarverslag over het op
haart afgesloten boekjaar.
N HAAG (ANP) De NV Bank
ndsclle Gemeenten komt
tk Lpct lenmS 1969 groot 100
MÏvm -5cl- De lent ng zal worden
Loi '".vijftien jaarlijkse termijnen
7. 6 en 7 pet pe-r jaar.
ikm eerste termijn vervalt op
gustus 1980. Vervroegde extra af-
|s gedurende de eerste tien jaar
ii1„°?pti-3d niet toegestaan. Daarna
3 de la,ren 1979 tot en met 1983
logehjk tot de koers van 101-JA
|pniSrrV°"oue de verdere looptijd van
nv ?=g d? lcoei's van 101 pet. De
ïinn n d in couPures van 1000
K.™ van inschrijving vrij-
uvLl ra en dalum van storting
aS 18 augustus 1969.
^v!?hG?'0»N ,AP' —'In een rap-
in u.,r Amerikaanse huwelijks
kin' Clifford Rose Adams,
fmitPi'u^ei-aar aan de penn State-
igd dat il 1e=eft gewerkt, wordt
I erïkaaani 75 Pr°cent van alle
n huwelijken mislukt of
7eoS Si 1S' de voornaamste re-
1 gt de psycholoog, is dat sex' bii
°P 0e tweede plaats in het
le zesde 6D 3 de vrouwen P®s
oassagiers 35 retourvluchten per- week
uitgevoerd. Het plaatsaanbod was 12
procent hoger dan in het jaar daarvoor.
Bij dochters
Met betrekking tot de gang van zaken
bij de dochtermaatschappijen wordt on
der meer medegedeeld dat het bedrijfs
resultaat van Martin's Aircharter over
1968 gunstig was. Er werd een rede
lijk rendement over het geïnvesteerde
kapitaal verkregen. Ook voor 1969 zijn
de verwachtingen van Martinair gun
stig: er wordt opnieuw een aanmerke
lijke omzetverhoging verwacht.
De capaciteit van de vliegtuigen in
gebruik bij de Nederlandse Luchtvaart
Mij NLM werd met 22 procent ver
groot. Uit het feit dat de bezettings
graad weinig veranderde na de uitbrei
ding van de zitplaatscapaciteit en de
verhoging van de frequentie op de zui
delijke lijn van twee tot drie diensten
per dag, blijkt de groeiende interesse
van het publiek voor deze diensten.
KLM Noordzee helikopters heeft tot
dusver aan de verwachtingen voldaan.
Het negatief exploitatiesaldo bleef be
neden het aanvankelijk geraamde aan
loopverlies. Hoewel volledige bezetting
van de vloot in het komende jaar niet
wordt verwacht, won-den de vooruitzich
ten op langere termijn neit onbevredi
gend geacht. Het KLM-autobusbedrijf
heeft voor het eerst meer dan een mil
joen passagiers in één jaar vervoerd.
Het bedrijf heeft een goed financieel
resultaat geboekt.
In 1968 ongeveer 10.000 polissen
Gemiddeld bedrag
rond 14.500
DEN HAAG (GPD) Levens-
verzekeringen komen in trek bij de
dames en de verzekeringmaat
schappijen moeten steeds meer po
lissen voor haar afsluiten. Onge
veer 10.000 polissen van levensver
zekering zijn verleden jaar afgege
ven waarop vrouwen van 20 jaar
en ouder werden verzekerd.
Verdeelt men de vrouwelijke bevolking
van 20 jaar en ouder in werkend en
met-werkend, dan blijkt dat. 79 pro
cent niet werkend en 21 procent wer
kend te zijn.
Van de groep dames, die levensverze
keringen sloten, was 59 procent niet-
werkend en 41 procent werkend. Hier
uit kan worden geconcludeerd dat wer
kende vrouwen meer belangstelling heb
ben voor het sluiten van levensverze
keringen dan de niet-werkenden.
Dit is blijkens een door het Bureau
Voorlichting Levensverzekeringen inge
steld onderzoek vooral het geval bi;
de werkende ongehuwde wouwen. Tot
deze groep behoorde 30 procent van de
vrouwen, die een levensverzekering slo-
Het zijn lang niet alleen de werkende
n, die een verzekering aangaan,
want de helft van de afgewezen polis
had betrekking op levensverzeke
ringen voor gehuwde, niet werkende
vrouwen. Het gemiddelde verzekerde .be
drag van de 10.000 polissen kwam uit
op 114.500.
Bij de betreffende 10.000 polissen
geen rekening gehouden met de kleine
verzekeringen, die bestemd zijn voor het
bestrijden van directe begrafeniskosten.
Dergelijke begrafenisverzekeringen zijn
in het verzekeringsbedrijf al oude kost.
want het is in ons land een traditie
dat daarvoor polissen worden afgeslo
ten voor man, vrouw en kind. Bij le
vensverzekeringen die een verdergaan
de financiële verzorging bieden, waren
het echter tot voor kort uitsluitend
mannen, diie hun leven de moeite waard
vonden om een .verzekering af te slui
ten. Dat kwam natuurlijk door het feit
dat de mannen kostwinnaars waren, zo
dat bij overlijden van het gezinshoofd
financiële problemen optraden.
Meer en meer wint echter het inzicht
veld, dat ook het overlijden van de
vrouw het achterblijvende gezin in fi
nanciële moeilijkheden kan brengen.
Het verkrijgen van gezinshulp vergt
vaak grote uitgaven, waarvoor het in
komen van de man ontoereikbaar is.
k is nog erger als de gehuwde
vrouw een werkkring buitenshuis heeft.
Dit verschijnsel doet zich meer en meer
voor. In zo'n, geval bij haai- overlijden
bovendien een gedeelte van het gez'
inkomen weg.
Gehuwd en ongehuwd
Opvallend is het dat de verhouding tus
sen gehuwde en ongehuwde vrouwen, op
wier naam een levensverzekering werd
afgesloten niet veel afwijkt van de ver
deling van de vrouwelijke bevolking van
20 jaar en ouder in gehuwd en onge
huwd. Naar schatting is 70 procent van
vrouwen boven 20 jaar gehuwd en
procent ongehuwd. De afgesloten ver-
zekeringen hadden betrekking op 62
irocent gehuwd en 38 procent onge
huwd.
PANNERDEN (ANP) De dienst van
de kwartiermeester-generaal heeft het
constructiebedrijf Hulo NV te Panner-
den opdracht gegeven voor de fabricage
van 152 elelctro-mechan i sche op por-
taalkranen, die op twee typen van be
slaande l eger-transport wagens zullen
worden aangebracht, hoofdzakelijk voor
het vervoer "van munitie te velde. Met
de opdracht, die in de periode april 1970
tot uiterlijk april 1971 zal worden uit
gevoerd. is een bedrag van ca 3.3 mil
joen gld gemoeid. Het constructiebe
drijf zal 31 oktober a s. het eerste
standaardtype, het zg standmonster, ge
reed hebben en heeft gepland vanaf
april 1970 per maand 15 kranen te ver
vaardigen. De montage van elektro-me-
chanische kranen op transportauto's
voor het leger is voorlopig liet sluit
stuk van het project mechanisatie van
munitie-overslag. Bestudeerd wordt of
deze Nederlandse rationalisering en me
chanisering van transport: voor land
strijdkrachten. ook in NAVO-verband
verdere toepassing kan krijgen. Er kan
hier gesproken worden van een Neder
landse vinding, die het resultaat is van
een ontwikkeling die de afgelopen ja
ren heeft plaatsgevonden in samenwer
king tussen de inspectie technische
dienst van het leger en enige bedrijven,
waaronder Hulo "NV. Door het toeval
len van deze legerorder aan het bedrijf
te Pannerden (160 werknemers) wor
den in het gebied van de Liemers, circa
35 nieuwe 'arbeidsplaatsen geschapen.
Werkende vrouwen sloegen zichzelf ho
ger aan dan de niet-werkenden, want
zij verzekerden zich voor gemiddeld
16.000, terwijl haar niet-werkende te
genspeelsters het niet verder brachten
dan 13.600. Uit het feit dat het ge
middelde het hoogst lag bij-de- gehuwde
werkende vrouwen zij komen op ge
middeld 20.000 kan worden afge
leid dat het wegvallen van een deel
van het gezinsinkomen bij het overlij
den van de vrouw een belangrijke
tor was. waarom tot het afsluiten
de verzekering wordt overgegaan.
Allemaal bij elkaar genomen hebben de
dames zich in het afgelopen jaar voor
een bedrag van 143 miljoen laten ver
zekeren. Op het totaal bedrag van de
afgesloten verzekeringen, waarbij
mannen nog verreweg cle boventoon v(
ren, is dit nog maar een fractie. 1
beweging is echter op gang gekomen,
zodat de emancipatie van de vrouw
het gebied van verzekeringen z
steeds duidelijker afspiegelt.
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN
Londen 8.738,72%. New York
3.644i3.64 Tj. Montreal S.37&—
3,37-7, Parijs 73.33—73.37. Brussel
7,241»—7.24'., Frartkforl 91,09%
91.34%. Stockholm 70.47—70,52, Zu
rich 84.64—84.69.. Milaan 57.97%—
58.02%, Kopenhagen 48.44%-48 49%.
Oslo 51,09%—51.14%. Wenen
14,10%14,11%, Lissabon 12,81%
12,83.
STAATSFONDSEN FLAUW
De staatsfondsenmarkt alsmede de lening-:
van de Bank voor Nederlandse Gemeenten
zijn dinsdag aan de flauwe kant geweest. Di
naar aanleding van een nieuwe 7% procent
lening Bank voor Nederlandse Gemeenten
groot ƒ100 miljoen tegen 98 procent. De
schrijving is op 18 juli,' de stortingsdatum 18
augustus. Maandag noteerde de 7% procent
lening BNG 99% doch gisteren werd de koers
geadviseerd op 99%. De 7% procent staats
lening moest circa procent prijsgeven, ter
wijl ook de overige staatsleningen flauw ln
de markt lagen. De meningen ter beurze
wel of niet slagen van de nieuwe aange
kondigde 7% procent BNG lening lopen uit-
Zoals de markt er nu bij ligt zal deze
lening wel kans van slagen hebben. Komt
echter voor 18 juli een discontoverhoging
in Nederland dan blijft deze lening .nergens'
aldus de beurs. Het is dus afwachten. De
handel in de slaatsfondsenhoek had niet veel
te betekenen doch het geringe aanbod werd
pas op een verlaagd niveau opgenomen.
De internationale waarden waren dinsdag
ïeur. Behalve Philips, welk fonds vrijwel
•eranderd was op 66.40, waren de overige
toonaangevenden fondsen gemakkelijker
:wak. AKU verloor een halve gulden op
19.30. Hoogovens moest de winst van m
dag meer dan prijsgeven op 107. Unilever
daalde ƒ1.50 tot 109, terwijl Kon Olie ƒ2
prijsgaf tot 179.80. Ook hier had de handel
weinig te betekenen.
De situatie rond het Suezkanaal lu
Egypte en Israël schijnt'allesbehalve floris-
te zijn. De verklaring hierover door Oe
Thant, secretaris generaal van de Verenigde
Naties, heeft maandag een domper gezet op
de aanvankelijke gunstige stemming in Wall-
street. De koerswinsten moesten plaatsmaken
koersverliezen waardoor de markt er
zwak sloot. Ook de Nederlandse fondsen wa
ren er lager behalve Philips.
De cultures werden genegeerd. De scheep
vaartsector gaf merendeels koersverliezen te
zien. Van Ommeren daalde drie punten tot
220. en Maatschappij Nederland 1% punt tot
108. Deli Mij was bijna een gulden hoger op
63.30, KZ Organon weinig veranderd op 157,90
en Heineken een halve gulden lager op 172.""
KLM onveranderd 211.50.
De markt bleef in de tweede periode een on
geanimeerd karakter behouden. AKU sloot op
circa 119. voor Hoogovens werd 107.30 betaald,
voor Philips 66. Unilever kwam op 109.20 en
Kon. Olie op 179.80.
ANP-CBS BEURS1NDICATIES
Internat.
Industrie
Scheepvaart
Bank- en vet
Handel enz.
Algemeen
OBLIGATIES
Staatsleningen
Ned '68 6%-J
Ned '67 6%
Ned 65-1
Ned 6
1 5%
Ned '58 4%
Ned '59 4%
Ned '60-1 4%
Ned '61 4%
N Staff '47 8%
Ned '54-1-2 3%
Ned '55-1 3%
Ned '37 3
Grootboek 4ö
N Doll '47
Converteerbare obligaties
GekLZ. 4?i 85% 81
iloogoveoB 5% 95 9-
Me-Ifabr 6% 92% S
Rljn-Schelde 7% 92% 9:
ACTIEVE AANDELEN
Amst. Rubb. 55%* 55
HVA-mljen ver 71* 74
AKU 119.80 119
Blijoenat. W.
Bo la
Bore Wehry
103.40 107AO
i kredietwezen
BvNG '57 6
BvNG '58-'59 4%
BvNG '66-1 1
BvNG 67-1-2 6%
BvNG '68-1-2 6%
BvNG '65-1 5%
BvNG '58 5%
BvNG '64 5%
Hypi heek banken
Fr. Gr DW 6 ®6%
Fr. Gr DU 4% 78
West NO 3% 64
Handel, udustrel en c
BP '66 7% 99b
KZK '65 6 90
N. Gas C '66 6% 90%
Pgem '57 6 91%
Pgem '64 6
R.rijn pljpl. 6% 92
Scholt H.'63 4% 83%
KLM '68 7 94b
KLM 4% 95%
90%
90%
86%
Dell
Heineken
Hoogovens c
Kon Zout Org. 133$ 157.30
Philips gem.be? Cl.öOJ 66.39!
Unilever c J 10.30 109.10
Dordt Fetr 930 966
Idem pref. 978 966
Kon. Petr. 181,90 179AO
HAL 91$ 99%
KLM 212 393 50
KNSM 110% 110%
Nèd Stv. '09% 103%
Ommeren c 223 219
Rott Lloyd 128 128
Scheepv. Unle 121$ 120
NIET-ACTIEVE AANDELEN
Belegglngsmljen
Alg. Fcade bez. 1230
Converto 930
Holland Fund 635
Nefo 93.56
Robeco 252
Rolinco 223,50
(Jnltas 531
Utllico 121.40
Europafonda 535
Eurunlon 1334
Valeurop 744
251.30
222-50
535
121.30
Prcmlelenlngen
D. Haag '52-2
R'dam '57
Utrecht '52
Z.-Holl. '59
Bank-, krediet- i
Alg Bank Ned. 279.50
AMEV 186 1
Amrobank 57.10
Delta verz.groep 410
Nat Ned. 1035 1<
Ned. Midstb. 108
Slavenburg 210 1
H no del, Industrie enz
Alb. Hetjn 194b
Amst Droogd. 75
Ballast-Nedam G 89.80
Bensdorp Int 157
Bergh en Jurg. 178b
Berkel Pat. 160
Buhrro T
Bijenkorf c
Calve c 1
Carps garen
Cent Suiker
Cur Hand. MIJ
Elsevier
Fokker
Ford Ned.
Furriesa
Gazelle rljw.
Geld v. pap
Geld Helens
Gist Brocades
Grinten v. d
Gruyter 8 cpr
Hero Cons
Hoek's Mach.
Holec
Holl Beton
Homburg
Hoogenbosch
Hoogenstr.
Indola
Imerlas
Internallo
Kemo Corset
Kempen en Beg
KN Papier
KV Tapijt
Undeteves
Lijempf
Lijm en Get
Meelfab NB e
Mees Bouw
Mosa
Muller Co Qb
N'aarden
Ned Exp. papier
Ned. Kabel
Van Nelle
Netam
Norlt
Nutricla
Nijverd-ten Cate
Overz. Gsb
Pakhoed H.
Palthe
Philips gem.bez
Pietersen Co
Pont hout
uhaak Co
'Ijn-Schelde
'lijn S "69
Fxn Mij
Sch. Exp. Mij '66 -
Schokbeton
Scholt Honig
Simon de Wit
Stokvis
St ep. Twente 76 '5
Tb. Marljaen 122%
Thorn. Dr Vcrbl 68 7u
Tricotbest 106% 110%
Udenhout 9!% 94%
Unlkap 951 951
Unilever 6 cp 79
Veneco
Ver Machine 103% 103'.;
Ver Touw 60 92
Vihamlj '14% 113
Vredest R. 155 '55
Wereldhaven 557
Wessanen 83 82.50
Wyer» tnd 168 162%
Mijnbouw en petroleum
BUI!tos 2e o 173.40 172
BUITENL. CERTIFICATEN
Can Pan
Inland Nat Gas 13% 12%
Int Nickel
SheH Oil 26%
VERENIGDE STATEN
American Enka i
American Motors J0% 10%
Am Tel en Tel. 5f 35%
Anaconda 34 33%:
Atchls Top 27%
Beth! Steel 32% 32%
Chrysler 48% 47%
Cities Service yip yiij
Colgate 50% ,vi%
Columbia Gas 23% 23 i
Consol Electr
Dow Chem. 73 7*,%
Eastman Kodak 7-1 3:
Ford Motor 47% 17
Gen Elec. 93% 93%
Gen. Motors 73% 77%
Int. Tel. en Tel. .75 53
Kennecott 4:3 40%
Nat Distill. 17J 17%
Pennsylv Rrd. 59 50
Pepslco j'. 4',?;
Radio Corp- 41% 4
Republic Steel 41% 4:%
Shell Oil e .'i 81%
Sperry Rand 55 53%
Standard Brands 46
Studebaker 42b 41%
Sunr Mid 45% 45%
Texas Instr. 123% 122%
Un. Pac. Rr. 44 i 414
US Steel 42 4 42
Westlngh. Elec. 60% 60%
Wool worth 37% 37%
- gedaan en bieden; I—gedaan
d— 21.52 van 69-59 gr 21-22.23:
wezen 115.5
115.6
119.9
Hoogovens verhoogt
prijzen met terug
werkende kracht
IJ MU ID EN (GPD) Hoogovens IJmuï-
den heeft besloten (le prijzen te verho
gen. Dat gebeurt niet terugwerkende
kracht lot 1 juli. Middeldiklie, dikke en
solieepsplaat wordt 45 gulden per ton
duurder, betonstaal 85 gulden per ton
en dunne plaat 3 pet. Voor alle andere
produkten blijven de prijzen onveran
derd.
Dinsdagmorgen deelde de woordvoer
der van Hoogovens mee, dat het IJmuï-
dense bedrijf niet gebonden is aan de
algemene prijsstop. De nieuwste aan
passing is een uitvloeisel van het ver
drag van Europese Gemeenschap vooi
Kolen en Staal.
De Europese commissie, die namens dit
orgaan sup ra-nationale bevoegdheden
uitoefent, heeft bepaald dat alle staal-
prijzën moeten, worden gepubliceerd.
Niettemin is Hoogovens in contact ge
treden met het departement van econo
mische zaken waar de bereidheid is ge
toond alleen tot prijsverhogingen voor
het gebied buiten Nederland over te
gaan. Daarvoor heeft de EEG-commis-
s;e geen toestemming gegeven- De prijs-
verhoging moet voor alle EGKS-landen
gelden. "Aldus de woordvoerder van
Hoogovens. In LJmuiden werd er op ge
wezen dat de huidige prijzen voor wal-
serijprodukten 6 pet lager liggen dan
in 1961. Het staal, zo verzekerde men
daar heeft aan de inflatie niet meege
daan. Het ging-hier om een marktaan-
Eénoijfde. van produ\tie voor export
Vrijwel geen
groei in ver
bruik schoeisel
DEN HAAG (GPD) Al brengt cle
toenemede welvaart met zich mee dat
het publiek niet meer op een schoen
en een slof door het leven behoef
hot publiek niet meer op een schoen
en een slof door liet leven behoeft te
gaan, toch is het bij de schoenfabri
kanten opgevallen dat er naar verhou
ding steeds minder van het inkomen
wordt besteed pan de aanschaffing van
nieuw schoeisel. De laatste jaren ver
toont het verbruik van schoeisel dan ook
weinig of geen groei. Dit staat in te
genstelling tot de ontwikkeling, welke
'11 de periode 1950 (ot 1960 te constatc-
'on viel. In die periode is er bijna een
erdublieling van het. schoeïselverbruik
opgetreden. De trendmatige stijging, is
doorbroken.
De federatie van Nederlandse schoen
fabrikanten ziet als oorzaak van het
relatief teruglopen van het verbruik de
omstandigheid dat: de verbruiksgewoon-
len zich in het bijzonder na 1964 ingrij
pend hebben gewijzigd. Het publiek
gaat: steeds meer geld uitgeven aan goe
deren, die voorheen niet binnen liet be
reik van de portemonnee lagen.
Verliruikscategorieën, welke voorheen
slechts voor weinigen waren weggelegd,
zijn binnen het bereik van de grote mas
sa verbruikers gekomen. De bestedin
gen aan auto's, televisie-apparaten, koel
kasten, buitenlandse reizen en dergelij
ke hebben kennelijk (le bestedingen aan
kleoing, schoeisel en dergelijke artike
len tijdelijk verdrongen.
Uitvoer
dan in 1967, 21 procent van de totale
Nederlandse proauktie werd geëxpor
teerd.
Dames- en meisjeschoenen maken 44
procent uit van de totale schoeiselom-
zetten in ons land. Dat was vorig jaar
een teruggang van 6 procent ten op
zichte van 1967. Heren- en jongens-
schoeisel namen 26 procent van de om
zet voor zijn rekening wat .8 procent
meer was dan in het voorafgaande
jaar. Kinderschoeisel kwam op 34 pro
cent van de totale omzet, een stijging
van 3 procent terwijl beroeps- en sport
schoenen op 4 procent (-12 procent)
uitkwam. De totale omzet van lederen 663.000,
schoenen beliep 88 procent, terwijl pan
toffels en overig schoeisel 12 procent
bedroeg.
Een aantal ondernemingen heeft zich
genoodzaakt gezien de produktie te
staken: andere daarentegen konden een
beter antwoord vinden op de in hevig
heid toenemende buitenlandse concur
rentie. Z:j wisten hun debiet in binnen-
en buitenland uit te breiden en kwamen
tot expansie. In het algemeen geschied
de dit niet zozeer door personeelsuit
breiding als wel door voorzieningen,
welke tot een aanzienlijk hogere pro
duktie per manuur leidden.
Minder personeel
De personeelsbezetting in de schoenin
dustrie is met 7 procent afgenomen.
Behalve aan de sluiting van enkele be
drijven was de teruggang toe te schrij
ven aan de verbetering van de produc
tiviteit. Ook valt de terugloop te ver
klaren door de omstandigheid dat sn
toenemende mate gebruik wordt ge
maakt van toeleveringsbedrijven.
Aan het einde van 1968 en vooral in
het begin van 1969 kregen vele schoen
fabrieken tveer te kampen niet nijpend
tekort aan geschikt personeel. Verschei
dene bedrijven zagen zich zelfs in de
expansiemogelijkheden, welke, de markt
bood, beknot door het acute perso
neelstekort.
ZAANLANDSE SCHEEPSBOUW
THANS IN HERSTEL
DEN HAAG Zaanlaudse Scheeps
bouwmaatschappij heeft in 1968 ge
merkt dat een herstel in de gang van
zaken is begonnen. Verwacht wordt, dat
het herstel zich in dit jaiar zal voort
zetten. Ondanks sterk gestegen kosten
slaagde de onderneming erin het boek
jaar zonder verlies af te sluiten.
De genomen maatregelen tot reorgani
satie beginnen hun resultaten af te wer
pen en maken het mogelijk de verschil
lende afdelingen beter te analyseren en
te dirigeren. De marktsituatie heeft zich
enigszins t.en goede gekeerd. Daarvan
heeft de vennootschap haar aandeel kun
nen krijgen.
De resultaten over 1969 worden met een
voorzichtig optimisme tegemoet gezien
De personeelsbezetting "wordt "waar
schijnlijk geheel uitgebreid met buiten
landse arbeidskrachten, zo wordt in het
jaarverslag opgemerkt. De verlies- en
winstrekening geeft een saldo nihil aan
tegen vorig jaar een verlies van
oogovens doet voor bulk-produkten
;een leveranties aan de groothandel.
Cen uitzondering geldt voor het beton
staal. Die groothandel heeft inmiddels
toestemming gekregen de walserij-pro-
dukten van ijzer en staal .in zekere ma
te' aan de gestegen marktprijzen aan
te passen, zo meldt het departement
van economische zaken. Deze toestem
ming past in het onthef fingsbeleid
prijsstop. waarbij in het bijzonder op
het voorzieningsaspect is gelet.
111 111 111
i£iüiüiv«
ÜIBMIRl
HORIZONTAAL: I prozawerk: 4 vuil
nisbak; S en dergelijke; 9 rivier in N.
Brabant; 10 eiland in Middellandese
Zee: 13 eindpunt; 16 slaperig persoon;
19 zomerse lekkernij; 21 oudste; 22
kleefstof; 23 hen; 24 lantaarnplaatje:
25 emeritus; 28 met name; 29 omgang:
33 kledingstuk; 34 punt; 36 aldus; 37
dierengeluid: 39 larve van langpootmug;
VERTICAAL: 1. zangnoot; 2 lofzang;
3 fotoboek; 5 hevige wind; 6 paling;
7 bijdehande vrouw: 11 aanhef brief;
12 gereed; 13 lidwoord; 14 en derge
lijke: 15 roofdier; 17 ferm; I-S wijze:
20 optelling; 21 deel van hengel; 26
lakstempel: 27 cijfer; 29 voor onder
zoek; 30 deel van mast; 31 boom; 32
Reg. Inf; 33 jongensnaam; 35 kern;
36 pers. raw; 38 brandresten.
De oplossing van de
ige puzzel ls:
/1a
R
K
Im
0
E
s
r
E
T
H
0
0
R
N
t>
EBJ
bW
iiil;
0
A
r
A
R|"
fs
T
0
M
V
A
R
Ató
T
-
>1
P
-
0
Z
0
N
AA
R
0MA
1
u
1
A
St
A
31
s
■1
E
c
C
E
1
KB
K
u
N
s
T
1
R
R
AB
F.
-li
N
A
L
F.
V
E
L
1
N
A
R
K
L
M
ABBEKERK 7 250 mijl zv
Monrovia
ABIDA 7 te Rotterdam
ACHILLES 8 te
Buenaoantura
ACMAEA 7 200 mijl aw
vn Colombo
ACETON 7 70 mijl or
Kreta
ADONIS 5 va Rotterdam
ar Beiroet
ALAMAK 7 te 3eyrouth
ALCHIBA 5 te Rotterdam
ALCOR 7 120 mijl aw va
Seychoitea
ALIOTH pass 7 Kaap
Finisterre nr Las Palmas
ALKMAAR 17 te Curasao
AMERSKERK 8 te Bremen
AMPENAN 6 vn Kuwait te
Basra
AMSTELHOF 7 420 mijl zv
- Kotait eil
AMSTELLAND 7 ta
IJmulden
ANCO SPRAY 8 te
Pascaqoula
ANTILLA-CAPE 6 vn Ras
Ras Tanura te Yokohama
ARISTOTELES 8 te
Oranjestad
ASMIDISKE 6 420 mij! w r
Mallnttea
ATLANTIC STAR 5 te
Rotterdam
ATTIS 7 vn Beyrouth nr
LattaHia
AVEDRECHT 5 140 mijl
wnw vn Niigata
BALI p 7 Casablanca nr
Kaapstad
BARENDRECHT 7 935 a -
71430
CHEVRON 7 vn New
Orleans nr Galveston
CHEVRON ARNHEM 7 100
mijl nw vn Lissabon
CHEVRON MADRID 7 200
mijl o vn Kuria Murla eil
CHEVRON NAPELS 7 300
mijl o vn Madagaskar
CAMITIA 4 660 mijl o va
Bermuda
CAPJLUNA 7 45 mijl x vn
Mangalore
CHEVRON AMSTERDAM 4
22 mijl nw vn Bona
CHEVRON DELFZIJL 5 vn
Rotterdam te Holtenan
CHEVRON LEIDEN 7 pass
Tokio
CINULIA 8 te Curacao
COLETTE 6 va Rouaan nr
Rotterdam
CORAL ACROPORA 5 25
mijl w vn Lissabon
DAHOMEYKUST 7 te
Lobito
DAPHNE 7 vn Tranmere
nr Mena al Ahmadi
DAPHNIS 7 vn Hamburg
DIADEMA 5 3-
Colombo
DILOMA 7 26(1
Bomba
DIOGENES 4
nr Kingston
DOELWIJK 5 9 mijl ozo
vn Las Palmas
DOMBURGH 6 vn Rotter
dam nr Harwich
DORDRECHT 5 90 mijl zo
1 New York
i Teesport
urillen.
DORESTAD 7 v
nr Rotterdam
DOSINA 6 vn Rotterdam
nr Mena al Ahmadi
DUIVENDRECHT 5 480 mijl
o vn Bermuda
EEMLAND 5 te Hamburg
ECHO 7 nr Le Havre
ELIZABETH BROERS 6 in
Kielerkanaal
ESSO DEN HAAG 7 4358n-
0352 w
EUMAEUS 6 vn Liverpool
te Hamburg
FALCON 5 vn Lowestoft te
Rotterdam
FOREST HILL 7 90 mijl
zw vn Timor
GAASTERDIJK 4 400 mijl
zotz vn Kaap Race
GAASTERKERK 7 vn
Bordeaux nr Freetown
GAASTERLAND p 3
Abrolhos eil nr Santos
CABONKUST 5 vn Londen
te Port of Spain
GANYMEDES 7 bestem
ming gew in Antwerpen
GEESTLAND p Azoren nr
Dominica
GIESSF.NKERK 7 vn
Marseille nr Genua
GLORIA MARIS 5 vn
Hamburg nr Antwerpen
GOEREE 5 230 mijl o vn
Hollandia
GROOTEKERK 5 450 mijl
ono vn St Helena
GULF ITALIAN 5 150 mijl
ozo vn Ceylon»
GULF SWEDE 7 vn
Gulfhaven nr Cabind
HERMES 5 1400 mijl no vn
Sint Maarten
HILVERSUM 6 vn
Antwerpen nr Savannah
HOLENDRECHT 5 5592-
HOUTMAN 5 33 mijl n vn
Ouessant
ITTERSUM 8 te
Savannah
JASON 7 te Castries
KAAP HOORN 8 vn
Punta nr Buenos Aires
KARA 7 1622 z - 07 43 w
KARACHI 6 vn Antwerpen
te Bremerhaven
KABIMATA 7 te Manila
KARIMUN 7 260 mijl w vn
Casablanca
KATELYSIA 7 te Chiba
KATWIJK 5 1500 mijl o vn
Tokio
KEIZERSWAARD 7 te
Hamburg
KELLETIA 7 920 mijl z vn
KENIA 7 380 mijl i vn
Saigon
KENNEMERLAND 6 vn
Santos nr Porto Alegre
KERKEDIJK 4 650 mijl nno
vn Fernando Nororwa
KHASIELLA 6 vn Punta
Cardon te Willemstad
KIELDRECHT 8 te Dam-
KINDERDIJK 9 te
Buenaventura verw
KLOOSTERKERK 4 te
Barcelona
KOPIONELLA 5 180 mijl
ono vn Semarang
KOROVINA 8 te Rotterdam
KREON 8 le Oranjestad
LAARDERKERK 6 vn
Rotteram nr Londen
LEENDERT BROERE 7 vn
Billingham nr R'dam
LELY 5 40 mijl z vn
Kaap Vincent
LELYKERK 8 rede
LEUVELLOYD 8 te
Chris tobal
LIBERIAKUST 7 vn
Freetown nr Abidjan
LIMBURG 7 te Manila
LOIRELLOYD 9 te
Wellington verw
LOVELLLA 5 90 mijl n *n
Makasser
LION OF JUDAH 7 vn
Rotterdam nr Genua
MAASLLOYD 5 33 mijl o
vn Trinidad
MADISON LLOYD 5 1000
mijl zzw vn Californië
MARATHON 8 te
Philadelphia
MARKAB 6 vn Swansea
te Dordrecht
MARNELLOYD 8 te
Singapore verw
MARON 6 vn Amsterdam
te Belwaarde
MEDITERRANEAN
SPRINTER 7 130 mijl o
vn Abardeen
MEDÖN 7 te Aruba
MEXKAR N 6 20 mijl zw
vn Kaap Sin es
MERCURIUS 4 300 mijl ono
vn Bermuda
MERSEYLLOYD 6 vn
Hongkong
MERWEHAVEN 7 vn
Rotterdam te Tanger
MINOS 5 vn Amsterdam
nr Cadiz-Haifa
MISSISSIPPILLOYD 8 te
Christobal
MOERDIJK 7 vn Glasgow
nr Antwerpen
MUNTTOREN 7 vn
Guyaqull nr Aruba
MUSILLOYD 6 vn Port
Swettenharn nr Dora Cruz
MIJDRECHT 7 5 mijl z vn
Kithora
NAESS COURIER 7 te
Vlissingen
NEDER EBRO 3 85 mij!
n vn Okinawa
NEDER WAAL pass 7
Kaapstad nr Penang
NEDER WESER 7 300 mijl
ozo vn Beira
NEPTUNUS 8 te Barbados
NEVERITA 5 700 mijl no
vn Brldgetow
NUSHABA 4 v-
Sete
XUKERK 7 vn Hamburg
nr Bramen
ONDIXA 7 350 mijl nno vn
vn Azoren
OOSTKERK 7 25 mij! ozo
vn Muskat
OUWERKERK 5 400 mijl
z vn Kaap Palmas
OVERIJSSEL 6 te Rotter
dam
PACIFIC 4 30 mijl z vn
Tretteborg
PERREGAUX 5 50 mijl o
vn Valencia
PHILINE 4 220 mijl z vn
PHILIPPIA 7 vn Tobruk
nr Rotterdam
POELDIJK 5 te Rotterdam
PRINS DER NEDERLAN
DEN 5 te Rotterdam
tt ONO
n Marseille ti
5 200 m
mi
PRINS PHILIPS WILLEM.
6 vn Rotterdam nr
Le Havre
PRINSES MARIA 8 te
Montreal
PURMEREND 7 v Gefle nr
Rouaan
R ANDFONTEIN 7 300 m v
RONDO 7 r Marseille nr
Kaapstad
RIJNDAM 5 450 m o
St. John Newfoundland
SCHELDg],I.OYD 7 759 m
NO Mauritius
SCHIEKERK 5 le
Rotterdam
SCHIELLOYD 7 290 n
Saigon
SCHOKLAND 5 v
Grangeville nr Telgn
SCHOUWEN 7 v Singapore
SEINELLOYD 8 te
Rotterdam
SEPIA 6 480 m NNW
Kaapstad
SLOTERKERK 7 480 m NW
Kaapstad
SOLON 7 vn Port au Pierre
nr Puerto Ordaz
SPAARNEKERK pass 8
Las Palmas nr Rotterdam
SPES MAJOR 7 te
Waterford
STAD DELFT 7 vn
Pt Everglades ar Napels
STAD UTRECHT 6 te
Rotterdam
STATENDAM 8 te
Rotterdam
STEEXKERK 8 te Pusan
STRAAT ACCRA 6 vn
Adelaide te Melbourne
STRAAT AUCKLAND 8 te
Beira
STRAAT BALI 8 te Luanda
STRAAT FREETOWN 5 650
m ZZO Diego Garcia
STRAAT FUTAMI 3 70 m Z
Kobe
STRAAT LUANDA 6 v
Sydney nr Bangkok
STRAAT LOMBOK 9 'e
Beira verw
STRAAT LUZON 7 5 m N
Kaap York
STRAAT HOLLAND 3 v
Osaka nr Nagoya
STRAAT MAGELHAEN 7
vn Tema te Abidjan
STRAAT MOZAMBIQUE
4 vn Walvisbaai
STRAAT SINGAPORE 8 te
Wellington verw
STRAAT TORRES 7 15 m O
Comoran
STRAAT TOWA 8 te
Dar es Salaam
STRAAT VAN DEEMEN
7 vn Hongkong nr
Singapore
STREEFKERK 7 vn
Rotterdam nr Hamburg
TAHAMA 5 300 m Z
Monrovia
TAXAHAIQ 5 50 m Z
Ras Haffn
TAMARA 5 160 m ONO
Guadeloupe
THALETAS 5 Napels v
THEMIS 7 te Rotterdam
TJILIWONG 4 vn
Ballkpapan nr Hongkong
TJIMANUK 7 450 in WZW
Sabang
TJINEGARA 5 te
Melbourne
TOGOKUST 7 te Rotterdam
TYRO 5 vn Rotterdam
nr Dublin
ULYSSES 8 vn Amsterdam
nr Quyamas
UTRECHT 6 vn
Knorramshahr
VAN RIE3EECK 5 180 m
zzw v Soootra
VI AN A 8 te Curacao
VISCOUNT 7 te
Beachy Head
VTVIPARA 5 500 m O
Newfoundland
VLIELAND 7 vn Seattle nr
Los Angeles
VLIST 4 nr ShimonoseSd
VOORWAARTS 5 50 m NO
v Ouessant
WATERLAND 7 350 mWNW
Freetown
WILLEMSKERK 3 vn
Freemantle nr Kaapstad
WISSEKERK 7 310 :n ZVT V
Lissabon
WOEXSDRECHT 5 720 m 3
Rodriguez ell
WONOGIRI 7 vn Pisco nr
Callao
WONOSOBO 7 200 m v
Marcus eil
ZAAXKERK 4 vn
Amsterdam nr Kaapstad
ZAFRA 7 90 m W Cochin
ZARIA 7 330 m NNO
Monrovia
ZEELAND 5 52 m ZW
San Francisco
ZONNEKERK 7 te Mombasa
HOOG EN LA AG WATER
11 juli
Vlissingen
Terneuzen
Zierikzee
Hansweert
Wemeldinge
uur cm
11.57 165
12.26 184
0.35 119
0.27 192
0.58 144
13.11 132
12.58 200
13.36 158
uur cm
6.01 165
6.28 176
6.39 150
6.58 193
6.57 170
uur cm
18.20 160
18.48 172
19.11 142
19.20 187
19.21 163