Toekomststreven van KLM een beheerste expansie Amsterdamse effectenbeurs PERSONEELSBEZETTING IN STIJGENDE LIJN Nieuwe 100 liljoen lening BNG LEVENSVERZEKERING KOMT IN TREK BIJ NEDERLANDSE VROUW Miljoenenorder van Nederlands leser voor Hulo AUTO EN TV SCHADEN AFZET VAN DE SCHOENFABRIKANTEN Waar zijn onze schepen? /OENSDAG 9 JULI 1969 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT JU II 13 EN HAAG (GPD) Voor de toekomst blijft het beleid van de LM gericht op een beheerste expansie, waarbij de directie rekent el [een voortgaande sterke groei in de passagiers- en de vrachtsector. tafeiverminderd wordt gestreefd naar verbetering en uitbreiding van ,jt dienstenpakket en naar opvoering van de kwaliteit. De vele pro- 'emen, die daarbij moeten worden opgelost, zullen hoge eisen stellen n het bedrijf in al zijn geledingen. Vertrouwd wordt evenwel, dat in J nieuwe fase waarin de burgerluchtvaart komt door de nieuwe ge- raties vliegtuigen bevredigende resultatne kunnen worden behaald. we impulsen door de activiteiten van niet bij de IATA aangesloten charter maatschappijen. die zich steeds actie ver op het toeristenvervoer toelegden. Ook op. de Nederlandse markt werd deze concurrentie in toenemende mate ondervonden. De overheid heeft een re geling getroffen, waardoor haar moge lijkheden voor ordenend optreden zijn verbeterd. Er zijn nog tal van verlangens voor verbeteringen en uitbreidingen van het route-net der KLM. teneinde tegemoet te kunnen komen aan de groeiende ver voersvraag. tn het eigen bedrijf zijn tal van bouwactiviteiten aangevangen. Het lijnennet bleef vrijwel ongewijzigd. Op verschillende routes werd de fre quentie van de diensten verhoogd, ter wijl voorts uitbreiding van de vloot leidde tot verhoging van de capaciteit. Op de route naar New York werden in de top van het zomerseizoen 1968 voor 5,0C! rpolt- Financiering LIG stelt hoge eisen ''^Gedurende het op 31 maart geëin digde boekjaar 1968-11)69 is de KlSi ertoe overgegaan een uitbreiding te geven aan de personeelsbezetting. p $-Het grondpersoneel in Nederland is sr naneegroeid van 7889 tot 818o, ter wijl er in liet buitenland een stij- 8/OC ciiig optrad van 4.436 tot 4.548 per sonen Het vliegend personeel nam toe van 1.918 tót 1.938. Het totaal flanfal werknemers van de KLM be- in dh droeg op 31 maart. 14.671 tegen »34.Ï48 een jaar tevoren. ivesteringen in nieuwe vliegtuigen .idere activa zullen apn de finan- _i» hoge eisen stellen. Afschrijvin- I en reserveringen uit de winsten |en een aanzienlijk deel der beno- 0e middelen opleveren. Verschillen- itievsvormen van extreme financiering wor- raooa bestudeerd, waaronder de moge- cheden van objectfinanciering door ,9() ddel van .leasing'. eigen vermogen van de KLM is OnW reservering uit de winst aange- '*uieid van 340.1 miljoen tot 407,3 Ijoen. Daarnaast was een bedrag van ,75,36 miljoen tegen 328,4 miljoen aan lemd vermogen in het bedrijf werk- im. Na reservering uit de winst over K afeelopen boekjaar is het eigen ver- 1, tm«gerf met 20 procent toegenomen. De |e reserves ten beldpe van f 157 (joen bestaan voor f 57 miljoen uit 9 7i agioreserve en voor 100 miljoen ingehouden winsten. Krappere marge it stijgen van lonen en prijzen ener- ds en de daling van de gemiddelde O flftrengst van het vervoer anderzijds den tot een verkrapping van dc nstmarge. De luchtvaart was gedu- ppjjjjlde een lange reeks van jaren een gieken is evenwel, dat de kostenver- ^ingen niet langer door de voort- «nde pro-lukthiteitsstijging kunnen rden opgevangen, zodat enige verlio- ig van de tarieven niet te vermijden DR GRAPPERHAUS SPRAK WET GRENSDECLARANTEN ■S HAAG (ANP) De staatssecre- Is van financiën, dr F. H. M. Grap- haus, heeft dinsdagmorgen met ver- ai woordigers van de grensdeclaran- gesproken over de gevolgen van eer der gaande vermindering van de ad- r het personeel van expediteure en ane-agenten. staatssecretaris verklaarde, dat hij open oog heeft voor deze problema- KIHij heeft gevraagd kennis te mo- H|| nemen van het resultaat van het eraoek, dat thans wordt ingesteld r de omvang en de ernst van de so- e gevolgen, voor de grensdeclaran- teneinde nader te kunnen bespre- in W °P welke wijze hieraan eventueel en gsm°cl kan worden gekomen. KLM waarschuwt: VLIEGVELDEN —LIJVEN ACHTER N Ï?.h-VAG (GPD) De directie van KLM maakt zich bezorgd over het fdlcld^af <lc accommodatie van «Ie vlieg- eevi» 0,) dcn du,lr achterblijven bij 6 Schaalvergroting, welke het in ruilt nemen van nieuwe vlïegtuigty- met zich meebrengt. Vele luehtha- s en hun aan- en afvoerwegen schie- ln dc fop van het seizoen nu reeds va.ori- Straks zuilen zij nog grotere •men reizigers moeten verwerken, reserveringen en boekingen en de -ceoures bij in. en uitstappen zullen ler gemoderniseerd en geautomati- W01'den om opstoppingen jeitragingen te voorkomen. Voor een ïere sroel van het toerisme door de I z"!!®n hotelcapaciteit en recrea- lOigehjltheden op die plaatsen, die i ö'ekpleistev zijn voor vakantiegan- i, verder moeten worden uitgebreid, verwerking van aanzienlijk grotere reelheden vracht vereist moderne pooen van Iaden en lossen en vracht.- luoaaties op de vliegvelden. De aan- en afvoer moet worden ge- jpdstTatieve formaliteiten a i de grens SStg» 1. Dit vraagt grote investerin- zo waarschuwt de directie van de "^ar jaarverslag over het op haart afgesloten boekjaar. N HAAG (ANP) De NV Bank ndsclle Gemeenten komt tk Lpct lenmS 1969 groot 100 MÏvm -5cl- De lent ng zal worden Loi '".vijftien jaarlijkse termijnen 7. 6 en 7 pet pe-r jaar. ikm eerste termijn vervalt op gustus 1980. Vervroegde extra af- |s gedurende de eerste tien jaar ii1„°?pti-3d niet toegestaan. Daarna 3 de la,ren 1979 tot en met 1983 logehjk tot de koers van 101-JA |pniSrrV°"oue de verdere looptijd van nv ?=g d? lcoei's van 101 pet. De ïinn n d in couPures van 1000 K.™ van inschrijving vrij- uvLl ra en dalum van storting aS 18 augustus 1969. ^v!?hG?'0»N ,AP' —'In een rap- in u.,r Amerikaanse huwelijks kin' Clifford Rose Adams, fmitPi'u^ei-aar aan de penn State- igd dat il 1e=eft gewerkt, wordt I erïkaaani 75 Pr°cent van alle n huwelijken mislukt of 7eoS Si 1S' de voornaamste re- 1 gt de psycholoog, is dat sex' bii °P 0e tweede plaats in het le zesde 6D 3 de vrouwen P®s oassagiers 35 retourvluchten per- week uitgevoerd. Het plaatsaanbod was 12 procent hoger dan in het jaar daarvoor. Bij dochters Met betrekking tot de gang van zaken bij de dochtermaatschappijen wordt on der meer medegedeeld dat het bedrijfs resultaat van Martin's Aircharter over 1968 gunstig was. Er werd een rede lijk rendement over het geïnvesteerde kapitaal verkregen. Ook voor 1969 zijn de verwachtingen van Martinair gun stig: er wordt opnieuw een aanmerke lijke omzetverhoging verwacht. De capaciteit van de vliegtuigen in gebruik bij de Nederlandse Luchtvaart Mij NLM werd met 22 procent ver groot. Uit het feit dat de bezettings graad weinig veranderde na de uitbrei ding van de zitplaatscapaciteit en de verhoging van de frequentie op de zui delijke lijn van twee tot drie diensten per dag, blijkt de groeiende interesse van het publiek voor deze diensten. KLM Noordzee helikopters heeft tot dusver aan de verwachtingen voldaan. Het negatief exploitatiesaldo bleef be neden het aanvankelijk geraamde aan loopverlies. Hoewel volledige bezetting van de vloot in het komende jaar niet wordt verwacht, won-den de vooruitzich ten op langere termijn neit onbevredi gend geacht. Het KLM-autobusbedrijf heeft voor het eerst meer dan een mil joen passagiers in één jaar vervoerd. Het bedrijf heeft een goed financieel resultaat geboekt. In 1968 ongeveer 10.000 polissen Gemiddeld bedrag rond 14.500 DEN HAAG (GPD) Levens- verzekeringen komen in trek bij de dames en de verzekeringmaat schappijen moeten steeds meer po lissen voor haar afsluiten. Onge veer 10.000 polissen van levensver zekering zijn verleden jaar afgege ven waarop vrouwen van 20 jaar en ouder werden verzekerd. Verdeelt men de vrouwelijke bevolking van 20 jaar en ouder in werkend en met-werkend, dan blijkt dat. 79 pro cent niet werkend en 21 procent wer kend te zijn. Van de groep dames, die levensverze keringen sloten, was 59 procent niet- werkend en 41 procent werkend. Hier uit kan worden geconcludeerd dat wer kende vrouwen meer belangstelling heb ben voor het sluiten van levensverze keringen dan de niet-werkenden. Dit is blijkens een door het Bureau Voorlichting Levensverzekeringen inge steld onderzoek vooral het geval bi; de werkende ongehuwde wouwen. Tot deze groep behoorde 30 procent van de vrouwen, die een levensverzekering slo- Het zijn lang niet alleen de werkende n, die een verzekering aangaan, want de helft van de afgewezen polis had betrekking op levensverzeke ringen voor gehuwde, niet werkende vrouwen. Het gemiddelde verzekerde .be drag van de 10.000 polissen kwam uit op 114.500. Bij de betreffende 10.000 polissen geen rekening gehouden met de kleine verzekeringen, die bestemd zijn voor het bestrijden van directe begrafeniskosten. Dergelijke begrafenisverzekeringen zijn in het verzekeringsbedrijf al oude kost. want het is in ons land een traditie dat daarvoor polissen worden afgeslo ten voor man, vrouw en kind. Bij le vensverzekeringen die een verdergaan de financiële verzorging bieden, waren het echter tot voor kort uitsluitend mannen, diie hun leven de moeite waard vonden om een .verzekering af te slui ten. Dat kwam natuurlijk door het feit dat de mannen kostwinnaars waren, zo dat bij overlijden van het gezinshoofd financiële problemen optraden. Meer en meer wint echter het inzicht veld, dat ook het overlijden van de vrouw het achterblijvende gezin in fi nanciële moeilijkheden kan brengen. Het verkrijgen van gezinshulp vergt vaak grote uitgaven, waarvoor het in komen van de man ontoereikbaar is. k is nog erger als de gehuwde vrouw een werkkring buitenshuis heeft. Dit verschijnsel doet zich meer en meer voor. In zo'n, geval bij haai- overlijden bovendien een gedeelte van het gez' inkomen weg. Gehuwd en ongehuwd Opvallend is het dat de verhouding tus sen gehuwde en ongehuwde vrouwen, op wier naam een levensverzekering werd afgesloten niet veel afwijkt van de ver deling van de vrouwelijke bevolking van 20 jaar en ouder in gehuwd en onge huwd. Naar schatting is 70 procent van vrouwen boven 20 jaar gehuwd en procent ongehuwd. De afgesloten ver- zekeringen hadden betrekking op 62 irocent gehuwd en 38 procent onge huwd. PANNERDEN (ANP) De dienst van de kwartiermeester-generaal heeft het constructiebedrijf Hulo NV te Panner- den opdracht gegeven voor de fabricage van 152 elelctro-mechan i sche op por- taalkranen, die op twee typen van be slaande l eger-transport wagens zullen worden aangebracht, hoofdzakelijk voor het vervoer "van munitie te velde. Met de opdracht, die in de periode april 1970 tot uiterlijk april 1971 zal worden uit gevoerd. is een bedrag van ca 3.3 mil joen gld gemoeid. Het constructiebe drijf zal 31 oktober a s. het eerste standaardtype, het zg standmonster, ge reed hebben en heeft gepland vanaf april 1970 per maand 15 kranen te ver vaardigen. De montage van elektro-me- chanische kranen op transportauto's voor het leger is voorlopig liet sluit stuk van het project mechanisatie van munitie-overslag. Bestudeerd wordt of deze Nederlandse rationalisering en me chanisering van transport: voor land strijdkrachten. ook in NAVO-verband verdere toepassing kan krijgen. Er kan hier gesproken worden van een Neder landse vinding, die het resultaat is van een ontwikkeling die de afgelopen ja ren heeft plaatsgevonden in samenwer king tussen de inspectie technische dienst van het leger en enige bedrijven, waaronder Hulo "NV. Door het toeval len van deze legerorder aan het bedrijf te Pannerden (160 werknemers) wor den in het gebied van de Liemers, circa 35 nieuwe 'arbeidsplaatsen geschapen. Werkende vrouwen sloegen zichzelf ho ger aan dan de niet-werkenden, want zij verzekerden zich voor gemiddeld 16.000, terwijl haar niet-werkende te genspeelsters het niet verder brachten dan 13.600. Uit het feit dat het ge middelde het hoogst lag bij-de- gehuwde werkende vrouwen zij komen op ge middeld 20.000 kan worden afge leid dat het wegvallen van een deel van het gezinsinkomen bij het overlij den van de vrouw een belangrijke tor was. waarom tot het afsluiten de verzekering wordt overgegaan. Allemaal bij elkaar genomen hebben de dames zich in het afgelopen jaar voor een bedrag van 143 miljoen laten ver zekeren. Op het totaal bedrag van de afgesloten verzekeringen, waarbij mannen nog verreweg cle boventoon v( ren, is dit nog maar een fractie. 1 beweging is echter op gang gekomen, zodat de emancipatie van de vrouw het gebied van verzekeringen z steeds duidelijker afspiegelt. Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN Londen 8.738,72%. New York 3.644i3.64 Tj. Montreal S.37&— 3,37-7, Parijs 73.33—73.37. Brussel 7,241»—7.24'., Frartkforl 91,09% 91.34%. Stockholm 70.47—70,52, Zu rich 84.64—84.69.. Milaan 57.97%— 58.02%, Kopenhagen 48.44%-48 49%. Oslo 51,09%—51.14%. Wenen 14,10%14,11%, Lissabon 12,81% 12,83. STAATSFONDSEN FLAUW De staatsfondsenmarkt alsmede de lening-: van de Bank voor Nederlandse Gemeenten zijn dinsdag aan de flauwe kant geweest. Di naar aanleding van een nieuwe 7% procent lening Bank voor Nederlandse Gemeenten groot ƒ100 miljoen tegen 98 procent. De schrijving is op 18 juli,' de stortingsdatum 18 augustus. Maandag noteerde de 7% procent lening BNG 99% doch gisteren werd de koers geadviseerd op 99%. De 7% procent staats lening moest circa procent prijsgeven, ter wijl ook de overige staatsleningen flauw ln de markt lagen. De meningen ter beurze wel of niet slagen van de nieuwe aange kondigde 7% procent BNG lening lopen uit- Zoals de markt er nu bij ligt zal deze lening wel kans van slagen hebben. Komt echter voor 18 juli een discontoverhoging in Nederland dan blijft deze lening .nergens' aldus de beurs. Het is dus afwachten. De handel in de slaatsfondsenhoek had niet veel te betekenen doch het geringe aanbod werd pas op een verlaagd niveau opgenomen. De internationale waarden waren dinsdag ïeur. Behalve Philips, welk fonds vrijwel •eranderd was op 66.40, waren de overige toonaangevenden fondsen gemakkelijker :wak. AKU verloor een halve gulden op 19.30. Hoogovens moest de winst van m dag meer dan prijsgeven op 107. Unilever daalde ƒ1.50 tot 109, terwijl Kon Olie ƒ2 prijsgaf tot 179.80. Ook hier had de handel weinig te betekenen. De situatie rond het Suezkanaal lu Egypte en Israël schijnt'allesbehalve floris- te zijn. De verklaring hierover door Oe Thant, secretaris generaal van de Verenigde Naties, heeft maandag een domper gezet op de aanvankelijke gunstige stemming in Wall- street. De koerswinsten moesten plaatsmaken koersverliezen waardoor de markt er zwak sloot. Ook de Nederlandse fondsen wa ren er lager behalve Philips. De cultures werden genegeerd. De scheep vaartsector gaf merendeels koersverliezen te zien. Van Ommeren daalde drie punten tot 220. en Maatschappij Nederland 1% punt tot 108. Deli Mij was bijna een gulden hoger op 63.30, KZ Organon weinig veranderd op 157,90 en Heineken een halve gulden lager op 172."" KLM onveranderd 211.50. De markt bleef in de tweede periode een on geanimeerd karakter behouden. AKU sloot op circa 119. voor Hoogovens werd 107.30 betaald, voor Philips 66. Unilever kwam op 109.20 en Kon. Olie op 179.80. ANP-CBS BEURS1NDICATIES Internat. Industrie Scheepvaart Bank- en vet Handel enz. Algemeen OBLIGATIES Staatsleningen Ned '68 6%-J Ned '67 6% Ned 65-1 Ned 6 1 5% Ned '58 4% Ned '59 4% Ned '60-1 4% Ned '61 4% N Staff '47 8% Ned '54-1-2 3% Ned '55-1 3% Ned '37 3 Grootboek 4ö N Doll '47 Converteerbare obligaties GekLZ. 4?i 85% 81 iloogoveoB 5% 95 9- Me-Ifabr 6% 92% S Rljn-Schelde 7% 92% 9: ACTIEVE AANDELEN Amst. Rubb. 55%* 55 HVA-mljen ver 71* 74 AKU 119.80 119 Blijoenat. W. Bo la Bore Wehry 103.40 107AO i kredietwezen BvNG '57 6 BvNG '58-'59 4% BvNG '66-1 1 BvNG 67-1-2 6% BvNG '68-1-2 6% BvNG '65-1 5% BvNG '58 5% BvNG '64 5% Hypi heek banken Fr. Gr DW 6 ®6% Fr. Gr DU 4% 78 West NO 3% 64 Handel, udustrel en c BP '66 7% 99b KZK '65 6 90 N. Gas C '66 6% 90% Pgem '57 6 91% Pgem '64 6 R.rijn pljpl. 6% 92 Scholt H.'63 4% 83% KLM '68 7 94b KLM 4% 95% 90% 90% 86% Dell Heineken Hoogovens c Kon Zout Org. 133$ 157.30 Philips gem.be? Cl.öOJ 66.39! Unilever c J 10.30 109.10 Dordt Fetr 930 966 Idem pref. 978 966 Kon. Petr. 181,90 179AO HAL 91$ 99% KLM 212 393 50 KNSM 110% 110% Nèd Stv. '09% 103% Ommeren c 223 219 Rott Lloyd 128 128 Scheepv. Unle 121$ 120 NIET-ACTIEVE AANDELEN Belegglngsmljen Alg. Fcade bez. 1230 Converto 930 Holland Fund 635 Nefo 93.56 Robeco 252 Rolinco 223,50 (Jnltas 531 Utllico 121.40 Europafonda 535 Eurunlon 1334 Valeurop 744 251.30 222-50 535 121.30 Prcmlelenlngen D. Haag '52-2 R'dam '57 Utrecht '52 Z.-Holl. '59 Bank-, krediet- i Alg Bank Ned. 279.50 AMEV 186 1 Amrobank 57.10 Delta verz.groep 410 Nat Ned. 1035 1< Ned. Midstb. 108 Slavenburg 210 1 H no del, Industrie enz Alb. Hetjn 194b Amst Droogd. 75 Ballast-Nedam G 89.80 Bensdorp Int 157 Bergh en Jurg. 178b Berkel Pat. 160 Buhrro T Bijenkorf c Calve c 1 Carps garen Cent Suiker Cur Hand. MIJ Elsevier Fokker Ford Ned. Furriesa Gazelle rljw. Geld v. pap Geld Helens Gist Brocades Grinten v. d Gruyter 8 cpr Hero Cons Hoek's Mach. Holec Holl Beton Homburg Hoogenbosch Hoogenstr. Indola Imerlas Internallo Kemo Corset Kempen en Beg KN Papier KV Tapijt Undeteves Lijempf Lijm en Get Meelfab NB e Mees Bouw Mosa Muller Co Qb N'aarden Ned Exp. papier Ned. Kabel Van Nelle Netam Norlt Nutricla Nijverd-ten Cate Overz. Gsb Pakhoed H. Palthe Philips gem.bez Pietersen Co Pont hout uhaak Co 'Ijn-Schelde 'lijn S "69 Fxn Mij Sch. Exp. Mij '66 - Schokbeton Scholt Honig Simon de Wit Stokvis St ep. Twente 76 '5 Tb. Marljaen 122% Thorn. Dr Vcrbl 68 7u Tricotbest 106% 110% Udenhout 9!% 94% Unlkap 951 951 Unilever 6 cp 79 Veneco Ver Machine 103% 103'.; Ver Touw 60 92 Vihamlj '14% 113 Vredest R. 155 '55 Wereldhaven 557 Wessanen 83 82.50 Wyer» tnd 168 162% Mijnbouw en petroleum BUI!tos 2e o 173.40 172 BUITENL. CERTIFICATEN Can Pan Inland Nat Gas 13% 12% Int Nickel SheH Oil 26% VERENIGDE STATEN American Enka i American Motors J0% 10% Am Tel en Tel. 5f 35% Anaconda 34 33%: Atchls Top 27% Beth! Steel 32% 32% Chrysler 48% 47% Cities Service yip yiij Colgate 50% ,vi% Columbia Gas 23% 23 i Consol Electr Dow Chem. 73 7*,% Eastman Kodak 7-1 3: Ford Motor 47% 17 Gen Elec. 93% 93% Gen. Motors 73% 77% Int. Tel. en Tel. .75 53 Kennecott 4:3 40% Nat Distill. 17J 17% Pennsylv Rrd. 59 50 Pepslco j'. 4',?; Radio Corp- 41% 4 Republic Steel 41% 4:% Shell Oil e .'i 81% Sperry Rand 55 53% Standard Brands 46 Studebaker 42b 41% Sunr Mid 45% 45% Texas Instr. 123% 122% Un. Pac. Rr. 44 i 414 US Steel 42 4 42 Westlngh. Elec. 60% 60% Wool worth 37% 37% - gedaan en bieden; I—gedaan d— 21.52 van 69-59 gr 21-22.23: wezen 115.5 115.6 119.9 Hoogovens verhoogt prijzen met terug werkende kracht IJ MU ID EN (GPD) Hoogovens IJmuï- den heeft besloten (le prijzen te verho gen. Dat gebeurt niet terugwerkende kracht lot 1 juli. Middeldiklie, dikke en solieepsplaat wordt 45 gulden per ton duurder, betonstaal 85 gulden per ton en dunne plaat 3 pet. Voor alle andere produkten blijven de prijzen onveran derd. Dinsdagmorgen deelde de woordvoer der van Hoogovens mee, dat het IJmuï- dense bedrijf niet gebonden is aan de algemene prijsstop. De nieuwste aan passing is een uitvloeisel van het ver drag van Europese Gemeenschap vooi Kolen en Staal. De Europese commissie, die namens dit orgaan sup ra-nationale bevoegdheden uitoefent, heeft bepaald dat alle staal- prijzën moeten, worden gepubliceerd. Niettemin is Hoogovens in contact ge treden met het departement van econo mische zaken waar de bereidheid is ge toond alleen tot prijsverhogingen voor het gebied buiten Nederland over te gaan. Daarvoor heeft de EEG-commis- s;e geen toestemming gegeven- De prijs- verhoging moet voor alle EGKS-landen gelden. "Aldus de woordvoerder van Hoogovens. In LJmuiden werd er op ge wezen dat de huidige prijzen voor wal- serijprodukten 6 pet lager liggen dan in 1961. Het staal, zo verzekerde men daar heeft aan de inflatie niet meege daan. Het ging-hier om een marktaan- Eénoijfde. van produ\tie voor export Vrijwel geen groei in ver bruik schoeisel DEN HAAG (GPD) Al brengt cle toenemede welvaart met zich mee dat het publiek niet meer op een schoen en een slof door het leven behoef hot publiek niet meer op een schoen en een slof door liet leven behoeft te gaan, toch is het bij de schoenfabri kanten opgevallen dat er naar verhou ding steeds minder van het inkomen wordt besteed pan de aanschaffing van nieuw schoeisel. De laatste jaren ver toont het verbruik van schoeisel dan ook weinig of geen groei. Dit staat in te genstelling tot de ontwikkeling, welke '11 de periode 1950 (ot 1960 te constatc- 'on viel. In die periode is er bijna een erdublieling van het. schoeïselverbruik opgetreden. De trendmatige stijging, is doorbroken. De federatie van Nederlandse schoen fabrikanten ziet als oorzaak van het relatief teruglopen van het verbruik de omstandigheid dat: de verbruiksgewoon- len zich in het bijzonder na 1964 ingrij pend hebben gewijzigd. Het publiek gaat: steeds meer geld uitgeven aan goe deren, die voorheen niet binnen liet be reik van de portemonnee lagen. Verliruikscategorieën, welke voorheen slechts voor weinigen waren weggelegd, zijn binnen het bereik van de grote mas sa verbruikers gekomen. De bestedin gen aan auto's, televisie-apparaten, koel kasten, buitenlandse reizen en dergelij ke hebben kennelijk (le bestedingen aan kleoing, schoeisel en dergelijke artike len tijdelijk verdrongen. Uitvoer dan in 1967, 21 procent van de totale Nederlandse proauktie werd geëxpor teerd. Dames- en meisjeschoenen maken 44 procent uit van de totale schoeiselom- zetten in ons land. Dat was vorig jaar een teruggang van 6 procent ten op zichte van 1967. Heren- en jongens- schoeisel namen 26 procent van de om zet voor zijn rekening wat .8 procent meer was dan in het voorafgaande jaar. Kinderschoeisel kwam op 34 pro cent van de totale omzet, een stijging van 3 procent terwijl beroeps- en sport schoenen op 4 procent (-12 procent) uitkwam. De totale omzet van lederen 663.000, schoenen beliep 88 procent, terwijl pan toffels en overig schoeisel 12 procent bedroeg. Een aantal ondernemingen heeft zich genoodzaakt gezien de produktie te staken: andere daarentegen konden een beter antwoord vinden op de in hevig heid toenemende buitenlandse concur rentie. Z:j wisten hun debiet in binnen- en buitenland uit te breiden en kwamen tot expansie. In het algemeen geschied de dit niet zozeer door personeelsuit breiding als wel door voorzieningen, welke tot een aanzienlijk hogere pro duktie per manuur leidden. Minder personeel De personeelsbezetting in de schoenin dustrie is met 7 procent afgenomen. Behalve aan de sluiting van enkele be drijven was de teruggang toe te schrij ven aan de verbetering van de produc tiviteit. Ook valt de terugloop te ver klaren door de omstandigheid dat sn toenemende mate gebruik wordt ge maakt van toeleveringsbedrijven. Aan het einde van 1968 en vooral in het begin van 1969 kregen vele schoen fabrieken tveer te kampen niet nijpend tekort aan geschikt personeel. Verschei dene bedrijven zagen zich zelfs in de expansiemogelijkheden, welke, de markt bood, beknot door het acute perso neelstekort. ZAANLANDSE SCHEEPSBOUW THANS IN HERSTEL DEN HAAG Zaanlaudse Scheeps bouwmaatschappij heeft in 1968 ge merkt dat een herstel in de gang van zaken is begonnen. Verwacht wordt, dat het herstel zich in dit jaiar zal voort zetten. Ondanks sterk gestegen kosten slaagde de onderneming erin het boek jaar zonder verlies af te sluiten. De genomen maatregelen tot reorgani satie beginnen hun resultaten af te wer pen en maken het mogelijk de verschil lende afdelingen beter te analyseren en te dirigeren. De marktsituatie heeft zich enigszins t.en goede gekeerd. Daarvan heeft de vennootschap haar aandeel kun nen krijgen. De resultaten over 1969 worden met een voorzichtig optimisme tegemoet gezien De personeelsbezetting "wordt "waar schijnlijk geheel uitgebreid met buiten landse arbeidskrachten, zo wordt in het jaarverslag opgemerkt. De verlies- en winstrekening geeft een saldo nihil aan tegen vorig jaar een verlies van oogovens doet voor bulk-produkten ;een leveranties aan de groothandel. Cen uitzondering geldt voor het beton staal. Die groothandel heeft inmiddels toestemming gekregen de walserij-pro- dukten van ijzer en staal .in zekere ma te' aan de gestegen marktprijzen aan te passen, zo meldt het departement van economische zaken. Deze toestem ming past in het onthef fingsbeleid prijsstop. waarbij in het bijzonder op het voorzieningsaspect is gelet. 111 111 111 i£iüiüiv« ÜIBMIRl HORIZONTAAL: I prozawerk: 4 vuil nisbak; S en dergelijke; 9 rivier in N. Brabant; 10 eiland in Middellandese Zee: 13 eindpunt; 16 slaperig persoon; 19 zomerse lekkernij; 21 oudste; 22 kleefstof; 23 hen; 24 lantaarnplaatje: 25 emeritus; 28 met name; 29 omgang: 33 kledingstuk; 34 punt; 36 aldus; 37 dierengeluid: 39 larve van langpootmug; VERTICAAL: 1. zangnoot; 2 lofzang; 3 fotoboek; 5 hevige wind; 6 paling; 7 bijdehande vrouw: 11 aanhef brief; 12 gereed; 13 lidwoord; 14 en derge lijke: 15 roofdier; 17 ferm; I-S wijze: 20 optelling; 21 deel van hengel; 26 lakstempel: 27 cijfer; 29 voor onder zoek; 30 deel van mast; 31 boom; 32 Reg. Inf; 33 jongensnaam; 35 kern; 36 pers. raw; 38 brandresten. De oplossing van de ige puzzel ls: /1a R K Im 0 E s r E T H 0 0 R N t> EBJ bW iiil; 0 A r A R|" fs T 0 M V A R Ató T - >1 P - 0 Z 0 N AA R 0MA 1 u 1 A St A 31 s ■1 E c C E 1 KB K u N s T 1 R R AB F. -li N A L F. V E L 1 N A R K L M ABBEKERK 7 250 mijl zv Monrovia ABIDA 7 te Rotterdam ACHILLES 8 te Buenaoantura ACMAEA 7 200 mijl aw vn Colombo ACETON 7 70 mijl or Kreta ADONIS 5 va Rotterdam ar Beiroet ALAMAK 7 te 3eyrouth ALCHIBA 5 te Rotterdam ALCOR 7 120 mijl aw va Seychoitea ALIOTH pass 7 Kaap Finisterre nr Las Palmas ALKMAAR 17 te Curasao AMERSKERK 8 te Bremen AMPENAN 6 vn Kuwait te Basra AMSTELHOF 7 420 mijl zv - Kotait eil AMSTELLAND 7 ta IJmulden ANCO SPRAY 8 te Pascaqoula ANTILLA-CAPE 6 vn Ras Ras Tanura te Yokohama ARISTOTELES 8 te Oranjestad ASMIDISKE 6 420 mij! w r Mallnttea ATLANTIC STAR 5 te Rotterdam ATTIS 7 vn Beyrouth nr LattaHia AVEDRECHT 5 140 mijl wnw vn Niigata BALI p 7 Casablanca nr Kaapstad BARENDRECHT 7 935 a - 71430 CHEVRON 7 vn New Orleans nr Galveston CHEVRON ARNHEM 7 100 mijl nw vn Lissabon CHEVRON MADRID 7 200 mijl o vn Kuria Murla eil CHEVRON NAPELS 7 300 mijl o vn Madagaskar CAMITIA 4 660 mijl o va Bermuda CAPJLUNA 7 45 mijl x vn Mangalore CHEVRON AMSTERDAM 4 22 mijl nw vn Bona CHEVRON DELFZIJL 5 vn Rotterdam te Holtenan CHEVRON LEIDEN 7 pass Tokio CINULIA 8 te Curacao COLETTE 6 va Rouaan nr Rotterdam CORAL ACROPORA 5 25 mijl w vn Lissabon DAHOMEYKUST 7 te Lobito DAPHNE 7 vn Tranmere nr Mena al Ahmadi DAPHNIS 7 vn Hamburg DIADEMA 5 3- Colombo DILOMA 7 26(1 Bomba DIOGENES 4 nr Kingston DOELWIJK 5 9 mijl ozo vn Las Palmas DOMBURGH 6 vn Rotter dam nr Harwich DORDRECHT 5 90 mijl zo 1 New York i Teesport urillen. DORESTAD 7 v nr Rotterdam DOSINA 6 vn Rotterdam nr Mena al Ahmadi DUIVENDRECHT 5 480 mijl o vn Bermuda EEMLAND 5 te Hamburg ECHO 7 nr Le Havre ELIZABETH BROERS 6 in Kielerkanaal ESSO DEN HAAG 7 4358n- 0352 w EUMAEUS 6 vn Liverpool te Hamburg FALCON 5 vn Lowestoft te Rotterdam FOREST HILL 7 90 mijl zw vn Timor GAASTERDIJK 4 400 mijl zotz vn Kaap Race GAASTERKERK 7 vn Bordeaux nr Freetown GAASTERLAND p 3 Abrolhos eil nr Santos CABONKUST 5 vn Londen te Port of Spain GANYMEDES 7 bestem ming gew in Antwerpen GEESTLAND p Azoren nr Dominica GIESSF.NKERK 7 vn Marseille nr Genua GLORIA MARIS 5 vn Hamburg nr Antwerpen GOEREE 5 230 mijl o vn Hollandia GROOTEKERK 5 450 mijl ono vn St Helena GULF ITALIAN 5 150 mijl ozo vn Ceylon» GULF SWEDE 7 vn Gulfhaven nr Cabind HERMES 5 1400 mijl no vn Sint Maarten HILVERSUM 6 vn Antwerpen nr Savannah HOLENDRECHT 5 5592- HOUTMAN 5 33 mijl n vn Ouessant ITTERSUM 8 te Savannah JASON 7 te Castries KAAP HOORN 8 vn Punta nr Buenos Aires KARA 7 1622 z - 07 43 w KARACHI 6 vn Antwerpen te Bremerhaven KABIMATA 7 te Manila KARIMUN 7 260 mijl w vn Casablanca KATELYSIA 7 te Chiba KATWIJK 5 1500 mijl o vn Tokio KEIZERSWAARD 7 te Hamburg KELLETIA 7 920 mijl z vn KENIA 7 380 mijl i vn Saigon KENNEMERLAND 6 vn Santos nr Porto Alegre KERKEDIJK 4 650 mijl nno vn Fernando Nororwa KHASIELLA 6 vn Punta Cardon te Willemstad KIELDRECHT 8 te Dam- KINDERDIJK 9 te Buenaventura verw KLOOSTERKERK 4 te Barcelona KOPIONELLA 5 180 mijl ono vn Semarang KOROVINA 8 te Rotterdam KREON 8 le Oranjestad LAARDERKERK 6 vn Rotteram nr Londen LEENDERT BROERE 7 vn Billingham nr R'dam LELY 5 40 mijl z vn Kaap Vincent LELYKERK 8 rede LEUVELLOYD 8 te Chris tobal LIBERIAKUST 7 vn Freetown nr Abidjan LIMBURG 7 te Manila LOIRELLOYD 9 te Wellington verw LOVELLLA 5 90 mijl n *n Makasser LION OF JUDAH 7 vn Rotterdam nr Genua MAASLLOYD 5 33 mijl o vn Trinidad MADISON LLOYD 5 1000 mijl zzw vn Californië MARATHON 8 te Philadelphia MARKAB 6 vn Swansea te Dordrecht MARNELLOYD 8 te Singapore verw MARON 6 vn Amsterdam te Belwaarde MEDITERRANEAN SPRINTER 7 130 mijl o vn Abardeen MEDÖN 7 te Aruba MEXKAR N 6 20 mijl zw vn Kaap Sin es MERCURIUS 4 300 mijl ono vn Bermuda MERSEYLLOYD 6 vn Hongkong MERWEHAVEN 7 vn Rotterdam te Tanger MINOS 5 vn Amsterdam nr Cadiz-Haifa MISSISSIPPILLOYD 8 te Christobal MOERDIJK 7 vn Glasgow nr Antwerpen MUNTTOREN 7 vn Guyaqull nr Aruba MUSILLOYD 6 vn Port Swettenharn nr Dora Cruz MIJDRECHT 7 5 mijl z vn Kithora NAESS COURIER 7 te Vlissingen NEDER EBRO 3 85 mij! n vn Okinawa NEDER WAAL pass 7 Kaapstad nr Penang NEDER WESER 7 300 mijl ozo vn Beira NEPTUNUS 8 te Barbados NEVERITA 5 700 mijl no vn Brldgetow NUSHABA 4 v- Sete XUKERK 7 vn Hamburg nr Bramen ONDIXA 7 350 mijl nno vn vn Azoren OOSTKERK 7 25 mij! ozo vn Muskat OUWERKERK 5 400 mijl z vn Kaap Palmas OVERIJSSEL 6 te Rotter dam PACIFIC 4 30 mijl z vn Tretteborg PERREGAUX 5 50 mijl o vn Valencia PHILINE 4 220 mijl z vn PHILIPPIA 7 vn Tobruk nr Rotterdam POELDIJK 5 te Rotterdam PRINS DER NEDERLAN DEN 5 te Rotterdam tt ONO n Marseille ti 5 200 m mi PRINS PHILIPS WILLEM. 6 vn Rotterdam nr Le Havre PRINSES MARIA 8 te Montreal PURMEREND 7 v Gefle nr Rouaan R ANDFONTEIN 7 300 m v RONDO 7 r Marseille nr Kaapstad RIJNDAM 5 450 m o St. John Newfoundland SCHELDg],I.OYD 7 759 m NO Mauritius SCHIEKERK 5 le Rotterdam SCHIELLOYD 7 290 n Saigon SCHOKLAND 5 v Grangeville nr Telgn SCHOUWEN 7 v Singapore SEINELLOYD 8 te Rotterdam SEPIA 6 480 m NNW Kaapstad SLOTERKERK 7 480 m NW Kaapstad SOLON 7 vn Port au Pierre nr Puerto Ordaz SPAARNEKERK pass 8 Las Palmas nr Rotterdam SPES MAJOR 7 te Waterford STAD DELFT 7 vn Pt Everglades ar Napels STAD UTRECHT 6 te Rotterdam STATENDAM 8 te Rotterdam STEEXKERK 8 te Pusan STRAAT ACCRA 6 vn Adelaide te Melbourne STRAAT AUCKLAND 8 te Beira STRAAT BALI 8 te Luanda STRAAT FREETOWN 5 650 m ZZO Diego Garcia STRAAT FUTAMI 3 70 m Z Kobe STRAAT LUANDA 6 v Sydney nr Bangkok STRAAT LOMBOK 9 'e Beira verw STRAAT LUZON 7 5 m N Kaap York STRAAT HOLLAND 3 v Osaka nr Nagoya STRAAT MAGELHAEN 7 vn Tema te Abidjan STRAAT MOZAMBIQUE 4 vn Walvisbaai STRAAT SINGAPORE 8 te Wellington verw STRAAT TORRES 7 15 m O Comoran STRAAT TOWA 8 te Dar es Salaam STRAAT VAN DEEMEN 7 vn Hongkong nr Singapore STREEFKERK 7 vn Rotterdam nr Hamburg TAHAMA 5 300 m Z Monrovia TAXAHAIQ 5 50 m Z Ras Haffn TAMARA 5 160 m ONO Guadeloupe THALETAS 5 Napels v THEMIS 7 te Rotterdam TJILIWONG 4 vn Ballkpapan nr Hongkong TJIMANUK 7 450 in WZW Sabang TJINEGARA 5 te Melbourne TOGOKUST 7 te Rotterdam TYRO 5 vn Rotterdam nr Dublin ULYSSES 8 vn Amsterdam nr Quyamas UTRECHT 6 vn Knorramshahr VAN RIE3EECK 5 180 m zzw v Soootra VI AN A 8 te Curacao VISCOUNT 7 te Beachy Head VTVIPARA 5 500 m O Newfoundland VLIELAND 7 vn Seattle nr Los Angeles VLIST 4 nr ShimonoseSd VOORWAARTS 5 50 m NO v Ouessant WATERLAND 7 350 mWNW Freetown WILLEMSKERK 3 vn Freemantle nr Kaapstad WISSEKERK 7 310 :n ZVT V Lissabon WOEXSDRECHT 5 720 m 3 Rodriguez ell WONOGIRI 7 vn Pisco nr Callao WONOSOBO 7 200 m v Marcus eil ZAAXKERK 4 vn Amsterdam nr Kaapstad ZAFRA 7 90 m W Cochin ZARIA 7 330 m NNO Monrovia ZEELAND 5 52 m ZW San Francisco ZONNEKERK 7 te Mombasa HOOG EN LA AG WATER 11 juli Vlissingen Terneuzen Zierikzee Hansweert Wemeldinge uur cm 11.57 165 12.26 184 0.35 119 0.27 192 0.58 144 13.11 132 12.58 200 13.36 158 uur cm 6.01 165 6.28 176 6.39 150 6.58 193 6.57 170 uur cm 18.20 160 18.48 172 19.11 142 19.20 187 19.21 163

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 13