NSU Ro 80, exclusieve wagen met revolutionaire motor ,OP EN OVER DE WEG' MAAK GEEN HAAST ALS U MET DE AUTO OP VAKANTIE GAAT BEZOEK AAN HET NATIONAAL AUTOMUSEUM TE DRIEBERGEN DE MOEITE WAARD zaterdagnumr Zaterdag 5 juli 1969 waar het gewicht terecht komt. Het beste Is natuurlijk de zware zaken zoveel mogelijk tussen de wielen te bergen. Dat wil niet zeggen, dat u die op het imperiaal moet binden, want de tweede voorwaarde is. dat het zwaartepunt zo laag mogelijk moet liggen. Tussen de wielen en zo laag mogelijk: dat is op de achter bank. Als daar geen passagiers zitten en er dus ruimte is, is dat natuurlijk ideaal. Als u kleine kinderen mee neemt, kunt u nog heel wat kwijt op de vloer tussen achter- en voor zetels. Als achter alles vol is mei mensen, dan moet het gewicht naar de bagageruimte. Zit die achterin, dan zult u tijdens het rijden rekening moeten houden met .staartlastigheid' van de auto. Zit de motor achterin, dan gaat de bagage naar voren. Groot gewicht voorin werkt in dit geval mee aan de verhoging van de stabiliteit Kinderen Kinderen in de auto mogen tijdens het rijden de bestuurder niet afleiden. Geef ze daarom wat te doen onder weg. Geef ze in ieder geval geen lawaaïg of voor de bestuurder hin derlijk speelgoed. Zorg ook, dat hun spullen niet los door de wagen slingeren. De bestuurder zou bijvoor beeld lelijk schrikken om het erg zwak uit te drukken als hij plotse ling moet remmen en dan pas merkt, dat er een balletje onder zijn rem pedaal ligt, en zoiets gebeurt wei eens. Zeg in ieder geval van te voren duidelijk tegen de kinderen wat er van hen wordt verlangd en waarom. Mocht er ruzie ontstaan onderweg, ga dan niet tijdens de rit tot bestraf fing over. Laat de wagen eerst stop pen en betrek de bestuurder niet bij meningsverschillen een geërgerd rijder Is een gevaar op de weg Bedenk nu vast voor volgend jaar, dat toeristische vliegreizen naar het zuiden sneller en vaak goedkoper zijn dan autotochten. U zit dan na tuurlijk zonder vervoermiddel op uw vakantiebestemming HANS TEN HOUTEN. In Leidschendam is eind mei liel Nationaal Automuseum geopend. In dit nieuwe museum is onder meer de beroemde collectie onder gebracht can de heer Riemersdirecteur van de autoschool in Drie bergen. Voor wie zijn vakantieof een deel daarvan, in eigen land doorbrengt, is een bezoek aan Leidschendam voor het museum beslist de moeite waard. De tentoongestelde collectie is buitengewoon sterk gevarieerd en beval niet alleen vela stukken uit de tijd dat het paard nog voor de voort beweging van de meeste voertuigen zorgde. Maar vooral het daarop volgende tiidperk van mechanisch voortbewogen voertuigen (of het nu door een benzinemotor, een elektromotor, een combinatie van benzin k en elektromotor, of door stroom was) is door de talrijke zeldzame it t curieuze stukken opnieuw tot leven gebracht. Onder de ongeveer SO automobielen, 40 motorrijwielen, 15 ficlsa 15 rijtuigen, 3 arresteden, S brandspuiten die momenteel geposecr. j- zijn, bevinden zich automobielen van beroemde merken, zoals enip z Bugattis, enkele statige Rolls-Royces, verschillende wagens van bekende Nederlandse Spyker-fabrieken, een stoomvoerluig van Nedci lands fabrikaat, een FN 4 cylinder motorrijwiel uil 1920, een ronmj tische postkoets, een indrukwekkende statiekaros, etc. etc. Op de foto één van de pronkstukken, een Benz uit 1S94. toch overal wegwerken in uitvoering in Nederland? Mei, juni en juli zijn de beste maanden voor asfalteren. Dan is er weinig regen en de temperatuur is redelijk'. FOLKLORE STOPLICHTEN zijn om voor dat ene weekeinde de weg stroken voor het verkeer open te stellen. Het is een vreemd gezicht, als men op vrijdagavond 27 luni, aan de vooravond van het eerste vakantie- topdrukte weekeinde, stoplichten ziet aan de Zierlkzeese kant van de Zeeland-brug. Die lichten stonden daar. omdat de weg aan het einde van de brug over een honderdtal meters slechts over één strook te gebruiken was. Nadat het licht groen was reden wij, in een file, langzaam over dat ene goede stuk. We keken naar het strookje, dat niet gebruikt mocht worden. Dat strookje zo bleek zag er niet eens zo slecht uit. Goed beschouwd zou het wellicht niet zo moeilijk geweest NIEUW WEGDEK Iets, dat velen altijd weer verbaast, is dat drukke wegen bij voorkeur in het topseizoen een nieuw wegdek krijgen. In Zeeland is dat de laatste weken het geval met een deel van rijksweg 58 en de provinciale weg van Goes naar de Zeelandbrug. Toen wij rijkswaterstaat naar de reden hiervan vroegen, kregen wij het volgende com mentaar: .Wanneer had u het dan willen doen? Er zijn Het stemt tot tevredenheid, dat de traditionele Zeeuwse klederdrachten nog veel en met ere worden gedragen, en dat beslist niet alleen voor het toerisme. Voor die toeristen moet het toch een vertederende ervaring zijn, om achter een auto te rijden, die bestuurd wordt door een Zeeuwse met op het hoofd een brede witte kap. Maar als die toerist lang achter zo'n auto blijft rijden, is er de kans, dat hij ervaart, dat die kap niet zo'n veilige dracht is achter het stuur. Hij zal dan namelijk merken, dat de Zeeuwse chauffeuse niet zomaar op het verkeer achter haar kan letten. Als ze in haar spiegeltje kijkt, ziet ze hoofdzakelijk haar kap, terwijl het haar niet licht zal vallen het hoofd om te draaien in een kleine auto. AUT0PR0EF VAN HENK VAN ZALINGE AFBEELDING 1 arbeidsslag gemaakt. Na een omwenteling van de driehoekige rotor heeft de motor drie arbeidstaken geleverd. Om terug te komen op de inhoud. Je kunt er alle kanten mee op. Ik vind de beste benadering om uit te gaan van een om wenteling van de rotor, dan kun je de dubbele wankelmotor vergelijken met een viertakt 6-cilinder zuigermotor van 2985 cc. (zes maal 497,5 kamervolume), een drie liter 6-cilinder dus en dat past beter bij de Ro-80 dan duizend oc. Het komt ook beter overeen met' het benzineverbruik dat ge- is 173 kilometer. De snelheidsmeter geeft 10 pet. te veel aan. Toch heb je de Indruk, dat het accelereren bijzonder snel gaat. Maar het probleem is dat de motor in het lage toerental weinig vermogen heeft. Bovendien is de Ro uitgerust met een semi-automatische drieversnellingsbak, die je naar keuze kunt schakelen of op auto maat kunt zetten. Achter de motor zit eerst een hydraulische koppelomvormer en een droge plaat kop- Ik heb al eens eerder kennis gemaakt met de NSU Ro-80. Dat was in Engeland op het circuit van Silverstone. Toen heb ik een paar ronajes met hem gedraaid en dan kun je uiteraard geen oordeel over de wagen stellen. Wat je bij blijft is de image, die in korte tijd is opgebouwd toen er nog niet zo heel veel over de Ro bekend was. ie hoorde allerlei ongelooflijke prestaties en heerlijkheden, alle uiteraard in overtreffende trap. Als je dan een tijd later weer in een Ro-80 stapt, dan is die image voor je gevoel volkomen juist. Alleen als je nuchtere metingen gaat verrichten blijken een paar superlatieven toch niet geheel op te gaan, maar straks meer daarover. De volgende figuur is weer figuur 1. Hei excentrische tandwiel A-B-C maakt bij hel ^ovengenoemde proces een volle omwen ding (360 graden). Bij elke omwentelin' -n het excentrische tandwiel wordt e<- middeld één op 7 bedraagt. De Ro loopt op gewone benzine en gebruikt vrij veel olie. Zo'n wankelmotor is geruisloos, zelfs bij 190 op de snelheidsmeter hoor |e niets. Alleen het schuifdak giert wat, jammer eigenlijk. Het schuifdak is elektrisch en niet standaard. In zo'n wankelmotor zit geen zuiger, drijf stangen. kleppen en dergelijke. Dus minder delen, die lawaai kunnen maken, minder trillingen. Ook de carrosserie is tot in de puntjes uitgebalanceerd en ruisvrij. De mo tor, die ajleen een zacht zoevend geluld maakt het lijkt op dat van een turbine motor wekt de suggestie dat |e veel harder rijdt dan in werkelijkheid. '/an 0 tot 80 trekt de Ro in 9.3 seconden. '20 in 19,3. De gemiddelde topsnelheid AFBEELDING 2 peling, die elektrisch en automatisch wordt ontkoppeld, als je aan de versnellings- handel komt. Een lichte aanraking van de pook is al voldoende om te ontkoppelen. Wil je rijden met schakelen, dan vind ik dat je net niet snel genoeg kunt schakelen en rij je volledig automatisch, dan kun je er net niet uitgekookt genoeg mee rijden Maar let wel, voor ormaal gebruik, dus alö je niet te veel extreme eisen gaat stellen, werkt het voorbeeldig. Het sturen met de Ro-80 gaat bijzonder fijn. De be sturing is serve-bekrachtigd en draait daar door bijzonder licht en voelt toch vrij direkt aan. KOERSVAST De v/agen is bijzonder koersvast en rechi AFBEELDING 3 uit rijden gaat erg comfortabel, ook t< hoge snelheden. Iets minder prettig is hf onderstuurde karakter (bij elke wagen mt voorwielaandrijving aanwezig), dat vooif bij nat weer wel zeer sterk tot uitdrukkliï komt. De wagen is dan bijna niet door er bocht te krijgen en wil hardnekkig rechtut gaan. Laat je gas los, dan is alles ogc- blikkelijk normaal en stuurt hij gewillig dl booht in. Een ander punt is dat bij een sus genomen bocht de wagen zeer sterk ga" overhellen op een voorwiel. De wegliggifij Is goed en de Michelln xas-banden zij', daar uiteraard debet aan. De remmen uitstekend en dat moet ook wel voor ee wagen die hoge snelheden maakt Steil afremmen bij bijvoorbeeld 160 levert ge? enkel probleem op. De bekrachtigde scl# remmen rondom hebben voor de voorwiel? een extra remcircuit. Een mooie oplossle( en veilig. Een remkrachtbegrenzer op achterwielen werkt afhankelijk van de be lasting. De zelfdragende carrosserie heat een grote mate van stijfheid gekregen doï kogelbalken van allerlei profiel. Ingebouwd veiligheid voor de passagier dus. In dt Ro-80 zijn bijna aile voorzieningen getrof fen om het zeer comfortabel te maken voa de passagiers. De uitrusting is zeer cot- pleet, zo compleet zelfs dat het even duif voor je weet waarvoor de negen control lampjes zijn. De stoelen zijn redelijk, te zacht. Beenruimte is er In overvloei De Ro-80 kost inclusief btw 17.903 gulden AFBEELDING 4 Het is geen pretje om met een auto vol' bagage en familieleden In een zo kort mogelijke tijd over stampvolle wegen naar een vakantiebestemming in het doorgaans zonnige zuiden van Europa te rijden. Behalve dat het geen pretje is, is het nog gevaarlijk ook. Juist daarom voert het Verbond voor Veilig Verkeer gedurende de vakantiemaanden een aktie met als thema .veilig uit-veilig thuis'. De aktle bevat twee kernpunten: hei advies om steeds na twee uur rijden een kwartier te rusten en het be kende, maar ook nu weer actuele, .Glaasje op, laat je rijden', dat spe ciaal voor de zomermaanden wordt gepresenteerd onder de samenvat tende titel .Drinkjijenrijik'. Het is begrijpelijk, dat veel mensen, die met hun auto naar een verre vakantiebestemming gaan, de reis zo vlug mogelijk willen maken om zo lang mogelijk van de zon te kunnen genieten. Juist deze mensen moeten echter bedenken dat ze van de tocht een plezierig stukje vakantie kunnen maken door minder haastig naar het einddoel te rijden. Maak gewoon wat minder gebruik van de grote routes, stop zoals het verbond adviseert -om de twee uur even langs de v/eg. Moeder kan dan een kopje koffie klaar maken, de kinderen kun nen de benen strekken iets wat vader beslist ook moet doen om de bloedsomloop op peil te houden en allen kunnen onderzoeken welke sanitaire mogelijkheden de bomen en struiken langs de weg bieden. Verkeersregels Het rijden in het buitenland wordt bemoeilijkt door onbekendheid met de wegen en de verkeersregels Voor die wegen zijn kaarten te koop Zorg ervoor, dat die van tevoren goed worden bestudeerd, zodat de gene, die naast de bestuurder zit, onderweg vlot kan adviseren. De diverse verkeersbonden verstrekken folders met afwijkende verkeers regels in het buitenland. Lees die voor het vertrek goed door en laai die onderweg na het passeren van grenzen nog eens door bijvoor beeld de kinderen voorlezen. Het houdt hen bezig en de bestuurder op de hoogte. Het verbond voor veilig verkeer adviseert per dag niet meer dan 500 kilometer te rijden. Dat is al een heel eind, zeker als de bestuurder weinig rijervaring heeft en als er kinderen In de auto zitten. Een goed advies voor automobilisten, die per jaar maar zo'n 5000 kilometer rijden, is trainen voor het vertrek Ga voor u de grole tocht onder neemt, een paar flinke proefritten maken in eigen land. .Eerst op stille en geleidelijk op wat drukkere wegen', adviseert het verbond. Bagage Reeds voor het vertrek kan men het rijden veiliger maken. Laat de auto goed nazien, probeer hinderlijke ram meltjes en tril linkjes tè verhelpen en let op, dat het voertuig niet te zwaar belast wordt. Dat laatste is enorm belangrijk, een auto, die maximaal belast is stuurt veel moeilijker dan een wagen met twee personen erin Dat moeilijker sturen merkt men doorgaans pas in grenssituaties, bij een onverwacht snelle bocht in een snelle weg en bij een plotseling overstekende voetganger. De banden moeten natuurlijk prima zijn om al het gewicht te kunnen dragen. Be zuinig niet op uw auto, omdat u zo graag een nieuwe kampeeruitrusting wil hebben. Bij het laden is het ook belangrijk, De lange reis naar uw vakantiebestemming wordt aangenamer en minder gevaarlijk, als u wat minder gebruik maakt van de hoofdwegen om langzamer rijdend wat meer te genieten van al hel moois onderweg. Over de motor bestaat nogal wat verwar' ring. In de Ro-80 is voorin een waterge koelde dubbele wankelmotor geplaatsi van 115 pk. bij 5500 toerer per minuut, Jie de voorwielen aandrijft. De fabriek geeft als inhoud op tweemaal 497,5 cc kamervolume Nou, nou, zeggen dan een heleboel men sen. maar 1.000 cc. Het is zo'n grote wagen en het rijdt nog 180 ook. Dat is niet juist Kamervolume is heel moeilijk te verge lijken met cilinderinhoud en daar begint de verwarring. DE WERKING In een wankelmotor is in een kamer een drie-hoekige rotor geplaatst, die excentrisch ronddraait. Bij figuur 1 is door vlak A het verbrande gas uitgestoten en begint vlak A (boven) met aanzuigen. Kamer B is ge vuld met gasmengsel en bezig te compri meren In C zetten de verbrande gassen uit. Figuur 2: Kamer A zuigt verder aan. In kamer B staat het gas bijna onder maximale druk. De verbrande gassen in kamer C kunnen naar bulten stromen. Figuur 3: Kamer A zuigt nog steeds het benzine/luchtmengsel aan. Kamer B Is maximaal gecomprimeerd en de bouglevonk (bij de Ro-80 dubbele ontsteking om vol ledige verbranding te krijgen) laat het mengsel ontploffen. Vlak C veegt als het ware kamer C schoon en de verbrande gassen stromen verder naar buiten. Figuur 4: Kamer A Is geheel gevuld me1 nieuw gasmengsel en begint aan de com- pressleslag zodra de rechterkant van vlak A de inlaatopening heeft afgesloten. In kamer B zetten de verbrande gassen zich uit en duwen de rotor via het excentrische tandwiel rechts omhoog. C drukt de eerder verbrande gassen naar buiten. Daarvoor heb je dan een exclusieve wag? met een revolutionaire motor, die weli9wat niet zo lang In produktie is, maar tot lang genoeg is getest om kinderziekte kwijt te zijn. Iets aparts, maar daar is orljs dan ook naar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 16