EXCESSEN INDONESIË DIENEN NU GEEN ROL MEER TE SPET EN Installatie prins Charles verliep zonder incidenten Bevelandse herindeling hamerstuk.... Overheersende mening in tweede kamer: Oppositie stelt een parlementaire enquête voor1 Scherpere controle op watervervuiling Nederland koopt Europese jager niet KLEURRIJKE PLECHTIGHEID IN CAERNARVON Engelse kroonprins nu prins van Wales Vandaag in de krant... Glansrijk Zaid-Celebes Driekusman? EERSTE KAMER IN EEN MINUUT KLAAR DEFINITIEVE DATUM ZEKER: JANUARI '70 212e jaargang - no. 150 PROVINCIALE ZEEOWSE COURANT WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN 2751). Middelburg, Merkt SI, M? 7651 (b|« red. 2078/31$* edv. 2375). GoM,°Grote Merktlel. 6140 (b g a réd. 785Sr»4»*S213) OMttwrg. tel. 2395. Terr.tureo. H.tuwitreel 22 tei. «457 edu. t 5.55 Ingex med- 2% w terle» Kleine ede (me*. 6 rtjele) 37 et per regel (rain. 1 1,85) .Brieven bur d bled SO et meer (elle ede. prijreo viel S bh» Giro 359300. PZC. Middelburg Woensdag 2 juli 1969 (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De excessen van Nederlandse militairen in Indo nesië (1945-1950) behoren tot de geschiedenis en moeten geen rol meer spelen in de hedendaagse politiek. Dat was gisteren de overheersende mening in het tweede-kamerdebat over de nota die premier De Jong onlangs aan de volksvertegenwoordiging over het optreden van Nederlandse militairen uitbracht. De minister president zal vandaag antwoorden, daarna komen moties van de oppositie in stemming waarin wordt voorgesteld een parlementaire enquête te houden over de affaire-Zuid-Celebes-Westerling en eea historisch onderzoek te doen houden dat uitgebreider is dan de regering heeft voorgesteld. CAERNARVON Koningin Eli sabeth heeft haar oudste zoon tot Prins van Wales en erfgenaam van de troon gemaakt door hem een gouden kroontje op het hoofd te setten. (Van onze speciale verslaggever) CAERNARVON - Een zwaard, omgegord door koningin Eliza beth, een gouden ring om de vin ger, een gouden scepter, een gouden sierlijke moderne kroon, eveneens door de koningin op het hoofd van prins Charles ge zet en een paars fluwelen man tel met hermelijnen bovenstuk door haar om zijn schouders ge legd vormden de vijf symbolen, waarmede de nieuwe prins van Wales letterlijk werd bekleed, terwijl de desbetreffende offici ële oorkonde door de Britse mi nister van binnenlandse zaken, James Callaghan, werd voorge lezen, gevolgd door een versie in het Welsh door de minister voor Wales, George Thomas. door een hevige knal van een nabije explosie, zonder haperen verliep. ipaard mei imerend in de belofte van trouw van prins tot ko ningin, met de handen van de in die van zijn moeder. De plechtigheid, bijgewoond door 3500 gasten, geschiedde in de open lucht in warm zomerweer onder een drei gende bewolking, waaruit af en toe wat motregen viel. De machtige Herindeling DE HERINDELING van Zuid-Be veland was voor de eerste kamer een hamerstuk. (pag. 1). Tunnel DE NIEUWE TUNNEL onder de Oude Maas is eerder klaar dan verwacht. (pag. 2). Openheid EEN SPECIALE COMMISSIE heeft rapport uitgebracht aan de academische raad over de beleids aspecten van de universitaire voorlichting in Nederland. (pagr. 3). Dienstplicht DE HELFT VAN DE NEDER LANDSE dienstplichtigen is van mening dat de derde wereldoorlog op komst is. Dat blijkt uit een doctoraalscriptie van de Groning se student Luuk Knol. (pag. 7). Binnen- en buitenlands nieuws: pag. 1, 3 en 7. Zeeuws nieuws: pag. 2, 4 en 5. Sport: pag. 9. Radio en tv: pag. 11. Financieel nieuwspag. 13. VS HEBBEN ZALMEITJES VOOR DE RIJN LANSING (AP) Na een infor meel telefoongesprek heeft de staat Michigan aangeboden eitjes van de zilverzalm ter beschik king te stellen om in de Rijn te worden uitgezet. Ralph MacMul- lan, van het steiatsbureau voor natuurlijke hulpbronnen van Mi chigan, heeft de Westduitse am bassade in Washington laten we ten dat Michigan een miljoen of meer bevruchte eitjes van de Co- ho-zalm teT bescliiklang loan stel len. MacMullan heeft erop gewezen dat de situatie in de grote meren overeenkomst vertoont met die in de Rijn. De forel is er vrijwel uit geroeid door de zeelamprei, waar door er goede mogelijkheden kwa men voor introductie van zalm- soorten. De grote meren hebben ook te kampen met verontreini ging door insecticiden. geelbruine muren van deze 13e eeuw- se paleisachtige vesting en het hoog tegen hem oprijzende silhouet van de nog altijd dreigende toren- gevaarten, vormden het magnifieke decor van een glorieuze gebeurtenis, waarin historie en legende samen smolten. De enscenering was werke lijk Shakespeareaans, behalve de. moderne elementen, die .stage-mana-1 ger' Lord Snowdon. de echtgenoot van prinses Margaret, erin had ge bracht. Hij ontwierp een rond po dium en een troon van gepolijst en ingelegd lokale leisteen, overhuifd door een als glas doorzichtige plas tic luifel. Lord Snowdon kreeg een open doekje toen hij zich naar de toegangspoort begaf om koningin Elisabeth de drie kilo zware sleutel van het kas teel aan te bieden, die ze overigens alleen maar met de vinger behoef de aan te raken. Dit was het begin van de familie-pantomime, die de koninklijke acteurs op sublieme wij ze opvoerden. Want deze dingen ELFDUIZEND ENGELSE HAVENARBEIDERS STAKEN LONDEN (RTR) Twee belangrijke Engelse havens, Liverpool en Southamp ton, zijn dinsdag getroffen door sua,icing van havenarbeiders. In Southampton hebben tweeduizend en in Liverpool negenduizend man het werk neergelegd. De arbeiders stellen looneisen. Als gevolg van de staking liggen in Southampton honderden ton nen fruit te rotten. n pc Euurlijk af. Men kan er zich steeds weer over verbazen dat voor de Brit ten, de Welsh inbegrepen, historie een levend begrip is. Heft is werke lijk fantastisch dat men hier bijeen was om voort te bouwen op een in de mist van het verleden praktisch uitgewiste gebeurtenis, die in 1282 Êlaatsvond, toen de Engelse koning, duard de Eerste, met succes ae (Zie slot pag. 7 kol. 4) Het ziet er niet naar uit dat de wensen van de oppositie, die gisteren noga.' krachtig door de socialistische fractie voorzitter drs Den Uyl naar voren wer den gebracht, vandaag de eindstreep zullen halen. De overgrote meerderheid van de kamer wil een streep onder de zaken zetten en het verdere oordeel overlaten aan de geschiedschrijving. De meeste sprekers waren het er gis teren over eens dat de nota een kritisch beeld werpt op het optreden van de Ne derlandse troepen in het revolutionaire Indonesië. Drs Den Uyl sprak van een ontstellend beschamend beeld. Mr Toxo- peus (wd) vertolkte de mening van ve le andere sprekers met zijn opmerking dat de nota niet alles vertelt wat er te vertellen zou zijn. Prof Diepenhorst (arp): oorlog is een smerige zaak. Drs Visser (d'66); het beeld, dat er zoiets is als een nette oorlog, is nu wel ver dwenen uit de burgerlijke Hollandse huiskamers. Geen van de sprekers drong echter aan op het alsnog instellen van strafrechtelijke vervolging van degenen die de misdaden pleegden. Het voor naamste bezwaar is dat de zaken intus- De discussies concentreerden zich gis teren. Vooral op de gebeurtenissen die zich eind 1946 op Zuid-Celebes afs] den en waarin kapitein Westerling een hoofdrol speelde. Volgens de heer Visser staat het vast dat Westerlings optre den gedekt is door de verantwoordelijke (Zie slot pag. 7 kol. 1 Europese consumentenbonden: BONN (DPA) De gezamenlijke bonden van Europese consu menten hebben dinsdag in Bonn een nadrukkelijk beroep gedaan op de regeringen van de EEG-landen en op de publieke opinie een scherpere controle toe te passen op de watervervuiling. Zonder rekening te houden met nationale politieke en wetenschappelijke be langen, moet een dergelijke controle alle burgers de garantie geven dat het drinkwater zuiver wordt gehouden. Een betere internationale samenwerking is daarom noodzakelijk. Het Europese bureau van de consumentenbonden stelt voor een supernationale controle-instantie in het leven te roepen, die ervoor moet waken dat gebeurtenissen zoals onlangs de vergiftiging van de Rijn, zich herhalen. Bovendien moeten de civiele en strafrechterlijke bepalingen van de EEG-landen zodanig worden aangepast dat eventuele schuldigen hun straf kunnen niet ontlopen. Di MINISTER DEN TOOM Niet geschikt en te duur DEN HAAG (ANP) Nederland zal de MRCA-75, het .Europese' gevechtsvliegtuig, dat in de zeven tiger jaren de F 104-G Starfigh- terstraaljagers zou kunnen opvol gen, niet kopen. Het huidige con cept van het vliegtuig voldoet niet aan de Nederlandse militair-opera tionele eisen. Opk de kosten van het vliegtuig hebben bij de beslis sing een belangrijke rol gespeeld. Nederland is echter niet zonder meer uit het consortium willen stappen waar in het met de bondsrepubliek Duits land, Italië en Groot-Brittannië tot nu toe aan het MRCA-project heeft ge werkt. Nederland heeft de suggestie gedaan om in het consortium te blijven indien de drie bondgenoten ermee kunnen in stemmen dat er naast de bestaande ontwikkeling van het MRCA-75-vlieg- tuig een evaluatie (dus geen research en ontwikkeling) zou kunnen komen, eveneens in het kader van het consor tium, van een lichter vliegtuig. Aldus heeft de minister van defensie, de heer W. den Toom, dinsdagmiddag meege deeld tijdens een persconferentie op de luchtmachtbasis Ypenburg. Afwachten (Zie slot pag. 7 kol. 2) Bejaarde man op overweg gedood UTRECHT (ANP) De 85-jarige L van Keulen uit Wijhe is dinsdagmorgen om half tien op een niet beveiligde over weg tussen Wijhe en Olst aangereden door de trein Nijmegen-Zwolle. De man, die op een fiets reed, werd op slag ge dood. (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Zuid-Beveland is gemeentelijk definitief gevie rendeeld. Bijna vier maanden na de tweede kamer heeft dinsdag middag de eerste kamer het ge amendeerde wetsontwerp Kattendijke in zijn geheel bij Goes aanvaard. De senaat had niet de minste moeite met .wetsontwerp 8828': het werd een hamerstuk, minister mr. H. K. J. Beernink kon zonder een woord te spreken weer van de regeringstafel verdwijnen. De behandeling van de gemeen telijke herindeling op Zuid-Beve land vergde dinsdagmiddag nog geen minuut. ,Aan de orde is het wetsontwerp 8828', zei ka mervoorzitter dr. ir. J. P. Ma- zure. Wenst iemand hierover het woord? Hoofdelijke stem ming? Dan is aldus besloten'. En dat was het. Door de beslissing van de eerste kamer is het nu zeker dat de Be velandse herindeling per I januari 1970 een feit zal zijn. Een telefoon tje met de afdeling .grenswijziging en' van het ministerie van bin nenlandse zaken leerde, dat het de bedoeling is de wet in de loop van september af te kondigen in het Staatsblad. Dit is de enige pdocedure- hindernis die nog moet worden overwonnen. SEPTEMBER Door de afkondiging kan worden voldaan aan het artikel in het wetsontwerp over het tijd stip van herindeling: ,In deze wet wordt onder .datum van herinde ling" verstaan de eerste dag van de vierde kalendermaand na de datum van inwerkingtreding van deze wet', zoals het daar is geformuleerd. Het wetsontwerp, dat de eerste ka mer over de Bevelandse herindeling te behandelen kreeg was het ont werp, dat door de tweede kamer was aanvaard. Het ontwerp dus, waarin het amendement-Van Bennekom was opgenomen om Kattendijke in zijn geheel bij het nieuwe Goes te voegen en het niet te verdelen over Kapelle (kern Kattendijke) en Goes WiiheLminadorp) Per 1 januari zal Zuid-Beveland er gemeentelijk zo uitzien: Goes, 25000 inwoners met de stad Goes, Kioetinge, Kattendijke, inclusief Wilhelminadorp, Wol- phaartsdijk, 's-Heer-Abtskerke, 's- Heer-Arendskerke. Een ,Nieuw-Borssele, 15.000 in woners, met Borssele, Nieuwdorp, 's-Heerenhoek, Heinkenszand, Ove- zande, Driewegen, Oudelande, Elle- woutsdijk. Baarland, Hoedekensker- ke, Kwadendamme, Nïsse en 's-Gra- venpolder. Een ,nieuwJ-KapeUe, 7200 Inwo ners, met Kapelle-Biezelinge, Scho- re en Wemeldinge. Reimerswaal, 17.000 inwoners, met Yerseke, Kruiningen, Hansweert, Waarde, Krabbendijke en Rilland- Bath. Er was voor de behandeling van de Bevelandse herindeling in de senaat niet zoveel belangstelling als voor het debat in maart aan de overzij de van het Binnenhof, in de tweede kamer. Er was maar één bekend ge zicht van Ovezandes oud-burge meester N. W. M. Mooijman... DOORWERKEN Nu de herindeling er definitief door is, noemden de schaarse geen va kantie houdende burgemeesters op Zuid-Beveland om een reactie ge vraagd naar aanleiding van de ka merbeslissing als een van de be langrijkste punten de omstandigheid, dat men nu zeker weet waar men aan toe is en dat er nu kan worden doorgewerkt aan de zo noodzakelijke samenwerking in de verschillende ge meenten. Een samenwerking, waar mee onder meer diverse politiek" groeperingen al zijn begonnen. Jhr mr L. P. Quadles van Ufford. burgemeester van 's-Gravenpolder. Nisse en 's-Heer-Abtskerke vond: .Het allerbelangrijkste is nu. dat de mensen het dorpsidee laten varen en dat er voor wordt gezorgd straks de juiste mensen op de juiste plaat sen te krijgen, zonder dat daarbij de dorpsbelangen preveleren. Ik geloof niet, dat de bevolking op dit moment helemaal vrede heeft met één ge meente in de Zak. Men was bepaald gelukkiger geweest .met de oplossing, twee gemeenten. Maar het heeft geen zin om achterom te kijken: laten we alles doen om het gevoel van samen werking te verstevigen.' Al blijft burgemeester H. G. van Suij- lekom van Kapelle het jammer vin den, dat Kattendijke naar Goes gaat, dat 's-Gravenpolder niet bij Kapelle komt en dat Hansweert aan Reimers waal is toegedeeld hij meent aan de andere kant dat Kapelle .niet an ders kan doen dan juichen'. Naar zijn indruk ligt er in de toekomst voor Kapelle-Wemeldinge behalve in de fruitteelt en de landbouw ook een duidelijke woonfunctie, terwijl hij ook meent, dat Wemeldinge goede recea- tiekansen heeft, als er eenmaal een dam tussen Bevelani er. Tholen za' zijn. Naar de overtuiging van burgemees ter Van Suijlekom zal Nieuw-Kapelle de minste moeilijkheden hebben om in te spelen op de nieuwe situatie, vanwege de voor een groot deel ge lijke structuur van beide dorpen. Hij attendeerde erop, dat er ook op het politieke front ,bij diverse scha keringen' al contacten zijn ge legd over de toekomst en vond: .Het ziet ernaar uit, dat die contacten w-' zullen slagen (Zie slot pag. 2 kol. 6) ,e ministers Beernink en Po lak hebben bij de kamer een nota ingediend over een figuur, die meestal met een Zweeds woord wordt aange duid: ombudsman. Dit woord heeft in diverse talen burger recht gekregen omdat het hier om een functionaris gaat, die oorspronkelijk al leen in Zweden was te vinden: daar be schikt men al sinds 1809 over een om budsman. In het algemeen wordt er een figuur mee bedoeld tot wie de burger zich met grieven en klachten kan wen den over het beleid van de centrale over heid. De ombudsman neemt die klachten in behandeling en kan bij zijn onderzoek overheid en burger verplichten opening van zaken te geven. Uit dit onderzoek zal hij dan zijn conclusies trekken. Dat betekent overigens niet, dat de overheid gedwongen is de conclusies op te volgen, de ombudsman is namelijk niet gerech tigd in het beleid zelf in te grijpen. Maar het openbaarmaken van zijn uitspraak heeft een grote psychologische waarde: de klager weet dat z(jn zaak grondig is onderzocht en de overheid zal zeker re kening houden met de resultaten daar van. Eenzelfde situatie ziet men ook bij de Algemene Rekenkamer: het is niet prettig voor een overheidsinstelling of voor een ambtenaar in het verslag van de rekenkamer gediskwalificeerd te wor den. De regering wil nu ook in Neder land een ombudsman invoeren en heeft te dien aanzien in een nota een zestal conclusies geformuleerd, die zij in de ka mer besproken wil zien voordat zij met definitieve voorstellen komt. Wat de naam van deze functionaris betreft: in een voetnoot delen de ministers mee, dat zij weliswaar het woord .ombudsman' gebruiken, maar dat daaruit niet mag worden afgeleid dat zij deze naam juist vinden. Geluk kig: het lijkt ons niet aan te bevelen om nu al te besluiten de naam .ombudsman' over te nemen; die doet enigszins denken aan de .driekusman'. De commissie- Langemeijer, die en kele jaren geleden hetzelfde onderwerp bestudeerde voor de Wiardi Eeckmanstich- ting, kwam destijds met de naam .commissaris-generaal voor bezwaren'. Evenmin fraai, maar hier werd In ieder geval een aanduiding gegeven van de aard van de functie. Het moet toch mogelijk zijn een titel te vin den, die niet al te plechtig klinkt, wel 1-Nederiands is en tegelijkertijd dui delijk maakt om wat voor soort func tionaris het gaat. ftdhtllJH Uit de nota blijkt nu, dat de regering het meest voelt voor een .parlemen tair ombudsman'. Dat wü zeggen, dat er een duidelijke relatie tussen deze functionaris en parlement moet zijn. Dat kan gebeuren bijvoorbeeld door zijn aan stelling te doen geschieden door het par lement en voorts door hem op te dragen zijn rapporten uit te brengen aan de tweede kamer. Daardoor ontstaat een juiste verhouding: de ombudsman is bij de uitoefening van zijn functie weliswaar onafhankelijk, maar een binding met de volksvertegenwoordiging behoort er te zijn. Immers, de ombudsman heeft een beperkte taak: hij onderzoekt en trekt conclusies, verder gaat zijn werk niet. Indien zijn conclusies aanleiding moeten geven tot beleidsgevolgen, dan kan dat alleen in en door het parlement gebeu ren. Tot zover kan men instemmen met de gedachtengang uit de recente nota van de ministers Beernink en Polak. Er zijn echter enkele punten, waarbij naar ons gevoel bedenkingen moeten worden gemaakt. De onafhankelijkheid van de ombuds man wordt namelijk op twee manie ren beperkt. In de eerste plaats wil len de ministers blijkens hun nota, dat de ombudsman toestemming moet krij gen van de commissie voor de verzoek schriften uit de tweede kamer om klach ten te behandelen, die rechtstreeks bij hem zijn ingediend. In de tweede plaats betogen de bewindslieden, dat de om budsman alleen door tussenkomst van minister schriftelijke inlichtingen mag inwinnen bij ambtenaren en alleen met toestemming van de bewindsman ambtenaren zal mogen horen. Dat zijn geen geringe beperkingen. Weliswaar doen de ministers het nu voorkomen als of het hier alleen maar om beperkingen van formele aard gaat, die in de praktijk toch niet zullen worden toegepast, het feit is er niettemin dat er gebruik van kén worden gemaakt. Zo kan een ka mermeerderheid op deze wijze een onder zoek verhinderen, een minister kan als het hem zo uitkomt het ambtenaren moeilijk maken mededelingen te doen. De ministers Beernink en Polak hebben deze laatste beperking aangebracht om dat zij menen, dat de ministeriële ver antwoordelijkheid wel eens in het ge drang zou kunnen komen door datgene wat ambtenaren meedelen ggn de om budsman. Onzin. De ombudsman rap porteert aan de kamer en déar zal wel worden uitgemaakt of het rapport de ministeriële verantwoordelijkheid raakt. Er is geen enkele reden om de bevoegd heden van de ombudsman op twee be langrijke punten afhankelijk te maken van politieke beslissingen: dat gebeurt namelijk als de opvatting van de heren Beernink en Polak aanvaard zou worden. Het zal juist de kracht van een ombuds- zijn als hij volstrekt onafhankelijk is van welk politiek orgaan ook. wan neer hem bij voorbaat niets in de weg kan worden gelegd. Pas dan zal hij met recht de brievenbus voor de burger kun nen zijn. pve ombudsman van de ministers Polak en Beernink is eigenlijk een .uitge klede ombudsman': men kan hem zowel op ministerieel niveau als in het parlement (indien men dat zou wensen) de voet dwars zetten. En dat moet nu juist worden voorkomen. Daarom is het te hopen dat bij de behandeling van de nota de kamer de ombudsman weer zal .aankleden'. En zo mogelijk ook een an dere naam zal geven. Aan een uitgeklede driekusman is geen behoefte. I

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 1