TUNNEL OUDE MAAS GAAT OPEN BARENDRECHTSE BRUG DE SCHROOTHOOP NAAR ,HOLLAND-VIER' manifestatie van de Zuidhollandse eilanden Zaterdag 28 juni 1969 ftpToTffifiTffi (Van een onzer redacteuren) BARENDRECHT Van 22 'juli af zal op de nieuwe route Zeeland - randstad Holland de laat ste brok ergernis en tijdverlies voor automobilis ten verdwijnen. Dan gaat onder de Oude Maas tussen Heinenoord en Barendrecht lie nieuwe, dub- belbuizige, tolvrije rijkstunnel voor het verkeer open. De aftandse Barendrechtse hefbrug kan daarna naar de schroothoop. Sinds in deceml>er 3 965 de Zeelandbrug over de Oosterschelde voor een directe zuid-noord verbinding over de vroegere ar chipel in het zuidwesten van Nederland zorgde, heeft men zich met die brug moeten behelpen. Het kwam er nogal eens op neer dat je alle tijd winst en plezier in het rijden over die route zag oplossen, wanneer je net voor die brbg arriveerde op een van de tachtig maal per dag dat een naderend schip moest worden doorgelaten. En de files na afloop van deze manoeuvre zaten je dan dwars tot diep in Rotterdam. Het venijn van de bruggenroute zat hem dus vaak in de staart. Dat is nu afgelopen. In dezelfde verstreken drie jaar hebben de wachtende automobilisten een kilo meter westelijk van de brug het tunnelcomplex lang zaam maar zeker zien groeien. Tot nu toe de breedste tunnel van Nederland, twee buizen van 13,75 m. met twee rijstroken per buis voor het autoverkeer en een derde ernaast voor het langzame verkeer. De gesloten bak van de tunnel (614 m.) is in ver gelijking met die van andere tunnels in Nederland kort. Vrij steil is de helling van de oeververbinding, 1 op 22, ofwel 4,5 procent. Onder de vaargeul ligt de tunnel op een diepte van -13 m. NAP. Een druk bevaren vaargeul, want door de aanleg van Euro- poorten Botlekhavens is de scheepvaart op de Oude Maas bijzonder toegenomen. Scheepvaart en wegverkeer begonnen elkaar dus steeds meer te hinderen, toen de oude Barendrechtse brug een niet waar te maken functie kreeg in de nieuwe route van de randstad naar Zeeland. Er moest dus in ieder geval een .ongelijkvloerse krui sing' van beide komen. Daarover was men het snel eens. Bleef de keus tussen een nieuwe brug en een tunnel. Een brug zou maar even 45 meter boven de waterspiegel moeten worden gebouwd. Financieel en verkeerstechnisch was een tunnel de beste op lossing. Op het ogenblik is die tunnel zo goed als Idaar. Hier en daar zijn nog wat ploegjes mannen bezig aan het laatste kruimelwerk: afmonteren van de mechanische en elektrische installaties, verven van de wanden, instellen van de bedrijf stelevisie, waarmee het hele verkeerspatroon in de tunnel kan worden overzien en zo nog een en nader. Tussen de rommel van die laatste karweitjes door hebben we al een rit door de tunnel gemaakt. Het was een apar te ervaring om de Oude Maas te kunnen passeren zonder geconfronteerd te worden met het file-effect van de Barendrechtse brug. In november 1965 is het daar aan de oever van de rivier allemaal begonnen. Bulldozers en draglines beten zich in een poldert je de vette klei in om een bouwdok te graven. Een jaar laiter was in die kuip het werk aan de bouw van de tunnelelementen al in volle gang. Intussen werden in de rivier zelf de voorbereidingen getroffen om een sleuf te graven, waarin de tunnelstukken achter elkaar zouden kun nen worden afgezonken. En het was zomer vorig jaar geworden, toen sleepboten de elementen uit het dok haalden om ze via een ingenieus systeem van afzinkpontons als schoenendozen op de bodem te plaatsen. Dozen, die later aan elkaar werden ge koppeld door de tussenschotten te verwijderen. De gemeenten Barendrecht en He.inenoor<j bouw den met de mannen van rijkswaterstaat en de aan nemerscombinatie Nestum H een klein feestje, toen het laatste schot werd doorgehakt en de burge meesters van weerskanten elkaar in het hart van de tunnel konden ontmoeten. De tunnelbouw zorgde drie jaar lang ook voor een' mooi stuk werkgelegenheid aan beide oevers van de Oude Maas. Op de top van het karwei was er een team van 350 man. Daarvan zegt de leiding nu tevreden dat het volledig was ingespeeld op het project. Op het ogenblik is van dat legertje tunnel- bouwers nog maar een paar pelotons over. Straks verdwijnen ook die van het bouwterrein. Anderen nemen bezit van de tunned, automobilisten die het improviseren met een gammele brug uit de tachti ger jaren van de vorige eeuw moe zijn. Hoe modern en functioneel een verkeerstunnel ook is, zonder goede aansluitende wegen is zij na tuurlijk niet veel meer dan een comfortabele bunga low in een eindeloze woestijn. Rijkswaterstaat heeft alles op alles gezet om de wegen aan weerskanten van de verbinding zo goed mogelijk aan te sluiten. Aan de zuidzijde is dat volledig gelukt. Rijksweg 19A is tussen de Haringvlietbrug en de nieuwe tunnel een volgroeide dubbeibaansvveg. By Heineoord hoeven alleen nog maar wat obsta kels te worden weggehaald, die de automobilist op het ogenblik naar de oude brug sturen en men kan zó de tunnel induiken. Aan de noordkant is het straks voorlopig wat minder ideaal. De siinger door het dorp Barendrecht is niet meer nodig. Van de tunnel uit kan men recht toe recht aan op het Rotterdamse Zuidplein afstevenen. Maar het eerste half jaar gaat dat dan nog over één baan. Tegen het eind van 1969 zullen beide banen aan het verkeer worden vrijgegeven. Halverwege het traject tunnel Zuidplein ligt de zogenaamde molenwiek op het Vaanplein, een ongelykvloerse kruising met de toekomstige zuidelijke randweg van de Maasstad, onderdeel van de lang verwachte ,ruit' om Rotterdam. In westelijke richting geeft dit punt meteen een nieuwe en veel gemakkelijker aansluiting voor automobilisten uit het zuiden naar de Benelux tunnel onder de Nieuwe Waterweg bij VIaardingen. Voor verkeer in de richting Den Haag, dat de stad Rotterdam liever wil vermijden, een belangrijke verbetering. De tunnel onder de Oude Maas bij Barendrecht is een belangrijke schakel in de route Zeeland - randstad Holland. De ruim 50 miljoen, die het rijk in dit project heeft ge ïnvesteerd, zal voor het verkeer beslist zijn rende ment opleveren. BARENDRECHT Rolland-Vier' heet de mani festatiedie de Zuidhollandse eilanden in de week van J/-J.2 juli brengen ter gelegeneheid van de ope ning van de nieuwe tunnel. Het wordt als het ware een etalage van wat er in dit gebied rondom de tun nel allemaal is te vinden. In 6 constructiehallen zullen handels- en consumenteninstellingen elkaar ontmoe ten, bedrijven en zakenlieden, land- en tuinbouw. De bezoeker krijgt er een indruk van het wonen in het gebied van de Zuidhollandse eilanden, van de mo gelijkheden tot recreëren ook. Rolland-Vier' krygt bovendien een Deltadecor. Wal is en betekent de nieuwe tunnel voor dit gebied Op deze vraag zal antwoord worden gegeven. En aan dat antwoord zal ook zoals reeds gemeld de provincie Zeeland bijdragen met een eigen stand in het hart, van de expositie. Het accent zal daarbij worden gelegd op de doorverbinding naar het zuiden over Haringvlietbrug, Grevelingendam, Zeelandbrug en in de toekomst de Westerscheldetunnel. Bij de opzet van deze Zeeland-stand, op de manifestatie in Barendrecht is ook de NV Provinciale Brug Maat schappij (PZEfM) betrokken, die tegelijkertijd haar laatste zogenaamde nieuwsbrief over de Zeeland brug zal verspreiden. De commissaris der koningin in Zuid-Holland, mr J. Klaassesz, zal de manifesta tie Rolland-Vier' op vrijdagmiddag juli officieel openen. Zondag 6 juli is de expositie gesloten. De overige dagen tot en met 1Z juli kan men er van 's middags twee uur tot 's avonds elf uur terecht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 15