TUNNEL
OUDE MAAS
GAAT OPEN
BARENDRECHTSE BRUG
DE SCHROOTHOOP
NAAR
,HOLLAND-VIER'
manifestatie van de
Zuidhollandse
eilanden
Zaterdag 28 juni 1969
ftpToTffifiTffi
(Van een onzer redacteuren)
BARENDRECHT Van 22 'juli af zal op de
nieuwe route Zeeland - randstad Holland de laat
ste brok ergernis en tijdverlies voor automobilis
ten verdwijnen. Dan gaat onder de Oude Maas
tussen Heinenoord en Barendrecht lie nieuwe, dub-
belbuizige, tolvrije rijkstunnel voor het verkeer
open. De aftandse Barendrechtse hefbrug kan
daarna naar de schroothoop. Sinds in deceml>er
3 965 de Zeelandbrug over de Oosterschelde voor een
directe zuid-noord verbinding over de vroegere ar
chipel in het zuidwesten van Nederland zorgde,
heeft men zich met die brug moeten behelpen.
Het kwam er nogal eens op neer dat je alle tijd
winst en plezier in het rijden over die route zag
oplossen, wanneer je net voor die brbg arriveerde
op een van de tachtig maal per dag dat een
naderend schip moest worden doorgelaten.
En de files na afloop van deze manoeuvre zaten je
dan dwars tot diep in Rotterdam. Het venijn van
de bruggenroute zat hem dus vaak in de staart.
Dat is nu afgelopen. In dezelfde verstreken drie
jaar hebben de wachtende automobilisten een kilo
meter westelijk van de brug het tunnelcomplex lang
zaam maar zeker zien groeien. Tot nu toe de breedste
tunnel van Nederland, twee buizen van 13,75 m.
met twee rijstroken per buis voor het autoverkeer
en een derde ernaast voor het langzame verkeer.
De gesloten bak van de tunnel (614 m.) is in ver
gelijking met die van andere tunnels in Nederland
kort. Vrij steil is de helling van de oeververbinding,
1 op 22, ofwel 4,5 procent. Onder de vaargeul ligt
de tunnel op een diepte van -13 m. NAP. Een druk
bevaren vaargeul, want door de aanleg van Euro-
poorten Botlekhavens is de scheepvaart op de
Oude Maas bijzonder toegenomen.
Scheepvaart en wegverkeer begonnen elkaar dus
steeds meer te hinderen, toen de oude Barendrechtse
brug een niet waar te maken functie kreeg in de
nieuwe route van de randstad naar Zeeland. Er
moest dus in ieder geval een .ongelijkvloerse krui
sing' van beide komen. Daarover was men het snel
eens. Bleef de keus tussen een nieuwe brug en een
tunnel. Een brug zou maar even 45 meter boven de
waterspiegel moeten worden gebouwd. Financieel
en verkeerstechnisch was een tunnel de beste op
lossing. Op het ogenblik is die tunnel zo goed als
Idaar. Hier en daar zijn nog wat ploegjes mannen
bezig aan het laatste kruimelwerk: afmonteren van
de mechanische en elektrische installaties, verven
van de wanden, instellen van de bedrijf stelevisie,
waarmee het hele verkeerspatroon in de tunnel kan
worden overzien en zo nog een en nader. Tussen de
rommel van die laatste karweitjes door hebben we al
een rit door de tunnel gemaakt. Het was een apar
te ervaring om de Oude Maas te kunnen passeren
zonder geconfronteerd te worden met het file-effect
van de Barendrechtse brug.
In november 1965 is het daar aan de oever van de
rivier allemaal begonnen. Bulldozers en draglines
beten zich in een poldert je de vette klei in om een
bouwdok te graven. Een jaar laiter was in die kuip
het werk aan de bouw van de tunnelelementen al in
volle gang. Intussen werden in de rivier zelf de
voorbereidingen getroffen om een sleuf te graven,
waarin de tunnelstukken achter elkaar zouden kun
nen worden afgezonken. En het was zomer vorig
jaar geworden, toen sleepboten de elementen uit het
dok haalden om ze via een ingenieus systeem van
afzinkpontons als schoenendozen op de bodem te
plaatsen. Dozen, die later aan elkaar werden ge
koppeld door de tussenschotten te verwijderen.
De gemeenten Barendrecht en He.inenoor<j bouw
den met de mannen van rijkswaterstaat en de aan
nemerscombinatie Nestum H een klein feestje, toen
het laatste schot werd doorgehakt en de burge
meesters van weerskanten elkaar in het hart van
de tunnel konden ontmoeten.
De tunnelbouw zorgde drie jaar lang ook voor een'
mooi stuk werkgelegenheid aan beide oevers van de
Oude Maas. Op de top van het karwei was er een
team van 350 man. Daarvan zegt de leiding nu
tevreden dat het volledig was ingespeeld op het
project. Op het ogenblik is van dat legertje tunnel-
bouwers nog maar een paar pelotons over. Straks
verdwijnen ook die van het bouwterrein. Anderen
nemen bezit van de tunned, automobilisten die het
improviseren met een gammele brug uit de tachti
ger jaren van de vorige eeuw moe zijn.
Hoe modern en functioneel een verkeerstunnel ook
is, zonder goede aansluitende wegen is zij na
tuurlijk niet veel meer dan een comfortabele bunga
low in een eindeloze woestijn. Rijkswaterstaat heeft
alles op alles gezet om de wegen aan weerskanten
van de verbinding zo goed mogelijk aan te sluiten.
Aan de zuidzijde is dat volledig gelukt. Rijksweg
19A is tussen de Haringvlietbrug en de nieuwe
tunnel een volgroeide dubbeibaansvveg.
By Heineoord hoeven alleen nog maar wat obsta
kels te worden weggehaald, die de automobilist
op het ogenblik naar de oude brug sturen en men
kan zó de tunnel induiken. Aan de noordkant is
het straks voorlopig wat minder ideaal. De siinger
door het dorp Barendrecht is niet meer nodig. Van
de tunnel uit kan men recht toe recht aan op
het Rotterdamse Zuidplein afstevenen. Maar het
eerste half jaar gaat dat dan nog over één baan.
Tegen het eind van 1969 zullen beide banen aan
het verkeer worden vrijgegeven. Halverwege het
traject tunnel Zuidplein ligt de zogenaamde
molenwiek op het Vaanplein, een ongelykvloerse
kruising met de toekomstige zuidelijke randweg
van de Maasstad, onderdeel van de lang verwachte
,ruit' om Rotterdam. In westelijke richting geeft
dit punt meteen een nieuwe en veel gemakkelijker
aansluiting voor automobilisten uit het zuiden naar
de Benelux tunnel onder de Nieuwe Waterweg bij
VIaardingen. Voor verkeer in de richting Den Haag,
dat de stad Rotterdam liever wil vermijden, een
belangrijke verbetering. De tunnel onder de Oude
Maas bij Barendrecht is een belangrijke schakel
in de route Zeeland - randstad Holland. De ruim
50 miljoen, die het rijk in dit project heeft ge
ïnvesteerd, zal voor het verkeer beslist zijn rende
ment opleveren.
BARENDRECHT Rolland-Vier' heet de mani
festatiedie de Zuidhollandse eilanden in de week
van J/-J.2 juli brengen ter gelegeneheid van de ope
ning van de nieuwe tunnel. Het wordt als het ware
een etalage van wat er in dit gebied rondom de tun
nel allemaal is te vinden. In 6 constructiehallen zullen
handels- en consumenteninstellingen elkaar ontmoe
ten, bedrijven en zakenlieden, land- en tuinbouw.
De bezoeker krijgt er een indruk van het wonen in
het gebied van de Zuidhollandse eilanden, van de mo
gelijkheden tot recreëren ook.
Rolland-Vier' krygt bovendien een Deltadecor. Wal
is en betekent de nieuwe tunnel voor dit gebied
Op deze vraag zal antwoord worden gegeven. En
aan dat antwoord zal ook zoals reeds gemeld
de provincie Zeeland bijdragen met een eigen stand
in het hart, van de expositie. Het accent zal daarbij
worden gelegd op de doorverbinding naar het zuiden
over Haringvlietbrug, Grevelingendam, Zeelandbrug
en in de toekomst de Westerscheldetunnel. Bij de
opzet van deze Zeeland-stand, op de manifestatie in
Barendrecht is ook de NV Provinciale Brug Maat
schappij (PZEfM) betrokken, die tegelijkertijd haar
laatste zogenaamde nieuwsbrief over de Zeeland
brug zal verspreiden. De commissaris der koningin
in Zuid-Holland, mr J. Klaassesz, zal de manifesta
tie Rolland-Vier' op vrijdagmiddag juli officieel
openen. Zondag 6 juli is de expositie gesloten. De
overige dagen tot en met 1Z juli kan men er van
's middags twee uur tot 's avonds elf uur terecht.