EXPOSITIE GALERIEHOUDER BEN VAN ROOIJ WILDE ZELF BEPALEN WAAR HIJ SPIJKERS SLOEG KLEIN INTERMEZZO extw ALLERLEI Zwemmer Tonny Veerman wacht op landelijke kansen VRIJDAG 27 JUNI 1 ZEEUWSCH-VLAAHOEREN RETRANCHEMENT In galerie Jdauringh' exposeren lot nader order de volgende Brabantse kunstenaars kun werk: Ru van Ros- sem, Joop Liesker, Hans Claesen, Theo Mols, Hanneke Mols-Van Gooi, Werner Moonen, Ine Janssens, Ben van Rooij, Huib Biezen, Frans Mandos Tzn en Kees Mandos. De tentoonstelling omvat plastiek ook in hout), schilderijengrafiek, schetsen, tapijten en aquarellen. Ben van Rooij (en binnenkort zijn vrouw) zitten achter af op een bankje en je kunt er gewoon mee praten. Ben van Rooij in zijn galerie ....straks waarderen ze het andere. Galerie ,Mauringh' ....mensen voelen zich thuis.... stelling hebben en toen heb ik wat Brabanders genomen. Waarmee ik overigens hun werk allerminst wil diskwalificeren. Als ik de opzet van deze galerie moet formuleren, zou ik willen zeggen, dat ik probeer een re presentatief beeld te geven van de moderne kunst. Dat kan via groeps tentoonstellingen. maar ook door schilders afzonderlijk te laten expose ren. Zeeuwen ook, juist Zeeuwen. Ik wil het verder in Vlaanderen zoeken, omdat we hier nu eenmaal in een randgebied zitten.' Waar hij perse niet aan begint: han del drijven aan de deur. .Mauringh' was nog maar net open, of er kwa men al mensen binnen met dingetjes, die ze er wilden hangen. .Die wfls ik af. Ik krijg van iemand adressen van kunstenaars uit de buurt. Van de winter reis ik ze af om te zien of er wat bij Is. Dan leer ik de mensen beter kennen dan aan de deur hier.' BANKJE Van Rooij wil niet alleen de toeristen, maar ook de volgens de .Provin ciale Almanak* 4i6 inwoners van Retranchement warm maken voor al les wat er In de galerie gebeurt. Te gen de tijd dat de visites uit nieuws gierigheid ophouden, gaat hij een marktkraampje voor zijn zaak zetten met grafiek en beeldhouwwerk erin. Er komt een bank bij te staan waar op ledereen mag gaan zitten. .Onge merkt nemen ze dan toch wat van kunst mee. Eerst dacht ik: zou dat nou niet kitscherig staan, zo'n kraam met zo'n wit-rood zeiltje. Maar bij nader Inzien is dat helemaal niet zo. Wat geeft het welke middelen je gebruikt, als de mensen maar binnen komen en kennis nemen van wat er hangt. BIJ de opening heb ik gemerkt dat heel wat bezoekers alleen aqua rellen met dorpsgezichtjes waarderen en het andere vreemd vinden. Dat is helemaal niet erg: hoe langer ze ko men.hoe meer ze waarderen in dat andere." Van Rooij zegt, sprekend over de taak van galerieën, ze ook oneindig be langrijk te vinden voor de kunste naar. omdat ze tegemoet komen aan zijn behoefte om zijn werk te laten zien. .Ik geloof dat het rijk ons best eens financieel mag steunen. We zitten eigenlijk in het ketentje dat de kunst in deze tijd nodig heeft om een plaats in de samenleving waar te maken. Vroeger kon een schilder rustig wer ken op zijn atelier, dai gaf niet. Maar kunst betekent nu ook publici teit. de mensen er voortdurend aan herinneren dat er Iets gebeurt En daar werken galerieën aan mee. Dat mag weieens gehonoreerd worden.' BOEKJE (1) Dit najaar verschijnt er bij drukkerij en uitgeverij A. J. van Aken in Terneuzen een boek met 100 oude foto's van de stad. De tekst is van P. J. Baert. Dit blykt uit het juni nummer van ,De Stem van Oud-Terneuzen', het blad van de vereniging ,Oud-Temeuzen.' BOEKJE (2) Er is tevens een nieuwe uitgave uit van de .Vertelsels van Patjen Guust', humor uit Zeeuwseh-Vlaanderen door Hans van 't Vogelschor (Joh H. W. Koevoets). Hot boekje is iets uitgebreider dan de eerste editie. Uitgeverij Jac. Duerinck-Krachten uit Kloosterzande bracht de .Vertel sels' ook dit keer op de markt. MONSTER (1) .De Stem van Oud Terneuzen' meldt in het juninummer iets over een zeemonster, dat, blijkens de Temeuzense Courant van 21 Juli 1914, zo'n dikke 50 jaar geleden de Westerschelde onveilig maakte. Viseer Jan Doppegieter en zijn zoon ontdekten het dier, bij nader Inzien een reu- zenvis, maar toen ze het wilden vangen mislukte dat. Later spoelde de vis levenloos aan op de Scbelde-oever. Besloot de Temeuzense Courant het verhaal over bet op zienbarende gebeuren: .Meermalen zijn, blijkens de histo rie, hier niet thuis behoorende visschen de Schelde opge komen. De vader der Bouehoutse vinders (vissers uit Bouchaute namen de vis tenslotte mee, red.), een zeventi ger, heeft ook vele jaren geleden vele nieuwsgierigen met zijn vaartuig de Schelde over gevoerd, om aan het strand te BorsseJe naar een grooten walviseh te gaan kij ken, terwijl ook aan het strand alhier naar sommige ou den zich nog herinneren, eens een walvis is aangespoeld.' MONSTER (2) Waar bleef de vis overigens? Ook daarover lichtte de Cou rant de lezers In: .Voor 50 francs is het dier verkocht aan een heer in Assenede, die voornemens is, het geraamte in zijn tuin op te laten stellen.' RETRANCHEMENT ,Ik wilde zelf wel eens bepalen waar ik een spijker in moest slaan. Tot nu toe heb ik altijd tentoon stellingen ingericht voor anderen. Sommige mensen laten je helemaal de vrije hand> anderen zijn lastiger. Maar je blijft gast en dat voel je'. Daarom heeft kunstschilder Ben van Rooij (47 jaar, maker van stevige olieverven en, naar hij zelf zegt, .autodidact') in Retranchement gale rie .Maurlngh' geopend. In een boe renschuur aan de Dorpsstraat, tegen over het hervormde kerkje, sloeg hij de afgelopen weken spijkertjes waar hij wilde. Nu hangt er werk van Bra- hantse kunstenaars aan, er staat kleinplastiek van dezelfde- herkomst onder de zolderbalken en ,vrij toe gang 'op de deur. Burgemeester Leenhouts van Retran chement heeft de galerie afgelopen zaterdag geopend en het dorp maak te daar een hoogtijdag van. Het is duidelijk: Retranchement m&g Van Rooij wel. En Van Rooij még Retran chement, daarover laat hij geen twij fel bestaan: ,Zes jaar geleden kwa men we hier voor het eerst. Ik was meteen stapelgek op dit plaatsje en de omgeving. Ik heb hier ontzettend veel geschilderd. De fotografe Mees Diepen, een kennis van ons, kocht een tijdje geleden het huis naast deze schuur. Van de winter vertelde ze dat ik de schuur wel kon krijgen. Nou ja, ik was ontzettend blij, maar toen ik zag hoe hij erbij stond, dacht ik: tjeetje, hoe kan ik daar ooit iets van maken. Ik heb bij stukjes en beetjes de boel opgeknapt. Alleen al voor de muren had ik 40 liter witte verf nodig: ze absorbeerden enorm. Het dak moest ook grondig gerestau reerd worden: het hing volkomen scheef. Nu ben ik redelijk tevreden. Weet je, de ruimte hier is zo fijn en geeft zoveel mogelijkheden. Ik sta nog steeds verbaasd over de lichtval. En toch zijn het maar heel kleine raampjes. Ik vind het ontzet tend belangrijk als mensen zich in een galerie thuisvoelen. Dat doen ze wel, ja, dat valt mij op.' ZOMERMAANDEN Van Rooij heeft .Mauringh' (de naam is afgeleid van prins Maurits, die in 1604 de vesting Cadsandria aanleg de) oorspronkelijk opgezet als zomer- galerie, voor badgasten die zich schuldig voelen als ze in hun vakan tie alleen maar zéé zien. De galerie is dit jaar tot september open, maar zoekt naar mogelijkheden om het seizoen te verlengen. ,Zo'n zomerga- lerie is wel leuk, maar later bedacht ik dat het noodzakelijk is dat kun stenaars hier permanent een exposi tiemogelijkheid krijgen. In West- Zeeuwsch-Vlaanderen is niets. Ik ben van plan om mijnactiviteiten gelei delijk aan van Brabant naar Retran chement te verleggen en met vrouw en (4) kinderen hier te komen wonen. Dat gaat natuurlijk niet ineens, maar 't komt er wél van.' Kunstschilder Mandos uit Hilvaren- beek, een van de mensen die momen teel bij .Mauringh' exposeren, heeft zaterdag, toen hij Van Rooij felici teerde namens de verenigde kunste naars, de galerie zo'n beetje de taak van .Brabants bruggehoofd' in Z. Vlaanderen toebedeeld. Ook viel de term .Brabantse Invasie'. Van Rooij is er niet zo blij mee: .Het is hele maal niet de bedoeling om hier con stant mensen uit m'n vroegere krin getje heen te halen. Ik moest voor de opening gewoon snel een tentoon- MENSEN IN DE SPORT TERNEUZEN Zijn twee Zeeuwse kampioenschappen zijn nog maar net bijgezet in de Zeeuwse KNZB-archieven of .Schelde'- zwemmer Tonny Veerman (15) uit Terneuzen denkt al aan lande lijke kansen. .Zaterdag wordt in Terneuzen het tweede deel van de Zeeuwse kampioenschappen verzwommen. Ik wil proberen om op de 100 m rugslag onder de 1.17 te komen. Dat is de limiet om mee te kunnen doen aan de Nederlandse kampioenschappen. Win nen op zichzelf interesseert me niet zoveel: 't gaat helemaal om die 1.17'. Overigens heeft Tonny over dit zwem - seizoen niet te klagen. Afgelopen weekeinde werd hij Goes provinciaal kampioen 200 meter rugslag heren (in 2.54.6) en op de 100 meter rug- slag jongens onder de 16 jaar (tijd: 1.19.2). ,Mijn vader heeft me gc- coached. Hij nam de tijden op en zei wat er nog aan miijn stijl mankeerde. Maar eigenlijk is het gewoon een gok geweest, 't Ging tussen Ad Koopman en mij. Nou, ik heb van de keer gewon nen,' vertelt Tonny. Zijn Goese titels zijn overigens niet de eerste in zijn zwemmerscarrière: in '67 werd hij provinciaal kampioen 200 meter rug- slag jongens onder de 14 jaar (in 1.41.1 .slecht eigenlijk hè?'), in '66 haalde hij provinciale kampioen schappen op de 50 meter vrije slag jongens (39.2) en de 50 meter rug slag jongens (46.8). Tonny werd vier jaar geleden lid van ,De Schelde'. ,Ik was eonst-e geweest tijdens het zwem men van de jeugdivakantieweek hier. Toen zeiden ze tegen me: waarom ga je niet bij de zwemclub? Dat heb ik toen maar gedaan.' Zijn trai ning hij zit ook nog in het tweede .Schelde'-waierpoloteam regelt hij zelf. ,Ik wil nu iedere dag gaan zwem men. 's Morgens rond i uur en 's avonds. Je weet natuurlijk niet of je dat volhoudt. Ik zit in de derde klas van de haivo. Wat ik wel erg belangrijk vind is. dat je 's winters door leunt trainen. De afgelopen win ter ben ik regelmatig naar het over dekte bad in Souburg geweest, dat ging uit van de KNZB. Ook heb ik met .De Schelde' in Sint-N-.klaas ge zwommen. Ik hoop dat we binnen kort terecht kunnen in het overdekte bad van Terneuzen. Daar staat no,g niets over vast. lik dacht bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om een selectie- groepje buiten de eigenlijke uren de kans te geven om te zwemmen. Het zou leuk zijn als dat deze winter al geregeld kon worden.' Hoe ziet hij zijn kansen aanstaande zaterdag? .Ik heb die 1.17 in mijn noord, maar ver der kan ik onmogelijk iets voorspel len. Een gokje, dat blijft het.' Hij zal op een bank aan het water en tuurde met zijn bijziende ogen de laan af. JCwam ze nu maar gauw', dacht hij. Hij was op vrijersvoeten en had zich voor de gele genheid in het nieuw gesloken. Behaaglijk voelde hij er zich niet bij. De broekspijpen van hef. nieuwe pak waren naar zijn smaak veel te nauw, de boord van het smetteloze witte overhemd sneed in zijn hals. Je moet er wat voor over hebben', zei hij schamper. Met schrik realiseerde hij zich dat dit hem confronteerde met de reden waarom hij hier zat. .Als je tegen jezelf begint te praten, wordt het tijd dat je in een rusthuis komt', had een van zijn kennissen hem laatst gezegd. Met innerlijke schaam te besefte hij toen opeens dat hij hiermee al maan den bezig teas. Sindsdien betrapte hij er zichzelf dagelijks op. Het maakte hem bang. Maar hij wil de niet naar een rusthuis. Daar voelde hij zich met zijn 68 jaar nog veel te jong voor. Swam ze nu maar. Want die broek en dat over hemd gingen nog wel, hoewel de zweetdruppels hem langs de rood geaderde wangen liepen, maar zijn eveneens nieuwe schoenen, die deden het hem. Ze zaten hem gekneld als martelwerktuigen om de voeten, die gloeiden en de ellendige likdoorn op zijn teen kwelde hem sadistisch. Hij zuchtte en legde even de hand op zijn borstzak. Ja, natuur lijk, het zat er nog. Hetplatte pakje waarin het flesje eau de cologne zat dat hij als aanloop-geschenk had bestemd om zijn amoureuze verovering kracht bi] te zetten. Hij was zeker van de overwinning. Vier jaar was hij nu alleen. Hij was niet bepaald een zonnetje in huis geweest tijdens zijn veeljarig huwelijksleven. Veeleer een narrige feodale huis tiran iviens woord wet was. De dood van zijn volg zame vrouw had hem hevig geschokt. Hij miste haar meer dan hij haar ooit had gewaardeerd. Waar bleef ze nu toch Hij keek op zijn horloge, bijna half elf, nu kon het niet lang meer duren. Iedere morgen ging Alida, een vroegere huisvrien- din en sinds jaren weduwe, naar haar zuster kof fie drinken en passeerde dan hier. Tonny Veerman een gokje Na de dood van zijn vrouw bleef hij alleen wonen. Maar nu hij hoe langer hoe meer tot de overtui ging kwam dat zijn getrouwde kinderen hem als een overtollige last begonnen te beschouwen en be paald niet de loper uitrolden als hij kwam, besloot hij een nieuwe levenspartner te zoeken. Alida, de vriendin van zijn vrouw. ,Goejemorgen', hoorde hij opeens vlak bij zich, fieg, moet jij een erfenis gaan halen bij de notaris?' Daar stond ze, kaarsrecht, glimlachend, met iets •ian lichte spot in de ogen. Verward stond hij op. itidazei hij en slikte toen even. Zijn hand raakte haar schouder. JMda', ?»ij voelde zich nu ontzaglijk week worden, Jk moei je wat vragen.' Htj zag haar veranderen. Met een resoluut gebaar legde ze de hand van haar schouder, ze lachte nu niet meer. zei ze strak, fin wat wilde jij me dan wel vragen.' Sprakeloos keek hij haar aan. Toen draaide hy zich om en liet haar staan. Ze zag nog hoe hij onder het weggaan een pakje uit zijn binnenzak haalde en hoe het slingerend in het water terechtkwam, Is ik nu maar eerst die vuurvlonders vanonder mijn stelten heb', mompel de hij. Toen stond hij stil, veegde met een zakdoek het zweet van zijn gezicht en zei plechtig: ,ik zal nooit meer tegen mezelf praten'. JAdi

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 27