t Is elke dag
verjaardag:
met aardbei
I
Nederlandse toneelmanifestatie
een frisse, totaal nieuwe zaak
Vrijdag in Middelburg
PANDA EN HET GESTOLEN TESTAMENT
17
STUK VAN
LEO VROMAN
Martin Treffer,
De Gluurder en
de sjaalman'
Tentoonstelling
Europaprijs
Schilderkunst
Oostende 1969
Menuhin speelt
Schubert op tv
Twee jaar voor
verduistering
van 3,6 ton
ARRESTATIES
WEGENS
ONTUCHT
radio
televisie
hefikruisverhoor
VRIJDAG 20 JUNI 1969
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
(Van onze kunstredactie
De tiende muze, die gewoonlijk als
een Assepoester van het Holland-
Festival wordt geweerd, komt er dit
maal toch binnen via een door Leo
Vroman opengezet achterdeurtje.
Met zijn in opdracht voor de toneel-
manifestatie geschreven stuk .Voor
grond achtergrond' introduceert liij
de film in de" schouwburg. I)e dootr
Erie Terpstra gemaakte lange film
fragmenten, die een goed .verpakte'
16rnni-projeetor op het halkon uit
straalt, hebben net zo'n belangrijke
functie bij het overbrengen van Vro-
man's bedoelingen als door Erie
Plooijer geregisseerde spel op de
planken, de géluisbanden en de licht
effecten.
Het springt figuurlijk en letterlijk
ïn het oog dat deze experimentele
verbinding van film en toneel,
enigszins te vergelijken met de be
faamde Laterna Magic a in Praag,
vele mogelijkheden biedt. Dat de
technische problemen, die er uit
voortvloeien, evenmin gering zijn,
werd zélfs vrijdagmiddag nog onder
vonden: er was sprake van dat het
decor van doorlichtend kaascloek,
waarop wordt geprojecteerd, zo dicht
voor de premiere in de Koninklijke
Schouwburg, nog zou moeten vervan
gen.
Vervuilt de filim in het tweede be
drijf alleen een achtergrondrui, in het
eerste en derde accentueert het bo
ven Ardré van den Heuvel en zijn
medespelers toi-enide filmbeeld de
tweespalt in de ik figuur (Vroman
bezig een stuk te schrijven). De han
deling op het toneel vloeit over in
die op het doek, en op een gegeven
moment breekt ,ik' ook weer uit het
beeld en wordt in zijn gestreepte
pyama opnieuw driedimensionaal. Het
procédé werkt bijzonder suggestief,
.er is sprake van een verruiming
naar twee kanten', vindt Eric Terp
stra. die, hoewel uiteraard gebonden
aan de uitgeschreven monologen en
dialogen en aan de gedachten van
Vroman, een grote mate van vrij
heid had.
Uitdaging
.Ik heb dat als een soort uitdaging
blijft staan waar hij ophoudt, maar
verder gaat eu het stuk uitbuit'. Aan
de vliegende taxi en andere wilde
zaken, die Vroman in zijn spel liad
ondergebracht, heeft Terpstra zich
vanwege het tijdgebrek en zijn niet-
onbeperkte budget, niet kunnen wa
gen. daarbij gesterkt door vriende
lijke kanttekeningen van de auteur
zelf in de geest van: ,als het Iran' en:
•als het niet te duur wordt'. .Maar
ik heb er anders voor teruggegev
groteske elementen'.
Hij doelt, hi erbij op de absurde ach
tervolging door de ik-figuur van een
niet geïdentificeerd meisje, dat be
vestigd aan een grillig gevormde
blauwe boomstam door de lucht
zweeft (hangend aan onzichtbare
weerballonnen). Voor Terpstra, en
niet voor hem alleen, was .Voorgrond
achtergrond' ook in ander opzicht
een uitdaging: in zes weken moest
worden klaargestoomd, waar eigen
lijk wel zes maanden voor hadden
moeten uitgetrokken. En ondanks
deze tijdnood kon men geen risico
nemen dat het niet goed zou worden,
juist omdat het de eerste keer is dat
In Nederland in een Nederlandse
produktie toneel en film samengaan.
,Het zou ook nooit gelukt zijn als de
ploeg en Cinecentnum niet met zo
veel enthousiasme bij wijze van spre
ken dag en nacht hebben gewerkt'.
Cinecentnum verzorgde niet alleen
de afwerking, maar fungeerde ook
als producent voor de freelance-fil
mer,, een experiment, waaraan
Terostra de geruststellend e zeker
heid dankte dat een groot prodiuk-
tieliohaam met vele specialisten ach
ter hem stond en dat in Hilversum
,De Gluurder' is de tweede afle
vering uit de Trefferserie, co-pro-
duktie van NCRV en KRO. Vrijdag
13 juni zond de NCRV de eerste af
levering .Judasgeid' uit. In totaal
zijn er nu drie afleveringen vastge
legd. De derde ,De zaak Grauber'
wordt vrijdag 27 juni door de NCRV
uitgezonden. De serie werd geschre
ven door de Amsterdamse recher
cheur Martin Visser, onder pseudo-
beurdeniem van Martin Treffer.
Alle drie de afleveringen be
rusten op waar gebeurde po
litiezaken. In de zaak ,De Gluur
der" (vanavond) wordt een wouw
vermoord, die op dat moment alleen
thuis ls. Het spoor leidt direct naar
de beruchte .sjaalman' die in het ver
leden ai meer vrouwen het lastig
heeft gemaakt. De politie krijgt er
toch nog een hele dobber aan, wan
neer blijkt dat er nog een aantal
figuren zich op het moment van de
moord op voor dat moment merk
waardige plaatsen bevonden.
nu al zo geslaagd wordt geacht, dat
men ook voor hoofdfilms op deze
weg verder wil gaan.
Terwijl Eric Terpstra in de, gelukkig
voor hem, meestal zonnige Drunensc
duinen zijn 45 minuten kleurenfilm
hij elkaar schoot, ha<l Erik Plooijer
zo zijn eigen problemen op te los
sen. .Vroman's sink is ook zonder
de filminlassen toneeltechnisch zo
ingewikkeld, dat ik eigenlijk een
volle week voorbereidingstijd te kort
ben gekomen. Ga maar na: er zijn
maar liefst veertig geluidswaarne
mingen ingeschreven en bij de be
lichting hadden we er voor te zor
gen, dat 80 lichtwaamcmingen op de
seconde kloppen'.
Hij vindt de HoUand-Festival-voor-
steflliimg een groter experiment dan
allies wat hij vroeger bij Studio heeft
gedaan. Beide Enklcen reisden des
tijds naar Amerika om met Vroman
de produlctie te bespreken. Toen ze
hem vroegen wat zij in New York
aan belangrijk toneel moesten gaan
zien, kon hij daarop geen antwoord
geven. Erik Plooijer: „hij is geen to
neelman, maar een dichter en filosoof.
Het voordeel is. dat hij ook niet be
ïnvloed is, niets van anderen heeft
ovengenomen. Dat maakt .Voorgrond
achtergrond' zo fris en zo nieuw1.
Voorgrond-achtergrond', de Nederlandse loneebnanifestatie voor het
Holland-Festival 1969, komt vrijdag 27 juni in de schouwburg te
Middelburg.
In 1968 werd door het Holland Festival aan Leo Vroman, de dich-
ter-bioloog, de opdracht gegeven om een ,werk voor theater-opvoe-
ning' te schrijven. Deze opdracht heeft geleid tot het schrijven van een
stuk, dat ,het schrijven van een stuk' tot een centraal onderwerp heeft,
Het stuk speelt zich af In het appartement van de familie Vroman te
New York. De drie Amerikaanse jongelui Sonja, Janice en Neil, het ko
nijn en zelfs de hond, die bij de levende have van huize Vroman horen,
komen in het stuk voor. De verbeelding van de schrijver voert de
toeschouwer echter ook naar andere plaatsen, va/n een operatiekamer
tot een ,oud landschap' en een treinstation in de Betuwe.
.Voorgrond, achtergrond' zal de eerste Nederlandse toneelproduktie
zijn. waarin toneel- en filmspel to onderlinge wisselwerking zullen
voorkomen.
Leo Vroman werd op 10 april 1915 in Gouda geboren; is sinds 1947
als deskundige in bloedonderzoek verbonden aan het Veteran's Admi
nistration Hospital in Brooklyn; in 1954 verscheen zijn verzamel,
bundel ,126 gedichten', hij werd in dat jaar bekroond met de P. C.
Hoofdprijs voor letterkunde; recente uitgaven van zijn hand: de ballade
,God en Godin', Agenda voor het jaar 2000', de verhandeling .Bloed'.
Leo Vroman zal to juni met zijn vrouw Tineke en dochters Gery en
Föggy uit Brooklyn naar Nederland overkomen om de opvoering te
zien van dit stuk.
.Voorgrond, achtergrond' zal door de uitgeverij Querido nog tijdens het
Holland Festival in boekvorm worden uitgegeven met een omslag
tekening van Peter Vos, die ook het programma zal illustreren.
Vroman als mens en dichter zal in het programma worden geportret
teerd door de dichterebioloog Dick Hillenius.
.Voorgrond, achtergrond' gaat uit in samenwerking met De Nederlandse
Komedie. De regie heeft Erik Plooyer. Films: Erik Terpstra. Tech
niek: Wim Vesseur. Medewerkenden: André van den Heuvel Nic
Pancras, Wleteke van Dort, Anja Janse-Schuilmg, Ineke Roosen e'n Ria
Rijninks. (Vrijdag 27 juni, 20.00 uur).
(Van onze kunstredactie)
Van 21 juni tot 30 juli 1969 wordt j
in de Casino-Kurzaal te Oostende,
een tentoonstelling gehouden van
een 90-tal werken van deelnemers
aan de Europa-prijs van de stad
Oostende voor schilderkunst 1969'.
De prijswinnaar is Bram Bogart,
van Nederlandse nationaliteit. —~-
nende te Ofoain (België).
De 2e prijs is toegekend aan Max
Marti (Zwitserland), de 3e prijs aan
Raoul De Keyser (België), de gou
den medaille aan Ado (Japan) en
Nikos (Frankrijk), de zilveren me
daille aan Joachiim Albrecht (Duits
land) en Carlos Revilla (Italië), ter
wijl deelnemers uit een twaalftal
landen de bronzen medaille hebben
ontvangen. Het ls te verwachten dat
deze tentoonstelling een getrouw
beeld zal geven van nagenoeg alle
hedendaagse strekkingen in de Eu
ropese schilderkunst.
Het televisieprogramma van de VA
RA op zondag 22 juni wordt beslo
ten met een opnaime van het trio
Menuhin, Deze opname werd ge
maakt in het Circus-tiheater in Scne-
veningen. ter gelegenheid van het
50-jarig jubileum van de impresario
dr G. de Koos.
Het Menuhin Trio. bestaande uit de
befaamde violist Yehudi Menuhin,
zijn zuster, de pianiste Hepzibah Me
nuhin en de cellist Maurice Gendron,
speelde bij die gebeurtenis het trio
in Bes grote terts opus 99 van Franz
Schubert.
De regie van deze uitzending is in
handen van Herik de By (zondag 22
juni, 22.10 - 22.50 uur, Nederland-1),
'ADVERTENTIE/
VERDERE AMERIKAANSE
TROEPENVERMINDERING
VERWACHT
WASHINGTON (AFP) Naar in krin
gen die in nauw contact staan met het
Pentagon, wordt vernomen, zullen wel
licht nog 25.000 Amerikaanse militairen
uit Vietnam worden teruggetrokken,
zulks met het oog op de reactie van
Hanoi op de aankondiging van presi
dent Nixon dat 25.000 miutairen Zuid-
Vietnam zullen verlaten.
Volgens genoemde kringen is het niet
uitgesloten, dat voor het einde van het
jaar de Amerikaanse troepenmacht in
totaal met 70 000 man zal worden ver
minderd. Er zouden dan nog ongeveer
470.000 Amerikaanse militairen in Viet
nam overblijven. Dit zou echter af
hangen van de houding van Noord-
Vietnam, zowel op militair gebied als
aan de conferentietafel in Parijs.
AMSTERDAM (ANP) De 61-jarige
A. J. N. die als administrateur van de
stichting ,Roomsch Catholijk Oude-ar-
menkantoor' in Amsterdam tussen voor-
verduisterde, iso-,d
jaar 1967 en eind 1968 360.000.-
verduisterde, is woensdag door de recht
bank in de hoofdstad tot twee jnar ge
vangenisstraf met aftrek van voorlopige
hechtenis veroordeeld.
Tegen hem was twee jaar en negen
maanden met aftrek geëist. De voort
vluchtige 27-jarige prostituee Ellen R
aan wie hij een groot deel van het
geld had gegeven, kreeg conform de eis
wegens heling acht maanden met a£-
De man. die 37 jaar bij de stich-
in dienst was, had op 55-jaxïge
Marokkaan lichtte
ouders in
AMSTERDAM (ANP)
jarige Marokaan.se
vijfttg-
gastarbeider stelde
de ouders van een 7-jarig jongetje en
een 8 jarig meisje in Amsterdam er van
op de hoogte dat een man zich op ver
dachte wijze met de kinderen op een
vuilnisschuit had opgehouden. De poli
tie arresteerde hierna verdacht van on
tucht een 33-jarige rijwielhersteller.
Uit het verhoor bleek dat de man de kin
deren ook had aangezet tot het stelen
van oude fietsen.
Ben 50-jarige Amsterdamse chauffeur
is gcr.rrest'-erd wegens het plegen van
ontucht met z(jn 14-jarig dochtertje. Het
meisje had haar nood geklaagd bij haar
onderwjzeres.
VRIJDAG 20 JUNI 1969
Middag:
12.00 Van twaalf tot twee: gevari
eerd programma. (12.22 Wij van het
land; 12.26 Mededelingen tbv land
en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Ac
tualiteiten; 13.00 Raden maar...
14.05 Schoolradio. 14.30 Stereo: Mu-
siësta: licht gevarieerd muziekpro
gramma (opn). TROS: 15.00 Lichte
gram mof oon mu izeik16.00 Nieuws.
16.02 Iene Miene Muze: Nieuws over
underground en westcoasi music.
16.30 Sterrenbeeld: Barbara Streisand
muzikaal klankbeeld. 17.00 Sport-
kompas. 17.45 Actualiteiten.
Avond:
NCRV: 18.00 Kapel van de Kon-in
klijke Luchtmacht. 18.30 Nieuws.
18.41 Actualiteiten. 19.00 Wereldpa
norama. 19.10 Country and western
rubriek. 19.40 Wijd als de wereld:
wekelijkse internationale oriëntatie
in kerk, zending en oekumene. 19.50
Zomaar Zomers: licht platenprogram-
ma. 21.05 Het eiland van de verrade-
lijke slaap, hoorspel, (herh. van 25-10
-1968). TROS: 22.00 Sentimental
journey: muzikale herinneringen aan
vroegere jaren. 22.30 Nieuws. 22.40
Mededelingen. 22.45 Voetsporen in de
sneeuw, hoorspel (slot). 23.15 Licht
ZATERDAG
Morgen
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het leven
de woord. 7.15 Op het eerste gehoor:
liohte grammofoonmuziek met nws
en actualiteiten. 8.00 Nieuws. 8.11
Gewijde muziek. S.30 Nieuws. 8.32
Vakantietips. 8.45 Stereo: Klassieke
kamermuziek (gr.). 9.00 Theologi
sche etherleergang. 9.35 Waterstan
den. 9.40 Voor de huisvrouw. (9.40-
9.50 Gymnastiek voor de huisvrouw).
10.15 Stereo: Moderne orkestwerken
(gr.). 11.00 Nieuws. 11.02 Bezwaren
tegen het toneel vroeger en nu. le
zing. 11.15 Solarium: hoogtezonpro-
gramma voor iedereen. 11.55 Medede-
V RIJD AG
Middag:
NOS: 12.00 Blik op de wereld: in
formatief programma. 12.30 Over.
heidsvooriiehting: Uitzending voor de
landbouw. 12.40 Stereo: Lichte gram
mofoonmuziek. 12.50 Recht en slecht,
praatje. 13.00 Nieuws. VARA: 13.11
Actualiteiten. 13.20 Stereo: Klassie
ke kamermuziek (gr). NOS: 14.10
Stereo: Lichte grammofoonmuziek.
14.30 Stereo: Moderne kamermuziek.
15.10 Stereo: Licht vocaal ensemble
(gr). 15.20 De rol van de levensbe
schouwing in het rouwproces, lezing.
15.50 Spelen met taal. VPRO: 16.00
Nieuws. 16.02 Thui programma
voor thuiszittenden. 16.45 Stereo: Ne
derlands Blazers ensemble en soliste:
moderne en klassieke muziek. 17.40
Informatie: achtergronden en com
mentaar. 17.55 Mededelingen.
Avond:
18.00 Nieuws. 18.11 Opspraak, le
zing. 18.20 Uitzending van de Par
tij van de Arbeid. 18.30 Hee: een
19.10 Jazz-rondo. 19.30 Nieuws. 19.35
Criterium: kunst nader beschouwd.
20.00 Tot beter begrip: Fanfare-or
kest speelt moderne muziek. 20 45
Raden-universiteit in), gesprekken.
VARA: 21.00 Stereo: Radiokamei-
orkést en solist: klassieke en moderne
muziek. 22.10 Pianorecital: klassieke
muziek (stereo). 22.30 Nieuws. 22.40
Actualiteiten. 22.55 Stereo: Prettig
weekend: licht gevarieerd platen-
progrmma. 23.55-24.00 Nieuws.
ZATERDAG
Morgen:
VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied.
7.23 Voor de jeugd. VPRO: 7.54 De
ze dag. VARA: 8.00 Nieuws en Van
de vo'orpagina. 8.15 Z. O. 135. geva
rieerd programma. 10.30 Werkgeven
en -nemen: programma over arbeid
en arbeidsverhoudingen. 10.50 Voor
nu en later, lezing. 11.00 Nws. 11.02
Stereo: Een nieuw geluid: kennis
making met jonge - -- •-
Afrikaanse kroniek.
Middag:
VPRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Top-30.
13.00 Nieuws. 13.03 Top-30 (vervolg).
TROS: 14.00 Nieuws. 14.03 Lynx
(of los). AVRO: 15.00 Nieuws. 15.03
VMuziek Boetiek: licht muziekpro
gramma. (16.00 Nieuws). 17.00 Nws.
17.02 Radiojournaal. 17.05-18.00 In-
dekraamtepas: verzoekplatenpro-
gramma.
ZATERDAG
Morgen:
KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Djinn: ge
varieepd programma. (10.00 en 11.00
Nieuws).
NEDERLAND-1
KANAAL 7/29
20.20 uur:
(VARA) DE SHADOKS EN DE GIBIS
Nieuwe (Franse) tv-strip.
20.25 uur:
ZOMAAR EEN ZOMERAVOND
Wekelijks avondmagazine onder eindredactie van Her
man Wigbold, gepresenteerd door Pier Tania, Koos
Postema en Elles Berger.
22.20 uur:
(NOS) JOURNAAL
18.50 uur:
(NOS/KLEUR) PLUIMPJE
19.00 uur:
JOURNAAL
19.05 uur:
(KRO) DE FLINTSTONES (KLEUR)
19.30 uur:
LASSO (KLEUR)
20.00 uur:
(NOS) JOURNAAL
20.20 uur:
(KRO) GROTE MAN, WAT NU
21.20 uur:
BRANDPUNT
22.00 uur:
TREFFER-SERIE
Tweede aflevering van de Amsterdamse politieserie,
die de KRO dit seizoen in co-produ.ktie met de NORV
op het scherm brengt.
22.50 uur:
(NOS) JOURNAAL
23 00 uur:
(TELEAC) FRANSE LES
BELGIË-NED.
NEDERLAND-2
KANAAL 32
18.50 uur:
(NOS) PLUIMPJE (KLEUR)
19.00 uur:
JOURNAAL
19.05 uur:
SCALA
Nieuws, Weekendtips, Pariementaria.
20.00 uur:
(NOS) JOURNAAL
1S.55 uur:
ZANDMANNETJE
19.00 uur:
R-K UITZENDING
19.45 uur:
ZOEKLICHT OP DE CULTUUR
20.00 uur:
JOURNAAL
20.25 uur:
DE DEMARKAT1ELIJN
Oorlogsfilm met onder anderen Jean Seberg
Gelin.
22.25 uur:
JOURNAAL
22.30 uur:
JOSEPH CONRAD
BELGIë-FRANS KANALEN S EN 8
18.35 Journaal; 18.40 Francis: 18.55 Affiches; 19.25
Plum-Plum; 19.30 Histoires étranges20.00 Journaal:
20.30 Barabbas; 22.00 La musique de cinéma; 22.45
Journaal.
IRAN K RIJ K-RIJ S S E L (LILLE) KANAAL 12
12.30 Midi-magazine: 13.00 Journaal; 18.15 Journaal
18.25 Total 3000; 18.40 Bonnes vacances; 19.10 Voor de
kleuters; 19.10 Regionaal journaal; 19.40 Napoléon;
20.00 Journaal; 20.30 Procés de Napoléon; 23.00 Jour-
14 -
103
vreemdeling raakte in grote op
winding toen hij Joris zag. ,Daar is
hij!' riep hij. .Dief! Boef! Schurk!
Kan je wel? Mijn za.kiken rollen en
het testament van mijn grootvader
stelen! Geef terug!'
,Wel foei', antwoordde de ander
waardig. .Het past u niet om hier
zo te schreeuwen. Het is al verve
lend genoeg dat ge me op straat met
uw valse beschuldigen lastig valt.
Maar ge hoeft daar geen anderen
in te mengen. Ik weet zeker dat de
huisknecht niet van uw babbeltjes
gediend is'.
Dat was Jolllpop inderdaad niet.
Zonder verder naar de protesten van
de ander te Luisteren, duwde hij hem
naar buiten en sloot de deur stevig.
CAROL DAY
DIT ALLES IS WEL HEEL
MOOI, MMS MET HET
I GELD DAT IC Em-OS BE-
I TA1EW WIL, ZOU SOOUE
'A! 5TÜK LAND. VEEL
GK>T££ DAM DIT KUN
NEN KOPEN.
FEUILLETON DOOR JOHN ROWAN WILSON
Hij probeerde het uit te leggen. .Het
is met zo eenvoudig. We zijn geen
van allen volkomen eerlijk. Als we
van andere mensen houden, proberen
we ze te verontschuldigen'.
,Dat geloof je zelf niet. Ik ken je
nu. Je probeert alleen maar spits te
zijn'. Ze was ongeduldig. Ze wilde
verder gaan. ,WatT zou je zeggen als
ik je vertelde dat Ik je ontrouw was
Hij knipte het licht aan en keek haar
aan. Het was belangrijk te weten
vooral in verband met de manier
waarop ze de vraag had geformuleerd
of ze het had over töts dat gebeurd
was of dat ze alleen maar een of
ander duister spelletje speelde. Ze
had de gewoonte een gewoonte
die hij zo nu en dan nogal vermoei
end vond om over de details van
hun verhouding te praten, niet al
leen in het licht van de werkelijke
gebeurtenis maar ook in dat van
veronderstelde omstandigheden. Het
was alsof ze gretig verlangde in de
kortst mogelijke tijd een gedetail
leerd driedimensionaal beeld van hun
situatie te krijgen. Het was te ver
gelijken met de manier waarop zij
en haar vrienden zich verdiepten in
de levens en karakters van verzon
nen figuren, de jeugd van Romeo of
Hedda Gablers verhouding tot haar
vader. Misschien had deze wijze van
benaderen nut voor toneelspelers die
met geen ander uitgangspunt dan
enkele situaties binnen een tijdsver
loop van een uur of twee een karak
ter moesten opbouwen. Het werke
lijke leven was zonder dat echter al
ingewikkeld genoeg. Wantrouwend
zei hij: ,Ben je werkelijk ontrouw
geweest
,Zou het je iets kunnen schelen als
het zo was?' En dat midden in de
nacht, dacht hij. Het was werkelijk
te 'erg. Schei daar toch mee uit...'
.Begrijp je niet dat het belangrijk
is?' zei ze koppig. .Je hebt toch wel
eens aan de mogelijkheid gedacht?
Heb je je niet afgevraagd hoe je je
dan zou voelen?'
,Het is nooit in mijn hoofd opgeko
men'.'
Om de een of andere reden maakte
dit haar woedend. .Bedoel je dat je
dacht dat ik zoveel van je hield
dat
.Nee, nee'. Het viel hem moeilijk
zijn kalmte te bewaren. .Ik heb er
eenvoudig nooit aan gedacht'.
Hij zei op eniszins klagende toon.
,Mijn leven is propvol dingen die
werkelijk gebeuren. Ik ga zwaar ge
bukt onder reële problemen. Ut kan
mijn hersens niet pijnigen met de
vraag hoeveel we van elkaar houden
en wat ik zou denken als jij me
ontrouw zou zijn en zo. Dat is alle
maal te vaag. Als je met iemand an
dere hebt geslapen, vertel het me dan
en dan zal ik erover nadenken'.
Zoals je wilt', zei ze woedend, ,Ik
héb het gedaan. Wat heb je daarop
te zeggen?'
Wat had nij daarop te zeggen? Hij
wist het eigenlijk niet.
.Wie is het vroeg hij.
.Dat vertel ik je niet'.
Ze was werkelijk bijzonder irrite
rend. Hij deed zijn best zich te be
heersen. .Is het iemand die ik ken?'
,Dat vertel ik je niet',
,Houd je van hem?'
Schei uit met dat gevraag'. Haar
stein lclonk alsof ze in huilen zou
uitbarsten. ,Ls dat je enige reactie
nieuwsgierigheid
Hij zei rustig: ,Het betekent nog niet
veel voor me zolang ik niets weet
over het hoe en waarom. Ik heb geen
macht over je. Blijkbaar kan ik je
niet tegenhouden als je met een an
dere man wenst te slapen. Er zijn
echter bepaalde Jtogen die ik graag
zou willen weten. Bijvoorbeeld of je
nog van me houdt. Wil je nog met
mij slapen? Dat zijn toch zeker de
dingen die er op aan komen'.
Ze begon te huilen. .Ik geloof niet
dat ik ook maar iets voor je bete
ken. Het kan je niets schelen dat ik
met andere mannen slaap. Wat jou
betreft ben ik niet meer dan een
prosfcituée
Hij keek haar verbijsterd aan. .Vrou-
wen zijn toch werkelijk verbazing
wekkend. Nu heb jij een grief.
Ze bleef huilen. Hij wist niet hoe
hij het had. Echte tranen? Of to-
neeltranen? Had ze werkelijk met
een andere man geslapen? Hij kon
er met zeker van" zijn. Ze was best
in staat het te verzinnen. Maar als
ze het nu eens had gedaan? In hoe
verre kon het hem iets schelen? Na
enig nadenken besliste hij da,t het
er van afhing of ze aan de andere
man werkelijk de voorkeur gaf bo
ven hem. Mocht dat het geval zijn
dan zou het voor hem afgelopen zijn.
Misschien was het ijdelhëid maar hij
kende zich zelf in dat opzicht Het
verworpen worden ten gunste van
een ander wekte in hem een gevoel
van beledigd zijn, een bijna "fysie
ke afkeer.
Te oordelen na r de manier waarop
ze huilde had ze hem echter niet
verworpen, eerder het tegendeel.
Waarschijnlijk na angstaanjagender
was de mogelijkheid dat dit een zet
was in een spel om zijn bezit. Hij
dacht met verlangen terug aan de
eerste tijd van hun affaire. Het vro
lijke en avontuurlijke ervan, het ge
voel lichamelijk en geestelijk op ont
dekkingsreis te zijn. Nu bevonden
ze zich in de broeikasatmosfeer van
de emoties. Hoeveel houd je van me
Waar denk je aan Geef ie meer om
me dan om je werk
Verlang je alleen lichamelijk naar
me? Veracht je me omdat ik zoveel
van je houd? Een eindeloze reeks
vragen waaruit niets goeds voort
kwam.-Hij had de tekens al eerder
gezien tijdens die belachelijke twist
omdat hij een afspraak in het ge
rechtsgebouw vergeten had maar nij
had zich wijsgemaakt dat ze met
zou worden als Brenda, :n de eerste
plaats omdat ze niet men hem was
getrouwd en in de tweede plaats
omdat ze jong en actrice was, en
iedereenwist dat acteurs en actrices
zich overgaven aan oppervlakkige,
uitbundige gevoelens. Ze waren met
in staat zich ongelukkig te voelen
op de diepgaande, hardnekkige ma
nier die Brenda tot een probleem
maakte.
Onverwacht ruw zei hij: .Laten we
in vredesnaam een beetje verstan
dig praten. Heb je het gedaan of
niet?'
Door haar tranen heen antwoordde
ze: .Natuurlijk heb ik het niet ge
daan, idioot'. Ze haalde een zakdoek
van onder haar kussen te voorschijn
en begon haar ogen af te vegen.
.Voel je het dan niet ais iemand sta
pelgek op je is?'
Hij keek haar volkomen uit het veld
geslagen aan. .Maar waarom Hij
gaf het op. .Ik begrijp je werkelijk
niet'.
Er was iets in zijn toon dat haar
ertoe bracht te zeggen: ,Je zou het
kunnen proberen. /Ze herhaalde: ,Je
zou het kunnen proberen. Ik probeer
het wat jou aangaat. Het is moei
lijk maar ik doe mijn best. Maar
jij Ze maakte een nerveus wan
hopig gebaar met haar hand. ,Jij
geeft eigenlijk alleen maar om je ei
gen zaken'.
De opmerking deed hem zo sterk
aan Brenda denken dat hij een van
de vaste antwoorden uit hun herhaal
delijke ruzies gaf. Je moet toch ze
ker wel merken dat ik het op het
ogenblik heel zwaar heb. Moet je
werkelijk je uiterste best doen om
het nog zwaarder te maken
zeg^je c
niet dat ik kan ophoepe-
zei ze op heftige toon.
JDat zou je graag doen. hè Maar ie
schaamt je ervoor. Het past niet m
het beeld dat je van je zelf hebt'.
Ze hoonde hem meedogenloos. ,Is het
niet zo?'
(Wordt vervolgd).
Dat was nog maar net gebeurd, of de gang. Dat was Panda, die een eens!' riep hij. .Dat heb ik in de kei-
er klonken schuifelende stappen in grote kist voor zich uitdroeg. ,Kijk der opgegraven!'
H J15 E0J VAM DIE W0WI- WEET JE DAT
GE MENSEN, DIE GELUK- J ZEKEK DU3
KIS ZUM MET WAT r^HD ZOU GEEN AN-
ZE HEBBEN. pggg EXPLOITATIE-
/aaatöchappu toe-
STAAN OM-KOND TE KU-
IliMA KEN £N DE PTJS 0?
III Mil
IK ZOU 'T EEG JAMMES VINDEN, A15 B00UE IEMAND
ANDEKS NA/AZONDEK M'J ZOU HU NOOIT GEtVE-
TEN HEBBEN, DAT HUOPEEN JKCOa
GOUPMUNTJEZU. rr-"jE PAT ADAM VVEKKE-
--- \JLUK GOUD IN ZUN LAND