t Is elke dag verjaardag: met aardbei I Nederlandse toneelmanifestatie een frisse, totaal nieuwe zaak Vrijdag in Middelburg PANDA EN HET GESTOLEN TESTAMENT 17 STUK VAN LEO VROMAN Martin Treffer, De Gluurder en de sjaalman' Tentoonstelling Europaprijs Schilderkunst Oostende 1969 Menuhin speelt Schubert op tv Twee jaar voor verduistering van 3,6 ton ARRESTATIES WEGENS ONTUCHT radio televisie hefikruisverhoor VRIJDAG 20 JUNI 1969 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT (Van onze kunstredactie De tiende muze, die gewoonlijk als een Assepoester van het Holland- Festival wordt geweerd, komt er dit maal toch binnen via een door Leo Vroman opengezet achterdeurtje. Met zijn in opdracht voor de toneel- manifestatie geschreven stuk .Voor grond achtergrond' introduceert liij de film in de" schouwburg. I)e dootr Erie Terpstra gemaakte lange film fragmenten, die een goed .verpakte' 16rnni-projeetor op het halkon uit straalt, hebben net zo'n belangrijke functie bij het overbrengen van Vro- man's bedoelingen als door Erie Plooijer geregisseerde spel op de planken, de géluisbanden en de licht effecten. Het springt figuurlijk en letterlijk ïn het oog dat deze experimentele verbinding van film en toneel, enigszins te vergelijken met de be faamde Laterna Magic a in Praag, vele mogelijkheden biedt. Dat de technische problemen, die er uit voortvloeien, evenmin gering zijn, werd zélfs vrijdagmiddag nog onder vonden: er was sprake van dat het decor van doorlichtend kaascloek, waarop wordt geprojecteerd, zo dicht voor de premiere in de Koninklijke Schouwburg, nog zou moeten vervan gen. Vervuilt de filim in het tweede be drijf alleen een achtergrondrui, in het eerste en derde accentueert het bo ven Ardré van den Heuvel en zijn medespelers toi-enide filmbeeld de tweespalt in de ik figuur (Vroman bezig een stuk te schrijven). De han deling op het toneel vloeit over in die op het doek, en op een gegeven moment breekt ,ik' ook weer uit het beeld en wordt in zijn gestreepte pyama opnieuw driedimensionaal. Het procédé werkt bijzonder suggestief, .er is sprake van een verruiming naar twee kanten', vindt Eric Terp stra. die, hoewel uiteraard gebonden aan de uitgeschreven monologen en dialogen en aan de gedachten van Vroman, een grote mate van vrij heid had. Uitdaging .Ik heb dat als een soort uitdaging blijft staan waar hij ophoudt, maar verder gaat eu het stuk uitbuit'. Aan de vliegende taxi en andere wilde zaken, die Vroman in zijn spel liad ondergebracht, heeft Terpstra zich vanwege het tijdgebrek en zijn niet- onbeperkte budget, niet kunnen wa gen. daarbij gesterkt door vriende lijke kanttekeningen van de auteur zelf in de geest van: ,als het Iran' en: •als het niet te duur wordt'. .Maar ik heb er anders voor teruggegev groteske elementen'. Hij doelt, hi erbij op de absurde ach tervolging door de ik-figuur van een niet geïdentificeerd meisje, dat be vestigd aan een grillig gevormde blauwe boomstam door de lucht zweeft (hangend aan onzichtbare weerballonnen). Voor Terpstra, en niet voor hem alleen, was .Voorgrond achtergrond' ook in ander opzicht een uitdaging: in zes weken moest worden klaargestoomd, waar eigen lijk wel zes maanden voor hadden moeten uitgetrokken. En ondanks deze tijdnood kon men geen risico nemen dat het niet goed zou worden, juist omdat het de eerste keer is dat In Nederland in een Nederlandse produktie toneel en film samengaan. ,Het zou ook nooit gelukt zijn als de ploeg en Cinecentnum niet met zo veel enthousiasme bij wijze van spre ken dag en nacht hebben gewerkt'. Cinecentnum verzorgde niet alleen de afwerking, maar fungeerde ook als producent voor de freelance-fil mer,, een experiment, waaraan Terostra de geruststellend e zeker heid dankte dat een groot prodiuk- tieliohaam met vele specialisten ach ter hem stond en dat in Hilversum ,De Gluurder' is de tweede afle vering uit de Trefferserie, co-pro- duktie van NCRV en KRO. Vrijdag 13 juni zond de NCRV de eerste af levering .Judasgeid' uit. In totaal zijn er nu drie afleveringen vastge legd. De derde ,De zaak Grauber' wordt vrijdag 27 juni door de NCRV uitgezonden. De serie werd geschre ven door de Amsterdamse recher cheur Martin Visser, onder pseudo- beurdeniem van Martin Treffer. Alle drie de afleveringen be rusten op waar gebeurde po litiezaken. In de zaak ,De Gluur der" (vanavond) wordt een wouw vermoord, die op dat moment alleen thuis ls. Het spoor leidt direct naar de beruchte .sjaalman' die in het ver leden ai meer vrouwen het lastig heeft gemaakt. De politie krijgt er toch nog een hele dobber aan, wan neer blijkt dat er nog een aantal figuren zich op het moment van de moord op voor dat moment merk waardige plaatsen bevonden. nu al zo geslaagd wordt geacht, dat men ook voor hoofdfilms op deze weg verder wil gaan. Terwijl Eric Terpstra in de, gelukkig voor hem, meestal zonnige Drunensc duinen zijn 45 minuten kleurenfilm hij elkaar schoot, ha<l Erik Plooijer zo zijn eigen problemen op te los sen. .Vroman's sink is ook zonder de filminlassen toneeltechnisch zo ingewikkeld, dat ik eigenlijk een volle week voorbereidingstijd te kort ben gekomen. Ga maar na: er zijn maar liefst veertig geluidswaarne mingen ingeschreven en bij de be lichting hadden we er voor te zor gen, dat 80 lichtwaamcmingen op de seconde kloppen'. Hij vindt de HoUand-Festival-voor- steflliimg een groter experiment dan allies wat hij vroeger bij Studio heeft gedaan. Beide Enklcen reisden des tijds naar Amerika om met Vroman de produlctie te bespreken. Toen ze hem vroegen wat zij in New York aan belangrijk toneel moesten gaan zien, kon hij daarop geen antwoord geven. Erik Plooijer: „hij is geen to neelman, maar een dichter en filosoof. Het voordeel is. dat hij ook niet be ïnvloed is, niets van anderen heeft ovengenomen. Dat maakt .Voorgrond achtergrond' zo fris en zo nieuw1. Voorgrond-achtergrond', de Nederlandse loneebnanifestatie voor het Holland-Festival 1969, komt vrijdag 27 juni in de schouwburg te Middelburg. In 1968 werd door het Holland Festival aan Leo Vroman, de dich- ter-bioloog, de opdracht gegeven om een ,werk voor theater-opvoe- ning' te schrijven. Deze opdracht heeft geleid tot het schrijven van een stuk, dat ,het schrijven van een stuk' tot een centraal onderwerp heeft, Het stuk speelt zich af In het appartement van de familie Vroman te New York. De drie Amerikaanse jongelui Sonja, Janice en Neil, het ko nijn en zelfs de hond, die bij de levende have van huize Vroman horen, komen in het stuk voor. De verbeelding van de schrijver voert de toeschouwer echter ook naar andere plaatsen, va/n een operatiekamer tot een ,oud landschap' en een treinstation in de Betuwe. .Voorgrond, achtergrond' zal de eerste Nederlandse toneelproduktie zijn. waarin toneel- en filmspel to onderlinge wisselwerking zullen voorkomen. Leo Vroman werd op 10 april 1915 in Gouda geboren; is sinds 1947 als deskundige in bloedonderzoek verbonden aan het Veteran's Admi nistration Hospital in Brooklyn; in 1954 verscheen zijn verzamel, bundel ,126 gedichten', hij werd in dat jaar bekroond met de P. C. Hoofdprijs voor letterkunde; recente uitgaven van zijn hand: de ballade ,God en Godin', Agenda voor het jaar 2000', de verhandeling .Bloed'. Leo Vroman zal to juni met zijn vrouw Tineke en dochters Gery en Föggy uit Brooklyn naar Nederland overkomen om de opvoering te zien van dit stuk. .Voorgrond, achtergrond' zal door de uitgeverij Querido nog tijdens het Holland Festival in boekvorm worden uitgegeven met een omslag tekening van Peter Vos, die ook het programma zal illustreren. Vroman als mens en dichter zal in het programma worden geportret teerd door de dichterebioloog Dick Hillenius. .Voorgrond, achtergrond' gaat uit in samenwerking met De Nederlandse Komedie. De regie heeft Erik Plooyer. Films: Erik Terpstra. Tech niek: Wim Vesseur. Medewerkenden: André van den Heuvel Nic Pancras, Wleteke van Dort, Anja Janse-Schuilmg, Ineke Roosen e'n Ria Rijninks. (Vrijdag 27 juni, 20.00 uur). (Van onze kunstredactie) Van 21 juni tot 30 juli 1969 wordt j in de Casino-Kurzaal te Oostende, een tentoonstelling gehouden van een 90-tal werken van deelnemers aan de Europa-prijs van de stad Oostende voor schilderkunst 1969'. De prijswinnaar is Bram Bogart, van Nederlandse nationaliteit. —~- nende te Ofoain (België). De 2e prijs is toegekend aan Max Marti (Zwitserland), de 3e prijs aan Raoul De Keyser (België), de gou den medaille aan Ado (Japan) en Nikos (Frankrijk), de zilveren me daille aan Joachiim Albrecht (Duits land) en Carlos Revilla (Italië), ter wijl deelnemers uit een twaalftal landen de bronzen medaille hebben ontvangen. Het ls te verwachten dat deze tentoonstelling een getrouw beeld zal geven van nagenoeg alle hedendaagse strekkingen in de Eu ropese schilderkunst. Het televisieprogramma van de VA RA op zondag 22 juni wordt beslo ten met een opnaime van het trio Menuhin, Deze opname werd ge maakt in het Circus-tiheater in Scne- veningen. ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van de impresario dr G. de Koos. Het Menuhin Trio. bestaande uit de befaamde violist Yehudi Menuhin, zijn zuster, de pianiste Hepzibah Me nuhin en de cellist Maurice Gendron, speelde bij die gebeurtenis het trio in Bes grote terts opus 99 van Franz Schubert. De regie van deze uitzending is in handen van Herik de By (zondag 22 juni, 22.10 - 22.50 uur, Nederland-1), 'ADVERTENTIE/ VERDERE AMERIKAANSE TROEPENVERMINDERING VERWACHT WASHINGTON (AFP) Naar in krin gen die in nauw contact staan met het Pentagon, wordt vernomen, zullen wel licht nog 25.000 Amerikaanse militairen uit Vietnam worden teruggetrokken, zulks met het oog op de reactie van Hanoi op de aankondiging van presi dent Nixon dat 25.000 miutairen Zuid- Vietnam zullen verlaten. Volgens genoemde kringen is het niet uitgesloten, dat voor het einde van het jaar de Amerikaanse troepenmacht in totaal met 70 000 man zal worden ver minderd. Er zouden dan nog ongeveer 470.000 Amerikaanse militairen in Viet nam overblijven. Dit zou echter af hangen van de houding van Noord- Vietnam, zowel op militair gebied als aan de conferentietafel in Parijs. AMSTERDAM (ANP) De 61-jarige A. J. N. die als administrateur van de stichting ,Roomsch Catholijk Oude-ar- menkantoor' in Amsterdam tussen voor- verduisterde, iso-,d jaar 1967 en eind 1968 360.000.- verduisterde, is woensdag door de recht bank in de hoofdstad tot twee jnar ge vangenisstraf met aftrek van voorlopige hechtenis veroordeeld. Tegen hem was twee jaar en negen maanden met aftrek geëist. De voort vluchtige 27-jarige prostituee Ellen R aan wie hij een groot deel van het geld had gegeven, kreeg conform de eis wegens heling acht maanden met a£- De man. die 37 jaar bij de stich- in dienst was, had op 55-jaxïge Marokkaan lichtte ouders in AMSTERDAM (ANP) jarige Marokaan.se vijfttg- gastarbeider stelde de ouders van een 7-jarig jongetje en een 8 jarig meisje in Amsterdam er van op de hoogte dat een man zich op ver dachte wijze met de kinderen op een vuilnisschuit had opgehouden. De poli tie arresteerde hierna verdacht van on tucht een 33-jarige rijwielhersteller. Uit het verhoor bleek dat de man de kin deren ook had aangezet tot het stelen van oude fietsen. Ben 50-jarige Amsterdamse chauffeur is gcr.rrest'-erd wegens het plegen van ontucht met z(jn 14-jarig dochtertje. Het meisje had haar nood geklaagd bij haar onderwjzeres. VRIJDAG 20 JUNI 1969 Middag: 12.00 Van twaalf tot twee: gevari eerd programma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen tbv land en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Ac tualiteiten; 13.00 Raden maar... 14.05 Schoolradio. 14.30 Stereo: Mu- siësta: licht gevarieerd muziekpro gramma (opn). TROS: 15.00 Lichte gram mof oon mu izeik16.00 Nieuws. 16.02 Iene Miene Muze: Nieuws over underground en westcoasi music. 16.30 Sterrenbeeld: Barbara Streisand muzikaal klankbeeld. 17.00 Sport- kompas. 17.45 Actualiteiten. Avond: NCRV: 18.00 Kapel van de Kon-in klijke Luchtmacht. 18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Wereldpa norama. 19.10 Country and western rubriek. 19.40 Wijd als de wereld: wekelijkse internationale oriëntatie in kerk, zending en oekumene. 19.50 Zomaar Zomers: licht platenprogram- ma. 21.05 Het eiland van de verrade- lijke slaap, hoorspel, (herh. van 25-10 -1968). TROS: 22.00 Sentimental journey: muzikale herinneringen aan vroegere jaren. 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen. 22.45 Voetsporen in de sneeuw, hoorspel (slot). 23.15 Licht ZATERDAG Morgen NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het leven de woord. 7.15 Op het eerste gehoor: liohte grammofoonmuziek met nws en actualiteiten. 8.00 Nieuws. 8.11 Gewijde muziek. S.30 Nieuws. 8.32 Vakantietips. 8.45 Stereo: Klassieke kamermuziek (gr.). 9.00 Theologi sche etherleergang. 9.35 Waterstan den. 9.40 Voor de huisvrouw. (9.40- 9.50 Gymnastiek voor de huisvrouw). 10.15 Stereo: Moderne orkestwerken (gr.). 11.00 Nieuws. 11.02 Bezwaren tegen het toneel vroeger en nu. le zing. 11.15 Solarium: hoogtezonpro- gramma voor iedereen. 11.55 Medede- V RIJD AG Middag: NOS: 12.00 Blik op de wereld: in formatief programma. 12.30 Over. heidsvooriiehting: Uitzending voor de landbouw. 12.40 Stereo: Lichte gram mofoonmuziek. 12.50 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nieuws. VARA: 13.11 Actualiteiten. 13.20 Stereo: Klassie ke kamermuziek (gr). NOS: 14.10 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 14.30 Stereo: Moderne kamermuziek. 15.10 Stereo: Licht vocaal ensemble (gr). 15.20 De rol van de levensbe schouwing in het rouwproces, lezing. 15.50 Spelen met taal. VPRO: 16.00 Nieuws. 16.02 Thui programma voor thuiszittenden. 16.45 Stereo: Ne derlands Blazers ensemble en soliste: moderne en klassieke muziek. 17.40 Informatie: achtergronden en com mentaar. 17.55 Mededelingen. Avond: 18.00 Nieuws. 18.11 Opspraak, le zing. 18.20 Uitzending van de Par tij van de Arbeid. 18.30 Hee: een 19.10 Jazz-rondo. 19.30 Nieuws. 19.35 Criterium: kunst nader beschouwd. 20.00 Tot beter begrip: Fanfare-or kest speelt moderne muziek. 20 45 Raden-universiteit in), gesprekken. VARA: 21.00 Stereo: Radiokamei- orkést en solist: klassieke en moderne muziek. 22.10 Pianorecital: klassieke muziek (stereo). 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Prettig weekend: licht gevarieerd platen- progrmma. 23.55-24.00 Nieuws. ZATERDAG Morgen: VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Voor de jeugd. VPRO: 7.54 De ze dag. VARA: 8.00 Nieuws en Van de vo'orpagina. 8.15 Z. O. 135. geva rieerd programma. 10.30 Werkgeven en -nemen: programma over arbeid en arbeidsverhoudingen. 10.50 Voor nu en later, lezing. 11.00 Nws. 11.02 Stereo: Een nieuw geluid: kennis making met jonge - -- •- Afrikaanse kroniek. Middag: VPRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Top-30. 13.00 Nieuws. 13.03 Top-30 (vervolg). TROS: 14.00 Nieuws. 14.03 Lynx (of los). AVRO: 15.00 Nieuws. 15.03 VMuziek Boetiek: licht muziekpro gramma. (16.00 Nieuws). 17.00 Nws. 17.02 Radiojournaal. 17.05-18.00 In- dekraamtepas: verzoekplatenpro- gramma. ZATERDAG Morgen: KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Djinn: ge varieepd programma. (10.00 en 11.00 Nieuws). NEDERLAND-1 KANAAL 7/29 20.20 uur: (VARA) DE SHADOKS EN DE GIBIS Nieuwe (Franse) tv-strip. 20.25 uur: ZOMAAR EEN ZOMERAVOND Wekelijks avondmagazine onder eindredactie van Her man Wigbold, gepresenteerd door Pier Tania, Koos Postema en Elles Berger. 22.20 uur: (NOS) JOURNAAL 18.50 uur: (NOS/KLEUR) PLUIMPJE 19.00 uur: JOURNAAL 19.05 uur: (KRO) DE FLINTSTONES (KLEUR) 19.30 uur: LASSO (KLEUR) 20.00 uur: (NOS) JOURNAAL 20.20 uur: (KRO) GROTE MAN, WAT NU 21.20 uur: BRANDPUNT 22.00 uur: TREFFER-SERIE Tweede aflevering van de Amsterdamse politieserie, die de KRO dit seizoen in co-produ.ktie met de NORV op het scherm brengt. 22.50 uur: (NOS) JOURNAAL 23 00 uur: (TELEAC) FRANSE LES BELGIË-NED. NEDERLAND-2 KANAAL 32 18.50 uur: (NOS) PLUIMPJE (KLEUR) 19.00 uur: JOURNAAL 19.05 uur: SCALA Nieuws, Weekendtips, Pariementaria. 20.00 uur: (NOS) JOURNAAL 1S.55 uur: ZANDMANNETJE 19.00 uur: R-K UITZENDING 19.45 uur: ZOEKLICHT OP DE CULTUUR 20.00 uur: JOURNAAL 20.25 uur: DE DEMARKAT1ELIJN Oorlogsfilm met onder anderen Jean Seberg Gelin. 22.25 uur: JOURNAAL 22.30 uur: JOSEPH CONRAD BELGIë-FRANS KANALEN S EN 8 18.35 Journaal; 18.40 Francis: 18.55 Affiches; 19.25 Plum-Plum; 19.30 Histoires étranges20.00 Journaal: 20.30 Barabbas; 22.00 La musique de cinéma; 22.45 Journaal. IRAN K RIJ K-RIJ S S E L (LILLE) KANAAL 12 12.30 Midi-magazine: 13.00 Journaal; 18.15 Journaal 18.25 Total 3000; 18.40 Bonnes vacances; 19.10 Voor de kleuters; 19.10 Regionaal journaal; 19.40 Napoléon; 20.00 Journaal; 20.30 Procés de Napoléon; 23.00 Jour- 14 - 103 vreemdeling raakte in grote op winding toen hij Joris zag. ,Daar is hij!' riep hij. .Dief! Boef! Schurk! Kan je wel? Mijn za.kiken rollen en het testament van mijn grootvader stelen! Geef terug!' ,Wel foei', antwoordde de ander waardig. .Het past u niet om hier zo te schreeuwen. Het is al verve lend genoeg dat ge me op straat met uw valse beschuldigen lastig valt. Maar ge hoeft daar geen anderen in te mengen. Ik weet zeker dat de huisknecht niet van uw babbeltjes gediend is'. Dat was Jolllpop inderdaad niet. Zonder verder naar de protesten van de ander te Luisteren, duwde hij hem naar buiten en sloot de deur stevig. CAROL DAY DIT ALLES IS WEL HEEL MOOI, MMS MET HET I GELD DAT IC Em-OS BE- I TA1EW WIL, ZOU SOOUE 'A! 5TÜK LAND. VEEL GK>T££ DAM DIT KUN NEN KOPEN. FEUILLETON DOOR JOHN ROWAN WILSON Hij probeerde het uit te leggen. .Het is met zo eenvoudig. We zijn geen van allen volkomen eerlijk. Als we van andere mensen houden, proberen we ze te verontschuldigen'. ,Dat geloof je zelf niet. Ik ken je nu. Je probeert alleen maar spits te zijn'. Ze was ongeduldig. Ze wilde verder gaan. ,WatT zou je zeggen als ik je vertelde dat Ik je ontrouw was Hij knipte het licht aan en keek haar aan. Het was belangrijk te weten vooral in verband met de manier waarop ze de vraag had geformuleerd of ze het had over töts dat gebeurd was of dat ze alleen maar een of ander duister spelletje speelde. Ze had de gewoonte een gewoonte die hij zo nu en dan nogal vermoei end vond om over de details van hun verhouding te praten, niet al leen in het licht van de werkelijke gebeurtenis maar ook in dat van veronderstelde omstandigheden. Het was alsof ze gretig verlangde in de kortst mogelijke tijd een gedetail leerd driedimensionaal beeld van hun situatie te krijgen. Het was te ver gelijken met de manier waarop zij en haar vrienden zich verdiepten in de levens en karakters van verzon nen figuren, de jeugd van Romeo of Hedda Gablers verhouding tot haar vader. Misschien had deze wijze van benaderen nut voor toneelspelers die met geen ander uitgangspunt dan enkele situaties binnen een tijdsver loop van een uur of twee een karak ter moesten opbouwen. Het werke lijke leven was zonder dat echter al ingewikkeld genoeg. Wantrouwend zei hij: ,Ben je werkelijk ontrouw geweest ,Zou het je iets kunnen schelen als het zo was?' En dat midden in de nacht, dacht hij. Het was werkelijk te 'erg. Schei daar toch mee uit...' .Begrijp je niet dat het belangrijk is?' zei ze koppig. .Je hebt toch wel eens aan de mogelijkheid gedacht? Heb je je niet afgevraagd hoe je je dan zou voelen?' ,Het is nooit in mijn hoofd opgeko men'.' Om de een of andere reden maakte dit haar woedend. .Bedoel je dat je dacht dat ik zoveel van je hield dat .Nee, nee'. Het viel hem moeilijk zijn kalmte te bewaren. .Ik heb er eenvoudig nooit aan gedacht'. Hij zei op eniszins klagende toon. ,Mijn leven is propvol dingen die werkelijk gebeuren. Ik ga zwaar ge bukt onder reële problemen. Ut kan mijn hersens niet pijnigen met de vraag hoeveel we van elkaar houden en wat ik zou denken als jij me ontrouw zou zijn en zo. Dat is alle maal te vaag. Als je met iemand an dere hebt geslapen, vertel het me dan en dan zal ik erover nadenken'. Zoals je wilt', zei ze woedend, ,Ik héb het gedaan. Wat heb je daarop te zeggen?' Wat had nij daarop te zeggen? Hij wist het eigenlijk niet. .Wie is het vroeg hij. .Dat vertel ik je niet'. Ze was werkelijk bijzonder irrite rend. Hij deed zijn best zich te be heersen. .Is het iemand die ik ken?' ,Dat vertel ik je niet', ,Houd je van hem?' Schei uit met dat gevraag'. Haar stein lclonk alsof ze in huilen zou uitbarsten. ,Ls dat je enige reactie nieuwsgierigheid Hij zei rustig: ,Het betekent nog niet veel voor me zolang ik niets weet over het hoe en waarom. Ik heb geen macht over je. Blijkbaar kan ik je niet tegenhouden als je met een an dere man wenst te slapen. Er zijn echter bepaalde Jtogen die ik graag zou willen weten. Bijvoorbeeld of je nog van me houdt. Wil je nog met mij slapen? Dat zijn toch zeker de dingen die er op aan komen'. Ze begon te huilen. .Ik geloof niet dat ik ook maar iets voor je bete ken. Het kan je niets schelen dat ik met andere mannen slaap. Wat jou betreft ben ik niet meer dan een prosfcituée Hij keek haar verbijsterd aan. .Vrou- wen zijn toch werkelijk verbazing wekkend. Nu heb jij een grief. Ze bleef huilen. Hij wist niet hoe hij het had. Echte tranen? Of to- neeltranen? Had ze werkelijk met een andere man geslapen? Hij kon er met zeker van" zijn. Ze was best in staat het te verzinnen. Maar als ze het nu eens had gedaan? In hoe verre kon het hem iets schelen? Na enig nadenken besliste hij da,t het er van afhing of ze aan de andere man werkelijk de voorkeur gaf bo ven hem. Mocht dat het geval zijn dan zou het voor hem afgelopen zijn. Misschien was het ijdelhëid maar hij kende zich zelf in dat opzicht Het verworpen worden ten gunste van een ander wekte in hem een gevoel van beledigd zijn, een bijna "fysie ke afkeer. Te oordelen na r de manier waarop ze huilde had ze hem echter niet verworpen, eerder het tegendeel. Waarschijnlijk na angstaanjagender was de mogelijkheid dat dit een zet was in een spel om zijn bezit. Hij dacht met verlangen terug aan de eerste tijd van hun affaire. Het vro lijke en avontuurlijke ervan, het ge voel lichamelijk en geestelijk op ont dekkingsreis te zijn. Nu bevonden ze zich in de broeikasatmosfeer van de emoties. Hoeveel houd je van me Waar denk je aan Geef ie meer om me dan om je werk Verlang je alleen lichamelijk naar me? Veracht je me omdat ik zoveel van je houd? Een eindeloze reeks vragen waaruit niets goeds voort kwam.-Hij had de tekens al eerder gezien tijdens die belachelijke twist omdat hij een afspraak in het ge rechtsgebouw vergeten had maar nij had zich wijsgemaakt dat ze met zou worden als Brenda, :n de eerste plaats omdat ze niet men hem was getrouwd en in de tweede plaats omdat ze jong en actrice was, en iedereenwist dat acteurs en actrices zich overgaven aan oppervlakkige, uitbundige gevoelens. Ze waren met in staat zich ongelukkig te voelen op de diepgaande, hardnekkige ma nier die Brenda tot een probleem maakte. Onverwacht ruw zei hij: .Laten we in vredesnaam een beetje verstan dig praten. Heb je het gedaan of niet?' Door haar tranen heen antwoordde ze: .Natuurlijk heb ik het niet ge daan, idioot'. Ze haalde een zakdoek van onder haar kussen te voorschijn en begon haar ogen af te vegen. .Voel je het dan niet ais iemand sta pelgek op je is?' Hij keek haar volkomen uit het veld geslagen aan. .Maar waarom Hij gaf het op. .Ik begrijp je werkelijk niet'. Er was iets in zijn toon dat haar ertoe bracht te zeggen: ,Je zou het kunnen proberen. /Ze herhaalde: ,Je zou het kunnen proberen. Ik probeer het wat jou aangaat. Het is moei lijk maar ik doe mijn best. Maar jij Ze maakte een nerveus wan hopig gebaar met haar hand. ,Jij geeft eigenlijk alleen maar om je ei gen zaken'. De opmerking deed hem zo sterk aan Brenda denken dat hij een van de vaste antwoorden uit hun herhaal delijke ruzies gaf. Je moet toch ze ker wel merken dat ik het op het ogenblik heel zwaar heb. Moet je werkelijk je uiterste best doen om het nog zwaarder te maken zeg^je c niet dat ik kan ophoepe- zei ze op heftige toon. JDat zou je graag doen. hè Maar ie schaamt je ervoor. Het past niet m het beeld dat je van je zelf hebt'. Ze hoonde hem meedogenloos. ,Is het niet zo?' (Wordt vervolgd). Dat was nog maar net gebeurd, of de gang. Dat was Panda, die een eens!' riep hij. .Dat heb ik in de kei- er klonken schuifelende stappen in grote kist voor zich uitdroeg. ,Kijk der opgegraven!' H J15 E0J VAM DIE W0WI- WEET JE DAT GE MENSEN, DIE GELUK- J ZEKEK DU3 KIS ZUM MET WAT r^HD ZOU GEEN AN- ZE HEBBEN. pggg EXPLOITATIE- /aaatöchappu toe- STAAN OM-KOND TE KU- IliMA KEN £N DE PTJS 0? III Mil IK ZOU 'T EEG JAMMES VINDEN, A15 B00UE IEMAND ANDEKS NA/AZONDEK M'J ZOU HU NOOIT GEtVE- TEN HEBBEN, DAT HUOPEEN JKCOa GOUPMUNTJEZU. rr-"jE PAT ADAM VVEKKE- --- \JLUK GOUD IN ZUN LAND

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 17