lavona Caa^I Paul Meyer in musical vervangt Lex Goudsmit De man van La Mancha' KUNSTENAARS WILLEN NIET LANGER SLECHTS ACHTERAF MEEPRATEN PANDA EN HET GESTOLEN TESTAMENT I 15 WERELDWIJDE' TV-CONCERTEN VAN CONCERTGEBOUWORKEST radio HOOFDPIJN? WITTE KRUIS televisie Theo D'Or voor Trins Snijders, Lous D'Or voor Hons Tiemeyer Nieuw seizoen Haagse Comedie HAARVERZÖRGING hetikruisverhoor WOENSDAG 11 JUNI 1969 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT (van onze kunstredactie) pe Arnhemse acteur Paul Meyer raai de knecht Sanoho Pancha spe len in de musical .De man van La March»'. Hij neemt deze rol over Jan Lcx («oudsmit die in Londen Tevje gaat spelen in de musical Anatcvka'. De man "an La Mancha wordt nog tot het eind van deze week gebracht tn de huidige bezetting, daarna gaat het gezelschap niet vakantie. Op 23 juli hegint men weer te spelen in Rotterdam. Vanaf die datum zal Paul Meyer te zien zijn naast Guus Hormus, die Don Guichotte (Cervan tes) speelt ca Carry Tefsen, die Dulcinea (Aidonsa) voor haar eke- ning neemt. Paul Meyer verwacht ••eel van de rol: .Zondagavond werd iJc plotseling naar Nijmegen geroe pen om de rol te komen zien De musical vind ik heel goed en San oho ln een erg leuke rol, die me wel ligt'. Paul Meyer werkte al eerder in mu sicals voornamelijk voor de NCRV- televisie. Onder reg.e van Willy van Hemert was hij bijvoorbeeld te ïien in .Zout Is de zeewind'. Hij rilde verder in televisiestukken. laatste Lijd vooral in Duitsland. Op een hool'drol in een succesvolle musical als De man van La Mancha heeft Paul Meyer nooit gerekend: .Ik heb er ook nooit mijn best voor ge daan', voegt de Arnhemse acteur er aan toe. Wat toneel betreft, de laatste toijd speelde hij alleen nog maar gast rollen. Iin januari bijvoorbeeld in de /Rode magie' bij Globe. ,Ik wil me liet meer bij een gezelschap aan sluiten', zegt Paul Meyer. Aan me cultuurfabrieken wil :k niet mee doen. Het ls allemaal lopende band- werk. Van 's-tnorgens half elf tot 's-middags drie uur repeteren Dm half vijf de bus in om erg-1 gaan spelen en dan om één 's-nachts thuis komen. Dat zes da gen per week en het hele jaar door'. .Bovendien worden er zelden echt wil alleen nog maar free-lance wer ken. Dan kan ik de rollen kiezen die goed zijn of financieel aantrek kelijk'. Paul Meyer is het ook niet eens met het recente .geknoei' In de cul tuurspreiding: ,Ze willen weer iels anders verzinnen. Als de plan; n verwezenlijkt worden, komt het hier op neer «lat «le rijke boer in Gronin gen. die het meest belasting betaalt en dus ook bet meest voor subsidie geeft voortaan \erstoken blijft van eersteklas toneel. Ze willen namelijk liet doulileer-systeem afschaffen. Ze laten de provincie gewoon vallen'. .De enigen die nog serieus werken, zijn di- Arnhemmers Ben Groenier en Hans Croiset. Die leveren nog behoorlijk werk voor de provincie, maar verder is het ïiks. Daarom sukkel ik maar zo'n beetje heen en dat gaat best' Aan dat sukkelen is nu een eind gekomen. .Ja. ik heb nog mooi de tijd om mijn rol goed in te studeren Tot 23 juli en dan begint het met de première voor Rotterdam'. Deze week wordt in het Concertge bouw in Amsterdam een begin ge maakt met een co-productie van de NOS - televisie en de Duitse maat schappij Unitel. Het betreft hier op namen in kleur van twee door het Concertgebouworkest le spelen wer ken van Ludwig van Beethoven, na melijk de tweede symfonie en de eonore ouverture nr 3. Gastdirigent is Rafael Kubelik. Deze co-productie past in het kader van een reeks door Unitel geprodu ceerde en nog; te produceren con certen door befaamde orkesten, waar van de NTS sinds het-winterseizoen 1967-'68 reeds een aantal uitzond. Deze concerten omvatten werken van onder andere Ludwig van Beethoven, Mozart, Dvorak en Schuman, uitge voerd door de Berliner Philharmoni- ker en de Wiener Philharmoniker. Dirigenten waren Herbert von Kara- jan, Rafael Kubelik en Karl Böhm. De NOS-televisie heeft bevorderd, dat ook het Concertgebouworkest een plaats in deze belangwekkende reeks televisie-concerten kon inne men. Dezer dagen werden de contrac ten tussen NOS en Unitel enerzijds en NOS en de Nederlandse Orkest een stuk export van het Nederlandse muziekleven, waarvan de betekenis duidelijk wordt als men bedenkt, dat het Concertgebouworkest door dez«- wereldwijde verspreiding van het programma meer publiek trekt dan ooit in zijn tachtigjarig bestaan het geval is geweest. De NOS-televisie heeft het voorne men de deze week op te nemen uit voeringen en zoals in deze reeks gebruikelijk is ook de daaraan voorafgaande repetities uit te zen den in relatie tot het Ludwig van Beethoven-jaar (1970). De regie van deze co-productie be rust bij Ake Falk, de productie bij Fritz Buttenstedt en NOS-regisseur Fred Bosman •weging: Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.32 Toeristi sche tips. 8.45 Voor de huisvrouw, i 9.00-9.10 Gymnastiek voor de huis vrouw; 9.35 Waterstanden). NOS: 10.00 Wat heeft dat kind?, pedago gische lezing. 10.20 Stereo: Muziek uit de Barok. KRO: 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Medede lingen. 12.00 Van twaalf tot twee: a. (12.22 Wij Mededelingen t'ovland- en tuinbouw. 12.30 Nws. 11(1 Actualiteiten. 13.00 Raden naar 13.15 Ondernemend). XCRV: 14.00 Stereo: Senn-klassieke panmol'oonmuziek. 15.00 In 't zil ver: programma voor oudere luiste raars. 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: heidsvoTli hting. Vast en zeker, een programma van het ministerie van sociale zaken en volksgezondheid met korte informaties over de sociale ver zekeringen. Redactie: Claude Bello-' nl en Herman van der Hoeven. Avond: NCRV: 18,00 NORV-Vocaail ensem ble met orgel: se/mi-Massieke gewij de muziek. 18.30 Nieuws en weer- praalje. 18,41 Actualiteiten. NOS: 19.00 Openbaar Kunstbezit. 19.10 Gastcollege. Morele Herbewapening: 19.50 Peter Howard: leven en brie ven, lezing, NOS: 20.00 Stereo: Ra dio Filharmonisch Orkest en solist: klassieke, semi-klassieke en moder ne muziek. (In de pauze: 20.25-20.40 Herdenkingsjaar Erasmus). 21.15 Let the peoples sing: internationale koorwedstrijd voor amateurs. 21.50 Voordracht van gedichten. 22.10 Sto rm?: populair programma over elek tronica. NVSH: 22.20 Sextant, radio- wekblad van de NVSH. NOS: 22.30 Nws. 22.38 Parlementair overzicht 2245 Stereo: X. een sprong in het duister. 23.55-21.00 Nieuws. DONDERDAG Morgen: KRO: 7 00 Nieuws. 7 10 Het levende woord, 7.15 Stereo: Badtnerie: klas- f:»ke en semi-klassicke muziek (gr).- (7,30 Nieuws: 7.32 Nieuws; 7.32 Ac- Middag: 12.00 Stereo: Moderne muziek (gr.). 12.20 Stereo: lolanthe (2e akte), ope ra van Sullivan (gr.). 12.54 Voor het platteland. 13.00 Nieuws. 13.11 Actualiteiten. 13.20 Licht orgelspel 13.45 Gesproken portret. 14.00 Voor de kinderen. 15.00 Stereo: Viool en Eiano: semi-klassieke muziek. 15.20 tereo: Radiokoor: klassieke muziek. 15.45 Stereo: Kamerorkest: klassie ke muziek. 16.00 Nieuws. 16.02 So ciëteit Zestig minuten voor boven de zestig. 17.02 Oude Liedjes. 17.20" Voor de jeugd. 17-55 Mededelingen. Avond 18.00 Nieuws. 18.11 Actualiteiten, 18.20 Uitzending van de Boeren Par tij. 18.30 Stereo: Klink Klaar zon der nonsens. 19.30 Nieuws. 19.35 Stereo: Licht ensemble met zangso list. 20.00 Vragemvuur. 20.20 Franse chansons. 20.40 Buitenlands week overzicht. 20.oO Stereo: Stork Town Dizie Kids. 2120 Letter - grepen, boekbespreking. 21.50 Stereo: Metro- pole orkest. 22.30 Nieuws. 22.38 Ac tualiteiten. 22.55 Strijkkwartet gr. klassieke muziek. 23.20 Stereo: Mez zo-sopraan en piano: moderne liede- re 23.55-24.00 Nieuws. DONDERDAG Morgen AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte gr. muziek. S.00 Nieuws. 8.11 Radiojour naal. S.20 Stereo: Lichte grainmo- foonmuziek i8.30-8.33 De groente man.) 8.50 Morgenwijding. 9.00 Ste reo- Senn-klassieke grammofoonmu- ziek. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10 10 Arbeidsvitaminen: po- populair verzoekplatenpro gramma. (11.00-11.02 Nieuws.) 11.30 Voor de vrouw. (Om 11.55 Beursberichten.) Middag: (12.00 Nieuws). AVRO: 13.00 Nws. 13.03 Radiojournaal. 13.06 Zet 'm op: vrolijk platenprogramma. 14.00 Nws. 15.00 Nws. 15.03 Arbeidsvitaminen: populair verzo e kplatenprogramm a 16.00 Nieuws. 16.03 Gimmick: licht platenprogramima. 17.00 Nws. 17.02 Radiojournaal. 17.05-18.00 Toppoppo- logy: pop- en countrymuziek. DONDERDAG Morgen NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Terug van weggeweest: muziek van vroeger, voor luisteraars van nu. 9.30 ZZzzzzoef....!: instrumentaal pro gramma. 10.00 Nieuws. 10.03 Muziek bij de koffie. (11.00 Nieuws.) ADVERTENTIE Weg pijn... fijn! 'xV Want V helpt (en spaart bovèndieo de maag) Poeders, tabletten, cachets. NEDERLAND-1 KANAAL 7/29 17.00 uur: (NCRV) KIJKKAST 18.50 uur: (NOS/KLEUR) PLUIMPJE 39.00 uur: JOURNAAL 19.05 uur: SCALA Nieuws, Van gewest tot gewest en Parlementaria. 2000 uur: JOURNAAL 20.20 uur: IBP) POLITIEKE TRIBUNE 20.30 uur: (SOCUTERA) JOODS NATIONAAL FONDS 20.35 uur: HOLLAND FESTIVAL MAGAZINE 2100 uur: LES QUATRE CENTS COUPS Speelfilm van Fmmjols Truffauit over een 12-jarige jongen die bepaald met probleemloos in het leven staat. 22,35 uur: JOURNAAL 22.40 uur: 0NDERWWS-TV IN NEDERLAND (NCRV) BUREAU BRISTOL 21.10 uur: (KLEUR) WIE IS MAX FRISCH?? Grote kunstenaars van deze tijd. 21.40 uur: HIER EN NU/ACTUALITEITEN 22.05 uur: DAGSLUITING 22.10 uur: (NOS) JOURNAAL BELGIË-NED. KANAAL. 2/10 18.55 uur: Z AN DMANNETJ E 19.00 uur: KLEIN KLEUTERTJE 19.20 uur: TIP-TOP/JEUGD 20.00 uur: JOURNAAL 20.25 uur: KNOKKK-STERREN 2.1.10 uur: VEROVER DE AARDE 22.00 uur: VERTEL MIJ IETS NIEUWS OVER DE REGEN WORMEN Tv-spel van Yvonne Keuls, eerder uitgezonden door de NCRV. 22.45 uur: JOURNAAL NEDERLAND-2 KANAAL 32 j FRANSTALIGE PROGRAMMA'S 18.50 uur: (VOS/KLEUR) PLUIMPJE 3900 uur: JOURNAAL 39.05 uur: (NCRV) ANTONIO He beroemde Spaanse danser in klassieke i dansen. 20.00 uur: (NOS) JOURNAAL 20-20 uur; i populair* BELGIB-FRAN S 17.25 Journaal. 17.30 Feu vert- 18.55 Rayons X. 19.25 Klaas Vaak. 19.30 Café du Square. 20.00 Journaal. 20.30 Quatre jeunes du voyage. 22.15 De pianist André Du- mortier. 22.40 Journaal. FRAXKRIJK-KIJSSKL 12.30 Midi-magazine. 13.00 Journaal. 18.15 Journaal. 1S.16 Nous prëparons jeudi. 18.25 Total 3000. 18.40 Les quatre saisons. 19.10 Voor de jeugd. 19.15 Regionaal journaal. 19.40 Les oiseaux rares. 20.00 Journaal. 20.30 La Piste aux étoiles. 21.30 Croquis du Périgord. 22.45 T-urnaal. (ADVERTENTIE) Vun onze kunstredactie) De actiegroep Bergen, een groep van tegen hét sociale en culturele beleid protesterende kunstenaars uil Alkmaar, Bergen en wijste omgeving heeft ulle Nederlandse kunstenaars in een open brief opgeroepen de ten toonstelling met prijsvraag, ter ge legenheid v.iii Int vijftigjarig I»?- stuan van de KLM. uitgeschreven door de llcinekens brouwerijen N\ te boycotten. Z.j die protesteren en van mening zijn op te treden namens alle kun stenaars boven het Noordzeekanaal noemen deze prijsvraag ,een schan delijke uitbuiting van de kunste naars'. ,Van ons wordt verwacht, dat wij komen opdraven om die stunt waar te maken. Slechts drie kun stenaars komen voor een beloning in aanmerking', (een prijs van 1500 Hemekens houdt zich het recht voor de ingestuurde en tentoonge stelde werken gratis te reproduce ren in publikaties over deze exposi tie). Bovendien verzoekt de actiegroep de jury (W. Sandberg, Gar Latasler en Ad Dekkers) zich terug te trek ken uit ,deze vernederende hoererij'. Deze actiegroep is in het Noordhol lands kunstcentrum aan het Ber- gense plein uit de discussies over et cultuurbeleid, het medebeslis singsrecht voor kunstenaars ont staan. Uit deze discussie-avond ontstond een actiegroep die uitbreiding zou moeten gaan geven aan de stellin gen van de bbk. deze stellingen op de regio zou gaan toetsen en die regiojiale acties zou moeten voorbe reiden. .Ieder werkend mens, zo begint het stenaar is in zijn creat.eve arbeid een werkend mens. Omdat de kun stenaar een economisch niet te be cijferen arbeid verricht, was hij al tijd vooral financieel zeer kwetsbaar. Dit heeft hem, vervolgt de actie groep, gebracht in een afhankelijk heidspositie. die in strijd is met de fundamentele rechten van de wer kende mens Daarom ls de kunste naar ln een beslaansnood geraakt'. De actiegroep kwam tot de analyse dat de gemeenschap de verplichting heeft voorwaarden te scheppen voor de kunstenaar, zodat deze kan be staan als een onafhankelijk mens. Naast deze constatering stelt de ac tiegroep hoe de situatie ln werke lijkheid is: de kunstenaar kan ge makkelijk in de verdrukking komen, maar hij is uit de aard van zijn wezen opstandig en de mensonwaar dige manier van zijn bestaan moet tot conflictsituaties leiden. En daar voor is de gemeenschap aansprake- Na deze uitgangspunten geeft de actiegroep in haar beginselprogram oplossingen aan. De kunstenaar moet het beslissingsrecht hebben (.niet uit wens naar macht maar uit pure noodzaak') er moeten nieu we kunstraden komen, kunstraden die moeten gaan zorgen voor een billijke verdeling van de door de gemeenschap onvoorwaardelijk be schikbaar gestelde fondsen, de le den van die kunstraden moeten door de kunstenaars in verenig.ng zelf worden benoemd, die benoeming moet worden gesanctioneerd door de regering'. Ook de contra-prestatieregeling wordt gekritiseerd. De uitvoering daarvan gebeurt op een manier d:é' .steeds ondemocratisch, ondoorzich tig en vernederend ls geweest'. Ten slotte eist de actiegroep dat de om-i schreven vorm van cultuurbeleid wet telijk moet worden omschreven OLto Boetes, eerste kamerlid voor de PSP, was bij de vergadering van de actiegroep aanwezig. Deze uit gangspunten. zo beloofde hij. zullen door hem ter sprake worden ge bracht b:J de behandeling van de erm-begroting. Overigens wordt het manifest van de actiegroep Bergen aan alle leden van de eerste en twee de kamer gezonden. In het Nederland/» Congresgebouw in Den Haag, waar de Nederlandse ve reniging van schouwburg- en con- certzaaldireeties haar jaarlijkse tweedaagse congres houdt, zijn 'le prijzen voor de beste speel prestaties uitgereikt. Trins Snijders kreeg de Theo d'Or voor haar rol in Schnltzlers ,Het wijde land' bij de Haagse Comedle en Hans Tiemeijer de Louis d'Or voor zijn rol van Faklaff in .Hendrik de Vierde' bij Theater. De beste bijroleln werden gespeeld door Kitty Janssen, die'een Colombina omhving voor haar aan deel in .Little Murders' bij Globe, de Arlecchino ging naar Sacco van der Made voor zijn rol in Miller's .De prijs' bij het Nieuw Rotterdams To neel. uit in de koninklijke schouwburg.1 waarvan er zes van eigentijdse au teurs zijn. Het ontmoetingscentrum voor theaterkunsten, dat in de \oor- malige Oosterkerk wordt ingerlrJit, wordt feestelijk ingewijd met de pre- mïëere van een Ne«lerlands stuk. Voor dit centrum staan een stuk of vier werken op het programma. Het seizoen opent op 29 augustus met .Vier maal anders' van Barillet en Gredy in de Nederlandse verta ling van Paul Rodenko en onder re gie van Ko van D:jk. Op 6 septem ber volgt de eerste Nederlandse op voering van ,The boys ln the band' van Mart Crowley in de vertaling van Dola de Jong. Wim van Rooij debuteert met dit stuk ais zelfstan dig regisseur. Een week later wordt ,'De vrouwen van Sjanghai' in pre miere gebracht, een werk van de China kenner Tore Zetterholm. Bij de vier overige produkties bevinden zich een programma van twee vro lijke Britse eenakters: Teh audition van Sean vincent en .The real in spector hound' van Tom Stoppard. .Play Strindberg" is de tttel van een stuk van Friedrich Deurfematt. da: ook wordt uitgebracht. JDe bakker, bakkersvrouw en het bakkersjong van Jean Anoudh. dat al voor het lopende seizoen was gepland maar moest worden uitgesteld, zal het komende seizoen op de planken wor den uitgebracht. De niet eigentijdse auteur uit het repetoïre is Thomas Otway. In Nederlands van Bert Voeten zal zijn ,De soldaten van For tuin' door de Haagse Comedie worden uitgebracht. De inwijding van het ontmoetingscentrum voor theater kunsten gebeurt met de opvoering van .De clown En het souterain'. dat Henk Sparreboom schreef in sa menwerking met regiseur Guido de Moor. in opdracht van het minis terie van cultuur, recreatie en maat schappelijk werk. In het centrum komt een flexibel theatertje, waarin ook wordt gespeeld .The narrow raod into the deep North' van Ed ward Bond. Voorts wordt nog ge kozen uit ,1a baye' van Philippe Adrian. ,D.e Pfarrhaus Komödie' van Heinrich Lautensack. .Muzeeka' van John Gun-". .Mow ir Fuge' van Liliane Allan en ,The inhabitants' vair Pater Wymark. De Mimi-u werking tussen Henk Spar- reboom en Guido «lo .Moor ziet de Haagse Comedie als een begin van een permanente vorm van samen- werking met Nederlandse to neelschrijvers. André K nvt en werkt in opdracht van het ministerie aan een toneelstuk ln samenwerking met de acteurs Kees Kooien en Keinier Heideman. Acteur Wim \an Kooij zoekt met divers'- schrijvers naar nog ni' t bestaande vormen voor een speciaa I kennismak in gsprogranima voor jongeren. I>c Haagse comedie cn de toneelgroep Centrum zullen in onderling overleg de werken van Mart Crowley en Edward Bond uitbrengen. Daarmee moest voor het eerst in ons land in de praktijk de exclusiviteit van opvoeringsrechten doorbroken worden. Panda was zich .al een hele tijd aan het vervelen. In de avonden zocht hij in de kranten vergeefs naar een leuk baantje en keek naar de tele visie, en overdag las hij een boekje of wandelde. Nee er was niet veel te doen voor hem. Maar op een avond veranderde dat. .Er is ongedierte in de kelder, me neer Panda.' meldde Jollipop. .Knaag dieren. zo te horen. Wij worden daar misschien niet wakker van, maar ik hoor het wroeten en woe len vanuit main bed, midden ln de nacht.' .Tjonge...' zei Panda onder de indruk. .Denk je dat ze gevaar kunnen?' .Zeer zeker!' sprak de bediende ern stig. .Het is algemeen bekend dat deze beesten de fundamenten van gebouwen kunnen ondermijnen. Er zijn zelfs gevallen, waarbij kompiete instortingen plaats vonden. Hel is daarom van het grootste belang. Verder kwam hij der hem begon te kraken en spiinte- en hij zakte door het hout- CAROL .DAY u moet kówpb), patapav m uw A— KENNETH AMBITIES DEELT. HU MOWKMB, OMMTHÜ INNS MJ WERST- VCISTEECTMIET- H'JIS j DATLUKT VE£ WJAEM MAAEZAJ/ MB COC 0PWTT1N6 WN &BWC VRSCHHTVAHfE OWE, PAT ISAllcS FEUILLETON DOOR JOHN ROWAN WILSON Hij zag aan d eoverkant van de straat een door handelsreizigers ge frequenteerd hotel en hij herinnerde zich vaag daar als student wel eens iets gedronken te hebben. In een opwelling ging hij er binnen en nam hij een kamer. Hij herinnerde zich het hotel als een losbandige plaats met pluchen stoelen en mol lige serveersters en vergulde spie gels waar bookmakers dubbele whisky's bostelden e-n onwaarschijn lijke verhalen vertelden over lang vergeten wedrennen. Sindsdien had er blijkbaar een zekere modernise ring plaatsgevonden. De bar was bilair van Scandinavisch ontwerp dat in deze omgeving weinig paste. Het nieuwe pleisterwerk begon echter al t schilferen en het lichte fineer van het houtwerk toonde al barsten. Op de een of andere manier maakten de vernieuwde ruimten een vervalle ner indruk dan de oude eetzaal waar het oorspronkelijke pluche en de mahoniehouten betimmering nog be waard waren gebleven. Het was te laat om te dineren en in elk geval had hij geen honger. Hij ging naar bed en probeerde te slapen. Hij vroeg rich af hoe lang geleden hij voor het laatst in Graftoradale was geweest. Het was vijf jaar geleden (of was het zes, zeven jaaro) toen men hem had uitgenodigd in de gro te aula van de universiteit te spre ken tijdens een samenkomst ter her denking van Benson-Grey. Benson- Grey die eens zo onkwetsbaar had geleken en wie plotseling op mid delbare leeftijd, alles was gaan te- genlopen. Hij was net met gekozen tot voorzitter van het Genootsc-.ap van Chirurgen, rijn vrouw was plot- met zijn dochter en een of andere jongeman. Ten slotte was hij op vijfenvijftig- jarige leeftijd overleden als gevolg van trombose in de kransslagader, neergeveld in het midden van een De volgenae morgen bracht het ka mermeisje hem met zijn thee een ochtendblad. Hij sloeg het open en wierp een snelle blik op een over twee pagina's verdeeld artikel over Trimble en rijn neef, met een fotot Trimble en rijn neef. met een fotot van de oude schurk voor het ge rechtsgebouw. boven rijn advocaat uitstekend, met geloken ogen en sa mengeperste kppea, een horlogeket ting over zijn vest, een verlie derlijkte grootheid, een vervallen moderne Tiberius. Zelfs in rijn ne derlaag had hij iets groots. Hij be zat de grandeur die voortkomt u:t de jaren ten volle uitgeoefende en genoten macht. Gilling gooide de krant in de prul lenmand. Ze betekende nu niets voor hem. Hij was er plotseling van over tuigd dat hij Trimble of Maxfieid of de minister of wie van hen ook nooit meer zou zien. Het feest was voorbij, de champagne was op, hst was tijd om te vertrekken. Het beeld van zichzelf als een groot man, geduren de dertig jaar met zoveel zorg op gebouwd. had zijn geloofwaardig heid erloren. Voor hem was het nooit geheel en al overtuigend ge weest. Zelfs in de ogenblikken van zijn grootste triomfen had hij vaak het gevoel gehad een bedrieger te zijn. Wanneer hij als jongeman door een examen was gekomen, had hij altijd het gevoel gehad dat het mis schien maar een bof was geweest, 'n gelukje dat zich niet zou herha len; als hij in rijn latere leven an deren examineerde, had hij zich nooit op zijn gemak gevoeld omdat hij er altijd aan twijfelde of hij het door hem afgenomen examen zelf wel met succes zou kunnen afleg gen. Als hij eerbewijzen en onder scheidingen ontving, voélde hij zich ongelukkig bij degedachte dat ze onverdiend waren. Hij had het af schuwelijke idee dat uit de aanwezi gen iemand naar voren zou komen en een eind aan de plechtigheid zou maken door te beweren dat er een fout was gemaakt, dat dit geen groot man was doch aechts Tom Gilling, een hard werkende beurs student d;e zich door n.els onder scheidde dan door een redelijke in telligentie en een zekere koppige volharding. Het was niet zo zeer bescheidenheid die hem bij dergelij ke gelegenheden in paniek bracht. Het was meer de vrees dat mén zou ontdekken wat hij in werkelijk heid was. Wonderlijk genoeg voelde hij geen verbittering ten opzichte van MaxUeld. Als je een bedrieger was, kon je niet verwachten dat an deren hun carrière in gevaar zou den brengen om jou van de onder gang te redden. H:j stelde zich voor hoe ze allen met afkeer en hoon over hem spraken en zich afvroegen hoe ze zich op de gemakkelijk.- :e manier van hem zou den kunnen bevrijden. En ook Char lotte moest in haar hart hetzelfde voelen, hoe loyaal ze altijd geweest mocht zijn. Ten slotte had ze hem niet getrouwd toen hij nog een jon geman was, haar lot verbindend aan zijn voorspoed en tegenslag. Ze had hem getrouwd toen hij een geëerd en succesvol man van middelbare leeftijd was, een openbare persoon- hjkheid. Hij was tegenover haar ver plicht geweést die positie te behou den. Na het ontbijt trok hij zijn overjas aan en liep hij het hotei uiL Het was een sombere, winderige dag. H:j liep de taxistandplaats bij het hotel voorbij en wachtte in de rij op de bus. Het kaartje waarvoor hij eens dr.e stuivers had betaald (of anderiialve stuiver als hij de conduc teur ervan kon overtuigen dat liij nog pen veertien was) kostte nu een shilling. De naar de wijk met ge meentewoningen leidende straten wa» (Wondt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 15