lavona
Caa^I
Paul Meyer
in musical
vervangt Lex Goudsmit
De man van La Mancha'
KUNSTENAARS WILLEN
NIET LANGER SLECHTS
ACHTERAF MEEPRATEN
PANDA EN HET GESTOLEN TESTAMENT
I
15
WERELDWIJDE' TV-CONCERTEN
VAN CONCERTGEBOUWORKEST
radio
HOOFDPIJN?
WITTE KRUIS
televisie
Theo D'Or voor
Trins Snijders,
Lous D'Or voor
Hons Tiemeyer
Nieuw seizoen
Haagse Comedie
HAARVERZÖRGING
hetikruisverhoor
WOENSDAG 11 JUNI 1969
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
(van onze kunstredactie)
pe Arnhemse acteur Paul Meyer
raai de knecht Sanoho Pancha spe
len in de musical .De man van La
March»'. Hij neemt deze rol over
Jan Lcx («oudsmit die in Londen
Tevje gaat spelen in de musical
Anatcvka'.
De man "an La Mancha wordt nog
tot het eind van deze week gebracht
tn de huidige bezetting, daarna gaat
het gezelschap niet vakantie. Op 23
juli hegint men weer te spelen in
Rotterdam. Vanaf die datum zal
Paul Meyer te zien zijn naast Guus
Hormus, die Don Guichotte (Cervan
tes) speelt ca Carry Tefsen, die
Dulcinea (Aidonsa) voor haar eke-
ning neemt. Paul Meyer verwacht
••eel van de rol: .Zondagavond werd
iJc plotseling naar Nijmegen geroe
pen om de rol te komen zien De
musical vind ik heel goed en San
oho ln een erg leuke rol, die me
wel ligt'.
Paul Meyer werkte al eerder in mu
sicals voornamelijk voor de NCRV-
televisie. Onder reg.e van Willy
van Hemert was hij bijvoorbeeld te
ïien in .Zout Is de zeewind'. Hij
rilde verder in televisiestukken.
laatste Lijd vooral in Duitsland.
Op een hool'drol in een succesvolle
musical als De man van La Mancha
heeft Paul Meyer nooit gerekend: .Ik
heb er ook nooit mijn best voor ge
daan', voegt de Arnhemse acteur er
aan toe.
Wat toneel betreft, de laatste toijd
speelde hij alleen nog maar gast
rollen. Iin januari bijvoorbeeld in de
/Rode magie' bij Globe. ,Ik wil me
liet meer bij een gezelschap aan
sluiten', zegt Paul Meyer. Aan me
cultuurfabrieken wil :k niet mee
doen. Het ls allemaal lopende band-
werk. Van 's-tnorgens half elf tot
's-middags drie uur repeteren Dm
half vijf de bus in om erg-1
gaan spelen en dan om één
's-nachts thuis komen. Dat zes da
gen per week en het hele jaar door'.
.Bovendien worden er zelden echt
wil alleen nog maar free-lance wer
ken. Dan kan ik de rollen kiezen
die goed zijn of financieel aantrek
kelijk'.
Paul Meyer is het ook niet eens
met het recente .geknoei' In de cul
tuurspreiding: ,Ze willen weer iels
anders verzinnen. Als de plan; n
verwezenlijkt worden, komt het hier
op neer «lat «le rijke boer in Gronin
gen. die het meest belasting betaalt
en dus ook bet meest voor subsidie
geeft voortaan \erstoken blijft van
eersteklas toneel. Ze willen namelijk
liet doulileer-systeem afschaffen. Ze
laten de provincie gewoon vallen'.
.De enigen die nog serieus werken,
zijn di- Arnhemmers Ben Groenier
en Hans Croiset. Die leveren nog
behoorlijk werk voor de provincie,
maar verder is het ïiks. Daarom
sukkel ik maar zo'n beetje heen en
dat gaat best'
Aan dat sukkelen is nu een eind
gekomen. .Ja. ik heb nog mooi de
tijd om mijn rol goed in te studeren
Tot 23 juli en dan begint het met
de première voor Rotterdam'.
Deze week wordt in het Concertge
bouw in Amsterdam een begin ge
maakt met een co-productie van de
NOS - televisie en de Duitse maat
schappij Unitel. Het betreft hier op
namen in kleur van twee door het
Concertgebouworkest le spelen wer
ken van Ludwig van Beethoven, na
melijk de tweede symfonie en de
eonore ouverture nr 3. Gastdirigent
is Rafael Kubelik.
Deze co-productie past in het kader
van een reeks door Unitel geprodu
ceerde en nog; te produceren con
certen door befaamde orkesten, waar
van de NTS sinds het-winterseizoen
1967-'68 reeds een aantal uitzond.
Deze concerten omvatten werken van
onder andere Ludwig van Beethoven,
Mozart, Dvorak en Schuman, uitge
voerd door de Berliner Philharmoni-
ker en de Wiener Philharmoniker.
Dirigenten waren Herbert von Kara-
jan, Rafael Kubelik en Karl Böhm.
De NOS-televisie heeft bevorderd,
dat ook het Concertgebouworkest
een plaats in deze belangwekkende
reeks televisie-concerten kon inne
men. Dezer dagen werden de contrac
ten tussen NOS en Unitel enerzijds
en NOS en de Nederlandse Orkest
een stuk export van het Nederlandse
muziekleven, waarvan de betekenis
duidelijk wordt als men bedenkt, dat
het Concertgebouworkest door dez«-
wereldwijde verspreiding van het
programma meer publiek trekt dan
ooit in zijn tachtigjarig bestaan het
geval is geweest.
De NOS-televisie heeft het voorne
men de deze week op te nemen uit
voeringen en zoals in deze reeks
gebruikelijk is ook de daaraan
voorafgaande repetities uit te zen
den in relatie tot het Ludwig van
Beethoven-jaar (1970).
De regie van deze co-productie be
rust bij Ake Falk, de productie bij
Fritz Buttenstedt en NOS-regisseur
Fred Bosman
•weging:
Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.32 Toeristi
sche tips. 8.45 Voor de huisvrouw,
i 9.00-9.10 Gymnastiek voor de huis
vrouw; 9.35 Waterstanden). NOS:
10.00 Wat heeft dat kind?, pedago
gische lezing. 10.20 Stereo: Muziek
uit de Barok. KRO: 11.00 Nieuws.
11.02 Voor de zieken. 11.55 Medede
lingen.
12.00 Van twaalf tot twee:
a. (12.22 Wij
Mededelingen
t'ovland- en tuinbouw. 12.30 Nws.
11(1 Actualiteiten. 13.00 Raden
naar 13.15 Ondernemend).
XCRV: 14.00 Stereo: Senn-klassieke
panmol'oonmuziek. 15.00 In 't zil
ver: programma voor oudere luiste
raars. 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo:
heidsvoTli hting. Vast en zeker, een
programma van het ministerie van
sociale zaken en volksgezondheid met
korte informaties over de sociale ver
zekeringen. Redactie: Claude Bello-'
nl en Herman van der Hoeven.
Avond:
NCRV: 18,00 NORV-Vocaail ensem
ble met orgel: se/mi-Massieke gewij
de muziek. 18.30 Nieuws en weer-
praalje. 18,41 Actualiteiten. NOS:
19.00 Openbaar Kunstbezit. 19.10
Gastcollege. Morele Herbewapening:
19.50 Peter Howard: leven en brie
ven, lezing, NOS: 20.00 Stereo: Ra
dio Filharmonisch Orkest en solist:
klassieke, semi-klassieke en moder
ne muziek. (In de pauze: 20.25-20.40
Herdenkingsjaar Erasmus). 21.15 Let
the peoples sing: internationale
koorwedstrijd voor amateurs. 21.50
Voordracht van gedichten. 22.10 Sto
rm?: populair programma over elek
tronica. NVSH: 22.20 Sextant, radio-
wekblad van de NVSH. NOS: 22.30
Nws. 22.38 Parlementair overzicht
2245 Stereo: X. een sprong in het
duister. 23.55-21.00 Nieuws.
DONDERDAG
Morgen:
KRO: 7 00 Nieuws. 7 10 Het levende
woord, 7.15 Stereo: Badtnerie: klas-
f:»ke en semi-klassicke muziek (gr).-
(7,30 Nieuws: 7.32 Nieuws; 7.32 Ac-
Middag:
12.00 Stereo: Moderne muziek (gr.).
12.20 Stereo: lolanthe (2e akte), ope
ra van Sullivan (gr.). 12.54 Voor
het platteland. 13.00 Nieuws. 13.11
Actualiteiten. 13.20 Licht orgelspel
13.45 Gesproken portret. 14.00 Voor
de kinderen. 15.00 Stereo: Viool en
Eiano: semi-klassieke muziek. 15.20
tereo: Radiokoor: klassieke muziek.
15.45 Stereo: Kamerorkest: klassie
ke muziek. 16.00 Nieuws. 16.02 So
ciëteit Zestig minuten voor boven
de zestig. 17.02 Oude Liedjes. 17.20"
Voor de jeugd. 17-55 Mededelingen.
Avond
18.00 Nieuws. 18.11 Actualiteiten,
18.20 Uitzending van de Boeren Par
tij. 18.30 Stereo: Klink Klaar zon
der nonsens. 19.30 Nieuws. 19.35
Stereo: Licht ensemble met zangso
list. 20.00 Vragemvuur. 20.20 Franse
chansons. 20.40 Buitenlands week
overzicht. 20.oO Stereo: Stork Town
Dizie Kids. 2120 Letter - grepen,
boekbespreking. 21.50 Stereo: Metro-
pole orkest. 22.30 Nieuws. 22.38 Ac
tualiteiten. 22.55 Strijkkwartet gr.
klassieke muziek. 23.20 Stereo: Mez
zo-sopraan en piano: moderne liede-
re 23.55-24.00 Nieuws.
DONDERDAG
Morgen
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte gr.
muziek. S.00 Nieuws. 8.11 Radiojour
naal. S.20 Stereo: Lichte grainmo-
foonmuziek i8.30-8.33 De groente
man.) 8.50 Morgenwijding. 9.00 Ste
reo- Senn-klassieke grammofoonmu-
ziek. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de
kleuters. 10 10 Arbeidsvitaminen: po-
populair verzoekplatenpro gramma.
(11.00-11.02 Nieuws.) 11.30 Voor de
vrouw. (Om 11.55 Beursberichten.)
Middag:
(12.00 Nieuws). AVRO: 13.00 Nws.
13.03 Radiojournaal. 13.06 Zet 'm op:
vrolijk platenprogramma. 14.00 Nws.
15.00 Nws. 15.03 Arbeidsvitaminen:
populair verzo e kplatenprogramm a
16.00 Nieuws. 16.03 Gimmick: licht
platenprogramima. 17.00 Nws. 17.02
Radiojournaal. 17.05-18.00 Toppoppo-
logy: pop- en countrymuziek.
DONDERDAG
Morgen
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Terug van
weggeweest: muziek van vroeger,
voor luisteraars van nu. 9.30
ZZzzzzoef....!: instrumentaal pro
gramma. 10.00 Nieuws. 10.03 Muziek
bij de koffie. (11.00 Nieuws.)
ADVERTENTIE
Weg pijn...
fijn! 'xV
Want V
helpt
(en spaart bovèndieo de maag)
Poeders, tabletten, cachets.
NEDERLAND-1
KANAAL 7/29
17.00 uur:
(NCRV) KIJKKAST
18.50 uur:
(NOS/KLEUR) PLUIMPJE
39.00 uur:
JOURNAAL
19.05 uur:
SCALA
Nieuws, Van gewest tot gewest en Parlementaria.
2000 uur:
JOURNAAL
20.20 uur:
IBP) POLITIEKE TRIBUNE
20.30 uur:
(SOCUTERA) JOODS NATIONAAL FONDS
20.35 uur:
HOLLAND FESTIVAL MAGAZINE
2100 uur:
LES QUATRE CENTS COUPS
Speelfilm van Fmmjols Truffauit over een 12-jarige
jongen die bepaald met probleemloos in het leven staat.
22,35 uur:
JOURNAAL
22.40 uur:
0NDERWWS-TV IN NEDERLAND
(NCRV) BUREAU BRISTOL
21.10 uur:
(KLEUR) WIE IS MAX FRISCH??
Grote kunstenaars van deze tijd.
21.40 uur:
HIER EN NU/ACTUALITEITEN
22.05 uur:
DAGSLUITING
22.10 uur:
(NOS) JOURNAAL
BELGIË-NED.
KANAAL. 2/10
18.55 uur:
Z AN DMANNETJ E
19.00 uur:
KLEIN KLEUTERTJE
19.20 uur:
TIP-TOP/JEUGD
20.00 uur:
JOURNAAL
20.25 uur:
KNOKKK-STERREN
2.1.10 uur:
VEROVER DE AARDE
22.00 uur:
VERTEL MIJ IETS NIEUWS OVER DE REGEN
WORMEN
Tv-spel van Yvonne Keuls, eerder uitgezonden door de
NCRV.
22.45 uur:
JOURNAAL
NEDERLAND-2
KANAAL 32 j
FRANSTALIGE PROGRAMMA'S
18.50 uur:
(VOS/KLEUR) PLUIMPJE
3900 uur:
JOURNAAL
39.05 uur:
(NCRV) ANTONIO
He beroemde Spaanse danser in klassieke i
dansen.
20.00 uur:
(NOS) JOURNAAL
20-20 uur;
i populair*
BELGIB-FRAN S
17.25 Journaal. 17.30 Feu vert- 18.55 Rayons X. 19.25
Klaas Vaak. 19.30 Café du Square. 20.00 Journaal. 20.30
Quatre jeunes du voyage. 22.15 De pianist André Du-
mortier. 22.40 Journaal.
FRAXKRIJK-KIJSSKL
12.30 Midi-magazine. 13.00 Journaal. 18.15 Journaal.
1S.16 Nous prëparons jeudi. 18.25 Total 3000. 18.40
Les quatre saisons. 19.10 Voor de jeugd. 19.15 Regionaal
journaal. 19.40 Les oiseaux rares. 20.00 Journaal. 20.30
La Piste aux étoiles. 21.30 Croquis du Périgord. 22.45
T-urnaal.
(ADVERTENTIE)
Vun onze kunstredactie)
De actiegroep Bergen, een groep
van tegen hét sociale en culturele
beleid protesterende kunstenaars uil
Alkmaar, Bergen en wijste omgeving
heeft ulle Nederlandse kunstenaars
in een open brief opgeroepen de ten
toonstelling met prijsvraag, ter ge
legenheid v.iii Int vijftigjarig I»?-
stuan van de KLM. uitgeschreven
door de llcinekens brouwerijen N\
te boycotten.
Z.j die protesteren en van mening
zijn op te treden namens alle kun
stenaars boven het Noordzeekanaal
noemen deze prijsvraag ,een schan
delijke uitbuiting van de kunste
naars'. ,Van ons wordt verwacht, dat
wij komen opdraven om die stunt
waar te maken. Slechts drie kun
stenaars komen voor een beloning
in aanmerking', (een prijs van 1500
Hemekens houdt zich het recht
voor de ingestuurde en tentoonge
stelde werken gratis te reproduce
ren in publikaties over deze exposi
tie).
Bovendien verzoekt de actiegroep de
jury (W. Sandberg, Gar Latasler
en Ad Dekkers) zich terug te trek
ken uit ,deze vernederende hoererij'.
Deze actiegroep is in het Noordhol
lands kunstcentrum aan het Ber-
gense plein uit de discussies over
et cultuurbeleid, het medebeslis
singsrecht voor kunstenaars ont
staan.
Uit deze discussie-avond ontstond
een actiegroep die uitbreiding zou
moeten gaan geven aan de stellin
gen van de bbk. deze stellingen op
de regio zou gaan toetsen en die
regiojiale acties zou moeten voorbe
reiden.
.Ieder werkend mens, zo begint het
stenaar is in zijn creat.eve arbeid
een werkend mens. Omdat de kun
stenaar een economisch niet te be
cijferen arbeid verricht, was hij al
tijd vooral financieel zeer kwetsbaar.
Dit heeft hem, vervolgt de actie
groep, gebracht in een afhankelijk
heidspositie. die in strijd is met de
fundamentele rechten van de wer
kende mens Daarom ls de kunste
naar ln een beslaansnood geraakt'.
De actiegroep kwam tot de analyse
dat de gemeenschap de verplichting
heeft voorwaarden te scheppen voor
de kunstenaar, zodat deze kan be
staan als een onafhankelijk mens.
Naast deze constatering stelt de ac
tiegroep hoe de situatie ln werke
lijkheid is: de kunstenaar kan ge
makkelijk in de verdrukking komen,
maar hij is uit de aard van zijn
wezen opstandig en de mensonwaar
dige manier van zijn bestaan moet
tot conflictsituaties leiden. En daar
voor is de gemeenschap aansprake-
Na deze uitgangspunten geeft de
actiegroep in haar beginselprogram
oplossingen aan. De kunstenaar
moet het beslissingsrecht hebben
(.niet uit wens naar macht maar
uit pure noodzaak') er moeten nieu
we kunstraden komen, kunstraden
die moeten gaan zorgen voor een
billijke verdeling van de door de
gemeenschap onvoorwaardelijk be
schikbaar gestelde fondsen, de le
den van die kunstraden moeten door
de kunstenaars in verenig.ng zelf
worden benoemd, die benoeming
moet worden gesanctioneerd door de
regering'.
Ook de contra-prestatieregeling
wordt gekritiseerd. De uitvoering
daarvan gebeurt op een manier d:é'
.steeds ondemocratisch, ondoorzich
tig en vernederend ls geweest'. Ten
slotte eist de actiegroep dat de om-i
schreven vorm van cultuurbeleid wet
telijk moet worden omschreven
OLto Boetes, eerste kamerlid voor
de PSP, was bij de vergadering van
de actiegroep aanwezig. Deze uit
gangspunten. zo beloofde hij. zullen
door hem ter sprake worden ge
bracht b:J de behandeling van de
erm-begroting. Overigens wordt het
manifest van de actiegroep Bergen
aan alle leden van de eerste en twee
de kamer gezonden.
In het Nederland/» Congresgebouw in
Den Haag, waar de Nederlandse ve
reniging van schouwburg- en con-
certzaaldireeties haar jaarlijkse
tweedaagse congres houdt, zijn 'le
prijzen voor de beste speel prestaties
uitgereikt.
Trins Snijders kreeg de Theo d'Or
voor haar rol in Schnltzlers ,Het
wijde land' bij de Haagse Comedle en
Hans Tiemeijer de Louis d'Or voor
zijn rol van Faklaff in .Hendrik de
Vierde' bij Theater.
De beste bijroleln werden
gespeeld door Kitty Janssen, die'een
Colombina omhving voor haar aan
deel in .Little Murders' bij Globe, de
Arlecchino ging naar Sacco van der
Made voor zijn rol in Miller's .De
prijs' bij het Nieuw Rotterdams To
neel.
uit in de koninklijke schouwburg.1
waarvan er zes van eigentijdse au
teurs zijn. Het ontmoetingscentrum
voor theaterkunsten, dat in de \oor-
malige Oosterkerk wordt ingerlrJit,
wordt feestelijk ingewijd met de pre-
mïëere van een Ne«lerlands stuk.
Voor dit centrum staan een stuk
of vier werken op het programma.
Het seizoen opent op 29 augustus
met .Vier maal anders' van Barillet
en Gredy in de Nederlandse verta
ling van Paul Rodenko en onder re
gie van Ko van D:jk. Op 6 septem
ber volgt de eerste Nederlandse op
voering van ,The boys ln the band'
van Mart Crowley in de vertaling
van Dola de Jong. Wim van Rooij
debuteert met dit stuk ais zelfstan
dig regisseur. Een week later wordt
,'De vrouwen van Sjanghai' in pre
miere gebracht, een werk van de
China kenner Tore Zetterholm. Bij
de vier overige produkties bevinden
zich een programma van twee vro
lijke Britse eenakters: Teh audition
van Sean vincent en .The real in
spector hound' van Tom Stoppard.
.Play Strindberg" is de tttel van een
stuk van Friedrich Deurfematt. da:
ook wordt uitgebracht. JDe bakker,
bakkersvrouw en het bakkersjong
van Jean Anoudh. dat al voor het
lopende seizoen was gepland maar
moest worden uitgesteld, zal het
komende seizoen op de planken wor
den uitgebracht. De niet eigentijdse
auteur uit het repetoïre is Thomas
Otway. In Nederlands van Bert
Voeten zal zijn ,De soldaten van For
tuin' door de Haagse Comedie worden
uitgebracht. De inwijding van het
ontmoetingscentrum voor theater
kunsten gebeurt met de opvoering
van .De clown En het souterain'.
dat Henk Sparreboom schreef in sa
menwerking met regiseur Guido de
Moor. in opdracht van het minis
terie van cultuur, recreatie en maat
schappelijk werk. In het centrum
komt een flexibel theatertje, waarin
ook wordt gespeeld .The narrow
raod into the deep North' van Ed
ward Bond. Voorts wordt nog ge
kozen uit ,1a baye' van Philippe
Adrian. ,D.e Pfarrhaus Komödie' van
Heinrich Lautensack. .Muzeeka' van
John Gun-". .Mow ir Fuge' van
Liliane Allan en ,The inhabitants'
vair Pater Wymark.
De Mimi-u werking tussen Henk Spar-
reboom en Guido «lo .Moor ziet de
Haagse Comedie als een begin van
een permanente vorm van samen-
werking met Nederlandse to
neelschrijvers. André K nvt en werkt
in opdracht van het ministerie aan
een toneelstuk ln samenwerking met
de acteurs Kees Kooien en Keinier
Heideman. Acteur Wim \an Kooij
zoekt met divers'- schrijvers naar
nog ni' t bestaande vormen voor een
speciaa I kennismak in gsprogranima
voor jongeren. I>c Haagse comedie
cn de toneelgroep Centrum zullen
in onderling overleg de werken van
Mart Crowley en Edward Bond
uitbrengen. Daarmee moest voor het
eerst in ons land in de praktijk de
exclusiviteit van opvoeringsrechten
doorbroken worden.
Panda was zich .al een hele tijd aan
het vervelen. In de avonden zocht
hij in de kranten vergeefs naar een
leuk baantje en keek naar de tele
visie, en overdag las hij een boekje
of wandelde. Nee er was niet veel
te doen voor hem. Maar op een avond
veranderde dat.
.Er is ongedierte in de kelder, me
neer Panda.' meldde Jollipop. .Knaag
dieren. zo te horen. Wij worden
daar misschien niet wakker van,
maar ik hoor het wroeten en woe
len vanuit main bed, midden ln de
nacht.'
.Tjonge...' zei Panda onder de indruk.
.Denk je dat ze gevaar kunnen?'
.Zeer zeker!' sprak de bediende ern
stig. .Het is algemeen bekend dat
deze beesten de fundamenten van
gebouwen kunnen ondermijnen. Er
zijn zelfs gevallen, waarbij kompiete
instortingen plaats vonden. Hel is
daarom van het grootste belang. Verder kwam hij
der hem begon te kraken en spiinte-
en hij zakte door het hout-
CAROL .DAY u moet kówpb), patapav m uw
A— KENNETH AMBITIES DEELT. HU MOWKMB, OMMTHÜ
INNS MJ WERST-
VCISTEECTMIET- H'JIS j DATLUKT
VE£ WJAEM MAAEZAJ/ MB COC
0PWTT1N6 WN &BWC
VRSCHHTVAHfE
OWE, PAT ISAllcS
FEUILLETON DOOR JOHN ROWAN WILSON
Hij zag aan d eoverkant van de
straat een door handelsreizigers ge
frequenteerd hotel en hij herinnerde
zich vaag daar als student wel eens
iets gedronken te hebben.
In een opwelling ging hij er binnen
en nam hij een kamer. Hij herinnerde
zich het hotel als een losbandige
plaats met pluchen stoelen en mol
lige serveersters en vergulde spie
gels waar bookmakers dubbele
whisky's bostelden e-n onwaarschijn
lijke verhalen vertelden over lang
vergeten wedrennen. Sindsdien had
er blijkbaar een zekere modernise
ring plaatsgevonden. De bar was
bilair van Scandinavisch ontwerp dat
in deze omgeving weinig paste. Het
nieuwe pleisterwerk begon echter al t
schilferen en het lichte fineer van
het houtwerk toonde al barsten. Op
de een of andere manier maakten
de vernieuwde ruimten een vervalle
ner indruk dan de oude eetzaal waar
het oorspronkelijke pluche en de
mahoniehouten betimmering nog be
waard waren gebleven. Het was te
laat om te dineren en in elk geval
had hij geen honger. Hij ging naar
bed en probeerde te slapen. Hij
vroeg rich af hoe lang geleden hij
voor het laatst in Graftoradale was
geweest. Het was vijf jaar geleden
(of was het zes, zeven jaaro) toen
men hem had uitgenodigd in de gro
te aula van de universiteit te spre
ken tijdens een samenkomst ter her
denking van Benson-Grey. Benson-
Grey die eens zo onkwetsbaar had
geleken en wie plotseling op mid
delbare leeftijd, alles was gaan te-
genlopen. Hij was net met gekozen
tot voorzitter van het Genootsc-.ap
van Chirurgen, rijn vrouw was plot-
met zijn
dochter en een of andere jongeman.
Ten slotte was hij op vijfenvijftig-
jarige leeftijd overleden als gevolg
van trombose in de kransslagader,
neergeveld in het midden van een
De volgenae morgen bracht het ka
mermeisje hem met zijn thee een
ochtendblad. Hij sloeg het open en
wierp een snelle blik op een over
twee pagina's verdeeld artikel over
Trimble en rijn neef, met een fotot
Trimble en rijn neef. met een fotot
van de oude schurk voor het ge
rechtsgebouw. boven rijn advocaat
uitstekend, met geloken ogen en sa
mengeperste kppea, een horlogeket
ting over zijn vest, een verlie
derlijkte grootheid, een vervallen
moderne Tiberius. Zelfs in rijn ne
derlaag had hij iets groots. Hij be
zat de grandeur die voortkomt u:t
de jaren ten volle uitgeoefende en
genoten macht.
Gilling gooide de krant in de prul
lenmand. Ze betekende nu niets voor
hem. Hij was er plotseling van over
tuigd dat hij Trimble of Maxfieid of
de minister of wie van hen ook nooit
meer zou zien. Het feest was voorbij,
de champagne was op, hst was tijd
om te vertrekken. Het beeld van
zichzelf als een groot man, geduren
de dertig jaar met zoveel zorg op
gebouwd. had zijn geloofwaardig
heid erloren. Voor hem was het
nooit geheel en al overtuigend ge
weest. Zelfs in de ogenblikken van
zijn grootste triomfen had hij vaak
het gevoel gehad een bedrieger te
zijn. Wanneer hij als jongeman door
een examen was gekomen, had hij
altijd het gevoel gehad dat het mis
schien maar een bof was geweest,
'n gelukje dat zich niet zou herha
len; als hij in rijn latere leven an
deren examineerde, had hij zich
nooit op zijn gemak gevoeld omdat
hij er altijd aan twijfelde of hij het
door hem afgenomen examen zelf
wel met succes zou kunnen afleg
gen. Als hij eerbewijzen en onder
scheidingen ontving, voélde hij zich
ongelukkig bij degedachte dat ze
onverdiend waren. Hij had het af
schuwelijke idee dat uit de aanwezi
gen iemand naar voren zou komen
en een eind aan de plechtigheid zou
maken door te beweren dat er een
fout was gemaakt, dat dit geen
groot man was doch aechts Tom
Gilling, een hard werkende beurs
student d;e zich door n.els onder
scheidde dan door een redelijke in
telligentie en een zekere koppige
volharding. Het was niet zo zeer
bescheidenheid die hem bij dergelij
ke gelegenheden in paniek bracht.
Het was meer de vrees dat mén
zou ontdekken wat hij in werkelijk
heid was. Wonderlijk genoeg voelde
hij geen verbittering ten opzichte
van MaxUeld. Als je een bedrieger
was, kon je niet verwachten dat an
deren hun carrière in gevaar zou
den brengen om jou van de onder
gang te redden.
H:j stelde zich voor hoe ze allen met
afkeer en hoon over hem spraken en
zich afvroegen hoe ze zich op de
gemakkelijk.- :e manier van hem zou
den kunnen bevrijden. En ook Char
lotte moest in haar hart hetzelfde
voelen, hoe loyaal ze altijd geweest
mocht zijn. Ten slotte had ze hem
niet getrouwd toen hij nog een jon
geman was, haar lot verbindend aan
zijn voorspoed en tegenslag. Ze had
hem getrouwd toen hij een geëerd
en succesvol man van middelbare
leeftijd was, een openbare persoon-
hjkheid. Hij was tegenover haar ver
plicht geweést die positie te behou
den.
Na het ontbijt trok hij zijn overjas
aan en liep hij het hotei uiL Het
was een sombere, winderige dag.
H:j liep de taxistandplaats bij het
hotel voorbij en wachtte in de rij op
de bus. Het kaartje waarvoor hij
eens dr.e stuivers had betaald (of
anderiialve stuiver als hij de conduc
teur ervan kon overtuigen dat liij
nog pen veertien was) kostte nu een
shilling. De naar de wijk met ge
meentewoningen leidende straten wa»
(Wondt vervolgd).