kruiningers moeten nu vier uur langer op hun dagelijkse post wachten Zeebrugge uitbreiden - haveneiland Bredene - schepen tot 200.000 ton BH-fabriek Goes wordt uitgebreid Mechanisatieprimeur voor Zeeland Bar op strand van Oostkapelle mag 's-avonds niet open zijn 2 Bedrijf wordt zelfstandig uerlain VAN BIEMEN PAREL 0m acht uur laatste klant de deur uit BOEKEN voor vader ALMANAK OORDEEL OVER ONTWERPEN Toerisme PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG e JUNI m VOOR DEBUITENMENSEN' WORDT DE OCHTENDKRANT EEN AVONDBLAD.. DIENSTVERLENING P TT KOMT IN HET GEDRANG •KRUININGEN Met in- gang van 2 juni zijn de PTT- postbestellingsdiensten van Kruiningen en Yerseke sa mengevoegd. Voor een niet onbelangrijk deel van de Kruiningse bevolking heeft dat nu al bepaald zeer onple zierige gevolgen: de postbe stelling die men voor de in werkingtreding van de nieu we maatregel zo tegen twaalf uur 's morgens tegemoet kon zien, laat nu op zich wachten tot een uur of vier, half vijf in de middag. Mensen die gewoon waren nog dezelfde dag gebruik te maken van hun bankpost vin den nu bij bestelling na drie uur de banken geslo ten. De lezers van ochtend bladen krijgen hun krant op tijd van het vroege avond blad. De verlate postbestelling treft een 5S-tal adressen in de zogenaamde buitendienst van de PTT te Krui ningen. De reacties voor zover wij dat konden peilen lopen uiteen van interesseert me niet, post is post en nieuws is nieuws' en .vervelend', tot ,eng vervelend' en .schandalig*. Elke dag druppe len op het postkantoor ae klach- ten binnen Het PTT-personeel van Kruiningen, dat zeer wel aanvoelt, deel uit te maken van een dienst verlenend bedrijf, is zelf niet zo gelukkig met de gang van zaken, .wij hebben altijd ons uiterste best gedaan om onze diensten zo goed mogelijk te laten draaien en nu horen we niets anders dan ne gatieve geluiden. Dat is heel goed te begrijpen. Het is nu eenmaal niet leuk om bij één bestelling per dag de post ook nog eens laat. In de middag te krijger'. De postkantoren van Yerseke en Kruiningen zijn echter niet ver antwoordelijk voor de maatregel. De bepaling is afkomstig van het districtskantoor te Middelburg. Daar bleek men bij onze navraag nog geen enkele klacht vernomen te hebben. Men bleek ook niet op de hoogte van de juiste veria timgstijd en schatte die op anderhalf a twee uur, terwijl het in werkelijkheid en dan nog op gunstige dagen rond de vier uur draait. ïn Middelburg vertelde men dat de PTT tot deze maatregel is moeten overgaan om dat de nieuwe dienstregeling van de NS, de aanvoerders van de post minder stopplaatsen voor het sta tion Kruiningen-Yerseke heeft dan vroeger. De bestellers doen even eens .treindienst', vandaar een nieuwe werkregeümg, ,De maatre gel is genomen om dienstrege- fingstechnische redenen enerzijds en economische redenen ander zijds. Vroeger was het zo dat zowel op het kantoor te Kruiningen als op dat van Yerseke een gedeeltelijke dienst werd verricht. Die had met name betrekking op de buiten dienst. Deze twee gedeeltelijke diensten zijn inmiddels samenge voegd tot één volle dienst. Het gaat hier alleen om mensen die buiten wonen en het zijn er op die looproute niet eens zo gek veel. We begrijpen best dat het niet voor iedereen even leuk is, maar we gaan ervan uit, dat wie buiten wonen wil daar ook de consequenties van zal moeten dragen. In Middelburg verzeker de men ons dat elke klacht die binnen zou komen, onmiddellijk in behandeling genomen zal wor den. Zelf halen In Kruiningen denkt men er ech ter andera over. ,We begrijpen ten eerste niet waarom, als men toch tot samenvoeging overgaat, de belangen van Yerseke alleen maar moeten revaleren. En op de tweede plaats hebben wij, dus de mensen die buiten wonen, no? nooit iets anders gekend dan één postbestelling per dag. Voor de kom en de anaere gedeelten van de gemeente ligt dat anders. Daar komt de post twee keer per dag. Als ze nu die ene bestelling per dag ook nog verschuiven, komen we alleen nog maar slechter te zit ten. En argumenten als. wie per se zijn post op tijd wil hebben, moet een postbus neanen' gaan natuur- tuurlijk helemaal niet op. Dan zijn we zo'n beetje verplicht om de post nog zelf te gaan halen ook'. In het gedupeerde deel van Krui ningen (de route Zandweg. Ka- pelleweg e.o.) heeft men veel waardering voor het plaatselijk PTT-personeel. .Die mensen doen hun best. Ze hebben ons uitge legd wat er aan dó hand is. De maatregel komt natuurlijk van 'n kantoor, waar men de plaatselijke omstandigheden niet kent'. In het personeelsbestand van de kantoren Kruiningen en Yerseke is door dv samenvoeging geen en kele verandering gekomen. Beide kantoren functioneren als voor heen. Het bestellend personeel, drie man, aangevuld met de nian die nu de combinatietaak op zich heeft genomen, is eveneens op dezelfde sterlrte gebleven. De PTT te Kruiningen die er nog in geslaagd is 53 andere adressen aan de buitendienst te onttrek ken, waardoor het aanvankelijk getal van 111 aanzienlijk geredu ceerd kon worden, ziet voor de naaste toekomst bepaald geen ver betering van de situatie zoals die na 2 juni is komen te liggen. Zeeuwsch- Vlaanderen lijkt aantrekkelijk voor vestiging GOES Arnberg foundations industrie in Goes wordt uitgebreid Onmiddellijk zijn er zo'n 25 nieuwe personeelsleden nodig, merendeels vrouwen, en voor de nabije en ver dere toekomst wordt een constante snelle groei voorzien. Het is de bedoeling, dat het gebouw van! Arnberg in Goes-Zuid binnen jaar be langrijk wordt uitgebreid. Dit kan ge beuren op het eigen terrein van het be drijf. Dat terrein heeft een oppervalkte van 4500 m2. Daarvan is nu 1500 m2 bebouwd. De persoonlijke verwachting van de ma nager van Arnberg-Goes, de heer A. G. M. van Scherpenseel ls, dat het terrein over vijf jaar volgebouwd zal zijn. Arn berg-Goes produceert na zo'n 16.000 bh's per week. Dit aantal moet binnen enkele maanden worden opgevoerd tot zeker 20.000. Reden van de uitbreiding is, dat de hoofdvestiging van Arnberg in de zuid- Zweeds plaats Höganas met de produc tie gaat stoppen. De Goese vestiging moet die proauctie volledig overnemen, omdat Goes door modernere productie methoden betere resultaten kan beha len. Tot nu toe was Goes een soort assem- blagébedrijf voor de Zweedse vestiging. Het stansen en snijden gebeurde in Zweden, Goes zette de bh's in elkaar. Nu gaat Goes alles zelf doen. Dat be tekent, dat in het bestaande gebouw ruimte moet worden gemaakt voor nieu we machines. Men heeft dat gedaan door het verplaatsen van het magazijn naar een gehuurde ruimte bij een naburige d rank engr oo tha nd eL Arnberg-Goes begon in 1959 aan de Westhavendijk met 5 meisjes. In 1962 was het nieuwe gebouw in zuid klaar. Er werken nu 90 personen. De heer Van Scherpenzeel ziet beslist mogelijkheden om in de toekomst voldoende nieuwe werkkrachten aan te trekken. Vooral de toeloop van getrouwde vrouwen wordt groter. De veren zijn volgens de manager van het bedrijf nog een be zwaar voor het aantrekken van werk krachten uit Zeeuwsch-Vlaanderen. Wel wordt het idee van een nevenvestiging in Zeeuwsch-Vlaanderen interessant, nu het bedrijf in Goes zelfstandig wordt. JAC. HERMANS VERLAAGT DE BROODPRIJS VLISSINGEN De firma Jac. Her mans (Prijsslag) heeft in de zuidelijke filialen de prijzen voor gesneden ver pakt wit en bruin brood verlaagd tot 55 cent. Dit in verband met een con currentie die in de broodverkoop heest. De laatste weken hebben een Helmonds de prijzen verlaagd. Jac. Hermans laagde hierop de prijs van 69 tot 65 cent. Met ingang van vandaag, vrijdag, wordt de prijs opnieuw verlaagd en verkoopt men het brood vood 55 cent. Deze prijs geldt voor Brabant en Zee land; in de Amsterdamse zaken is de prijs van 69 cent gehandhaafd. (ADVERTENTIE) PARIS PARFUMERIE (ADVERTENTIE/ steen van de maand juni Wat is zo flatteus en tóch gedistï geerd, wat schept zo'n sfeer van v« fijnde elegance als een sieraad met een mat glanzende parel? Een van smaak getuigend en complimenteus geschenk, waarelke vrouw blij mee is. heetman edelsteenkundige f.g.a. diamantexpert g.i.a. LIJNBAAN92 filiaal: oostzeedijk 155-157, rotterdam Het gaat daarbij om het gebruik van Amerikaanse zwadmaaier die op KAMPERLAND Een van de doe len van de excursie .Landbouw in de Delta', die het Landbouwschap don derdag cn vandaag vrijdag in het Deltagebied organiseert, was te tonen hoe de landbouw zich aan de gewijzigde omstandigheden aanpast, onder meer ten aanzien van de me chanisatie. Op het loonwerkersbc- drijf van de fa G. P. Leendertse kregen de deelnemers een duidelijk staaltje van die aanpassing te zien. Voor het eerst namelijk zullen in Nederland dit seizoen een zelfrijden- de erwtenzwaddorser worden inge zet bij de oogst van doperwten voor de conservenindustrie. het veld enkele uren later wordt ge volgd door een drietal reusachtige zwaddorsers. Een brede, hydraulisch aangedreven pick-up neemt het ge maaide zwad gemakkelijk op, brengt het in de machine in een geperfo reerde draaidende trommel met een sneldraaiende as met slaglijsten: de doperwtjes worden uit de peulen ge slagen. vallen door de geperforeerde wand van de dorstrommel op een schuinoplopend tapijt en worden via een transportbakjes naar een .opslag- bunkeri (650 kg) aan de zijkant gevoerd. Die bunker kan weer rijdend Een erwtenzwaddorser komt op geve er 120.000. Dat deze landelijke landbouwprimeur in Zeeland in praktijk wordt ge bracht is het gevolg van een samen werking tussen het Kamperlandse loönwerkersbedrijf en de Belgische conservenfabriek Van de Poel te Stabroek: dit bedrijf heeft dit jaar doperwten 150 ha gecontrac teerd op Noord- en Zuid-Beveland, omdat in het traditionele wingebied van de fabriek de polders ten noor den van Antwerpen 2000 ha grond aan de landbouw zijn onttrokken. Bij B EN W ZIJN BANG VOOR BALDADIGHEDEN DOMBURG B en w van Domburg voelen er niets voor om de exploitant van de bar Neptunus vergunning te ge ven om zijn strandtent" bij de Lage Duintjes te Oostkapelle tot twaalf uur 's nachts open te houden. Er is nooit gebleken dat er behoefte is om een strandtent zolang open te houden, re deneert liet college. Bovendien acht men het gevaar niet denkbeeldig dat er een toenemend gevaar bestaat dat er strand tenten worden opengebroken. Het bezoek aan de stranden na zons ondergang moet beslist niet gestimu leerd worden, stelt het college en in een eerdere raadsvergadering bleek de raad daar volkomen achter te staan. Er werd bepaald dat om acht uur 's avonds de laatste klant de deur uit moest zijn. De exploitant van de strandtent meent nu dat de inwoners van Oostkapelle er geen last van kunnen hebben. Voorts heeft hij betoofd alles in zo goed mo- felijke banen te leiden, en w tekenen daarbij aan: ,Wij zouden ons graag overtuigen van de goede be doelingen van de heer Midavaine doch hij zal beslist geen garantie kunnen ge lven ten aanzien van het gedrag en dc handelingen van de bezoekers nadat deze zijn strandtent hebben verlaten. Zijn brief, noch de ondersteuningsbrief van VVV Oostkapelle heeft ons op dit punt kunnen overtuigen. Aanvrager heeft dit: kennelijk beseft zo meent het college te kunnen conclu deren uit het feit dat de exploitant heeft gevraagd om een voorlopige ver gunning wanneer er aan zou worden ge twijfeld of hij er gen nozemtent var zal maken'. ,Ben lid van het collége voelt Wel wat voor de pref, maar de .meerderheid is er tegen. Men wil de consequenties die eraan zijn verbonden wijzigen van het sluitingsuur voor alle gelegenheden leiders op het strand niet aanvaar den. De raad zal aanstaande dinsdag uitspraak over deze zaak moeten doen. Een ander voorstel behelst de aanvaar ding van een schenking van 1000 van de coöperatieve raiffeisenbank ter ge legenheid van de heropening van het bankgebouw. Voorgesteld wordt het be drag te bestemmen voor de bouw van een verenigingsgebouw in de kern van Domburg. Voorts zal de raad zich buigen over een voorstel tot uitvoering van de derde fase van de riolering. De kosten daar van worden geraamd op 350.000. De verbeteringswerken omvatten het ver nieuwen van de rioleringen en de recon structie van de verhardingen van de Stationsstraat. Kerkstraat, gedeelte Sin gel. Westweg. Weststraat, gedeelte markt. Weverijstraat en Herenstraat en de reconstructie van een gedeelte van de traverse namelijk vanaf de Domburg- seweg vroeger Noordweg) enerzijds tol aan het kruispunt Zuidstraat-Noord straat anderzijds. Het profiel van de traverse zal worden gewijzigd. De ring baan'op de" markt zal daardoor moe'ten verdwijnen. Gedacht wordt om het ring- rijdersfestijn naar de Jan Tooropstraat te laten verhuizen. De meerderheid van het college wil het ringrijden elders la ten plaatsvinden in verband met de verkeerssituatie. Het ls niet meer te doen om twee keer per jaar de traverse een hele dag af te sluiten. In de raad komt tenslotte onder meer nog een voorstel om het verzoek van de Domburgse hahflbalclub om het. ver enigingsgebouw gratis te mogen ge bruiken af te wijzen. Het college ont kent dat is toegezegd dat de vereni ging de lokaliteit gratis zou mogen ge bruiken. Men acht het onjuist de ene vereniging wel en de andere niet te laten betalen voor de huur. Ontvangst VLISS1NGEN —De deelnemers aan het congres van de Union Européenne du C-ommerce de Gros des Pommes de Ter- re (aardappelgroothandelaren) dat in Vlissingen zal worden gehouden, wor den donderdag 12 juni op het gemeente huis door burgemeester en wethouders officieel ontvangen. De ontvangst be gint om half vijf. de Zeeuwse keuze heeft de t&st korte afstand, de kwaliteit va i landbouwgrond en de omvang va De capaciteit van één dorsmatfct bedraagt 1 ha per 3-4 uur, De chine is bijna negen meter lans. e; vier meter hoog. Het gewicht fee op 9500 kg. Bij de demonstratie w de loodsen van het bedrijf attente de de heer Leendertse erop. 2 machines door een uitgebalaneeej gewichtsverdeling ook onder slechte terreinomstandigheden rai handelbaar zijn. De zwaddorsers b den over enkele weken op de celen in het Sloe, op Noord-fee land en in de Frederlcapolder itj> zet door de Belgische fabriek. 'ADVERTENTIE) Kom kijken bij KAMERSTEMMING OVER HERINDELING ZEEUWSCH- VLAANDEREN 10 JUNI TERNEUZEN Het gewijzigde wets- 1- gemeentelijke her-i i-Vlaanderen komt ni voor stemming :amer. Deze zitting, waar het wetsontwerp agendapunt nummer begint om twee uur. Voor het kamer tea twee paasreces behandelde de wetsontwerp. Er werden toen verschei dene amendementen aangebracht, waar door het aantal gemeenten in plaats van de geprojecteerde vijf wen bracht op acht stuks. Het wetsontwerp is thans in die zin gewijzigd. Bij de behandeling ln maart stond al vast dat de meerderheid van de kamer erachter staat. Alleen de PvdA verklaarde zich indertijd te onthouden van steun aan dit wetsontwerp. CONCLUSIES BELGISCH ZEEHAVENRAPPORT Leeuwse Vertrek Op de dag, dat een Middelburger van veertien dagen Spanje terug keerde, kreeg hij bezoek van de politie: de auto van meneer was teruggevonden in Amstelveen. De politie had het voertuig daar al een hele tijd onbeheerd zien staan. De eigenaar kon het bevestigen. Toen bij zijn vertrek van Schip hol bleek, dat parkeren op de luchthaven hem op vier gulden per dag tou kamenreed hij te rug naar Amstelveen, liet de auto aan de stoeprand achter en nam een taxi. BRUSSEL (GPD) Uitbrei den van de haven van Zeebrug ge voorloping voor schepen tot 200.00 ton en eventueel aanleg gen van een kunstmatig haven- eiland voor de kust voor Brede ne binnen de territoriale wate ren ook voor schepen tot 200.000 ton. Een eiland met pijpleiding voor tankers van 350.000 tot 500.000ton is een probleem dat op Europees ni veau dient te worden bekeken. Dat zijn de voorlopige conclu sies van het rapport van de com missie Verschaven, vastgesteld in 17 bijeenkomsten sedert de installatie in september van het vorige jaar. Die commissie moest haar oordeel geven over vier ontwerpen voor zeehavens voor België. Het ging daarbij om: a. Het houwen van een petroleum- atol op 18 km van Zeebrugge op de Akkerbank, b. Het plan Mar telmans, een eiland op de Thorn- tonbank en uitbreiding van de ha ven van Zeebrugee tot een moge lijkheid voor het ontvangen van schepen tot 500.000 ton, c. Het plan Zeestraat, een schiereiland tussen Blankenbenge en de Neder landse grens met als gevolg een soort lagune voor de Belgische kust bij Heyst en Knokke, a. Het plan R. A. bouwen van twee pie ren van 0 4 7 km lengte voor de haven van Zeebmgige, waar door deze geschikt kon worden gemaakt voor schepen tot 500.000 ton. Voor wat de havens op eilanden in zee betreft is de commissie Verscha ven van oordeel dat de beste plaats zon zijn de banken van Out-Ruytin- gen ter hoogte van Gravelines. Zij meent dat de Thorntonbank (plan Mortelmans) ongeschikt Is. In zijn conclusie zet het rapport uiteen, dat de beste oplossing voor België is een aan de kust iggende haven, die voor alle soorten scheepvaartverkeer geschikt zal zijn. De beste oplossing zowel technisch als uit financieel oogpunt. Rekening houdend met de reeds be staande Snfrasuruetuur te Zeebi-ugge acht de commissie die haven net best geschikt om de rol van super haven te gaan spelen. Bovendien kan men het werk daar ln achtereenvol gende fasen uitvoeren wat de finan ciering oerzichtelij"ker maakt. De commissie is thans zelf met een plan gekomen. Dat houdt in hst uitbrei den uitgevoerd. De investeringen een haven geschikt oor schepen tot ruim 200.000 ton en beschikkend over ca. 2200 ha industrieterrein. Het ont werp zou in drie stadia kunnen wor den uifegeoerd. De investeringen worden op 38,4 miljard Belgische franik begroot. In het eerste stadium zou de haven geschikt worden ge maakt voor schepen tot 100.000 ton (bouw van nieuw pieren, zeesluizen enz.). Ln het bweece voor schepen tot 150.000 ton en tenslotte voor die van 200.000 ton. De kosten voor die drie fase worden thans begroot op resp. 19,5 miljard frank, 14,35 mil jard frank en 5,9 miljard frank. Lange pieren zoals in het plan R.A. voorzien acht de commissie niet juist, omdat zij de water huishouding in de Scheldemond kunnen wijzigen en dus juridische repercussies op internationaal vlak tengevolge kunnen hebben. Vandaar dat zij voorstelt binnen de Belgische territoriale wateren ter hoogte van Credene Haan aan Zee een haveneiland te bouwen van aeht Icm lengte en anderhalve km breedte. Voorlopig zou men daar schepen tot 150.000 ton kunnen ontvangen (geraamde invest--ringen 37 miljard frank) en later zou de capaciteit kunnen worden uitgebreid met. schepen van 200.000 ton. Het oostelijk deel van liet eiland zou voor de havens kunnen worden gebruikt ©n het westelijk deel voor toerisme en voor hét oprichten van een bad plaats. Het rapport legt er de nadruk op. dat de maximum-capaciteit van een Belgische zeehaven aan de kust wel zal liggen bij schepen Lot 200.000 ton. zodat het geen oplossing biedt voor de petroleum voorziening door middel van supertankers. Daarvoor zal men, zo meent de commissie, een andere oplossing moeten vinden, en zij beveelt aan die op Europees vlak te zoeken. Zij legt er ln haar conclusie nog de nadruk op dat de nieuwe zee/haven vooral moet wor den geconcipieerd als een comple ment van de bestaande Belgische ha vens. Het rapport .Verschaven' is tot nu loe nog niet openbaar gemaakt, al leen de Brusselse .Soir' neeft er gis teravond do hoofdzaken, zoals hier boven weergegeven, van gepubli ceerd. Het wachten is dus thans op de re acties van alle betrokken kringen. InAntwerpen zal men waarschijnlijk het minst tevreden zijn maar ht is nu eenmaal een feit dat de Antwerp se haven zelf onder de meest gun stige omstandigheden voorlopig geen schepen van meer dan 90.000 ton za.l kunnen ontvangen. Merkwaardig is wel dat de conclu sie van het rapport, het bouwen van eer zeehaven aan de Belgische kust, reeds tot de plannen van koning Le opold de Tweede van België heeft behoord. HET WEER IN EUROPA Barcelona, regen 1' P* Genève, regenbui P* Kopenhagen, zwaar bewolkt Lissabon, licht bewolkt Madrid, onbewolkt Maliorca, zwaar bewolkt Oslo. onbewolkt ZUnch, r MINDER KOUD Vrtf zonnig weer met voornanieljK het zuidoosten van het land nor* kele buien. Meest matige wind s noordelijke richtingen en iels hogt- temperaturen dan donderdag. Overwegend droog, meer ton en hogtd temperaturen. m Weersvooruitzichten in cijfers Vs- deld over Nederland: Voor zaterdag: Aantal uren zo— me©r:Min. temp.: l tot 5 graden o® normaal; Max. temp.: 0 tot 4 Vl onder normaal; Kans op een drop riode van minstens 12 uur 90 piw^- Kans op een geheel droog etmaal. procent. Voor zondag: Aantal uren zon. o meer; Min. temp.: 0 tot 5 graden oo» normaal; Max. temp.: om streets w maal; Kans op een droge p«n0J.® minstens 12 uur: 90 procent; KJo* een geheel droog etmaal: 80 procent. STRANDVERW ACHTING Vandaag droog weer met veel 8» - een matige, noord-oostelijke Wij»' 's Middags ongeveer 15 tot 16 zeewater 13 graden. u Vooruitzichtenhet hogedrukgeoien Schotland geeft tijdens liet weeKs». een verdere verbetering met zon stijging van temperatuur- 7 juni ZON EN MAAN Zon op 04.22 Maan op 01.21 onder 3>' onder p

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 2