GASVERWARMING VAN DER KLOOSTER ZEEUWSE NIEUWELINGENTOP: RIVALITEIT OPZIJ ZETTEN TIJDENS PL0EGK0ERSEN ADVERTEER IN DE PZC UNIEK NIEUWS VINYL-T0P Autouitdeuk- en -moffelinrichtin^ K. HOOGERHEIJDE ZN DATSUN 4UT0MORIELBEMHJF H. JOBSE NV RIAI 12 hal GANZEPOORTSTRAAT 6 - GOES - TEL. 6714 B&O BEOCORD 2000 de LUXEK een semi-profëssionele lli-FirStereo-benidrecorder De Beocord 2000 de Luxe is een volledig getransistoriseerde en Hi-Fi-stereo uitgevoerde bandrecorder. De vele mogelijk heden en de technische perfektie maken deze bandrecorder geschikt voor tal van toepassingen. Er zijn mengmogelijkheden voor 4 verschillende bronnen, aparte modulatieregeling voor hoge en lage tonen, drie snelheden, opname 2 sporen - weergave 2 én 4 sporen, extra hoog frequentiebereik. Het onvervormde uitgangsvermogen is 2x8 Watt. Synchroon en multiplayback maken de Beocord 2000 de Luxe ook voor amateur-filmers tot een begerenswaardig bezit. Dit technisch meesterwerk is in twee uitvoeringen verkrijgbaar: op teak- of palissanderhouten voet zonder luidsprekers en als koffermodel met luidsprekers. (Prijs van het koffermodel f 1998.-). Wij zullen u de 49 mogelijk heden van deze bandrecorder evenals de andere apparaten uit de B&O-kollektie gaarne demonstreren. Kom, kijk en luister. Het grote Amerikaanse succes Meer dan 50 procent van de wagens op de Amerikaanse automarkt zijn nu uitgerust met een V1NYL-TOP! De VINYL-TOP deed onlangs haar intrede in Europa. Heeft u belangstelling, kom dan eens met ons praten. Garage met de vier ELFPOMPEN - Cruquiusstraat 35 - Vlissingen - Tel. (011841 3017-6394 U moot hom echt een keer aoed bekeken hebben. Dat kan, in onze showroom Voor een proefrit in een der types, staat direct voor u klaar Oostperkweg 25 - Middelburg - Telefoon 3767 f Klein Industrieterrein) Dealer voor Walcheren, Noord- en Zuid-Beveland. Do eerstu ocht volwassei. luto in z'n klasse. Watergekoelde 4-cilinder 988 cc 62 pk( I) motor, sportieve 4-versnellingspook. Do prijs van de Sunny is berekend met alios or al in I Verwarming, ruitonsproeler, acliteruitrijlamp, bucket seats, asbakken voor en achter, zonwerend veiliqheids- alas rondom, slaapbanken, ta- pijtqekledina chroom afwer king. Datsun 1000 Sunnv 2-deurs vanaf f5.900.— Datsun 1000 Sunnv 2-deurs de Luxe vanaf f6.193, en dan vele maanden I plezierig dragen. Doel- U matig en sterk. Met L ingebouwd Lange Vorststraat 83 GOES 17,95 PZC-EXTRA-SPORT. 21 MIDDELBURG De toonaangevende Zeeuwse nieuwelingen kunnen zich beslist me ten met andere Nederlandse toprijders in hun categorie, maar toch slaagden ze er nog maar zelden in zich bij nationale kampioenschappen of andere belangrijke nationale evenementen in de hoogste prijzen te rijden. Zeeuws vvie- lercommentator Wim Hendriks weet zich bij- voorbeeld nog de titelstrijd van enkele jaren terug in Zandvoort te herinneren. Toen had den onder meer de Kruiningse nieuwelingen Tonnie Stroosnijder en Ko Blok de kansen om zieh op ereplaatsen te nestelen. Wim Hen driks: ,Als ik het me goed herinner zat Stroo- snjjder bij het begin van de eindsprint op de twaalfde plaats maar toen de strijd in een beslissend stadium was gekomen werden de Zeeuwse nieuwelingen allengs naar een kans loze positie in de achterste sprintregionen ge drongen Wat de Zeeuwse nieuwelingen tot nu toe voor een groot deel missen le inzicht, routine en durf in koer sen met een groot aantal vertrekkers. Ze missen de durf om in een eindsprint met acht, tien, twaalf man naast elkaar zich net nog in een gaatje te wurmen, waar je feitelijk wel niet in mag, maar waarin de brutalen al armen duwend toch nog springen. En daarmee is meteen het nadeel voor de Zeeuwse n eu- wallnigen geaccentueerd: de wedstrijden (in Zeeland) hebben te weinig vertrekkers. ,Als je er 35 of 40 hebt is het al een groot veld", merkte Wim Hendriks op. Bovendien zijn het in Zeeland hoofdzakelijk de zelfde renners, ze kennen elkaar van haver tot gort. De top van het Zeeuwse nieuwelingenvold Is genoeg zaam bekend. De Kwadendammers Kees Bal en Ri- nus Remijn, Peter Keinijn (Goes), Wim de Waal (Axel), Hc.nny Gijsel f Heikant) en Tolne van de hinder (IJzendijke). Dit zesta' geeft elkaar geen duimbreed te toe. Maar dun ooit in Zeeland, meer dim ooit ook in overig Nederland, is er echter tussen dit groepje een enorme rivaliteit aan de dag getreden. ÉÉN KOERS Hun Brabantse strijdmakkers bijvoorbeeld hebben in dit opzicht wat meer mogelijkheden. De Brabant se nleuwolingentop is breder, daar rijdt zo'n vijf tien tal jongens van gelijke klasse, maar die nieuwe lingen hebben de mogelijkheid om uit een groter aan tal wedstrijden (met meer vertrekkers) per dag te kiezen. Daardoor kunnen ze de rivaliteit uit de weg gaan cn dat kunnen de Zeeuwen hoegenaamd niet: die zijn veelal gebonden aan één koers per dag Ove rigens pakken de bestuurders van Middelkamp (de vereniging waarbij de meeste Zeeuwse topnleuwe- lingen zijn aangesloten) elke gelegenheid aan om de jongens in grotere wedstrijden te laten rijden: de ronde van Limburg, de Pijl van het Zuiden, de ronde van de Plevopolder cn andere klassiekers. En (lat zijn clubnitzendingen: daar mag dc rivali teit geen rol spelen, daarin komt het aan op samen werking. Dit seizoen is in de Brankmnnronde die samenwerking nog niet tot uiting gekomen: rappe Henk van Dongen uit Prinsenbeek werd winnaar, nuuir dat had nooit gemogen in het hij/.ijn van liefst zes Zeeuwse nieuwelingen. Maar in dc Flcvorondo werkten de Middelkampers wel goed samen. Ove rigens kwam hierbij hun gebrek aan routine en koers Inzicht duidelijk aan het lichttor waren daar l!)0 vertrekkers, de Zeeuwen zaten bij de start achter aan en ze hebben de. voorste starters dan ook niet meer gezien... Amsterdammer Ben Jurrinnns, in de Zeeuwse wedstrijden geen onbekende, won de Fle- vorondo. DUPEREN Wim Hendriks weet, dat er van de zijde van de ver eniging sterk op zal worden aangedrongen om, wan neer de renners als ploeg worden uitgezonden, die renner te steunen, die aan de leiding komt. En wie zich niet aan de spelregels houdt, zal zichzelf du peren. Toegegeven: het Is natuurlijk enorm moei lijk om je in toom te houden als je in normale wed strijden voor jezelf rijdt en je voelt dat je er bij kunt komen. Maar voor de verdere toekomst van de jon- een criterium en zaterdag de grote ronde over Wal cheren en Zuid-Beveland. Drie MiddeLkampplocgen strijden er In: in de A-ploeg zijn Kees Bal, Kinus Remijn, Toine van de Bunder en Jan Raas onderge bracht, in de B-ploeg zitten Peter Remijn, Piet Ossewaarde, Sjaak Boekhout en Tonnie Huijzen, in de C-ploeg rijden mee Leen van de Waaritt, Dan ker Smallegangge. Leen van de Parel en Niek Faas. KANSEN Kansen voor de Zeeuwen om nu eens deze Deltarit te winnen (tot nu zaten ze wel hoog in de rangschik king) zijn er ongetwijfeld. Alleen: het hoeft niet (hel mag zelfs mot) voor te komen, dat bijvoor beeld Toine van de Bunder, die niet kan sprinten, profiteert van de rivaliteit tussen de spnnterselitie, gevormd door Kees Bal en de beide Remijns. Peter Remijns rijdt momenteel wat minder sterk, maar dat is niet zo heel vreemd. Deze nieuweling (vorig jaar .gebakt') laat zijn studie namelijk voorgaan boven de training, al compenseert hij dat door tij dens de weekeinden zoveel mogelijk wedstrijden te rijden. Kees Bal (al negen overwinningen) heeft zijn eindspurt aanmerkelijk verscherpt nadat hij in de eerste drie wedstrijden van het seizoen tegen standers met een banddikte moest laten voorgaan. Toine van de Bunder Is de sterkste temporijder van het groepje: als hij 50 meter voorsprong heeft kan hij die tien kilometer lang verdedigen. ,Een man met ••en geweldig moraal', vindt Wim Hendriks. Wim de W'aaJ (de enige, die niet In Middelkamp terecht go- komen is) is met. name de laatste weken enorm goed gaan rijden: in één weekeinde won hij twee ko«n- sen, in Oudelande en Eede. MORAAL KEES BAL al negen zeges gelui is het van hot grootste belang, dat ze zich hou den aan de eerste regel in de wielersport: discipline. .Als ze willen opgenomen worden in een ;loeg en dat willen ze dan moeten ze die discipline kun nen opbrengen' merkt Wim Hendriks op. Welnu, de mogelijkheden om te bewijzen, dat de sa menwerking in do Flevoronde geen uitzondering was en dat die aamenwerking tot heel wat betere resul taten zal kunnen lelden krijgen dc Zeeuwse nieuwe lingen vrijdag en zaterdag in de Deltarit: vrijdag En waarom zouden Van de Bunder, Rinus Remijn en Bal, die het goed met elkaar kunnen vinden als ze weg zijn (in dit opzicht moot ook de positieve sa menwerk ingsgedachte van Henny Gijsel genoemd worden) niet eens voor een zege in de Deltarit kun nen zorgen? Als het slecht weer is, hebben Van de Bunder en Bal bovendien het voordeel, dat ze enorm kunnen afzien, zoals dat ln wlelertermen heeft. Ze hebben een geweldige moraal. Maar wellicht kan de Goese nieuweling Leen van de Parel, waarvan ver wacht wordt, voor een verrassing zorgen. Of Leen van de Waardt uit Heinkenszand, die in zijn eerste nleuwelingenjaar bijzonder sterk rijdt. Hij doet het tot nu toe wat onoplettend (hij mist wel eens de beslissende strijd) maar hij heeft capaciteiten om mee :e gaan Voor alles is het dus vrijdag tijdens het criterium (een unicum in de Nederlandse nieu- welingenwerelden zaterdag tijdens de Deltarit het parool: proberen de rivaliteit opzij te dringen en trachten samen te werken. M

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 38