zu
KENNEN
HET
PARCOURS!
GERRIT SCHULTE:
in Middelburg
begon de victorie
28
DEN HAAG, Tel. (070) 83 67 00*
ROTTERDAM, Tel. (010) 15 45 88*
AMSTERDAM, Tel. (020) 94 39 36*
EINDHOVEN, Tel. (040) 1 62 75*
VENLO, Tel. (04700)1 63 51*
APELDOORN, Tp\. (05760) 3 V9 70*
GOES, Tel. (01100) 85 20*
De2e renners weten, dat In Goes het nieuwe verkoopkantoor
van Braat Bouwstoffen is gevestigd. Allicht, het zijn dan ook
renners van de Braatploeg in de ronde van Midden-Zeeland.
Zij weten ook, dat in de royale toonzaal een groot assorti
ment van bouwmaterialen en specialiteiten is opgesteld.
Daarom vinden zij de finish niet zo belangrijk meer. Zij
sprinten liever naar de show van keukens, keukenapparatuur,
wand- en vloertegels, tuin- en terrastegels, gevelstenen,
open haarden, dekoratieve wandbekledlngsplaten, sierpleis-
ters, [ichtkoepels, dakvensters, scheidingswanden enz., in de
Industriestraat 13. Trouwens, niet alleen voor deze renners,
maar voor iedereen, architekt, aannemer zowel als partlku-
ller Is de Braat-toonzaal buitengewoon Interessant. Komt u
eens langs, dan kunt u zich overtuigen.
N.V. BOUWSTOFFEN v/h A. E. BRAAT, Industriestraat 13,
Goes.
PZC-EXTRA -SPORT
's HERTOGENBOSCH Don
derdags gingen ze al weg Want
's zaterdags zou er in Middelburg
een koers voor nieuwelingen en
amateurs worden verreden. Nieu
weling Gerrit Schulte had er wel
zin in. Hij wilde wel eens kijken
hoe dat ging- Samen met Henk
Oetermans fietste hij richting
Middelburg. Maar die eerste dag
kwamen ze niet verder dan Hoo-
gerheide. Daar bleek wel een boer
bereid om twee jongens een
plaatsje in het hooi te geven.
Vrijdags rodon («e twee Amsterdammers
naar Middelburg. En daar bleek het heel
wat moeilijker dan in Hoogorheide om
een slaapplaats te vinden. Ja natuurlijk,
er waren wel hotels, maar als Je niet
meer dan een gulden op zak hebt hoef
je daar niet aan te denken. Ook in I
niet. De eerste kennismaking mei Mid
delburg bleek niet zo geweldig te zijn.
In Middelburg en omgeving had men
het niet zo op die twee wielrenners.
In leder govnl duurde het ontzettend
lang voor ze een slnnpplaats luidden
Sjovondon. Het was in een of ander vies
ogement (.het stikte er van de wand
luizen')
Gerrit Schulte wist nog van niets. H ij
was nog een groentje in het metier Ann
de start op de Seisweg hield hij zieli
strikt aan dc hem Ingefluisterde regel
dat je je altijd in de eerste rij moet
opstellen. Dat was om niet te worden
geblokkeerd door allerlei onervaren slin
geraars. En dus stond Gerrit In de eer
ste rij achter het oude vrachtwagentje
dal voor het peloton zou blijven rijden
Gerrit Schulte al kort na het begin
van zijn wleler carrière Bosschenaar g°
worden weet nog precies hoe het :n
zijn werk ging: .Ik ging meteen kei
hard weg: achter dat autootje aan. En
daar ben tk de hele tijd achter geble
venTk had misschien nog wel hardei
gekund, maar zo schreeuwden nnar me,
dat je dat ding niet mocht passeven, Du -
ben Ik al die achttien rondjes maar acn
ter dnt ding blijven stayeren. Kupk<
van de Voorde uit Cllnge werd twee-t
op vier en een halve minuut'.
Het was de eerste open koers, die Ger
rit Schulte reed. Hij had vóór zijn of
ficlële debuut In Middelburg alleen nog
maar in een stuk of wat clubwedstrljdjet
gereden. De Middelburgers, die die ros
slge Amsterdammer achttien keer het
rondje Seisweg Schotelweg - Noord
weg - Noordsingel achter dat vracht
wagentje hadden zien rijden, konden in
de verste verte niet vermoeden, dat zii
een toekomstige wielorvedettc met we
reldfaam aan liet werk zagen.
Gerrit Schulte Jarenlang heerser in
de kermiskoersen en op de wlnterbanen
(19 zesdaagse-ovenvlnningen) begon
toen hij negentien jaar was met een
ereplaats en vijfentwintig jaar later
nam hij afscheid van de wielersport
Hij werd in Kopenhagen nog derde n
hot wereldkampioenschap op de weg
en ln de Acht van Chaam- .Daar reed
ik als individueel de ploeg van Pelle-
naars eruit'. Gerrit Schulte was toen
veertig jaar...
DUIVEN
Tussen telefoontjes over wedvluchten
rn aankopen van dulvlnnen door verl.-u
Gerrit Schulte in zijn riante huis ut
Don Bosch graag over zijn ervaringen
in de wielrennerij, lilt die opmerking
over de Acht van Obanm blijkt al dnt
hij er trots op Is altijd Individueel te
zijn geweest. Dat wil /.eggen: nn dc
oorlog. De vllf Jaar voor dc oorlog
mnakte hij wel deel uit van een ploeg,
maar dat hield slechts een frncthc in
van de tegenwoordig vereiste discipline
in dc professionele wielrennerij,
,lk hou daar niet van Nadat ik ge
stopt ben heb tk nog een aantal jaren
als ploegleider gewerkt, maar ik heb
altijd gezegd: heren, ik zal de Jongens
laten fietsen, leder mag zijn kans heb
bet en dat kan weieens een zege kos
ten. Als Je nu toch ziet hoe dat pas ge
leden in de Vierdaagse van Duinkerken
gaat, dan moet Je toch lachen? René
Pijnon staat nummer één tn het klasse
ment en dan gaan ze voor Riiu Wagt-
mans rijden als die in de kopgroep zit.
Maar in diezelfde kopgroep zit een
vent, die nog vóór Wagtmans staat. In
zo'n situatie ga Je het peloton toch ntet
afremmen?' Het is duidelijk: Gerrit
Schulte moet niets hebben van een
ploegentactiek, die de uitslag op een
vreemde manier beïnvloed: .Ploegen
tactiek vind ik best. Maar ik zou er
wel voorstander van zijn, dat als een
zogenaamde .knecht' ontsnapt is. die
ook volop voor zijn eigen kans moet
kunnen rijden Zo'n jongen noet niet
worden teruggeroepen. Laat hem des
noods maar tegen een ploegmaat knok
ken. Weet Ie wat nu zo jammer Is?
Heel die tactiek en ai die gewoonten
worden door de amateurs overgenomen.
Ik zeg maar zo- als je het in je hebt
dan kom je er toch wel. Dan blijf Je
niet vier jaar bil de amateurs hangen
zoals een Fedor den Hertog, al is er bij
hem natuurlijk ook nog wel iets anders
aan de hand Nee, de jongens die het
:n zich hebben gaan dóór. Kijk maar
naar een Janssen ik heb hem zelf
noj getramd en een Merckx. een Van
Looy en naar mijzelf. Ik ben ook maar
één jnnr amateur geweest, Ik wilde ver
der. Daar moet je wat voor over heb
ben. Training m mentaliteit, dat zijn
naast klasse de zaken waar het op aan
komt'.
Wat die amateurs betreft heeft Gerrit
Scnulte ook nog wel net een en ander
te vertellen. En dan met name over do
begeleiding, die naar zijn mening be
slist onvoldoende is: ,Er zitten veel te
weinig vakmensen bij. Zowel bij de
merkenploegen als bij de bond in de
leiding zouden de groten van een paar
jaai terug moeten zitten Mannen, die
zelf tussen de wieltjes hebben gezeten.
Mannen, die iedereen in de wielerwe-
reld kennen en zelf gekend worden Ik
zou uit de sportcommfssie van dc KNWU
geen twee namen kunnen opnoemen van
oud-renners met enige naam. Neem nu
die Zeeuw, Arjaan de Schipper, een best
vent om koersen te organiseren, maar
verder Hij is geen man van het vak
en daarmee Is het gezegd'
Gerrit Schulte wil niet omzien in wrok.
want hij heeft als wielrenner toch eelit
niet gek geboerd: .Dikwijls was ik ge
woonweg de sterkste. Dan was ik niet
te kloppen. Zoals Peter Post niet te
kloppen is in de zesdaagsen, l)ie zou
hij alstie wilde allemaal kunnen
■vinnen. Maar op het ogehlik vind ik.
dat de wielersport ook geen goed ge
daan wordt door die hoge contracten.
Wij hadden twee koersen in de weck
en die andere vijf dagen moesten we
trainen Nu kunnen ze elke dag rijden
Eén keer in de week doen zo hun bost
als het uitkomt en de rest beschouwen
ze als trainingsritten. Dat komt door
die contracten Een massa beroeps zijn
daardoor ver/.eKcru *un een Doterham.
Overigens is zo dat van harte gegund,
maar voor de wielersport is het toch
niet goed'.
MERCKX
Tenslotte komt de nu onvermijdelijke
naam te sprake: Merckx. Ook Gerrit
Schulte blijkt overtuigd van de grote
kracht on kunde van dit Belgische feno
meen: ,De grootste van dit ogenblik,
absoluut. Maar je kunt nooit zeggen de
grootste van alle tijden. Vergelijkingen
maken tussen een Coppi en een Merckx
slaag nergens op. Neem alleen maar
eens de Tour de France. In 1937 deed
Ik er ook in mee en Ik heb er een etap
pe gewonnen. Na tien dagen ben lk
uitgestapt met zegge en schrijve hon
derd hele guldens. Maar dat ging toen
ook heel andera dan tegenwoordig. De
enige hulp, die wij kregen was af en
toe een nieuwe band. die we er zelf
op mochten leggen. Het was veel meer
beulswerk dan nu. Ik heb het na de
oorlog ook niet meer gedaan. Ik wilde
van te voren weten wat Ik minimaal
ging verdienen en dat konden ze me
niet vertellen. Maar om op Merckx te
rug te komen: onder de omstandigheden
van tegenwoordig is htj veruit de groot
ste. zoals Ooppl in zijn tijd veruit de
«rootste was vereeltjken is flauwekul'.