zu KENNEN HET PARCOURS! GERRIT SCHULTE: in Middelburg begon de victorie 28 DEN HAAG, Tel. (070) 83 67 00* ROTTERDAM, Tel. (010) 15 45 88* AMSTERDAM, Tel. (020) 94 39 36* EINDHOVEN, Tel. (040) 1 62 75* VENLO, Tel. (04700)1 63 51* APELDOORN, Tp\. (05760) 3 V9 70* GOES, Tel. (01100) 85 20* De2e renners weten, dat In Goes het nieuwe verkoopkantoor van Braat Bouwstoffen is gevestigd. Allicht, het zijn dan ook renners van de Braatploeg in de ronde van Midden-Zeeland. Zij weten ook, dat in de royale toonzaal een groot assorti ment van bouwmaterialen en specialiteiten is opgesteld. Daarom vinden zij de finish niet zo belangrijk meer. Zij sprinten liever naar de show van keukens, keukenapparatuur, wand- en vloertegels, tuin- en terrastegels, gevelstenen, open haarden, dekoratieve wandbekledlngsplaten, sierpleis- ters, [ichtkoepels, dakvensters, scheidingswanden enz., in de Industriestraat 13. Trouwens, niet alleen voor deze renners, maar voor iedereen, architekt, aannemer zowel als partlku- ller Is de Braat-toonzaal buitengewoon Interessant. Komt u eens langs, dan kunt u zich overtuigen. N.V. BOUWSTOFFEN v/h A. E. BRAAT, Industriestraat 13, Goes. PZC-EXTRA -SPORT 's HERTOGENBOSCH Don derdags gingen ze al weg Want 's zaterdags zou er in Middelburg een koers voor nieuwelingen en amateurs worden verreden. Nieu weling Gerrit Schulte had er wel zin in. Hij wilde wel eens kijken hoe dat ging- Samen met Henk Oetermans fietste hij richting Middelburg. Maar die eerste dag kwamen ze niet verder dan Hoo- gerheide. Daar bleek wel een boer bereid om twee jongens een plaatsje in het hooi te geven. Vrijdags rodon («e twee Amsterdammers naar Middelburg. En daar bleek het heel wat moeilijker dan in Hoogorheide om een slaapplaats te vinden. Ja natuurlijk, er waren wel hotels, maar als Je niet meer dan een gulden op zak hebt hoef je daar niet aan te denken. Ook in I niet. De eerste kennismaking mei Mid delburg bleek niet zo geweldig te zijn. In Middelburg en omgeving had men het niet zo op die twee wielrenners. In leder govnl duurde het ontzettend lang voor ze een slnnpplaats luidden Sjovondon. Het was in een of ander vies ogement (.het stikte er van de wand luizen') Gerrit Schulte wist nog van niets. H ij was nog een groentje in het metier Ann de start op de Seisweg hield hij zieli strikt aan dc hem Ingefluisterde regel dat je je altijd in de eerste rij moet opstellen. Dat was om niet te worden geblokkeerd door allerlei onervaren slin geraars. En dus stond Gerrit In de eer ste rij achter het oude vrachtwagentje dal voor het peloton zou blijven rijden Gerrit Schulte al kort na het begin van zijn wleler carrière Bosschenaar g° worden weet nog precies hoe het :n zijn werk ging: .Ik ging meteen kei hard weg: achter dat autootje aan. En daar ben tk de hele tijd achter geble venTk had misschien nog wel hardei gekund, maar zo schreeuwden nnar me, dat je dat ding niet mocht passeven, Du - ben Ik al die achttien rondjes maar acn ter dnt ding blijven stayeren. Kupk< van de Voorde uit Cllnge werd twee-t op vier en een halve minuut'. Het was de eerste open koers, die Ger rit Schulte reed. Hij had vóór zijn of ficlële debuut In Middelburg alleen nog maar in een stuk of wat clubwedstrljdjet gereden. De Middelburgers, die die ros slge Amsterdammer achttien keer het rondje Seisweg Schotelweg - Noord weg - Noordsingel achter dat vracht wagentje hadden zien rijden, konden in de verste verte niet vermoeden, dat zii een toekomstige wielorvedettc met we reldfaam aan liet werk zagen. Gerrit Schulte Jarenlang heerser in de kermiskoersen en op de wlnterbanen (19 zesdaagse-ovenvlnningen) begon toen hij negentien jaar was met een ereplaats en vijfentwintig jaar later nam hij afscheid van de wielersport Hij werd in Kopenhagen nog derde n hot wereldkampioenschap op de weg en ln de Acht van Chaam- .Daar reed ik als individueel de ploeg van Pelle- naars eruit'. Gerrit Schulte was toen veertig jaar... DUIVEN Tussen telefoontjes over wedvluchten rn aankopen van dulvlnnen door verl.-u Gerrit Schulte in zijn riante huis ut Don Bosch graag over zijn ervaringen in de wielrennerij, lilt die opmerking over de Acht van Obanm blijkt al dnt hij er trots op Is altijd Individueel te zijn geweest. Dat wil /.eggen: nn dc oorlog. De vllf Jaar voor dc oorlog mnakte hij wel deel uit van een ploeg, maar dat hield slechts een frncthc in van de tegenwoordig vereiste discipline in dc professionele wielrennerij, ,lk hou daar niet van Nadat ik ge stopt ben heb tk nog een aantal jaren als ploegleider gewerkt, maar ik heb altijd gezegd: heren, ik zal de Jongens laten fietsen, leder mag zijn kans heb bet en dat kan weieens een zege kos ten. Als Je nu toch ziet hoe dat pas ge leden in de Vierdaagse van Duinkerken gaat, dan moet Je toch lachen? René Pijnon staat nummer één tn het klasse ment en dan gaan ze voor Riiu Wagt- mans rijden als die in de kopgroep zit. Maar in diezelfde kopgroep zit een vent, die nog vóór Wagtmans staat. In zo'n situatie ga Je het peloton toch ntet afremmen?' Het is duidelijk: Gerrit Schulte moet niets hebben van een ploegentactiek, die de uitslag op een vreemde manier beïnvloed: .Ploegen tactiek vind ik best. Maar ik zou er wel voorstander van zijn, dat als een zogenaamde .knecht' ontsnapt is. die ook volop voor zijn eigen kans moet kunnen rijden Zo'n jongen noet niet worden teruggeroepen. Laat hem des noods maar tegen een ploegmaat knok ken. Weet Ie wat nu zo jammer Is? Heel die tactiek en ai die gewoonten worden door de amateurs overgenomen. Ik zeg maar zo- als je het in je hebt dan kom je er toch wel. Dan blijf Je niet vier jaar bil de amateurs hangen zoals een Fedor den Hertog, al is er bij hem natuurlijk ook nog wel iets anders aan de hand Nee, de jongens die het :n zich hebben gaan dóór. Kijk maar naar een Janssen ik heb hem zelf noj getramd en een Merckx. een Van Looy en naar mijzelf. Ik ben ook maar één jnnr amateur geweest, Ik wilde ver der. Daar moet je wat voor over heb ben. Training m mentaliteit, dat zijn naast klasse de zaken waar het op aan komt'. Wat die amateurs betreft heeft Gerrit Scnulte ook nog wel net een en ander te vertellen. En dan met name over do begeleiding, die naar zijn mening be slist onvoldoende is: ,Er zitten veel te weinig vakmensen bij. Zowel bij de merkenploegen als bij de bond in de leiding zouden de groten van een paar jaai terug moeten zitten Mannen, die zelf tussen de wieltjes hebben gezeten. Mannen, die iedereen in de wielerwe- reld kennen en zelf gekend worden Ik zou uit de sportcommfssie van dc KNWU geen twee namen kunnen opnoemen van oud-renners met enige naam. Neem nu die Zeeuw, Arjaan de Schipper, een best vent om koersen te organiseren, maar verder Hij is geen man van het vak en daarmee Is het gezegd' Gerrit Schulte wil niet omzien in wrok. want hij heeft als wielrenner toch eelit niet gek geboerd: .Dikwijls was ik ge woonweg de sterkste. Dan was ik niet te kloppen. Zoals Peter Post niet te kloppen is in de zesdaagsen, l)ie zou hij alstie wilde allemaal kunnen ■vinnen. Maar op het ogehlik vind ik. dat de wielersport ook geen goed ge daan wordt door die hoge contracten. Wij hadden twee koersen in de weck en die andere vijf dagen moesten we trainen Nu kunnen ze elke dag rijden Eén keer in de week doen zo hun bost als het uitkomt en de rest beschouwen ze als trainingsritten. Dat komt door die contracten Een massa beroeps zijn daardoor ver/.eKcru *un een Doterham. Overigens is zo dat van harte gegund, maar voor de wielersport is het toch niet goed'. MERCKX Tenslotte komt de nu onvermijdelijke naam te sprake: Merckx. Ook Gerrit Schulte blijkt overtuigd van de grote kracht on kunde van dit Belgische feno meen: ,De grootste van dit ogenblik, absoluut. Maar je kunt nooit zeggen de grootste van alle tijden. Vergelijkingen maken tussen een Coppi en een Merckx slaag nergens op. Neem alleen maar eens de Tour de France. In 1937 deed Ik er ook in mee en Ik heb er een etap pe gewonnen. Na tien dagen ben lk uitgestapt met zegge en schrijve hon derd hele guldens. Maar dat ging toen ook heel andera dan tegenwoordig. De enige hulp, die wij kregen was af en toe een nieuwe band. die we er zelf op mochten leggen. Het was veel meer beulswerk dan nu. Ik heb het na de oorlog ook niet meer gedaan. Ik wilde van te voren weten wat Ik minimaal ging verdienen en dat konden ze me niet vertellen. Maar om op Merckx te rug te komen: onder de omstandigheden van tegenwoordig is htj veruit de groot ste. zoals Ooppl in zijn tijd veruit de «rootste was vereeltjken is flauwekul'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 31