a
FORD 20 M XLPITTIGE WAGEN MET MATIG WEGGEDRAG
Op tweede pinksterdag zullen vele
Je auto's weer lang stilstaan
WERELDTITEL-FAVORIET JACKIE STEWART OEFENT
PRIVÉ VAST MET VIERWIEL-AANDRIJVING
SHOWMODEL VAN CHEVROLET
ik d»ve,b8lerde
ZEELAND BIJ VOORKEUR LOKALE WEGEN
ai.
-Q00UJ24M0
zaterdagnummer
Namiddag, op tweede pinksterdag
ll h»l mooie weer wordt verstoord
die vanaf de Noord-
decan Walcheren nadert, dan
m 11 jjj?goede 75 man rijkspolitie
Wan. dan stappen alle
haastig in hun auto s, om zo
!Ör «ilige wa.erdichte hoi-
Tit eiken. Pas onderweg zullen ze
2 dal die snelheid lelijk tegenvalt
rtÜ) heeft namelijk maar twee uitgangen,
Iwe bij Rilland-Ba.h en nog een
op Scnouwen-Duiveland. Omdat
Iteanaen te nauw z.|n, tweesfrooks
tf1 voor het uitgaande verkeer dus
,lrook - xullen z,eh files gaan
,ii zoiets werkt nu eenmaal ver-
njing in de hand,
onweersbui komt maandagmiddag om
ij daarvan is de commandant van de
Karoep Middelburg, kapitein J Ch.
Kke, overtuigd. De ervaring heeft hem
K dat die bui ieder .aar op dezelfde
Et De ervaring heeft hem eveneens
"-,d dal dan alle toeristen tagelnk weg
'O, kapitein hoopt, dat er dit |aar
ij eens een heleboel mensen ver
standig zullen zijn en inplaats van direct
naar huis te rijden eerst nog een hapje gaan
eten in een Zeeuws etablissement. Hij ver
moedt echter, dat die hoop ijdel zal blijken
te zijn.
Hoe gaat de ri|kspolitie de verkeersdrukte
ie lijf', vroegen wij. ,God zegene de greep'
aldus de kapitein. Voor zoiets is geen plan
te maken. Het enige, dat de politie Kan doen,
is de verkeersstromen zoveel mogelijk in de
hand te houden. Daartoe zijn op de drukste
routes, rijksweg 58 en rijksweg 10 naar Rot
terdam, negen mobilofoonposten in bedrijf.
Die mobilofoons staan allemaal in contact
met de centrale in Middeburg. Daar heeft
de rijkspolitie dus een totaaloverzicht van
hef verkeersaanbod op de drukste Zeeuwse
wegen. Tussen de mobilofoonposten rijden
agenten op brommers en motorfietsen heen
en weer. Zij moeten de verkeersstroom stop
zetten op een bepaalde weg of een kruis
punt, als Middelburg doorgeeft, dat een file
uit een andere richting te groot is geworden
om nog langer te kunnen wachten. Als men
dus maandag stilstaat in een file, is het een
troost te weten, dat de politie u niet zomaar
laat wachten.
FLESSEHALZEN
Kapitein Warneke voelt e
niets voor om de
h Miniatuur Walcheren kon men tijdens de pinksterdagen de enige Zeeuwse toeristische wegen
uw, mr het M druk is.
bermen, die langs rijksweg 58 zijn aangelegd
voor hef langzame verkeer, op hoogtijdagen
te gebruiken voor het dubbel opstellen van
files Volgens hem worden de moeilijkheden
dan alleen maar verplaatst, want het ver
keer moet hoe dan ook door de twee flesse
halzen worden geleid.
In Zeeuwsch-Vlaanderen concentreert de
drukte zich doorgaans rond Cadzand en
Schoondijke, ,maar', aldus kapitein Warneke,
,in verhouding tot de rest valt het wel mee'
Files zouden korter kunnen worden en snel
ler weg kunnen zijn, als alle automobilisten
op een paar punten letten. Die punten zijn,
volgens opperwachtmeester A. N. M. van der
Hei|den: niet uitstappen als men stilstaat.
Dat gebeurt nog te vaak en als de file weer
gaat bewegen, vallen er gaten in, omdat
velen het te laat merken en eerst naar hun
auto's terug moeten rennen. Verder zou het
helpen, als alle auto's zo dicht mogelijk
achter" elkaar bleven rijden. Op die manier
wordt de beperkte wegcapaciteit op de
meest effectieve wijze benut. Opper Van der
Heijden weet, dat dit wensen zullen blijven.
,We moeten steeds en zeker op zulke
dagen rekening blijven houden met de
gemiddelde automobilist'. Een troost voor de
politie is, dat het tijdverlies op de feest
dagen geen geldverlies met zich meebrengt.
Vrijwel iedereen is namelijk voor eigen ple
zier op stap.
BINNENWEGEN
Een Zeeuwse automobilist, die op tweede
pinksterdag binnen de eigen provincie een
tochtje gaat maken, heeft ook te lijden onder
de vertragingen, die worden veroorzaakt
door het te grote aanbod van uitgaand ver
keer. Dat kan iedereen met een beetje han
digheid voorkomen. Zolang men Zeeland
niet hoeft te verlaten, is het meestal niet
nodig gebruik te maken van de drukste ver
keersaders Neem, voor u op stap gaat, de
kaart van Zeeland ter hand en zoek een
route via binnenwegen. U zult dan wel iets
om moeten rijden, maar dat is veel aan
trekkelijker dan uren wachten in 'n stinkende
file. Let er wel op, dat u nergens een grote,
drukke weg behoeft te kruisen. Het wachten
voor zo'n kruispunt kan alle gewonnen tijd
weer teniet doen-
Het grote voordeel van het gebruik van
lokale wegen is, dat de hoofdwegen daar
door ontlast worden. Mocht u pech hebben
en toch in een file terecht komen, blijf dan
rustig. Erger u niet en probeer niet de ver
loren tijd in te halen met te hard rijden op
een open stukje weg.
Voor Zeeuwen, die de provincie willen ver
laten op een toeristische topdag zijn er geen
moeilijkheden te verwachten. Als u 's mor
gens vertrekt en 's avonds terukomt rijdt u
steeds tegen de drukte in. Als u dan de hele
dag van stille wegen wil genieten, moet u
er natuurlijk wel voor zorgen, dat u niet
naar een ander toeristisch gebied gaat, want
dan begint daar de ellende weer opnieuw.
De beste mogelijkheid is in dit geval de
trein.
HANS TEN HOUTEN.
De Grand-Prix van Monaco, de derde formule 1-race tellend voor het
wereldkampioenschap der coureurs, is vorige week door Graham Hill
gewonnen. Op de ranglijst voor het wereldkampioenschap staat Hill met
15 punten nu 2de achter Jackie Stewart, die 18 punten heeft. In Monaco
hadden de organisatoren de vleugels, die tot taak hebben de racewagens
wat beter op de weg te houdenverboden. Reden voor dit verbod was
onder meer het gevaar, dat die vleugels opleveren. Tijdens de Grand-Prix
van Spanje hebben afbrekende vleugels verschillenle ongelukken veroor
zaakt.
De constructeurs zijn op het ogenblik koortsachtig bezig met het zoeken
naar andere manieren om de race-auto's de nodige stabiliteit te geven.
Waarschijnlijk starten de favorieten daarom bij de volgende belangrijke
Grand-Prix, op zaterdag 21 juni op ons eigen Zandvoort, met vierwiel-
aandrijving.
Rijden met vier aangedreven wielen vergt een heel andere techniek dan
het rijden met een conventioneel voertuig. Daarom heeft Matra-rijder en
favoriet voor de wereldtitel, Jackie Stewart, zich vast een Jensen FF aan
geschaft.
Recreatieverkeer
Half juni start het Verbond voor Veilig Ver
keer met een actie, om de weggebruiker
bekend te maken me» de problemen van het
recreatieverkeer. De afdeling Zeeland van
het verbond doet aan de actie mee, maar
in deze provincie begint men twee weken
eerder.
De Zeeuwse afdeling wil proberen te komen
tot een mentaliteitsverbetering van de weg
gebruiker. Men acht dat in Zeeland vooral
's zomers van het grootste belang, want in
die tijd worden in Zeeland op wegen met
een te kleine capaciteit groepen weggebrui
kers met duidelijk tegengestelde belangen
met elkaar geconfronteerd: de vakantie
gangers en de mensen, die voor hun werk
op de weg zitten. De laatste groep wil maar
één ding: zo snel mogelijk het doel be
reiken. De vakantiegangers voelen in de
meeste gevallen vooral voor een rustig ritje,
waarbij zij willen genieten van het uitzicht.
Op wegen, waar inhalen nauwelijks meer
mogelijk is en die zijn er veel in Zeeland
gaan deze groepen elkaar natuurlijk
hinderen.
De afdeling Zeeland van Veilig Verkeer
heeft heel goed begrepen, dat men er niet
komt met alleen maar te zeggen van .men
sen, wind je niet op, in oktober zijn ze weer
weg'. In plaats daarvan heeft men een am
bitieus plan ontwikkeld om vooral de toe
risten in Zeeland wat begrip bij te brengen
voor de andere weggebruikers.
Voorlichting op campings
Voorzitter ven het Zeeuwse Veilig Verkeer,
Yerseke's burgemeester mr. C. Pijl Hogeweg,
Deze vierzitter met een top van 225 kmlu wordt voortbewogen door een
6,3 liter Chrysler V8 en maakt gebruik van de Ferguson Formula vier-
wielaandrijving, het zelfde systeem waar de meeste konrtrukteurs van
formule 1 renwagens veel in zien voor nieuwe modellen, die binnenkort
op de circuits zullen verschijnen.
In het afgelopen jaar heeft bij Jemen Motors een grote reorganisatie
plaatsgevonden tot aan wisseling van eigenaars toe. De produktie van de
luxueuze en sportieve Interceptor en F F-modellen is van zeven op vijftien
per week gebracht.
De afzet naar het buitenland is nu ook in geregelde banen geleid via
de kort geleden opgerichte dochtermaatschappij Jensen Motor Holding
A.G. In Zug in Zwitserland, van waaruit de verkoop op het Europese
vasteland ter hand wordt genomen. Eén van de opmerkingen van Jackie
over de Jensen was de volgende: £>e meeste mensen zoeken een excuus
om een dure auto te kopen. Het vierwielaandrijfsysteem, gecombineerd met
de machtige remmen (het Durdop Maxaret systeemmoet iedereen wel
verontschuldigen'.
wil volgende week op een bijeenkomst met
de plaatselijke afdelingsbesturen een plan
opstellen voor verkeersvoorlichting op de
campings. Dat zouden avonden moeten wor
den met dia's en een praatje, waarbij de
toeristen wordt verteld, hoe het met de
Zeeuwse verkeerssituatie staat.
Die avonden moeten, om enig succes te
kunnen hebben, zeker een maal per maand
gedurende het hele seizoen worden ge
houden. Op deze wijze bereikt het verbond
een groot deel van de steeds wisselende
groepen vakantiegangers. Het is de be
doeling, dat iedere afdeling actief wordt, de
campings binnen het eigen gebied inven
tariseert en afspraken maakt voor te orga-
nisen avonden. Op die avonden zou moeten
worden gesproken door plaatselijke deskun
digen. Bij het ontbreken daarvan zorgt het
provinciaal verbondsbestuur voor inleiders.
Mocht het plan slagen, dan heeft het
Zeeuwse Veilig Verkeer een stap vooruit
gezet op d* weg naar een steeds agres
sievere' voorlichting van weggebruikers. Het
is een manier van werken, die de laatste tijd
door zeer velen als de beste wordt ervaren.
Men krijgt wel eens de indruk, dat sommige experimentele modellen van
Amerikaanse autofabrieken hoofdzakelijk bedoeld zijn om te dienen als
trekpleister op tentoonstellingen.
Zo ook met dit driewielige, éénpersoons gasturbinevoertuig, dat de
General Motorsafdeling Chevrolet' onlangs onder de naam ,Astro 3'
heeft geïntroduceerd.
De wagen, die volgens de fabriek zeer snel is, wordt voortbewogen door
een gasturbine, die 317 pk levert en slechts 62 kilo weegt. De turbine is
achterin gemonteerd. Dé hele auto weegt 892 kilo. Voor zit een dubbel
wiel, achter twee wijd uit elkaar staande wielen. De Astro 3' is bijna
vijf meter lang en aan de achterkant iets meer dan twee meter
breed. Bepaald forse afmetingen dus, vooral voor een tweezitter. De
achteruitkijkspiegel is zo meldt de fabriek trots vervangen door
een gesloten circuit. De wagen zal volgens Chevrolet worden gebruikt om
de toekomstmogelijkheden van een zeer persoonlijke auto met turbine-
aandrijving te bestuderen.
20m-serie van Ford bestaat uit drie hoofdtypen. Standaardmodel is
a20m met een 2 liter zescilindermotor, die een vermogen levert van
Wpk. Daarop volgt de 20 m xl met een 2,3 liter zescilindermotor van
148 pk en tenslotte de 20 m rs, die is uitgerust met een 2,3 liter
Mor van 126 pk. Al deze hoofdtypen zijn elk weer verkrijgbaar in
fee carrosserieuitvoeringen.
jjw testwagen, de 20 m xl 2300s in
^uitvoering, verschilt eigenlijk
J.' *Je,.V8n het type Uil voorgaan-
j |a.ren,Detailveranderingen
SA h00fdza?k' De belangrijk
ft echlerasge
zineverbruik op tot 1 op 5. Als ge
middelde kun je 1 op 8 aanhouden
De topsnelheid is 168 kilometer per
uur en de acceleratietijd van 0-80 is
8,8 seconden. Van 0-120 in 19,6.
ECHT DUITS'
De vierversnellingsbak, nu als stan-
«b«L"i f"' Uö s,ai!re achteras daarduitvoering, is volledig gesyn-
Ui iM ,den'De verbetering chroniseerd en voldoet bijzonder
J M 9«»°l9 dat bijvoorbeeld bfi
-K remmen nf fo =-,„i.i
küZ7TBiam9 dien'
«woord a zegt, de starre achteras
finesses uitgekiend om elk onder
deeltje zo goedkoop mogelijk te kun
nen maken. En waarom niet? Waarom
zou je een stangetje vijf millimeter dik
maken als het met vier ook kan?
Daarom geloof ik in de weggooi
wagen. Het is nog wel niet zo ver
maar over tien, twintig jaar koop je
een auto om hem gewoon na 75.00C
kilometer weg te gooien. Dan is eer
auto pas echt een gebruiksartikel
makkelijk om je te verplaatsen e
verder niets.
De diagfragmakoppeling pakt soep'
aan, al is het gebied waarin hij pak
vrij kort. De benodigde pedaalkrach
om te remmen is gering. Bij een nood
stop moet je alleen flink op het pe
daal gaan staan. De schijfremmer
voor en trommels achter voldeden
WwverS'0' fe' ac;celereren de
lr* !»S van de wielen zo
J mogeli|k is. Ook dribbelen
faearLeen mini,mum beperkt. Een
als het ware bij
he'pma i- IS nu ondervangen,
nf aal lammer genoeg.
AUTOPROEF VAN
HENK VAN ZALINGE
ri. yenoeg.
r'Cd vank?^e VÓ"mo!or heeft
I* ti| 5600
aotor is vemoloi/IJt "yl Cly uc "°,lu-
ferinoen8 Ke.n.me' voorgaande kelt kort en precies. Het pookje is
D"hii v»»i geruislozer geworden. overigens, net als het interieur, echt
bij ijj. verjnogen levert is zowel Duits' uitgevoerd. Met dat echt Duits'
helling als'h f i 660 '1°9e ver bedoel ik een tikje protserig, net niet
"oud van,0"mo,or neett een goed. Het korte pookje met houten
i cc en levert 126sae knop is op de tunnel gemonteerd en
toeren per minuut. De ligt erg fijn in de hand. De bak scha-
kj; L"j s"«miuzer geworden.
i terM9en levert 's zowel
nüling als h;i i ee,n h°9e ver °?ooei ik een tiK|e proiseng, nei mei
fc msrkM Qnl accelereren goed fijn. Het is wat te robuust en al maakt
lro"A»n D-n benzinever- het een zeer degelijke indruk, sterker
b| hoo» „Vj va?k acceleleren dan normaal is het beslist niet.
"emeden loopt het ben- Deze 20 m bijvoorbeeld is tot in de
bepaald niet bij dit testexemplaar. Na
twee of drie noodstoppen achter
elkaar werkten de remmen bijna hele
maal niet meer.
LENDESTEUN
De zit achter het stuur is goed. De
stoelen zitten prettig en zijn in alle
standen te verstellen. Ook is een
lendesteun gemonteerd, zodat je de
rugleuning holler of boller kunt stellen
De instap voor de achterpassagiers
is wat ongemakkelijk. Beenruimte
achter is gering.
Kachel en ventilatie zijn zonder meer
uitstekend. Via verstelbare roosters op
het dashboard is een prima ventilatie
mogelijk met rechtstreeks aangevoer
de buitenlucht. Het geheel is gecom
oleteerd door een traploos regelbare
ventilator.
De besturing is indirect en dat is erg
orettig als je moet parkeren. Je heb:
veinig kracht nodig om het stuur te
Iraaien, maar als |e hard rijdt laa'
Ie besturing veel te wensen over. Het
vegcontact is dan gering en de be
ituring era vaag. Zoiets geeft je eer
onbehaaglijk gevoel ondanks de ra
-Jiaalbanden, die standaard zijn. D<
wagen reageert vrij sterk op zijwind
Het stuurkarakter is licht onderstuurd
bijna neutraal Dat is echter sterk af
hankelijk van de bandenspanning.
De vering is erg soepel en de waget
daardoor zeer comfortabel. Wel hel
door die soepele vering de carrosserie
in bochten vrij sterk over.
De 20 m xl is in zijn totaalbeeld een
conventionele wagen met de nodige
extra's, zoals de achterruitverwarming
een onontbeerlijk accessoire in ons
land.
De prijs van de xl is inclusief blw
11.782 gulden. Daarvoor krijg je een
pittige geruisloze zescilinder met zeer
veel luxe, maar de stabiliteit en de
besturing vallen bij een wagen van
dit formaat uit de toon.
Henk van Zalinge beproefde deze maand de >echt Duitse' Ford 20 M XL