a FORD 20 M XLPITTIGE WAGEN MET MATIG WEGGEDRAG Op tweede pinksterdag zullen vele Je auto's weer lang stilstaan WERELDTITEL-FAVORIET JACKIE STEWART OEFENT PRIVÉ VAST MET VIERWIEL-AANDRIJVING SHOWMODEL VAN CHEVROLET ik d»ve,b8lerde ZEELAND BIJ VOORKEUR LOKALE WEGEN ai. -Q00UJ24M0 zaterdagnummer Namiddag, op tweede pinksterdag ll h»l mooie weer wordt verstoord die vanaf de Noord- decan Walcheren nadert, dan m 11 jjj?goede 75 man rijkspolitie Wan. dan stappen alle haastig in hun auto s, om zo !Ör «ilige wa.erdichte hoi- Tit eiken. Pas onderweg zullen ze 2 dal die snelheid lelijk tegenvalt rtÜ) heeft namelijk maar twee uitgangen, Iwe bij Rilland-Ba.h en nog een op Scnouwen-Duiveland. Omdat Iteanaen te nauw z.|n, tweesfrooks tf1 voor het uitgaande verkeer dus ,lrook - xullen z,eh files gaan ,ii zoiets werkt nu eenmaal ver- njing in de hand, onweersbui komt maandagmiddag om ij daarvan is de commandant van de Karoep Middelburg, kapitein J Ch. Kke, overtuigd. De ervaring heeft hem K dat die bui ieder .aar op dezelfde Et De ervaring heeft hem eveneens "-,d dal dan alle toeristen tagelnk weg 'O, kapitein hoopt, dat er dit |aar ij eens een heleboel mensen ver standig zullen zijn en inplaats van direct naar huis te rijden eerst nog een hapje gaan eten in een Zeeuws etablissement. Hij ver moedt echter, dat die hoop ijdel zal blijken te zijn. Hoe gaat de ri|kspolitie de verkeersdrukte ie lijf', vroegen wij. ,God zegene de greep' aldus de kapitein. Voor zoiets is geen plan te maken. Het enige, dat de politie Kan doen, is de verkeersstromen zoveel mogelijk in de hand te houden. Daartoe zijn op de drukste routes, rijksweg 58 en rijksweg 10 naar Rot terdam, negen mobilofoonposten in bedrijf. Die mobilofoons staan allemaal in contact met de centrale in Middeburg. Daar heeft de rijkspolitie dus een totaaloverzicht van hef verkeersaanbod op de drukste Zeeuwse wegen. Tussen de mobilofoonposten rijden agenten op brommers en motorfietsen heen en weer. Zij moeten de verkeersstroom stop zetten op een bepaalde weg of een kruis punt, als Middelburg doorgeeft, dat een file uit een andere richting te groot is geworden om nog langer te kunnen wachten. Als men dus maandag stilstaat in een file, is het een troost te weten, dat de politie u niet zomaar laat wachten. FLESSEHALZEN Kapitein Warneke voelt e niets voor om de h Miniatuur Walcheren kon men tijdens de pinksterdagen de enige Zeeuwse toeristische wegen uw, mr het M druk is. bermen, die langs rijksweg 58 zijn aangelegd voor hef langzame verkeer, op hoogtijdagen te gebruiken voor het dubbel opstellen van files Volgens hem worden de moeilijkheden dan alleen maar verplaatst, want het ver keer moet hoe dan ook door de twee flesse halzen worden geleid. In Zeeuwsch-Vlaanderen concentreert de drukte zich doorgaans rond Cadzand en Schoondijke, ,maar', aldus kapitein Warneke, ,in verhouding tot de rest valt het wel mee' Files zouden korter kunnen worden en snel ler weg kunnen zijn, als alle automobilisten op een paar punten letten. Die punten zijn, volgens opperwachtmeester A. N. M. van der Hei|den: niet uitstappen als men stilstaat. Dat gebeurt nog te vaak en als de file weer gaat bewegen, vallen er gaten in, omdat velen het te laat merken en eerst naar hun auto's terug moeten rennen. Verder zou het helpen, als alle auto's zo dicht mogelijk achter" elkaar bleven rijden. Op die manier wordt de beperkte wegcapaciteit op de meest effectieve wijze benut. Opper Van der Heijden weet, dat dit wensen zullen blijven. ,We moeten steeds en zeker op zulke dagen rekening blijven houden met de gemiddelde automobilist'. Een troost voor de politie is, dat het tijdverlies op de feest dagen geen geldverlies met zich meebrengt. Vrijwel iedereen is namelijk voor eigen ple zier op stap. BINNENWEGEN Een Zeeuwse automobilist, die op tweede pinksterdag binnen de eigen provincie een tochtje gaat maken, heeft ook te lijden onder de vertragingen, die worden veroorzaakt door het te grote aanbod van uitgaand ver keer. Dat kan iedereen met een beetje han digheid voorkomen. Zolang men Zeeland niet hoeft te verlaten, is het meestal niet nodig gebruik te maken van de drukste ver keersaders Neem, voor u op stap gaat, de kaart van Zeeland ter hand en zoek een route via binnenwegen. U zult dan wel iets om moeten rijden, maar dat is veel aan trekkelijker dan uren wachten in 'n stinkende file. Let er wel op, dat u nergens een grote, drukke weg behoeft te kruisen. Het wachten voor zo'n kruispunt kan alle gewonnen tijd weer teniet doen- Het grote voordeel van het gebruik van lokale wegen is, dat de hoofdwegen daar door ontlast worden. Mocht u pech hebben en toch in een file terecht komen, blijf dan rustig. Erger u niet en probeer niet de ver loren tijd in te halen met te hard rijden op een open stukje weg. Voor Zeeuwen, die de provincie willen ver laten op een toeristische topdag zijn er geen moeilijkheden te verwachten. Als u 's mor gens vertrekt en 's avonds terukomt rijdt u steeds tegen de drukte in. Als u dan de hele dag van stille wegen wil genieten, moet u er natuurlijk wel voor zorgen, dat u niet naar een ander toeristisch gebied gaat, want dan begint daar de ellende weer opnieuw. De beste mogelijkheid is in dit geval de trein. HANS TEN HOUTEN. De Grand-Prix van Monaco, de derde formule 1-race tellend voor het wereldkampioenschap der coureurs, is vorige week door Graham Hill gewonnen. Op de ranglijst voor het wereldkampioenschap staat Hill met 15 punten nu 2de achter Jackie Stewart, die 18 punten heeft. In Monaco hadden de organisatoren de vleugels, die tot taak hebben de racewagens wat beter op de weg te houdenverboden. Reden voor dit verbod was onder meer het gevaar, dat die vleugels opleveren. Tijdens de Grand-Prix van Spanje hebben afbrekende vleugels verschillenle ongelukken veroor zaakt. De constructeurs zijn op het ogenblik koortsachtig bezig met het zoeken naar andere manieren om de race-auto's de nodige stabiliteit te geven. Waarschijnlijk starten de favorieten daarom bij de volgende belangrijke Grand-Prix, op zaterdag 21 juni op ons eigen Zandvoort, met vierwiel- aandrijving. Rijden met vier aangedreven wielen vergt een heel andere techniek dan het rijden met een conventioneel voertuig. Daarom heeft Matra-rijder en favoriet voor de wereldtitel, Jackie Stewart, zich vast een Jensen FF aan geschaft. Recreatieverkeer Half juni start het Verbond voor Veilig Ver keer met een actie, om de weggebruiker bekend te maken me» de problemen van het recreatieverkeer. De afdeling Zeeland van het verbond doet aan de actie mee, maar in deze provincie begint men twee weken eerder. De Zeeuwse afdeling wil proberen te komen tot een mentaliteitsverbetering van de weg gebruiker. Men acht dat in Zeeland vooral 's zomers van het grootste belang, want in die tijd worden in Zeeland op wegen met een te kleine capaciteit groepen weggebrui kers met duidelijk tegengestelde belangen met elkaar geconfronteerd: de vakantie gangers en de mensen, die voor hun werk op de weg zitten. De laatste groep wil maar één ding: zo snel mogelijk het doel be reiken. De vakantiegangers voelen in de meeste gevallen vooral voor een rustig ritje, waarbij zij willen genieten van het uitzicht. Op wegen, waar inhalen nauwelijks meer mogelijk is en die zijn er veel in Zeeland gaan deze groepen elkaar natuurlijk hinderen. De afdeling Zeeland van Veilig Verkeer heeft heel goed begrepen, dat men er niet komt met alleen maar te zeggen van .men sen, wind je niet op, in oktober zijn ze weer weg'. In plaats daarvan heeft men een am bitieus plan ontwikkeld om vooral de toe risten in Zeeland wat begrip bij te brengen voor de andere weggebruikers. Voorlichting op campings Voorzitter ven het Zeeuwse Veilig Verkeer, Yerseke's burgemeester mr. C. Pijl Hogeweg, Deze vierzitter met een top van 225 kmlu wordt voortbewogen door een 6,3 liter Chrysler V8 en maakt gebruik van de Ferguson Formula vier- wielaandrijving, het zelfde systeem waar de meeste konrtrukteurs van formule 1 renwagens veel in zien voor nieuwe modellen, die binnenkort op de circuits zullen verschijnen. In het afgelopen jaar heeft bij Jemen Motors een grote reorganisatie plaatsgevonden tot aan wisseling van eigenaars toe. De produktie van de luxueuze en sportieve Interceptor en F F-modellen is van zeven op vijftien per week gebracht. De afzet naar het buitenland is nu ook in geregelde banen geleid via de kort geleden opgerichte dochtermaatschappij Jensen Motor Holding A.G. In Zug in Zwitserland, van waaruit de verkoop op het Europese vasteland ter hand wordt genomen. Eén van de opmerkingen van Jackie over de Jensen was de volgende: £>e meeste mensen zoeken een excuus om een dure auto te kopen. Het vierwielaandrijfsysteem, gecombineerd met de machtige remmen (het Durdop Maxaret systeemmoet iedereen wel verontschuldigen'. wil volgende week op een bijeenkomst met de plaatselijke afdelingsbesturen een plan opstellen voor verkeersvoorlichting op de campings. Dat zouden avonden moeten wor den met dia's en een praatje, waarbij de toeristen wordt verteld, hoe het met de Zeeuwse verkeerssituatie staat. Die avonden moeten, om enig succes te kunnen hebben, zeker een maal per maand gedurende het hele seizoen worden ge houden. Op deze wijze bereikt het verbond een groot deel van de steeds wisselende groepen vakantiegangers. Het is de be doeling, dat iedere afdeling actief wordt, de campings binnen het eigen gebied inven tariseert en afspraken maakt voor te orga- nisen avonden. Op die avonden zou moeten worden gesproken door plaatselijke deskun digen. Bij het ontbreken daarvan zorgt het provinciaal verbondsbestuur voor inleiders. Mocht het plan slagen, dan heeft het Zeeuwse Veilig Verkeer een stap vooruit gezet op d* weg naar een steeds agres sievere' voorlichting van weggebruikers. Het is een manier van werken, die de laatste tijd door zeer velen als de beste wordt ervaren. Men krijgt wel eens de indruk, dat sommige experimentele modellen van Amerikaanse autofabrieken hoofdzakelijk bedoeld zijn om te dienen als trekpleister op tentoonstellingen. Zo ook met dit driewielige, éénpersoons gasturbinevoertuig, dat de General Motorsafdeling Chevrolet' onlangs onder de naam ,Astro 3' heeft geïntroduceerd. De wagen, die volgens de fabriek zeer snel is, wordt voortbewogen door een gasturbine, die 317 pk levert en slechts 62 kilo weegt. De turbine is achterin gemonteerd. Dé hele auto weegt 892 kilo. Voor zit een dubbel wiel, achter twee wijd uit elkaar staande wielen. De Astro 3' is bijna vijf meter lang en aan de achterkant iets meer dan twee meter breed. Bepaald forse afmetingen dus, vooral voor een tweezitter. De achteruitkijkspiegel is zo meldt de fabriek trots vervangen door een gesloten circuit. De wagen zal volgens Chevrolet worden gebruikt om de toekomstmogelijkheden van een zeer persoonlijke auto met turbine- aandrijving te bestuderen. 20m-serie van Ford bestaat uit drie hoofdtypen. Standaardmodel is a20m met een 2 liter zescilindermotor, die een vermogen levert van Wpk. Daarop volgt de 20 m xl met een 2,3 liter zescilindermotor van 148 pk en tenslotte de 20 m rs, die is uitgerust met een 2,3 liter Mor van 126 pk. Al deze hoofdtypen zijn elk weer verkrijgbaar in fee carrosserieuitvoeringen. jjw testwagen, de 20 m xl 2300s in ^uitvoering, verschilt eigenlijk J.' *Je,.V8n het type Uil voorgaan- j |a.ren,Detailveranderingen SA h00fdza?k' De belangrijk ft echlerasge zineverbruik op tot 1 op 5. Als ge middelde kun je 1 op 8 aanhouden De topsnelheid is 168 kilometer per uur en de acceleratietijd van 0-80 is 8,8 seconden. Van 0-120 in 19,6. ECHT DUITS' De vierversnellingsbak, nu als stan- «b«L"i f"' Uö s,ai!re achteras daarduitvoering, is volledig gesyn- Ui iM ,den'De verbetering chroniseerd en voldoet bijzonder J M 9«»°l9 dat bijvoorbeeld bfi -K remmen nf fo =-,„i.i küZ7TBiam9 dien' «woord a zegt, de starre achteras finesses uitgekiend om elk onder deeltje zo goedkoop mogelijk te kun nen maken. En waarom niet? Waarom zou je een stangetje vijf millimeter dik maken als het met vier ook kan? Daarom geloof ik in de weggooi wagen. Het is nog wel niet zo ver maar over tien, twintig jaar koop je een auto om hem gewoon na 75.00C kilometer weg te gooien. Dan is eer auto pas echt een gebruiksartikel makkelijk om je te verplaatsen e verder niets. De diagfragmakoppeling pakt soep' aan, al is het gebied waarin hij pak vrij kort. De benodigde pedaalkrach om te remmen is gering. Bij een nood stop moet je alleen flink op het pe daal gaan staan. De schijfremmer voor en trommels achter voldeden WwverS'0' fe' ac;celereren de lr* !»S van de wielen zo J mogeli|k is. Ook dribbelen faearLeen mini,mum beperkt. Een als het ware bij he'pma i- IS nu ondervangen, nf aal lammer genoeg. AUTOPROEF VAN HENK VAN ZALINGE ri. yenoeg. r'Cd vank?^e VÓ"mo!or heeft I* ti| 5600 aotor is vemoloi/IJt "yl Cly uc "°,lu- ferinoen8 Ke.n.me' voorgaande kelt kort en precies. Het pookje is D"hii v»»i geruislozer geworden. overigens, net als het interieur, echt bij ijj. verjnogen levert is zowel Duits' uitgevoerd. Met dat echt Duits' helling als'h f i 660 '1°9e ver bedoel ik een tikje protserig, net niet "oud van,0"mo,or neett een goed. Het korte pookje met houten i cc en levert 126sae knop is op de tunnel gemonteerd en toeren per minuut. De ligt erg fijn in de hand. De bak scha- kj; L"j s"«miuzer geworden. i terM9en levert 's zowel nüling als h;i i ee,n h°9e ver °?ooei ik een tiK|e proiseng, nei mei fc msrkM Qnl accelereren goed fijn. Het is wat te robuust en al maakt lro"A»n D-n benzinever- het een zeer degelijke indruk, sterker b| hoo» „Vj va?k acceleleren dan normaal is het beslist niet. "emeden loopt het ben- Deze 20 m bijvoorbeeld is tot in de bepaald niet bij dit testexemplaar. Na twee of drie noodstoppen achter elkaar werkten de remmen bijna hele maal niet meer. LENDESTEUN De zit achter het stuur is goed. De stoelen zitten prettig en zijn in alle standen te verstellen. Ook is een lendesteun gemonteerd, zodat je de rugleuning holler of boller kunt stellen De instap voor de achterpassagiers is wat ongemakkelijk. Beenruimte achter is gering. Kachel en ventilatie zijn zonder meer uitstekend. Via verstelbare roosters op het dashboard is een prima ventilatie mogelijk met rechtstreeks aangevoer de buitenlucht. Het geheel is gecom oleteerd door een traploos regelbare ventilator. De besturing is indirect en dat is erg orettig als je moet parkeren. Je heb: veinig kracht nodig om het stuur te Iraaien, maar als |e hard rijdt laa' Ie besturing veel te wensen over. Het vegcontact is dan gering en de be ituring era vaag. Zoiets geeft je eer onbehaaglijk gevoel ondanks de ra -Jiaalbanden, die standaard zijn. D< wagen reageert vrij sterk op zijwind Het stuurkarakter is licht onderstuurd bijna neutraal Dat is echter sterk af hankelijk van de bandenspanning. De vering is erg soepel en de waget daardoor zeer comfortabel. Wel hel door die soepele vering de carrosserie in bochten vrij sterk over. De 20 m xl is in zijn totaalbeeld een conventionele wagen met de nodige extra's, zoals de achterruitverwarming een onontbeerlijk accessoire in ons land. De prijs van de xl is inclusief blw 11.782 gulden. Daarvoor krijg je een pittige geruisloze zescilinder met zeer veel luxe, maar de stabiliteit en de besturing vallen bij een wagen van dit formaat uit de toon. Henk van Zalinge beproefde deze maand de >echt Duitse' Ford 20 M XL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 21