fieï grapje van mijn werk js de exacte realiteit' Wie zei er ook weer dat alle verpakte brood hetzelfde was? Geef-idee van Remington PANDA en de wensduit I SCHILDER CAREL WILLINK: S ^wsrïfirsss televisie radio King Gom ...'t enige dat u weggooit, is de verpakking COLEMAN HAWKINS OVERLEDEN hetikruisverhoor 21 WEI 1869 MOVINCIAIE ZFFUWSE COUFANT 17 r ADVERTENTIE) ,v«a onze kunstredactie) rnr(>| Willink: .Cor PoM- Arrverandcrd in de loop der 1,11 f.1,. Korh ru 'k niet. Carel pn-n. ly»" jn yrjj .Nederland 4U '"I? h.Ii nun een bepaalde mé- iclüichkeil. O»"'" n nc"a=:Nïê frW^van het «milderen van een ff Nee, meer een sfeer.... u Verhaaltje, dat wordt nu weer Er mag weer een ver- ff razlttem Vroeger werd me dat !nL kwalijk genomen. Ze vonden Xt diet met schilderkunst niets te mlken had. Zo'n werk als Jacobstij- am vonden ze kinderachtig: schilder- moest puur zijn. Maar neem Paul' Klee. duar zit ook altijd er- parrr .en Verhaaltje in. En laten we ïTweïen, wat mag tegenwoordig mi' Alles mag. alleen de musea houden nog een strakke lijn aan. D.e K 2i?h aan vernieuwing. Ons| «roepie vinden ze hinderlijk. Ze be-, Sen ons als randfiguren, die »l afgevallen hadden moeten zijn.' Trouwens, Amsterdam bezil geen ««ritte, geen Delvaux, geen Dab. Dat njn toch belangrijke surrealis- vaar re zijn er doodsbenauwd t.TlU «éwerrt "-of rif is Dat vind ik een grote tekort koming. Ik heb -I er wel over ge- h„d met Sandberg destijds D.e ze.: «wint Willink, wat Dali maakt STÏ JntWkteU» W-.ejlf» Korh en ik hebben dan toeh ui elk pial nog de eer gehad van een ex- positie In het stedeluk, maar de ïwens! nu De Wilde regeert, dat ook alweer vijf jaar. heb ik ook w niets gehoord. Vindt t kenne- i ij nok niet de moeite waard. Or, de moeite waard in de oorlog aij een paar keer bij me geweest, i zekere meneer De Wilde die wat wilde pra ten over schilderkunst. Later atond-ie voor een schilderij van me en zei toen: maar meneer Willink, waarom hebt u dat zo hoog gemaakt, had u er niets kunnen afhalen. Ik ze' ziet u niet dat dat nodig is om de lucht te laten uitkomen" Nee. dat zie ik echt niet. zei De Wilde. Nou ja, dan had je ook wel een stuk van de onderkant kunnen afsnijden Ik dacht bij mezelf: nee man. jij houdt er gewoon niet van,, dat werk i mij. Imaginair Vindt Willink, omdat hij de belang stelling voor zijn eigen werk kenne lijk afmeet aan de situatie van de surrealisten in Nederland, dat hij daar. bij hoort ,Nou nee. Wij worden dan met t verhaal van de zogenaamde magische realisten geplaatst. Dat magisch heeft iets van bezweren, geheim zinnigheden. Dan ga je denken aan de theosofie. Rudolf Stelner en zo, Dat zit er natuurlijk helemaal niet in, dus magisch, vind ik wat vrnemd. Er was trouwens een Frans blad even kijken, dat noemde ons... ik had toen in België een tentoonstel ling, 1967 Paris Match, ja 't imaginaire realisme. De uit de ver beelding geschilderde werkelijkheid. Dat vind ik veel beter dan magisch realisme'. Hoe formuleert Willink zijn in de loop der decennia niet veranderde visie .Die visie is een nogal pessimis tische kijk op "t menselijk bestaan. .La joie de vivre' zoals de impres sionisten dat hadden de schoon heid van 'n vrouwenlichaam, badende mensen dat drukt 't niet uit. Die positieve aanvaarding van het leven zit er bij mij niet in. De vreemdheid van het bestaan, 'n beetje chaotisch vind ik het. De mens, al is-ie van vlees en bloed, is toch maar een vreemd ding tussen waarom dit? Een besef dat bet leven absurd is. 't Is een zeer gecompliceerd iets, want aan de andere kant kan ik ook ge,grepen worden door de groot heid van het geheel, maar dan kan ik me weer niet vinden in de filo sofische en religieuze verklaringen die er gegeven worden voor dat .ge heel'. Trouwens, Sartre voel ik me zeer aan verwant. ,La nausée' heeft me bijzonder beziggehouden. En Ca mus. Walging over de werkelijkheid. Ik zie 't als iet-s griezeligs. Maar ja, schilderen vind ik juist daórom zo plezierig. Je hoeft niets te formuleren, zoals een literator. Een schilder kan dingen laten zien en de anderen laten toekijken. Hoe ze dat doen moeten ze zelf weten. fADVERTENTIEI •echten studeerde e NEDERLAND-1 KANAAL 7/29 IYR-N0T) NEDERLAND IN WEST-EUROPA 11.23 uur: DE JONGE KERKEN IN INDONESIë 17.00 uur: (KRO) 15,000 STEMMETJES 18.50 uur' (NTSKEEUR) DE FABELTJESKRANT 39.00 uur: JOURNAAL 19.05 uur: SCALA Nieuws, Van gewest tot gewest, parlementaria 1955 uur: VOETBAL FC Barcelona Slovan Bratislava, rechtstreekse re portage vanuit Bazel van deze finalewedstrijd in het toernooi om de Europacup voor bekerwinnaars. Koen Verhoeff zal trachten de bewegingen te volgen. 20.15 uur: (PSP) POLITIEKE TRIBUNE 20.55 uur: (NTS) VOETBAL (TWEEDE HELFT) 21.45 uur: (SOCCTERA) LEGER DES HEILS 51.50 uur: CHARUE CHAN IN EGYPTE 2255 uur: JOrRNAAL 23 00 uur: OLYMPIADS TOUR Barend Barendse geeft commentaar bij de etappe Oploo- Xljverdal. 2305 uur: JOURNAAL 20.00 uur: (NTS) JOURNAAL 20.20 uur: (KRO) DE BAJES IS ZO GROOT Film met onder andere Peter Sell i - 21.45 uur: ZELF DOEK 22.25 uur: (NTS) JOURNAAL 23.00 uur: (TELEAC) HOGER ONDERWIJS BELGIË-NED. 17.00-18.00 uur: TLP-TOP 18.30 uur: WIE WEET. WINT 19.30 uur: JOURNAAL 19.55 uur: VOETBAL Finale Europa-cup te Bazel 21.45 uur: VOLKSCONCERT Vlaamse muziek. 22.10 uur: G ASTPROGRAMMA Het vrije woord. 22.40 uur: JOURNAAL KANAAL 2/10 FRANSTALIGE PROGRAMMA'S NEDERLAND-2 KANAAL 32 (XTS-KLEIR) DE FABELTJESKRANT WOENSDAG 21 mei 1969 Middag: j®?; 1200 Van twaalf tot twee: Programma. (12.22 Wij 26 Mededehngen ten Mn w van lan<l" en tuinbouw; l°pN'®mvs: 12.41 Actualiteiten; Radïf1 'naar..). NCRV' 14.00 ^Kamerorkest en solist: senu- W5ren,.modcrne muziek. 15.00 i.,c-ht,e„ grammofoonmuzlek. Sï,1 5'1« 15 uur evtl. re porta- LVe R^Tas Tour cloor Neder- Voor «tl F?uws 16 02 stereo: 2 w 3r gd' 17 00 Twlen-Popradio C)vei'heidsvooi'lich- Sf'i50 tv Inspraak tóinnl u2!aar in (,e hedendaagse Wet Jf^sgeT®,k van Nico van gebied deskundigen op dit Avond: (er^ia Westelijke liederen fejrar X«SWs 1841 A-ctuahtei- ri'lfnn'p! °penbaar Kunstbe- lieid' «ft en roorspelbaar- 20.00 Stereo: MTK' 1 B®rl'Jns Philharmo- Sek nSlJmct so,ist: moderne Herdenk,nil. pauze: Plm- 20-30 2045 Ri.i?^?aarr,iErasniuS' lezing; SSn?Plyni^a's Tour door itHe«,A Symfonie-orkest van ki*he,r R-undfunk en strijk- 'j»nE rae muz,ek. 21.25 Let PetitT éL g: mtemationale com- Brood Jaf .amateurkoren. 21.55 Piark' reeks uitzendin- «ï0°ve. beroepskeuze. 22.10 Stonng. een populair programma over elek tronica. NVSH- 22.20 Sextant, radio weekblad van de NSVH. NRU: 22.30 Nieuws. 22.38 Parlementair overzicht 22.45 Stereo: X. een sprong in het duister. 23.55-24.00 Nieuws. DONDERDAG Morgen: KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Badinerie: Klassieke en moderne grammofoonrauzi ek(7 30 Nieuws; t.32 Actuali-tedeten; 7.50 huisvrouw. (9.00-9 10 Gymnastiek voor de huis vrouw; 9.35-9.40 Waterstanden). NRU: 10.00 Wat heeft dait kind?, pedagogische lezing. 10.20 Stereo: Muziek uit de Barok (opn.). KRO: 11.00 Nieuws. 1102 Voor de zieken 11.55 Mededelingen. Middag: 12.00 Stereo: Promenade Orkest: amusementsmuziek. 12.30 Stereo: Licht ensemble. 12.54 Voor het plat teland. 13.00 Nieuws. 13.11 Actuali teiten. 13.20 Stereo: Moderne Roe meense muziek (gr). 13.45 Gespro ken portr.et. 14.00 Voor de kinderen. 15.00 Stereo: Fluit en clavecimbel: klassieke muziek. 15.10 Strijkkwar tet; moderne en klassieke muziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Muziek en brie ven. 17.00 Stereo: Kinderkoor. 17.20 Voor de jeugd. 17.55 Mededelingen, vond: 18.00 Nieuws. 18.11 Actualiteiten, 18.20 Uitzending van de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie. 18.30 Stereo: Klink Klaar zonder nonsens. 19 30 Nieuws. 1955 Stereo: Tango rumba orkest met zangsolist en 20.00 Uitkomst van vraag en antwoord, gesprek. 2050 Country en Western BELGIë-FRANS KANALEN 3 EN 8 16.55 Nieuws; 17.00 Feu verte: 18.30 Rayons X; 19.00 A votre service; 19.25 Plum-Plum; 19.30 Les Cavaliers de la route; 19.55 Voetbal: 20.45 Journaal: 21.00 Voet bal (vervolg): 21.50 Le passé compose; 22.20 Le carrou sel aux images; 23.00 Journaal. FRANKRIJK-RIJSSEL (LILLE) KANAAL 12 12.30 Mldi-magazine: 13.00 Journaal; 13.25-13.30 Beurs berichten; 14.03-14.23 Schooltelevisie16.25 Schooltele visie; 18.15 Nieuws; 18.17 Nous préparons jeudi; 18.25 Total 3000; 18.40 Permis de conduire: 19.10 Voor de kleuters; 19.15 Regionaal journaal; 19.40 Les olseaux rares (42); 20.00 Journaal; 20.30 Napoléon et la Re volution; 21.00 Voetbalwedstrijd In de finale om de Europa-Cup voor bekerwinnaars; 21.45 Le quart d' heure...; 22.00 A dossier ouvert; 23.00-23.15 Journaal. muziek. 20.40 Buitenlands weekover zicht. 20 50 Stereo; Strijkorkest; lichte muziek. 21.20 Stereo: Vibrato: grammofoonplatenprogramma voor stereo-liefhebbers. 21.50 Drs. P mag het zeggen, interview. 22.30 Nieuws. 22.38 Actualiteiten. 22.5-5 Stereo: Moderne orkestmuziek (gr). 23.20 Radio Jazz Magazine. 23.55- 24.00 Nieuws. DONDERDAG Morgen: AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte r-ammofoonmiuziek. 8.00 Nieuws. 11 Radiojournaal. 8 20 Stereo: Lichte graimimofbonmuziek. (8.30 - 8.33 De groentemain). 8.50 Morgen wijding. 9.00 Stereo: Klassieke mu ziek (gr.) 9.40 Schoolradio 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvita minen: populair verzoekplatenpro- gramma. (11.00-11.02 Nieuws) 11.30 Voor de vrouw. (11.55 Beursberich ten.) Middag: (12.00 Nieuws) AVRO: 13,00 Nieuws. 13.03 Radiojournaal. 13.06 Zet 'm op: vrolijk platenprogram- mo. (14.00 Nieuws) 15.00 Nieuws. 15.03 Arbeidsvitaminen: populair verzoekplatenprogramma. 16.00 Nieuws. 16.03 Gimmick: lacht platen- programma. 17.00 Nieuws. 17.02 Ra diojournaal. 17.05-18.00 Toppoppolo- ghpop- en countrymuziek. DONDERDAG Morgen NCRV: 9 00 Nieuws. 9 02 Terug van weggeweest: muziek van vroeger voor luisteraars van nu. 9-30 Zzzzoeff. instrumentaal program ma. 10.00 Nieuws. 10 03 Muz_ek bij de koffie. (11.00 Nieuws.) in geven Willink een paar steek woorden, ontleend aan z'n schilde rijen. met het verzoek erop te reage ren. Nummer één: vrouw. .Wonderlijk iets Dat :k nu aan m'n derde huwelijk ben begonnen bete kent in elk geval dat 't toch wel een integrerend ets is voor mij M-.jn eerste huwelijk was een mis lukking. het tweede, dat dertig jaar geduurd heeft, was erg harmonisch, erg goed En waar ik nu mee in het huwelijk ben getreden is ook een ze kere harmonie mee. Vrouwenkwes ties kerels die van ellende maan-, denlang niet kunnen werken, die waanzinnige spanningen, dat het overheersend wordt die heb ik nooit gehad. Mijn instelling is meer kameraadschappelijk'. ,ln mijn schilderijen: iets dat ver- faat. Ze is aanvalbaar. Juist omdat aar lichaam zo'n belangrijke rol speelt. Bij een man niet. Een vrouw van 70 kan wel heel charmant zijn, - maar ze is veel van haar aantrekke lijkheden kwijt. Een vrouw la bijna tragischer dan een man. Die trek j je maar een net jasje aan en dan gaat 't wel weer'. Zeker niet die mevrouw die vorige week voor de verandering eens géén King Corn nam King Com wordt elke nacht J? overal in Nederland vers gebakken en komt dus dagelijks vers op tafel. King Corn blijft dagen langer vers. (alleen King Corn kan dal zeggen) Droom .Ik zal u zeggen, vroeger droomde ik veel. Inderdaad wel es dat ik tnj heel geheimzinnige landschappen] liep, maar 't was toch nooit zo dat ik 't kon navertellen. Het bleven] dromen. Maar misschien is er iet.» van de sfeer overgebleven. Ik weet! 't niet. Niemand kan men ook ver tellen of een droom in kleur of zon-, der kleur tot je komt', .Dromen dat ik met een doodkist door de ruimte werd geslingerd. Die heeft zich een paar maal herhaald, destijds. Maar tegenwoordig gebeurt 't weinig. Als je ouder wordt, wordt dat milder. Toen ik zo'n jaar of 23. 24 was. Dan ben je geestelijk 't meest produktief. Tot je dertigste. In die tijd moet wat je doet vorm gevonden hebben'. Landschap POSTZEGELS VAN STAAL DEN HAAG (GPD) Het berg- staatje Bhoetan. ten zuiden van Tibet, geeft begin juni een serie van twaalf stalen postzegels uil. De zegels, die in de Verenigde Staten werden vervaardigd. In slaan uit staalplaat, dat tot een dikte van één vierde milllmetr werd gewalst. De aldus ontstane folie werd bedekt met een uiterst dun laagje tin, dat de drukinkt opneemt. De twaalf zegels, die wat de pro- duktiekosten betreft de duurste zijn die ooit werden gemaakt, ge ven bedden uit de geschiedenis van de ijzer- en staalfabricage. Phoetan wil hiermee de aandacht vestigen op de moderne hoogovens en op de omvangrijke lagen ijzer en mangaanert. waarover het land beschikt. De postzegels worden op 2 juni verkrijgbaar gesteld. NEW YORK De beroemde tenor saxofonist Coleman Hawkins, wiens carrière een tijdperk aan bijna vijf- lig jaar omspande, is maandag op 64-jarige leeftijd in een ziekenhuis in New York overleden. Hij leed aan een leveraandoening. Z:Jn vertolking van .body and soul', in 1939 op de plaat opgenomen, geldt nog steeds als een klassiek voorbeeld van jazz-idioom. Hawkins, een neger, werd op 21 november 1904 In St-Joseph Missouri, geboren. Hij studeerde piano en cello op vroege leeftijd en kreeg zijn «erste saxo foon toen hij negen jaar was. Na zijn muziekstudie sloot hij zich aan bij Ma mie Smith's Jazz Hounds. Met deze groep kwam li.j in 1923 in New York. AI spoed n 1923, werd hij opgenomen in het orkest van Fletcher Henderson. In de elf jaar die hij bij dit orkest doorbracht vervolmaakte h.j zijn atiii. In 1934 begon hij een tournee door Enge land. Frankrijk en Nederland die tot 1939 duurde. De Britse bandietder Jack Hylton had hem naar Europa gehaald. In de afgelopen 25 jaar 'rad hij voornamelijk als solist op. Hawkins laat een weduwe, zoon en twee dochters achter. .Het grapje van mijn werk zijn rea liteiten die beelden zijn exact weergegeven. Realiteiten, maar :k heb m'n eigen landschap er achter gezet. Het landschap van Bomarzo zelf is niet bruikbaar. Je moet de werkelijkheid vervreemden. Dingen uit mekaar halen, nieuw in mekaar zetten. Er nieuw leven in gieten, zou je kunnen zeggen. Die truc'. .Een Willink-luchtje, zeien ze wel ik heb schilderijen met blauwe lucht en werk met donkere lucht. In de oorlog werd Ik es opgebeld door een handelaar in de Haarlemmer- meerstraat die had kennelijk wel van me gehoord. Meneer, wat kosten uw blauwe en wat kosten uw don kere luchten. Ik zeg de donkere kos ten 4 en de blauwe 3.5. Per dozijn?, vroeg ze. Nee. per stuk. nou dan moest ze 't nog maar met d'r man overleggen 't Ts gedeeltelijk vooropgezet, ge deeltelijk een noodzakelijk kwaad. Een donkere lucht, daar kun je din gen hel verlicht tegenaan zetten, je krijgt een lekker effect. Maar een blauwe lucht kan even griezel-g zijn. Het schilderij met de twee slangen, dat heeft een blauwe lucht, niaar ik verzeker u dat is niet blauw van: fijn, we gaan vandaag naar buiten, neem je badpakkie mee'. Politiek .Nauwelijks. Tk ben links noch rechts. Tussen rechtse mensen word ik enorm geïrriteerd door hun beslist heid. zékerheid. Dan word ik van irritatie links, en pesterig. Bij link se mensen, die zo verdomd goed we ten hoe 't moet. dan zeg ik dat Ik kapitalistisch ben. Ik maak er een spelletje van. Ik heb de laatste ja ren goed verdiend. Ik betaal vee! belasting, en ik zou er ook liever wat leuks voor kopen. Ik maak me er niet druk over. Ze zoeken 't maa: uit'. .Laatst kreeg ik een pamflet In de bus van kunstenaars, die wilden weer ,gezonde kunst' hebben. Of ik maar wilde tekenen. Daar wil ik niets mee van doen hebben. Ik ben niet zo gek op de museums, maar al dat streven naar reactie vind ik zeer suspect. Om bij Arti mee te gaan zitten schelden op de jonge jongens, die zoveel geld verdienen, ik niet'. (ADVERTENTIE) Remington Special Met de sierke Remington motor. En de brede, ideale scneerhoofden. En de speciale knop voor snor en bakkebaard. Als u 'm cadeau geeft aan vader, zoon of verloofde, breng dan zijn oude natscheercerei of elektrisch scheeraoparaat mee naar de winkel. U krijgt er een tientje voor terug. Remington Special f. 55 - (tijdelijk f. 10,- terug) f.45,—. REMINGTON O, De koning was erg tevreden over Panda. ,Ge hebt ons gered,' sprak hij. .De boosaardige graaf is verjaagd en hij zal het niet wagen om ons weer van de troon te willen stoten'. .Maar dat heb ik niet helemaal alleen ge daan.' zei Panda eerlijk. ,Het kwam eigenlijk door mijn wensmuntje, ziet ,Hoe dan ook.' hernam de vorst. ,Ik benoem u tot Ridder in de orde van de Sabeltand met de Gouden Linten, wegens uw dapper gedrag.' Dat was een heel plechtige gebeurtenis en het was dan ook jammer dat die werd verstoord door enkele binnen komende lieden. ,Ik breng u een schurk. Majesteit.' sprak de politie man, terwijl hij op Joris wees. .Hij heeft een karretje met vuurwerk ge stolen, toebehorende aan A. Biggenk Co.. En daarbij heeft hij zich uit gegeven voor politie-agent.' .Een karretje met vuurwerk...' her- dan misschien... Heeft hij die benda haalde Panda in zichzelf. ,Zou Joris van Izengrim soms...?' CAROL DAY PlE£BMENSTRU6TttU&.ZE ZOEtTD) 1E75. ZOWPEE EEPEM DOOf- KUIST NIÉMAND EOi ACHT KILO- AiETKailöTEKElH. K NOt)/ ZWEmö 0P6OEPE fUÏ&EE WAEZEU - FEUT El.ETON DOOR JOHN ROWAN WILSON .In welk opzicht Op afgebeten toon antwoordde hij: .Hoofdpijn. Slapeloosheid. Schijn ge wicht te verhezen. Steeds maar moe'. Het viel Gilling op dat zijn manier van doen heel anders was geworden. Zijn vlotte superioriteit had plaats gemaakt voor geïrriteerdheid, zijn zelfvertrouwen voor neerslachtigheid. Hij was duidelijk het manlsch-de- pressie type dat onder drinkers nogal veel voorkomt. En op 't ogen blik verkeerde hij in de sombere fa se. .Ik heb het gevoel dat ik niet meer kan. Ik raak uitgeput'. ,U hebt te veel gedaan, dat is alles'. ,De vorige week had ik in het lager huis iets vervelends, raakte de draad van mijn betoog kwijt. Dat is me nooit eerder overkomen'. ,En u kunt het niet op de een of a.ndere manier verklaren .Nee'. ,Hoe laat gebeurde het .Ongeveer half drie 's middags. Ik had een nogal langdurige lunch ach ter de rug waarbij ik een paar st- faren had gerookt. Misschien kwam et daardoor'. Gilling knikte peinzend. Hij had zelf de nodige ervaring met te lange lun ches. Het viel met moeilijk te ra den wat er was gebeurd Kincaid vroeg op nogal gespannen toon: Denkt u dat het dat geweest kan zijn De sigaren bedoel ik Het is mogelijk', zei Gilling voor zichtig. Hij keek naai- het blad pa pier waarop hij aantekeningen had gemaakt en vroeg nonchalant: ,Hebt u tijdens de lunch veel gedronken"' Weer verloor Kincaid alle vriende lijkheid. Op ijskoude toon antwoord de hij: ,Ik was niet dronken als u dat wilt suggereren'. Hij keek Gil ling aan alsof hij op 'n ruzie hoopte. Gilling bleef echter zwijgen en ten slotte zei Kincaid gemelijk; ,Een paar glazen rode wijn. Meer niet'. Hij staarde Gilling agressief aan maar Gilling gaf geen commentaar. Hij legde de pen neer en zei: ,Ik zou u nu graag nog eens onderzoe ken'. Het onderzoek toonde een uitgespro ken verslechtering in Kincaids toe stand. Het gewichtsverlies was bij zonder opmerkelijk. Zijn huid was droog en het trillen van zijn han den was verergerd. Zijn teneergesla- gen stemming stond in sterke te genstelling tot zijn houding tijdens z! Jn eerste bezoek ,U weet waarschijnlijk zelf wel dat u helemaal n;et in orde bent', ze: Gilling. .Ik vrees dat ik op volledi ge rust zal moeten aandringen'. .Wat bedoelt u daarmee Jn het geheel geen optreden in het openbaar. U moet een paar weken naar buiten gaan. Alleen u en uw vrouw. U behoeft niet het bed te houden. Als u dat doet, zult u toch alleen maar liggen tobben. Speel golf of iets dergelijks. Goed eten, zonne schijn, absoluut niet roken of drm- ken Kincaid keek hem heel scherp aan. ,Sir Thomas, heeft mijn vrouw met u gepraat?' Het was een onplezierig ogenblik. Gilling antwoordde op neutrale toon: .Ik heb één keer met haar gespro ken. Ik heb haar raad gegeven met betrekking tot de manier waarop ze voor u moest zorgen'. Het Is wel vreemd dat u me daar over niets hebt verteld'. Zijn houding was nu openlijk vijandig. H.j zei met een zweem van minachting: .Ik moet bekennen dat ik me in u een beetje teleurgesteld voel'. .Waarom .Omdat ik dit zag als een relatie tussen u en mij. Barton is de dok ter van mijn vrouw en ik heb altijd het gevoel dat ze een kleine samen zwering op touw zetten in mijn belang natuurlijk maar daarom vind ik het niet minder vervelend. Ik had niet gedacht dat u zich voor hun karretje zou laten spannen.' Als door een of andere natuurlijke, beschermende reflex trok Gilling zich bij deze aanval terug achter de pa troniserende gemeenplaatsen van de medische raadsman. Hij zei op sus sende toon: Jedereen probeert u t« helpen, mijnheer Kincaid. Niemand heeft bijbedoelingen'. Kinca.d was n et te sussen. Hij mi agressief: .Heeft mijn vrouw u ver teld dat ik te veel dronk Zijn agressiviteit was angstaanja gend en G:iling achtte liegen nood zakelijk. ,Nee. Ze zei dat u erg ge spannen was. Ze maakte z:ch zor gen over u'. Plotseling verdween alle agressivi teit uit Kincaids houding. Hij zucht te vertwijfeld: .Iedereen Legt tegen me. Dat is het ergste van ziek zijn- Je kunt niemana vertrouwen. Z« voelen zich gerecht.gd je te bedrie gen. Mijn vrouw loog tegen u. Ik ben geen alcoholist. Gelooft u me?' Gilling begon Kmcaad min of meer als een psychiatrisch geval te be handelen .Natuurlijk', zei hij, ..k blijf echter van mening dat u erg overspannen bent Ik zou graag een vriend van me consulteren. Hij is zenuwspecialist Kincaid kneep zijn ogen half dicht. .Een psychiater?' .H.j is neuroloog en psychiater'. Kincaid liet een kort lachje horen. .Eerst ben ik een dronkaard en daar na ben ik niet goed wijs' .Meneer Kincaid', zei Gilling vrien delijk, ,u bent te intelligent om dat soort dingen te zeggen'. Kincaid scheen hem niet gehoord te hebben. ,Ik geloof niet dat ik iets aan u heb.' Hij stond op en scheen zich te vermannen. Weer ondervond Gilling dat hij de opmerkelijke ei genschap bezat zich plotseling de do minerende positie toe te eigenen. .Be had waarschijnlijk overdreven ver wachtingen van u. Ik werd misleid door uw reputatie'. Hij glimlachte triest. .Terwijl ik toch echt wel zou moeten weten wat reputaties waard zijn*. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 17