fieï grapje van mijn werk
js de exacte realiteit'
Wie zei er ook weer
dat alle verpakte brood
hetzelfde was?
Geef-idee
van Remington
PANDA en de wensduit
I
SCHILDER CAREL WILLINK:
S
^wsrïfirsss
televisie
radio
King Gom ...'t enige dat u weggooit, is de verpakking
COLEMAN HAWKINS OVERLEDEN
hetikruisverhoor
21 WEI 1869
MOVINCIAIE ZFFUWSE COUFANT
17
r ADVERTENTIE)
,v«a onze kunstredactie)
rnr(>| Willink: .Cor PoM-
Arrverandcrd in de loop der
1,11 f.1,. Korh ru 'k niet. Carel
pn-n. ly»" jn yrjj .Nederland
4U '"I? h.Ii nun een bepaalde mé-
iclüichkeil.
O»"'" n
nc"a=:Nïê
frW^van het «milderen van een
ff Nee, meer een sfeer....
u Verhaaltje, dat wordt nu weer
Er mag weer een ver-
ff razlttem Vroeger werd me dat
!nL kwalijk genomen. Ze vonden
Xt diet met schilderkunst niets te
mlken had. Zo'n werk als Jacobstij-
am vonden ze kinderachtig: schilder-
moest puur zijn. Maar neem
Paul' Klee. duar zit ook altijd er-
parrr .en Verhaaltje in. En laten we
ïTweïen, wat mag tegenwoordig
mi' Alles mag. alleen de musea
houden nog een strakke lijn aan. D.e
K 2i?h aan vernieuwing. Ons|
«roepie vinden ze hinderlijk. Ze be-,
Sen ons als randfiguren, die
»l afgevallen hadden moeten zijn.'
Trouwens, Amsterdam bezil geen
««ritte, geen Delvaux, geen Dab.
Dat njn toch belangrijke surrealis-
vaar re zijn er doodsbenauwd
t.TlU «éwerrt "-of
rif is Dat vind ik een grote tekort
koming. Ik heb -I er wel over ge-
h„d met Sandberg destijds D.e ze.:
«wint Willink, wat Dali maakt
STÏ JntWkteU» W-.ejlf»
Korh en ik hebben dan toeh ui elk
pial nog de eer gehad van een ex-
positie In het stedeluk, maar de
ïwens! nu De Wilde regeert, dat
ook alweer vijf jaar. heb ik ook
w niets gehoord. Vindt t kenne-
i ij nok niet de moeite waard. Or,
de moeite waard in de oorlog
aij een paar keer bij me geweest,
i zekere meneer De Wilde die
wat wilde pra
ten over schilderkunst. Later atond-ie
voor een schilderij van me en zei
toen: maar meneer Willink, waarom
hebt u dat zo hoog gemaakt, had
u er niets kunnen afhalen. Ik ze'
ziet u niet dat dat nodig is om de
lucht te laten uitkomen" Nee. dat
zie ik echt niet. zei De Wilde. Nou
ja, dan had je ook wel een stuk
van de onderkant kunnen afsnijden
Ik dacht bij mezelf: nee man. jij
houdt er gewoon niet van,, dat werk
i mij.
Imaginair
Vindt Willink, omdat hij de belang
stelling voor zijn eigen werk kenne
lijk afmeet aan de situatie van de
surrealisten in Nederland, dat hij
daar. bij hoort
,Nou nee. Wij worden dan met t
verhaal van de zogenaamde magische
realisten geplaatst. Dat magisch
heeft iets van bezweren, geheim
zinnigheden. Dan ga je denken aan
de theosofie. Rudolf Stelner en zo,
Dat zit er natuurlijk helemaal niet
in, dus magisch, vind ik wat vrnemd.
Er was trouwens een Frans blad
even kijken, dat noemde ons... ik
had toen in België een tentoonstel
ling, 1967 Paris Match, ja 't
imaginaire realisme. De uit de ver
beelding geschilderde werkelijkheid.
Dat vind ik veel beter dan magisch
realisme'.
Hoe formuleert Willink zijn in de
loop der decennia niet veranderde
visie
.Die visie is een nogal pessimis
tische kijk op "t menselijk bestaan.
.La joie de vivre' zoals de impres
sionisten dat hadden de schoon
heid van 'n vrouwenlichaam, badende
mensen dat drukt 't niet uit. Die
positieve aanvaarding van het leven
zit er bij mij niet in. De vreemdheid
van het bestaan, 'n beetje chaotisch
vind ik het. De mens, al is-ie van
vlees en bloed, is toch maar een
vreemd ding tussen waarom dit?
Een besef dat bet leven absurd is.
't Is een zeer gecompliceerd iets,
want aan de andere kant kan ik
ook ge,grepen worden door de groot
heid van het geheel, maar dan kan
ik me weer niet vinden in de filo
sofische en religieuze verklaringen
die er gegeven worden voor dat .ge
heel'. Trouwens, Sartre voel ik me
zeer aan verwant. ,La nausée' heeft
me bijzonder beziggehouden. En Ca
mus. Walging over de werkelijkheid.
Ik zie 't als iet-s griezeligs.
Maar ja, schilderen vind ik juist
daórom zo plezierig. Je hoeft niets
te formuleren, zoals een literator.
Een schilder kan dingen laten zien
en de anderen laten toekijken. Hoe
ze dat doen moeten ze zelf weten.
fADVERTENTIEI
•echten studeerde e
NEDERLAND-1
KANAAL 7/29
IYR-N0T) NEDERLAND IN WEST-EUROPA
11.23 uur:
DE JONGE KERKEN IN INDONESIë
17.00 uur:
(KRO) 15,000 STEMMETJES
18.50 uur'
(NTSKEEUR) DE FABELTJESKRANT
39.00 uur:
JOURNAAL
19.05 uur:
SCALA
Nieuws, Van gewest tot gewest, parlementaria
1955 uur:
VOETBAL
FC Barcelona Slovan Bratislava, rechtstreekse re
portage vanuit Bazel van deze finalewedstrijd in het
toernooi om de Europacup voor bekerwinnaars. Koen
Verhoeff zal trachten de bewegingen te volgen.
20.15 uur:
(PSP) POLITIEKE TRIBUNE
20.55 uur:
(NTS) VOETBAL (TWEEDE HELFT)
21.45 uur:
(SOCCTERA) LEGER DES HEILS
51.50 uur:
CHARUE CHAN IN EGYPTE
2255 uur:
JOrRNAAL
23 00 uur:
OLYMPIADS TOUR
Barend Barendse geeft commentaar bij de etappe Oploo-
Xljverdal.
2305 uur:
JOURNAAL
20.00 uur:
(NTS) JOURNAAL
20.20 uur:
(KRO) DE BAJES IS ZO GROOT
Film met onder andere Peter Sell i -
21.45 uur:
ZELF DOEK
22.25 uur:
(NTS) JOURNAAL
23.00 uur:
(TELEAC) HOGER ONDERWIJS
BELGIË-NED.
17.00-18.00 uur:
TLP-TOP
18.30 uur:
WIE WEET. WINT
19.30 uur:
JOURNAAL
19.55 uur:
VOETBAL
Finale Europa-cup te Bazel
21.45 uur:
VOLKSCONCERT
Vlaamse muziek.
22.10 uur:
G ASTPROGRAMMA
Het vrije woord.
22.40 uur:
JOURNAAL
KANAAL 2/10
FRANSTALIGE PROGRAMMA'S
NEDERLAND-2
KANAAL 32
(XTS-KLEIR) DE FABELTJESKRANT
WOENSDAG 21 mei 1969
Middag:
j®?; 1200 Van twaalf tot twee:
Programma. (12.22 Wij
26 Mededehngen ten
Mn w van lan<l" en tuinbouw;
l°pN'®mvs: 12.41 Actualiteiten;
Radïf1 'naar..). NCRV' 14.00
^Kamerorkest en solist: senu-
W5ren,.modcrne muziek. 15.00
i.,c-ht,e„ grammofoonmuzlek.
Sï,1 5'1« 15 uur evtl. re porta-
LVe R^Tas Tour cloor Neder-
Voor «tl F?uws 16 02 stereo:
2 w 3r gd' 17 00 Twlen-Popradio
C)vei'heidsvooi'lich-
Sf'i50 tv Inspraak
tóinnl u2!aar in (,e hedendaagse
Wet Jf^sgeT®,k van Nico van
gebied deskundigen op dit
Avond:
(er^ia Westelijke liederen
fejrar X«SWs 1841 A-ctuahtei-
ri'lfnn'p! °penbaar Kunstbe-
lieid' «ft en roorspelbaar-
20.00 Stereo:
MTK' 1 B®rl'Jns Philharmo-
Sek nSlJmct so,ist: moderne
Herdenk,nil. pauze: Plm- 20-30
2045 Ri.i?^?aarr,iErasniuS' lezing;
SSn?Plyni^a's Tour door
itHe«,A Symfonie-orkest van
ki*he,r R-undfunk en strijk-
'j»nE rae muz,ek. 21.25 Let
PetitT éL g: mtemationale com-
Brood Jaf .amateurkoren. 21.55
Piark' reeks uitzendin-
«ï0°ve. beroepskeuze. 22.10 Stonng.
een populair programma over elek
tronica. NVSH- 22.20 Sextant, radio
weekblad van de NSVH. NRU: 22.30
Nieuws. 22.38 Parlementair overzicht
22.45 Stereo: X. een sprong in het
duister. 23.55-24.00 Nieuws.
DONDERDAG
Morgen:
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Badinerie: Klassieke en
moderne grammofoonrauzi ek(7 30
Nieuws; t.32 Actuali-tedeten; 7.50
huisvrouw.
(9.00-9 10 Gymnastiek voor de huis
vrouw; 9.35-9.40 Waterstanden).
NRU: 10.00 Wat heeft dait kind?,
pedagogische lezing. 10.20 Stereo:
Muziek uit de Barok (opn.). KRO:
11.00 Nieuws. 1102 Voor de zieken
11.55 Mededelingen.
Middag:
12.00 Stereo: Promenade Orkest:
amusementsmuziek. 12.30 Stereo:
Licht ensemble. 12.54 Voor het plat
teland. 13.00 Nieuws. 13.11 Actuali
teiten. 13.20 Stereo: Moderne Roe
meense muziek (gr). 13.45 Gespro
ken portr.et. 14.00 Voor de kinderen.
15.00 Stereo: Fluit en clavecimbel:
klassieke muziek. 15.10 Strijkkwar
tet; moderne en klassieke muziek.
16.00 Nieuws. 16.02 Muziek en brie
ven. 17.00 Stereo: Kinderkoor. 17.20
Voor de jeugd. 17.55 Mededelingen,
vond:
18.00 Nieuws. 18.11 Actualiteiten,
18.20 Uitzending van de Volkspartij
voor Vrijheid en Democratie. 18.30
Stereo: Klink Klaar zonder nonsens.
19 30 Nieuws. 1955 Stereo: Tango
rumba orkest met zangsolist en 20.00
Uitkomst van vraag en antwoord,
gesprek. 2050 Country en Western
BELGIë-FRANS KANALEN 3 EN 8
16.55 Nieuws; 17.00 Feu verte: 18.30 Rayons X; 19.00 A
votre service; 19.25 Plum-Plum; 19.30 Les Cavaliers de
la route; 19.55 Voetbal: 20.45 Journaal: 21.00 Voet
bal (vervolg): 21.50 Le passé compose; 22.20 Le carrou
sel aux images; 23.00 Journaal.
FRANKRIJK-RIJSSEL (LILLE) KANAAL 12
12.30 Mldi-magazine: 13.00 Journaal; 13.25-13.30 Beurs
berichten; 14.03-14.23 Schooltelevisie16.25 Schooltele
visie; 18.15 Nieuws; 18.17 Nous préparons jeudi; 18.25
Total 3000; 18.40 Permis de conduire: 19.10 Voor de
kleuters; 19.15 Regionaal journaal; 19.40 Les olseaux
rares (42); 20.00 Journaal; 20.30 Napoléon et la Re
volution; 21.00 Voetbalwedstrijd In de finale om de
Europa-Cup voor bekerwinnaars; 21.45 Le quart d'
heure...; 22.00 A dossier ouvert; 23.00-23.15 Journaal.
muziek. 20.40 Buitenlands weekover
zicht. 20 50 Stereo; Strijkorkest;
lichte muziek. 21.20 Stereo: Vibrato:
grammofoonplatenprogramma voor
stereo-liefhebbers. 21.50 Drs. P
mag het zeggen, interview. 22.30
Nieuws. 22.38 Actualiteiten. 22.5-5
Stereo: Moderne orkestmuziek (gr).
23.20 Radio Jazz Magazine. 23.55-
24.00 Nieuws.
DONDERDAG
Morgen:
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte
r-ammofoonmiuziek. 8.00 Nieuws.
11 Radiojournaal. 8 20 Stereo:
Lichte graimimofbonmuziek. (8.30 -
8.33 De groentemain). 8.50 Morgen
wijding. 9.00 Stereo: Klassieke mu
ziek (gr.) 9.40 Schoolradio 10.00
Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvita
minen: populair verzoekplatenpro-
gramma. (11.00-11.02 Nieuws) 11.30
Voor de vrouw. (11.55 Beursberich
ten.)
Middag:
(12.00 Nieuws) AVRO: 13,00
Nieuws. 13.03 Radiojournaal. 13.06
Zet 'm op: vrolijk platenprogram-
mo. (14.00 Nieuws) 15.00 Nieuws.
15.03 Arbeidsvitaminen: populair
verzoekplatenprogramma. 16.00
Nieuws. 16.03 Gimmick: lacht platen-
programma. 17.00 Nieuws. 17.02 Ra
diojournaal. 17.05-18.00 Toppoppolo-
ghpop- en countrymuziek.
DONDERDAG
Morgen
NCRV: 9 00 Nieuws. 9 02 Terug van
weggeweest: muziek van vroeger
voor luisteraars van nu. 9-30
Zzzzoeff. instrumentaal program
ma. 10.00 Nieuws. 10 03 Muz_ek bij
de koffie. (11.00 Nieuws.)
in geven Willink een paar steek
woorden, ontleend aan z'n schilde
rijen. met het verzoek erop te reage
ren. Nummer één: vrouw.
.Wonderlijk iets Dat :k nu aan m'n
derde huwelijk ben begonnen bete
kent in elk geval dat 't toch wel
een integrerend ets is voor mij
M-.jn eerste huwelijk was een mis
lukking. het tweede, dat dertig jaar
geduurd heeft, was erg harmonisch,
erg goed En waar ik nu mee in het
huwelijk ben getreden is ook een ze
kere harmonie mee. Vrouwenkwes
ties kerels die van ellende maan-,
denlang niet kunnen werken, die
waanzinnige spanningen, dat het
overheersend wordt die heb ik
nooit gehad. Mijn instelling is meer
kameraadschappelijk'.
,ln mijn schilderijen: iets dat ver-
faat. Ze is aanvalbaar. Juist omdat
aar lichaam zo'n belangrijke rol
speelt. Bij een man niet. Een vrouw
van 70 kan wel heel charmant zijn, -
maar ze is veel van haar aantrekke
lijkheden kwijt. Een vrouw la bijna
tragischer dan een man. Die trek j
je maar een net jasje aan en dan
gaat 't wel weer'.
Zeker niet die mevrouw die vorige week voor de
verandering eens géén King Corn nam
King Com wordt elke nacht J?
overal in Nederland vers gebakken en
komt dus dagelijks vers op tafel.
King Corn blijft dagen
langer vers.
(alleen King Corn kan dal zeggen)
Droom
.Ik zal u zeggen, vroeger droomde
ik veel. Inderdaad wel es dat ik tnj
heel geheimzinnige landschappen]
liep, maar 't was toch nooit zo dat
ik 't kon navertellen. Het bleven]
dromen. Maar misschien is er iet.»
van de sfeer overgebleven. Ik weet!
't niet. Niemand kan men ook ver
tellen of een droom in kleur of zon-,
der kleur tot je komt',
.Dromen dat ik met een doodkist
door de ruimte werd geslingerd. Die
heeft zich een paar maal herhaald,
destijds. Maar tegenwoordig gebeurt
't weinig. Als je ouder wordt, wordt
dat milder. Toen ik zo'n jaar of 23.
24 was. Dan ben je geestelijk 't
meest produktief. Tot je dertigste.
In die tijd moet wat je doet vorm
gevonden hebben'.
Landschap
POSTZEGELS VAN STAAL
DEN HAAG (GPD) Het berg-
staatje Bhoetan. ten zuiden van
Tibet, geeft begin juni een serie
van twaalf stalen postzegels uil.
De zegels, die in de Verenigde
Staten werden vervaardigd. In
slaan uit staalplaat, dat tot een
dikte van één vierde milllmetr
werd gewalst. De aldus ontstane
folie werd bedekt met een uiterst
dun laagje tin, dat de drukinkt
opneemt.
De twaalf zegels, die wat de pro-
duktiekosten betreft de duurste
zijn die ooit werden gemaakt, ge
ven bedden uit de geschiedenis
van de ijzer- en staalfabricage.
Phoetan wil hiermee de aandacht
vestigen op de moderne hoogovens
en op de omvangrijke lagen ijzer
en mangaanert. waarover het land
beschikt. De postzegels worden op
2 juni verkrijgbaar gesteld.
NEW YORK De beroemde tenor
saxofonist Coleman Hawkins, wiens
carrière een tijdperk aan bijna vijf-
lig jaar omspande, is maandag op
64-jarige leeftijd in een ziekenhuis
in New York overleden. Hij leed aan
een leveraandoening.
Z:Jn vertolking van .body and soul',
in 1939 op de plaat opgenomen,
geldt nog steeds als een klassiek
voorbeeld van jazz-idioom. Hawkins,
een neger, werd op 21 november 1904
In St-Joseph Missouri, geboren. Hij
studeerde piano en cello op vroege
leeftijd en kreeg zijn «erste saxo
foon toen hij negen jaar was. Na
zijn muziekstudie sloot hij zich aan
bij Ma mie Smith's Jazz Hounds.
Met deze groep kwam li.j in 1923
in New York. AI spoed n 1923,
werd hij opgenomen in het orkest
van Fletcher Henderson. In de elf
jaar die hij bij dit orkest doorbracht
vervolmaakte h.j zijn atiii. In 1934
begon hij een tournee door Enge
land. Frankrijk en Nederland die tot
1939 duurde. De Britse bandietder
Jack Hylton had hem naar Europa
gehaald. In de afgelopen 25 jaar
'rad hij voornamelijk als solist op.
Hawkins laat een weduwe, zoon en
twee dochters achter.
.Het grapje van mijn werk zijn rea
liteiten die beelden zijn exact
weergegeven. Realiteiten, maar :k
heb m'n eigen landschap er achter
gezet. Het landschap van Bomarzo
zelf is niet bruikbaar. Je moet de
werkelijkheid vervreemden. Dingen
uit mekaar halen, nieuw in mekaar
zetten. Er nieuw leven in gieten, zou
je kunnen zeggen. Die truc'.
.Een Willink-luchtje, zeien ze wel
ik heb schilderijen met blauwe lucht
en werk met donkere lucht. In de
oorlog werd Ik es opgebeld door
een handelaar in de Haarlemmer-
meerstraat die had kennelijk wel
van me gehoord. Meneer, wat kosten
uw blauwe en wat kosten uw don
kere luchten. Ik zeg de donkere kos
ten 4 en de blauwe 3.5. Per dozijn?,
vroeg ze. Nee. per stuk. nou dan
moest ze 't nog maar met d'r man
overleggen
't Ts gedeeltelijk vooropgezet, ge
deeltelijk een noodzakelijk kwaad.
Een donkere lucht, daar kun je din
gen hel verlicht tegenaan zetten, je
krijgt een lekker effect. Maar een
blauwe lucht kan even griezel-g zijn.
Het schilderij met de twee slangen,
dat heeft een blauwe lucht, niaar
ik verzeker u dat is niet blauw van:
fijn, we gaan vandaag naar buiten,
neem je badpakkie mee'.
Politiek
.Nauwelijks. Tk ben links noch rechts.
Tussen rechtse mensen word ik
enorm geïrriteerd door hun beslist
heid. zékerheid. Dan word ik van
irritatie links, en pesterig. Bij link
se mensen, die zo verdomd goed we
ten hoe 't moet. dan zeg ik dat Ik
kapitalistisch ben. Ik maak er een
spelletje van. Ik heb de laatste ja
ren goed verdiend. Ik betaal vee!
belasting, en ik zou er ook liever
wat leuks voor kopen. Ik maak me
er niet druk over. Ze zoeken 't maa:
uit'.
.Laatst kreeg ik een pamflet In de
bus van kunstenaars, die wilden
weer ,gezonde kunst' hebben. Of ik
maar wilde tekenen. Daar wil
ik niets mee van doen hebben. Ik
ben niet zo gek op de museums, maar
al dat streven naar reactie vind ik
zeer suspect. Om bij Arti mee te
gaan zitten schelden op de jonge
jongens, die zoveel geld verdienen,
ik niet'.
(ADVERTENTIE)
Remington Special
Met de sierke Remington
motor. En de brede, ideale
scneerhoofden. En de
speciale knop voor snor en
bakkebaard. Als u 'm cadeau
geeft aan vader, zoon of
verloofde, breng dan zijn
oude natscheercerei of
elektrisch scheeraoparaat
mee naar de winkel. U krijgt
er een tientje voor terug.
Remington Special f. 55 -
(tijdelijk f. 10,- terug) f.45,—.
REMINGTON
O,
De koning was erg tevreden over
Panda. ,Ge hebt ons gered,' sprak hij.
.De boosaardige graaf is verjaagd en
hij zal het niet wagen om ons weer
van de troon te willen stoten'. .Maar
dat heb ik niet helemaal alleen ge
daan.' zei Panda eerlijk. ,Het kwam
eigenlijk door mijn wensmuntje, ziet
,Hoe dan ook.' hernam de vorst. ,Ik
benoem u tot Ridder in de orde van
de Sabeltand met de Gouden Linten,
wegens uw dapper gedrag.' Dat was
een heel plechtige gebeurtenis en
het was dan ook jammer dat die
werd verstoord door enkele binnen
komende lieden. ,Ik breng u een
schurk. Majesteit.' sprak de politie
man, terwijl hij op Joris wees. .Hij
heeft een karretje met vuurwerk ge
stolen, toebehorende aan A. Biggenk
Co.. En daarbij heeft hij zich uit
gegeven voor politie-agent.'
.Een karretje met vuurwerk...' her- dan misschien... Heeft hij die benda
haalde Panda in zichzelf. ,Zou Joris van Izengrim soms...?'
CAROL DAY
PlE£BMENSTRU6TttU&.ZE
ZOEtTD) 1E75. ZOWPEE EEPEM DOOf-
KUIST NIÉMAND EOi ACHT KILO-
AiETKailöTEKElH.
K NOt)/ ZWEmö 0P6OEPE fUÏ&EE WAEZEU -
FEUT El.ETON DOOR JOHN ROWAN WILSON
.In welk opzicht
Op afgebeten toon antwoordde hij:
.Hoofdpijn. Slapeloosheid. Schijn ge
wicht te verhezen. Steeds maar moe'.
Het viel Gilling op dat zijn manier
van doen heel anders was geworden.
Zijn vlotte superioriteit had plaats
gemaakt voor geïrriteerdheid, zijn
zelfvertrouwen voor neerslachtigheid.
Hij was duidelijk het manlsch-de-
pressie type dat onder drinkers
nogal veel voorkomt. En op 't ogen
blik verkeerde hij in de sombere fa
se. .Ik heb het gevoel dat ik niet
meer kan.
Ik raak uitgeput'.
,U hebt te veel gedaan, dat is alles'.
,De vorige week had ik in het lager
huis iets vervelends, raakte de draad
van mijn betoog kwijt. Dat is me
nooit eerder overkomen'.
,En u kunt het niet op de een of
a.ndere manier verklaren
.Nee'.
,Hoe laat gebeurde het
.Ongeveer half drie 's middags. Ik
had een nogal langdurige lunch ach
ter de rug waarbij ik een paar st-
faren had gerookt. Misschien kwam
et daardoor'.
Gilling knikte peinzend. Hij had zelf
de nodige ervaring met te lange lun
ches. Het viel met moeilijk te ra
den wat er was gebeurd
Kincaid vroeg op nogal gespannen
toon: Denkt u dat het dat geweest
kan zijn De sigaren bedoel ik
Het is mogelijk', zei Gilling voor
zichtig. Hij keek naai- het blad pa
pier waarop hij aantekeningen had
gemaakt en vroeg nonchalant: ,Hebt
u tijdens de lunch veel gedronken"'
Weer verloor Kincaid alle vriende
lijkheid. Op ijskoude toon antwoord
de hij: ,Ik was niet dronken als u
dat wilt suggereren'. Hij keek Gil
ling aan alsof hij op 'n ruzie hoopte.
Gilling bleef echter zwijgen en ten
slotte zei Kincaid gemelijk; ,Een
paar glazen rode wijn. Meer niet'.
Hij staarde Gilling agressief aan
maar Gilling gaf geen commentaar.
Hij legde de pen neer en zei: ,Ik
zou u nu graag nog eens onderzoe
ken'.
Het onderzoek toonde een uitgespro
ken verslechtering in Kincaids toe
stand. Het gewichtsverlies was bij
zonder opmerkelijk. Zijn huid was
droog en het trillen van zijn han
den was verergerd. Zijn teneergesla-
gen stemming stond in sterke te
genstelling tot zijn houding tijdens
z! Jn eerste bezoek
,U weet waarschijnlijk zelf wel dat
u helemaal n;et in orde bent', ze:
Gilling. .Ik vrees dat ik op volledi
ge rust zal moeten aandringen'.
.Wat bedoelt u daarmee
Jn het geheel geen optreden in het
openbaar. U moet een paar weken
naar buiten gaan. Alleen u en uw
vrouw. U behoeft niet het bed te
houden. Als u dat doet, zult u toch
alleen maar liggen tobben. Speel golf
of iets dergelijks. Goed eten, zonne
schijn, absoluut niet roken of drm-
ken
Kincaid keek hem heel scherp aan.
,Sir Thomas, heeft mijn vrouw met
u gepraat?'
Het was een onplezierig ogenblik.
Gilling antwoordde op neutrale toon:
.Ik heb één keer met haar gespro
ken. Ik heb haar raad gegeven met
betrekking tot de manier waarop ze
voor u moest zorgen'.
Het Is wel vreemd dat u me daar
over niets hebt verteld'. Zijn houding
was nu openlijk vijandig. H.j zei met
een zweem van minachting: .Ik moet
bekennen dat ik me in u een beetje
teleurgesteld voel'.
.Waarom
.Omdat ik dit zag als een relatie
tussen u en mij. Barton is de dok
ter van mijn vrouw en ik heb altijd
het gevoel dat ze een kleine samen
zwering op touw zetten in mijn
belang natuurlijk maar daarom vind
ik het niet minder vervelend. Ik had
niet gedacht dat u zich voor hun
karretje zou laten spannen.'
Als door een of andere natuurlijke,
beschermende reflex trok Gilling zich
bij deze aanval terug achter de pa
troniserende gemeenplaatsen van de
medische raadsman. Hij zei op sus
sende toon: Jedereen probeert u t«
helpen, mijnheer Kincaid. Niemand
heeft bijbedoelingen'.
Kinca.d was n et te sussen. Hij mi
agressief: .Heeft mijn vrouw u ver
teld dat ik te veel dronk
Zijn agressiviteit was angstaanja
gend en G:iling achtte liegen nood
zakelijk. ,Nee. Ze zei dat u erg ge
spannen was. Ze maakte z:ch zor
gen over u'.
Plotseling verdween alle agressivi
teit uit Kincaids houding. Hij zucht
te vertwijfeld: .Iedereen Legt tegen
me. Dat is het ergste van ziek zijn-
Je kunt niemana vertrouwen. Z«
voelen zich gerecht.gd je te bedrie
gen. Mijn vrouw loog tegen u. Ik
ben geen alcoholist. Gelooft u me?'
Gilling begon Kmcaad min of meer
als een psychiatrisch geval te be
handelen .Natuurlijk', zei hij, ..k
blijf echter van mening dat u erg
overspannen bent Ik zou graag een
vriend van me consulteren. Hij is
zenuwspecialist
Kincaid kneep zijn ogen half dicht.
.Een psychiater?' .H.j is neuroloog
en psychiater'.
Kincaid liet een kort lachje horen.
.Eerst ben ik een dronkaard en daar
na ben ik niet goed wijs'
.Meneer Kincaid', zei Gilling vrien
delijk, ,u bent te intelligent om dat
soort dingen te zeggen'.
Kincaid scheen hem niet gehoord te
hebben. ,Ik geloof niet dat ik iets
aan u heb.' Hij stond op en scheen
zich te vermannen. Weer ondervond
Gilling dat hij de opmerkelijke ei
genschap bezat zich plotseling de do
minerende positie toe te eigenen. .Be
had waarschijnlijk overdreven ver
wachtingen van u. Ik werd misleid
door uw reputatie'. Hij glimlachte
triest. .Terwijl ik toch echt wel zou
moeten weten wat reputaties waard
zijn*.
(Wordt vervolgd)