de Kreekrakdam
ZELANDICA
Ommetje' op
TSJECHISCH INGENIEUR DEED
IN ZEELAND DRAINAGE-STUDIE
Geef-idee
van Remington
tapijt voor
voetgangers
hatéma
zeeuws
Aan Veerse Meer in praktijk gebracht:
REMINGTON
^SPER^Y RAND
Ontslagen en
benoemingen
rijksleraren
DEN HAAG Met ingang van 1 mei
1969 is eervol ontslag verleend aan de
heer H. J. Buis, als leraar aan de
rijksscholengemeenschap ,Petrius Hon-
dius' te Terneuzen. Aan de heren drs
A. C. Rijnberg en mr C. T. E. M. Lam-
merschop., als leraar aan de rijksscholen
gemeenschap te Goes en aan de heer
J. F. Ponssen, als leraar aan de rijks
scholengemeenschap te Middelburg i
met ingang van 1 augustus 1969 eer
vol ontslag verleend. Aan de rijksscho
lengemeenschap .Koningin Wilhelmina
Le Oostburg zijn benoemd voor het tijd
vak van 11 augustus 1969 tot en met
31 juli 1970 de dames en heren: ir J.
C. P. Quist, mejuffrouw M. de waal,
mevr. M. S. Schijve-va.n Gijzen, A. M.
Ensink, P. G. Molenaar, T. J. Dikmans,
da-s C. A. Cappon.
Het is Hatéma
tapijt! Het tapijt voor
veeleisende voetgangers.
Tapijt waarop mensen
met gevoel voor
schoonheid kunnen
lopen, leven, wonen
en werken.
Hatéma tapijt!
In 6 verschillende
kwaliteiten en meer
dan 50 kleuren. Voor
élke wens, voor elke
smaak, voor élke
ruimte, voor elke
beurs. Hatéma
tapijt! Met de
exclusieve garantie
en service: een
garantiebewijs in de
vorm van een
plintplaatje èn
service-cheques die
uw tapijt een
koesterende nazorg
geven. Uniek?
Inderdaad!
Helmond
Ds Quéré overleden
DOMBURG In Apeldoorn ds op 84-
jange leeftijd overleden ds H. K. Quéré,
emeritus hervormd predikant, die van
1931-1936 predikant was van de her
vormde gemeente dn Domburg en daar
zeer actief was in het verenigingsleven.
Ds Quéré, werd te Mechelen geboren tn
studeerde in Uredhit.
Met in Mijn begeerte, dat de nood van h
volle in al zijn diepte, worde gepeild en
de mate van de kracht, der Overheid 'door T"
worde bestreden. Het. iis Mijn wil om stred
nauwe aanraking te zi.m met den volh«qe?t"
om te regeeren in overleg met, de, verten,»!™
dige.rs van het geheele volkJ mh
Aldus twee zinnen uit de. koninklijke proclamutie die 20 now»»
1.018 in een buitengewone aflevering van de StaataémSwr
scheen. Dr H. J. Scheffer heeft over die tijd een boek
met als titel: November 1918: journaal van een revolutie dt® S
doorging. De novembermaand van 1918 ligt bi j l»-n die 7°"
jaar en ouder zijn nog wel in het geheugen. Duitsland vwÜ'8
gen en verkeert in een chaos. Met de muiterij op de vloot te v i
begint een opstand die om zich heen grijpt. Keizer Wilhelm?
vlucht naar Nederland in de nacht van 9 op 10 november tv
geest der revolutie waart door Europa en ook in Nederland
door velen een ommekeer verwacht en onder hen is PieterTn'
Troelstra, de leider van de socialisten. Scheffer is 1
hetgeen an november gebeurde zeer goed ingelicht, in T,r
bijzonder door dagboeken van personen van de militaire tniu
tingendienst, maar de overheid was desondanks toch tanmiin,"
goed geïnformeerd over de activiteiten van diverse persons
groeperingen. Zij dankte dit aan de werkzaamheden van de
ling III (inlichtingendienst) en IV (censuur) van de.
staf. Op het bureau III werkte kapitein C. A. van WoelderenT
op 1 augustus 1919 Fabius als hoofd van de inlichtingendienst
volgde. Lang heeft hij deze functie niet uitgeoefend, want i
oktober van hetzelfde jaar volgde Van Woelderen jhr 'nir A a
Doorn van Koudekerke op als burgemeester van Vlisslngen.
Het dagboek van kapitein C. A. van Woelderen, dat loopt van t
1916 tot juli 1919 is belangrijk omdat hij nauwkeurig heeft i*
gehouden wat hem bij de inlichtingendienst ter ore kwam tr
beperkte zich niet tot louter zakelijke aangelegenheden mw
wanneer het te pas kwam gaf hij een persoonlijk oordeel' hw
aanleiding van het ontslag van generaal Snijders schreef hij ow
de meer dan schandelijke behandeling door de regering Uit all*
blijkt dat de inlichtingendienst laat op de hoogte is van m
verhoogde activiteit van socialistische zijde. 7 november achriS
Van Woelderen het eerst over de revolutie in Duitsland. Tv.
dagen later noteert hy: .Wij gaan thans in duizelingwekkend
vaart, wie weet of wij ook in Nederland niet aan den vooravond
eener revolutie staan!' 11 november wordt de toestand door hei!
als hoogst gevaarlijk gekenschetst. Op dinsdag 12 november
reikte de spanning, mede door de rede van Troelstra In de tweed
kamer, haar hoogtepunt. Troelstra: .Voor enkele jaren
wij waarschijnlijk de handen ineen hebben geslagen over den
welwillenden democratiSchen en modernen toon, dien wij de laat t
dagen van de regeeringstafel hebben gehoordThans zijn «5!
niet verantwoord tegenover de klasse die wij vertegenwoordig»
tegenover het Nederlandsche volk in zijn geheel, tegenover d»
geschiedenis, wanneer wij thans geen aanspraak maken op J
overwegend aandeel in de politieke macht in ons land'. Woensdag
besefte Troelstra dat hij -met zijn revolutionaire redevoeringen te
ver was gegaan en de dag daarop retireerde hij. Dat wij zo eoed
op de hoogte zijn van de toestand in die dagen is te danken aim
de speurzin van Scheffer, die op zijn beurt weer inlichtingen kon
putten uit archivalia en dagboeken als die van kapitein o a
van Woelderen.
voor in principe akkoord tegaannvtu
behoud en de restauratie vim dit la
ment. Wanneer de Dammenwe*
Zuidweg voltooid zullen zijn za°l w
verbinding* weS aangelegd moetend
den tussen deze twee. Deze we" is
pland imet een beginpunt in d°e k».
bocht bij Dingeuiusweg om dan riclfe
Dammerweg; te gaan en daar, indtfcj
van de woning ,De Ronvmpot' via w
rechtstreekse aansluiting naar dn 0»
tersohelde en doormiddel van een r.
duet met een keerbooht voor de róts
Rotterdam Le worden aangesloten. Bj
collage mede in verband met de aan)
van dit stuk wag en over de fmasc-
zi jde van de Zuidweg een groot am'i
voorstellen die op de komende rads»
gadermg behandeld zullen wotdea Hl
college heeft verder een aantal voo.t»)
len betreffende verlichting van «ag
en bouwgrondzaken.
Karolingische Burght
op monumentenlijst
.Karolgische Burght'
w h. Door deze plaat
kan deze in de huidige toestand wo
bewaard, aangezien het verrichtten
werkzaamheden op het ten-ein thans
niet meer is toegestaan zonder vergun
ning vitn de minister. Aan de restaura
tie van de Burcht zijn financiële con
sequenties verbonden. Met name moet
hierbij worden gedacht aan de aankoop
van de gronden behorende tot het
burchtterrein. Het college van b en w
stelt thans de raad van Weslterschoiuiwen
Remington Special
Mei de sterke Remington
motor. En de brede, ideale
scheerhoofden. En de
speciale knop voor snor en
bakkebaard. Als u 'm cadeau
geeft aan vader, zoon of
verloofde, breng dan zijn
oude natscheergerei of
elektrisch scheerapparaat
mee naar de winkel. U krijgt
er een tientje voor terug.
Remington Special f. 55,-
(tijdelljkf. 10.- terug) f.45,-.
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Ir Moravec:
,Veel begrip
ontmoet...'
WOLPAARTSDIJK ,Zeer in-
teressant hoe hier in Zeeland de
landerijen worden gedraineerd
met plastic buizen. Bij ons kent
men dat systeem ook wel enigs
zins, maar wij zijn er nog lang
niet zo ver mee als hier'. Deze
lovende woorden spreekt de
Tsjechische ingenieur Jindrich
Moravec, terwijl hij op zijn ge
mak een bakje leut drinkt in de
huiskamer van zijn gastheer, de
heer H. Janse te Wolphaarts-
dijk. Ingenieur Moravec (46) is
in zijn land verbonden aan wat
men hier zou noemen de cul
tuur-technische dienst. Hij ver
toeft al drie maanden in Neder
land om een studie te maken
van drainageproblemen, speci
aal waar het de toepassing van
plastic buizen betreft en het ge
bruik van greppelfrezen. Ook de
bouw van landbouwschuren
heeft zijn interesse.
Tegelijkertijd bekijkt hij de moge
lijkheden voor de afzet van alumi
nium landbouwschuren, want de
staatsdienst, waaraan hij verbonden
is, heeft ook een verkoopafdeling.
Zijn kantoor, staat in Bratislava m
Slowakije, zijn standplaats is Praag,
de .gouden stad', waar het bureau
van zijn afdeling is gevestigd.
Het is de eerste keer, dal. de heer
Moravec ons land bezoekt. Eerder
was hij al op dienstreis in Rusland,
Bulgarije en Oostenrijk. Hij heeft de
tijd in ons land doorgebracht, niet
ongebruikt gelaten: bezoek aan de
landbouwtentoonstelling in Liempde,
aan de jaarbeurs in utrecht, veel
vuldige gesprekken met specialisen
van de landbouwhogeschool in Wa
peningen, contacten met de Cultuur
technische dienst in Zeeland, met on
dernemers, enz. Ook het .nieuwe
land': de Noordoostpolder en de Fle-
vopolders, heeft hij samen met zijn
gastheer bezocht.
De man uit, het land van de Mokinu
stond sprakeloos op de afsluitdijk:
.Verbazingwekkend" zegt lijj er nog
van. ,Die IJsselnieerpoldcrs hebben
een enorme indruk op mij gemaakt:
hulzen, wogen, boerderijen, fabrieken
beneden de zeespiegel, geweldig'.
Ook de deltawerken hebben zijn on
geveinsde bewondering.
Praktijk
Met zijn gastheer heeft de heer Mo
ravec het getroffen. Deze heeft naast
een landbouwbedrijf ook een draina-
gebedrijf. Net even over de dijk van
de Westerlandpolder, waar dé boer
derij van de heer Janse ligt, werd
door hemzelf een drainageproject
aan de Veerse Meer-oever uitgevoerd.
Ingenieur Moravec heeft heel wat
uren, heel wat dagen op die tiental
len hectare daar aan het Veerse
Meer doorgebracht en daarbij ook
zelf de handen uit de mouwen gesto
ken. Plastic buis. greppelgraver en
drainagemachine hebben thans geen
geheimen meer voor hem. Hy kent ze
in theorie en praktijk.
Ook daar
,Ook Tsjecho-Slowaldje kent zijn
drainage- en irrigatievraagstukken',
vertelt de heer Moravec. In Bohemen
hebben we hele streken die tamelijk
laag liggen. Er zijn daar moerasge
bieden, waar in 1500 de eerste indij
kingen plaatsvonden. De zandbodem
rond de rivier de Elbe stelt weer zijn
speciale afwateringseisen.
De heer Moravec, zegt heel wat
ideeën te liebhon opgedaan sedert de
vrjj korte tijd dat liij in ons lsuid ver
toeft. ,Do mechanisatie Is hier heel
wat verder dan bij ons, maar geluk
kig kunnen wij de laatste Jaren op
merkelijke vooruitgangen constate
ren'.
Nederland goedkoper'
De levensstandaard en de politiek:
je ontkomt er niet aan in een ge
sprek met iemand uit ,het oostblok'.
.Levensmiddelen en kleding zijn hier
in Nederland absoluut goedkoper',
zegt hij. Om onze btw-problemen
moet hij eens lachen.
Politiek: de heer Moravec maakt
niet de indruk van een politieke
vluchteling. Hij piekert er niet
over hier te blijven, hoe best het
hem overigens in het Wolphaarts-
dijkse polderland bevalt. ,Ik ben
ee'n voorstander van de politiek,
die na 1968 door onze regering in
gevoerd. We moeten niet terug
naar de situatie van voor '68'.
zegt in vrij goed Duits dc
heer Moravec, die eraan toevoegt;
,Mag wel in de krant. Zoiets zou
je bij ons ook gerust in de krant
kunnen zetten,'
Hij vindt verder dat de verhoudingen
tussen ,oost' en ,west' aan liet verbe
teren z(jn. .Maar natuurlek is het ge
zond kritiek op elkaar te hebben. Zo
vind ik de concurrentie in jullie eco
nomisch systeem te sterk. En bfl ons
zouden we weer best wat concurren
tie onderling kunnen gebruiken'. De
heer Moravec vertelt verder dat de
grote landbouwbedrijven in zijn land
óf eigendom zijn van staatsdomei
nen, óf van landbouwcoöperaties.
Kleinere, van ongeveer 20 ha, zijn in
handen van particulieren.
Praag. Hij zal met genoegen
terugdenken aan zijn verblijf in Ne
derland, Zeeland. Wolphoartsdijk
,Ik heb ook het Rotterdamse indus
triegebied gezien. Indrukwekkend
Maar alls ik hier moest wonen, don
toch liever aan het Veerse Meer',
zegt deze Tsjechische' lanidbouw-
bouiwingenieur (opleiding .landbouw
hogeschool Praag), geboren am de
Tsjechische hoofdstad, maar platte
lander van afkomst.
Hij waardeert heel veel in ons
is erg te sproken over de yrien"
lieid, de gastvrijheid en het K..
voor zijn land dat hij overal ontww
Maar één ding snap ik "iet. -""™
produceren uitstekende roomt*»
maar vaak zie je de mensen
margarine eten...
Op de foto: Zeeuwse draima^""^
nes hebben voor ir Moravec geen gi-
heimen meer. lFoto m
RILLAND-BATH Het
verkeer tussen Bergen op
Zoom en Rüland-Bath rijdt
sinds enkele dagen niet meer
over de Kreekrakdam, maar
maakt via een nieuwe weg
over de slikken noordelijk
van die dam een vier kilome
ter wijde boog. Hetzelfde
doet de trein aan de zuid
kant, maar dan voorlopig nog
over één spoor. Vijf jaar lang
zullen automobilisten en
treinreizigers deze omweg
maken om rijkswaterstaat in
de gelegenheid te stellen op
de oude weg- en spoortracés
bruggen te bouwen.
Die bruggenbouw is een essentieel
onderdeel van het complex van
waterbouwwerken, daar op de
grens van Zeeland en Noord-Bra
bant. Vier moeten er naast elkaar
komen: van zuid naar noord gere
kend een dubbele voor de nieuwe
dubbelbaans rijksweg 58, een
spoorbrug en een brug op de
plaats van de oude rijksweg 58.
Het vroegere rustieke beeld van
de Kreekrakdam en omgeving is
in de afgelopen jaren drastisch
omver gegooid. De schorren in de
Oosterschelde zijn operatiegebied
geworden voor de bouw van een
en de aanleg van een kanaalpand.
Drukke receptie
gouden huwelijk
Donderdagmiddag 15 mei werd in de
kantine van het kampeerterrein .Welge
legen' te Cadzand een zeer druk bezoch
te receptie gehouden ter gelegenheid
van het 50-jarig huwelijk van de. echte-
lieden P. S. de Kevmm.ck-J. Faro. De
heer en mevrouw De Keuninck. respec
tievelijk 74 en 72 jaar oud, genieten nog
een uitstekende gezondheid. De heer De
Keuninck is 40 jaar werkzaam geweest
als polderwerker bij het voormalig ca-]
larmteus waterschap Tienhonderd en
Zwarte en is de grondlegger van het
grootste kampeer- en caravanterrein
.Welgelegen' te Cadzand, waar in het]
begjm van de dertiger jaren de eerstel
kampeerders zich aanmelden, De zoon
J. I. de Keuninok voert thans het be
heer over dit terrein. Vele bloemen en
feschenken werd het echtpaar aangebo-,
en, terwijl de muziekvereniging ,De
Harmonie' uit Terneuzen, dat deelnam
aan het vondsconcours te Aardenburg,
nog tijd kon vinden om een serenade
aan het echtpaar De Keuminok aan te
bieden.
Collecte
De collecte va.n bet Nationaal Rheuma-
fomds heeft in de gemeente Kruiningen
opgebracht 1547,89.
De bovenste luchtfoto geeft een
totaalbeeld van de Schelde-Rijn-
kanaa.lwerken van zuid naar noord
Op de voorgrond het 1500 meter
lange kanaalpand tussen de Wes-
ter9cheldedijk en de Kreekrak
dam, dwars door de Kreekrakpol-
der. Een zuiger heeft het al voor
een belangrijk deel op diepte
(-3.20 m. NAP) gebracht. Bovenin
de contouren van de bouwput voor
de binnenvaart sluis.
De onderste luchtfoto toont de
nieuwe omweg' voor het wegver
keer (links) en voor het spoor
verkeer (geheel liniks). Ter hoogte
van de aftakking .naar de bouwput
voor de sluis is een baanvei-dubbe-
Ling gemaakt. In het midden op
deze "(in de richting Goes geno
men) foto de oude rijksweg 58
en de oude spoorbaan.
(Luchtfoto's Wim Riemens)