KANAAL DOOR ZUID-BEVELAND: ,SPIL' IN STUDIE VERSTOPPING? alsualleen in de winkel staat... ZEER DRUK BEVAREN ROUTE liatéma. ZO WORDT SLUISWATER BIJ ELKE SCHUTTING VERVERST jjBHEBj VfflOACIlME"869 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT II VLISSINGEN Denken over de Zeeuwse kanalen in de toekomst is voor rijkswaterstaat begonnen op de weg. Op dubbelbaans rijksweg 58 Van het Sloe tot Biezelinge tekent zich nu bijna twin tig kilometer weg af door het Bevelandse land, een etappe, die in 1971 moet zijn afgelegd. In juni wordt opnieuw bijna twaalf kilo meter dubbelbaans aanbesteed, nu tussen Kruiningen en Rilland- Bath. In 1973 m°et de hele weg verdubbeld zÜn- Er noS één belangrijk gat open: tussen Biezelinge en Kruiningen. Het is een bewust hiaat, want die route kruist het kanaal door Zuid-Beveland. En de eerste vraag is: per brug of per tunnel? De tweede vraag is: hoe groot moet die brug of die tunnel zijn? Derde vraag' wat moet er gebeuren met het kanaal door Zuid-Beveland? En die vraag hangt nauw samen met een andere: Wat moet er in de toekomst gebeuren op het gebied van de achterwaartse scheepvaartverbindingen tussen het Westerscheldebekken (Sloe, Antwerpen) en het noorden, voor de binnenscheepvaart naar Rotterdam en Duitsland, voor eventueel de zeevaart naar het Reimerswaal van na de afsluititng van de Oosterschelde. Xu heeft Midden-Zeeland te maken met drie binnen vaartwegen hrt banaal door Walcheren en liet Veeree Meer per jaar 11.000 sche pen. tussen de 200 en de 2000 ton. vooral voor de industrieën bij Middelburg, enkele honderden v-oor het Sloe, een deel ook voor Terneuzen.; Het kanaal door Zuid-Beveland, Europa's drukst bevaren binnen- scheepvaartweg, met in 1968 108.000 schepen, voor de helft richting Antwerpen, voor de an dere helft richting Terneuzen hel Schelde-Rijnkanaal, nu in aanleg, in 1973 klaar, sluis voor dtrokoolen tot kolklengte 320 meter en 24 meter breed. nelk kanaal alle scheepvaart voor Antwerpen uit het kanaal door Zuid-Beveland zal overnemen dus de vaart daar tot de helft verminderen. Wat moet er gebeuren om Midden- Zeeland in de toekomst de optimale mogelijkheden ten aanzien van de scheepvaartverbindingen te geven Men zal met een aantal factoren re kening moeten houden. Er is de in dustriële ontwikkeling. Wat levert het Westerscheldebekken op aan bin nenvaart en wat zal op den duur Reimerswaal aan scheepvaart-acco- modatie nodig hebben? Er is oor spronkelijk gedacht aan de bereik baarheid voor schepen tot 15.000 ton, maar dat cijfer wordt intussen als achterhaald beschouwd. Er zal eer der worden gedacht aan schepen tot 50.000 of 80,000 ton. Zwaartepunt Er is de vraag, waar het zwaarte punt van de scheepvaart komt te liggen. Nu tekent zich de tendens naar .industrie-blokken' af: Sloe, Evermgen, eventueel Hoedekens- kerke en aan de Zeeuwsvlaamse kant Terneuzen-Braakman, Ossenlsse, Baalhoek. Belangrijke vraag: waar ligt de gunstigste plaats voor «en Kheepvaartverbinding Er is ten derde de kostenfac tor. Een kanaal, geschikt voor de duwvaart met vier bakken van -400 ton per stuk en een breedte van 25 meter, dat op de bodem een breedte van 120 heeft, vergt inclusief de ac- comodatle voor kruisingen met we gen en spoor en een sluizencomplex, een bedrag tussen de vierhonderd en v.jfhonderd miljoen gulden. Dat is vergelijkbaar met de kosten voor de vaste oeververb nchng over de Wes- :erschelde. De sluizen van een der gel, jk kanaal moeten de vorm en de capaciteit hebben van de Volkerak- sluizen. Er Ls de planologie. Midden-Zeeland is van oost naar west zeventig kilo meter lang en het wordt ul doorsne den door drie kanalen. Het hele ge- Wed is op die drie kanalen ingesteld: de afwatering houdt er verband mee. IADVERTENTIE Het Kanaal door Zuid-Beueland ie nog een van Europa's drukst beva ren bimnenvaartwegen. Vorig jaar boekte hst 108.000 schepen. Als over enkels jaren de Schelde-Rijn verbinding klaar is, zullen de we gen van ds binnenscheepvaart zich scheiden. Dan wordt het ka naal de route voor de richting Terneuzen. Alle (binnen/scheep vaart voor Antwerpen zal dan de S ohelde-Rijnmrb iriding volgen. (Foto PZCJ de woningbouw heeft er mee te ma ken, men kent de problemen van wachttijden voor bruggen en sluizen. Een nieuw kanaal betekent ook een nog sterkere doorsnijding van de streek. En planologisch is het zaak het aantal doorsnijdingen zo klein mogelijk te houden. Er is als vijfde belangrijke fac tor het zoutbezwaar. Er moet voor worden gezorgd, dat het toekomstige Zeeuwse Meer niet wordt verontrei nigd door zout water uit de West er- schelde. Elk kanaal, dat Midden-Zee land doorsnijdt, vormt in principe een zoutlek. En de bestrijding daar van vergt zeer dure en grondige voorzieningen, zoals het sluizen- steem in de Schelde-Rijnverbinding toont: daar wordt bij iedere schut ting het water ververst. Het zoutbe zwaar geldt niet alleen voor nieuwe kanalen, maar ook voor de bestaande vaarwegen, waar de zoutbestrijding bijzonder slecht is en in de toekomst dure aanpassingen zal vergen. 0 Alternatieven Tegen die achtergrond is er de laat ste tijd aan alternatieve vaarwegen gedacht. ,Er zou een Sloekanaal moe ten komen, omdat heb Kanaal door Walcheren niet modern is en be roepsvaart door het recreatiewater van het Veerse Meer nodig maakt,' zo is er geredineerd. Een Sloe- kanaal als directe achterwaartse verbinding van het Sloegebied zou wel modern zijn, maar komt ook uit im het Veerse Meer: ,En plezlar- vaart en beroepsvaart verdraagt elk aar niet meneer'. De vraag is of een Sloekanaal ook voldoende scheepvaart oplevert, omdat die in eerste instantie uit het huidige in dustriegebied zou moeten komen. En hoe oostelijker de industrieblokken komen, hoe onaantrekkelijker een Sloekanaal wordt: de omweg wordt steeds groter. Als andere alternatieven zijn in de discussie de laatste tijd een kanaal tussen het Sloe, het Schenge en het Goese Sas of een kanaal dwars door de Zak van Zuid-Beveland naar vo ren gekomen. Beide oplossingen heb ben tegen, dat ze zorgen voor een zeer sterke doorsnijding van Zuid- Beveland, met alle gevolgen en kos ten van dien... Dan zijn er de gedachten over een kanaal, een doorsteek bij Waarde, met het oog op de ontwikkeling van het toekomstige Reimerswaalplan. Het wordt als .reserve-industrieter rein' nog achter de hand gehouden, maar men is "het erover eens, dat het tot ontwikkeling kan komen. Bij rijkswaterstaat heeft men de Indruk, dat een doorsteek bij Waarde in de toekomst niet de oplossing is. Niet alleen snijdt ze de toekomstige ge meente Reimerswaal in tweeën, de vaarroute zou ook uitsluitend het Reimerswaalplan dienen: voor het Sloe en Terneuzen ligt ze te ver weg, de scheepvaart heeft te maken met de vermenging met de zeevaart over de Westerse helde en voor Gent is het kanaal-Waarde evenmin een op lossing. Combineren De vraag, waarmee rijkswaterstaat zich nu bezighoudt: ,Is de (zeevaart) functie van het kanaal bij Waarde te combineren met de (binnenvaart) functie van het Kanaal door Zuid-Be veland?' Is het kanaal door Zuid-Be- veland voor het Sloe als een goede binnen vaartverbinding naar het noor den te beschouwen? Kan er via de industrieblokken binnendoor of buitenom een verbinding worden gemaakt naar Hansweert, aanslui tend op het Kanaal door Zuid-Beve land en vandaar via Oosterschelde en gekanaliseerde Eendracht naar het noorden. Daarnaast zou het Kanaal door Zuid- Beveland dan een functie krijgen als zeevaartverbinding naar Reimers waal. Die ontwikkeling hangt samen met het ^dee-Santema': .Verkavel de Oosterschelde in zoet- en zoutwater compartimenten.' Zo kan een functie scheiding van de Oosterschelde tot stand worden gebracht. Zo kan een afgesloten Oosterschelde en water sport- èn industriegebied worden. Als er een industrie-compartiment Rei merswaal komt, houdt dat in, dat er ook een dam moet komen tussen Zuid-Beveland en Tholen, St-Maar- tensdijk-Yerseke als gunstigste tra cé. Minister Bakker van verkeer en waterstaat opperde vorige week in de eerste kamer ten aanzien van de Westerscheldeverbinding bij Kruinin gen de mogelijkheid, dat de dam Tholen-Zuid-Beveland nog in de toe komst onderdeel van de .centrale weg* wordt. Als de dam Tholen-Zuid-Beveland er komt om Reimerswaal af te schei den, is het huidige tracé van het ka naal door Zuid-Beveland als zeevaart verbinding niet te handhaven. Rijks waterstaat studeert nu ook op de mogelijkheid van een aftakking tus sen Yerseke en Wemeldinge in de richting van Reimerswaal. Spuikanaal Dat zou inhouden, dat het noordelijk deel van het Bevelandse kanaal .overblijft*. Dat hoeft niet tot dem pen te leiden, want het kanaal zon In de toekomst nog een andere func tie kunnen krijgen: als spuikanaal, om het zoete water uit het Ooster- soheldehekken door te spoelen. Voor een deel kan dit gebeuren via de spuisluizen In de dam op het werk- elland, waar men juist met de daad werkelijke afsluiting van de Ooster schelde is begonnen, voor een ander deel is er een spuimogelijkheïd via het Bevelands kanaal in de richting van de Westerschelde. Het noordelijk deel van het kanaal krijgt dan al leen een spuifunctie, terwijl het zui delijk deel zowel voor de scheepvaart als voor het spuien kan worden be nut. Een verruiming van het Bevelandse kanaal met de aftakking naar Rei merswaal zoals die nu bij rijks waterstaat in studie is zou voor de binnenscheepvaart naar Gent bij zonder gunstig zijn. Het verbrede kanaal zou voorts zowel de scheep vaart van en naar het Sloegebied als van en naar Reimerswaal kun nen trekken. Planologisch wordt het gezicht van Zuid-Beveland het minst beschadigd, terwijl ook het nadeel van een extra zoutinlaat beperkt blijft. Rijkswaterstaat heeft de in druk, dat een dergelijke oplossing technisch realiseerbaar zou zijn. Er blijven niettemin een aantal pro blemen, die in de berekeningen moe ten worden opgenomen. Als er door de zuidelijke punt van de Zak van Deze tekening brengt de studie situatie rond de kanalen in Zeeland in beeld.' De stippellijnen geven de alternatieven aan, die de laatste tijd in discussie zijn. De ononder broken lijn heeft 'jet rekking op een mogelijke verbre ding van het Kanaal door Zuid- Beveland met aftakking richting Verseke en een dam tussen Tholen en Zuid-Beveland als scheiding tus sen Reimerswaal en (zoete/ Zeeuwse Meer. In stippellijn weer de aansluitings mogelijkheden het Sloegebied uit, via de andere industrieblokken. De gearceerde ge bieden zijn de geplande industrie blokken. Zuid-Beveland van industrieblok tot industrieblok een verbinding tot stand wordt gebracht is de vraag: hoe kom je op het Kanaal. Een punt, (ADVERTENTIE) Dan gaat het erom dat u de beste tapijt keuze doet. Bedenk dan dat Hatéma al jarenlang ervaring heeft in het maken van eersteklas tapijt. En dat de keus van Hatéma enorm is... 6 kwaliteiten en ruim 50 gloedvolle kleuren, te bewonderen op grote stalen. Uw vakman-woning- inrichter en wij van Hatéma geven u bovendien een exclusieve garantie en service: een garantiebewijs in de vorm van een plint plaatje en... service- cheques die uw tapijt een koesterende nazorg geven. Uniek? Inderdaad! Helmond dat daarmee in verband staat be treft het gevaar van de oversteek bij Hansweert en de vraag hoe de zuidelijke ingang van de haven Hans- weert wordt gesitueerd. Voorts moet rekening worden gehouden met het tracé voor de vaste oeververbinding over of onder de Westerschelde. Als het traject Kn ini ngen-Perkpolder wordt gekozen, zal bij Kruiningen een groot stuk oever voor dit kar wei worden geblokkeerd en kan dit voor de voorhaven van Hansweert een belemmering zijn. En dan moet de afwatering in het gebied van Zuid-Bevel and rond het kanaal worden aangepast. Zo zijn de afwateringsplannen voor het aan staande ruilverkavelingsgebied Ka- pelle Wemeldinge al .gezwenkt": oor spronkelijk was het de bedoeling, dat er een nieuw gemaal zou worden neergezet tussen Kattendijke en We meldinge. Nu gaan de gedachten uit naar de bouw van een gemaal langs het Kanaal door Zuid-Beveland. Zeeuwse meer kanaalpeil zout nvaren zoettoevoer door wandopeningen sluisdeur kanaalpei naar bekkenw 0 Afdammen Tenslotte krijgt men te maken met de gevolgen, die deze ontwikkeling voor het Kanaal door Walcheren zou hebben. Dit kanaal zou zijn functie voor het doorgaande scheepvaart verkeer verliezen. Het is mogelijk, dat het kanaal dan wordt afgedamd, waardoor bijvoorbeeld nog wel de industrieterreinen bij Middelburg be reikbaar zouden blijven. Zoals gezegd: de kanalenkwestie en met name een forse verbreding van het kanaal door Zuid-Beveland is in" studie. Deze oplossing zou de zee vaart tot 60.000 ton ruim baan ge ven. Of deze gedachtengang als meest voor de hand liggende ook werkelijk gerealiseerd kan worden, hangt af van de vraag: levert het Westerscheldebekken de komende tien tot vijftien jaar voldoende scheepvaart op. En dat zal weer voor een belangrijk deel afhangen van de snelheid van de industriële ontwik keling in het Westerscheldebekken en van de functie, die het gebied krijgt als alternatief voor de Rotter damse plan->°Ti .2000-r' met betrek king t eksche Waard en Voorne Kar-aalpeH n j zeeuw:se meer ji zout invaren Globaal is op deze schets aangegeven hoe het water in de nieuwe schut sluis van de Schelde-Rijnverbinding bij Rilland-Bath wordt ververst, -wan neer daar in de toekomst een schip van het zoute1 Antwerpse kanaal- plan naar liet Zeeuwse Meer moet worden geloodst. Soortgelijke slui zen zouden ook bij andere Zeeuwse kanalen in de toekomst moeten wor den gebruikt om de verzilting te be perken. In de schutsluis van de Schelde-Rijn verbinding gaat het zoi 1 Het schip vaart vanuit het Ant werpse kanaalpalid de sluis binnen. Het water in dc kolk is zout (sout- toevoer uit Westerschelde via het Antwerpse havengebied) 2 De Bovénsluisdeur wordt achter het schip gesloten. H" .oute water stroomt door het bodemriool en het aansluitende stelsel af naar het zout waterbekken, waarvan de wa terstand via het pomp gemaal tol ruim beneden dat van liet Zeeuwse Meer (na 1978/ is verlaagd. Zodra het water on de kolk iets is ge daald stroomt zoet. water door de openingen in de sluiswand binnen. 3 De grens tussen zout en zoet wa ter heeft de geperforeerde dubbele kolkbodem bereikt. De zoutafvoer 'ivordt gestopt. De toevoer van zoet water wordt voortgezet, totdat, het niveau in de kollc even hoog is als dat. van het Zeeuwse Meer. De be- nedensluisdeur wordt geopend en het schip kan het Zeeuwse Meer binnenvaren. 'ADVERTENTIE. Wist u dat daar hele kleine pilletjes tegen klfl||p|| flV bestaan? Nourypharma in Oss mackt ze: NUUlllLHA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 11