tussen
er - VFW
wajan
p^rotingspolitiek gericht op
verlichting kapitaalschaarste
Amsterdamse effectenbeurs
piantmntM^a/um
rer'ade' -
KNSM geremd in
produktiviteit
NKF in eerste
kwartaal niet
minder dan in 1968
Een bouwende
belegging
Waar zijn onze schepen
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
17
MINISTER WITTEVEEN IN GRONINGEN
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTK PRIJZEN.
11966
jen sanering van de ove.-he.ds
nodig maakte. Dit is in I
nur.e bere.kt doordal te»
iet s.nds 1957 gelijkblijvende
peil der bestedingen de betas;, ng-
mede ten gevolge van de verba
d-uk nam i
ÖFERHEIDSBESPARINGEN
OVERTROFFEN
0VERIFtDS1NVESTEF. NGEN I';
aONWOEN (ANP) - Jn de
ufaenie economie vormt de kapi- ou-rt J| J Jg J| J|
calmarkt een dynamisch zenuw-. Of c;n--.t.nem rnoes: Cias ter wille van beiang
„m nnmtahare VOe- h (hta.n-achteraf rumu*jO<le tc
«Dlnwi en een onmisia maken V-oor de r?;M.eve St.jg.ng van prison
v k-nn voor de economische i«e overhe:dsbested:ngen d:e in de voor- zetting
jingsbron
Bij Je investering zul dus geleidelijk
- een pr.jsdaling optreden. Thans vindt
'een rcs-itutSc plaats van omze.be =ting
op oude voorraden. Het nieuwe svs.eem
;>i daardoor een belangx.jke b.jd'age
:>sven tot herstel van net bespar.ngs-
venw.cht in onze volkshuishouding
'67 t ot 1969 toe Het gevaar van deze systeem wijziging
Daartegenover :s volgens dr Witteveen echter. dafex-
i cai'ng van de part:- tra pnjsst.lgicgen ztjr. veroorzaakt en
consumot'eve bestedingen van dat daardoor cle Icon- en p:. ---.raai
,oa" 60.9 pet in 1969. dre gt te gaan weken. Het :s var. 'grov
deze spiraal in de komende per.-
doo. breken en wear een rustige
prijsontwikkeling tc bereiken Bij voort-
zetting van een' evenwicht ug - enoe-
ar.de jaren heelt plaatsgevonden. leid moet dit mogelijk zijn. Het resul-
VVVAVVWvVW^WWW/AW
PHILIPS IN AANDELEN
VAN TIFN flIJI DEN
door te voaren.
poe! De Nederlandse begrotings-
LhUek is M de oorlog gericht ge-
Lst op verlichting van de kapi- i„v,
lialschaarstp. die in deze periode 1
i-rvvttte De overheid heeft op oimnngrijkc belasting!
overhee l,iiilMcrp lr0ll?n®' V,lni de.1>tw m.1!" ceil ur-iirnciKen van een reo.eiijKe VerDetennj
dip wijze een belangrijke bijdrage Instiiigversehumng, waarbij tegenover!van liet reële besteedbare inkomen zon
oie 1 de last voor de consument geen extra! der inflatore loon en prijsstijgingen
tot de groei gegtveil opbrengst staat voor de overheid, maar I Het bereiken van" deze evenwichtig"
1 verlichting van de last op de
vieringen vn het bedrijfsleven.
ile oorzaak noemde spreker de
r van de btw. Deze veroorzaak-
-i'lu.ig.ijke prijsverhoging voor
dus als een
tot de groei
zêi maandag dc min ster -
i dr H J. Witteveen, op een lunch-
'ade'rine voor het departement Gro-
Sfvan de Nederlandse mnat-hap-
pingen van ae
nijverheid en
nn delIn cle
Sen De overheidsbe.sparlngen
Koffen in het algemeen de tatn o
owrhe'd'invester.ngunIn de periode
vin 1955 tot 1965 was er een gem.d-
dald besparingsoverschot van een half
>nt van hel nationale Inkomen. Het
inkomensoverschot van d? over-
(in miljarden guldens) be dm ,n
1966: 0.04 tegen 047 ;n 1967: 0.94 in
ijffl en lT9 in 19R9- Deze ^jfe-s. al"
Cde be nJsman. geven een beeld
F7 ne ernstige evenwichtstorlngen ln
Iok en van de krachtige beweging
™ar evenwichtsherstel daarna Deze
oOT-.kkei:ng v.ndt zijn parallel ui de
wrtxter.ng van het totaal van het sal
do" oo de lopende rekening van de be-
tolDjsbalans en d? voorraadvorming.
rv- c, bedroeg achtereenvolgens m
1K6' 02. :n 1967" 0,5 in 196S: 2.1 en
■a iÓ5« 24 Toch was het evenwicht
sTJCiureel voldoende overschot
Slot van pagina 1
Nederlandse en Duitse vertegenvvoordi- j
fers beslaan. De bedrijven van de tot!
usver.e zelfstand ge ondernemingen
dochtprma'atsViTW ,zullen als volledige.VFW" is participant in h
dochtermaatschappijen van genoemde bus-projeet aldus Ka'-ke
centrale onderneming onder hun nationa-1 rino- heteeen
le leiding worden voortgezet -'o 11-. re
l Van gisteren af w orden op Bearsple.n
[5 de Ph.lipsaandeien verhandeld met
leen nominale wnar:>n van tien gulden.
Hierm n ook Wein- beurzen
n de 2-g .-. leid gesteld een belang
bij" het wereldconcern Ph'llps t e nomen".
De aandelen worden per minstons 100
verhandeld hetgeen neerkomt op een
1.000 nomina l I. Vanzelf-
irm ook aandee'ities van
zal ook voor de la.,in n oir.'nut! 10 gulden verhandeld. Betaald
grote betekenis zijn ea werd f 72,10 p - non-lee'. Deze prijs
iunnen bijdragen tot het 'ag iets boven Ie koe-s vnn vrijdag,
redelijke verbetering Later steeg Philips tot 73. hetgeen de
- OI1. hoogste koers voor d t aandeel in 196!)
;en. I betekende. Hoogovens verbeterde 20
.',ige 'cent tot 1X5.10 om daarna verder uit
ontwikkeling zal zijns inziens stelligte lonen Lo! 115.40.
grote inspanning vragen. AKU daalde amvan.ke'ijlt 20 cent tot
'127.20 doch kon zic.h daarna opwerken
tot 127.60. K'-n. Olie bleef onveranderd
op 195.50 doch moest later terrein orijs-
geven bot 195. Unilever lag gevraagd
in de marlet op 118.50 (117.40). Geduren
de de voorbeurs werd voor Unilever
als hoogste koers 120.20 betaald. De
handel in de .nlernatvonalc waarden
verl-'ep kalm De strijd in Perzië tussen
de regering aldaar 'en een Internatio
naal! consortium over de verdeling van
dj o! e-opbréngstsn. 1 et Amsterdam ge
laten langs rich heengaan. Ooi: net
feit., dar de Duitse merk ir-t zal re-
vslueren. had geen invloed op de stem-
1 ming van d internntionale waarden,
liljoen Wal! Street w-is vi-idng lager door de
i per- internationale va Ui*. t.uatie. Tegen het
slot kwamen echter toch weer kopers
"•n de markt, wa -d de koersverliezen
Airhncwerden g 1 Van de Neder-
rtlU UUo a .v r.dsen ar Kon. Olie en
Philips er hoger. KLM gemakkelijker.
Aan de grote internationale valuta-on-
de vorge week Is thans voor
•deelte een e Dde
Cl'
u
cLi jaar een omzet van f 350
te maken en VFW (12.000 ir
soneel) 500 miljoen Mark.
het Duitse Air-
ei -directeur Du- v
Fokker natuurlijk ê=n~
'ding worden voortgezet en wel alsl ntere^Int te De Duitse re^in" zai T" Z 'd sr0"' - '"%n 0 &e"
werkmaatschappijen Fokker-VFW naar v^wadit ^n Saar hehbl, rV I ^°:nep d,00f verktar.ng v.,n West-
NV te Amsterdam en VFW-Fokker, KK r 1 v U RC'
GMBH te Bremen. Be:de ondernemm-j ;?ect. Het zal met name reva.ueer-l De nvin^Env™, ""r
Mdfkoèr.i; rekerèng van de bataiings-j!'?-?!"?,, terugwerkende kracht mndsè reger.ng afhangen'
bi;=ns c:' r.::t b?re.kt. toen de con-i vandf 1 januan jl worden gevoerd voor van civiele vliegtuigen, d
ïr;;-.,; -. loop van 1968 weer d- centrale onderneming
- t->. die ontreedt a(c holdintr rr,to-e^;.
83 Vji"!SGi.«£r»* 5 "Cff0- f<6ï:oe,',il De me- r. o.'-oom riar
ject. Het zal met name van de Neder- v/est Duitèland zal ::i
oop van 1968 weer. 1 - U1" us cnuraie omsmeminr.i van de F 27 en F 28
is begon te verbeteren. De rege- d'« optreedt als holding maatschappij.VFW 614. die waarschijnlijk
laarom al vroeg m januari qp tschn'sch terrein we-ken F->kke- en 0D de ma'kt komen, kxiit „c.
een aantal jVFW sedert 1960 reeds nauw samen iniden van Fokker omdat dit bedrijf, met! De
»-»•"« varsch iiende projecten. H»t Drotrani- name met de Friend-h p, grote er.-a- aj
rincr ïioöft nn 1- -
verkoop -,-lce.en naar de
met alleen komst Dit betekent n
"altijd rutt zal zijn in
maar voorlopig kan c:
terug
ir.de.n van her
dat er nu voor
le valutawereld
weer wat rtisn-
Rank- ai, i
B.NU S7 0
BvNG 58-S»
BvN'G 68-1 1
BvNG 67-1-2 t
BvNG 68-1-2
BvNG 85-1 54»
BvNG "58 5(»
BvNG 61 V',
KZK '65 6
N Gas U '68
Pgern '57 6
Pgcrn '64 6
R.rljn pijp) i
K LM "68 7
«LM 4'/,.
Oord. 56
Eindhoven 54
D Haa? 52-1
D Haag 52-?
R daru 52-1
R dam '52-2
It'dam '57
Utrecht '52
Z -Holl 59
ACTieVK AASDKtFA
Oordt Peu
idem pref 1043 108
Kon Peu KM
HAL !0S'i4 10
KLM 23340 23
KNSM 122', 12
N'ed StV. "f
Oriunereo C 230 23
Roti IJoyd
Scheepv Unie
NIET-ACTIEVE AAN DEI.
Interlinie
Nefo
Robeco
Rolliico
Unltas
Utillco
Europafonda
Eu runion
Valeurop
Bank-, Krediet-
Handel. lndu>(
Aib Heljn 2
Amst Droogd
Ballast-Nedam G- i
Bensdorp Int.
Bergh en Jurgent
Berke) Pat.
Ned Exp pa
'Ned Kabel
Van Nelle
Nljverd -ten Cate 90
Overz Gas 89.30
Pakhoed H 106.70
Pali he 36
Rijn-S'helde
Rilfi S 69
Sch Exp MIJ
Sch Exp MIJ e
Rehokbeton
Scholt Honlt
Simon de Wit
laten; O— nleden; i—laten; d— 2142
700 Con«ol EJectr
12ó Dow Chem
365 Eastman Kodak
933 Ford Motor
90 Gen. Elec
96 t Gen Motors
Int. TeJ en Te)
90'; Kennecotl
38.5') Nat DlBÜll.
06.50 Pennsvlv Rrd
B.ï'i Pepsicc
71.50 Radio Corp
102 Republic Steel
700 Shell Oil
197 Sperry Rand
'38 Standard Brand»
;20 Studebaker
30 Sunr Mld
Texas Instr
195 Cn Pac Rr
67 Westlngh Elec
370 Woolworth
7214 CS Steel
i 69-59 gr 21-22.23: -f— e:
Hinctuurpalitleke matre-
p h-
(ma omvat naast militaire opdrachten de rin® heeft °P verkoops^biëd. De 614 ni-'kk"
bouw van de Fokker Fellosh'n en F: io»":-1 w'ordt een tweern—--
Hager.
in ontwikkelin;
zijn-
Drsoadank" heeft zich In de afgelopen
mirndts een slerki- prijsstijging ont-
iiiUfM naarbij een gevaarlijk af-
irenleangsproces nj) gang is geko
men. Ook het jaarverslag van de N>-
derlandse hank laat duidelijk zien,
hoe een relatief sterke stiiging van
de overheidsbestedingen, die lasten
verhogingen nodig maakt, dit afwen
telingsproces kan versterken. Het be
grotingsbeleid van het kabinet is van
het begin af gericht geweest op een
evenwichtige groei van de uitgaven,
waardoor dit gevaarlijk zoveel mo
gelijk zou zijn te voorkomen. Deze
evenwichtige groei van de overheids
bestedingen is tot nil toe ook gerea
liseerd liet geen blijkt uit de meest
recente cijfers.
'Ondanlc het feit dat de overho ilsbeste-1
dingen en de womngenbouvv de laatste
pree jaren een stabiel verloop te zien
hebben gegeven, meende de minister dat
er twee oorzaken zijn dat de uitwer
king van hel evenwichtige begrotings
beleid tot nu toe nog niet voelbaar ge
weest zijn, Als eerste noemde spreker
het feit, dat het tekortschietende be-
jspanngsovorschot van de overheid in
emoto-'g straalv. ,c
dat niet als concurrent van de Fellow- tor
«h-.ps k.;n worden beschouw'd, omdu: he:
kleiner zal zijn. l o-
VFW-EXPERIMENT
MET LOODRECHT
STIJGEND VLIEGTUIG
Overheidsakkoord
over Jumbo jet'
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM (ANP) Op
aren v?ri.-e!d met Deli-
Vmsterdam Rubber ge-
Kër. HVA onderg ig weinig
mg. OC'-: n d scheepvaartse'r-
i we n g te beleven. V n Onvne-
:f twee punt-n prijs, doch Rot!
ken zich :ets verbeteren e:i no-
va» VF"
'r' -zk-'t 1" de" d. Np.."".,
krijst van ca. 20 MMmaï'"ii-mlJjgïï" f.ta!,™ p»«r 167.80 r.ai. H .«'n.' ifl' KLM g!ty "~W( MM»
cent in' handen zijn van de FranseI la^.df...^P5PtL gekreg&niaiebben, hetgeen Ken. Olie deed 195.!
Samenwerking Vestiging
De groep, die een personeelsbestand?£?Jievraiif'<i deelde d| Fokker-dmecüe KZ-Qrganon was go?d pr .-.shoudend op
krijgt van ca. 20.000 man neemt, medf waarom de zete. in Duits-116i.S0. evenals He neken •-•o 171 KLM
r-,,. i uanaceuiouaers vnn üe
ai vele jaren e.-awnmen- boollnaats<,ha Ny
loodrecht stijgend ybeg- bestuurszilde
verd heden
DEN' HA Af» (A.NP) Direct'
generaal van d«- (rijks) lacht\iiartdien-
sten van Denemarken, Noorwegen, Zwe-
den, Zwitserland en Nederland hebben
de bui- niaandag jn Stockholm een overeen
komst getekend over het overheidstoe
zicht op luchtwaardigheid, het Liegen
met en het onderhoud van de vllegtui-
vliegtuigfabriek
zou kunnen betekenen dat een evenlu-j
de Franse K
volledige" füs.ë'op hef ogenblik1"door naar een concimrerejide
het ontbi-eken
inifornt Eu
ropees vennootschapsrecht niet kan
worden verwezenlijkt, werd voor dit
samengaan een constructie gekozen,
die in economisch-onzicht i-! ikwanr-
clig is nan een volledige fusie. Bij
het tot stand komen van dit samen
gaan de eerste internationale fu
sie in Europa op het gebied var
lucht- en ruimtevaart hebben bei-
do groepen zich niet in de laatste
plaats laten leiden door het streven
een bijdrage te leveren aan Euro
pese integratie op dit gebied, aldus
üe Fokker-directie. Fokker verwacht
(ADVERTENTIE)
Duitse onderneming zou gaan Wij he l
den geen bezwaar tegen Diisseldorf als 1
vestiging, omdat Fokker ln Nederland L'
toch het monopolie heeft. Da directie
kon de geruchten n:et bevns'. ?cp dat de
VFW met de Hamburger Flugzeugbau
HFB wil gaan samenwerken Leze ra
men werking zou kunnen inhouden dat
een derde partij aan de Fokker-VFW
groep zou gaan deelnemen.
BECR.MNIÏICKS
8-5 ti-1
70. Hoog- ",lt",Kkel
lins on 7"' *°h'»er v,
ps p J zul het nieuwe toestel
.Intcr-Avia' gereed moeten zijn.
Lichtwerk'
De raad van bestuur van Fokker en de
raad van beheer van de NV L-'chtwe k
te Hoogeveen hebben voorts het besluitj
genomen dat laatstgenoemde nv zal wor
den overgenomen door' het Fokker-con-f
cern. Aan dit besluit is een langdurige
(jjjwjrtwrtmtoar mi, mxo. .Vj OEx nu,. (AM-) ,).- rniltatei
diiectle van dc Pdkkerfabnel- ht :t Nv Nclvrlandw-ha KsWUtM».
concentre,™ van do Nederlandse acti- D,.irt du<vcr ,n
«S i'i'dSLd'irboinvkundis inert n„lcl nehler-elrte,en „ij die in de over-
STLSSfr."™, f™1 E eenlromaliB,- van lil». Hel U
te uiteindalijka pUals van onae nationa- ,„0oimk v„nr.|,elUnBei, te
.ndustne in Eumoa. anlks met nn-ld„n ln.
J. rrt." herP-oeperm-vtop(| dr zi,.|, ,,erkr
bfan-vlSn «u :I? i roPese v',2.?tui.?-j voo'-iactiiriTiiig, aldus bleek tijdens de
Industrie voltrekken. „o.iab. i„ Den Haae Behouden Jaar-
Hel is de bedoeling om het Hoogeveen- vergadering.
7V,.!nrijf 'V""' -,"d.''r VLdtker-De planne„ dlc de nootschap heeft
7ri,ï .1-"' L hm he- deel te nemen in een et „.Iproject op de
i ""If. (l'" na:'-1.11 Maasvlak:e zijn neg n el ,n een verder
.-i.pport ;i-.l het
irpf Het heeft Aanerikaanse ingenieursbureau Koppers
'n dienst, waaraan de uitwerking van het staal-
I project is opgedragen, onlangs hierover
heeft uitgebracht ":s door tiet bestuur
I nog niet bestudeerd. Aangezien het geen
zelfstand" plan :s van de Nederland-
I sche Kabcifabrieken, worden nog onder-
:a-ji gezamenlijke bestelling aan de toestel-
i;j,; 7 j len van het type Transall. Deze gtgan-
i2-i 3 tlsche militaire transportmachines wor
den gebouwd in nauw Frans-Duitse sa
menwerking. Al jaren geleden kregen1
de Fransen echter van het proj'ect ge
noeg. Dat Is wellicht de reden dat de
Duitsers tweederde van het oorspron
kelijk vastgestelde aantal op zich ge
nomen hebben, daarbij uit eigen kring
kritiek oogstend over eventuele on-ren-
tabiliteit van het toestel.
Inmiddels heeft een Transall-maehlne
in Blaf ra bij het invliegen van voedsel
en medicamenten al roem geoogst. Be
halve de VFW bouwt de .Hamburger
Flugzeug Bau' een derde van hun to
taal van 178 toestellen. De rest wordt
bij Nord-Aviation geproduceerd.
deel. Midden '75!gadering de statutenwijziging goed. diel vaartmaatschappijen hebben betrekking
als produkt van. onder meer de maatschappij veflig moet °P de standaardisatie van de :n bc.stfl-
:en zijn. stellen tegen .overvalIer,'. De Vereni-|linS zijmte Boeing 747 B-straalvcr!
-..--n -fSLn de categorie .J
Swiss-air hebben elk tv.e.
'lyn de ging Effectenbescherming was teg«
Lichtwerk worden
ding van de huidige directie
thans ruim 150 werkkrachten i
SAMENWERKING GOOISE
STICHTINGEN VOOR
VORMING RFDRMFSJEUGD
GRIEKSE JEUGDLEIDER
GEARRESTEERD
ATHENE (AFP) Van welingelichte
zijde in Athene is vernomen, dat Pa-
nayotis Krïlkos. een leider van de
jeugdbeweging van de Griekse centrum
partij, is géarresteerd.
Hij wordt beschuldigd van .ondermij
nende activiteit'. Zes" andere leden van De invoering
wijziging, omdat haars inziens hierdoor Jet' SAS e
de invloed der risicodragende k
verschaffers ondergraven zou
De gezochte beveiliging schaadt volgensI
de vereniging dc vrije verhandelbaar-;
heid en de waarde der effecten, ook btj
een bona fide overnamebieding. De
zo effectief zal blijken te zijn als het
bestuur verwacht. Het bestuur ant
woordde dat de continuïteit van het!
bedrijf vóór het belang van de aandeel-,
houders gaat. Zodra van overheidswe-
ge een wettelijke voorziening tot stand!
zal zijn gebracht, kan de beoogde wij
zigingen teruggedrongen worden.
STAD ROTTERDAM VER
LAAGT KOOPSOMTARIEVEN
t ADVERTENTIE I
ROTTERDAM (ANP) De levens
verzekeringsmaatschappij Stad Rot
terdam NA" heeft besloten haar koop
somtarieven aan te passen aan de sterk
gestegen rentevoet, hetgeen neerkomt
op een drastische tariefsverlaging.
i deze tarieven is tot
resseerde bec
de jeugdbeweging van de centrumpartij nader order," duur de maatschappij
zouden eveneens in hechtenis genomen!plan Is ook in de toekomst de hoogte
zijn- j van haar koopsonitarieven te bepalen
aan de hand van de rentevoet. Thans;
wordt uitgegaan van een rekenrente
j van in het algemeen 6,5 procent, terwijl
de tarieven tot het'en werden berekend
op basis \un een rentevoet van in het
algemeen 4,5 procent, aldus een com
muniqué van assurantieconcern Stad
Rotterdam ao 1720 NA'
Zouden de plannen van Nederlandsche
Kabelfabrieken op d: Maasvlakte door-
BUSSÏ'M (ANP) De twee Gooise Sa2r- dan Wan scaai van eon dusdanige
stichtingen voor de vorming van he- kwaliteit worden gc-'.everd. dat samen
drijfsjeugd in het Gooi hebben gezorgd met de installatie in Alb!a=serdam de
een primeur in de vorm van er-n Losten per eenheid produkt gedrukt
verregaande samenwerking onder worden. Eerst moet echter het rapport-
directeur en onder een overkoepe- Koppers worden bestudeerd.
"U" ■"-"J'™ Drt concern.,n,88I-, agei, nullen Cl
f„. l J kathol,eken al» Berefor- ,0„ m., ?n Men b,dra.
i, eerien. een her,orn,de en een huma- ,en. ,n j9lis bei,epen z li miljoen fill-
den. De investeringen zullen geheel ge
was niet meer mogelijk- dan een sa-Lnancierd kunnen worden uit afschrij-
menwerlcing omdat een fusie werd u-. vingen en ingehouden winst, die samen
gengehouden door de twee landelijkse; !'U:'T1 50 miljoen gulden groot zijn. De
stichtingen op dit gebied namelijk drdirectie v.ndt het een normaal ver-
landelijke katholieke stichting voor le- schijnsel dat een maatschappij met een
vensscholen en het nationaal centrum kapitaal van minstens 1 miljoen gulden
voor vorming bedrijfsjeugd die beide-50 procent van de winst uitkeert en
zelfstandige stichtingen zijn. Er wordt i50 procent in bedrijf houdt. Het is bo-
in het Gooi sterk gehoopt dat de ver- vend;en n et doenlijk n verband met
regaande samenwerking zal leiden totjde hoSe rentestand vee! met leningen
een algehele fusie en bovendien tot een te financieren
opneming van het vormingswerk voor Het bestuur ze°de
meisjes binnen het totale verband.
De twee stichtingen in het Gooi die tot
deze stap zijn gekomen zijn de stich
ting levensschool voor jongens, Kennc-
dycentvum en de stichting vorming be
drijfsjeugd De Stam, beide gevestigd
te Hilversum.
Even puzzelen
J POSTBUS 973
ROTTERDAM
TEL (Q10)-284710
Horizontaal: 1 plaats; 5 beker: 9 vrucht
11 dagvaarden; 12 ten bedrage van; 13
dierentooi; 15 halt! 16 muziekteken in
psalmen; 18 rivier in Did; 20 reeks; 21
oom (dialect); 23 poste restante; 24
aanbouw: 25 zangnoot; 26 plaats op
Veluwe; 27 godsdienst; 29 kërmistrac-
erstrekken tatie; 31 eilandje; 33 eerste termijn;
•an halfjaarcijfers te overwegen Over 34 opbrengst; 37 rivier in Italië: 38
1.5 jaai, wanneet het bedrijf met de spelleiding; 40 uitbouw: 42 meisjesnaam
43 soort.
ARNHEM (GPD)
bijna 12.000 gulden
heeft de economische
Arnhem vijf
meegse hore<
begin dit jan
de klok
Voor in totaal i
aan geldboetes
politierechter in I
Arnhemse en twee Nïj-|
.-bedrijven opgelegd, die
hun prijzen verhoogden I
niet hadden teruggezet,!
prijzenbeschikking ,h.orëcabe-
drijven 1969' in februari afkwam.
Bij controle door de economische op-|
sporingsdienst bleken in de betrokken
bedrijven de prijzen van verschillende
consumpties gemiddeld vijf tot tlenj
cent hoger te liggen dan is toegestaan,!
bij een zaak ln Nijmegen bleek de ver-
hoging zelfs 20 cent te ziin. waardoor!
de eigenaar in een periode van enkele:
weken een voordeel va.n 9000 gulden zou
hebben genoten. Aldus de officier van
justitie, mr J. Reinders die hiervoor bij
verstek een geldboete vroeg van 6000!
1 gulden. Het vonnis van de politierech-
I ter mr Ch. de Kat was in dit geval ook
I overeenkomstig de eis.
computers rond is. zaJ aan deze wens
waarschijnlijk kunnen worden voldaan.
Eén der aandeelhouders stelde voor IS,5
procent divriend uu te keren, waarvan
i 12.5 procent m aandelen uit de agio-
reserve. Het bestuur had voorgestel!
an een uit
kering in aandelen zeker onder ogen ge-
zien, maar vond het niet verstan nu
het kapitaal te vergroten.
HORECABFDRIJVEN WEGENS
PRIJSOPDRIJVING BEBOET
Joop de Leur
weer actief
(Van onze rtv-redactic)
De bekende amusements-pianist Joop
de Leur (68) hoopt in september
weer te gaan optreden na een non-
actief van ruim een jaar. De bege
leider van generaties zangers en com
ponisten van populaire muziek is ge
ruime tijd geleden getroffen door een
kwaal die wel eens vaker pianisten
bezoekt: een krachteloosheid van dc
handen die het pianospelen lot een
té zware opgave niaalU.
Wel heeft hij zich de afgelopen tijd
nog als componist geweerd, hetgeen
móge blijken uit het thans veelvul-
d g voor de radio gespeelde ,Ajax-
olê'.
Verticaal: 1 grootvaders: 2 bevel; 3
Rijks Universiteit; 4 filmster; 5 moge-!
lijkheid; 6 landbouwwerktuig; 7 ope-
rettecomponist: 8 pezig vlees; 10 p ers.
vnw; 11 lidw; 14 Arabische vastenmand;
17 omvangrijk; 19 afzonderlijk. 21
Skand. munt: 22 telwoord; 25 soort ho
tel; 28 delfstof; 29 wreed keizer; 30
solozang; 31 tijdperk; 32 Eng. titel; -35
rivier in Friesland; 36 overdreven: 39
Gouveneur Generaal: 41 kraai.
ACHILLES 11 te R'dam
ALGORAB 11 te Montevideo
ALNITAK 10 V Karachi
n Port Sudan
AMELAND par? 10
Gibraltar r. Vado
AMSTELSLUIS 10 v Pu»an
n Yokohama
AXNENKERK 12 te
Kaapstad
ARCA 10 v Balboa
n Anchorage
ARCHIMEDES iü te
Cristobal
ARES 3! v Antofagace
n Pisco
ASTEROPE 10 te
Port au Pnnce
ATTIS 10 v Hamburg
n Bremen
AVEDRECHT 12 t a. Osaka
BANDA 12 te Supe
BATJAN 11 te Singapore
BINTANG 10 v Hongkong
n Cristobal
CALAMARES 10 te
Wilmington
CAMITIA 11 te Lissabon
CAPISTERIA 11 te
De oplossing
de vorige puzzel
3
NlUl5fcaHiA]
ltö
w
a
Tl 1 N
P
E A
tl
p
i
H
JLIL
A
NlF
fJV
h
L
0
SjP
A
VE
E
P
y
AMQ
s,
ETT
L
55
5
TÏÏJfl
F
ME
E L
K
0003/3\30HO
Bombay
CARTAGO 10
DAPHNIS II tc 1
DORDRECHT 11
Vancouver
E EM LAND 11 Rlo
Janeiro
E!"M \Et"S 10 v 1
Tela
GAASTER DIJK 12 te
Charleston
GAASTERLAND 11 tc
Rlo Grande do Sul
GORREDIJK 10 v Alltw
r Savannah
GULF HOLLANDER 10 v
MUfordhaven n Perz. Golf
HERCUT.ES 10 v Hamburg
n Bremen
HILVERSUM 12 te
Hamilton
ISIS 11 te Santo Domingo
JASON 10 v Montreal
n Bermuda
KALYDON v Point
Fortin n Willemstad
KA.MPERDIJK 9 v
Bellingbam n Los Angeles
KEIZERSWAARD 10 v
Curayao n Thames-
KELI.ET1A pass 10 Azoren
n Hamburg
KENIA 10 te Quinhon
KENNE.MERLAND 10 v Sao
Francisco do Sul
n Fortaleza
KORENDIJK 10 v Curacao
n Barranquilla
KREON 10 v New York
n Curacao
LADON 11 te Maracatbo
LOPPERSUM 11 te Houston
LION OF JUDAH
10 v Djibouti n Londen
MARATHON II v Bonaire
MARON 9 v Houston
n Miami
MEMNON II v Port
of Soain n Paramaribo
MIJDRECHT 11 te
Kalundborg
NEDER ELBE 11 te
Lourenco Marques
NEDER LEK 12 v Napier
n Wellington
NEDER WAAI 10 te
Balboa
NU KERK II v Beira
n Dar es Salaam
ONDINA 12 le Portland
OVER'.TSEL 11 te Durban
PATRO II le La Spezia
PERICLES 12 te
Guayaquil
PHILINE 10 v Portland
n Pin Mlrando
PHILIPPIA 10 v Port o
Spain n New York
PRINSES MARIA 10 v
Toronto n Chicago
RADJA 10 te Antwerp»
ROTTERDAM 10 v New
York n Bahamas
SIMONSKERK 10 te
Hamburg
SLIEDRECHT 10 v Ca IJ;
n Balboa
SPAARNEKERK 10 v
STEÉNKERK li'v'lhrrt'r
STRAAT ACCRA 10 v B'
STRAAT AUCKLAND
12 te Auckland
STRAAT CLEMENT
t Syd
•oïc 11 te
STRAAT COOK
Yokohama
STRAAT FLORIDA
II te Santo*
STRAAT TOWA 13 te
Xagoya
STREEFKERK 11 te
Colombo
THERON 10 te Pto
Cabello
THUREDRKCHT 13 te
Chtmbote
TJIMANUK 10 v Dar
Salaam n Zanzibar
ULYSSES 10 v La Celba
n Eurooa
WAALEKERK 11 te
Marseille
WESTERTOREN II te
Bermuda
WONOSOBO 10 te
Buenaventura
ZARIA pass 10 Straat
Ormoesz n La Spezta
ZUIDERKERK II v Kaap
stad n Tenerife
HOOG EN LAAG WATER
14 mei
Vlissingen
Terneuzen
Zierikzee
i Hansweei t
I Wemeldinge
uur cm
12.59 205
13.34 223
14.21. 145
14.07 236
11.41 172
uur cm
19.12 184
19.47 195
19.55 151
20.15 211
20.18 170