Dingenmaker Jan van Munster
gelooft niet meer inkunst'
I
Dinsdag
Woensdag
Dinsdag
Woensdag
PANDA en de wensduit
vanavond
tv-portret
televisie
radio
hetikruisverhoor
DINSDAG 29 APRIL 1969
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
17
nauwe straat In Rotterdam oud
Soow in. drie trappen op deur
E: het atelier van de m Rotter
dam wonende Jan van Munster, ma
ker van .dingen'.
Een ruimte ziet er uit als een werk-
Zts, de andere als een showroom
M een handel in medische instru
menten. Stekker in het stopcontact.
te?olz: zacht geluid in de klinische
ruimte. Water borrelt, door een plas
te buis loopt een licht van lamp
tot lamp. Een steriele sreer. het
ruikt er naar ether, zou je zeggen,
maar het is de kunststof die Van
Munster verwerkt. Vanaf 27 april
kan men deze sfeer proeven in galle-
r,p Mickerv m Loenersloot, waar
Van Munster exposeert. Vanavond
ral men. gezeten voor zijn beeldbui»
de door VTRO's Lies Westenburg op
film vastgelegde reageerbuis-activi
teiten van van Munster kunnen
waarnemen.
Jan van Munster. 29 jaar oud. is ,in
Of niet soms? ,In januari, februari
krile ik een eenmanstentoonstelling
bij De Wilde, en Van Abbe neemt
hem over. maar ben je dan ,in Ze
kennen me in Nederland allemaal,
m*arwat zegt dat? Toen ik een
laar geleden nog die stenen beelden
maakte, toen was ik misschien un
Ik verkocht voor kapitalen, m n laat
ste tentoonstelling in steen verkocht
ik in Rotterdam voor 25.000 gulden
Dat was hier nog nooit gehaald
Toen had ik dus een hoop geld om
te experimenteren, om te schakelen,
en dan ligt het een paar jaar stil
Als ik toen in steen was doorge
gaan, was ik rijk geworden. Had ik
een huis kunnen laten bouwen met
een groot atelier er aan. Tk hen
vreselijk moeten vechten met m'n
steen, maar opeens vond iedereen het
goed. Heel gek, want voor die tijd
kreeg je twee. drie regels en toen
lange verhalen. Nou, toen was het
voor mij af, klaar. Dat vind ik wel
leuk. te bewijzen dat je het bij het
rechte eind hebt. Dat is dan natuur
lijk nog wel de vraag, maar goed'.
Mensenaulomaat
,Ik ben omgeschakeld met m'n mate
riaal. maar het idee, het onderwerp
is hetzelfde gebleven. Bevruchting,
ontkieming, het zaad. Wat je nu
kunt doorvoeren tot de bevruchtings
machine die je bij Huxley tegen
komt. Daar gaat de film van Lies
Westenburg eigenlijk ook helemaal
over. Medische tafels en zo. En dan
komen er dingen met geluid bij en
elektronische toestanden". Het is meer
een synthese waarmee ik bezig ben.
Het kunstmatig samengestelde: hoe
het èr over twintig jaar bij een gy
naecoloog zou kunnen uitzien, een
mensenautomaat. Huxley was een
van de eersten die er over schreef,
de mensenautomaat, het bepalen van
het intellect....Als je ziet wat Petruc-
ci in Italië doet: bevruchting in een
reageerbuis...als je dat ziet, zit je
al neel dicht bij de werkelijkheid
.We waren bij dat inseminatiesta
tion vlak bij Utrecht, waar al die
stieren staan. Als ik zo'n filmpje
van Petrucci op de televisie zie en
merk dat hij bezig is met dezelfde
dingen... het leek net alsof hij be
zig was in mijn atelier. Wat hij
heel klein doet. gebeurt bij mij groot
omdat ik het beeldend moet maken.
Maar dat vond ik dus goed, dat s
dus goed. dat ik zo acht bij de
werkelijkheid sta met mijn werk.
Vroeger, ik heb ook wel eens een
abstract ding gemaakt, maar dan
was het volkomen flauwekul. Waar
om zou je het doen? Er zijn toch
planten en bomen? En daar kun .ie
nooit tegenop werken. Het moet voor
mij een vernaai hebben, een achter
grond. Misschien ben ik wel literair
ingesteld. Dat zag je ook bij die ten
toonstelling van Sandberg in het
Vondelpark het enige wat het in dat
parkuithield was de stoel van Wim
Schippers. En al die beelden van
Moore, en Zadkine, al die jongens
vielen weg in de omgeving. Hoe mooi
die beelden ook waren, maar ze kon
den het tegen de bomen niet uithou
den. Zo'n boom is dan veel meer
een kunstwerk'.
.Met kunststoffen ben ik al vier jaar
bezig. Be was de eerste eigenlijk in
NEDERLAND-1
(NTS-NOT) VERKENNEN EN ONTDEKKEN
11.25 uur:
BRONNEN VAN ONZE GESCHIEDENIS
1S.50 uur:
(NTS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT
1900 uur:
JOURNAAL
19.05 uur:
(CVK-IKOR-RKK) KENMERK
19.30 uur:
(VPRO) VRIJDAG DE DERTIENDE
Schuldig, minder onschuldig en onschuldig tussen men
sen en rassen.
20.00 uur:
(NTS) JOURNAAL
20.20 uur:
(ARP) POLITIEKE UITZENDING
20.30 uur:
(VPRO-KLEUR) KUNSTENAARSPORTRET
Lies Westenburg portretteert Jan van Munster, ob
jectenmaker (zie ook elders op deze pagina)
20.50 uur:
BLUF
Strip met onder anderen Robert Oummmga.
21.30 uur:
CINEMA
Films en filmmakers, (zonodig) ïn het zonnetje gezet
door Jan Blokker.
22.20 uur:
HIRO-MAGAZIXE
22.25 uur:
(HIRO) VANUIT NEDERLAND
22.40 uur:
(NTS) JOURNAAL
23.00 uur:
(TELEAC) LEVENDE WISKUNDE
NEDERLAND-2
KANAAL «2
18.50 uur:
(NTS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT
19.00 uur:
JOURNAAL
19 05 uur:
KAPITEIN ZEPPOS
19.30 uur:
SCALA
Nieuws en parlementaria.
20.00 uur;
JOURNAAL
20.20 uur:
KLEINE POTJES, GROTE OREN
20.50 uur:
DENK-BEELD
W. R. Bnigsma ln gesprek met Olof Palme, de Zweed
se minister van cultuur en onderwijs.
21.40 uur:
OPERATIE PISTE-DKESSUUR
22.05 uur:
VERBINDING MET MONTREUX
Groot showprogramma t.g.v. het jaarlijks festival.
NEDERLAND-1
10.20 uur:
(NTS) GELUKWENS P. J. S. de Jong.
10.25 uur:
(KLEUR) DEFILé SOESTDIJK.
17.00 uur:
(AVRO) GEEN WOORDEN MAAR DADEN
18.50 uur:
(NTS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT
19.00 uur:
JOURNAAL.
19.05 uur:
SCALA
Nieuws, Van gewest tot gewest en Parlementaria.
20.00 uur:
JOURNAAL.
20.20 uur:
(SOCUTERA) RECLASSERING.
20.25 uur:
WET-STRIJD
Test en opinie van Noordhollandse burgemeesters en
gemeentesecretarissen.
20.50 uur:
LES SALTTMBANQCES.
De vijfde aflevering van de serie programma's over
Les Saltimbanques, één van de vele zwervende ko-
mediantengroepen die vroeger door ons land trokken.
Regisseur Lou Steenbergen is voor het schrijven van
de draaiboeken van ,Les Sailtimbanques' diep in de
historie van het bloeiende kermialeven, dat Nederland
in het begin van deze eeuw kende, gedoken. Er is
een tijd geweest waarin er zo'n 15 gezelschappen met
schouwburgtenten Nederland bereisden. Tegen 1940 is
de laatste, verdwenen. In de serie .Les Saltimbanques'
tracht Steenbergen steeds een zo waarheidsgetrouw
mogelijk beeld te geven van het werk ap de planken
en achter de schermen van de schouwburgloges.
In de aflevering .Robert en Bertram, of de lustige
vagebonden' die op een Koninginnedag icn de jaren '20
speelt, komt dat weer duidelijk tot uiting.
Behalve Cor van Rijn en Jules Hamel werken mee
Ben Huisman, Jacques Commandeur, Egbert van Pari
don. Bert Dijkstra, Margreet Heemskerk, Marja Kok,
Karin Haage, Cor v. d. Brink, Guus Verstraete, Gerard
Hevstee, Wim van den Heuvel en Lou Steenbergen.
22.20 uur:
NTS-SPORT
22.50 uur:
JOURNAAL.
22.55 uur:
OPENBAAR KUNSTBEZIT.
NEDERLAND-2
KANAAL 821
23.05 u
JOURNAAL
14.05 uur:
SCHOOLTELEVISIE
17.55 uur:
SCHOOLTELEVISIE
18.55 uur:
ZANDMANNETJE
19.00 uur:
riEXERKLAXKEX
19.25 uur:
KIJK EN KOOK
20.00 uur:
JOURNAAL
20.25 uur:
Sïnl1 K100R EEN RKBKL
2235 uur vernederlandst door Willy van Hemen
JOURNAAL
BELGlë-FRANS
utond!nf"Pi°anf: l8'25 School1elev-,sie. 18.55 Katholieke
20M ,"f Zandmannetje, 19.30 Agence Intérlm.
ÏJrf 0.30 La chanson du siècle. 22.00
L*nd« 22 50 Journaal.
FRANKRUK-UUSSEL
savo!r^i'q'l?1 \r3Znl' '3-00 ,'oul'naa'- 13.30 Je voudrais
Xs m m UWSn l8-25 Total 300°' 18'40 quatre
teiteni9 4or Poucetot's- 19'20 Regionale actuali-
cousme Ben,, 99^UX,rares' 2000 Journaal- 20.30 La
Bette- 22-30 Eureka, 23.30 Journaal.
18.50 uur:
(NTS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT.
19.00 uur:
JOURNAAL.
19.05 uur:
A V ROMUZIEKMOZAIEK
Willem Duys presenteert mensen uit de muziek.
20.00 uur:
(NTS) JOURNAAL.
20.20 uur:
(AVRO) WEDERZIJDS.
Film over koningin en prinses Wdheimina
22.00 uur:
AVRO's TELE VIZIER.
22.30 uur:
(NTS) JOURNAAL.
22.35 uur:
(TELEAC) HOGER ONDERWIJS.
BELGIË-NED.
KANAAL 2/10
17.00 uur:
TIP-TOP
18.00 uur:
SCHOOLTV
18.55 uur:
Z AN DM AXNETJE
19.00 uur:
JEl GD ZONDER GRENZEN
19.25 uur:
SPORTARENA
20.00 uur:
JOURNAAL
20.25 uur:
LES CAMARADES - Film
22.25 uur:
HET VRIJE WOORD
22.55 uur:
JOURNAAL
BELGIfe-FRANS
17.00 Feu vert 18.15 A vos marqués. 18.55 Les volants.
19.25 Plum-Plum. 19.30 Les cavaliers de la route. 20.00
Journaal 20.30 Les sentiers du monde. 21.40 Le car
rousel aux images. 22.30 Journaal
FRANKRIJK-RIJ SSEL
13.30 Midi-niagazine. 13.00 Journaal. 18.15 Journaal.
18.25 Total 3000. 18.40 L'Amour de l'art. 19.10 Les
Pouoetofs. 19.15 Regionale aktualiteiten. 19.40 Les
oiseaux rares. 20.00 Journaal. 20.30 Quatre tenips. 21.30
Le quart d'heurc de... 21.45 Maillol. 22.10 Film 22.55
Journaal.
Nederland, dat was nog iets absurds
Tn Engeland waren ze ermee aan de
gang, dat was te zien op de Biën
nale in Parijs. Toen was het voor
mij wel het einde, te zien wat ze
daar mee deden. Alleen Constant ge
bruikte al wel eens platen plexiglas
maar de jongeren niet. En nog. 2
nemen ijzer en verven het oranje
of zwart. Dus ze imiteren kunst
stoffen. Het is een te moeilijk ma
teriaal in het begin Het is te ar
beidsintensief. ITzer is gemakkelij
ker. .Steen is voor mij niet interes
sant meer. Een poosje geleden vroeg
het museumjournaal tien kunste
naars wat ze van Henry Moore dach
ten. Toen heb ik ook geschreven...
wat Engelse beeldhouwers hebben ze
gevraagd en wat Nederlanders, hier
lees maar. ,Ik beschouw Henry
Moore als een van de grootste, maar
ook een van de laatste beeldhouwers.
Zijn beelden zijn monumenten van de
natuur, zo Indrukwekkend dat het
mij op de duur de lust benam zelf
nog een beeld te maken. De positie
van Moore is zo dominant (geweest),
dat vele creatieve jongeren de wet
ten en wetmatigheden van de beeld
houwkunst moesten doorbreken om
zelf een eigen karakter te kunnen
krijgen. Ook ik houd mij bezig met
wat men een nieuwe orae zou kun
nen noemen: machines en industrie,
techniek en wetenschap hebben de
natuur verdrongen. Moore was de
profeet van die natuur, de laatste
profeet aan wie niets meer toe te
voegen is'. Dat was voor mij het
einde van het beelden maken eigen
lijk*.
Kunst
.Beeldende kunst... voor niij bestaat...
het woord vind ik al flauwekul. Er
lopen duizenden mensen op straat
die net zo goed. om dat woord toch
niaar te gebruiken, kunstenaar zou
den zijn. Maar die zijn per ongeluk
Rostbode of bakker. Mensen die in
et weekeinde spoortreintjes bouwen
of knutselen, misschien zijn die meer
kunstenaar'.
Maar kunst, ik geloof er niet in.
Ik geloof alleen maar in dingen ma
ken. Beeldende kunst bestaat voor
mij niet meer. Een ding, het is goed
of slecht, je kan het beeldende kunst
noemen, maar dan moet je
vironment'. Ach, de stoel kan .kunst'
zijn. Die dingen die Je maakt zijn
voor de kunstenaar zelf. Kunst voor
het volk bestaat niet. Wat Pierre
voor de televisie doet is wel goed.
om dat ene procent dat geïnteres
seerd is, op peil te houden. Je kan
wel zeggen probeer een groot publiek
te trekken. Gans bijvoorbeeld, hij
heeft er erg hard aan getrokken',
maar het. is de ene flop na de an
dere.
Als je naar een opening gaat. je
komt altijd dezelfde koppen tegen.
Het is gewoon een klein wereldje.
Wat daar in gebeurt, is erg fijn, wat
je voor elkaar doet, is erg geweldig.
De dingen die je elkaar laat zien,
die je eigenlijk voor elkaar maakt'.
Middag:
12.00 Komt vrienden in het rond--:
programma rond het volkslied. 12.26
Mededelingen tbv land- en tuin
bouw. Overheidsvoorlichting: 12.29
Uitzending voor de landbouw AVRO:
12.39 Sportrevue 13.00 Nieuws. 13.11
Radiojournaal. NRU: 13 30 Spiegel
van Belgic: Muziek en nieuws van
onze Zuiderburen. 14.00 Rostrum of
Composers 1968: muziek van heden
daagse componisten uit Australië
en Joegoslavië. 14.40 Jazz uit het his
torisch archief (opn). AVRO: 15.00
Stereo: De wereld van de opera:
Ariadne auf Naxos, opera van R.
Strauss, met toelichting. 16 00 Nws.
16.02 Canta America: Lichte muziek
uit Latijns Amerika.16.30 Land der
Muzen: kunstkroniek, 17.00 Stereo:
Big Band Beat: moderne orkestmu
ziek. 17.25 Jazz Spectrum. 17.55
Mededelingen.
Avond:
18.00 Nieuws. 18,16 Radiojournaal.
18.25 Zing met ons mee: Liedjespro
gramma. 18.50 Paris vous parle.
18.55 Voor de kinderen. 19.00 Tref
punt: discussierubriek. 19.35 Van
avond: gevarieerd programma. 22.30
Nieuws. 22.38 Radiojournaal. NRU:
22.55 Signaal muziek van eigen
tijd (opn) gedeeltelijk stereo
23.55-24.00 Nieuws.
Middag:
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee:
gevarieerd programma. (12.22 Wij
van het land; 12.26 Mededelingen
tbv land- en tuinbouw: 1230 Nws;
12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden
maar....) 14.00 Conciliepostbus. 14.05
Schoolradio. 14.30 Pizzicato: muzi
kaal middagmagazine. (16.00 Nws).
17.00 Overheidsvoorlichting: Ency
clopedie van de Nederlandse Antillen,
vraaggesprek van Cees van Maas
dam met dra W. Gordijn. 17.10 Voor
de kinderen.
Avond:
18.00 Stereo: Volksliedjes. 18.19 Uit
zending van Democraten '66. 18.30
Nieuws. 18.46 Actualiteiten- 19.05
Licht ensemble met solisten. 19.40
Conciliepostbus. 19.45 Zoekend gelo
ven: godsdienstige lezing. 20.00 Ste
reo: Klassieke orkestmuziek (gr).
20.15 Collage 11: Retournons a la
nature, spel met muziek en tekst.
21.30 De vrede klaagt, monoloog.
22.30 Nieuws. 22.38 Parlementair
overzicht. 22.45 Overweging. 22.50
Nieuws). 15.00 Nieuws. 15.03 Drie-
draai. 16.00 Nieuws. 16.03 Müx: Bcht
platenprogramma. 17 DO Nieuws.
17.02-18.00 Mix (vervolg).
Morgen:
VARA- 7.00 Nieuws en ochtend
gymnastiek 7.20 Socialistisch strijd
lied. 7.23 Stereo: Lichte grammofoon-
muziek 17 30-735 Van de voorpa-
§ina) VPRO: 734 Deze dag. VARA'
.00 Nieuws en actualiteiten. 8.20
Stereo Lichte grammofoonmuziek.
(8.30-8 35 Van alle markten thuis,
praatje voor de huisvrouw). 9.00
Stereo: Klassieke grammof oonmu
ziek. 9.35 Waterstanden 9.40 Lichte
grammof oonmuziek. 10.50 Voor de
kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor
de vrouw. 11-40 Stereo: Londens
Symfonie Orkest: populair klassieke
muziek.
Middag:
12.21 Voor het platteland. 12.26 Me
dedelingen tbv land en tuinbouw.
12.29 Stereo: Lichte grammofoon-
muziek. 13.00 Nieuws. 13.11 Actuali
teiten. 13.25 Franse chansons. 13.45
Gesproken portret. 14 00 Voor de
kinderen. 15.00 Stereo: De Stein des
Volks; het Gewestelijk Orkest Zuid-
Holland. orgel en zangsolisten: klas
sieke en moderne muziek. 15.40 Ste
reo: Fluit en piano: moderne muziek.
16.00 Nieuws. 16.02 Sociëteit: Zes
tig minuten voor boven de zestig:
voor oudere luisteraars. 17.02 Oude
ADVERTENTIE
liedje*. 1730 Voor de jeugd. 17.58
Mededelingen.
Avond:
18.00 Nieuw». 18.16 Actualiteiten.
18.20 Uitzending van de boerenpar
tij. VARA: 1830 Stereo VARA-»
popshow. 19.05 Stereo: Licht Instru
mentaal en vocaal ensemble met
zangsolist. 1930 Nieuws 1935 Bui
tenlands weekoverzicht. 19 45 Cornet
ten. trommels en trompetten: studie
weekend voor jeugdige blazers. 20 10
Sterw Cabaretprogramma 20 40
Vrngenvuur. 21.00 Plaats gevonden:
licht programma. 22.00 St«-reo. Jazz-
ensernble. 22.30 Nieuws. 22.38 Mede
delingen. 22.40 Actualiteiten 22.55
Stereo: Contrasten: muziek voor
kenners en liefhebbers. 23.55-24.00
Nieuws.
DONDERDAG
Morgen:
KRO: 7.00 Nieuws. 730 Het leven
de woord. 7.15 Badinene: klass.eke
en moderne grammofoonmuziek.
(730 Nieuws; 7.32 Actualiteiten:
7 50 Overweging; 8.00 Nieuws; 830
Nieuws. 8.32 Voor de hulsvrouw.
(9.00-9.10 Gymnastiek voor de huis
vrouw; 9.35-9.40 Waterstanden i
NRU: 10.00 Wat heeft dat kmd?. pe
dagogisch praatje. 10.20 Stereo* Mu
ziek uit de Barok en Pre-klassieke
periode (gr) KRO: 31 00 Nieuws.
11.02 Voor de zieken. 11.55 Medede
lingen.
Zwartkijkers!
Kijkgeld betalen
moeten we allemaal.
Dat staat in de wet
Wees verstandig
en vraag een
aangifte-
formnlier
aan. Dat doet u zo
Schrijf uw naam
en adres achter op
een lege envelop en
stuur die - zonder
postzegel - aan
HILVERSUM-3
Middag:
(12.00 Nieuws). 13.00 Nws.
Ekspres: platenprogramma.
Dan kijkt n
gerust!
NATIONAAL PROGRAMMA
24.00 Gevarieerd programma met re
portages en op de hele uren Nwi.
en actualiteiten.
DONDERDAG
Morgen:
V.ARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied.
7.23 Stereo: Lichte grammofoonmu
ziek. (730-7.35 Van de voorpagina).
VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00
Nieuws en actualiteiten. 8.20 Stereo:
Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Ste
reo: Klassieke muziek (gr;. 9 40
Schoolradio. 10.00 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek. 1100 Nieuws.
11.02 Voordracht. 1130 Vragen om
vrijheid, klankbeeld.
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.04 Zing. zing.
zing: lichte vokale muziek- 10.00
Nieuws. 1003 Mengelmuze: nieuw»
langspeelplaten met kritisch com
mentaar. 10.30 Swingin' softly: big
band en soft swing uit de USA.
NRU: ll.OONieuws. 11.03 Muziek
lezen.
Middag:
(12.00-12.02 Nieuws.) AVRO: 13.00
Nieuws. 13.03 Actualiteiten. 13.06 Zet
'm op: licht platenprogramma.
114.00-14.02 Nieuws.) 15.00 Nieuws.
15.03 Popularis: grammofoonplaten-
programma met populaire nederland-
se opnamen. 16.00 Nieuws. 16.03 Gim
mick: licht platenprogramma. 17.00
Nieuws. 17.02 Actualiteiten. 17.05-
18.00 Toppoppology: pop- en coun-
trymuziek.
DONDERDAG
Morgen:
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Onder d«
iioogtezon: programma voor de na
ken. 9.40 Zzzoef lichte instrumen
tale muziek. 10.00 Nieuws. 10.03 Mu
ziek bij de koffie. (11.00 Nieuws).
60-102
De herbergier deed erg zijn best om
zijn gasten van dienst te zijn. Vroeg
in de ochtend was hij al in de weer
om paarden te vinden voor het be
roofde rijtuig van de hertog. En toen
die na het ontbijt met Panda een
kijkje kwam nemen, stond de koets
klaar voor vertrek. ,Zeer wel', sprak
de edelman goedkeurend. ,Ik zal mijn
valet sturen met geld voor uw dien
sten. Goedendag'.
Met die woorden steeg hij in en
zette zich naast Panda. .Ik zal u
naar de koning brengen, prins Pan
danuszei hij. Zijne majesteit zal
u ongetwijfeld schadeloos stellen
voor het geld. dat vannacht van u
is gestolen. Hij is een rechtvaardig
vorst, en hij zal het heel pijnlijk
vinden als hij hoort dat er dieven
in zijn land zijn. Vooral als de
schurken een vorstelijk persoon zo
als u beroven'. Panda knikte onder
de indruk. Hij had aanzien gewenst
en nu werd hij als i
sproken. Maar dat hij t
FEUILLETON DOOR JOHN ROWAN WILSON
Maar ten slotte was hij vijfentwin
tig en zou hij toch vroeg of laat
moeten trouwen. Gwen was een
mooi meisje van behoorlijke familie
en hij was dol op haar. Waarom
had hij dan het gevoel dat hij een
onvoorzichtigheid beging, dat hij
zelfs op een absurde manier ver
raad pleegde6 Maar goed hij zou er
over denken het had geen haast
Een van de voordelen van het onbe
middeld zijn was, dat memand van
je verwachtte dat je in staat was
eeti vrouw te onderhouden. Onge
twijfeld zou hem plotseling duide
lijk worden wat hij het beste kon
doen. De nevel zou optrekken en
iets zou h«m zijn beslissing doen ne
men. Ondertussen merkte hij dat zijn
huidige sociale leven zelfs nog veel
eisender was dan het werk aat het
begon te vervangen. Hij had het in
het ziekenhuis druk, hij werkte aar.
zijn dissertatie en hij bracht om dc
andere week een weekend thuis door.
Christie verwachtte hem nog steeds
eens in rle veertien dagen te dine
ren hoewel het 'dj die gelegenheden
de laatste lijd weer veeJ gedwonge-
ner toeging. Er scheen minder ge
sprekstof te zijn en Christie had de
neiging zijn verhalen nogal vaak t.-
herhalen. De overblijvende tijd
bracht Gilling zoveel mogelijk met
Gwen door. maar veel was het niet.
Ze werd rusteloos en wrevelig en tot
tweemaal toe was hij gedwongen de
.wond bij Christie af te zeggen. Na
de tweede afzegging hield Christie
zonder enige uitleg op met hem uit
te nodigen. Glll.ng werd bam* maar
gelukkig veranderde er in Christies
houding tegenover hem niet veel. Hij
was even vriendelijk als altijd, zij
het misschien een beetje m:ndert
schalks. Gilling hoorde ten slotte dat
nu eens in de twee weken aan de
culturele opvoeding van een nieuwe
inwonende assistent werd gewerkt
H(j voelde zich opgelucht. Christie
had zich blijkbaar met beledigd ge
voeld. Misschien dat hij evenzeer
naar een nieuw gezicht verlangd had
als Gilling naar zijn vrijheid.
De zomer ging over in de winte:
en Gilling's nieuwe Triumph had geen
verwarming. Hij en Gwen bedekten
zich met plaids en jassen maar het
leed geen twijfel dat de auto nu met
bepaald een ideale plaats was voor
de liefde. Gilling had nu een zitka
mer in het ziekenhis met een snor
rende kachel en net leek dwaas om
m besneeuwde laantjes in een auto
te kruipen. Ze begonnen hun avon
den :n het zieknhu.s door te bren
gen. Het was comfortabel op zijn
sofa voor het vuur en Gwen bleef
dikwijls tot heel laat haar ouders
hadden weinig belangstelling voor
haar doen en laten en het kon ze
niets schelen of ze om twee of drie
uur 's morgens thuiskwam.
Ze waren daar op een donderdag even
na middernacht, toen de telefoon
ging. Toen GUlmg de hoorn had op
genomen, hoorde hi j een wal geaf
fecteerde. bekende stem: .Thomas,
met Christie. Ik ben voor een nogal
dringend geval :n de particuliere
vleugel. Ik zou er graag even met
je over willen praten'.
Gilling trok een gezicht tegen Gwen
en leunde achterover op de sofa om
te luisteren. .Ja, meneer?' Zijn rust
werd in een seconde verstoord door
Christie's volgende woorden: ,Ik ben
in de portiersloge. Kun je direct
even h.erheen komen
H-.j begon zenuwachtig naar zijn kle
ren te grijpen. Ik ben er over een
paar ni.nuten'. ,Ik heb nogal haast'.
Gilling zei het eerste wat hem voor
de mond kwam. .ik moet me alieen
even aankleden. Ik lag in bed'. .Doe
Eeen moeite', zei Ohnstie kortaf. .Ik
om wel naar je toe'. Gilling wilde
iets tegenwerpen maar hij had de
telefoon al neergelegd Gilling wend
de zich verbijsterd tot Gwen: .Kleed
je in godsnaam aan. Christie komt.
Hij zal hier binnen een minuut of zo
zijn'.
Zijn bevelende toon maakte haar
plotseling woedend. .Het is hier jouw
kamer', viel ze uit. .Zeg hem maar
dat hij niet binnen kan komen' .Dat
kan ik niet doen'.
.Waarom niet?'
.Omdat hij omdat hij is die hij
is. Ik moet hem binnenlaten'. Hij
nok z.jn oroek uan, zijn naren za
ten in de war. zijn hele voorkomen
was belachelijk en onwaardig. Ze
keek met afkeer naar hem. .Dit zou
me kunnen ruineren', schreeuwde hij
tegen haar. .Lieve God, je bent nooit
op tijd klaar. Kun je je niet ergens
verstoppen?'
,Ik ben niet van plan me te gedragen
als een hoer in een Franse klucht',
ze. Z was woedender dan hij
haar ooit had meegemaakt. Ze terok
haar peignoir aan en liep naar de
spiegel om haar haren te kammen.
./Vis iedereen die dat wenst hier bin
nen kan komen, had je met het recht
me hier te vragen. Zoals dc zaken
nu staan, zou je beter kunnen pro-
lieren een beetje je waardigheid op
le houden. Je zou beter naakt kun
nen zijn dan er uit te zien zoals je
nu doet.'
Het was waaiZijn haar was met ge
kamd, zijn schoenveters waren niet
vastgemaakt, zijn das zat in de
knoop en zijn overhemd huig half
open .Ik had nooit gedacht je zo
bang te zien.'
Plotseling voelde hij zich diep be
schaamd. Hij wist dat hij zou gaan
verliezen en hij had dan toch mins
tens zoals zij zei. waardig kunnen
verliezen. Terwijl hij probeerde iets
van zijn zelfrespect terug te vinden,
zei ze luid en uitdagend: .Binnen.'
Buiten de kamer bleef het stil. Gil-
pende hij de deur en ging hij de gang
op. Christie, keurig en vief als ai-
lijd, bekeek hem langzaam van top
tot teer.. Hij zag de verwarde haren,
het half dichtgeknoopte overhemd,
de loshangende veters. Op zijn ver-
achtelijkste toon zei hij: .Laat ik je
niet storen. Ik zal mijn assistent er
bij halen,'
iwordt vervolgd)