Dingenmaker Jan van Munster gelooft niet meer inkunst' I Dinsdag Woensdag Dinsdag Woensdag PANDA en de wensduit vanavond tv-portret televisie radio hetikruisverhoor DINSDAG 29 APRIL 1969 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 17 nauwe straat In Rotterdam oud Soow in. drie trappen op deur E: het atelier van de m Rotter dam wonende Jan van Munster, ma ker van .dingen'. Een ruimte ziet er uit als een werk- Zts, de andere als een showroom M een handel in medische instru menten. Stekker in het stopcontact. te?olz: zacht geluid in de klinische ruimte. Water borrelt, door een plas te buis loopt een licht van lamp tot lamp. Een steriele sreer. het ruikt er naar ether, zou je zeggen, maar het is de kunststof die Van Munster verwerkt. Vanaf 27 april kan men deze sfeer proeven in galle- r,p Mickerv m Loenersloot, waar Van Munster exposeert. Vanavond ral men. gezeten voor zijn beeldbui» de door VTRO's Lies Westenburg op film vastgelegde reageerbuis-activi teiten van van Munster kunnen waarnemen. Jan van Munster. 29 jaar oud. is ,in Of niet soms? ,In januari, februari krile ik een eenmanstentoonstelling bij De Wilde, en Van Abbe neemt hem over. maar ben je dan ,in Ze kennen me in Nederland allemaal, m*arwat zegt dat? Toen ik een laar geleden nog die stenen beelden maakte, toen was ik misschien un Ik verkocht voor kapitalen, m n laat ste tentoonstelling in steen verkocht ik in Rotterdam voor 25.000 gulden Dat was hier nog nooit gehaald Toen had ik dus een hoop geld om te experimenteren, om te schakelen, en dan ligt het een paar jaar stil Als ik toen in steen was doorge gaan, was ik rijk geworden. Had ik een huis kunnen laten bouwen met een groot atelier er aan. Tk hen vreselijk moeten vechten met m'n steen, maar opeens vond iedereen het goed. Heel gek, want voor die tijd kreeg je twee. drie regels en toen lange verhalen. Nou, toen was het voor mij af, klaar. Dat vind ik wel leuk. te bewijzen dat je het bij het rechte eind hebt. Dat is dan natuur lijk nog wel de vraag, maar goed'. Mensenaulomaat ,Ik ben omgeschakeld met m'n mate riaal. maar het idee, het onderwerp is hetzelfde gebleven. Bevruchting, ontkieming, het zaad. Wat je nu kunt doorvoeren tot de bevruchtings machine die je bij Huxley tegen komt. Daar gaat de film van Lies Westenburg eigenlijk ook helemaal over. Medische tafels en zo. En dan komen er dingen met geluid bij en elektronische toestanden". Het is meer een synthese waarmee ik bezig ben. Het kunstmatig samengestelde: hoe het èr over twintig jaar bij een gy naecoloog zou kunnen uitzien, een mensenautomaat. Huxley was een van de eersten die er over schreef, de mensenautomaat, het bepalen van het intellect....Als je ziet wat Petruc- ci in Italië doet: bevruchting in een reageerbuis...als je dat ziet, zit je al neel dicht bij de werkelijkheid .We waren bij dat inseminatiesta tion vlak bij Utrecht, waar al die stieren staan. Als ik zo'n filmpje van Petrucci op de televisie zie en merk dat hij bezig is met dezelfde dingen... het leek net alsof hij be zig was in mijn atelier. Wat hij heel klein doet. gebeurt bij mij groot omdat ik het beeldend moet maken. Maar dat vond ik dus goed, dat s dus goed. dat ik zo acht bij de werkelijkheid sta met mijn werk. Vroeger, ik heb ook wel eens een abstract ding gemaakt, maar dan was het volkomen flauwekul. Waar om zou je het doen? Er zijn toch planten en bomen? En daar kun .ie nooit tegenop werken. Het moet voor mij een vernaai hebben, een achter grond. Misschien ben ik wel literair ingesteld. Dat zag je ook bij die ten toonstelling van Sandberg in het Vondelpark het enige wat het in dat parkuithield was de stoel van Wim Schippers. En al die beelden van Moore, en Zadkine, al die jongens vielen weg in de omgeving. Hoe mooi die beelden ook waren, maar ze kon den het tegen de bomen niet uithou den. Zo'n boom is dan veel meer een kunstwerk'. .Met kunststoffen ben ik al vier jaar bezig. Be was de eerste eigenlijk in NEDERLAND-1 (NTS-NOT) VERKENNEN EN ONTDEKKEN 11.25 uur: BRONNEN VAN ONZE GESCHIEDENIS 1S.50 uur: (NTS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT 1900 uur: JOURNAAL 19.05 uur: (CVK-IKOR-RKK) KENMERK 19.30 uur: (VPRO) VRIJDAG DE DERTIENDE Schuldig, minder onschuldig en onschuldig tussen men sen en rassen. 20.00 uur: (NTS) JOURNAAL 20.20 uur: (ARP) POLITIEKE UITZENDING 20.30 uur: (VPRO-KLEUR) KUNSTENAARSPORTRET Lies Westenburg portretteert Jan van Munster, ob jectenmaker (zie ook elders op deze pagina) 20.50 uur: BLUF Strip met onder anderen Robert Oummmga. 21.30 uur: CINEMA Films en filmmakers, (zonodig) ïn het zonnetje gezet door Jan Blokker. 22.20 uur: HIRO-MAGAZIXE 22.25 uur: (HIRO) VANUIT NEDERLAND 22.40 uur: (NTS) JOURNAAL 23.00 uur: (TELEAC) LEVENDE WISKUNDE NEDERLAND-2 KANAAL «2 18.50 uur: (NTS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT 19.00 uur: JOURNAAL 19 05 uur: KAPITEIN ZEPPOS 19.30 uur: SCALA Nieuws en parlementaria. 20.00 uur; JOURNAAL 20.20 uur: KLEINE POTJES, GROTE OREN 20.50 uur: DENK-BEELD W. R. Bnigsma ln gesprek met Olof Palme, de Zweed se minister van cultuur en onderwijs. 21.40 uur: OPERATIE PISTE-DKESSUUR 22.05 uur: VERBINDING MET MONTREUX Groot showprogramma t.g.v. het jaarlijks festival. NEDERLAND-1 10.20 uur: (NTS) GELUKWENS P. J. S. de Jong. 10.25 uur: (KLEUR) DEFILé SOESTDIJK. 17.00 uur: (AVRO) GEEN WOORDEN MAAR DADEN 18.50 uur: (NTS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT 19.00 uur: JOURNAAL. 19.05 uur: SCALA Nieuws, Van gewest tot gewest en Parlementaria. 20.00 uur: JOURNAAL. 20.20 uur: (SOCUTERA) RECLASSERING. 20.25 uur: WET-STRIJD Test en opinie van Noordhollandse burgemeesters en gemeentesecretarissen. 20.50 uur: LES SALTTMBANQCES. De vijfde aflevering van de serie programma's over Les Saltimbanques, één van de vele zwervende ko- mediantengroepen die vroeger door ons land trokken. Regisseur Lou Steenbergen is voor het schrijven van de draaiboeken van ,Les Sailtimbanques' diep in de historie van het bloeiende kermialeven, dat Nederland in het begin van deze eeuw kende, gedoken. Er is een tijd geweest waarin er zo'n 15 gezelschappen met schouwburgtenten Nederland bereisden. Tegen 1940 is de laatste, verdwenen. In de serie .Les Saltimbanques' tracht Steenbergen steeds een zo waarheidsgetrouw mogelijk beeld te geven van het werk ap de planken en achter de schermen van de schouwburgloges. In de aflevering .Robert en Bertram, of de lustige vagebonden' die op een Koninginnedag icn de jaren '20 speelt, komt dat weer duidelijk tot uiting. Behalve Cor van Rijn en Jules Hamel werken mee Ben Huisman, Jacques Commandeur, Egbert van Pari don. Bert Dijkstra, Margreet Heemskerk, Marja Kok, Karin Haage, Cor v. d. Brink, Guus Verstraete, Gerard Hevstee, Wim van den Heuvel en Lou Steenbergen. 22.20 uur: NTS-SPORT 22.50 uur: JOURNAAL. 22.55 uur: OPENBAAR KUNSTBEZIT. NEDERLAND-2 KANAAL 821 23.05 u JOURNAAL 14.05 uur: SCHOOLTELEVISIE 17.55 uur: SCHOOLTELEVISIE 18.55 uur: ZANDMANNETJE 19.00 uur: riEXERKLAXKEX 19.25 uur: KIJK EN KOOK 20.00 uur: JOURNAAL 20.25 uur: Sïnl1 K100R EEN RKBKL 2235 uur vernederlandst door Willy van Hemen JOURNAAL BELGlë-FRANS utond!nf"Pi°anf: l8'25 School1elev-,sie. 18.55 Katholieke 20M ,"f Zandmannetje, 19.30 Agence Intérlm. ÏJrf 0.30 La chanson du siècle. 22.00 L*nd« 22 50 Journaal. FRANKRUK-UUSSEL savo!r^i'q'l?1 \r3Znl' '3-00 ,'oul'naa'- 13.30 Je voudrais Xs m m UWSn l8-25 Total 300°' 18'40 quatre teiteni9 4or Poucetot's- 19'20 Regionale actuali- cousme Ben,, 99^UX,rares' 2000 Journaal- 20.30 La Bette- 22-30 Eureka, 23.30 Journaal. 18.50 uur: (NTS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT. 19.00 uur: JOURNAAL. 19.05 uur: A V ROMUZIEKMOZAIEK Willem Duys presenteert mensen uit de muziek. 20.00 uur: (NTS) JOURNAAL. 20.20 uur: (AVRO) WEDERZIJDS. Film over koningin en prinses Wdheimina 22.00 uur: AVRO's TELE VIZIER. 22.30 uur: (NTS) JOURNAAL. 22.35 uur: (TELEAC) HOGER ONDERWIJS. BELGIË-NED. KANAAL 2/10 17.00 uur: TIP-TOP 18.00 uur: SCHOOLTV 18.55 uur: Z AN DM AXNETJE 19.00 uur: JEl GD ZONDER GRENZEN 19.25 uur: SPORTARENA 20.00 uur: JOURNAAL 20.25 uur: LES CAMARADES - Film 22.25 uur: HET VRIJE WOORD 22.55 uur: JOURNAAL BELGIfe-FRANS 17.00 Feu vert 18.15 A vos marqués. 18.55 Les volants. 19.25 Plum-Plum. 19.30 Les cavaliers de la route. 20.00 Journaal 20.30 Les sentiers du monde. 21.40 Le car rousel aux images. 22.30 Journaal FRANKRIJK-RIJ SSEL 13.30 Midi-niagazine. 13.00 Journaal. 18.15 Journaal. 18.25 Total 3000. 18.40 L'Amour de l'art. 19.10 Les Pouoetofs. 19.15 Regionale aktualiteiten. 19.40 Les oiseaux rares. 20.00 Journaal. 20.30 Quatre tenips. 21.30 Le quart d'heurc de... 21.45 Maillol. 22.10 Film 22.55 Journaal. Nederland, dat was nog iets absurds Tn Engeland waren ze ermee aan de gang, dat was te zien op de Biën nale in Parijs. Toen was het voor mij wel het einde, te zien wat ze daar mee deden. Alleen Constant ge bruikte al wel eens platen plexiglas maar de jongeren niet. En nog. 2 nemen ijzer en verven het oranje of zwart. Dus ze imiteren kunst stoffen. Het is een te moeilijk ma teriaal in het begin Het is te ar beidsintensief. ITzer is gemakkelij ker. .Steen is voor mij niet interes sant meer. Een poosje geleden vroeg het museumjournaal tien kunste naars wat ze van Henry Moore dach ten. Toen heb ik ook geschreven... wat Engelse beeldhouwers hebben ze gevraagd en wat Nederlanders, hier lees maar. ,Ik beschouw Henry Moore als een van de grootste, maar ook een van de laatste beeldhouwers. Zijn beelden zijn monumenten van de natuur, zo Indrukwekkend dat het mij op de duur de lust benam zelf nog een beeld te maken. De positie van Moore is zo dominant (geweest), dat vele creatieve jongeren de wet ten en wetmatigheden van de beeld houwkunst moesten doorbreken om zelf een eigen karakter te kunnen krijgen. Ook ik houd mij bezig met wat men een nieuwe orae zou kun nen noemen: machines en industrie, techniek en wetenschap hebben de natuur verdrongen. Moore was de profeet van die natuur, de laatste profeet aan wie niets meer toe te voegen is'. Dat was voor mij het einde van het beelden maken eigen lijk*. Kunst .Beeldende kunst... voor niij bestaat... het woord vind ik al flauwekul. Er lopen duizenden mensen op straat die net zo goed. om dat woord toch niaar te gebruiken, kunstenaar zou den zijn. Maar die zijn per ongeluk Rostbode of bakker. Mensen die in et weekeinde spoortreintjes bouwen of knutselen, misschien zijn die meer kunstenaar'. Maar kunst, ik geloof er niet in. Ik geloof alleen maar in dingen ma ken. Beeldende kunst bestaat voor mij niet meer. Een ding, het is goed of slecht, je kan het beeldende kunst noemen, maar dan moet je vironment'. Ach, de stoel kan .kunst' zijn. Die dingen die Je maakt zijn voor de kunstenaar zelf. Kunst voor het volk bestaat niet. Wat Pierre voor de televisie doet is wel goed. om dat ene procent dat geïnteres seerd is, op peil te houden. Je kan wel zeggen probeer een groot publiek te trekken. Gans bijvoorbeeld, hij heeft er erg hard aan getrokken', maar het. is de ene flop na de an dere. Als je naar een opening gaat. je komt altijd dezelfde koppen tegen. Het is gewoon een klein wereldje. Wat daar in gebeurt, is erg fijn, wat je voor elkaar doet, is erg geweldig. De dingen die je elkaar laat zien, die je eigenlijk voor elkaar maakt'. Middag: 12.00 Komt vrienden in het rond--: programma rond het volkslied. 12.26 Mededelingen tbv land- en tuin bouw. Overheidsvoorlichting: 12.29 Uitzending voor de landbouw AVRO: 12.39 Sportrevue 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. NRU: 13 30 Spiegel van Belgic: Muziek en nieuws van onze Zuiderburen. 14.00 Rostrum of Composers 1968: muziek van heden daagse componisten uit Australië en Joegoslavië. 14.40 Jazz uit het his torisch archief (opn). AVRO: 15.00 Stereo: De wereld van de opera: Ariadne auf Naxos, opera van R. Strauss, met toelichting. 16 00 Nws. 16.02 Canta America: Lichte muziek uit Latijns Amerika.16.30 Land der Muzen: kunstkroniek, 17.00 Stereo: Big Band Beat: moderne orkestmu ziek. 17.25 Jazz Spectrum. 17.55 Mededelingen. Avond: 18.00 Nieuws. 18,16 Radiojournaal. 18.25 Zing met ons mee: Liedjespro gramma. 18.50 Paris vous parle. 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Tref punt: discussierubriek. 19.35 Van avond: gevarieerd programma. 22.30 Nieuws. 22.38 Radiojournaal. NRU: 22.55 Signaal muziek van eigen tijd (opn) gedeeltelijk stereo 23.55-24.00 Nieuws. Middag: KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gevarieerd programma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen tbv land- en tuinbouw: 1230 Nws; 12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden maar....) 14.00 Conciliepostbus. 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzicato: muzi kaal middagmagazine. (16.00 Nws). 17.00 Overheidsvoorlichting: Ency clopedie van de Nederlandse Antillen, vraaggesprek van Cees van Maas dam met dra W. Gordijn. 17.10 Voor de kinderen. Avond: 18.00 Stereo: Volksliedjes. 18.19 Uit zending van Democraten '66. 18.30 Nieuws. 18.46 Actualiteiten- 19.05 Licht ensemble met solisten. 19.40 Conciliepostbus. 19.45 Zoekend gelo ven: godsdienstige lezing. 20.00 Ste reo: Klassieke orkestmuziek (gr). 20.15 Collage 11: Retournons a la nature, spel met muziek en tekst. 21.30 De vrede klaagt, monoloog. 22.30 Nieuws. 22.38 Parlementair overzicht. 22.45 Overweging. 22.50 Nieuws). 15.00 Nieuws. 15.03 Drie- draai. 16.00 Nieuws. 16.03 Müx: Bcht platenprogramma. 17 DO Nieuws. 17.02-18.00 Mix (vervolg). Morgen: VARA- 7.00 Nieuws en ochtend gymnastiek 7.20 Socialistisch strijd lied. 7.23 Stereo: Lichte grammofoon- muziek 17 30-735 Van de voorpa- §ina) VPRO: 734 Deze dag. VARA' .00 Nieuws en actualiteiten. 8.20 Stereo Lichte grammofoonmuziek. (8.30-8 35 Van alle markten thuis, praatje voor de huisvrouw). 9.00 Stereo: Klassieke grammof oonmu ziek. 9.35 Waterstanden 9.40 Lichte grammof oonmuziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 11-40 Stereo: Londens Symfonie Orkest: populair klassieke muziek. Middag: 12.21 Voor het platteland. 12.26 Me dedelingen tbv land en tuinbouw. 12.29 Stereo: Lichte grammofoon- muziek. 13.00 Nieuws. 13.11 Actuali teiten. 13.25 Franse chansons. 13.45 Gesproken portret. 14 00 Voor de kinderen. 15.00 Stereo: De Stein des Volks; het Gewestelijk Orkest Zuid- Holland. orgel en zangsolisten: klas sieke en moderne muziek. 15.40 Ste reo: Fluit en piano: moderne muziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Sociëteit: Zes tig minuten voor boven de zestig: voor oudere luisteraars. 17.02 Oude ADVERTENTIE liedje*. 1730 Voor de jeugd. 17.58 Mededelingen. Avond: 18.00 Nieuw». 18.16 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van de boerenpar tij. VARA: 1830 Stereo VARA-» popshow. 19.05 Stereo: Licht Instru mentaal en vocaal ensemble met zangsolist. 1930 Nieuws 1935 Bui tenlands weekoverzicht. 19 45 Cornet ten. trommels en trompetten: studie weekend voor jeugdige blazers. 20 10 Sterw Cabaretprogramma 20 40 Vrngenvuur. 21.00 Plaats gevonden: licht programma. 22.00 St«-reo. Jazz- ensernble. 22.30 Nieuws. 22.38 Mede delingen. 22.40 Actualiteiten 22.55 Stereo: Contrasten: muziek voor kenners en liefhebbers. 23.55-24.00 Nieuws. DONDERDAG Morgen: KRO: 7.00 Nieuws. 730 Het leven de woord. 7.15 Badinene: klass.eke en moderne grammofoonmuziek. (730 Nieuws; 7.32 Actualiteiten: 7 50 Overweging; 8.00 Nieuws; 830 Nieuws. 8.32 Voor de hulsvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huis vrouw; 9.35-9.40 Waterstanden i NRU: 10.00 Wat heeft dat kmd?. pe dagogisch praatje. 10.20 Stereo* Mu ziek uit de Barok en Pre-klassieke periode (gr) KRO: 31 00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Medede lingen. Zwartkijkers! Kijkgeld betalen moeten we allemaal. Dat staat in de wet Wees verstandig en vraag een aangifte- formnlier aan. Dat doet u zo Schrijf uw naam en adres achter op een lege envelop en stuur die - zonder postzegel - aan HILVERSUM-3 Middag: (12.00 Nieuws). 13.00 Nws. Ekspres: platenprogramma. Dan kijkt n gerust! NATIONAAL PROGRAMMA 24.00 Gevarieerd programma met re portages en op de hele uren Nwi. en actualiteiten. DONDERDAG Morgen: V.ARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Stereo: Lichte grammofoonmu ziek. (730-7.35 Van de voorpagina). VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws en actualiteiten. 8.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Ste reo: Klassieke muziek (gr;. 9 40 Schoolradio. 10.00 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 1100 Nieuws. 11.02 Voordracht. 1130 Vragen om vrijheid, klankbeeld. NCRV: 9.00 Nieuws. 9.04 Zing. zing. zing: lichte vokale muziek- 10.00 Nieuws. 1003 Mengelmuze: nieuw» langspeelplaten met kritisch com mentaar. 10.30 Swingin' softly: big band en soft swing uit de USA. NRU: ll.OONieuws. 11.03 Muziek lezen. Middag: (12.00-12.02 Nieuws.) AVRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Actualiteiten. 13.06 Zet 'm op: licht platenprogramma. 114.00-14.02 Nieuws.) 15.00 Nieuws. 15.03 Popularis: grammofoonplaten- programma met populaire nederland- se opnamen. 16.00 Nieuws. 16.03 Gim mick: licht platenprogramma. 17.00 Nieuws. 17.02 Actualiteiten. 17.05- 18.00 Toppoppology: pop- en coun- trymuziek. DONDERDAG Morgen: NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Onder d« iioogtezon: programma voor de na ken. 9.40 Zzzoef lichte instrumen tale muziek. 10.00 Nieuws. 10.03 Mu ziek bij de koffie. (11.00 Nieuws). 60-102 De herbergier deed erg zijn best om zijn gasten van dienst te zijn. Vroeg in de ochtend was hij al in de weer om paarden te vinden voor het be roofde rijtuig van de hertog. En toen die na het ontbijt met Panda een kijkje kwam nemen, stond de koets klaar voor vertrek. ,Zeer wel', sprak de edelman goedkeurend. ,Ik zal mijn valet sturen met geld voor uw dien sten. Goedendag'. Met die woorden steeg hij in en zette zich naast Panda. .Ik zal u naar de koning brengen, prins Pan danuszei hij. Zijne majesteit zal u ongetwijfeld schadeloos stellen voor het geld. dat vannacht van u is gestolen. Hij is een rechtvaardig vorst, en hij zal het heel pijnlijk vinden als hij hoort dat er dieven in zijn land zijn. Vooral als de schurken een vorstelijk persoon zo als u beroven'. Panda knikte onder de indruk. Hij had aanzien gewenst en nu werd hij als i sproken. Maar dat hij t FEUILLETON DOOR JOHN ROWAN WILSON Maar ten slotte was hij vijfentwin tig en zou hij toch vroeg of laat moeten trouwen. Gwen was een mooi meisje van behoorlijke familie en hij was dol op haar. Waarom had hij dan het gevoel dat hij een onvoorzichtigheid beging, dat hij zelfs op een absurde manier ver raad pleegde6 Maar goed hij zou er over denken het had geen haast Een van de voordelen van het onbe middeld zijn was, dat memand van je verwachtte dat je in staat was eeti vrouw te onderhouden. Onge twijfeld zou hem plotseling duide lijk worden wat hij het beste kon doen. De nevel zou optrekken en iets zou h«m zijn beslissing doen ne men. Ondertussen merkte hij dat zijn huidige sociale leven zelfs nog veel eisender was dan het werk aat het begon te vervangen. Hij had het in het ziekenhuis druk, hij werkte aar. zijn dissertatie en hij bracht om dc andere week een weekend thuis door. Christie verwachtte hem nog steeds eens in rle veertien dagen te dine ren hoewel het 'dj die gelegenheden de laatste lijd weer veeJ gedwonge- ner toeging. Er scheen minder ge sprekstof te zijn en Christie had de neiging zijn verhalen nogal vaak t.- herhalen. De overblijvende tijd bracht Gilling zoveel mogelijk met Gwen door. maar veel was het niet. Ze werd rusteloos en wrevelig en tot tweemaal toe was hij gedwongen de .wond bij Christie af te zeggen. Na de tweede afzegging hield Christie zonder enige uitleg op met hem uit te nodigen. Glll.ng werd bam* maar gelukkig veranderde er in Christies houding tegenover hem niet veel. Hij was even vriendelijk als altijd, zij het misschien een beetje m:ndert schalks. Gilling hoorde ten slotte dat nu eens in de twee weken aan de culturele opvoeding van een nieuwe inwonende assistent werd gewerkt H(j voelde zich opgelucht. Christie had zich blijkbaar met beledigd ge voeld. Misschien dat hij evenzeer naar een nieuw gezicht verlangd had als Gilling naar zijn vrijheid. De zomer ging over in de winte: en Gilling's nieuwe Triumph had geen verwarming. Hij en Gwen bedekten zich met plaids en jassen maar het leed geen twijfel dat de auto nu met bepaald een ideale plaats was voor de liefde. Gilling had nu een zitka mer in het ziekenhis met een snor rende kachel en net leek dwaas om m besneeuwde laantjes in een auto te kruipen. Ze begonnen hun avon den :n het zieknhu.s door te bren gen. Het was comfortabel op zijn sofa voor het vuur en Gwen bleef dikwijls tot heel laat haar ouders hadden weinig belangstelling voor haar doen en laten en het kon ze niets schelen of ze om twee of drie uur 's morgens thuiskwam. Ze waren daar op een donderdag even na middernacht, toen de telefoon ging. Toen GUlmg de hoorn had op genomen, hoorde hi j een wal geaf fecteerde. bekende stem: .Thomas, met Christie. Ik ben voor een nogal dringend geval :n de particuliere vleugel. Ik zou er graag even met je over willen praten'. Gilling trok een gezicht tegen Gwen en leunde achterover op de sofa om te luisteren. .Ja, meneer?' Zijn rust werd in een seconde verstoord door Christie's volgende woorden: ,Ik ben in de portiersloge. Kun je direct even h.erheen komen H-.j begon zenuwachtig naar zijn kle ren te grijpen. Ik ben er over een paar ni.nuten'. ,Ik heb nogal haast'. Gilling zei het eerste wat hem voor de mond kwam. .ik moet me alieen even aankleden. Ik lag in bed'. .Doe Eeen moeite', zei Ohnstie kortaf. .Ik om wel naar je toe'. Gilling wilde iets tegenwerpen maar hij had de telefoon al neergelegd Gilling wend de zich verbijsterd tot Gwen: .Kleed je in godsnaam aan. Christie komt. Hij zal hier binnen een minuut of zo zijn'. Zijn bevelende toon maakte haar plotseling woedend. .Het is hier jouw kamer', viel ze uit. .Zeg hem maar dat hij niet binnen kan komen' .Dat kan ik niet doen'. .Waarom niet?' .Omdat hij omdat hij is die hij is. Ik moet hem binnenlaten'. Hij nok z.jn oroek uan, zijn naren za ten in de war. zijn hele voorkomen was belachelijk en onwaardig. Ze keek met afkeer naar hem. .Dit zou me kunnen ruineren', schreeuwde hij tegen haar. .Lieve God, je bent nooit op tijd klaar. Kun je je niet ergens verstoppen?' ,Ik ben niet van plan me te gedragen als een hoer in een Franse klucht', ze. Z was woedender dan hij haar ooit had meegemaakt. Ze terok haar peignoir aan en liep naar de spiegel om haar haren te kammen. ./Vis iedereen die dat wenst hier bin nen kan komen, had je met het recht me hier te vragen. Zoals dc zaken nu staan, zou je beter kunnen pro- lieren een beetje je waardigheid op le houden. Je zou beter naakt kun nen zijn dan er uit te zien zoals je nu doet.' Het was waaiZijn haar was met ge kamd, zijn schoenveters waren niet vastgemaakt, zijn das zat in de knoop en zijn overhemd huig half open .Ik had nooit gedacht je zo bang te zien.' Plotseling voelde hij zich diep be schaamd. Hij wist dat hij zou gaan verliezen en hij had dan toch mins tens zoals zij zei. waardig kunnen verliezen. Terwijl hij probeerde iets van zijn zelfrespect terug te vinden, zei ze luid en uitdagend: .Binnen.' Buiten de kamer bleef het stil. Gil- pende hij de deur en ging hij de gang op. Christie, keurig en vief als ai- lijd, bekeek hem langzaam van top tot teer.. Hij zag de verwarde haren, het half dichtgeknoopte overhemd, de loshangende veters. Op zijn ver- achtelijkste toon zei hij: .Laat ik je niet storen. Ik zal mijn assistent er bij halen,' iwordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 17