niet politieke actie
maar met
politieke kanten
,0p en over de weg'
British
Leyland
komt
met
Austin
maxi
FIAT 850 SPECIAAL: HANDIG, BRUIKBAAR EN
VOL SPORTIVITEIT
géén
zwaardere
lasten op
wegverkeer!
OPVOLGER VOOR BEJAARDE FIAT 1100
htrdag 26 april 1969
^"'«.gVO-WAC-KM^O-KW-|<CaWöOT>l«PGHT-PC8V®OVEf«OER
In Nederland is hef, zoals in de meesfe
Wtst-Europese landen, gebruikelijk,
dal de regering voor onverwachte uit
gavan of gaten in de begroting een
beroep doet op het wegverkeer. Dat is
voor de betrokkenen natuurlijk een
nare zaak. Bij iedere verhoging van de
benzine-accijns en motorrijtuigenbelas
ting wordt er dan ook even gemord
Omdat vrijwel niemand zijn auto wil
of kan dit laatste geldt vooral voor
da beroeps-wegvervoorders missen,
gabeurt er verder niets. De overheid
krijgt het zo hoog nodige extra geld
binnen en de weggebruikers zien hun
kosten stijgen. Voor de beroeps-weg
gebruikers stijgen de kosten niet al
leen, omdat de belastingen hoger
worden ,maar ook omdat de wegen
steeds voller raken en er meer tijd ver
loren gaaf door vertragingen.
De weerzin van vele weggebruikers
legt die belastingen is nu gebundeld
door de aktie .Protest'. Deze aktie
wordt gevoerd door de tien organisa
ties op het gebied van wegverkeer en
autoverkoop, die ons land rijk is. De
doelstellingen van de aktie moesten
dus zo gekozen worden, dat iedereen
mee kon doen. Hef is daarom slechts
bij één doel gebleven: protest tegen
weg-
omobi-
liston door middel van plakkers op
hun ruiten aan de achter hen rijdende
automobilisten duidelijk. De inhoud
van de aktie wordt ook ter kennis ge
bracht van volksvertegenwoordigers
en overheid.
NIET POLITIEK
De organisatoren hebben uitdrukkelijk
gezegd, dat de aktie niet politiek is.
en dat is juist het vreemde. Want nu
wordt op niet-politieke wijze een aktie
gevoerd teger een zuiver politieke
zaak als belastingheffing. Het alleen
maar protest aantekenen geeft dan
ook een onzuivere indruk van de be
doelingen van de meesfe protesteer
dere.
De weidenkenden onder hen zijn
namelijk helemaal niet tegen hogere
kosten voor het wegvervoer, als het
geld maar wordt gebruikt voor de
broodnodige aanleg van wegen en
oarlteerplaatsen. Dit bleek onder meer
uit een aantal interviews in hel twee
weken geleden uitgezonden VPRO-
radioprogramma ,Hee'. Daarin kwam
een aantal vrachtwagenchauffeurs aan
het woord, dat het niet redelijk vond!
dat de benzine duurder wordt gemaakt
om de regering in staat te stellen een
aantal tanks aan te schaffen voor het
leger. En dat gebeurt inderdaad met
de 3 a 4 cent, die de benzine in juli
duurder wordt. De regering heeft hef
geld namelijk voor extra-defensieuit-
gavon nodig en om het gaf te vullen,
dat is ontstaan nadat de eerste kamer
het plan voor een huurdersbelasting
van minister Schut had verworpen.
De verhoging van de motorrijtuigen
belasting, die we samen met een
nieuwe verhogina van de benzine
accijns per 1 januari 1970 tegemoet
mogen zien, wordt dus niet gebruik»
voor de aanleg van nieuwe wegen.
Minister-president De Jong heeft in
de tijd van de verhoging van de de
fensie-uitgaven in een televisie
toespraak tot he t gehele volk gezegd,
dat de voor onze vrijheid noodzake
lijke verhoging van de legerlasten ge-
drainn zou moeten worden door alle
vaderlanders. Het is daarom zo
menen de vervoersorganisaties niet
eerlijk, dat vooral de weggebruikers
moeten spelen voor hef gehele volk.
De organisatoren zeggen nu weliswaar
een niet politieke aktie te voeren,
maar het is duidelijk dat als hun pro
test resultaat heeft, politieke gevolgen
niet zullen uitblijven.
OPPASSEN!
Om Zeeland-s grootste verkeersader, rijksweg 58,
m afwachting van de nieuwe vierstrooksweg nog
een beetje bruikbaar te houden, worden overal langs
de weg stroken voor het langzame verkeer aange
legd. Men heeft op plaatsen, waar deze stroken al
klaar zijn, kunnen merken, dat het een hele verbe
tering w. De rijksweg is in dez tijd van werkzaam
heden echter extra gevaarlijk, vooral projecten,
waar men nog met de aanleg bezig is. Die plaatsen
worden weliswaar ruim van te voren aangeduid
door extra verkeersborden en met grote hoeveel
heid geschilderde tonnetjes langs de weg, maar
deze zaken vallen allemaal minder op, omdat men
ze juist zoveel ziet. Neen, het echte werk ziet men
helaas pas op het laaste moment, als men plotse
ling hard moet remmen voor een vrachtwagen, die
onaangekondigd dwars op de weg staat. Het. is te
dat de aanle9 van de stroken voltooid is
vóór het aanleggen tot ernstige ongelukken heeft
VEILIGHEID
Coureurs nemen hun eigen veiligheid steeds se
rieuzer. Sinds enkele jaren was het al gebruike
lijk, dat de race-wagenbestuurders soms protes
teerden bij de race-organisatoren tegen een onvei
lig circuit., maar tot een ingrijpende actie Icwam
het nooit.. Dat is op kleinere schaal alleen een aan
tal jaren geleden gebeurd, toen Engelse coureurs
weigerden te starten voor de Grand-Prix van Ita
lië op het in veler ogen gevaarlijke circuit van Mou
ldet gevolg was toen, dat Ferrari eindelijk weer
eens een mooie overwinning boekte op eigen ter
rein.
Dit jaar hebben alle formule 1-rijders laten weten,
dat zij niet van plan zijn de Grand-Prix van België
te rijden op het circuit van Francorchamps bij
Spa. Het gevolg is, dat deze klassieker dit jaar niet
zal worden verreden. De vakbond van formule 1
coureurs heeft er bij de Belgische antosportclub al
eerder op gewezen, dat het circuit één van de snel
st en van Europa- vele verbeteringen behoeft. Jac
kie Stewart, voorzitter van de coureurclub, is on
langs gaan kijken en hij rapporteerde, dat er niets
is veranderd. Reden voor de coureurs om zich ge-
znmelijk terug te trekken. Men mag aannemen,
dat dit voor autoclubs tn andere landen een extra
aansporing zal betekenen om te zorgen, dat de
circuits daar aan de gestelde veiligheidseisen vol
doen.
BELANGSTELLING VOOR TULPENRALLY NOG NIET OVERWELDIGEND
Het aantal deelnemers aan de 21ste In
ternationale Tulpenrally ligt hoger dan
het voorgaande Jaar. Volgens de voor-
ioplge deelnemerslijst zullen 94 equipes
maandagmorgen vertrekken voor de
3450 kilometer lange tocht. Dit aantal
is toch lager dan de organisatoren had
den gehoopt. Voor die tegenvaller zijn
twee oorzaken aan te wijzen: de de
viezen-beperking voor Er.qelsen en Fran
sen, hebben veel Britse en alle Franse
amateurs van deelneming weerhouden.
Daar komt nog bij. dat de tulpenrally
slechts meetelt voor het Europese kam
pioenschap voor rijders en niet voor het
kampioenschap voor constructeurs.
Dat laatste is ook de reden voor het
ontbreken van een aantal bekende rally
namen. Het is voor een fabriek nu niet
aantrekkelijk om een groot aantal wa
gens en rijders naar Nederland te sturen.
De leiders van de meeste fabrieks-
ploegen hebben echter wel de beste
Individuele rijders ingeschreven, zoals
de bekende Pool Zasada met Porsche
91 Is en de Lancia-rijder Harry Kall-
strom, die inmiddels met een ploeg van
twintig monteurs al in Rotterdam is neer
gestreken.
Er zal een speciale prijs worden ge
geven aan het best geplaatste gemeng
de team. waarvan er in totaal vijf zullen
deelnemen. Van de 94 equipes bestaan
er slechts 19 uit beroepsrijders, zodat
ook de strijd bij de amateurs er is
een speciaal amateurklassement bij
zonder fel zal zijn. BMW zal dit Jaar
de grootste vertegenwoordiging hebben
in de Tulpenrelly met niet minder dan
'5 wagens, hierna komt Ford met 13,
Alfa Romeo met 11 en op de vierde
olaats Daf met 9 wagens
Opvallende verschijningen in het wagen
park zijn een SEFAC Ferrari 275 GTB
(met startnummer 1) en drie Trabants,
waarvoor de Oostduitse fabriek echter
nog geen rijders heeft aangewezen.
Als ii/icolger ioor <ie langzamerhand te bejaarde .llOtf heeft Fiat deze .128 ge
ïntroduceerd. Het is de eerste Fiat met motor én aandrijving voorin De motor
staat op de van vele Britse wagens bekende wijze dwars. In tegenstelling tot de
meeste wagens met dit type aandriwing is de versnellingsbak niet aan de motor
vastgehouwd. Het Fiat-concern heeft met de Autobianchi .Primula' reeds ruime
ervaring opgedaan in de bouw van auto's met voorwielaandrijving.
De motor is een geheel nieuwe 1100 cc machine met bovenliggende nokkenas. Dr
labriek geeft een vermogen op van 55 din-pk. De topsnelheid van de nieuwe Fiat
ligt boven 135 kilometer per uur.
Voorlopig is de 128 alleen in Italië te koop. Verwacht wordt, dat de r ;>ort in het
naiaar begint, liet is echter de bedoeling, dat alle Nederlandse den',, rs reeds voor
de vakantieperiode worden voorzien van een proefrittenexem plaat,
De prijs is nog niet bekend, maar die zal rond de 6000 gulden komen te liggen.
In de serie populaire auto's met dw s
geplaatste motor voorwielaandrijving en
hydrolastic vering tussen 850 en 1800
cc. heeft British Leyland nu het laatste
gat gesloten, door de introduptie- van
eén 1V2 liter onder de naamAustin
Maxi. De wagen vertoont een aantal af
wijkingen van zijn soortgenoten, al is
het technische basis-concept niet ver
laten
Zo heeft de Maxi 5 portieren, waarbij
het vijfde portier zich aan de achterzijde
van de wagen bevindt en aan het dak
is opgehangen Ook bezit de Austin
Maxi een vijf-versnellingsbak, waarvan
de vijfde versnelling Is uitgevoerd als
overdrive. Tenslotte is opmerkelijk, dat
de fabriek deze jongste versie heeft
uitgerust met zowel vóór als achter ver
stelbare rugleuningen, waardoor men de
bagageruimte aanzienlijk kan vergroten,
of van de-stoelen èen tweepersoonsbed
kan vormen. Évenepns afwijkend isi' dat
de Maxi een motor, heeft met boven
liggende nokkenas.
De fabriek claimt, dat de wagen vooral
ontworpen is. om de doorsnee autokoper
in de middenklasse een maximum aan
auto te bieden, waarbij ruimte en be
trouwbaarheid een belangrijk accent
kregen. De toepassing van de vijf
versnellingsbak maakt dat de wagen zo
wel zeer geschikt is voor stadsverkeer
als lange ritten op de buitenwegen
Comfortabel Is hij in hoge mate, aldus
British Leyland. door toepassing van het
zelfde hydrolastic veersysteem als op
ce 1100 en 1800's. De wagen heeft een
kleine draaicirkel.
De motor met bovenliggende nokkenas
heeft een Inhoud van 1485 cc., die bij
4500 t.p.m. een vermogen geèft-'vari
74 pk. De topsnelheid bedraagt 148 km
per uur. Van 0-30 km geeft da fabriek
een acceleratietljd van 11 seconden op
Als gemiddeld benzineverbruik wordt 1
op 11 opgegeven.
Uiterlijk heeft de wagen weer het aan
zicht van alle wagens in deze British
Leyland serie, maar het geheel is wat
strakker geworden. In het interieur la
grote aandacht aan de veiligheid be
steed. onder meer door het bekleden
van hei dashboard, het verzmken van de
deurhandles etc. Ook ventilatie en ver
warming kregen bijzondere aandacht,
waarbij voor net eerst in de serie, de
Maxi ook is uitgerust met ventilatie
openingen in>het achterportier, waardoor
een ruimedoorstroming van steeds
frisse .lucht ontstaat.
Ten aanzien van de prijs is nog niets
vastgesteld. De Austin Maxi zal in het
najaar van 1969 voor export beschikbaar
komen. Voor de produktie van motoren
en versnellingsbak heeft British Leyland
een geheel nieuwe, sterk geautomati
seerde fabriek nabij Birmingham ge
bouwd.
"y ^"ardere motoren, dan die van het gewone stan-
aer mo el zijn ,inDe keuze uit verschillende motoren voor
--J" 15 biï yele merken groot. Niet voor niets leveren ver-
icnillMde fabrieken opvoersets. Door een relatief goedkope
an»c a (voor eenvoudige sets een zes a zevenhonderd gulden)
dan een -duurder" model, dat uiteraard harder rijdt,
«mmorgenoog wordt al te vaak alleen aan snelheid en accelera-
^oe bafder hoe beter. Maar hoe hoger de snelheid
;°e meer aandacht er besteed moet worden aan bij-
wegligging en remmen.
»tandi?iLl5<rSP^<l'a' is e,en sPor,<evere uitvoering van de 850
om snelhlirP6 i A heeft, Fiat.ook besef,< da' ha' "iat a"aa"
's veel aandirk? i-. je,''9heid (leeS: wegligging en remmen
houten shmr u-3 ee j" Een naardere motor, radiaalbandeci
voor Snnrial u »n ee? wal 'keuzere uitvoering staat
de Snerial L n|s .v'|fh°nderd en vier gulden Totaal komt
zeker waard 9U'den< inC'Usief b,w" E>,° vi'f mille 15 hi'
(zelfde'inhoi^fal9^''6 krac'n,bron van de Special is een 843 cc
eitde inhoud als d,e van de gewone 850) viercilinder motor in
ondermeer b'' 6400 ,oerer Per minuut- Pk'* zijn
'•uk dat ie Ti"6" door een werkelijk heel mooi uitlaalspruit-
Snelheid verkrenen^"1 bi' echte sPor,wa9ens aantreft.
mn j verkregen door een nieuw n-i-u- ?:i:_j„i.._
een andere carburateur
n nieuw ontwikkelde cilinderkop en
bere?ken.rrUimte kl*in en de mo,or is nie' ai ,e gemakkelijk te
chromesh6vindiS-k vo"ed'9 gesynchroniseerd. De syn-
V,nd 'k ech,er wat zwak. Vooral terugschakelen naar
één gaat wel eens moeilijk. De bak schakelt verder mooi en het
oookje zit fijn onder handbereik.
WEGLIGGING
Op de weg gedraagt de Special zich uitstekend Hij is uitgerust
met radiaalbanden en bredere velgen, hetgeen natuurlijk veel
bijdraagt tot goede wegligging. Het stuurkarakter is licht onder-
stuurd en alleen door in een bocht veel gas te geven krijg je 'm
overstuurd. Hij is bijzonder makkelijk te redresseren. De wagen
AUT0PR0EF VAN
HENK VAN ZALINGE
is bijzonder stabiel en prettig geveerd. De carrosserie helt
nauwelijks over in bochten.
Het stuur is vrij direct, maar draait tamelijk zwaar. De stand van
het stuur zou wat mij betreft waf lager kunnen zijn.
De combinatie schijfremmen voor en trommels achter voldoen
uitstekend. De remweg is kort en fading of blokkeren is er niet
LAWAAI
't Is jammer dat de motor vooral bij hoge snelheden (hij rijdt
139 kilometer top en maak» dan 7000 toeren) zoveel lawaai
maakt. Je-moet hard praten om elkaar te kunnen verstaan.
De Special is niet ongevoelig voor zijwind, maar dat zit in het
compromis van vering en wielophanging Stuggere vering zou
hem stabieler maken, maar minder comfortabel.
Het interieur biedt een luxueuze aanblik Houten stuur, horizon
tale snelheidsmeter, temperatuur- en benzinemeter, allen goed
afleesbaar. Het dashboard is afgewerkt met zacht materiaal. Hel
dashboardkastje ontbreekt; daarvoor in de plaats een klein
bergplankie.
BEENRUIMTE
De stoelen ziften lekker en het is verbazend hoeveel beenruimte
er voor zo'n kleine wagen tenminste vóór is. Natuurlijk
gaat dat wel voor een groot deel ten koste van de beenruimte
achter, die als de voorstoel in de achterste stand staat vrij krap
is. Verstelbare rugleuningen zijn tegen meerprijs leverbaar. De
voorstoelen zijn niet vergrendeld. Bij hard remmen hebben zij
de neiging naar voren teldappen.
De Fiat 850 Special is een kleine, maar fijne auto met pittige
prestaties: van 0-80 kilometer in 10,1 seconden en van 0-T20 in
32 seconden. Handig is hij ook, vooral in stadsverkeer. Goed
wendbaar en moeiteloos parkeren in kleine gaatjes. De warmte-
opbrengst van de kachel in dit testexemplaar mocht misschien
wat tegenvallen, maar de redelijke prijs, het lage benzine-
«■erbruik van 1 12,5 zonder zuinig te doen, de in verhouding
grote kofferruimte en de goede wegligging bestempelen de 850
Special als handig, zeer bruikbaar en vol sportiviteit.
De Fiat 850 SpecialHenk van Zalinge's testwagen van deze maand, is uitgerust met een
houten sportstuur.