niet politieke actie maar met politieke kanten ,0p en over de weg' British Leyland komt met Austin maxi FIAT 850 SPECIAAL: HANDIG, BRUIKBAAR EN VOL SPORTIVITEIT géén zwaardere lasten op wegverkeer! OPVOLGER VOOR BEJAARDE FIAT 1100 htrdag 26 april 1969 ^"'«.gVO-WAC-KM^O-KW-|<CaWöOT>l«PGHT-PC8V®OVEf«OER In Nederland is hef, zoals in de meesfe Wtst-Europese landen, gebruikelijk, dal de regering voor onverwachte uit gavan of gaten in de begroting een beroep doet op het wegverkeer. Dat is voor de betrokkenen natuurlijk een nare zaak. Bij iedere verhoging van de benzine-accijns en motorrijtuigenbelas ting wordt er dan ook even gemord Omdat vrijwel niemand zijn auto wil of kan dit laatste geldt vooral voor da beroeps-wegvervoorders missen, gabeurt er verder niets. De overheid krijgt het zo hoog nodige extra geld binnen en de weggebruikers zien hun kosten stijgen. Voor de beroeps-weg gebruikers stijgen de kosten niet al leen, omdat de belastingen hoger worden ,maar ook omdat de wegen steeds voller raken en er meer tijd ver loren gaaf door vertragingen. De weerzin van vele weggebruikers legt die belastingen is nu gebundeld door de aktie .Protest'. Deze aktie wordt gevoerd door de tien organisa ties op het gebied van wegverkeer en autoverkoop, die ons land rijk is. De doelstellingen van de aktie moesten dus zo gekozen worden, dat iedereen mee kon doen. Hef is daarom slechts bij één doel gebleven: protest tegen weg- omobi- liston door middel van plakkers op hun ruiten aan de achter hen rijdende automobilisten duidelijk. De inhoud van de aktie wordt ook ter kennis ge bracht van volksvertegenwoordigers en overheid. NIET POLITIEK De organisatoren hebben uitdrukkelijk gezegd, dat de aktie niet politiek is. en dat is juist het vreemde. Want nu wordt op niet-politieke wijze een aktie gevoerd teger een zuiver politieke zaak als belastingheffing. Het alleen maar protest aantekenen geeft dan ook een onzuivere indruk van de be doelingen van de meesfe protesteer dere. De weidenkenden onder hen zijn namelijk helemaal niet tegen hogere kosten voor het wegvervoer, als het geld maar wordt gebruikt voor de broodnodige aanleg van wegen en oarlteerplaatsen. Dit bleek onder meer uit een aantal interviews in hel twee weken geleden uitgezonden VPRO- radioprogramma ,Hee'. Daarin kwam een aantal vrachtwagenchauffeurs aan het woord, dat het niet redelijk vond! dat de benzine duurder wordt gemaakt om de regering in staat te stellen een aantal tanks aan te schaffen voor het leger. En dat gebeurt inderdaad met de 3 a 4 cent, die de benzine in juli duurder wordt. De regering heeft hef geld namelijk voor extra-defensieuit- gavon nodig en om het gaf te vullen, dat is ontstaan nadat de eerste kamer het plan voor een huurdersbelasting van minister Schut had verworpen. De verhoging van de motorrijtuigen belasting, die we samen met een nieuwe verhogina van de benzine accijns per 1 januari 1970 tegemoet mogen zien, wordt dus niet gebruik» voor de aanleg van nieuwe wegen. Minister-president De Jong heeft in de tijd van de verhoging van de de fensie-uitgaven in een televisie toespraak tot he t gehele volk gezegd, dat de voor onze vrijheid noodzake lijke verhoging van de legerlasten ge- drainn zou moeten worden door alle vaderlanders. Het is daarom zo menen de vervoersorganisaties niet eerlijk, dat vooral de weggebruikers moeten spelen voor hef gehele volk. De organisatoren zeggen nu weliswaar een niet politieke aktie te voeren, maar het is duidelijk dat als hun pro test resultaat heeft, politieke gevolgen niet zullen uitblijven. OPPASSEN! Om Zeeland-s grootste verkeersader, rijksweg 58, m afwachting van de nieuwe vierstrooksweg nog een beetje bruikbaar te houden, worden overal langs de weg stroken voor het langzame verkeer aange legd. Men heeft op plaatsen, waar deze stroken al klaar zijn, kunnen merken, dat het een hele verbe tering w. De rijksweg is in dez tijd van werkzaam heden echter extra gevaarlijk, vooral projecten, waar men nog met de aanleg bezig is. Die plaatsen worden weliswaar ruim van te voren aangeduid door extra verkeersborden en met grote hoeveel heid geschilderde tonnetjes langs de weg, maar deze zaken vallen allemaal minder op, omdat men ze juist zoveel ziet. Neen, het echte werk ziet men helaas pas op het laaste moment, als men plotse ling hard moet remmen voor een vrachtwagen, die onaangekondigd dwars op de weg staat. Het. is te dat de aanle9 van de stroken voltooid is vóór het aanleggen tot ernstige ongelukken heeft VEILIGHEID Coureurs nemen hun eigen veiligheid steeds se rieuzer. Sinds enkele jaren was het al gebruike lijk, dat de race-wagenbestuurders soms protes teerden bij de race-organisatoren tegen een onvei lig circuit., maar tot een ingrijpende actie Icwam het nooit.. Dat is op kleinere schaal alleen een aan tal jaren geleden gebeurd, toen Engelse coureurs weigerden te starten voor de Grand-Prix van Ita lië op het in veler ogen gevaarlijke circuit van Mou ldet gevolg was toen, dat Ferrari eindelijk weer eens een mooie overwinning boekte op eigen ter rein. Dit jaar hebben alle formule 1-rijders laten weten, dat zij niet van plan zijn de Grand-Prix van België te rijden op het circuit van Francorchamps bij Spa. Het gevolg is, dat deze klassieker dit jaar niet zal worden verreden. De vakbond van formule 1 coureurs heeft er bij de Belgische antosportclub al eerder op gewezen, dat het circuit één van de snel st en van Europa- vele verbeteringen behoeft. Jac kie Stewart, voorzitter van de coureurclub, is on langs gaan kijken en hij rapporteerde, dat er niets is veranderd. Reden voor de coureurs om zich ge- znmelijk terug te trekken. Men mag aannemen, dat dit voor autoclubs tn andere landen een extra aansporing zal betekenen om te zorgen, dat de circuits daar aan de gestelde veiligheidseisen vol doen. BELANGSTELLING VOOR TULPENRALLY NOG NIET OVERWELDIGEND Het aantal deelnemers aan de 21ste In ternationale Tulpenrally ligt hoger dan het voorgaande Jaar. Volgens de voor- ioplge deelnemerslijst zullen 94 equipes maandagmorgen vertrekken voor de 3450 kilometer lange tocht. Dit aantal is toch lager dan de organisatoren had den gehoopt. Voor die tegenvaller zijn twee oorzaken aan te wijzen: de de viezen-beperking voor Er.qelsen en Fran sen, hebben veel Britse en alle Franse amateurs van deelneming weerhouden. Daar komt nog bij. dat de tulpenrally slechts meetelt voor het Europese kam pioenschap voor rijders en niet voor het kampioenschap voor constructeurs. Dat laatste is ook de reden voor het ontbreken van een aantal bekende rally namen. Het is voor een fabriek nu niet aantrekkelijk om een groot aantal wa gens en rijders naar Nederland te sturen. De leiders van de meeste fabrieks- ploegen hebben echter wel de beste Individuele rijders ingeschreven, zoals de bekende Pool Zasada met Porsche 91 Is en de Lancia-rijder Harry Kall- strom, die inmiddels met een ploeg van twintig monteurs al in Rotterdam is neer gestreken. Er zal een speciale prijs worden ge geven aan het best geplaatste gemeng de team. waarvan er in totaal vijf zullen deelnemen. Van de 94 equipes bestaan er slechts 19 uit beroepsrijders, zodat ook de strijd bij de amateurs er is een speciaal amateurklassement bij zonder fel zal zijn. BMW zal dit Jaar de grootste vertegenwoordiging hebben in de Tulpenrelly met niet minder dan '5 wagens, hierna komt Ford met 13, Alfa Romeo met 11 en op de vierde olaats Daf met 9 wagens Opvallende verschijningen in het wagen park zijn een SEFAC Ferrari 275 GTB (met startnummer 1) en drie Trabants, waarvoor de Oostduitse fabriek echter nog geen rijders heeft aangewezen. Als ii/icolger ioor <ie langzamerhand te bejaarde .llOtf heeft Fiat deze .128 ge ïntroduceerd. Het is de eerste Fiat met motor én aandrijving voorin De motor staat op de van vele Britse wagens bekende wijze dwars. In tegenstelling tot de meeste wagens met dit type aandriwing is de versnellingsbak niet aan de motor vastgehouwd. Het Fiat-concern heeft met de Autobianchi .Primula' reeds ruime ervaring opgedaan in de bouw van auto's met voorwielaandrijving. De motor is een geheel nieuwe 1100 cc machine met bovenliggende nokkenas. Dr labriek geeft een vermogen op van 55 din-pk. De topsnelheid van de nieuwe Fiat ligt boven 135 kilometer per uur. Voorlopig is de 128 alleen in Italië te koop. Verwacht wordt, dat de r ;>ort in het naiaar begint, liet is echter de bedoeling, dat alle Nederlandse den',, rs reeds voor de vakantieperiode worden voorzien van een proefrittenexem plaat, De prijs is nog niet bekend, maar die zal rond de 6000 gulden komen te liggen. In de serie populaire auto's met dw s geplaatste motor voorwielaandrijving en hydrolastic vering tussen 850 en 1800 cc. heeft British Leyland nu het laatste gat gesloten, door de introduptie- van eén 1V2 liter onder de naamAustin Maxi. De wagen vertoont een aantal af wijkingen van zijn soortgenoten, al is het technische basis-concept niet ver laten Zo heeft de Maxi 5 portieren, waarbij het vijfde portier zich aan de achterzijde van de wagen bevindt en aan het dak is opgehangen Ook bezit de Austin Maxi een vijf-versnellingsbak, waarvan de vijfde versnelling Is uitgevoerd als overdrive. Tenslotte is opmerkelijk, dat de fabriek deze jongste versie heeft uitgerust met zowel vóór als achter ver stelbare rugleuningen, waardoor men de bagageruimte aanzienlijk kan vergroten, of van de-stoelen èen tweepersoonsbed kan vormen. Évenepns afwijkend isi' dat de Maxi een motor, heeft met boven liggende nokkenas. De fabriek claimt, dat de wagen vooral ontworpen is. om de doorsnee autokoper in de middenklasse een maximum aan auto te bieden, waarbij ruimte en be trouwbaarheid een belangrijk accent kregen. De toepassing van de vijf versnellingsbak maakt dat de wagen zo wel zeer geschikt is voor stadsverkeer als lange ritten op de buitenwegen Comfortabel Is hij in hoge mate, aldus British Leyland. door toepassing van het zelfde hydrolastic veersysteem als op ce 1100 en 1800's. De wagen heeft een kleine draaicirkel. De motor met bovenliggende nokkenas heeft een Inhoud van 1485 cc., die bij 4500 t.p.m. een vermogen geèft-'vari 74 pk. De topsnelheid bedraagt 148 km per uur. Van 0-30 km geeft da fabriek een acceleratietljd van 11 seconden op Als gemiddeld benzineverbruik wordt 1 op 11 opgegeven. Uiterlijk heeft de wagen weer het aan zicht van alle wagens in deze British Leyland serie, maar het geheel is wat strakker geworden. In het interieur la grote aandacht aan de veiligheid be steed. onder meer door het bekleden van hei dashboard, het verzmken van de deurhandles etc. Ook ventilatie en ver warming kregen bijzondere aandacht, waarbij voor net eerst in de serie, de Maxi ook is uitgerust met ventilatie openingen in>het achterportier, waardoor een ruimedoorstroming van steeds frisse .lucht ontstaat. Ten aanzien van de prijs is nog niets vastgesteld. De Austin Maxi zal in het najaar van 1969 voor export beschikbaar komen. Voor de produktie van motoren en versnellingsbak heeft British Leyland een geheel nieuwe, sterk geautomati seerde fabriek nabij Birmingham ge bouwd. "y ^"ardere motoren, dan die van het gewone stan- aer mo el zijn ,inDe keuze uit verschillende motoren voor --J" 15 biï yele merken groot. Niet voor niets leveren ver- icnillMde fabrieken opvoersets. Door een relatief goedkope an»c a (voor eenvoudige sets een zes a zevenhonderd gulden) dan een -duurder" model, dat uiteraard harder rijdt, «mmorgenoog wordt al te vaak alleen aan snelheid en accelera- ^oe bafder hoe beter. Maar hoe hoger de snelheid ;°e meer aandacht er besteed moet worden aan bij- wegligging en remmen. »tandi?iLl5<rSP^<l'a' is e,en sPor,<evere uitvoering van de 850 om snelhlirP6 i A heeft, Fiat.ook besef,< da' ha' "iat a"aa" 's veel aandirk? i-. je,''9heid (leeS: wegligging en remmen houten shmr u-3 ee j" Een naardere motor, radiaalbandeci voor Snnrial u »n ee? wal 'keuzere uitvoering staat de Snerial L n|s .v'|fh°nderd en vier gulden Totaal komt zeker waard 9U'den< inC'Usief b,w" E>,° vi'f mille 15 hi' (zelfde'inhoi^fal9^''6 krac'n,bron van de Special is een 843 cc eitde inhoud als d,e van de gewone 850) viercilinder motor in ondermeer b'' 6400 ,oerer Per minuut- Pk'* zijn '•uk dat ie Ti"6" door een werkelijk heel mooi uitlaalspruit- Snelheid verkrenen^"1 bi' echte sPor,wa9ens aantreft. mn j verkregen door een nieuw n-i-u- ?:i:_j„i.._ een andere carburateur n nieuw ontwikkelde cilinderkop en bere?ken.rrUimte kl*in en de mo,or is nie' ai ,e gemakkelijk te chromesh6vindiS-k vo"ed'9 gesynchroniseerd. De syn- V,nd 'k ech,er wat zwak. Vooral terugschakelen naar één gaat wel eens moeilijk. De bak schakelt verder mooi en het oookje zit fijn onder handbereik. WEGLIGGING Op de weg gedraagt de Special zich uitstekend Hij is uitgerust met radiaalbanden en bredere velgen, hetgeen natuurlijk veel bijdraagt tot goede wegligging. Het stuurkarakter is licht onder- stuurd en alleen door in een bocht veel gas te geven krijg je 'm overstuurd. Hij is bijzonder makkelijk te redresseren. De wagen AUT0PR0EF VAN HENK VAN ZALINGE is bijzonder stabiel en prettig geveerd. De carrosserie helt nauwelijks over in bochten. Het stuur is vrij direct, maar draait tamelijk zwaar. De stand van het stuur zou wat mij betreft waf lager kunnen zijn. De combinatie schijfremmen voor en trommels achter voldoen uitstekend. De remweg is kort en fading of blokkeren is er niet LAWAAI 't Is jammer dat de motor vooral bij hoge snelheden (hij rijdt 139 kilometer top en maak» dan 7000 toeren) zoveel lawaai maakt. Je-moet hard praten om elkaar te kunnen verstaan. De Special is niet ongevoelig voor zijwind, maar dat zit in het compromis van vering en wielophanging Stuggere vering zou hem stabieler maken, maar minder comfortabel. Het interieur biedt een luxueuze aanblik Houten stuur, horizon tale snelheidsmeter, temperatuur- en benzinemeter, allen goed afleesbaar. Het dashboard is afgewerkt met zacht materiaal. Hel dashboardkastje ontbreekt; daarvoor in de plaats een klein bergplankie. BEENRUIMTE De stoelen ziften lekker en het is verbazend hoeveel beenruimte er voor zo'n kleine wagen tenminste vóór is. Natuurlijk gaat dat wel voor een groot deel ten koste van de beenruimte achter, die als de voorstoel in de achterste stand staat vrij krap is. Verstelbare rugleuningen zijn tegen meerprijs leverbaar. De voorstoelen zijn niet vergrendeld. Bij hard remmen hebben zij de neiging naar voren teldappen. De Fiat 850 Special is een kleine, maar fijne auto met pittige prestaties: van 0-80 kilometer in 10,1 seconden en van 0-T20 in 32 seconden. Handig is hij ook, vooral in stadsverkeer. Goed wendbaar en moeiteloos parkeren in kleine gaatjes. De warmte- opbrengst van de kachel in dit testexemplaar mocht misschien wat tegenvallen, maar de redelijke prijs, het lage benzine- «■erbruik van 1 12,5 zonder zuinig te doen, de in verhouding grote kofferruimte en de goede wegligging bestempelen de 850 Special als handig, zeer bruikbaar en vol sportiviteit. De Fiat 850 SpecialHenk van Zalinge's testwagen van deze maand, is uitgerust met een houten sportstuur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 23