lan van Hillo werkte een vol jaar aan de televisie-documentaire ,D-day' 4: VPRO PORTRETTEERT JAN VAN MUNSTER PANDA en de wensduit I 25cent radio televisie STER-reclame in kleur hetlkruisverhoor L 'W| VBUDAG 25 APRIL 1969 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 19 ANDERHALF UUR FILM VOOR NEDERLANDSE EN AMERIKAANSE TV (Van onze rtv-redaötie) Regisseur Lies Westenburg en ca meraman Jaap Buys hebben (Van onze rtv-redactie) D-dav 8 Juni 1944 Velen zullen dcli (le» dag nog herinneren: de hoooeevende invasie op de Nornian- J SS kust. waarvan Churchill heeft eezeed dat dcze de meest ^eromPli' teerde en moeilijkste operatie was. die ooit heeft plaatsgevonden. Tien- I duizenden namen er aan deel. duizen- "n de stnjd gebleven. r D-day geschrevem. veel ,n geromantiseerde vorm, den zijn Ir r Veel is ov: E! on "film vastgelegd. Maar wat Jan van Hillo (NCRV) met zijn mensen Van gemaakt heeft, is eigenlijk (nieuw to een anderhalf uur durende lileuren-tv-film heeft hij, vijfentwin tig jaar na dato. een indruk gege- v»n van de ervaringen van mannen nouwea die in de nacht vóór en I m i' morgen van D-day. betrokken I j-i'-n tri de landingen: het neerda- I lea' oer parachute uit de lucht in die j' ^donkere nacht en het voorwaarts I stormen uit de laodingsboten in de I ochtend tegen een kust. die zwaar I onder vuur iag. Méér dan een jaar heeft Van Hillo 1 aan deze film gewerkt.. Er werden opnamen gemaakt in Normandië, Amerika en Nederland en dank zij de medewerking van vele instanties, was Van Hiilo in staat om toegang te krijgen tot de officiële archieven ro in contact te komen met de men sen die h(j voor zjjn film zocht. I E i totaal overzicht geven van wat ér op die dag gebeurd is. heeft', al- dus Jan van mllo. .weinig zin. Een zo grote operatie ls niet te vangen In anderhalf uur. Daarom ben ik an- I ders te werk gegaan: ik heb als het I ware de ervaring van enkelen uitge- I kozen als voorbeeld voor allen. We hebben vijftien mensen uitgezocht die ten nauwste bij een deel van de invasie betrokken waren. En ik moet met grote erkentelijkheid zeg- «n: d;e mensen hebben zich alle moeite getroost om ons alles te ver- teilen wat ze zich konden herinne- res". Ontmoetingen De centrale figuur is generaal Pat Cassidy uit Washington, destijd ko lonel van de 101ste airborne divisie, die de ervaringen op die dag van een aantal mensen verbindt en ln- troduceert. Vervolgens ontmoet u in dit programma generaal Maxwell Taylor, destijds commandant van de 101ste airborne divisie, madame Re- naud, de vrouw van de burgemees ter van St.-Mère-figlise in Norman dië, het eerste Franse dorp dat be vrijd werd, John Steele, de pai-a- chutist van de 82ste airborne divisie, die met z:jn parachute aan de kerk toren van St.-Mère-Bgllse bleef han gen; Hank Plitt, de kolonel die als pathfinder als eerste achter de li nies landde om de landingsterreinen af te bakenen: Leo Heroux, de Amerikaan, die op Ohama Beach aan land kwam ra daarna met een Frans meisje trouwde en vanaf die tijd in Normandië is blijven wonen; Aaron Corper. de Hollandse mumi- tieaandrager op H. M. .Flores', de kanonneerboot die het eerste schot op de Norma/ndische kust loste: Har rison Summers, de sergeant van de 101ste, die in zijn eentje een groot aantal Duitse barakken veroverde; Jean Bertot. de eerste Fransman die in bevrijd Frankrijk op 6 juni 1944 werd geboren; dr Best, de Ameri kaanse parachutistendokter, die de bevalling van mevrouw Bertot onder zwaar granaatvuur tot een goed ein de bracht; mevrouw Beal, de her trouwde weduwe van kolonel Ro- oert Cole, die als neige Amerikaan in Normandië de Medal of honor kreeg en later in Holland sneuvelde; father Sampson, de aalmoezenier die nu head of chaplains is in het Pen tagon en era aantal anderen. .Tijdens mijn gesprekken met deze mensen viel het me op. hoe uiteenlo pend hun indrukken van D-day zijn. Vast staat dat zij allemaal tra prooi waren aan heftige en intense emoties. De grote lijn van deze do cumentaire is objectief en accuraat. Daar hebben de research-mensra voo gezorgd en hun talent en betrouw baarheid staan daar borg voor. De details zijn ook accuraat maar op zettelijk subjectief, het zijn de per soonlijke indrukken van hen, die nog één keer na vijfentwintig jaar ons persoonlijk kunnen vertellen wat zij hebben meegemaakt. Daarna gaan zij de geschiedenis in als anonieme onderdelen van een historisch ge beuren, dat het levra van ons allen zo overduidelijk, tot op de dag van vandaag, heeft beïnvloed'. dag niet alleen in ons land, maar ook in heel Amerika uitgezonden. De national educational television. in kleur van coast tot coast uit zenden. Die dag is dan, zowel daar als hier 1 juni. Alle nieuw gemaak te filmopnamen zijn in kleuren, het documentatiemateriaal (slechts fo to's en geen filmfragmenten) wordt in zwart-wit uitgezonden. ,De mensen nebben er geen idee van. hoe immers veel tijd, werk en re search aan deze film zijn vooraf ge gaan. Onze grootste problemen wa ren: hoe vind je de juiste mensen ra hoe krijg je ze vervolgens aan het praten? Ik weet verder ook wel, dat er via boekes, tv, film en der gelijke aan het onderwerp D.day is gedaan, maar neem bijvoorbeeld ,The Jongest day" die film is niet te genieten voor een echte oorlogs veteraan: het is allemaal te veel show. Ik heb uit die film wel één fragment gebruikt: namelijk dat waar Red Buttons aan die torenspits hangt, om zó te laten zien wat zo'n man heeft moeten meemaken en daarna zie je John Steele zelf. Een paar weken geleden ben ik nog op het Pentagon geweest met de film onder mijn arm. Westmoreland was erbij. Ik heb de film daar laten zien en na afloop was het stil, een mi nuut lamg. Iedereen had een brok in de keel door dat plotselinge herken nen van wat ze 25 jaar geleden had den meegemaakt. Zo'n inan als Westmoreland bijvoorbeeld heeft zelf aan D-day meegewerkt. Het meest indrukwekkende van deze do cumentaire vind ik zelf het slot: drie minuten lang vliegt de camera in era helikopter boven het kerkhof America Overigens: voor het eerst in de ge schiedenis van de Nederlandse tele visie wordt een Nederlandse documen taire op dezelfde tijd en op dezelfde van Saint Laurent, waar tienduizen den Amerikanen begraven ggen en de ene rij witte kruizen na de an dere aan ons voorbijgaat. Als mu ziek daarbij hebben we het Onze Vader door een Amerikaans koor ge zongen. gebruikt. D-day' heeft niets met heldenverering te maken de kern. getuige het slot is: vergeef ons onze schulden want niet al leen de Duitsers hadden schuld ook de Amerikanen. Het is goed. om na vrijentwintig jaren nog één keer deze hele operatie ui Norman dië aan te pakken één keer. en dan niet meer. Dan wordt D-day' historie, zoals de tachtigjarige oor log geschiedenis is*. Commentaar van William Tyler, de Amerikaanse am bassadeur in Nederland, na het zien van deze documentaire: ,Ik had een negatieve benadering van dit onder werp verwacht deze documentaire is niet het tegenovergestelde, -naar is puur objectief en daarom zeer waardevol'. Luchtlandingen Na ,D-day' op 1 juni zult u op 21 september a.s. Van Hillo's tweede documentaire kunnen zien over de Luchtlandingen in Nederland onder de titel .Operatie Market Garden' met daarin o.a. Arie Bestebreurtje en prins Bernhard. Op 5 mei 1970 zal in de serie herdenkingsdocu- mentaires nog een programma wor den uitgezonden over de bevrijding op 5 mei 1945. Deze documentaire gaat uitvaren onder XTS-vlag wordt half documentaire, half a: sement. Research voor D-day werd verricht door Wolf Kielich, Peter SchrÖder, Bruin Noordam en Rose- marie Koningsberger. Camera: Jan Huyskens en Jan Schaper. de VPRO portret gemaakt stenaar Jan va filmimpressie van daagse makers van dag te zien op Middag !NRü: 12.00 Blik op de wereld: in- ^Jformatief programma. 12.26 Mede- I delingen tbv land- en tuinbouw. Overheidsvoorlichting: 12.29 Uitzen- fling voor de landbouw. NRU: 12.39 Stereo: Lichte orkestmuziek (gr). 12.49 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nieuws. VARA: 13.11 Actualiteiten. 1320 Voor de middenstand. 13.25 Stereo: Klassieke Italiaanse orkest werken. NRU: 14.10 Toertamo: toe ristische informatie uit binnen- en buitenland. 14.30 Poëzie op punten: wedstrijd in het voordragen van luchtige poëzie. 15.00 Klein chanson. VPRO: 16.00 ThuLs: programma Voor thuiszittenden. 16.45 Moderne kamermuziek (opn). 17.40 Informa tie; achtergronden en commentaar. Avond 8.00 Nieuws. 18.16 Berichten. 18.20 tending van de Partij van de Ar- «d. Socialistisch bekeken. VPRO: 8.30 Hee: een programma voor on- 'rolwassenen. 19.10 Jazz-rondo: Duke 19.30 Nieuws. 1935 Crite rium: kunst nader beschouwd. 20.00 Tot beter hegrip: cursus muziekluis- teren. 20.45 Revolutie, onmogelijk, nodig: gesprek. VARA: 21.00 Stereo: Radio Philharmonisch Orkest en solist: klassieke en moderne muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen. 22.41 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Prettig weekend: lich gevarieerd pla- Itnprogramma. 23.55-24.00 Nieuws ZATERDAG Morgen VARA: 7.00 Nieuws en ochtend- Kmnastiek. 7.20 Socialistisch strijd- d. 7.23 Stereo: Lichte grammo- foonmuziek. VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.11 Van de voorpagina. 8.15 ZO 135: gevarieerd programma. (9.35-9.40 waterstan den). 10.30 Werkgeven en -nemen: programma over arbeid en arbeids verhoudingen. 10.50 Wegwijs: tips voor trips en vakanties. 11.00 Nieuws. 11.02 Bij Dorus op visite, cabaretprogramma. 11.25 Afrikaanse kroniek. 11.45 Stereo: Promenade Orkest en "solist: moderne muziek. VRIJDAG Middag 12.00 Van twaalf tot twee: gevari eerd programma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen tbv land en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualibeiten; 13.00 Raden maar...) 14.05 Schoolradio. 14.30 Stereo; Mu- aiësta: licht gevarieei-d muziekpro gramma. TROS: 15.00 Stereo; Men sen als u en ik: profiel van een volk Kozakken. 15.30 Stereo: Proefdraai en: nieuwe lichte grammofoonmu- ziek met commentaar. 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: Metropol e orkest en solisten: amusementsmuziek. 16.30 Boem!: pop-show. 16.55 Stereo: Iene miene muze: 'nieuws over under ground en westcoast music. 17.15 Sportkompas. 17.45 Actualiteiten. Avond: NCRV: 18.00 Marinierskapel der Koninklijke Marine. 18.30 Nieuws- en weerpraatje. 18.46 Actualiteiten. 19.05 Wereldpanorama. 19.15 Stereo: Licht orkest met zangsoliste. 19.45 Wijd als de wereld: wekelijkse inter nationale oriëntatie in kerk, zending en oekumene. 19.55 Lichte grammo- foonmuziek. 20.15 In: licht muziek programma. 21.00 Sander, hoorspeL 21.45 Stereo: Lichte grammofoon- muzlek. TROS: 22.00 Kans op kunst: kunstkroniek. 22.30 Nieuws, nieuwer, nieuwst: gevarieerd programma 22.40 Nieuws). 23.55-24.00 Nieuws. ZATERDAG Morgen NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het leven de woord. 7.15 Op het eerste gehoor: lichte muziek met nieuws en actuali teiten. 8.00 Nieuws. 8.11 Gewijde mu ziek. 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de vrouw. 9.00 Theologische etherleer gang. 9.35 Gymnastiek voor de huis vrouw. 9.45 Muziek: klassieke mu ziek. 10.55 Kunst- en vliegwerk: ten toonstellingsagenda. 11.00 Nieuws. 11.02 Luther en het huwelijk, lezing. 11.15 Solistenkamer: muzikaal vraaggesprek. 11.55 Mededelingen. VRIJDAG Middag VPRO: 12.00 Agent 000. 13.00 Nieuws. 13.03 Hans Kemna. 13.30 Help. TROS: 14.00 Nieuws. 14.03 Lvnx (of los). AVRO: 15.00 Nieuws. 15.03 Muziek Boetiek. 17.00 Nieuws. 17.02 Actualiteiten. 17.05-18.00 Inde- kraam tepas: verzoekplatenprogram- ZATERDAG Morgen KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Djinn: ge varieerd programma (10.00 en 11.00 Nieuws). NEDERLAND-1 KANAAL 7 29 UOO uur: IXTB/NOT) VOORTGEZET ONDERWIJS 1125 uur: ENGELSE LES [18.50 uur. JOURNAAL 19.05 uur KRO)KOPDUEL finale tussen Middelburg, ZAC. Baardwijk, DOG. Em- men. HMS en Limburgia 20.00 uur: KRO) KOPDUEL (TWEEDE DEEL) 0.35 uur: brandpunt (21.15 uur: SlS-LOTERlj (UITSLAG) 2120 uur: BIST NOCH l)L I R (KLEI R) -stnp van quus vleugel met onder anderen Jas- penna de Jong. Sylvia de Leur. Els Bouwman. Mnn en Jacco van Renesae «00 uur. Nieuws, Weekendtaps, Parlementaria. 19.30 uur: (VARA) CORONATION STREET 20.00 uur: (NTS) JOURNAAL 20.20 uur: (VARA) IRONSIDE (KLEUR) 21.10 uur: DE JONGE ONDERZOEKERS 21.20 uur: MIES EN SCÈNE 22.20 uur: (NTS) JOURNAAL Bij de foto's: Generaal-majoor Cas sidy nu, in 1969, in Foncarcille, de plaats waar Cassidy neerkwam in de nacht van 5 op 6 juni 1944. Douglas A-20 bommenwerpers bom barderen Duitse verdedigingsinstal- laties aan de Franse kust. De voor uitspringende punt is Point du Hoe, één van de voornaamste doelen van de invasiemacht op 6 juni 1944. In de weken die aan die datum vooraf gin gen, wierpen de geallieerde lucht machten duizenden tonnen bommen op de Duitse versterkingen aan de kust. kleuren gefilmd de jonge kun- M unster. De deze n iet-all e- objeoten is dins- n Nederland-2 om '0.30 uur. De film is tevens de in troductie van een expositie, die Van Munster heeft bij galerie Mickerv in Loraersloot. De 30-jarige kunstenaar werkt de laatste jaren uitsluitend met kunst stoffen na de thema's voortplan ten?. vruchtbaarheid en groei als beeldhouwer in steenvorm te heb ben gegeven. Nu pruttelt in cleane kommen een soort grenadine, kun nen bezoekers hun handen steken in rubberen handschoenen en met hun vingers poedelen in het bloed- surrogaat. Via gaten in era plastic koepel over een medische tafel kan men een injectiespuit pakken of de verbandachaar gr.Jpen. Een vreemde sensatie In andere koepels wente len vruchtsymbolen langzaam rond. al of niet gevoed via aan plastic slagen gekoppelde spulten of nel in fusie-reservoir. Jan van Munster houdt zich bezie met de supermens van de toekomst, buiten het lichaam gekweekt in de retorten en couveuses van hit labo ratorium. de menselijke kweek, met welke de Italiaan, dr Petrucci, al opzienbarende resultaten boekte. Westenburg heeft Van Munster en diens fascinerende uit de operatie kamers getilde oeuvre gevangen in een reeks beelden, waarmee h.j knap het computer-achtigc en peeudo-wp- tenschappeiijke schetst. Aan het siot relativeert hij alles weer en neemt ook duidelijk stelling door de even opwindende als ontluisterende beel den van een genoeglijk knorrende beer op de kunatzcug die sperma le vert voor de kunstmatige insemfna- r (Van onze rtv-redactie) De reclamebladen Ariadne en Revue der Reclame melden dat met ingang van 1 januari de mogelijkheid zal bestaan om televisiereclame in kleur uit te zenden. De kleuren uitzendingen zullen in de normale blokken sa men met zwart-wit plaats vin den. De stichting etherreclame (Ster) is niet van plan aparte .kleur-blokken' in te voeren. Volgens Ariadne zullen wel de kleu- rencommerciais zoveel mogelijk ge plaatst worden rond kleurenpro- gramma's. Naar het oordeel van de Ster is het, gezien het betrekkelijk kleine aantal kleurontvangers in ons land, miet gerechtvaardigd voor kleur in 1970 reeds een hoger tarief te berekenen dan voor de uitzending van zwart-wit. Op het ogenblik reeds worden reclamefilms in kleur door de Ster geaccepteerd, maar in zwart-wit uitgezonden. Antwerpen krijgt een museum voor moderne kunst (Van onze kunstredactie) Antwerpen zal in de buurt van het openluchtmuseum voor beeldhouw kunst Middelheim een nieuw museum voor hedendaagse kunst bouwen. Tus sen de gemeente en het ministerie van Nederlandse cultuur Is overeen gekomen dat eerstgenoemde het mu seum zal bouwen met een rijkssub sidie van 60 proeent van de bouw kosten. Kosten van personeel en van de aankoop van kunstwerken zullen ten laste van de Belgische staat val len. De plannen *oor het museum zijn van de Antwerpse architect L. Stij- nen. Hij heeft van de erven van Le Corbusier een beschikking gekregen over diens plannen voor een kunst museum met praktisch onbeperkte uitbreidingsmogelijkheden. Van Munster is één van de elf kin deren uit een gereformeerd predi- kantengeztn. Hij groeide op en woont in Gorkum... ADVERTENTIE vooqaars-voordeel r.Ti Tijdelijk 2 flacons My3et haarversteviger van 130 voor slechts 1A5 Ontdek nu hoeveel beter en prettiger Poly-Set is. Poly-Set - de idéale baarverntevlger op alcohol-basis - is één van de speciale Poly Haarcosmetica- produkten, die geheel zijn af gestemd op de haarverzor- ging thuis, g Wy-Setvoor een soepel kajtot., dat lang m vorm blijft- 57-102. De indringer stapte voorzichtig de kamer van Panda binnen en sloop op dc geldzak af. ,Ik mag het makkertje niet wakker maken...' prevelde hij. J3at zou maar misverstanden en onaangenaamhe den kunnen geven...' Zo mompelende tilde hij het zware voorwerp op. Maar daardoor gebeur de nu juist wat hij niet wilde. Enke le gouden dubloenen verschoven rin kelend van plaats en dat geluid maakte Panda wakker. •W-wa... Wie is daar?' vroeg hij. de slaap uit zijn ogen wrijvend. .Wat is er?' Hij kreeg geen antwoord en dat maak- hem natuurlijk erg argwanend. .Daar zit iemand aan mijn geld!' riep hij. .Blijf er af! Ga weg!' Dat deed de schimmige gestalte dan ook. De figuur greep de geldzak ste- vig vast en draafde met bonkende stappen naar het raam toe... CAROL DAY EQMWAL BEN IK ZO STOM GEWEEST OM MBTtmUKENOT EENAWN.P1E ACHTEEAFJE EHNSTEGRIE^ ZflBlEEKTE BELGIË-NED. KANAAL 2/10 (nts) journaal 23,00 uur. (TELEAC) FRANSE LES NEDERLAND-2 KANAAL 32 1830 uur g»ISU!ITOi6 VOLKERAK Bh™,'TJI£SKRANT 19.00 uur journaal (9.05 uur: scala .4.05 uur: SCHOOLTV i8.55 uur: 5 AN D MANNETJE .9.00 uur: I-K UITZENDING !0.00 uur: JOURNAAL 20.25 uur: KOMEN DE TIJDEN DER LIEFDE Televisiekomedie. 22.00 uur: JOURNAAL 22.05 uur: RANDFIGUREN Luis Aragon VPRO-programma van Ernst van Al- ona Teksten van Aragon worden uitgevoerd door Jean Ferrat. Leon Ferré. George Brassens en Jo seph Kosma. BKLGIe-FKANS KANALEN 3 EN 8 14.00 Schooltelevisie: 18.10 Francis: 18.25 Schooltele visie; 18.55 Affiches: 19.25 Plum-Plum; 19.30 Les ca- .riiers; 20.00 Journaal; 20.30 Temps mort. spel; 21.35 Club Contraste; 22.35 Journaal. FRANKRIJK-HUSSEL (LILLE) KANAAL 12 12.30 Mldi-magazine; 13.00 Tele-midi, journaal; 18.15 kontact; 18.25 Total 3000; 18.40 Zee, lucht, ruimte; 19.10 Babar; 19.15 Regionaal journaal; 19.40 Bonapar te: 20.00 Tele-soir. journaal; 20.30 Show; 21.15 Vrou wen 1n Canada; 22.15 Muziek op het scherm; 23.15 Tele-nuit, journaal. FEUILLETON DOOR JOHN ROWAN WILSON Tot nu toe was hij te verlegen, te arm en te druk bezijj geweest. Nu en dan eens een avondje naar de bi oscoop als hij zich van zijn werk had kunnen losrukken, een beetje zoenen en vrijen achter in de auto van een vriend of in een donker zij kamertje tijdens een universitaire dansavond was alles wat hij tot nu toe had meegemaakt. Pas nadat hij zijn laatste examen had gedaan en klaar was met het schrijven van zijn dissertatie, had hij voor het eerst van zijn leven een of twee avonden per week die hij helemaal aan ge noegens kon besteden. Het was in deze bijzonder ontvankelijke periode van zijn leven dat hij op een van Benson-Greys feestjes een slank, blond ra nogal raadselachtig meis je van zijn eigen leeftijd ontmoette. Ze heette Gwen. Gwen was bevallig op een wat slun gelige, sportieve manier; haar benen waren bijna te lang, haar hoofd was een beetje te klein, een meisje als een hazewind, met smalle heupen en blond, hoog opgemaakt haar. Toen hij aan haar voorgesteld werd. lachte ze een beetje nerveus. ,Zo, dus jij brat Gilling. Arthur heeft me erver je verteld'. Hij wist niet wat hij moest zeggen, daarom hield hij zijn mond en glimlachte alleen maar. Hij voelde zich verlegen tegenover haar doch hij was slim genoeg om te ver moeden dat zij zich evenmin op haar gemak voelde .Ben jij niet ver schrikkelijk knap?' zei ze. ..Ver schrikkelijk'. Hij grinnikte. .Kan ik iets te drinken vóór je halen?' Hij pakte haar glas en ging ermee naai Benson-Grey die een perzikkleurig vocht uit een punchkom schepte. Hij keek er weifelend naar. ,Wat is dat voor rommel?' .Joost mag het weten', antwoordde Benson-Grey met ontwapenende eer lijkheid. ,Ik ben ermee begonnen op basis van gin. Maar het :s in de loop van de avond steeds samenge- stelder geworden. Ik denk dat het nu verrukkelijk is. Aieen een beetje zoet'. Hij gooide het restant van een fles Franse vermout in de kom en morste een flinie deel op zijn pak. Het drong tot Gilling door dat Benson- Grey, net als de meeste anderen aan wezigen, behoorlijk dronken was. Hij ging met het glas punch terug naar Gwen. .Proef dit eens". Ze nam er een slokje van en trok verschrikt haar wenkbrauwen op. .Lieve hemel, wat is dat?' .Punch'. Ze accepteerde de mededeling twij felend. ,Er zit in elk geval wel iets van rum in'. Ze dronken en praatten een beetje, zich geen van beiden op hun gemak -voelend. Gilling merkte dat de kamer leger begon te worden, geleidelijk aan verdwenen de paar tjes. Hij vroeg zich af of er met Gwen ,iets te beginnen' zou zijn. Ze kenden elkaar nog slechts kort doch dat was bij ziekenhuisfeestjes «•een bezwaar. Hij peinsde erover hoe hij het onderwerp ter sprake kon brengen toen ze plotseling zei: ,Ik geloof dat ik weg moet'. Ze stond naar zijn mening onnodig vlug op. Hij merkte geschrokken dat ze een beetje zwaaide. Onder haar make-up was haar gezicht grauw Voel je je n;et goed'? vroeg hij Ze aarzelde alsof ze zich afvroeg of ze zich groot zou houden en toen besdiste dat ze daarvoor al te ver heen was. Ze schudde het hoofd. ,Nee. eingenlijk niet'. Op verdedigende toon zei ze: ,Het was dat laatste drankje. Ik wist wel dat er iets verkeerds mee was'. De meestal niet u.t.gesproken vraag hing tussen hen. Wat had ze nu no dig fnsselucht of het toilet? Ze gaf zelf direct het antwoord. .Ik zal me wel beter voelen als ik even naar buitra kan'. Hij gaf haar onhandig een arm en ze gingen door de voordeur naar bui ten, onder de geamuseerde blikken van de nachtportier. Gilling voelde zich een beetje gegriefd. Het was weer net iets voor hem om een aar- di» meisje te treffen, om dan te ont dekken dat ze zich niet lekker voel de Bovendien viel moeilijk uit te maken wat je onder dergelijke om standigheden moest zeggen. Ze wel den zich beiden verlegen ra niet op hun gemak, en hij vroeg zich af of ze met liever zou hebben gehad dat hij haar alleen had gelaten. Aan de andere kant zou het niet galant zijn haar in deze situatie aan haar lot over te laten. Ze stonden zwijgend op het terras van het ziekenhuis en rookten een si garet. Na ongeveer vijf minuten zei Gilling: .Voel je je een beetje beter?' .Veel beter'. Hij hoorde aan de ma nier waarop ze het zei dat ze de waarheid sprak. Het was bepaald een opluchting voor hem. Misschien viel er dan nog iets van de avond te red den. Ze huiverde. ,Het is hier nogal koud'. .Wil je weer naar binnen?' .Nee, eigenlijk niet. Ik geloof dat ik wel genoeg heb van dat feestje. Maar jij kunt wel weer naar binnen gaan als je wilt'. .Nee'. Het was bepaald geen aantrek kelijk idee om terug te gaan naar die rokerige, rommelige, naar rum rui kende kamer vol uitgedrukte sigaret- tepeukjes. .Zal ik je naar huis rij den?' Ze woonde in een-van de betere bui tenwijken van Graftondale. ongeveer tien kilometer van het centrum. On der het rijden zet ze: ,Ik voel me bezwaard' .Dat hoef je niet' .Ik geloof dat je je een verkeerde voorstelling maakt van de manier waarop wij leven'. Ze lachte. ,Dat geloof :k met. Jul lie zijn allemaal veel te veel in trek. Het is slecht voor jullie'. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 19