lan van Hillo werkte een vol jaar
aan de televisie-documentaire ,D-day'
4:
VPRO PORTRETTEERT
JAN VAN MUNSTER
PANDA en de wensduit
I
25cent
radio
televisie
STER-reclame
in kleur
hetlkruisverhoor
L 'W| VBUDAG 25 APRIL 1969
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
19
ANDERHALF UUR FILM VOOR NEDERLANDSE EN AMERIKAANSE TV
(Van onze rtv-redaötie)
Regisseur Lies Westenburg en ca
meraman Jaap Buys hebben
(Van onze rtv-redactie)
D-dav 8 Juni 1944 Velen zullen
dcli (le» dag nog herinneren: de
hoooeevende invasie op de Nornian-
J SS kust. waarvan Churchill heeft
eezeed dat dcze de meest ^eromPli'
teerde en moeilijkste operatie was.
die ooit heeft plaatsgevonden. Tien-
I duizenden namen er aan deel. duizen-
"n de stnjd gebleven.
r D-day geschrevem. veel
,n geromantiseerde vorm,
den zijn Ir
r Veel is ov:
E!
on "film vastgelegd. Maar wat Jan
van Hillo (NCRV) met zijn mensen
Van gemaakt heeft, is eigenlijk
(nieuw to een anderhalf uur durende
lileuren-tv-film heeft hij, vijfentwin
tig jaar na dato. een indruk gege-
v»n van de ervaringen van mannen
nouwea die in de nacht vóór en
I m i' morgen van D-day. betrokken
I j-i'-n tri de landingen: het neerda-
I lea' oer parachute uit de lucht in die
j' ^donkere nacht en het voorwaarts
I stormen uit de laodingsboten in de
I ochtend tegen een kust. die zwaar
I onder vuur iag.
Méér dan een jaar heeft Van Hillo
1 aan deze film gewerkt.. Er werden
opnamen gemaakt in Normandië,
Amerika en Nederland en dank zij de
medewerking van vele instanties,
was Van Hiilo in staat om toegang
te krijgen tot de officiële archieven
ro in contact te komen met de men
sen die h(j voor zjjn film zocht.
I E i totaal overzicht geven van wat
ér op die dag gebeurd is. heeft', al-
dus Jan van mllo. .weinig zin. Een
zo grote operatie ls niet te vangen
In anderhalf uur. Daarom ben ik an-
I ders te werk gegaan: ik heb als het
I ware de ervaring van enkelen uitge-
I kozen als voorbeeld voor allen. We
hebben vijftien mensen uitgezocht
die ten nauwste bij een deel van de
invasie betrokken waren. En ik
moet met grote erkentelijkheid zeg-
«n: d;e mensen hebben zich alle
moeite getroost om ons alles te ver-
teilen wat ze zich konden herinne-
res".
Ontmoetingen
De centrale figuur is generaal Pat
Cassidy uit Washington, destijd ko
lonel van de 101ste airborne divisie,
die de ervaringen op die dag van
een aantal mensen verbindt en ln-
troduceert. Vervolgens ontmoet u in
dit programma generaal Maxwell
Taylor, destijds commandant van de
101ste airborne divisie, madame Re-
naud, de vrouw van de burgemees
ter van St.-Mère-figlise in Norman
dië, het eerste Franse dorp dat be
vrijd werd, John Steele, de pai-a-
chutist van de 82ste airborne divisie,
die met z:jn parachute aan de kerk
toren van St.-Mère-Bgllse bleef han
gen; Hank Plitt, de kolonel die als
pathfinder als eerste achter de li
nies landde om de landingsterreinen
af te bakenen: Leo Heroux, de
Amerikaan, die op Ohama Beach
aan land kwam ra daarna met een
Frans meisje trouwde en vanaf die
tijd in Normandië is blijven wonen;
Aaron Corper. de Hollandse mumi-
tieaandrager op H. M. .Flores', de
kanonneerboot die het eerste schot
op de Norma/ndische kust loste: Har
rison Summers, de sergeant van de
101ste, die in zijn eentje een groot
aantal Duitse barakken veroverde;
Jean Bertot. de eerste Fransman die
in bevrijd Frankrijk op 6 juni 1944
werd geboren; dr Best, de Ameri
kaanse parachutistendokter, die de
bevalling van mevrouw Bertot onder
zwaar granaatvuur tot een goed ein
de bracht; mevrouw Beal, de her
trouwde weduwe van kolonel Ro-
oert Cole, die als neige Amerikaan
in Normandië de Medal of honor
kreeg en later in Holland sneuvelde;
father Sampson, de aalmoezenier die
nu head of chaplains is in het Pen
tagon en era aantal anderen.
.Tijdens mijn gesprekken met deze
mensen viel het me op. hoe uiteenlo
pend hun indrukken van D-day zijn.
Vast staat dat zij allemaal tra
prooi waren aan heftige en intense
emoties. De grote lijn van deze do
cumentaire is objectief en accuraat.
Daar hebben de research-mensra voo
gezorgd en hun talent en betrouw
baarheid staan daar borg voor. De
details zijn ook accuraat maar op
zettelijk subjectief, het zijn de per
soonlijke indrukken van hen, die nog
één keer na vijfentwintig jaar ons
persoonlijk kunnen vertellen wat zij
hebben meegemaakt. Daarna gaan
zij de geschiedenis in als anonieme
onderdelen van een historisch ge
beuren, dat het levra van ons allen
zo overduidelijk, tot op de dag van
vandaag, heeft beïnvloed'.
dag niet alleen in ons land, maar
ook in heel Amerika uitgezonden.
De national educational television.
in kleur van coast tot coast uit
zenden. Die dag is dan, zowel daar
als hier 1 juni. Alle nieuw gemaak
te filmopnamen zijn in kleuren, het
documentatiemateriaal (slechts fo
to's en geen filmfragmenten) wordt
in zwart-wit uitgezonden.
,De mensen nebben er geen idee van.
hoe immers veel tijd, werk en re
search aan deze film zijn vooraf ge
gaan. Onze grootste problemen wa
ren: hoe vind je de juiste mensen
ra hoe krijg je ze vervolgens aan
het praten? Ik weet verder ook wel,
dat er via boekes, tv, film en der
gelijke aan het onderwerp D.day is
gedaan, maar neem bijvoorbeeld
,The Jongest day" die film is niet
te genieten voor een echte oorlogs
veteraan: het is allemaal te veel
show. Ik heb uit die film wel één
fragment gebruikt: namelijk dat
waar Red Buttons aan die torenspits
hangt, om zó te laten zien wat zo'n
man heeft moeten meemaken en
daarna zie je John Steele zelf. Een
paar weken geleden ben ik nog op
het Pentagon geweest met de film
onder mijn arm. Westmoreland was
erbij. Ik heb de film daar laten zien
en na afloop was het stil, een mi
nuut lamg. Iedereen had een brok in
de keel door dat plotselinge herken
nen van wat ze 25 jaar geleden had
den meegemaakt. Zo'n inan als
Westmoreland bijvoorbeeld heeft
zelf aan D-day meegewerkt. Het
meest indrukwekkende van deze do
cumentaire vind ik zelf het slot:
drie minuten lang vliegt de camera
in era helikopter boven het kerkhof
America
Overigens: voor het eerst in de ge
schiedenis van de Nederlandse tele
visie wordt een Nederlandse documen
taire op dezelfde tijd en op dezelfde
van Saint Laurent, waar tienduizen
den Amerikanen begraven ggen en
de ene rij witte kruizen na de an
dere aan ons voorbijgaat. Als mu
ziek daarbij hebben we het Onze
Vader door een Amerikaans koor ge
zongen. gebruikt. D-day' heeft niets
met heldenverering te maken de
kern. getuige het slot is: vergeef
ons onze schulden want niet al
leen de Duitsers hadden schuld
ook de Amerikanen. Het is goed.
om na vrijentwintig jaren nog één
keer deze hele operatie ui Norman
dië aan te pakken één keer. en
dan niet meer. Dan wordt D-day'
historie, zoals de tachtigjarige oor
log geschiedenis is*. Commentaar van
William Tyler, de Amerikaanse am
bassadeur in Nederland, na het zien
van deze documentaire: ,Ik had een
negatieve benadering van dit onder
werp verwacht deze documentaire
is niet het tegenovergestelde, -naar
is puur objectief en daarom zeer
waardevol'.
Luchtlandingen
Na ,D-day' op 1 juni zult u op 21
september a.s. Van Hillo's tweede
documentaire kunnen zien over de
Luchtlandingen in Nederland onder
de titel .Operatie Market Garden'
met daarin o.a. Arie Bestebreurtje
en prins Bernhard. Op 5 mei 1970
zal in de serie herdenkingsdocu-
mentaires nog een programma wor
den uitgezonden over de bevrijding
op 5 mei 1945. Deze documentaire
gaat uitvaren onder XTS-vlag
wordt half documentaire, half a:
sement. Research voor D-day werd
verricht door Wolf Kielich, Peter
SchrÖder, Bruin Noordam en Rose-
marie Koningsberger. Camera: Jan
Huyskens en Jan Schaper.
de VPRO
portret gemaakt
stenaar Jan va
filmimpressie van
daagse makers van
dag te zien op
Middag
!NRü: 12.00 Blik op de wereld: in-
^Jformatief programma. 12.26 Mede-
I delingen tbv land- en tuinbouw.
Overheidsvoorlichting: 12.29 Uitzen-
fling voor de landbouw. NRU: 12.39
Stereo: Lichte orkestmuziek (gr).
12.49 Recht en slecht, praatje. 13.00
Nieuws. VARA: 13.11 Actualiteiten.
1320 Voor de middenstand. 13.25
Stereo: Klassieke Italiaanse orkest
werken. NRU: 14.10 Toertamo: toe
ristische informatie uit binnen- en
buitenland. 14.30 Poëzie op punten:
wedstrijd in het voordragen van
luchtige poëzie. 15.00 Klein chanson.
VPRO: 16.00 ThuLs: programma
Voor thuiszittenden. 16.45 Moderne
kamermuziek (opn). 17.40 Informa
tie; achtergronden en commentaar.
Avond
8.00 Nieuws. 18.16 Berichten. 18.20
tending van de Partij van de Ar-
«d. Socialistisch bekeken. VPRO:
8.30 Hee: een programma voor on-
'rolwassenen. 19.10 Jazz-rondo: Duke
19.30 Nieuws. 1935 Crite
rium: kunst nader beschouwd. 20.00
Tot beter hegrip: cursus muziekluis-
teren. 20.45 Revolutie, onmogelijk,
nodig: gesprek. VARA: 21.00 Stereo:
Radio Philharmonisch Orkest en
solist: klassieke en moderne muziek.
22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen.
22.41 Actualiteiten. 22.55 Stereo:
Prettig weekend: lich gevarieerd pla-
Itnprogramma. 23.55-24.00 Nieuws
ZATERDAG
Morgen
VARA: 7.00 Nieuws en ochtend-
Kmnastiek. 7.20 Socialistisch strijd-
d. 7.23 Stereo: Lichte grammo-
foonmuziek. VPRO: 7.54 Deze dag.
VARA: 8.00 Nieuws. 8.11 Van de
voorpagina. 8.15 ZO 135: gevarieerd
programma. (9.35-9.40 waterstan
den). 10.30 Werkgeven en -nemen:
programma over arbeid en arbeids
verhoudingen. 10.50 Wegwijs: tips
voor trips en vakanties. 11.00
Nieuws. 11.02 Bij Dorus op visite,
cabaretprogramma. 11.25 Afrikaanse
kroniek. 11.45 Stereo: Promenade
Orkest en "solist: moderne muziek.
VRIJDAG
Middag
12.00 Van twaalf tot twee: gevari
eerd programma. (12.22 Wij van het
land; 12.26 Mededelingen tbv land
en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41
Actualibeiten; 13.00 Raden maar...)
14.05 Schoolradio. 14.30 Stereo; Mu-
aiësta: licht gevarieei-d muziekpro
gramma. TROS: 15.00 Stereo; Men
sen als u en ik: profiel van een volk
Kozakken. 15.30 Stereo: Proefdraai
en: nieuwe lichte grammofoonmu-
ziek met commentaar. 16.00 Nieuws.
16.02 Stereo: Metropol e orkest en
solisten: amusementsmuziek. 16.30
Boem!: pop-show. 16.55 Stereo: Iene
miene muze: 'nieuws over under
ground en westcoast music. 17.15
Sportkompas. 17.45 Actualiteiten.
Avond:
NCRV: 18.00 Marinierskapel der
Koninklijke Marine. 18.30 Nieuws- en
weerpraatje. 18.46 Actualiteiten.
19.05 Wereldpanorama. 19.15 Stereo:
Licht orkest met zangsoliste. 19.45
Wijd als de wereld: wekelijkse inter
nationale oriëntatie in kerk, zending
en oekumene. 19.55 Lichte grammo-
foonmuziek. 20.15 In: licht muziek
programma. 21.00 Sander, hoorspeL
21.45 Stereo: Lichte grammofoon-
muzlek. TROS: 22.00 Kans op kunst:
kunstkroniek. 22.30 Nieuws, nieuwer,
nieuwst: gevarieerd programma
22.40 Nieuws). 23.55-24.00
Nieuws.
ZATERDAG
Morgen
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het leven
de woord. 7.15 Op het eerste gehoor:
lichte muziek met nieuws en actuali
teiten. 8.00 Nieuws. 8.11 Gewijde mu
ziek. 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de
vrouw. 9.00 Theologische etherleer
gang. 9.35 Gymnastiek voor de huis
vrouw. 9.45 Muziek: klassieke mu
ziek. 10.55 Kunst- en vliegwerk: ten
toonstellingsagenda. 11.00 Nieuws.
11.02 Luther en het huwelijk, lezing.
11.15 Solistenkamer: muzikaal
vraaggesprek. 11.55 Mededelingen.
VRIJDAG
Middag
VPRO: 12.00 Agent 000. 13.00
Nieuws. 13.03 Hans Kemna. 13.30
Help. TROS: 14.00 Nieuws. 14.03
Lvnx (of los). AVRO: 15.00 Nieuws.
15.03 Muziek Boetiek. 17.00 Nieuws.
17.02 Actualiteiten. 17.05-18.00 Inde-
kraam tepas: verzoekplatenprogram-
ZATERDAG
Morgen
KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Djinn: ge
varieerd programma (10.00 en 11.00
Nieuws).
NEDERLAND-1
KANAAL 7 29
UOO uur:
IXTB/NOT) VOORTGEZET ONDERWIJS
1125 uur:
ENGELSE LES
[18.50 uur.
JOURNAAL
19.05 uur
KRO)KOPDUEL
finale tussen Middelburg, ZAC. Baardwijk, DOG. Em-
men. HMS en Limburgia
20.00 uur:
KRO) KOPDUEL (TWEEDE DEEL)
0.35 uur:
brandpunt
(21.15 uur:
SlS-LOTERlj (UITSLAG)
2120 uur:
BIST NOCH l)L I R (KLEI R)
-stnp van quus vleugel met onder anderen Jas-
penna de Jong. Sylvia de Leur. Els Bouwman.
Mnn en Jacco van Renesae
«00 uur.
Nieuws, Weekendtaps, Parlementaria.
19.30 uur:
(VARA) CORONATION STREET
20.00 uur:
(NTS) JOURNAAL
20.20 uur:
(VARA) IRONSIDE (KLEUR)
21.10 uur:
DE JONGE ONDERZOEKERS
21.20 uur:
MIES EN SCÈNE
22.20 uur:
(NTS) JOURNAAL
Bij de foto's: Generaal-majoor Cas
sidy nu, in 1969, in Foncarcille, de
plaats waar Cassidy neerkwam in de
nacht van 5 op 6 juni 1944.
Douglas A-20 bommenwerpers bom
barderen Duitse verdedigingsinstal-
laties aan de Franse kust. De voor
uitspringende punt is Point du Hoe,
één van de voornaamste doelen van
de invasiemacht op 6 juni 1944. In de
weken die aan die datum vooraf gin
gen, wierpen de geallieerde lucht
machten duizenden tonnen bommen
op de Duitse versterkingen aan de
kust.
kleuren gefilmd
de jonge kun-
M unster. De
deze n iet-all e-
objeoten is dins-
n Nederland-2 om
'0.30 uur. De film is tevens de in
troductie van een expositie, die Van
Munster heeft bij galerie Mickerv
in Loraersloot.
De 30-jarige kunstenaar werkt de
laatste jaren uitsluitend met kunst
stoffen na de thema's voortplan
ten?. vruchtbaarheid en groei als
beeldhouwer in steenvorm te heb
ben gegeven. Nu pruttelt in cleane
kommen een soort grenadine, kun
nen bezoekers hun handen steken
in rubberen handschoenen en met
hun vingers poedelen in het bloed-
surrogaat. Via gaten in era plastic
koepel over een medische tafel kan
men een injectiespuit pakken of de
verbandachaar gr.Jpen. Een vreemde
sensatie In andere koepels wente
len vruchtsymbolen langzaam rond.
al of niet gevoed via aan plastic
slagen gekoppelde spulten of nel in
fusie-reservoir.
Jan van Munster houdt zich bezie
met de supermens van de toekomst,
buiten het lichaam gekweekt in de
retorten en couveuses van hit labo
ratorium. de menselijke kweek, met
welke de Italiaan, dr Petrucci, al
opzienbarende resultaten boekte.
Westenburg heeft Van Munster en
diens fascinerende uit de operatie
kamers getilde oeuvre gevangen in
een reeks beelden, waarmee h.j knap
het computer-achtigc en peeudo-wp-
tenschappeiijke schetst. Aan het siot
relativeert hij alles weer en neemt
ook duidelijk stelling door de even
opwindende als ontluisterende beel
den van een genoeglijk knorrende
beer op de kunatzcug die sperma le
vert voor de kunstmatige insemfna-
r
(Van onze rtv-redactie)
De reclamebladen Ariadne en Revue
der Reclame melden dat met ingang
van 1 januari de mogelijkheid zal
bestaan om televisiereclame in kleur
uit te zenden. De kleuren uitzendingen
zullen in de normale blokken sa
men met zwart-wit plaats vin
den. De stichting etherreclame
(Ster) is niet van plan aparte
.kleur-blokken' in te voeren.
Volgens Ariadne zullen wel de kleu-
rencommerciais zoveel mogelijk ge
plaatst worden rond kleurenpro-
gramma's. Naar het oordeel van de
Ster is het, gezien het betrekkelijk
kleine aantal kleurontvangers in ons
land, miet gerechtvaardigd voor
kleur in 1970 reeds een hoger tarief
te berekenen dan voor de uitzending
van zwart-wit. Op het ogenblik
reeds worden reclamefilms in kleur
door de Ster geaccepteerd, maar in
zwart-wit uitgezonden.
Antwerpen krijgt
een museum voor
moderne kunst
(Van onze kunstredactie)
Antwerpen zal in de buurt van het
openluchtmuseum voor beeldhouw
kunst Middelheim een nieuw museum
voor hedendaagse kunst bouwen. Tus
sen de gemeente en het ministerie
van Nederlandse cultuur Is overeen
gekomen dat eerstgenoemde het mu
seum zal bouwen met een rijkssub
sidie van 60 proeent van de bouw
kosten. Kosten van personeel en van
de aankoop van kunstwerken zullen
ten laste van de Belgische staat val
len.
De plannen *oor het museum zijn
van de Antwerpse architect L. Stij-
nen. Hij heeft van de erven van Le
Corbusier een beschikking gekregen
over diens plannen voor een kunst
museum met praktisch onbeperkte
uitbreidingsmogelijkheden.
Van Munster is één van de elf kin
deren uit een gereformeerd predi-
kantengeztn. Hij groeide op en
woont in Gorkum...
ADVERTENTIE
vooqaars-voordeel
r.Ti
Tijdelijk 2 flacons
My3et haarversteviger
van 130 voor slechts 1A5
Ontdek nu hoeveel beter en
prettiger Poly-Set is. Poly-Set
- de idéale baarverntevlger op
alcohol-basis - is één van de
speciale Poly Haarcosmetica-
produkten, die geheel zijn af
gestemd op de haarverzor-
ging thuis, g
Wy-Setvoor
een soepel kajtot.,
dat lang m vorm blijft-
57-102.
De indringer stapte voorzichtig de
kamer van Panda binnen en sloop op
dc geldzak af.
,Ik mag het makkertje niet wakker
maken...' prevelde hij. J3at zou maar
misverstanden en onaangenaamhe
den kunnen geven...'
Zo mompelende tilde hij het zware
voorwerp op. Maar daardoor gebeur
de nu juist wat hij niet wilde. Enke
le gouden dubloenen verschoven rin
kelend van plaats en dat geluid
maakte Panda wakker.
•W-wa... Wie is daar?' vroeg hij. de
slaap uit zijn ogen wrijvend. .Wat
is er?'
Hij kreeg geen antwoord en dat maak-
hem natuurlijk erg argwanend.
.Daar zit iemand aan mijn geld!' riep
hij. .Blijf er af! Ga weg!'
Dat deed de schimmige gestalte dan
ook. De figuur greep de geldzak ste- vig vast en draafde met bonkende stappen naar het raam toe...
CAROL DAY
EQMWAL BEN IK ZO
STOM GEWEEST OM
MBTtmUKENOT
EENAWN.P1E
ACHTEEAFJE
EHNSTEGRIE^
ZflBlEEKTE
BELGIË-NED.
KANAAL 2/10
(nts) journaal
23,00 uur.
(TELEAC) FRANSE LES
NEDERLAND-2
KANAAL 32
1830 uur
g»ISU!ITOi6 VOLKERAK
Bh™,'TJI£SKRANT
19.00 uur
journaal
(9.05 uur:
scala
.4.05 uur:
SCHOOLTV
i8.55 uur:
5 AN D MANNETJE
.9.00 uur:
I-K UITZENDING
!0.00 uur:
JOURNAAL
20.25 uur:
KOMEN DE TIJDEN DER LIEFDE
Televisiekomedie.
22.00 uur:
JOURNAAL
22.05 uur:
RANDFIGUREN
Luis Aragon VPRO-programma van Ernst van Al-
ona Teksten van Aragon worden uitgevoerd door
Jean Ferrat. Leon Ferré. George Brassens en Jo
seph Kosma.
BKLGIe-FKANS KANALEN 3 EN 8
14.00 Schooltelevisie: 18.10 Francis: 18.25 Schooltele
visie; 18.55 Affiches: 19.25 Plum-Plum; 19.30 Les ca-
.riiers; 20.00 Journaal; 20.30 Temps mort. spel; 21.35
Club Contraste; 22.35 Journaal.
FRANKRIJK-HUSSEL (LILLE) KANAAL 12
12.30 Mldi-magazine; 13.00 Tele-midi, journaal; 18.15
kontact; 18.25 Total 3000; 18.40 Zee, lucht, ruimte;
19.10 Babar; 19.15 Regionaal journaal; 19.40 Bonapar
te: 20.00 Tele-soir. journaal; 20.30 Show; 21.15 Vrou
wen 1n Canada; 22.15 Muziek op het scherm; 23.15
Tele-nuit, journaal.
FEUILLETON DOOR JOHN ROWAN WILSON
Tot nu toe was hij te verlegen, te
arm en te druk bezijj geweest. Nu
en dan eens een avondje naar de bi
oscoop als hij zich van zijn werk
had kunnen losrukken, een beetje
zoenen en vrijen achter in de auto
van een vriend of in een donker zij
kamertje tijdens een universitaire
dansavond was alles wat hij tot nu
toe had meegemaakt. Pas nadat hij
zijn laatste examen had gedaan en
klaar was met het schrijven van zijn
dissertatie, had hij voor het eerst
van zijn leven een of twee avonden
per week die hij helemaal aan ge
noegens kon besteden. Het was in
deze bijzonder ontvankelijke periode
van zijn leven dat hij op een van
Benson-Greys feestjes een slank,
blond ra nogal raadselachtig meis
je van zijn eigen leeftijd ontmoette.
Ze heette Gwen.
Gwen was bevallig op een wat slun
gelige, sportieve manier; haar benen
waren bijna te lang, haar hoofd was
een beetje te klein, een meisje als
een hazewind, met smalle heupen en
blond, hoog opgemaakt haar. Toen
hij aan haar voorgesteld werd. lachte
ze een beetje nerveus. ,Zo, dus jij
brat Gilling. Arthur heeft me erver
je verteld'. Hij wist niet wat hij
moest zeggen, daarom hield hij zijn
mond en glimlachte alleen maar. Hij
voelde zich verlegen tegenover haar
doch hij was slim genoeg om te ver
moeden dat zij zich evenmin op haar
gemak voelde .Ben jij niet ver
schrikkelijk knap?' zei ze. ..Ver
schrikkelijk'. Hij grinnikte. .Kan ik
iets te drinken vóór je halen?' Hij
pakte haar glas en ging ermee naai
Benson-Grey die een perzikkleurig
vocht uit een punchkom schepte. Hij
keek er weifelend naar. ,Wat is dat
voor rommel?'
.Joost mag het weten', antwoordde
Benson-Grey met ontwapenende eer
lijkheid. ,Ik ben ermee begonnen op
basis van gin. Maar het :s in de
loop van de avond steeds samenge-
stelder geworden. Ik denk dat het
nu verrukkelijk is. Aieen een beetje
zoet'. Hij gooide het restant van een
fles Franse vermout in de kom en
morste een flinie deel op zijn pak. Het
drong tot Gilling door dat Benson-
Grey, net als de meeste anderen aan
wezigen, behoorlijk dronken was. Hij
ging met het glas punch terug naar
Gwen.
.Proef dit eens".
Ze nam er een slokje van en trok
verschrikt haar wenkbrauwen op.
.Lieve hemel, wat is dat?'
.Punch'.
Ze accepteerde de mededeling twij
felend. ,Er zit in elk geval wel iets
van rum in'. Ze dronken en praatten
een beetje, zich geen van beiden op
hun gemak -voelend. Gilling merkte
dat de kamer leger begon te worden,
geleidelijk aan verdwenen de paar
tjes. Hij vroeg zich af of er met
Gwen ,iets te beginnen' zou zijn.
Ze kenden elkaar nog slechts kort
doch dat was bij ziekenhuisfeestjes
«•een bezwaar. Hij peinsde erover
hoe hij het onderwerp ter sprake kon
brengen toen ze plotseling zei: ,Ik
geloof dat ik weg moet'.
Ze stond naar zijn mening onnodig
vlug op. Hij merkte geschrokken dat
ze een beetje zwaaide. Onder haar
make-up was haar gezicht grauw
Voel je je n;et goed'? vroeg hij
Ze aarzelde alsof ze zich afvroeg of
ze zich groot zou houden en toen
besdiste dat ze daarvoor al te ver
heen was. Ze schudde het hoofd. ,Nee.
eingenlijk niet'. Op verdedigende toon
zei ze: ,Het was dat laatste drankje.
Ik wist wel dat er iets verkeerds
mee was'.
De meestal niet u.t.gesproken vraag
hing tussen hen. Wat had ze nu no
dig fnsselucht of het toilet? Ze
gaf zelf direct het antwoord. .Ik
zal me wel beter voelen als ik even
naar buitra kan'.
Hij gaf haar onhandig een arm en
ze gingen door de voordeur naar bui
ten, onder de geamuseerde blikken
van de nachtportier. Gilling voelde
zich een beetje gegriefd. Het was
weer net iets voor hem om een aar-
di» meisje te treffen, om dan te ont
dekken dat ze zich niet lekker voel
de Bovendien viel moeilijk uit te
maken wat je onder dergelijke om
standigheden moest zeggen. Ze wel
den zich beiden verlegen ra niet op
hun gemak, en hij vroeg zich af
of ze met liever zou hebben gehad
dat hij haar alleen had gelaten. Aan
de andere kant zou het niet galant
zijn haar in deze situatie aan haar
lot over te laten.
Ze stonden zwijgend op het terras
van het ziekenhuis en rookten een si
garet. Na ongeveer vijf minuten zei
Gilling: .Voel je je een beetje beter?'
.Veel beter'. Hij hoorde aan de ma
nier waarop ze het zei dat ze de
waarheid sprak. Het was bepaald een
opluchting voor hem. Misschien viel
er dan nog iets van de avond te red
den. Ze huiverde. ,Het is hier nogal
koud'.
.Wil je weer naar binnen?'
.Nee, eigenlijk niet. Ik geloof dat ik
wel genoeg heb van dat feestje. Maar
jij kunt wel weer naar binnen gaan
als je wilt'.
.Nee'. Het was bepaald geen aantrek
kelijk idee om terug te gaan naar die
rokerige, rommelige, naar rum rui
kende kamer vol uitgedrukte sigaret-
tepeukjes. .Zal ik je naar huis rij
den?'
Ze woonde in een-van de betere bui
tenwijken van Graftondale. ongeveer
tien kilometer van het centrum. On
der het rijden zet ze: ,Ik voel me
bezwaard'
.Dat hoef je niet'
.Ik geloof dat je je een verkeerde
voorstelling maakt van de manier
waarop wij leven'.
Ze lachte. ,Dat geloof :k met. Jul
lie zijn allemaal veel te veel in trek.
Het is slecht voor jullie'.
(Wordt vervolgd)