j\krno(r Dtfe csi Si&zis ofatis Mieke Benda: even een korte adempauze voor ,Stuif-es-in' I PANDA en de wensduit j w elevisie adio Jpfooaou enïqt. Galaconcert tachtigjarig concertgebouw hetlkruisverhoor '*gSDAC '5 APRIL 19M PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 13 ADVERTENTIEi De formule tot plezieriger studeren is King. Elke King pepermunt is namelijk een „rondje energie" waardoor u nèt iets sneller reageert. Omdat King stimuleert en activeert. Natuurzuivere King houdt monden fris en mensen monter. IEDERLAND-1 KANAAL 7 29 bJot) hier den haag. [rennen en ontdekken. knen van onze geschiedenis. eleur) de fabeltjeskrant. uur. jirnaai.. 'r-ikor-kro-rkk) kenmerk juur ra) nicolas nicklebv. 100.000 van hen vrij om plaats te maken voor weer andere duizenden. De helft van die 100.000 komt nog eens terug in de gevangenis. Welk effect heeft hel verblijf in de gevangenis op het leven van de delinquent en wat doet de gevangenis aan de voorbereiding op rijn vrijheid? Zijn de kernwagen van deze document ai- re van de CBS 21.40 uur: IK VIND DAT Ditmaal vanuit de Meerpaal te Dronten. 22.05 uur: s0 .jaar concertgebouw. Het tweede gedeelte van het gala-concert dat op 10 april ter gelegenheid van het 80-jarig bestaan van het Concertgebouw in Amsterdam werd gegeven. Hoofdfiguur is Victor Borge, die behalve een voortref felijk pianist, een uitstekend dirigent en humorist is. 22.45 uur: JOURNAAL. BELGIË-NED. KANAAL 2 10 II iS-D uur. tl?,ITER HET NIEUWS- naliij) uur. JIT EEN ONVERTOGEN WOORD. 'Öuur I*JONGE ONDERZOEKERS. I, le finale komen drie jongens uit; één ontwierp een we taal. Een ander bestudeerde de gedeeltelijke Bpbllndheid en de derde bouwde een computer. ,|*el r) ha I Juur Irnaae. jtusinformatie filmkunde. j) uur fENDE WISKUNDE. ÜEDERLAND-2 KANAAL 32 TS KLEUR) DE FABELTJESKRANT. 10 uur: PS) JOl RN AAL. PITEIN ZEITOS. guur: iLU 0 uur: JRNAAL. 10 uur: EDfE POTJES HEBBEN GROTE OREN. >0 uur: KOOIDE MENSEN. 1 documentaire over de gevangene en de gevange- uit Amerika. In de Amerikaanse gevangenissen 250,000 mensen permanent. Elk jaar komen DINSDAG 15 APK11, (ADVERTENTIE) IILVERSUM-1 dag: I Komt vrienden in het ronde: rraiiiin. rondom het volkslied. «Mededelingen tbv land- en tuin- i. Overheidsvoorlichting. 12.29 .ending voor de landbouw. AVRO. Sportrevue. 13.00 Nieuws. 13.11 gfeumaal. NRU: 13.30 Spiegel Belpe: Muziek en nieuws vari jjEUiderburen. 14.00 Rostrum of ffipsers 1908: hedendaagse mu- |(opni 1440 Jazz uit het histo- archief lopn.j. AVRO: 15.00 «0 de wereld van de opera, ga. opera van Flotow. niet toc- jog. 16.00 Nieuws. 16.02 Carïbia „k .lL5,i,Suriname en dp Neder- ®2?.lllen ,8'30 Land dpr Mu- Bunstkronlek. 17.00 Stereo: Big u Be,d moderne muziek. 17.25 ■Spectrum. 17.55 Mededelingen nd: 1S-16 Radiojournaal. L®'«cnenicnl in het noorden het .and, lezing. 1S.30 Zingen ge- mbti ,rnet lnstrumentaal 4-,» P.--Voor cl° X'n^ren m\ raris vous parle. 19.05 Tref- itór -..,SflvUbriek VOür act"- «aken. 19,30 Nieuws. 19.35 Van- Ils 2? «eRd ,Pr.°8Tamma- 22.30 i w ,1,Rad,oiournaalNRU las™dcze eeuw j woensdag J gen 7-U?,Nleuws en ochtendgym- «te-in Socialistisch strijdlied. 1,7,;. - ';lc,h.le grammofoonmu- 30-,.35 Van de voorpagina,! O- 54 Deze dag. VARA: 8.00 «alite,len- S'20 Stereo f grammofoonmuziek. 18.30-8.35 ïiw.?m,r?tSn Lhuis' Praatje voor ihiofonni°? ®tei'eo; Klassieke ffiofoonmuz lek 9.35 Waterstan- 0 .mlf Schoolradio. 10.00 Lichte KTon(ivek' 1050 Voor de T ïi 4nt,2ï,euw» 11 02 Voor de ert |p Stero: Modern viool- Middag: KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: ge varieerd programma. (12.22 Wij van het land:12.26 Mededelingen tbv land- en tuinbouw: 12 30 Nieuws: 12 41 Actualiteiten: 13.00 Raden maar....). 14.00 Conciliepostbus. 14.05 Schoolradio. 14 30 Pizzicato: muzi kaal middagmagazine 16.00 Nieuws) 17.00 Overheidsvoorlichting: India - nentekeningen in de grotten van Aruba. Spreker: dr. P. Glazema. 1.7.10 Voor de kinderen Avond: 18.00 Stereo: ln de volksmond: volks- liedjesprogranuna. 18.19 Uitzending van Demokraten '66. 1S.30 Nieuws. IS 46 Actualiteiten 19 05 Stereo: Licht ensemble en solisten. 19.40 Con ciliepostbus. 19 45 Zoekend geloven: godsdienstige lezing 20.00 Collage 12: De Drinkebroers, spel met muziek en tekst. 21,15 Albert en z'n brug, hoorspel. 22,10 Stereo: moderne en klassieke kamermuziek (gr). 22.30 Nieuws. 22.40 Overweging. 22.45 De zingende kerk, muzikale lezing. 23.00 Kontekst, magazine waarin op de dingen wordt doorgepraat 23.30 Jazz muziek 23.55-24.00 Nieuws. (ADVERTENTIE) d (O OENSDAG NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het leven de woord, 7.15 Op het eerste gehoor: lichte muziek met nieuws en actua liteiten. 8.00 Nieuws. TROS: 8.11 Als dat zou kunnen: verzoekplatenpro- grammn (8.30-8.32 Nieuws: 9.00- 9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw» 9.40 Voor de kleuters 9 55 Stereo. Klassieke muziek (gr). 10.30 Voor de vrouw. 11.00 Nieuws. 11.02 Disco gram: muzikaal wedstrijdprogram- nia 11.45 Actualiteiten Middag: (12.00 Nieuws.I 13.00 Nieuws. 13.03 Ekspres: gevarieerd plalenprogram- ma. (14.00 Nieuws.) 15.00 Nieuws. 15.03 Drie-draal. 16.00 Nieuws. 16.03- 18.00 Mix; licht platen programma, (17.00-17.02 Nieuws). WOENSDAG •Morgen: NCRV: 9.00 Nieuws 9.02 Zing zing, zing!: lichte vocale muziek 10.00 Nieuws. 10 03 Mengelmuze niéuwe langspeelplaten met kritisch coni- mentaar 1030 Swinging softly: B;e Band en soft swing uit de USA NRU: 11.00 Nieuws. 11.03 Muziek- Zwartkijkers! Kijkgeld betalen moeten we allemaal. Dat staat in de wet. Wees verstandig en vraag een aangifte formulier aan. Dat doet u zo Schrijf uw naam en adres achter op een lege envelop en stuur die - zonder postzegel - aan Dan kijkt u gerust! 18.55 uur: KLAAS VAAR. 19.00 uur: TIENKRKLANKEN. 19.25 uur: KIJK EN KOOK. Gastronomische rubriek 19.50 uur: KEI RIG FRANS. 19.52 uur: ZOEKLICHT. 20 00 uur: JOURNAAL. 20.25 uur: LETTERS UIT DE KRANT GEKNIPT. Een tv-thriller van Walter van der Kamp 21.55 uur: AAN HET ORGEI.. Paul Rutger, orgel on Sylvain Adriaenssens, bariton. 22.15 uur: JOURNAAL. BELGIë-FRANS 13.50 Schooltelevisie; 18.05 Berichten; 18.10 Ping- Pong: 18.25 Schooltelevisie: 18.55 Katholiek-godsdien stige uitzending; 19.25 Plum-Plum: 19.30 Agence In- térim, tv-filin: 20.00 Journaal: 20.30 La chanson du siècle: 22.00 l'Hommedu fer; 22,50 Journaal. FR.VNKRLJK-RUSSEL 1.19-10.32 Schooltv; 12.30 Midi-magazine; 13.00 Jour naal: 13.25 Beursberichten; 13.30 Je voudrais savoir: 14.03 Schooltelevisie; 17.20 Schooltelevisie; 18.20 Nieuws; 18.21 Contact; 18.30 Total 3000: 18.45 Les quafcre saisons; 19.15 Les aventures de Babar; 19.20 Regionaal journaal; 19.40 Les oiseaux rares (22): 20.00 Journaal: 20.30 Le choix, spel van Jean-C-laude Bon- nardot; 22.30 En toutes lettres: 23,30 Journaal. Tv-documentaire Gekooide mensen' In de Amerikaanse gevangenissen be vinden zich permanent 250.000 men sen. Honderdduizend verlaten elk jaar de gevangenis om plaats te ma ken voor 100.000 nieuwe delinquen ten. Van die 100.000 die vrij komen belandt 50 procent nog eens in de ge vangenis. Welk effect heeft het verblijf in de gevangenis op het leven van de de linquent en wat doet de gevangenis aan de voorbereiding op zijn vrij heid? Dit zijn de kernvragen van oen documentaire van CBS, .Men in ca ges'. die de NTS vanavond van 20.50 tol 21.40 uur op Nederland 2 onder de titel .Gekooide mensen' uitzendt. De verslaggevers Roger Mudd en Warren Wallace hebben een groot aantal gedetineerden, onder wie en kelen veroordeeld wegens moord, on dervraagd over de oorzaken, die hen tot de misdaad hebben gebracht, of het verblijf in de gevangenis hen heeft veranderd enz. Men kan zien hoe de gevangenen hun tijd door brengen. waartoe opnamen' werden gemaakt in een groot aantal Ameri kaanse gevangenissen. ADVERTENTIE) NA 1 JAAR UIT EXPERIMENT (Va iz.c rt v-redactie) Wat vorig jaar zomer begon als een experiment alleen voor de zomer maanden, is uitgelopen tot liet bes te kinderprogramma voor de groep 10- tot 15-jarigen: Stuif-es-in' van de AVRO. onder regie van MIEKE Benda en gepresenteerd door Ria Bremer. Eenmaal in de maand, op zaterdagmiddag .is Stuif-es-in' te De viering van 't tachtigjarig bestaan van het Concertgebouw te Amster dam, heeft zondag al 'n gala-tv-con- cert door het Concertgebouworkest onder leiding \an Bernard Haitink opgeleverd. Vanavond volgt van 22.05 tot 22.45 uur Nederland-2) een tweede, nu onder leiding van de be faamde humorist Victor Borge. Op 11 april 1888 werd het Concertge bouw van architect Van Gendt fees telijk geopend met een concert door een voor die gelegenheid samenge steld ensemble onder leiding van Henry Viotta. Gebouw en orkest zijn formeel twee gescheiden instellingen, maar uit de geschiedenis blijkt hoe nauw beide aan eikaar verbonden zijn. Het Concertgebouworkest is spoedig gaan behoren tot de weinige topor kesten die de wereld kent. Dat is zonder twijfel mogelijk geworden door de voortreffelijke kwaliteit van de zaal. Wanneer men de geschiedenis van het kleine aantal toporkesten na-' gaat. blijkt dat al deze orkesten voor hun repetities en uitvoeringen over een uitstekende concertzaal beschik ken. Niet alleen speelde de zaal een belangrijke rol, maar uiteraard ook de dirigenten, die het orkest Ln de algelopen tachtig jaar hebben ge leid. Willem Kers was <le eerste dirigent, daarna volgde Willem Mengelberg, die bijna een halve eeuw zijn stem pel op het. ensemble drukte. Eduard van Beinum stuwde het orkest naar nieuwe hoogten en de huidige diri gent Bernard Haitink heeft deze gro te erfenis niet alleen overgenomen, maar zijn orkest tot ver over onze landsgrenzen op talrijke toernees een nog grotere bekendheid gegeven. In de afgelopen tachtig jaar heeft het orkest bijzonder veel muziekge schiedenis gemaakt en meegemaaki Gedurende het bestaan van het ge bouw overleden de componisten Wag ner, Smetana, Franz Liszt en Frack en werden mensen geboren als Stra- win-sky, Kodaly, Prokofieff Milhaud en Hor. egge r. 'erschillende lokaties, liefst in kleine plaatsen, verspreid over alle delen van het land. De expe rimentele fase is inmiddels allang achter de rug: zaterdag was voor lopig het laatste programma. Eind september wordt aan een nieuw sei zoen .Stuif-es-in's' begonnen. Mieke Benda vertelt er over. .öe re acties zijn vanaf het prille begin alt.jd zeer bemoedigend geweest, zo wel in de pers als van de kant van de kinderen zelf. Na iedere uitzen ding krijgen we stapels brieven bin nen met positieve en negatieve kri tiek op welhaast ieder onderwerp, want zo zijn kinderen wel: altijd bloedeerlijk'. Drie- a vierhonderd kinderen zijn maandelijks in het programma te gast. Alles wat tussen de 10- en de 15 jaar inzit wordt binnengelaten zonder enige restricties. De toe gangskaarten worden ter plaatse uitgereikt, wat soms aanleiding is tot complete rellen en oorlogen. Stompend en duwend komt de menig te binnen en alles gaat zitten op hou ten limonadekratjes. Sprekertjes De medewerking van alle andere be trokkenen noemt Mieke Benda u- niek. Een soort Vuist' voor kinde ren zou je .Stuif-es-in' het beste kunnen noemen. De plaats van de volwassenen wordt hier ingenomen door kinderen, die iets bijzonders doen en ook weer door dieren. Dan is er nog dat ene speciale onderdeel, de speakerscorner, waarin kinderen, soms ten prooi aan grote emoties, hun zienswijze geven op bijvoorbeeld het ontbreken van een goed voet balterrein of van een soort motor crossbaan. Daar wordt trouwens heel officieel en gunstig op gereageerd door de plaatselijke overheid, het is verschillende keren gebeurd, dat een dergelijke, vaak zeer reëele wens van de kinderen, in vervulling gaat. De kinderen die in .Stuif-es-in' op treden worden met zorg geselecteerd. Ze worden onder Mieke Benda's aan dacht gebracht door tips van ouders, door de kinderen zelf en door kran tenknipsels uit de provinciale pers. Mieke Benda zoekt de kinderen eerst thuis op je kimt namelijk niet. als voor een volwassenenpro gramma de kinderen even opbel len en vragen om langs te komen. Zo'n risico mag je met kinderen n et lopen'. Er wordt overigens inet met een keu rig script gewerkt. Er is een lijst met de volgorde van onderwerpen (gemiddeld veertien per keer) en éen keer is er een soort generale repetitie maar dat is dan ook alles Die repetitie is voornamelijk voor de technische staf. Sympathiek in dit programma is. dat tie kinderen er op een volwassen ma nier in behandeld en toegesproken worden. .Dat is mijn stokpaardje', vertelt Mieke Benda. .want ik vind het onzinnig om kinderen als onmon dig te behandelen. Ik ben ook op dat punt zo gelukkig met de samenwer king van Ria Bremer als presenta trice: zij slaat namelijk precies de goede toon aan, zij heeft de juiste be op hun tenen moeten lopen. Kinde ren van nu zijn zo volwassen en re ëel. dat blijkt keer op keer uit de brieven die we binnenkrijgen. Ze zijn bovenal kritisch, nog kritischer wellicht dan hun ouders' Kater Een spannend programma om te doen, zo omschrijft regisseuse Benda het. .Zo spannend, dat na afloop we er meestal gedeprimeerd bijzitten. Je hebt dan het gevoel alsof Je na een feestje een enorme kater hebt. De kinderen stompen zich een weg naar de uitgang overal liggen slier ten serpentine én balen confetti, de technische mensen breken de came ra's en het licht af en dat sta je dan ineens. Het is een vreemd, haast niet te beschrijven gevoel'. Mieke Benda, vier jaar geleden bij de AVRO begonnen als continuity regisseuse, vindt het werken met kinderen .zalig om te doen. ,Zo za lig, dat ik me niet kan voorstellen ooit andere programma's te regisse ren, volwassen amusement of zo iets. Mijn werk is ten nauwste ver bonden met .Stuif-es-in' en ik ge loof dat nujn roeping op regieter rein echt niet zo groot is, dat ik prod Uk ties buiten deze sfeer am bieer. Want één van de charmes van zo'n heerlijk ongeorganiseerd kinder programma is het lekker kunnen uitzending met zulk jong materiaal alüjd hebt. Ik zit echter met één probleem: ik heb soms wel eens het benauwende idee: houden we dit peil wel vol? Zullen we altijd in staat blijven om ieder programma weer vol te stoppen met nieuwe onder werpen? Vandaar dat Ria Bremer en ik van de zomer een twintigtal scholen, verspredd over het land zul len afgaan om er met kinderen te gaan discussiëren over het hoe en wat van hen .Stuif-es-in'. Want het is allemaal wel leuk om met vijf volwassenen achter een groot bureau in Hilversum deze zaken te gaan uit dokteren, maar het lijkt me toch een beter idee om de kinderen zelf aan het woord te laten. Wat ik dan zo fijn vind: we hebben in dit pro gramma getuige de veie brieven veel kinderen op gang gebracht, geadviseerd, hun niveau verbeterd- Van al die brieven en bewijzen van hun kundigheid zou ik graag eens een klein tentoonstel1 ngkje óf iet* dergelijks willen maken: alle boe kenleggers en fraaie handwerken passen zo langzamerhand niet meer in mijn eigen kamer'. Jan Retel naar Nederlandse Comedie AMSTERDAM (ANP) Jan ReteL die enkele jaren niet heeft gespeeld zal ln het komend seizoen deel uit maken van de Nederlandse Comedie. Het laatst heeft hij gewerkt bij En semble. 48-102 De herbergier schoot overeind, toen hij het geld zag dat de adjudant van prins Pandanus bij zich clroeg. .Ga nog niet weg, edele heer! riep hij. terwijl hij haastig van achter de .Ik reet 3 hier naai de zin kan maken. De bediening is keur,», het voedsel staat wijd en zijd bekend, en de gelagkamer zal ik meteen even aan kant brengen'. Hm...' mompelde Joris twijfelend. ,Jk weet het niet...' Doch de ander luisterde al niet meer. Hij greep vlug allerlei schoonmaak.artikelen en oego,n daarmee te boenen en te wrijven en te poetsen dat het een lust was om te zien. ,Zo...' zei hij even later hijgend van de inspan ning. .Schoon. Alles is gereed om zijne hoogheid te ontvangen'. .Ge zijt net op tijd', sprak Joris, terwijl hij naar buiten wees. waar Panda juist aan kwam lopen. .Daar is de FEUILLETON DOOR JOHN ROWAN WILSON 44 Het was een schending van de code. van de ongeschreven wet dat de me dische stand, welke ruzies er intern ook mochten worden uitgevochten, altijd een gesloten front vormde te genover de buitenwereld. Afgezien van het feit hij gelijk had of niet (en hij geloofde onvoorwaardelijk gelijk le hebbenwist hij zich dooi de medische stand gesteund tegen Line die dat onvergeeflijke misdrijf had begaan. De code mocht beper kend zijn. ze mocht ondoelmatigheid en geknoei en nepotisme verbergen, maar ze was het schild van de me dische stand, ledereen, van Maxfield zelf tot de jongste huisarts of offi cier Van gezondheid zou dat met hem eens zijn. Het binnenhalen van bui tenstaanders was het enige kwaad dat nooit getolereerd kon worden. De stand moest ten koste van alles een eenheid vormen. Line kende die wet en hij had die niet opzet geschonden zoals hij ook met opzet de wet met betrekking op persoonlijke publiciteit had geschon den door zijn optreden voor de tele- v.sie Dat was door de vingers ge- z en voornamelijk omdat hij belang rijk en beliend was en omdat nie- ni.i' »e drukte wenste Mis- ren van de code in liet ene opzicht lieni zo overmoedig gemaakt dat hij dat ook in een ander opzicht durfde te doen: of misschien was h:j zo onevenwichtig dat hij zich de gevol gen van zijn daden niet realiseerde. Wie zou het weten? Met betrekking tot Line stond slechts één ding vast. dacht Gilling het doodsverlangen, de neiging tot zelfvernietiging. Ten laatste zou hij zijn ondergang vinden, zo met deze keer dan bij een volgen de gelegenheid. Hij was geboren voor melodrama en catastrofe. De vraag was alleen wie hij met zich mee zou slepen. Hij ging door met Grooms vragen automatisch te beantwoorden een bescheiden, succesvol man die onder zachte dwang een verslag gaf van een indrukwekkend geslaagde car rière. Hij was er wel zo goed als zeker van dat hij de juiste indruk maakte. Hij was een vooraanstaand figuur, desondanks zonder zwaar wichtigheid of pretenties die duide lijk verbijsterd was over het feu dat hij betrokken was in een zaak die zo volkomen buiten zijn normal' ervaringen lag. De stenograaf schreef de journalisten g-iapien. d- /.aal scheen •■usV.g in te dommelen. hoor waarop werd gewacht. Men wenste uit de eerste liand het ver haal over de dood van K:ncaid te ho ren. Ten slotte sloeg midden :n de ondervraging de klok vijf uur en de rechter verdaagde de zitting. Toen hij het gerechtsgebouw verliet, stond er buiten een menigte. Terwijl hij en Charlotte naar de auto liepen, hoorde hij het klikken van camera's. Terwijl ze wegreden zei zc: ,Je deed hot goed heel goed'. Hij- knikte erkentelijk maar hij voelde zich slechts matig gerustgesteld. die een bevredigende uitbeelding had gegeven in een onbelangrijke scène in het begin van een stuk de ware krachtproef moest nog komen. Toen ze thuiskwamen, moest zijn vrouw een uur met de honden uit terwijl hij een gias sherry dronk en op haar terugkomst wachtte. Daarna dineer den ze en praatten ze oppervlakkig over de zaak, over de rechter, over Groom en over de manier waarop het was gegaan. Kort na het diner zing ze naar bed. Hij bleef met de Evening Standard in zijn fauteuil achter. Er stond het een en ander n over de zaak voornamelijk uit treksels uit het eerste deel van Grooms relaas meer had hun ver slaggever voor het ter perse gaan van de krant niet kunnen melden. Het verbaasde hem dat er zulke vreemde dingen werden vermeld vele ervan waren in zijn ogen niet van het minste belang, terwijl de dingen waar het in het proces om ging nauwelijks werden genoemd. Bovendien vond hij het verwarrend dat wat de verslaggevers het inte- essantste nieuws vonden het eerst werd vermeld en dat niet de juiste "olgorrie '-?rd aan,»ehoiirien zoals ■Hlé Tim- h-Hrt leek zo gn irslag v in wat er in de Maar ja. dacht hij, het in de rechts zaal gegeven overzicht van zijn le ven en carrière, hoewei wat de fei len aangmg waarheidsgetrouw, hield ook weinig verband mei. wat er wer kelijk was gebeurd. Een keurige, res pectvolle biografische opsomming, erg simpel en ordelijk, een logische opeenvolging van gebeurtenissen waarbij hij zich altijd redelijk, eer vol en bekwaam had gedragen. Geen angst en geen conflict. Pas als je de details van je eigen leven op die ma nier in de rechtszaal hoorde opsom men drong het tot je door wat een nonsens de meeste biografieën wa ren. Wat wisten z:j van zijn leven? Zo was er bijvoorbeeld de geschiede nis met de laarzen. Het was lang geleden gebeurd toen hij leerling was van Thorpe Hall. Rechtens had hij dat nooit mogen zijn want zijn ouders waren de verkeerde ouders, ze behoorde tot de verkeerde klasse met het verkeerde inkomen Zijn vader was nieestervakrnan bij de Grafionsdale Koperwerken, een gewe tensvolle. rustige, niet eerzuchtige man. zeer in aanzien bij zijn werk gevers en collega's. Hij was het soort man dat je voor ogen stond als je beweerde dat Brits vakmanschap het beste en betrouwbaarste ter wereld was. Hij was loyaal en onvervang baar en verdiende daarom het voor die tijd ongewoon hoge loon van vijf pond per week, zes bij overwerk. Hij rookte elke week ruim een ons Erin- more Flake, kocht om de twee jaar een nieuw pak bij de coöperatie en •■.as een trouw socialist en vakbonds man. H j maakte geen geheim van zijn politieke mizichten die overigens de sympathie had en van zijn werk gevers D:e redeneerden heel verstan dig dat ais er dan toch een vakbond moest zijn. betrouwbare kerels a!« Ted Gil! n? de .turv perso nen waren om daarin de ding te hoHW,, fv-- - -rir-n EEN PAAZ UUK LA7EK. IW7TJ PEACHTI&OÜD h'üö, CAeOL.' GEEN W0M- PEE.PAT DEZ06EM6 HIEgHEED

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 13