j\krno(r
Dtfe csi
Si&zis ofatis
Mieke Benda: even een korte
adempauze voor ,Stuif-es-in'
I
PANDA en de wensduit
j w
elevisie
adio
Jpfooaou
enïqt.
Galaconcert
tachtigjarig
concertgebouw
hetlkruisverhoor
'*gSDAC '5 APRIL 19M
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
13
ADVERTENTIEi
De formule tot plezieriger studeren is King.
Elke King pepermunt is namelijk een „rondje energie"
waardoor u nèt iets sneller reageert. Omdat King
stimuleert en activeert. Natuurzuivere King
houdt monden fris en mensen monter.
IEDERLAND-1
KANAAL 7 29
bJot) hier den haag.
[rennen en ontdekken.
knen van onze geschiedenis.
eleur) de fabeltjeskrant.
uur.
jirnaai..
'r-ikor-kro-rkk) kenmerk
juur
ra) nicolas nicklebv.
100.000 van hen vrij om plaats te maken voor weer
andere duizenden. De helft van die 100.000 komt nog
eens terug in de gevangenis. Welk effect heeft hel
verblijf in de gevangenis op het leven van de delinquent
en wat doet de gevangenis aan de voorbereiding op
rijn vrijheid? Zijn de kernwagen van deze document ai-
re van de CBS
21.40 uur:
IK VIND DAT
Ditmaal vanuit de Meerpaal te Dronten.
22.05 uur:
s0 .jaar concertgebouw.
Het tweede gedeelte van het gala-concert dat op 10
april ter gelegenheid van het 80-jarig bestaan van
het Concertgebouw in Amsterdam werd gegeven.
Hoofdfiguur is Victor Borge, die behalve een voortref
felijk pianist, een uitstekend dirigent en humorist is.
22.45 uur:
JOURNAAL.
BELGIË-NED.
KANAAL 2 10
II iS-D uur.
tl?,ITER HET NIEUWS-
naliij) uur.
JIT EEN ONVERTOGEN WOORD.
'Öuur
I*JONGE ONDERZOEKERS.
I, le finale komen drie jongens uit; één ontwierp een
we taal. Een ander bestudeerde de gedeeltelijke
Bpbllndheid en de derde bouwde een computer.
,|*el r) ha
I Juur
Irnaae.
jtusinformatie filmkunde.
j) uur
fENDE WISKUNDE.
ÜEDERLAND-2
KANAAL 32
TS KLEUR) DE FABELTJESKRANT.
10 uur:
PS) JOl RN AAL.
PITEIN ZEITOS.
guur:
iLU
0 uur:
JRNAAL.
10 uur:
EDfE POTJES HEBBEN GROTE OREN.
>0 uur:
KOOIDE MENSEN.
1 documentaire over de gevangene en de gevange-
uit Amerika. In de Amerikaanse gevangenissen
250,000 mensen permanent. Elk jaar komen
DINSDAG 15 APK11,
(ADVERTENTIE)
IILVERSUM-1
dag:
I Komt vrienden in het ronde:
rraiiiin. rondom het volkslied.
«Mededelingen tbv land- en tuin-
i. Overheidsvoorlichting. 12.29
.ending voor de landbouw. AVRO.
Sportrevue. 13.00 Nieuws. 13.11
gfeumaal. NRU: 13.30 Spiegel
Belpe: Muziek en nieuws vari
jjEUiderburen. 14.00 Rostrum of
ffipsers 1908: hedendaagse mu-
|(opni 1440 Jazz uit het histo-
archief lopn.j. AVRO: 15.00
«0 de wereld van de opera,
ga. opera van Flotow. niet toc-
jog. 16.00 Nieuws. 16.02 Carïbia
„k .lL5,i,Suriname en dp Neder-
®2?.lllen ,8'30 Land dpr Mu-
Bunstkronlek. 17.00 Stereo: Big
u Be,d moderne muziek. 17.25
■Spectrum. 17.55 Mededelingen
nd:
1S-16 Radiojournaal.
L®'«cnenicnl in het noorden
het .and, lezing. 1S.30 Zingen ge-
mbti ,rnet lnstrumentaal
4-,» P.--Voor cl° X'n^ren
m\ raris vous parle. 19.05 Tref-
itór -..,SflvUbriek VOür act"-
«aken. 19,30 Nieuws. 19.35 Van-
Ils 2? «eRd ,Pr.°8Tamma- 22.30
i w ,1,Rad,oiournaalNRU
las™dcze eeuw
j woensdag
J gen
7-U?,Nleuws en ochtendgym-
«te-in Socialistisch strijdlied.
1,7,;. - ';lc,h.le grammofoonmu-
30-,.35 Van de voorpagina,!
O- 54 Deze dag. VARA: 8.00
«alite,len- S'20 Stereo
f grammofoonmuziek. 18.30-8.35
ïiw.?m,r?tSn Lhuis' Praatje voor
ihiofonni°? ®tei'eo; Klassieke
ffiofoonmuz lek 9.35 Waterstan-
0 .mlf Schoolradio. 10.00 Lichte
KTon(ivek' 1050 Voor de
T ïi 4nt,2ï,euw» 11 02 Voor de
ert |p Stero: Modern viool-
Middag:
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: ge
varieerd programma. (12.22 Wij van
het land:12.26 Mededelingen tbv
land- en tuinbouw: 12 30 Nieuws:
12 41 Actualiteiten: 13.00 Raden
maar....). 14.00 Conciliepostbus. 14.05
Schoolradio. 14 30 Pizzicato: muzi
kaal middagmagazine 16.00 Nieuws)
17.00 Overheidsvoorlichting: India -
nentekeningen in de grotten van
Aruba. Spreker: dr. P. Glazema.
1.7.10 Voor de kinderen
Avond:
18.00 Stereo: ln de volksmond: volks-
liedjesprogranuna. 18.19 Uitzending
van Demokraten '66. 1S.30 Nieuws.
IS 46 Actualiteiten 19 05 Stereo:
Licht ensemble en solisten. 19.40 Con
ciliepostbus. 19 45 Zoekend geloven:
godsdienstige lezing 20.00 Collage 12:
De Drinkebroers, spel met muziek
en tekst. 21,15 Albert en z'n brug,
hoorspel. 22,10 Stereo: moderne en
klassieke kamermuziek (gr). 22.30
Nieuws. 22.40 Overweging. 22.45 De
zingende kerk, muzikale lezing. 23.00
Kontekst, magazine waarin op de
dingen wordt doorgepraat 23.30 Jazz
muziek 23.55-24.00 Nieuws.
(ADVERTENTIE)
d (O
OENSDAG
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het leven
de woord, 7.15 Op het eerste gehoor:
lichte muziek met nieuws en actua
liteiten. 8.00 Nieuws. TROS: 8.11 Als
dat zou kunnen: verzoekplatenpro-
grammn (8.30-8.32 Nieuws: 9.00-
9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw»
9.40 Voor de kleuters 9 55 Stereo.
Klassieke muziek (gr). 10.30 Voor
de vrouw. 11.00 Nieuws. 11.02 Disco
gram: muzikaal wedstrijdprogram-
nia 11.45 Actualiteiten
Middag:
(12.00 Nieuws.I 13.00 Nieuws. 13.03
Ekspres: gevarieerd plalenprogram-
ma. (14.00 Nieuws.) 15.00 Nieuws.
15.03 Drie-draal. 16.00 Nieuws. 16.03-
18.00 Mix; licht platen programma,
(17.00-17.02 Nieuws).
WOENSDAG
•Morgen:
NCRV: 9.00 Nieuws 9.02 Zing zing,
zing!: lichte vocale muziek 10.00
Nieuws. 10 03 Mengelmuze niéuwe
langspeelplaten met kritisch coni-
mentaar 1030 Swinging softly: B;e
Band en soft swing uit de USA
NRU: 11.00 Nieuws. 11.03 Muziek-
Zwartkijkers!
Kijkgeld betalen
moeten we allemaal.
Dat staat in de wet.
Wees verstandig
en vraag een
aangifte
formulier
aan. Dat doet u zo
Schrijf uw naam
en adres achter op
een lege envelop en
stuur die - zonder
postzegel - aan
Dan kijkt u
gerust!
18.55 uur:
KLAAS VAAR.
19.00 uur:
TIENKRKLANKEN.
19.25 uur:
KIJK EN KOOK.
Gastronomische rubriek
19.50 uur:
KEI RIG FRANS.
19.52 uur:
ZOEKLICHT.
20 00 uur:
JOURNAAL.
20.25 uur:
LETTERS UIT DE KRANT GEKNIPT.
Een tv-thriller van Walter van der Kamp
21.55 uur:
AAN HET ORGEI..
Paul Rutger, orgel on Sylvain Adriaenssens, bariton.
22.15 uur:
JOURNAAL.
BELGIë-FRANS
13.50 Schooltelevisie; 18.05 Berichten; 18.10 Ping-
Pong: 18.25 Schooltelevisie: 18.55 Katholiek-godsdien
stige uitzending; 19.25 Plum-Plum: 19.30 Agence In-
térim, tv-filin: 20.00 Journaal: 20.30 La chanson du
siècle: 22.00 l'Hommedu fer; 22,50 Journaal.
FR.VNKRLJK-RUSSEL
1.19-10.32 Schooltv; 12.30 Midi-magazine; 13.00 Jour
naal: 13.25 Beursberichten; 13.30 Je voudrais savoir:
14.03 Schooltelevisie; 17.20 Schooltelevisie; 18.20
Nieuws; 18.21 Contact; 18.30 Total 3000: 18.45 Les
quafcre saisons; 19.15 Les aventures de Babar; 19.20
Regionaal journaal; 19.40 Les oiseaux rares (22): 20.00
Journaal: 20.30 Le choix, spel van Jean-C-laude Bon-
nardot; 22.30 En toutes lettres: 23,30 Journaal.
Tv-documentaire
Gekooide mensen'
In de Amerikaanse gevangenissen be
vinden zich permanent 250.000 men
sen. Honderdduizend verlaten elk
jaar de gevangenis om plaats te ma
ken voor 100.000 nieuwe delinquen
ten. Van die 100.000 die vrij komen
belandt 50 procent nog eens in de ge
vangenis.
Welk effect heeft het verblijf in de
gevangenis op het leven van de de
linquent en wat doet de gevangenis
aan de voorbereiding op zijn vrij
heid? Dit zijn de kernvragen van oen
documentaire van CBS, .Men in ca
ges'. die de NTS vanavond van 20.50
tol 21.40 uur op Nederland 2 onder
de titel .Gekooide mensen' uitzendt.
De verslaggevers Roger Mudd en
Warren Wallace hebben een groot
aantal gedetineerden, onder wie en
kelen veroordeeld wegens moord, on
dervraagd over de oorzaken, die hen
tot de misdaad hebben gebracht, of
het verblijf in de gevangenis hen
heeft veranderd enz. Men kan zien
hoe de gevangenen hun tijd door
brengen. waartoe opnamen' werden
gemaakt in een groot aantal Ameri
kaanse gevangenissen.
ADVERTENTIE)
NA 1 JAAR UIT
EXPERIMENT
(Va
iz.c rt v-redactie)
Wat vorig jaar zomer begon als een
experiment alleen voor de zomer
maanden, is uitgelopen tot liet bes
te kinderprogramma voor de groep
10- tot 15-jarigen: Stuif-es-in' van
de AVRO. onder regie van MIEKE
Benda en gepresenteerd door Ria
Bremer. Eenmaal in de maand, op
zaterdagmiddag .is Stuif-es-in' te
De viering van 't tachtigjarig bestaan
van het Concertgebouw te Amster
dam, heeft zondag al 'n gala-tv-con-
cert door het Concertgebouworkest
onder leiding \an Bernard Haitink
opgeleverd. Vanavond volgt van 22.05
tot 22.45 uur Nederland-2) een
tweede, nu onder leiding van de be
faamde humorist Victor Borge.
Op 11 april 1888 werd het Concertge
bouw van architect Van Gendt fees
telijk geopend met een concert door
een voor die gelegenheid samenge
steld ensemble onder leiding van
Henry Viotta. Gebouw en orkest zijn
formeel twee gescheiden instellingen,
maar uit de geschiedenis blijkt hoe
nauw beide aan eikaar verbonden
zijn.
Het Concertgebouworkest is spoedig
gaan behoren tot de weinige topor
kesten die de wereld kent. Dat is
zonder twijfel mogelijk geworden door
de voortreffelijke kwaliteit van de
zaal. Wanneer men de geschiedenis
van het kleine aantal toporkesten na-'
gaat. blijkt dat al deze orkesten voor
hun repetities en uitvoeringen over
een uitstekende concertzaal beschik
ken. Niet alleen speelde de zaal een
belangrijke rol, maar uiteraard ook
de dirigenten, die het orkest Ln de
algelopen tachtig jaar hebben ge
leid.
Willem Kers was <le eerste dirigent,
daarna volgde Willem Mengelberg,
die bijna een halve eeuw zijn stem
pel op het. ensemble drukte. Eduard
van Beinum stuwde het orkest naar
nieuwe hoogten en de huidige diri
gent Bernard Haitink heeft deze gro
te erfenis niet alleen overgenomen,
maar zijn orkest tot ver over onze
landsgrenzen op talrijke toernees een
nog grotere bekendheid gegeven.
In de afgelopen tachtig jaar heeft
het orkest bijzonder veel muziekge
schiedenis gemaakt en meegemaaki
Gedurende het bestaan van het ge
bouw overleden de componisten Wag
ner, Smetana, Franz Liszt en Frack
en werden mensen geboren als Stra-
win-sky, Kodaly, Prokofieff Milhaud
en Hor. egge r.
'erschillende lokaties, liefst
in kleine plaatsen, verspreid over
alle delen van het land. De expe
rimentele fase is inmiddels allang
achter de rug: zaterdag was voor
lopig het laatste programma. Eind
september wordt aan een nieuw sei
zoen .Stuif-es-in's' begonnen.
Mieke Benda vertelt er over. .öe re
acties zijn vanaf het prille begin
alt.jd zeer bemoedigend geweest, zo
wel in de pers als van de kant van
de kinderen zelf. Na iedere uitzen
ding krijgen we stapels brieven bin
nen met positieve en negatieve kri
tiek op welhaast ieder onderwerp,
want zo zijn kinderen wel: altijd
bloedeerlijk'.
Drie- a vierhonderd kinderen zijn
maandelijks in het programma te
gast. Alles wat tussen de 10- en de
15 jaar inzit wordt binnengelaten
zonder enige restricties. De toe
gangskaarten worden ter plaatse
uitgereikt, wat soms aanleiding is
tot complete rellen en oorlogen.
Stompend en duwend komt de menig
te binnen en alles gaat zitten op hou
ten limonadekratjes.
Sprekertjes
De medewerking van alle andere be
trokkenen noemt Mieke Benda u-
niek. Een soort Vuist' voor kinde
ren zou je .Stuif-es-in' het beste
kunnen noemen. De plaats van de
volwassenen wordt hier ingenomen
door kinderen, die iets bijzonders
doen en ook weer door dieren. Dan
is er nog dat ene speciale onderdeel,
de speakerscorner, waarin kinderen,
soms ten prooi aan grote emoties,
hun zienswijze geven op bijvoorbeeld
het ontbreken van een goed voet
balterrein of van een soort motor
crossbaan. Daar wordt trouwens heel
officieel en gunstig op gereageerd
door de plaatselijke overheid, het is
verschillende keren gebeurd, dat een
dergelijke, vaak zeer reëele wens van
de kinderen, in vervulling gaat.
De kinderen die in .Stuif-es-in' op
treden worden met zorg geselecteerd.
Ze worden onder Mieke Benda's aan
dacht gebracht door tips van ouders,
door de kinderen zelf en door kran
tenknipsels uit de provinciale pers.
Mieke Benda zoekt de kinderen
eerst thuis op je kimt namelijk
niet. als voor een volwassenenpro
gramma de kinderen even opbel
len en vragen om langs te komen.
Zo'n risico mag je met kinderen n et
lopen'.
Er wordt overigens inet met een keu
rig script gewerkt. Er is een lijst
met de volgorde van onderwerpen
(gemiddeld veertien per keer) en
éen keer is er een soort generale
repetitie maar dat is dan ook alles
Die repetitie is voornamelijk voor
de technische staf.
Sympathiek in dit programma is. dat
tie kinderen er op een volwassen ma
nier in behandeld en toegesproken
worden. .Dat is mijn stokpaardje',
vertelt Mieke Benda. .want ik vind
het onzinnig om kinderen als onmon
dig te behandelen. Ik ben ook op dat
punt zo gelukkig met de samenwer
king van Ria Bremer als presenta
trice: zij slaat namelijk precies de
goede toon aan, zij heeft de juiste be
op hun tenen moeten lopen. Kinde
ren van nu zijn zo volwassen en re
ëel. dat blijkt keer op keer uit de
brieven die we binnenkrijgen. Ze
zijn bovenal kritisch, nog kritischer
wellicht dan hun ouders'
Kater
Een spannend programma om te
doen, zo omschrijft regisseuse Benda
het. .Zo spannend, dat na afloop we
er meestal gedeprimeerd bijzitten.
Je hebt dan het gevoel alsof Je na
een feestje een enorme kater hebt.
De kinderen stompen zich een weg
naar de uitgang overal liggen slier
ten serpentine én balen confetti, de
technische mensen breken de came
ra's en het licht af en dat sta je
dan ineens. Het is een vreemd,
haast niet te beschrijven gevoel'.
Mieke Benda, vier jaar geleden bij
de AVRO begonnen als continuity
regisseuse, vindt het werken met
kinderen .zalig om te doen. ,Zo za
lig, dat ik me niet kan voorstellen
ooit andere programma's te regisse
ren, volwassen amusement of zo
iets. Mijn werk is ten nauwste ver
bonden met .Stuif-es-in' en ik ge
loof dat nujn roeping op regieter
rein echt niet zo groot is, dat ik
prod Uk ties buiten deze sfeer am
bieer. Want één van de charmes van
zo'n heerlijk ongeorganiseerd kinder
programma is het lekker kunnen
uitzending met zulk jong materiaal
alüjd hebt. Ik zit echter met één
probleem: ik heb soms wel eens het
benauwende idee: houden we dit peil
wel vol? Zullen we altijd in staat
blijven om ieder programma weer
vol te stoppen met nieuwe onder
werpen? Vandaar dat Ria Bremer
en ik van de zomer een twintigtal
scholen, verspredd over het land zul
len afgaan om er met kinderen te
gaan discussiëren over het hoe en
wat van hen .Stuif-es-in'. Want het
is allemaal wel leuk om met vijf
volwassenen achter een groot bureau
in Hilversum deze zaken te gaan uit
dokteren, maar het lijkt me toch
een beter idee om de kinderen zelf
aan het woord te laten. Wat ik dan
zo fijn vind: we hebben in dit pro
gramma getuige de veie brieven
veel kinderen op gang gebracht,
geadviseerd, hun niveau verbeterd-
Van al die brieven en bewijzen van
hun kundigheid zou ik graag eens
een klein tentoonstel1 ngkje óf iet*
dergelijks willen maken: alle boe
kenleggers en fraaie handwerken
passen zo langzamerhand niet meer
in mijn eigen kamer'.
Jan Retel naar
Nederlandse
Comedie
AMSTERDAM (ANP) Jan ReteL
die enkele jaren niet heeft gespeeld
zal ln het komend seizoen deel uit
maken van de Nederlandse Comedie.
Het laatst heeft hij gewerkt bij En
semble.
48-102
De herbergier schoot overeind, toen
hij het geld zag dat de adjudant
van prins Pandanus bij zich clroeg.
.Ga nog niet weg, edele heer! riep
hij. terwijl hij haastig van achter de
.Ik
reet
3 hier naai
de zin kan maken. De bediening is
keur,», het voedsel staat wijd en
zijd bekend, en de gelagkamer zal
ik meteen even aan kant brengen'.
Hm...' mompelde Joris twijfelend.
,Jk weet het niet...' Doch de ander
luisterde al niet meer. Hij greep
vlug allerlei schoonmaak.artikelen
en oego,n daarmee te boenen en te
wrijven en te poetsen dat het een
lust was om te zien. ,Zo...' zei hij
even later hijgend van de inspan
ning. .Schoon. Alles is gereed om
zijne hoogheid te ontvangen'. .Ge
zijt net op tijd', sprak Joris, terwijl
hij naar buiten wees. waar Panda
juist aan kwam lopen. .Daar is de
FEUILLETON DOOR JOHN ROWAN WILSON
44
Het was een schending van de code.
van de ongeschreven wet dat de me
dische stand, welke ruzies er intern
ook mochten worden uitgevochten,
altijd een gesloten front vormde te
genover de buitenwereld. Afgezien
van het feit hij gelijk had of niet
(en hij geloofde onvoorwaardelijk
gelijk le hebbenwist hij zich dooi
de medische stand gesteund tegen
Line die dat onvergeeflijke misdrijf
had begaan. De code mocht beper
kend zijn. ze mocht ondoelmatigheid
en geknoei en nepotisme verbergen,
maar ze was het schild van de me
dische stand, ledereen, van Maxfield
zelf tot de jongste huisarts of offi
cier Van gezondheid zou dat met hem
eens zijn. Het binnenhalen van bui
tenstaanders was het enige kwaad
dat nooit getolereerd kon worden. De
stand moest ten koste van alles een
eenheid vormen.
Line kende die wet en hij had die
niet opzet geschonden zoals hij ook
met opzet de wet met betrekking op
persoonlijke publiciteit had geschon
den door zijn optreden voor de tele-
v.sie Dat was door de vingers ge-
z en voornamelijk omdat hij belang
rijk en beliend was en omdat nie-
ni.i' »e drukte wenste Mis-
ren van de code in liet ene opzicht
lieni zo overmoedig gemaakt dat hij
dat ook in een ander opzicht durfde
te doen: of misschien was h:j zo
onevenwichtig dat hij zich de gevol
gen van zijn daden niet realiseerde.
Wie zou het weten? Met betrekking
tot Line stond slechts één ding vast.
dacht Gilling het doodsverlangen,
de neiging tot zelfvernietiging. Ten
laatste zou hij zijn ondergang vinden,
zo met deze keer dan bij een volgen
de gelegenheid. Hij was geboren voor
melodrama en catastrofe. De vraag
was alleen wie hij met zich mee zou
slepen.
Hij ging door met Grooms vragen
automatisch te beantwoorden een
bescheiden, succesvol man die onder
zachte dwang een verslag gaf van
een indrukwekkend geslaagde car
rière. Hij was er wel zo goed als
zeker van dat hij de juiste indruk
maakte. Hij was een vooraanstaand
figuur, desondanks zonder zwaar
wichtigheid of pretenties die duide
lijk verbijsterd was over het feu
dat hij betrokken was in een zaak
die zo volkomen buiten zijn normal'
ervaringen lag. De stenograaf
schreef de journalisten g-iapien. d-
/.aal scheen •■usV.g in te dommelen.
hoor waarop werd gewacht. Men
wenste uit de eerste liand het ver
haal over de dood van K:ncaid te ho
ren. Ten slotte sloeg midden :n de
ondervraging de klok vijf uur en de
rechter verdaagde de zitting.
Toen hij het gerechtsgebouw verliet,
stond er buiten een menigte. Terwijl
hij en Charlotte naar de auto liepen,
hoorde hij het klikken van camera's.
Terwijl ze wegreden zei zc: ,Je
deed hot goed heel goed'. Hij-
knikte erkentelijk maar hij voelde
zich slechts matig gerustgesteld.
die een bevredigende uitbeelding had
gegeven in een onbelangrijke scène
in het begin van een stuk de ware
krachtproef moest nog komen. Toen
ze thuiskwamen, moest zijn vrouw
een uur met de honden uit terwijl
hij een gias sherry dronk en op haar
terugkomst wachtte. Daarna dineer
den ze en praatten ze oppervlakkig
over de zaak, over de rechter, over
Groom en over de manier waarop
het was gegaan. Kort na het diner
zing ze naar bed. Hij bleef met de
Evening Standard in zijn fauteuil
achter. Er stond het een en ander
n over de zaak voornamelijk uit
treksels uit het eerste deel van
Grooms relaas meer had hun ver
slaggever voor het ter perse gaan
van de krant niet kunnen melden.
Het verbaasde hem dat er zulke
vreemde dingen werden vermeld
vele ervan waren in zijn ogen niet
van het minste belang, terwijl de
dingen waar het in het proces om
ging nauwelijks werden genoemd.
Bovendien vond hij het verwarrend
dat wat de verslaggevers het inte-
essantste nieuws vonden het eerst
werd vermeld en dat niet de juiste
"olgorrie '-?rd aan,»ehoiirien zoals
■Hlé Tim- h-Hrt
leek zo gn irslag v in wat er in de
Maar ja. dacht hij, het in de rechts
zaal gegeven overzicht van zijn le
ven en carrière, hoewei wat de fei
len aangmg waarheidsgetrouw, hield
ook weinig verband mei. wat er wer
kelijk was gebeurd. Een keurige, res
pectvolle biografische opsomming,
erg simpel en ordelijk, een logische
opeenvolging van gebeurtenissen
waarbij hij zich altijd redelijk, eer
vol en bekwaam had gedragen. Geen
angst en geen conflict. Pas als je de
details van je eigen leven op die ma
nier in de rechtszaal hoorde opsom
men drong het tot je door wat een
nonsens de meeste biografieën wa
ren. Wat wisten z:j van zijn leven?
Zo was er bijvoorbeeld de geschiede
nis met de laarzen. Het was lang
geleden gebeurd toen hij leerling
was van Thorpe Hall. Rechtens had
hij dat nooit mogen zijn want zijn
ouders waren de verkeerde ouders, ze
behoorde tot de verkeerde klasse
met het verkeerde inkomen Zijn
vader was nieestervakrnan bij de
Grafionsdale Koperwerken, een gewe
tensvolle. rustige, niet eerzuchtige
man. zeer in aanzien bij zijn werk
gevers en collega's. Hij was het soort
man dat je voor ogen stond als je
beweerde dat Brits vakmanschap het
beste en betrouwbaarste ter wereld
was. Hij was loyaal en onvervang
baar en verdiende daarom het voor
die tijd ongewoon hoge loon van vijf
pond per week, zes bij overwerk. Hij
rookte elke week ruim een ons Erin-
more Flake, kocht om de twee jaar
een nieuw pak bij de coöperatie en
•■.as een trouw socialist en vakbonds
man. H j maakte geen geheim van
zijn politieke mizichten die overigens
de sympathie had en van zijn werk
gevers D:e redeneerden heel verstan
dig dat ais er dan toch een vakbond
moest zijn. betrouwbare kerels a!«
Ted Gil! n? de .turv perso
nen waren om daarin de ding te
hoHW,, fv-- - -rir-n
EEN PAAZ UUK LA7EK.
IW7TJ PEACHTI&OÜD
h'üö, CAeOL.' GEEN W0M-
PEE.PAT DEZ06EM6
HIEgHEED