Nettowinst Hoogovens
10,4 procent gestegen
4%
D
5%
6%
AMRO-spaarders
profiteren van de volgende
rentepercentages:
6Vé%
dagelijks'n goede portie vlees
KJCPL wacht met
containertransport
Amsterdamse effectenbeurs
J
i
1
a
1
B
m
AMRO BANK
21
INKOMSTEN
EN KOSTEN
GESTEGEN
HOOGOVENS ZAL 1,4 MIUARD
OP MAASVLAKTE INVESTEREN
Vloot
RENTE KASGELD
5
caraaa i aama
Amro-Bank actief
Betere resultaten
bij SMN
Waar zijn onze schepen?
nut
ONDERDAG 10 APRIL 19'
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ADVERTENTIE
IJMUIDEN STABIEL
VOOR 1969
NOG NIETS TE
VOORSPELLEN
iEN (ANP) De netto
van Koninklijke Nederland-
Hoogovens en Staalfabrieken
V is in 1968 gestegen met 10,4
t tot 117,8 min. Gezien de alge-
me situatie in de Europese ijzer-
staalindustrie kan dit resultaat
Idoening geven, zegt de directie
haar jaarverslag 1968. Overi-
is acht zij de rentabiliteit van
t geïnvesteerde vermogen nog
it geheel bevredigend. Bij een
jjwel gelijk gebleven bedrijfs-
it in IJmuiden is de stijging
de nettowinst veroorzaakt
ir hogere baten uit deelnemin-
'ii, door een gunstiger saldo van
interestbaten en -lasten, en door
1 lagere belastingdruk.
ze druk daalde onder andere door de
■mindering van het tarief der ven-
cmeMtschapsbelasting van 47 tot 46 pro-
li 7 it. Van de netto winst werd 58 5
1 3'5fien of 49,7 proeent toegevoegd aan
jg |-;algemene reserve. Voorgesteld wordt,
V Els gemeld, 20 procent dividend of
I U L per gewoon aandeel van 20 (onv).
jkens de geconsolideerde cijfers is de
gestegen van 1236,9 miljoen tot
',2 miljoen. Na aftrek van kosten
en afschrijvingen resteert een bedrijfs
winst van 207,6 miljoen (v j 201,4
miljoen). De winst vóór belasting komt
uit (lncl interest) op ƒ193,6 miljoen
(v j 185 6 miljoen) en na belasting op
107,7 miljoen (v j 97,6 miljoen). De
netto winst bedraagt 117,8 miljoen (v j
106,7 miljoen).
De opbrengstprijzen lagen gemiddeld
op vrijwel hetzelfde niveau als In
1967. De daling van de bedrijfswinst
dukten. Een belangrijke kostenver
hogende factor was wederom de stij
ging van het salarispeil en van de
salariskosten per werknemer. Boven
dien werd het kostenniveau reeds dit
jaar beïnvloed door aanloopkosten
van verschillende installaties van het
4 miljoen ton staalplan die gereed
zijn gekomen. In IJmuiden werd der
halve het effect van de afzetstijging
en van de voortgaande verbetering
der efficiëntie overtroffen door enige
ongunstige invloeden.
Verwachtingen: ook 1969 zal worden
gekenmerkt door 'n overgangsfase naar
een aanzienlijk hoger produktie-niveau.
Het bestuur verwacht evenals in 1968
een hoge bezettingsgraad van de instal
laties en een stijging van de staalpro-
duktie In IJmuiden van 3,3 miljoen tot
4 miljoen ton. Het ziet er naar uit dat
in 1969 enige verbetering zal optreden
in de prijzen der produkten. Daarente
gen zullen de personeelskosten weer
aanzienlijk toenemen. Het bestuur ver
wacht van de invoering der btw voor de
onderneming in het algemeen een na
delige invloed op de resultaten.
Gezien de vele onzekere factoren valt
nog niets te voorspellen over de netto
winst. De versnelde afschaffing van de
investeringsaftrek zal een nadelige in
vloed hebben op de liquiditeit. Het be
stuur meent reden te hebben de toe
komst met vertrouwen tegemoet te kun
nen zien.
DEN HAAG (GPD) Het zal
waarschijnlijk nog meerdere jaren
duren, voordat op de hoofdlijnen
Jaarverslag:
WERK VOOR
2500 MAN
JUIDEN (ANP) Over de
unen van Hoogovens en Hösch
de stichting van een staalin-
itrie op de Maasvlakte bij Rot-
lam vermeldt het jaarverslag
Hoogovens het volgende: Ge-
>p de structuele ontwikkeling
de staalindustrie naar grotere
efficiënte eenheden, ver
wij dat in West-Europa
jk slechts een betrekkelijk
in aantal, zeer grote, onderne-
Jgen zal overblijven, waartoe
Cigovens kan en uiteraard ook
^ehoren.
Jèze ontwikkeling past volledig de
le expansie van het bedrijf in IJmui-
I De verwezenlijking van onze uit-
""-liannen in IJmuiden verloopt
ig, zodat reeds in 1969 een
iduktle van ruim vier miljoen ton
per jaar kan worden bereikt. In
komt Kjr venvachten wij een jaarproduktle
ateren ft5''' ml|joen ton. Eind 1963 kan deze
harmt £es^pen tot een niveau tussen zes en
-ffl miljoen ton. Er is dan nog een ver
groei mogelijk tot een jaarcapacl-
van acht tien miljoen ton staal,
wordt het evenwel wenselijk naar
tweede vestigingsplaats om te zien.
evenals IJmuidei
dalen, f
;en, i
Zuid-Ba
's to
iken
jloeden
et y
v»m
op
»n, die
m
Twee
-wet« K
t botlek
Dei.
;e zijn, 4 I"
en maiï
te W»
de
'Ogde i
het
tudie
keuze -
ard.
onder
ls nog
innemvw
Het»"'
het W»
eland ?5
van del
we w
de <>PW
intie
wheel
kreek»!*
arinop
doorbr®
tbaar
p .droge
Zeeuws
[Jmuiden, aan diep
vaarwater moeten liggen. Ook Hösch
heeft, mede doordat de plannen voor ge
zamenlijke investeringen met Mannes-
mann niet doorgaan, in de naaste toe
komst behoefte aan uitbreiding van zijn
produktlecapaclteit om zijn marktaan
deel b|j de verwachte groei van het staal-
verbrulk t« kunnen behouden.
Maasvlakte
De Maasvlakte, waar op korte, ter
mijn terrein beschikbaar komt, biedt
voor een nieuwe vestiging goede mo
gelijkheden. Hösch en Hoogovens
nebben dan ook gezamenlijk een plan
ontworpen voor de bouw van een
staalbedrijf op de Maasvlakte en zich
tot de gemeente Rotterdam gewend
ter verkrijging van het benodigde ter
rein.
Het nieuwe staalbedrijf zal in de eerste
fase omvatten: een kooksfabrlek, een
ersvoorbereldlngslnstallatie, een hoog
oven, een oxystaalfabriek en afhanke
lijk van de uitkomst van nadere studies
een blokwalserij of een continu-giet.
Installatie. De capaciteit van dit bedrijf
zal ln 1974 2,4 miljoen ton staal per jaar
bedragen en reeds na enkele jaren wor
den verdubbeld door de bouw van een
tweede hoogoven en uitbreiding van de
oxystaalfabriek. De uiteindelijke cap--'
telt kan tenminste acht miljoen ton r
staal bedragen. De eerste fase van de
nieuwe staalindustrie zal inclusief be
drijfskapitaal een Investering van 1,4
miljard vergen. De personeelsbezetting
zal in deze fase 2500 man bedragen.
Hösch en Hoogovens zuilen ieder t
geltyke delen participeren ln liet. kapitaal
van de nieuwe onderneming, die een Ne
derlands stempel zal dragen. Voor even
tuele andere Nederlandse geïnteresse
den Is een deelneming tot. in totaal
Eet mogelijk. Aldus de raad van bestuur
het Jaarverslag.
van de Koninklijke Java-China-
Paketvaart Lijnen, KJCPL, in be
langrijke mate sprake zal zijn van
containertransport. Vorig jaar nog
meende de directie, dat het niet
te verwachten was, dat het con
tainervervoer op de door de
KJCPL bevaren trajecten in de
nabije toekomst een grote vlucht
zou nemen. De ontwikkeling op dit
gebied gaat echter sneller dan ge
dacht was, zodat zij de KJCPL
toch zullen beroeren.
Kenmerkend voor de lijnvaart in het al
gemeen in 1968 waren de zich snel vol
trekkende ontwikkelingen op het gebied
van nieuwe vervoersnrethoden, in het
bijzonder van het containervervoer.
Voorts waren een groeiende tendens
r bilateralisme en een toenemende
neembaar, ste
verslag.
de directie in haar jaar-
De vloot van het KJCPL-concern be
stond op 1 januari 1969 uit 66 sche
pen met een totaal van 644.753 ton
draagvermogen. De resultaten van
de lijndiensten waren in 1968 iets
lager dan in 1967. Hoewel de inkoms
ten uit het passagiersvervoer door
het afvoeren van de vier passagiers
schepen aanzienlijk terugliepen, wa
ren de totale bruto-reisinkomsten,
dankzij een grotere hoeveelheid ver
voerde lading, hoger dan Ln het voor
gaande jaar. Dit was evenwel niet
voldoende om de voortgaande stij
ging van de exploitatiekosten op te
vangen.
De toeneming hiervan is niet alleen toe
te schrijven aan hogere persomeelkos-
ten doch eveneens aan vertragingen ter
gevolge van een tekort aan havenar
beiders en, vooral in Japan en Austra
lië, aan stijgende laad- en loskosten. Ge
streefd wordt om zo spot
speciaal in landen waar c
ladingbehandeling relatief noi
en dit uitvoerbaar is, moderne
methoden toe te passen.
Concurrentie
Vooral van de zijde van de nationale
vloten van verschillende landen in het
vaargebied ondervond de KJCPL toene
mende concurrentie. Het exploitatiere
sultaat verminderde van 51,2 min tot
50,1 min. Er resteert een winst ter ven
deling van 7,75 min tegen 7,78 min.
Voorgesteld wordt een onveranderd di
vidend van 14 pet.
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN
AMSTERDAM, (ANP)
Londen 8.71%—8.71%, New York
3.63)4—3.63)8, Montreal 3.37H—
3.37fj, Parijs 73.35—73.40, Brussel
7.22%—7.22%, Frankfort 90.37%—
90.42%. Stockholm 70.37—70.42, Zil-
rich 83.99—84.04, Milaan 57.91%—
57.96%, Kopenhagen 48 34—48.30.
Oslo 50.94—50.99, Wenen 14.05%—
14.06%, Lissabon 12.79%—12.81%.
PHILIPS ZEER VAST
IN VERDEELDE 1ARKT
De stemming voor «1e internationale wa.
den is gisteren bij de opening licht verdeeld
geweest. Hierbij was Philips wederom zeer
vast op 191.70, tegen een voorgaand slotni-
veau van 187.30. Voor dit fonds bestond eni
ge belangstelling voor rekening van het pu
bliek en het buitenland, toch kan men ter
beurze de mening beluisteren, dat de forse
koersstijging voor Philips van de laatste tijd
wat overtrokken begint te worden. Kon. Olie
verbeterde 60 cent tot 192.20 en Unilever bij
na een gulden tot 125. AKU lag er verlaten
bij op 122.50. Ook Hoogovens moest terrein
prijsgeven op 116.20. Volgens de beurs moet
Hoogovens veel te veel gaan investeren
waardoor de dividendperspectieven
komende jaren niet hoog worden
gen. Later daalde Hoogovens door winstne
mingen van het publiek en buitenlands aan
bod tot 115.30. Unilever liep terug tot 124.50
doch Kon. Olie verbeterde tot 192.60. De han
del in de internationale waarden verliep
De discontoverhoging door de. Nederlandsche
Bank van 5 tot 5% pet., alsmede de door het
kabinet-De Jong aangekondigde algehele
prijsstop, werden ter beurze wel druk be
sproken doch waren niet van Invloed op de
stemming van de internationale waarden.
Voor de staatsfondsen gold dit echter wel.
In deze sector was de stemming gedrukt tot
Na de forse koersverliezen op tweede paas
dag heeft Wallstreet dinsdag een goed koers-
herstel te zien gegeven. Van de Nederlandse
fondsen steeg Philips er twee en Unilever
De cultures waren verdeeld, voor Amster
dam Rubber hoger en voor HVA gemakkelij
ker. Ook de scheepvaartsector was licht ver-
"d. Kon. Boot en Van Ommeren waren
gemakkelijker.
Dell Mij. daalde 40 cent tot 74.40, KZ-Orga-
was iets gemakkelijker op 197,10. KLM
lag goed gedisponeerd in de markt op 244.
Winstnemingen op ruime schaal deden de
koers van Philips inzakken tot 189 20. AKU
verliet de markt op 121.40, Hoogovens kwam
op 115, Unilever 125 en Kon. Olie circa 192.
KLM liep op tot 245.
OBLIGATIES
Staatsleningep
Ned 66-2 7
Ned '69 7"
Ned 68 6%
Ned '68 èïi-2
Ned 67 6%
Ned 65-1 5%
Ned 64-1 5%
Ned 53 4%
Ned 59 4%
Ned 60-1 4%
Ned 61 4%
N Staff 47 3%
Ned '54-1-2 3%
Ned 55-1 3%
Ned '37 3
Grootboek 46 s
N Doll '47 3
Ban I
BvNG 57 6
BvNG 58-'59 4%
BvNG 66-1 7
BvNG 67-1-!
BvNG 68-1-2 i
BvNG 65-1 5%
BvNG '58 5%
BvNG '64 5%
Hypothoel
Fr Gr. DW 6
Fr Gr- DU 4%
Wesi NO 3%
oDIlgatle*
Geld.Z. 4% 88 38
Hoogovens 5% 100% 100%
Meelfabr. 6% 104% KM
Rijn-Schelde 7% 97 96%
Schoit Hon 4% 87%
Wvers '60 6% 91% 92%
ACTIEVE AANDELEN
6%
88%
85%» Amst ttuoo
84% HVA-mijeD ver
81 %b AKU
83% b Deli Ml] c
79% Heineken
69% Hoogovens c
71% 1 Kon Zout Ors
71 1 Philips gein.ber
81 1 Unilever c
80% Dordt Petr
91 1 idem pref
Kon. Petr
eD HAL
4 92% KLM
4 KNSM
Ned Stv.
Ommeren c
Rott. Lloyd
Scheepv Unie
97%
93%
93%
87%
89%
84%
Blijdenst. W
Bols
Bora Wehry
Bredero's b
Buhrm T
Bijenkorf c
Calve c
Carps garen
Cent Suiker
Cur Hand Mlj
Elsevier
Fokker
Ford Ned
Furness
Gazelle njw
Geld v pap.
Geld Tielens
Gist Brocades
Grinten v d
Gruyter 8 cpr
Hero Cons
191 -90S 191.901
Qa o-ziz noier
Holl Beton
Homburg
Hoogenbosch
Hoogenscr
215.50 211
151% 152
493 493%
St. «p. Twente 66 65
Tb. Marljnen 135 132
Thorn Dr VerOJ 73.60 77.50
Tricotbest 109 1
Udenhout 106 105',
Unikap 103
Unilever
cp
55% 55%
95%} 95
123.50 121.50
74.90 74.20
171.80 171-80
116.70 115.60
197.70 197,20
187.70 190
124.10 125
1038 1046%
1036% 104:
93%
151 150%
85.50 85
1090 1090
285 283.50
Venec
Ver Machine
Ver Touw
Vlharnl]
Vredest R
Wereldhaven
Wyers Ind
Billiton 2e c
126 %5 125%
1235 123*
2515 249%
146% 145%
135% 135%
NIET-ACTIEVE AANDELEN
BelcgglugsmlJeD
BP 66 7%
KZK '65 6
N Gas (J '66 6%
Pgem '57 6
Pgem '64 6
R.rijn pijpl 5%
KLM '68 7
KLM 4%
ANP-CBS BEURSINDICES
Industrie
Scheepv.
Bank- en
Handel er
Algemeen
AMSTERDAM (GPD) Do rente voor kas
geldleningen aan gemeenten bedraagt vol-
gensopgave van de fa. Wallich en Matthes
te Amsterdam:
1 maand 6% procent
3 maanden 7 procent
6 maanden 7% procent
12 maanden 7% procent
Voor kasgeldleningen aan de industrie ls de
3 maanden 7% procent7% procent
6 maanden 7% procent7% procent
12 maanden 7% procent7% procent
23 maanden 7% procent7% procent
De rente voor onderhandse leningen met
looptijd 25/30 jaar en met halfjaarscoupons
bedraagt voor openbare nutsbedrijven
pet. koers 99% en voor inste lingen onder
overheidsgarantle 7% pet, 100 pet.
De afgifteprijzen van schatkistpapier vai
agent van het ministerie van financiën lulden
onveranderd.
VAN DORP In de algemene verga
dering van aandeelhouders, welke ver
moedelijk op 5 juni zal worden ge
houden, zal het bestuur van de NV voor
heen G, C. T, van Dorp en Co te Rijs
wijk (Z-H) over het boekjaar 1968 een
ongewijzigd dividend van 10 (tien) pro
cent voorstellen.
PremlclcnlngeD
Aig. Fonds oez.
Converto
1 1 Holland Fund
interunle
Nefo
v. Robeoo
Rollnco
97 Unitas
Utllico
99'^ Europafonds
92f* Eurunlon
91% Valeurop
92
'7 1 Bank-, Krediet-
94 Aig. Bank Ned.
AMEV
644 643
193b
192.50
105.50
248.50 249.40
217.50 218.50
579.80 579.80
121.40 121.40
535.50 537
1328 1332
754 756
Alkmaar 69% i
A'dam '51 69 i
A'dam '5.6-1 67
Dordj '56 67%
Eindhoven '54 65 ft
D Haag 52-1 74%
D Haag 52-2
R'dam "52-1 73
R'dam 52-2 72&
R'dam 57 74%
Utrechr '52 100%
Z.-HoU '59 72&
Verklaring: gedaan en bieden: tgedaan
Delta verz groep
Nat. Ned-
Ned Midstb
Slavenburg
Alb. Heljn
Amst. Ballast
Amst Droogd
Bensdorp Int.
Inlerlaa
interna tio
Kemo Corset
Kempen en Beg
KN Papier
KV Tapijt
Lindeteves
Lijempf
Lijm en Gei
Meelfab. NB c
Mees Bouw
Muller Co ob
Ned Exp papier
Ned. Kabel
VaD Nelle
Ne tarn
Nutrieia
Nijverd.-ten Cate
Overz. Gas
Pakhoed H.
Palthe
Philips gem.oez.
Pietersen Co
Poni hout
Ruhaak Co
Rijn-Schelde
Rijn S '69
Sch. Exp Mij
Sch Exp. Mij '66
Schokbeton
Schoit Honl9
Simon de Wit
Stokvis
bieden; 1laten; d— 21-52
61%
50%
28%
137 1 35%
129% 128
31.50 31.50
BUITKNL. CERTIFICATEN
Canada
Can. Fuc 84% 83%
Inland Nat Ga»- 14 fê 14%
Int. Nickel 41% 40%
Shell Oil 27% 27%
VERENIGDE STATEN
American Motors
Am Tel en fel
Anaconda
Atchis Top
Bethl Stee)
Chrysler
Cities Service
Colgate
Columbia Gas
Consol. Electr
Do» Chem.
Eastman Kodak
Ford Motor
Gen Elec
Gen. Motors
Int. Tel en Tei
Kennecott
Nat. Distill.
Pennsylv Rrd.
Pepsico
Radio Corp.
Republic Steel
Shell Oil
Sperry Rand
Standard Brands
Studebaker
Sunr. Mid
Texas Instr.
Un. Pac. Rr.
Westingh. Elec.
Woolworth
US Steel
93%
80%
53%
52%
55%
51%
45%
43%
51%
45%
9 gr 21-22.23; je
Even puzzelen
2
3
4
1 i
7
8
9
10
11
li
Ik
1b
lb
d
17
18
19
af>
'4
ar]
'iA
2^
2b
few
2b
2/
2Ö
29
30
31
AÜ
33
3b
36
38
39
kÓ
ty
Horizontaal: 1 zwemvogel:
9 woonschip; 10 ivoor; 12 vrouw van
Jacob; 13 proef; 14 op een of andere
plaats: 16 overrijp; 17 betrouwbaar; 20
lantaarnplaatje; 21 onderofficier; 22
plezier; 24 losgerafelde naad; 26 bij
afwezigheid; 27 deel van het gelaat;
dierenverblijf; 31 Himalayastaatje;
Verticaal: 1 sober; 2 lof; 3 vogel;
pers. vnw.; 5 telg; 6 witte plek op
paardshoofd; 7 getal; 8 werptouw;
verdriet; 15 koren; 18 familielid;
deel van een breuk; 21 gewicht; 23
prima; 25 bewindvoerder; 26 grond
slag: 28 koppel; 30 innig; .31 volken
bond; 33 hoofddeksel; 35 watering; 31
afstandsmaat.
De oplossing van de vorige puzzel is:
IM1AISJS[Al lAIVIOjN 101
IALBLFL ^RWEIRI
tataigaraaaa
EMsnaaEiEiKi/'B
maMa/HMja^iaa
□□n hsh raam
AMSTERDAM (ANP) Op 10 april
1969 opent de Amro Bank, tezamen met
de Deutsche Bank, Midland Bank en de
Belgische Société Generale de Banque
een vertegenwoordiging in Johannes
burg, Zuid-Afrika.
Deze vier banken, die samen in Europa
ruim 5800 kantoren hebben, zijn ook de
aandeelhouders in de European-Ameri
can Banking Corporation en European-
American Bank and Trust Company te
New York.
De vertegenwoordigers te Johannesburg,
die zal optreden onder de naam Euro
pean Banks International' zal geen di
recte bankzaken verrichten. Zij heeft
tot taak ten behoeve van de relaties
van de vier banken contacten te onder
houden met overheid, handel, industrie
en banken en medewerking te verlenen
aan ondernemingen aldaar, die finan-
cierings-mogelijkheden in het buiten
land zoeken of via emissies in het
buitenland geld willen opnemen. Van
zelfsprekend zal zij assistentie verlenen
aan Europese ondernemingen die belan
gen hebben of willen verkrijgen in Zuid-
Afrika, zegt een communiqué van de
bank.
(ADVERTENTIE)
rente op een
AMRO-
renteboekje of
spaarrekening.
rente op een
AMRO-spaarrekening
met een opzegtermijn
van 3 maanden.
rente op een
AMRO-
spaarrekening
met een
opzegtermijn van
6 maanden.
rente op een
AMRO-
spaarrekening
met een
opzegtermijn van
12 maanden.
rente op een
AMRO-spaarrekening
met een vaste termijn van
24 maanden.
AMSTERDAM-ROTTERDAM BANK
AMSTERDAM (ANP) Blijkens de
geconsolideerde cijfers bedroeg het net-
to-exploitatieresulïaat van de NV
Stoomvaart Maatschappij .Nederland'
in 1968 12,8 min tegen 11,5 min in
1967. De exploitatierekening was groot
53,0 min tegen 48,6 min. Hiervan
kwamen in mindering afschrijvingen
toevoeging aan algemene reserve 40,7
min (v j 37,1 min). Het winstsaldo
komt uit op 7,7 min (v j 6,6 min).
DIVIDENDEN
NKF Commissarissen en directie
van de NV Nederlandse Kabelfabri eken
te Delft, zullen aan de in mei te hou
den algemene vergadering van aandeel
houders voorstellen, het dividend over
1968 te bepalen op 18 procent (vorig
jaar 16 procertï*. Pe uitkering op de
winstbewijzen zal alsdan ƒ349 (vorig
jaar 293bedragen. In december jongst
leden werd op de aandelen reeds een
interimdividend ad 6 procent betaalbaar
gesteld.
z Monrovia
ABIDA 8 180
n Luanda
ACHILLES 8 v. Chimbote
n Guayaquil
ACMAEA 8 180 m wzw
Timor n Darwln
ADARA 8 pass. Kp. Frio
n Trinidad
ALCHIBA 8 80 m ono
Funchal n Rotterdam
ALGOL 8 ta rede Abudhabl
ALGORAB 8 190 m no
Funchal n Santos
ALIOTH 4 te Rotterdam
AMELAND 8 600 m zw
Bermuda n Thameshaven
AMSTELLAND p. 8 Victoria
n Bahia
AMSTELPARK 8 v
Vancouver n Yokohama
ANCO SPRAY 8 v Baton
Rouge n Freeport
ANNENKERK 6 te A'dam
ARCA 8 ingang Darda-
neUen n Istanbul
ANTILLA CAPE 8 250 m
zw Bombay n Rastanura
ARNEB 7 22 m zo
Abrolhos n Rotterdam
AVEDRECHT 9 te
Rastanura
BALONG 8 480 m o
St. Helena n. Mombasa
BARENDRECHT 8 85 m n
N. Lacouma n Perz. Golf
BATU 7 v Kaapstad
n Duinkerken
BAWEAN 7 ta Chimbote
BLITAR 9 te Genua
BOVENKERK 9 v Lagos
n Freetown
CERES 8 rede Pisco
CHARIS 7 te Rotterdam
CHEVRON AMSTERDAM
9 van Raslanuf n. R'dam
CHEVRON LEIDEN 8
8 v Bandar Mashur
n Okinawa
CHIRON 9 te George Town
COCCINELLE 8 100 m no
Villano n Brest
CONGOKUST 8 v Hamburg
n Antwerpen
DALLIA p 8 Kaapstad
n Fredericia -
DAPHNE 8 v Singapore
n Menaal Ahmadi
DAPHNIS 8 v Cattakia
n Famagusta
DIADEMA 9 te Kaapstad
DIOGENES 9 te Cristobal
DORESTAD 9 v Stanlow
j. n Thameshaven
«EEMLAND 8 60 m zzw
Flnisterre n Amsterdam
EEMSTROOM 7 v A'dam
n Tilburg
ECHO 8 100 m 220
Monrivia n Mayaguez
ELIZABETH BROERE
8 7 mw Oucssant n
Milfordhaven
ESSO DEN HAAG 8 60 ra
7. Masira n Rastanura
FOREST HILL 8 105 m n
Las Palmas n Perz. Golf
.FOREST TOWN 8 10 m no
Algiers n Pireaus
CAASTERDIJK 7 300 m zw
Sable eil. n Le Havre
GAASTERKERK 8 150 m no
Mozambique n Bahrain
GA ASTERHAND 5 le A'dam
GABONKUST 8 v
Printarenas n San Juan
GAROET 9 te Colombo
GORREDIJK 9 te Bruns
wick
GRAVELAND 6 te A'dam
GREBBEDIJK 5 Ie R'dam
GROTEDIJK 8 960 m no
Bermuda
GULF HOLLANDER
8 50 m zo Skagen
n Perz Golf
GULF ITALIAN 8 540 m w
Auckland n Mena
GULF SWEDE 8 30 m zo
Mallaca n Perz. Golf
HERCULES 9 te Pto Cortes
HERMES 7 315 m zo Boston
n New York
HILVERSUM 9 te Bremen
HOLLANDSBURCHT 9 te
Singapore
HOLLANDSDIEP 8 v Pointe
Noire n Lagos
HOLLANDSDUIN 8 v
Buenos Aires n Durban
INCA 8 460 m z Abidjan
JOHANNES FRANS
8 720 m w Finisterr*
n Newport
KABYLIA 8 te Lourenco
Marques
KARA 8 v Danang
n Singapore
KARACHI 8 160 m w
Freetown n Kaapstad
KARIMUN 8 140 m o
Hangkow n Singapore
KATSEDIJK 8 rede Lagos
KEIZERSWAARD 8
Akrotiri n. Milazzo
KELLETIA 8 v Swansea
n Belfast
KENNEMERLAND 7 330 m
zk Kp Verdische eil.
n Natal
KERKEDIJK 8 v Recife
n Salvador
KERMIA 7 v Curagao
n Durban
KIELDRECHT 8 dw
Cherbourg n Hamburg
KLOOSTERKERK
8 70 m zo Madagascar
n Penang
KONINGSWAARD 9 te
Oslo
KORATIA 8 v Singapore
n Tabangao
KOROVINA 10 te
Singapore verw.
KOSSMATELLA 7 200 m o
Curagao n Kaapstad
KREBSIA p 8 Almeria
n Landsend
KREON 8 te Rotterdam
KRYPTOS 9 te Malta
LADON 8 v Curagao
n Amuav
LELYKERK 8 35 m otz
Mombasa n. Kaapstad
LIBERTAKUST p 8
Las Palmas n Dakar
LIMBURG 9 te Colombo
LOIRELLOYD 8 225 m o
Bermuda n Duinkerken
LOPPERSUM 8 te Hamburg
LOVELLIA 8 140 m wnw
Kreta n Tripoli
MARATHON 8 1200 m no
Paramaribo n Amsterdam
MAY'A 8 510 m nnw
Flores n Le Havre
MEDITF.RR ANE AN
SPRINTER 8 160 m zw
Ouessant n Dieppe
MERSEYLLOYD 7
Acapulco n Balboa
MINOS 5 v Rotterdam
n Napels
MISSISSIPPILLOYD
8 140 m zzw Durban
naar Rasalkhafje
MOERDIJK 7 te Rotterdam
MUNTTOREN 8 50 m z
Mangaiore n. Bahrein
MUSILLOYD 9 te
Philadelphia
NAESS COURIER 9 te
Norfolk
NEDER ELBE 8 300 m zzo
Ascension n. Walvisbaai
NEDER RIJN 5 te
Rotterdam
NEDER LINGE 8 van
Duinkerken n. Vlisslngen
NEPTUNUS 7 1200 m zw
Azoren naar Antwerpen
NIEUW AMSTERDAM 8 v.
Mevis naar Bridgetown
NIJKERK 8 450 m zw
Abidjan naar Kaapstad
ONOBA 8 40 m zw Scllly n.
OOSTKERK 5 van
Rotterdam naar Genua
OSIRIS 8 45 m Villano naar
Piraeus
PERICLES 8 van Buena
Ventura n. Quagaquilk
PERREGAUX 8 10 m zo
Portvendres naar Sete
PHILIPPIA 8 15 m zzo Las
Palmas n. Trammere
POLYDOR 8 Dakar naar
Durban
ROCHAB 8 45 m z Spilt n.
Reyeka
RANDFONTEIN 8
Tenerlffe
RONDO 8 van Colombo n.
Karachi
RIJNDAM 9 te Mombasa
SENEGALKUST 8 van
Antwerpen n. Rotterdam
SEROOSKERK 4 te
Rotterdam
SERVAASKERK 8 600 m no
Ascension n Rotterdam
SPAARNEKERK 5 te
Rotterdam
STAD GOUDA 8 700 m o
Ascension
STAD UTRECHT 8 van
Djeddah n. Port Swan
STRAAT BALI 8 900 m zzo
Seychelles naar
Singapore
STRAAT CHATHAM 8 150
m ozo Madang n. Manilla
STRAAT CUMBERLAND 8
te Colombo
STRAAT COOK 8 te
Durban
STRAAT FIJI 9 te Recife
STRAAT HONGKONG 9 te
Yokohama
STRAAT LOMBOK 8 te
Abadan
STRAAT MOZAMBIQUE 8
Hongkong naar Singapore
STRAAT TORRES 9 te
Beira
STREEFKERK 8 van Pusan
naar Shimizu
TAHAMA 8 van Surroch n.
Eastham
TJIBODAS 8 325 m zo
Seychelles naar
Singapore
TJIMANUK 8 220 m zzo
Ceylon n Mogadiscio
TOGOKUST 8 van
Movoredondo naar
Freetown
TYRO 5 van Rotterdam n.
Dublin
TRYSBEY 8 200 m n
Tristan da Cunha naar
Perzische Golf
ULYSSES 5 van Amsterdam
naar USA
VASUM 7 600 m wzw
Flores naar Rotterdam
VLIELAND 6 v Rotterdam
WALCHEREN 7 Baton
Rouge naar Gdynia
WIELDRECHT 8 270 m z
Monrovia n. Singapore
WILLEMSKERK 9 te
Kaaostad
WISSEKERK 8 250 m n
Dakar naar Kaapstad
WOLTERSUM 8 te Houston
ZAANLAND 8 te
Antwerpen
ZAFRA 8 120 m wnw Cohln
naar Mena
ZONNEKERK 8 240 m z
Kaap Blanc naar
Barcelona
ZWIJNDRECHT 8 10 m o
Las Palmas naar
Liverpool
HOOG EN LAAG WATER
11 april
Vlissingen
Terneuzen
Zierikzee
Hansweert
Wemeldïnge
uur meter
9.21 153
9.50 171
10.24 129
10.19 188
10.48 149
uur meter
22.04 137
22.31 155
23.09 104
22.59 172
23.37 124
3.05 166
3.28 175
3.49 137
3.54 194
4,00 155
15.44 147
16.08 157
16.35 125
16.33 177
16.46 143